Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Je hoort het langzaam steeds meer, afval omgekeerd inzamelen. Er zijn wat proeven mee geweest en er is ook veel weerstand tegen, maar bij mijn weten wordt het door sommige plaatsen al toegepast en er volgen steeds meer.

Wat houdt het in? In grote lijnen wordt er meer gekeken naar grondstof en moet je het restant zelf maar oplossen.

Spul als glas gaat nog steeds naar de glasbak, textiel naar de textielbak, chemisch afval naar de milieustraat etc, het verschil zit in de vuilnisbakken.
• groene bak -> nog steeds voor GFT
• blauwe bak -> nog steeds voor papier
• grijze bak -> nog slechts voor plastic.

Alles wat je hierboven niet kwijt kunt noemt men restafval en moet je apart in een zak naar een ondergrondse container brengen, maximaal zo'n 150 meter lopen volgens de bedenkers.
Wat houdt dat restafval dan in de praktijk in? Wat mag er niet meer in de grijze bak? Volgens de bedenkers zo'n 17% van het totale afval:
• chipszakken (want metaal)
• sappakken (want combinatie)
• doppen/deksels/blik
• haar/stof/kattengrit
• luiers en incontinentiemateriaal (wordt lachen)
• plasticbakjes met etensresten
• stofzuigerzakken
• hout/metaal/etc.

Ofwel, wat blijft er dan eigenlijk over als écht plastic afval? Moet ik de etensverpakkingen af gaan wassen voordat ik ze mag weggooien ofzo? Dat gaat toch nooit werken?

Nu heb ik begrepen dat in sommige gemeenten men al soepeler is dan het originele plan en dat zaken als blik en sap-/melkpakken ook gewoon in de grijze bak moeten. Dus ik ben wel benieuwd of mensen dit al mogen hebben ervaren en hoe het in de praktijk werkt. Is het daadwerkelijk weer een (milieubewuste) stap vooruit of is het één grote ellende en probeer je zoveel mogelijk weg te smokkelen tussen wat wel toegestaan is? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 217290

nou op het moment ze dit gaan doen dan stop ik er mee.. het moet wel haalbaar blijven. en dit soort plannen werken alleen maar averechts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:07

St@m

@ Your Service

Sinds een maandje moeten wij afval scheiden (dus met ondergrondse container enzo).
Tja.. Ik moet zeggen dat het voor ons wel een uitkomst is aangezien de grijze container altijd 3 dagen voordat die geleegd werd bomvol zat (met luiers).
Die meuk gooien we nu in de ondergrondse.. en als ik er aan denk scheid ik het afval. Sappakken is gewoon de bedoeling dat we die in de grijze bak gooien, evenals blik.

Ondergrondse is 50 meter lopen, maar ik flikker gewoon een volle vuilniszak in de kofferbak en als ik naar m'n werk ga leeg ik de boel ff. Schuur is groot zat om het een 2 tal dagen te bewaren.

Groene en blauwe (papier) container hadden we al, en ook daarvoor geldt.. als ik zin heb om naar de schuur te lopen dan gooi ik het er wel in. Maar als ik een bananenschil heb dan gaat die gewoon bij het restavfal. Of een theezakje ofzo (volgens mij moet dat ook in de groene?)

[ Voor 37% gewijzigd door St@m op 21-09-2015 18:19 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:24
Bij mij in Nijmegen, mag je sinds kort plastic, blikjes en zakken met een aluminium laag aan de binnekant in de plastic zak gooien (vgm ook sap- /melkpakken). Daarbij hebben ze nog nooit vermeld dat je geen plastic met etensresten in de zak mag gooien.

Papier hebben we sinds kort een kliko voor ontvangen. Hierin mag alleen papier, al het andere afval gaat in de vuilniszak, en die kan je (bij mijn wijk) iedere donderdag aan de straat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het meeste afval is plastic, wij hadden twee zakken voor het inzamelen voor plastic. Een blauwe voor PMD (daar mag ook nog blik) en een groene voor zacht plastic (bijna alles zit daar in, een sixpack, toiletpapier etc). De groene zak is sinds 1,5 jaar afgeschaft en dat moet weer in de grijze container bij het restafval (wat hiervoor bijna niks was, het zal wel niet genoeg opgeleverd hebben zo weinig afval). Verder hebben we nog een groene bak voor GFT en een blauwe voor glas. Papier en kleding wordt ook appart opgehaald en oude apparaten kan ik inleveren in het containerpark of de kringwinkel.

[ Voor 29% gewijzigd door Marzman op 21-09-2015 18:28 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik wil geen extra bakken, alsjeblieft niet. Ik wil enkel een groene bak houden omdat tuinafval erg lomp en groot kan zijn.
Wij hebben nu een afvalpunt voor het grijze afval op circa 50 meter lopen en plastic/karton/glas op 400 meter afstand. Thuis verzamelen we het plastic in een aparte afvalbak, hebben we een 50/30 voor grijs/keukengroen en dan nog een krat voor glas en karton. Af en toe even naar het inzamelpunt lopen om alles er in te mikken en we zijn klaar. Dan enkel nog af en toe de groene bak buiten zetten als hij vol is. Hier gaat dan het kattengrit in, tuin/keuken afval en nog wat natuurlijk spul.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dus feitelijk heeft alleen st@m nog maar het nieuwe principe, maar gelukkig wel de soepele variant.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
St@m schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:16:
Tja.. Ik moet zeggen dat het voor ons wel een uitkomst is aangezien de grijze container altijd 3 dagen voordat die geleegd werd bomvol zat (met luiers).
Wel apart dat er voor verschillende gemeentes aparte regels zijn. In mijn gemeente moet ik de luiers in de groene bak aanbieden (GFT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik snap het niet. Hoe is dit anders dan hoe nu afval wordt ingezameld? :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Weet je dat wel zeker? Die dingen zijn één bult plastic een chemicaliën. Het lijkt mij heel erg sterk dat ze dat als gft beschouwen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80487

Ik vind het geen probleem om mijn afval meer te scheiden, maar voor die 7,50 euro die elke afvalzak mij omgerekend kost ga ik niet 150 meter lopen. :')
Gelukkig heb ik zo'n ondergronds geval voor de deur dus dat is n.v.t.

Den Haag faciliteert die scheiding naar mijn mening nog niet echt in overigens.
Er staan bij mij in de buurt 3 gemeentebakken, een voor glas (alleen bont), één voor papier (geregeld tjokvol en dus kan ik mijn shit niet kwijt) en dus gewoon zo'n restcontainer voor de deur.
Deze afvalproducten trek ik ook netjes uit elkaar en lever in netjes gescheiden aan.

Plastic, textiel en GFT ontbreken volledig dus kan ik niet realistisch scheiden zonder door hoepels te moeten.
Er staat wel zo'n ding van die bidlippen van het leger maar als ik kleding weggooi is het dermate versleten dat ik het niet met een stalen gezicht aan een dakloze kan geven. Dus kleding gaat vooralsnog dus ook gewoon bij het restafval nadat ik het gebruikt heb als doek voor bijvoorbeeld het onderhoud van mijn fiets, samen met plastic afval en dus GFT.

Ik vind het overigens geen onrealistische verwachting dat al die meuk wel min of meer in de buurt moet staan. Ik vind 150 meter een forse afstand om eventjes met een volle afvalzak af te moeten leggen, vooral als je oud en versleten bent.
Ook vind ik het in het voorbeeld in de TS wel erg ver gaan.
De haalbaarheid van die projecten valt of staat met hoeveel gezeik mensen ermee gaan hebben. Kan niet zo zijn dat ik 3 of 4 afvalbakken in de keuken neer moet gaan zetten vanwege dit soort rare plannetjes en dan ook nog na moet gaan denken of zelfs op moet gaan zoeken of iets wel of niet om x of y reden bij het z type afval mag. Dan sla je de plank behoorlijk mis.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 21-09-2015 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:34:
Weet je dat wel zeker? Die dingen zijn één bult plastic een chemicaliën. Het lijkt mij heel erg sterk dat ze dat als gft beschouwen.
Ja, sommige gemeentes willen luiers juist wél in de GFT-bak, anderen mag het juist niet. Lekker duidelijk 8)7

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:34:
Ja, dit is het antwoord van de klantenservice van mijn inzamelaar in mijn gemeente;

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/zGYY7a1JGnRkLYNSPnT61GcK/medium.png

Maar ik begrijp je reactie. Als je gaat googlen kom je overal tegen dat het in de restaval-containter moet.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 21-09-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bwaha die partij doet ook een deel van onze gemeente en daar mag het niet. Complete willekeur weer die regelgeving. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-04 14:31
Hier in de gemeente willen ze dit vanaf 2016 invoeren. Ik moet eerlijk zeggen dat het meeste afval toch al in de 'plastic' zak mag. Ze willen de grijze bak dan voor "verpakkingen" gaan gebruiken. Maar op dit moment hebben wij zoveel afval wat in die zakken mag, dat het een enorme stapel wordt gedurende twee weken! Dus ze mogen wat mij betreft sneller over.

En voor mensen met luiers of katten: dat wordt slepen! Ik heb beide, en dat gaat echt heel hard. Oplossing hebben wij gevonden in wasbare luiers. Die hebben meer voordelen, en dit is dus ook een motivatie (beter voor het milieu is niet echt helemaal waar; want je moet ze wassen).

Maar op dit moment mogen ze mijn grijze bak wel voor verpakkingen gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Piepschuim, keukenpapier, pizzadozen, velletje van je salami, touwtje wat je van je vlees snijdt. Allemaal op de zwarte lijst.

Mag toch hopen dat ze daar nog even over nadenken. Anders kan ik in mijn grijze bak alleen maar blisters en schone plastic flessen zonder statiegeld doen. Zoveel heb ik daar niet van. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Dat is goed nieuws! Want met de invoering daarvan zal de afvalstoffenheffing wel flink omlaag kunnen. Want ik schrik altijd van dat bedrag.

Waarbij ik aanvoel dat dat niet het geval gaat zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:17

arie_papa

Running on Ubuntu

Hier in de gemeente hebben ze overal van die inzamelpalen geplaatst voor batterijen, kleine electronica, spaarlampen e.d. Ook zijn er bakken bijgekomen voor het frietvet en kleding, dit dus naast de standaard glasbakken. Afval inzamelen gebeurde door middel van de groene (GFT) en grijze bak, waar een schot inzit voor plastic en restafval. Het aparte is dat nog niet zolang geleden het plastic afval verruimd is. Tegenwoordig mogen we daar gewoon blik, chipszakken en sappakken e.d. bijgooien.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik vindt afval scheiden op zich een goed idee, maar het moet wel haalbaar zijn. Ik woon in een portiekwoning in Den Haag. Zonder schuur of iets dergelijks. Mijn balkon is ongeveer 2m[su]2[/sup]. Afval daar opslaan is qua ruimte niet een heel goed idee (en bovendien een gratis meeuwen voerplatform).
Er is in mijn buurt geen ondergronds afvalpunt. Ik mag iedere vrijdag mijn zakken langs de trottoirrand plaatsen. Om bovenstaande reden gaat op dit moment al mijn afval in een (grijze) zak.
Oud papier wordt eens in de maand (op een dinsdag)langs dezelfde trottoirrand verzameld. Als ik eraan denk zet ik wel eens een zak neer, en anders gaat diezelfde zak op vrijdag bij de rest.
Het is een kleine tien minuten lopen naar de dichtstbijzijnde supermarkt. Om de een of andere reden is er op die route (die overigens door een tweetal winkelstraten voert) géén glasbak. Ergo: ook al mijn (niet-statiegeld) glas verdwijnt in de grijze zak. Ik heb namelijk niet de beschikking over een auto.

Ik zou het helemaal geen ramp vinden om mijn afval in meer of mindere mate te scheiden... maar ik pas er voor om dat op zo'n wijze te moeten doen dat ik het afval van een gezin van drie personen en een kat ergens in mijn huis moet gaan opslaan tot nader order.
* Jester-NL zou een nabij gelegen verzamelpunt een uitkomst vinden... En de wandeling daarheen is ten alle tijden te combineren met tabak (wat ik in huis niet gebruik).

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-04 07:54

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Gonadan schreef op maandag 21 september 2015 @ 17:25:
Ofwel, wat blijft er dan eigenlijk over als écht plastic afval? Moet ik de etensverpakkingen af gaan wassen voordat ik ze mag weggooien ofzo? Dat gaat toch nooit werken?
Plastic hoef je niet af te wassen, gaat gewoon met etensresten de plastic bak in.

We hebben hier ook verschillende bakken.

Papier 0 euro per leging
Plastic 0 euro per leging
GFT 2 euro per leging
Rest 7 euro per leging.

Dus het restafval gaat 1x per 2 maanden naar buiten
GFT ongeveer 4x per jaar.
Plastic elke 2 weken.

Het werkt erg goed, we mogen hier alles direct voor de deur neerzetten waar het wordt opgehaald, is ongeveer 1 meter lopen vanaf mijn oprit :).
En op deze manier heb je de kosten van afval ook in eigen hand.

Het enige wat ik nog mis, is dat ik glas ook mag aanbieden voor de deur.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier is het systeem: ondergrondse containers voor [wit glas],[bont glas],[papier],[blik/drankkartons],[kunststof verpakkingen (exclusief de metaalhoudende meen ik)]. Daarnaast uiteraard inleverstations voor kca en overige kunststoffen/grof vuil en een container voor GFT. De regelgeving van wat precies in de ondergrondse bakken moet/mag is nogal een veranderd en sowieso onduidelijk, dus doorgaans gebruik ik maar een gok-systeem. De restzakken kosten een paar euro per zak, we hebben tegenwoordig met zijn vieren pakweg een 50l zak per twee weken.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 22-09-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Smuggler schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:02:
Plastic hoef je niet af te wassen, gaat gewoon met etensresten de plastic bak in.
Ik citeer:

Moet u straks veel restafval zelf naar de ondergrondse container
brengen? Als u uw afval in huis goed scheidt niet, want dit is wat er
over blijft:
• verpakkingsmateriaal voorzien van een aluminium laagje (chipsverpakking)
• luiers/incontinentiemateriaal
• drankenkartons (bijv. van appelsap, sinaasappelsap, zuivel)
• hygiënisch papier (tissue, keukenpapier, maandverband)
• blik (dit wordt er bij de afvalverbranding met magneten uitgehaald)
• doppen/deksels van glaswerk (als ze niet van plastic zijn)
• verpakkingen van maaltijdzakjes voor katten en honden
• niet-composteerbare kattenbakkorrels
• haren van mensen en dieren
• piepschuim (vleesschaaltjes, fastfood-verpakkingen, verpakkingsmaterialen)
• verpakkingen waar nog voedsel in zit
• doordrukstrips (van medicijnen of kauwgom)
• sigarettenpeuken, sigarettenas
• rubber (behalve autobanden)
• spuitbussen van bijvoorbeeld slagroom of deodorant
• stofzuigerzakken
• pizzadozen met vet- en etensresten

Ofwel, als er een klein beetje etensresten in zit zal het wel mogen, maar niet te veel. Dit zou nog aardig wat lopen worden. :D
We hebben hier ook verschillende bakken.

Papier 0 euro per leging
Plastic 0 euro per leging
GFT 2 euro per leging
Rest 7 euro per leging.

Dus het restafval gaat 1x per 2 maanden naar buiten
GFT ongeveer 4x per jaar.
Plastic elke 2 weken.

Het werkt erg goed, we mogen hier alles direct voor de deur neerzetten waar het wordt opgehaald, is ongeveer 1 meter lopen vanaf mijn oprit :).
En op deze manier heb je de kosten van afval ook in eigen hand.

Het enige wat ik nog mis, is dat ik glas ook mag aanbieden voor de deur.
Maar de milieu- en afvalheffingen zijn waarschijnlijk gewoon in stand gehouden waardoor je de extra kosten in de hand kunt houden. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Gonadan schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:13:
...

Maar de milieu- en afvalheffingen zijn waarschijnlijk gewoon in stand gehouden waardoor je de extra kosten in de hand kunt houden. ;)
Hier waren de vaste heffingen verlaagd met invoering van het nogal 'radicale' scheidings-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als dat bij ons gebeurt moet ik wel even een traantje weg pinken. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-04 10:39
Bij ons mogen inderdaad de melkpakken en blik in de plasticbak. Sinds dit het geval is, komen we ruimschoots uit met de "halve" bak die we voor restafval hebben.
Neemt niet weg dat het geen gezich is vanaf de straat gezien... rijtje met 6 woningen waar dus 18 bakken voor de deur staan... Ik zou het niet erg vinden om de volle zakken even 100 meter verderop in een ondergrondse container te dumpen... scheelt mij een (bijna) halve voortuin aan ruimte!
Glas voor de glasbak hoeft niet meer schoonschoon ingeleverd te worden, dus hoef je niet meer uit te spoelen. Scheelt ook weer!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:55

mrsar

waar een sar is,is een wodka

volgens mij zag ik laatst een heel stuk over dat robots/fabrieken veel beter kunnen scheiden dan de mens en dat het feitelijk het makkelijkste (en uiteindelijk goedkoopste(en wat ik begreep beter voor milieu) zou zijn om gewoon alles in 1 bak te mieteren en dan lekker scheiden in de afvalfabriek.

momenteel doen we bij ons in de buurt niet aan meer scheiding dan glas,kleding en sinds kort bij de supermarkt zo een plastic bak waar maar 1 soort in mag ofzo en dus ook maar bij het gewone vuilnis flikkert,vuilnisbak vol is naar de kelder van het complex en in de grote containers dumpen :) veel simpeler :P

Opzich is het systeem van duitsland wel ok,je hebt daar de zogenoemde gele zakken die je in iedere super kan kopen en je dus gelijk het ophalen mee betaald,deze is dus voor de rest ;) hoe meer zakken je gebruikt des te meer je al direct betaald,verdere scheiding is dus plastic en gfk geloof ik in huis (glas ook glasbak)

[ Voor 21% gewijzigd door mrsar op 22-09-2015 16:33 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Anoniem: 319464

Gelukkig wonend in grote stad. Grijze en groene bak, groot formaat. Alles erin en ophalen maar.

Heb je groot tuinafval, bel je op. Pikken ze t op. Heb je grof afval, oud meubilair oid. Ff bellen, op straat leggen en ze pikken t op.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In Zwolle ook deels omgekeerd inzamelen Ik vind het geen ramp, tot nu toe. Zit wel met 3 containers achter huis maar de vorige bewoner heeft daar netjes een lage schutting voor gemaakt.

Wat mij wel zorgen baart is de toekomst. In Nijkerk, waar we 3 jaren hebben gewoond heeft men ook omgekeerd inzamelen. Alles wat je aan de weg zet wordt in rekening gebracht. Een container heeft z'n prijs en wil je geen container dan kun je bij de supermarkten speciale afvalzakken kopen met het logo van de gemeente. Je betaalt dan via die weg de lediging. Alles wat gescheiden kon worden kon je bij de supermarkten weer inleveren, daar waren milieustraten gemaakt.

