Toon posts:

Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 10:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

Dennis1812 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:41:
Wil t best een keer komen oppikken in Den Bosch voor je. Ben je er ook vanaf. Eerst even mezelf het ziekenhuis uitwerken.
Hij mag t wel zelf inladen dan.

Verder wordt een wasmachine heel graag door elke oud ijzer man opgehaald naar mijn ervaring.
Lief aangeboden, en heel misschien kom ik er ooit wel op terug als ik niks anders geregeld krijg, maar in de context van het maatschappelijke effect van betalen voor afvalinzameling als gemeentebeleid, is een enkele zulke actie geen oplossing ;)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:48

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Taro schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:15:
[...]
Is het een verplichte verbouwing en heb je een laag inkomen, dan kan je kwijtschelding aanvragen.
Daar heb ik niks over gevonden? Dat je kwijtschelding voor de grofvuilheffing aan kan vragen? Wel voor de reguliere afvalbelasting, maar niet hiervoor.
Ik vind het een redelijk bedrag, men komt het immers bij je ophalen? Tenzij je het vermoeden hebt dat men hier winst op maakt, of moet iemand anders betalen voor het verwerken van "jouw" afval en moet daar dan subsidie op van toepassing zijn voor niet-minima?
Mja, is dat niet hetzelfde als voor de gewone afvalheffing? Daarover wordt (wel of geen) winst gemaakt (de verhalen verschillen), en krijg je als minima ook subsidie voor. Daarnaast is het echt willekeur per gemeente.

De ene gemeente rekent € 15 voor het ophalen van grofvuil, de andere € 0. De ene gemeente rekent € 0 per kg, de andere soms wel € 50 voor 'n matras, of idd, per kilo.

En het is niet alsof je als minima (zeker niet als je geen inkomen uit werk hebt) zoveel keuze hebt om ergens te gaan wonen waar het goedkoop op.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:41
Ik zie geen principieel verschil in grofvuil of sloopafval. Er zijn ook zat mensen die om de haverklap nieuwe meubels bij zo'n el-cheapo winkel kopen, die binnen een paar jaar op zijn.

Dat het principe 'de vervuiler betaalt' voor de 'financieel uitgedaagde' slecht uitpakt, heb ik wel begrip voor.

Soms ben ik bijna gelukkig

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Ardana Ik heb er zelf geen ervaring mee, in mijn woonplaats kan je jaarlijks tot 100/500/1000 (Iets in die orde van grootte) kg gratis wegbrengen, los van of het bijv. asbest, grofvuil, puin, banken, karton of witgoed betreft. Hoe het exact met ophalen zit weet ik eigenlijk niet. Ik zie overigens nu pas dat je de scheiding hebt gemaakt tussen grofvuil en gewoon afval, ik weet niet of er dus verschillende regelingen op van toepassing zijn.

Even los van dat ik de situatie van @McGryphon helemaal begrijp en dat het inderdaad een klote situatie is, is wel de vraag of dit alleen voor afval geldt of een breder probleem is. Aan de ene kant kan je je afvragen of de gemeente / anderen voor het afvoeren van een oude bank van iemand anders moeten betalen (opdraaien klinkt negatief, net alsof er iemand schuldig aan is).

Het nadeel is dat als je dit gratis/goedkoper maakt, dat mensen die het prima zelf kunnen betalen of een karretje kunnen regelen het ook gaan laten ophalen. Of dat iemand die het niet zelf kan betalen, maar wel iets kan regelen dat ook laat doen. En dat is waarschijnlijk ook deels de reden dat hier wel zelf voor betaald moet worden, daar heb ik dus ook wel weer begrip voor.

Wat ik op Facebook bijv. regelmatig langs zie komen is mensen die vragen of iemand wat voor ze op wil halen of weg kan brengen, daar wordt ook vaak op gereageerd. Maar kan mij ook wel voorstellen dat je door trots daar niet aan begint, of niet altijd van anderen afhankelijk wil zijn en om hulp wil vragen.

Afijn, lastige situatie. Ik woon niet in de buurt @McGryphon anders had ik je er graag mee geholpen.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 10:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

JukeboxBill schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:48:
Ik zie geen principieel verschil in grofvuil of sloopafval. Er zijn ook zat mensen die om de haverklap nieuwe meubels bij zo'n el-cheapo winkel kopen, die binnen een paar jaar op zijn.

Dat het principe 'de vervuiler betaalt' voor de 'financieel uitgedaagde' slecht uitpakt, heb ik wel begrip voor.
Maar is het wel "de vervuiler betaalt", als enkel de laatste schakel in de levensduur van veel "grofvuil" betaalt?

Ik zou bijna het tegenovergestelde willen beweren. Mensen die afgedankte spullen krijgen/kopen omdat meer er niet in zit, die verlengen enkel de praktische levensduur van een product, maar zitten nu dus wel met de kosten.

En ook dat "el-cheapo" spul wordt vaak doorgeschoven naar minima, of dat nu studenten zijn, arbeidsongeschikten, mensen die voor het eerst uit huis gaan, of noem eens een andere leuke situatie. En *die* gebruiken het dan tot het ècht op is. En betalen.

Nee, ik vind het echt op geen manier eerlijk, zoals het nu ingericht is.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

McGryphon schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:42:
[...]

Lief aangeboden, en heel misschien kom ik er ooit wel op terug als ik niks anders geregeld krijg, maar in de context van het maatschappelijke effect van betalen voor afvalinzameling als gemeentebeleid, is een enkele zulke actie geen oplossing ;)
Snap ik. Maar dan weet je het iig. Past best veel in mn station qua troep.
Ergens vind ik het prima terecht dat er geld voor gevraagd wordt qua sloopafval/meubilair (elektronica niet, dat gaat gewoon naar de oud ijzerboer).
Maar mensen met uitkeringen/bijstand/minima/niet kunnen betalen om goede reden zouden hier vrijstelling voor moeten kunnen krijgen. Zeg 2x per jaar bijvoorbeeld.
Dit zodat de "rijkere" ook niet alles bij de mensen neerdumpen die het gratis laten halen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:49
Ik heb het geluk in een gemengde wijk te wonen, of beter gesteld in het goede deel van die wijk :+

Sinds enige jaren heeft Eindhoven het beleid om in mindere wijken 2x per jaar afval op te halen. Bij het buurthuis staat dan een kraakwagen en enkele containers voor divers materiaal.

Sindsdien sla ik het meeste grove afval op in m'n garage en krui het een paar maanden later naar het buurthuis 8)7 Zeker nadat ik bij de gemeentelijke stort eens ben weggestuurd omdat ik >1m3 bij me had, om het vervolgens in 3x rijden vervolgens alsnog gratis te kunnen storten 8)7 Let wel: ik had prima willen betalen om die aanhanger in 1x te kunnen legen. De andere methode die ik wel hanteer is kleinmaken met de decoupeerzaag.

Persoonlijk denk ik dat individueel gratis grof vuil ophalen onhaalbaar is voor een gemeente. Lobby-en bij de gemeentepolitiek om 1-2x per jaar in de buurt een kraakwagen neer te zetten in het kader van wijkverbetering kan een constructieve optie zijn :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

In Almere kan je het prima ongestraft op straat pleuren. :P
Wat een drama is het daar zeg.

[Voor 21% gewijzigd door Gunner op 22-07-2021 21:26]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

JukeboxBill schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:48:

Wat mij betreft gaan we naar het Duitse model toe: daar zit de kosten van het afvoeren al verwerkt in de aanschafprijs (tenminste, dat heb ik me ooit eens laten vertellen). Dan is het pas echt "de vervuiler betaalt". Niet degene die toevallig de laatste persoon is die het in handen krijgt.

Maar zoals het nu gaat, is het idd dat de minst daadkrachtige geen goedkope manier heeft om van zijn grofvuil af te komen. Want 5 kilometer sjouwen met 'n 3-zits+2-zits bank, gaat je niet lukken.

En niet iedereen heeft Facebook. Mag je m.i. ook niet verwachten, lijkt mij? Zo worden minima nóg afhankelijker van de goedgevigheid van anderen: zowel voor het krijgen van betaalbaar / gratis spul dat wellicht nog 'n paar jaar mee gaat, als voor het afvoeren ervan.

• Taro
  • Niet online

Taro

Ardana schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:46:
[...]
En niet iedereen heeft Facebook. Mag je m.i. ook niet verwachten, lijkt mij? Zo worden minima nóg afhankelijker van de goedgevigheid van anderen: zowel voor het krijgen van betaalbaar / gratis spul dat wellicht nog 'n paar jaar mee gaat, als voor het afvoeren ervan.
Eens, is ook geen oplossing, maar het feit dat er veelvuldig gebruik van wordt gemaakt geeft wel aan dat dit een breder probleem is. En tot vandaag wist ik eigenlijk niet dat dit speelde, terwijl ik wel in o.a. deze branche werkzaam ben. Niet dat ik dit behoorde te weten hoor, maar daarom vind ik het wel een interessant vraagstuk.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53
[...]

Wat mij betreft gaan we naar het Duitse model toe: daar zit de kosten van het afvoeren al verwerkt in de aanschafprijs (tenminste, dat heb ik me ooit eens laten vertellen). Dan is het pas echt "de vervuiler betaalt". Niet degene die toevallig de laatste persoon is die het in handen krijgt.

Maar zoals het nu gaat, is het idd dat de minst daadkrachtige geen goedkope manier heeft om van zijn grofvuil af te komen. Want 5 kilometer sjouwen met 'n 3-zits+2-zits bank, gaat je niet lukken.

Op zich ben ik het met je eens. Maar wel met de kanttekening dat álles een prijs heeft. Bij gemeenten die gratis grofvuil ophalen is die handeling natuurlijk niet kosteloos, maar zitten dekosten gewoon verwerkt in de afvalstoffenheffing. Dus je zou ook kunnen zeggen dat bij dát model minima meebetalen aan groot-consumeerders die om de haverklap spullen kopen en andere spullen wegdoen.

Maar in de basis zou ik het wel toejuichen als er een optie komt voor minima om gratis van hun afval af te komen, want in praktijk zie je dat het anders niet alleen tot schrijnende situaties leidt, maar vooral ook tot illegale dumping. Dat laatste is de beweegreddn van gemeente utrecht om alles in de basis-kosten te verwerken: grofvuil kan op afspraak opgehaald en ook zonder echte limieten gratis naar stort gebracht (mits particulier).

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
[...]

Dat lijkt me inderdaad het rechtvaardigste. Afvoerheffing berekenen bij de verkoopprijs.

Liefst nog op basis van de werkelijke milieubelasting en niet als een percentage van de koopprijs. Want een duur bankstel kan beter te recyclen (niet downcyclen) zijn, dan een prul van bankstel met de allergoedkoopste materialen, wat na 3 jaar van ellende uit elkaar valt.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tsjah dit is toch echt een lokaal probleem, net de pech waar je gaat wonen en een minder goed beleid heeft. Met de komst van het 'nieuwe inzamelen' in mijn stad (waar het ondergronds inzamelen beter gaat dan ik had verwacht) is het ophalen van grof vuil gratis geworden (nou ja, inbegrepen in de prijs).

Brengen naar de stortplaats was altijd al 'bij de prijs inbegrepen'.

[Voor 4% gewijzigd door Gunner op 23-07-2021 09:22]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gunner Zelfde stad, zelfde afvalinzamelingsbeleid zou je denken.
Was het maar zo. Zelfs in 'onze' stad is het per wijk verschillend! 8)7

Da's toch idioot en werkt mis-/gebruiken van die situatie in de hand.

Maar nog erger is het, dat het in zo'n klein landje als de onze, per dorp/stad/wijk verschillend is. :? Alsof tien kilometer verderop het afvalprobleem ineens anders zou zijn. Terwijl het slechts door een beperkt aantal verwerkers wordt afgehandeld.

Mooie Plaatjes   

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ehtweak schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:31:
@Gunner Zelfde stad, zelfde afvalinzamelingsbeleid zou je denken.
Was het maar zo. Zelfs in 'onze' stad is het per wijk verschillend! 8)7

Da's toch idioot en werkt mis-/gebruiken van die situatie in de hand.
Je doelt op de keuze per wijk wat men 'wilde' ? Ja dat is op zich apart.
Ik wilde gewoon dat het bleef zoals het was maar dat was geen keuze :+

[Voor 8% gewijzigd door Gunner op 23-07-2021 09:32]

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gunner #metoo

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:12
Joris748 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:47:
[...]

Dat lijkt me inderdaad het rechtvaardigste. Afvoerheffing berekenen bij de verkoopprijs.

Liefst nog op basis van de werkelijke milieubelasting en niet als een percentage van de koopprijs. Want een duur bankstel kan beter te recyclen (niet downcyclen) zijn, dan een prul van bankstel met de allergoedkoopste materialen, wat na 3 jaar van ellende uit elkaar valt.
Maar bij een goedkoop gelamineerd geperst karton prul dat na 3 jaar uitelkaar valt weet je wat de verwachte kosten zijn van het opruimen. Van een eikenhouten salontafel van 25 jaar oud met butsen en krassen die maanden in de regen heeft gestaan is de prijs van het opruimen vooraf niet te berekenen ;)

• Joris748
_JGC_ schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Maar bij een goedkoop gelamineerd geperst karton prul dat na 3 jaar uitelkaar valt weet je wat de verwachte kosten zijn van het opruimen. Van een eikenhouten salontafel van 25 jaar oud met butsen en krassen die maanden in de regen heeft gestaan is de prijs van het opruimen vooraf niet te berekenen ;)
Van alle gebruikte materialen is de impact op het milieu en de recyclebaarheid bekend. Ook is er een prima inschatting te maken van de te verwachten levensduur. Dus die berekening is prima te maken.

Wat recyclebaarheid betreft moeten wel uit gaan van de huidige mogelijkheden, omdat we simpelweg niet weten wat er in de toekomst wel of niet mogelijk is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Levensduur is niet eens van belang bij de kosten van recyclen. Als je bij aanschaf betaalt, mag je verwachten dat de inflatie wegvalt tegen het rendement wat ze behalen op wat je betaalt.

En ja, ze kunnen van alles berekenen wat de verwerkingskosten zijn.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Ardana Je krijgt dan natuurlijk wel een administratieve nachtmerrie. Iemand koopt een bank bij een winkel in Waalwijk en na 3 andere eigenaren wil de laatste eigenaar die 20 jaar later in Leeuwarden weg gooien.

Hoe komt Leeuwarden dan aan het geld wat 20 jaar eerder is betaalt voor de verwerking?

Dat is nog afgezien van zaken die misschien wel in meerdere delen zijn te splitsen. Bijvoorbeeld een tafel met stoelen (die zou je nog los kunnen bekijken, natuurlijk), maar er worden ook meubels "verbouwd" naar iets anders. Al is het maar een extra kast in de schuur waarvan dan toch de helft alvast wordt weggedaan omdat het niet past etc.

Ik ken @McGryphon verder niet (en ook de situatie niet), noch woon ik in de buurt. Ik ben het wel met je eens dat een actie via kennissen/vrienden/familie of al dan niet via internet geen oplossing is voor iedereen.

Ik heb wel een klein beetje het gevoel dat dit een zelfde soort situatie lijkt als rijke landen die hun afval naar arme landen verschepen.

Mijn beperkte ervaring is wel dat hoe moeilijker of duurder het gemaakt wordt om van afval af te komen hoe vuiler het in een gemeente wordt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Valorian
Mijn beperkte ervaring is wel dat hoe moeilijker of duurder het gemaakt wordt om van afval af te komen hoe vuiler het in een gemeente wordt.
Klopt. Daarom heeft een gemeente als Utrecht besloten alles in de afvalstoffenheffing te verwerken. Want losse kosten, op welke manier dan ook, zorgen ervoor dat er mensen zijn die die kosten willen vermijden en de boel dumpen. Hier mag je dus onbeperkt (nou ja, soort fair use denk ik, en voor particulier gebruik) zooi naar de stort brengen. Ook is een aanhanger lenen gratis bij die stort. En vuil wordt ondergronds verzorgd (meeste wijken) of met kliko's zakken, maar sowieso gratis en zonder speciale pas en geen kosten per leging / kg. En grof vuil kan je ook nog op afspraak gratis laten ophalen.

Desondanks zie je nog steeds dat mensen bij elke willekeurige ondergrondse vaak 'zooi' zetten. Schofterig en mag wat mij betreft hoog beboet (levert ongedierte op en één extra matras of meubel trekt meteen meer aan).

[Voor 12% gewijzigd door Valorian op 23-07-2021 11:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

JeroenE schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:41:
@Ardana Je krijgt dan natuurlijk wel een administratieve nachtmerrie. Iemand koopt een bank bij een winkel in Waalwijk en na 3 andere eigenaren wil de laatste eigenaar die 20 jaar later in Leeuwarden weg gooien.

Hoe komt Leeuwarden dan aan het geld wat 20 jaar eerder is betaalt voor de verwerking?
(...)
Da's natuurlijk een kul-argument dat alleen opgaat als alles en iedereen na X jaar zijn rotzooi in Leeuwarden komt dumpen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
Jester-NL schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:29:
[...]
Da's natuurlijk een kul-argument dat alleen opgaat als alles en iedereen na X jaar zijn rotzooi in Leeuwarden komt dumpen.
Inderdaad, en als het net zo gaat als bij de recycling van verpakkingen en apparaten dan wordt dat centraal georganiseerd door een stichting en een gemeenschappelijk fonds.

• JeroenE
  • Niet online
Jester-NL schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:29:
De kans dat iemand die bij een grote meubelboulevard meubels koopt en die meubels ooit worden weggegooid in een andere gemeente dan waar ze oorspronkelijk zijn gekocht lijkt mij anders niet verwaarloosbaar. Het is niet alsof iedere gemeente grote meubelboulevards heeft. Er zijn ook maar 13 IKEA's in Nederland, maar toch staat half Nederland er mee vol.

Er zullen in Leeuwarden vast ook meubelzaken zijn. Maar het is niet zo dat iedere gemeente evenveel meubelzaken heeft of in ieder geval evenveel meubels worden verkocht. Bij supermarkten etc die plastic flessen innemen of winkels waar je batterijen kan kopen en inleveren zal dat veel egaler zijn verdeeld.
JukeboxBill schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:40:
Inderdaad, en als het net zo gaat als bij de recycling van verpakkingen en apparaten dan wordt dat centraal georganiseerd door een stichting en een gemeenschappelijk fonds.
Aha, een grote overkoepelende organisatie die al het afval gaat organiseren. Of geldt dat dan alleen voor meubels en andere grote zaken? Of krijg je straks 10 verschillende zodat je banken bij de een moet inleveren, maar vloerbedekking bij de andere?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JukeboxBill
JeroenE schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:39:
[...]

. . .

[...]
Aha, een grote overkoepelende organisatie die al het afval gaat organiseren. Of geldt dat dan alleen voor meubels en andere grote zaken? Of krijg je straks 10 verschillende zodat je banken bij de een moet inleveren, maar vloerbedekking bij de andere?
Nee, zo is dat met wit- en bruingoed nu ook niet.
Dat kan je zelf wegbrengen naar een gemeente stort of meegeven/inleveren bij de verkoper bij het kopen van een soortgelijk nieuw apparaat. De verwerkingskosten, de z.g. verwijderingsbijdrage, zitten bij de nieuwprijs inbegrepen.
Er zijn dus wel verschillende organisaties per branche, maar niet iets voor b.v. alleen wasmachines en weer een andere voor wasdrogers.

Dus ik kan mij voorstellen dat er een organisatie komt voor de woninginrichtingsbranche, bouwstoffen en nog wat branches, die grote afvalstromen genereren.

Zorgt ook gelijk voor wat werkgelegenheid.

• Joris748
De milieustraat kan dan ook (voor een deel) door het Rijk vanuit de algemene middelen gefinancierd worden, mits de verwijderingsbijdrage ook daar terecht komt. Daar is eenvoudig op grond van het aantal inwoners/huishoudens een verdeelsleutel voor te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Hoe doen ze dat nu met witgoed? Hoe doen ze dat in Duitsland? Voor witgoed is dit al ingevoerd, in Duitsland ook.

We hoeven niet opnieuw het wiel uit te vinden, we moeten het alleen even uit te breiden.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Wat is dat, verwijderingsbijdrage?
Voor groot witgoed, zoals wasmachines en ovens, is de verwijderingsbijdrage in 2013 afgeschaft. Voor lampen en kleine elektrische apparaten, zoals tv's en koffiezetapparaten, is er al sinds 2011 geen verwijderingsbijdrage meer. Je kunt je oude apparaten inleveren bij de winkelier als je een nieuwe koopt.
Bron: https://www.milieucentraa...is/verwijderingsbijdrage/

Oude inleveren en alles online bestellen, gaat hem ook niet worden. Lampen hebben mensen vast wel op voorraad, en dat zal ook wel gewoon de prullenbak in gaan. Een nieuwe TV kopen wil niet zeggen dat de oude kapot is, en je daar een ander nog gelukkig mee kan maken.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51

Señor Sjon

Magnificent bastard

Die pot puilde dan ook uit van het geld, vandaar dat het was afgeschaft.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik merk wel een bewust verschil tussen verschillende manieren van afval ophalen c.q. inzamelen.
Ik woon nu iets meer dan een halfjaar in een appartement met op 50m afstand van onze ingang een afvalpunt: restafval, papier, GFT, verpakkingen (plastic++ zoals dit bij onze gemeente is) en twee kleuren glas i.c.m. met een milieupasje voor bewoners zonder limiet. Hiervoor had ik vier containers: restafval, verpakkingen, GFT en papier. Toen moest ik scheiden, ik kon niet één maand doen met één restafval container. Maar dat de GFT elke twee weken opgehaald werd snap ik nog steeds niet (behalve voor mensen die veel snoei- of tuinafval hebben. De verpakkingen werd net zoals restafval één keer per maand opgehaald.

Ik was in de vorige situatie bewust aan het scheiden, ik moest wel om geen overlopende container te krijgen. En toen het eenmaal fatsoenlijk ingericht was het met 1x restafval en 1x verpakkingen ophalen ook te doen (lees het hebben van een verpakkingencontainer i.p.v. 400m naar het winkelcentrum moeten (wtf gemeente 8)7 )) terwijl het restafval al minder frequent opgehaald wordt. Het stoort mij wel dat je met een groot gezin ook de GFT-container actief moet gebruiken terwijl dat één grote zooi wordt als dat in de volle zon lekker twee weken mag rotten. Dit natuurlijk naast het feit dat je ook maar net plek moet hebben voor een 4e (verpakkingen)container.

In mijn huidige situatie merk ik dat ik nog een doos aanhoud voor papier/dozen en ik de rest (rest, verpakkingen en GFT) lekker in de prullenbak mik. Deze legen we elke twee dagen of dagelijks als die vol is en die gaat dan naar het afvalpunt.

Ik heb momenteel geen incentive om meer dan dit te scheiden. Langer dan twee dagen wil ik de prullenbak toch niet hebben staan en dan gaat die weg. En met scheiden dan ineens drie bakken elke twee dagen te moeten legen is ook onhandig. Hiernaast is er ook niet echt plek voor vier verschillende bakken in het appartement.

