Toon posts:

Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Dat de meeste bewoners er eigenlijk geen zin in hebben is een feit.
Om je eigen woorden aan te halen:
Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:51:
[...]

Kom dan eens met bronnen en onderbouwing
Zowel in de grote buitenwereld als hier in het topic zie ik juist heel veel welwillende mensen, inclusief mijzelf. De grote ellende is dat het voor het voortbestaan van de baan van bureauambtenaren nodig is om de burger met steeds meer werk op te zadelen om van z'n rotzooi af te komen, terwijl het milieueffect minimaal of zelfs negatief is. En voor je onderbouwing: waar ik woon weet de gemeente een proef met vrijwilligers feilloos te extrapoleren waardoor eigenlijk alle bewoners er enorm veel zin in hebben :'(

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:58

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
nst6ldr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:16:
Ik wilde met het artikel komen waar ik hierover had gelezen (dat was deze), maar als dat bij voorbaat al wordt afgedaan als confirmation bias dan houdt het op natuurlijk.
De confirmation bias sloeg puur op Rotterdam. Waar je eerst de familie gelooft dat er niets aan de hand is, maar blijkt dat wel te zijn dan ligt dat ineens aan 'containerhaat'. Da's natuurlijk iets bevooroordeeld want de problematiek lag daar ook wel iets genuanceerder. ;)

Bedankt voor de link, die verduidelijkt wel het één en ander.
Als ik het goed begrijp heeft Enschede dus overal een bedrag aan gehangen, wat je ook kwijt wilt, het kost geld. Klopt dat een beetje?

Zo ja dan ben ik het met je eens dat dat gewoon een slecht beleid is. Het is niet goed, maar je kunt heel gemakkelijk uittekenen hoe veel mensen daarmee om gaan. Dat wordt gewoon een puinzooi en het is naïef om te denken dat camera's of halfslachtige handhaving daar ook maar enige verschil in gaan brengen.
Ergens heb je ook wel gelijk, als je een statistiek op macro niveau bekijkt zijn het gewoon veel opeenvolgende 'incidenten' van een 'groep' mensen die de containers liever zien verdwijnen.
Het lastige is dat de lijn heel dun is. Het beleid in Enschede kan ik moeilijk begrijpen, maar het beleid in Alkmaar is bijvoorbeeld wat mij betreft hartstikke prima.
Alles zit in de standaard belasting. Zowel rolcontainers als de ondergrondse mag je gratis gebruiken, ook de milieustraat is gratis (soort fair use) en ook grofvuil komen ze gratis halen. Resultaat is dus dat er zeer weinig gedumpt wordt, de milieustraat heel goed gebruikt en de ondergrondse containers voor restafval eigenlijk ook prima werken mits ze op tijd geleegd worden.
Overigens hadden we altijd al gescheiden plastic, maar dan met centrale containers. Nu wordt dat door het omgekeerd inzamelen wat meer gestimuleerd en dat lijkt op zich nog best aardig te werken. (even los van de verwerking, want daar heb ik geen zicht op)

In Alkmaar kan ik dus nul komma nul begrip opbrengen voor mensen die grofvuil gewoon naast de container zetten of restafval op straat flikkeren. Daar is simpelweg amper reden toe, dan ben je gewoon asociaal.
Kijk je naar de situatie in Enschede dan ligt die heel anders. En dat is nu precies waarom ik graag wil weten wat er precies speelt, dan weet ik waar we over praten. :)

Zo heb je ook gemeenten die er wellicht wat tussenin zitten en waar het wel zou kunnen werken maar niet iedereen het de kans wil geven. Dan krijg je meer dat het soms gewoon een stapje extra van bepaalde bewoners vergt en anderen dus besluiten het alsnog maar in het park te dumpen. Het blijft daarom ook een lastige discussie af en toe.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Gunner schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:18:
[...]

Al voor zolang ik weet en er woon. en dat is bijna 15 jaar inmiddels.

heb me ook altijd verbaasd waarom je bij fastfoodzaken bijvoorbeeld alles bij elkaar kan pleuren maar voor je woning alles gescheiden moet aanbieden. Ergens doen ze dus aan nascheiding, blijkbaar gaat dat naar een andere afvalverwerker die dat wel kan.
Bij fastfoodzaken eindigt alles in de natuur/straat rondom die zaak, dus dat zou je makkelijk moeten kunnen scheiden zou je zeggen. Punt is natuurlijk dat alles geplastificeerd en verontreinigd is, dus wat zou je daar nog willen scheiden? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:21:
[...]

Om je eigen woorden aan te halen:

[...]

Zowel in de grote buitenwereld als hier in het topic zie ik juist heel veel welwillende mensen, inclusief mijzelf. De grote ellende is dat het voor het voortbestaan van de baan van bureauambtenaren nodig is om de burger met steeds meer werk op te zadelen om van z'n rotzooi af te komen, terwijl het milieueffect minimaal of zelfs negatief is. En voor je onderbouwing: waar ik woon weet de gemeente een proef met vrijwilligers feilloos te extrapoleren waardoor eigenlijk alle bewoners er enorm veel zin in hebben :'(
Haha touché. Toch denk ik dat als mensen kunnen kiezen tussen een gratis gat waarna het goed komt (dus echt goed en niet puur er vanaf zijn) en het allemaal zelf regelen al dan niet met diftar dat bijna iedereen voor het eerste kiest. Maar dat kan ik niet hard maken inderdaad. ;)

Wat ik zo moeilijk vind om te begrijpen is dat het op zoveel plekken zo ontzettend slecht gaat terwijl er ook plekken zijn waar het prima gaat. En op die plekken waar het prima werkt kan ik het idee van bewustwording ook nog wel begrijpen.
Het helpt ook niet mee dat het nog zo onduidelijk is wat nu écht de beste en meest duurzame methode is. Maar weinig onderzoeken zijn echt objectief en onpartijdig en omdat elke regio het anders doet en anders in elkaar zit is er misschien niet eens één weg die het beste is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gunner schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:12:
[...]

HVC bedoel je zeker? Hier in Lelystad hebben ze er ook last van. Al jaren bezig met een nieuw afvalplan en de ondergrondse containers zijn geplaatst waar de bewoners dat 'wilden'.
Breek me de bek niet open.
Het is gewoon slikken of stikken. :X
En met wilden bedoel ik het kiezen tussen twee kwaden. Of een extra container of een ondergrondse in de wijk......
Idd. Want het bestaande systeem was helemaal niet zo gek nog niet.
Bovendien, naar verhouding, weinig afval-in-de-bosjes-dumping, en een afvalbrengstation waar je als particulier gewoon gratis je grove troep kwijt kunt.

Maar nee, het mot en zal anders. Of je er nou van gediend bent of niet. :(
Gelukkig is het voorlopig weer uitgesteld bij ons in de wijk. Een paar maanden respijt.
Nog zotter is, dat men niet eens voor de hele stad, hetzelfde beleid/principe hanteert! Hoe krom kun je het verzinnen?!? 8)7

Nu heb ik al op diverse plaatsen die nieuwe ondergronds afvalcontainers zien staan (nog niet in gebruik). Maar vaak op een locatie, net op de rand van een helling, richting het water. M.a.w. d'r gaat zometeen het nodige naast, al dan niet opzettelijk, en dan zo de plomp in. Heerlijk al die extra verontreiniging. Stelletje IYHGuy&^%7i6trfJHGJ :(

https://www.lelystad.nl/hetnieuweinzamelen
https://www.lelystad.nl/4...afval-naar-grondstof.html

Ook een leuke: de laatste jaren gebeurt het ophalen steeds 'lomper'. Daarmee bedoel ik dat er vaak nog maar 1 mannetje achter het stuur van de ophaalauto zit.
Ongeacht of het nou restafval is, papier of GFT. M.a.w. die vrachtwaggel komt de straat inraggen (want normaal rijden schijnt ook een probleem te zijn).
De dubbele grijparm komt naar buiten, ragt die bakken mee omhoog, schudt er ff mee en dondert ze weer op straat. Met als gevolg dat er vaak afval naast valt en/of bakken omvallen tijdens het neerpleuren en vervolgens gekraakt worden door diezelfde vrachtwagen.
Moet je weer bellen voor een nieuwe bak omdat er een wiel af is of een scharnier gebroken is..
Steevast moet je dan weer uitleggen wat er gebeurd is. Heb zelf een keer maar een filmpje van gemaakt hoe lomp er opgehaald wordt. Want volgens de 'service'persoon had ik het zelf gedaan. Tuurlijk. :F

En als dan die reparatie-/omwisselauto komt (duurt vaak 2 weken). En je spreekt die man, dan hoor je hoe het werkelijk zit en dat 'ie het bijna niet aankan, zo druk 'ie heeft met nieuwe bakken neerzetten c.q. repareren. Goh, hoe zou dat nou toch komen? ;)

[Voor 45% gewijzigd door ehtweak op 04-01-2021 11:34]

Mooie Plaatjes   

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ehtweak schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Ik wist het :P
Bovendien, naar verhouding, weinig afval-in-de-bosjes-dumping, en een afvalbrengstation waar je als particulier gewoon gratis je grove troep kwijt kunt.
Ik heb ook 0,0 moeite met het oude systeem, maar helaas heb ik niet alles bewaard wat ze hebben voorgelicht maar ik ben 100% zeker dat een van hun argumenten was (om draagvlak te creëren waarschijnlijk) dat het voor ons goedkoper zou worden.

Nou om diverse redenen zal dat dus nooit gaan gebeuren.

En waar ik bang voor ben is zwerfaval rondom de containers. Mensen die geen pas hebben of te lam zijn om er eentje te regelen.

En wat zie ik in Almere waar ik werk heel sterk? Iedereen dumpt z'n grof afval bij de containers want ze ruimen het toch wel op.

[Voor 15% gewijzigd door Gunner op 04-01-2021 11:32]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-03 17:29
Had ik nog niet eerder van gehoord (en gezien de 28k downloads in de playstore heel veel anderen met mij). Ga ik gelijk even bekijken.

Eerste ervaring: bevat echt veel te veel barrières:
Ik zie op de kaart niet waar ik me bevindt, dus moet zelf de container locatie gaan zoeken.

De containers staan er niet als aankikbare objecten in, ik moet zelf een plaats kiezen om een probleem zoals volle container te melden. Als gemeente of afvalverwerker krijg je ook nog eens groffe data, niet op unieke container / afvalpunt. Gevolg: hier kun je niet structureel je planning op aanpassen.

Als ik vervolgens een probleem wil melden moet ik een account hebben. Dat ga ik niet aanmaken als ik naast die container sta, dus dan neem ik m'n afval wel weer mee naar huis of een andere container en vergeet het te melden.

