Het bijzondere is dat al ca 15+ jaar bekend is dat het beter is om het achteraf te scheiden.
Hier vind ik een bericht
in 2008 terug dat de gemeenten Groningen niet mee wil doen en willen na scheiden en dat de pilot succesvol was.
In de gemeente Oegstgeest is men er ook mee gestopt in
2020. Men haalde hier 1x per week het pmd in plasticzakken op, en dat gaf me een rotzooi, nog nooit zoveel plastic in de wijk gezien. Men had gelukkig niet geïnvesteerd in bakken of ondergrondse bakken, echter dat was men wel van
plan, dat omgekeerd inzamelen (ook wel burgers pesten) is
van de baan
En de politiek gaat nu voor
diftar (betalen per lediging dan wel hoeveelheid). Overigens zijn ca 10 jaar gelden de rest afval containers al uitgerust met een chip, en toen is aangeven dat ze dit niet gaan gebruiken voor diftar maar om oneigenlijk aanbod tegen te gaan (blijkbaar was er heeeel veeel container toerisme ....). Maar zoals elke politicus betaamd, zijn ze niet te vertrouwen.....
Ik ben wel benieuw naar ervaringen met diftar
- betalen per hoeveelheid, zolang mijn container niet op slot kan, zal elke afval stoffen afrekening met een bezwaar gepaard gaan (ik heb niet veel afval, en als ik een keer mijn rest afval niet aanbied, dan red ik dat wel, maar meestal zet ik mijn 120L container toch aan de weg (elke 2 weken). Het gebeurd regelmatig dat mensen er een zak in mijn container bij gooien)
- betalen per lediging, ik vermoed dat we hier op aan koersen, want men heeft het tarief verschil tussen de 120/140L en de 240L container opgeheven in mijn gemeente.