Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Taro schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:40:
@Gonadan Wat voor nadelen verwacht je exact van HVC?
Het is niet dat ik direct specifieke nadelen verwacht, maar het is nu gewoon erg goed geregeld en heb zelden iets te klagen. Bakken worden vaak geleegd, container is praktisch nooit vol en wanneer dat wel zo iets of er iets naast staan komen ze binnen een dag na melden langs, grofvuil is een kwestie van aanmelden en klaar, een heel fijne afvalbrengstraat en geen demotiverende zaken als betalen per lediging of storting.

Kijk je naar HVC dan werken ze al vaker wél met betaling met storting of lediging, moet je voor grofvuil al met een puntensysteem werken en lees je met regelmaat klachten hoe het in bepaalde gemeenten niet best is.

Nu is dat geen garantie dat het hier ook die kant op zal gaan, maar teksten als 'voorlopig verandert er niets' sluiten het ook zeker niet uit. Het is meer dat ik nu amper kan bedenken hoe het beter kan, maar minder kan heel makkelijk. Het is natuurlijk ook niet dat er geen reden achter zit voor zo'n wijziging, schaalvergroting of kostenreductie, iets in die richting? Vandaar dat ik argwanend ben voor de toekomst, never change a winning team. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Gonadan Naar mijn weten is HVC in mijn gemeente ook actief, maar de containers zijn nooit vol, bij de milieustraat mag je jaarlijks tot +-1.000 kg gratis wegbrengen en je hoeft niet per storting te betalen.

Die 1.000 kg is doorgaans voldoende en anders betaal ik een keer 1-5 Euro per jaar extra als ik het heel gortig maak, maar dat is prima. Vooralsnog goed te spreken over HVC, al heeft de gemeente zelf er natuurlijk ook grotendeels de regie over en kan dat dus van gemeente tot gemeente verschillen. HVC voert waarschijnlijk alleen maar uit als aannemer, de gemeente bepaalt de spelregels.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
We gaan het zien. Zoals ik al zei is HVC inderdaad echt niet overal hetzelfde, jouw verhaal bevestigt dat, dus hopen dat mijn gemeente ook gewoon de stijl blijft hanteren dan is er niets aan de hand,

Zolang ze maar nooit over gaan op betalen per lediging, dat is echt een ramp voor je gemeente. Niet omdat ik het niet zou willen betalen, maar omdat ik weet hoe ongelooflijk asociaal mensen zich kunnen gaan gedragen om een paar euro voor een zak. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gonadan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:14:
[..] maar omdat ik weet hoe ongelooflijk asociaal mensen zich kunnen gaan gedragen om een paar euro voor een zak. ;)
Confirmed. Bijplaatsingen, ongedierte, dumpen langs de weg en in bossen, etc., hoort er allemaal bij.

Daarom koester ik het huidige systeem hier ook, is prima geregeld. Een deel van de mensen gaat echt wel minder afval produceren als ze ervoor zouden moeten betalen, maar het gedeelte dat niet minder gaat produceren gaat extra overlast veroorzaken dat alle voordelen direct weer wegneemt. Je kunt beter positief belonen en goed advies geven.

Replace fear of the unknown with curiosity | 33,5 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:38:
Nou het heeft even geduurd, maar ze hebben het toch voor elkaar. Wij hadden een lokale instantie in de stad voor afval wat eigenlijk heel prima werkte, zeker als ik het vergelijk met veel verhalen in dit topic. Nu gaat het verder onder de vlag van HVC, ik vrees met grote vreze. :/
Je woont zeker in Akmaar e.o.? Had gisteren hier ook de brief binnen. Gerucht is dat het personeel van Stadswerk072 zelfstandig door wilden gaan, maar dat HVC een veel lagere prijs had neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:13

Osxy

Holy crap on a cracker

Gonadan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:14:
We gaan het zien. Zoals ik al zei is HVC inderdaad echt niet overal hetzelfde, jouw verhaal bevestigt dat, dus hopen dat mijn gemeente ook gewoon de stijl blijft hanteren dan is er niets aan de hand,

Zolang ze maar nooit over gaan op betalen per lediging, dat is echt een ramp voor je gemeente. Niet omdat ik het niet zou willen betalen, maar omdat ik weet hoe ongelooflijk asociaal mensen zich kunnen gaan gedragen om een paar euro voor een zak. ;)
Betalen per lediging is niet aan HVC maar dat is keus van gemeente.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:16
Gonadan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:14: maar omdat ik weet hoe ongelooflijk asociaal mensen zich kunnen gaan gedragen om een paar euro voor een zak. ;)
Leuk ook voor de meeuwen in de stad (want Alkmaar vermoed ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Taro schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:10:
@Gonadan Naar mijn weten is HVC in mijn gemeente ook actief, maar de containers zijn nooit vol,
Dit heeft ook een beetje met frequentie te maken, als je op een vast moment het afval naar de container brengt is er een goede kans dat hij iedere keer leeg is. Ik kon dat niet ivm werk, dus soms trof ik een lege container, maar vaak zat hij ook gewoon vol. In mijn geval maakte het niet echt uit overigen, vaak was hij gewoon stuk. Bellen had ook geen zin verder, ze zeggen het op te gaan lossen maar dat deden ze eigenlijk nooit (of de oplossing was gewoon niet duurzaam). Dan heb je ook geen zin meer om nogmaals te gaan bellen en 10 minuten terug te lopen met 4 zakken afval. De container stond dan ook nog eens aan de rand van de duinen, de geur begon enorm veel muizen aan te trekken. Dat was in de tijd van kliko's nog niet het geval.

Wat dat betreft zal het mij benieuwen wat het straatbeeld van Alkmaar gaat worden. Troostje @Gonadan, de meeste meeuwen worden hier in Den Helder geboren en voorziet HVC ze al van voldoende voedsel :)

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:59
Taro schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:10:
@Gonadan Naar mijn weten is HVC in mijn gemeente ook actief, maar de containers zijn nooit vol, bij de milieustraat mag je jaarlijks tot +-1.000 kg gratis wegbrengen en je hoeft niet per storting te betalen.

Die 1.000 kg is doorgaans voldoende en anders betaal ik een keer 1-5 Euro per jaar extra als ik het heel gortig maak, maar dat is prima. Vooralsnog goed te spreken over HVC, al heeft de gemeente zelf er natuurlijk ook grotendeels de regie over en kan dat dus van gemeente tot gemeente verschillen. HVC voert waarschijnlijk alleen maar uit als aannemer, de gemeente bepaalt de spelregels.
Hoe controleren ze dat dat die +- 1000 kg? Bij ons in de gemeente / regio ook HVC en ik kan zo de stort op rijden, spullen dumpen en weer gaan zonder dat iemand mij aanspreekt controleert.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:48
HKLM_ schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:53:
[...]
Hoe controleren ze dat dat die +- 1000 kg? Bij ons in de gemeente / regio ook HVC en ik kan zo de stort op rijden, spullen dumpen en weer gaan zonder dat iemand mij aanspreekt controleert.
Meestal wegen ze je auto (+ aanhanger) op het moment dat je binnenrijdt. Dan scan je je pasje en als je wegrijdt wegen ze je auto (+ aanhanger) weer. Het verschil in gewicht heb je blijkbaar achtergelaten. Omdat je je pasje inscant kan dat gewoon bijgehouden worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Zenomyscus schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Meestal wegen ze je auto (+ aanhanger) op het moment dat je binnenrijdt. Dan scan je je pasje en als je wegrijdt wegen ze je auto (+ aanhanger) weer. Het verschil in gewicht heb je blijkbaar achtergelaten. Omdat je je pasje inscant kan dat gewoon bijgehouden worden.
Dus in je eentje oprijden, en de familie mee voor terug in de auto >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
nst6ldr schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:19:
Dit heeft ook een beetje met frequentie te maken, als je op een vast moment het afval naar de container brengt is er een goede kans dat hij iedere keer leeg is. Ik kon dat niet ivm werk, dus soms trof ik een lege container, maar vaak zat hij ook gewoon vol. In mijn geval maakte het niet echt uit overigen, vaak was hij gewoon stuk. Bellen had ook geen zin verder, ze zeggen het op te gaan lossen maar dat deden ze eigenlijk nooit (of de oplossing was gewoon niet duurzaam). Dan heb je ook geen zin meer om nogmaals te gaan bellen en 10 minuten terug te lopen met 4 zakken afval. De container stond dan ook nog eens aan de rand van de duinen, de geur begon enorm veel muizen aan te trekken. Dat was in de tijd van kliko's nog niet het geval.

Wat dat betreft zal het mij benieuwen wat het straatbeeld van Alkmaar gaat worden. Troostje @Gonadan, de meeste meeuwen worden hier in Den Helder geboren en voorziet HVC ze al van voldoende voedsel :)
Nee hoor dat heeft gewoon te maken met het feit dat ze extra langs komen als het nodig is. Ik breng mijn zakken weg wanneer mijn vuilnisbak vol is, daar zit echt nul regelmaat in. Daarom hoop ik dus dat daar niets aan gaat veranderen want dat is nu gewoon goed geregeld. ;)
Wij hebben niet eens een meetpunt, alleen een slagboom waar je even moet laten zien dat je wel uit de gemeente komt (tenzij je vaker komt dan word je wel herkend). Controle is optisch, gewoon fair use policy zoals dat soort dingen zouden moeten zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

nst6ldr schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 09:19:
[...]

Dit heeft ook een beetje met frequentie te maken, als je op een vast moment het afval naar de container brengt is er een goede kans dat hij iedere keer leeg is.
Dat wegbrengen is hier volledig willekeurig, maar ze worden voldoende vaak geledigd.

Er worden hier in ieder geval geen vulgraadsensoren gebruikt, men rijdt gewoon dezelfde rondes op vaste momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]

Een weegbrug bij de in- en uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Taro schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:48:
[...]

Dat wegbrengen is hier volledig willekeurig, maar ze worden voldoende vaak geledigd.

Er worden hier in ieder geval geen vulgraadsensoren gebruikt, men rijdt gewoon dezelfde rondes op vaste momenten.
Dat bedoel ik, als jij besluit dat bijvoorbeeld vrijdag avond een goed moment is omdat je er toevallig langs loopt op weg naar de sportschool, en ze halen het donderdag steeds op, dan komt het voor jou gunstig uit.

Als je als ik een meer willekeurig rooster hebt, dan is de 'service' (voor zover je dat kan noemen) erg wisselvallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:47

Coldcat

HODL

Ik zit al langere tijd een vraag rondom afvalinzameling. Ik heb al meerdere malen gezocht of dit nu echt effectief is. Met 4 bakken rondom huis, en in de keuken alles apart houden kost het behoorlijk veel moeite. Wat levert dit nu echt op?

Laat ik voorop stellen dat ik braaf mijn afval scheidt. Papier / GFT / Plastic / Glas. Nu wordt het echter warmer en daarmee moet de vuilnisbak iedere week geleegd worden om vliegen tegen te gaan. Dat lukt niet door hem enkel te vullen met restafval.

