Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 21:52

Fiber

Beaches are for storming.

En de prijs...

Hier zit meer in, voor minder dan de helft van de prijs: https://www.jumbo.com/jum...urel-chips-225g/207554ZK/

Denk dat ze hier duizend keer meer van verkopen dan van die milieuvriendelijke boerderij-chips...

En helemaal mee eens, on topic, dit soort samengestelde verpakkingen deugen inderdaad niet, maar laat er dan gewoon een landelijk, liever nog Europees, verbod op komen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Fiber schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:50:
En de prijs...

Hier zit meer in, voor minder dan de helft van de prijs: https://www.jumbo.com/jum...urel-chips-225g/207554ZK/

Denk dat ze hier duizend keer meer van verkopen dan van die milieuvriendelijke boerderij-chips...
Uiteraard, maar prijs zegt ook niet alles. Lays verkoopt ook nog steeds erg goed.
En helemaal mee eens, on topic, dit soort samengestelde verpakkingen deugen inderdaad niet, maar laat er dan gewoon een landelijk, liever nog Europees, verbod op komen.
Klinkt goed. Europese regelgeving die vereist dat verpakkingen goed recyclebaar moeten zijn. Dan kan de verwerking zich daar ook op grote schaal op instellen.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Deze verkopen ze niet bij "mijn" Jumbo. Ik heb trouwens wel chips gevonden in een doorzichtige zak: https://www.jumbo.com/sla...sea-salted-80g/237560STK/ En dan ook nog een paar andere smaken van hetzelfde merk.

Deze zijn ongeveer even duur als 1 pak Lays. Alleen krijg je nu maar 80 gram en bij Lays 335 gram. Voor net iets minder geld koop je 2 pakken Jumbo chips en dan heb je 450 gram.

Dat natuurlijk nog afgezien van het feit dat er een gangpad vol staat met chips met allemaal andere smaakmiddeltjes en dit merk maar een paar smaken heeft en het moet doen met een klein metertje aan schapruimte hebben.

Als je gewone chips zoekt en dus vanzelf richting de rode zakken loopt dan zal je dit merk trouwens niet eens vinden. Want van dit merk staan alle chips naast elkaar en niet tussen de rest van de gewone chips. En als je naar de blauwe zakken van de paprika chips loopt idem. Al is dat dan wel logisch, want die smaak heeft dat merk niet.

Anyway, gezien de verhouding in de hoeveelheid chips in doorzichtig plastic en niet-doorzichtig plastic denk ik niet dat dit op deze manier ooit tot een verkleining van de hoeveelheid niet-doorzichtige chipszakken gaat leiden.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JeroenE schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:42:
Anyway, gezien de verhouding in de hoeveelheid chips in doorzichtig plastic en niet-doorzichtig plastic denk ik niet dat dit op deze manier ooit tot een verkleining van de hoeveelheid niet-doorzichtige chipszakken gaat leiden.
Dat denk ik ook niet, maar dat was ook niet de stelling. Je stelde dat chips in andere verpakkingen niet te vinden waren, dat is wat ik bestrijd.
Verder is het aan de industrie (lees: grotere en huismerkfabrikanten) om hun chipszakken ook te vervangen door iets wat beter te scheiden en recyclen is. Want ook ik kies natuurlijk primair voor de artikelen die mij bevallen, de verpakking is daarbij secundair. Als ik een reële keuze heb wil ik die wel maken, maar ik ga geen artikelen kopen die ik eigenlijk niet lekker vind omdat het een betere verpakking heeft.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 10:58:
Dat denk ik ook niet, maar dat was ook niet de stelling. Je stelde dat chips in andere verpakkingen niet te vinden waren, dat is wat ik bestrijd.
Nouja, je hebt gelijk hoor. Ik had moeten schrijven dat ik nergens chips in een doorzichtige zak kan kopen die in de voor mij juiste smaak en juiste prijsstelling is.

Dat er bij sommige supermarkten chips wordt verkocht in een doorzichtige zak met smaken die ik niet wil tegen prijzen die ik niet wil betalen klopt inderdaad.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@JeroenE ik bedoel dat niet betweterig hoor. Voor hetzelfde geld was je echt gewoon op zoek geweest naar alternatieven, de één heeft meer eisen aan prijs/smaak dan de ander. :)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Zullen we de chips in de supermarkt laten verder? ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:15
Uit het lokale sufferdje: de afvalstoffenheffing stijgt (hier) volgend jaar met gemiddeld 58 euro (van 237 naar 295 euro), een stijging van 24,5%.
Het vaste tarief stijgt met 95 euro, en het variabele deel wordt (verwacht) van 70 naar 33 euro te gaan.
Blijkbaar wordt het aanbieden van restafval goedkoper!
Oftewel als je precies doet wat de gemeente claimt te willen, namelijk alles netjes recyclen en slechts eens per maand een zakje restafval over te houden, waarmee je variabele deel nu slechts 10-20 euro per jaar is, gaat dat volgend jaar met hooguit een paar euro omlaag terwijl je totale kosten met zo'n 35% stijgen.

Blijkbaar moeten de tienduizenden nieuwe (oranje) containers die zijn uitgedeeld om de tienduizenden (grijze) containers te vervangen nu opeens worden doorbelast. Wie had dat gedacht: we hebben meer rompslomp, meer werk, er wordt minder afval opgehaald, en we mogen er meer voor gaan betalen! Er zullen weer heel wat bureauambtenaren trots zijn dat ze dit voor elkaar hebben gekregen :+

Het hele sprookje dat afval een waardevolle grondstof is is hiermee ook doorgeprikt, het kost blijkbaar klauwen met geld om dat netjes gescheiden afval kwijt te raken. Wie-had-dat-ooit-gedacht... |:( 8)7 :X :F

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden.

• H12
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 06-12 12:33
Maar ze voegen wel een kek plaatje toe, waar hogere grafiek-kunde op is losgelaten.

En ze noemen iets over een hoog serviceniveau en weinig reserves. Volgens mij heeft de (deel)overgang van de grijze containers aan huis naar het systeem met ondergrondse containers in de wijk ze veel geld gekost en moet dat dit jaar ingehaald worden.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het zijn gewoon de stortkosten die verhoogd worden. Overal lees ik dit soort berichten, ongeacht de inzamelmethode.

• Wally2002
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:53
N1ckk schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:32:
[...]

Was vergeten het antwoord hier te plaatsen volgens mij, hierbij:

“Beste Nick,

Logisch dat je hierover in verwarring bent en je bent niet de enige hoor.

Wat Rotterdam gaat doen is niet nieuw.
Het restafval van Schiedamse inwoners wordt al sinds juni 2014 nagescheiden.
Anders dan Rotterdam kiezen wij ervoor om bronscheiding en nascheiding naast elkaar in te zetten voor het beste resultaat.
Ter info stuur ik je hierbij de brief die we hierover aan de raad gestuurd hebben.

Met vriendelijke groeten,”
Een nieuwe brief van het college in Schiedam over afval.
Men wil beter afval scheiden in de hoogbouw, echter hierdoor komt de exploitatie van Omrin (nascheiding in Heerenveen) in gevaar 8)7
Bij de vaststelling van het ‘Raadsbesluit Wijzigingsbesluit Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Schiedam’ in december 2018 is voor de tweede helft van 2019 een voorstel voor verbetering van de afvalscheiding in hoogbouw toegezegd. Dit voorstel vraagt om een zorgvuldig proces. Daarnaast spelen er diverse ontwikkelingen in de afvalbranche. Zo heeft Omrin aangegeven dat wanneer Schiedam de bronscheiding van PMD verder intensiveert, de financiële exploitatie van Omrin in gevaar zou kunnen komen. Omrin en Irado zijn hiervoor in gesprek. Tegelijkertijd worden de afspraken in het kader van de Raamovereenkomst Verpakkingen per 1 januari 2020 herzien. De gevolgen van genoemde ontwikkelingen worden momenteel in beeld gebracht. Dit maakt dat betreffend voorstel in de eerste helft van 2020 aan u zal worden voorgelegd.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/stank-voor-dank?

Ook weer een item van 10 minuten. Mensen snappen niet meer dat je door allerlei scheidingshoepels moet springen en je desondanks 25% verhoging krijgt. 80% van alle gemeenten verhoogt de afvalstoffenheffing, niet in de laatste plaats door de verhoogde verbrandingstarieven voor binnenlands afval.

