Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 09:16
Hier momenteel veel klachten vooral van de gemeente dat PMD afval wordt afgekeurd, omdat er rest afval in zit. Ze gaan de controles intensiveren. Het legen van de grijze afval container kost 240 liter €11,50 en 140 liter € 6,50 per keer. En dan staat hoe beter u afval scheidt hoe voordeliger uw afvalstofheffing wordt, maar aan het aantal grijze containers te zien aan de straat, hoe slechter je scheidt hoe voordeliger het wordt. Ik weet niet hoeveel vrachtwagens er al afgekeurd zijn met PMD afval, maar volgens mij kunnen ze beter gewoon alle containers ophalen voor een realistische all-in prijs, dat zou beter zijn.

Het ligt op de loer dat nu steeds meer zaken op gemeenteblijkniveau komt te liggen, ze steeds meer burgerzaken ook als 'verdienmodel' voor de gemeentekas gaan zien. Sowieso als ik zie wat voor overhead kosten de gemeente maakt op afvalverwerking, plantsoenendiensten en zorg die ze moeten leveren, dan kan dat wel stukken beter, gezien om het gemeenschapsgeld gaat. En van elke euro niet overhead kunnen effectief burgers geholpen worden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:26
Hoe ingewikkelder en hoe duurder je aparte afvalstromen maakt hoe meer je gaat terugvinden waar het niet hoort.

Zorg als gemeente voor 1 tarief (niet per gewicht of leging), gratis afval wegbrengen. Dan zal je zien dat het afval veel vaker op de juiste plaats komt (en niet in de natuur of in de verkeerde container). Extra kosten demotiveren die manier van afvoer te gebruiken, of als het nodeloos ingewikkeld wordt (lijkt op plastic, is het wel PMD?, oh nee tocht niet etc.).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik snap nu wel waarom veel PMD vervuilt is.
Bij raadplegen van mijn afvalverwerker zijn er zoveel onduidelijke situaties van wanneer iets nu wel of niet PMD is.

voorbeeldjes:
- broodzak clip van metaal + plastic = rest (ook al bevat het de P en M van PMD...)
- metalen deodorant-spuitbus = rest (is metaal en gooi ik dus blijkbaar foutief in PMD, deodorant-roller mag daarentegen wel in PMD)

of 2 in mijn ogen dezelfde verpakkingen kwa materiaal:
- chipszak met aluminium binnenkant = PMD
- bakboterwikkel met aluminium binnenkant = rest

of
- lege fles bleek/ammoniak/spiritus/terpetine/wasbenzine = PMD
- lege fles van exact hetzelfde materiaal gemaakt maar dan gebruikt voor lampolie = rest en mag absoluut niet in PMD

en zo zijn er heel wat meer zaken die ik echt wel verkeerd gedaan heb de afgelopen jaren. Dat is toch niet normaal bij te houden voor de consument?

edit: nog een leuke
als een netje om tomaten zit mag het in PMD, maar oh wee als het om knoflook of sinaasappels heeft gezeten: dan moet het echt in rest! :D

[ Voor 8% gewijzigd door Leipo op 17-04-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 29-04 13:46
In onze gemeente hebben we sinds vorig jaar dat je betaald per leging van de restafval containers. Het legen van de 240 ltr is duurder dan het legen van een 140 ltr. GFT, Papier en PMD wordt allemaal wel gratis opgehaald.

Ik ben vorig jaar al terug gegaan van een 240 naar een 140 liter. Om de twee weken kan je hier de container aanbieden. Met een 140 liter kon ik wel 4 weken doen, dus met 1 ophaalmoment overslaan kwam ik pecies uit.

Sinds kort een baby en dus luiers. We doen de luiers in een plastic zak voordat ze de container in gaan. Na 2 weken zit de container nog niet vol, maar 4 weken is te lang. Langer wil je ook niet ivm de geur van de luiers.

Als ik PMD niet zou scheiden zou ik precies elke 2 weken uitkomen met de restafval. Scheelt weer in het hebben van z'n plastic zak in huis.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-04 16:35
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:09:
Hier hebben ze nu weer iets nieuws: plastic afval mag niet meer in een grijze zak in de plasticcontainer.
Dat heeft bij ons (Amersfoort) nooit gemogen. Ook een beetje zonde van het plastic van de vuilniszak. Wij verzamelen het in een vuilnisbak in de keuken zonder zak en als die vol is kieperen we de hele inhoud in de container. Komt geen zak aan te pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Redfloor schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:51:
[...]