Wat ik me nu afvraag. Heeft afval scheiden echt zin? Als ik kijk naar wat ik allemaal in de plastic bak mag gooien is dat bijna alles. Ik weet dat de verpakkingsindustrie betaald voor inzameling. Hoe meer gewicht hoe beter. Wordt er echt iets gedaan met een Yoghurt pak? Of is dat puur om gewicht van deze vorm van inzameling omhoog te halen.

Papier kan ik me voorstellen dat je daar eenvoudig papier / karton van kunt maken. Aangezien daar bomen voor nodig zijn kan ik me daar wel iets bij voorstellen.

Met glas vraag ik me altijd af of het nut heeft. Om bende en schimmels te voorkomen moet je het eerst zelf al afspoelen. Daarna apart leggen, naar de winkel meenemen. Vaak is er toch iets van troep waardoor je weer een plastic tas moet weggooien waar het in heeft gezeten. Is hier echt veel baat uit te halen in plaats van nieuw glas maken?

Het alternatief waar alles in kan is de verbrandingsoven. Hier wordt vanuit afval energie gemaakt. Wat ik weet is dat veel plastics worden gemaakt van olie of gas. Als restafval naar een verbrandingscentrale gaat dan heb je met plastics een goede brandstof. In plaats van gas of olie, kun je dan beter plastic omzetten naar energie? Door alles te concentreren hoef je niet meerdere malen per week een bak aan de weg te zetten, maar kan alles in 1 keer met dezelfde wagen mee.

Weet iemand waar ik meer data gebasseerd op feiten kan vinden over dit onderwerp? Afval scheiden is iets wat ik absoluut wil doen, echter wil ik graag weten hoeveel beter de wereld er van wordt als ik iets apart weggooi.

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:12
@Coldcat
Om mee te beginnen:
https://www.milieucentraa...l-scheiden-nut-en-fabels/

Van glas weet ik dat het minder energie kost om van oud glas weer nieuw glas te maken dan helemaal opnieuw beginnen met de ruwe grondstoffen. Bovendien bespaart het grondstoffen. Ook met karton en papier is dat het geval.
Met plastic verpakkingen heb ik zo mijn twijfels. Zie bijvoorbeeld dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=hmGrI_BVlnc
Dat is natuurlijk N=1 maar het is vast niet het enige geval.
Voorheen gingen ook scheepsladingen vol naar China, maar die willen het niet meer.
Ik denk dat gecontroleerd verbranden in NL en er energie uithalen een betere oplossing is dan verschepen over de hele wereld, waar het vervolgens gedumpt en in de open lucht wordt verbrand.

Maar ik blijf het toch wel scheiden. Het scheelt een behoorlijke hoeveelheid restafval, waar ik tegenwoordig voor moet betalen per leging van de kliko. En zoveel moeite kost het nou ook weer niet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Coldcat Ja, dat heeft zin, maar tot op zekere hoogte. Er zit ook een duistere wereld achter en het is op sommige vlakken ook gewoon greenwashing.

De constateringen over dat er afval uit Ierland wordt verscheept naar NL met boten die op stookolie varen, om hier in een verbrandingsoven als "groene energie" voor het pand van Shell ernaast te worden gebruikt zijn vast wel bekend. Of het inderdaad "netjes afvoeren" van gescheiden afval naar een ander werelddeel waar het wél verbrand wordt.

Maar het bij de bron scheiden is echt het beste. Ga echter geen erg vieze plastic zakjes bij het PMD doen, want daar wordt de kwaliteit van de betreffende batch, als iedereen dat zou doen, slechter van. En een plastic zak gebruiken voor het plastic afval en deze daarna met de dieselauto wegbrengen voegt ook weinig toe. Glas gooi je bijv. weg als je toch naar de winkels rijdt, dan is het een kleine extra moeite.

Dus ja: Echt doen, maar wel met een 90/10 regel, niet klakkeloos uitvoeren, maar de voor- en nadelen afwegen.

Ik ben overigens werkzaam in o.a. de afvalinzamelbranche en heb veel inzicht in de Nederlandse afvalstromen. Het is een wereld waar nog enorm veel te winnen/verbeteren valt en waar iedereen zijn steentje aan kan en moet bijdragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Soms is dat ook een beetje een zelfvervullende voorspelling. In bepaalde gemeenten is de scheiding lastig of doet de bevolking het ronduit slecht waardoor de gemeente weer overstapt op nascheiding. Dat lezen consumenten en die denken dat het toch geen zin heeft en gaan minder hun best doen, waardoor het voor gemeenten nóg minder aantrekkelijk wordt om de consument te laten scheiden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:46
Coldcat schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:03:
glas vraag ik me altijd af of het nut heeft. Om bende en schimmels te voorkomen moet je het eerst zelf al afspoelen. Daarna apart leggen, naar de winkel meenemen. Vaak is er toch iets van troep waardoor je weer een plastic tas moet weggooien waar het in heeft gezeten. Is hier echt veel baat uit te halen in plaats van nieuw glas maken?
Deksels van metaal mogen gewoon in de glasbak. een beetje rest van het product is ook geen probleem. Dus gewoon met deksel en al bewaren tot je het in de glasbak gooit, gaat het ook niet stinken of lekken. In de fabriek wordt het gewassen en dat is efficiënter dan dat je het thuis doet.

Van milieucentraal:
Glazen potjes en flessen mogen met restjes in de glasbak. Ook kleine flesjes en potjes zijn welkom - bijvoorbeeld medicijnflesjes, parfumflesjes, crème-potjes en potjes waar kruiden of babyvoeding in heeft gezeten. Schoonschrapen is welkom, omspoelen of afwassen is niet nodig. Thuis afwassen kost meer energie dan in de glasfabriek. Doe de dop of deksel weer op de fles of pot, dan wordt je boodschappentas niet vies. Metalen deksels en doppen mogen mee de glasbak in, het metaal wordt later uit het glas gevist en levert het recyclingbedrijf geld op. Plastic deksels kun je ter plekke in de plasticbak gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Dat zijn leuke websites maar ik mis echt feiten en data over hoeveel het nou opleverd. Meer uit nieuwsgierigheid wat het nu opleverd. Er staat dat het heel goed is om te doen, maar ik mis wat diepgang.

GFT kan ik mezelf goed iets bij inbeelden. Als je dat apart houdt en in de bak gooit verdampt het vocht en begin het rottingsproces al. Er hoeft minder gewicht afgevoerd worden doordat het al droogt. Ik gooi fruit dat niet meer goed is, of groenten die niet meer te eten zijn vaak in de tuin voor de beesten / insecten. Verbranden hiervan is nooit effectief dus ik snap dat dit een aparte stroom is. Ik zal in de toekomst meer in de natuur laten rotten, dan kan er weer van gegeten worden door van alles en nog wat.

Glas kan ik me ook wel iets bij inbeelden, omdat anders nieuwe grondstoffen moeten worden aangesproken. Het wassen is gewoon een grote spoelmachine natuurlijk.

PMD is dan nog een grote onbekende? Ik snap niet wat er van al die dieverse verpakkingen te maken is. Verpakkingen van yoghurt / vla / pastasaus mogen toegevoegd worden. Die vol met restproduct, wat ook snel bederfd. Wordt dat er later uitgefilterd? Overigens schuld ik alles uit het tijdelijke zakje boven de bak, zodat de scheiding achteraf eenvoudig kan worden uitgevoerd. Ook zakjes van vlees laat ik eruit, zakjes met saus voeg ik dan wel toe omdat die van buiten vrij schoon zijn. Dat is beter niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Coldcat Je bedoelt of het financieel iets oplevert? Het levert i.i.g. veel werkgelegenheid op.
Maar b.v. het recyclen van kunststoffen is vaak niet lonend. Als de prijs van aardolie laag is, dan is het goedkoper om dat te gebruiken.
Maar bedrijven laten je natuurlijk niet exact weten wat er aan wordt verdiend. Dat is gevoelige informatie die niet bij de concurrenten mag komen.

Een tijdje geleden zat ik met dezelfde vragen. Ik heb veel opgestoken bij Youtube. En dan niet die propagandafilmpjes van de gemeente, maar die van de bedrijven zelf.
Er lopen ook diverse onderzoeken om het recyclen van kunststof goedkoper te maken. Ook daar is op YT wel het e.e.a. over te vinden.

Ik spoel verpakkingen zo veel mogelijk schoon, ook al hoeft dan niet. Anders wordt het in de PMD kliko een stinkboel of ik moet hem elke 3 weken langs de weg zetten. Nu is het eerder om de 3 maanden.
Vleesverpakkingen mogen sowieso niet bij de PMD vanwege bacteriëngroei en stankoverlast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Coldcat schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:44:
[...]

Dat zijn leuke websites maar ik mis echt feiten en data over hoeveel het nou opleverd. Meer uit nieuwsgierigheid wat het nu opleverd. Er staat dat het heel goed is om te doen, maar ik mis wat diepgang.

GFT kan ik mezelf goed iets bij inbeelden. Als je dat apart houdt en in de bak gooit verdampt het vocht en begin het rottingsproces al. Er hoeft minder gewicht afgevoerd worden doordat het al droogt. Ik gooi fruit dat niet meer goed is, of groenten die niet meer te eten zijn vaak in de tuin voor de beesten / insecten. Verbranden hiervan is nooit effectief dus ik snap dat dit een aparte stroom is. Ik zal in de toekomst meer in de natuur laten rotten, dan kan er weer van gegeten worden door van alles en nog wat.

Glas kan ik me ook wel iets bij inbeelden, omdat anders nieuwe grondstoffen moeten worden aangesproken. Het wassen is gewoon een grote spoelmachine natuurlijk.

PMD is dan nog een grote onbekende? Ik snap niet wat er van al die dieverse verpakkingen te maken is. Verpakkingen van yoghurt / vla / pastasaus mogen toegevoegd worden. Die vol met restproduct, wat ook snel bederfd. Wordt dat er later uitgefilterd? Overigens schuld ik alles uit het tijdelijke zakje boven de bak, zodat de scheiding achteraf eenvoudig kan worden uitgevoerd. Ook zakjes van vlees laat ik eruit, zakjes met saus voeg ik dan wel toe omdat die van buiten vrij schoon zijn. Dat is beter niet te doen?
Ken je die bankjes buiten op straat? Of die donkere paaltjes op de stoep?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

JukeboxBill schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:39:
@Coldcat Je bedoelt of het financieel iets oplevert? Het levert i.i.g. veel werkgelegenheid op.
Maar b.v. het recyclen van kunststoffen is vaak niet lonend. Als de prijs van aardolie laag is, dan is het goedkoper om dat te gebruiken.
Maar bedrijven laten je natuurlijk niet exact weten wat er aan wordt verdiend. Dat is gevoelige informatie die niet bij de concurrenten mag komen.

Een tijdje geleden zat ik met dezelfde vragen. Ik heb veel opgestoken bij Youtube. En dan niet die propagandafilmpjes van de gemeente, maar die van de bedrijven zelf.
Er lopen ook diverse onderzoeken om het recyclen van kunststof goedkoper te maken. Ook daar is op YT wel het e.e.a. over te vinden.