Tor slot:
In Amsterdam lijkt dit veel gebruikt te worden, in mijn gemeente (Utrecht) zie ik maar weinig meldingen geeft me gelijk al weinig vertrouwen in dat dit goed terechtkomt bij de gemeente

Conclusie: een dergelijke app lijkt me echt een goed idee. Zoals het echter nu is uitgewerkt gaat dit niks worden, veeeel te lastig om snel even wat te melden en mensen hierin mee te krijgen. Dit voelt echt als ontworpen vanuit de techniek, niet vanuit de gebruiker. (bedoel ik niet als kritiek op je post / suggestie voor deze app, maar mijn ervaring / beeld van de app)

[Voor 8% gewijzigd door Ivos op 04-01-2021 11:39]

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 08:51
Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Zijn dat dan zakken met restafval die niet meer in een container passen of gaat dat om plastic inzameling?
Als ik vier containers lees dan hebben jullie überhaupt geen centrale container, klopt dat? Waar is dan de ellende begonnen, als ik het zo lees lijkt het alsof ze plastic zijn gaan scheiden maar daar niet echt een losse methode voor hadden. Kan jij mij uitleggen wat het probleem in Enschede is?
De ellende is begonnen inderdaad bij het inzamelen van plastic afval. Dat is jarenlang gedaan door bij supermarkten gratis zakken uit te delen waar je je plastic afval in kwijt kan en die worden dan te pas en te onpas aan straat gezet. Redelijk parralel daaraan hebben ze ook de diftar doorgevoerd, waardoor de plastic hoop een stuk groter is geworden (+ het geklaag van de gemeente dat we slecht plastic scheiden). Daarbij is het ook nog eens epr regio/gemeente verschillend wat wel en niet bij het plastic mag, wat veel verwarring veroorzaakt.
[...]

Dat vind ik sowieso bijzonder. In bijna elke stad is het bij hoogbouw gezeur met die containers, of ze nu wel of geen omgekeerd inzamelen hebben of wel of geen diftar. Op de één of andere manier blijven die dingen te vaak vol of te vaak storing geven lijkt wel. Je krijgt bijna het gevoel dat het gewoon geaccepteerd is dat ze één à twee keer per week even langs komen met een extra wagen om ook de losse meuk en grofvuil wat er dan weer bij staat mee te nemen.
Correct, maar sinds het nieuwe scheiden en diftar zie je wel veel meer plekken rond het centrumgebied waar een hele rits aan containers staan. Dus nu is het niet meer een paar zakken rond 1 container, maar papier naast de papiercontainer, plastic naast de plasticcontainer en meuk naast de meukcontainer en dat op erg veel plekken.

Is het een zwijnenstal? Neu zo erg is het nog zeker niet, maar al met al heb ik nog geen positieve ervaring mee gehad tot nu toe.

Een klein lichtpuntje is dat ik nu ietsjes (2 tientjes) per jaar goedkoper uit ben omdat ik erg schaars ben met wat ik nu in de restcontainer gooi (30l per maand dat was inclusief groenafval), maar ook daar wordt door de gemeente al weer over geklaagd, omdat het financieel niet uit zou kunnen, dus dat voordeel zie ik op termijn ook wel weer verdampen

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
s0ulmaster schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:54:
De ellende is begonnen inderdaad bij het inzamelen van plastic afval. Dat is jarenlang gedaan door bij supermarkten gratis zakken uit te delen waar je je plastic afval in kwijt kan en die worden dan te pas en te onpas aan straat gezet. Redelijk parralel daaraan hebben ze ook de diftar doorgevoerd, waardoor de plastic hoop een stuk groter is geworden (+ het geklaag van de gemeente dat we slecht plastic scheiden). Daarbij is het ook nog eens epr regio/gemeente verschillend wat wel en niet bij het plastic mag, wat veel verwarring veroorzaakt.
Ah het plastic aan de weg, dat heb ik ook wel eens gezien in dorpjes. Dat vind ik altijd zo'n matige uitstraling geven, minimaal anderhalve dag per week hangt de straat vol afval. Aangenomen dat de lantaarnpalen van die mooie beugeltjes hebben want dan is soms ook niet en dan vind je de zakken overal als het een beetje waait.
Zet dan ook gewoon die container neer bij de supermarkt zodat men een volle zak ook gewoon weer mee terug kan nemen.
Correct, maar sinds het nieuwe scheiden en diftar zie je wel veel meer plekken rond het centrumgebied waar een hele rits aan containers staan. Dus nu is het niet meer een paar zakken rond 1 container, maar papier naast de papiercontainer, plastic naast de plasticcontainer en meuk naast de meukcontainer en dat op erg veel plekken.

Is het een zwijnenstal? Neu zo erg is het nog zeker niet, maar al met al heb ik nog geen positieve ervaring mee gehad tot nu toe.

Een klein lichtpuntje is dat ik nu ietsjes (2 tientjes) per jaar goedkoper uit ben omdat ik erg schaars ben met wat ik nu in de restcontainer gooi (30l per maand dat was inclusief groenafval), maar ook daar wordt door de gemeente al weer over geklaagd, omdat het financieel niet uit zou kunnen, dus dat voordeel zie ik op termijn ook wel weer verdampen
Als er één wet is bij overheden is dat het nooit goedkoper wordt. Als er geld over blijft dan wordt dat herinvesteerd, komen er kosten bij dan gaat je bijdrage omhoog. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:20
Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:03:
[...]

Ah het plastic aan de weg, dat heb ik ook wel eens gezien in dorpjes. Dat vind ik altijd zo'n matige uitstraling geven, minimaal anderhalve dag per week hangt de straat vol afval. Aangenomen dat de lantaarnpalen van die mooie beugeltjes hebben want dan is soms ook niet en dan vind je de zakken overal als het een beetje waait.
Zet dan ook gewoon die container neer bij de supermarkt zodat men een volle zak ook gewoon weer mee terug kan nemen.
Ik heb hier nog nooit een zak op straat zien liggen. Geen beugeltjes ook.
Ja gezellig, eerst een kilometer fietsen met een volle zak plastic.

En qua restafval: als de wijkbewoners hun restafval kliko maar 3/4 vol aan straat zetten, dan kan mijn vuilniszak er nog gewoon bij >:)

• Mrs Redhair
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:04

Mrs Redhair

TruckingGirl

JukeboxBill schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:59:
Hier wordt de grijze kliko ook al sinds ca. 3 jaar maar eens in de 4 weken opgehaald. Het is wel een beetje meer vooruit kijken, maar het is geen onoverkomelijk probleem. Ik wil hem natuurlijk ook niet halfvol aan de weg zetten, want legen kost €5 per keer.
En als ie al voor de tijd van legen vol is, heb ik ook nog wel de ruimte om een paar vuilniszakken tijdelijk ergens op te slaan. (En nee, niet in het bos).
Hier gewoon om de 2 weken, maar wij hebben de grote container gehouden, en die gaat om de 4 weken aan de straat. Heb ik wat extra vuil dan zet ik hem wel na 2 weken aan de straat. Scheelt weer een ritje naar de milieustraat.

Echt milieustraatvuil breng ik wel gewoon waar het hoort, en nee, dat is niet het bos. :+

Ik wil dat Kaag en Braassem nu eindelijk eens naar ondergrondse inzameling over gaat in dit dorp.

[Voor 4% gewijzigd door Mrs Redhair op 04-01-2021 12:19]

Instagram:Ambitielozemeisjes

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 08:51
Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 12:03:
[...]

[...]

Als er één wet is bij overheden is dat het nooit goedkoper wordt. Als er geld over blijft dan wordt dat herinvesteerd, komen er kosten bij dan gaat je bijdrage omhoog. :P
Als het een beetje kud weer is, heb je inderdaad al die zakken door de straat liggen. Beugels om lantarenpalen? Wat is dat? 7(8)7

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
s0ulmaster schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:54:
[...]

Als ik jouw alvast één ding kan beloven is dat het niet lang zal duren voordat de gemeente de rekening omhoog gooit. Omdat wij in 2019 ons afval te goed scheiden kregen wij een flinke verhoging van de vaste lasten cadeau van de gemeente 8)7

https://nos.nl/artikel/23...alinzameling-duurder.html
In Apeldoorn moet flink meer worden betaald voor afval. Huishoudens betalen voor elke keer dat de container wordt geleegd en daar bovenop een vast bedrag per jaar. Die vaste kosten stijgen van ruim 167 euro naar 262 euro. De gemeente doet dat onder meer omdat inwoners hun afval beter scheiden. Daardoor wordt de restafvalcontainer minder vaak geleegd en komt er dus minder geld in de gemeentekas.
Ik ben benieuwd waar de gemeente dit jaar mee aankomt zetten.

20 * 370wp @ SE7K

• Anoniem: 93986
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Caayn schreef op maandag 4 januari 2021 @ 14:02:
[...]
Als ik jouw alvast één ding kan beloven is dat het niet lang zal duren voordat de gemeente de rekening omhoog gooit. Omdat wij in 2019 ons afval te goed scheiden kregen wij een flinke verhoging van de vaste lasten cadeau van de gemeente 8)7

https://nos.nl/artikel/23...alinzameling-duurder.html

[...]

Ik ben benieuwd waar de gemeente dit jaar mee aankomt zetten.
Dus maar minder goed scheiden denk je dan. Het is gewoon ridicuul en niet meer uit te leggen. 8)7

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:12
Anoniem: 93986 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:08:
[...]

Dus maar minder goed scheiden denk je dan. Het is gewoon ridicuul en niet meer uit te leggen. 8)7
Het is simpel: ze hebben zich rijk gerekend aan plastic afval, maar vergeten dat restafval zonder plastic duurder is dan restafval met plastic.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:06

Bananenplant

Jammie 🌶

Ik zag hier verhalen over 1×/8 weken restafval ophalen. Wij hebben een baby en volgens mij is dat ongeveer ook hoe vaak wij restafval aan de straat zetten.

Dus voor mij klinkt het niet heel extreem, eigenlijk. Plastic en metaal worden hier wel wekelijks opgehaald. Ze nemen zelfs spullen als oude kranen mee <3 .

Signal. Speak freely

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@odan Nou, daar is de 4e (verpakkings)container, met vertraging. Zou hier in de wijk hogeland in december geleverd worden.

Overigens is er wel iets goed misgegaan, een behoorlijk deel van de containers die ik vanmorgen hier in de buurt heb gezien hebben een zodanig kromme deksel dat dat ding wat mij betreft meteen weer terug naar de leverancier kan 8)7

[Voor 3% gewijzigd door Raven op 07-01-2021 11:32]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• odan
  • Laatst online: 20-11-2022

odan

The dark side is within all!

Raven schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:59:
@odan Nou, daar is de 4e (verpakkings)container, met vertraging. Zou hier in de wijk hogeland in december geleverd worden.

Overigens is er wel iets goed misgegaan, een behoorlijk deel van de containers die ik vanmorgen hier in de buurt heb gezien hebben een zodanig kromme deksel dat dat ding wat mij betreft meteen weer terug naar de leverancier kan 8)7
Ja daar waren er hier ook enkele van. volgens mij een onervaren iemand die aan het uitdelen is, kan ook een deel van de vertraging en het langzame werken (als ze uitgedeeld worden) verklaren.

Pulse mee voor GoT!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-06 15:15

Osxy

Holy crap on a cracker

Gaat in onze gemeente ook goed.