Dit laatste zorgt er wel voor dat je, als ware Hollander, nog meer gaat scheiden. Het heeft dus z'n voordeel wanneer je geld je lief is.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:41

weebl

YARR!

Heerlijk al die ellende... 😅
Hier, midden in Amsterdam, 3 ondergrondse containers. Eentje voor papier, eentje voor glas (alles door elkaar) en eentje voor de rest. En dat op 10 meter lopen... En alles wat er niet in past gooi je er naast op de stoep, wordt twee keer per week opgehaald.

Ok, de afvalstoffenheffing is misschien hoog, maar dat is het gemak wel waard.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Brr, ik ben blij dat er 100 meter verderop een ondergronde afvalbak zit waar ik alles (behalve papier en glas) in kan dumpen :D

Vaak bu'j te bang!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 13:22
mrsar schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:31:
volgens mij zag ik laatst een heel stuk over dat robots/fabrieken veel beter kunnen scheiden dan de mens en dat het feitelijk het makkelijkste (en uiteindelijk goedkoopste(en wat ik begreep beter voor milieu) zou zijn om gewoon alles in 1 bak te mieteren en dan lekker scheiden in de afvalfabriek.

momenteel doen we bij ons in de buurt niet aan meer scheiding dan glas,kleding en sinds kort bij de supermarkt zo een plastic bak waar maar 1 soort in mag ofzo en dus ook maar bij het gewone vuilnis flikkert,vuilnisbak vol is naar de kelder van het complex en in de grote containers dumpen :) veel simpeler :P

Opzich is het systeem van duitsland wel ok,je hebt daar de zogenoemde gele zakken die je in iedere super kan kopen en je dus gelijk het ophalen mee betaald,deze is dus voor de rest ;) hoe meer zakken je gebruikt des te meer je al direct betaald,verdere scheiding is dus plastic en gfk geloof ik in huis (glas ook glasbak)
Het is daarom dat ze al het PMD afval nog grotendeels manueel scheiden ... :X
(plastics, metaal, ...)
In België de blauwe zakken.

Voor metalen en ander zwaar spul kan het inderdaad al heel goed automatisch.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-04 16:24
Tja, hier 3 containers, papier, gft, rest en glas moeten we zelf wegbrengen. Dat gaat prima en is volgens mij een efficiënte manier, omdat hoe meer je scheidt, hoe meer vuilniswagens er rond moeten rijden en hoe meer je scheidt/ hoe ingewikkelder je het scheiden maakt, hoe meer mensen het toch fout zullen doen.

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-04 11:38
Ik woon alleen en juich betalen per lediging alleen maar toe. Nu stop ik het plastic gewoon bij het grijze afval.. heb er tenslotte al voor betaald. Wanneer ik dat echt ga scheiden hou ik geen afval meer over.

Wat je trouwens wel meer krijgt is dat men afval via andere kanalen gaat afvoeren. Like campings/afvalbakken bij de weg enz..

[ Voor 23% gewijzigd door hhoekstra op 24-09-2015 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
St@m schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:16:
Die meuk gooien we nu in de ondergrondse.. en als ik er aan denk scheid ik het afval. Sappakken is gewoon de bedoeling dat we die in de grijze bak gooien, evenals blik.
Sappakken met complex materiaal moeten gewoon verboden worden.
Misschien dan maar niet meer kopen als het in een pak zit maar alleen als het in een volledige plastic fles zit.

Metaal hoor je gewoon naar de stortplaats te brengen, is perslot van rekening het meest waardevolle materiaal wat recycling betreft. :X (ook heb je over lange termijn nooit zo veel ervan dus is het geen argument om het niet op te sparen)
Ook hierbij is er tegenwoordig geen goede reden meer om een metalen dop te hebben waar een plastic of andere dop volstaat. (met wijnflessen weer terug naar de kurk die gewoon in de groen afval bak kan of bv alle flesdoppen uitwisselbaar maken)

maw Waar in hemelsnaam is onze regering om productie standaarden af te dwingen zodat alles makkelijk recyclebaar wordt. |:(

How do you save a random generator ?

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

In Arnhem (klarendal) nu ook een brief ontvangen hierover.
Voorheen een ondergronde container voor de deur, openen met pasje en alles mag erin.

Hoe gaat het worden:
De container voor de deur alleen plastic (yay!)
De container 200m naar het noorden alleen glas
De container 200m naar het zuiden alleen papier
De container 200m naar het oosten kleding
De container 200m naar het westen gft.

Dit gaat toch niet werken...

Je ben straks de halve wijk aan het doorfietsten om alles te kunnen weggooien, en verlaging van de kosten zie je niks van terug.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

enchion schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:56:
[...]

Sappakken met complex materiaal moeten gewoon verboden worden.
Misschien dan maar niet meer kopen als het in een pak zit maar alleen als het in een volledige plastic fles zit.
Ja, dat ben ik wel met je eens.
Metaal hoor je gewoon naar de stortplaats te brengen, is perslot van rekening het meest waardevolle materiaal wat recycling betreft. :X (ook heb je over lange termijn nooit zo veel ervan dus is het geen argument om het niet op te sparen)
Metalen kunnen heel simpel uit het normale afval gehaald worden, dus blikjes (zowel gewoon blik als aluminium) bij een andere afvalstroom is geen probleem. Waarom dan een aparte afvalstroom creëren?
Ook hierbij is er tegenwoordig geen goede reden meer om een metalen dop te hebben waar een plastic of andere dop volstaat. (met wijnflessen weer terug naar de kurk die gewoon in de groen afval bak kan of bv alle flesdoppen uitwisselbaar maken)
Nee. Kurk is een vrij schaars en duur materiaal dat bovendien slecht afsluit en kan zorgen voor problemen in de wijn. Bovendien zijn glazen flessen ook al geen goed idee: ze zijn inefficiënt qua vorm, erg zwaar en ook nog kwetsbaar, en dat kost nogal wat aan transport. Een schoefdop op een wijnfles werkt beter. Ideaal op dat gebied zou natuurlijk een rechthoekige verpakking zijn, liefst van niet te dik kunsstof. Probleem met kunsstof is dan weer dat sommige kunsstoffen weer een interactie aangaan met de wijn... Glas is wat dat betreft weer beter, vooral als je je wijn een paar jaar wil laten liggen. Lastig, lastig...
maw Waar in hemelsnaam is onze regering om productie standaarden af te dwingen zodat alles makkelijk recyclebaar wordt. |:(
Daar ben ik het wel mee eens, maar het is nog niet zo eenvoudig om te bepalen wat de beste oplossing is. Net zoiets als de kunststof verpakking om komkommers. Gevoelsmatig wil jje dat niet, maar het blijkt dat zonder die verpakking je veel meer afval hebt van komkommers zelf die niet goed meer zijn. Dat is ook niet bepaald goed voor het milieu, want die dingen verbruiken ook nogal wat energie om te verbouwen. Sla en komkommers zijn wat dat betreft toch al twijfelachtige producten: heel weinig voedingsstoffen (vooral water) voor het gewicht en volume dat je moet vervoeren, laat staan voor de energie en bestrijdingsmiddelen die je in het verbouwen steekt...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

JBplap schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:22:
Voorheen een ondergronde container voor de deur, openen met pasje en alles mag erin.

Hoe gaat het worden:

Je ben straks de halve wijk aan het doorfietsten om alles te kunnen weggooien, en verlaging van de kosten zie je niks van terug.
Offtopic: gaat dit in heel Arnhem gelden? Woon in het Broek, heb nog niks ontvangen. Bij ons is niet eens een GFT container.. (al m'n tuinafval gaat dus ook in de ondergrondse container)

Vaak bu'j te bang!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ATS schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:41:
Nee. Kurk is een vrij schaars en duur materiaal dat bovendien slecht afsluit en kan zorgen voor problemen in de wijn.
offtopic:
Problemen met de smaak en/of geur van de wijn wordt nooit direct door de kurk veroorzaakt. Dit zijn bacteriën of andere vorm van bederf. Een slecht sluitende kurk kan hier wel aan bijdragen, daarom horizontaal bewaren. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:18

Fiber

Beaches are for storming.

JBplap schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:22:

Hoe gaat het worden:

Op zich niet heel gek om glas, papier, kleding, gft en plastic te scheiden. Alleen, waar laat je dan je rest afval...? O-)
rik86 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:21:
Tja, hier 3 containers, papier, gft, rest en glas moeten we zelf wegbrengen. Dat gaat prima en is volgens mij een efficiënte manier, omdat hoe meer je scheidt, hoe meer vuilniswagens er rond moeten rijden en hoe meer je scheidt/ hoe ingewikkelder je het scheiden maakt, hoe meer mensen het toch fout zullen doen.
Hier een beetje hetzelfde: Grijze bak voor restafval en groene bak voor gft worden om de week geleegd. Blauwe bak voor papier elke maand. Plastic en glas mogen wij zelf wegbrengen naar de glasbak en plasticbak. Glas doe ik wel, plastic tot mijn schande nog niet echt. Zit nog niet echt in mijn systeem en die bak staat zo ver weg...

Grof vuil kun je zelf weg brengen of laten ophalen op afspraak, De kringloop is er ook nog om spullen te brengen of te laten ophalen en kleding kan in kledingbakken of kun je ook laten ophalen door de kringloop.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• enchion
  • Niet online
ATS schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:41:
Metalen kunnen heel simpel uit het normale afval gehaald worden, dus blikjes (zowel gewoon blik als aluminium) bij een andere afvalstroom is geen probleem. Waarom dan een aparte afvalstroom creëren?
Er bestaat al een aparte stroom, nl de stortplaats. (of is 1 km rijden te ver.)
1 - 2 x per jaar daar je verzamelde afval heen brengen moet kunnen toch.
Nee. Kurk is een vrij schaars en duur materiaal dat bovendien slecht afsluit en kan zorgen voor problemen in de wijn. Bovendien zijn glazen flessen ook al geen goed idee: ze zijn inefficiënt qua vorm, erg zwaar en ook nog kwetsbaar, en dat kost nogal wat aan transport. Een schoefdop op een wijnfles werkt beter. Ideaal op dat gebied zou natuurlijk een rechthoekige verpakking zijn, liefst van niet te dik kunsstof. Probleem met kunsstof is dan weer dat sommige kunsstoffen weer een interactie aangaan met de wijn... Glas is wat dat betreft weer beter, vooral als je je wijn een paar jaar wil laten liggen. Lastig, lastig...
Kurk heeft zo z`n eigen nadelen, maar het is wel afbreekbaar, anyway met flessen en andere verpakking kan zoals we het allemaal eens zijn nog wel wat geoptimaliseerd worden.

btw waarom kunnen wijnflessen niet enigszins gestandaardiseerd worden wat lengte breedte en schroefdraad zodat we daar ook statiegeld op kunnen gooien.
(waarom bv niet de wijn bottlen in Nederland ? is ook gunstiger mbt transport)

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Wauw, het wordt wel erg met dat afval scheiden. En wij in ons appartementcomplex maar werkelijk alles in de grote container beneden gooien zonder scheiden. Dat is dan wel een voordeel. Mijn ouders hebben nog steeds de drie bakken zonder het 'omgekeerd afval' idee.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

enchion schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:25:
[...]

Er bestaat al een aparte stroom, nl de stortplaats. (of is 1 km rijden te ver.)
1 - 2 x per jaar daar je verzamelde afval heen brengen moet kunnen toch.
Niet iedereen woont op 1km van een afvalbrenstation, noch heeft iedereen een auto. Ondergetekende bijvoorbeeld. Ik heb ook niet zo'n in nog een aparte bak/zak. We hebben er momenteel 5 als ik kleding e.d. niet meereken. Dat is wel voldoende... Waarom apart brengen als je het met hetzelfde gemak uit de normale afvalstroom haalt (en daarmee ook het afval pakt van diegenen die het niet willen wegbrengen)? En dat er uit halen gebeurt nu al gewoon...

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04 11:23

Collaborator

You! Cake or Death?

Hier best veel apart (gemeente Valkenburg LB)

-Papier (maandelijks opgehaald)
-Plastic (om de 2 weken opgehaald) - hier mag tegenwoordig van alles bij (blik en pakken, hoeft niet schoon)

Wegbrengen in directe omgeving: glas (blik en textiel ook mogelijk)

Restafval wat overblijft: voornamelijk luiers op het moment :+ . Verder heel weinig wat echt nog over blijft. Kattengrind mag niet allemaal in de GFT (ligt aan het soort)

Deze restafval zet je aan de straat in vuilniszakken die 1 euro per stuk kosten (speciale gemeente-zakken) Er is geen restafval container of iets dergelijks beschikbaar.

This space is occupied

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-04 13:42
Ze zijn in Haarlem begonnen met uitrol van meer ondergrondse containers. Heb nu geen grijze meer maar moet naar het eind van de straat lopen. Ik gooi zelf alles in 1 bak. Alleen tuinafval gaat gescheiden.

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:22 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• johncheese002
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Bij ons hebben ze de bakken voor papier en glas zover weg gezet, dat alles hier gewoon in 1 zak gaat (behalve batterijen) fuck met scheiden- ik ga geen 1,5KM lopen voor ik bij een bak ben :')
Verkeerde zuinigheid vd gemeente. Laat Ali bij de sorteerband maar beter scheiden, denk ik dan- ze trekken toch sowieso alles met een grote magneet eruit en zelfs plastic scheiden ze automatisch met één of andere robot zag ik bij Willem Wever, dus geen probleem.
Bakken voor groen afval zijn gewone huisvuil bakken geworden op last vd gemeente, omdat het totaal geen zin had (bleek uit onderzoek) om groen en huisvuil apart in te zamelen.
Chemische zooi scheiden vind ik prima- ook beter voor de mensen die verder in het verwerkingsproces met hun neus erboven staan (solidair/sociaal), maar voor de rest mag je wel kritisch zijn wat er nu eigenlijk voor winst (voor het milieu) in scheiden zit. Bij onze vuilniswagens worden alle bakken trouwens toch bij elkaar gekieperd, in dezelfde verzamelbak.

Hetzelfde geldt voor gescheiden riolering (hemelwaterafvoer vs. riool van keuken/douche/wc), twee pijpen in je huis, uiteindelijk komen ze bij hetzelfde riool uit, maar je betaald wel een dubbele heffing aan de gemeente :') Kijk goed naar de zin -en onzin van dit soort dingen, leert de ervaring.

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Laatst online: 25-04 13:22
RonaldDesigns schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:45:
Wauw, het wordt wel erg met dat afval scheiden. En wij in ons appartementcomplex maar werkelijk alles in de grote container beneden gooien zonder scheiden. Dat is dan wel een voordeel. Mijn ouders hebben nog steeds de drie bakken zonder het 'omgekeerd afval' idee.
Waarschijnlijk wordt er dan ook heel veel betaald voor de afvalverwerking.

Ga voor 1 container grof vuil (dus alles gemengd) toch maar uit van een 600 euro.
1 container = zo een open container van 1 meter hoog die op een vrachtwagen getrokken kan worden.

Natuurlijk gaat dat "verstopt" zitten in de gezamenlijke kosten van de blok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Tom schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 09:50:
Dat is goed nieuws! Want met de invoering daarvan zal de afvalstoffenheffing wel flink omlaag kunnen. Want ik schrik altijd van dat bedrag.

Waarbij ik aanvoel dat dat niet het geval gaat zijn...
Maak je borst maar nat. Dit is 1 grote farce.....

Uitkomst:
De klant moet zelf meer doen, loopt kans op boetes en mag lekker per lediging restafval gaan betalen.

De afvalverwerker is blij:
Minder werk, meer geld...

Vind het echt schunnig, de oude van dagen moeten in de winter over spekgladde straten naar de container strompelen...

Op persoonlijke noot:
Ik vind het belachelijk dat er per lediging betaald moet worden in mijn gemeente. Als je een keer vette hap haalt, dan wil je dat restafval niet in je prullenbak, huis of schuur hebben. Dus je mag lekker aftikken voor die paar 100 gram....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:23

NoFearCreations

3DPrint the world!

Heb hier een groene en een grijze kliko. Groen gebruik ik nooit, vrijwel geen tuin hier, dus alles gaat in de grijze. Doe helemaal niet aan die onzin van sorteren, dat is niet mijn werk. En op de vuilstort komt het meeste toch weer op de zelfde grote hoop terecht.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:14
Studio'tje hier, en inderdaad is het grof irritant.

Restafval kan voor de deur, à €1,25 per inworp. Oftewel per standaard Komo zak + een beetje (een pedaalemmerzak ongeveer). Dat is bij mij vooral kattengrind, blik en alle GFT. Laatste kan namelijk niet apart.
Papier/karton kan ook voor de deur. Echter wel met zo onhandig gevormde gleuf, dat zelfs een diepvriespizzadoos er niet lekker in past.
Plastic wordt 1x per 2 weken opgehaald en mag daarvoor langs de straat gezet worden. In die tijd verzamel ik een goeie 2,5 zak. Alleen nou mis ik vrij regelmatig het ophaaltijdstip en begint de bult te groeien. Er is al eens een zak gewoon het restavfal in gegaan, puur omdat het in de weg lag en er vanaf moest :p En dit zal nog rapper gaan, zie net dat per 1 oktober hier ook de drinkkartons en vlapakken in mogen. Maar een container om ze in te gooien op fietsafstand? Niet gevonden.

Glas mag 10 minuten op de fiets mee om bij de supermarkt weg te gooien.
Kleding gaat naar m'n neefje dus dat komt dan wel goed terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat is er 'omgekeerd' aan dat inzamelen dan?

Mijn insteek is dat afval kwijtraken vooral makkelijk en goedkoop moet zijn anders gaan mensen dumpen.

Al die verschillende 'bakken' klinken leuk en aardig, maar daar moet je ook maar net ruimte voor hebben. Ik gooi het liever allemaal bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:14
Komt er volgens mij op neer dat het voorheen was "gooi maar in rest tenzij er een alternatieve bak is". Tegenwoordig meer "alles heeft een eigen bak, en als die er niet is word het rest" :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:12
Modbreak:Ik heb even de titel wat algemener gemaakt, aangezien er toch wat vergelijkingen met gemeentes e.d. zijn. Voordat er voor elke vuilniszak een topic geopend wordt, is deze in ieder geval voor de afvalinzameling door gemeentes. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja lekker nu ben ik gewoon starter van het 'Grote Afval-topic'. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 14:50
In Zeist waar ik woon zijn er bij de appartementen/flats ondergrondse containers voor restafval die je met een pas moet openen.

Verder heb je bij veel supermarkten ondergrondse containers voor glas (wit/groen/bruin gescheiden), papier, en plastic.

Ik vind het prima verdeeld op deze manier. Enig nadeel is dat kartonnen dozen lastig in de papiercontainer passen. Geen idee of dat wel mag, maar om ze naar het afvalbrengstation van de gemeente te brengen vind ik dan weer teveel moeite. Verder zie je bijvoorbeeld bij glas dat mensen dingen als vazen of andere dingen die er niet inpassen naast zetten.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Gonadan schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:52:
Ja lekker nu ben ik gewoon starter van het 'Grote Afval-topic'. }:|
We hebben na rijp beraad jouw topic gekozen om de gemeentelijke afvalzooi in te dumpen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:14:
[...]

We hebben na rijp beraad jouw topic gekozen om de gemeentelijke afvalzooi in te dumpen. :P
Dus geen gescheiden argumenten inzameling meer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 20:50
We hebben hier sinds kort een nieuwe (grijse) container voor restafval (240liter).
De oude container (ook 240liter) is grondig door de gemeente gereinigd en we hebben een sticker voor deze container gekregen met "OUD PAPIER"

Verder nog een 180 liter GFT container en een KCA bak.
De 240liter oud papier container hebben we 1x maand vol en wordt dan ook gratis geleegd.
Zo zie je maar hoeveel reclame zooi er bezorgd wordt.

Textiel kan hier in het centrum/bij supermarkt in de textielbakken gegooid worden.
Evenals glas in de glasbakken (bij de supermarkten)

Plastic wil de gemeente niet gescheiden hebben, dus gewoon bij het restafval.
Blik e.d. ook niet scheiden, beide worden al automatisch gescheiden door de afvalverwerker.

Ik ben wel tevreden met de huidige manier van inzamelen.
Het tarief voor de afvalstoffenheffing met betrekking tot het vaste gedeelte is vastgesteld op € 96,-.
Naast het vaste bedrag wordt per containerlediging een bedrag in rekening gebracht:
minicontainer van 240 l restafval: € 5,95 per lediging
minicontainer van 180 l GFT-afval: € 1,00 per lediging

De GFT hebben we alleen vol met de herfst en als we lang geen gras hebben gemaaid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
enchion schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:48:
[...]

Dus geen gescheiden argumenten inzameling meer ?
Jawel, maar bij inzameling eindigen die op dezelfde grote hoop. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-04 23:24
Ik ben erg benieuwd wat wij in Berkel en Rodenrijs voor systeem gaan krijgen de komende jaren.

Alle plastic inzamelpunten zijn weggehaald.
Nieuwe container met chip voor afval en gft.
3e container voor papier! in de aantocht.
Plasticzakken voor plastic.
Alles wordt eens in de 2 weken opgehaald.

Ik heb dus geen plek voor die losse plasticzakken met plasticafval en nu krijg ik een 3e container voor oud papier terwijl overal in Berkel kun je makkelijk oud papier inleveren...bovendien heb ik weinig papier. Heb straks 3 van die bakken staan terwijl eerst een doosje voldeed en naar een vereniging ging.

Oww en de nieuwbouw wijken hebben een ondergrondse container waar ze alles in kunnen gooien...en dat dan ook doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Cobb op 10-10-2015 09:36 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-04 13:47
Ik heb sinds deze week een container waar plastic, verpakkingen, drankenkartons en blik in mag. Restafval wordt straks per kilo of lediging afgerekend.

Nu heb ik in de keuken 1 afvalbak staan. Een tweede grote bijplaatsen gaat me een beetje ver. Nu vroeg ik me af, zijn er mooie prullenbakken in omloop om 3 afvalstromen gescheiden te houden? Dit voor verpakkingsmateriaal, restafval en gft.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24

Detmer

Professioneel prutser

Hier in Zutphen hebben we het als volgt:

1x container voor papier
1x container GFT afval
1x container restafval
1x zwart kratje voor blik, klein oud ijzer, verpakkingen van melk, vla e.d. (oh, en glas ook nog)
1x plastic zakken voor plastic afval
en nog ergens een verdwaalde bak voor chemicaliën, maar daarvan weet ik niet eens meer waar die staat :X

Als het goed is betalen we alleen nog maar voor de container restafval, een x bedrag per keer dat je deze aan de weg zet om te laten legen.

[ Voor 14% gewijzigd door Detmer op 11-10-2015 11:19 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
1 hop verder, in Bronckhorst.

1x rest (1x per maand)
1x GFT (idem)
1x papier (idem)
1x Plastic (+ blik en drankpakken.) (idem)
(en ergens inderdaad nog die blauwe Chemie box, is al jaren niets meer mee gedaan...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 06:05

Theo

moederbord

Ik heb momenteel (in Veenendaal) ook vier vuilnisbakken staan:
- papier
- plastic, blik en frisdrankpakken (vorige week heb ik deze gekrgen, echter moet ik tot 31-Dec nog de zakken gebruiken; deze bak wordt pas vanaf 2016 geleegd 8)7 )
- GFT
- rest

In de keuken heb ik een viervoudige afvalemmer staan, en het valt wel op dat 90% van het afval geen rest is. Omdat ik lui ben is momenteel zeker de helft van het restmateriaal glas (ik heb geen 5 voudige scheidingsbak) Maar als ik glas ook nog ga scheiden dan is de hoeveenheid restmateriaal gewoon nihil.

Vanaf 2016 gaat de afvalheffing omlaag (van 160 naar 100 euro) Daar staat dan wel tegenover dat er fors mag worden betaald voor het aanbieden van restafval (kleine container kost 4 eur per keer dat deze aan de weg wordt gezet).

Vanaf 2016 gaat er dus af en toe een vuilniszak mee naar het werk waar ik 'm in de persontainer gooi :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
En toch snap ik het niet. De vuilniswagen gaat er echt niet minder om rijden, hij maakt alleen maar nuttelozere rondes doordat de helft of driekwart niet meer aan de weg gezet wordt. Maak het te duur en de buitengebieden worden vol met troep gegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-04 11:04
Hier in Zaanstad bij een appartementen complex.
We hebben 1 ondergrondse container, daar gaat alles in (GFT, Plastic, rest, papier).
Scheiden heeft dus geen zin hier. Plastic kan ik wel langs de weg zetten, maar wordt toch niet opgehaald.
Papier/glas is een container voor die best ver weg is en een groene container hebben we niet...

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:18
Bij de gemeenten gaat het helemaal niet om het milieu, maar om de kosten van afval ophalen en verwerken te drukken en anderen voor de kosten op te laten draaien.

Vandaar nu ook plastic verpakkingen apart want de verwerkingskosten worden deels afgewenteld op de verpakkingsindustrie en die heeft er ook belang bij m.b.t. de afschaffing van statiegeld op PET-flessen.

Ander plastic, dat geen verpakking is, mag niet in de bak of zak van de gemeente.
Ik had laatst een twijfelgeval: een aantal lege big-bags, in principe ook verpakkingsmateriaal, maar het stond niet op de lijst. Daarom nog maar even gevraagd bij de gemeente, maar het mocht er niet in. Ik moest het maar bij het restafval doen.

Qua gewicht is het een heleboel recyclebare kunststof. Het is uit milieuoogpunt te hopen dat het bij de afvalverwerking nog er uit wordt gehaald. Maar als dat toch het geval is, dan kan net zo goed alle kunststof bij het restafval. Maar dan loopt de gemeente de subsidie van de verpakkingsindustrie mis.

Hetzelfde geval is met de inname van elektrische apparaten. Wel complete apparaten die herkenbaar zijn, zodat duidelijk is wie voor de kosten van verwerking moet opdraaien (omslagprincipe), maar geen onderdelen van apparaten en geen losse kabels etc. Terwijl dat ook recyclebaar is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
Ik heb in Leiden:

- 2 ondergrondse containers voor restafval voor het complex

That's it. Papier en glas zit bij een ander complex op 200 meter, GFT kan ik nergens kwijt, en voor plastic zijn er volgens mij zo'n 6 punten verspreid door de stad. Om te huilen dit beleid... Veel mensen hebben geen zin om te gaan lopen en dus is al het afval 'rest'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Eefje91 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:43:
Ik heb in Leiden:

- 2 ondergrondse containers voor restafval voor het complex

That's it. Papier en glas zit bij een ander complex op 200 meter, GFT kan ik nergens kwijt, en voor plastic zijn er volgens mij zo'n 6 punten verspreid door de stad. Om te huilen dit beleid... Veel mensen hebben geen zin om te gaan lopen en dus is al het afval 'rest'.
Same here (Rotterdam). In totaal 4 ondergrondse restafvalcontainers in de straat, en in de directe omgeving geen glas/gft/papier te vinden. Alles gaat dus in de restafvalbak, ook dat van mij. Ik vind afval scheiden tot op zekere hoogte geen enkel probleem, maar voel er ook weinig voor om m'n afval in drie verschillende wijken te moeten gaan deponeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zal ik ook maar even een Amersfoortse duit in het zakje doen? Wij hebben drie containers: rest, GFT en papier. Papier wordt maandelijks opgehaald, maar kun je ook op een groot aantal punten in de wijk inleveren in grote containers. Plastic hebben we echter geen container voor, terwijl dit verreweg het meeste afval is dat we produceren. Daar staan ook grote containers voor in de wijk. Bijna alles mag er in, het heet ook 'PMD': plastic, metaal, drankverpakkingen.

Probleem is alleen: wij produceren vrijwel geen restaval. Als dat ding eens in de twee weken wordt geleegd, zit hij max voor 10% vol. Ik zou er makkelijk een paar maanden mee kunnen doen, ware het niet dat restafval vaak wel begint te stinken na een paar weken, dus dan zet ik hem toch maar aan de straat. Gelukkig zijn ze hier in de wijk bezig met een proef om van de rest-kliko, een plastic-kliko te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Grote stad gaan wonen, heb je scheidings drift niry. Heb deze maanf pas een papierkliko gekregen haha. Kregen mn ouders in 2003 al.

En grofvuil en groot tuinafval kun je op straat zetten en bellen en pikken ze t kosteloos op

Wat wil je nog meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In Den Haag (morgenstond, nabij Leyweg) ondergrondse containers. Daarnaast een metertje of 30 verder glas, papier en textiel.
Effectief is alles wat geen glas, papier of textiel is dus nog steeds gewoon restafval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 14-04 18:25
Hier worden ze ook steeds gekker! De laatste aanwinst: of ik boeken en elektronische apparaten in een plastic zak wil aanbieden, zodat ze dat afzonderlijk kunnen verkopen!

De grijze container legen kost per keer iets van 9 euro ondertussen hier, en die zit bomvol met luiers. Ze durven zelfs te vragen of mensen incontinentiemateriaal gebruiken! Ik durf te wedden dat ze deze registratie van medische gegevens helemaal niet volgens de regels bij het CPB hebben aangemeld.

Even een opsomming:
-chemisch afval
-glas
-verpakkingen/drankkartons
-papier/karton
-restafval
-GFT
-herverkoopspul
-statiegeldflessen

En als bonus moet ik tegenwoordig 2 straten verder lopen met de containers, omdat ze sinds ze plastic apart ophalen niet meer de straat in durven met de vuilniswagen! Leuk als je slecht ter been bent, of als je container zoals bij ons 100 kg weegt met kattengrit/luiers.

Ondertussen heb ik hier een logistiek centrum, fruitvliegjes in huis, een piepklein tuintje zodat de enorm stinkende containers vlakbij staan, en moet ik als dankje voor het apart inzamelen nu extra betalen voor het plastic zakje in de winkel.
Ze zijn compleet doorgeslagen met "recyclen", terwijl bijvoorbeeld plastic stomweg het beste te recyclen valt door het in de fik te steken voor stroom.
Leuke link hierover: http://news.smart.pr/vvm/...stickringloop-doorgeprikt
JukeboxBill schreef op maandag 09 mei 2016 @ 11:20:
Vandaar nu ook plastic verpakkingen apart want de verwerkingskosten worden deels afgewenteld op de verpakkingsindustrie en die heeft er ook belang bij m.b.t. de afschaffing van statiegeld op PET-flessen.

Ander plastic, dat geen verpakking is, mag niet in de bak of zak van de gemeente.
Ik had laatst een twijfelgeval: een aantal lege big-bags, in principe ook verpakkingsmateriaal, maar het stond niet op de lijst. Daarom nog maar even gevraagd bij de gemeente, maar het mocht er niet in. Ik moest het maar bij het restafval doen.
Het draait inderdaad niet om het milieu, maar om de geldstroom. In principe is een vuilniszak dus geen verpakking, want je koopt het als product en niet als verpakking.

Ze beweren hier zelfs dat deo-spuitbussen chemisch afval zijn!
En het mooiste is natuurlijk dat honderden gemeenten allemaal afzonderlijk het wiel aan het uitvinden zijn, door allemaal te "experimenteren" met recyclen. Ondertussen zijn er ook gemeenten waar ze zelfs nog geen papiercontainers hebben.

Edit: die 9 euro per restcontainer lijkt veel, maar de rest is "gratis" en zit in het vaste tarief. Per keer legen komt dat zelfs op een hoger tarief uit dan het restafval.
De keuze was hier "restafval of oranje", ze wilden het eerst verplichten maar kwamen toen na hevige protesten met de privacyschendende vragen over luiers en incontinentie.

[ Voor 55% gewijzigd door RemcoDelft op 11-05-2016 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat betalen voor die tassen moet er weer uit ja. Mensen kopen die kuttasjes toch wel, als het ze echt om het milieu te doen was hadden ze heel die tasjes gewoon moeten verbieden en op die manier papier afdwingen. (of gewoon herbruikbare boodschappentassen)

Die incontinentievraag trouwens. :') Je zal het maar moeten vragen als ambtenaar. Ik zou te veel last krijgen van plaatsvervangende schaamte.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 80487 op 11-05-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 16:11

Richard

Kuru Kuru Kururin

RemcoDelft schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 18:26:
En als bonus moet ik tegenwoordig 2 straten verder lopen met de containers, omdat ze sinds ze plastic apart ophalen niet meer de straat in durven met de vuilniswagen!
Waarom dat?

Hier in de achtertuin 3x 240liter containers:
  • Papier (1x per maand; in de avond opgehaald door gemeentereinigingschauffeur met acherop vrijwilligers opbrengst t.b.v. Wijkvereniging) geen bijdrage
  • GFT 1x in 2 weken; geen bijdrage
  • Huisvuil 1x in de 2 weken E3,75 per lediging (afname niet verplicht)
Die laatste Container kun je goedkoper per lediging krijgen door een kleiner container aan te vragen.

Ik zet mijn 240liter container ook echt maar 5x per jaar buiten.

Plastic wordt 1x in de 2 weken opgehaald in plastic zakken (welke kostenloos geleverd worden door de gemeente) Ik kan het ook zelf deponeren in een plastic container die goed centraal staan opgesteld. Sinds kort mogen er ook drankkartons in; helaas nog geen blik.

Frietvet in de frietvet container bij de supermarkt

Speelgoed Als het stuk is en electrisch (zie electronica); niet defect of niet electrisch schenk ik het aan de kringloper.

Kleding Kledingbak bij de glascontainers

Electronica Electronicabak bij de glascontainers

Batterijen Supermarkt in de Batterijenbox

Lampen Supermarkt in de Lampenbox

Glas Glasbak

Verder kan ik 6x per jaar gratis naar de milieustraat; waar ook een "vrije zone" is voor onbeperkt GFT, Snoeihout, Papier, Glas, KCF als verf, olie, en max. 4 autobanden per jaar.

Rij dagelijks meerdere keren van huis op de fiets; en neem dan regelmatig wat mee; de kinderen vinden het leuk; en krijgen stiekem nog iets mee dat (veel) afval produceren ook niet vanzelfsprekend is.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Het plastic wordt opgehaald door "mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt" en die hebben schade gereden met de vuilniswagen. Sindsdien komen de normale vuilniswagens ook niet meer de straat in.
Huisvuil 1x in de 2 weken E3,75 per lediging (afname niet verplicht)
Wat leuk toch die enorme willekeur in tarieven per gemeente! Hier ruim het dubbele, en ze rijden rond met posters als: 2030: Opa zegt dat ze vroeger afval gewoon weggooiden.
Ik zou zeggen 2016: vroeger haalden ze afval gewoon aan huis op! Het enige waar ze om geven is "meer gescheiden ophalen", dat de kwaliteit die ze ophalen vrijwel onbruikbaar is en het zeer onhandig is geven ze niet om.
Lampen Supermarkt in de Lampenbox
Ik heb ze ooit gemaild (en nooit een reactie gekregen) waarom kwikhoudende spaarlampen van grote hoogte op elkaar kapotgegooid moeten worden. Als er een breekt moet het pand officieel ontruimd worden waarna het geventileerd moet worden. Met name voor zwangere vrouwen is het zeer schadelijk. Maar ik kreeg geen reactie, de subsidie is belangrijker dan werkelijke gezondheidsrisico's.
Rij dagelijks meerdere keren van huis op de fiets;
Hier ook: fietsen afgeladen met zakken plastic, containers vol, en met harde wind waait het de hele wijk door!
Extra leuk is zo'n enorme zak aan je stuur hebben en vervolgens met je knie er tegen komen om je stuur om te duwen :X
Als je dit toch in de VS probeert uit te leggen... daar hebben ze een voedselrestenvermaler waar wij het putje met onze vingers moeten schoonhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 12:43
Bij ons in de wijk (Arnhem-Schuytgraaf) is sinds dit jaar ook het omgekeerd inzamelen ingevoerd. Nu woon ik zelf in een appartementencomplex en had altijd al 2 containers voor de deur staan (1x rest, 1x papier). Overal in de wijk zijn nieuwe grondcontainers voor restafval bijgeplaatst, alleen niet voor papier. Gevolg is dat de halve wijk nu af en aan rijd bij onze flat om papier te komen dumpen. Met als resultaat......dat de papiercontainer binnen twee dagen na legen vol zit (wordt slechts 1 keer per week geleegd). Consequentie is dat mensen hun papier bij mij in de tuin dumpen en dat ikzelf het papier nu maar in de restcontainer gooi want de papiercontainer is altijd vol.....

KANSLOOS met een grote K zeg ik :-(

Overigens...plastic, glas etc. apart inzamelen doe ik niet aan. Ik heb er geen ruimte voor thuis en weiger om plastic en glas in mijn woonkamer of open keuken te gaan opsparen. Daarnaast werkt de stadsverwarming hier op basis van afval (de centrale in Duiven). Dus als er te weinig restafval gegenereerd wordt moet ik straks met koud water douchen.... ;)

Zo...en maar weer eens een melding bij de gemeente gemaakt van de altijd vol zittende papiercontainer. Leuk hoor....recyclen :(

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 11-05-2016 20:20 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:18
Panzer_V schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 20:13:
Overigens...plastic, glas etc. apart inzamelen doe ik niet aan. Ik heb er geen ruimte voor thuis en weiger om plastic en glas in mijn woonkamer of open keuken te gaan opsparen. Daarnaast werkt de stadsverwarming hier op basis van afval (de centrale in Duiven). Dus als er te weinig restafval gegenereerd wordt moet ik straks met koud water douchen.... ;)
En je bent niet de enige. Daarom zou het veel efficiënter en goedkoper zijn om al dat gescheiden ophalen af te schaffen en pas bij de afvalverwerker te gaan scheiden. De technieken zijn al lang voorhanden en doordat er dan veel meer kan worden gerecycled is het nog rendabel ook.
Bovendien is het eenvoudiger voor de burger en iedereen doet mee, of je wil/kan of niet.