Ik spoel verpakkingen zo veel mogelijk schoon, ook al hoeft dan niet. Anders wordt het in de PMD kliko een stinkboel of ik moet hem elke 3 weken langs de weg zetten. Nu is het eerder om de 3 maanden.
Vleesverpakkingen mogen sowieso niet bij de PMD vanwege bacteriëngroei en stankoverlast.
Met name of het geen industrie is die eigenlijk nergens aan bijdraagt, maar zichzelf heeft uitgevonden. Het voelt zo inefficient, terwijl plastics een zeer goede brandstof zijn om energie op te wekken. Dat hebben we sowieso nodig. Twee aparte inzamelingsstromen is altijd minder efficient dan 1 stroom. Echter als het daadwerkelijk goed is voor de grondstoffen dan wordt het milieudoel behaald.

Als er weinig baat bij is dan hoef je het voor het milieu niet te doen. Banen zijn ook erg belangrijk, maar dat is dan een andere drijfveer om de spullen gescheiden aan te leveren.
Gonadan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Ken je die bankjes buiten op straat? Of die donkere paaltjes op de stoep?
Tegenwoordig zijn die meestal van hout, omdat dat duurzaam is. Vroeger had je inderdaad dat zwarte dikke plastic, maar dat zie ik vrij weinig. Ik zit wat te zoeken en eigenlijk is er weinig van gerecycled plastic, het is zoeken naar de voorbeelden eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Coldcat ik zou zeggen, zoek eens op waar het wél voor gebruikt wordt. Ik heb het gevoel dat je op zoek bent naar bevestiging voor je idee dat het niets toevoegt, maar dat is geenszins waar. Heel veel producten worden van gerecycled plastic gemaakt, meestal weet je het niet eens.
En houd in gedachten dat geld niet de enige drijfveer is achter recyclen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Klinkt leuk gescheiden afvalinzameling, hebben wij nu, ook maar er gaat nu een hoop afval in vuurkorven en houtkachels. Of dat nu zo'n milieuvriendelijke ontwikkeling is.

Dan woon ik in een buurt waar de meest populaire auto een tesla is.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Gonadan schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:46:
@Coldcat ik zou zeggen, zoek eens op waar het wél voor gebruikt wordt. Ik heb het gevoel dat je op zoek bent naar bevestiging voor je idee dat het niets toevoegt, maar dat is geenszins waar. Heel veel producten worden van gerecycled plastic gemaakt, meestal weet je het niet eens.
En houd in gedachten dat geld niet de enige drijfveer is achter recyclen.
Toevallig was ik erover aan het nadeken toen ik een rondje liep en om me heen aan het kijken wat er van te maken zou zijn.

Afvalcontainers zou iets zijn: https://pointer.kro-ncrv....aar-maar-we-hebben-gewoon

Alleen als ik dat zo lees is het economischer ze te maken van nieuw materiaal:
Marinissen is de eerste om toe te geven dat het makkelijker is om grijze minicontainers te maken van gerecycled plastic, dan bijvoorbeeld glanzende witte flacons voor wasmiddelen. Maar ook dat is niet onmogelijk. “Ik denk dat we gewoon door moeten zetten om de circulaire economie te stimuleren.” Maar zonder hulp van de overheid gaat dat nog lang duren, denkt hij. “Het is wenselijk dat er vanuit de overheid wat druk komt. Wat we nu missen is dat het ministerie van IenW (Infractructuur en Waterstaat, red.) eisen oplegt in de milieuwetgeving dat in producten eerst recyclaat gebruikt moet worden voordat je met virgin (nieuw plastic, red.) gaat werken. Nu gaan de producenten uit commercieel belang naar het goedkoopste en dat is virgin plastic. Die prijzen zijn belachelijk laag."
Zou het in dat geval niet beter zijn het plastic te verbranden om er energie uit op te wekken? En dan nieuw gas gebruiken om plastic te maken, wat dan vervolgens als 2e leven in de oven gaat. Dan heeft het nog een nuttiger 'tussenproduct'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Coldcat Economisch beter en beter (lees: minder slecht) voor het milieu gaan vaak niet samen.

Grondstoffen zijn eindig, dat doet uiteindelijk ook iets met de prijs. Redeneer dus aub vanuit het oogpunt van de planeet en niet je portemonnee, want dan eindigen we als Paaseiland (iets dat volgens mij sowieso niet te voorkomen is als we zo doorgaan als we nu doen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat

Coldcat

HODL

Taro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 23:28:
@Coldcat Economisch beter en beter (lees: minder slecht) voor het milieu gaan vaak niet samen.

Grondstoffen zijn eindig, dat doet uiteindelijk ook iets met de prijs. Redeneer dus aub vanuit het oogpunt van de planeet en niet je portemonnee, want dan eindigen we als Paaseiland (iets dat volgens mij sowieso niet te voorkomen is als we zo doorgaan als we nu doen...).
Het is absoluut niet zo dat ik niet aan het milieu denk. Ik recycle alles nu helemaal. Zelfs de bakjes van het vlees doe ik in de plastic bak (nog eens nagekeken maar dat staat hier ook op de lijst). Ik gebruik oude verpakkingen om het afval in te verzamelen voordat het de container in gaat. Wat ik probeer te begrijpen is meer achterliggende getallen die laten zien wat het opleverd voor het milieu in plaats van het antwoord dat je moet inzamelen omdat dat beter is voor het milieu.

Als ik bijvoorbeeld onderstaand diagram bekijk wordt een deel omgezet in polymeren, en een deel gebruikt als brandstof. Echter hebben we veel energie nodig waar ook brandstof voor nodig is. In Nederland is dat voornamelijk gas. We gooien het niet op een hoop maar verbranden het meeste volgens mij.

Waarom verbranden we dan niet een laagwaardig product waar dezelfde energie in zit, en gebruiken we het hoogwaardige product (gas) om nieuwe plastics te maken? Zou dat onder de streep niet beter zijn voor het milieu? Dan voorkom je het hele separate inzamelen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/N0rGi-8_oCQ/maxresdefault.jpg
Voor mijn gevoel is dat de meest efficiente oplossing, echter ben ik op zoek naar meer informatie. Wat ik kan vinden zijn artikelen van milieuorganisaties die zeggen dat het goed is, wat onafhankelijkere bronnen die het in het midden laten en vergelijken met dumpen op een stort. (daar is het vaak op de USA gericht waar men bijna alles dumpt).

Misschien denk ik er teveel over na en wil ik het te graag proberen te begrijpen :)

De beste oplossing is natuurlijk zo min mogelijk plastic gebruiken. Daarbij helpt het dat je ziet hoeveel plastic je wel niet hebt als je het apart verzameld. Vanuit daar zal een consument voorkeur hebben voor minder plastic, zoals je in de supermarketen (zoals AH met karton, minder plastic goed ziet.

[ Voor 8% gewijzigd door Coldcat op 24-06-2022 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@Coldcat Wat jij voorstelt is dat de grondstof gas of olie 2 keer wordt gebruikt en daarna weg is. Waar men naar streeft is een circulair gebruik. Dat je een grondstof telkens weer opnieuw kan gebruiken. Met glas, papier en metalen lukt dat redelijk, maar kunststof degradeert qua eigenschappen als het wordt gerecycled.
Dat is ook waar ik op doelde met lopende onderzoeken, waarbij wordt gezocht naar methoden om kunststoffen telkens opnieuw te recyclen zonder dat de kwaliteit aanzienlijk terugloopt.
Maar zo lang het goedkoper is om aardolie of gas te gebruiken voor nieuw plastic dan recyclen van gebruikt plastic, dan blijf je zitten met afvalbergen van plastic.
De meeste kunststoffen, die worden gerecycled, eindigen nu als een minderwaardig product zoals isolatiemateriaal, bermpaaltjes e.d..

Het is helaas wel zo dat hier in een deel van Europa men op de goede weg is, maar dat een groot deel van de wereld alles nog steeds in de oceanen blijft dumpen of verbranden.

En zoals je zegt, verminderen van het gebruik van plastic als verpakkingsmateriaal is het beste. Maar als consument heb je daar niet zo veel invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:45

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Bij ons in de gemeente doen ze een proef met een luiercontainer :D

https://www.woerdensecour...proef-met-luierinzameling
De gemeente Woerden gaat meedoen met een proef om luierafval gescheiden in te zamelen. Tot nu toe was het onmogelijk om dit afval te recyclen, maar dankzij een nieuw gebouwde luierrecyclinginstallatie van afvalcentrale ARN komt daar verandering in.

In de installatie wordt de luierinhoud gescheiden van de kunststof in de luiers. De kunststof is herbruikbaar voor nieuwe producten; de luierinhoud wordt omgezet in groene stroom. Deze nieuwe mogelijkheid om luiers te recyclen, maakt het dus mogelijk om luierafval gescheiden in te zamelen. Om te kijken hoe de inzameling van luierafval in Woerden vorm moet krijgen, start de gemeente met een proef van twee jaar.
Of het aanslaat moet bewijzen. De afgesloten kast die enkel met een pas opengaat staat niet centraal. Gezinnen met baby's zullen er profijt van hebben, maar wel zin moeten hebben om een stukje te wandelen. Verderop ligt ook een seniorencomplex met senioren, en daarvan zullen er vast wel een paar zijn die een luier dragen vanwege incontinentie. Maar die zullen vast niet op straat naar dat ding lopen uit schaamte, denk ik.

Als echte Tweaker heb ik vorige maand even dat ding getest of deze ook op een OV-chipkaart werkte. En jawel.. dat werkte _O-. Meteen al verbaasde gezichten van mensen uit het dorp (iedereen kent elkaar) die mij bij die automaat zag klooien. Maar gezien mijn technische liefhebberij hadden ze wel een idee. Na een mail naar de gemeente is de luiercontainer nu alleen nog te openen door mensen met een geschikte Afvalpas. Helaas heb ik nooit reactie van de gemeente gekregen. :/

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-04 19:13
JukeboxBill schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 01:32:
@Coldcat
Het is helaas wel zo dat hier in een deel van Europa men op de goede weg is, maar dat een groot deel van de wereld alles nog steeds in de oceanen blijft dumpen of verbranden.
Een deel ja, in Roemenië hebben ze gewoon ook nog stortplaatsen. En een hoop wordt, net als in Polen, gewoon verbrand.

En wij maar afval scheiden hier in tig containers 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@AW_Bos Niet alle gemeenten/inzamelaars hebben het pasbeheer 100% op orde. Dit komt doorgaans voornamelijk voor aan het begin van een traject en gaandeweg wordt dit strakker geregeld als de uitrol is voltooid. In de beheersomgeving kan je bijv. toestaan dat verschillende NFC-achtige kaarten werken, er wordt dan tijdelijk niet geverifieerd of de eigenaar daadwerkelijk toegang heeft tot de betreffende container.

Er zijn overigens ook situaties waarbij dit juist is wat je wil, vandaar dat die optie er is. Bijv. bij een haven, of markt, waarbij je de container wil openen voor willekeurige gebruikers, maar daarnaast wil voorkomen dat spelende kinderen in de container kruipen. Dat zal niet de eerste keer zijn....

[ Voor 26% gewijzigd door Taro op 25-06-2022 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

AW_Bos schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 01:45:
Bij ons in de gemeente doen ze een proef met een luiercontainer :D

https://www.woerdensecour...proef-met-luierinzameling

[...]

Of het aanslaat moet bewijzen. De afgesloten kast die enkel met een pas opengaat staat niet centraal. Gezinnen met baby's zullen er profijt van hebben, maar wel zin moeten hebben om een stukje te wandelen.
Ik denk dat het wel aan gaat slaan. Vooral in gemeentes waarin men per leging van de grijze container moet betalen, zullen er veel mensen er wat aan doen om geld te besparen. Bij ons in de gemeente hoor ik voornamelijk klachten van gezinnen dat grijze container al vol zit met luiers, nog voordat de ophaaldag is geweest.

Ik denk dat mensen daar wel een klein stukje voor om willen lopen.
Verderop ligt ook een seniorencomplex met senioren, en daarvan zullen er vast wel een paar zijn die een luier dragen vanwege incontinentie. Maar die zullen vast niet op straat naar dat ding lopen uit schaamte, denk ik.
Als het heel veel luiers zijn, denk ik dat senioren (of verzorgers) ook gewoon naar de luiercontainer lopen.
De senioren die weinig luiers verslijten zullen dat gewoon in de normale afvalcontainer gooien.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Net gelezen op NOS nieuws dat je nu ook koffiepads en theezakjes bij het GFT mag gooien.
https://nos.nl/artikel/24...mogen-voortaan-in-gft-bak
Maar dat deed ik altijd al en waarschijnlijk bijna iedereen.

In hetzelfde artikel staat ook dat de compostindustrie daardoor nu veel meer compost kan produceren.
Ik betwijfel dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:18

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Dat deed ik altijd al, nooit geweten dat zoiets niet mocht.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

JukeboxBill schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 11:51:
Net gelezen op NOS nieuws dat je nu ook koffiepads en theezakjes bij het GFT mag gooien.
https://nos.nl/artikel/24...mogen-voortaan-in-gft-bak
Maar dat deed ik altijd al en waarschijnlijk bijna iedereen.
In heel veel theezakjes zitten nog kleine nietjes om het touwtje vast te maken. Benieuwd wat ze daar mee gaan doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Taro schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 12:03:
[...]

In heel veel theezakjes zitten nog kleine nietjes om het touwtje vast te maken. Benieuwd wat ze daar mee gaan doen :)
De theezakjes (rooibos) die ik gebruik, zit geen draadje aan. En verder alleen maar losse thee.
Volgens mij zijn het tegenwoordig plakkertjes i.p.v. nietjes.

Het argument is dat er een klein beetje plastic is verwerkt in het filterpapier. Dat zou nu bij de meeste fabrikanten niet meer het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:35
[...]

Bij de theezakjes die ik voorbij zie komen van pickwick en diverse andere merken, zijn ze meestal geplakt.
Enkel de (vaak juist biologische) specialere en duurdere zakjes hebben soms wel eens een nietje.

Maar de grote hoop is geplakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:35
FRANQ schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:15:
[...]

Bij ons willen ze over naar 4 (kleinere) containers voor de deur.
En de rest elke 4 weken ophalen in plaats van elke 2 weken (helft van de keren dus)

groente, fruit en etenswaren
tuinafval
plastic
rest

Nu ben ik juist van een 120L naar 240L rest container gegaan omdat ik 2 kleintjes in de luiers heb, en het gewoon niet meer paste in de bak.
Soms zit hij vol, meestal voor driekwart.
Als ik dan die luiers straks niet meer kwijt kan in de rest bak, gaat het gewoon in de groente bak ernaast.
Hoe zouden poepluiers van 4 weken oud ruiken? :X

Andere optie is de vuilnisbakken bij de bushalte en in het dorp op het marktplein.
Maar vermoed dat daar tegen die tijd door heel veel mensen in gedumpt gaat worden. :+

Nu kom ik over als tokkie, maar in de werkelijkheid scheiden we al enorm veel.
Plastic papier glas brengen we apart weg naar ondergrondse bakken die niet eens dicht in de buurt zijn.
Over een jaar of 4 als we uit de luiers zijn denk ik dat we prima 2wk met een 120L bak kunnen doen.
Of 4wk met 240L, maar ik wil ook geen bak vol maden en vliegen naast mijn voordeur.

Als ze gaan pushen/dwingen zetten mensen hun hakken in het zand en gaan ze afval dumpen in de natuur.
Dus in mijn beleving is het beter meer afval volume op te halen dan dat het in de natuur beland.

Qua kilo's afval moeten ze bij fabrikanten beginnen.
Veel is dubbel of driedubbel verpakt of onnodig verpakt.

-De knorr pakken, verpakking in verpakking in verpakking.

-Bij AH biefstuk in plastic bakje met plastic vacuum geseald, en extra laag plastic zodat het weer vlak is, daaromheen een plastic dichtgeseals zakje en een kartonnetje.

- groente, hoeft niet in een condoom.
Om mezelf maar eens te beantwoorden...

We hebben nu dus een aantal maanden 3 bakken.

1 voor rest 120L (nog 240L tot juni) die 1x in de maand geleegd word.
1 voor plastic 240L die om de week geleegd word.
en 1 voor gft 240L die zomers wekelijks geleegd word.

We hebben nu alleen de wintermaanden gehad natuurlijk, dus kan niks zeggen over stank of maden.
Maar moet zeggen dat de rest afval bak vaak maar halfvol is. Dus 120L gaan we wel redden.
Wel vind ik het irritant dat ik straks als we een 120L bak krijgen geen klusafval meer in de restbak kan gooien. Of wanneer ik mijn schuur opruim en 4 of 5 grote zwarte vuilniszakken troep eruit haal, dat niet in de container kwijt kan. Maar voor de rest valt het me behoorlijk mee.

In de keuken hebben we een gft bakje erbij, we hebben nu deze bak staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IknW_cRx-k1Hm4kycynTHG6ZU98=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/jGl6ulcikuJ7BLvm89ak9jXi.webp?f=fotoalbum_large

De rest zak vervangen we 1x in de week, passen er precies 4 in de container straks.
Plastic 2x in de week (Jemig wat komt er veel plastic binnen, vaak moet je gewoon aandrukken)
En het gft bakje legen we dagelijks.

Ik vind het ondertussen eigenlijk jammer dat er geen papier rolcontainer is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 16-04 12:53
Plastic is een beetje 5 a 6 zakken per 2 weken.

De grijze container is elke 2 weken ramvol.

Glas gebruik ik niet zo veel, maar gaat naar de glasbak.

GFT doe ik niet aan, ook daar moeten we per kg betalen. Dat gaat buiten op een hoop en gaat eens in de zoveel tijd naar de stort, het stukje groenafval flikker ik het bij, want dat kost niks.

Papier/karton komen ze hier eens in de maand ophalen helaas. Meestal 3 a 4 grote dozen vol.

Puin van de verbouwing gaat hier gewoon de grond in, nadat ik een keer had weggebracht bij de stort, moest ik zoveel betalen, dat ik daar echt niet meer aan ga beginnen. Voor een half aanhangertje.... Ik snap heel goed waarom de bossen hier vol met puin liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:09
Hier wordt het restafval vanaf januari nog maar 1 keer in de maand opgehaald. Vind het prima, want die container heb ik eigenlijk nooit vol. Als hij toch eens vol is kunnen we geloof ik ook bij het winkelcentrum een ondergrondse container met een pasje gebruiken.
GFT is hier juist gratis geworden, mooi dus. Die container is ook zelden vol, maar dat is omdat we ook een composthoop hebben en tuinafval gratis is bij de milieustraat vlakbij.
Papier/karton zou ik ook wel graag in een container hebben, maar zelf een doosje regelen is ook de moeite niet.
Ik snap juist echt niet waarom de bossen vol liggen. Kan er niet tegen als mensen zo met de omgeving omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:12
[...]

De lipton theezakjes (die piramides) zijn van plastic (in ieder geval het touwtje). Ben ook benieuwd wat ze daar van vinden :?

Edit; ik zie dat ze sinds 2021 een overstap hebben gemaakt, goed om te weten.
Lipton maakt in Europa de overstap van plastic theezakjes naar een composteerbaar, plantaardig alternatief. Eind 2021 wordt ook het plastic rondom de kartonnen verpakkingen vervangen.

De plastic theezakjes van Lipton waren goed voor een miljoen kilo plastic afval per jaar in Europa. Met de overstap voldoet Lipton aan het Green Deal traject, zoals is afgesproken met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, aldus het persbericht.

Helemaal plastic vrij worden de thee-producten van Lipton overigens niet. Het materiaal van de nieuwe theezakjes bestaat uit een combinatie van papier en PLA, een biologisch afbreekbaar plastic. Een dunne bio-kunststof coating aan de binnenkant van de verpakkingsdoos moet bovendien de versheid van de thee garanderen nu het plastic folie aan de buitenkant verdwijnt, maar dit materiaal is waarschijnlijk niet recyclebaar. Om de theezakjes goed af te voeren, moeten consumenten ze voortaan in de groene bak gooien, benadrukt Lipton.
Ik wist ook niet dat PLA biologisch afbreekbaar was. Dan kunnen mijn mislukte prints ook de GFT bak in dus.

[ Voor 66% gewijzigd door LordSinclair op 10-01-2023 13:29 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
@LordSinclair De biologisch afbreekbaarheid van PLA is maar betrekkelijk. Het duurt langer dan groenafval e.d.. Zeker als dat uit massieve stukken bestaat.
Verder zitten in PLA voor 3D printers kleurstoffen en andere toevoegingen die ze ook liever niet in de compost willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

LordSinclair schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 13:27:
[...]

De lipton theezakjes (die piramides) zijn van plastic (in ieder geval het touwtje). Ben ook benieuwd wat ze daar van vinden :?

Edit; ik zie dat ze sinds 2021 een overstap hebben gemaakt, goed om te weten.

[...]

Ik wist ook niet dat PLA biologisch afbreekbaar was. Dan kunnen mijn mislukte prints ook de GFT bak in dus.
Lipton claimt dat de zakjes van papier en maiszetmeel zijn.
https://www.lipton.com/nl...lantaardige-verpakkingen/

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vanaf 1 januari dit jaar heeft de gemeente Zwolle een nieuw beleid. Er is een basis bedrag aan afvalstoffenheffing daarbij komt nog een Dell variabel, afhankelijk van hoevaak je de ondergrondse container gebruikt. De trommels zijn allemaal gelijk gemaakt (60 of 80 liter) zodat het voor de hele stad hetzelfde is.

Sinds die datum zie je op veel meer plaatsen rommel naast containers staan. Sinds in zakken, stond in dozen en vaak ook losse dingen zoals kleine meubels of huisraad.

Vanmiddag waren buren van mij ook zo handig om dit te doen… in een doos waar het adreslabel nog op zat in ongeschonden staat… maar een paar foto’s gemaakt en in de straat-app gezet. Kom nou zeg, dat wordt hier toch niet de nieuwe gewoonte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fps
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-06-2023

fps

.

[ Voor 99% gewijzigd door fps op 27-06-2023 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Eindhoven heeft het licht gezien:
Inwoners van Eindhoven hoeven hun PBD-afval (plastic, blik en drinkpakken) vanaf volgend jaar niet meer zelf te scheiden. Het Eindhovense restafval wordt per 1 januari namelijk ná inzameling gescheiden.
Superpraktisch ook:
kan er per adres één extra grijze kliko worden bijbesteld
* Rukapul heeft nu 1x 240l grijs, 1x 240l blauw (papier), 2x 240l groen, 1x 120l groen. Kan een milieustraat beginnen :P

De blauwe deksel kleur is trouwens wel afschuwelijk gekozen. In geen enkele omgeving valt dat eenvoudig te camoufleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Rukapul schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:59:
Eindhoven heeft het licht gezien:

[...]

Superpraktisch ook:

[...]

* Rukapul heeft nu 1x 240l grijs, 1x 240l blauw (papier), 2x 240l groen, 1x 120l groen. Kan een milieustraat beginnen :P

De blauwe deksel kleur is trouwens wel afschuwelijk gekozen. In geen enkele omgeving valt dat eenvoudig te camoufleren.
Waar ik woon betaal je iedere keer dat je iets in de container gooit dus zoiets zou hier betekenen dat mensen meer moeten betalen (karton en plastic nemen veel ruimte in beslag in een vuilniszak).
Niet iedereen woont in een rijtjeshuis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
sypie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:19:
Vanaf 1 januari dit jaar heeft de gemeente Zwolle een nieuw beleid. Er is een basis bedrag aan afvalstoffenheffing daarbij komt nog een Dell variabel, afhankelijk van hoevaak je de ondergrondse container gebruikt. De trommels zijn allemaal gelijk gemaakt (60 of 80 liter) zodat het voor de hele stad hetzelfde is.

Sinds die datum zie je op veel meer plaatsen rommel naast containers staan. Sinds in zakken, stond in dozen en vaak ook losse dingen zoals kleine meubels of huisraad.

Vanmiddag waren buren van mij ook zo handig om dit te doen… in een doos waar het adreslabel nog op zat in ongeschonden staat… maar een paar foto’s gemaakt en in de straat-app gezet. Kom nou zeg, dat wordt hier toch niet de nieuwe gewoonte?
Ik spreek uit ervaring: dat wordt de gewoonte. En iedere week komt er een wagentje van de gemeente langs om de boel op te ruimen.

Het levert in ieder geval iemand weer een baan op. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:33
sypie schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 19:19:

Bij ons in Arnhem vorig jaar ook ingevoerd. Binnen een half jaar weer afgeschaft omdat het (in Arnhem) gewoon niet werkt. Het was een bende op straat. Maar daarnaast werd het hele systeem om zeep geholpen omdat we alleen voor de grijze bak moesten betalen en veel mensen alles daarom in de PMD-bak gooiden, waardoor de inzamelaar weer niets aan dié bak had. Ik zag zelfs mensen die elke dag hun zak overproppen in het kleine straatafval-luikje.... Nu betalen we weer iets meer voor nascheiding, maar het is wel schoon op straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Dennisdn schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Bij ons in Arnhem vorig jaar ook ingevoerd. Binnen een half jaar weer afgeschaft omdat het (in Arnhem) gewoon niet werkt. Het was een bende op straat. Maar daarnaast werd het hele systeem om zeep geholpen omdat we alleen voor de grijze bak moesten betalen en veel mensen alles daarom in de PMD-bak gooiden, waardoor de inzamelaar weer niets aan dié bak had. Ik zag zelfs mensen die elke dag hun zak overproppen in het kleine straatafval-luikje.... Nu betalen we weer iets meer voor nascheiding, maar het is wel schoon op straat.
Open ondergrondse containers zijn wel handig, zeker als in de omliggende gemeenten je moet betalen per kliko lediging. Als je er toch komt voor werk, of er doorheen rijdt, kan je mooi gratis je vuilniszakken in die containers pleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:33
Trichoglossus schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:55:
[...]

Open ondergrondse containers zijn wel handig, zeker als in de omliggende gemeenten je moet betalen per kliko lediging. Als je er toch komt voor werk, of er doorheen rijdt, kan je mooi gratis je vuilniszakken in die containers pleuren.
Ik zie het zelfs regelmatig gebeuren dat er auto's aan komen rijden met vieze zakken achterin. Komt wel heel erg wanhopig over om een paar euro te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Dennisdn schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:16:
[...]

Ik zie het zelfs regelmatig gebeuren dat er auto's aan komen rijden met vieze zakken achterin. Komt wel heel erg wanhopig over om een paar euro te besparen.
Alle beetjes helpen. 11 euro per kliko lediging van 140L, of het gratis dumpen in een container in een nabijgelegen plaats waar je toch komt.
Daarnaast kan het natuurlijk soms ook maanden duren voor sommige mensen voordat de kliko vol is. Zit je wel al die tijd met die zooi in je kliko

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Trichoglossus schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:26:
[...]

Alle beetjes helpen. 11 euro per kliko lediging van 140L, of het gratis dumpen in een container in een nabijgelegen plaats waar je toch komt.
Daarnaast kan het natuurlijk soms ook maanden duren voor sommige mensen voordat de kliko vol is. Zit je wel al die tijd met die zooi in je kliko
...euh, waar zou je die kliko anders voor willen gebruiken? Afval in een kliko is toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 30-04 11:22
Hier hebben ze nu weer iets nieuws: plastic afval mag niet meer in een grijze zak in de plasticcontainer. Jaren geleden zeiden ze nog dat dat mocht, omdat ze de zakken toch opensnijden. Maar nu willen ze de containerinhoud gaan uitpluizen voor het legen, dus ze willen zien wat er in zit.
Alleen: doorzichtige 50 liter zakken liggen niet in de supermarkt, en zijn online erg duur (31,50 voor 200 of 60 euro voor 2000). Nog even en er vinden controles plaats in je keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48
@RemcoDelft In onze regio heeft dit nog nooit gemogen, vanaf het begin moet al het PMD-afval in speciale doorzichtige zaken die je gratis kunt ophalen of aanvragen en dan krijg je ze via de post.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:12
Puch-Maxi schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:13:
@RemcoDelft In onze regio heeft dit nog nooit gemogen, vanaf het begin moet al het PMD-afval in speciale doorzichtige zaken die je gratis kunt ophalen of aanvragen en dan krijg je ze via de post.
Maar dan zet je die zakken aan de weg toch? Die doe je niet in je PMD container?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 22:15
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:09:
Hier hebben ze nu weer iets nieuws: plastic afval mag niet meer in een grijze zak in de plasticcontainer. Jaren geleden zeiden ze nog dat dat mocht, omdat ze de zakken toch opensnijden. Maar nu willen ze de containerinhoud gaan uitpluizen voor het legen, dus ze willen zien wat er in zit.
Alleen: doorzichtige 50 liter zakken liggen niet in de supermarkt, en zijn online erg duur (31,50 voor 200 of 60 euro voor 2000). Nog even en er vinden controles plaats in je keuken.
60 euro voor 2000 is niet zo’n gekke prijs toch? Dat is 3ct per zak. Als dar nog te duur is dan zou ik je plastic maar gewooon bij restafval in de grijze container gooien (of betaal je per leging en wordt dat dan weer duurder?). Niet de netste oplossing natuurlijk. Hier in Utrecht gelukkig nascheiding: plastic mag gewoon bij restafval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 30-04 11:22
Valorian schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:27:
[...]

60 euro voor 2000 is niet zo’n gekke prijs toch? Dat is 3ct per zak.
Als je voor 20 jaar zakken wilt hebben...
Als dar nog te duur is dan zou ik je plastic maar gewooon bij restafval in de grijze container gooien (of betaal je per leging en wordt dat dan weer duurder?). Niet de netste oplossing natuurlijk. Hier in Utrecht gelukkig nascheiding: plastic mag gewoon bij restafval.
Welke grijze container? :+ Die hebben ze jaren geleden al ingenomen om de rest van hun feel good agenda te kunnen forceren. Ik zou willen dat al mijn afval gewoon in de vuilverbranding kon, voor slechts €40 per ton. Nu betaal ik 10-20 keer zo veel per ton.

Als bonus: de grijze vuilniszakken zijn gerecycled. Doorzichtig plastic is aanzienlijk nieuwer.

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 16-04-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:48
LordSinclair schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:18:
[...]
Maar dan zet je die zakken aan de weg toch? Die doe je niet in je PMD container?
Klopt, in eerste instantie was er geen PMD-container en stonden de zakken los aan de weg (en waaien ze soms in het kanaal). We hebben een pedaalemmer waar we de PMD-zak in doen, die vullen we met plastic en ander PMD-afval. Zodra de zak vol is gooien we deze in de PMD-container.

Om dezelfde reden als @RemcoDelft, je wil geen los plastic in de PMD-container want dat waait weg zodra ze hem ophalen/leegmaken.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:29:
[...]

Als je voor 20 jaar zakken wilt hebben...

[...]

Welke grijze container? :+ Die hebben ze jaren geleden al ingenomen om de rest van hun feel good agenda te kunnen forceren. Ik wou willen dat al mijn afval gewoon in de vuilverbranding kon, voor slechts €40 per ton. Nu betaal ik 10-20 keer zo veel per ton.

Als bonus: de grijze vuilniszakken zijn gerecycled. Doorzichtig plastic is aanzienlijk nieuwer.
Ah, lastig, klinkt als een onvriendelijk systeem. Maar goed, wetende dat je het hier maar mee moet doen zou ik dan alsnog voor die 2000 zakken gaan en bij 4-5 buren voorstellen te splitten. Kun je allemaal 4-5 jaar vooruit voor 12-15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Wat is het punt? Waarom zou je hem dichtgeknoopt in de container doen? Gewoon erin omkeren net als altijd al zo ging met restafval. ok, niet dat je daar perse zakken omkeerde maar uiteindelijk lag daar ook gewoon losse rommel in in plaats van zakken

edit: voor de duidelijkheid, ik vind het systeem van plastic inzameling een draak wat betreft de wijze hoe het uitgevoerd wordt. Maar dit met die zakken is ook weer een beetje problemen zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 16-04-2024 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik stoor me altijd enorm aan de locale afvalverwerker hier. Service is om te janken en bij de milieustraat werken de meest klantonvriendelijke medewerkers die ik ooit heb gezien.

Maar we hebben wel gewoon 4 kliko’s die regelmatig genoeg worden opgehaald en ondergrondse containers aan het einde van de straat voor als het niet meer past.

Zo slecht is dat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Bij ons hebben ze al langere tijd geleden de grijze container weggehaald. Dit zijn ondergrondse geworden.
We hebben nu Paars (PMD), Blauw (Papier en karton) en Groen (GFT).
Paars en groen wordt om de week opgehaald.
Blauw iedere maand een keer. Die laatste is soms wel vol voordat die periode afgelopen is, maar dan dump ik wat in de ondergrondse papier.

De grijze ondergrondse zijn er toch regelmatig malloten die niet even zorgen dat dat rol gat ook echt leeg is waardoor je met die klep en je pas aanbieden een aantal keer moet rammen om het erdoor te krijgen.
Ben blij dat we er niet voor betalen via de pas. Anders zou de dienst wel regelmatig gebeld gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:19

Yucon

*broem*

Ben je daar nou echt blij mee? Ik vind het zelf vreselijk. We hebben sinds een aantal maanden ineens een PMD kliko waar je dat voorheen (nu nog trouwens) centraal in kon zamelen. Vond ik ideaal. Nu is die kliko ineens door de strot geduwd. Hij staat me mega in de weg en ik mag hem wel weigeren, maar pas na een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
Ik ben wel blij met kliko's (drie stuks in ons geval), maar is makkelijk praten. Ze staan naast de garage uit het zicht en toch dichtbij genoeg om alles er in te gooien.

Dat de grijze 1x per maand geleegd wordt is wel irritant met nu twee kinderen in de luier. Ik ben al maanden bezig om het piepschuim uit de doos van onze nieuwe TV weg te werken, maar dat past maar mondjesmaat. Vanaf volgend jaar gaan we per lediging betalen, als het goed is hebben we dan iig de helft minder luiers :P

Waarom breng je dat piepschuim dan niet naar de milieustraat? Geen zin om daar in het weekend in de file te staan voor een paar lullige stukjes piepschuim én ook nog eens 6eu ervoor te moeten betalen :(

Papier wordt hier 1x per maand opgehaald door een school. Als het mij tussentijds in de weg staat gooi ik een doos in de auto als ik boodschappen ga doen, daar staat een papiercontainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@B-Real piepschuim (als het maar wit is) kan ik hier gratis inleveren bij de milieustraat.
Maar je moet er alsnog wel heen en in de rij staan idd.

Restafval wordt hier elke twee weken opgehaald maar wij kunnen het meestal wel 4 tot 6 weken redden. Moet ik hem wel twee keer aanstampen. Dit met een gezin van 4 inclusief kind in de luiers.

Papier is maar 1 keer per maand en die zit altijd ramvol. Ik spaar het overtollige op en breng dat af en toe naar de milieustraat, maar dat is wel gedoe. Snap niet waarom ze die niet vaker doen, oud papier levert toch geld op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Yucon schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:19:
[...]

Ben je daar nou echt blij mee? Ik vind het zelf vreselijk. We hebben sinds een aantal maanden ineens een PMD kliko waar je dat voorheen (nu nog trouwens) centraal in kon zamelen. Vond ik ideaal. Nu is die kliko ineens door de strot geduwd. Hij staat me mega in de weg en ik mag hem wel weigeren, maar pas na een jaar.
Maakt denk ik wel uit of je de ruimte ervoor hebt. Ik heb 4x 240L staan en die staan gewoon op de oprit ergens in een hoekje. Heb er weinig last van.

Vergeet met grote regelmaat de bak aan de straat te zetten maar dat is alleen met papier een issue. Die andere bakken doe ik doorgaans 2-3 maanden mee voordat ze echt vol zitten.

Rest/PMD/GFT worden iedere 2 weken opgehaald en papier iedere 4 weken.

Belangrijkste voordelen vind ik dat het vlakbij is en dus scheelt in sjouwen. En er gewoon grote afmetingen in gaan. Grote kartonnen dozen, een volle komo zak of een kluit gaan er zo in. Die ondergrondse containers hebben een vrij smalle opening waardoor alles in kleine zakken moet of in kleine stukken gescheurd moet worden.

Paar jaar terug kon je ook gewoon zakken nog aanbieden, dat was echt een ramp met vogels en katten die de zakken dan openmaakten. Ben blij dat we daarvan af zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Sethro schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:36:

Vergeet met grote regelmaat de bak aan de straat te zetten maar dat is alleen met papier een issue.
[....]
Grote kartonnen dozengaan er zo in.
:P

Hier wordt het papier nog opgehaald door de plaatselijke verenigingen, maar ik vouw alles op in zo klein mogelijke pakketjes. Simpelweg omdat het anders gruwelijk in de weg gaat staan in de schuur.
Dus ja, ik vouw ook het doosje van de vaatwasblokjes plat, en ook die van de crackers.
Vaak red ik het dan met 2 doosjes, tenzij heel veel bol.com enz. Dan neem ik wel eens grotere dozen mee naar mijn werk, waar we een perscontainer hebben die elke dag geleegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
robkrekel schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:54:
[...]
:P

Hier wordt het papier nog opgehaald door de plaatselijke verenigingen, maar ik vouw alles op in zo klein mogelijke pakketjes. Simpelweg omdat het anders gruwelijk in de weg gaat staan in de schuur.
Dus ja, ik vouw ook het doosje van de vaatwasblokjes plat, en ook die van de crackers.
Vaak red ik het dan met 2 doosjes, tenzij heel veel bol.com enz. Dan neem ik wel eens grotere dozen mee naar mijn werk, waar we een perscontainer hebben die elke dag geleegd wordt.
ik vouw ook alles plat en tetris het in de bak. Er is nog wel een verschil tussen plat vouwen en alles in stukjes van 20x30 cm scheuren. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Yucon schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:19:
[...]

Zullen we ruilen? Ik heb 3 kliko's (plastic, papier, groen) en het grijze afval moet in een ondergrondse container. Grijs afval vind je overal terug in de wijk omdat de ondergrondse containers vaak vol zitten of defect zijn, kliko's worden altijd wel netjes geleegd en van dat afval kom je geen spoor tegen op straat.

Inmiddels is die bende gewoon ingeburgerd, je kan wel bellen dat de ondergrondse container leeg is, maar a) heb je daar niks aan want ze komen niet direct legen, en b) afval wordt zelden binnen kantoortijden weggegooid dus er is niemand om die telefoon dan aan te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:25

Zeror

Ik Henk 'm!

Hier hebben ze nu weer iets nieuws: plastic afval mag niet meer in een grijze zak in de plasticcontainer.
Ja, dat is hier ook. Al een paar gehad dat plastic container van het appartementencomplex helemaal niet geleegd werd daardoor. F***ing irritant.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:29

Agent47

I always close my contracts.

Bij ons is de grijze container opgehaald vorige maand. Wij moeten het nu doen met ondergrondse containers ook.

Leuk man in de zomer met luiers van je kindjes, in een prullenbak buiten, vol in de zon.
Anders moet je elke dag met je zakje luiers naar die ondergrondse containers, dat gaat nogal oplopen qua kosten.

Eerder mikte ik die luiers gewoon in de grijze container en dan had je nergens last van. Die werd maandelijks opgehaald en dat ging prima.

[ Voor 20% gewijzigd door Agent47 op 16-04-2024 13:23 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:28

The Zep Man

🏴‍☠️

Luiers komen regelmatig langs in dit topic. Twee alternatieven:

1.
Katoenen luiers. Dat is pas milieuvriendelijk. ;)

2.
Luiers in een plastic zak doen voordat je die in een grotere plastic zak gooit om later weg te gooien. Milieuonvriendelijk, maar hey... het werkt. De financiële meerprijs van een laagje plastic is minimaal (aanschaf en volume in het afval dat je afrekent).

[ Voor 42% gewijzigd door The Zep Man op 16-04-2024 13:26 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

The Zep Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:

1.

2.
Luiers in een plastic zak doen voordat je die in een grotere plastic zak gooit om later weg te gooien. Milieuonvriendelijk, maar hey... het werkt. De financiële meerprijs van een laagje plastic is minimaal (aanschaf en volume in het afval dat je afrekent).
Wij doen nu alle luiers in deze zakjes: https://www.kruidvat.nl/k...erde-luierzakjes/p/667926
Die mikken we dan in de prullenbak buiten. Als die vol is brengen we die naar de ondergrondse container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Agent47 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:20:
Bij ons is de grijze container opgehaald vorige maand. Wij moeten het nu doen met ondergrondse containers ook.

Leuk man in de zomer met luiers van je kindjes, in een prullenbak buiten, vol in de zon.
Anders moet je elke dag met je zakje luiers naar die ondergrondse containers, dat gaat nogal oplopen qua kosten.

Eerder mikte ik die luiers gewoon in de grijze container en dan had je nergens last van. Die werd maandelijks opgehaald en dat ging prima.
Je vergeet het detail te vermelden dat je waarschijnlijk per 'storting/gebruik' betaalt voor de ondergrondse container, correct?
In mijn gemeente is dat bijv. niet het geval en mensen die gebruik kunnen c.q. moeten maken van de ondergrondse container betalen exact hetzelfde als mensen met een kliko.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

True schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:38:
[...]

Je vergeet het detail te vermelden dat je waarschijnlijk per 'storting/gebruik' betaalt voor de ondergrondse container, correct?
In mijn gemeente is dat bijv. niet het geval en mensen die gebruik kunnen c.q. moeten maken van de ondergrondse container betalen exact hetzelfde als mensen met een kliko.
Ja dat vergeet ik te zeggen. Bij ons betaal je per storting van 30 of 60 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:15

bonzz.netninja

Niente baffi

Agent47 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:20:

Sjah irritant maar al die vieze afvaltrucs in de steden stinkt ook en is slecht voor de leefbaarheid :) Ik begrijp dat je moet betalen per keer ondergrondse container? Is dat zo veel dan? Hier in utrecht is dat in mijn wijkie gelukkig gratis. En anders weerhoud niks je ervan om gewoon zelf een buitenafvalemmer te kopen en daar de zakken luiers in op te sparen toch?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

bonzz.netninja schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:46:
[...]

Sjah irritant maar al die vieze afvaltrucs in de steden stinkt ook en is slecht voor de leefbaarheid :) Ik begrijp dat je moet betalen per keer ondergrondse container? Is dat zo veel dan? Hier in utrecht is dat in mijn wijkie gelukkig gratis. En anders weerhoud niks je ervan om gewoon zelf een buitenafvalemmer te kopen en daar de zakken luiers in op te sparen toch?
Je betaald per leging / gebruik inderdaad. Die buitenafvalemmer is leuk, maar als je die in je voor of achtertuin zet en de zon staat er vol op. Daarentegen heb ik buren van 90, die mogen met -10 in de winter dan naar die ondergrondse containers lopen ;w

Er zijn voor mij meer redenen tegen de ondergrondste containers, dan voor. Geef het tijd en er staan complete bankstellen en is er ongedierte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 30-04 22:24
Ik ben onlangs verhuisd van een gemeente waar ik een vast bedrag per jaar moest betalen en dan alles onbeperkt in ondergrondse containers kon gooien naar een gemeente waar ik voor alles een kliko heb en je naast het vaste bedrag ook nog per lediging betaalt. Dat is nog wel even behoorlijk wennen hoor. Zeker omdat ik in mijn oude gemeente in mijn straat alleen een restafvalcontainer had, dus ik hoefde niet te scheiden. Nu alles, zeker omdat de restafval maar 1 keer per 4 weken wordt opgehaald. Het begint wel te wennen, maar nog steeds 2 dingen die ik vervelend vind:

1. die kliko's in je tuin zijn niet echt een mooi gezicht, maar goed, daar vinden we wel iets op
2. de PMD moet je niet in een kliko aanbieden, maar in een speciale zak. Je moet dus als je rol op is naar een centraal punt gaan om die zakken op te halen en bovendien waaien ze vaak weg. PMD wordt 1 keer per 2 weken opgehaald, wij hebben dan meestal 3 zakken. Die kliko's zijn al een lelijk gezicht, maar je hebt dus ook volle PMD-zakken die je ergens moet laten staan en die zijn nog veel lelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:11

Bergie

Lekker belangrijk...

The Zep Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:25:

1.

2.
Optie 3: breng ze naar de gemeente stort. Hier mag je die gewoon gratis storten. Dat deed ik nog wel eens toen mijn zoontje nog in de luiers zat.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Bergie schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:34:
Optie 3: breng ze naar de gemeente stort. Hier mag je die gewoon gratis storten. Dat deed ik nog wel eens toen mijn zoontje nog in de luiers zat.
Dat ligt aan de regels van de betreffende milieustraat. Er zijn milieustraten die gewoon onder restafval scharen (=betaalde deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Vld1989 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:00:
1. die kliko's in je tuin zijn niet echt een mooi gezicht, maar goed, daar vinden we wel iets op
2. de PMD moet je niet in een kliko aanbieden, maar in een speciale zak. Je moet dus als je rol op is naar een centraal punt gaan om die zakken op te halen en bovendien waaien ze vaak weg. PMD wordt 1 keer per 2 weken opgehaald, wij hebben dan meestal 3 zakken. Die kliko's zijn al een lelijk gezicht, maar je hebt dus ook volle PMD-zakken die je ergens moet laten staan en die zijn nog veel lelijker.
Ah, maar voor nummer 2 is een oplossing: een extra kliko, specifiek voor PMD. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Agent47 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:49:
[...]

Je betaald per leging / gebruik inderdaad. Die buitenafvalemmer is leuk, maar als je die in je voor of achtertuin zet en de zon staat er vol op. Daarentegen heb ik buren van 90, die mogen met -10 in de winter dan naar die ondergrondse containers lopen ;w

Er zijn voor mij meer redenen tegen de ondergrondste containers, dan voor. Geef het tijd en er staan complete bankstellen en is er ongedierte.
Dat is wel erg pessimistisch. Dat hoeft helemaal niet per definitie zo te gaan. Bij ons in de wijk gaat het al jaren helemaal prima (utrecht zuilen) En de buren kun jij ook even helpen evt. als het rot weer is. En die buitenafvalemmer met een goede deksel kan echt wel een weekje staan zonder enorme meur, en anders zet je hem ff in de schaduw. En in het ergste geval moet je in de zomer wat vaker naar die container. Daar gaat ook niemand dood volgens mij.

De nadelen van al die kliko's op straat in (binnen)steden zijn gewoon veel te groot en dit is een prima alternatief. Al die trucks door de smalle straten, gevaarlijk, luchtkwaliteit, kosten. En een beetje een incentive om eens iets minder afval te gaan lopen produceren is ook mooi meegenomen. my2-hippie-cents :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

bonzz.netninja schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:12:
[...]

Dat is wel erg pessimistisch. Dat hoeft helemaal niet per definitie zo te gaan. Bij ons in de wijk gaat het al jaren helemaal prima (utrecht zuilen) En de buren kun jij ook even helpen evt. als het rot weer is. En die buitenafvalemmer met een goede deksel kan echt wel een weekje staan zonder enorme meur, en anders zet je hem ff in de schaduw. En in het ergste geval moet je in de zomer wat vaker naar die container. Daar gaat ook niemand dood volgens mij.

De nadelen van al die kliko's op straat in (binnen)steden zijn gewoon veel te groot en dit is een prima alternatief. Al die trucks door de smalle straten, gevaarlijk, luchtkwaliteit, kosten. En een beetje een incentive om eens iets minder afval te gaan lopen produceren is ook mooi meegenomen. my2-hippie-cents :P
Kom gerust een keer bij mij in de stad kijken. We hebben een stuk of 6 van die pleintjes met ondergrondse containers, 3 ervan zijn standaard overvol en hebben ongedierte. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

bonzz.netninja schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:12:
[...]

Al die trucks door de smalle straten, gevaarlijk, luchtkwaliteit, kosten. En een beetje een incentive om eens iets minder afval te gaan lopen produceren is ook mooi meegenomen. my2-hippie-cents :P
...hoe precies worden die containers daar geleegd dan?

Overigens wel eens dat onze afvalproductie onhoudbaar is (wat overigens aan de voorkant opgelost moet worden), maar ondergrondse containers zijn het echt niet gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Agent47 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:15:
[...]

Kom gerust een keer bij mij in de stad kijken. We hebben een stuk of 6 van die pleintjes met ondergrondse containers, 3 ervan zijn standaard overvol en hebben ongedierte. ;w
Dat is jammer. Ik woon toevallig ook in Utrecht Zuilen en hier zitten in de ondergrondse containers een pers, daardoor kan er best veel in voor ze vol zijn. En een sensor, waardoor ze geleegd worden bij xx% vol en niet op vaste momenten. Soms gaat het mis en zitten ze vast of vol, en ja dan staat er even een berg puin, maar in de basis gaat het hier best ok. Ik denk dat het vooral voor mensen die slecht te been zijn wat minder prettig is, en voor veel-vervuilers die zich suf lopen. Zelf vind ik het enerzijds jammer dat ik de grijze grote kliko mis, want daar kon ook veel grofvuil in (wat niet in de ondergrondse past). Maar dat 'gemis' valt in het niet bij de 'winst' van niet meer al die kliko's in een straat (in mijn geval) zonder voortuinen en met slechts 180cm brede stoepen (waarvan dan de helft werd ingenomen door een kliko).

Maar goed, ik zie ook wijken waar veel meer puin ligt bij de ondergrondse, dus het zal ook per wijk of zelfs wijkdeel verschilllen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
The Zep Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:39:
[...]

Ah, maar voor nummer 2 is een oplossing: een extra kliko, specifiek voor PMD. :+
Nou ja, niet dus, want je mag het niet in een kliko aanbieden dus we hebben er ook geen kliko voor gekregen. Ik ga er zeker niet zelf eentje kopen, ik vertik het om na 2 weken die zakken van onderuit een kliko te gaan vissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Vld1989 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:55:
Nou ja, niet dus, want je mag het niet in een kliko aanbieden dus we hebben er ook geen kliko voor gekregen.
Snap ik. Ik bedoelde mijn "oplossing" vanuit het perspectief van de gemeente. Een hekel aan zoveel kliko's in de tuin? Een oplossing: nog een kliko! :+

Zo heb je ook gemeentes met een mix van het slechtste, wat ook wel eens in dit topic is langsgekomen: drie kliko's (PMD, papier en karton, GFT) en alsnog een gezamenlijke stinkcontainer die op de minst gunstigste momenten vol zit. :+

[ Voor 24% gewijzigd door The Zep Man op 16-04-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

nst6ldr schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:27:
[...]

...hoe precies worden die containers daar geleegd dan?

Overigens wel eens dat onze afvalproductie onhoudbaar is (wat overigens aan de voorkant opgelost moet worden), maar ondergrondse containers zijn het echt niet gewoon.
Met een truck, maar op plekken waar het beter kan. En veel minder optrekkende/remmende truck bewegingen. De winst is echt wel heel relaxt.

Ik ben iig fan van die ondergrondse containers. De wijk is een stuk relaxter en ook niet meer al die lelijke kliko's overal op de stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Las trouwens iets over luiers een aantal posts hierboven. We hebben hier voor alles dus een kliko waar je per lediging voor betaalt, maar er zijn een aantal centrale punten in de gemeente waar ze speciale rolcontainers hebben waar je gratis incontinentiemateriaal kunt weggooien. Die staan bij scholen, kinderdagverblijven, bejaardenwoningen en dat soort plekken.
The Zep Man schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:58:
[...]

Snap ik. Ik bedoelde mijn "oplossing" vanuit het perspectief van de gemeente. Een hekel aan zoveel kliko's in de tuin? Een oplossing: nog een kliko! :+

Zo heb je ook gemeentes met een mix van het slechtste, wat ook wel eens in dit topic is langsgekomen: drie kliko's (PMD, papier en karton, GFT) en alsnog een gezamenlijke stinkcontainer die op de minst gunstigste momenten vol zit. :+
Ah zo!
Eigenlijk zou ik liever die extra kliko hebben voor de PMD dan die losse zakken die ik nu ergens op moet slaan. Ik zet ze nu maar in de schuur, maar ook daar vind ik het een verschrikkelijk iets om losse zakken te hebben staan. Ik vind dat er echt heel goedkoop uitzien in een verder net opgeruimde en geordende schuur. Dan is een kliko toch wel netter. Zeker als je bent zoals mijn vriendin, die de losse zaken gewoon in de tuin naast de kliko's zet :+ (hoewel ze op elk ander gebied veel netter en opgeruimder is dan ik zelf ben).

Die slechtste oplossing die je beschrijft is trouwens bij mijn ouders zo, maar die ondergrondse container voor restafval wordt wel regelmatig geleegd dus zit bijna nooit vol. Dat vind ik niet zo verkeerd werken eerlijk gezegd. Daar hebben ze de PMD-kliko inmiddels zelfs afgeschaft en moet dat gewoon bij het restafval gegooid worden. Het argument daarvoor kwam neer op "eigenlijk smijten we alles op dezelfde hoop, dus die PMD-kliko is helemaal niet nodig" maar dan professioneel verwoord :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen per jaar betaalt aan afvalstoffenheffing en wat je daar voor krijgt. Vooral ook benieuwd of er mensen zijn in regio’s waar je per leging betaald, of dat voor de “zuinige vervuiler” nu betekent dat je weinig kosten hebt, of dat het in praktijk betekent dat iedereen gewoon meer betaalt. Ik zal zelf het spits aftrappen:

Regio: Gem. Utrecht
Tariefstructuur: vast jaartarief
Ophaalmethode: ondergrondse containers voor restafval inclusief plastic (geen aparte inzameling). Optioneel: GFT, Papier, Glas: wie wil kan het apart wegbrengen (staan ook containers voor). Verder ook geen aparte kosten voor grofvuil.
Formaat huishouden: 1p
Totaalkosten per jaar: 314 euro (2023)

Noot 1: ben dus benieuwd naar jullie totaalkosten (dus vaste fee + de kosten voor de aparte legingen etc als dat van toepassing was. Handig is om dan 2023 te pakken want dan heb je de cijfers compleet.

Noot 2: wellicht ten overvloede: uiteraard aan een ieder om eea weg te laten ivm privacy (of uberhaupt niet te reageren).

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 16-04-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Vld1989 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:00:
Ik ben onlangs verhuisd van een gemeente waar ik een vast bedrag per jaar moest betalen en dan alles onbeperkt in ondergrondse containers kon gooien naar een gemeente waar ik voor alles een kliko heb en je naast het vaste bedrag ook nog per lediging betaalt. Dat is nog wel even behoorlijk wennen hoor. Zeker omdat ik in mijn oude gemeente in mijn straat alleen een restafvalcontainer had, dus ik hoefde niet te scheiden. Nu alles, zeker omdat de restafval maar 1 keer per 4 weken wordt opgehaald. Het begint wel te wennen, maar nog steeds 2 dingen die ik vervelend vind:

Hier liggen de rollen met PMD-zakken gratis bij de lokale supermarkt EN doen ze een rolletje onder een handvat van de container als bij het ledigen blijkt dat je geen zakken gebruikt.

Verder valt mij op dat veel mensen hier klagen over de looks van de bakken, het in de rij staan bij een milieustraat, etc. Je kunt ook waarderen dat het wordt aangeboden en dat er iets wordt geregeld om het vele afval dat wij met zijn allen produceren zo goed mogelijk af te voeren... Laten we allemaal een steentje bijdragen aan de goede scheiding en inzameling, daarnaast kost het afvoeren en verwerken van ons afval bakken met geld. Dat men probeert dat zoveel mogelijk terug te dringen door restafval in rekening te brengen, of het moeilijker te maken en je zoveel mogelijk dwingt om te scheiden zijn juist goede ontwikkelingen.

Ja, het later scheiden is een optie, maar levert altijd een slechter resultaat op dan het direct bij de bron goed te scheiden. Ik heb bij verschillende afvalverwerkers achter de schermen mee kunnen kijken en het is echt geen pretje wat wij met zijn allen produceren. En maar verwachten dat alles netjes gercycled wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:30:
[...]

Ja, het later scheiden is een optie, maar levert altijd een slechter resultaat op dan het direct bij de bron goed te scheiden.
juist, en daarom gaan veel gemeentes juist weer terug naar nascheiden, want het scheiden aan de bron werkt zo goed ;)

theoretisch zou bij de bron scheiden het beste zijn, in de praktijk zijn er zoveel uitzonderingen (en mensen die er lak aan hebben) dat het gewoon niet te doen is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:14
Valorian schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:46:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen per jaar betaalt aan afvalstoffenheffing en wat je daar voor krijgt. Vooral ook benieuwd of er mensen zijn in regio’s waar je per leging betaald, of dat voor de “zuinige vervuiler” nu betekent dat je weinig kosten hebt, of dat het in praktijk betekent dat iedereen gewoon meer betaalt. Ik zal zelf het spits aftrappen:

Regio: Gem. Utrecht
Ophaalmethode: ondergrondse containers voor restafval inclusief plastic (geen aparte inzameling). Optioneel: GFT, Papier, Glas: wie wil kan het apart wegbrengen (staan ook containers voor). Verder ook geen aparte kosten voor grofvuil.
Formaat huishouden: 1p
Totaalkosten per jaar: 314 euro (2023)

Noot 1: ben dus benieuwd naar jullie totaalkosten (dus vaste fee + de kosten voor de aparte legingen etc als dat van toepassing was. Handig is om dan 2023 te pakken want dan heb je de cijfers compleet.

Noot 2: wellicht ten overvloede: uiteraard aan een ieder om eea weg te laten ivm privacy (of uberhaupt niet te reageren).
Regio: Gem. Oosterhout NB
Tariefstructuur: vast jaartarief + ledigingskosten Grijs en GFT + kilo prijs grijs
Ophaalmethode: 3 Containers voor restafval (4wekelijks), GFT (2wekelijks en in hoog zomer wekelijks) en Papier (4wekelijks) PMD wordt opgehaald in de bekende zakken. (2wekelijks)
Voor glas staan er bij elk winkelcentrumpje minimaal 4 containers en is dat te ver dan staat er ook nog een inzamelpunt in de wijk.
Incontinentiemateriaal is gratis aan te bieden in speciale zakken bij KDV's, zorgcentra en dergelijke welke speciale kliko's hebben.
Milieustraat kent 2 stromen, betaald voor grofvuil en gratis voor:
Groensnoei
Hout
Puin
Staal
Hardplastic
Piepschuim
Grond
Dakleer (incl grind)
Kleding
Matrassen
Kleding
Asbest(aanmelden via portaal)
Chemisch afval
Grote en kleine elektrische apparaten
Gereedschap (project tools to work)

Formaat huishouden: 4p
Totaalkosten per jaar: 204 euro vast recht + 69kg grijs a 0,42 euro de kg + 3x lediging grijs a 4,96 per lediging + 5x lediging GFT a 4,96 per lediging = 272,66 euro(2023)

Wij zijn zeer fanatiek scheiders en ik maak met enige regelmaat tripjes naar de milieustraat (onbeperkt toegang) om bijv piepschuim en klein chemisch afval gratis weg te brengen. Daarnaast halen wij brood bij de bakker met eigen broodzakken en groente & fruit bij de super die alles los heeft liggen in onze eigen herbruikbare zakjes. Het is niet veel afval per keer, maar scheelt op jaarbasis veel plastic. Daarnaast hebben wij bijna geen grijs afval. Ik verwonder wij dan ook over de buurtgenoten die elke maand of 2 mega volle bakken aanbieden.

We zullen vast in een uiterste zitten qua afvalscheiden en ik weet dat het grosso modo geen impact maakt op de afvalberg. Maar misschien is het stukje peace of mind dat we in ieder geval impact proberen te maken... :Y)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Leipo schreef op woensdag 17 april 2024 @ 06:51:
[...]

juist, en daarom gaan veel gemeentes juist weer terug naar nascheiden, want het scheiden aan de bron werkt zo goed ;)

theoretisch zou bij de bron scheiden het beste zijn, in de praktijk zijn er zoveel uitzonderingen (en mensen die er lak aan hebben) dat het gewoon niet te doen is
Dat is wel het grootste probleem en je leest het hier al: Lastig om die container te gebruiken en X te scheiden, dus knal ik het wel bij de andere container erin, zonder te beseffen wat je daarmee eigenlijk veroorzaakt later in de keten. Bijv. de afkeur van een lading.

Tijdens de jaarwisseling was ik op een feestje waar men het vuurwerk van de straat aan het opruimen was. Ze hadden geen zin om alles te scheiden, dus al het vuurwerk ging klakkeloos in de PMD container, want dan ben je er maar vanaf en die had nog wel ruimte... Men beseft zich niet dat daardoor een lading kan worden afgekeurd of anders behandeld gaat worden, maar het eigen gemak staat voorop, want uit het oog, uit het hart en de ander mag het oplossen.

Omdat veel mensen slecht voorscheiden is het in sommige/veel gevallen inderdaad beter om na te scheiden. Maar als iedereen dat bij de bron direct goed en netjes zou doen, dan is dat wel echt veel beter.

Zo is het ook zo dat als ergens een afvalbak staat met daaromheen schoon gras, dat men doorgaans het afval in de afvalbak gooit. Als er naast een afvalbak of container al afval op de grond ligt, dan is de drempel om er wat afval naast te gooien veel kleiner. Mensen zijn kuddedieren en normvervaging ligt op de loer. Daarnaast vinden mensen looks van een oprit of aanzicht van hun huis belangrijker dan het doel dat wordt beoogd door verschillende containers te hebben.

Net als dat toen ik vele jaren geleden zonnepanelen liet plaatsen dat ik als eerste reactie kreeg in de straat dat ze niet begrepen waarom ik ze had laten plaatsen, want dat was toch niet mooi? Nu, 8 jaar later, heeft iedereen in de straat ze en begrijpen ze het nut ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:14
Regio: Gemeente Voorne aan Zee
Ophaalmethode:
Drie minicontainers huis-aan-huis met volume naar keuze:
140/240 liter rest om de week
140/240 liter groen (extra bladbak op verzoek in de herfst) om de week
240 liter papier om de vier weken.

Milieustraat: gratis, m.u.v. bouw- en sloopafval, asbest en dakbedekking. Daar geldt een kuubsprijs voor.
Grof vuil ophalen enkel via bigbags tegen vergoeding.

Jaartarieven (2024):
1p: 256.33
2+: 366.31
Extra restcontainer: 174.05

Bijzonderheden: Per oude deelgemeente is dit anders, de gemeente is vorig jaar heringedeeld. Wel heeft de afvalophaler zijn contract opgezegd en zijn er problemen met het vinden van een nieuwe partij die het wil doen. Er komen steeds meer randvoorwaarden bij in aanbestedingen waardoor bedrijven niet meer willen inschrijven. Nu loopt dus binnen de gemeente een discussie over hoe en wat. Ook de ondergrondse containers zijn weer half in beeld. Jaren geleden hebben we dat plan nog kunnen torpederen, dus wordt weer de gemeentepagina's scherp in de gaten houden.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-04 10:38
Ik heb drie kliko's, PMD, GFT en papier/karton/textiel. Dacht eerst dat de grijze voor restafval was, dus eerste tijd daar lekker alles in gegooid, geen idee waarom er een afvalpas was achtergelaten in dit huis :+ Waarschijnlijk voor de milieustraat, was het idee.

Maar bij aanvraag nieuwe/grotere kliko's bleek dat grijs PMD is en restafval naar de ondergrondse container moet, paar straten verderop. Daar kan per keer een 30L-zak in (wie heeft er zulke kleine pedaalemmers) en het kost € 1,- per storting. De grijze is dus nog steeds restafval, en PMD. Zie ook echt nooit iemand hier met z'n afvalzak over straat lopen.

Nu hopen dat ze hier geen transparante zakken gaan invoeren.

Milieustraat is overigens wel gratis, op specifieke materialen na, volgens mij bouw- en tuingrond/afval en zo.

[ Voor 7% gewijzigd door -Marco op 17-04-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:30
Regio: Assen
Tariefstructuur: Vast bedrag
Ophaalmethode:
5 containers bij huis, normaal is 4, we hebben 1 GFT bak extra:

GFT 1x per twee weken
PMD 1x per twee weken
Papier 1x per 4 weken
Rest 1x per 4 weken

Milieustraat: Deels onbeperkt gratis (groen, papier, chemisch, electronica en nog wat andere kleine stromen), deels betaald (0,23 euro per kg, eerste 300kg gratis)

Jaartarieven (2024):
1 persoon 192,74
Meer 266,98

Bijzonderheden: Een deel van de stad gebruikt ondergrondse containers. Betalen naar gebruik (Diftar) is na (dreiging van) referendum afgeschoten. Gemeente heeft de inzameling niet uitbesteed.

Over het algemeen tevreden. Kosten lijken vrij laag. Zul je zien dat de OZB hoger is, ach ja. Ik hoop dat de PMD er nog uit gaat en ze aan nascheiding gaan doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 17-04-2024 09:47 ]

Pagina: 1 ... 19 20 Laatste