Per 1 januari hebben we hier diftar incl nieuwe containers etc. Wij hebben als (waarschijnlijk 1 van de weinige wijken) laagbouw de keuze gehad ondergrond te kiezen ipv. containers.
Op de ondergrondse container is de kaartlezer vervangen (ik vermoed om facturatie mogelijk te maken), tot 1 januari was de container gewoon los. Maar op 1 januari is de nieuwe lezer geactiveerd en je raad het mogelijk al, de oude pasjes werken niet meer.

Inmiddels 8 januari en nog geen nieuwe passen, in tussentijd is de container 1 dag los geweest maar dat was van korte duur.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ehtweak schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:11:
[...]

Het is gewoon slikken of stikken. :X

[...]

Maar nee, het mot en zal anders. Of je er nou van gediend bent of niet. :(
Gelukkig is het voorlopig weer uitgesteld bij ons in de wijk. Een paar maanden respijt.
Nog zotter is, dat men niet eens voor de hele stad, hetzelfde beleid/principe hanteert! Hoe krom kun je het verzinnen?!? 8)7

Nu heb ik al op diverse plaatsen die nieuwe ondergronds afvalcontainers zien staan (nog niet in gebruik). Maar vaak op een locatie, net op de rand van een helling, richting het water. M.a.w. d'r gaat zometeen het nodige naast, al dan niet opzettelijk, en dan zo de plomp in. Heerlijk al die extra verontreiniging. Stelletje IYHGuy&^%7i6trfJHGJ :(

https://www.lelystad.nl/hetnieuweinzamelen
https://www.lelystad.nl/4...afval-naar-grondstof.html

Ook een leuke: de laatste jaren gebeurt het ophalen steeds 'lomper'. Daarmee bedoel ik dat er vaak nog maar 1 mannetje achter het stuur van de ophaalauto zit.
Ongeacht of het nou restafval is, papier of GFT. M.a.w. die vrachtwaggel komt de straat inraggen (want normaal rijden schijnt ook een probleem te zijn).
De dubbele grijparm komt naar buiten, ragt die bakken mee omhoog, schudt er ff mee en dondert ze weer op straat. Met als gevolg dat er vaak afval naast valt en/of bakken omvallen tijdens het neerpleuren en vervolgens gekraakt worden door diezelfde vrachtwagen.
Moet je weer bellen voor een nieuwe bak omdat er een wiel af is of een scharnier gebroken is..
Steevast moet je dan weer uitleggen wat er gebeurd is. Heb zelf een keer maar een filmpje van gemaakt hoe lomp er opgehaald wordt. Want volgens de 'service'persoon had ik het zelf gedaan. Tuurlijk. :F

En als dan die reparatie-/omwisselauto komt (duurt vaak 2 weken). En je spreekt die man, dan hoor je hoe het werkelijk zit en dat 'ie het bijna niet aankan, zo druk 'ie heeft met nieuwe bakken neerzetten c.q. repareren. Goh, hoe zou dat nou toch komen? ;)
Ah, HVC Lelystad afzeiken, altijd leuk :Y)

'vroeger' hadden we de gewone kliko wagens waar 1 of 2 man achterop de wagen stond. De wagen kwam de straat in, zette de kliko in de armen en de armen deden de rest.
Dat moest natuurlijk anders, efficiënter. Er kwam een vrachtwagen met grijparmen aan de zijkant, die 2 klik's in 1 keer zonder menselijk handelen kon pakken.
Moest heel Lelystad wel ff de bakken keurig op een rijtje zetten. Gevolg : er loop dus nu een mannetje voor de vrachtwagen om alle kliko's tot op de cm goed te zetten |:(

En die ondergrondse bakken : men heeft het briljante idee bedacht dat áls ze dan in gebruik zijn, je allen terecht kunt in je eigen wijk. Vol of defect? Sorry, je kunt niet naar een container ergens anders.

Zwembad - Braaihok - YouTube - BraaiTV - TBNT

• _JGC_
Hier wordt ook gewoon opgehaald met wagen met grijparm, maar behalve dat er soms een groene kliko mee gaat met het GFT afval herken ik eigenlijk weinig van het kapotte kliko probleem dat jullie omschrijven.

Netjes uitlijnen gebeurt hier nergens, de kliko's staan schots en scheef en 10cm afstand is ook de ene keer 5 en de andere keer 20, er zit wel enige marge op die grijparm.

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ah fijn de eerste leging van het jaar en daar kiepert de groenemmer weer achterin de wagen omdat hij niet goed in de beugel zit.
Nummer 14 al in zo'n vier jaar tijd.

Blijkbaar gebeurt dit ook met de grote kliko's;
https://www.gelderlander....t-containers-in~a279123c/

• _JGC_
sambalbaj schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:38:
Ah fijn de eerste leging van het jaar en daar kiepert de groenemmer weer achterin de wagen omdat hij niet goed in de beugel zit.
Nummer 14 al in zo'n vier jaar tijd.

Blijkbaar gebeurt dit ook met de grote kliko's;
https://www.gelderlander....t-containers-in~a279123c/
Die zijn een maatje kleiner dan de kliko's voor restafval. En dat is ook de reden dat ze verdwijnen: ze hangen los in de grijparm, worden alleen gelift op de kraag.

Mijn overburen zijn 2x de groene kliko kwijtgeraakt, nu hebben ze een 240 liter grijze bak met een groen deksel.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:35:
Netjes uitlijnen gebeurt hier nergens, de kliko's staan schots en scheef en 10cm afstand is ook de ene keer 5 en de andere keer 20, er zit wel enige marge op die grijparm.
Hier in Alkmaar loopt er een mannetje mee die alle containers op een rijtje zet (of 2 bij 2, afhankelijk van de machine die de containers ophaalt.

Plastic gaat overigens op de klassieke manier met de hand (achter de vuilniswagen met twee man)

• Trichoglossus
Koffie schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:34:
[...]

Ah, HVC Lelystad afzeiken, altijd leuk :Y)

'vroeger' hadden we de gewone kliko wagens waar 1 of 2 man achterop de wagen stond. De wagen kwam de straat in, zette de kliko in de armen en de armen deden de rest.
Dat moest natuurlijk anders, efficiënter. Er kwam een vrachtwagen met grijparmen aan de zijkant, die 2 klik's in 1 keer zonder menselijk handelen kon pakken.
Moest heel Lelystad wel ff de bakken keurig op een rijtje zetten. Gevolg : er loop dus nu een mannetje voor de vrachtwagen om alle kliko's tot op de cm goed te zetten |:(

En die ondergrondse bakken : men heeft het briljante idee bedacht dat áls ze dan in gebruik zijn, je allen terecht kunt in je eigen wijk. Vol of defect? Sorry, je kunt niet naar een container ergens anders.
Het scheelt wel een mannetje. Hier staan ze gewoon altijd met zijn tweeën achterop.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dat mannetje dat meeloopt? Mwah; zelden tot nooit. :N
Blijft gewoon lekker zitten naast de chauffeur.
En als 'ie nou achter de jiskefet auto aanloopt, om de zooi die ze achterlaten op te ruimen... Maar nee, dat doen ze niet. Daar krijg je vieze handen van... :X

En vaak pleuren die grijparmen de bak zo grof op straat, dat ze daarna omvallen en de eerste de beste auto ze soms een beetje aan de kant ragt, waardoor ze tegen de stoeprand gekraakt worden en vervolgens is er weer een scharnier of wiel kapot. :-(

Maar wat ik nooit snap, vrijwel iedereen is tegen al die verandering. Maar het wordt toch doorgedrukt?!?

En nee, je kunt niet stemmen op een partij (als die al zou bestaan) die dit soort idiote plannen, zoveel jaar later, niet doorvoert. En wat wint HVC (als semi overheidsorganisatie) hier nou mee?

Want een ander afvalophaalbeleid, wat verschilt per gemeente, en soms zelfs per wijk, terwijl de verwerker/ophaler (= HVC) dezelfde is?
Da's toch niet logisch? :?

Gaat het nou om de werkgelegenheid bij HVC of om een beter, schoner, minder irritant, vriendelijker, efficiënter afval/ophaal gebeuren?

Ooit, lang geleden, in een zonnige en vrolijke wereld, dacht ik dat de overheid er was om de burger te helpen, te ondersteunen, er voor hem/haar te zijn... >:)
[wakeup disruptive sound & scratch]
Maar nee; het is tegenwoordig een sport geworden om maar zoveel mogelijk ergernis en weerstand te creëren! :(

[Voor 12% gewijzigd door ehtweak op 08-01-2021 12:16]

Mooie Plaatjes   

• Trichoglossus
Vroeger dacht ik ook inderdaad voor de burger. Maar tegenwoordig lijkt het er steeds meer op dat de ambtenaren hun eigen baantje in stand willen houden, door de meest wanstaltige dingen te bedenken. Logica 0, en elk jaar weer anders.

Totaal inefficiënt, maar de burger slikt en betaalt wel weer voor alle veranderingen.

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Dit soort generaliserende opmerkingen mag je achterwege laten

Zojuist gehoord van mijn ouders in Amsterdam dat de gemeente mogelijk de GFT container opnieuw in wil voeren.

Leuk als je niet in een benedenwoning woont en je Iedere x-dagen met de container 2 of meer trappen af mag en dan nog hopen dat hij niet gejat wordt.

[Voor 33% gewijzigd door Outerspace op 09-01-2021 00:31]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Koos2009 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 23:47:
[...]
en dan nog hopen dat hij niet gejat wordt.
Gewoon GFT-afval op het politiebureau afleveren totdat ze de boeven gepakt hebben ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik kijk eigenlijk nooit echt wat het kost, maar ik kreeg net de rekening van de gemeente.
1 persoonshuishouden met 10 keer de 180ltr rest afvalbak geleegd.

232 Euro, dat is 23 euro om 7 zakjes afval op te laten halen. Minder vaak ledigen schiet niet op, het vastrecht is 70% van de kosten. 8)7

• Mawlana
  • Laatst online: 01:10
Ernemmer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:34:
Ik kijk eigenlijk nooit echt wat het kost, maar ik kreeg net de rekening van de gemeente.
1 persoonshuishouden met 10 keer de 180ltr rest afvalbak geleegd.

232 Euro, dat is 23 euro om 7 zakjes afval op te laten halen. Minder vaak ledigen schiet niet op, het vastrecht is 70% van de kosten. 8)7
In Haarlem zijn we van € 392,40 (2020) naar € 412,20 (2021) gestegen, een verhoging van 5%. Hiervoor worden de rolcontainers (gft + duo voor papier & pbd) 26x per jaar geleegd. Daarnaast hebben ze drie ondergrondse containers voor tientallen huishoudens die niet vaak genoeg worden geleegd. :+

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:22

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Skyaero schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:22:
[...]

Hier in Alkmaar loopt er een mannetje mee die alle containers op een rijtje zet (of 2 bij 2, afhankelijk van de machine die de containers ophaalt.

Plastic gaat overigens op de klassieke manier met de hand (achter de vuilniswagen met twee man)
Hier loopt er volgens mij niemand meer mee. Containers moeten met de scharnier naar de stoep staan en 30cm uit elkaar. De chauffeur bestuurt alles vanuit de cabine.

Plastic ophalen gebeurt hier niet meer apart. Test heeft een jaar gelopen, maar nu wordt er beweerd dat de verwerkende bedrijven het geautomatiseerd net zo goed kunnen als dat wij het nu doen. (Let op de nuance, niet net zo goed als de mens kan, maar net zo goed als onze huidige bereidheid.)

[Voor 0% gewijzigd door m-vw op 02-02-2021 12:37. Reden: Paar woorden omgedraaid.]

Garmin FR245M + HRM-RUN

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

m-vw schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:16:
[...]

Hier loopt er volgens mij niemand meer mee. Containers moeten met de scharnier naar de stoep staan en 30cm uit elkaar. De chauffeur bestuurt alles vanuit de cabine.

Plastic ophalen gebeurt hier niet meer apart. Test heeft een jaar gelopen, maar nu er beweerd wordt dat de verwerkende bedrijven het geautomatiseerd net zo goed kunnen als dat wij het nu doen. (Let op de nuance, niet net zo goed als de mens kan, maar net zo goed als onze huidige bereidheid.)
Blijft mooi want omliggende gemeentes welke ook bij HVC/Sortiva hun afvalbrengen scheiden wel nog (zijn zelfs meer gaan scheiden)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

@ehtweak We zijn nu net een week begonnen hier in Lelystad en de eerste zakken zijn al bij de ondergrondse container gespot.

Dat kan twee dingen betekenen. Of mensen zijn te lam om die pas te gebruiken die ze ontvangen hebben of ze zitten vol. Toch had ik het niet zo snel verwacht dat dit nu al zou gebeuren maar ik was er wel bang voor. :/

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Gunner Bij ons is het nog ff uitstel van executie (en bijbehorende afvalellende). Door de wegwerkzaamheden in de wijk, worden de ondergrondse containers nog niet in gebruik genomen.

Ik ben nog ff blij.... :|

[Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 03-02-2021 21:41]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ook weer zo'n leuk voorbeeld (NIET dus). :-(

Het is glad, er zijn veel straten in de woonwijken die voor grote(re) vrachtwaggels onbegaanbaar zijn. Vooral omdat er niet eens sneeuw geschoven is en/of gestrooid.
En iedereen begrijpt dan best dat het lastig wordt om met een lompe vuilnisauto toch nog de bakken te komen legen.

MAAR wees dan duidelijk met informatie richting je betalende (!) klanten! Hoe moeilijk kan het zijn om de info op je website up-to-date te houden en te laten weten wat er wel en niet kan worden opgehaald.
Zucht. :(
https://www.hvcgroep.nl/w...ameling-door-winters-weer
Wijzigingen afvalinzameling door winters weer

Het winterse weer heeft gevolgen voor de afvalinzameling. Hieronder lees je welke wijzigingen er in de inzameling zijn.

Let op: Mogelijk is er aanvullende informatie voor jouw gemeente. Deze berichten staan onderaan deze pagina.

En wat doen ze dus? Vanochtend staat er GEEN concrete informatie over het ophalen van vandaag. M.a.w. nu weet je nog niet of ze wel of niet komen. 8)7 |:(

De meest recente informatie van dinsdag 9 februari is dat ze, op maandag 8 februari niet komen. :F

In gemeente Lelystad worden vandaag, maandag 8 februari, geen bakken aan huis geleegd. Ook de ondergrondse containers kunnen niet worden geleegd. De wegen zijn te glad om dit veilig te doen.

Heb de bak maar twee straten verderop neergezet (waar wel sneeuw geruimd is) in de hoop dat 'ie in de loop v.d. dag geleegd wordt.
Maar bij ons in de straat staat wel een heel rijtje bakken schots en scheef tussen de sneeuwheuvels. En normaliter zijn ze al voor negenen langs geweest. Maar ik denk niet dat die jiskefetauto nog langs gaat komen...

En blijkbaar is de afvalkalender een hoogst gecompliceerd softwareproduct wat geen wijzigingen duldt:
We bekijken de situatie per dag en per uur. Helaas is het niet mogelijk om de afvalkalender op deze korte termijn ook aan te passen.
Stelletje... 7(8)7

[Voor 7% gewijzigd door ehtweak op 09-02-2021 09:33]

Mooie Plaatjes   

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:31:
[...]
En blijkbaar is de afvalkalender een hoogst gecompliceerd softwareproduct wat geen wijzigingen duldt:
[...]
Enigszins gerelateerd, bij mij (in Hilversum) wordt de afval-ophaal gedaan door GAD en zij hebben zo'n hippe app waar je je postcode en huisnummer invoert en zodat je dan inzicht hebt in wat er die week op welke dag wordt opgehaald. Zelfs met pushbericht en al de avond ervoor (als je dat instelt).

Nu ontbreken al sinds begin dit jaar de ophaaldata van de GFT. Ik heb hier in week 2 over gebeld en m'n buurman in week 3. Ikzelf weer een week later.
Drie keer raden: de data staan er nog steeds niet in.

Ik kan me gewoon niet indenken waarom dit zo lang zou moeten duren.
Ik neem aan dat de data voor mijn postcodegebied ergens in een systeem moeten staan bij de GAD, maar dat het updaten van de tabel voor mijn postcodegebied (o.i.d.) is mislukt.
Dan neem ik aan dat er bij het eerste belletje een ticket wordt gemaakt die opgepakt moet worden. Dat dat enkele dagen kan duren, daar kan ik inkomen, maar waarom moet dat bijna 1,5 maand duren?
(nu weet ik op zich wel dat de GFT om de week wordt opgehaald, maar toch)

• odan

odan

doen ze hier gelukkig wel beter, deze week rijden ze gewoon niet. gelukkkig niet zo erg want het was maar gft.

https://www.twentemilieu.nl/winterweer

Pulse mee voor GoT!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:53
Hier ook geen GFT gisteren, neem aan dat er nog een creditnota volgt. Alle extra kosten worden ook vlot doorberekend.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Hier worden ze door 2 lui op de grijparm gezet, ik wens ieder die een uitlijnsysteem hier wilt invoeren veel success. Onze straat is 3 auto's breed waarvan 2 rijbanen parkeerplaats met aan 1 zijde een sloot. De containerplaatsen zijn afgebakend met stenen "fietspad paaltjes" deze zijn even koppig als de Westlanders en reserve Hagenaren die hier wonen.

Hier staan ook vaak genoeg rijen fietsen van de vriendjes van onze (directe) buurkinderen, die generen zich niet om hun fiets buiten de berging te laten staan tot diep in de nacht. Ook geïmpliceerd racisme is racisme. Dat mag je thuis laten.

Verder hebben we groen, papier en rest, voor plastic hebben we een container in het dorpscentrum. Dan is het net zo makkelijk om het plastic tijdens het boodschappen of bakkersbezoek weg te gooien.

[Voor 6% gewijzigd door Ardana op 10-02-2021 10:36]

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

LordSinclair schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:31:
Hier ook geen GFT gisteren, neem aan dat er nog een creditnota volgt. Alle extra kosten worden ook vlot doorberekend.
Gemeente mag in theorie geen winst maken op de afvalstofheffing, alles wat er dit jaar teveel is gerekend zou volgend jaar moeten zorgen voor lagere maandlasten.
Echter zijn gemeentes niet zo efficiënt met geld dus het zal wel verdampen.
odan schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:00:
[...]

doen ze hier gelukkig wel beter, deze week rijden ze gewoon niet. gelukkkig niet zo erg want het was maar gft.

https://www.twentemilieu.nl/winterweer
Hier rijden ze ook deze week simpelweg niet. Halen ze volgende week netjes in.

[Voor 27% gewijzigd door Osxy op 10-02-2021 08:35]

• RemcoDelft
  • Nu online
Ook leuk, even klagen: vorige week lag er 10 cm sneeuw, dus de oranje container werd niet geleegd. De reden is dat de sneeuw niet was weggeveegd (gemeentebeleid) en dat de straten smal zijn (opnieuw: gemeentebeleid!) Dus ik kon 2 straten teruglopen met een volle container.
Zojuist door de sneeuw 2 straten gelopen met een loeizware groene container, om er vervolgens achter te komen dat er allemaal oranje container staan. Wat blijkt, volgens de popup op de website: morgen legen ze de oranje container, en de groene container slaan ze over. Oftewel ik moet de loeizware container weer terugslepen, en heb dan 4 keer 2 straten door de sneeuw gelopen met een volle container zonder dat deze geleegd wordt. En de logische stap om groen/oranje de rest van het jaar dan maar om te wisselen zijn ze vergeten, dus de groene container wordt nu pas over 2 weken geleegd.

Er was een tijd dat ze een brief stuurden met een containerschema, maar dat kan er niet meer vanaf tegenwoordig.

[Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 15-02-2021 18:19]

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:19

Grvy

Bot

RemcoDelft schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:18:
Ook leuk, even klagen: vorige week lag er 10 cm sneeuw, dus de oranje container werd niet geleegd. De reden is dat de sneeuw niet was weggeveegd (gemeentebeleid) en dat de straten smal zijn (opnieuw: gemeentebeleid!) Dus ik kon 2 straten teruglopen met een volle container.
Zojuist door de sneeuw 2 straten gelopen met een loeizware groene container, om er vervolgens achter te komen dat er allemaal oranje container staan. Wat blijkt, volgens de popup op de website: morgen legen ze de oranje container, en de groene container slaan ze over. Oftewel ik moet de loeizware container weer terugslepen, en heb dan 4 keer 2 straten door de sneeuw gelopen met een volle container zonder dat deze geleegd wordt. En de logische stap om groen/oranje de rest van het jaar dan maar om te wisselen zijn ze vergeten, dus de groene container wordt nu pas over 2 weken geleegd.

Er was een tijd dat ze een brief stuurden met een containerschema, maar dat kan er niet meer vanaf tegenwoordig.
Niet dat ik het beter vind maar ik kreeg van HVC gewoon via de app een popup over een wisseling van containers.

:D

Dit is een account.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Ik heb een voorspelling juist gedaan!

Aantal jaren terug, in mijn oude hometown, kreeg iedereen een nieuwe restcontainer met chip. De oude restcontainer werd vanaf toen de PMD container.

De chip in de container was absoluut niet om in de toekomst o.b.v. gewicht/aantal legingen te factureren stond in de officiële brieven, maar puur voor de optimalisatie van de routes. Sure :')

We zijn een paar jaar verder, en ja hoor vanaf 2022 gaat men betalen per ledigingen. Er hoeft niets aangepast worden, de containers zijn reeds voorzien van een chip. Wordt in de brieven met enige hosanna verteld :')
Voordeel is wel dat ze de rest container nu elke drie weken komen leggen, als je wilt, ipv eens per maand. Heel benieuwd of de heffingen bij de WOZ aanslag er ook op aangepast wordt of dat de kosten er bovenop komen.

Overigens hebben wij er nog geen last van, we zijn inmiddels verhuist naar een buurgemeente. Echter wel dezelfde afvalverwerker (gemeenschappelijke regeling) én we hebben al chips in de container, dus zal hier ook niet lang meer duren.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@B-Real En als zo'n chip 'ineens' niet meer werkt, wat gebeurt er dan? O-)

Mooie Plaatjes   

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06:20

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Daar komen ze bij de eerstvolgende leging achter en dan krijg je netjes een nieuwe chip of container.

Als je container zelf stuk is kon het wel eens langer duren om een nieuwe te krijgen, dan als je chip stuk is. ;)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
B-Real schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:30:
We zijn een paar jaar verder, en ja hoor vanaf 2022 gaat men betalen per ledigingen.
Wat een schandalig principe.... stel dat meer partijen dit voorbeeld gaan volgen en gaan afrekenen op basis van gebruik. Kun je toch niet hebben bij dingen als de supermarkt 8)7 .

Jammer dat je zinvolle informatie zoals de tarieven niet post...

[Voor 3% gewijzigd door Yowzawood op 17-02-2021 10:08]

• B-Real
Natuurlijk is het principe niet schandalig. Wat mij meer verbaasde, maar eigenlijk ook niet, dat een paar jaar terug zo stellig werd verkondigt dat de chips absoluut niet als doel hadden om deze in de toekomst hiervoor te gebruiken. Iedereen voelde dat op z'n klompen aan natuurlijk.

Tarieven kan ik achterhalen, maar de brief ligt bij mijn vader (die daar nog woont) mits hij deze nog heeft. Grote onbekende is echter nog de afvalstofheffing voor volgend jaar, die zou naar mijn mening naar beneden bijgesteld moeten worden als er ook een tarief per lediging wordt gerekend. Dat is nog afwachten.

Ik durf de voorspelling ook wel aan dat, voor een gemiddeld huishouden, dit principe er niet goedkoper op wordt. Kun je ook lang over discussiëren of dat redelijk is of niet, het ging mij (nogmaals) om de stellige verkondiging dat de chip hier niet voor geïntroduceerd is destijds.
ehtweak schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:34:
Geen idee. Wellicht laten ze de container staan totdat je een nieuwe hebt?

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
B-Real schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:22:
Ik durf de voorspelling ook wel aan dat, voor een gemiddeld huishouden, dit principe er niet goedkoper op wordt.
Je zit vol met zinloze voorspellingen blijkbaar. Enige nieuwswaarde lijkt me te ontbreken, zeker als iedereen weet dat de afvalstoffenhheffing in nagenoeg alle gemeenten omhoog gaat.

Maar vooruit, als je er blij mee bent :-).

• RemcoDelft
  • Nu online
B-Real schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 09:30:
Ik heb een voorspelling juist gedaan!
[...]
Voordeel is wel dat ze de rest container nu elke drie weken komen leggen, als je wilt, ipv eens per maand.
Mag ik ook een voorspelling doen? Een jaar later komen ze erachter dat er minder restafval wordt weggegooid (dat was toch de bedoeling :X 8)7 |:( O-) ), en gaan de tarieven omhoog en/of wordt de container minder vaak geleegd.

Wacht maar tot ze het voor elkaar krijgen om afval al in de vuilniswagen te sorteren, dan krijg je een volledige specificatie met een exacte prijs per weggegooid stukje afval :+

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
RemcoDelft schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:39:
[...]

Mag ik ook een voorspelling doen? Een jaar later komen ze erachter dat er minder restafval wordt weggegooid (dat was toch de bedoeling :X 8)7 |:( O-) ), en gaan de tarieven omhoog en/of wordt de container minder vaak geleegd.

Wacht maar tot ze het voor elkaar krijgen om afval al in de vuilniswagen te sorteren, dan krijg je een volledige specificatie met een exacte prijs per weggegooid stukje afval :+
Ja hoe zat dat ook alweer. Worden de gemeentes gestraft door de afvalverwerkers om ze contractueel zoveel moeten aanleveren. Ene kant willen de gemeentes dat je minder aanlevert door te scheiden.

Doe je dat dan ook ben je als burger gewoon de sigaar omdat de gemeentes dat doodleuk aan jou als burger doorbelast. Wat is dat voor aparte catch 22?

• B-Real
Zinvolle of zinloze voorspellingen, een kleine glimlach op mijn gezicht ontstond er wel toen ik las dat er betaald ging worden per lediging. De euforie was overigens net niet zo groot om het te vieren, heb er ook niet over gedroomd. Sterker nog, ik ben gewoon verder gegaan met mijn dag.

Nogmaals, het gaat mijn niet om het principe of de kosten maar meer de stelligheid waarmee de chip destijds werd geïntroduceerd (niet als doel om deze te gebruiken om te betalen per kg/lediging, puur ter optimalisatie van de rij routes). Misschien hadden ze er destijds eerlijk over moeten zijn of die opmerking achterwege moeten laten.

Vond ik de moeite waard om te delen, jullie blijkbaar niet. Excuses hiervoor :)

[Voor 7% gewijzigd door B-Real op 17-02-2021 10:50]

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:02

Zewatanejo

Fine Thanks!

Dan maken ze m niet leeg is mijn ervaring

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Natuurlijk is het principe niet schandalig. Wat mij meer verbaasde, maar eigenlijk ook niet, dat een paar jaar terug zo stellig werd verkondigt dat de chips absoluut niet als doel hadden om deze in de toekomst hiervoor te gebruiken. Iedereen voelde dat op z'n klompen aan natuurlijk.

Tarieven kan ik achterhalen, maar de brief ligt bij mijn vader (die daar nog woont) mits hij deze nog heeft. Grote onbekende is echter nog de afvalstofheffing voor volgend jaar, die zou naar mijn mening naar beneden bijgesteld moeten worden als er ook een tarief per lediging wordt gerekend. Dat is nog afwachten.

Ik durf de voorspelling ook wel aan dat, voor een gemiddeld huishouden, dit principe er niet goedkoper op wordt. Kun je ook lang over discussiëren of dat redelijk is of niet, het ging mij (nogmaals) om de stellige verkondiging dat de chip hier niet voor geïntroduceerd is destijds.
De vraag is ook wat gebeurd er met de vaste kosten voor 2023. Toen wij overgingen naar PMD containers werden de vaste kosten flink omhoog geschroefd omdat het gebruik van de restcontainer omlaag was gegaan en dus ook de inkomsten voor de gemeente.

Caayn in "Afvalinzameling gemeentes"
[...]

Exact dit dus |:(

[Voor 17% gewijzigd door Caayn op 17-02-2021 11:35]

20 * 370wp @ SE7K

• odan

odan

dan weigert het mechanisme om hem op te tillen, en wordt je otto dus niet geleegd.

Pulse mee voor GoT!

• Trichoglossus

[...]
Geen idee. Wellicht laten ze de container staan totdat je een nieuwe hebt?
Tarief per lediging zal ongetwijfeld gaan stijgen na een of meerdere jaren. Hou daar maar rekening mee.

Zo is bij een vriendin de prijs voor een lediging van een rest kliko, gestegen van 10 euro naar 17 euro (240L kliko).
Vastrecht afvalstoffenheffing 183 euro

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-06 17:02
RemcoDelft schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 10:39:Wacht maar tot ze het voor elkaar krijgen om afval al in de vuilniswagen te sorteren, dan krijg je een volledige specificatie met een exacte prijs per weggegooid stukje afval :+
Dat was de gemeente hier al van plan met de invoering van DifTar en chips in de containers. Alle Vrachtwagens waren al afgeleverd met een weegmechanisme, alleen werd dat verboden vanwege de AVG (toen nog wet op de privacy).

Voor het tarief zal het niet uitmaken. Wij kregen vorig jaar binnen 1 week een halelujabrief met dat wij de inwoners zo perfect afval hadden gescheiden, waardoor alles veel efficiënter was gegaan en een paar dagen later een brief dat de afvalstoffenheffing omhoog ging, omdat de kosten voor het verwerken van gescheiden afval omhoog gegaan was.

• Roenie
  • Niet online
Zewatanejo schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Dan maken ze m niet leeg is mijn ervaring
Daarnaast, hoe weet de gemeente dat de container die ik gebruik, degene is die aan mij gekoppeld is? Want toen we hier nieuwe bakken kregen was ik de aan mij toegewezen container al na de eerste keer kwijt. Daarna is dat nog een keer gebeurd, dus die bakcontainers rouleren hier gewoon.

• odan

odan

Roenie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:39:
[...]
Daarnaast, hoe weet de gemeente dat de container die ik gebruik, degene is die aan mij gekoppeld is? Want toen we hier nieuwe bakken kregen was ik de aan mij toegewezen container al na de eerste keer kwijt. Daarna is dat nog een keer gebeurd, dus die bakcontainers rouleren hier gewoon.
als het goed is, worden die otto's niet geleegd. chip zal op een blacklist staan ofzo.

Pulse mee voor GoT!

• _JGC_
Trichoglossus schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 22:17:
[...]

Tarief per lediging zal ongetwijfeld gaan stijgen na een of meerdere jaren. Hou daar maar rekening mee.

Zo is bij een vriendin de prijs voor een lediging van een rest kliko, gestegen van 10 euro naar 17 euro (240L kliko).
Vastrecht afvalstoffenheffing 183 euro
Komen ze het daar met een gouden vrachtwagen ophalen ofzo?

Onze gemeente:
Het vaste tarief per perceel bedraagt € 169,75.
grijze container (sortibak) 240 liter € 6,75
groene container (biobak) 240 liter € 0,50
afvalzak van 40 tot 60 liter (ondergrondse afvalcontainer) € 1,15
container voor oud papier € 0,00

En dan komen ze elke week langs, ene week groen andere week grijs en dan eens per 4 weken voor papier. Milieustraat is dan wel weer 15 euro per kar aftikken.

• Trichoglossus
odan schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:06:
[...]

als het goed is, worden die otto's niet geleegd. chip zal op een blacklist staan ofzo.
Ik kan wel eens hier alle chips onder de rand van de restkliko's peuteren. Is gewoon een soort zwarte damsteen. Eens kijken of ze niet geleegd worden >:)

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-06 11:29
Hier is het tegenwoordig 287,50 vastrecht, zonder ledigingen. Per keer dat de rest container buitenstaat, betaal je 7,50 per lediging. Het betalen per lediging is hier al jaren het geval.
De GFT & Papier is nog wel gewoon gratis bij buitenzetten.

Plastic komen ze nu nog bij de deuren ophalen, maar veranderd binnen paar maanden dat je het zelf weg moet brengen ..

Er was een handige app + website waarop je precies het schema kon zien en ook kon zien waarom en hoe vaak je een container buiten had gezet, maar die werkt al ruim een jaar niet meer. Bij klachten hierover kreeg je pas na weken een reactie dat je je gegevens moet aanleveren en je de data dan per brief opgestuurd krijgt 8)7

[Voor 5% gewijzigd door jeroenvdnberg op 19-02-2021 15:04]

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:36
In Deventer betalen we al een paar jaar per lediging. Ik vind het prima, want wij scheiden vrij netjes ons afval, dus de grijze container raakt maar langzaam vol. Keerzijde van dit systeem dat er vast inwoners zijn die bij een volle restafval-container (wordt maar 1x per 4 weken geleegd) het restant "gratis" in de PMD container doen of ergens anders achterlaten.

• _JGC_
Toch raar dat een kleine gemeente in Friesland met allemaal kleine kutdorpjes het veel goedkoper kan dan de rest van Nederland.
Ik schrik gewoon van jullie bedragen.

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-06 18:52
Caayn schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 11:33:
[...]
De vraag is ook wat gebeurd er met de vaste kosten voor 2023. Toen wij overgingen naar PMD containers werden de vaste kosten flink omhoog geschroefd omdat het gebruik van de restcontainer omlaag was gegaan en dus ook de inkomsten voor de gemeente.

Caayn in "Afvalinzameling gemeentes"

[...]
Exact dit dus |:(
Dat artikel over Apeldoorn is raar want die kosten voor afval werden sowieso gemaakt het is niet ineens duurder omdat er minder afval is, zeker niet met zo'n factor. Kosten voor afval kunnen overigens maximaal 100% worden doorbelast en dienen ook enkel voor dat doel te worden uitgegeven. Betaalde je het dus niet via de afvalstoffenheffing dan wel via een andere 'belasting' dus het kan enkel zichtbaarder zijn geworden. Waarschijnlijk werd het gewoon bijgepast via de algemene reserve en zit het nu bij de afvalstoffenheffing juist om kosten voor afval zichtbaar te maken en te motiveren minder restafval te produceren.

Dat papier en karton minder opleveren afgelopen jaar is ook 'n factor die de kosten niet dempt. Belangrijkste factor is toch de belasting die er betaald wordt over het verbranden van restafval zolang die met dubbele percentages stijgt jaarlijks zal je belastingaanslag afvalstoffenheffing ook blijven stijgen. De reden dat veel gemeenten kiezen voor containers met chips en betalen per lediging is simpelweg omdat inwoners niet willen betalen voor hun buren.

Heel veel spannender is het niet behalve dat een gemeente zelf invulling mag geven aan het afvalbeleid waardoor je vreemde verschillen kan krijgen per gemeente. Maar de gemeente die niet op tijd ingrijpen om restafval te verminderen zullen met nog veel aanzienlijkere stijgingen te maken krijgen in de jaren richting 2030 anders worden de duurzaamheids/circulaire doelstellingen niet bereikt.

• Roenie
  • Niet online
odan schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:06:
[...]

Hoe komt die op een blacklist dan? Want een deel van de straat gebruikt simpelweg de kliko van een ander.

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-06 17:02
Roenie schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:08:
[...]
Hoe komt die op een blacklist dan? Want een deel van de straat gebruikt simpelweg de kliko van een ander.
Als jij melding doet dat jij je container kwijt bent, kijken ze in het systeem en blokkeren ze de container die formeel aan jou uitgereikt was.
In jouw geval kan het dus zijn, dat de container van jou nog wel geleegd wordt, maar van 1 van je buren niet meer, omdat die jouw container gebruiken.

Je zou het eens kunnen proberen 8) ;)

• RemcoDelft
  • Nu online
dieselb0y schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:47:
[...]

Dat papier en karton minder opleveren afgelopen jaar is ook 'n factor die de kosten niet dempt. Belangrijkste factor is toch de belasting die er betaald wordt over het verbranden van restafval zolang die met dubbele percentages stijgt jaarlijks zal je belastingaanslag afvalstoffenheffing ook blijven stijgen. De reden dat veel gemeenten kiezen voor containers met chips en betalen per lediging is simpelweg omdat inwoners niet willen betalen voor hun buren.
43 euro per ton zijn de kosten niet.

[Voor 44% gewijzigd door RemcoDelft op 19-02-2021 18:28]

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
_JGC_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:34:
[...]

Komen ze het daar met een gouden vrachtwagen ophalen ofzo?

Onze gemeente:
Het vaste tarief per perceel bedraagt € 169,75.
grijze container (sortibak) 240 liter € 6,75
groene container (biobak) 240 liter € 0,50
afvalzak van 40 tot 60 liter (ondergrondse afvalcontainer) € 1,15
container voor oud papier € 0,00

En dan komen ze elke week langs, ene week groen andere week grijs en dan eens per 4 weken voor papier. Milieustraat is dan wel weer 15 euro per kar aftikken.
Om de week de grijze container is ook hier jaren geweest. Nu hebben ze besloten om de groene container elke week leeg te maken en de grijze 1x per maand.
Ik was een keer vergeten de grijze buiten te zetten, moet je een maand wachten.En wordt het dan goedkoper? Nee juist duurder per lediging.
Naar de milieustraat is helemaal een lachertje. Paar jaar geleden is besloten om je een sleutel/druppel te geven zodat alles automatisch gaat en 1x per jaar je de rekening krijgt.
Systeem krijgen ze niet werkend....Nu moet je per keer betalen maar wordt het gewicht "geschat".
..Nou meneer ik denk dat het ongeveer zoveel kilo is....10 euro afrekenen..
Ik had wat kleingeld(2 euro of zo) ik zei..Ik schat dat dit 10 euro is..Maar helaas dat mag dan weer niet. :)

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-03 11:13
Hier hoef je bij de milieustraat niet eens aan te komen met je vuilniszak. Iedereen heeft standaard zo'n 140L grijze container die één keer in de 3 weken wordt geleegd en verder kun je je restafval gewoon nergens kwijt. Bij de milieustraat staat er bij de restafvalcontainer 9 van de 10 keer ook iemand te controleren of je niet stiekem huisvuil probeert weg te gooien (foei!). Wat je er dan wel mee moet, als dat kleine rotcontainertje vol is, is me nooit echt duidelijk geworden.

Maar als ik dit topic zo lees hebben wij het nog redelijk goed. PMD en GFT worden om de week geleegd, grijs elke 3 weken, papier elke 4 weken. Vast bedrag van €310,20 per jaar (2021) en dan betaal je verder niet per lediging...

• Roenie
  • Niet online
MikeVanD schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Als jij melding doet dat jij je container kwijt bent, kijken ze in het systeem en blokkeren ze de container die formeel aan jou uitgereikt was.
In jouw geval kan het dus zijn, dat de container van jou nog wel geleegd wordt, maar van 1 van je buren niet meer, omdat die jouw container gebruiken.

Je zou het eens kunnen proberen 8) ;)
Tja, ik heb weer een container van een ander, dus op zich ben ik geen container kwijt. Die verwisselingen zijn al een aantal jaar gebeurd. En we hebben hier (nog) geen afrekening per leging, maar als dat wel komt dan zal dat nog wel een chaos worden :)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

_JGC_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:21:
Toch raar dat een kleine gemeente in Friesland met allemaal kleine kutdorpjes het veel goedkoper kan dan de rest van Nederland.
Is dat zo? Of belast jullie gemeente gewoonweg niet het hele bedrag door?

Alhier, hoofdstad van Flevoland, de afvalstoffen heffing:
1 pers. 236
2 pers. 268
3 pers. 294
4+ pers. 346 euro/jaar

En de milieustraat is, voor particulieren, gewoon gratis (tot bepaalde limieten uiteraard)

Mooie Plaatjes   

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53
NNF schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 13:10:
Hier hoef je bij de milieustraat niet eens aan te komen met je vuilniszak. Iedereen heeft standaard zo'n 140L grijze container die één keer in de 3 weken wordt geleegd en verder kun je je restafval gewoon nergens kwijt. Bij de milieustraat staat er bij de restafvalcontainer 9 van de 10 keer ook iemand te controleren of je niet stiekem huisvuil probeert weg te gooien (foei!). Wat je er dan wel mee moet, als dat kleine rotcontainertje vol is, is me nooit echt duidelijk geworden.

Maar als ik dit topic zo lees hebben wij het nog redelijk goed. PMD en GFT worden om de week geleegd, grijs elke 3 weken, papier elke 4 weken. Vast bedrag van €310,20 per jaar (2021) en dan betaal je verder niet per lediging...
In Utrecht was het ook best ok: 295 (eenpersoons) / 345 (meerpersoons), in 2020. Maar nu er geen kliko’s meer worden opgehaald (sinds december ondergronds) vind ik dat de eenpersoons huishoudens wel in verhouding erg veel betalen. Ik gooi een keer per week een klein zakje (formaatje AH tas) weg, maximaal.. maar goed, milieustraat is gratis en daar mag je alles kwijt ( ook huisvuil). Verder wordt er volgens mij niets meer opgehaald aan huis. Misschien nog groen/GFT maar dan is er kennelijk werkelijk niemand die dat scheidt, want zir die kliko’tjes nooit staan 😅

Geloof trouwens dar er nog 25% verhoging van de heffing in de lucht hing, voor utrecht voor 2021... 😶

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-05 18:29
[...]

Nou dat hebben ze hier voor elkaar gekregen.
In 2019 werd gestart met DIFTAR: het legen van de grijze betaal je per keer (te zien op de rekening aan het eind van het jaar).
Het schema was de ene week GFT, de andere week het restafval. Dus eens in de twee weken werden de tonnen geleegd, om-en-om.

Toen kwam DIFTAR en hing ik een briefje op voor mijn huisgenoten: ga scheiden, want dat plastic neemt onnodig veel ruimte in in de ton, dat ding raakt te snel vol. Scheelt misschien ook een paar Euro? Voor het milieu hoef je het voor mij niet te doen maar ik wil mijn afvalzak ook nog kwijt kunnen.

Nee hoor, vol genegeerd.

Begin dit daar kwam het verwerkingsbedrijf met de mededeling dat de rest-afvalcontainer nog maar ééns per maand wordt opgehaald omdat er te weinig wordt aangeboden. Oh wat is DIFTAR een succes! Je raadt het: totale afvalchaos deze eerste 2 maanden omdat mijn huisgenoten niet scheiden. De ton loopt over, met name het plastic en blik is qua volume een drama.
Deze maand heb ik het kunnen fixen door gebruik te maken van de verschillende dagen van ophalen in het dorp: maandag de straat achter het huis, dinsdag de straat voor het huis :+ Betaal je dus nog altijd twee keer, maar het afval is weg. Wel even een blok om met die ton }:|

Dit is echter de eerste en laatste keer dat ik dat doe. De huisbaas heeft me toegang gegeven tot een extra afvalcontainer van de winkel onder het pand. Daar mag ik mijn afval in dumpen, als ik de ton dan ook zelf aan de straat zet wanneer die vol is. Deal!
Tijdens mijn maand om de tonnen aan de straat te zetten blijf ik dat doen. Verder zoeken mijn huisgenoten het maar uit want ze willen niet meewerken en de gemeente en afvalverwerkingsbedrijf zijn eikels door eenzijdig te besluiten het afval maar eens per maand op te halen.

Ik wacht de tarieven af. Een daling werd voorspeld door het DIFTAR systeem maar vooralsnog niet gerealiseerd.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Onder het mom van kinderziektes:

https://www.omroepflevola...j-ondergrondse-containers

Gut o gut; het systeem is nog maar net ingevoerd of het gaat al mis. :(

De eerste storing zit in de containers met een zogeheten vulgraadsensor. Door de storing is het voor HVC niet mogelijk om te zien of de containers vol zitten en dus worden ze niet geleegd. Er wordt volgens de gemeente Lelystad hard gewerkt aan een oplossing.

Ook de containers die werken met een pasje hebben een storing. De pasjes worden niet herkend door de scanner, waardoor de deksels niet opengaan.

Ook deze is leuk, NOT: :w

Inwoners klagen op Facebook over het afval dat nu naast de containers wordt gezet. Meerdere mensen zeggen dat het probleem al voor het weekend bekend was en dat er tot nu toe niets aan gedaan is. HVC vraagt inwoners om hun vuilniszakken weer mee naar huis te nemen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +7Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Teun van de Keuken (bekend van bijv. Keuringsdienst van Waarde) heeft een interessante serie opgenomen: De vuilnisman.
Journalist Teun van de Keuken duikt in de wereld achter ons afval. Hij zet de smerigste kant van onze consumptiemaatschappij in de schijnwerpers. Onze afvalverwerking blijkt een complexe industrie te zijn geworden waarin veel gekke dingen gebeuren
De afleveringen zijn hier terug te kijken.

[Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2021 14:41]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@ThinkPad Interessant inderdaad. Ik heb de eerste aflevering gekeken en als ik alle bewegingen en het vervoer zie van al dat afval, dan vraag ik mij af of het niet gewoon schoner was geweest om direct de brandstof van al die boten, vrachtwagens, apparatuur, vorkheftrucks, bulldozers etc. te verbranden en het afval ergens bij de bron op te stapelen, net als ze nu met de verbrandings as doen in die groene berg. Maarja, dat is dan niet "duurzaam" he...

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

• Taro
  • Niet online

Taro

ehtweak schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:32:
Onder het mom van kinderziektes:

https://www.omroepflevola...j-ondergrondse-containers

Gut o gut; het systeem is nog maar net ingevoerd of het gaat al mis. :(

De eerste storing zit in de containers met een zogeheten vulgraadsensor. Door de storing is het voor HVC niet mogelijk om te zien of de containers vol zitten en dus worden ze niet geleegd. Er wordt volgens de gemeente Lelystad hard gewerkt aan een oplossing.

Ook de containers die werken met een pasje hebben een storing. De pasjes worden niet herkend door de scanner, waardoor de deksels niet opengaan.

Ook deze is leuk, NOT: :w

Inwoners klagen op Facebook over het afval dat nu naast de containers wordt gezet. Meerdere mensen zeggen dat het probleem al voor het weekend bekend was en dat er tot nu toe niets aan gedaan is. HVC vraagt inwoners om hun vuilniszakken weer mee naar huis te nemen.
Grote kans dat de pasjes of nog niet gekoppeld waren aan de percelen of dat de verkeerde pasjes zijn besteld en niet bij de aanbieder van de containers zijn afgenomen. Dan kan je een mismatch in protocol of nummering krijgen, of moeten ze achteraf nog geïmporteerd worden.

Verder moet je daarom nooit afgaan op alleen een vulgraadsensor en is het aan te raden om een backup te hebben, zoals voorspelling dmv bijv. klep-/trommelbewegingen.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53
EliteGhost schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 17:34:
[...]

Nou dat hebben ze hier voor elkaar gekregen.
In 2019 werd gestart met DIFTAR: het legen van de grijze betaal je per keer (te zien op de rekening aan het eind van het jaar).
Het schema was de ene week GFT, de andere week het restafval. Dus eens in de twee weken werden de tonnen geleegd, om-en-om.

Toen kwam DIFTAR en hing ik een briefje op voor mijn huisgenoten: ga scheiden, want dat plastic neemt onnodig veel ruimte in in de ton, dat ding raakt te snel vol. Scheelt misschien ook een paar Euro? Voor het milieu hoef je het voor mij niet te doen maar ik wil mijn afvalzak ook nog kwijt kunnen.

Nee hoor, vol genegeerd.

Begin dit daar kwam het verwerkingsbedrijf met de mededeling dat de rest-afvalcontainer nog maar ééns per maand wordt opgehaald omdat er te weinig wordt aangeboden. Oh wat is DIFTAR een succes! Je raadt het: totale afvalchaos deze eerste 2 maanden omdat mijn huisgenoten niet scheiden. De ton loopt over, met name het plastic en blik is qua volume een drama.
Deze maand heb ik het kunnen fixen door gebruik te maken van de verschillende dagen van ophalen in het dorp: maandag de straat achter het huis, dinsdag de straat voor het huis :+ Betaal je dus nog altijd twee keer, maar het afval is weg. Wel even een blok om met die ton }:|

Dit is echter de eerste en laatste keer dat ik dat doe. De huisbaas heeft me toegang gegeven tot een extra afvalcontainer van de winkel onder het pand. Daar mag ik mijn afval in dumpen, als ik de ton dan ook zelf aan de straat zet wanneer die vol is. Deal!
Tijdens mijn maand om de tonnen aan de straat te zetten blijf ik dat doen. Verder zoeken mijn huisgenoten het maar uit want ze willen niet meewerken en de gemeente en afvalverwerkingsbedrijf zijn eikels door eenzijdig te besluiten het afval maar eens per maand op te halen.

Ik wacht de tarieven af. Een daling werd voorspeld door het DIFTAR systeem maar vooralsnog niet gerealiseerd.
Vervelend, zulke huisgenoten. Als het echt veel blik is kan je nog overwegen zo’n blik-pletter te kopen, maar is natuurlijk maar de vraag of ze die dan wel gebruiken... Gaat de afrekening eigenlijk per ton of per kilo? En kan je niet bij gemeente extra kliko aanvragen? Ik kan mij voorstellen dat bijv grote studentenhuizen of mensen met grote gezinnen hetzelfde probleem ervaren?

• EliteGhost
Valorian schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:33:
[...]

Vervelend, zulke huisgenoten. Als het echt veel blik is kan je nog overwegen zo’n blik-pletter te kopen, maar is natuurlijk maar de vraag of ze die dan wel gebruiken... Gaat de afrekening eigenlijk per ton of per kilo? En kan je niet bij gemeente extra kliko aanvragen? Ik kan mij voorstellen dat bijv grote studentenhuizen of mensen met grote gezinnen hetzelfde probleem ervaren?
Ze vertikken het al om de gezamenlijke ruimte schoon te maken of afval simpel te scheiden, dus ik heb er een hard hoofd in :F Nogmaals: voor het milieu hoeft het voor mij allemaal niet, maar het wordt op deze manier een bende.

De afrekening gaat per keer dat de ton wordt geleegd en een extra kliko aanvragen gaat helaas niet. Een grotere kan wel maar we hebben al de grootste. Het is mij ondertussen goed aan het lukken om ook echt maar ééns in de 4 weken een zak restafval te hebben. Die ene zak duw ik snel in de kliko als deze net is geleegd, of ik stop 'm in de kliko van de winkel onder het pand. Dat mag gelukkig.

De beste huisbaas (ja, we kunnen het gelukkig goed met elkaar vinden en hij helpt snel als er iets is) vertelde me dat er inderdaad meer huishoudens zijn die er last van hebben, helaas blijven de gemeente en het afvalbedrijf bij hun beleid.

M'n huisgenoten zoeken het maar uit. Aardige mensen hoor, maar niet altijd even bewust van het feit dat we dingen delen.

• _JGC_
@EliteGhost Het doel van dat minder vaak ophalen is dan ook dat er beter gescheiden wordt. Als je huisgenoten daar vervolgens met de pet naar gooien is dat niet de schuld van de gemeente.

Mijn vriendin klaagt ook wel eens dat ik maar eens per 4 weken de bak aan de weg zet. Als ik dan zie wat er soms tussen zit: drinkkarton niet inelkaar gedrukt met dop er nog op... ja zo krijg ik ook een kliko heel snel vol.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• EliteGhost
_JGC_ schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 15:05:
@EliteGhost Het doel van dat minder vaak ophalen is dan ook dat er beter gescheiden wordt. Als je huisgenoten daar vervolgens met de pet naar gooien is dat niet de schuld van de gemeente.

Mijn vriendin klaagt ook wel eens dat ik maar eens per 4 weken de bak aan de weg zet. Als ik dan zie wat er soms tussen zit: drinkkarton niet inelkaar gedrukt met dop er nog op... ja zo krijg ik ook een kliko heel snel vol.
Ja en nee. Het scheiden beperkt het restafval tot een bepaald punt. We zijn niet het enige adres dat meer afval produceert dan waar de gemeente van uit gaat en de gemeente baseert hun beslissing op slechts een deel van de huishoudens. Van de rest verwachten ze dat deze het beter kunnen doen. Het wringt dus van 2 kanten.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Nu online
Brief van de afvalinzamelaars: luiers moeten voortaan in doorzichtige zakken i.p.v. in grijze vuilniszakken, want ze gaan ze recyclen i.p.v. verbranden wat ze nu doen!
Jaren geleden, bij de invoering van het gescheiden inzamelen van luiers, was de reden al om ze te recyclen. Wat een verrassing weer dat het al die jaren totaal zinloos is geweest 8)7

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:48

Ardana

Moderator General Chat

Mens

McGryphon heeft net in Den Bosch een huis gekregen. Nu zie ik dat ze daar € 15 vragen per keer grofvuil ophalen, en € 0,15 per kilo voor grofvuil. Dat tikt aardig aan.

Tevens, voor gewone afvalbelasting kun je kwijtschelding aanvragen als je een laag inkomen hebt. Hiervoor kan dat niet.

Lekker je minima pesten. Die hebben 1 geen auto om het zelf weg te brengen, en 2 geen geld om dit te betalen.

Ja, zo krijg je wel zwerfvuil.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Hebben ze hier dit jaar ook gedaan. Grofvuil zelf wegbrengen is gratis. Je kan bij het milieustation een gratis aanhanger meekrijgen.

Maar het laten ophalen kost een tientje voor wie het niet zelf kan brengen.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hier milieustraat met weegbrug. 1 weegbrug. En wel 11 soorten afval met hun eigen bedrag per kilo. Iedere categorie opnieuw op de weegbrug. En dus mega files. Helpt ook niet dat kennelijk een hoop mensen het lastig vinden om met een aanhanger te rijden, laat staan achteruit.

Had ik al verteld dat ik er 17 kilometer voor moet rijden? En ook weer 17 terug?

• _JGC_
Ardana schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:37:
McGryphon heeft net in Den Bosch een huis gekregen. Nu zie ik dat ze daar € 15 vragen per keer grofvuil ophalen, en € 0,15 per kilo voor grofvuil. Dat tikt aardig aan.

Tevens, voor gewone afvalbelasting kun je kwijtschelding aanvragen als je een laag inkomen hebt. Hiervoor kan dat niet.

Lekker je minima pesten. Die hebben 1 geen auto om het zelf weg te brengen, en 2 geen geld om dit te betalen.

Waarom moet grofvuil op laten halen gratis zijn?

Zijn we als samenleving nou zo beroerd dat het ieder voor zich moet zijn?

Ik weet nog dat mijn buurman zonder auto de hele oprit vol had gestapeld met oude vloertegels die hij beneden uit zijn huurhuis had gesloopt. Dat stond er een week of twee, toen ben ik naar hem toegegaan: hey, wat wil je met die tegels, heb je hulp nodig?
Overbuurvrouw net zo, had 2 jaar een oude vaatwasser naast het huis staan. Ik moest weg met mijn kapotte koelkast, heb haar vaatwasser ook opgeladen en weggebracht.

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Dat is in Nijmegen ook, maar ik betaal wel veruit de laagste afvalstofheffing die ik ooit heb betaald, namelijk: €0.

De restafvak zakken kosten een euro per stuk, dus zo'n 80€ belasting per jaar (want luiers, zonder luiers zouden we rond de 24€ zitten).

Gister 400kg grond weggebracht (stuk tuin uitgegraven), eerste 200kg gratis, en de overblijvende kilo's kostten me dus €36,80 (€0,16/kilo).

Prima toch?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• Vaal
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:31

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Maar hoe vaak heb je dan daadwerkelijk grofvuil? Ik kan me niet herinneren dat ik het ooit aangevraagd heb buiten m'n tijd in een studentenhuis. 8)7

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

• Freee!!

Freee!!

McGryphon heeft net in Den Bosch een huis gekregen.
Gefeliciteerd @McGryphon
Nu zie ik dat ze daar € 15 vragen per keer grofvuil ophalen, en € 0,15 per kilo voor grofvuil. Dat tikt aardig aan.

Daarvoor kan ik de methode kleinvuil aanraden, grofvuil dusdanig klein maken, dat het met kleinvuil meekan, bonuspunten als er (gratis) afvalcontainers in de buurt staan.
* Freee!! heeft een keer met een soortgelijk geintje te maken gehad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-06 10:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

RaZ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:41:
Hebben ze hier dit jaar ook gedaan. Grofvuil zelf wegbrengen is gratis. Je kan bij het milieustation een gratis aanhanger meekrijgen.

Maar het laten ophalen kost een tientje voor wie het niet zelf kan brengen.
Die 15 cent per kilo zou ik ook moeten betalen als ik het wel zelf wegbreng.

Punt is niet eens dat ik persoonlijk specifiek moeite heb om van grofvuil af te komen. Dat komt allemaal wel goed.

Punt is dat het belachelijk duur is voor mensen die niet eenzelfde skillset en netwerk hebben als ik.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

McGryphon schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Die 15 cent per kilo zou ik ook moeten betalen als ik het wel zelf wegbreng.

Punt is niet eens dat ik persoonlijk specifiek moeite heb om van grofvuil af te komen. Dat komt allemaal wel goed.

Punt is dat het belachelijk duur is voor mensen die niet eenzelfde skillset en netwerk hebben als ik.
Zoals je weet zit ik ook in hoogbouw, als grofvuil niet in de container past, haal ik de recipro uit het vet, en gaat dat echt wel passen :Y >:)

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• Freee!!

Freee!!

RaZ schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:53:
[...]
Zoals je weet zit ik ook in hoogbouw, als grofvuil niet in de container past, haal ik de recipro uit het vet, en gaat dat echt wel passen :Y >:)
De al eerder genoemde methode kleinvuil _/-\o_

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Kan het ook vanaf mijn balkon de rivier in yeeten en dan is het wrakhout, maar lijkt me ook niet de bedoeling :p

Ik vind "particulieren uitknijpen om reguliere afvalverwerking" persoonlijk gewoon kutbeleid. Ik snap nu ook ineens wat beter waarom er zo veel kutmeuk in en om de rivier ligt, en in de plantsoenen in de wijk. Ik keur het niet goed, maar ik snap het wel.

Denk dat als ik hier nog de woorden "wet grootstedelijke problematiek" aan toevoeg, het gemiddelde inkomen in de wijk wel een kader heeft.

[Voor 64% gewijzigd door McGryphon op 22-07-2021 18:39]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

Grofvuil heb je eigenlijk alleen maar na verbouwingen? Dus dat valt toch best mee.
Het staat je natuurlijk ook altijd vrij het elders heen te brengen.
Op mijn rijbewijs staat nog mijn geboortegemeente, daar is de stort 100% onbeperkt en gratis. Gemeente waar ik nu woon betaal je per keer 12 euro.
3x raden waar ik heenga..

Bedoel je wel echt grofvuil of bedoel je restafval? Dan snap ik je post namelijk beter.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:41
Ik kan me wel voorstellen dat voor grofvuil apart kosten in rekening worden gebracht. Er zijn mensen, die om de haverklap wat veranderen aan hun huis. Dat soort kosten moet je dus gewoon meerekenen als je gaat verbouwen. En als dat moeizaam gaat, dan maar iets minder luxe tegels in de badkamer of zo.

Waarom zou dat op de gemeenschap moeten worden afgewenteld?

Soms ben ik bijna gelukkig

• Taro
  • Niet online

Taro

Iemand die groots aan het verbouwen is en dus met een hoger bedrag wordt geconfronteerd heeft doorgaans ook wel iets te makken en kan ook wel een auto met trekhaak regelen, daar is die 15 Euro niet op van toepassing. Is het een verplichte verbouwing en heb je een laag inkomen, dan kan je kwijtschelding aanvragen.

Ik vind het een redelijk bedrag, men komt het immers bij je ophalen? Tenzij je het vermoeden hebt dat men hier winst op maakt, of moet iemand anders betalen voor het verwerken van "jouw" afval en moet daar dan subsidie op van toepassing zijn voor niet-minima?

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

JukeboxBill schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:47:
Ik kan me wel voorstellen dat voor grofvuil apart kosten in rekening worden gebracht. Er zijn mensen, die om de haverklap wat veranderen aan hun huis. Dat soort kosten moet je dus gewoon meerekenen als je gaat verbouwen. En als dat moeizaam gaat, dan maar iets minder luxe tegels in de badkamer of zo.

Mag ik mijn eigen situatie weer even schetsen?

Ik ben nu een verhuizing aan het voorbereiden. Omdat ik eigenlijk het liefst niks uitgeef. Ik sta nu al ruim 1000€ in de min, en dan heb ik nog niks uitgegeven aan verf of laminaat, laat staan inrichting.

Nu heb ik via mijn werk de mogelijkheid kunnen aangrijpen om twee banken en een fauteuil over te nemen, die anders naar de stort gaan. Spuuglelijk, jaren 60 model. Barsten in het leer. Maar wel functioneel, constructief degelijk, en gratis.

Ik zit ook nog te wachten op een uitnodiging om meubels uit te kunnen gaan zoeken bij een soort gratis kringloopwinkel voor minima.

Mocht de timing nou zo uitkomen dat ik die banken meeneem op de verhuisdatum, en daarna pas bij die winkel/instelling langs kan. Dan is er die grofvuilheffing.

En als ik dan de driezitter bank wil vervangen, dan moet de oude er uit. Ding weegt ongeveer 80 kilo. Die laten ophalen zou dus 27 euro kosten.

En dat is een best wel significant bedrag voor iemand in mijn positie. Best duur voor een gratis bank.

En om het bij huisraad te houden. Wie denk je dat vaker van huisraad wisselt; iemand die zonder blikken of blozen meer dan 3k neertelt voor nieuwe banken, van fatsoenlijke kwaliteit, of iemand die het moet hebben van andermans "anders gaat het naar de stort"? Gaat een bij aanschaf 15 jaar oude whirlpool wasmachine in het huis van iemand die fysiek werkt elke dag voor net meer dan minimumloon, net zo lang mee als een gloednieuwe Miele in het huis van een notaris?

Hoge grofvuilheffing raakt minima ècht buitenproportioneel hard. Die "mensen die om de haverklap wat veranderen aan hun huis" zijn een leuke stropop, maar in mijn ervaring is het merendeel van wat als grofvuil op straat gezet wordt "zo afgeleefd dat mijn hond er niet tegenaan wil zeiken". En dan kan ik je vertellen, dat komt meestal niet zo uit het huis van iemand die om een andere reden dan noodzaak "om de haverklap wat verandert".

Ik maak en bezorg meubels in een vrij hoog marktsegment. En meubels die we komen vervangen zijn bijna nooit minder dan tien jaar oud voor zitmeubels, of twintig voor kasten en tafels. En vaak gaan die niet naar de stort, zijn ze nog niet op; het meeste wordt gewoon verkocht of naar de kringloop gebracht.

Mensen die het geld hebben voor goeie spullen, kunnen er lang van genieten, en het alsnog vervangen ruim voordat het grofvuil er de beste optie voor is.

De mensen die meubels en witgoed zodanig afleven dat echt enkel afval resteert, doen dat meestal niet geheel vrijwillig.

En voor iedereen die over verbouwingen begint; grofvuil en bouw/sloopafval zijn volledig gescheiden categorieën in elke gemeente waar ik heb gewoond. Vaak was grofvuil gratis, of op zijn minst goedkoper dan bouw/sloopafval, en die laatste werd meestal ook niet opgehaald door de gemeente.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:48

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dennis1812 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:03:
[...]
Grofvuil heb je eigenlijk alleen maar na verbouwingen? Dus dat valt toch best mee.
Het staat je natuurlijk ook altijd vrij het elders heen te brengen.
Op mijn rijbewijs staat nog mijn geboortegemeente, daar is de stort 100% onbeperkt en gratis. Gemeente waar ik nu woon betaal je per keer 12 euro.
3x raden waar ik heenga..

Bedoel je wel echt grofvuil of bedoel je restafval? Dan snap ik je post namelijk beter.
Grofvuil, dus afgeleefde meubels, kapotte wasmachines (waarbij voor de afvoer al betaald is bij aanschaf), dat soort dingen.

Als je die dingen weg wil brengen naar 'n andere gemeente, moet je al 'n auto hebben. Een auto kost geld. Oftewel, alleen de mensen met geld kunnen hier geld besparen.
JukeboxBill schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:47:

Wat @McGryphon zegt. Het gaat hier niet om tegels en andere verbouwingskosten. Dat is voor de verhuurder, de huurder zal doorgaans niet zo ingrijpend verbouwen.

Maar er ligt nu laminaat in de huiskamer en slaapkamer. Te vuil en afgeleefd om aan te kijken, maar goed, geen cent te makken, dus dat laat je liggen, dweil eroverheen en de beschadigingen wegwerken, en het kan er weer even tegen (hoewel er niet eens plinten zijn -> stof). Hopelijk kan dat met een paar jaar vervangen worden door iets dat wel fijn, schoon en heel is. Waarna hij weer € 0,15 per kilo voor dat laminaat moet betalen, + € 15 ophaalkosten. Want op je fietsje kun je dat echt wel vergeten.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

Wil t best een keer komen oppikken in Den Bosch voor je. Ben je er ook vanaf. Eerst even mezelf het ziekenhuis uitwerken.
Hij mag t wel zelf inladen dan.

Verder wordt een wasmachine heel graag door elke oud ijzer man opgehaald naar mijn ervaring.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee