Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste
Acties:

• maniac2003
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 17-10 13:31
Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:56:
Satéstokjes zijn lang niet altijd puur hout. Dat kan geïmpregneerd zijn of op andere wijze vervuild. Vaak ook bedrukt met de naam van de slager. Mijn vermoeden is dat ze die voor de zekerheid maar als restafval beschouwen omdat ze er niet van uit kunnen gaan dat het écht altijd schoon hout is.
Dat zou natuurlijk kunnen. Al zou ik de reden om deze stokjes te impregneren mij ontgaan, maar dat is ook off-topic.
In mijn geval zijn het meestal van die standaard ronde satéprikkers van de plaatselijke Chinees. Simpel, niet al te best afgewerkt, dus vermoed alleen hout. Volgende keer zal ik ze wel gewoon bij de rest gooien O-)

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
maniac2003 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:04:
Dat zou natuurlijk kunnen. Al zou ik de reden om deze stokjes te impregneren mij ontgaan, maar dat is ook off-topic.
Tegen verbranden, tegen opzuigen van sappen, geen idee.
Ik 'impregneer' ze ook altijd met water als ik zelf saté maak, anders fikt je stokje gewoon weg bij het barbecuen. :P
In mijn geval zijn het meestal van die standaard ronde satéprikkers van de plaatselijke Chinees. Simpel, niet al te best afgewerkt, dus vermoed alleen hout. Volgende keer zal ik ze wel gewoon bij de rest gooien O-)
Dan zit je sowieso niet fout. Beter te veel bij rest dan PMD vervuilen.
Señor Sjon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:03:
Over de bijdrage aan de samenleving kan je natuurlijk een ander boompje optuigen. Niet voor niets daalt het aantal vrijwilligers, omdat men druk met van alles is en er ook mantelzorg e.d. verwacht wordt. Wanneer is het genoeg? Afval micromanagen gaat mij veel te ver.
Ja daar kan je wel een heel topic over maken denk ik. De maatschappij is steeds meer gericht op overal een betaalde dienst voor hebben. Mensen vinden het al raar als ik wat afval op straat op pak en het in een vuilnisbak gooi die wat verderop staat. Want daar zijn toch mensen voor? :/

Afval micromanagen gaat mij ook veel te ver, afval scheiden in stromen wat na een beetje wennen amper moeite kost vind ik prima.
Ik heb dan nog interesse in dit verhaal, het gros ziet pan = metaal = PMD.
Ook hier weer, het gaat om verpakkingen. Bierblikje, soepblik, deksel van een pot, spuitbus, dat is PMD, een pan niet. Het enige wat verwarrend kan zijn is het feit dat sommige spuitbussen ontvlambare gassen kunnen bevatten, die hebben ze er liever niet bij. :P
Bij mijn ouders (andere gemeente) zit ik elke keer te gokken wat nou weer in moet, vandaar dat ik hamer op consistent beleid. :P
Dan gewoon bij rest, of gewoon aan je ouders geven. :+

Gonadan wijzigde deze reactie 22-08-2019 11:22 (48%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21-10 11:00

N1ckk

404 - title not found

@htca kijk nou uit met uitspraken als iemand kan het zelf in elkaar knutselen met een arduino. @Señor Sjon zei het goed. Track record van de overheid en dit soort projecten is niet 100% zegmaar.

Lijkt me wel tof dat je een sms’je krijgt als -alle- bakken vol zijn en dat er staat wordt om X geleegd dus als je aub wil wachten met het gebruiken van de ondergrondse container...

Dan is het zak naast de bak plaatsen voor mij ook een situatie van nooit meer! cc @Gonadan :)

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:28

Yucon

*broem*

JeroenE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:41:
[...]
Zo makkelijk is dat anders niet. Ik heb wel een (goedkope) cross cut papierversnipperaar, maar daar kan je echt geen halvarine bakje in duwen. Er is een gleuf van een centimeter ofzo?
Je moet hem idd een beetje aanpassen. We zitten hier op tweakers 8)
Oh, ik was in de veronderstelling dat alles op dezelfde manier ging en dat het net als met glas eigenlijk niet uitmaakt of het nu een een potje was van bonen, appelmoes of wat dan ook. Je moet alleen op kleur sorteren, maar bij PMD hoeft dat juist weer niet.

Ik weet wel dat er verschillende soorten plastic zijn, maar hoe zien ze daar het verschil dan tussen? Hebben ze grote boeken met plaatjes waaraan men kan herkennen wat het is? En als men geen idee heeft of het een stukje is van een plastic tas of van zo'n plasticje wat tegenwoordig om tijdschriften zit wat doen ze er dan mee?
Er staan mensen naast een grote lopende band stukken bruikbaar plastic uit te vissen. Dan gaat het om grotere, duidelijk herkenbare zaken. Dat is ook gelijk precies de reden dat het werkelijke recyclepercentage zo laag ligt. Echt goed werkt het gewoon niet. En tegelijkertijd is het helemaal niet moelijker om ditzelfde truckje uit ongesorteerd restafval te doen. Maar uit principe willen een deel van de politiek het ongemak bij burgers neerleggen. Iets met "prikkelen" en "bewustwording"

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-10 20:49
N1ckk schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:15:
@htca kijk nou uit met uitspraken als iemand kan het zelf in elkaar knutselen met een arduino. @Señor Sjon zei het goed. Track record van de overheid en dit soort projecten is niet 100% zegmaar.
Jep, maar ik zei ook dat dat we niet met een paar tientjes per bak klaar zijn.....

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
htca schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:35:
Beetje programmeur kan dit al met een simpele arduino of een rasp pi wel op kleine schaal al maken....
Je hoeft dit helemaal niet zelf te maken. Die ondergrondse containers hebben dat allemaal al lang anders weet de vuilophaaldienst niet welke bakken geleegd moeten worden.

Wat ze zouden doen is dat die informatie ook voor bewoners beschikbaar maken.
Overigens zie ik in de discussies vooral: GFT en OPK worden al gescheiden en de volgende stap zou een betere scheiding van PMD zijn.
Ik scheid de PMD al heel lang, ook voor de ondergrondse bakken. Dat was trouwens ook niet ideaal want de PMD bakken stonden veel verder weg. Meestal bij een glasbak of papierbak (die staan bij ons niet altijd bij elkaar) of soms apart met dan nog een textielbak er naast.
Alle maatregelen zijn vooral gericht op "minder meer betalen".
Dat zou best kunnen, maar het wordt meestal gebracht als maatregel die kostenbesparend is. Dan denkt iedereen dat de prijzen dus omlaag gaan en niet "minder omhoog".
Wat dat betreft zouden ze het dan beter anders kunnen doen. Eerst verhogen, dan invoeren en daarna weer verlagen.
Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:14:
Ook hier weer, het gaat om verpakkingen. Bierblikje, soepblik, deksel van een pot, spuitbus, dat is PMD, een pan niet. Het enige wat verwarrend kan zijn is het feit dat sommige spuitbussen ontvlambare gassen kunnen bevatten, die hebben ze er liever niet bij. :P
Ook niet alle plastic verpakkingen mogen bij de PMD. Bijvoorbeeld een kitkoker of een verfblik mogen er niet in. Of een chipszak (de nootjeszak staat er niet apart bij, mag die dan wel of niet?) of een doosje makeup of nagellak.

En sommige dingen staan niet altijd eenduidig. Op deze lijst staat een heleboel: https://www.rova.nl/inwoners/pagina/61/wat-hoort-waar (specifiek voor de Rova natuurlijk, check altijd met je eigen ophaaldienst welke regels bij jou gelden).

Als je kijkt bij papier staat daar een "doos chocoladehagel" bij. Dus die mag wel. Maar als je kijkt bij restafval staat daar weer dat "verpakking van papier met plastic" niet mag. Hm, dus het mag eigenlijk niet. Maar waarom staat het dan bij de wel? Nu ben ik trouwens zo'n ei die het plastic er dan van af trekt en dat bij de PMD doet en de doos bij de oud papier, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dat gewoon bij het oud papier gooien. Enveloppen met een venster worden ook expliciet genoemd dat het mag , maar waarom? Dat is toch ook papier met plastic?
Yucon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:25:
Je moet hem idd een beetje aanpassen. We zitten hier op tweakers 8)
Ja lekker makkelijk. Als het zo simpel is leg dan maar even in in drie zinnen uit wat je moet doen...
Er staan mensen naast een grote lopende band stukken bruikbaar plastic uit te vissen. Dan gaat het om grotere, duidelijk herkenbare zaken. Dat is ook gelijk precies de reden dat het werkelijke recyclepercentage zo laag ligt. Echt goed werkt het gewoon niet.
Dat klinkt ook nogal vaag voro mij. Dus ze trekken (bijvoorbeeld) de halvarinebakjes er uit, maar kleine stukjes plastic doen ze niets mee? Bijvoorbeeld de stukjes die om de rietjes van de pakjes appelsap die mijn dochtertje wel eens krijgt zitten?

En hoe gaat het dan als ik in dat halvarinebakje ook de zak van het brood, de sluitclip, een leeg blikje tomatenpuree en nog meer PMD heb gestopt? Gaat ze dat dan met de hand er weer uithalen of gooien ze dat dan weer op de grote verbrandingshoop?

• htca
JeroenE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:10:

Je hoeft dit helemaal niet zelf te maken. Die ondergrondse containers hebben dat allemaal al lang anders weet de vuilophaaldienst niet welke bakken geleegd moeten worden.

Wat ze zouden doen is dat die informatie ook voor bewoners beschikbaar maken.
Dat was ook niet het idee. Het was meer om aan te geven dat die technologie allesbehalve ingewikkeld is. en informatie ontsluiten, dat was ook de insteek. Mogelijkheden daarna te over....
Als je kijkt bij papier staat daar een "doos chocoladehagel" bij. Dus die mag wel. Maar als je kijkt bij restafval staat daar weer dat "verpakking van papier met plastic" niet mag. Hm, dus het mag eigenlijk niet. Maar waarom staat het dan bij de wel? Nu ben ik trouwens zo'n ei die het plastic er dan van af trekt en dat bij de PMD doet en de doos bij de oud papier, maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen dat gewoon bij het oud papier gooien. Enveloppen met een venster worden ook expliciet genoemd dat het mag , maar waarom? Dat is toch ook papier met plastic?
plasticje om de folders; mag soms wel maar meestal mee met oud-papier, afhankelijk van de verwerker.... -> taak voor de gemeente omdat in de aanbesteding af te dwingen...

htca wijzigde deze reactie 22-08-2019 13:17 (41%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:10:
Ook niet alle plastic verpakkingen mogen bij de PMD. Bijvoorbeeld een kitkoker of een verfblik mogen er niet in. Of een chipszak (de nootjeszak staat er niet apart bij, mag die dan wel of niet?) of een doosje makeup of nagellak.
Klopt, maar de vraag ging over metaal. Het begint bij dat het überhaupt een verpakking moet zijn, of het nu plastic is of niet. Daarnaast moet het enigszins van elkaar te scheiden zijn dus een plastic zak met een metalen coating mag niet, of er nu chips in zitten of nootjes. Dat is niet moeilijk.

En als je nu in de war gaat raken van kit of verf dan doe je het al jaren verkeerd, want chemisch afval heeft nooit bij het restafval gemogen. ;)
En sommige dingen staan niet altijd eenduidig. Op deze lijst staat een heleboel: https://www.rova.nl/inwoners/pagina/61/wat-hoort-waar (specifiek voor de Rova natuurlijk, check altijd met je eigen ophaaldienst welke regels bij jou gelden).

Omdat het venstertje eruit trekken geen doen is en het zo'n klein stukje plastic is dat het niet echt van invloed is op de kwaliteit van het papier. Daarnaast heeft men nog amper enveloppen dus dat valt wel mee.

Doosjes hagelslag hebben over het algemeen geen plastic, dus ik snap niet waarom je daar moeilijk over zou doen.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• JeroenE
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:19:
En als je nu in de war gaat raken van kit of verf dan doe je het al jaren verkeerd, want chemisch afval heeft nooit bij het restafval gemogen. ;)
Als ze leeg zijn is het geen chemisch afval en moet het bij restafval. Echt waar, klik maar op de link van de Rova lijst. Als je dat bij het KCA doet verhoog je juist de kosten voor de gemeente omdat verwerking van KCA veel duurder is dan van restafval.
Omdat het venstertje eruit trekken geen doen is
Hoezo niet? je hebt het er echt zo uit hoor. De meeste enveloppen hebben aan de binnenkant een stukje plastic wat niet verlijmd is en daarmee trek je die er zo af.

Ik snap niet waarom in het ene geval men wel vind dat een burger alles maar moet scheiden en in andere gevallen hoeft het ineens weer niet? Mijn slechte inborst denkt dan dat de ambtenaren zelf te lui zijn om hun plasticje uit de enveloppe te trekken op hun werk :+
Doosjes hagelslag hebben over het algemeen geen plastic, dus ik snap niet waarom je daar moeilijk over zou doen.
Volgens mij hebben ze bij de Lidl niet eens dozen hagelslag waar geen plastic in zit.

• garriej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:25

garriej

Ik las ondertieten.

JeroenE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:28:
[...]
Als ze leeg zijn is het geen chemisch afval en moet het bij restafval. Echt waar, klik maar op de link van de Rova lijst. Als je dat bij het KCA doet verhoog je juist de kosten voor de gemeente omdat verwerking van KCA veel duurder is dan van restafval.

[...]
Hoezo niet? je hebt het er echt zo uit hoor. De meeste enveloppen hebben aan de binnenkant een stukje plastic wat niet verlijmd is en daarmee trek je die er zo af.

Ik snap niet waarom in het ene geval men wel vind dat een burger alles maar moet scheiden en in andere gevallen hoeft het ineens weer niet? Mijn slechte inborst denkt dan dat de ambtenaren zelf te lui zijn om hun plasticje uit de enveloppe te trekken op hun werk :+

[...]
Volgens mij hebben ze bij de Lidl niet eens dozen hagelslag waar geen plastic in zit.
Maar moeten we dan ook eerst de verpakkingen allemaal open trekken voordat ik weet of het er wel bij mag.

Afval scheiden doe ik zo goed mogelijk met de kennis die ik heb/gekregen van de gemeente/informatie op de zak(voor pmd). En af en toe denk ik wel is "hoort dit hier of daarbij?", maar als ik alles moet gaan controleren of er plastic aan de binnekant zit of niet dan ben ik er wel redelijk klaar mee.

Wow - Neliva [Frostmane] | PuppyPower Wow Progress

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:28:
Dus bij ROVA is KCA verwerken het leeg gieten van het blik en de verf laten drogen om het vervolgens bij het restafval te gooien? _O-
Natuurlijk is het geen enkele moeite, maar dat geldt voor de meeste zaken. Toch kunnen mensen doen alsof het allemaal onmeunig lastig is. Ik denk dat het bij de enveloppen gewoon een kwestie is dat het te weinig boeit om je druk over te maken.

[...]
Ik kom daar nooit, maar ik heb nog nooit een hagelslag doos met plastic gezien. Dat zou een eerste keer zijn. Misschien komen de ambtenaren ook nooit bij de Lidl. :D
garriej schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:35:
Maar moeten we dan ook eerst de verpakkingen allemaal open trekken voordat ik weet of het er wel bij mag.
Ja natuurlijk, hoe haal je anders hetgeen dat verpakt is eruit? :D

Gonadan wijzigde deze reactie 22-08-2019 13:37 (8%)

• gws24
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 01:39

gws24

Thinking is hard!

Het probleem met plastic scheiden en verwerken is gewoon dat er zo ontzettend veel soorten zijn, zie o.a. https://nos.nl/artikel/22...plastic-te-gebruiken.html. Daardoor verschilt het per verwerker en dus per gemeente wat wel en wat niet bij PMD mag. Naast dat het handig zou zijn als er minder soorten gebruikt zouden worden wordt er sowieso veel teveel plastic gebruikt in verpakkingen.Als je af en toe ziet dat een klein iets in een vier keer zo grote verpakking zit zodat het lekker opvalt in de winkel dan mag van mij de overheid/EU daar wel eens paal en perk aan stellen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20-10 09:42
[b]Gonadan in "Afvalinzameling gemeentes"Ik kom daar nooit, maar ik heb nog nooit een hagelslag doos met plastic gezien. Dat zou een eerste keer zijn. Misschien komen de ambtenaren ook nooit bij de Lidl. :D
Ook andere supermarkten verkopen hagelslag met plastic (raampjes) in de verpakking. De AH bijvoorbeeld ook met de hagelslag met grote stukken. (wat meer op kinderen gerichte variant)

Over plastic en papieren verpakking gesproken. Vind het best irritant dat supermarkten papier met plastic "zakjes" gebruiken voor verse broodjes. Daar sta je dan met je zakje wat geen plastic en geen papier is |:( Uit elkaar trekken levert vaak weinig succes op.

• garriej
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 16:25

garriej

Ik las ondertieten.

Caayn schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:25:
[...]
Ook andere supermarkten verkopen hagelslag met plastic (raampjes) in de verpakking. De AH bijvoorbeeld ook met de hagelslag met grote stukken. (wat meer op kinderen gerichte variant)

Over plastic en papieren verpakking gesproken. Vind het best irritant dat supermarkten papier met plastic "zakjes" gebruiken voor verse broodjes. Daar sta je dan met je zakje wat geen plastic en geen papier is |:( Uit elkaar trekken levert vaak weinig succes op.
of heel de keuken ligt vol met croissant kruimels :(

Wow - Neliva [Frostmane] | PuppyPower Wow Progress

• Rub147
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:01
[...]

Ooit een keer nagevraagd, maar producten met kleine stukjes plastic, zoals doorkijkvensters, vensterenveloppen of met plakband mochten in de papierbak. Dat werd er uitgeweekt tijdens het proces :)
http://www.groenengelukkig.nl/wp-content/uploads/2015/10/Welles-nietes-papier-en-karton.jpg

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Bovenstaand schema is voor mij de reden dat ik alles in 1 zak gooi. Afval weggooien en of scheiden zou moeten kunnen zonder dat je daarbij hoeft na te denken.

We hebben het tegenwoordig druk genoeg met alle andere onzin waar de landelijke en plaatselijke overheid ons mee opscheept.

• Neggs
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:41
ciris schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:40:
Bovenstaand schema is voor mij de reden dat ik alles in 1 zak gooi. Afval weggooien en of scheiden zou moeten kunnen zonder dat je daarbij hoeft na te denken.

We hebben het tegenwoordig druk genoeg met alle andere onzin waar de landelijke en plaatselijke overheid ons mee opscheept.
Precies - gemeente Waalwijk heeft Diftar. Prima, maar 1 keer in de 4 weken de grijze kliko is voor ons te weinig. Ik heb een hekel aan het idee dat de overheid bepaalt hoeveel/vaak wij de kliko mogen aanbieden. Moet nu vaak met extra afval (een kleine verbouwing heeft iedereen om de paar jaar wel denk ik) met een aanhangwagen gaan rijden en daar in de milieustraat voor betalen. Deze decentrale acties worden door de gemeente niet (meer) gezien, sterker nog, leveren geld op en daardoor lijkt het alsof deze manier van afval scheiden succesvol is.

Ik ben wel eens benieuwd of er serieus onderzoek naar gedaan is die alle parameters (voor zover mogelijk) meeneemt. Van Gansewinkel zegt ook dat men voor de verbrandingsoven plastic toevoegt om de temperatuur te bereiken die nodig is voor verbranding.

Ik ben voor bewustwording en minimale belasting van het milieu maar tegen dwangmatige bemoeienis van de gemeente.

• JeroenE
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:36:
Dus bij ROVA is KCA verwerken het leeg gieten van het blik en de verf laten drogen om het vervolgens bij het restafval te gooien? _O-
Geen idee, ik ben daar nooit bij. Maar dat doet er niets aan af dat als ik een leeg blik verf heb (die heb ik zelden) wel bij de restafval mag gooien en dus geen KCA zijn.

Dan kan je wel doen alsof dat aan mij ligt, maar dat is dus gewoon volgens de regels van de afvalverwerker. Waarom zou jij het dan dus wel bij de KCA gooien?
Ja natuurlijk, hoe haal je anders hetgeen dat verpakt is eruit? :D
Je kan dat lang niet altijd zien. Er zijn ook genoeg mensen die papieren bekers bij het oud papier gooien, maar dat mag officieel dus ook niet want er zit plastic in. Maar de nieuwe papieren rietjes die je her en der wel eens krijgt mogen dan ineens weer wel bij het papier.
Het lukt mij meestal wel, maar je moet ze inderdaad wel boven de groenbak uit elkaar trekken zodat de kruimels bij het GFT komen 8)

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Ik denk ook dat de burger niet belast moet worden met allerlei vage regels wat gescheiden en waar waar moet. Zoals die scheidingswijzer boven, en plastic raampjes bij de hagelslag.

Het ligt voornamelijk ook aan de fabrikant. Fabriceer dan geen hagelslag met raampjes, of plastic/papier hybride voor je broodjes bij de AH, enz.

Ik denk dat het voornamelijk goed komt als de fabrikant en de gemeente samenwerken, en zo het scheiden een stuk makkelijker maken. Drie bakken is toch wel het max haalbare. Groene bak voor je tuinafval, een blauwe voor je papier, en een grijze voor de rest. Klaar.

Niks gedoe met tig straten lopen om je afval te deponeren enzovoort. Als de fabrikant en de gemeente het gewoon verantwoordelijkheid nemen. Dan komt alles goed.

Om alles bij de burger te leggen is ook niet zo leuk. De burger heeft het recht om te leven, en niet om als maar overal rekening mee te houden. Als bedrijven en de overheid het al doen dan kan de burger probleemloos leven en is er niks aan het handje, en het milieu knapt er van op.

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:43

Roozzz

Plus ultra

htca schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:35:

Beetje programmeur kan dit al met een simpele arduino of een rasp pi wel op kleine schaal al maken.... dus dat is geen rocketscience. Ja moet fool proof zijn en allerlei veiligheden worden ingebouwd en onderhouden worden, dus met een paar tientjes ben je er niet. Maar "slimme bakken" zou het wel gemakkelijker maken en minder frustrerend.
*kuch* Dit is gewoon commercieel beschikbaar (google: vulgraadsensor). Maar sensoren en bijbehorend servicecontract kosten wel iets; dus al snel afgeschoten... Misschien vanuit jouw rol eens de vraag bij de verantwoordelijke ambtenaar of adviseur neerleggen? :>

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:00:
[...]
Geen idee, ik ben daar nooit bij. Maar dat doet er niets aan af dat als ik een leeg blik verf heb (die heb ik zelden) wel bij de restafval mag gooien en dus geen KCA zijn.

Dan kan je wel doen alsof dat aan mij ligt, maar dat is dus gewoon volgens de regels van de afvalverwerker. Waarom zou jij het dan dus wel bij de KCA gooien?
Ik breng ze altijd naar de werf, daar hebben ze een tafel voor verfblikken en sorteren het dan zelf.

• htca
Roozzz schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:15:
[...]

*kuch* Dit is gewoon commercieel beschikbaar (google: vulgraadsensor). Maar sensoren en bijbehorend servicecontract kosten wel iets; dus al snel afgeschoten... Misschien vanuit jouw rol eens de vraag bij de verantwoordelijke ambtenaar of adviseur neerleggen? :>
Ik weet dat dat commercieel beschikbaar is (die vulgraadmeter) en ja het heeft een prijskaart. In de hele trade-off moet dat worden meegenomen.

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:43

Roozzz

Plus ultra

htca schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:46:
[...]

Ik weet dat dat commercieel beschikbaar is (die vulgraadmeter) en ja het heeft een prijskaart. In de hele trade-off moet dat worden meegenomen.
Ah, dat las ik zo niet in jouw bericht. Mea culpa.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Neggs schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:56:
Moet nu vaak met extra afval (een kleine verbouwing heeft iedereen om de paar jaar wel denk ik) met een aanhangwagen gaan rijden en daar in de milieustraat voor betalen. Deze decentrale acties worden door de gemeente niet (meer) gezien, sterker nog, leveren geld op en daardoor lijkt het alsof deze manier van afval scheiden succesvol is.
Dat is toch vrij logisch? Je kunt niet van de gemeente gaan verwachten dat ze ook nog eens je bouwafval van ophalen. :D

Kost de milieustraat geld bij jullie trouwens? Dat is toch gewoon onderdeel van de werf?

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat wisselt per gemeente. Er zijn erbij die willen voorkomen dat men omgekeerd inzamelen ontwijkt door ook te laten afrekenen bij de milieustraat. Anders gaat men daar de vuilniszakken dumpen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• htca
Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:52:
[...]

Dat is toch vrij logisch? Je kunt niet van de gemeente gaan verwachten dat ze ook nog eens je bouwafval van ophalen. :D

Kost de milieustraat geld bij jullie trouwens? Dat is toch gewoon onderdeel van de werf?
Bij ons wordt grofvuil opgehaald op afspraak tot 1m^3 (maar niet met puin, steen, beton, sanitair, asbest, banden of chemisch afval) en is verdisconteerd in de afvalstoffenheffing. Heb je meer dan 1m3, dan moet je meerdere afspraken maken of zelf wegbrengen. Voor dat afhalen moet je soms wel 2 weken wachten, wil je het dus eerder kwijt, dan kun je het zelf brengen. Wegbrengen mag dus ook (incl. de zaken die ze niet ophalen) en is voor inwoners zonder extra kosten (en kan zelfs op zaterdag 8) ).
Op de werf wordt gecontroleerd wat je komt brengen en wordt je naar de verschillende containers gestuurd.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Grofvuil is bij ons ook op afspraak. In de vorige gemeente koste dat 2,50, nu 100 euro. En dan vraagt mijn vrouw waarom sommige dingen wat langer blijven liggen in de tuin of de garage :)

Gelukkig kwam vorige week de oudijzerboer langs, die heb ik wat grote metalen dingen meegegeven (bedbodem van metaal) en de rest paste net niet in de auto. Maar net genoeg om met een touw om de klep naar de millieustraat te rijden. Toch weer 100 euro verdient met een ritje van 1 km ;)

Marzman wijzigde deze reactie 22-08-2019 16:22 (3%)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
htca schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:18:
Bij ons wordt grofvuil opgehaald op afspraak tot 1m^3 (maar niet met puin, steen, beton, sanitair, asbest, banden of chemisch afval) en is verdisconteerd in de afvalstoffenheffing.
Dat is meestal, het ook, maar bouwafval is meestal wel wat anders dan grofvuil.
Heb je meer dan 1m3, dan moet je meerdere afspraken maken of zelf wegbrengen.
Meestal zijn ze bij ophalen niet zo moeilijk. Ik zie vaak stapels staan die je met de beste wil van de wereld niet in één kuub kan persen. :P
Voor dat afhalen moet je soms wel 2 weken wachten, wil je het dus eerder kwijt, dan kun je het zelf brengen. Wegbrengen mag dus ook (incl. de zaken die ze niet ophalen) en is voor inwoners zonder extra kosten (en kan zelfs op zaterdag 8) ).
Op de werf wordt gecontroleerd wat je komt brengen en wordt je naar de verschillende containers gestuurd.
Wel gecontroleerd, maar niet extra kosten gerekend. Dat is meestal pas als je met 'specialistisch' afval naar een commerciële verwerker moet.

• JeroenE
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:20:
Ik breng ze altijd naar de werf, daar hebben ze een tafel voor verfblikken en sorteren het dan zelf.
Dat is dus duurder want dan moet iemand anders dat sorteren terwijl je het zelf ook gewoon gelijk bij het restafval had kunnen gooien. Wat ik begrepen heb van de medewerkers op onze stadswerf is dat zij spullen die bij op de KCA tafel zijn gezet niet zelf in het restafval mogen gooien. Daarom staat er vaak (maar niet altijd) ook iemand bij om tegen mensen te vertellen of ze de spullen wel of niet op de KCA tafel mogen zetten.

Het hele idee van laten scheiden door de burger is toch kostenbesparing? Dus als je dat niet doet (of fout) dan is het dus duurder.

Maar goed, het grootste nadeel is dat die regels niet algemeen zijn en wellicht moet het in jouw gemeente juist weer wel op die manier. En dan ben je dus juist wel prima bezig. Dat maakt het moeilijk om hier stellige dingen te roepen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JeroenE schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 04:39:
Dat is dus duurder want dan moet iemand anders dat sorteren terwijl je het zelf ook gewoon gelijk bij het restafval had kunnen gooien. Wat ik begrepen heb van de medewerkers op onze stadswerf is dat zij spullen die bij op de KCA tafel zijn gezet niet zelf in het restafval mogen gooien. Daarom staat er vaak (maar niet altijd) ook iemand bij om tegen mensen te vertellen of ze de spullen wel of niet op de KCA tafel mogen zetten.

Het hele idee van laten scheiden door de burger is toch kostenbesparing? Dus als je dat niet doet (of fout) dan is het dus duurder.

Maar goed, het grootste nadeel is dat die regels niet algemeen zijn en wellicht moet het in jouw gemeente juist weer wel op die manier. En dan ben je dus juist wel prima bezig. Dat maakt het moeilijk om hier stellige dingen te roepen.
Een verfblik mag pas bij het restafval als hij helemaal geen verf meer bevat of door en door opgedroogd is, dat is bij mij in de praktijk nooit het geval. Dan moet hij dus naar de milieustraat.
In de praktijk zal het gewoon zo zijn dat de gemeente een afweging maakt hoe gemakkelijk ze nog zoveel mogelijk chemisch afval eruit kunnen krijgen voordat ze de verpakking verbranden. Een bijna leeg verfblik op z'n kop zetten heeft dan nog wel effect, maar een gedroogde laag op de bodem gaan ze er niet uit staan bikken. In feite zou het beter zijn als ze dat wel doen, maar dat weegt niet op tegen de extra tijd die het kost.

Scheiden van afval gebeurt niet alleen vanwege de kosten, ook vanwege terugwinnen van grondstoffen en het voorkomen van verspreiding van schadelijke stoffen. Soms kiest men voor methoden die duurder zijn, maar wel beter, het gaat niet om de goedkoopste manier van verwerken.

Het scheiden door de burger is deels voorkomen dat de centrale nog kosten moet maken voor iets wat een burger al makkelijk kan doen. Het is echter ook een manier om de burger bewust te maken van het afval wat hij/zij genereert en te stimuleren daar over na te denken en het wellicht terug te dringen.

Maarrrr, vanochtend ging ik een oude modem weggooien toen ik ook wat glaswerk weg bracht. Daar kwam ik weer een lichtend voorbeeld tegen waarom ik altijd roep dat men alles recht lult. Deze heeft vast bedacht dat de afvaldienst hier toch langs komt en dat het dus niet erg is als je er wat bij flikkert. 8)7

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:46
Ugh bij ons in de wijk ook, staat altijd vol met verfpotten en half kapotte plasticcontainers en dat soort meuk.

Woon dan ook wel in een redelijke tokkiewijk waar veel voortuinen van steen zijn...

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

@Gonadan Ik ga er even vanuit dat deze container niet “alleen” staat?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Nee, ernaast staan ook nog containers voor andere stromen. Maakt dat wat uit?

@Basekid
Dit is dan bij een parkeerplaats bij een winkelcentrum, daar zijn mensen nog wat
asocialer want het is niet bij henzelf in de wijk.

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Van de week ook een stuk vlakglas opgeruimd bij de glascontainer waar alleen flessen en potten in gaan... Container staat nog geen 100 meter van mijn (koop)huis, indirect heb ik er ook belang bij dat de boel netjes blijft, en soms moet je dat zelf even doen omdat iemand anders te beroerd is.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Vlakglas mag überhaupt niet in de glasbak, net als vazen. Ook die bak is puur bedoeld voor verpakkingsglas maar die informatie heeft de meeste burgers ook niet bereikt.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@Señor Sjon @ehtweak

Vers van de pers:
https://nos.nl/artikel/22...e-greep-van-anarchie.html
Er lijkt wel meer te spelen dan een inzamelingsbeleid wat niet optimaal is. Op deze manier snap ik wel dat het zo'n puinzooi is. :D

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
nvm

Leipo wijzigde deze reactie 23-08-2019 13:58 (99%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Aangezien ik vermoed dat het glas na het los snijden toch nog lijmresten bevat hij het restafval?

• JeroenE
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:32:
Scheiden van afval gebeurt niet alleen vanwege de kosten, ook vanwege terugwinnen van grondstoffen en het voorkomen van verspreiding van schadelijke stoffen. Soms kiest men voor methoden die duurder zijn, maar wel beter, het gaat niet om de goedkoopste manier van verwerken.
In dat geval zou het gewoon veel logischer zijn om de burger alles bij elkaar te laten flikkeren. Dan kan je dit daarna zelf uit sorteren en weet je dus zeker dat alles op de juiste plek komt.
Het scheiden door de burger is deels voorkomen dat de centrale nog kosten moet maken voor iets wat een burger al makkelijk kan doen. Het is echter ook een manier om de burger bewust te maken van het afval wat hij/zij genereert en te stimuleren daar over na te denken en het wellicht terug te dringen.
Dat vind ik dus vreemd. Wil je nu als gemeente de beste manier van verwerken of wil je burgers proberen op te voeden?

Ik heb niet het idee dat er veel burgers daadwerkelijk worden opgevoed. Anders zouden die geen luiers in de gratis textielbakken gooien of bankstellen in de sloot dumpen. En mensen die een boete krijgen voor een afvalzak die verkeerd is gegaan zullen voornamelijk leren dat ze alles met hun adres erop niet meer in zo'n zak moeten gooien.
Deze heeft vast bedacht dat de afvaldienst hier toch langs komt en dat het dus niet erg is als je er wat bij flikkert. 8)7
Het kan ook nog zijn dat ze een grote maand hadden met spullen (waaronder elektronica) en bij het weggooien het restant zijn vergeten omdat ze net werden gebeld toen ze wat aan het weggooien waren. Maar dan moet je wellicht wel een roze bril opzetten 8)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:20
Ik praat het niet goed, maar ik snap het wel. Voorheen kon je dat soort dingen makkelijk in je kliko kwijt. Nu moet je er voor naar de gemeentewerf want je kan alleen kleine dingen kwijt in de ondergrondse containers. En de gemeentewerf is niet voor iedereen [even snel bereikbaar/toegankelijk.

LordSinclair wijzigde deze reactie 23-08-2019 11:32 (7%)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JeroenE schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:25:
Dat vind ik dus vreemd. Wil je nu als gemeente de beste manier van verwerken of wil je burgers proberen op te voeden?
Voor een tweaker wellicht lastig, maar het is niet binair. :P
Soms streef je meerdere doelen na die moeilijk te verenigen zijn, maar waar je toch op beide vlakken winst probeert te behalen. Zo ook met afval.
Ik heb niet het idee dat er veel burgers daadwerkelijk worden opgevoed. Anders zouden die geen luiers in de gratis textielbakken gooien of bankstellen in de sloot dumpen. En mensen die een boete krijgen voor een afvalzak die verkeerd is gegaan zullen voornamelijk leren dat ze alles met hun adres erop niet meer in zo'n zak moeten gooien.
Wat jij nu omschrijft zijn gewoon de asocialen van de maatschappij, die zijn inderdaad niet op te voeden. Gelukkig zijn dat wel excessen en (nog) niet de standaard.
LordSinclair schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:31:
Ik praat het niet goed, maar ik snap het wel. Voorheen kon je dat soort dingen makkelijk in je kliko kwijt. Nu moet je er voor naar de gemeentewerf want je kan alleen kleine dingen kwijt in de ondergrondse containers. En de gemeentewerf is niet voor iedereen [even snel bereikbaar/toegankelijk.
Klik gewoon via de website een ophaalmoment aan en ze komen het thuis bij je ophalen. De enige reden om dit te doen is omdat je dat al te veel moeite vindt en er gewoon nu van af wilt.

• Arjantje72
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19:53
Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:59:

Klik gewoon via de website een ophaalmoment aan en ze komen het thuis bij je ophalen. De enige reden om dit te doen is omdat je dat al te veel moeite vindt en er gewoon nu van af wilt.
Hier dus niet meer.

Grofvuil bestaat uit grote stukken afval, zoals bankstellen en kasten. Vanaf 1 januari 2019 is het niet meer mogelijk om grofvuil aan huis te laten ophalen. Heeft u nog bruikbaar spullen dan kunt u deze brengen naar een van de kringloopwinkels in Meierijstad. Alles wat niet meer bruikbaar is, is grofvuil en kunt u kwijt bij de milieustraat.

• LordSinclair
Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 11:59:
*advocaat van de duivel* en dan 47 euro betalen voor het afvoeren van een wasmand en een campingstoel? Zoveel hebben die nieuw geeneens gekost.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
LordSinclair schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:05:
*advocaat van de duivel* en dan 47 euro betalen voor het afvoeren van een wasmand en een campingstoel? Zoveel hebben die nieuw geeneens gekost.
Kap eens met dingen verzinnen. Het kost hier niets om grofvuil op te laten halen en je kunt zeer laagdrempelig een afspraak maken.

• LordSinclair
Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:09:
[...]

Kap eens met dingen verzinnen. Het kost hier niets om grofvuil op te laten halen en je kunt zeer laagdrempelig een afspraak maken.
Sorry, ik had niet door dat dat dit topic specifiek voor de problemen in jouw woonplaats waren. Ik dacht dat we hier naar het grotere plaatje keken.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
LordSinclair schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:10:
Sorry, ik had niet door dat dat dit topic specifiek voor de problemen in jouw woonplaats waren. Ik dacht dat we hier naar het grotere plaatje keken.
Wat is dat nu weer voor reactie? Ik geef een voorbeeld van een situatie waarin men gewoon asociaal bezig is geweest.
Waarom zou je dan proberen om dat om te lullen naar een andere situatie zodat je het kunt bagatelliseren? Wat wil je daar überhaupt mee bereiken? :?

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Uhh, je leest weer selectief @Gonadan. Het kan toch dat de gemeente van @LordSinclair een bedrag vraagt voor ophalen? Dat het bij jou niks kost kan ook, maar per saldo hebben we dan toch twee verschillende situaties. Googlen leert mij dat (bijv) de Gemeente Barendrecht ongeveer een tientje vraagt bij m3 grofvuil voor ophalen. Is minder dan 47 euro, maar kost geld.

Overigens maakt het wel uit of er andere containers staan, want dat maakt het nog erger.

Daarbij los van de kosten voor “de burger”, zit er wel degelijk een kostprijs aan grofvuil ophalen (die denk ik terugkomt in de afvalstoffenheffing?). Inzamelaar van Gem. Veenendaal zegt dat dit 34 euro is per keer. Dat is toch ook zonde van het (belasting)geld omdat de ondergrondse containers te klein zijn voor een mandje? Dan snap ik eigenlijk wel vanuit hand op de knip dat je denkt, ik zet hem er wel naast - scheelt de samenleving 34€ :+

N1ckk wijzigde deze reactie 23-08-2019 12:34 (37%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
N1ckk schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 12:27:
Uhh, je leest weer selectief @Gonadan. Het kan toch dat de gemeente van @LordSinclair een bedrag vraagt voor ophalen? Dat het bij jou niks kost kan ook, maar per saldo hebben we dan toch twee verschillende situaties. Googlen leert mij dat (bijv) de Gemeente Barendrecht ongeveer een tientje vraagt bij m3 grofvuil voor ophalen. Is minder dan 47 euro, maar kost geld.
Dat is toch precies wat ik zeg? Wellicht zelf iets beter lezen wat ik bedoel want ik ga niet keer op keer in die metadiscussie mee. :)

In mijn gemeente kost grofvuil op laten halen niets (niets extra, het zit al in de heffing), weg brengen naar de milieustraat kost ook niets. En toch vinden mensen het nodig om grofvuil gewoon tussen de glasbak en de elektronicabak te zetten. Dat vind ik ronduit belachelijk en asociaal en daar laat ik een foto van zien. Wat in andere gemeenten gebeurt is nul komma nul argument voor de burger in mijn gemeente om dat grofvuil daar neer te zetten.

Wat de gemeente van @LordSinclair dan doet is dus volledig irrelevant want een totaal andere situatie. Die situatie wil ik ook best bespreken, maar dan wel met alle details erbij.
Want een gemeente die stevig geld rekent voor het ophalen van grofvuil is misschien wel minder fanatiek in het uitfaseren van de kliko's, of biedt meer mogelijkheden tot zelf afstorten van dat grofvuil. Zo niet dan is dat best een discussie waard, maar dan wel als situatie op zich. :)
Overigens maakt het wel uit of er andere containers staan, want dat maakt het nog erger.
Als het daar ook niet in mag maakt dat op zich niet zoveel uit toch?

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Het begint denk ik toch echt met een beetje onvermogen in communicatie van jouw kant, maar ik laten we daar niet te lang bij stil staan (voegt idd weinig toe). @LordSinclair begon met “*advocaat van de duivel*” waarmee hij overduidelijk deel wil nemen in de discussie.

Ik gaf volgens mij vervolgens een voorbeeld met kosten voor twee andere gemeenten plus een extra discussiepunt over de kosten en een cynische side-note (te herkennen aan de smiley).

34€ kosten maken (door wie dan ook) om een 1€ plastic mandje mandje weg te kunnen(!*) gooien vind ik absurd en is denk ik de kern van de irritatie voor veel mensen in deze discussie. Te weten, dat ’het systeem’ erg inefficiënt en (soms) onduidelijk is. Daarbij is iets wegbrengen naar de milieustraat ook niet gratis trouwens, dat kost je tijd (vaak heb je die niet door de beperkte openingstijden), benzine en vereist een auto.

* Als de bak ernaast plastic mandjes zou aannemen, stond die er waarschijnlijk niet naast. Zelfde geld voor naastplaatsing van zakken. Kip- / eidiscussie I know, maar het is niet meer of minder waar.

EDIT: nog een voorbeeld https://www.gelderlander....er=https://www.google.nl/

N1ckk wijzigde deze reactie 23-08-2019 13:28 (22%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Hier moet je een bigbag kopen van 17 euro voor regulier en 47 euro per kuub voor puin om het aan huis opgehaald te krijgen. Het is wel de grap dat je thuis ongeveer een shredder moet hebben om dingen klein te maken om het in een container te krijgen. Geef mij m'n kliko maar.

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 23:02
Wij zijn nu ongeveer een week verhuisd naar ons nieuwe huis en in de nieuwe gemeente moet je betalen per lediging van de restafval container. In de oude gemeente betaalde je een vast bedrag ongeacht aantal ledigen.

Nu zijn wij toch maar eens begonnen met het scheiden van afval omdat in de nieuwe gemeente dit ook handiger geregeld is met ophalen van PMD en gratis GFT.

Ik verbaas mij werkelijk hoe weinig restafval wij nu eigenlijk hebben. En hoeveel wel niet bij PMD mag. De zakken PMD puilen binnen no time uit terwijl restafval voor nog geen kwart gevuld is. Voorheen puilde de restafval container in twee weken helemaal uit.

Enige nadeel hier in de gemeente is dat als je naar de stort moet je werkelijk overal voor moet betalen. Op zich logisch, maar afvalstoffenheffing is vele malen hoger dan in oude gemeente waar de stort gratis was.

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Ik ben wel benieuwd of je verwacht nu meer te betalen dan voorheen* en of je het in lijn vind met de moeite die je ervoor moet doen + de voldoening uit de duurzame gedachte ;)

* Lastig te vergelijken aangezien er enorme prijsverschillen bestaan tussen gemeenten

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
offtopic:
@N1ckk je mag de persoonlijke aanval onderhand wel achterwege laten, het begint nogal storend te worden om eerlijk te zijn. Kunnen we het gewoon bij de inhoud houden? :)

Wat mijn foto in mijn ogen heel duidelijk maakt is dat sommige mensen maar heel weinig nodig hebben om hun afval gewoon te dumpen. Zelfs in een gemeente waar het best goed geregeld is en je bijna nergens extra voor hoeft te betalen wordt het gewoon zo bij de bakken gezet zodat de gemeente het op mag lossen.
Daarmee jaag je de kosten weer op want daar komt normaal gesproken natuurlijk alleen maar een vrachtwagen die gericht is op het legen van glasbakken en de elektronicabak, een grofvuilwagen hoeft daar in principe niet te zijn. Dus mag de gemeente weer apart iemand die spullen laten mee nemen zodat het afgevoerd kan worden.

Kan je dus inderdaad nagaan hoe dat aantal mensen exponentieel zal toenemen als de gemeente het slecht regelt of als je voor elke scheet bij moet betalen.
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 13:38:
Hier moet je een bigbag kopen van 17 euro voor regulier en 47 euro per kuub voor puin om het aan huis opgehaald te krijgen. Het is wel de grap dat je thuis ongeveer een shredder moet hebben om dingen klein te maken om het in een container te krijgen. Geef mij m'n kliko maar.
Voor gewoon grofvuil? Welke gemeente is dat dan die daar zo mee om gaat? Dan zullen jullie wel meer last hebben van zwerfvuil vermoed ik. Wat moet je dan doen als je van een bankstel af wilt?
En dan begrijp ik ook wat meer waar jouw irritatie vandaan komt. :P

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dit is al mild, want vroeger haalden ze niks op. Je moest maar zien hoe je het op het gemeentewerf kreeg. Zelf wegbrengen is wel gratis, maar bouw- en sloopafval kost iets van 30 euro per kuub.

Zwerfvuil valt wel mee, maar dat komt omdat we nog een gewone kliko voor restafval hebben en nog prullenbakken bij parkjes. :P Dat laatste wordt vaak ook nog weleens de nek omgedraaid om dumping te voorkomen. Zie je vaker in DIFTAR gebieden overigens.

Heerenveen is blijkbaar wel blij met diftar: https://www.ad.nl/friesla...scheelt-nu-geld~a8005db4/

En nog een nekharen artikel:
https://www.volkskrant.nl...tot-vuilnisland~b8d2c150/
In 2011 was er nagenoeg geen import, in 2012 importeerde Nederland 200 duizend ton afval. Een jaar later een miljoen ton en in 2017 meer dan 2,1 miljoen ton. De import is nu goed voor een kwart van de aanvoer naar de verbrandingsinstallaties.

Nog steeds heeft Nederland een buitengewoon heffingensysteem om afval naar de Nederlandse verbrandingsinstallaties te dirigeren. Wie een ton Nederlands afval wil laten verbranden (tarief: rond 100 euro), moet daarvoor 32 euro belasting betalen; wie een ton geïmporteerd vullis naar de verbrander brengt, hoeft dat niet. De Nederlandse vuilnisophaler kan de heffing niet ontlopen door het afval de grens over te brengen: ook dan moet 32 euro worden afgerekend.
Dus waarom mag het buitenland hier heffingsvrij verbranden en moeten wij betalen?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:48:
Dit is al mild, want vroeger haalden ze niks op. Je moest maar zien hoe je het op het gemeentewerf kreeg. Zelf wegbrengen is wel gratis, maar bouw- en sloopafval kost iets van 30 euro per kuub.
Bizar, ik ben niet anders gewend dan dat alles gratis is. Hooguit moet je vaker rijden als het echt veel meer dan een kuub is. Of een bak huren, maar dat kost serieus geld.
Het enige wat ik niet kwijt kan is grond, dat moet ik naar een commerciële verwerker brengen. Dat kost dan ook maar een paar euro per kuub.
Zwerfvuil valt wel mee, maar dat komt omdat we nog een gewone kliko voor restafval hebben en nog prullenbakken bij parkjes. :P Dat laatste wordt vaak ook nog weleens de nek omgedraaid om dumping te voorkomen. Zie je vaker in DIFTAR gebieden overigens.
Maakt het voor dumpers uit of er een bak staat dan? Als men niet bereid is te betalen dan vindt men altijd wel een weg om er vanaf te komen zou ik zeggen.
Heerenveen is blijkbaar wel blij met diftar: https://www.ad.nl/friesla...scheelt-nu-geld~a8005db4/
Daar lees ik dat de tarieven daadwerkelijk zo zijn dat je goedkoper uit kunt zijn als je het goed doet. En aangezien Friezen nogal rechtlijnig kunnen zijn zullen ze wellicht niet zo snel dumpen? :P

Ben wel benieuwd of de kwaliteit van de genoemde GFT en andere stromen nog op hetzelfde niveau is.
En nog een nekharen artikel:
https://www.volkskrant.nl...tot-vuilnisland~b8d2c150/

[...]

Dus waarom mag het buitenland hier heffingsvrij verbranden en moeten wij betalen?
Die kan ik ook niet zo even uitleggen. :P

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:20:
offtopic:
@N1ckk je mag de persoonlijke aanval onderhand wel achterwege laten, het begint nogal storend te worden om eerlijk te zijn. Kunnen we het gewoon bij de inhoud houden? :)

Wat mijn foto in mijn ogen heel duidelijk maakt is dat sommige mensen maar heel weinig nodig hebben om hun afval gewoon te dumpen. Zelfs in een gemeente waar het best goed geregeld is en je bijna nergens extra voor hoeft te betalen wordt het gewoon zo bij de bakken gezet zodat de gemeente het op mag lossen.
Daarmee jaag je de kosten weer op want daar komt normaal gesproken natuurlijk alleen maar een vrachtwagen die gericht is op het legen van glasbakken en de elektronicabak, een grofvuilwagen hoeft daar in principe niet te zijn. Dus mag de gemeente weer apart iemand die spullen laten mee nemen zodat het afgevoerd kan worden.

Kan je dus inderdaad nagaan hoe dat aantal mensen exponentieel zal toenemen als de gemeente het slecht regelt of als je voor elke scheet bij moet betalen.
Het is geen persoonlijke aanval hoor, jammer dat je dit zo ziet. Onze frequentie is redelijk hoog in dit topic en ik ben het oneens met je stellige zwart/witte blik hierop - is dat ook niet het idee van zo’n discussietopic? :) Misschien verkijk je je daar op en vat je het persoonlijk op. In je laatste bericht bijv. betrek je wederom het louter op jezelf terwijl er al minimaal drie voorbeelden zijn geweest vandaag met plaatsen die anders zijn ingericht en ga je niet in op het kostenpunt. Ik vind het echter vervelend dat je dit zo opvat en zal in het vervolg je met minder directe bewoording aan te spreken.

Ik blijf het wel iets belachelijks vinden dat je voor zo’n klein plastic mandje naar een werf moet rijden of een dure ophaalafspraak moet inplannen. Bijna (;)) net zo belachelijk als het naast een bak neer te zetten. Ik zou hem in 2en hebben getrapt en alsnog in de bak hebben gefrommeld, dat mag toch?

N1ckk wijzigde deze reactie 23-08-2019 22:41 (3%)

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Tja, ik vind het ook eigenlijk belachelijk. Er zijn mensen die helemaal geen auto mogen rijden, of geen aanhanger-rijbewijs hebben, enz. Dan als je dan bv met tig spul zit dat naar de afvalwerf moet.. Dan moet je tig mensen bellen om te vragen of ze kunnen helpen. En je zou maar pech hebben dat niemand kan of je hebt geen vrienden/familie. Dat is kut.

Of minder valide mensen die tig straten/meters moeten maken om een restafvalzak te deponeren. Sowieso gevaarlijk als het snikheet is of spekglad.

En niet iedereen is even gecharmeerd om te participeren. Iedereen is druk met zijn/haar eigen leven, waarom zou je je moeten bekommeren om die buurman/vrouw een paar huizen verderop.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@N1ckk
Dat is nog het erge, je kunt hem inderdaad prima in een formaat frommelen zodat hij wel in de restafvalcontainer past. :D

Gonadan wijzigde deze reactie 23-08-2019 22:46 (4%)

• ciris
  • Laatst online: 23:36
Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:56:
[...]

Bizar, ik ben niet anders gewend dan dat alles gratis is. Hooguit moet je vaker rijden als het echt veel meer dan een kuub is. Of een bak huren, maar dat kost serieus geld.
Het enige wat ik niet kwijt kan is grond, dat moet ik naar een commerciële verwerker brengen. Dat kost dan ook maar een paar euro per kuub.
Alleen uit deze opmerking maak ik al op dat je werkelijk waar geen flauw idee hebt hoe de stand van zaken is in Nederland met betrekking tot de afvalinzameling en de diverse situaties per gemeente.

Je wuift zo ongeveer ieder argument van een ander die klaagt weg en gaat alleen uit van je eigen situatie. Dat is pas bizar.

• Ryur
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:10
Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 16:20:
[ot]
Hier in mijn gemeente (Hengelo OV) moeten wij betalen per 'tick', per dumping eigenlijk. Ik weet nog geen eens de exacte kosten, uit mijn hoofd 1,30 EUR.

Op mijn milieupas heb ik toegang tot maar 2 containers, qua afstand maakt het niet heel veel uit welke ik pak.
Ik heb tot nu toe 2x gehad dat allebei de containers waarbij ik toegang heb vol zit. En dan ga ik, hoe schuldig ik mij dan voel, wel doen aan afvaldumping; ik zet dan mijn vuilniszak naast de container, en maak gelijk een melding dat hij volzit, en ik afval heb gedumpt.
Mocht ik toegang hebben tot nog meer containers had ik waarschijnlijk nog wel meer containers geprobeerd om mijn afval kwijt te raken, alleen ik heb (helaas) geen toegang tot meer containers.

Omdat ik een appartement heb, heb ik geen recht op een kliko. Dus ik had sowieso mijn vuilniszak al buiten moeten dumpen (ja ik ga geen volle vuilniszak binnen houden; reden dat ik hem wil weggooien is meestal omdat ik net de kattenbak heb geleegd erin), en dan had ik 'gezeik' kunnen krijgen met de VvE.

Tot op heden heb ik netjes aangegeven aan mijn gemeente dat de container vol zat, en dat IK ook afval heb gedumpt; en niks over gehoord verder (behalve dat de actie is afgerond).
Blijkbaar wordt het hier 'gedoogd' dat je wel dumpt, als je maar een melding van maakt?
En mocht de gemeente mij een boete willen geven, had ik hem denk ik (afhankelijk van het bedrag) waarschijnlijk ook wel betaald.

Gemeentewerf is hier trouwens niet te bereiken: je mag niet met de fiets het terrein op, en ik heb geen auto/rijbewijs (+ ik moet ervoor vrijnemen wil ik daar afval dumpen).

Ryur wijzigde deze reactie 23-08-2019 23:15 (4%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@Ryur is dat ook te merken aan jullie vaste heffing? Ik kan mij zo voorstellen dat het voor mij allemaal wel mooi klinkt maar dat de vaste lasten misschien wel belachelijk hoog zijn. :)

• Ryur
Gonadan schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 23:26:
@Ryur is dat ook te merken aan jullie vaste heffing? Ik kan mij zo voorstellen dat het voor mij allemaal wel mooi klinkt maar dat de vaste lasten misschien wel belachelijk hoog zijn. :)
Hier in Hengelo betaal ik:
Vast tarief per jaar: € 159,84
Ondergrondse verzamelcontainer, 30 liter: € 1,20 per klik

Ik weet niet of dat veel is in vergelijking met andere gemeentes?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ryur schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:17:Hier in Hengelo betaal ik:

Hier 166 voor eenpersoons, 270 voor meer. Maar dan is verder wel alles gratis.

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Speciaal voor @Gonadan :+

https://www.at5.nl/artike...trekt-vanwege-afvalcrisis

Afvalinzameling en -verwerking gaat inmiddels al lang niet meer over afval verwerking, maar over machtsstrijd en politieke spelletjes... :|

Mooie Plaatjes   

• AllSeeyinEye
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19-10 20:37

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Hier (Spijkenisse) is grofvuil € 32,40 per kuub, waarbij ze achteraf bepalen of de hoeveelheid is zoals opgegeven. Er is alleen niemand die hiervan gebruik maakt, want de hele wijk gooit er spullen bij en de originele aanvrager moet dan betalen voor het totaal wat er opgehaald wordt. Van wat ik gezien heb ligt er dan al snel een paar kuub...

Wat er neergezet mag worden is overigens zeer beperkt, want wat onder meer niet mag is:
Glas
Spiegels
Sanitair
Puin
Stenen
Bouw en sloopafval
Grond
Klein Chemisch Afval
Asbest (verpakt)
Bielzen
Autobanden

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ryur schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 09:17:
[...]

Hier in Hengelo betaal ik:

30 liter? Dat zijn van die kleine zakken. :( Erg irritant. Zodra iets ook maar enig onhandige vorm heeft moet je gelijk naar de stort.

• Ryur
Señor Sjon schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 10:03:
[...]

30 liter? Dat zijn van die kleine zakken. :( Erg irritant. Zodra iets ook maar enig onhandige vorm heeft moet je gelijk naar de stort.
Officieel zeggen ze 30 liter, ik merk dat er veel meer erin kan!
En ja, ik zit regelmatig flink te proppen/duwen.

Hoef gelukkig bijna nooit naar de stort (ook nauwelijks bereikbaar zoals ik al eerder schreef)

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Na hier een aantal dagen over nagedacht te hebben, ben ik er toch anders naar gaan kijken dan hoe ik oorspronkelijk op je onderstaande posting reageerde.
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:48:
...Vaak is het minimaal een tientje, waarschijnlijk kostte het daarom zoveel.
Maar het is wel een lichtend voorbeeld. Netjes laten afstorten bij een bedrijf aan de overkant van de straat wordt al ervaren als een onoverkomelijke blokkade. Dat is toch gek?...
Het gaat niet om een onoverkomelijke blokkade, maar om onduidelijk en inconsistent beleid. Als je burgers wilt sturen op gedrag dan is het dom om verschillende regelingen per afvalsoort (en per gemeente) te hebben.
...Je kunt een gemeente ook weer niet verplichten om allerlei speciale soorten afval te laten verwerken omdat we belasting betalen. Sommige dingen horen gewoon netjes naar een verwerkingsbedrijf gebracht te worden. Of gipsplaten daar bij horen kan je wat mij betreft wel over discussiëren...
Waarom zou je gemeenten daartoe niet kunnen verplichten? Afvalverwerking is simpelweg een taak van de gemeente en het is ondoorzichtig en inconsequent om voor bepaald afval naar een ander te verwijzen. Niet alleen voor vrij veel voorkomend afval zoals gipsplaten, maar ook voor meer 'exotisch' afval. Dat beleid werkt dumping in de hand. Het is alsof de brandweer wel komt blussen als je huis in de fik staat, maar niet als het je berging betreft. Oh en een stad verderop komen zij wel voor de berging.

Je schrijft ook dat iets 'hoort', maar dat is afhankelijk van de persoon. Wat jou betreft 'hoort' een bepaald type afval bij een commerciële partij. Voor die gemeente waar ik het over had ook. Voor een ander 'hoort' het bij de gemeentewerf. En er zijn ook gemeenten die dat ook vinden. Laat die gemeente het afval dan lekker met containers tegelijk naar die commerciële partij brengen. Veel efficiënter en dus milieuvriendelijker.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Roenie schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:12:
Het gaat niet om een onoverkomelijke blokkade, maar om onduidelijk en inconsistent beleid. Als je burgers wilt sturen op gedrag dan is het dom om verschillende regelingen per afvalsoort (en per gemeente) te hebben.
Dat ben ik op zich wel met je eens, hoewel landelijk alles gelijk trekken ook wel weer lastig is. Verschillende regio's hebben gewoon heel verschillende samenstellingen qua bebouwing en bewoning.

Is het dan niet zo dat de ergernis over het commercieel moeten afstorten meer gevoed wordt door principiële ergernis over het inconsistente beleid dan dat de regel op zich een probleem is? :)
Waarom zou je gemeenten daartoe niet kunnen verplichten? Afvalverwerking is simpelweg een taak van de gemeente en het is ondoorzichtig en inconsequent om voor bepaald afval naar een ander te verwijzen. Niet alleen voor vrij veel voorkomend afval zoals gipsplaten, maar ook voor meer 'exotisch' afval. Dat beleid werkt dumping in de hand. Het is alsof de brandweer wel komt blussen als je huis in de fik staat, maar niet als het je berging betreft. Oh en een stad verderop komen zij wel voor de berging.

Je schrijft ook dat iets 'hoort', maar dat is afhankelijk van de persoon. Wat jou betreft 'hoort' een bepaald type afval bij een commerciële partij. Voor die gemeente waar ik het over had ook. Voor een ander 'hoort' het bij de gemeentewerf. En er zijn ook gemeenten die dat ook vinden. Laat die gemeente het afval dan lekker met containers tegelijk naar die commerciële partij brengen. Veel efficiënter en dus milieuvriendelijker.
Waar iets hoort wordt inderdaad niet door een individu bepaald, dat bepaalt de maatschappij. We hebben ervoor gekozen dat gemeenten een belangrijke rol hebben in het inzamelen en verwerken van afval, maar ook dat zij niet de enige zijn die dat doen.
Het is niet meer dan logisch dat de gemeente zich richt op het afval wat door de meeste burgers met enige regelmaat gegenereerd wordt. Het is echter ook weer niet reëel om te verwachten dat de gemeente echt álle vormen van afval gaat verwerken op kosten van de maatschappij. De gemeente richt zich met name op afval waarvan je kunt verwachten dat burgers het genereren tijdens hun normale leven in en rondom hun huishouden genereren.
Waar die grens dan precies moet liggen kan je behoorlijk over discussiëren en dat verschilt dus ook per gemeente. Afhankelijk van bewoners, bebouwing, mogelijkheden en beleid.

Zo mag ik best wat sloopafval langs brengen, maar als ik een hele badkamer ga vervangen mag ik lekker een container huren (of in heel veel delen inleveren maar dat is de moeite niet).
En zo mag ik ook m'n tuin niet afgraven en dat naar de gemeente brengen, voor grond zoek je maar een commerciële partij. Ik snap ook niet altijd waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn, maar ik snap wel dat keuzes gemaakt moeten worden.

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 21:46:
[...]

Dat ben ik op zich wel met je eens, hoewel landelijk alles gelijk trekken ook wel weer lastig is. Verschillende regio's hebben gewoon heel verschillende samenstellingen qua bebouwing en bewoning.

Is het dan niet zo dat de ergernis over het commercieel moeten afstorten meer gevoed wordt door principiële ergernis over het inconsistente beleid dan dat de regel op zich een probleem is? :) ...
Nee dat is het niet.
Waar iets hoort wordt inderdaad niet door een individu bepaald, dat bepaalt de maatschappij. We hebben ervoor gekozen dat gemeenten een belangrijke rol hebben in het inzamelen en verwerken van afval, maar ook dat zij niet de enige zijn die dat doen.
Het is niet meer dan logisch dat de gemeente zich richt op het afval wat door de meeste burgers met enige regelmaat gegenereerd wordt. Het is echter ook weer niet reëel om te verwachten dat de gemeente echt álle vormen van afval gaat verwerken op kosten van de maatschappij. De gemeente richt zich met name op afval waarvan je kunt verwachten dat burgers het genereren tijdens hun normale leven in en rondom hun huishouden genereren.
Waar die grens dan precies moet liggen kan je behoorlijk over discussiëren en dat verschilt dus ook per gemeente. Afhankelijk van bewoners, bebouwing, mogelijkheden en beleid.

Zo mag ik best wat sloopafval langs brengen, maar als ik een hele badkamer ga vervangen mag ik lekker een container huren (of in heel veel delen inleveren maar dat is de moeite niet).
En zo mag ik ook m'n tuin niet afgraven en dat naar de gemeente brengen, voor grond zoek je maar een commerciële partij. Ik snap ook niet altijd waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn, maar ik snap wel dat keuzes gemaakt moeten worden.
Het gaat niet om het commerciële, dat was slechts een bijwoord en had ik wellicht beter kunnen vermijden. Het gaat om een one-stop-shop. Dat de gemeente een andere partij afval laat verwerken (gebeurt al lang) boeit mij niets. Maar wel als ik daardoor meerdere organisaties af moet rijden. Kortom, de gemeente zie ik als intermediair bij wie ik mijn afval aflever en waaraan ik betaal.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@Roenie tja, dat is dan jouw keuze. Je kunt het wel zo willen zien, maar zo zit het simpelweg niet in elkaar. Nergens kan je echt alles wat je wilt gewoon bij de gemeente kwijt, in geen enkele gemeente. :)

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:33:
@Roenie tja, dat is dan jouw keuze. Je kunt het wel zo willen zien, maar zo zit het simpelweg niet in elkaar. Nergens kan je echt alles wat je wilt gewoon bij de gemeente kwijt, in geen enkele gemeente. :)
Net zoals het mijn keuze is om dat gipsplatenafval dan in delen in de kliko te gooien. De gemeente kan het wel zo willen zo zitten veel mensen simpelweg niet in elkaar. Of dat een wenselijke uitkomst van het beleid is, lijkt mij een eenvoudige vraag.

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Gonadan schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:33:
Voor je dagelijkse / doorgaanse afval wel en dat vind ik prima. Heb eigenlijk nog nooit meegemaakt van niet

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Roenie schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 22:41:
Net zoals het mijn keuze is om dat gipsplatenafval dan in delen in de kliko te gooien. De gemeente kan het wel zo willen zo zitten veel mensen simpelweg niet in elkaar. Of dat een wenselijke uitkomst van het beleid is, lijkt mij een eenvoudige vraag.
En dat alleen maar omdat je aan de overkant van de straat moet zijn, terwijl wat je moest doen allemaal wel 'te overzien' was (ik citeer).

Dat kan je nog moeilijk de uitkomst van een beleid noemen, dat is gewoon de houding van de burger. En daarin heb je gelijk, je gaat onmogelijk iedereen mee krijgen, sommigen blijven toch wel argumenten vinden om hun eigen ding te doen.
Ook al zou je het een one-stop maken, of zelfs gratis, of zelfs ophalen. Sommigen zullen evengoed alles in de kliko proppen en elke discussie die kant op leuteren. Dat type mens ga je met geen enkel beleid mee krijgen, die doen gewoon niet mee.
N1ckk schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 23:12:
Voor je dagelijkse / doorgaanse afval wel en dat vind ik prima. Heb eigenlijk nog nooit meegemaakt van niet
Dat is ook precies wat ik schrijf. De gemeente zorgt gewoon voor de standaard stromen en dat is prima.
Als zij ook alle excessen en specialistisch afval zouden moeten verwerken dan vliegen de tarieven omhoog (dus nog meer geklaag), of je moet per specialistische storting betalen en dan gaat men alsnog uitvluchten zoeken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Grappig, hier heb je gewoon wel een aparte bak voor gips. :P Ook grond, mits je het er zelf heen sleept. Voor badkamers zie ik in de regel een container op de stoep staan bij mensen. Al die tegels en andere bulk meuk wil je gewoon niet telkens naar de stort slepen.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19:27
Hier in gemeente Oldambt kan je vrijwel alles kwijt bij het afvalbrengstation van de gemeente. Behalve, zo uit mijn hoofd, grond, stobben en dikke takken en bomen. Geen vrachtwagens vol, maar een volgeladen tandem-asser (kost €10,-) is geen probleem, mits het particulier afval is. Bedrijven worden niet toegelaten.
Voor sommige stoffen hoef je niet eens te betalen.

Maar als ik veel bouwafval heb (ben bezig met het renoveren van een huis) dan huur ik liever een container. Dat kost wel een hoop geld, maar scheelt veel tijd en gedoe.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:32:
[...]

En dat alleen maar omdat je aan de overkant van de straat moet zijn, terwijl wat je moest doen allemaal wel 'te overzien' was (ik citeer).

Dat kan je nog moeilijk de uitkomst van een beleid noemen, dat is gewoon de houding van de burger. En daarin heb je gelijk, je gaat onmogelijk iedereen mee krijgen, sommigen blijven toch wel argumenten vinden om hun eigen ding te doen.
Ook al zou je het een one-stop maken, of zelfs gratis, of zelfs ophalen. Sommigen zullen evengoed alles in de kliko proppen en elke discussie die kant op leuteren. Dat type mens ga je met geen enkel beleid mee krijgen, die doen gewoon niet mee...
Kijk eens naar het grote plaatje van wat ik aan probeer te geven met dat voorbeeld. Het gaat niet om die tokkie die je omschrijft of die milieufanaat die de 'vensters uit de enveloppen scheurt', maar om de vele normale mensen die daar tussenin zitten. Dat zijn de mensen die je als gemeente mee moet krijgen. Soort van laaghangend fruit. Die zetten zoden aan de dijk. De mensen die niet klakkeloos spullen dumpen zolang de gemeente maar een werkbaar en betaalbaar alternatief biedt. En nogmaals, het gaat niet om die ene keer, want dat is te overzien, maar om het beeld wat de burger daarbij van de gemeente krijgt en wat je meeneemt de volgende keer dat je naar de werf gaat.

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Gonadan schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 08:32:
[...]
Dat is ook precies wat ik schrijf. De gemeente zorgt gewoon voor de standaard stromen en dat is prima.
Als zij ook alle excessen en specialistisch afval zouden moeten verwerken dan vliegen de tarieven omhoog (dus nog meer geklaag), of je moet per specialistische storting betalen en dan gaat men alsnog uitvluchten zoeken.
Ik ben het ook met je eens :X

Heb nog een mooi voorbeeld bij ons in de gemeente, wij kregen namelijk de afvalwijzer. 28(!!!) pagina’s met hoe het moet. Dat is toch te complex? Waarom staat ook niet gewoon op de bak zelf wat wel / niet mag?

https://issuu.com/275286/...wijzer_schiedam_2018/1?ff

N1ckk wijzigde deze reactie 27-08-2019 10:23 (23%)

• Neggs
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 21:41
Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:52:
[...]

Grote verbouwingen niet nee, hoewel dat misschien ook wel efficienter kan door periodiek met 1 vrachtwagen te rijden dan iedereen apart (en dan bijv aanmelden)

Yep - restafval kost (veel) geld. Aanhangwagentje vol is zomaar 75 euri

• JeroenE
  • Niet online
N1ckk schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:21:
Heb nog een mooi voorbeeld bij ons in de gemeente, wij kregen namelijk de afvalwijzer. 28(!!!) pagina’s met hoe het moet. Dat is toch te complex? Waarom staat ook niet gewoon op de bak zelf wat wel / niet mag?
Opmerkelijk dat op de bladzijde van oud papier een drankkarton bij het restafval moet, maar volgens de bladzijde van PMD mag hij daar wel in. En sommige dingen die bij jullie niet in de KCA maar restafval moeten moet bij ons juist wel in de KCA. Zoals ammonia, spiritus en spuitbussen.

Het blijft gewoon onpraktisch dat gemeentes verschillende regels verzinnen. Als ik naar Schiedam zou verhuizen zou ik ammonia nog steeds bij de KCA brengen en niet in het restafval gooien omdat ik dat nu eenmaal ben gewend.

Trouwens wel goed geregeld dat je een bakfiets kan lenen om afval grondstoffen te komen brengen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Roenie schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:48:
Kijk eens naar het grote plaatje van wat ik aan probeer te geven met dat voorbeeld. Het gaat niet om die tokkie die je omschrijft of die milieufanaat die de 'vensters uit de enveloppen scheurt', maar om de vele normale mensen die daar tussenin zitten. Dat zijn de mensen die je als gemeente mee moet krijgen. Soort van laaghangend fruit. Die zetten zoden aan de dijk. De mensen die niet klakkeloos spullen dumpen zolang de gemeente maar een werkbaar en betaalbaar alternatief biedt. En nogmaals, het gaat niet om die ene keer, want dat is te overzien, maar om het beeld wat de burger daarbij van de gemeente krijgt en wat je meeneemt de volgende keer dat je naar de werf gaat.
Het grote plaatje ben ik wel met je eens hoor, je moet een methodiek vinden waar de grootste groep zonder al te veel problemen in mee kan. De stelling dat die methodiek moet zijn dat de gemeente voor de inzameling van alle mogelijke afval moet zorgen ben ik het niet mee eens.
Waar die grens dan exact moet liggen is best lastig te bepalen. Mede omdat het ook erg per gemeente kan verschillen met welke methodiek je de meeste mensen mee krijgt.
In die zin is het nog best een discussie waard wat je belangrijker vindt en wat beter werkt: een uniforme werkwijze voor het hele land, of een werkwijze toegespitst op wat voor een gemeente het beste werkt.
N1ckk schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 10:21:

https://issuu.com/275286/...wijzer_schiedam_2018/1?ff
28 pagina's hoeft niet per se complex te zijn, het kan ook gewoon grondig met veel voorbeelden zijn. Het moet echter wel logisch en uitlegbaar zijn, dat schort er nog een beetje aan als ik de reactie van @JeroenE zo lees. (zelf heb ik de folder niet grondig gelezen)

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Laaggeletterdheid komt heel veel voor in deze gemeente (zijn hele programma’s voor). Daarbij veel mensen die de NL taal niet machtig zijn plus veel asocialen. Dat laatste is mijn mening :P.

Maargoed dan zou ik geen boekje, full text, 28 pagina’s verspreiden. Er zit werkelijk waar geen enkele foto van een voorbeeld in.

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Een video speciaal voor @Gonadan (gekkigheid), maar stuitend om dit te zien. Ik had denk ik te veel vertrouwen in ‘de mens’.

https://twitter.com/gemee.../1166655941120602113?s=21

N1ckk wijzigde deze reactie 29-08-2019 09:23 (30%)

• _JGC_
  • Laatst online: 19:37
Joeptiepoe, Heerenveen scoort met Diftar+, het aantal kilo's en gemiddeld aantal aanbiedingen van kliko's gaat omlaag. Het is zo'n succes dat ze de vaste tarieven moeten verhogen.

Nu wil Opsterland ook gaan kijken naar Diftar+, we hebben al Diftar met betalen per aanbieding van de kliko. Waar de dames en heren ambtenaren nog over struikelen is dat je in de buurgemeente (Smallingerland) "ecoparkjes" hebt met bakken voor glas en plastic, daar zou je je plastic gratis in de bak kunnen mikken.

Afvalbeleid... je zal er maar een dagtaak aan hebben als ambtenaar.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
N1ckk schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:54:
Een video speciaal voor @Gonadan (gekkigheid), maar stuitend om dit te zien. Ik had denk ik te veel vertrouwen in ‘de mens’.

https://twitter.com/gemee.../1166655941120602113?s=21
Mijn semi-ongenuanceerde rants komen dan ook wel ergens vandaan. Ik weet best dat sommige gemeentes er een behoorlijk potje van maken, maar 'de mens' blijft gewoon koploper. :P

• Roenie
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:40:
Joeptiepoe, Heerenveen scoort met Diftar+, het aantal kilo's en gemiddeld aantal aanbiedingen van kliko's gaat omlaag. Het is zo'n succes dat ze de vaste tarieven moeten verhogen.

Nu wil Opsterland ook gaan kijken naar Diftar+, we hebben al Diftar met betalen per aanbieding van de kliko. Waar de dames en heren ambtenaren nog over struikelen is dat je in de buurgemeente (Smallingerland) "ecoparkjes" hebt met bakken voor glas en plastic, daar zou je je plastic gratis in de bak kunnen mikken.

Oplossing voor een lagere afvalstoffenheffing is dus: meer afval genereren :X

Of gemeenten die een ander type contract met afvalverwerkers afsluit natuurlijk ;)

• _JGC_
  • Laatst online: 19:37
Roenie schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 17:29:
[...]
Oplossing voor een lagere afvalstoffenheffing is dus: meer afval genereren :X

Of gemeenten die een ander type contract met afvalverwerkers afsluit natuurlijk ;)
Mja, als je dan op een zaterdag de Knipe komt binnenrijden en je ziet in 1 oogopslag 3 wagens van Omrin het oud papier ophalen... kan zijn dat het op de route lag en er nog ruimte over was, maar 3 afvalauto's tegelijk in een klein dorpje?

• G_Dragon
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16:16
Even heel eerlijk over hoe ik er tegenaan kijk, vele van jullie zullen mij hierom misschien haten of er een andere mening over hebben en dat begrijp en respecteer ik :).

Zolang het een grote commerciële poppenkast is van de overheid ga ik er niet aan mee doen, het draait natuurlijk wel een beetje om onze planeet maar het grote plaatje is geld. Ze kunnen door deze commerciële poppenkast mooi voor bepaalde dingen extra geld gaan vragen terwijl onze keukens voller staan met meer prullenbakken, zelf heb ik dan ook geen grote keuken en kan ik er geen 2 prullenbakken kwijt zonder dat ze in de weg staan.

Ze gaan vanaf deze week om de 3 weken het rest afval ophalen en wij betalen nog niet per gewicht, ik snap de keus en vind het ook helemaal prima. Alleen ga ik het niet redden om 3 weken met de grijze container te doen dus dan is het af en toe de plastic container volgooien met restafval en die aan de straat te zetten, ze geven mij ook geen keus? waarom zou ik dan braaf mee doen aan dit plan, zoals ik al zei het gaat om een principe kwestie dat dit zomaar opeens iets groots is en vervolgens uitpakt in een grote commerciële poppenkast .

Heb daarnaast geen zin om stinkend afval te bewaren tot de grijze weer leeg is en dan vervolgens weer binnen notime vol zit met opgeslagen afvalzakken :o.

Hou het netjes in de reacties hierop d:)b

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19:27
_JGC_ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 19:02:
[...]

Mja, als je dan op een zaterdag de Knipe komt binnenrijden en je ziet in 1 oogopslag 3 wagens van Omrin het oud papier ophalen... kan zijn dat het op de route lag en er nog ruimte over was, maar 3 afvalauto's tegelijk in een klein dorpje?
Wist je dat nog niet? Je moet tegenwoordig ook wit papier, gekleurd papier en karton scheiden. Vandaar die drie vrachtauto's.

Soms ben ik bijna gelukkig

• odan
  • Laatst online: 00:21

odan

The dark side is within all!

[...]

grote kans dat wagen 1 bijna vol was en collega's die toch langs het dorp moesten even wat van de bakken overnemen op hun weg naar het verzamelpunt.

Pulse mee voor GoT!

• freakstar
  • Laatst online: 21:27
_JGC_ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:40:

Ik las het ook inderdaad. Ik ken diverse mensen die nu al hun pmd naar Smallingerland brengen zodat het niet in de grijze hoeft...

Wij hebben, vind ik, de container weinig bij de weg. Maar ik stamp hem dan ook wel twee keer aan, dan kunnen we er iets van zes tot acht weken mee.

Kan niet goed inschatten wat Diftar+ gaat betekenen voor ons, maar ik schat zo in dat het niet goedkoper wordt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gisteravond een minidocu op NPO2: https://nieuwlicht.eo.nl/...en-duurzaam-of-overbodig/

In dit geval door Tijs van de Brink (presentator) die in Amersfoort woont en dezelfde frustraties voelt bij bronscheiding.

Bijbehorende column
Waarom loop ik dan toch door de wijk, volgens mijn wethouder? Bewustwording! Ik moet me ervan bewust worden dat ik veel afval produceer – en dat dit niet goed is. Met dat laatste ben ik het eens: het is echt nodig dat we afval en met name plastic terugdringen, want plastic gaat nooit meer weg.

Maar zou het niet veel effectiever zijn als de politiek zich richt op bedrijven die plastic op de markt brengen? Verbied het gewoon, voor zover niet strikt noodzakelijk!
Dat het zelfs al bij de publieken doordringt dat het vrij zinloos is wat we doen (of willen doen). Ook laten ze Leiden zien, die omgekeerd inzamelen weer afgeschaft heeft. Nascheiden werkt beter daar. De nascheidingscentrales worden alleen maar beter, de burger niet. ;)

• defiant
  • Laatst online: 01:23

defiant

Moderator General Chat
De politiek achter afvalinzameling is gezwicht voor de lobby van de bedrijven, je ziet dat er nu 2 strategieën zijn afhankelijk qua politieke kleur t.o.v. de burger.

Progressieve/linkse partijen zoeken de ruimte waar ze het kunnen vinden, aangezien ze geen invloed kunnen uitoefenen op bedrijven, verplaatsen ze het probleem vanzelf naar burger. Ze beseffen echter niet dat een eenzijdig maatregelen op het probleem het draagvlak ondermijnt. Het probleem is echter dat dit alleen landelijk kan.

Rechts/conservatieve partijen willen vanuit hun ideologie het bedrijfsleven zoveel mogelijk ontzien, ze wentelen het probleem af op de burger. Hoe de burger reageert interesseert ze niet, het kan zijn dat de burger gefrustreerd raakt en uiteindelijk zelf de rug naar milieumaatregelen omtrent afval toekeert of dat ze het accepteren. Elke uitkomst is positief voor het bedrijfsleven.

Kijk bijvoorbeeld naar het idee van statiegeld op blikjes, er is een enorme lobby geweest vanuit fabrikanten en supermarkten om zich te verzetten tegen de logistiek infrastructuur en kosten van blikjesrecycling en een PR campagne om mensen te overtuigen dat normale recycling werkt. Terwijl statiegeld een bewezen methode is die gewoon werkt.

Climate dashboard

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat ben ik niet met je eens. De term 'bewustzijn kweken' kan ik niet meer lezen, zo paternalistisch komt dit over. Er hangt een hele colonne aan adviesbureautjes aan het VANG-beleid vast die toch vaak uit de milieuhoek komen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
En toch is die term meer dan terecht. Een groot deel van de bevolking is daar gewoon veel te weinig mee bezig en dat moet echt anders.
Of het forceren van zelf scheiden de beste manier is om dit te bewerkstelligen kan je uiteraard over discussiëren. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Misschien omdat het volk zich al met genoeg bezig moet houden en hier gewoon niet bezig mee WIL houden? Je kan het gaan forceren, maar je zal alleen maar meer weerstand kweken. Hoe langer dit duurt, hoe meer er naar buiten komt. Bv het importeren van ongescheiden buitenlands afval, alleen heffing voor Nederlandse gemeenten voor verbranding, etc.

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 15:24
[...]

Ik woon ook in de gemeente Heerenveen, maar in ons dorp word het oud papier opgehaald door de lokale muziekvereniging(wel met autos van omrin).
Ik weet eigenlijk niet eens of we er nog wel voor betalen...

Afgelopen weekend heb ik 3x een volle aanhanger met graszoden naar de milieustraat gebracht en dit was gratis, had ik niet verwacht.

• sassymousasi
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 17:21
Bij ons wordt nu het afval in de omgeving gedumpt. Ik kan er alleen maar smakelijk om lachen. Wat een afgang is dit inzamelbeleid.

Wat het nog lachwekkender maakt is dat de omgevende dorpen zijn waar ze nog gewoon het ouderwetse model hanteren goedkoper uit is dan onze gemeente. Bronscheiding is gewoon ineffectief. Machines kunnen dat werk vele malen beter, en je zorgt ook dat de frustratie bij inwoners uitblijft.

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 20-10 22:01
G_Dragon schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 13:51:

Ze gaan vanaf deze week om de 3 weken het rest afval ophalen en wij betalen nog niet per gewicht, ik snap de keus en vind het ook helemaal prima. Alleen ga ik het niet redden om 3 weken met de grijze container te doen dus dan is het af en toe de plastic container volgooien met restafval en die aan de straat te zetten, ze geven mij ook geen keus? waarom zou ik dan braaf mee doen aan dit plan, zoals ik al zei het gaat om een principe kwestie dat dit zomaar opeens iets groots is en vervolgens uitpakt in een grote commerciële poppenkast .

Heb daarnaast geen zin om stinkend afval te bewaren tot de grijze weer leeg is en dan vervolgens weer binnen notime vol zit met opgeslagen afvalzakken :o.

Hou het netjes in de reacties hierop d:)b
Bij ons willen ze over naar 4 (kleinere) containers voor de deur.
En de rest elke 4 weken ophalen in plaats van elke 2 weken (helft van de keren dus)

groente, fruit en etenswaren
tuinafval
plastic
rest

Nu ben ik juist van een 120L naar 240L rest container gegaan omdat ik 2 kleintjes in de luiers heb, en het gewoon niet meer paste in de bak.
Soms zit hij vol, meestal voor driekwart.
Als ik dan die luiers straks niet meer kwijt kan in de rest bak, gaat het gewoon in de groente bak ernaast.
Hoe zouden poepluiers van 4 weken oud ruiken? :X

Andere optie is de vuilnisbakken bij de bushalte en in het dorp op het marktplein.
Maar vermoed dat daar tegen die tijd door heel veel mensen in gedumpt gaat worden. :+

Nu kom ik over als tokkie, maar in de werkelijkheid scheiden we al enorm veel.
Plastic papier glas brengen we apart weg naar ondergrondse bakken die niet eens dicht in de buurt zijn.
Over een jaar of 4 als we uit de luiers zijn denk ik dat we prima 2wk met een 120L bak kunnen doen.
Of 4wk met 240L, maar ik wil ook geen bak vol maden en vliegen naast mijn voordeur.

Als ze gaan pushen/dwingen zetten mensen hun hakken in het zand en gaan ze afval dumpen in de natuur.
Dus in mijn beleving is het beter meer afval volume op te halen dan dat het in de natuur beland.

Qua kilo's afval moeten ze bij fabrikanten beginnen.
Veel is dubbel of driedubbel verpakt of onnodig verpakt.

-De knorr pakken, verpakking in verpakking in verpakking.

-Bij AH biefstuk in plastic bakje met plastic vacuum geseald, en extra laag plastic zodat het weer vlak is, daaromheen een plastic dichtgeseals zakje en een kartonnetje.

- groente, hoeft niet in een condoom.

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
sassymousasi schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:48:
Bronscheiding is gewoon ineffectief. Machines kunnen dat werk vele malen beter, en je zorgt ook dat de frustratie bij inwoners uitblijft.
Jij weet dat. Ik weet dat. Vreemd genoeg lijkt elke gemeente dit wiel opnieuw te moeten uitvinden en uitkomen op een andere visie.
Pagina: 1 ... 10 11 12 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True