Ik vraag mij oprecht af in hoeverre het scheiden van verpakkingen uit het restafval nu voor een beter milieu zorgt. Ik wil hier wel aan meehelpen, maar het moet ook praktisch blijven en dat gevoel heb ik nu niet echt. Of we het nu hebben over vier containers in de tuin of juist geen eigen container hebben en frequent moeten lopen met meerdere zakken.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-06 06:57

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Ik gok dat je met verpakkingen drankkartons bedoelt? Want verpakkingen kunnen ook gewoon bij papier horen. Drankkartons mogen doorgaans ook bij het plastic (PMD, of Plastic, Metaal, Drankkartons). Vraag me wel af wat ze zouden zeggen of doen als je je oude kinderfiets bij het metaal van PMD gooit (ik heb nooit blikken, verder zou ik zo niet weten wat er nog meer aan metaal afval is).

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, hier in Flevoland zit de eerstvolgende tariefsverhoging er ook al weer aan te komen: :(

https://www.omroepflevola...-straks-verwerkt-door-hvc

Omdat HVC een hoger tarief rekent dan Orgaworld stijgen de kosten voor het inzamelen en verwerken van gft-afval volgens de gemeente Noordoostpolder 'beperkt'. In Lelystad moet het college nog besluiten of de heffing stijgt.

We gaan het zien, hoe beperkt, 'beperkt' is. :|

Mooie Plaatjes   

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ehtweak schreef op donderdag 23 september 2021 @ 08:31:
Nou, hier in Flevoland zit de eerstvolgende tariefsverhoging er ook al weer aan te komen: :(

https://www.omroepflevola...-straks-verwerkt-door-hvc

Omdat HVC een hoger tarief rekent dan Orgaworld stijgen de kosten voor het inzamelen en verwerken van gft-afval volgens de gemeente Noordoostpolder 'beperkt'. In Lelystad moet het college nog besluiten of de heffing stijgt.

We gaan het zien, hoe beperkt, 'beperkt' is. :|
Mooi he. Door het nieuwe inzamelen zou het niet duurder worden, zo is het nieuwe inzamelen verkocht. Naja, ik wist al beter dan dat en helaas krijg je dan gelijk.

• Raling
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 07:56
True schreef op woensdag 22 september 2021 @ 18:09:
Ik vraag mij oprecht af in hoeverre het scheiden van verpakkingen uit het restafval nu voor een beter milieu zorgt. Ik wil hier wel aan meehelpen, maar het moet ook praktisch blijven en dat gevoel heb ik nu niet echt. Of we het nu hebben over vier containers in de tuin of juist geen eigen container hebben en frequent moeten lopen met meerdere zakken.
Ik ook. Het frappante is dat bijvoorbeeld Utrecht jaren geleden dit scheidingssysteem heeft ingevoerd met overal losse inzamelpunten, maar daar nu dus weer op terugkomen. Vanaf eind september mag gewoon alles weer bij het restafval, en gebeurt het scheiden gewoon weer bij de afvalverwerker.

Ik gok dat het er ook mee te maken heeft gehad dat het scheiden in Utrecht allemaal wel heel erg vrijblijvend was. Restafval was altijd al zonder pasje in te leveren. Dus de gebruiker is moeilijk te motiveren daadwerkelijk zelf te scheiden.

In Utrecht gaan de oranje bakken dus weer verdwijnen.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 14:14
Nou, daar gaan we. Onderstaande stond 2 weken geleden in het NHD
|:(
Nieuwe restafvalbakken met een chip. Inwoners uit gemeente Hollands Kroon vinden er van alles van. ’Gemakzuchtige mensen gooien het zo weer bij een ander in de bak’

De gemeente voert vanaf 1 januari 2022 een recycle-tarief in. Dit nieuwe systeem moet inwoners stimuleren hun afval beter te scheiden. Wat vinden inwoners uit Hollands Kroon van de nieuwe werkwijze?
Anneke van der Linden heeft maar weinig vertrouwen in het nieuwe systeem: „Ik heb zoiets van: nog meer milieuvervuiling. Allemaal nieuwe bakken en oude bakken die weer overblijven. Ik vind het allemaal wat vergezocht. Ik denk niet dat het veel invloed gaat hebben. Mensen die nu al niet goed scheiden, die zijn gemakzuchtig. Dus die gooien het zo weer bij een ander in de bak of langs de weg.”

Serieuzer
„Het had van mij niet gehoeven, maar ik begrijp dat er een bedoeling achter zit”, zegt mevrouw Looijesteijn. „Ik heb zelf gekozen voor de kleinere bak, omdat ik denk dat ik het dan toch iets serieuzer ga aanpakken. Nu gooi ik nog wel eens dingen in de bak die ik ook naar de glasbak of het oud papier had kunnen brengen. Het heeft dus wel zin denk ik.”

Waar ze wel tegen opziet is de zomer. „Om die bak dan twee maanden te laten staan. Dat lijkt me heel vervelend. Hij staat bij mij naast de achterdeur en dat ruik je gewoon.” En afval dumpen bij de buren? „Ik zou het heel asociaal vinden als mensen het bij andere mensen in de bakken gaan gooien. We moeten toch zelf proberen om dit allemaal een beetje in goede banen te leiden.”

Tarieven
„Ik heb er geen problemen mee. Misschien raken de mensen zo wel meer bewust van de scheiding van hun restafval, groente en plastic”, stelt Henny van der Wardt. „Mensen kijken dan misschien meer naar wat ze in de bak gooien. Wij hoeven hem niet vaak aan de weg te zetten, we zijn met z’n tweeën. De bak staat bij mij achter, dus niemand kan er wat ingooien.”

Huishoudens krijgen een nieuwe restafvalbak met een chip. Naast een vast afvaltarief betalen zij straks ook een variabel bedrag afhankelijk van hoe vaak ze hun bak aan de weg zetten. Wie minder restafval aanbiedt, is goedkoper uit. Hoeveel goedkoper is nog niet duidelijk. Het tarief voor zowel de gechipte 140 als 240 liter bak staat nog niet vast.

„Sommige mensen hebben heel veel en andere mensen hebben weinig restafval”, zegt bewoner Vis. „Dus ik denk wel dat het goed is dat het systeem er komt. De meeste keren dat ik een bak aan de weg zet, is hij niet eens halfvol. Ik ga hem nu wel langer bewaren.”

Afval dumpen
Bij veel inwoners bestaat de zorg dat mensen hun afval in de kliko’s van anderen gaan gooien. Elly de Haan: „Ik denk niet dat het nieuwe systeem iets gaat opleveren, maar dat mensen hun afval overal gaan dumpen. Op parkeerplaatsen zien we nu al vaak zakken staan. Ik denk dat het alleen maar meer wordt. Of dat mensen hun bakken aan de weg zetten en dat anderen er snel wat ingooien.” In dit laatste geval is dit overigens niet erg. Hoe vol een bak is maakt voor het tarief niet uit. Van belang is hoe vaak een bak aan de weg wordt aangeboden.

Richard van der Kleij denkt ook dat er afval in andermans bak wordt gestopt. Voor hemzelf zal er door het recycle-tarief waarschijnlijk weinig veranderen, zegt hij. „Onze bak staat elke twee weken al vol aan de weg. Voor gezinnen maakt het volgens mij dus helemaal niets uit. Recyclen is altijd goed, maar ik denk niet dat dit helpt. Als je tekort ruimte hebt, bijvoorbeeld als de plasticbak vol zit, dan gaat het alsnog in de grijze bak.”

Zwerfafval
Hoe zit het dan met de mensen die zwerfafval opruimen? Arnoud Blijdorp is zo’n iemand. In de omgeving van Anne Paulowna ruimt hij veel zwerfafval op en organiseert hij soms opruimacties. „Ik probeer het opgehaalde afval zoveel mogelijk te scheiden en in mijn eigen bakken te deponeren. Als dat echt niet lukt, heb ik een afspraak met de gemeente dat ik het in een openbare afvalbak doe.” Wat hij lastig vindt aan het nieuwe systeem is dat hij niet weet wat het gaat kosten. „En los daarvan maak ik me wel een beetje zorgen. Gaat dit niet leiden tot meer zwerfafval? Of dat mensen hun afval gaan dumpen, misschien zelfs in openbare afvalbakken. Daar ben ik wel een beetje sceptisch over.”

De gemeente is nog aan het nadenken over een regeling voor de opruimers van zwerfafval. Blijdorp: „Het zou natuurlijk gek zijn dat als je iets goeds doet, je meer moet gaan betalen. Daar heb ik wel heel veel moeite mee. Dan gooi ik het zwerfafval niet meer in mijn eigen grijze bak. Ik hoop dat de gemeente daarom met een goed plan komt.”

De tarieven voor het vaste en variabele deel worden in november 2021 door de gemeenteraad vastgesteld.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

AllSeeyinEye schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:51:
Ik gok dat je met verpakkingen drankkartons bedoelt? Want verpakkingen kunnen ook gewoon bij papier horen. Drankkartons mogen doorgaans ook bij het plastic (PMD, of Plastic, Metaal, Drankkartons). Vraag me wel af wat ze zouden zeggen of doen als je je oude kinderfiets bij het metaal van PMD gooit (ik heb nooit blikken, verder zou ik zo niet weten wat er nog meer aan metaal afval is).
Verpakkingen bij ons is wat breder dan enkel drankkartons: https://www.twentemilieu.nl/afvalsoorten/verpakkingen voor de gemiddelde bewoners is niet meer te overzien wat waar wel en niet in mag.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:07
True schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 00:39:
[...]

Verpakkingen bij ons is wat breder dan enkel drankkartons: https://www.twentemilieu.nl/afvalsoorten/verpakkingen voor de gemiddelde bewoners is niet meer te overzien wat waar wel en niet in mag.
En daar zou de landelijke politiek iets mee moeten doen. Gewoon de boel standaardiseren. Zowel in de duidelijkheid als in de materialen. Leg op dat verpakkingen mogen zijn van type X, Y of Z en niks anders. Maak daar eenvoudige symbolen en verzamelpunten voor (bakken, zakken containers, etc.).
Het probleem is dat het een wildgroei aan verpakkingen is die vaak niet eens goed gerecycled kunnen worden omdat het te duur is. Verbied ze dan. Alleen gemakkelijk recyclebare verpakkingen. Laat de industrie maar goedkopere of betere bedenken als het ze niet zint. Maar alles gestandaardiseerd in een paar afvalstromen. Dan kan iedereen eenvoudig afval scheiden en meedoen.
Wij scheiden overigens GFT, plastic, glas en rest. Merendeel is plastic. Rest is bijna niks in verhouding.

Addicted to silent computing

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En de afvalsoap in Lelystad continues...

https://www.omroepflevola...en-zoom-toch-niet-opnieuw

Omdat de gemeente bang is voor de consequenties... 8)7 Ja, duh... :F stel je voor dat blijkt dat de bewoners toch NIET de 'gekozen' oplossing willen.

Ook leuk (NOT).
In de wijk waar ik woon, is al begin dit jaar het systeem van de ondergrondse containers ingevoerd. Maar toch ook weer niet. :N
Wat is namelijk het geval? De ondergrondse containers zijn geplaatst, maar omdat er een herbestratingsproject loopt van ca. 2 jaar (alle straten, parkeerplekken, stoepen, op- en afritten worden opnieuw bestraat), is uitgesteld dat de bewoners van die ondergrondse containers gebruik moeten maken.
M.a.w. we hebben nog steeds de bestaande afvalbakken die we al jaren, tot tevredenheid, gebruiken. Een groene bak, een papierbak en een grijze bak.