Veel gesorteerd afval is niet schoon genoeg (plastic, papier) terwijl men het vaak niet eens uit onwil verkeerd scheidt. Verse pizzadozen moeten bij rest bijvoorbeeld, terwijl diepvries wel bij OPK kan.

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 01:12
Ik begrijp al die mensen volkomen. Afvalscheiden is 1, maar al die uitzonderingen zijn niet meer te verkopen. Papier in de papierbak, maar kassabonnetjes niet. Karton in de papierbak, maar pizzadozen niet. Plastic verpakkingen in de PMD, maar chipszakken niet.

Zo gaat het nooit werken. Je zult landelijk beleid moeten voeren welke afvalstromen het effectiefst zijn om apart in te zamelen en te verwerken, en vervolgens met de fabrikanten afspreken dat ze hun materialen en verpakkingen aanpassen om zo goed mogelijk aan te sluiten bij die stromen.

Chips kunnen best in een verpakking die uit zuiver kunststof bestaat, dus belast die fabrikant extra als hij 'onscheidbare' zakken blijft leveren. Kassabonnen kunnen prima op gewoon papier. Er zijn heus wel goede oplossingen te bedenken, maar organiseer het landelijk. Leg het niet bij gemeenten (die zijn te klein hiervoor) of, erger nog, bij burgers. Een burger kan in z'n eentje niet een fabrikant bewegen om milieuvriendelijker te verpakken, maar de regering kan dat wel.

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 06-12 11:47
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat kassabonnetjes niet bij het papier mogen. Gelijk gecontroleerd wat mijn afvalverwerker daar over zegt: het mag niet vanwege de gebruikte inkt. Ik gooi al zo lang als ik mij kan heugen de bonnetjes bij het oud papier want "papier", blijkbaar is dat dus te simpel gedacht :X

Hoeveel uitzonderingen, en waarschijnlijk dus ook veel gemaakte fouten, zijn er eigenlijk?

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:23

N1ckk

404 - title not found

Wally2002 schreef op zondag 10 november 2019 @ 14:13:
[...]

Een nieuwe brief van het college in Schiedam over afval.
Men wil beter afval scheiden in de hoogbouw, echter hierdoor komt de exploitatie van Omrin (nascheiding in Heerenveen) in gevaar 8)7

[...]
"Zo heeft Omrin aangegeven dat wanneer Schiedam de bronscheiding van PMD verder intensiveert, de financiële exploitatie van Omrin in gevaar zou kunnen komen. Omrin en Irado zijn hiervoor in gesprek"

Dus als Schiedam verder gaat met wat ze graag willen doen (afval scheiden) want milieu - maar ten koste van duidelijkheid en vereist investering in gedrag (dus communicatie) & controle, etc. - dan kan Omrin niet meer leveren voor dezelfde prijs |:(

Schiedam - Omrin is 198KM en dus (nog) niet goed met elektrische auto heen en weer te rijden. CBS 2012 stelt dat per inwoner er ongeveer 500kg afval wordt geproduceerd, zeg dat hiervan 10%(= PMD?) naar Omrin moet, dan is dat 77920 * (0,1 * 500kg) = 3.896.000KG afval worden vervoerd per jaar. Volgens mij heeft een vrachtwagen zo'n 20m3 aan capaciteit (heb ik van hier), en dan kijkende naar deze bron - dan is elke m3 gelijk aan 50 kilo PMD afval.

Dus 20m3 = 1000 kilo per lading. 3896000 / 1000 = 3896 vrachtwagens per jaar * 2*198 = 1.542.816KM afleggen voor duurzaamheid. Kan iemand me vertellen of dit verstandig is: als in kun je die kilometers compenseren in kosten, duurzaamheid, whatever t.o.v. de winst die je boekt? Ik ken dat weegschaaltje niet.

- - -

Ik vond deze video ook wel vermakelijk: YouTube: SCHIE TV: De Stem van Schiedam: Wat vindt u ervan dat afvalstoffenhe...

Vooral omdat niemand het besef lijkt te hebben wat de hoogte van deze kosten zijn t.o.v. omliggende gemeentes. Bij 2-persoonshuishouden: Schiedam wordt dus 352€, Rotterdam is 325€ (350€ voor 3 personen of meer) en Capelle a/d IJssel (ook Irado) is: 258€.

Zie ook: https://www.coelo.nl/inde.../lokale-lasten-calculator

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:24

Yucon

*broem*

Caayn schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:08:
Dit is de eerste keer dat ik hoor dat kassabonnetjes niet bij het papier mogen. Gelijk gecontroleerd wat mijn afvalverwerker daar over zegt: het mag niet vanwege de gebruikte inkt. Ik gooi al zo lang als ik mij kan heugen de bonnetjes bij het oud papier want "papier", blijkbaar is dat dus te simpel gedacht :X

Hoeveel uitzonderingen, en waarschijnlijk dus ook veel gemaakte fouten, zijn er eigenlijk?
Niet perse de inkt zelf, maar kassabonnetjes zijn een beetje plasticachtig. Kassabonnetjes zijn idd een beetje een lastige uitzondering. Maar voor de rest is het wat betreft pizzadozen e.d. nog wel te volgen; gewoon geen vettige meuk want die troep blijft ertussen zitten. Terwijl ik dit typ vraag ik me ook wel weer af hoe plakband weer van het papier geweekt wordt want dat levert eigenlijk hetzelfde probleem op als die kassabonnetjes.

• Zeror
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:51

Zeror

Ik Henk 'm!

Ik weiger om al mijn afval te scheiden. Ik vind dat ze iets teveel erin doordraven. Papier en glas apart inzamelen prima, maar verder scheiden doe ik niet. Ik woon alleen en als ik afval zou scheiden zou het afval veel lang in huis zijn omdat de vuilnisbak nog lang niet vol is. En halflege zakken steeds weggooien vind ik ook onnodig en zonde van m'n geld.

Nintendo ID: Zeror_rk | SW-6670-3316-6323
Stem op 👍: 'Henk' knop (uitproberen?) | Betrouwbare reviews in PW

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Kassabonnen zijn thermisch papier. Blijkbaar ook niet goed.

• Wally2002
N1ckk schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:09:
[...]

Dus als Schiedam verder gaat met wat ze graag willen doen (afval scheiden) want milieu - maar ten koste van duidelijkheid en vereist investering in gedrag (dus communicatie) & controle, etc. - dan kan Omrin niet meer leveren voor dezelfde prijs |:(
Het staat er nogal ambtelijk, maar waar het op neer komt is dat als het restafval te weinig herbruikbare fracties bevat, Omrin te weinig opbrengst heeft bij het nascheiden.
Als Schiedam dus blijft inzetten op bronscheiding (is al gedaan bij laagbouw, maar moet nu van de grond komen in hoogbouw) gaat dat financieel knellen.
Dat is dus het tweesporen beleid (waarbij eigenlijk alleen maar het eerste spoor 'bronscheiding' wordt gepromoot) dat dus niet goed blijkt samen te gaan. Daarom schrijven ze ook dat ze nog een tijdje nodig hebben om hier wat op te verzinnen.
Schiedam - Omrin is 198KM en dus (nog) niet goed met elektrische auto heen en weer te rijden. CBS 2012 stelt dat per inwoner er ongeveer 500kg afval wordt geproduceerd, zeg dat hiervan 10%(= PMD?) naar Omrin moet, dan is dat 77920 * (0,1 * 500kg) = 3.896.000KG afval worden vervoerd per jaar.
Schiedam voert juist (een deel van?) het restafval naar Omrin om het daar na te scheiden. Dat lijkt in ieder geval om de hoogbouw te gaan (bevat veel herbruikbare fracties en levert dus geld op bij nascheiden).
Het via bronscheiding ingezamelde PMD wordt voor zover ik het begrijp in de regio verwerkt.
Volgens mij heeft een vrachtwagen zo'n 20m3 aan capaciteit (heb ik van hier), en dan kijkende naar deze bron - dan is elke m3 gelijk aan 50 kilo PMD afval.

