Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 07:58

Whuzz

Dodgeball!

Tja, je ziet hier nu gewoon meer illegaal gedumpt afval. Daarnaast gaat men smokkelen, voornamelijk met plastic. Dat wordt wel gratis opgehaald, maar niet alle plastic mag zomaar in die plastic zak.
Bijvoorbeeld de meeste harde plastics mogen er niet in, maar ook piepschuim, depron, enz enz mogen er niet in.

Nu koop je bijvoorbeeld een nieuwe TV, of een ander groot ding dat met piepschuim in de doos zit. Dat piepschuim moet in je grijze bak, maar die zit dan meteen halfvol, kost je 25 EUR per leging en moet je twee maanden mee doen...
Dan gaat het piepschuim in kleine stukjes de plasticzakken in, want dat is gratis. Daarmee is die zak wel verpest voor de recycling.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Even rekenen: ik betaal 262 euro per jaar vaste kosten. Eens per 6 weken laat ik de groene container legen omdat-ie anders te zwaar wordt, en in de zomer een keertje extra. Laat het 10 keer per jaar zijn.
Eens per 4 weken gaat de papiercontainer aan de weg. 13 keer per jaar.
Eens per 2 weken is de plasticcontainer aan de beurt, dat is 26 keer per jaar.
Totaal: 49 keer. Dat maakt ruim 5 euro per leging aan vaste kosten. Ik zou willen dat ik voor 10 euro per leging nog een restafvalcontainer had, of dat alle containers per keer betaald worden zonder vast recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik snap gewoon niet waarom gemeentes doorgaan met dat Diftar. Het is al jaren lang aangetoond dat het beter is dat afvalscheiding bij de afvalverwerkingsbedrijven te laten doen.

Nu voelt het als een feestje van GroenLinks/PvdD en een ordinaire belastingmiddel.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 21:37

odan

The dark side is within all!

mierenfokker schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:33:
Ik snap gewoon niet waarom gemeentes doorgaan met dat Diftar. Het is al jaren lang aangetoond dat het beter is dat afvalscheiding bij de afvalverwerkingsbedrijven te laten doen.

Nu voelt het als een feestje van GroenLinks/PvdD en een ordinaire belastingmiddel.
Omdat je dan vraagt om de politiek die toegeeft dat ze een fout hebben gemaakt.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Het is ook niet dat ik minder afval ga produceren door Diftar of minder vaak ophalen. Ik zet eens per 4 weken de kliko met restafval aan de weg. Als ik na 3 weken zoiets heb van "er kan niks meer bij", dan klim ik in de schutting, houd ik me vast aan de dakgoot en trap ik de zooi naarbeneden zodat er nog een week afval bij kan.

De groenbak doet dat aanstampen zelf overigens wel, dat spul composteert hier in de bak zelf :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
_JGC_ schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:58:
Het is ook niet dat ik minder afval ga produceren door Diftar of minder vaak ophalen. Ik zet eens per 4 weken de kliko met restafval aan de weg. Als ik na 3 weken zoiets heb van "er kan niks meer bij", dan klim ik in de schutting, houd ik me vast aan de dakgoot en trap ik de zooi naarbeneden zodat er nog een week afval bij kan.

De groenbak doet dat aanstampen zelf overigens wel, dat spul composteert hier in de bak zelf :X.
Nou ja ik heb weleens gehad dat de helft achter bleef, in de papier container, omdat het zo vast zat. Gelukkig hebben we in de buurt nog 2 ondergrondse containers staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mierenfokker schreef op maandag 14 december 2020 @ 15:03:
[...]

Nou ja ik heb weleens gehad dat de helft achter bleef, in de papier container, omdat het zo vast zat. Gelukkig hebben we in de buurt nog 2 ondergrondse containers staan..
Papier container is idd oppassen. Ik maak het karton op maat voor de kliko, als je daarbij te weinig marge aanhoudt blijft het hangen bij het legen. Of nog mooier: wordt de bak weer neergezet terwijl je papier nog niet in de ophaalauto ligt, gaat alles over de grond.

Grijze kliko nog nooit last van gehad. Maargoed, hier gaat alles in plastic zakken in de prullenbak, als die vol zit knopen we de zooi dicht en gaat het in de kliko. Die plastic zakken willen nog heel goed inelkaar getrapt worden zonder dat de boel vast komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

_JGC_ schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:58:

Hoe krijg je het met diftar nog voor elkaar om elke 4 weken een grijze otto vol te krijgen?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:07
Anoniem: 1302638 schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:33:
[...]

Haha ja en dat is ook hufterigheid eerste klas. Moet je betalen per zak. En vervolgens de capaciteit van de bak van de ondergrondse containers verlagen van 60 liter naar 30 liter. Lekker dan.

Overal ligt nu restafval want niemand wilt betalen voor zijn zakje. Of, ook leuk, ze proppen het een beetje haflslachtig door de zwerfafvalklep.

Er komt in maart een referendum. Ben benieuwd :X
Vandaar dat er in Arnhem vooral in bepaalde wijken gemiddeld zo'n 5 tot 10 grote vuilniszakken naast de ondergrondse containers staan. Meerdere keren per week. Wel goedkoop :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Trichoglossus schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:55:
[...]

Vandaar dat er in Arnhem vooral in bepaalde wijken gemiddeld zo'n 5 tot 10 grote vuilniszakken naast de ondergrondse containers staan. Meerdere keren per week. Wel goedkoop :+
Yep. Er is, ironisch genoeg, meer afvaltoerisme dan hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
odan schreef op maandag 14 december 2020 @ 16:42:
[...]

Hoe krijg je het met diftar nog voor elkaar om elke 4 weken een grijze otto vol te krijgen?
Waarom niet? Omrin doet hier (terecht) aan nascheiding. Daar zit dus ook alle plastic, blik en drinkkarton tussen.
Die bak is 5,50 per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

_JGC_ schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:00:
[...]

Waarom niet? Omrin doet hier (terecht) aan nascheiding. Daar zit dus ook alle plastic, blik en drinkkarton tussen.
Die bak is 5,50 per keer.
Dat is toch geen diftar?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
odan schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:12:
[...]

Dat is toch geen diftar?
Papier gratis, groen 50 cent en grijs 5,50. Stort ook betaald afhankelijk van wat je brengt. Is dat geen differentiatie in tarief? Volgens mij wel.

Hadden we hier overigens al jaren voordat andere gemeenten ineens op het idee kwamen om alleen gft, karton en plastic in te zamelen en de burger met de rest te laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

_JGC_ schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:52:
[...]

Papier gratis, groen 50 cent en grijs 5,50. Stort ook betaald afhankelijk van wat je brengt. Is dat geen differentiatie in tarief? Volgens mij wel.

Hadden we hier overigens al jaren voordat andere gemeenten ineens op het idee kwamen om alleen gft, karton en plastic in te zamelen en de burger met de rest te laten zitten.
Grijs en groene otto's zijn er volgens mij al mijn hele leven. sinds 2012 is daar een papier otto bijgekomen. en de laatste jaren werd plastic (pmd) via zakken gedaan, en dan vanaf aanstaande januari ook in een otto.

Volgens mij is die scheiding bij de personen zelf toch diftar?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
B-Real schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:52:
Als ze zo doorgaan wordt het op sommige plekken voordeliger om met een paar buren een puinbak te huren waar alles gewoon in gaat en die een paar keer per jaar te laten legen :+

Scheiden bij de bron (burger) of efficiënt door de afvalverwerker, voor beide is wat te zeggen maar de beste manier zal ergens in het midden liggen.
Dat is vaak al goedkoper, alleen dan een grote restafval bak voor “bedrijfs afval”. Het is dat ik er geen ruimte voor heb, anders was dat een prima oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
odan schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:14:
[...]

Grijs en groene otto's zijn er volgens mij al mijn hele leven. sinds 2012 is daar een papier otto bijgekomen. en de laatste jaren werd plastic (pmd) via zakken gedaan, en dan vanaf aanstaande januari ook in een otto.

Diftar is betaling per soort en aanbod. In onze gemeente gaat dat gepaard met lagere vaste afvalstoffenheffing. Mijn ouders mogen alles onbeperkt aanbieden, ook op het stort, maar betalen een veel hogere vaste afvalstoffenheffing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:19:
[...]
Mijn ouders mogen alles onbeperkt aanbieden, ook op het stort, maar betalen een veel hogere vaste afvalstoffenheffing.
Ja dat hebben wij ook. Er wordt daardoor heel goed gesorteerd, geen zwerfafval en kosten voor burgers zijn eerder lager dan hoger.

Divide and conquer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
Een koelkast in het Drents Friese Wold had boswachter Aaldrik Pot nog niet eerder meegemaakt. Laat staan twee. Maar de twee apparaten werden dinsdag midden in het bos aangetroffen.
Nog een reden om het afval verwerken niet onmogelijk (duur per keer) te maken, afval komt dan op andere plaatsen terecht waar het wel makkelijk/gratis gedumpt kan worden.

Vooral voor een koelkast waar je al verwerkingskosten hebt betaald zal het vooral gemakzucht zijn ipv de milieustraat.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

odan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:56:
Iemand die in enschede de plastic otto al gekregen heeft?

Zouden hem in de loop van vorige week krijgen. niks gehad. deze week ook niks gezien, en uiteraard geen communicatie / nieuws erover te vinden.
Nu hetzelfde hier, geen container ontvangen en het enige dat Twente Milieu erover te zeggen heeft is

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• odan

odan

Raven schreef op donderdag 31 december 2020 @ 12:21:
[...]

Nu hetzelfde hier, geen container ontvangen en het enige dat Twente Milieu erover te zeggen heeft is
[Twitter]
ze lopen gewoon 2 weken achter.

het uitdelen gaat ook snel trouwens, 1 kerel die er mee bezig was, en volgens mij moest die ze ook nog allemaal eerst bestickeren/chippen voor ze voor de deur gezet werden. kerel is bijna een uur bezig geweest met iets van 20 otto's.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:47
Otto's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Otto's, Sulo's, Kliko's, allemaal het zelfde, enkel van een ander merk ;)

Ey!! Macarena \o/

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:47
RaZ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:35:
[...]

Otto's, Sulo's, Kliko's, allemaal het zelfde, enkel van een ander merk ;)
Ah weer iets geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:53

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Otto's betekent toch gewoon auto's? :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LordSinclair schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:19:
[...]

Nog een reden om het afval verwerken niet onmogelijk (duur per keer) te maken, afval komt dan op andere plaatsen terecht waar het wel makkelijk/gratis gedumpt kan worden.

Vooral voor een koelkast waar je al verwerkingskosten hebt betaald zal het vooral gemakzucht zijn ipv de milieustraat.
Dat is voornamelijk gewoon een asociaal die het verdient om zelf aan een boom achtergelaten te worden. Als je een nieuwe koelkast koopt moet de winkel de oude innemen en een koelkast bij de milieustraat inleveren is sowieso gratis. Dus dan ben je gewoon een hork.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:58

Fiber

Beaches are for storming.

odan schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:14:
[...]

Niet per se. Diftar zou zijn als ze elke 'Otto' zouden wegen en er een ander prijskaartje (tarief) hangt aan een kilo restafval, gft, papier of pmd... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:21
odan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:56:
Iemand die in enschede de plastic otto al gekregen heeft?

Zouden hem in de loop van vorige week krijgen. niks gehad. deze week ook niks gezien, en uiteraard geen communicatie / nieuws erover te vinden.
Heh.. wat? Dus in Enschede hebben ze besloten om in 2021 het plastic afval te laten scheiden door de burger terwijl in mijn gemeente (Nieuwegein) het plastic afval weer gewoon bij het restafval mag. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

GioStyle schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:41:
[...]
Heh.. wat? Dus in Enschede hebben ze besloten om in 2021 het plastic afval te laten scheiden door de burger terwijl in mijn gemeente (Nieuwegein) het plastic afval weer gewoon bij het restafval mag. :D
Zo houden de ambtenaren zichzelf aan het werk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Ergens wel jammer, ik gooi m'n afval weg in die gratis PMD-zakken, nu moet ik weer komo's gaan kopen 8)7 :P

Ey!! Macarena \o/

• Fiber

Fiber

RaZ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:01:
[...]

Ergens wel jammer, ik gooi m'n afval weg in die gratis PMD-zakken...
In de PMD bak...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee, die hebben we hier nooit gehad. Gratis PMD-zakken bij de supermarkt. Gewoon buiten neer pleuren, en doei :w Nu hebben ze overal van die beugels aan lantaarnpalen hangen, die dingen waaien de hele wijk door met een beetje wind :P

[ Voor 5% gewijzigd door RaZ op 31-12-2020 19:08 ]

Ey!! Macarena \o/

• Fiber

Fiber

Ja dat is al een ramp op zich, maar als je er dan ook nog eens je restafval in gaat stoppen en dat dan zo op straat pleurt vind ik wel een beetje aso, maar dat ligt vast aan mij... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Fiber schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:14:
Ja dat is al een ramp op zich, maar als je er dan ook nog eens je restafval in gaat stoppen en dat dan zo op straat pleurt vind ik wel een beetje aso, maar dat ligt vast aan mij... :)
Nee, ik gooi er restafval in, en als de zak vol is, gaat die de container voor restafval. Gratis vuilniszakken .

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gonadan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:51:
[...]

Dat is voornamelijk gewoon een asociaal die het verdient om zelf aan een boom achtergelaten te worden. Als je een nieuwe koelkast koopt moet de winkel de oude innemen en een koelkast bij de milieustraat inleveren is sowieso gratis. Dus dan ben je gewoon een hork.
Was de gemeente/het beleid niet om ons leven gemakkelijker te maken? We dragen belasting af voor dit soort diensten dacht ik?

Dat terzijde, als nieuw beleid systematisch niet wordt nageleefd tot op het punt dat je véél meer handhaving nodig gaat hebben (BOA's), dan moet je je afvragen wat netto betere resultaten levert: ander beleid of een neerwaardse spiraal a lá handhaving vs mensen die het beleid onrechtvaardig vinden.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat heeft dat te maken met een asociaal die koelkasten in een bos gaat neerzetten? Sorry, maar in zo'n geval kan je onmogelijk de schuld ergens anders leggen, dan is er gewoon iets mis met je.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Fiber schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:14:
Zo rijdt er hier iemand in de buurt steeds met de kliko naar de restafvalcontainer. Net alsof die de kliko nog steeds gebruikt voor restafval en die gewoon periodiek leegt in de container. In principe hebben wij de kliko nu voor PMD maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat die knakker niet mee doet. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gonadan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:26:
Wat heeft dat te maken met een asociaal die koelkasten in een bos gaat neerzetten? Sorry, maar in zo'n geval kan je onmogelijk de schuld ergens anders leggen, dan is er gewoon iets mis met je.
Wederom, je kan er van vinden wat je wilt, deze incidenten worden inmiddels gebruik. Dus je kan hoog en laag springen, vingerwijzen en 'Wanted' posters ophangen, als beleidsmaker heb je oogkleppen op en ben je mijn inziens willens en wetens het milieu aan het belasten als je dit soort signalen negeert.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
nst6ldr schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:46:
Wederom, je kan er van vinden wat je wilt, deze incidenten worden inmiddels gebruik. Dus je kan hoog en laag springen, vingerwijzen en 'Wanted' posters ophangen, als beleidsmaker heb je oogkleppen op en ben je mijn inziens willens en wetens het milieu aan het belasten als je dit soort signalen negeert.
Nee hoor, er zijn grenzen. Veel zaken in het afval verhaal kan je in redelijkheid over discussiëren, maar er zijn ook mensen die je toch nooit mee krijgt. Die zullen dit soort dingen logisch vinden en het voor zichzelf goed praten. Tja, dan doe je gewoon niet meer mee. (vrij naar Jan-Jaap)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Na het zien van deze documentaire ben ik gestopt met plastic scheiden voor de gemeente hier.

en

[YouTube: Dirty Business: what really happens to your recycling]

In Nederland zal het vast niet veel beter zijn. Iets van 10% wordt maar daadwerkelijk hergebruikt.

[ Voor 48% gewijzigd door CyberMania op 31-12-2020 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gonadan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:23:
[...]

Nee hoor, er zijn grenzen. Veel zaken in het afval verhaal kan je in redelijkheid over discussiëren, maar er zijn ook mensen die je toch nooit mee krijgt. Die zullen dit soort dingen logisch vinden en het voor zichzelf goed praten. Tja, dan doe je gewoon niet meer mee. (vrij naar Jan-Jaap)
Als de wegenbelasting omhoog gaat met 200% en als tegenprestatie alle N wegen worden vervangen voor grindpaden, dan moet je niet gek kijken als mensen geleidelijk steeds vaker stiekem met de auto op het fietspad gaan rijden.

Ja hartstikke verboden, nee het is niet veilig, maar als het niet te handhaven valt dan ben je als beleidsmaker medeplichtig. Je dient je beleid namelijk te toetsen (ooit een PDCA cyclus gedaan?) omdat je beleid met een doel uitvaardigt. Het beleid zelf mag nooit het doel zijn. Als blijkt dat het beleid niet helpt om het doel te behalen (en dat is in 2019 al geconstateerd - die groep tegendraadse mensen blijkt erg groot) dan kan je twee dingen doen: koppig "ja maar hunnie" roepen, of in oplossingen denken om toch je doel te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
CyberMania schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:25:
Na het zien van deze documentaire ben ik gestopt met plastic scheiden voor de gemeente hier.

[YouTube: Exposing Australia’s recycling lie | 60 Minutes Australia]

en

[YouTube: Dirty Business: what really happens to your recycling]

In Nederland zal het vast niet veel beter zijn. Iets van 10% wordt maar daadwerkelijk hergebruikt.
Omdat het daar zo is hoeft het toch niet hier ook zo te zijn?
Heb je cijfers die het bevestigen? Ik weet bijvoorbeeld dat ze bij avr in Rotterdam en installatie hebben die plastic kan scheiden, lijkt me dat ze daar dus echt wat met die materialen kunnen anders is het wat zonde.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:05
nst6ldr schreef op donderdag 31 december 2020 @ 21:17:
[...]

Was de gemeente/het beleid niet om ons leven gemakkelijker te maken? We dragen belasting af voor dit soort diensten dacht ik?

Dat terzijde, als nieuw beleid systematisch niet wordt nageleefd tot op het punt dat je véél meer handhaving nodig gaat hebben (BOA's), dan moet je je afvragen wat netto betere resultaten levert: ander beleid of een neerwaardse spiraal a lá handhaving vs mensen die het beleid onrechtvaardig vinden.
Het gaat in de regel om bewustwording en het 'educeren' (lees: wil opleggen) van het volk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

[...]

te blijven scheiden. we hadden hiervoor al die zakken die aan de straat moesten.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Snowhite0901 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 08:36:
[...]

Heb je cijfers die het bevestigen? Ik weet bijvoorbeeld dat ze bij avr in Rotterdam en installatie hebben die plastic kan scheiden, lijkt me dat ze daar dus echt wat met die materialen kunnen anders is het wat zonde.
In Nederland gaat het niet veel beter:

https://nos.nl/artikel/2193860-plastic-afval-recyclen-heeft-weinig-effect-op-milieu.html

[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 01-01-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:51
Snowhite0901 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 08:36:
[...]

Dat vraag ik mij af. Als je op YouTube zoekt naar plastic recycling in NL dan vind je heel veel filmpjes over het ophalen en tot balen persen, maar niets over wat er met die balen gebeurt.

Zelf heb ik het idee dat het meeste wordt gebruikt als bijstook in de vuilverbranding/energiecentrale. In tegenstelling tot verzameld restafval is de verbrandingswaarde vrij nauwkeurig te bepalen, waardoor dosering makkelijker is. En thermische recycling is ook een vorm van recycling.

edit:
De link van @CyberMania bevestigt mijn vermoeden

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 01-01-2021 11:12 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Nu online
Nouja, wat er staat is dat de stroom en te slechte kwaliteit heeft om te recyclen.... Dat is wat anders dan dat het sowieso al verbrand zou worden toch?
Dat dit komt door de slechte stimulans van de regering dat ben ik helemaal eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Het gescheiden inzamelen van plastic heeft dan ook helemaal geen zin. Omrin doet hier aan nascheiding van plastic uit het restafval, halen ze een beter rendement op dan los ophalen en dan de onbruikbare zooi eruit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Maar ook van de partijen met goede kwaliteit zie je verder nergens hoe er dan weer nieuwe producten van worden gemaakt.
Als dat werkelijk op grote schaal zou worden gedaan, dan zou je daar op Youtube filmpjes van moeten kunnen vinden.
Ook de sites van afvalverwerkers zijn niet erg informatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Nu online
Ik zie wel geregeld producten waarop staat"gemaakt van gerecycled plastic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:21
Gonadan schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:23:
[...]

Ja, inderdaad. Er zijn grenzen, maar doodsverwensingen uiten mag blijkbaar als mod zijnde.

Tja, dan ben je een hork. En volgens jou moeten horken aan een boom worden gehangen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
nst6ldr schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 00:50:
Als de wegenbelasting omhoog gaat met 200% en als tegenprestatie alle N wegen worden vervangen voor grindpaden, dan moet je niet gek kijken als mensen geleidelijk steeds vaker stiekem met de auto op het fietspad gaan rijden.
Sorry, maar hier kan ik echt niets mee.
Ja hartstikke verboden, nee het is niet veilig, maar als het niet te handhaven valt dan ben je als beleidsmaker medeplichtig. Je dient je beleid namelijk te toetsen (ooit een PDCA cyclus gedaan?) omdat je beleid met een doel uitvaardigt. Het beleid zelf mag nooit het doel zijn. Als blijkt dat het beleid niet helpt om het doel te behalen (en dat is in 2019 al geconstateerd - die groep tegendraadse mensen blijkt erg groot) dan kan je twee dingen doen: koppig "ja maar hunnie" roepen, of in oplossingen denken om toch je doel te bereiken.
Leuk dat je pdca kent. Dan weet je ook dat je niet acteert op incidenten maar op structurele problemen. Een incidentele aso die koelkasten in het bos zet moet je gewoon oppakken en beboeten, daar ga je geen beleid op maken.
Als diftar ervoor zorgt dat alle bakken in het park steevast vol zitten dan moet je daar wel wat mee, dat is structureel. Ik mag toch hopen dat je dat verschil wel ziet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
GioStyle schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:59:
[...]

Ja, inderdaad. Er zijn grenzen, maar doodsverwensingen uiten mag blijkbaar als mod zijnde.

Tja, dan ben je een hork. En volgens jou moeten horken aan een boom worden gehangen. :D
Nou hangen maak je er zelf van. Ik dacht meer aan gewoon achterlaten in het bos tot ze door iemand gevonden worden. Zoals sommigen een hond van de hand doen. Dood maken zat niet echt in het plan. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gonadan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:37:

Leuk dat je pdca kent. Dan weet je ook dat je niet acteert op incidenten maar op structurele problemen. Een incidentele aso die koelkasten in het bos zet moet je gewoon oppakken en beboeten, daar ga je geen beleid op maken.
Als diftar ervoor zorgt dat alle bakken in het park steevast vol zitten dan moet je daar wel wat mee, dat is structureel. Ik mag toch hopen dat je dat verschil wel ziet.
Je kan het incidenteel blijven noemen, maar dan ben je wat mij betreft gewoon aan het wegkijken. Het is een hoofdpijndossier voor veel gemeenten en dat heeft alles te maken met het systeem zelf. De reden dat veel gemeentes dat niet willen erkennen is puur de investeringen die gedaan zijn aan infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
nst6ldr schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:17:
Je kan het incidenteel blijven noemen, maar dan ben je wat mij betreft gewoon aan het wegkijken. Het is een hoofdpijndossier voor veel gemeenten en dat heeft alles te maken met het systeem zelf. De reden dat veel gemeentes dat niet willen erkennen is puur de investeringen die gedaan zijn aan infrastructuur.
Heb je het nog steeds over die koelkasten waar zelfs de boswachter van zei dat hij het nog nooit eerder mee gemaakt had? Of probeer je stiekem een breder scenario te projecteren op het stuk waarop ik reageerde?
Want iets wat iemand nog niet eerder mee gemaakt heeft, hoe meer incidenteel wil je het hebben? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gonadan schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:40:
[...]

Heb je het nog steeds over die koelkasten waar zelfs de boswachter van zei dat hij het nog nooit eerder mee gemaakt had? Of probeer je stiekem een breder scenario te projecteren op het stuk waarop ik reageerde?
Want iets wat iemand nog niet eerder mee gemaakt heeft, hoe meer incidenteel wil je het hebben? :?
Nah, ik dacht meer aan de jaarlijkse half miljoen kilo zwerfafval die al drie jaar lang Enschede teistert, of de soortgelijke aantallen in Arnhem. Dat gemeentes als Deventer openbare prullenbakken moet verwijderen omdat daar huisvuil en bedrijfsafval in worden gedumpt, wat ook weer zwerfafval tot gevolg heeft. Dat er in gemeentes als Coevorden gewoon buiten de stad het afval wordt gestort waar men ruimte kan vinden (dorpjes zonder diftar), wat uiteraard een voorbode is voor Arnhemse taferelen wanneer het systeem daar ook z'n intrede doet.

Als je dan van familie in Rotterdam hoort dat ze deze ellende niet hebben, en leest dat daar nascheiding mogelijk is met resultaten die gelijk zijn aan diftar, dan vraag ik me af waarom het hier zo kut gaat. Waarom kunnen de kliko's niet blijven? Een app a lá uber voor de grijze bak, één of twee vuilniswagens blijven rijden, en klaar is kees. En zeg niet dat het niet kan wegens senioren, want die klagen het hardst en laten het vaakst afval slingeren omdat de heenreis naar die container al een onderneming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
nst6ldr schreef op zondag 3 januari 2021 @ 00:19:
Nah, ik dacht meer aan de jaarlijkse half miljoen kilo zwerfafval die al drie jaar lang Enschede teistert, of de soortgelijke aantallen in Arnhem. Dat gemeentes als Deventer openbare prullenbakken moet verwijderen omdat daar huisvuil en bedrijfsafval in worden gedumpt, wat ook weer zwerfafval tot gevolg heeft. Dat er in gemeentes als Coevorden gewoon buiten de stad het afval wordt gestort waar men ruimte kan vinden (dorpjes zonder diftar), wat uiteraard een voorbode is voor Arnhemse taferelen wanneer het systeem daar ook z'n intrede doet.
Kan je mij toelichten welke scenario's dat zijn? Ik heb ze zo snel niet op het netvlies. Even googelen naar de problematiek in Enschede brengt mij naar zwerfafval in de buurt van fietsroutes vanaf de McDonalds en parkeerplaatsen. Dat is niet echt waar je op doelt denk ik, zoiets kan je de gemeente moeilijk aanrekenen.

Overigens is dit inderdaad totaal ongerelateerd aan het scenario waar ik een opmerking over plaatste. :)
Als je dan van familie in Rotterdam hoort dat ze deze ellende niet hebben, en leest dat daar nascheiding mogelijk is met resultaten die gelijk zijn aan diftar, dan vraag ik me af waarom het hier zo kut gaat. Waarom kunnen de kliko's niet blijven? Een app a lá uber voor de grijze bak, één of twee vuilniswagens blijven rijden, en klaar is kees. En zeg niet dat het niet kan wegens senioren, want die klagen het hardst en laten het vaakst afval slingeren omdat de heenreis naar die container al een onderneming is.
In Rotterdam hebben ze weinig natuur, maar daar wordt het gewoon op straat geflikkerd. Ze zijn al gestopt met bekeuren omdat het toch geen zin heeft. Dus ik vraag mij dan af in hoeverre het woord van je familie echt klopt.

In mijn ervaring bepalen kleine nuances al de verschillen. Een zekere groep mensen heeft maar een klein zetje nodig om te redeneren dat zij geforceerd worden om de zak naast de container te zetten en hij staat er. En als er één schaap over de dam is kan het snel gaan, zeker als de container structureel vol zit.
In mijn wijk ging het heel lang perfect. De container werd twee keer per week geleegd en was dus zelden vol. Op een incidentele hork die er grofvuil naast zette of verf in gooide na (en dat is dus iemand die toch niet te redden is) bleef het allemaal erg netjes.
Ergens heeft de gemeente in haar oneindige wijsheid besloten dat één keer per week ook wel kon. Nou, niet dus, dat betekende standaard een dag voordat hij geleegd zou worden al vol. Dus weer zakken op straat. Een wijk zonder bejaarden en appartementen, iedereen heeft een schuur én tuinhuis dus alle excuses kunnen meteen van tafel, gewoon luiheid.
Op een zeker moment ben ik begonnen met het actief melden bij de gemeente wanneer hij vol zat en wanneer er zakken stonden. Wat de ene keer resulteerde in 'we komen morgen toch al' tot direct langs komen en de zooi opruimen. De afgelopen week was het schema alweer aangepast, ik ben benieuwd of dat een incident was of dat het geholpen heeft.

Zo ben ik ook erg benieuwd hoeveel mensen het daadwerkelijk melden als er iets met de container is of dat ze hun zak er gewoon bij flikkeren en weer gaan Netflixen. Iemand in de buurt had zelfs een briefje in de bussen gedaan met de vraag om geen zakken ernaast te zetten en gewoon te melden, dus ik denk dat er meer met die vraag zitten.
Maar dat soort dingen verschillen ook heel erg per type gemeente/stadsdeel/bouw en de mentaliteit die daarbij hoort.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 10:34
Zo ben ik ook erg benieuwd hoeveel mensen het daadwerkelijk melden als er iets met de container is of dat ze hun zak er gewoon bij flikkeren en weer gaan Netflixen. Iemand in de buurt had zelfs een briefje in de bussen gedaan met de vraag om geen zakken ernaast te zetten en gewoon te melden, dus ik denk dat er meer met die vraag zitten.
Maar dat soort dingen verschillen ook heel erg per type gemeente/stadsdeel/bouw en de mentaliteit die daarbij hoort.
Eens, hier bij ons in de buurt zijn sommige containers structureel vol, en zetten mensen er dan hun zooi zomaar aso naast. Behoorlijk beroerd ook voor de mensen die containers komen legen lijkt me, kost veel tijd en arbo onvriendelijk werk om al de losse zooi ook mee te nemen.

Wat ik wel vreemd vind is dat er niet een extreem laagdrempelige manier is om te melden dat de container vol zit. Bijvoorbeeld een qr code scannen of oldskool gratis smsje sturen. Het is bijna of de gemeente /het vuilbedrijf niet slimmer wil plannen met ophalen. Ik wil best melden dat dat ding vol zit, maar als je dat op een mobiel onvriendelijke website op een mini kaartje moet gaan doen ben je de meeste mensen kwijt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:07

Fua

_JGC_ schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:32:
Het gescheiden inzamelen van plastic heeft dan ook helemaal geen zin. Omrin doet hier aan nascheiding van plastic uit het restafval, halen ze een beter rendement op dan los ophalen en dan de onbruikbare zooi eruit halen.
Halen ze meer rendement, of verdienen ze meer?
Een kilo afval met plastic (wat door die dure plasticscheidingsmachine moet, kost een gemeente meer. Die dure machine moet wel terugverdiend worden, dus er moet veel rendement gehaald worden. Dit kan alleen als er veel plastic uitgehaald wordt...

(Misschien wat ver gezocht) Het is dezelfde paradox als die in de medische wereld. Iemand beter maken levert geld op. Wie heeft er geld voor over om te zorgen dat diegene niet ziek wordt????

Fua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Fua Omrin is eigendom van de gemeentes waar het afval ophaalt. Het is dus niet kwestie van meer vangen voor afval, maar slimmer scheiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Ivos schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:52:
[...]

Wat ik wel vreemd vind is dat er niet een extreem laagdrempelige manier is om te melden dat de container vol zit. Bijvoorbeeld een qr code scannen of oldskool gratis smsje sturen. Het is bijna of de gemeente /het vuilbedrijf niet slimmer wil plannen met ophalen. Ik wil best melden dat dat ding vol zit, maar als je dat op een mobiel onvriendelijke website op een mini kaartje moet gaan doen ben je de meeste mensen kwijt....
https://play.google.com/s...rbeterdebuurt&hl=nl&gl=US
https://apps.apple.com/nl/app/verbeterdebuurt/id398177951

Vriendelijker en makkelijker kan het bijna niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fua
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:07

Fua

_JGC_ schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:32:
@Fua Omrin is eigendom van de gemeentes waar het afval ophaalt. Het is dus niet kwestie van meer vangen voor afval, maar slimmer scheiden.
Dat weet ik. Het collectief bepaald. (bron: collega die over afvalinzameling gaat.) Alleen weet ik niet of dat altijd het slimste is .... Mijn mening is dat je altijd uit moet gaan van een bepaalde volgorde: geen afval, afval scheiden bij de bron, scheiden door machines, verbranden.

Uiteindelijk gaat het allemaal om bewustzijn en gedrag. De gemeente waar ik woon heeft de pilot om plastic apart in te zamelen de nek omgedraaid. Hoewel het eerst wat wennen was om plastic te scheiden, voelt het nu juist vreemd om plastic bij het restafval te gooien. Beetje zoals glas of batterijen bij restafval gooien.

Fua

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
@Fua Het is voor de consument moeilijk te onderscheiden welke soorten plastic nu wel of niet los ingezameld moeten worden. Als een machine dat onderscheid wel kan maken sta je met scheiden bij de bron al 1-0 achter. Let wel, die machines waren er al, plastic bij de bron scheiden is iets van de laatste paar jaren.
Er zijn inmiddels gemeentes op hun bek gegaan met de kostprijs van restafval omdat het "te schoon" was. De kiloprijs die ze voorheen betaalden was op basis van restafval met plastic.

Tel daarbij op dat er een extra route voor plastic gereden moet worden en dat die kliko's voor plastic ook niet uit de lucht komen vallen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Er zijn ook teveel partijen bij betrokken die er iets (anders) mee te winnen hebben: politiek (stemmers, imago), ambtenaren (werkgelegenheid), afvalverwerkers (winst), leveranciers containers en dergelijke (winst), de burger (praktische zaken en lagere kosten), en milieuorganisaties (bestaansrecht, minder vervuiling).

Hoe zit het werkelijk en wie kunnen we op zijn-haar blauwe ogen geloven? Wat is het beste voor het milieu, de werkgelegenheid en de hoogte van belastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 21:42

BCC

Ik las ook laatst een verhaal dat het beter is om het gescheiden plastic te storten ipv te verbranden, omdat je dan iig de co weer “in de grond stopt”, wat beter is dan in de lucht. Eens even kijken of ik de bron daar nog voor kan vinden.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06 03:23
Bij ons is er naar de invoering van de diftar een jaar later besloten de grijze kliko eenmaal in de vier weken op te halen, met als gevolg dat het gokken om hem nog maar een periode te laten staan stukken lastiger wordt. Zijn we daar de enige in?

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
Hier wordt de grijze kliko ook al sinds ca. 3 jaar maar eens in de 4 weken opgehaald. Het is wel een beetje meer vooruit kijken, maar het is geen onoverkomelijk probleem. Ik wil hem natuurlijk ook niet halfvol aan de weg zetten, want legen kost €5 per keer.
En als ie al voor de tijd van legen vol is, heb ik ook nog wel de ruimte om een paar vuilniszakken tijdelijk ergens op te slaan. (En nee, niet in het bos).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 04:43
Soms ligt het ook niet aan de wijkbewoners, bij ons in Nijmegen was de gemeente zo slim om 1 stort container te plaatsen voor 250 appartementen waar ook alleen kleine pedaalemmer zakken in konden. Gevolg was dat iedere dag die container vol zat en mensen met de vuilniszakken of 750 meter moesten lopen naar de eerst volgende container of de zak ernaast gingen zetten. Hierop hebben de bewoners (waaronder ik) ook meerdere malen een brief over opgestuurd naar de gemeente, hier krijgen wij simpel weg een brief op retour, dat de bewoners de container ook niet gebruikte zoals het was bedoeld (zonder expliciet een voorbeeld op te noemen) 8)7

Dit heeft ruim 1,5 jaar zo gefunctioneerd, tot er een BOA zo slim was om iedere dag langs te komen, en iedere zak mee te nemen voor onderzoek en daarop bekeuringen te versturen. Wij als bewoners hebben deze bekeuringen toen direct doorgestuurd naar de gemeente. Dit heeft toen ongeveer 1 maand aangehouden en toen stonden er ineens 2 grote containers die ook geschikt waren voor grote vuilniszakken en waren de bekeuringen kwijtgescholden.

En het plastic, tja dat blijft maar een probleem vormen. Ik ben ook nog steeds niet echt erover uit wat beter is, scheiden bij de bron of scheiden bij de stortplaats.

Ik ben daarom ook meer van mening dat ze het plastic probleem niet bij de bewoners moeten neerleggen maar bij de fabrikant. Waarom moeten om de tomaten een plastic verpakking zitten, vroeger pakte je gewoon een tros los uit het schap.
Dit is voor mij ook een van de redenen dat ik voornamelijk fruit koop bij een fruitboer. Ik kan daar pakken wat ik nodig heb (ik ben alleenstaande en heb bijvoorbeeld niet 6 grote tomaten nodig) en het aantal plastic verpakkingen wat ik daarmee bespaar, schrok ik van toen ik ermee begon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
koppie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:42:
Bij ons is er naar de invoering van de diftar een jaar later besloten de grijze kliko eenmaal in de vier weken op te halen, met als gevolg dat het gokken om hem nog maar een periode te laten staan stukken lastiger wordt. Zijn we daar de enige in?
Nee, in Smallingerland doen ze dat ook en klaagt men steen en been. Andere gemeente hier in de buurt doet sinds 2021 eens per 3 weken, wat naar mijn idee prima is. Zou liefst alle kliko's om de 3 weken zien.

Hier is het elke 2 weken groen en grijs en elke 4 weken papier. Vooral die papierkliko mogen ze van mij vaker ophalen, zeker in december en nu met de lockdown gaat dat gewoon hard (komt bij dat ik bedrijf aan huis heb en ook veel online bestel).
2 weken terug de hele stapel karton opgesneden na het legen van de papierkliko, was meteen zo goed als vol, ben je weer 4 weken aan het wachten tot er weer wat in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BladeSlayer1000 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:01:
[...]
Waarom moeten om de tomaten een plastic verpakking zitten, vroeger pakte je gewoon een tros los uit het schap.
offtopic:
Wat bedoel je met "vroeger" :? Trostomaten zijn vrij nieuwerwets (laatste vijftien jaar of zo).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 04:43
Freee!! schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:05:
[...]

offtopic:
Wat bedoel je met "vroeger" :? Trostomaten zijn vrij nieuwerwets (laatste vijftien jaar of zo).
Ik kom uit 1995, en moest vroeger veel boodschappen doen voor mijn oma, en kon altijd losse tomaten pakken bij de supermarkt (de Edah) in de buurt afwegen sticker op het zakje plakken en betalen. De enige optie die je nu nog hebt is een gehele tros pakken die nog eens in plastic is verpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

_JGC_ schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:03:
[...]

Nee, in Smallingerland doen ze dat ook en klaagt men steen en been. Andere gemeente hier in de buurt doet sinds 2021 eens per 3 weken, wat naar mijn idee prima is. Zou liefst alle kliko's om de 3 weken zien.

Hier is het elke 2 weken groen en grijs en elke 4 weken papier. Vooral die papierkliko mogen ze van mij vaker ophalen, zeker in december en nu met de lockdown gaat dat gewoon hard (komt bij dat ik bedrijf aan huis heb en ook veel online bestel).
2 weken terug de hele stapel karton opgesneden na het legen van de papierkliko, was meteen zo goed als vol, ben je weer 4 weken aan het wachten tot er weer wat in past.
Papier is inderdaad hier ook altijd te snel vol. Ik verwerk alles netjes in pasklare stukken zodat er zoveel mogelijk in past, maar dan nog red ik het niet elke maand. M'n uitvalsbasis (container bij bedrijfsverzamelloods) houdt straks helaas ook op.
Jij zit nog enigszins in de buurt van de milieustraat maar die is voor mij een half uur rijden dus dat kost je zo 2 uren en als het tegenzit een halve dag.

Toch eens denken of dat niet beter te regelen valt, er zijn vast buren die veel minder papier hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
BladeSlayer1000 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:08:
[...]

Ik kom uit 1995, en moest vroeger veel boodschappen doen voor mijn oma, en kon altijd losse tomaten pakken bij de supermarkt (de Edah) in de buurt afwegen sticker op het zakje plakken en betalen. De enige optie die je nu nog hebt is een gehele tros pakken die nog eens in plastic is verpakt.
Wat voor supermarkt kom jij dan? Ik ben gewend om gewone en vleestomaten gewoon los te kunnen pakken, en daarnaast heb je die twee en nog tig varianten in verpakkingen zitten. Dat is dan inderdaad karton met wat plastic.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ivos schreef op zondag 3 januari 2021 @ 14:52:
Eens, hier bij ons in de buurt zijn sommige containers structureel vol, en zetten mensen er dan hun zooi zomaar aso naast. Behoorlijk beroerd ook voor de mensen die containers komen legen lijkt me, kost veel tijd en arbo onvriendelijk werk om al de losse zooi ook mee te nemen.

Bij ons is het een simpel webformuliertje, zo klaar. Of via een app kan het ook, kan je zo een foto van het nummer maken en klaar.
Al kom ik niet meer in de app, maar dat is vast m'n eigen schuld. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:27
Beekforel schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:12:
[...]

Papier is inderdaad hier ook altijd te snel vol. Ik verwerk alles netjes in pasklare stukken zodat er zoveel mogelijk in past, maar dan nog red ik het niet elke maand. M'n uitvalsbasis (container bij bedrijfsverzamelloods) houdt straks helaas ook op.
Jij zit nog enigszins in de buurt van de milieustraat maar die is voor mij een half uur rijden dus dat kost je zo 2 uren en als het tegenzit een halve dag.

Toch eens denken of dat niet beter te regelen valt, er zijn vast buren die veel minder papier hebben...
Bij ons in de straat was het altijd algemeen geaccepteerd dat als de containers eenmaal aan de stoep stonden iedereen die prima mocht aanvullen met zijn eigen vuilnis als dat nodig was. Logisch ook, want als mensen hem ‘s ochtends buiten zetten dan zit al hun eigen zooi er al in, en dan prima om de gaten in andere kliko’s te vullen toch? Kan dat bij jou niet ook?

NB: inmiddels komen ze hier helemaal niets meer halen. Alles moet naar de ondergrondse containers op de hoek gebracht, plastic gaat er bij nascheiding pas uit. Vind het zelf geen probleem, al was het altijd wel luxe om gewoon zo’n grote grijze kliko naast de voordeur te hebben. Vooral na bijv een zolderopruim-actie kon dan meteen alles daarin. Nu moet ik de grote zaken toch even opsparen voor een ritje stort.

En karton blijft altijd irritant. We hebben daar ook een ondergrondse kliko voor, maar met zo’n stom brievenbusformaat-sleuf, waardoor je altijd alles kapot moet scheuren/snijden. Vind dat geen ramp, maar veel anderen wel waardoor er altijd veel dozen naast staan. Al is dat in december waarschijnlijknook omdat ie vol zat met alle feestdagen en online lockdown aankopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Met karton kan je een plaatselijke sportclub of vereniging altijd nog wel blij maken toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brunniepoo
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:35
Sinds afgelopen jaar hebben wij ook een aparte inzameling voor PMD. Voor GFT en papier hadden we al een rolcontainer. Restafval moet nu naar de orac, ruim honderd meter verderop.

Wij hebben zelf nog maar heel weinig restafval, misschien 10 liter per week dus dat is goed te doen. Nu moet echter de kerstboom ook ineens naar die restafvalcontainer, in plaats van naar het rolcontainerpunt, direct bij de achteruitgangen. Wordt dus waarschijnlijk een hoop gesleep en een hoop zooi op straat...

Verder is dat extra scheiden me allemaal meegevallen. Of het echt zinvol is, is dan weer een tweede.

[ Voor 9% gewijzigd door Brunniepoo op 03-01-2021 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gonadan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:18:
Met karton kan je een plaatselijke sportclub of vereniging altijd nog wel blij maken toch?
Niet meer. Onze school kreeg een bedrag van de gemeente voor het inzamelen van papier, maar inmiddels kan Omrin dat goedkoper zelf ophalen dus is het afgeschaft.
Papier levert ook niet heel veel meer op tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 3 januari 2021 @ 22:36:
[...]

Niet meer. Onze school kreeg een bedrag van de gemeente voor het inzamelen van papier, maar inmiddels kan Omrin dat goedkoper zelf ophalen dus is het afgeschaft.
Papier levert ook niet heel veel meer op tegenwoordig.
Was bij ons toch nog een leuk zakcentje, doen het nog steeds. Maar verschilt inderdaad per regio en of de gemeente enig hart voor de gemeenschap heeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:10:
[...]

Dat vraag ik mij af. Als je op YouTube zoekt naar plastic recycling in NL dan vind je heel veel filmpjes over het ophalen en tot balen persen, maar niets over wat er met die balen gebeurt.

Zelf heb ik het idee dat het meeste wordt gebruikt als bijstook in de vuilverbranding/energiecentrale. In tegenstelling tot verzameld restafval is de verbrandingswaarde vrij nauwkeurig te bepalen, waardoor dosering makkelijker is. En thermische recycling is ook een vorm van recycling.

edit:
De link van @CyberMania bevestigt mijn vermoeden
Niemand dit filmpje gepost? Gaat op een aantal vragen hier ook wel in.

YouTube: How China Broke the World's Recycling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielsen
  • Laatst online: 00:00
BladeSlayer1000 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:01:

Ik ben daarom ook meer van mening dat ze het plastic probleem niet bij de bewoners moeten neerleggen maar bij de fabrikant. Waarom moeten om de tomaten een plastic verpakking zitten, vroeger pakte je gewoon een tros los uit het schap.
Het schijnt dat de meeste verpakkingen wel de houdbaarheid verhoogt en het zo netto wel goed voor het milieu is. Maar volgens mij kan je dat ook wel met bio-plastic doen, dat zou het een stuk simpeler en beter maken.
Ik vind dat ze wat dat betreft fabrikanten echt nog veel harder mogen aanpakken. Ook bizar dat we het al meer dan 10 jaar over statiegeld op blikjes hebben en dat al die al al bewezen zou helpen, maar we wachten maar op de fabrikanten (= de lobby is te sterk). Ik zou per product type een soort van norm hoeveelheid plastic / metaal willen en als je daarboven komt moet de fabrikant bijbetalen. Dat zou dan ook rechtstreeks naar recycling initiatieven moeten.

Het probleem bij het belasten aan de afvalkant is dat het zo lastig is de juiste incentives te realiseren. Zo vaak dat men dan maar alles bij de rest gooit, of juist de rest bij de plastic vanwege gemak of prijs. Zorgen dat het gewoon niet nodig is is dus by far het makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
twiFight schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:01:
[...]

Niemand dit filmpje gepost? Gaat op een aantal vragen hier ook wel in.

YouTube: How China Broke the World's Recycling
Dat is een vrij recente film en die gaat in op de economisch/politieke kant van de zaak. Ik zocht het meer in de richting van NL bedrijven die nieuwe grondstoffen maken uit afvalplastic. Maar dat bleek dus kennelijk in China te gebeuren. Nu dus ook niet meer. Ik had al iets gelezen over het besluit van China om geen afval meer te verwerken voor de westerse wereld. Alleen metaalschroot willen ze nog wel hebben.

Dan maar weer meer verpakken in glas. Glasrecycling is wel rendabel. Of statiegeld invoeren, ook op plastic verpakkingen.
Laat elke drankenfabrikant zijn eigen plastic maar recyclen. Of hij dat doet door schoonmaken en opnieuw vullen of omsmelten tot nieuwe flessen, moet hij dan maar zelf uitzoeken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Achja, ik vind dat je niet mag klagen.

Hier legen ze de grijze container(rest afval) maar eens in twee maanden 8)7 . De plastic container lege ze om de twee weken. Gevolg, de plastic container is hier de nieuwe restafval container geworden >:)

BTW, het bijzonder is ook dat burger heel erg gepest worden met het alles te moeten scheiden terwijl bij 9 van 10 bedrijven wordt er totaal geen plastic gescheiden. Het komt bij mij veel meer over als burgertjes pesten.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 03-01-2021 23:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Anoniem: 91634 En dus werkt het niet, maar dat wil de gemeente niet zien.

