nst6ldr schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:19:
Nah, ik dacht meer aan de jaarlijkse half miljoen kilo zwerfafval die al drie jaar lang Enschede teistert, of de soortgelijke aantallen in Arnhem. Dat gemeentes als Deventer openbare prullenbakken moet verwijderen omdat daar huisvuil en bedrijfsafval in worden gedumpt, wat ook weer zwerfafval tot gevolg heeft. Dat er in gemeentes als Coevorden gewoon buiten de stad het afval wordt gestort waar men ruimte kan vinden (dorpjes zonder diftar), wat uiteraard een voorbode is voor Arnhemse taferelen wanneer het systeem daar ook z'n intrede doet.
Kan je mij toelichten welke scenario's dat zijn? Ik heb ze zo snel niet op het netvlies. Even googelen naar de problematiek in Enschede brengt mij naar zwerfafval in de buurt van fietsroutes vanaf de McDonalds en parkeerplaatsen. Dat is niet echt waar je op doelt denk ik, zoiets kan je de gemeente moeilijk aanrekenen.
Overigens is dit inderdaad totaal ongerelateerd aan het scenario waar ik een opmerking over plaatste.

Als je dan van familie in Rotterdam hoort dat ze deze ellende niet hebben, en leest dat daar nascheiding mogelijk is met resultaten die gelijk zijn aan diftar, dan vraag ik me af waarom het hier zo kut gaat. Waarom kunnen de kliko's niet blijven? Een app a lá uber voor de grijze bak, één of twee vuilniswagens blijven rijden, en klaar is kees. En zeg niet dat het niet kan wegens senioren, want die klagen het hardst en laten het vaakst afval slingeren omdat de heenreis naar die container al een onderneming is.
In Rotterdam hebben ze weinig natuur, maar daar wordt het
gewoon op straat geflikkerd. Ze zijn al gestopt met bekeuren omdat het toch geen zin heeft. Dus ik vraag mij dan af in hoeverre het woord van je familie echt klopt.
In mijn ervaring bepalen kleine nuances al de verschillen. Een zekere groep mensen heeft maar een klein zetje nodig om te redeneren dat zij geforceerd worden om de zak naast de container te zetten en hij staat er. En als er één schaap over de dam is kan het snel gaan, zeker als de container structureel vol zit.
In mijn wijk ging het heel lang perfect. De container werd twee keer per week geleegd en was dus zelden vol. Op een incidentele hork die er grofvuil naast zette of verf in gooide na (en dat is dus iemand die toch niet te redden is) bleef het allemaal erg netjes.
Ergens heeft de gemeente in haar oneindige wijsheid besloten dat één keer per week ook wel kon. Nou, niet dus, dat betekende standaard een dag voordat hij geleegd zou worden al vol. Dus weer zakken op straat. Een wijk zonder bejaarden en appartementen, iedereen heeft een schuur én tuinhuis dus alle excuses kunnen meteen van tafel, gewoon luiheid.
Op een zeker moment ben ik begonnen met het actief melden bij de gemeente wanneer hij vol zat en wanneer er zakken stonden. Wat de ene keer resulteerde in 'we komen morgen toch al' tot direct langs komen en de zooi opruimen. De afgelopen week was het schema alweer aangepast, ik ben benieuwd of dat een incident was of dat het geholpen heeft.
Zo ben ik ook erg benieuwd hoeveel mensen het daadwerkelijk melden als er iets met de container is of dat ze hun zak er gewoon bij flikkeren en weer gaan Netflixen. Iemand in de buurt had zelfs een briefje in de bussen gedaan met de vraag om geen zakken ernaast te zetten en gewoon te melden, dus ik denk dat er meer met die vraag zitten.
Maar dat soort dingen verschillen ook heel erg per type gemeente/stadsdeel/bouw en de mentaliteit die daarbij hoort.