Maar de milieubeweging wil daar niet aan. Die vindt dat gescheiden inzameling beter is voor de milieu-bewustwording van het volk. Ook daar gaat het dus niet echt om het milieu, maar om hun propaganda.

Ik ben echt geen milieubarbaar, want ik doe braaf mee met de afvalscheiding. Maar het zou zoveel beter kunnen als we de milieu-stokpaardjes overboord gooien en het op een technologische manier gaan aanpakken.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-04 12:43
JukeboxBill schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:40:
[...]

En je bent niet de enige. Daarom zou het veel efficiënter en goedkoper zijn om al dat gescheiden ophalen af te schaffen en pas bij de afvalverwerker te gaan scheiden. De technieken zijn al lang voorhanden en doordat er dan veel meer kan worden gerecycled is het nog rendabel ook.
Bovendien is het eenvoudiger voor de burger en iedereen doet mee, of je wil/kan of niet.

Maar de milieubeweging wil daar niet aan. Die vindt dat gescheiden inzameling beter is voor de milieu-bewustwording van het volk. Ook daar gaat het dus niet echt om het milieu, maar om hun propaganda.

Ik ben echt geen milieubarbaar, want ik doe braaf mee met de afvalscheiding. Maar het zou zoveel beter kunnen als we de milieu-stokpaardjes overboord gooien en het op een technologische manier gaan aanpakken.
In Duiven wordt dus idd al het een en ander uit het restafval gehaal voor en na het fikken. Een twee jaar geleden daar bij de open dag geweest. Het blijkt zelfs dat een deel van het 'gerecyclede ingezamelde plastic' gewoon meegefikt wordt om een betere fik-mix te creëren. Oftewel...lekker gescheiden gaan ophalen en dan bij de afvalverwerken weer samen opfikken voor electraproductie en verwarming.

Men zou het afvalinzamelen eens wat pragmatischer moeten aanpakken. Papier etc. apart houden is eenvoudig, gooi naast alle restafvalcontainers een papiercontainer neer. Zet er desnoods nog een glascontainer naast (maar dan niet slechts 1 per wijk) en dan is de bereidheid er wel of te scheiden. Maar al die idiotie van tegenwoordig.Serieus...wie gaat de plastic bakjes waar het vlees in heeft gezeten opsparen in huis? Dat is nogal een gevaar voor de volksgezondheid. En eerst al dat plastic gaan afwassen....ja, dat is milieuvriendelijk 8)7

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:31

Onbekend

...

Bij ons hebben we ook een brief gekregen met de mededeling dat de plastic zakken met plastic afval gaat verdwijnen en dat daarvoor een oranje container in de plaats komt. Ook worden de grijze bakken omgewisseld voor een andere met een chip er in zodat mensen die geen afvalstoffenheffing betalen hun afval niet meer kwijt kunnen. 8)7

Hoe krijg je het dan voor elkaar om geen afvalstoffenheffing te gaan betalen? Je bent dat toch verplicht?
En daarnaast, die containers staan op de ophaaldag onbeheerd. Andere mensen kunnen gewoon ongestoord afval erbij dumpen totdat de container vol zit.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Laatst online: 24-04 16:11

Richard

Kuru Kuru Kururin

RemcoDelft schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:46:
[...]

Ik heb ze ooit gemaild (en nooit een reactie gekregen) waarom kwikhoudende spaarlampen van grote hoogte op elkaar kapotgegooid moeten worden. Als er een breekt moet het pand officieel ontruimd worden waarna het geventileerd moet worden. Met name voor zwangere vrouwen is het zeer schadelijk. Maar ik kreeg geen reactie, de subsidie is belangrijker dan werkelijke gezondheidsrisico's.
Ik heb me dezelfde vraag voorgehouden; maar de bak waar ik ze "in mik" is echt onmogelijk om ze op elkaar kapot te gooien; er zitten meerdere rubberflappen in de opening en het is maar een heel erg klein bakje (omdat eronder een grote batterijencontainer zit)

Deze bedoel ik dan:

Afbeeldingslocatie: http://files.smart.pr/91/37c4f3bfba32b4c210176ad81670e7/Wecycle-Jumbo-inleveren-HR.jpg

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Hier hebben we een systeem van 1 GFT (groen), 1 restafval (grijs) en 1 plastic bak waar ook blik en metaal in mag (oranje), plus losse inzameling glas en papier, alsmede een tas voor boeken, elektronica, schoenen en textiel (best tas).
Alle bakken zijn "gratis" te legen, behalve de grijze waarvoor per leging betaald moet worden, uiteraard naast een vast bedrag per jaar.

En dat werkt prima, we scheiden zoveel dat de grijze bak eens in de twee/drie maanden vol zit (kan waarschijnlijk nog wel minder). Maar ik heb dan wel de ruimte om alle bakken, kratten en tassen een plekje te geven en eventuele stank niet te ruiken.

Het was even wennen, in mijn vorige gemeente donderde je alles in 1 grote grijze bak, tenzij je een optionele papier bak had, maar de kosten waren vast, geen besparing mogelijk door te scheiden.
Ook hadden we daar een ongelimiteerde hoeveelheid grof vuil wat of gratis opgehaald werd of wat je zelf wegbracht, nu is daar een gewichtslimiet aan. Echter weer niet op de spullen die je gescheiden kunt aanleveren (plastic, groen, etc).

Er zijn geruchten dat ze hier naar 0 rest afval willen een alles gescheiden innemen, maar dat moet ik nog maar eens zien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
Ik vind het hier geniaal geregeld: €94,39 per jaar en €0,28 per kilo in de groene/grijze container. Plastic, blik, papier, glas en schillen worden elke week gratis opgehaald. Het enige nadeel is dat spullen en plastic zakken soms wegwaaien op de ophaaldag en dat ze de vervangende inzamelzakken aan boompjes e.d. knopen waar mensen ze soms langer laten hangen.

Nooit meer verder dan m'n stoeppaadje lopen met glas en papier: ik ben blij :D !

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Met al dat scheiden en betalen voor het restafval vraag ik mij af wanneer de volksgezondheid in het geding gaat komen.

Er zijn nu al gemeentes waar de zak eerst twee weken in de tuin staat of nog erger een balkon en dan nog eens twee weken in de ondergrondse container. De stankoverlast is al fors, maar als ze dit gaan doorvoeren in de grote steden zie ik de rattenplagen nog wel terugkomen.

Allemaal voor een beter milieu, maar ze zien totaal over het hoofd waarom afval oorspronkelijk werd opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:40
Onbekend schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:56:
Bij ons hebben we ook een brief gekregen met de mededeling dat de plastic zakken met plastic afval gaat verdwijnen en dat daarvoor een oranje container in de plaats komt. Ook worden de grijze bakken omgewisseld voor een andere met een chip er in zodat mensen die geen afvalstoffenheffing betalen hun afval niet meer kwijt kunnen. 8)7

Hoe krijg je het dan voor elkaar om geen afvalstoffenheffing te gaan betalen? Je bent dat toch verplicht?
En daarnaast, die containers staan op de ophaaldag onbeheerd. Andere mensen kunnen gewoon ongestoord afval erbij dumpen totdat de container vol zit.
Wij hebben ook net nieuwe emmers gehad. Drie in totaal. De buren hebben 3 groene (kunnen niet plannen denk ik) en dus nu in totaal 5 emmers. Erg gezellig in de tuin.

Elke 4 weken de luiers in de grijze emmer ipv 2 weken zit ik niet zo mee, doe ze toch nooit los in de emmer, maar altijd in een zak. Plastic scheiden is wel prima, jullie weten dat inmiddels:
- blik en alu erin mag?
- pakken, van sap, vla, melk etc erin mag?
- chipszakken nog steeds niet, dat is echte zooi blijkbaar.

Dus de hoeveelheid echt 'grijs' is bij ons al een hele tijd veel minder dan plastic, we scheiden alles netjes en dan blijft er bizar weinig afval over. Tis met name luiers of piepschuim als je een keer wat gekocht hebt.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-04 01:13
Anoniem: 699209 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:10:
De stankoverlast is al fors, maar als ze dit gaan doorvoeren in de grote steden zie ik de rattenplagen nog wel terugkomen.
In grote steden (of grootstedelijke wijken) speelt een ander probleem, namelijk dat in hoogbouwwijken met sociale huurwoningen de woningen te klein zijn om veel bakken voor gescheiden afval te beheren. Je kunt niet zoals bij vrijstaande huizen alle bakken aan de straat zetten, te veel, te vol.
En omdat mensen daar doorgaans ook geen tuin hebben zie je dat de GFT containers weer zijn weggehaald. Alleen glas, rest en papier en sinds kort zie je de proef met plastic uitgebreid worden.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel
  • Laatst online: 27-04 09:56

Spooksel

Spooksel!

In Woerden vind ik het op zich wel fijn geregeld, ene week halen ze blauw/groen op en de andere week bruin (grijs)/plastic. Groen heb ik zelden en blauw eigenlijk wel altijd vol, maar dan gebruik ik die zelfs om toiletrolletjes in te flikkeren zodra d'r een rol papier doorheen geveegd is :P

De plasticzakken zijn eigenlijk PMD (plastic, metaal, drankkarton) en die mogen altijd bij de bruine bakken gewoon op straat geflikkerd worden, wat wel fijn is omdat de inzamelcontainers maar op 40 punten in de gemeente staan ofzo en ik zou echt te ver moeten slepen met die zakken (toch al snel 2-3 per 2 weken) om ze te lozen.

Restafval is echt minimaal tegenwoordig, als ik die bak een kwart vol heb iedere twee weken is het wonder. Volgend jaar beginnen ze hier met een nieuw systeem met gechipte bakken, hoe minder je ze dan aanbiedt, hoe meer je terugkrijgt van de afvalheffing.

Verder kan ik met een adres gebonden pas 24x per jaar afval komen dumpen op de lokale vuilstort, prima :)

[ Voor 5% gewijzigd door Spooksel op 13-05-2016 11:50 ]

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Wat ben ik blij dat wij een ondergrondse container hebben waar we alles in kunnen mikken en een grote metalen papierbak (die echt ENORM in de weg staat....). Geen stomme pasjes of ander gedoe. En nee de gemeente ga ik niet noemen want dan breng ik ze op ideeën :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enchion
  • Niet online
Spooksel schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:50:
Volgend jaar beginnen ze hier met een nieuw systeem met gechipte bakken, hoe minder je ze dan aanbiedt, hoe meer je terugkrijgt van de afvalheffing.
En dan over een paar jaar afvragen waarom er zo`n lucratieve handel is ontstaan in gestolen afvalbakken.
Verder kan ik met een adres gebonden pas 24x per jaar afval komen dumpen op de lokale vuilstort, prima :)
Ik heb de lokale stortplaats op 100 meter afstand zitten en breng metaal, plastic, hout liever zelf naar de stortplaats 1x in de 2 of meer weken.
Ik zou het erg onprettig vinden om daar een limiet op te hebben, aangezien het vaak maar kleine beetjes zijn.
Ik kom jaarlijks nieteens aan 1 trailer verbouwings puin aan afval die ik vaak daar weggebracht zie worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Mjah, maar wat het is met die 'limiet'... het is vaak ook weer erg makkelijk te omzeilen :P 't is dat bijvoorbeeld opa en oma nu overleden zijn, maar met hun pas was het bijvoorbeeld toch alweer 24x extra per jaar een optie om afval te storten :P

Nu ga ik ook echt alleen maar naar die stort wanneer ik echt iets groots te dumpen heb of heel veel, maar dan moet je echt denken aan aanhanger vol met je oude tuin of de restanten van een toiletverbouwing ofzo, maargoed... hoe vaak doe je zoiets nou? :)

Als ik ik meer dan 5x per jaar met die pas naar de stort moet dan is dat al veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

9 euro per leging???, en heb je dan ook nog gemeentelijke belastingen waar vuil ook onder valt. Dan kun je t toch beter in de tuin opsparen en 2x in t jaar naar de stort rijden, is in veel gemeentes gratis, of 5 euro voor een volle aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 699209 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:10:
Met al dat scheiden en betalen voor het restafval vraag ik mij af wanneer de volksgezondheid in het geding gaat komen.

Er zijn nu al gemeentes waar de zak eerst twee weken in de tuin staat of nog erger een balkon en dan nog eens twee weken in de ondergrondse container. De stankoverlast is al fors, maar als ze dit gaan doorvoeren in de grote steden zie ik de rattenplagen nog wel terugkomen.

Allemaal voor een beter milieu, maar ze zien totaal over het hoofd waarom afval oorspronkelijk werd opgehaald.
_/-\o_
^^ Precies. Hier staat het plasticafval 4 weken in het schuurtje, totdat de containers van de buurt buiten staan, dan gooi ik het er in. Ik kan het ook op de fiets meenemen (700 meter) of in de auto (3 km - de milieuwinst is dan al weg, nog afgezien van het lekken van vuilnisdrap in de auto) maar dat is me te veel werk. Het schuurtje wordt een graad of 60 in de zon, de groene container net zo. Het stinkt tot op 5 meter afstand.
Voor "het milieu" maakt het in het groter geheel werkelijk niets uit of ik wel of niet apart inzamel, maar voor mijn directe leefomgeving wel. Net zoals de wijk zodra de zon schijnt stinkt naar hondenstront, mensen vervuilen hun eigen leefomgeving.
Op school leerde ik dat ze "vroeger" ontlasting in de gracht gooiden, en een stukje verder drinkwater uit diezelfde gracht haalden. Met onze eigen WC's is dat heel mooi opgelost, maar honden vervuilen de leefomgeving nog net zo. Niet allemaal, sommige ruimen het op, maar de stank is er niet minder om.
NiGeLaToR schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:16:
Plastic scheiden is wel prima, jullie weten dat inmiddels:
- blik en alu erin mag?
- pakken, van sap, vla, melk etc erin mag?
- chipszakken nog steeds niet, dat is echte zooi blijkbaar.
Dat varieert per gemeente. Allemaal zijn ze bezig met hun eigen wiel uit te vinden. Extra leuk als je bezoek hebt, altijd vragen welke container voor wat is.
Tis met name luiers
240 liter in 6 weken, en dan comprimeer ik het nog voor ik het er in gooi.
Spooksel schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:50:
De plasticzakken zijn eigenlijk PMD (plastic, metaal, drankkarton) en die mogen altijd bij de bruine bakken gewoon op straat geflikkerd worden,
En dat gaat weer compleet voorbij aan de reden dat er lang geleden minicontainers werden ingevoerd: hygiene, voorkomen van zwerfafval, en minder fysieke arbeid voor de ophalers.
Atlas schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 11:58:
Wat ben ik blij dat wij een ondergrondse container hebben waar we alles in kunnen mikken en een grote metalen papierbak (die echt ENORM in de weg staat....). Geen stomme pasjes of ander gedoe.
Hier in de binnenstad hebben ze dat ook, maar met pasje, want er moet wel een paar euro per zak betaald worden. Loop je daar met je zakje huisvuil in de ene hand en je pasje in de andere hand. Modelburgers volledig afgericht in het keurslijf van de overheid, elektronisch gecontroleerd tot aan de vuilniszak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 27-04 12:53

Bergie

Lekker belangrijk...

JukeboxBill schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 18:40:
[...]

Maar is dat wel echt zo? Het lijkt me toch dat de meest effectieve scheiding bij de bron gedaan kan worden; dus bij de mensen thuis.
Metaal eruit halen kan magnetisch natuurlijk makkelijk maar hoe kan je bijvoorbeeld een plastic zak van een chipszak scheiden op een geautomatiseerde manier?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

RemcoDelft schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:20:
[...]

En dat gaat weer compleet voorbij aan de reden dat er lang geleden minicontainers werden ingevoerd: hygiene, voorkomen van zwerfafval, en minder fysieke arbeid voor de ophalers.
Klopt, in veel straten heb je echter wel van die haken aan de lantaarnpalen hangen waar mensen die zakken aan kunnen hangen, dat scheelt wel met de wind enzo.

Over de fysieke arbeid maak ik me niet zo druk, het blijft tenslotte voornamelijk plastic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:04
Spooksel schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:49:
[...]

Klopt, in veel straten heb je echter wel van die haken aan de lantaarnpalen hangen waar mensen die zakken aan kunnen hangen, dat scheelt wel met de wind enzo.
Ja alleen bij ons zien mensen dat als vrijbrief om de zak er al op te hangen als die vol is ipv op de dag van ophalen. Met als gevolg dat vogels en katten ze open prikken waardoor de inhoud door de hele wijk ligt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Bergie schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:34:
[...]

Maar is dat wel echt zo? Het lijkt me toch dat de meest effectieve scheiding bij de bron gedaan kan worden; dus bij de mensen thuis.
Metaal eruit halen kan magnetisch natuurlijk makkelijk maar hoe kan je bijvoorbeeld een plastic zak van een chipszak scheiden op een geautomatiseerde manier?
Met o.a. infrarood en röntgen kan je een heel eind komen om geautomatiseerd te scheiden.

Ik ben er ook van overtuigd dat achteraf scheiden vele malen efficiënter zal blijken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
emnich schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 13:46:
Ik ben er ook van overtuigd dat achteraf scheiden vele malen efficiënter zal blijken te zijn.
Om precies die reden mogen blik, aluminium, drankkartons en plastic verpakkingen hier nu allemaal bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Mijn punt was dat het goedkoper en efficiënter zal zijn om alles bij elkaar te stoppen. Dus ook GFT, papier en de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bergie schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:34:
[...]

Volgens mij staat het al ergens in dit topic, maar het gaat veel gemeentes om de milieubewustwording en niet de efficiency. Een grote lopende band met sociale werkplaats werkt uitstekend om de laatste beetjes te sorteren en filteren. Ze kunnen beter zo kostenefficiënt mogelijk gaan werken om de lasten voor de burger laag te houden.

We hebben nu nog drie bakken hier en de grijze ton (om de week) puilt dan uit met de productie van onze twee poepfabriekjes. Moet er niet aan denken 9 euro per keer af te tikken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:17
Kunnen gemeentes geen luiercentrales regelen :P ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Pagina: 1 2 ... 20 Laatste