Wat bedrijfsafval betreft, je huurt een rolbakkie met contract rechtstreeks bij de verwerker. Dan ben je zelf baas of je wilt scheiden of niet. Papier is meestal wel een losse container, GFT meestal niet. Ook niet gek, tenzij je een horeca onderneming bent is het aandeel GFT afval maar heel klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Klopt.
En dan staat ook in lokaal blad dat ze erg goed bezig geweest zijn om rest afval met 30% te reduceren en dat ze dit in 3 jaar tijd nog eens met 30% moeten reduceren 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Gonadan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:38:
[...]

Kan je mij toelichten welke scenario's dat zijn? Ik heb ze zo snel niet op het netvlies. Even googelen naar de problematiek in Enschede brengt mij naar zwerfafval in de buurt van fietsroutes vanaf de McDonalds en parkeerplaatsen. Dat is niet echt waar je op doelt denk ik, zoiets kan je de gemeente moeilijk aanrekenen.
Hoezo? Sinds diftar is de problematiek ontstaan, of dacht je dat men het in eigen wijk zou dumpen?
Gonadan schreef op zondag 3 januari 2021 @ 12:38:
[...]

In Rotterdam hebben ze weinig natuur, maar daar wordt het gewoon op straat geflikkerd. Ze zijn al gestopt met bekeuren omdat het toch geen zin heeft. Dus ik vraag mij dan af in hoeverre het woord van je familie echt klopt.
Rotterdam is vrij groot, dus blijkbaar is er in die wijk geen overlast. Maar terugkomend op mijn standpunt: blijkbaar zijn centrale containers daar dus ook niet zo populair, dermate dat er niet eens meer op valt te handhaven. Netto effect afvalbeleid: nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
nst6ldr schreef op maandag 4 januari 2021 @ 07:08:
Hoezo? Sinds diftar is de problematiek ontstaan, of dacht je dat men het in eigen wijk zou dumpen?
Kom dan eens met bronnen en onderbouwing, daar vraag ik om. Ik ken de situatie niet in die dorpjes/steden dus weet ook niet precies hoe de situatie wat, wat er veranderd is en wat de invloed van het beleid daarop is.
Als we de discussie alleen anekdotisch gaan onderbouwen wordt het niveau niet hoger dan kroegpraat.

Wanneer ik zelf zocht naar problematiek in Enschede kwam ik op zwerfvuil vanwege de McDonalds, dat lijkt mij los staan van diftar en werd ook niet genoemd. Nu kan ik met grondig onderzoek vast meer informatie vinden, maar aangezien jij hier heel stellig brengt dat daar problematiek is kan je mij daar vast zo op wijzen. :)
Rotterdam is vrij groot, dus blijkbaar is er in die wijk geen overlast. Maar terugkomend op mijn standpunt: blijkbaar zijn centrale containers daar dus ook niet zo populair, dermate dat er niet eens meer op valt te handhaven. Netto effect afvalbeleid: nul.
Ken je de term 'confirmation bias'?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Laatst online: 05-06 08:22
Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:51:
[...]

Kom dan eens met bronnen en onderbouwing, daar vraag ik om. Ik ken de situatie niet in die dorpjes/steden dus weet ook niet precies hoe de situatie wat, wat er veranderd is en wat de invloed van het beleid daarop is.
Als we de discussie alleen anekdotisch gaan onderbouwen wordt het niveau niet hoger dan kroegpraat.

Wanneer ik zelf zocht naar problematiek in Enschede kwam ik op zwerfvuil vanwege de McDonalds, dat lijkt mij los staan van diftar en werd ook niet genoemd. Nu kan ik met grondig onderzoek vast meer informatie vinden, maar aangezien jij hier heel stellig brengt dat daar problematiek is kan je mij daar vast zo op wijzen. :)

[...]

Hier een inwoner van Enschede.
Het overgrootte deel van de problematiek is m.i. is de gigantische hoeveelheid plastic zakken die overal en nergens aan straat staat. Dat wordt/is wel iets beter geworden nu er ook de mogelijkheid is tot het hebben van een plastic rolcontainer, maar is niet verplicht en ik hoor toch veel mensen die geen zin/plek hebben voor 4 containers aan huis.

Daarnaast is het het veel aangehaalde probleem in het centrum/hoogbouw gebied dat die containers niet tijdig worden geleegd en er vaak dan maar naast wordt gedumpt. En tot nu (2021) de gemeente tot beseffing is gekomen dat in diezelfde gebieden het ook wel zo eerlijk is dat GFE afval nu apart ingezameld wordt. Voorheen moest ik betalen voor mij groen afval (hallo diftar), omdat ik het anders nergens kwijt kon.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 11:05
Anoniem: 91634 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 23:35:
Achja, ik vind dat je niet mag klagen.

Hier legen ze de grijze container(rest afval) maar eens in twee maanden 8)7 . De plastic container lege ze om de twee weken. Gevolg, de plastic container is hier de nieuwe restafval container geworden >:)

BTW, het bijzonder is ook dat burger heel erg gepest worden met het alles te moeten scheiden terwijl bij 9 van 10 bedrijven wordt er totaal geen plastic gescheiden. Het komt bij mij veel meer over als burgertjes pesten.
Bewustwording.... Sinds de introductie van het VANG-beleid zijn een aantal adviesbureau's er fanatiek mee aan de slag gegaan en je komt ze dan ook geregeld tegen in beleidsstukken. Er vallen vrij makkelijk gaten in te schieten en na wat pionieren komt men er achter dat nascheiding toch een stuk effectiever is dan de burger een extra administratieve last geven. Helaas is nog niet elke gemeente zover, vooral daar waar regio's belangen in een afvalverwerker hebben, is men heel stug vast aan het houden aan het eigen gelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 08:51:
[...]

[...]

Dit doe je nu elke keer. Ontkennen en roepen om bronnen terwijl het topic vol staat met ervaringen. De problematiek staat ook regelmatig gewoon in de kranten.

Doe nu dus eens niet iedere keer net alsof iemand de problemen uit zijn duim staat te zuigen. Of hebben we nu naast klimaatontkenners ook afvalproblematiekontkenners?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:28:
Dit doe je nu elke keer. Ontkennen en roepen om bronnen terwijl het topic vol staat met ervaringen. De problematiek staat ook regelmatig gewoon in de kranten.

Doe nu dus eens niet iedere keer net alsof iemand de problemen uit zijn duim staat te zuigen. Of hebben we nu naast klimaatontkenners ook afvalproblematiekontkenners?
Ik ontken niets, ik wil gewoon graag weten waar we over praten. Sorry dat ik graag een wat volwassener discussie wil dan gewoon een ranttopic.

De problematiek verschilt heel erg per plaats en zelfs per wijk. Het lijkt mij geen vreemde wens om te weten wat er precies speelt als iets in een discussie meegenomen wordt.
Kijk je voor Enschede dan staat in het topic ook niet meer dan één post over hoogbouw en een paar recente over dat de bak nog geleverd moet worden. Als dan ineens een rant komt over drie jaar ellende dan ben ik gewoon benieuwd wat die ellende dan is. (en nee, de 'van horen zeggen'-ervaringen hebben geen waarde)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
s0ulmaster schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:11:
Hier een inwoner van Enschede.
Het overgrootte deel van de problematiek is m.i. is de gigantische hoeveelheid plastic zakken die overal en nergens aan straat staat. Dat wordt/is wel iets beter geworden nu er ook de mogelijkheid is tot het hebben van een plastic rolcontainer, maar is niet verplicht en ik hoor toch veel mensen die geen zin/plek hebben voor 4 containers aan huis.
Zijn dat dan zakken met restafval die niet meer in een container passen of gaat dat om plastic inzameling?
Als ik vier containers lees dan hebben jullie überhaupt geen centrale container, klopt dat? Waar is dan de ellende begonnen, als ik het zo lees lijkt het alsof ze plastic zijn gaan scheiden maar daar niet echt een losse methode voor hadden. Kan jij mij uitleggen wat het probleem in Enschede is?
Daarnaast is het het veel aangehaalde probleem in het centrum/hoogbouw gebied dat die containers niet tijdig worden geleegd en er vaak dan maar naast wordt gedumpt. En tot nu (2021) de gemeente tot beseffing is gekomen dat in diezelfde gebieden het ook wel zo eerlijk is dat GFE afval nu apart ingezameld wordt. Voorheen moest ik betalen voor mij groen afval (hallo diftar), omdat ik het anders nergens kwijt kon.
Dat vind ik sowieso bijzonder. In bijna elke stad is het bij hoogbouw gezeur met die containers, of ze nu wel of geen omgekeerd inzamelen hebben of wel of geen diftar. Op de één of andere manier blijven die dingen te vaak vol of te vaak storing geven lijkt wel. Je krijgt bijna het gevoel dat het gewoon geaccepteerd is dat ze één à twee keer per week even langs komen met een extra wagen om ook de losse meuk en grofvuil wat er dan weer bij staat mee te nemen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:51:
[...]

Ik ontken niets, ik wil gewoon graag weten waar we over praten. Sorry dat ik graag een wat volwassener discussie wil dan gewoon een ranttopic.

De problematiek verschilt heel erg per plaats en zelfs per wijk. Het lijkt mij geen vreemde wens om te weten wat er precies speelt als iets in een discussie meegenomen wordt.
Kijk je voor Enschede dan staat in het topic ook niet meer dan één post over hoogbouw en een paar recente over dat de bak nog geleverd moet worden. Als dan ineens een rant komt over drie jaar ellende dan ben ik gewoon benieuwd wat die ellende dan is. (en nee, de 'van horen zeggen'-ervaringen hebben geen waarde)
Gelul, als je nu nog niet weet war we over praten dan ben je gewoon aan het traineren. De problematiek is overal hetzelfde. Die volwassen discussie is er allang. Door het zuigen van jouw kant word het juist een ranttopic.

Ongeacht in welke stad er problemen zijn wuif jij ze weg alsof de bewoners het probleem zijn en gewoon geen zin hebben om hun afval te scheiden. Het is tegen dovemans oren gericht dat het falende beleid van gemeentes en overheid er zorgt voor draagt dat men er gewoon geen zin meer in heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:59:
Gelul, als je nu nog niet weet war we over praten dan ben je gewoon aan het traineren. De problematiek is overal hetzelfde. Die volwassen discussie is er allang. Door het zuigen van jouw kant word het juist een ranttopic.

Ongeacht in welke stad er problemen zijn wuif jij ze weg alsof de bewoners het probleem zijn en gewoon geen zin hebben om hun afval te scheiden. Het is tegen dovemans oren gericht dat het falende beleid van gemeentes en overheid er zorgt voor draagt dat men er gewoon geen zin meer in heeft.
Dat de meeste bewoners er eigenlijk geen zin in hebben is een feit. Je kunt blijven ontkennen maar gemakt dient de mens en het liefst zou iedereen gewoon één gratis gat hebben in de keuken waarna het vanzelf goed komt. Ik ook.

Los daarvan ben ik echt niet blind voor falend beleid in sommige gemeenten, maar ik sta absoluut niet achter de mening die sommigen hebben dat alles automatisch door falend beleid van de gemeente komt als bepaalde individuen zich niet gedragen. Daarnaast ben ik inderdaad ook niet van mening dat falend beleid een argument is om je afval dan maar in een park of in het bos te dumpen.

Als je graag een echo chamber wilt heb je pech, ik heb ook recht op mijn visie in dit topic, ook al is die wat principiëler ingestoken dan sommigen graag zouden willen zien. Dat is dan wellicht confronteren, maar daar kan ik niet zo veel aan veranderen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:06:
[...]

Dat de meeste bewoners er eigenlijk geen zin in hebben is een feit. Je kunt blijven ontkennen maar gemakt dient de mens en het liefst zou iedereen gewoon één gratis gat hebben in de keuken waarna het vanzelf goed komt. Ik ook.

Los daarvan ben ik echt niet blind voor falend beleid in sommige gemeenten, maar ik sta absoluut niet achter de mening die sommigen hebben dat alles automatisch door falend beleid van de gemeente komt als bepaalde individuen zich niet gedragen. Daarnaast ben ik inderdaad ook niet van mening dat falend beleid een argument is om je afval dan maar in een park of in het bos te dumpen.

Als je graag een echo chamber wilt heb je pech, ik heb ook recht op mijn visie in dit topic, ook al is die wat principiëler ingestoken dan sommigen graag zouden willen zien. Dat is dan wellicht confronteren, maar daar kan ik niet zo veel aan veranderen. :)
Ik reageer op jouw manier van discussiëren over dit onderwerp. Je stapt er al in met de veronderstelling dat de gebruiker het fout doet. Ongeacht met welk argument men komt is het eerste wat je doet aannemen dat het systeem het niet fout heeft.
Je reageert vanuit de hoogte. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Señor Sjon schreef op maandag 4 januari 2021 @ 09:21:
Helaas is nog niet elke gemeente zover, vooral daar waar regio's belangen in een afvalverwerker hebben, is men heel stug vast aan het houden aan het eigen gelijk.
HVC bedoel je zeker? Hier in Lelystad hebben ze er ook last van. Al jaren bezig met een nieuw afvalplan en de ondergrondse containers zijn geplaatst waar de bewoners dat 'wilden'. En met wilden bedoel ik het kiezen tussen twee kwaden. Of een extra container of een ondergrondse in de wijk......

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Anoniem: 93986 schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:11:
Ik reageer op jouw manier van discussiëren over dit onderwerp. Je stapt er al in met de veronderstelling dat de gebruiker het fout doet. Ongeacht met welk argument men komt is het eerste wat je doet aannemen dat het systeem het niet fout heeft.
Je reageert vanuit de hoogte. Bah.
Al zou dat al waar zijn: Waarom is dat erger dan iemand die er in stapt met de veronderstelling dat het systeem fout is? Als je graag objectiviteit vereist, waarom dan niet aan twee kanten?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Gunner schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:12:
[...]

HVC bedoel je zeker? Hier in Lelystad hebben ze er ook last van. Al jaren bezig met een nieuw afvalplan en de ondergrondse containers zijn geplaatst waar de bewoners dat 'wilden'. En met wilden bedoel ik het kiezen tussen twee kwaden. Of een extra container of een ondergrondse in de wijk......
Zit HVC daar ook al? Die lijken ook wel steeds groter te worden. Hebben partijen als FTM of dergelijken nog geen onderzoek naar dit soort mechanismen gedaan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Ik wilde met het artikel komen waar ik hierover had gelezen (dat was deze), maar als dat bij voorbaat al wordt afgedaan als confirmation bias dan houdt het op natuurlijk.

Ergens heb je ook wel gelijk, als je een statistiek op macro niveau bekijkt zijn het gewoon veel opeenvolgende 'incidenten' van een 'groep' mensen die de containers liever zien verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:15:
[...]

Zit HVC daar ook al? Die lijken ook wel steeds groter te worden. Hebben partijen als FTM of dergelijken nog geen onderzoek naar dit soort mechanismen gedaan?
Al voor zolang ik weet en er woon. en dat is bijna 15 jaar inmiddels.

heb me ook altijd verbaasd waarom je bij fastfoodzaken bijvoorbeeld alles bij elkaar kan pleuren maar voor je woning alles gescheiden moet aanbieden. Ergens doen ze dus aan nascheiding, blijkbaar gaat dat naar een andere afvalverwerker die dat wel kan.

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 04-01-2021 10:21 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Gonadan schreef op maandag 4 januari 2021 @ 10:14:
[...]

Al zou dat al waar zijn: Waarom is dat erger dan iemand die er in stapt met de veronderstelling dat het systeem fout is? Als je graag objectiviteit vereist, waarom dan niet aan twee kanten?
Dit bedoel ik dus. Je doet net alsof er alleen van jouw kant objectiviteit is. Je negeert voor het gemak alle ervaringen die reeds besproken zijn hier. Men heeft ogen en oren en ziet het gewoon fout gaan in zijn buurt. De plaatselijke kranten melden regelmatig over de problemen en waardoor die komen. Dezelfde kranten melden regelmatig over tariefverhogingen en waardoor die komen.
Jij doet nu net alsof dat niet objectief is. Het enige wat ik je hier telkens zie doen is mensen wegzetten als klagers die het zelf altijd verkeerd doen en er geen zin in hebben.

De arrogantie die je hier telkens tentoonstelt is echt stuitend.
Pagina: 1 ... 16 ... 20 Laatste