Maar nu komt 't: op de ophaaldag, rijdt de afvalvrachtwaggel eerst langs een paar straten aan de andere kant van onze wijk, langs de specifieke oranje-deksel bakken (PMD afval), waar die bewoners gescheiden hun afval in dienen te deponeren, en komt vervolgens in onze wijk alle grijze bakken (AL het restafval) daar bij plempen.
Hoezo gescheiden ophalen?!? 8)7 |:( ;w
En dat al ruim een half jaar lang... :X

Mooie Plaatjes   

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-05 17:36
Wij hebben waar ik woon een redelijke positieve ontwikkeling verzorgd door burgerlijke ongehoorzaamheid. Wij kregen nieuwe containers, waar dus geen restafval meer in zat. PMK, Papier en GFT waren onze nieuwe bakken. Rest moest je, tegen betaling (!), zelf naar de afvalcontainer brengen.

Gelukkig waren we hier met zijn allen, of in ieder geval het grootste deel, niet van gediend en is er demonstratief het PMK afvalbak als restafval gebruikt. De eerste weken lieten ze nog wel eens de containers staan maar dat was niet houdbaar. Ze zijn gestopt met controleren en alles gewoon opgehaald.

Jaar daarop is het storten van restafval gratis geworden, helaas nog wel handmatig leveren. Ik heb het idee dat mensen stoïcijns nog steeds doorgaan met het gebruiken van de PMK bak als restafval, waardoor ik stille hoop heb dat volgend jaar de restafvalbak weer terugkomt.

Wat overigens ook gewoon prima is. De machines kunnen vele malen beter scheiden dan dat wij dat doen, je moet immers altijd een controle doen op het ingezamelde afval. Wat mij betreft is al deze afvalnonsens een wit voetje halen bij alle "milieugekkies" die denken dat wij als simpele zielen de sleutel in hand hebben voor het oplossen van het klimaat probleem. Wat natuurlijk de grootst mogelijke onzin is, en wat mij betreft een hele slimme marketingtechniek van de grote bedrijven is geweest zodat zij lekker kunnen doorgaan. Nuttige idioten noem ik ze maar.
ehtweak schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:35:

Maar nu komt 't: op de ophaaldag, rijdt de afvalvrachtwaggel eerst langs een paar straten aan de andere kant van onze wijk, langs de specifieke oranje-deksel bakken (PMD afval), waar die bewoners gescheiden hun afval in dienen te deponeren, en komt vervolgens in onze wijk alle grijze bakken (AL het restafval) daar bij plempen.
Hoezo gescheiden ophalen?!? 8)7 |:( ;w
En dat al ruim een half jaar lang... :X
Dit heb ik van meerdere vuilnismannen vaker gehoord. Uiteindelijk moet de machine toch sorteren, dus waarom dan niet lekker gemakkelijk ophalen. Scheelt weer een nieuwe wagen kopen of dubbele ritten.

[Voor 20% gewijzigd door sassymousasi op 14-10-2021 12:06]

• robkrekel
robkrekel schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:24:
Nou, daar gaan we. Onderstaande stond 2 weken geleden in het NHD
|:(

[...]
Nou, de farce recycle-tarief in Hollands Kroon gaat verder. Als je niks veranderd betaal je maar liefst €16.88 (4% ofzo) per jaar meer voor een grote restafvalbak van 240 liter. Dat gaat mensen vast over de streep trekken. Het is gewoon een ordinaire verhoging van het tarief, in een "kijk ons goed bezig zijn" jasje.
Bron

Om er echt wat van te maken had het beter geweest om een 140 literbak te verplichten, maar wel met de mogelijkheid deze elke 2 (of 3 voor mijn part) weken te laten legen. Dan kan je als jong gezin nog eens een keer overslaan als je je best doet. Maar 8 weken met 240 liter, 30 liter per week, 4 en een beetje per dag, is met jonge kinderen simpelweg onhaalbaar.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 14:56
robkrekel schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 08:14:
[...]
Om er echt wat van te maken had het beter geweest om een 140 literbak te verplichten, maar wel met de mogelijkheid deze elke 2 (of 3 voor mijn part) weken te laten legen. Dan kan je als jong gezin nog eens een keer overslaan als je je best doet. Maar 8 weken met 240 liter, 30 liter per week, 4 en een beetje per dag, is met jonge kinderen simpelweg onhaalbaar.
Uit mijn hoofd zat ik voordat de container door de gemeente werd afgepakt incl. luiers en kattenbak op 5 legingen per jaar. Kwestie van de luierzakken platstampen (en de wielen van een drupje olie voorzien voor het enorme gewicht).
Verpakkingen nemen veel meer ruimte in.

• robkrekel
Dat vind ik knap.
Ik zal alles voortaan vacuüm gaan trekken voordat het de bak in gaat, en netjes opstapelen 8)7

Zonder dat te doen krijg ik een volle bak al amper van zijn plek en ben ik bang dat ie door zijn hoeven gaat.

Voor verpakkingen hebben wij een oranje (PDM) bak.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:51

Señor Sjon

Magnificent bastard

Ik ben al blij dat ze hier bij de oprit ophalen en niet naar verzamelpunten voor containers. ;P Zeker in de luiertijd was het gewoon een massief blok van 240 liter op wieltjes.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Hier zijn ze aan het pushen om de afvalbakken uit het straatbeeld te krijgen, dit doen ze let op, door de vuilniszakken aan de lantaarnpalen te hangen. In de Lier is deze methode al toegepast en eerlijkgezegd ziet het van de armoe niet uit. Als ik de geluiden moet geloven is Naaldwijk het volgende dorp waar vuilniszak haken aan de lantaarnpalen worden bevestigd.

Weet niet of ze in onze wijk begrip kunnen verwachten, halve straat heeft standaard bij levering van het huis een container ruimte in de muur van de berging. De huizen achter ons zijn minstens 10 minuten kwijt met het uitlaten van het afval. Daarnaast dicht bij het strand dus ben wel benieuwd wanneer de meeuwen brutaal worden.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:31
Arloid schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:08:
[...]Daarnaast dicht bij het strand dus ben wel benieuwd wanneer de meeuwen brutaal worden.
En anders katten wel hoor. Ik heb nog nooit een wijk gezien waar dit wordt toegepast die ook schoon is. Meestal ligt er overal wel zwerfvuil rondom de ophaaldag. Ik kan mij ook niet voorstellen dat het goedkoper wordt, want de gemeente mag ook weer mensen inhuren om alles te komen prikken.

Maar er is natuurlijk al een oplossing voor. Slimme ondergrondse afvalcontainers die aangeven wanneer deze vol beginnen te raken, zodat ze vraaggedreven afval kunnen inzamelen.

• Taro
  • Niet online

Taro

Caelorum schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:15:
[...]
Maar er is natuurlijk al een oplossing voor. Slimme ondergrondse afvalcontainers die aangeven wanneer deze vol beginnen te raken, zodat ze vraaggedreven afval kunnen inzamelen.
Klopt, daarnaast zou je op basis van gegevens uit het verleden, aantal klepbewegingen of dmv het meenemen van overige invloeden ook kunnen bepalen en voorspellen wanneer ze waarschijnlijk geleegd dienen te worden. Of de capaciteit per locatie heroverwegen, dat betekent niet altijd het plaatsen van extra ondergrondse containers, maar soms ook het verplaatsen vanuit rustigere locaties naar drukkere plekken.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gossie, in Almere heeft men het licht gezien:

https://www.omroepflevola...en-definitief-van-de-baan

Almeerders mogen in de toekomst definitief een groot deel van hun afval weer bij elkaar gooien. De gemeenteraad ging donderdagavond tijdens de Politieke Markt akkoord met het zogenoemde nascheiden. Inwoners van de gemeente mogen dan hun plastic, metaal en drankverpakkingen bij het restafval gooien. Na het ophalen wordt het afval dan machinaal alsnog uit elkaar gehaald. GFT moet wel nog steeds in een andere afvalbak.

Waarom is het toch zo moeilijk om in heel Nederland hetzelfde beleid te implementeren? Terwijl notabene de afvalverwerkers vaak dezelfden zijn... 8)7

Mooie Plaatjes   

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19
Ik heb altijd in Rotterdam gewoont, en daar was het geniaal. Gewoon 1 bak, storten maar. Pasjes - Pleurt effe gouw op ?
Sorteren, wat is dat ? Bij de nieuwbouw wijk kon je zelfs hele houten palen van 2 meter in die bak steken zonder problemen.

Hierna in Schiedam gewoont. Daar heb je een pasjes systeem voor de ondergrondse container (waar ook alles op 1 hoop gaat). Wat een drama. Ik woonde in een prachtwijk, dus er stonden elke dag vuilniszakken met poolse blikken bier en geleegde asbakken naast de container. Want het is natuurlijk te moeilijk om die zak in de container te doen. Vervolgens maakten de meeuwen er standaard 1 vuilnisbelt van, die elke dag weer door de gemeente dienst moest worden opgeruimd. |:( Helemaal grappig dat in Rotterdam (een paar straten verderop) er gewoon een open afval container was zonder pasjes niks, en daar nooit problemen waren.

Nu woon ik in gemeente Albrandswaard en heb ik 3 van die lelijk containers voor de deur: GFT, Restafval, karton. Ik kijk nu alweer met weemoed terug aan het systeem in Rotterdam. Ik zit met een dampende GFT bak voor de deur waar de maden uitkruipen, de PMD bak zit standaard na 1.5 week vol door alle luiers, en de kartonbak is standaard ook nokkie vol na 2 weken (en dan moet je nog 2 weken). |:( |:( Nu sta ik standaard op de ophaal dag vuilnis over te gooien in bakken van andere mensen die nog niet vol zitten :+ extra container kost 140 euro/jaar, thank you de koekkoek.

Kunnen we niet een crowdfund opstarten voor een vuil-compactor die lokaal je afval samendrukt :P

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:05
ehtweak schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:46:

Almeerders mogen in de toekomst definitief een groot deel van hun afval weer bij elkaar gooien. De gemeenteraad ging donderdagavond tijdens de Politieke Markt akkoord met het zogenoemde nascheiden. Inwoners van de gemeente mogen dan hun plastic, metaal en drankverpakkingen bij het restafval gooien. Na het ophalen wordt het afval dan machinaal alsnog uit elkaar gehaald. GFT moet wel nog steeds in een andere afvalbak.

Waarom is het toch zo moeilijk om in heel Nederland hetzelfde beleid te implementeren? Terwijl notabene de afvalverwerkers vaak dezelfden zijn... 8)7
Omdat, in mijn ervaring, gemeente ambtenaren weigeren samen te werken met hun collega's van andere gemeente. In mijn omgeving heb ik een paar mensen die voor een gemeente werken en als ik de vraag stel "Waarom vraag je/deel je kennis met gemeente X/Y/Z niet?" wordt stee vast beantwoord met "Die prutser hebben er geen verstand van. Mijn manier is echt de beste." |:(

/Rant

20 * 370wp @ SE7K

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

smoj, je was me net voor! * mystic is erg blij met dit nieuws.

Feitelijk zal er weinig voor mij veranderen overigens maar blij dat er niet nog meer ondergrondse containers bij gaan komen.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Jumpman
  • Laatst online: 02-06 16:47

Om vervolgens straks per kg belasting te gaan heffen, op zogenaamd restafval. ;)

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@mystic niet te vroeg juichen hoor: ;)
"Wanneer het nieuwe afvalsysteem in gaat, is nog niet bekend."

Ik ben jaloers... wij hadden het systeem wat jullie nu gaan krijgen. Hier heeft men opnieuw het licht gezien en het afvalwiel nieuw uitgevonden, meer bakken :( en ondergrondse containers. :(

Mooie Plaatjes   

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

ehtweak schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:14:
@mystic niet te vroeg juichen hoor: ;)
"Wanneer het nieuwe afvalsysteem in gaat, is nog niet bekend."

Ik ben jaloers... wij hadden het systeem wat jullie nu gaan krijgen. Hier heeft men opnieuw het licht gezien en het afvalwiel nieuw uitgevonden, meer bakken :( en ondergrondse containers. :(
Dat doe ik zeker niet :p Ik ken de gemeente inmiddels ;)
Jumpman schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:13:
[...]

Om vervolgens straks per kg belasting te gaan heffen, op zogenaamd restafval. ;)
Goed mogelijk. Of zoals voor mij per zak. Ze hebben enkele jaren geleden al een pasjessysteem ingevoerd voor de ondergrondse containers. Dat was overigens destijds volgens de gemeente om het storten van mensen uit andere wijken te voorkomen. And to be fair: dat was een issue en is voor 95% verminderd.

maar ze moeten straks de mega verliezen van de Floriade goed gaan maken, dus ja... nee... dat gaat een mega tariefstijging worden.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Taro
  • Niet online

Taro

Lollercopter schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:51:
Kunnen we niet een crowdfund opstarten voor een vuil-compactor die lokaal je afval samendrukt :P
Die zijn er al, maar worden niet breed ingezet ivm o.a. stroomvoorziening. Er zijn persende afvalbakken en persende ondergrondse containers.

Op dit moment moet een ondergrondse container zo'n 5-6 jaar met 1 accu kunnen werken, aanvullend ook nog een mechanisch gebeuren aansturen is dan een behoorlijke uitdaging.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:30
Wellicht langlopende contracten van gemeente met de afvalwerker?

Daarnaast: wat al dat afvalscheiden in elk geval wel bereikt heeft is dat mensen meer zijn gaan inzien hoe enorm veel plastic afval er geproduceerd wordt.

• Arloid
  • Niet online
Plastic is inderdaad een bakkenvuller, sinds wij een een container op het dorpsplein hebben scheelt het echt de helft. Karton stapelt ook altijd als de neten.

• Caayn
Voor de papierbak is de nee-nee sticker echt een uitkomst. Met één lediging per maand is het nog steeds krap maar geen folders en kranten helpt enorm. Verbazingwekkend wat er in één maand aan papier door je brievenbus naar binnenkomt.

20 * 370wp @ SE7K

• Arloid
  • Niet online
Dat scheelt inderdaad een hoop, nu koop ik nogal wat retro en modelbouw meuk waardoor het mij in iedergeval wel lukt om die vol te houden.

offtopic:
Arloid's houtbewerkings aankopen schelen de postbode een abbo op de sportschool

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:11

Punkrocker

Mostly harmless

Caayn schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 12:46:
Voor de papierbak is de nee-nee sticker echt een uitkomst. Met één lediging per maand is het nog steeds krap maar geen folders en kranten helpt enorm. Verbazingwekkend wat er in één maand aan papier door je brievenbus naar binnenkomt.
Wow! Elke maand helemaal vol?! Met een Nee-Nee sticker!

Wij hebben helaas niet zo'n sticker want mijn vrouw vindt het leuk om die dingen door te nemen/lezen. 8)7
Maar als ik een keer vergeet de papierbak voor te zetten kunnen we daar makkelijk nog een extra maand mee doen.

Of hebben jullie een erg kleine papiercontainer?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Caayn
Punkrocker schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:51:
[...]

Wow! Elke maand helemaal vol?! Met een Nee-Nee sticker!

Wij hebben helaas niet zo'n sticker want mijn vrouw vindt het leuk om die dingen door te nemen/lezen. 8)7
Maar als ik een keer vergeet de papierbak voor te zetten kunnen we daar makkelijk nog een extra maand mee doen.

Of hebben jullie een erg kleine papiercontainer?
Wij hebben het gewone formaat container, dacht 240L. Eerlijk gezegd verbaas ik mijzelf er ook over. Toegegeven, het helpt ook niet dat wij vorig jaar verhuist zijn, maar sindsdien hebben wij iedere maand wel een volle papier container.

Vriendinlief gebruikt tegenwoordig een app om door alle folders te bladeren :)

20 * 370wp @ SE7K

• padrini
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-06 13:39
De gemeente hier gaat over op Diftar, hierbij moet er per lediging van de grijze container betaald worden en bij hoogbouw per zak restafval. Nu zullen er voor de bewoners nieuwe containers geplaatst worden bij de hoogbouw om GFE (Groente, fruit, etensresten) weg te kunnen gooien.

Echter is het zo dat deze in het komende halfjaar geplaatst worden, waar de regeling voor het betalen al per 1 januari in gaat. Het is dus heel goed mogelijk dat je nog niet kunt scheiden, maar wel al mag gaan betalen voor je restafval, waar dus een deel bij zit wat je normaal zou scheiden, maar nu nog niet kunt scheiden doordat er geen container is.

Vanuit de gemeente is de oplossing hiervoor om elke week naar de mileustraat te gaan op de fiets om je afval weg te brengen...

• Valorian
Jumpman schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:13:
[...]

Dat laten betalen per KG wat je in een container gooit werkt niet goed in grote steden. Ervaring leert dat mensen dan hun afval gaan dumpen. Daarom heeft een stad als Utrecht gewoon ondergrondse containers waar je onbeperkt en zonder extra heffingen* je afval in mag storten, zonder complexe pasjessystemen. Ook de grofvuil heeft geen limiet en is gratis*.

*Nou ja, dat wil zeggen: alle kosten zitten in de afvalstoffenheffing verwerkt. Dus de grootverbruikers komen goed weg en wie weinig afval heeft betaalt eigenlijk teveel ;)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

En in mijn dorp houden ze juist weer op met dat diftar: https://www.ad.nl/amersfo...en-bij-grofvuil~a359dd4f/

Ik ben benieuwd of er ook geen pasje meer nodig is om voor mij als appartementbewoner de ondergrondse container te openen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Valorian
Resistor schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:54:
En in mijn dorp houden ze juist weer op met dat diftar: https://www.ad.nl/amersfo...en-bij-grofvuil~a359dd4f/

Ik ben benieuwd of er ook geen pasje meer nodig is om voor mij als appartementbewoner de ondergrondse container te openen.
Vaak houden ze wel pasjes, om te voorkomen dat kleine kinderen gaan spelen met dat ding (met alle gevaren van dien). Hier bij mij werken ze ook met pasjes, maar wel met een variant die op heel veel eigen pasjes werkt, zoals o.a. met de (al dan niet anonieme) ov-chipkaart. Ideaal. Ook met een perser erin gebouwd, dus komt niet zo vaak voor dat 'ie vol zit (want ook sensor, dus gemeente krijgt melding bij xx% vol). Af en toe 'vast' maar dan kan een wijkambassadeur geloof ik met een sleuteltje de zijkant openen, scheelt ook weer belletjes naar de gemeente.

Gisteren wel een complete chaos bij de oud-papier container. Kennelijk kunnen mensen hun sinterklaas-cadeau-verpakkingen niet nog een weekje langer in huis laten staan als de boel vol zit... (wat ook niet mee helpt is dat oud papier hier door een brievenbus-formaat-gleuf moet, en mensen kennelijk geen zin hebben om dozen uit elkaar te halen / snijden / scheuren. En als er ééntje naast staat volgt de rest...

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:31
Arloid schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:08:
Hier zijn ze aan het pushen om de afvalbakken uit het straatbeeld te krijgen, dit doen ze let op, door de vuilniszakken aan de lantaarnpalen te hangen. In de Lier is deze methode al toegepast en eerlijkgezegd ziet het van de armoe niet uit. Als ik de geluiden moet geloven is Naaldwijk het volgende dorp waar vuilniszak haken aan de lantaarnpalen worden bevestigd.

Weet niet of ze in onze wijk begrip kunnen verwachten, halve straat heeft standaard bij levering van het huis een container ruimte in de muur van de berging. De huizen achter ons zijn minstens 10 minuten kwijt met het uitlaten van het afval. Daarnaast dicht bij het strand dus ben wel benieuwd wanneer de meeuwen brutaal worden.
In onze buurt in DH krijgen we, als laatste in de wijde omtrek, volgend jaar ook eindelijk ondergrondse vuilcontainers. Dat zal de overlast van meeuwen hier hopelijk wat verminderen, ik zal de meeuwen doorsturen jullie kant op :)

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:05

Roozzz

Plus ultra

padrini schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:30:
De gemeente hier gaat over op Diftar, hierbij moet er per lediging van de grijze container betaald worden en bij hoogbouw per zak restafval. Nu zullen er voor de bewoners nieuwe containers geplaatst worden bij de hoogbouw om GFE (Groente, fruit, etensresten) weg te kunnen gooien.

Echter is het zo dat deze in het komende halfjaar geplaatst worden, waar de regeling voor het betalen al per 1 januari in gaat. Het is dus heel goed mogelijk dat je nog niet kunt scheiden, maar wel al mag gaan betalen voor je restafval, waar dus een deel bij zit wat je normaal zou scheiden, maar nu nog niet kunt scheiden doordat er geen container is.

Vanuit de gemeente is de oplossing hiervoor om elke week naar de mileustraat te gaan op de fiets om je afval weg te brengen...
Is dat definitief zo besloten door de gemeenteraad, of een voorstel vanuit de ambtenaren? Het leuke van diftar is namelijk dat je het onderscheid perfect kan maken en dus zonder probleem over kan gaan halverwege het jaar. Dus eerste half jaar vast tarief (50%) en tweede deel op basis van Diftar. Zo is dat hier ook gedaan ten tijde van invoeren. Kost een ambtenaar uiteraard wel een dagje werk, dus dat gaat niet vanzelf ;) Misschien even influisteren bij de gemeenteraad...

• Arloid
  • Niet online
Inmiddels hangen ze hier aan het eind van de straat, daarnaast nog een tijdelijke, wellicht permanente container op de straat die het buurt beeld ook niet verfraaid. Ben benieuwd of die wordt weggehaald voor oud en nieuw.

Nadat het plein verbouwd was tot plantsoen duurde het ook 3 jaar tot het duidelijk was dat de plantjes prima werde gewaardeerd. Sindsdien is het plantsoen weg, de ecologische brandstof werd te duur in onderhoud. Deze container heeft toch ook wat weg van een moderne vuurton. 8)7
migchiell schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:14:
[...]

In onze buurt in DH krijgen we, als laatste in de wijde omtrek, volgend jaar ook eindelijk ondergrondse vuilcontainers. Dat zal de overlast van meeuwen hier hopelijk wat verminderen, ik zal de meeuwen doorsturen jullie kant op :)
offtopic:
Daarvoor zult u nog even een formulier moeten opsturen. Graag per meeuw een geldig containnernummer en bewijs van pootketting opsturen naar de postbus van de gemeente.

• padrini
Roozzz schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:21:
[...]

Is dat definitief zo besloten door de gemeenteraad, of een voorstel vanuit de ambtenaren? Het leuke van diftar is namelijk dat je het onderscheid perfect kan maken en dus zonder probleem over kan gaan halverwege het jaar. Dus eerste half jaar vast tarief (50%) en tweede deel op basis van Diftar. Zo is dat hier ook gedaan ten tijde van invoeren. Kost een ambtenaar uiteraard wel een dagje werk, dus dat gaat niet vanzelf ;) Misschien even influisteren bij de gemeenteraad...
Het hele plan is al definietf besloten, ze waren alleen vorige maand nog bezig met wie de containers bij de hoogbouw zo mogen gaan plaatsen. Maar alles gaat dus gewoon in per 1 januari en heb je geen container is dat pech en zal er geen compensatie zijn voor je, ookal kun je dus niet scheiden.

Wel krijg je een kleine GFE bak voor in huis waar je het in kunt doen en een rolletje biologisch afbreekbare zakken.

• Wally2002
  • Laatst online: 00:07
Valorian schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:54:
[...]

Dat laten betalen per KG wat je in een container gooit werkt niet goed in grote steden. Ervaring leert dat mensen dan hun afval gaan dumpen. Daarom heeft een stad als Utrecht gewoon ondergrondse containers waar je onbeperkt en zonder extra heffingen* je afval in mag storten, zonder complexe pasjessystemen. Ook de grofvuil heeft geen limiet en is gratis*.

*Nou ja, dat wil zeggen: alle kosten zitten in de afvalstoffenheffing verwerkt. Dus de grootverbruikers komen goed weg en wie weinig afval heeft betaalt eigenlijk teveel ;)
Goed punt. Ik verwacht dat gemeenten (deels) gaan terugkomen op diftar of het niet invoeren. Vanwege dumpingen maar ook vanwege nascheiding, waar goede resultaten worden geboekt.

Niet alleen in grote steden maar ook kleinere gemeenten.
Ook daar hoor ik verhalen van het dagelijks een klein zakje restafval in de prullenbakken op straat dumpen, om maar geen lediging van de restafvalkliko te hoeven betalen. Melden bij de gemeente heeft geen zin, want men gaat er toch niet dag en nacht bij staan voor een heterdaadje (dat werd zo door ambtenaar gezegd).

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Wally2002 schreef op maandag 13 december 2021 @ 18:37:
[...]

Goed punt. Ik verwacht dat gemeenten (deels) gaan terugkomen op diftar of het niet invoeren. Vanwege dumpingen maar ook vanwege nascheiding, waar goede resultaten worden geboekt.

Niet alleen in grote steden maar ook kleinere gemeenten.
Ook daar hoor ik verhalen van het dagelijks een klein zakje restafval in de prullenbakken op straat dumpen, om maar geen lediging van de restafvalkliko te hoeven betalen. Melden bij de gemeente heeft geen zin, want men gaat er toch niet dag en nacht bij staan voor een heterdaadje (dat werd zo door ambtenaar gezegd).
De zakjes moeten wel steeds kleiner worden, ze hebben hier al een schot op de openbare prullenbakken geplaatst, zodat de opening nog kleiner wordt.
Gelukkig heeft de gemeente hiernaast wel gewoon ondergrondse open containers staan. Hoop afvaltoeristen daar.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Valorian schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:54:
[...]

En deze keuze juich ik werkelijk toe, laat het ze hier in Meierijstad ook maar zo snel mogelijk invoeren. Mogelijk betaal ik dan omgerekend wel wat teveel maar dat maakt me niet uit, het zal het illegaal dumpen alleen maar ten goede komen en je kunt zo ook nog eens wat straatvuil in je eigen restafvalcontainer gooien want nu wordt men daar alleen maar voor gestraft (€15,- per lediging, de reden waarom diversen hun bak zelden langs de weg zetten).

Met het plastic/metaal inzamelen zoals ze dat hier doen ook graag zo snel mogelijk ophouden, sinds de invoering daarvan (via plastic zakken langs de weg), is het aantal ratten explosief toegenomen. Want etensresten mogen in het plastic blijven en bij afkeur van een zak blijft deze dagen langer langs de weg liggen. Je moet er altijd voor melden dan worden ze na enige tijd pas weggehaald.

Dus alsjeblieft, alles in containers, en iedereen een vast bedrag aftikken via de afvalstoffenheffing, niet per lediging d:)b

Testing, one, two ...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
hardware-lover schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:18:
Dus alsjeblieft, alles in containers, en iedereen een vast bedrag aftikken via de afvalstoffenheffing, niet per lediging d:)b
Bij ons (gemeente Medemblik) werd er aangegeven dat voor veel mensen het goedkoper wordt, als de nieuwe methode gebruikt wordt met het betalen per lediging. Veel mensen waren hier dus voor, dus per 2022 wordt dit ingevoerd.
We hebben de nieuwe tarieven gezien, maar dit is gewoon een verkapte prijsverhoging. Het vaste tarief gaat met enkele tientjes naar beneden, en een container laten legen kost € 11,26 per keer.
Dus met 3x per jaar de grijze emmer aan de staat zetten is al duurder dan het huidige vaste tarief van dit jaar. :(
(En ik verwacht nu meer zwerfafval, mensen die afval dumpen en andermans container volgooien.....)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:05
padrini schreef op maandag 13 december 2021 @ 09:30:

Zelfde gemeente waarschijnlijk. Maar heb een probleem. Ben wat aan het informeren geweest, omdat ik vast zit aan zo’n ondergrondse container en hoe dit nu eigenlijk zit met het plastic en metaal afval. Mocht je ook in de ondergrondse doen. Dat vond ik oneerlijk, waarom moet ik betalen voor mijn plastic en metaal afval en een ander niet? Waarom willen jullie dat bij mij niet ophalen? Antwoord: doen ze wel, eens per 3 weken mag je het plastic afval er naast zetten!

Dus de vuilophaaldienst zegt dat we allemaal de hele plastic/metaal bende van 3 weken “netjes” naast de container moeten plaatsen. :F

Geloof me, als iedereen dit er netjes naast plaatst, dan staan er een aantal maal van wat er in zo’n ondergrondse past, er gewoon naast. Ik weet het niet meer :?

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Onbekend schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:35:
[...]

Bij ons (gemeente Medemblik) werd er aangegeven dat voor veel mensen het goedkoper wordt, als de nieuwe methode gebruikt wordt met het betalen per lediging. Veel mensen waren hier dus voor, dus per 2022 wordt dit ingevoerd.
We hebben de nieuwe tarieven gezien, maar dit is gewoon een verkapte prijsverhoging. Het vaste tarief gaat met enkele tientjes naar beneden, en een container laten legen kost € 11,26 per keer.
Dus met 3x per jaar de grijze emmer aan de staat zetten is al duurder dan het huidige vaste tarief van dit jaar. :(
(En ik verwacht nu meer zwerfafval, mensen die afval dumpen en andermans container volgooien.....)
Zolang het gaat op lediging en niet op gewicht is dat geen probleem toch. Hier in de straat zetten ze ook regelmatig een restafval kliko aan de straat die voor 2/3 gevuld is. Daar past mijn vuilniszak nog prima bij.

Blijkbaar hebben de eigenaars geen zin om de kliko 's morgens aan de straat te zetten, en staat ie de avond ervoor al buiten.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Trichoglossus schreef op maandag 20 december 2021 @ 09:11:

Blijkbaar hebben de eigenaars geen zin om de kliko 's morgens aan de straat te zetten, en staat ie de avond ervoor al buiten.
dit doe ik ook wel als ik die ochtend erg vroeg weg moet: ik wil de buren niet wakker maken met het lawaai van de container.

en andersom: je weet nooit hoe laat ze langskomen hier dus als ik uit wil slapen dan moet hij toch ook echt de avond van te voren op de stoep :P

[Voor 16% gewijzigd door Leipo op 20-12-2021 09:29]

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:43
Hier in het oosten hebben we een eigen opvatting over na-scheiden :-)
Volgens mij zijn er ook al onderzoeken geweest dat na-scheiden juist goedkoper was
https://www.tubantia.nl/h...-veel-goedkoper~a411c75d/

• padrini
aljooge schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:51:
[...]

Zelfde gemeente waarschijnlijk. Maar heb een probleem. Ben wat aan het informeren geweest, omdat ik vast zit aan zo’n ondergrondse container en hoe dit nu eigenlijk zit met het plastic en metaal afval. Mocht je ook in de ondergrondse doen. Dat vond ik oneerlijk, waarom moet ik betalen voor mijn plastic en metaal afval en een ander niet? Waarom willen jullie dat bij mij niet ophalen? Antwoord: doen ze wel, eens per 3 weken mag je het plastic afval er naast zetten!

Dus de vuilophaaldienst zegt dat we allemaal de hele plastic/metaal bende van 3 weken “netjes” naast de container moeten plaatsen. :F

Geloof me, als iedereen dit er netjes naast plaatst, dan staan er een aantal maal van wat er in zo’n ondergrondse past, er gewoon naast. Ik weet het niet meer :?
Is het een gemeente beginnend met een E? Dan mogelijk wel.

Ik zit zelf ook vast aan de ondergrondse containers, echter staan er hier nu 2, restafval en PMD welke beide met een pasje open gaan, maar alleen voor restafval ga je betalen.

Het voornaamste probleem is dus dat ze wel nieuwe ondergrondse gaan plaatsen, maar ze dit veel te laat in gang hebben gezet en wel voor iedereen betaald restafval tegelijk laten ingaan waardoor je geen mogelijkheid hebt om te scheiden, want je kunt het niet kwijt, er komt geen vrachtwagen voor langs of wat dan ook.

De gemeente is hierin ook vasthoudend en lijkt hierin niets te gaan veranderen... zucht.

Daarnaast hebben ze nu ook overal in de gemeente extra glasbakken geplaatst, soms zelfs midden op een rotonde in de wijk, omdat er te veel glas bij het restafval zit.
Het leuke aan de plaatsing is dat het compleet random lijkt, een flat bij het winkelcentrum krijgt een eigen glasbak, maar een flat verder weg dan weer niet.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:59

Stoney3K

Flatsehats!

hardware-lover schreef op zondag 19 december 2021 @ 21:18:
[...]

De denkfout die gemeentes maken is dat mensen minder afval zouden produceren als ze moeten betalen voor het weggooien van afval. Zo werkt het natuurlijk niet, want je hebt heel vaak weinig keuze over de hoeveelheid afval. Het is niet alsof je bij de AH kan kiezen of je een pak melk in karton of in een glazen fles wil hebben.

Of, het kan misschien wel, maar dan is het duurder dan één zak aan restafval extra dumpen.

Proberen de afvalstroom kunstmatig te beperken door hem duur te maken gaat gewoon voorbij aan het probleem dat de afvalstroom een gegeven is. Als ik zou moeten betalen voor elke keer dat ik het toilet doortrek, dan ga ik daar echt niet minder door poepen. 8)

Dus uiteindelijk heeft het voor een gemeente ook zin om een "onbeperkt" tarief te houden in plaats van een tarief per keer dat je een zak in een container kiepert, want het is een stukje afkopen van mogelijke overlast.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Valorian
padrini schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:09:

Daarnaast hebben ze nu ook overal in de gemeente extra glasbakken geplaatst, soms zelfs midden op een rotonde in de wijk, omdat er te veel glas bij het restafval zit.
Het leuke aan de plaatsing is dat het compleet random lijkt, een flat bij het winkelcentrum krijgt een eigen glasbak, maar een flat verder weg dan weer niet.
Lijkt mij niet geheel random hoor. Een glasbak bij een winkelcentrum is juist logisch want veel mensen nemen hun statiegeld-glas mee naar de winkel en dan is het een kleine moeite ook meteen het rest-glas mee te nemen en daar in de glasbak te gooien. Nog even los van eventueel glas waar mensen mee blijven zitten omdat het onverhoopt toch geen statiegeld-glas betreft.

Verder zijn de ondergrondse glasbakken al een stuk stiller dan die groene puisten die vroeger de pleinen sierden, maar ik zou nog steeds blij zijn met elke meter die je verder van zo'n ding woont, want het blijft lawaai (zowel het ingooien als het legen) en gebroken glas op straat aantrekken. ;)

• padrini
Valorian schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:36:
[...]

Lijkt mij niet geheel random hoor. Een glasbak bij een winkelcentrum is juist logisch want veel mensen nemen hun statiegeld-glas mee naar de winkel en dan is het een kleine moeite ook meteen het rest-glas mee te nemen en daar in de glasbak te gooien. Nog even los van eventueel glas waar mensen mee blijven zitten omdat het onverhoopt toch geen statiegeld-glas betreft.

Verder zijn de ondergrondse glasbakken al een stuk stiller dan die groene puisten die vroeger de pleinen sierden, maar ik zou nog steeds blij zijn met elke meter die je verder van zo'n ding woont, want het blijft lawaai (zowel het ingooien als het legen) en gebroken glas op straat aantrekken. ;)
Het leuke is dat de flat welke wel een glasbak heeft dus direct naast het winkelcentrum staat waar een complete recycle straat zit met o.a. glas.

Verder in de wijken staan dus van die mooie groene verplaatsbare bakken en die worden niet vervangen voor ondergrondse, die komen alleen bij de flats waar al ondergronds zit.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor de mensen in Almere die dachten dat ze van het zelf-scheiden gebeuren af waren:

https://www.omroepflevola...ysteem-slecht-voor-milieu

Het machinaal scheiden van plastic, metaal, drankverpakkingen en restafval, is slechter voor het milieu dan het vooraf laten sorteren door de mensen in de stad. Dat zegt afvalverwerker HVC. Het bedrijf zamelt al jarenlang het Almeerse afval in en verwerkt dat. Nu wordt dat afval nog door mensen thuis gescheiden, maar de gemeenteraad wil overstappen op een ander systeem.

Niks is zeker en het gebakkelei duurt voort. :-(
Volgens mij bestaat er gewoonweg geen beste oplossing, dan behalve gewoonweg MINDER afval produceren en dus verwerken...

Ook denken raadsleden dat machines afval beter kunnen scheiden dan mensen. Maar dat laatste is zeker niet het geval, zegt HVC. Almeerders scheiden juist opvallend goed. "Het achteraf scheiden van huishoudelijk afval is niet goedkoper en bovendien slechter voor het milieu", zegt Hendrik van de Vijver, manager recycling en kunststof bij afvalverwerker HVC in Alkmaar.

'Het wordt één vieze drab'

Wie geloven we nou? De politici of de diegenen die die vieze drab moeten verwerken? O-)

Mooie Plaatjes   

• JeroenE
  • Niet online
@ehtweak Ze zeggen ook dat het nascheiden niet duurder is.Dus dat schoffelt in ieder geval wel het verhaaltje van veel gemeentes weg dat gescheiden inzamelen goedkoper is en dat wanneer dit niet gedaan zou zijn de afvalstoffenheffing nog meer verhoogd had moeten worden.

Het argument dat er bij nascheiden meer textiel en papier in het restafval komt snap ik alleen niet goed. Ik weet niet beter dan dat papier altijd al apart werd opgehaald. Vroeger eens in de zoveel tijd een grote container bij school of sport (want die verdienden daar geld mee) en later in aparte bakken van de gemeenten.

Textiel is ook al best lang gescheiden al weet ik eerlijk gezegd niet echt sinds wanneer. Vroeger had je toch ook al die organisaties die dat in die flinterdunne zakken kwamen ophalen? Je weet wel van "zet deze zak komende dinsdag aan de straat" waarbij je dan altijd maar moest gokken of je die dinsdag niet gemist had. Sinds ik op mezelf woon was het altijd al apart in te leveren in ieder geval.

Maar wat ik dus niet begrijp is dat mensen het dan blijkbaar papier (en textiel) bij het restafval gaan gooien als de groen- en pmd-afval niet meer apart hoeft. Gaan ze er dan ook ineens glas, batterijen, elektrische apparaten etc bij gooien?

• Valorian
JeroenE schreef op maandag 27 december 2021 @ 13:58:
@ehtweak Ze zeggen ook dat het nascheiden niet duurder is.Dus dat schoffelt in ieder geval wel het verhaaltje van veel gemeentes weg dat gescheiden inzamelen goedkoper is en dat wanneer dit niet gedaan zou zijn de afvalstoffenheffing nog meer verhoogd had moeten worden.

Het argument dat er bij nascheiden meer textiel en papier in het restafval komt snap ik alleen niet goed. Ik weet niet beter dan dat papier altijd al apart werd opgehaald. Vroeger eens in de zoveel tijd een grote container bij school of sport (want die verdienden daar geld mee) en later in aparte bakken van de gemeenten.

Textiel is ook al best lang gescheiden al weet ik eerlijk gezegd niet echt sinds wanneer. Vroeger had je toch ook al die organisaties die dat in die flinterdunne zakken kwamen ophalen? Je weet wel van "zet deze zak komende dinsdag aan de straat" waarbij je dan altijd maar moest gokken of je die dinsdag niet gemist had. Sinds ik op mezelf woon was het altijd al apart in te leveren in ieder geval.

Maar wat ik dus niet begrijp is dat mensen het dan blijkbaar papier (en textiel) bij het restafval gaan gooien als de groen- en pmd-afval niet meer apart hoeft. Gaan ze er dan ook ineens glas, batterijen, elektrische apparaten etc bij gooien?
Papier werd inderdaad vaak opgehaald door scholen, scouting, kerk, etc. Dat leverde wat extra op. Even gegoogled en eind jaren 90 was dat zo'n 150 euro per 1000kg. Maar de papierprijs is omlaag geduikeld (2019 nog maar 40 euro per 1000kg) en er werd sowieso minder papier verbruikt (minder reclamefolders, kranten, etc.) waardoor het op den duur niet meer rendabel was om een container te huren en naast een kerk te zetten. Bij de meeste gemeenten kan je het nog steeds wel zelf wegbrengen naar een papier-container (meestal ondergronds) in de wijk, maar ik denk dat sommige mensen dat een te grote moeite vinden. Zelf breng ik overigens de bulk (kartonnen dozen, tijdschriften, kranten) netjes naar die papiercontainer, maar gooi ik bijvoorbeeld papieren verpakkingen uit supermarkt weer gewoon in de restafvalbak. Wat niet helpt is dat er net als bij plastic ook weer 1000 soorten papier zijn die dan toch niet in de papierbak mogen (kassabonnen, keukenrol, bakpapier, pizzadozen, drankkarton, etc.).

Overigens is er sinds corona weer een tekort ontstaan aan papierpulp en is de prijs weer omhoog geschoten naar 7,5 ct /kg afgelopen juni.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:31
Valorian schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:42:
[...]

Papier werd inderdaad vaak opgehaald door scholen, scouting, kerk, etc. Dat leverde wat extra op. Even gegoogled en eind jaren 90 was dat zo'n 150 euro per 1000kg. Maar de papierprijs is omlaag geduikeld (2019 nog maar 40 euro per 1000kg) en er werd sowieso minder papier verbruikt (minder reclamefolders, kranten, etc.) waardoor het op den duur niet meer rendabel was om een container te huren en naast een kerk te zetten. Bij de meeste gemeenten kan je het nog steeds wel zelf wegbrengen naar een papier-container (meestal ondergronds) in de wijk, maar ik denk dat sommige mensen dat een te grote moeite vinden. Zelf breng ik overigens de bulk (kartonnen dozen, tijdschriften, kranten) netjes naar die papiercontainer, maar gooi ik bijvoorbeeld papieren verpakkingen uit supermarkt weer gewoon in de restafvalbak. Wat niet helpt is dat er net als bij plastic ook weer 1000 soorten papier zijn die dan toch niet in de papierbak mogen (kassabonnen, keukenrol, bakpapier, pizzadozen, drankkarton, etc.).

Overigens is er sinds corona weer een tekort ontstaan aan papierpulp en is de prijs weer omhoog geschoten naar 7,5 ct /kg afgelopen juni.
Mogen pizzadozen niet in de kartonbak? Dat is toch gewoon karton? Of verschilt dat ook weer per gemeente?

• JeroenE
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:42:
Bij de meeste gemeenten kan je het nog steeds wel zelf wegbrengen naar een papier-container (meestal ondergronds) in de wijk, maar ik denk dat sommige mensen dat een te grote moeite vinden.
Bij mijn dichtsbijzijnde papiercontainer kan je alleen dinsdag en vrijdag wat brengen. Dat wordt hij namelijk geleegd. Daarna is hij zo goed als gelijk weer vol, dus hier ligt het niet zo zeer aan de mensen maar aan het feit dat ze hem niet vaker legen.

Ik weet dat het vroeger geld opleverde en later niet meer, maar ik heb het dus al heel mijn leven gescheiden. Bij mijn zwager kan je trouwens nog steeds het papier eens in de zoveel tijd inleveren bij de lokale sportclub. Die halen het nog steeds op en krijgen van de gemeente meer geld dan het waard is. Dat levert dan geld op voor de sportclub en het is blijkbaar goedkoper dan zelf overal containers neer te zetten en te moeten legen.
migchiell schreef op maandag 27 december 2021 @ 16:55:
Mogen pizzadozen niet in de kartonbak? Dat is toch gewoon karton? Of verschilt dat ook weer per gemeente?
Er mag alleen "schoon" karton in. Dus als er vet uit gelopen is van je pizza dan mag hij er officieel niet in. Je kan dan natuurlijk wel de deksel er in doen (aangenomen dat die nog wel schoon is) en enkel de bodem bij de restafval.

NB het gaat dan om pizzadozen van de bezorgservice, als je een (al dan niet diepvries-) pizza bij de supermarkt haalt dan kan het natuurlijk wel omdat die dozen nog steeds schoon zijn omdat de pizza zelf in plastic zit.

• Valorian
JeroenE schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:33:
[...]
Bij mijn dichtsbijzijnde papiercontainer kan je alleen dinsdag en vrijdag wat brengen. Dat wordt hij namelijk geleegd. Daarna is hij zo goed als gelijk weer vol, dus hier ligt het niet zo zeer aan de mensen maar aan het feit dat ze hem niet vaker legen.

Ik weet dat het vroeger geld opleverde en later niet meer, maar ik heb het dus al heel mijn leven gescheiden. Bij mijn zwager kan je trouwens nog steeds het papier eens in de zoveel tijd inleveren bij de lokale sportclub. Die halen het nog steeds op en krijgen van de gemeente meer geld dan het waard is. Dat levert dan geld op voor de sportclub en het is blijkbaar goedkoper dan zelf overal containers neer te zetten en te moeten legen.

[...]
Er mag alleen "schoon" karton in. Dus als er vet uit gelopen is van je pizza dan mag hij er officieel niet in. Je kan dan natuurlijk wel de deksel er in doen (aangenomen dat die nog wel schoon is) en enkel de bodem bij de restafval.

NB het gaat dan om pizzadozen van de bezorgservice, als je een (al dan niet diepvries-) pizza bij de supermarkt haalt dan kan het natuurlijk wel omdat die dozen nog steeds schoon zijn omdat de pizza zelf in plastic zit.
Hier hetzelfde qua 'vroeger'. Weet nog dat we als 11-jarigen, in de hoogste groep van de basisschool, er altijd een paar mensen gekozen worden die 'containerhulp' waren voor een paar uur. Dan gingen we een mooie vesting bouwen, met zoveel mogelijk nette stevige dozen aan de deuropening als 'buffer' en natuurlijk hopen dat mensen spannende dingen weg gooiden ;)

Daarna zelf ook altijd de bulk netjes blijven scheiden. Ook makkelijk want natuurlijk schoon, en bovendien zorgde niet scheiden ook dat de vuilnisbak wel erg snel vol zou worden.

• Taro
  • Niet online

Taro

Wat dat betreft is het in mijn woonplaats op zich prima geregeld:

3 rolcontainers voor de deur:
  • GFT
  • Papier
  • PMD
En een ondergrondse restafvalcontainer aan het einde van de straat. En een milieustraat op 2 km afstand waar je jaarlijks voldoende kg's gratis heen kunt brengen om nagenoeg nooit te hoeven afrekenen.

Enige tijd geleden heb ik binnen mogen kijken in één van de grootste plastic afval verwerkende locaties van Nederland. Daar werd ook duidelijk aangegeven en zichtbaar waarom vooraf scheiden erg belangrijk is. Er stonden meerdere mensen langs lopende banden om los van alle automatische scheiding nog de restanten verder te scheiden. Machines kunnen dat niet voldoende, daarom is zo vroeg mogelijk per fractie afvoeren echt de beste optie, maar helaas niet overal altijd even goed mogelijk.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:07

bonzz.netninja

Niente baffi

Hier in Utrecht Noord ben ik eigenlijk ook tevreden. 2 bakken bij huis (gft en papier) en een ondergrondse aan de overkant van de straat voor restafval/huisafval. Aan de andere kant van de straat een glasbak en nog een ondergronse papierbak voor als je eigen papierkliko vol zit.

De gemeentewerf zit om de hoek en daar kun je onbeperkt eindeloos alles naar toe brengen, zonder enige vorm van ID controle, wegen of kosten.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Valorian
Taro schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:47:
Wat dat betreft is het in mijn woonplaats op zich prima geregeld:

3 rolcontainers voor de deur:
  • GFT
  • Papier
  • PMD
En een ondergrondse restafvalcontainer aan het einde van de straat. En een milieustraat op 2 km afstand waar je jaarlijks voldoende kg's gratis heen kunt brengen om nagenoeg nooit te hoeven afrekenen.

Enige tijd geleden heb ik binnen mogen kijken in één van de grootste plastic afval verwerkende locaties van Nederland. Daar werd ook duidelijk aangegeven en zichtbaar waarom vooraf scheiden erg belangrijk is. Er stonden meerdere mensen langs lopende banden om los van alle automatische scheiding nog de restanten verder te scheiden. Machines kunnen dat niet voldoende, daarom is zo vroeg mogelijk per fractie afvoeren echt de beste optie, maar helaas niet overal altijd even goed mogelijk.
Gaaf zo’n kijkje in de keuken. Nog videobanden gezien? Die schenen altijd voor veel gedoe te zorgen met vastlopende machines, maar misschien is inmiddels iedereen wel van die krengen af…

• Taro
  • Niet online

Taro

Valorian schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:34:
[...]

Gaaf zo’n kijkje in de keuken. Nog videobanden gezien? Die schenen altijd voor veel gedoe te zorgen met vastlopende machines, maar misschien is inmiddels iedereen wel van die krengen af…
Nee, niet dat ik weet.

Maar ik schrok wel enorm van de berg plastic die daar dus dagelijks binnenkwam van maar een gedeelte van de stad. Buiten lag er zelfs nog een veelvoud van waar ze eigenlijk geen capaciteit meer voor hadden. Je wordt je ineens wel heel erg bewust van het probleem dat wij met zijn allen creëren...

• Valorian
Taro schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:26:
[...]

Nee, niet dat ik weet.

Maar ik schrok wel enorm van de berg plastic die daar dus dagelijks binnenkwam van maar een gedeelte van de stad. Buiten lag er zelfs nog een veelvoud van waar ze eigenlijk geen capaciteit meer voor hadden. Je wordt je ineens wel heel erg bewust van het probleem dat wij met zijn allen creëren...
Ja heb daar ook wel eens docu’s over gezien. Van al die balen die dan op een parkeerterrein liggen te verwaaien…

• Valorian
bonzz.netninja schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:51:
Hier in Utrecht Noord ben ik eigenlijk ook tevreden. 2 bakken bij huis (gft en papier) en een ondergrondse aan de overkant van de straat voor restafval/huisafval. Aan de andere kant van de straat een glasbak en nog een ondergronse papierbak voor als je eigen papierkliko vol zit.

De gemeentewerf zit om de hoek en daar kun je onbeperkt eindeloos alles naar toe brengen, zonder enige vorm van ID controle, wegen of kosten.
Wat merkwaardig dat er kennelijk binnen de stad nog verschil zit in of papier wel of niet wordt opgehaald. Ik woon in Noord-West (Zuilen, postcodegebied 3553) en bij ons wordt papier niet opgehaald. Ik kan mij nog voorstellen dat het wordt opgehaald als er bijvoorbeeld geen plek is voor ondergrondse containers, maar die staan er bij jou ook gewoon, dus waar de gemeente dan de afwegingen op maakt?

Het énige wat nog wordt opgehaald hier is GFT elke week, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik maar zelden zo'n bruin containertje zie staan hier dus vrees dat iedereen dat gewoon bij het restafval gooit. Verder zie ik heel af en toe zo'n 'chemisch afval'-karretje rijden.

• PageFault
  • Laatst online: 02-06 14:37
Valorian schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:06:
[...]

Wat merkwaardig dat er kennelijk binnen de stad nog verschil zit in of papier wel of niet wordt opgehaald. Ik woon in Noord-West (Zuilen, postcodegebied 3553) en bij ons wordt papier niet opgehaald. Ik kan mij nog voorstellen dat het wordt opgehaald als er bijvoorbeeld geen plek is voor ondergrondse containers, maar die staan er bij jou ook gewoon, dus waar de gemeente dan de afwegingen op maakt?

Het énige wat nog wordt opgehaald hier is GFT elke week, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik maar zelden zo'n bruin containertje zie staan hier dus vrees dat iedereen dat gewoon bij het restafval gooit. Verder zie ik heel af en toe zo'n 'chemisch afval'-karretje rijden.
Bij ons moet je ook voor GFT in de container betalen, dus die zie je hier nergens bij de weg staan. De meeste hebben een compost hoop, gelukkig, want die willen altijd mest van ons, die mixen dat en laten het een half jaar liggen en hebben perfecte grond voor planten en groenten.

Ik mik GFT inderdaad of bij rest afval of op de hoop die ik 2 of 3 keer per jaar naar de gratis groen stort breng. Dan is het al zo gevorderd dat het niet meer als GFT te herkennen is en niet als snoeiafval.

Rest afval is aanzienlijk minder dan vroeger door het gescheiden plastic. Ik heb elke keer 4 a 5 zakken met plastic. Dat de prijzen per kg rest afval flink zijn gestegen, merk je hier omdat er meer in tuinen verbrand wordt.

Papier verzamel ik per 2 a 3 maanden en breng ik naar de gratis stort.

Glas gaat elke zoveel weken naar de glasbak.

• Valorian
PageFault schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:19:
[...]

Bij ons moet je ook voor GFT in de container betalen, dus die zie je hier nergens bij de weg staan. De meeste hebben een compost hoop, gelukkig, want die willen altijd mest van ons, die mixen dat en laten het een half jaar liggen en hebben perfecte grond voor planten en groenten.

Ik mik GFT inderdaad of bij rest afval of op de hoop die ik 2 of 3 keer per jaar naar de gratis groen stort breng. Dan is het al zo gevorderd dat het niet meer als GFT te herkennen is en niet als snoeiafval.

Rest afval is aanzienlijk minder dan vroeger door het gescheiden plastic. Ik heb elke keer 4 a 5 zakken met plastic. Dat de prijzen per kg rest afval flink zijn gestegen, merk je hier omdat er meer in tuinen verbrand wordt.

Papier verzamel ik per 2 a 3 maanden en breng ik naar de gratis stort.

Glas gaat elke zoveel weken naar de glasbak.
Restafval verbrand in de tuinen? Wow, dat illustreert wel goed hoe de scheidings-en-betalen-per-kg-drift van een gemeente omslaat naar iets waar het milieu de dupe van is. Bizar. Zowel dat mensen dat doen, als dat de gemeente dit systeem hanteert en niet gewoon een fixed fee waar alles in zit (en welke dus voorkomt dat mensen gaan dumpen/verbranden om te besparen). Woon je erg landelijk? Hier in Utrecht staat denk ik meteen de politie voor de deur als ik afval ga verbranden ;)

• PageFault
  • Laatst online: 02-06 14:37
Valorian schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:28:
[...]

Restafval verbrand in de tuinen? Wow, dat illustreert wel goed hoe de scheidings-en-betalen-per-kg-drift van een gemeente omslaat naar iets waar het milieu de dupe van is. Bizar. Zowel dat mensen dat doen, als dat de gemeente dit systeem hanteert en niet gewoon een fixed fee waar alles in zit (en welke dus voorkomt dat mensen gaan dumpen/verbranden om te besparen). Woon je erg landelijk? Hier in Utrecht staat denk ik meteen de politie voor de deur als ik afval ga verbranden ;)
Tja, ze willen hier allemaal wel betalen, maar niet dat. De stort in onze gemeente is ook altijd uitgestorven, de meeste zoeken een buurman op van een andere gemeente en gaan dan met die pas naar de stort van een andere gemeente, die een derde per kg hanteert.

Het is inderdaad landelijk.

Ook in het bos zie je veel gedumpt afval, echt klote, maar de gemeente boeit het blijkbaar niet.

Ik vertik het om te verbranden. Ik leen gewoon de pas van mijn buurman net aan de andere kant van de gemeente grens. Bij hun gemeente kun je bijv. ook onbewerkt hout gratis droppen en laat ik daar met verbouwing ook veel van hebben.

Wel is in beide gemeentes gelukkig asbest gratis. Anders ging dat bij mij gewoon de grond in (dat heb ik uiteindelijk wel met 2 giga betonnen kolossen gedaan, afgezien dat ik het daar niet kon uitladen vanwege gewicht, werd me dat ook te duur). Beetje graven, erin droppen met een shovel en klaar.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Valorian schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 13:06:
[...]

Ik woon in exact dezelfde postcode (3553) en ik heb toch echt een kliko voor papier hier achter mijn huis staan die 1x per maand ze komen ophalen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Valorian
bonzz.netninja schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:57:
[...]

Ik woon in exact dezelfde postcode (3553) en ik heb toch echt een kliko voor papier hier achter mijn huis staan die 1x per maand ze komen ophalen.
Ah, dan zal het hier ook wel opgehaald worden maar weet ik het simpelweg niet. Vreemd genoeg kan ik het ook niet vinden online, wat dan de ophaaldagen zijn, in de afvalwijzer zie ik ze ook niet voor deze wijk. Jij wel?

Overigens in mijn straat geen achterom en geen voortuin dus denk dat daarom hier sowieso de animo voor de papierkliko laag is (die moet je dan naast de voordeur op de stoep zetten of door je huis heen rijden)…

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Valorian schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 17:40:
[...]

Ah, dan zal het hier ook wel opgehaald worden maar weet ik het simpelweg niet. Vreemd genoeg kan ik het ook niet vinden online, wat dan de ophaaldagen zijn, in de afvalwijzer zie ik ze ook niet voor deze wijk. Jij wel?

Overigens in mijn straat geen achterom en geen voortuin dus denk dat daarom hier sowieso de animo voor de papierkliko laag is (die moet je dan naast de voordeur op de stoep zetten of door je huis heen rijden)…
Het zal wel per straat (elinkwijk hier) geregeld zijn. Ik kon niet kiezen, kreeg gewoon een kliko. Heb wel eigen achterom en tuintje. Staat ook gewoon in afvalwijzer, ze komen donderdag as. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:58

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
Nou het heeft even geduurd, maar ze hebben het toch voor elkaar. Wij hadden een lokale instantie in de stad voor afval wat eigenlijk heel prima werkte, zeker als ik het vergelijk met veel verhalen in dit topic. Nu gaat het verder onder de vlag van HVC, ik vrees met grote vreze. :/

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Gonadan Wat voor nadelen verwacht je exact van HVC?

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee