Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yucon schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:19:
[...]

Ben je daar nou echt blij mee? Ik vind het zelf vreselijk. We hebben sinds een aantal maanden ineens een PMD kliko waar je dat voorheen (nu nog trouwens) centraal in kon zamelen. Vond ik ideaal. Nu is die kliko ineens door de strot geduwd. Hij staat me mega in de weg en ik mag hem wel weigeren, maar pas na een jaar.
Zullen we ruilen? Ik heb 3 kliko's (plastic, papier, groen) en het grijze afval moet in een ondergrondse container. Grijs afval vind je overal terug in de wijk omdat de ondergrondse containers vaak vol zitten of defect zijn, kliko's worden altijd wel netjes geleegd en van dat afval kom je geen spoor tegen op straat.

Inmiddels is die bende gewoon ingeburgerd, je kan wel bellen dat de ondergrondse container leeg is, maar a) heb je daar niks aan want ze komen niet direct legen, en b) afval wordt zelden binnen kantoortijden weggegooid dus er is niemand om die telefoon dan aan te nemen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 23:23

Zeror

Ik Henk 'm!

RemcoDelft schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:09:
Hier hebben ze nu weer iets nieuws: plastic afval mag niet meer in een grijze zak in de plasticcontainer.
Ja, dat is hier ook. Al een paar gehad dat plastic container van het appartementencomplex helemaal niet geleegd werd daardoor. F***ing irritant.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-06 22:56

Agent47

I always close my contracts.

Bij ons is de grijze container opgehaald vorige maand. Wij moeten het nu doen met ondergrondse containers ook.

Leuk man in de zomer met luiers van je kindjes, in een prullenbak buiten, vol in de zon.
Anders moet je elke dag met je zakje luiers naar die ondergrondse containers, dat gaat nogal oplopen qua kosten.

Eerder mikte ik die luiers gewoon in de grijze container en dan had je nergens last van. Die werd maandelijks opgehaald en dat ging prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Agent47 op 16-04-2024 13:23 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:32

The Zep Man

🏴‍☠️

Luiers komen regelmatig langs in dit topic. Twee alternatieven:

1.
Katoenen luiers. Dat is pas milieuvriendelijk. ;)

2.
Luiers in een plastic zak doen voordat je die in een grotere plastic zak gooit om later weg te gooien. Milieuonvriendelijk, maar hey... het werkt. De financiële meerprijs van een laagje plastic is minimaal (aanschaf en volume in het afval dat je afrekent).

[ Voor 42% gewijzigd door The Zep Man op 16-04-2024 13:26 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

The Zep Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:

1.

2.
Luiers in een plastic zak doen voordat je die in een grotere plastic zak gooit om later weg te gooien. Milieuonvriendelijk, maar hey... het werkt. De financiële meerprijs van een laagje plastic is minimaal (aanschaf en volume in het afval dat je afrekent).
Wij doen nu alle luiers in deze zakjes: https://www.kruidvat.nl/k...erde-luierzakjes/p/667926
Die mikken we dan in de prullenbak buiten. Als die vol is brengen we die naar de ondergrondse container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Agent47 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:20:
Bij ons is de grijze container opgehaald vorige maand. Wij moeten het nu doen met ondergrondse containers ook.

Leuk man in de zomer met luiers van je kindjes, in een prullenbak buiten, vol in de zon.
Anders moet je elke dag met je zakje luiers naar die ondergrondse containers, dat gaat nogal oplopen qua kosten.

Eerder mikte ik die luiers gewoon in de grijze container en dan had je nergens last van. Die werd maandelijks opgehaald en dat ging prima.
Je vergeet het detail te vermelden dat je waarschijnlijk per 'storting/gebruik' betaalt voor de ondergrondse container, correct?
In mijn gemeente is dat bijv. niet het geval en mensen die gebruik kunnen c.q. moeten maken van de ondergrondse container betalen exact hetzelfde als mensen met een kliko.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

True schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:38:
[...]

Je vergeet het detail te vermelden dat je waarschijnlijk per 'storting/gebruik' betaalt voor de ondergrondse container, correct?
In mijn gemeente is dat bijv. niet het geval en mensen die gebruik kunnen c.q. moeten maken van de ondergrondse container betalen exact hetzelfde als mensen met een kliko.
Ja dat vergeet ik te zeggen. Bij ons betaal je per storting van 30 of 60 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:25

bonzz.netninja

Niente baffi

Agent47 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:20:

Sjah irritant maar al die vieze afvaltrucs in de steden stinkt ook en is slecht voor de leefbaarheid :) Ik begrijp dat je moet betalen per keer ondergrondse container? Is dat zo veel dan? Hier in utrecht is dat in mijn wijkie gelukkig gratis. En anders weerhoud niks je ervan om gewoon zelf een buitenafvalemmer te kopen en daar de zakken luiers in op te sparen toch?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

bonzz.netninja schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:46:
[...]

Sjah irritant maar al die vieze afvaltrucs in de steden stinkt ook en is slecht voor de leefbaarheid :) Ik begrijp dat je moet betalen per keer ondergrondse container? Is dat zo veel dan? Hier in utrecht is dat in mijn wijkie gelukkig gratis. En anders weerhoud niks je ervan om gewoon zelf een buitenafvalemmer te kopen en daar de zakken luiers in op te sparen toch?
Je betaald per leging / gebruik inderdaad. Die buitenafvalemmer is leuk, maar als je die in je voor of achtertuin zet en de zon staat er vol op. Daarentegen heb ik buren van 90, die mogen met -10 in de winter dan naar die ondergrondse containers lopen ;w

Er zijn voor mij meer redenen tegen de ondergrondste containers, dan voor. Geef het tijd en er staan complete bankstellen en is er ongedierte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-06 21:57
Ik ben onlangs verhuisd van een gemeente waar ik een vast bedrag per jaar moest betalen en dan alles onbeperkt in ondergrondse containers kon gooien naar een gemeente waar ik voor alles een kliko heb en je naast het vaste bedrag ook nog per lediging betaalt. Dat is nog wel even behoorlijk wennen hoor. Zeker omdat ik in mijn oude gemeente in mijn straat alleen een restafvalcontainer had, dus ik hoefde niet te scheiden. Nu alles, zeker omdat de restafval maar 1 keer per 4 weken wordt opgehaald. Het begint wel te wennen, maar nog steeds 2 dingen die ik vervelend vind:

1. die kliko's in je tuin zijn niet echt een mooi gezicht, maar goed, daar vinden we wel iets op
2. de PMD moet je niet in een kliko aanbieden, maar in een speciale zak. Je moet dus als je rol op is naar een centraal punt gaan om die zakken op te halen en bovendien waaien ze vaak weg. PMD wordt 1 keer per 2 weken opgehaald, wij hebben dan meestal 3 zakken. Die kliko's zijn al een lelijk gezicht, maar je hebt dus ook volle PMD-zakken die je ergens moet laten staan en die zijn nog veel lelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:02

Bergie

Lekker belangrijk...

The Zep Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:

1.

2.
Optie 3: breng ze naar de gemeente stort. Hier mag je die gewoon gratis storten. Dat deed ik nog wel eens toen mijn zoontje nog in de luiers zat.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Bergie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:34:
Optie 3: breng ze naar de gemeente stort. Hier mag je die gewoon gratis storten. Dat deed ik nog wel eens toen mijn zoontje nog in de luiers zat.
Dat ligt aan de regels van de betreffende milieustraat. Er zijn milieustraten die gewoon onder restafval scharen (=betaalde deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Vld1989 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:00:
1. die kliko's in je tuin zijn niet echt een mooi gezicht, maar goed, daar vinden we wel iets op
2. de PMD moet je niet in een kliko aanbieden, maar in een speciale zak. Je moet dus als je rol op is naar een centraal punt gaan om die zakken op te halen en bovendien waaien ze vaak weg. PMD wordt 1 keer per 2 weken opgehaald, wij hebben dan meestal 3 zakken. Die kliko's zijn al een lelijk gezicht, maar je hebt dus ook volle PMD-zakken die je ergens moet laten staan en die zijn nog veel lelijker.
Ah, maar voor nummer 2 is een oplossing: een extra kliko, specifiek voor PMD. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Agent47 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:49:
[...]

Je betaald per leging / gebruik inderdaad. Die buitenafvalemmer is leuk, maar als je die in je voor of achtertuin zet en de zon staat er vol op. Daarentegen heb ik buren van 90, die mogen met -10 in de winter dan naar die ondergrondse containers lopen ;w

Er zijn voor mij meer redenen tegen de ondergrondste containers, dan voor. Geef het tijd en er staan complete bankstellen en is er ongedierte.
Dat is wel erg pessimistisch. Dat hoeft helemaal niet per definitie zo te gaan. Bij ons in de wijk gaat het al jaren helemaal prima (utrecht zuilen) En de buren kun jij ook even helpen evt. als het rot weer is. En die buitenafvalemmer met een goede deksel kan echt wel een weekje staan zonder enorme meur, en anders zet je hem ff in de schaduw. En in het ergste geval moet je in de zomer wat vaker naar die container. Daar gaat ook niemand dood volgens mij.

De nadelen van al die kliko's op straat in (binnen)steden zijn gewoon veel te groot en dit is een prima alternatief. Al die trucks door de smalle straten, gevaarlijk, luchtkwaliteit, kosten. En een beetje een incentive om eens iets minder afval te gaan lopen produceren is ook mooi meegenomen. my2-hippie-cents :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

bonzz.netninja schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:12:
[...]

Dat is wel erg pessimistisch. Dat hoeft helemaal niet per definitie zo te gaan. Bij ons in de wijk gaat het al jaren helemaal prima (utrecht zuilen) En de buren kun jij ook even helpen evt. als het rot weer is. En die buitenafvalemmer met een goede deksel kan echt wel een weekje staan zonder enorme meur, en anders zet je hem ff in de schaduw. En in het ergste geval moet je in de zomer wat vaker naar die container. Daar gaat ook niemand dood volgens mij.

De nadelen van al die kliko's op straat in (binnen)steden zijn gewoon veel te groot en dit is een prima alternatief. Al die trucks door de smalle straten, gevaarlijk, luchtkwaliteit, kosten. En een beetje een incentive om eens iets minder afval te gaan lopen produceren is ook mooi meegenomen. my2-hippie-cents :P
Kom gerust een keer bij mij in de stad kijken. We hebben een stuk of 6 van die pleintjes met ondergrondse containers, 3 ervan zijn standaard overvol en hebben ongedierte. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

bonzz.netninja schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:12:
[...]

Al die trucks door de smalle straten, gevaarlijk, luchtkwaliteit, kosten. En een beetje een incentive om eens iets minder afval te gaan lopen produceren is ook mooi meegenomen. my2-hippie-cents :P
...hoe precies worden die containers daar geleegd dan?

Overigens wel eens dat onze afvalproductie onhoudbaar is (wat overigens aan de voorkant opgelost moet worden), maar ondergrondse containers zijn het echt niet gewoon.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Agent47 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:15:
[...]

Kom gerust een keer bij mij in de stad kijken. We hebben een stuk of 6 van die pleintjes met ondergrondse containers, 3 ervan zijn standaard overvol en hebben ongedierte. ;w
Dat is jammer. Ik woon toevallig ook in Utrecht Zuilen en hier zitten in de ondergrondse containers een pers, daardoor kan er best veel in voor ze vol zijn. En een sensor, waardoor ze geleegd worden bij xx% vol en niet op vaste momenten. Soms gaat het mis en zitten ze vast of vol, en ja dan staat er even een berg puin, maar in de basis gaat het hier best ok. Ik denk dat het vooral voor mensen die slecht te been zijn wat minder prettig is, en voor veel-vervuilers die zich suf lopen. Zelf vind ik het enerzijds jammer dat ik de grijze grote kliko mis, want daar kon ook veel grofvuil in (wat niet in de ondergrondse past). Maar dat 'gemis' valt in het niet bij de 'winst' van niet meer al die kliko's in een straat (in mijn geval) zonder voortuinen en met slechts 180cm brede stoepen (waarvan dan de helft werd ingenomen door een kliko).

Maar goed, ik zie ook wijken waar veel meer puin ligt bij de ondergrondse, dus het zal ook per wijk of zelfs wijkdeel verschilllen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
The Zep Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:39:
[...]

Ah, maar voor nummer 2 is een oplossing: een extra kliko, specifiek voor PMD. :+
Nou ja, niet dus, want je mag het niet in een kliko aanbieden dus we hebben er ook geen kliko voor gekregen. Ik ga er zeker niet zelf eentje kopen, ik vertik het om na 2 weken die zakken van onderuit een kliko te gaan vissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Vld1989 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:55:
Nou ja, niet dus, want je mag het niet in een kliko aanbieden dus we hebben er ook geen kliko voor gekregen.
Snap ik. Ik bedoelde mijn "oplossing" vanuit het perspectief van de gemeente. Een hekel aan zoveel kliko's in de tuin? Een oplossing: nog een kliko! :+

Zo heb je ook gemeentes met een mix van het slechtste, wat ook wel eens in dit topic is langsgekomen: drie kliko's (PMD, papier en karton, GFT) en alsnog een gezamenlijke stinkcontainer die op de minst gunstigste momenten vol zit. :+

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 16-04-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

nst6ldr schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:27:
[...]

...hoe precies worden die containers daar geleegd dan?

Overigens wel eens dat onze afvalproductie onhoudbaar is (wat overigens aan de voorkant opgelost moet worden), maar ondergrondse containers zijn het echt niet gewoon.
Met een truck, maar op plekken waar het beter kan. En veel minder optrekkende/remmende truck bewegingen. De winst is echt wel heel relaxt.

Ik ben iig fan van die ondergrondse containers. De wijk is een stuk relaxter en ook niet meer al die lelijke kliko's overal op de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Las trouwens iets over luiers een aantal posts hierboven. We hebben hier voor alles dus een kliko waar je per lediging voor betaalt, maar er zijn een aantal centrale punten in de gemeente waar ze speciale rolcontainers hebben waar je gratis incontinentiemateriaal kunt weggooien. Die staan bij scholen, kinderdagverblijven, bejaardenwoningen en dat soort plekken.
The Zep Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:58:
[...]

Snap ik. Ik bedoelde mijn "oplossing" vanuit het perspectief van de gemeente. Een hekel aan zoveel kliko's in de tuin? Een oplossing: nog een kliko! :+

Zo heb je ook gemeentes met een mix van het slechtste, wat ook wel eens in dit topic is langsgekomen: drie kliko's (PMD, papier en karton, GFT) en alsnog een gezamenlijke stinkcontainer die op de minst gunstigste momenten vol zit. :+
Ah zo!
Eigenlijk zou ik liever die extra kliko hebben voor de PMD dan die losse zakken die ik nu ergens op moet slaan. Ik zet ze nu maar in de schuur, maar ook daar vind ik het een verschrikkelijk iets om losse zakken te hebben staan. Ik vind dat er echt heel goedkoop uitzien in een verder net opgeruimde en geordende schuur. Dan is een kliko toch wel netter. Zeker als je bent zoals mijn vriendin, die de losse zaken gewoon in de tuin naast de kliko's zet :+ (hoewel ze op elk ander gebied veel netter en opgeruimder is dan ik zelf ben).

Die slechtste oplossing die je beschrijft is trouwens bij mijn ouders zo, maar die ondergrondse container voor restafval wordt wel regelmatig geleegd dus zit bijna nooit vol. Dat vind ik niet zo verkeerd werken eerlijk gezegd. Daar hebben ze de PMD-kliko inmiddels zelfs afgeschaft en moet dat gewoon bij het restafval gegooid worden. Het argument daarvoor kwam neer op "eigenlijk smijten we alles op dezelfde hoop, dus die PMD-kliko is helemaal niet nodig" maar dan professioneel verwoord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen per jaar betaalt aan afvalstoffenheffing en wat je daar voor krijgt. Vooral ook benieuwd of er mensen zijn in regio’s waar je per leging betaald, of dat voor de “zuinige vervuiler” nu betekent dat je weinig kosten hebt, of dat het in praktijk betekent dat iedereen gewoon meer betaalt. Ik zal zelf het spits aftrappen:

Regio: Gem. Utrecht
Tariefstructuur: vast jaartarief
Ophaalmethode: ondergrondse containers voor restafval inclusief plastic (geen aparte inzameling). Optioneel: GFT, Papier, Glas: wie wil kan het apart wegbrengen (staan ook containers voor). Verder ook geen aparte kosten voor grofvuil.
Formaat huishouden: 1p
Totaalkosten per jaar: 314 euro (2023)

Noot 1: ben dus benieuwd naar jullie totaalkosten (dus vaste fee + de kosten voor de aparte legingen etc als dat van toepassing was. Handig is om dan 2023 te pakken want dan heb je de cijfers compleet.

Noot 2: wellicht ten overvloede: uiteraard aan een ieder om eea weg te laten ivm privacy (of uberhaupt niet te reageren).

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 16-04-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Vld1989 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:00:
Ik ben onlangs verhuisd van een gemeente waar ik een vast bedrag per jaar moest betalen en dan alles onbeperkt in ondergrondse containers kon gooien naar een gemeente waar ik voor alles een kliko heb en je naast het vaste bedrag ook nog per lediging betaalt. Dat is nog wel even behoorlijk wennen hoor. Zeker omdat ik in mijn oude gemeente in mijn straat alleen een restafvalcontainer had, dus ik hoefde niet te scheiden. Nu alles, zeker omdat de restafval maar 1 keer per 4 weken wordt opgehaald. Het begint wel te wennen, maar nog steeds 2 dingen die ik vervelend vind:

Hier liggen de rollen met PMD-zakken gratis bij de lokale supermarkt EN doen ze een rolletje onder een handvat van de container als bij het ledigen blijkt dat je geen zakken gebruikt.

Verder valt mij op dat veel mensen hier klagen over de looks van de bakken, het in de rij staan bij een milieustraat, etc. Je kunt ook waarderen dat het wordt aangeboden en dat er iets wordt geregeld om het vele afval dat wij met zijn allen produceren zo goed mogelijk af te voeren... Laten we allemaal een steentje bijdragen aan de goede scheiding en inzameling, daarnaast kost het afvoeren en verwerken van ons afval bakken met geld. Dat men probeert dat zoveel mogelijk terug te dringen door restafval in rekening te brengen, of het moeilijker te maken en je zoveel mogelijk dwingt om te scheiden zijn juist goede ontwikkelingen.

Ja, het later scheiden is een optie, maar levert altijd een slechter resultaat op dan het direct bij de bron goed te scheiden. Ik heb bij verschillende afvalverwerkers achter de schermen mee kunnen kijken en het is echt geen pretje wat wij met zijn allen produceren. En maar verwachten dat alles netjes gercycled wordt...

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:30:
[...]

Ja, het later scheiden is een optie, maar levert altijd een slechter resultaat op dan het direct bij de bron goed te scheiden.
juist, en daarom gaan veel gemeentes juist weer terug naar nascheiden, want het scheiden aan de bron werkt zo goed ;)

theoretisch zou bij de bron scheiden het beste zijn, in de praktijk zijn er zoveel uitzonderingen (en mensen die er lak aan hebben) dat het gewoon niet te doen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-06 22:33
Valorian schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:46:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen per jaar betaalt aan afvalstoffenheffing en wat je daar voor krijgt. Vooral ook benieuwd of er mensen zijn in regio’s waar je per leging betaald, of dat voor de “zuinige vervuiler” nu betekent dat je weinig kosten hebt, of dat het in praktijk betekent dat iedereen gewoon meer betaalt. Ik zal zelf het spits aftrappen:

Regio: Gem. Utrecht
Ophaalmethode: ondergrondse containers voor restafval inclusief plastic (geen aparte inzameling). Optioneel: GFT, Papier, Glas: wie wil kan het apart wegbrengen (staan ook containers voor). Verder ook geen aparte kosten voor grofvuil.
Formaat huishouden: 1p
Totaalkosten per jaar: 314 euro (2023)

Noot 1: ben dus benieuwd naar jullie totaalkosten (dus vaste fee + de kosten voor de aparte legingen etc als dat van toepassing was. Handig is om dan 2023 te pakken want dan heb je de cijfers compleet.

Noot 2: wellicht ten overvloede: uiteraard aan een ieder om eea weg te laten ivm privacy (of uberhaupt niet te reageren).
Regio: Gem. Oosterhout NB
Tariefstructuur: vast jaartarief + ledigingskosten Grijs en GFT + kilo prijs grijs
Ophaalmethode: 3 Containers voor restafval (4wekelijks), GFT (2wekelijks en in hoog zomer wekelijks) en Papier (4wekelijks) PMD wordt opgehaald in de bekende zakken. (2wekelijks)
Voor glas staan er bij elk winkelcentrumpje minimaal 4 containers en is dat te ver dan staat er ook nog een inzamelpunt in de wijk.
Incontinentiemateriaal is gratis aan te bieden in speciale zakken bij KDV's, zorgcentra en dergelijke welke speciale kliko's hebben.
Milieustraat kent 2 stromen, betaald voor grofvuil en gratis voor:
Groensnoei
Hout
Puin
Staal
Hardplastic
Piepschuim
Grond
Dakleer (incl grind)
Kleding
Matrassen
Kleding
Asbest(aanmelden via portaal)
Chemisch afval
Grote en kleine elektrische apparaten
Gereedschap (project tools to work)

Formaat huishouden: 4p
Totaalkosten per jaar: 204 euro vast recht + 69kg grijs a 0,42 euro de kg + 3x lediging grijs a 4,96 per lediging + 5x lediging GFT a 4,96 per lediging = 272,66 euro(2023)

Wij zijn zeer fanatiek scheiders en ik maak met enige regelmaat tripjes naar de milieustraat (onbeperkt toegang) om bijv piepschuim en klein chemisch afval gratis weg te brengen. Daarnaast halen wij brood bij de bakker met eigen broodzakken en groente & fruit bij de super die alles los heeft liggen in onze eigen herbruikbare zakjes. Het is niet veel afval per keer, maar scheelt op jaarbasis veel plastic. Daarnaast hebben wij bijna geen grijs afval. Ik verwonder wij dan ook over de buurtgenoten die elke maand of 2 mega volle bakken aanbieden.

We zullen vast in een uiterste zitten qua afvalscheiden en ik weet dat het grosso modo geen impact maakt op de afvalberg. Maar misschien is het stukje peace of mind dat we in ieder geval impact proberen te maken... :Y)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Leipo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 06:51:
[...]

juist, en daarom gaan veel gemeentes juist weer terug naar nascheiden, want het scheiden aan de bron werkt zo goed ;)

theoretisch zou bij de bron scheiden het beste zijn, in de praktijk zijn er zoveel uitzonderingen (en mensen die er lak aan hebben) dat het gewoon niet te doen is
Dat is wel het grootste probleem en je leest het hier al: Lastig om die container te gebruiken en X te scheiden, dus knal ik het wel bij de andere container erin, zonder te beseffen wat je daarmee eigenlijk veroorzaakt later in de keten. Bijv. de afkeur van een lading.

Tijdens de jaarwisseling was ik op een feestje waar men het vuurwerk van de straat aan het opruimen was. Ze hadden geen zin om alles te scheiden, dus al het vuurwerk ging klakkeloos in de PMD container, want dan ben je er maar vanaf en die had nog wel ruimte... Men beseft zich niet dat daardoor een lading kan worden afgekeurd of anders behandeld gaat worden, maar het eigen gemak staat voorop, want uit het oog, uit het hart en de ander mag het oplossen.

Omdat veel mensen slecht voorscheiden is het in sommige/veel gevallen inderdaad beter om na te scheiden. Maar als iedereen dat bij de bron direct goed en netjes zou doen, dan is dat wel echt veel beter.

Zo is het ook zo dat als ergens een afvalbak staat met daaromheen schoon gras, dat men doorgaans het afval in de afvalbak gooit. Als er naast een afvalbak of container al afval op de grond ligt, dan is de drempel om er wat afval naast te gooien veel kleiner. Mensen zijn kuddedieren en normvervaging ligt op de loer. Daarnaast vinden mensen looks van een oprit of aanzicht van hun huis belangrijker dan het doel dat wordt beoogd door verschillende containers te hebben.

Net als dat toen ik vele jaren geleden zonnepanelen liet plaatsen dat ik als eerste reactie kreeg in de straat dat ze niet begrepen waarom ik ze had laten plaatsen, want dat was toch niet mooi? Nu, 8 jaar later, heeft iedereen in de straat ze en begrijpen ze het nut ervan.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Regio: Gemeente Voorne aan Zee
Ophaalmethode:
Drie minicontainers huis-aan-huis met volume naar keuze:
140/240 liter rest om de week
140/240 liter groen (extra bladbak op verzoek in de herfst) om de week
240 liter papier om de vier weken.

Milieustraat: gratis, m.u.v. bouw- en sloopafval, asbest en dakbedekking. Daar geldt een kuubsprijs voor.
Grof vuil ophalen enkel via bigbags tegen vergoeding.

Jaartarieven (2024):
1p: 256.33
2+: 366.31
Extra restcontainer: 174.05

Bijzonderheden: Per oude deelgemeente is dit anders, de gemeente is vorig jaar heringedeeld. Wel heeft de afvalophaler zijn contract opgezegd en zijn er problemen met het vinden van een nieuwe partij die het wil doen. Er komen steeds meer randvoorwaarden bij in aanbestedingen waardoor bedrijven niet meer willen inschrijven. Nu loopt dus binnen de gemeente een discussie over hoe en wat. Ook de ondergrondse containers zijn weer half in beeld. Jaren geleden hebben we dat plan nog kunnen torpederen, dus wordt weer de gemeentepagina's scherp in de gaten houden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-06 07:17
Ik heb drie kliko's, PMD, GFT en papier/karton/textiel. Dacht eerst dat de grijze voor restafval was, dus eerste tijd daar lekker alles in gegooid, geen idee waarom er een afvalpas was achtergelaten in dit huis :+ Waarschijnlijk voor de milieustraat, was het idee.

Maar bij aanvraag nieuwe/grotere kliko's bleek dat grijs PMD is en restafval naar de ondergrondse container moet, paar straten verderop. Daar kan per keer een 30L-zak in (wie heeft er zulke kleine pedaalemmers) en het kost € 1,- per storting. De grijze is dus nog steeds restafval, en PMD. Zie ook echt nooit iemand hier met z'n afvalzak over straat lopen.

Nu hopen dat ze hier geen transparante zakken gaan invoeren.

Milieustraat is overigens wel gratis, op specifieke materialen na, volgens mij bouw- en tuingrond/afval en zo.

[ Voor 7% gewijzigd door -Marco op 17-04-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Regio: Assen
Tariefstructuur: Vast bedrag
Ophaalmethode:
5 containers bij huis, normaal is 4, we hebben 1 GFT bak extra:

GFT 1x per twee weken
PMD 1x per twee weken
Papier 1x per 4 weken
Rest 1x per 4 weken

Milieustraat: Deels onbeperkt gratis (groen, papier, chemisch, electronica en nog wat andere kleine stromen), deels betaald (0,23 euro per kg, eerste 300kg gratis)

Jaartarieven (2024):
1 persoon 192,74
Meer 266,98

Bijzonderheden: Een deel van de stad gebruikt ondergrondse containers. Betalen naar gebruik (Diftar) is na (dreiging van) referendum afgeschoten. Gemeente heeft de inzameling niet uitbesteed.

Over het algemeen tevreden. Kosten lijken vrij laag. Zul je zien dat de OZB hoger is, ach ja. Ik hoop dat de PMD er nog uit gaat en ze aan nascheiding gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 17-04-2024 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 11:05
Hier momenteel veel klachten vooral van de gemeente dat PMD afval wordt afgekeurd, omdat er rest afval in zit. Ze gaan de controles intensiveren. Het legen van de grijze afval container kost 240 liter €11,50 en 140 liter € 6,50 per keer. En dan staat hoe beter u afval scheidt hoe voordeliger uw afvalstofheffing wordt, maar aan het aantal grijze containers te zien aan de straat, hoe slechter je scheidt hoe voordeliger het wordt. Ik weet niet hoeveel vrachtwagens er al afgekeurd zijn met PMD afval, maar volgens mij kunnen ze beter gewoon alle containers ophalen voor een realistische all-in prijs, dat zou beter zijn.

Het ligt op de loer dat nu steeds meer zaken op gemeenteblijkniveau komt te liggen, ze steeds meer burgerzaken ook als 'verdienmodel' voor de gemeentekas gaan zien. Sowieso als ik zie wat voor overhead kosten de gemeente maakt op afvalverwerking, plantsoenendiensten en zorg die ze moeten leveren, dan kan dat wel stukken beter, gezien om het gemeenschapsgeld gaat. En van elke euro niet overhead kunnen effectief burgers geholpen worden.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Hoe ingewikkelder en hoe duurder je aparte afvalstromen maakt hoe meer je gaat terugvinden waar het niet hoort.

Zorg als gemeente voor 1 tarief (niet per gewicht of leging), gratis afval wegbrengen. Dan zal je zien dat het afval veel vaker op de juiste plaats komt (en niet in de natuur of in de verkeerde container). Extra kosten demotiveren die manier van afvoer te gebruiken, of als het nodeloos ingewikkeld wordt (lijkt op plastic, is het wel PMD?, oh nee tocht niet etc.).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ik snap nu wel waarom veel PMD vervuilt is.
Bij raadplegen van mijn afvalverwerker zijn er zoveel onduidelijke situaties van wanneer iets nu wel of niet PMD is.

voorbeeldjes:
- broodzak clip van metaal + plastic = rest (ook al bevat het de P en M van PMD...)
- metalen deodorant-spuitbus = rest (is metaal en gooi ik dus blijkbaar foutief in PMD, deodorant-roller mag daarentegen wel in PMD)

of 2 in mijn ogen dezelfde verpakkingen kwa materiaal:
- chipszak met aluminium binnenkant = PMD
- bakboterwikkel met aluminium binnenkant = rest

of
- lege fles bleek/ammoniak/spiritus/terpetine/wasbenzine = PMD
- lege fles van exact hetzelfde materiaal gemaakt maar dan gebruikt voor lampolie = rest en mag absoluut niet in PMD

en zo zijn er heel wat meer zaken die ik echt wel verkeerd gedaan heb de afgelopen jaren. Dat is toch niet normaal bij te houden voor de consument?

edit: nog een leuke
als een netje om tomaten zit mag het in PMD, maar oh wee als het om knoflook of sinaasappels heeft gezeten: dan moet het echt in rest! :D

[ Voor 8% gewijzigd door Leipo op 17-04-2024 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-06 23:09
In onze gemeente hebben we sinds vorig jaar dat je betaald per leging van de restafval containers. Het legen van de 240 ltr is duurder dan het legen van een 140 ltr. GFT, Papier en PMD wordt allemaal wel gratis opgehaald.

Ik ben vorig jaar al terug gegaan van een 240 naar een 140 liter. Om de twee weken kan je hier de container aanbieden. Met een 140 liter kon ik wel 4 weken doen, dus met 1 ophaalmoment overslaan kwam ik pecies uit.

Sinds kort een baby en dus luiers. We doen de luiers in een plastic zak voordat ze de container in gaan. Na 2 weken zit de container nog niet vol, maar 4 weken is te lang. Langer wil je ook niet ivm de geur van de luiers.

Als ik PMD niet zou scheiden zou ik precies elke 2 weken uitkomen met de restafval. Scheelt weer in het hebben van z'n plastic zak in huis.

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:56
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:09:
Hier hebben ze nu weer iets nieuws: plastic afval mag niet meer in een grijze zak in de plasticcontainer.
Dat heeft bij ons (Amersfoort) nooit gemogen. Ook een beetje zonde van het plastic van de vuilniszak. Wij verzamelen het in een vuilnisbak in de keuken zonder zak en als die vol is kieperen we de hele inhoud in de container. Komt geen zak aan te pas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Redfloor schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:51:
[...]

Dat heeft bij ons (Amersfoort) nooit gemogen. Ook een beetje zonde van het plastic van de vuilniszak. Wij verzamelen het in een vuilnisbak in de keuken zonder zak en als die vol is kieperen we de hele inhoud in de container. Komt geen zak aan te pas.
Bah, dan zit hele bak in de keuken onder de vleessap resten. Hier gaat het ook in een zak de container in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:55

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Leipo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:07:
ik snap nu wel waarom veel PMD vervuilt is.

...

of 2 in mijn ogen dezelfde verpakkingen kwa materiaal:
- chipszak met aluminium binnenkant = PMD
- bakboterwikkel met aluminium binnenkant = rest

of
- lege fles bleek/ammoniak/spiritus/terpetine/wasbenzine = PMD
- lege fles van exact hetzelfde materiaal gemaakt maar dan gebruikt voor lampolie = rest en mag absoluut niet in PMD

en zo zijn er heel wat meer zaken die ik echt wel verkeerd gedaan heb de afgelopen jaren. Dat is toch niet normaal bij te houden voor de consument?
ja, zo'n privatisering pakt prima uit. Veel afvalverwerkers maakt het heel gemakkelijk om op alle verpakkingen in NL één duidelijk symbool te verplichten, bijvoorbeeld.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:56
LordSinclair schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:01:
[...]

Bah, dan zit hele bak in de keuken onder de vleessap resten. Hier gaat het ook in een zak de container in.
Dat valt dus ontzettend mee (terwijl wij echt geen dingen schoon maken ofzo voor we het erin kieperen). Eens in de zoveel tijd even de tuinslang erdoor als we hem ruiken (maar dat is hooguit 4 keer per jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Redfloor schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:51:
[...]

ik blijf het wel in zakken doen: 1 keer een stevige wind waarbij een container omvalt op de ophaaldag en de hele buurt ligt bezaait met plastic.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:07

franssie

Save the albatross

@Leipo ik heb een wat dingen door de website van mijn afvalverwerker (GAD) gehaald en die maken geen onderscheid in netjes.

Echter hebben ze wel de volgende opmerking:
De netjes zijn van kunststof en mogen officieel bij het plastic afval. Toch adviseert Milieu Centraal om ze bij het restafval te doen. De netjes geven namelijk problemen in de sorteerinstallatie van kunststof verpakkingsafval: de netjes draaien zich om de messen van de maalmolens, waardoor de machine moet worden stilgelegd en de netjes van de messen afgesneden moeten worden. Ook blijft ander afval in de netjes vasthaken, waardoor je geen schone sorteerstromen krijgt.
Klinkt logischer dan een onderscheid te maken op de afwezige inhoud.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:28
Leipo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:12:
[...]

ik blijf het wel in zakken doen: 1 keer een stevige wind waarbij een container omvalt op de ophaaldag en de hele buurt ligt bezaait met plastic.....
Ze willen hier (Hengelo OV) voor hoogbouw, (waar ik ook onder val, terwijl ik op begane grond woon) de grote plastic bakken weghalen.
Als alternatief moet je op een bepaalde dag de zakken met plastic vol aan een lantarenpaal hangen...

Oftewel 1 zuchtje wind, en de zak niet helemaal goed dicht is overal plastic troep.
En aangezien ik een tuintje heb, vrees ik dat alle troep in mijn tuin kom waardoor ik weer op moet ruimen voor de gemeente!

Bron: https://www.twentefm.nl/a...jnen-uit-hengelose-wijken

[ Voor 11% gewijzigd door Ryur op 17-04-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
@Ryur alleen zakken is inderdaad ook klote: een paar kraaien of meeuwen rukken ze ook vaak open.
Maar wat ik bedoelde is: pmd in zakken en dan met zak en al in de kliko. Misschien dubbelop verpakt, maar dan geen gezeur met overal losse zooi mocht het weer eens hard waaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:14:
@Leipo ik heb een wat dingen door de website van mijn afvalverwerker (GAD) gehaald en die maken geen onderscheid in netjes.

Echter hebben ze wel de volgende opmerking:

[...]

Klinkt logischer dan een onderscheid te maken op de afwezige inhoud.
dus moet de consument niet alleen kijken wat voor een materiaal het is, maar ook nog eens gaan bedenken of het wel of niet door de machines van de afvalverwerker heen kan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Leipo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:26:
[...]

dus moet de consument niet alleen kijken wat voor een materiaal het is, maar ook nog eens gaan bedenken of het wel of niet door de machines van de afvalverwerker heen kan 8)7
Tjsa.. zo schijnt bij afvalverwerkers ook dagelijks nog machines te moeten worden stilgezet omdat mensen oude videobanden weggooien, die vervolgens door de hele machinerie heen draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:11
Wisten jullie dat je een verpakking van een Breaker (de yoghurtsnack) ook niet bij het PMD mag, ondanks dat dit toch van plastic gemaakt is ? wat zal daar de reden van zijn ? het is dat ik dit toevallig op de verpakking zie staan, had het anders verkeerd gesorteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m61yQGzuUipwIQyUY7sYmM332TU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YE5pmT2w7ebahwSQNqqP8UYX.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06 08:02
Is het niet zo dat door alle regels mensen gaan smokkelen?

PMB (140 liter) > 1x in de 2 weken opgehaald
Groenbak (140 liter) > 1x per week (in de zomer)
Restbak (80 liter) > 1x per maand

Bij het huishouden hier zitten de PMB én de restbak altijd overvol in een huishouden van 4 man.
Dus het klepje staat altijd een stukje omhoog...

En dan scheid ik ook netjes het papier, karton, glas e.d.

Geluk is dat er in het dorp ook nog vrije ministortcontainers zijn waar je plastic in kan gooien, dus als er een feestje is geweest vervoer ik altijd een aantal zakken die kant op omdat het anders nooit in de PMB bak past, omdat die na 2 weken sowiso vol zit.

Scheiden is erg leuk, maar het verkleinen van de bakken en denken dat verpakking "verdwijnen" is natuurlijk vreemd ;)

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

J-roenn schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:59:
Wisten jullie dat je een verpakking van een Breaker (de yoghurtsnack) ook niet bij het PMD mag, ondanks dat dit toch van plastic gemaakt is ? wat zal daar de reden van zijn ? het is dat ik dit toevallig op de verpakking zie staan, had het anders verkeerd gesorteerd.

[Afbeelding]
Komt door de complexe verpakking. Heb die producten ook nooit begrepen en mogen ze wat mij betreft verbieden. Zoiets is in 10 seconden op en daarna zit je met een complexe verpakking die niet recyclebaar is en verbrand moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:01
Wij hebben in onze nieuwbouwwijk 3 rolemmers gekregen. Een grijze (rest), oranje (plastic) en groen (GFT+eten). Nu zijn wij netjes afval aan het scheiden en zie ik dat er mensen in de wijk zijn die gewoon alle drie emmers voor restafval gebruiken. De gemeente leegt deze ook gewoon iedere keer...

Het zijn natuurlijk niet mijn zaken maar ergens vind ik het wel een beetje vervelend dat ik me best doe en een ander heeft er lak aan. Hoelang zal het duren voordat de gemeente gaat handhaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

J-roenn schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:59:

[Afbeelding]
Ik mik die dingen altijd bij de PMD. Nooit gezeur mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ColeJ schreef op donderdag 18 april 2024 @ 16:06:
Wij hebben in onze nieuwbouwwijk 3 rolemmers gekregen. Een grijze (rest), oranje (plastic) en groen (GFT+eten). Nu zijn wij netjes afval aan het scheiden en zie ik dat er mensen in de wijk zijn die gewoon alle drie emmers voor restafval gebruiken. De gemeente leegt deze ook gewoon iedere keer...

Het zijn natuurlijk niet mijn zaken maar ergens vind ik het wel een beetje vervelend dat ik me best doe en een ander heeft er lak aan. Hoelang zal het duren voordat de gemeente gaat handhaven?
Gewoon een berichtje naar de gemeente doen.

Hier in de wijk loopt er altijd iemand vooruit op de vuilniswagen, die zet de bakken netjes neer en doet tegelijkertijd een inspectie van de inhoud. Maak je er een potje van, dan blijft je bak gewoon vol staan met een nette reminder aan het handvat dat dat niet de bedoeling is. Daarnaast kan men je dmv de chip die in de container zit icm een blacklist uitsluiten als dat nodig is als je vaker de fout bent ingegaan. Bij het optillen door de vuilsniswagen wordt die chip uitgelezen en kan het mechanisme besluiten de bak niet te legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

_JGC_ schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:40:
Joeptiepoe, Heerenveen scoort met Diftar+, het aantal kilo's en gemiddeld aantal aanbiedingen van kliko's gaat omlaag. Het is zo'n succes dat ze de vaste tarieven moeten verhogen.

Nu wil Opsterland ook gaan kijken naar Diftar+, we hebben al Diftar met betalen per aanbieding van de kliko. Waar de dames en heren ambtenaren nog over struikelen is dat je in de buurgemeente (Smallingerland) "ecoparkjes" hebt met bakken voor glas en plastic, daar zou je je plastic gratis in de bak kunnen mikken.

Afvalbeleid... je zal er maar een dagtaak aan hebben als ambtenaar.
Het heeft even geduurd maar het staat weer op de agenda en ik vermoed dat het nu wel door zal gaan.

Ben wel benieuwd hoeveel kilo er in zo'n 240 liter kliko gaat. Ik heb hem 9 a 10 keer per jaar aan de weg maar hij is dan altijd wel erg zwaar. Beetje grof gerekend denk ik dat ik x 2 ga qua kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Beekforel schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:17:
[...]

Het heeft even geduurd maar het staat weer op de agenda en ik vermoed dat het nu wel door zal gaan.

Ben wel benieuwd hoeveel kilo er in zo'n 240 liter kliko gaat. Ik heb hem 9 a 10 keer per jaar aan de weg maar hij is dan altijd wel erg zwaar. Beetje grof gerekend denk ik dat ik x 2 ga qua kosten.
Hier elke 4 weken, gezin van 4 personen. Ik ga er altijd even een keer in staan na 2 en 3 weken, dan kunnen we de 4 weken halen.
Ik denk dat de kosten voor de gemeente niet lager worden, ik ga die moeite dan nml niet meer nemen, zet 'm elke 2 weken aan de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@_JGC_ dat dacht ik ook al inderdaad, makkelijker om hem dan elke keer aan de weg te zetten. Maar je betaalt voor het aanbieden zelf ook een euro, tenminste als ik kijk naar Heerenveen en Oostellingwerf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Is even afwachten welke kant het opgaat. Misschien valt het ook wel mee, wij zitten qua lasten op de helft van wat Heerenveen rekent (zowel afval als OZB is daar fors hoger).
Als het wel zwaar nadelig wordt spaar ik het drinkkarton op en hang ik die in Drachten wel ergens aan een paal, 50% van ons afval is drinkkarton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

_JGC_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:21:
Is even afwachten welke kant het opgaat. Misschien valt het ook wel mee, wij zitten qua lasten op de helft van wat Heerenveen rekent (zowel afval als OZB is daar fors hoger).
Als het wel zwaar nadelig wordt spaar ik het drinkkarton op en hang ik die in Drachten wel ergens aan een paal, 50% van ons afval is drinkkarton.
Ik ken al diverse mensen die idd maar 2 keer per jaar de kliko aan de weg hebben, de rest is plastic en brengen ze naar Drachten. Als iedereen dat gaat doen is het project hier in elk geval geslaagd, immers minder afval. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Beekforel schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:26:
[...]

Ik ken al diverse mensen die idd maar 2 keer per jaar de kliko aan de weg hebben, de rest is plastic en brengen ze naar Drachten. Als iedereen dat gaat doen is het project hier in elk geval geslaagd, immers minder afval. :9
Maar het afval dat ze inzamelen is dan compleet waardeloos... dat is het andere uiterste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:48

Osxy

Holy crap on a cracker

[...]

Onze grijze bak hebben we met 2 volwassenen en 3 katten vorig jaar 7x aan de weg gezet.
Geloof me als ik zeg dat die bak dan amper nog te verrijden is(binnenkatten dus goede 60% van bak is kattenbakvulling)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Osxy schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:55:
[...]

Onze grijze bak hebben we met 2 volwassenen en 3 katten vorig jaar 7x aan de weg gezet.
Geloof me als ik zeg dat die bak dan amper nog te verrijden is(binnenkatten dus goede 60% van bak is kattenbakvulling)
Dat geloof ik wel als je 2 volwassenen en 3 katten nodig hebt om de container aan de weg te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Laatst online: 07:16

odan

The dark side is within all!

[...]

er gaan meer kilo's in dan je denkt. maar meestal is dit wel beperkt op een betaald max (bij ons in twente is dat 70 kilo) omdat a. anders het te zwaar wordt voor de mensen en b. de arm van de wagen het niet aankan.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

odan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 00:15:
[...]

er gaan meer kilo's in dan je denkt. maar meestal is dit wel beperkt op een betaald max (bij ons in twente is dat 70 kilo) omdat a. anders het te zwaar wordt voor de mensen en b. de arm van de wagen het niet aankan.
Ik schat zo'n 50 kilo, dan ga ik ongeveer 2 x meer betalen voor een lediging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-05 15:33
Hier sinds dit jaar om de 4 weken de grijze bak 240 liter, om de 4 weken de gele papiercontainer, om de 2 weken de groene container en 1x per week PMD.
Wij als gezin met kinderen van 4&9 hebben er geen problemen mee.
Als er weer eens een Amazon marathon is geweest puilt de papiercontainer wel eens uit maar ik maak de doosjes netjes open zodat ik ze ook nog kan gebruiken om wat verkocht MP spul in op te sturen.
Luiers kun je hier volgens mij apart kwijt in een container, maar daar hebben wij gelukkig geen last meer van 🙂

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Waar ik in 2021 aangaf dat het voor de gemiddelde bewoner niet te overzien is wat nu wel of niet PMD is: True in "Afvalinzameling gemeentes" is een gemeente in mijn regio er nu eindelijk achter dat voorscheiden valt en staat bij de mentaliteit (en eventueel handhaving) van het scheiden.

Nu blijkt dat 99% van de PMD in deze gemeente wordt afgekeurd: https://www.1twente.nl/ar...r-verdwijnt-de-oranje-bak (geen bron overigens). En zijn er sowieso enkele gemeentes in de regio die af willen van het gezamenlijke contract voor de afvalwerker Twence: https://www.oost.nl/nieuw...-mogen-uit-twence-stappen .
Nu is Almelo in vergelijking met Oldenzaal en Twenterand ook wel relatief een stuk armer (lagere sociale mobiliteit) en ik denk dat het daarom ook al gemakkelijk spaak loopt. Het is bijv. mogelijk om PMD ongecontroleerd te deponeren in ondergrondse containers bij de meeste supermarkten.

Het enige wat ik hierin raar vind is dat naheffing blijkbaar duurder zou zijn: https://www.twentefm.nl/a...o-extra-is-gewoon-te-veel maar als 99% van de PMD wordt afgekeurd kan ik mij eigenlijk niet voorstellen dat het zoveel duurder is - of is het voldoen aan 'voorscheiding' of 'nascheiding' op papier een eis vanuit het Rijk richting gemeentes? Ook al lukt het in de praktijk niet?

Persoonlijk hebben wij tegenwoordig met onze grondgebonden woning drie van de vier containers: restafval, GFT en papier. PMD doen wij met z'n tweeën niet aan - volgens de strikte richtlijnen mag er relatief gezien maar weinig in (zie: https://www.twentemilieu.nl/afvalsoorten/verpakkingen "niet: Verpakkingen met inhoud") de zaken die we wél 100% als PMD mogen deponeren doen wij apart en gaat in een doorzichtige plastic zak bij de supermarkt in de ondergrondse containers. En met de rest komen we elke maand gemakkelijk uit met de restafval container.

Zien jullie in jullie gemeentes vergelijkbare ommezwaaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Het bijzondere is dat al ca 15+ jaar bekend is dat het beter is om het achteraf te scheiden.
Hier vind ik een bericht in 2008 terug dat de gemeenten Groningen niet mee wil doen en willen na scheiden en dat de pilot succesvol was.

In de gemeente Oegstgeest is men er ook mee gestopt in 2020. Men haalde hier 1x per week het pmd in plasticzakken op, en dat gaf me een rotzooi, nog nooit zoveel plastic in de wijk gezien. Men had gelukkig niet geïnvesteerd in bakken of ondergrondse bakken, echter dat was men wel van plan, dat omgekeerd inzamelen (ook wel burgers pesten) is van de baan

En de politiek gaat nu voor diftar (betalen per lediging dan wel hoeveelheid). Overigens zijn ca 10 jaar gelden de rest afval containers al uitgerust met een chip, en toen is aangeven dat ze dit niet gaan gebruiken voor diftar maar om oneigenlijk aanbod tegen te gaan (blijkbaar was er heeeel veeel container toerisme ....). Maar zoals elke politicus betaamd, zijn ze niet te vertrouwen.....

Ik ben wel benieuw naar ervaringen met diftar
- betalen per hoeveelheid, zolang mijn container niet op slot kan, zal elke afval stoffen afrekening met een bezwaar gepaard gaan (ik heb niet veel afval, en als ik een keer mijn rest afval niet aanbied, dan red ik dat wel, maar meestal zet ik mijn 120L container toch aan de weg (elke 2 weken). Het gebeurd regelmatig dat mensen er een zak in mijn container bij gooien)
- betalen per lediging, ik vermoed dat we hier op aan koersen, want men heeft het tarief verschil tussen de 120/140L en de 240L container opgeheven in mijn gemeente.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jeanj schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:59:
Het bijzondere is dat al ca 15+ jaar bekend is dat het beter is om het achteraf te scheiden.
Hier vind ik een bericht in 2008 terug dat de gemeenten Groningen niet mee wil doen en willen na scheiden en dat de pilot succesvol was.

In de gemeente Oegstgeest is men er ook mee gestopt in 2020. Men haalde hier 1x per week het pmd in plasticzakken op, en dat gaf me een rotzooi, nog nooit zoveel plastic in de wijk gezien. Men had gelukkig niet geïnvesteerd in bakken of ondergrondse bakken, echter dat was men wel van plan, dat omgekeerd inzamelen (ook wel burgers pesten) is van de baan

En de politiek gaat nu voor diftar (betalen per lediging dan wel hoeveelheid). Overigens zijn ca 10 jaar gelden de rest afval containers al uitgerust met een chip, en toen is aangeven dat ze dit niet gaan gebruiken voor diftar maar om oneigenlijk aanbod tegen te gaan (blijkbaar was er heeeel veeel container toerisme ....). Maar zoals elke politicus betaamd, zijn ze niet te vertrouwen.....

- betalen per hoeveelheid, zolang mijn container niet op slot kan, zal elke afval stoffen afrekening met een bezwaar gepaard gaan (ik heb niet veel afval, en als ik een keer mijn rest afval niet aanbied, dan red ik dat wel, maar meestal zet ik mijn 120L container toch aan de weg (elke 2 weken). Het gebeurd regelmatig dat mensen er een zak in mijn container bij gooien)
- betalen per lediging, ik vermoed dat we hier op aan koersen, want men heeft het tarief verschil tussen de 120/140L en de 240L container opgeheven in mijn gemeente.
Het hele betalen per lediging principe druist in tegen de taak van de gemeente om afval tijdig te verwijderen vanuit een hygiënisch oogpunt. Hierdoor zal men kunnen bezuinigen op het afval aanbieden waardoor afval langer staat te 'rotten' in de containers wat meer overlast met zich meebrengt. Die mogelijkheid moet je als gemeente ook gewoon niet willen aanbieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 12:42
jeanj schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:59:

Betalen per lediging (elke 4 weken) in een gemeente als Overbetuwe kost volgens hun website:
Grijze container (restafval) 140 liter €11,08
Grijze container (restafval) 240 liter €16,87

In het naastgelegen Arnhem zijn de ondergrondse restafvalcontainers zonder pasje te gebruiken.

Sommige mensen zetten hun restafvalkliko erg vroeg buiten. Ja dan kan er nog wel vaak een vuilniszak bij in. Zolang het niet op gewicht gaat wordt de eigenaar niet benadeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Betalen per lediging zal resulteren in het extra dumpen van afval op plaatsen waar dat niet hoort, of toenemen van volumes bij een type afval dat wél gratis is. Bijv. ff lekker 2 stoeptegels onderin de GFT of papier bak knallen, want die zijn wel gratis.

Daarom vermoed ik dat gemeentes de afvalstoffenheffing blijven verhogen en afval zoveel mogelijk "gratis" blijven inzamelen. Dat zorgt er daarnaast voor dat voorscheiding beter verloopt, waardoor achteraf scheiden nog beter uitpakt.

Als mensen voor iets moeten betalen gaan ze dat vermijden. En iedere keer bijv. 1 Euro extra betalen vs standaard 5 Euro extra per maand via de afvalstoffenheffing: Ik weet wel wat mensen meer pijn doet, die ene extra Euro die heel zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:20:
Betalen per lediging zal resulteren in het extra dumpen van afval op plaatsen waar dat niet hoort, of toenemen van volumes bij een type afval dat wél gratis is. Bijv. ff lekker 2 stoeptegels onderin de GFT of papier bak knallen, want die zijn wel gratis.

Daarom vermoed ik dat gemeentes de afvalstoffenheffing blijven verhogen en afval zoveel mogelijk "gratis" blijven inzamelen. Dat zorgt er daarnaast voor dat voorscheiding beter verloopt, waardoor achteraf scheiden nog beter uitpakt.

Als mensen voor iets moeten betalen gaan ze dat vermijden. En iedere keer bijv. 1 Euro extra betalen vs standaard 5 Euro extra per maand via de afvalstoffenheffing: Ik weet wel wat mensen meer pijn doet, die ene extra Euro die heel zichtbaar is.
Restafval is ook niet voor stoeptegels dus die vergelijking gaat sowieso niet op - maar ik ben het eens met je punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-06 13:34
Leeuwarden heeft sinds enkele jaren diftar. Het bevalt mij prima. Een euro per lediging, en 9 cent per kilo afval. Als alleenstaande heb ik vorig jaar welgeteld 55 kilo verwijderd. GFT is gratis, grof vuil kun je 2x per bellen, maar ook wegbrengen.
Voor 9 cent de kilo moeten er heel veel kilo's in je kliko gegooid worden om een slot van rond de 40 a 50 euro "winstgevend" te maken. Ik gooi de kliko gewoon vol en zet hem om de 8 week bij de straat.

Ik ben blij dat ik voor mijn eigen afval betaal en niet meer voor het afval van complete gezinnen of anderen die niet willen scheiden. Die krijgen nu vanzelf de rekening gepresenteerd.

https://lc.nl/friesland/l...teem-diftar-44012517.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dat is het nadeel van verschillende soorten afval tegen andere tarieven in rekening brengen. Heb hier volgens mij weleens eerder gemeld dat met oud en nieuw mensen in mijn omgeving alle vuurwerkmeuk vanaf de straat onderin een willekeurige bak gooien. Daarna ff afdekken met het juiste materieel en de container wordt gewoon geledigd, ondanks een controle van een gemeentemedewerker die vooruit loopt om alle bakken even te inspecteren. Dat daarna die hele partij wordt afgekeurd raakt de gemiddelde consument niet.

Ben een paar jaar geleden in een plasticafval verwerkingsstation op bezoek geweest. Niet normaal wat mensen er gewoon bij drukken en inderdaad logisch dat er veel wordt afgekeurd. Geld is een enorme drijfveer voor veel mensen. Je bereikt het beste resultaat door alles gelijk te belasten, maar te controleren op de inhoud van bakken en die af te keuren als het verkeerde materiaal er in is geplaatst. Daarnaast restafval moeilijker maken door de ondergrondse containers niet bij iedereen direct voor de deur te plaatsen, maar net dichtbij genoeg om erheen te willen lopen.

Daarmee voorkom je ook allemaal ingewikkelde facturatiestromen, mensen die iets ergens in het bos dumpen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
Trichoglossus schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:18:
[...]

Betalen per lediging (elke 4 weken) in een gemeente als Overbetuwe kost volgens hun website:
In eerste instantie dacht ik: "Oh, die prijzen zijn wel acceptabel..." Totdat ik er achter kwam dat ze daar ook nog eens een vast bedrag aan afvalstoffenheffing betalen: €270,-. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:54:
Dat is het nadeel van verschillende soorten afval tegen andere tarieven in rekening brengen. Heb hier volgens mij weleens eerder gemeld dat met oud en nieuw mensen in mijn omgeving alle vuurwerkmeuk vanaf de straat onderin een willekeurige bak gooien. Daarna ff afdekken met het juiste materieel en de container wordt gewoon geledigd, ondanks een controle van een gemeentemedewerker die vooruit loopt om alle bakken even te inspecteren. Dat daarna die hele partij wordt afgekeurd raakt de gemiddelde consument niet.

Ben een paar jaar geleden in een plasticafval verwerkingsstation op bezoek geweest. Niet normaal wat mensen er gewoon bij drukken en inderdaad logisch dat er veel wordt afgekeurd. Geld is een enorme drijfveer voor veel mensen. Je bereikt het beste resultaat door alles gelijk te belasten, maar te controleren op de inhoud van bakken en die af te keuren als het verkeerde materiaal er in is geplaatst. Daarnaast restafval moeilijker maken door de ondergrondse containers niet bij iedereen direct voor de deur te plaatsen, maar net dichtbij genoeg om erheen te willen lopen.

Daarmee voorkom je ook allemaal ingewikkelde facturatiestromen, mensen die iets ergens in het bos dumpen, etc.
In mijn voorbeeld lijkt dus 99% van het PMD afgekeurd te worden terwijl men dus een 240L rest afval en 240L PMD container heeft. Dat is niet gedreven door geld - en ik geloof direct dat als het wel door geld gedreven wordt dat het net zo'n rommeltje is. Maar 99% afkeur, dat vind ik toch wel echt bizar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

True schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:41:
[...]

In mijn voorbeeld lijkt dus 99% van het PMD afgekeurd te worden terwijl men dus een 240L rest afval en 240L PMD container heeft. Dat is niet gedreven door geld - en ik geloof direct dat als het wel door geld gedreven wordt dat het net zo'n rommeltje is. Maar 99% afkeur, dat vind ik toch wel echt bizar.
Het interesseert heel veel mensen echt helemaal niets, uit het oog uit het hart. Na hen de zondvloed. Dat hun kinderen ook nog op deze aardkloot moeten rondlopen relateren ze niet aan hun dagelijkse gedrag.

Van je rotzooi afkomen is belangrijker dan wat er met die rotzooi gebeurt. En het liefst zo goedkoop mogelijk.

Ik ben vrij lang in deze sector werkzaam geweest - als onderdeel van de directie van een toonaangevend bedrijf - en ik verbaas mij nergens meer over. Daarom ook mijn advies: Maak het niet te complex, regel het via de afvalstoffenheffing, controleer bij de inzameling en maak het restafval net even iets lastiger om in te zamelen als GFT, papier/karton en PMD. Maar niet té moeilijk en niet belast. En wel lokaal, anders gaan mensen net even iets verder rijden om hun afval alsnog gratis kwijt te kunnen, daar zit niemand op te wachten.

Je ziet hier echter dat er per gemeente anders wordt gehandeld en juist hier is uniform beleid belangrijk. Niet alleen aan de kant van de inzameling, maar ook aan de kant van de verwerking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Interessant LinkedIn bericht over de nieuwe "kartonnen chips verpakking van Lays": https://www.linkedin.com/...-groot-zwerfinator-tb8xe/.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:02:
Het interesseert heel veel mensen echt helemaal niets, uit het oog uit het hart. Na hen de zondvloed. Dat hun kinderen ook nog op deze aardkloot moeten rondlopen relateren ze niet aan hun dagelijkse gedrag.
Ik spreek je punt niet tegen dat het mensen niets interesseert. Wel denk ik dat interesse niet aangewakkerd wordt. Ik denk dat PMD te verwarrend/complex is. Veel vormen van plastic en metaal mogen niet in de PMD. Je moet zo'n lijst erbij houden om te weten wat er wel en niet in mag. Daar moet je discipline voor hebben.

We weten al zoveel duizend jaar dat op grote schaal discipline opwekken voor iets dat geen fijn werk is (zoals afvalscheiding) niet werkt wanneer er geen waarneembare beloning op het wel doen of straffen op het niet doen op zit. Andersom is er wel een beloning om niet goed te scheiden: een extra bak van 240L voor vele soorten afval waar men nauwelijks over hoeft na te denken. Je kan dus spreken van een perverse prikkel, waar het voor een groot deel van de bevolking lastig is om niet aan toe te geven.

Met dit in het achterhoofd is het niet verbazingwekkend dat 99% van PMD niet bruikbaar is. Wat wel verbazingwekkend is, is dat niets gedaan wordt met dit resultaat. Als afvalscheiding in de backend effectiever en efficiënter is dan in de frontend, dan is de oplossing duidelijk.

Verder ben ik van mening dat de kosten voor restafval voor particulieren gerust gesocialiseerd mag worden/blijven (net waar je bent en waar het van toepassing is). Ik vind het maatschappelijk belangrijk dat afval goed en tijdig wordt opgehaald, en dat er geen verleiding moet zijn om restafval te dumpen of verkeerd te scheiden in de frontend (als dat toch gedaan moet worden). Laat "de vervuiler betaalt" maar over aan de zakelijke wereld, aan producenten en gebruikers van producten.

Verder zou ik het argument "voor hun kinderen" niet gebruiken. Niet iedereen heeft kinderen. Je wilt niet impliceren dat er andere verwachtingen zijn over degenen die geen kinderen hebben of die niets om de kinderen (van een ander) geven.

[ Voor 25% gewijzigd door The Zep Man op 02-06-2025 07:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:54

Yucon

*broem*

Taro schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:02:
[...]

Van je rotzooi afkomen is belangrijker dan wat er met die rotzooi gebeurt. En het liefst zo goedkoop mogelijk.

Ik ben vrij lang in deze sector werkzaam geweest - als onderdeel van de directie van een toonaangevend bedrijf - en ik verbaas mij nergens meer over. Daarom ook mijn advies: Maak het niet te complex, regel het via de afvalstoffenheffing, controleer bij de inzameling en maak het restafval net even iets lastiger om in te zamelen als GFT, papier/karton en PMD. Maar niet té moeilijk en niet belast. En wel lokaal, anders gaan mensen net even iets verder rijden om hun afval alsnog gratis kwijt te kunnen, daar zit niemand op te wachten.

Je ziet hier echter dat er per gemeente anders wordt gehandeld en juist hier is uniform beleid belangrijk. Niet alleen aan de kant van de inzameling, maar ook aan de kant van de verwerking.
Als ik voor mezelf mag spreken: het interesseert me wel, maar niet op deze manier. De hele PMD inzameling valt onder burgertje pesten aangezien het ondertussen wel duidelijk is dat nascheiden op z'n minst even goed of zelfs beter werkt.

Zoek het dan ook maar lekker uit :) letterlijk >:) :P

Nog niet in de laatste plaats omdat het voor burgers ook maar heel beperkt mogelijk is echt te sturen in de hoeveelheid afval die ze produceren. Men wil 'prikkels' uitdelen.. ok, hier heb je een prikkel terug. Ik ga er geen asbest in dumpen, maar ik merk wel dat ik het wat ruimer neem wat betreft halfvolle verpakkingen, plastic speelgoed en dat soort dingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Yucon op 02-06-2025 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:58

Hemingr

Gekke henkie

Yucon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 08:19:
[...]

Als ik voor mezelf mag spreken: het interesseert me wel, maar niet op deze manier. De hele PMD inzameling valt onder burgertje pesten aangezien het ondertussen wel duidelijk is dat nascheiden op z'n minst even goed of zelfs beter werkt.

Zoek het dan ook maar lekker uit :) letterlijk >:) :P

Nog niet in de laatste plaats omdat het voor burgers ook maar heel beperkt mogelijk is echt te sturen in de hoeveelheid afval die ze produceren. Men wil 'prikkels' uitdelen.. ok, hier heb je een prikkel terug. Ik ga er geen asbest in dumpen, maar ik merk wel dat ik het wat ruimer neem wat betreft halfvolle verpakkingen, plastic speelgoed en dat soort dingen.
Ik denk dat je voor velen spreekt. PMD inzameling is een nutteloos stokstaartje van gemeenteraden die over het algemeen aan een bepaalde kant van het politiek spectrum zitten. Een nutteloos idealistisch iets dat naief aanneemt dat de maatschappij maakbaar is en dat mensen gewilig dingen doen waarvan ze weten dat het niet spoort.

Hier in 033 vorig jaar (of jaar daarvoor?) ook mee gestart met deze rare fratsen, uiteraard tegen alle goede bezwaren in, want "wij gemeente weten het beter dan jullie nukubu's". Het hele progaganda stuk tijdens introductie sloeg natuurlijk ook nergens op, ja want beter en goedkoper (beiden een bewijsbaar leugen). Ik heb nog nooit zoveel plastic gebruikt. Er gaat zeker een rol vuilniszak per maand door heen om het vuilnis naar dat lokale treurpunt te brengen. En metaal en plastic zijn metaal en plastic, zoek het maar uit, een kapot broodrooster gaat gewoon de PMD in, naar de "kringloop" kost ook een liter peut.

De oplossing? We gaan "afvalcoaches" inzetten die ons gaan "helpen" om "afvalscheidingsexperts" te worden. 8)7 Mag wat kosten, maar dan heb je ook niets.

Ik woonde vroeger in een gemeente die het, in mijn mening, beter oppakte. Geen vaste heffing, maar betalen per container. 1 euro voor groen. 8 euro voor rest. Papier gratis, eens in de twee weken (aan de straat). Als zuinige Hollander werd het een spelletje om slimmer om te gaan met afval. Nu betalen we nog steeds de hoofdprijs, met bijkomende ongemakken.

[ Voor 19% gewijzigd door Hemingr op 02-06-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 09:23
The Zep Man schreef op maandag 2 juni 2025 @ 07:27:
[...]
Ik denk dat PMD te verwarrend/complex is. Veel vormen van plastic en metaal mogen niet in de PMD. Je moet zo'n lijst erbij houden om te weten wat er wel en niet in mag. Daar moet je discipline voor hebben.
PMD gaat dan ook alleen over verpakkingen. Veel zaken uit die lijst zijn geen verpakking.

We hebben het echter sinds het begin over 'plastic' en 'metaal' en dan vind ik het volkomen logisch dat alles van dat materiaal in de PMD bak of zak verdwijnt, ook de niet-verpakkingen.
In Nederland is in de wet vastgelegd dat de producenten van verpakkingsmaterialen verantwoordelijk zijn voor de inzameling en recycling van verpakkingsafval dat vrijkomt bij huishoudens. Je betaalt daar bij de aanschaf van een product een kleine bijdrage voor. Deze vergoeding geldt alleen voor verpakkingen en niet voor gebruiksvoorwerpen als tuinstoelen en speelgoed. Daarom mogen alleen verpakkingen bij het PMD,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:58

Hemingr

Gekke henkie

Wally2002 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:36:
[...]

PMD gaat dan ook alleen over verpakkingen. Veel zaken uit die lijst zijn geen verpakking.

We hebben het echter sinds het begin over 'plastic' en 'metaal' en dan vind ik het volkomen logisch dat alles van dat materiaal in de PMD bak of zak verdwijnt, ook de niet-verpakkingen.

[...]
Zelfde website:
Voor of na scheiden?
Gemeenten hebben er massaal voor gekozen om PMD voor te scheiden en verstrekken hiervoor een speciale container, vaak met oranje deksel. Maar de eerste gemeenten komen daarvan terug. Want machines kunnen ook nascheiden en dat scheelt kosten en is veel makkelijker dan voorscheiden. Er moet een infrastructuur voor voorscheiden worden opgezet: dit geeft extra kosten doordat ondergrondse containers leeggemaakt en schoongemaakt moeten worden. Daarnaast merken veel gemeentes nu dat vooraf PMD scheiden een veel lager rendement van bruikbare grondstoffen geeft, omdat veel inwoners PMD onbewust niet goed scheiden. Als PMD-afval voor meer dan 15% vervuild is, kan het niet meer gerecycled worden en gaat het rechtstreeks de verbrandingsoven in. Gevolg is een lagere opbrengst van hergebruik en een hoger vast tarief voor de afvalstoffenheffing. Minder duurzaam en financieel onaantrekkelijk.
Zelfs de industrie staat niet achter dit belachelijke ideologische verhaal maar krijg dat maar eens bij de usual suspects tussen de oren.

En een bijkomende iets. Vroeger hadden we 1x per twee weken (rest en groen) + 1x per maand (papier en karton) een vuilnis wagen door de straat. Nu elke dag zo'n lekkere dieseldampert die met een stevig gangetje door de ooit zo rustige speel straat dendert.

[ Voor 7% gewijzigd door Hemingr op 02-06-2025 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Wally2002 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:36:
Als zelfs de lijsten niet met elkaar overeenkomen, hoe kan dan van een gemiddelde Nederlander verwacht worden dat die de juiste keuze maakt? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
The Zep Man schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Als zelfs de lijsten niet met elkaar overeenkomen, hoe kan dan van een gemiddelde Nederlander verwacht worden dat die de juiste keuze maakt? :?
Welke lijsten komen niet overeen? op de website die ik link zie ik geen lijst. En de zaken die NIET mogen volgens de lijst die je linkt klopt dat dus wel, dat zijn vooral niet-verpakkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08

Wailing_Banshee

You're Next

Trichoglossus schreef op zondag 1 juni 2025 @ 21:18:
[...]

In het naastgelegen Arnhem zijn de ondergrondse restafvalcontainers zonder pasje te gebruiken.

Sommige mensen zetten hun restafvalkliko erg vroeg buiten. Ja dan kan er nog wel vaak een vuilniszak bij in. Zolang het niet op gewicht gaat wordt de eigenaar niet benadeeld.
Oef, dat zijn flinke bedragen!

Wij (mijn gemeente) zijn sinds 2023 diftar gaan gebruiken. Zijn er tot nu toe wel tevreden mee.
Vast bedrag: 205,75
Per leging:
1,42 voor 240 liter
1,05 voor 180 liter
Per kilo: 0,24

Groen en papier worden "gratis" opgehaald (zit natuurlijk ook in het vaste bedrag :D)
En elk jaar mag elke inwoner compost ophalen (weet even niet hoeveel zakken per persoon).

En als tip geeft de gemeente ook:
Bied de grijze container alleen vol aan. Zo bespaar je op het aantal legingen. Ook voorkom je dat er ongewenst afval in jouw grijze container wordt gestopt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Hemingr schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Zelfs de industrie staat niet achter dit belachelijke ideologische verhaal maar krijg dat maar eens bij de usual suspects tussen de oren.
Die 15% lijkt me ook niet meer dan een keuze. Er is geen reden waarom je ongesorteerd afval wel na zou kunnen scheiden en vervuild PMD afval niet. Sterker nog, ik weet zeker dat PMD afval al nagescheiden wordt omdat er teveel verschillende soorten plastic zijn die je niet door elkaar heen kunt recyclen.

Sommige mensen lijken te denken dat PMD of plastic in het algemeen zoiets is als kaarsvet. Verwarm het, en het smelt en je giet het zo in een nieuwe vorm. De werkelijkheid is enorm veel lastiger. Jammer alleen dat veel van die mensen die dit denken ook nog eens in de politiek aan de knoppen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Wally2002 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Welke lijsten komen niet overeen? op de website die ik link zie ik geen lijst. En de zaken die NIET mogen volgens de lijst die je linkt klopt dat dus wel, dat zijn vooral niet-verpakkingen.
Jouw link gaat over verpakkingen. Op de lijst die ik linkte staan zaken die geen/minder een verpakking zijn. Plantenpotjes, Plastic zakken en tasjes (niet altijd een verpakking), aluminiumfolie (niet altijd een verpakking), ...

Maar laten wij het omdraaien: als je je alleen zou richten op verpakkingen zou het ook niet goed zijn. Immers mag niet elk soort verpakking erin. Daarom het punt waarop ik terugkom: PMD is te complex om te laten scheiden door particulieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:14
The Zep Man schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:44:
[...]

Maar laten wij het omdraaien: als je je alleen zou richten op verpakkingen zou het ook niet goed zijn. Immers mag niet elk soort verpakking erin. Daarom het punt waarop ik terugkom: PMD is te complex om te laten scheiden door particulieren.
In Rotterdam hebben ze ongeveer 1 jaar van die grote PMD-bakken in de buurt gehad, waar je dan zelf je zakken/tasjes PMD in kon gooien. Na dat jaar zijn ze ermee gestopt omdat de kwaliteit van de ingezamelde PMD te slecht was en nu gooien we het weer bij de restafval.

En ken je die omslag van plastic koffiebekertjes naar 'kartonnen' bekertjes nog? Die waren zo goed voor het milieu. :+ Echter zit daar een plastic liner in, dus mocht het alsnog niet bij het papier.
Onderaan de streep kon je beter de 100% plastic bekertjes houden en die apart inzamelen voor PMD.

[ Voor 19% gewijzigd door CappieL op 02-06-2025 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]
Mee eens, en soms ontbreekt het ook gewoon aan basale uitleg. Neem nou uiennetjes. Die mogen niet bij PMD, maar waarom nou in vredesnaam niet? Dat zegt het lijstje er dan weer niet bij.

Terwijl het met uitleg heel logisch is. De machines raken ervan in de knoop. Volgens mij moet je kiezen die ofwel er gewoon met de hand uit te laten vissen, ofwel spotjes op postbus 51 te plaatsen met een filmpje van een machine die in de knoop draait en dan vergeet niemand het meer. Dan wordt het tastbaar.

knelpunt is wel dat het gros het dan netjes achterwege laat. Maar er ook een groep zal zijn die ze er juist met opzet in knikkert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 12:42
Yucon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:51:
[...]

Mee eens, en soms ontbreekt het ook gewoon aan basale uitleg. Neem nou uiennetjes. Die mogen niet bij PMD, maar waarom nou in vredesnaam niet? Dat zegt het lijstje er dan weer niet bij.

Terwijl het met uitleg heel logisch is. De machines raken ervan in de knoop. Volgens mij moet je kiezen die ofwel er gewoon met de hand uit te laten vissen, ofwel spotjes op postbus 51 te plaatsen met een filmpje van een machine die in de knoop draait en dan vergeet niemand het meer. Dan wordt het tastbaar.

knelpunt is wel dat het gros het dan netjes achterwege laat. Maar er ook een groep zal zijn die ze er juist met opzet in knikkert
Ik weet dat de sinaasappelnetjes er niet bij mogen, was een tijdje terug wel ergens onder de aandacht gebracht. >:)

Mensen worden natuurlijk ook wel dol van wat er wel of niet in mag. Ene plastic wel, andere niet. Pak met restant yoghurt mag weer niet. Alsof mensen die pakken gaan uitwringen voordat het naar het PMD gaat.

Spuitbussen van slagroom gooi ik er ook altijd bij, mag ook niet blijkbaar. Weer een partij afgekeurd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Hier mogen sinasappelnetjes en overige groente-/fruitnetjes wel weer bij het PMD afval: https://www.circulus.nl/wat-hoort-waar/.

Sowieso snap ik niet zo goed waarom afvalinzameling per gemeente moet verschillen.

[ Voor 25% gewijzigd door Caayn op 02-06-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
[...]

Jouw link gaat over verpakkingen. Op de lijst die ik linkte staan zaken die geen/minder een verpakking zijn. Plantenpotjes, Plastic zakken en tasjes (niet altijd een verpakking), aluminiumfolie (niet altijd een verpakking), ...
Fair point, alhoewel ze als titel wel het woord ‘verpakking’ gebruiken….

Maar verder wel eens met je conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Wally2002 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Het verschilt ook per afvalverwerker. Dus hier in Twente is het (voornamelijk) Twence (via Twente Milieu), maar ga je naar de camping 10 kilometer verder in Salland of in de Achterhoek kun je in een gebied zitten met een verwerker die op een andere manier naar PMD kijkt waardoor er bepaalde dingen niet meer in mogen.

Nu is onze (ons huishouden) PMD van uiterst hoge kwaliteit, maar dit gaat in doorzichtige zakken in de ondergrondse container bij de supermarkt die voor iedereen toegankelijk is, mijn hoge kwaliteit PMD gaat dus gegarandeerd de verbrander in. Als je hierbij stil staat en dit weet werkt het ook demotiverend - op dit moment doen wij het puur omdat we PMD + rest niet in een 240L rest container krijgen die 1x per maand geleegd wordt. Ik kan betaald een extra restafvalcontainer krijgen van 140 of 240 liter voor resp. €100 of €140. Voor ons huishouden hoeft die van 140L maar heel iets goedkoper te zijn of we zouden het zo doen (als we de ruimte gehad hadden) - puur uit gemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Caayn schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:21:
[...]
Sowieso snap ik niet zo goed waarom afvalinzameling per gemeente moet verschillen.
Diverse afvalverwerkers, diverse aanbestedingseisen en nog meer van die onzin. Ik zou ook graag een duidelijke lijn zien. De huidige chaos wat wel/niet mag is hopeloos.

Maar ja, kleine overheid, functioneel aanbesteden en overlaten aan de 'markt' is het credo...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Stelregel is dat alleen verpakkingen van producten uit de supermarkt bij het PMD mogen.

Ik kijk bij twijfel of het wel of niet bij PMD mag, altijd op de site van milieucentraal.
Als het daar niet bij staat, dan gaat het bij het restafval.

De laatste tijd staat het ook wel op de verpakking zelf, mar nog lang niet bij alles.

Eigenlijk zou er een app moeten komen met een centrale database van barcodes.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

JukeboxBill schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:34:
Stelregel is dat alleen verpakkingen van producten uit de supermarkt bij het PMD mogen.

Ik kijk bij twijfel of het wel of niet bij PMD mag, altijd op de site van milieucentraal.
Als het daar niet bij staat, dan gaat het bij het restafval.

De laatste tijd staat het ook wel op de verpakking zelf, mar nog lang niet bij alles.

Eigenlijk zou er een app moeten komen met een centrale database van barcodes.
Dan zit je 'gemiddeld' aardig goed. Maar of dat matcht met de uitzonderingen / bijzonderheden van jouw specifieke afvalverwerker? :X

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Roozzz schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:36:
[...]

Dan zit je 'gemiddeld' aardig goed. Maar of dat matcht met de uitzonderingen / bijzonderheden van jouw specifieke afvalverwerker? :X
Nee, daar let ik niet op. Die heeft mij ook nooit op de hoogte gesteld.

De gemeente verwijst naar
https://www.afvalscheidingswijzer.nl/
Ik ga er van uit dat dit landelijk dekkend is en is dus ook een bruikbaar handvat.
Als ik bv. sinasappelnetje invul, dan is dat restafval en er wordt ook uitgelegd waarom.
Was hier een eindje terug ook iemand aan het klagen waarom wel of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan

odan

True schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Het verschilt ook per afvalverwerker. Dus hier in Twente is het (voornamelijk) Twence (via Twente Milieu), maar ga je naar de camping 10 kilometer verder in Salland of in de Achterhoek kun je in een gebied zitten met een verwerker die op een andere manier naar PMD kijkt waardoor er bepaalde dingen niet meer in mogen.

Nu is onze (ons huishouden) PMD van uiterst hoge kwaliteit, maar dit gaat in doorzichtige zakken in de ondergrondse container bij de supermarkt die voor iedereen toegankelijk is, mijn hoge kwaliteit PMD gaat dus gegarandeerd de verbrander in. Als je hierbij stil staat en dit weet werkt het ook demotiverend - op dit moment doen wij het puur omdat we PMD + rest niet in een 240L rest container krijgen die 1x per maand geleegd wordt. Ik kan betaald een extra restafvalcontainer krijgen van 140 of 240 liter voor resp. €100 of €140. Voor ons huishouden hoeft die van 140L maar heel iets goedkoper te zijn of we zouden het zo doen (als we de ruimte gehad hadden) - puur uit gemak.
Pmd komt alleen bij twence terecht als het afgekeurd is. Dus inprincipe alles komt er terecht :P , maar dat zou normaliter niet de bedoeling moeten zijn.

van de 4 otto's die we in twente hebben gaan er normaal gesproken maar 2 naar twence en dat zijn de grijze en de groene.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

odan schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Pmd komt alleen bij twence terecht als het afgekeurd is. Dus inprincipe alles komt er terecht :P , maar dat zou normaliter niet de bedoeling moeten zijn.

van de 4 otto's die we in twente hebben gaan er normaal gesproken maar 2 naar twence en dat zijn de grijze en de groene.
Fair enough, maar ik denk dat zowel papier als GFT in dit topic niet zo'n discussie waarde hebben als PMD (en restafval - of PMD behandeld als restafval door de kwaliteit hiervan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan

odan

True schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:31:
[...]

Fair enough, maar ik denk dat zowel papier als GFT in dit topic niet zo'n discussie waarde hebben als PMD (en restafval - of PMD behandeld als restafval door de kwaliteit hiervan).
Het komt niet groot in het nieuws, maar ook gft en papier zijn soms gigantisch vervuild.

bij papier is het vooral piepschuim en plastic wat niet uit dozen gehaald wordt, maar gft heb je in sommige wijken gewoon dat het als restafval gebruikt wordt, beetje groen paar vuilniszakken met luiers etc. en dan weer wat groen erboven op.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:14
odan schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 00:12:
[...]

Het komt niet groot in het nieuws, maar ook gft en papier zijn soms gigantisch vervuild.

bij papier is het vooral piepschuim en plastic wat niet uit dozen gehaald wordt, maar gft heb je in sommige wijken gewoon dat het als restafval gebruikt wordt, beetje groen paar vuilniszakken met luiers etc. en dan weer wat groen erboven op.
Andersom is het wel eens voorgekomen, dat de GFT in dezelfde vuilniswagen als het restafval ging.
Dit was dan in de hete zomermaanden en men wilde niet dat de GFT-bakken 2 weken stonden te gisten, dus die werden dan tegelijk met de grijze containers geleegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
Tussen de regels door lees ik hier veel excuses om maar helemaal niets te doen aan scheiding, want . . . vul maar in, elk incident wordt er bij gehaald.

Nu moet ik er bij zeggen dat ik met restafval niet telkens 3 straten verderop naar een container hoef te lopen.
Voor elke soort, behalve glas, heb ik een 240 liter kliko, voor GFT zelfs 2 vanwege de grote tuin.
Gelukkig heb ik ook de ruimte voor al die kliko's.

Het ontmoedigingsbeleid tegen restafval lokt dat dus wel wat uit, is mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:34
JukeboxBill schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:46:
Tussen de regels door lees ik hier veel excuses om maar helemaal niets te doen aan scheiding, want . . . vul maar in, elk incident wordt er bij gehaald.
Jaren geleden besloot mijn gemeente een aparte container per huishouden te leveren voor PMD. Hebben ze een aantal jaar volgehouden en daarna zijn ze er mee gestopt. Belangrijkste reden: nascheiding is efficiënter en goedkoper.

Maarja, elke gemeente moet en zal het wiel opnieuw gaan uitvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:08

Wailing_Banshee

You're Next

GioStyle schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Jaren geleden besloot mijn gemeente een aparte container per huishouden te leveren voor PMD. Hebben ze een aantal jaar volgehouden en daarna zijn ze er mee gestopt. Belangrijkste reden: nascheiding is efficiënter en goedkoper.
En dat hoor je steeds meer, je vraagt je echt af waarom het nog steeds niet overal wordt gedaan...

Wij hebben alleen een aparte container voor papier gekregen. Dat werd eerst centraal gedaan, werd gewoon een grote container geplaatst waar iedereen z'n papier in kon gooien. Maar toen kregen we nieuwe grijze containers. Toen kon iedereen z'n oude grijze container aan de weg zetten. Niet om op te halen, maar om schoon te maken. En daarna kon je hem weer op z'n standaard plek zetten, nu als papiercontainer,

Er waren nieuewe vuilniswagens gekomen (omdat we diftar kregen), en dus ook die nieuwe container. En een aantal van de oude vuilniswagens worden nu gebruikt voor de papiercontainer :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
GioStyle schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:01:
[...]

Maarja, elke gemeente moet en zal het wiel opnieuw gaan uitvinden.
Ik ben er ook wel van overtuigd dat nascheiding efficiënter werkt, zeker nu de scheidingsmachines steeds beter worden.
Alleen voor papier/karton en GFT is dat minder gunstig vanwege vervuiling. Etensresten met krantenpapier laat zich niet meer zo lekker scheiden als dat door elkaar gehusseld is na een aantal keren overstorten.

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste