Valorian schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:46:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat iedereen per jaar betaalt aan afvalstoffenheffing en wat je daar voor krijgt. Vooral ook benieuwd of er mensen zijn in regio’s waar je per leging betaald, of dat voor de “zuinige vervuiler” nu betekent dat je weinig kosten hebt, of dat het in praktijk betekent dat iedereen gewoon meer betaalt. Ik zal zelf het spits aftrappen:
Regio: Gem. Utrecht
Tariefstructuur: vast jaartarief
Ophaalmethode: ondergrondse containers voor restafval inclusief plastic (geen aparte inzameling). Optioneel: GFT, Papier, Glas: wie wil kan het apart wegbrengen (staan ook containers voor). Verder ook geen aparte kosten voor grofvuil.
Formaat huishouden: 1p
Totaalkosten per jaar: 314 euro (2023)
Noot 1: ben dus benieuwd naar jullie totaalkosten (dus vaste fee + de kosten voor de aparte legingen etc als dat van toepassing was. Handig is om dan 2023 te pakken want dan heb je de cijfers compleet.
Noot 2: wellicht ten overvloede: uiteraard aan een ieder om eea weg te laten ivm privacy (of uberhaupt niet te reageren).
Regio: Gem. Oosterhout NB
Tariefstructuur: vast jaartarief + ledigingskosten Grijs en GFT + kilo prijs grijs
Ophaalmethode: 3 Containers voor restafval (4wekelijks), GFT (2wekelijks en in hoog zomer wekelijks) en Papier (4wekelijks) PMD wordt opgehaald in de bekende zakken. (2wekelijks)
Voor glas staan er bij elk winkelcentrumpje minimaal 4 containers en is dat te ver dan staat er ook nog een inzamelpunt in de wijk.
Incontinentiemateriaal is gratis aan te bieden in speciale zakken bij KDV's, zorgcentra en dergelijke welke speciale kliko's hebben.
Milieustraat kent 2 stromen, betaald voor grofvuil en gratis voor:
Groensnoei
Hout
Puin
Staal
Hardplastic
Piepschuim
Grond
Dakleer (incl grind)
Kleding
Matrassen
Kleding
Asbest(aanmelden via portaal)
Chemisch afval
Grote en kleine elektrische apparaten
Gereedschap (project tools to work)
Formaat huishouden: 4p
Totaalkosten per jaar: 204 euro vast recht + 69kg grijs a 0,42 euro de kg + 3x lediging grijs a 4,96 per lediging + 5x lediging GFT a 4,96 per lediging = 272,66 euro(2023)
Wij zijn zeer fanatiek scheiders en ik maak met enige regelmaat tripjes naar de milieustraat (onbeperkt toegang) om bijv piepschuim en klein chemisch afval gratis weg te brengen. Daarnaast halen wij brood bij de bakker met eigen broodzakken en groente & fruit bij de super die alles los heeft liggen in onze eigen herbruikbare zakjes. Het is niet veel afval per keer, maar scheelt op jaarbasis veel plastic. Daarnaast hebben wij bijna geen grijs afval. Ik verwonder wij dan ook over de buurtgenoten die elke maand of 2 mega volle bakken aanbieden.
We zullen vast in een uiterste zitten qua afvalscheiden en ik weet dat het grosso modo geen impact maakt op de afvalberg. Maar misschien is het stukje peace of mind dat we in ieder geval impact proberen te maken...