Gisteren een Lumia 950 (non XL, Black) gekocht bij CB in Rotterdam. Mijn vorige telefoon was een iPhone 6. Daarvoor een iPhone 5, en een Galaxy S2 geloof ik). Ik ben geen Apple fan, en omdat ik ook een Xbox One heb en een Windows 10 laptop, heb ik besloten mij in te kopen in het MS ecosysteem.
First things first; ik ben helemaal van Google afgestapt als voorbereiding van mijn aankoop. Dit betekent dat ik nu een outlook e-mailadres heb, mijn contacten overgezet zijn, ik van Google Drive naar OneDrive ben gegaan (kreeg ook 1TB bij mijn Office 365 abonnement). Het enige waar ik echt mee zit is dat na jaaaaaaaaren van Google Chrome gebruik ik daar toch wel echt veel productiviteit van ga missen (i.e. al mijn opgeslagen wachtwoorden, browser geschiedenis etc.)
Na openen en instellen van de telefoon zijn er een aantal dingen die mij wel opvielen of waar ik extra op heb gelet:
- Het is een vrij grote telefoon (net paar millimeter tov iPhone 6), en ondanks dat ik redelijk grote handen heb voelt het toch niet prettig om hem in een hand te houden. Zeker in bed, waar ik graag nog even lees op mijn telefoon op m'n zij, voel ik de niet-ronde rand in mijn palm drukken wat na verloop van tijd pijnlijk wordt.
- Windows Hello werkt niet super soepel. Alle berichten dat het een fractie van een seconde is kan ik niet repliceren, ook niet in ideale omstandigheden (en laten we wel zijn, iemand zit niet altijd in de ideale omstandigheden). Het is een leuke gimmick, maar je moet hem toch wel erg dicht bij je gezicht houden (dichterbij dan bij mijn normale gebruik).
- Het is een ontzettend snelle telefoon - hij reageert uiterst snel en soepel op mijn vegen en tikken. Over tikken trouwens: hij luistert erg nauw en sommige opties in bijvoorbeeld Instellingen zijn soort van textuele hyperlinks, geen knoppen, en die zijn soms lastig aan te tikken.
- Er zit wel het een en ander aan gek gedrag in; zoeken in Store gaat moeizaam (i.e. toetsenbord verdwijnt ineens, moet je weer de search bar aantikken etc). Het is niet super storend, maar toen ik hem vrijdag aan mijn vrienden liet zien, sta je toch een beetje voor *** als er twee of drie keer iets niet super soepel gaat.
- Qua apps, is er een gat maar het viel mij bijzonder erg mee. Je merkt wel dat de apps die er zijn bij lange na niet zo goed zijn als de iOS of Android versies en wat ik ontzettend mis is waar je kan zien in de store wanneer de app voor het laatst een update heeft gehad. Laat ik gelijk even een overzichtje van mijn meestgebruikte apps dumpen, en hoe dit werkt op de W10M:
- Google Maps: Zit er niet op. Kaarten werkt opzich redelijk, maar simpele dingen als auto-fill wanneer je iets zoekt zit er dan weer niet in. Come to think of it (zit er nu natuurlijk mee te spelen) zit alle functionaliteit er in (ook OV route etc), dus wanneer die autofill wordt gebracht dan is het een volwaardige vervanger. EDIT: zit nu in een hotel in een andere stad, wilde snel wat eten maar Mcdonalds, burgerking etc stuurt deze app je naar de andere kant van de wereld of Afrika. Dat is echt waardeloos, heb het geprobeerd met winkels maar die pakt die ook helemaal niet. Jammer, want dat maakt deze app echt onbruikbaar als je het adres niet weet!
- Waze: mijn go-to navigatie omdat die echt (in mijn ervaring) goed inspeeld op verwachte en actuele verkeersdrukte. Zit op versie 3.nogwat in W10M, maar versie 4 in iOS. Dit voelt wel echt oud en is voor mij onbruikbaar nu. (het heeft bijvoorbeeld geen horizontale setting, waardoor je je telefoon altijd rechtop moet hebben. Dit werkt niet bij mij, zie later punt over de knoppen.)
- Flitsmeister: werkt niet, hoef je niet eens te proberen, totale bagger. Heb nu Flitsnav en dat werkt wel (ook met de 'gemiddelde snelheid tijdens trajectcontroles'). Files werken er dan weer niet op, jammer.
- 9292: altijd handig, en werkt vrij soepel. Wel minder functionaliteit zoals geen inlogmogelijkheden, maar de basis werkt goed en ziet er niet lelijk uit.
- Nu.nl: gebruikte ik altijd uurlijks, maar dit is totale bagger. Als iemand een goed alternatief weet houd ik mij aanbevolen. Ik hield met name van de push berichten wanneer er een bericht over een bepaald onderwerp online kwam, zo miste ik bijvoorbeeld geen nieuws over mijn werkgever.
- 9Gag: er zijn heel veel applicaties maar geen enkele die in de buurt komt van de officiele 9Gag app op iOS. Nog geen oplossing voor gevonden, maar ik scroll er altijd even door heen voordat ik ga slapen. Deze werkt niet echt lekker (maar er zijn er vele, dus misschien dat ik nog een andere probeer).
- ABN Amro Bankieren: zit erop, maar is wel weer een paar versies oud. Jammer, kan bijvoorbeeld niet mijn creditcards er mee bekijken, terwijl hun creditcard maatschappij ook geen eigen app heeft. Voor iOS heb je dus twee opties, voor W10M geen opties.
- Rabobank: het lukt mij niet om mij aan te melden, krijg een melding dat ik mijn lokale bank moet bellen. Binnenkort maar eens doen dan.
- Whatsapp: zit erop, werkt redelijk maar ik moet erg wennen aan de layout. Ziet er oldschool uit. Iemand had het over een typische WP7 uiterlijk, maar daar heb ik geen ervaring mee. Doet iig wat het moet doen, je kan er ook mee bellen trouwens (las ergens dat dit niet mogelijk was maar dat bleek zeker mogelijk te zijn).
- Spotify: zit erop, ziet er enigzins hetzelfde uit, werkt redelijk maar some traag in responsiveness. Werkt voor de rest prima. EDIT: Wat ik echt ontzettend mis is dat ik naar het volgende nummer kan gaan zonder mijn telefoon uit mijn zak te halen, zo'n dingetje wat echt irriteert na drie keer geen leuk nummer op de shuffle

- EDIT Uber: Zojuist ook nog Uber gebruikt, werkt redelijk maar voelt wel beetje verouderd. Vreemd, want deze is standaard meegeleverd.
- EDIT LinkedIn: Absoluut waardeloos vergeleken met de iOS app. Staat altijd 'geen updates beschikbaar', waardoor ik niet de updates van mijn netwerk kan volgen. Behoorlijk irritant, want maakte er altijd veel gebruik van.
- Edge werkt soepel, het is even wennen (gebruikte Chrome op iOS). Soms rendered Edge de website niet , maar tab sluiten en opnieuw openen verhelpt dat meestal wel (maar weer zo'n dingetje waaraan je merkt dat er nog een update moet komen).
EDIT:: 31% van mijn batterij is naar Edge gegaan (zonder dat ik het extreem veel gebruik voor mijn gevoel). Deze browser is dus een energieslurper..
- Hoe kan het zijn dat de iOS app van Outlook beter werkt dan op de W10M? Dit is echt een mega harde tegenvaller, ik ben ontzettend afhankelijk van email op mijn telefoon. Voorbeelden zijn dat geen enkele email normaal wordt geresized naar je scherm (je krijgt of een hele brede, of een hele smalle email), afbeeldingen laden lukt zelden (is hiervoor ook al over gesproken in dit topic).
<breaking news>
Terwijl ik naar de Outlook app wilde gaan toen ik dit schreef, kreeg ik zojuist mijn eerste reboot. Ik had hem nog niet eens ge-unlocked.. Vreemd!
</breaking news>
- De knopjes aan de zijkant zijn raar. Ik druk ze regelmatig per ongeluk in (zeker de camera knop). Het zorgt er ook voor dat ik hem bijna niet in een autohouder krijgt, omdat die precies tussen de power- en camera button moet vast houden. In mijn geval betekent dat ik hem niet in de auto kan opladen (en dat is zeker een must, want de batterij gaat krap aan een dag mee).
- Er zijn nog wat zaken waar ik wel aan moet wennen; ik ben bijvoorbeeld nog aan het uitvogelen hoe ik Whatsapp berichtjes in mijn notificatie scherm krijg, op op mijn lockscreen (of glance screen, alhoewel het nog een beetje onduidelijk is wat daarmee precies bedoelt wordt).
- Telefoonkwaliteit: uitmuntend. Kan er niets ander van maken! Was aan het Skypen (audio only) met een west-Afrikaans land (mijn zus werkt daar toevallig dus had een mooie test case), en ik stond buiten in de storm, te roken, aan een gigantisch drukke auto straat, en zij hoorde daar he-le-maal niets van. Daar was ik echt over verbluft, ze dacht dat ik binnenshuis was.
Al met al ben ik wel tevreden, maar ik heb wel het idee dat ik een gok neem; ik hoop dat ontwikkelaar de W10 universal apps gaan omarmen. Het heeft zoveel potentie, echt zonde dat dit door een kip-ei verhaal achter blijft.
Als er nog specifieke vragen zijn mbt overstap iPhone 6 -> Lumia 950, je kan mij PMen en ik kan van alles voor je uit proberen
EDIT: wat mij nog meer opvalt is dat de koptelefoonaansluiting boven op zit. Dit is echt iets waar ik mij helemaal kapot aan ga ergeren; mijn telefoon zit altijd ondersteboven in mijn broekzak en als ik hem eruit haal dan heb ik hem gelijk goed vast. Nu heb ik hem altijd ondersteboven vast en zit altijd dat kabeltje in de weg
Desondanks de (negatieve) edits, ben ik nog steeds tevreden
[
Voor 9% gewijzigd door
Djerro123 op 29-11-2015 20:11
. Reden: Nieuwe ervaringen toegevoegd. ]