Dus 20m3 = 1000 kilo per lading. 3896000 / 1000 = 3896 vrachtwagens per jaar * 2*198 = 1.542.816KM afleggen voor duurzaamheid. Kan iemand me vertellen of dit verstandig is: als in kun je die kilometers compenseren in kosten, duurzaamheid, whatever t.o.v. de winst die je boekt? Ik ken dat weegschaaltje niet.
Ik ook niet, maar de kans lijkt me aanwezig dat het per schip gaat.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

#EmeryGone

Waar ik me eigenlijk over blijf verbazen; in een fastfoodrestaurant flikker je alles in een grote afvalbak. Papier, etensresten etc etc. Waarom moeten wij als burger actief alles scheiden. Waar zit dat verschil met het bedrijfsleven?

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 14:39
Gunner schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:19:
Waar ik me eigenlijk over blijf verbazen; in een fastfoodrestaurant flikker je alles in een grote afvalbak. Papier, etensresten etc etc. Waarom moeten wij als burger actief alles scheiden. Waar zit dat verschil met het bedrijfsleven?
Ik gok dat de gemeente het afval voor minder geld aan de afvalverwerking kwijt kan als het goed gescheiden is, dan de McDonalds betaald voor gemengd afval.

• PhilipsFan
  • Laatst online: 01:12
Het lijkt me dat juist de McDonalds ultieme controle heeft over wat er precies in die bak terechtkomt. Ze leveren immers zelf alle verpakkingen. Dus het zou me niet verbazen als ze iets handigs hebben bedacht om dat weer te scheiden.

Of ze betalen er inderdaad voor.

• odan
  • Laatst online: 22:24

odan

The dark side is within all!

PhilipsFan schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:22:
[...]

Het lijkt me dat juist de McDonalds ultieme controle heeft over wat er precies in die bak terechtkomt. Ze leveren immers zelf alle verpakkingen. Dus het zou me niet verbazen als ze iets handigs hebben bedacht om dat weer te scheiden.

Of ze betalen er inderdaad voor.
mcdonals:

https://www.duurzaambedri...-mcdonalds-afval-duurzaam

Pulse mee voor GoT!

• sassymousasi
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14:44
vanaalten schreef op maandag 11 november 2019 @ 12:56:
[...]

Ik gok dat de gemeente het afval voor minder geld aan de afvalverwerking kwijt kan als het goed gescheiden is, dan de McDonalds betaald voor gemengd afval.
Het kost uiteindelijk meer geld. Meer wagens moeten er rijden. Het scheiden gebeurt minder goed, machines kunnen dat beter en goedkoper. Het vervangen van alle inzamelpunten heeft ook geld gekost.

Scheiden voor de bron is echt stupide, duur en niets meer dan een stomme manier om de milieu hysterische mensen hun zin te geven.

• Gitarist
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:13:
[...]
Terwijl ik dit typ vraag ik me ook wel weer af hoe plakband weer van het papier geweekt wordt want dat levert eigenlijk hetzelfde probleem op als die kassabonnetjes.
Dit vraag ik mij ook af. En bijvoorbeeld die hele plakkaten die ze tegenwoordig op je pakket plakken (een plakkende plastic verpakking waar dan weer een A4-tje in zit. Ik zit nu altijd moeilijk te doen om dat zo veel mogelijk eraf te halen, maar omdat de lijm zo goed is lukt dat nooit volledig.

Idem met verpakkingen van plastic waar dan weer een kartonnen wikkel omheen zit. Het lijkt alsof ze die kartonnen wikkel de laatste tijd weer steeds vaker vastplakken aan het plastic, waardoor je het weer niet van het plastic kan scheiden. Dus nu gooi ik dat dan maar in z'n geheel bij het restafval. :|

• Gunner
  • Niet online

Gunner

#EmeryGone

sassymousasi schreef op maandag 11 november 2019 @ 13:33:
[...]

Het kost uiteindelijk meer geld. Meer wagens moeten er rijden. Het scheiden gebeurt minder goed, machines kunnen dat beter en goedkoper. Het vervangen van alle inzamelpunten heeft ook geld gekost.

Scheiden voor de bron is echt stupide, duur en niets meer dan een stomme manier om de milieu hysterische mensen hun zin te geven.
Mee eens, maar toch wil elke gemeente je het tegenovergestelde doen geloven om hun plannen door te drukken. Bij ons komen ergens volgend jaar de ondergrondse containers.

• sassymousasi
Gunner schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:41:
[...]

Mee eens, maar toch wil elke gemeente je het tegenovergestelde doen geloven om hun plannen door te drukken. Bij ons komen ergens volgend jaar de ondergrondse containers.
Ik begrijp nog steeds niet wat daarachter zit. Het lijkt me niet dat die lobby zoveel invloed heeft. Hebben afval verwerkers er ook voordeel bij?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

#EmeryGone

sassymousasi schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:43:
[...]

Ik begrijp nog steeds niet wat daarachter zit. Het lijkt me niet dat die lobby zoveel invloed heeft. Hebben afval verwerkers er ook voordeel bij?
Ik weet niet of je HVC kent, maar er zijn zo'n 44 gemeentes die eigenaar van dat bedrijf zijn. Wellicht verklaart dat het een en ander?

• sassymousasi
Gunner schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:45:
[...]

Ik weet niet of je HVC kent, maar er zijn zo'n 44 gemeentes die eigenaar van dat bedrijf zijn. Wellicht verklaart dat het een en ander?
Hmm interessant. Daar zou eigenlijk een soort Follow the Money onderzoek naar gedaan moeten worden. Ik denk namelijk wel dat je in de goede richting zit.

sassymousasi wijzigde deze reactie 11-11-2019 15:48 (5%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

sassymousasi schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:43:
[...]

VANG beleid gaat ervan uit dat restafval bijkans 'verdwijnt' in 2025. Dan is de norm 30kg per persoon. Dus net meer dan een halve kilo/week per persoon.

Zie hier de doelstelling met flitsende PDFjes en wensdenken: https://www.vang-hha.nl/programma/

In de PDFjes van bv minder afval zie je ook de wens om naar omgekeerd inzamelen te gaan.

Beetje grasduinen en het wordt eigenlijk alleen maar erger.
Tijdens deze ochtend waren de gemeenten Deventer, Gouda en Ede uitgenodigd om hun ervaringen te delen over hun Diftartraject. Tips van deze gemeenten zijn om het invoeren van Diftar van tevoren goed te framen en communiceren naar de gemeenteraad en inwoners. Diftar is een middel, financiële prikkel, om het aantal kilo’s restafval flink te reduceren, maar niet per sé bedoeld om heffingen te verlagen. Met Diftar ga je niet omlaag in kosten, maar stijgen de kosten minder hard.
Framen? Dat doe je toch niet? ;) Qua bedragen was in 2017 nog wel anders en niks van waar dat het duurder was... https://www.vang-hha.nl/n...2017/diftar-leidt-lagere/
1.2 VANG: het Diftar-paradox

Doordat inwoners door de diftar-prikkel veel beter zijn gaan scheiden dan de gemeente had verwacht, ontstaat er bij die gemeenten wel eens een gat in de begroting: minder inkomsten vanwege minder aanbod van restafval (zakken, minicontainers of stortingen in verzamelcontainers). Dat wordt wel eens de diftar-paradox genoemd.

Gemeenten komen dan voor de keuzes te staan om de vaste heffing te verhogen of het bedrag per aanbieding, het variabele deel. Beide zijn natuurlijk een slecht signaal naar de burger: jullie doen het te goed en daarom gaan de prijzen omhoog. Daarom wordt door enkele gemeenten nu ook gedacht aan een kleine diftarheffing op het PMD. Ook geen best signaal natuurlijk, want voor PMD bestaat producentenverantwoordelijkheid. Wellicht toch maar toegeven dat je de inwoners hebt onderschat en dat er een correctie moet plaatsvinden, bij voorkeur door de vaste heffing te verhogen. Dat is toch al nodig vanwege de verhoogde verbrandingsbelasting. Bovendien heeft een heel groot deel van de burger geen flauw benul wat ze nu betalen aan vaste afvalstoffenheffing.

Even verder
Petra Bulk, senior beleidsadviseur team vergunningen, toezicht en handhaving van gemeente Venray, vertelde over het proces van Venray om camera’s te plaatsen rondom ondergrondse container parken. In Venray heeft men al veel interventies uitgevoerd om bijplaatsingen tegen te gaan. Toch kreeg men de overtreders niet te pakken en voert men nu een pilot uit met camera toezicht. Eerst was het juridisch (privacy) dichtgetimmerd door, er werden bijvoorbeeld mobiele camera’s ingezet. Er zijn 9 hotspots en Boa’s lezen de camerabeelden uit van deze locaties. Overtredingen worden automatisch herkend en beelden hiervan worden opgeslagen en bekeken. Het resultaat van alle communicatie rondom de pilot en de camera’s zelf heeft tot nu toe een daling van bijplaatsingen tot gevolg.
Dafuq?! Met mobiele camera's geen privacyvraagstuk?

Ik kom ook op geen enkele pagina nog nascheiden tegen, alsof dat niet in de policy past.

Na zoeken toch een hit.
https://etalage.argumentenfabriek.nl/rws/index.html#/opties

Bijzonder dat bij nascheiding de verbrandingsoven alleen staat op het slotstuk, dat is bij bronscheiden ook zo, maar lijkt wel ontkent te worden.

Overigens wel één hosannaverhaal voor nascheiden (in mijn ogen dan):
https://www.vang-hha.nl/n...018/almere-did-it-180-50/

GFT, OPK en Rest is er nu bij de huishoudens. Textiel in de bekende inzamelbakken. Men gaat dus met nascheiden van PMD naar 50 kg toe en met een verdere sortering ging het zelfs nog naar 35kg restafval. Bijzonder dat dat niet de voorpagina's haalt bij VANG. Veel van de gemeentes die het zogenaamd heel goed doen liggen in het buitengebied waar men vaak ook een bedrijfsafval container heeft.

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op maandag 11 november 2019 @ 10:30:
80% van alle gemeenten verhoogt de afvalstoffenheffing, niet in de laatste plaats door de verhoogde verbrandingstarieven voor binnenlands afval.
Maar die tariefverhoging is toch ook gewoon beleid? Het wordt gebracht alsof het een vast gegeven is waar we niets aan kunnen doen, maar het is toch gewoon ook een belastingverhoging aan de verbrandingskant?

Het is ook zo typisch voor ambtenaren om een system wat decennialang goed werkt compleet overhoop te halen waardoor miljoenen mensen er ontevreden over zijn, om vervolgens de tarieven flink te verhogen!
Meer werk, meer stank en meer kosten, en de gemeenten kloppen zichzelf op de borst 8)7

Is er ook enig inzicht in het aantal FTE dat betrokken is bij de afvalverwerking? Ik heb namelijk sterk het idee dat er in vele honderden gemeenten overal een paar banen zijn gecreeerd voor bureauambtenaren die geen vuilniszak aanraken, maar wel hun baan hebben aan het verzinnen van deze ongein. Inclusief vele brieven en kleurenbrochures, allemaal onzin die nooit nodig was geweest maar ze zijn zo hun eigen baan aan het veiligstellen.
En als er enkele duizenden ambtenaren extra betaald moeten worden uit de afvalstoffenheffing is het inderdaad niet vreemd dat de kosten stijgen.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
sassymousasi schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:47:
Hmm interessant. Daar zou eigenlijk een soort Follow the Money onderzoek naar gedaan moeten worden. Ik denk namelijk wel dat je in de goede richting zit.
Mocht je dergelijke informatie vinden dan zou ik daar zeker in geïnteresseerd zijn. Vooralsnog kom ik niet verder dan roepende tegenstanders of fabrikanten van verwerkingsmachines die claims doen dat het achteraf allemaal beter is. Daarentegen zijn gemeenten ook niet altijd transparant over hoe, wat en waarom.
Ik zou wel eens objectieve onderzoeken willen zien naar dit soort kwesties.

• RemcoDelft
Gonadan schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:42:
Ik zou wel eens objectieve onderzoeken willen zien naar dit soort kwesties.
DIe objectieve onderzoeken hadden natuurlijk moeten plaatsvinden voordat elke gemeente maar wat ging experimenteren.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:50:
DIe objectieve onderzoeken hadden natuurlijk moeten plaatsvinden voordat elke gemeente maar wat ging experimenteren.
Je kunt het lastig onderzoeken als het nog niet gedaan is. Voor hetzelfde geld is er wel degelijk vooraf onderzoek gedaan en leek het best een goed idee.
Daarbij kan je natuurlijk onmogelijk elke beleidskeuze vooraf laten gaan door een grondig, objectief, wetenschappelijk onderzoek. ;)

• RemcoDelft
Gonadan schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:57:
Daarbij kan je natuurlijk onmogelijk elke beleidskeuze vooraf laten gaan door een grondig, objectief, wetenschappelijk onderzoek. ;)
Dat moet je inderdaad niet willen, als je in plaats daarvan honderden gemeenten en duizenden gemeenteambtenaren allemaal zelf opnieuw het wiel kan laten uitvinden ter vervanging van een systeem wat al decennialang goed werkt :F

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:02:
Dat moet je inderdaad niet willen, als je in plaats daarvan honderden gemeenten en duizenden gemeenteambtenaren allemaal zelf opnieuw het wiel kan laten uitvinden ter vervanging van een systeem wat al decennialang goed werkt :F
Goed als in je hebt er zo weinig mogelijk last van en bent er aan gewend? Dat een systeem voor veel mensen naar tevredenheid werkt betekent niet dat het niet voor verbetering vatbaar zou kunnen zijn.
Volgens die redenatie zouden we nu ook allemaal nog muntjes in de parkeermeter duwen. :D

• RemcoDelft
Gonadan schreef op maandag 11 november 2019 @ 23:08:
Goed als in je hebt er zo weinig mogelijk last van en bent er aan gewend? Dat een systeem voor veel mensen naar tevredenheid werkt betekent niet dat het niet voor verbetering vatbaar zou kunnen zijn.
Een verbetering zou gebaseerd moeten zijn op zo nodig een kleinschalig experiment om uit te vinden wat beter werkt: scheiding aan de keukentafel of voor de verbrandingsoven. Nu is vrijwel het hele land een experiment.
Volgens die redenatie zouden we nu ook allemaal nog muntjes in de parkeermeter duwen. :D
Dat werkte inderdaad aanzienlijk beter dan pasjes.

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Señor Sjon schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:57:
[...]

1.2 VANG: het Diftar-paradox

Doordat inwoners door de diftar-prikkel veel beter zijn gaan scheiden dan de gemeente had verwacht, ontstaat er bij die gemeenten wel eens een gat in de begroting: minder inkomsten vanwege minder aanbod van restafval (zakken, minicontainers of stortingen in verzamelcontainers). Dat wordt wel eens de diftar-paradox genoemd.
Ergens is het gewoon een fout in die framing ehh communicatie. Duurzaamheid kost doorgaans meer (what's in a name 8)7 ). Alleen met diftar krijg je dus korting en sowieso heerst er een tendens dat er kosten worden bespaard. Logischer want de boodschap "scheid je afval voor een hogere rekening" zal niet top converteren denk ik :F

• Dhrax
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 16:51
Zeror schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:20:
Ik weiger om al mijn afval te scheiden. Ik vind dat ze iets teveel erin doordraven. Papier en glas apart inzamelen prima, maar verder scheiden doe ik niet. Ik woon alleen en als ik afval zou scheiden zou het afval veel lang in huis zijn omdat de vuilnisbak nog lang niet vol is. En halflege zakken steeds weggooien vind ik ook onnodig en zonde van m'n geld.
Een zak kan ook prima uit de vuilsnisbak als deze niet vol is ;)

In de zomer is het max 1 a 2 dagen voor deze de berging in gaat. De zakken prop ik dan later wel bij elkaar in zodat ik alsnog 1 volle zak kan wegbrengen. Als je degelijk zakken hebt en goed sluit dan ruik je hier helemaal niks van.

Laatste geef ik je gelijk in, halve zakken weggooien is inderdaad te duur. Met een beetje propwerk (lees: stevig aantrappen) krijg ik wel 2 a 3 zakken in z'on ondergrondse container.

Intel i7 4770K | MSI Z87-G45 Gaming5 | Noctua DH-15 | Kingston HyperX Savage DDR3 1866 16GB | Gigabyte GTX980Ti | BeQuiet! Straight Power10 800W | Focusrite Scarlet 2i4 | Logitech G903 | Logitech G910 Orion Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum |

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Dhrax schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:46:
[...]
Laatste geef ik je gelijk in, halve zakken weggooien is inderdaad te duur. Met een beetje propwerk (lees: stevig aantrappen) krijg ik wel 2 a 3 zakken in z'on ondergrondse container.
Ik hoef gelukkig niet naar een ondergrondse container. We hebben met ons appartementencomplex een afvalcontainer. Heeft iemand gewoon op naam van z'n bedrijf aangevraagd en we leggen gewoon allemaal wat in daarvoor. Geen gezeik met ondergrondse containers daardoor.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:46:
Een verbetering zou gebaseerd moeten zijn op zo nodig een kleinschalig experiment om uit te vinden wat beter werkt: scheiding aan de keukentafel of voor de verbrandingsoven. Nu is vrijwel het hele land een experiment.
Is dat niet gebeurd dan? Ik lees toch steeds maar weer aannames over hoe ze het gedaan zouden hebben en dat het anders had gemoeten.
Onder de streep kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat je linksom of rechtsom toch op de conclusie uit gaat komen dat niets veranderen altijd het beste was gebleven.
Waar zijn nu de harde feiten en conclusies? Stemming maken blijven roepen dat ze het maar gewoon door drukken om banen te creëren en dat achteraf scheiden onbetwistbaar beter is is niet houdbaar.

Er zijn verschillende gemeenten, verschillende samenstellingen en verschillende omstandigheden. Ik ga echt niet zitten beweren dat omgekeerd inzamelen zoveel beter is, maar een groot deel van de weerstand is ook weer op onderbuik gebaseerd en niet op feiten.
RemcoDelft schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 09:46:
Dat werkte inderdaad aanzienlijk beter dan pasjes.
Ah, verandering... :z

Gonadan wijzigde deze reactie 12-11-2019 20:16 (8%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

@Gonadan Lees mijn linkje over Almere. Dat is defacto de oude situatie met GFT, OPK en Restafval containers. En presto, men komt met nascheiding van PMD op 50kg uit. Met wat meer voorlichting is 35kg er ook nog uit te persen.

En het leuke is, voor de burger hoeft helemaal niks te veranderen. Geen lijstjes met wat moet waar, maar niet als x, y of z erbij zit.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:26:
@Gonadan Lees mijn linkje over Almere. Dat is defacto de oude situatie met GFT, OPK en Restafval containers. En presto, men komt met nascheiding van PMD op 50kg uit. Met wat meer voorlichting is 35kg er ook nog uit te persen.

En het leuke is, voor de burger hoeft helemaal niks te veranderen. Geen lijstjes met wat moet waar, maar niet als x, y of z erbij zit.
Het bevestigt bovenal het vooroordeel over Almere en de inwoners, maar dat terzijde. ;)

Het verhaal klinkt mooi, want als gemak en succes samen gaan dan kan natuurlijk niemand tegen zijn, maar er kleven wel wat punten waar ik steeds meer terug blijf komen.
Allereerst hebben ze een pilot machine, dus om nascheiding een succesverhaal te maken moet je wel even de machines vervangen. Dat is juist één van de argumenten waarom je niet zomaar kunt zeggen dat het overal beter is, want dat is ook een kostbare exercitie en niet overal zonder meer haalbaar. Dat sluit ook aan bij de WC-eend verhalen van de fabrikanten van die machines die altijd roepen dat nascheiden beter is, die kunnen weer goed verdienen aan het vroegtijdig vervangen van verwerkingsmachines.
Daarnaast betreft het een pilot waarbij de bewoners zelf deelname aangevraagd hebben en dus buitengewoon gemotiveerd zijn om het tot een succes te brengen, en toch is meer voorlichting nodig.

De kern blijft wat mij betreft overeind. Voorlichting moet beter en het succes hangt in grote mate af van de motivatie van mensen. En daar ligt ook het (voor mij nogal frustrerende) knelpunt, zolang mensen ergens simpelweg geen zin in hebben zal het nooit succesvol worden, ongeacht of de methode nu beter is of niet.
Nascheiding als methode is niet per definitie beter, die stelling blijft gewoon een mening.

Punt is wel dat je keer op keer ziet hoe veel burgers in de wedstrijd staan, zie ook maar weer het stikstoftopic. Misschien moet ik maar gewoon het idee opgeven dat mensen volwassen nadenken over hun wereld en accepteren dat we gedwee afglijden naar een combinatie van Idiocracy en Wall-E. ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Zo'n machine is goedkoper dan hele steden volplakken met ondergrondse bakken met dito infrastructuur.

Je kan ook proberen niet op je moral high ground te gaan zitten natuurlijk. ;) Mensen hebben hele andere problemen in hun leven dan ook nog eens gezeur over karton wat geen karton mag heten e.d. na te gaan.

• MrMonkE
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 00:01

MrMonkE

★☆Bananarama fan☆★

Gescheiden afval ophalen is onrendabel en slechter dan niet scheiden. Dit was althans het antwoord van Amsterdam (Misschien zelfs specifiek GL, is al weer een tijdje terug) toen hen werd gevraagd waarom hardvochtig word vastgehouden aan gescheiden afval. Waarom toch doorgaan? Om het domme burgerlijke gepeupel op te voeden.

Dus.. jij moet gemilieuhersenspoeld worden door hun.
Dat is je antwoord.

Doe eens notificaties voor verwijderde posts. Heb weer allemaal notifications die nergens heen gaan.

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22:07
De een noemt het gezeur, de ander ziet het als een verplichting voor het meedoen in de maatschappij :)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:30:
Je kan ook proberen niet op je moral high ground te gaan zitten natuurlijk. ;) Mensen hebben hele andere problemen in hun leven dan ook nog eens gezeur over karton wat geen karton mag heten e.d. na te gaan.
Gooi er maar een knipoog bij, maar je wilt het dus weg zetten als 'moral high ground' drogreden?
Alsof het bewust bezig zijn met je eigen consumptie en afval wat je genereert iets is wat je realistisch gezien niet mag nastreven?
Bizar, wat voor egocentrische tokkiemaatschappij streef je na dan? Je kunt dat oprecht niet serieus menen mag ik hopen. :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik viel over
Punt is wel dat je keer op keer ziet hoe veel burgers in de wedstrijd staan, zie ook maar weer het stikstoftopic. Misschien moet ik maar gewoon het idee opgeven dat mensen volwassen nadenken over hun wereld en accepteren dat we gedwee afglijden naar een combinatie van Idiocracy en Wall-E.
Mensen die niet een sorteerstraat thuis willen zijn niet volwassen? Daar komt het zo'n beetje op neer.

Een maatschappij waarin de overheid niet gaat beleren, maar pragmatisch blijft. Dat GFT, OPK en rest niet bij elkaar kunnen is prima te billijken en goed te doen. Maar enkel PMD nog thuis en voor restafval ga je maar op pad? Daar overschrijd je een grens.

Afval ophalen is een volksgezondheid ding tegen ongedierte e.d. Het is nu gekaapt voor het milieu.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 13-11-2019 12:05 (37%)

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:00:
...
Afval ophalen is een volksgezondheid ding tegen ongedierte e.d. Het is nu gekaapt voor het milieu.
Afvalproductie- en verwerking is tenminste een volksgezondheid- en milieuding

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:49:
[...]

Gooi er maar een knipoog bij, maar je wilt het dus weg zetten als 'moral high ground' drogreden?
Alsof het bewust bezig zijn met je eigen consumptie en afval wat je genereert iets is wat je realistisch gezien niet mag nastreven?
Bizar, wat voor egocentrische tokkiemaatschappij streef je na dan? Je kunt dat oprecht niet serieus menen mag ik hopen. :)
Is het doel om burgers een bepaalde richting op te dwingen of om zaken praktisch op te lossen?

De maakbare samenleving is een lange weg zonder garantie op succes. Het 'moeilijk maken' voor de burger helpt al niet mee.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:00:
Ik viel over

[...]

Mensen die niet een sorteerstraat thuis willen zijn niet volwassen? Daar komt het zo'n beetje op neer.
Dan begrijp ik je, zo was mijn opmerking ook weer niet bedoeld.

Die komt meer voort uit het feit dat ik steeds meer mensen zich in allerlei bochten zie wringen om elke maatregel, welke dan ook, maar gewoon tegen te spreken met non-argumenten zolang er maar niets verandert. En dan liefst naar andere partijen wijzen.
Dat vind ik geen volwassen gedrag, maar dat gaat wel wat verder dan puur plastic scheiden.
Een maatschappij waarin de overheid niet gaat beleren, maar pragmatisch blijft. Dat GFT, OPK en rest niet bij elkaar kunnen is prima te billijken en goed te doen. Maar enkel PMD nog thuis en voor restafval ga je maar op pad? Daar overschrijd je een grens.
Nee daar passeer je een punt waar een aantal mensen moeite mee hebben, meer is het niet. Voor heel veel mensen is er helemaal geen grens overschreven en is het prima te billijken.

Naar aanleiding van verhalen over de implementatie in bepaalde gemeenten (waaronder jij) en over de thuissituatie van mensen kan ik echt heel goed begrijpen dat niet iedereen blij is met de methode waar hij/zij mee opgescheept is. Dan heb ik er ook helemaal geen moeite mee als je dat als argument gebruikt om het anders te willen.
Waar ik dan wel weer over val is dat het met regelmaat als maatstaf voor iedereen gebruikt wordt. Omdat het voor sommige mensen niet werkt, werkt het voor niemand en is de methode ruk. Daar ga ik niet in mee en ageer ik (soms te) fel tegen. Ik zie het namelijk ook voor heel veel mensen wel gewoon goed werken. :)
Afval ophalen heeft meerdere belangen, dat het van oudsher primair gebeurde vanwege hygiëne betekent niet dat zoiets niet in de loop der tijd kan veranderen. Tegenwoordig spelen ook milieu, klimaat, bruikbare grondstoffen en economische belangen mee. Dat is gewoon anders dan vroeger dus gaat het ook anders dan vroeger.
Roenie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:24:
[...]
Is het doel om burgers een bepaalde richting op te dwingen of om zaken praktisch op te lossen?

De maakbare samenleving is een lange weg zonder garantie op succes. Het 'moeilijk maken' voor de burger helpt al niet mee.
Het is een samengesteld doel, dat maakt het vraagstuk ook complex.

Gonadan wijzigde deze reactie 13-11-2019 12:39 (8%)

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:30:
Zo'n machine is goedkoper dan hele steden volplakken met ondergrondse bakken met dito infrastructuur.
Of bij tienduizenden mensen de grijze container te vervangen door een gloednieuwe grijze container maar dan met oranje deksel...
Gonadan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:38:
Waar ik dan wel weer over val is dat het met regelmaat als maatstaf voor iedereen gebruikt wordt. Omdat het voor sommige mensen niet werkt, werkt het voor niemand en is de methode ruk. Daar ga ik niet in mee en ageer ik (soms te) fel tegen. Ik zie het namelijk ook voor heel veel mensen wel gewoon goed werken. :)
"Mijn" gemeente doet dat precies andersom: een kleinschalige test waarbij mensen vrijwillig hun grijze container konden laten vervangen door een container voor alleen PMD. Vervolgens waren de mensen die daar bewust voor gekozen hadden redelijk tevreden, waarna de gemeente dat als maatstaf gebruikte om te extrapoleren naar degenen die hier bewust niet voor gekozen hadden.
Afval ophalen heeft meerdere belangen, dat het van oudsher primair gebeurde vanwege hygiëne betekent niet dat zoiets niet in de loop der tijd kan veranderen. Tegenwoordig spelen ook milieu, klimaat, bruikbare grondstoffen en economische belangen mee. Dat is gewoon anders dan vroeger dus gaat het ook anders dan vroeger.
Het primaire doel van afval ophalen zou nooit mogen veranderen: hygiene zou altijd op nummer 1 moeten staan. Het milieubelang van gescheiden ophalen is op z'n minst discutabel, maar wat het klimaat betreft maakt het welgeteld helemaal niets uit wat wij ermee doen. Gelukkig maar, want de extra ritten en extra vrachtwagens zouden anders nog best eens schadelijker kunnen zijn dan het vorige beleid.

RemcoDelft wijzigde deze reactie 13-11-2019 13:12 (10%)

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:38:
...Naar aanleiding van verhalen over de implementatie in bepaalde gemeenten (waaronder jij) en over de thuissituatie van mensen kan ik echt heel goed begrijpen dat niet iedereen blij is met de methode waar hij/zij mee opgescheept is. Dan heb ik er ook helemaal geen moeite mee als je dat als argument gebruikt om het anders te willen.

Waar ik dan wel weer over val is dat het met regelmaat als maatstaf voor iedereen gebruikt wordt. Omdat het voor sommige mensen niet werkt, werkt het voor niemand en is de methode ruk. Daar ga ik niet in mee en ageer ik (soms te) fel tegen. Ik zie het namelijk ook voor heel veel mensen wel gewoon goed werken...
Dat is erg afhankelijk van de mensen waarmee je normaal gesproken spreekt en waar je woont. Net zoals niet iedereen tegen gescheiden inzameling is, is ook niet iedereen voor. De een vindt het te veel moeite en de ander niet. Je kunt niet voor een ander bepalen of het al dan niet veel moeite voor die persoon is. Wat dat betreft gebruik je jouw maatstaf dan namelijk ook voor iedereen ;)

Er zijn gewoon mensen die het geen flikker interesseert. Dan kun je wel allerlei zaken bedenken, maar niets gaat bij die personen werken. Er is ook een groep die best bereid is wat te doen, mits het eenvoudig en efficiënt is. En dan heb je mensen die er alles aan doen om al hun afval precies in de juiste bak te gooien. Die eerste groep krijg je niet zo ver, de tweede daar is winst te halen (mits je het makkelijk maakt) en die derde groep die doet het toch wel, dus die hoef je niet mee te krijgen. Wel is de vraag hoe de verhouding tussen die groepen is. 1:8:1? Of 1:7:2? Wie het weet mag het zeggen.

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06-12 12:25
Ook de gemeente Groningen zegt dat achteraf scheiden beter is dan door de burgers maar ik snap niet waarom ze beide systemen niet combineren:
Elke straat heeft al ondergrondse restafvalbakken en elke wijk heeft glasbakken en papierbakken. Waarom niet op wijkniveau GFT en PMT bakken plaatsen zodat de bewuste burger voor kan scheiden. En die stromen kan je alsnog door de scheidingsfabriek sturen, ik neem aan dat die fabriek een stuk sneller en beter kan werken als het afval al redelijk voorgesorteerd wordt aangeleverd.

-specs-

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:11:
Of bij tienduizenden mensen de grijze container te vervangen door een gloednieuwe grijze container maar dan met oranje deksel...
Wellicht waren die bakken toch al aan vervanging toe? Bij ons zijn ze ook wel eens tussendoor vervangen, dat soort dingen gebeuren.
Het is een beetje onderbuikroepen, we weten gewoon niet hoe die kostenstromen lopen en hoe het nu echt in elkaar steekt.
Dat zou ik toch wel eens graag willen, maar als je zoekt naar feiten stuit je toch al snel op politiek en onderbuik. Misschien eens echt grondig tijd voor maken, maar de vraag is wat ik daarmee win. :P
Het primaire doel van afval ophalen zou nooit mogen veranderen: hygiene zou altijd op nummer 1 moeten staan. Het milieubelang van gescheiden ophalen is op z'n minst discutabel, maar wat het klimaat betreft maakt het welgeteld helemaal niets uit wat wij ermee doen. Gelukkig maar, want de extra ritten en extra vrachtwagens zouden anders nog best eens schadelijker kunnen zijn dan het vorige beleid.
Dat ben ik niet met je eens. Het primaire doel wordt nog altijd behaald, dus waarom zou men niet ook naar andere doelen mogen kijken?
Als men weet te stimuleren dat consumenten bewuster naar hun afvalproductie kijken en weten te verbeteren of verminderen dan is dat toch ook gewoon indirect een klimaatvoordeel.
Of omgekeerd inzamelen en de wijze waarop dat soms geïmplementeerd wordt de juiste methode is kan je uiteraard over discussiëren, maar dat doet niets af aan de potentie van het stimuleren.
Roenie schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:24:
Dat is erg afhankelijk van de mensen waarmee je normaal gesproken spreekt en waar je woont. Net zoals niet iedereen tegen gescheiden inzameling is, is ook niet iedereen voor. De een vindt het te veel moeite en de ander niet. Je kunt niet voor een ander bepalen of het al dan niet veel moeite voor die persoon is. Wat dat betreft gebruik je jouw maatstaf dan namelijk ook voor iedereen ;)
Absoluut niet. Ik zie en erken meningen van twee kanten, daarom blijf ik ook volhouden dat ik beide opties begrijp en afhankelijk van de situatie een voordeel zou zien voor één van de opties.

In tegenstelling tot de tegenstanders beweer ik totaal niet dat er maar één methode goed kan werken. :)
Er zijn gewoon mensen die het geen flikker interesseert. Dan kun je wel allerlei zaken bedenken, maar niets gaat bij die personen werken. Er is ook een groep die best bereid is wat te doen, mits het eenvoudig en efficiënt is. En dan heb je mensen die er alles aan doen om al hun afval precies in de juiste bak te gooien. Die eerste groep krijg je niet zo ver, de tweede daar is winst te halen (mits je het makkelijk maakt) en die derde groep die doet het toch wel, dus die hoef je niet mee te krijgen. Wel is de vraag hoe de verhouding tussen die groepen is. 1:8:1? Of 1:7:2? Wie het weet mag het zeggen.
Precies, dat is ook de kern van veranderingsmanagement. Je hebt altijd een groep die vanzelf al mee doet, een groep die koste wat kost tegen werkt en een (meestal veruit de grootste) groep die mits juist gestimuleerd in beweging te krijgen is.
Juist die laatste groep is nu inderdaad de groep die gaat bepalen of het een succes wordt of niet. De tegenstanders die ongeacht alles tegen blijven hoor je vaak het meest, terwijl je die feitelijk moet negeren.

In die zin hebben veel gemeenten al ingezien dat iets viezer plastic accepteren een stuk beter werkt dan heel rigide alleen brandschoon transparant plastic accepteren. Ik denk alleen dat er nog wel een paar schepjes bovenop de voorlichting mag en men wat meer ezelsbruggetjes of simpele redenaties moet gaan uiten in plaats van een A3 met lijstjes.
Niemand gaat namelijk die lijstjes uit z'n hoofd leren, er moeten wat logische richtlijnen zijn die, mits je ze volgt, zorgen dat je 95% al goed doet.

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Voor mij ligt de bal bij de fabrikanten; zoals geen plastic raampjes in kartonnen hagelslagverpakkingen. En bij het scheiden bij de afvalverwerker; sensoren die allerlei texturen enzovoort kunnen detecteren en dan dat kunnen scheiden op de loopband. En tussendoor het oude verzamelen behouden. Restafval, groene bak voor tuinafval en de papier/kartonnenbak.

Hoppa klaar. Als ik naar mezelf kijken, en dan ook naar de vergrijzing enzovoort, dan wil ik niet met 10kg kattengrind aantal straten lopen als het o.a vriest, hittegolf, schorriemorrie op straat enzo. Heb soms het idee dat de politici alles willen scheiden ergens in een buitenbuurt in de stad wonen, met een alleenstaand huis en een megagrote tuin en keuken waar ze al die kliko's en afvalbakjes kwijt kunnen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Al die politici hebben een chauffeur, huishoudster, tuinman, etc. etc. Da's dus makkelijk beleid maken. :P

De bal ligt zeker óók bij de fabrikanten en winkels, daar mag wat mij betreft wel wat meer druk op dan alleen maar wat belasting die ze toch meteen weer doorberekenen aan de consument.
Maar ja, zie ook de andere topics in AWM: de politiek is beter in maatregelen voor de burger dan voor de bedrijven.

• N1ckk

N1ckk

404 - title not found

Onzin. Beleidsmakers op gemeentelijk niveau verdienen niet de wereld, hebben geen chauffeur en waarschijnlijk ook meer zonder tuinman dan met.

Fabrikanten zullen steeds duurzamer worden, waar consumenten er meer op letten. Dat is dan wel weer mooi aan het kapitalistische systeem.

• RemcoDelft
Gonadan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:48:
Wellicht waren die bakken toch al aan vervanging toe?
Onwaarschijnlijk. Die van mij was een paar maanden oud (de vorige was in de wagen verdwenen). Als ik bij mijn ouders in de wijk kijk zijn die containers volgens mij uit 1986 en nog prima, dus hier konden ze ook nog lang mee. Ik heb nog nooit gezien dat containers massaal preventief worden vervangen.
Het is een beetje onderbuikroepen, we weten gewoon niet hoe die kostenstromen lopen en hoe het nu echt in elkaar steekt.
Je lijkt erg overtuigd dat gemeenten het echt allemaal fantastisch doen, maar als ik eerst hoor dat de kosten omlaag gaan met scheiden omdat het een waardevolle grondstof is, en vervolgens de kosten met 35% stijgen, dan is het me geheel duidelijk dat de kostenstromen niet on het belang van de burger lopen.
Dat ben ik niet met je eens. Het primaire doel wordt nog altijd behaald, dus waarom zou men niet ook naar andere doelen mogen kijken?
De wijk stinkt afhankelijk van het seizoen naar houtrook, hondenstront en containers. Afval verplicht binnen opslaan kan nooit goed zijn voor de hygiene.
Als men weet te stimuleren dat consumenten bewuster naar hun afvalproductie kijken en weten te verbeteren of verminderen dan is dat toch ook gewoon indirect een klimaatvoordeel.
Nee. Nederland is globaal vrijwel onbetekenend, en het klimaat trekt zich nulkommanul aan van wat wij doen.
En dat is het mooie van het hele klimaatbeleid: het maakt werkelijk niet uit wat we doen, politici kunnen zichzelf op de borst kloppen, en er verandert niets. Behalve dan dat steeds meer mensen zwaarvervuilend hout stoken i.p.v. zeer schoon aardgas.
de potentie van het stimuleren
Zo'n loze kreet kan zo in de vele folders die ze me sturen!
Ivysaur schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:41:
Voor mij ligt de bal bij de fabrikanten; zoals geen plastic raampjes in kartonnen hagelslagverpakkingen.
AH heeft recent de plastic hamverpakkingen vervangen door een combinatie van papier en plastic. Geen idee in welke bak het nu nog moet, maar het is ongetwijfeld goedkoper doordat de verpakkingsbelasting op papier lager is dan die op plastic.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:26:
Onwaarschijnlijk. Die van mij was een paar maanden oud (de vorige was in de wagen verdwenen). Als ik bij mijn ouders in de wijk kijk zijn die containers volgens mij uit 1986 en nog prima, dus hier konden ze ook nog lang mee. Ik heb nog nooit gezien dat containers massaal preventief worden vervangen.
Tja, ik wel.
Je lijkt erg overtuigd dat gemeenten het echt allemaal fantastisch doen, maar als ik eerst hoor dat de kosten omlaag gaan met scheiden omdat het een waardevolle grondstof is, en vervolgens de kosten met 35% stijgen, dan is het me geheel duidelijk dat de kostenstromen niet on het belang van de burger lopen.
Dus kritisch zijn op de niet door feiten onderbouwde kritiek op het beleid is een overtuiging dat de gemeenten het allemaal fantastisch doen? Die redenering kan ik niet volgen.
De wijk stinkt afhankelijk van het seizoen naar houtrook, hondenstront en containers. Afval verplicht binnen opslaan kan nooit goed zijn voor de hygiene.
Afval verplicht binnen op slaan? Waar is dat onderdeel van de regelgeving?
Nee. Nederland is globaal vrijwel onbetekenend, en het klimaat trekt zich nulkommanul aan van wat wij doen.
En dat is het mooie van het hele klimaatbeleid: het maakt werkelijk niet uit wat we doen, politici kunnen zichzelf op de borst kloppen, en er verandert niets. Behalve dan dat steeds meer mensen zwaarvervuilend hout stoken i.p.v. zeer schoon aardgas.

[...]

Zo'n loze kreet kan zo in de vele folders die ze me sturen!
Ah, ridiculiseren en het 'wij zijn niet significant genoeg dus hoeven niets te doen'-argument. Dan houdt wat mij betreft alle zinvolle discussie op. :)
RemcoDelft schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:26:AH heeft recent de plastic hamverpakkingen vervangen door een combinatie van papier en plastic. Geen idee in welke bak het nu nog moet, maar het is ongetwijfeld goedkoper doordat de verpakkingsbelasting op papier lager is dan die op plastic.
Die was mij nog niet opgevallen, dat is dan wel een kwalijke zaak. Zijn er geen partijen waar je zoiets kunt melden of aankaarten? Wellicht wil de Keuringsdienst van Waarde zoiets wel aan de kaak stellen, of een ander soortgelijk programma? :P

Gonadan wijzigde deze reactie 13-11-2019 20:35 (14%)

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
@RemcoDelft Tja, dan ligt de bal ook bij de winkels.

Ik was bij ouders eten, en had van de week gelezen dat een AH vanaf deze week tot 22.00 open is. Dus ik boodschappen halen. Hoef ik morgen niet de deur uit, want pakket.

Maar het is weer typisch Lelystads of hoe je het ook wil noemen. Dit 1 van de redenen waarom ik geen ondergrondse bakken wil in Lelystad.

https://tweakers.net/ext/f/hbLBCH0V3xjGUHBB2pjqNIMF/thumb.jpg

Schorriemorrie.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ivysaur schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:01:
@RemcoDelft Tja, dan ligt de bal ook bij de winkels.

Ik was bij ouders eten, en had van de week gelezen dat een AH vanaf deze week tot 22.00 open is. Dus ik boodschappen halen. Hoef ik morgen niet de deur uit, want pakket.

Maar het is weer typisch Lelystads of hoe je het ook wil noemen. Dit 1 van de redenen waarom ik geen ondergrondse bakken wil in Lelystad.

[Afbeelding]

Schorriemorrie.
Dat zie je echt bij iedere ondergrondse container, hier in Apeldoorn gaan ze er ook mee beginnen. En maar raar vinden dat er een ware rattenplaag weer de kop opsteekt.

Nou a is ook een oplossing als wederom 30% tot 50% van de Europese bevolking over de kling gejaagd wordt is nog beter voor het milieu. :)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Wally2002
Zeror schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:36:
[...]

Ik hoef gelukkig niet naar een ondergrondse container. We hebben met ons appartementencomplex een afvalcontainer. Heeft iemand gewoon op naam van z'n bedrijf aangevraagd en we leggen gewoon allemaal wat in daarvoor. Geen gezeik met ondergrondse containers daardoor.
Betaal je dan ook nog afvalstoffenheffing aan de gemeente? Neem aan dat die container als bedrijfsafval afgevoerd wordt.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Flagg schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:42:
Dat zie je echt bij iedere ondergrondse container, hier in Apeldoorn gaan ze er ook mee beginnen. En maar raar vinden dat er een ware rattenplaag weer de kop opsteekt.
Valt mee, je ziet dat met name bij wat anoniemere containers zoals bij winkels of tussen grote flatgebouwen waar men wat minder binding met de eigen straat heeft. In een relatief nette woonwijk kom je dat veel minder tegen.
Daar staan hooguit wat zakken naast de container als de gemeente heeft verzuimd de container op tijd te legen. Maar in hoeverre dat voor komt blijkt nogal per gemeente te verschillen.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Gonadan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:53:
[...]

Valt mee, je ziet dat met name bij wat anoniemere containers zoals bij winkels of tussen grote flatgebouwen waar men wat minder binding met de eigen straat heeft. In een relatief nette woonwijk kom je dat veel minder tegen.
Daar staan hooguit wat zakken naast de container als de gemeente heeft verzuimd de container op tijd te legen. Maar in hoeverre dat voor komt blijkt nogal per gemeente te verschillen.
Ja scheelt wel per wijk, maar denk maar niet dat in de "betere" wijken de mensen fatsoenlijker zijn hoor. Heb genoeg mensen uit grote nieuwe auto's zien stappen en hun vuilniszak in de openbare prullenbakken te gooien op de pplaats langs de snelweg.

En dat gaat met dit systeem ook gebeuren. Ik woon in een oude stadswijk en er komt hier dus nergens een ondergrondse want geen ruimte, wordt dus of meegenomen naar het werk, een x percentage ergens langs de weg en de brave burgers die alles netjes gaan wegbrengen naar de ondergrondse. En als beloning voor het zelf sjouwen mogen ze veel meer gaan betalen. Ik snap werkelijk niet dat iemand dat kan verdedigen.

Maar het interesseert ze niet want over 5 jaar kunnen ze roepen dat de hoeveelheid afval in Apeldoorn gedaald is met 75% doel behaalt het is een groot succes. *Applaus*

Het ondergrondse systeem is een ordinaire bezuinigingsmaatregel en heeft werkelijk niks met milieu te maken.

Als het rijk zo begaan was met het milieu was er 10 jaar geleden al een wet aangenomen dat er in de supermarkt nog maar 1 of 2 soorten volledig recyclebaar plastic verkocht mag worden.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Fiber

Fiber

Niks mis met ondergronds op zich lijkt mij. Als het maar gewoon uit de normale afvalstoffenheffing betaalt wordt en niet per zak of per storting of zo betalen maar gewoon onbeperkt je zooi er in mogen dumpen zonder gezeur met pasjes en zo. En ze moeten vaak genoeg geleegd worden. Liefst met een systeem dat als de container bijna vol zit er automatisch binnen een paar uur een lediging georganiseerd wordt.

Grootste nadeel vind ik nog dat die dingen stinken in de zomer als ik er langs loop of fiets...

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Flagg schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:22:
Ja scheelt wel per wijk, maar denk maar niet dat in de "betere" wijken de mensen fatsoenlijker zijn hoor.
Zo was mijn post dan ook niet bedoeld. Ik denk een effect te herkennen waarbij de binding met de straat een relatie heeft met het gemak waarmee men er een bende van maakt bij de container.
In een straat waar de bewoners je van gezicht wel kennen omdat je om de hoek woont, of zelfs je eigen straat, wordt over het algemeen niet zoveel gedumpt. Bij containers waar men veel anoniemer is, zoals een container bij heel veel woningen en mensen op een klein oppervlak, of containers bij parkeerplaatsen of winkelcentra wordt veel makkelijker gedumpt.
Dat zit hem dan meer in het feit hoe anoniem het is dan een welvaartskwestie.

• Fiber

Fiber

Als de opening van de container maar groot genoeg is en hij wordt op tijd geleegd dan hoeft niemand er toch iets naast te zetten...?

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Wally2002 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:49:
[...]

Betaal je dan ook nog afvalstoffenheffing aan de gemeente? Neem aan dat die container als bedrijfsafval afgevoerd wordt. .
Ja, die betalen we nog gewoon. Maar wij moeten naar het eind vd straat voor de ondergrondse container en dat is voor sommige net te ver. Bleven te vaak vuilniszakken slingeren op de galerij. Dus toen hebben we deze oplossing bedacht.
En die container wordt idd als bedrijfsafval afgevoerd.

Zeror wijzigde deze reactie 14-11-2019 03:04 (23%)

• Packardhell
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 06-12 07:49
Hier in Amersfoort zijn ze het omgekeerd inleveren ook begonnen en vanaf volgende week is mijn week eindelijk aan de beurt om de nieuwe containers te krijgen (al hadden ze van mij ook alleen de deksel mogen vervangen).
Persoonlijk vind ik het wel lekker, want het restafval is veel minder dan het PMD afval - ik blijf lopen naar de PMD container aan de straat. Nu hebben we een mooie trigger om zoveel mogelijk restafval te voorkomen en kunnen we ook goed zien hoeveel PMD we veroorzaak (aangezien die container ook maar eens per 4 weken geleegd gaat worden).
Elke verandering zorgt voor gezeur en gezeik - want mensen houden niet van verandering als het niet 100% duidelijk is dat het alleen maar positief is. Maar ik hoop dat hierdoor mensen iets meer nadenken over hun restafval en waar nodig dit proberen te verminderen. Bijna altijd ligt dat namelijk binnen hun invloedssfeer en kunnen ze daar een positieve bijdrage leveren aan het milieu.