Dat heeft bij ons (Amersfoort) nooit gemogen. Ook een beetje zonde van het plastic van de vuilniszak. Wij verzamelen het in een vuilnisbak in de keuken zonder zak en als die vol is kieperen we de hele inhoud in de container. Komt geen zak aan te pas.
Bah, dan zit hele bak in de keuken onder de vleessap resten. Hier gaat het ook in een zak de container in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:58

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Leipo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:07:
ik snap nu wel waarom veel PMD vervuilt is.

...

of 2 in mijn ogen dezelfde verpakkingen kwa materiaal:
- chipszak met aluminium binnenkant = PMD
- bakboterwikkel met aluminium binnenkant = rest

of
- lege fles bleek/ammoniak/spiritus/terpetine/wasbenzine = PMD
- lege fles van exact hetzelfde materiaal gemaakt maar dan gebruikt voor lampolie = rest en mag absoluut niet in PMD

en zo zijn er heel wat meer zaken die ik echt wel verkeerd gedaan heb de afgelopen jaren. Dat is toch niet normaal bij te houden voor de consument?
ja, zo'n privatisering pakt prima uit. Veel afvalverwerkers maakt het heel gemakkelijk om op alle verpakkingen in NL één duidelijk symbool te verplichten, bijvoorbeeld.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-04 16:35
LordSinclair schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:01:
[...]

Bah, dan zit hele bak in de keuken onder de vleessap resten. Hier gaat het ook in een zak de container in.
Dat valt dus ontzettend mee (terwijl wij echt geen dingen schoon maken ofzo voor we het erin kieperen). Eens in de zoveel tijd even de tuinslang erdoor als we hem ruiken (maar dat is hooguit 4 keer per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Redfloor schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:51:
[...]

ik blijf het wel in zakken doen: 1 keer een stevige wind waarbij een container omvalt op de ophaaldag en de hele buurt ligt bezaait met plastic.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:09

franssie

Save the albatross

@Leipo ik heb een wat dingen door de website van mijn afvalverwerker (GAD) gehaald en die maken geen onderscheid in netjes.

Echter hebben ze wel de volgende opmerking:
De netjes zijn van kunststof en mogen officieel bij het plastic afval. Toch adviseert Milieu Centraal om ze bij het restafval te doen. De netjes geven namelijk problemen in de sorteerinstallatie van kunststof verpakkingsafval: de netjes draaien zich om de messen van de maalmolens, waardoor de machine moet worden stilgelegd en de netjes van de messen afgesneden moeten worden. Ook blijft ander afval in de netjes vasthaken, waardoor je geen schone sorteerstromen krijgt.
Klinkt logischer dan een onderscheid te maken op de afwezige inhoud.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 19:14
Leipo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:12:
[...]

ik blijf het wel in zakken doen: 1 keer een stevige wind waarbij een container omvalt op de ophaaldag en de hele buurt ligt bezaait met plastic.....
Ze willen hier (Hengelo OV) voor hoogbouw, (waar ik ook onder val, terwijl ik op begane grond woon) de grote plastic bakken weghalen.
Als alternatief moet je op een bepaalde dag de zakken met plastic vol aan een lantarenpaal hangen...

Oftewel 1 zuchtje wind, en de zak niet helemaal goed dicht is overal plastic troep.
En aangezien ik een tuintje heb, vrees ik dat alle troep in mijn tuin kom waardoor ik weer op moet ruimen voor de gemeente!

Bron: https://www.twentefm.nl/a...jnen-uit-hengelose-wijken

[ Voor 11% gewijzigd door Ryur op 17-04-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
@Ryur alleen zakken is inderdaad ook klote: een paar kraaien of meeuwen rukken ze ook vaak open.
Maar wat ik bedoelde is: pmd in zakken en dan met zak en al in de kliko. Misschien dubbelop verpakt, maar dan geen gezeur met overal losse zooi mocht het weer eens hard waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:14:
@Leipo ik heb een wat dingen door de website van mijn afvalverwerker (GAD) gehaald en die maken geen onderscheid in netjes.

Echter hebben ze wel de volgende opmerking:

[...]

Klinkt logischer dan een onderscheid te maken op de afwezige inhoud.
dus moet de consument niet alleen kijken wat voor een materiaal het is, maar ook nog eens gaan bedenken of het wel of niet door de machines van de afvalverwerker heen kan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:52
Leipo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:26:
[...]

dus moet de consument niet alleen kijken wat voor een materiaal het is, maar ook nog eens gaan bedenken of het wel of niet door de machines van de afvalverwerker heen kan 8)7
Tjsa.. zo schijnt bij afvalverwerkers ook dagelijks nog machines te moeten worden stilgezet omdat mensen oude videobanden weggooien, die vervolgens door de hele machinerie heen draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:43
Wisten jullie dat je een verpakking van een Breaker (de yoghurtsnack) ook niet bij het PMD mag, ondanks dat dit toch van plastic gemaakt is ? wat zal daar de reden van zijn ? het is dat ik dit toevallig op de verpakking zie staan, had het anders verkeerd gesorteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m61yQGzuUipwIQyUY7sYmM332TU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YE5pmT2w7ebahwSQNqqP8UYX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-04 14:18
Is het niet zo dat door alle regels mensen gaan smokkelen?

PMB (140 liter) > 1x in de 2 weken opgehaald
Groenbak (140 liter) > 1x per week (in de zomer)
Restbak (80 liter) > 1x per maand

Bij het huishouden hier zitten de PMB én de restbak altijd overvol in een huishouden van 4 man.
Dus het klepje staat altijd een stukje omhoog...

En dan scheid ik ook netjes het papier, karton, glas e.d.

Geluk is dat er in het dorp ook nog vrije ministortcontainers zijn waar je plastic in kan gooien, dus als er een feestje is geweest vervoer ik altijd een aantal zakken die kant op omdat het anders nooit in de PMB bak past, omdat die na 2 weken sowiso vol zit.

Scheiden is erg leuk, maar het verkleinen van de bakken en denken dat verpakking "verdwijnen" is natuurlijk vreemd ;)

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
J-roenn schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:59:
Wisten jullie dat je een verpakking van een Breaker (de yoghurtsnack) ook niet bij het PMD mag, ondanks dat dit toch van plastic gemaakt is ? wat zal daar de reden van zijn ? het is dat ik dit toevallig op de verpakking zie staan, had het anders verkeerd gesorteerd.

[Afbeelding]
Komt door de complexe verpakking. Heb die producten ook nooit begrepen en mogen ze wat mij betreft verbieden. Zoiets is in 10 seconden op en daarna zit je met een complexe verpakking die niet recyclebaar is en verbrand moet worden.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:49
Wij hebben in onze nieuwbouwwijk 3 rolemmers gekregen. Een grijze (rest), oranje (plastic) en groen (GFT+eten). Nu zijn wij netjes afval aan het scheiden en zie ik dat er mensen in de wijk zijn die gewoon alle drie emmers voor restafval gebruiken. De gemeente leegt deze ook gewoon iedere keer...

Het zijn natuurlijk niet mijn zaken maar ergens vind ik het wel een beetje vervelend dat ik me best doe en een ander heeft er lak aan. Hoelang zal het duren voordat de gemeente gaat handhaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

J-roenn schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:59:

[Afbeelding]
Ik mik die dingen altijd bij de PMD. Nooit gezeur mee.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ColeJ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:06:
Wij hebben in onze nieuwbouwwijk 3 rolemmers gekregen. Een grijze (rest), oranje (plastic) en groen (GFT+eten). Nu zijn wij netjes afval aan het scheiden en zie ik dat er mensen in de wijk zijn die gewoon alle drie emmers voor restafval gebruiken. De gemeente leegt deze ook gewoon iedere keer...

Het zijn natuurlijk niet mijn zaken maar ergens vind ik het wel een beetje vervelend dat ik me best doe en een ander heeft er lak aan. Hoelang zal het duren voordat de gemeente gaat handhaven?
Gewoon een berichtje naar de gemeente doen.

Hier in de wijk loopt er altijd iemand vooruit op de vuilniswagen, die zet de bakken netjes neer en doet tegelijkertijd een inspectie van de inhoud. Maak je er een potje van, dan blijft je bak gewoon vol staan met een nette reminder aan het handvat dat dat niet de bedoeling is. Daarnaast kan men je dmv de chip die in de container zit icm een blacklist uitsluiten als dat nodig is als je vaker de fout bent ingegaan. Bij het optillen door de vuilsniswagen wordt die chip uitgelezen en kan het mechanisme besluiten de bak niet te legen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

_JGC_ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:40:
Joeptiepoe, Heerenveen scoort met Diftar+, het aantal kilo's en gemiddeld aantal aanbiedingen van kliko's gaat omlaag. Het is zo'n succes dat ze de vaste tarieven moeten verhogen.

Nu wil Opsterland ook gaan kijken naar Diftar+, we hebben al Diftar met betalen per aanbieding van de kliko. Waar de dames en heren ambtenaren nog over struikelen is dat je in de buurgemeente (Smallingerland) "ecoparkjes" hebt met bakken voor glas en plastic, daar zou je je plastic gratis in de bak kunnen mikken.

Afvalbeleid... je zal er maar een dagtaak aan hebben als ambtenaar.
Het heeft even geduurd maar het staat weer op de agenda en ik vermoed dat het nu wel door zal gaan.

Ben wel benieuwd hoeveel kilo er in zo'n 240 liter kliko gaat. Ik heb hem 9 a 10 keer per jaar aan de weg maar hij is dan altijd wel erg zwaar. Beetje grof gerekend denk ik dat ik x 2 ga qua kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:00
Beekforel schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:17:
[...]

Het heeft even geduurd maar het staat weer op de agenda en ik vermoed dat het nu wel door zal gaan.

Ben wel benieuwd hoeveel kilo er in zo'n 240 liter kliko gaat. Ik heb hem 9 a 10 keer per jaar aan de weg maar hij is dan altijd wel erg zwaar. Beetje grof gerekend denk ik dat ik x 2 ga qua kosten.
Hier elke 4 weken, gezin van 4 personen. Ik ga er altijd even een keer in staan na 2 en 3 weken, dan kunnen we de 4 weken halen.
Ik denk dat de kosten voor de gemeente niet lager worden, ik ga die moeite dan nml niet meer nemen, zet 'm elke 2 weken aan de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@_JGC_ dat dacht ik ook al inderdaad, makkelijker om hem dan elke keer aan de weg te zetten. Maar je betaalt voor het aanbieden zelf ook een euro, tenminste als ik kijk naar Heerenveen en Oostellingwerf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Is even afwachten welke kant het opgaat. Misschien valt het ook wel mee, wij zitten qua lasten op de helft van wat Heerenveen rekent (zowel afval als OZB is daar fors hoger).
Als het wel zwaar nadelig wordt spaar ik het drinkkarton op en hang ik die in Drachten wel ergens aan een paal, 50% van ons afval is drinkkarton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

_JGC_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:21:
Is even afwachten welke kant het opgaat. Misschien valt het ook wel mee, wij zitten qua lasten op de helft van wat Heerenveen rekent (zowel afval als OZB is daar fors hoger).
Als het wel zwaar nadelig wordt spaar ik het drinkkarton op en hang ik die in Drachten wel ergens aan een paal, 50% van ons afval is drinkkarton.
Ik ken al diverse mensen die idd maar 2 keer per jaar de kliko aan de weg hebben, de rest is plastic en brengen ze naar Drachten. Als iedereen dat gaat doen is het project hier in elk geval geslaagd, immers minder afval. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Beekforel schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:26:
[...]

Ik ken al diverse mensen die idd maar 2 keer per jaar de kliko aan de weg hebben, de rest is plastic en brengen ze naar Drachten. Als iedereen dat gaat doen is het project hier in elk geval geslaagd, immers minder afval. :9
Maar het afval dat ze inzamelen is dan compleet waardeloos... dat is het andere uiterste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 14:13

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Onze grijze bak hebben we met 2 volwassenen en 3 katten vorig jaar 7x aan de weg gezet.
Geloof me als ik zeg dat die bak dan amper nog te verrijden is(binnenkatten dus goede 60% van bak is kattenbakvulling)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LordSinclair
Osxy schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:55:
[...]

Onze grijze bak hebben we met 2 volwassenen en 3 katten vorig jaar 7x aan de weg gezet.
Geloof me als ik zeg dat die bak dan amper nog te verrijden is(binnenkatten dus goede 60% van bak is kattenbakvulling)
Dat geloof ik wel als je 2 volwassenen en 3 katten nodig hebt om de container aan de weg te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09

odan

The dark side is within all!

[...]

er gaan meer kilo's in dan je denkt. maar meestal is dit wel beperkt op een betaald max (bij ons in twente is dat 70 kilo) omdat a. anders het te zwaar wordt voor de mensen en b. de arm van de wagen het niet aankan.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

odan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 00:15:
[...]

er gaan meer kilo's in dan je denkt. maar meestal is dit wel beperkt op een betaald max (bij ons in twente is dat 70 kilo) omdat a. anders het te zwaar wordt voor de mensen en b. de arm van de wagen het niet aankan.
Ik schat zo'n 50 kilo, dan ga ik ongeveer 2 x meer betalen voor een lediging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:41
Hier sinds dit jaar om de 4 weken de grijze bak 240 liter, om de 4 weken de gele papiercontainer, om de 2 weken de groene container en 1x per week PMD.
Wij als gezin met kinderen van 4&9 hebben er geen problemen mee.
Als er weer eens een Amazon marathon is geweest puilt de papiercontainer wel eens uit maar ik maak de doosjes netjes open zodat ik ze ook nog kan gebruiken om wat verkocht MP spul in op te sturen.
Luiers kun je hier volgens mij apart kwijt in een container, maar daar hebben wij gelukkig geen last meer van 🙂

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste