Muizen en vogeltjes kunnen in GFT en kattenbakvulling als je geen biologische versie wil zit je inderdaad aan de rest vast maar als je er een vuilniszak om doet gaat dat het stinken tegen. Wij zetten de rest 3 a 4x per jaar aan de weg.... De rest stinkt alleen als er een vuilniszak gescheurd is oid
Die onliner kan je op heel veel toepassen, is er een specifieke stelling die je wilt bediscussiëren?Koenoe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:00:
Of je redeneert even vanuit één bepaald standpunt met hele dikke oogkleppen op.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Van die rare combinatie verpakkingen, dat ze weer zo nodig papier aan het plastic vast moeten maken of zo?odan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:52:
Wat gooi jij naast de luiers in de rest afval dat kan gaan stinken?
Officieel moet je ook die absorptiematjes uit je vleesbakje trekken en bij het restafval doen. Heb daar zelf nog geen last meer gehad maar kan me voorstellen dat zoiets gaat stinken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet de gehele vleesverpakking mag erin, dus vaak ook piepschuimen verpakkingen met vleesresten/sap.odan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:52:
[...]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Kattenbakvulling.odan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:52:
[...]
Dat is het probleem met je redenering. Je redeneert maar vanuit één oogpunt, in dit geval de gemeente (of anders gezegd, de bewoner is het probleem). Als je wil discussiëren moet je ook openstaan voor andere standpunten en kritisch durven zijn t.a.v. je eigen stellingen. Zoals je het eerder bracht is het gewoon niets anders dan de burger/consument opvoeden, dan wel opzadelen met het probleem (dedain). Kost niets en het kan zelfs geld opleveren!Gonadan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:39:
[...]
Die onliner kan je op heel veel toepassen, is er een specifieke stelling die je wilt bediscussiëren?

Het is al vaker gezegd, maar laat de overheid iets doen aan al die verpakkingen en reclame (folders). Bij de bron aanpakken dus. Ooit eens aan de supermarkt eigenaar gevraagd waarom die (enkele) paprika (veel groentes trouwens) verpakt/geseald moeten worden. Langer houdbaar (?) en de consument wil het, anders vinden ze het vies (zitten vele handen aan). Tja...
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
@Koenoe het stuk wat je citeerde is een standaard techniek uit verandermanagement, dat is inderdaad vanuit het oogpunt van degene die graag verandering ziet.
Pak je de rest van mijn posts erbij dan zie je dat ik inderdaad graag een tegengeluid geef tegen dat alles zo moeilijk is, maar dat ik zeker niet blind ben voor de mogelijkheden tot verbetering bij de producent en verwerker.
Waar ik echter wel sterk tegen ageer is de suggestie dat de consument er zelf helemaal niets aan kan doen en dat alles bij de gemeente en producenten ligt, zo simpel is het nu eenmaal niet.
Het stomme is dat we de producent de schuld geven, maar dan wel collectief kiezen voor die paprika in plastic. Dat zit een aanzienlijk deel van het probleem, de consument kan vaak kiezen met zijn portemonnee maar doet dat te weinig.
Toegegeven, de keuze is er lang niet altijd. Heel veel producten zijn nog steeds slecht verpakt.
Dus dan moet de overheid uiteindelijk maar weer wat gaan verbieden, net als de gratis plastic zakjes die de consument zo begeerde, en dan klagen we over de betutteling.
Tegen reclamefolders bestaat een sticker op de deur, ben je er gewoon van af.
Pak je de rest van mijn posts erbij dan zie je dat ik inderdaad graag een tegengeluid geef tegen dat alles zo moeilijk is, maar dat ik zeker niet blind ben voor de mogelijkheden tot verbetering bij de producent en verwerker.
Waar ik echter wel sterk tegen ageer is de suggestie dat de consument er zelf helemaal niets aan kan doen en dat alles bij de gemeente en producenten ligt, zo simpel is het nu eenmaal niet.
Het stomme is dat we de producent de schuld geven, maar dan wel collectief kiezen voor die paprika in plastic. Dat zit een aanzienlijk deel van het probleem, de consument kan vaak kiezen met zijn portemonnee maar doet dat te weinig.
Toegegeven, de keuze is er lang niet altijd. Heel veel producten zijn nog steeds slecht verpakt.
Dus dan moet de overheid uiteindelijk maar weer wat gaan verbieden, net als de gratis plastic zakjes die de consument zo begeerde, en dan klagen we over de betutteling.
Tegen reclamefolders bestaat een sticker op de deur, ben je er gewoon van af.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 21-08-2020 19:56 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Gonadan Fair enough.
Natuurlijk kan de consument er zelf ook wat aan doen, maar de n=1 verhalen koop je natuurlijk weinig voor. Fijn dat iemand maar 4 keer per jaar zijn rest container bij de straat hoeft te zetten, maar er zijn ook een hoop mensen die niet uitkomen zo. Ik zou bijna zeggen leen je container dan uit als die toch bijna leeg is het hele jaar.
Qua paprika's, inderdaad, daarom eindigde ik ook met tja...
Maar bedrijven/producenten kijken alleen maar naar inkomen. De suiker/zout bende in het eten (want dat verkoopt beter). Of de appelsientje pakken met 35% water die flink duurder zijn dan de gewone sappen (wtf). Ik heb er een hard hoofd in dat dat ooit gaat veranderen. Het wordt gefaciliteerd, omdat de consument het wil. Dit kan eigenlijk alleen maar door regelgeving veranderen en dan niet bij de kliko.
Natuurlijk kan de consument er zelf ook wat aan doen, maar de n=1 verhalen koop je natuurlijk weinig voor. Fijn dat iemand maar 4 keer per jaar zijn rest container bij de straat hoeft te zetten, maar er zijn ook een hoop mensen die niet uitkomen zo. Ik zou bijna zeggen leen je container dan uit als die toch bijna leeg is het hele jaar.
Qua paprika's, inderdaad, daarom eindigde ik ook met tja...
Maar bedrijven/producenten kijken alleen maar naar inkomen. De suiker/zout bende in het eten (want dat verkoopt beter). Of de appelsientje pakken met 35% water die flink duurder zijn dan de gewone sappen (wtf). Ik heb er een hard hoofd in dat dat ooit gaat veranderen. Het wordt gefaciliteerd, omdat de consument het wil. Dit kan eigenlijk alleen maar door regelgeving veranderen en dan niet bij de kliko.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Kippenbotjes. En dat meurt al na 2 a 3 dagen.odan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:52:
Welke n=1 verhalen doe je dan op? Ik mis even wat je hier bedoelt.Koenoe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:23:
@Gonadan Fair enough.
Dat gaat zeker niet veranderen, een bedrijf bestaat zolang het rendabel is en om dat te maximaliseren zullen ze er alles aan doen om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn en aan de vraag te voldoen.Qua paprika's, inderdaad, daarom eindigde ik ook met tja...
De vraag wordt echter bepaald door de consument, maar die gaat ook niet veranderen. Gemiddeld genomen denkt die net zo hard aan zichzelf als de bedrijven.
Onder de streep lijkt het er dus op dat een derde partij zich er mee moet bemoeien, zoals overheid of gemeenten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Koenoe schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:54:
[...]
Muizen/vogel lijken. De kattenbak inhoud. Om maar eens iets te noemen
AllesKan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:29:
[...]
Kippenbotjes. En dat meurt al na 2 a 3 dagen.
Gonadan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:44:
[...]
Van die rare combinatie verpakkingen, dat ze weer zo nodig papier aan het plastic vast moeten maken of zo?
Officieel moet je ook die absorptiematjes uit je vleesbakje trekken en bij het restafval doen. Heb daar zelf nog geen last meer gehad maar kan me voorstellen dat zoiets gaat stinken.
Botten etc gaan (en mogen) hier gewoon bij groen._eLMo_ schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:13:
[...]
Niet de gehele vleesverpakking mag erin, dus vaak ook piepschuimen verpakkingen met vleesresten/sap.
Kattenbakvulling moet idd bij rest, maar als je dat gewoon goed in een zak doet gaat dat echt niet stinken.
combiverpakkingen mogen hier gewoon bij plastic of papier. en als het makkelijk uit elkaar te halen is doe je dat gewoon.
die matjes zouden mogelijk bij rest moeten ja, maar dat is dan het enige wat ik niet doe.
@odan waar is 'hier'? Die regels zijn een stuk ruimer.
[ Voor 41% gewijzigd door Gonadan op 22-08-2020 14:17 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Enschede.Gonadan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:17:
@odan waar is 'hier'? Die regels zijn een stuk ruimer.
En ja regels verschillen gigantisch waar je in het land bent.

In jouw buurgemeente (Hengelo) zijn ze een stuk strenger ja dan in Enschedeodan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:31:
[...]
Enschede.
En ja regels verschillen gigantisch waar je in het land bent.

Niet in Breda: https://www.breda.nl/file/47857/downloadodan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:13:
Botten etc gaan (en mogen) hier gewoon bij groen.
Sterker nog: bij Gods gratie mogen we sinds een paar weken blik, chipszakken en andere plasticverpakkingen waar bv een flinterdun laagje aluminium inzit bij het plasticafval, dat moest voorheen allemaal bij het restafval.
Ik heb nu dus maar een duo-afvalbak besteld voor binnen. Kan het grootste compartiment gebruikt worden voor plasticafval, en de kleine voor restafval. Voorheen had ik alleen een zak voor restafval, met grote plastic dingen liep ik dan wel naar buiten naar de plastic-kliko, met de kleinere dingen niet.
Kleiner GFT-afval gaat ook meestal bij het restafval, dat is vaak de moeite van het naar buiten lopen niet waard. (Uitgezonderd tuin en boomafval, daar heb ik vele kliko's vol van per jaar.)
[ Voor 37% gewijzigd door AllesKan op 22-08-2020 16:32 ]
Die komkommer is wellicht langer houdbaar door dat dunne plastic. Dat levert in dat geval dan dus ook meer milieuwinst op dan dat plastic weglaten. Wellicht geldt dat voor meer zaken?JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:27:...
Volgens mij hebben we het er al eens eerder over gehad, maar als consument kan je helemaal niet kiezen welke verpakkingen er gebruikt worden. Als de komkommer in de supermarkt in een plasticje zit, dan is dat zo. Of die soep in blik kan je ook niet uit het blik halen en in een herbruikbare en afsluitbare doos (of zak) stoppen. Of koekjes in een plastic zakje per 10 die weer met 4 in een grotere plastic zak zitten moet je zo kopen en je kan dus niet maar 5 losse koekjes kopen zonder verpakking...
Is allebei twentemilieu en komt op dezelfde stapels terecht op de boldershoek...Ryur schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 14:39:
[...]
In jouw buurgemeente (Hengelo) zijn ze een stuk strenger ja dan in Enschede
En botten staat niet expliciet vermeld dat het bij groen moet. maar als je even rondkijkt.
kom je dit tegen.
https://www.twentemilieu....alcoaches/hendrik-sterken
Maar zo af en toe kun je dan toch een tip geven. Bijvoorbeeld dat gekookt vlees of gekookte vis, graten en botten bij het gft-afval horen.
Krijg je dan geen maden en ander ongedierte?odan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:09:
[...]
Is allebei twentemilieu en komt op dezelfde stapels terecht op de boldershoek...
En botten staat niet expliciet vermeld dat het bij groen moet. maar als je even rondkijkt.
kom je dit tegen.
[...]
Grappig, ze zijn daar nog in de ontkenningsfase: "Ik leg dan uit hoe Diftar werkt en dat het niet alleen goed is voor de portemonnee, maar ook voor het milieu."odan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:09:
[...]
Is allebei twentemilieu en komt op dezelfde stapels terecht op de boldershoek...
kom je dit tegen.
[...]
Hier zeggen ze dat allang niet meer, nu is het verhaal dat de 4 euro prijsstijging voor verbranding de oorzaak is voor de kostenverhoging van 95 euro.
@_eLMo_ de luiers kan je gratis kwijt, bij kinderdagverblijven moeten ze gratis je zakken met luiers innemen. Daar staan vaak containers buiten de poorten.
Luierzakken kan je vaak bij de milieustraat, het stadskantoor of de supermarkt gratis ophalen. Scheelt toch weer!
Luierzakken kan je vaak bij de milieustraat, het stadskantoor of de supermarkt gratis ophalen. Scheelt toch weer!
Vind het nog steeds raar dat je alle informatie over afval via de afvalapp krijgt. Maar deze had ik toch gemist.. blik bij plastic.. dat is wel fijn om te weten want dat deed ik tot nu toe dus nog bij rest.AllesKan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:21:
[...]
Niet in Breda: https://www.breda.nl/file/47857/download
Sterker nog: bij Gods gratie mogen we sinds een paar weken blik, chipszakken en andere plasticverpakkingen waar bv een flinterdun laagje aluminium inzit bij het plasticafval, dat moest voorheen allemaal bij het restafval.
Ik heb nu dus maar een duo-afvalbak besteld voor binnen. Kan het grootste compartiment gebruikt worden voor plasticafval, en de kleine voor restafval. Voorheen had ik alleen een zak voor restafval, met grote plastic dingen liep ik dan wel naar buiten naar de plastic-kliko, met de kleinere dingen niet.
Kleiner GFT-afval gaat ook meestal bij het restafval, dat is vaak de moeite van het naar buiten lopen niet waard. (Uitgezonderd tuin en boomafval, daar heb ik vele kliko's vol van per jaar.)
*sowieso
In de pdf achter je linkje staat dat chipszakken bij restafval moeten!AllesKan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:21:
[...]
Niet in Breda: https://www.breda.nl/file/47857/download
Klopt inderdaad, heel vaak zit er een redenatie achter die de consument niet direct ziet. Al gaat die redenatie meestal meer om geld dan milieu, maar ze proberen het inderdaad wel zo te verkopen.Roenie schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:18:
Die komkommer is wellicht langer houdbaar door dat dunne plastic. Dat levert in dat geval dan dus ook meer milieuwinst op dan dat plastic weglaten. Wellicht geldt dat voor meer zaken?
Over komkommers specifiek, dat is inderdaad voor de houdbaarheid (en soms biologo ofzoiets). Scheelt zo richting de twee weken en laatje dat weg dan heb je dus een stuk meer verspilling en dat kost geld is slecht voor het milieu.
Wil je echt duurzamer dan eet je dus komkommers van Nederlandse bodem in plaats van uit een ver land, dan is dat plastic ook een stuk minder nodig. Het punt is echter dat de gemiddelde consument gewoon de laagste prijs wil dus alle keuzes die een supermarkt of leverancier kan maken worden daardoor gevoed.
Overigens is plastic helemaal net slecht als materiaal, niet slechter dan bijvoorbeeld papier. Mits het uiteraard goed gescheiden wordt zodat het gerecycled kan worden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb hier komkommer in de tuin staan, in principe bewaar ik die aan de plant. Op een gegeven moment moet je wel oogsten en is een stukje vershoudfolie het verschil tussen 1 dag houdbaar (ding droogt uit en wordt zacht) of een week houdbaar.
Ik weet natuurlijk wat jouw eraringen zijn, maar zowat alle klusbedrijven zitten zowat volgeboekt.Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:09:
[...]
De term 'uitje' is inderdaad wel bijzonder, maar de gedachte snap ik wel. Toen iedereen thuis moest 'werken' ging ineens half Nederland lekker het huis op ruimen en extra troep weggooien. Velen moesten natuurlijk een werkplek creëren maar voor heel veel was het ook echt niet noodzakelijk. Daar was het gewoon achterstallig opruimen of 'even lekker ertussenuit' als je eigenlijk achter je laptop moet zitten.
Mijn ouders laten overmorgen een "kleine" ooverkappingf bouwen (2.5M diep, 4M breed, zelfde hoogte als de stacaravan wat ~3M zal zijn). Deze order hebben ze eind Juni!! al geplaatst. Sommigen konden pas in September of waren te duur.
Andere kennissen die in ook in "verbouwingszaken" zitten, zitten ook volgeboekt.
Ik zelf als fietsenmaker krijg ook ontiegelijk veel werk dat we 8-10u per dag + de volgende 1-2 dagen ook volgeboekt.
Mensen gaan niet op vakantie dus laten ze nu die dingen allemaal doen ipv van de winter in de regen.
Dus ja, mensen hebben nu veel meer groot afval.
Hier staat de wijk ook weer vol met busjes en containers.
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Dit jaar Diftar en iedereen in de straat nam de kleinste rolcontainer voor zijn restafval. En wat blijkt? een gezin met 4 personen dat tegenover ons woont heeft elke keer als restafval opgehaald wordt een uitpuilende rolcontainer en soms gooien ze nog een zak bij een ander erbij.
Aangezien wij de grote rolcontainer hebben gehouden staat de onze eens per 4 weken aan de straat en je voelt hem al aankomen. Ik zag dat de overburen er een keer een zak van hun erbij gedaan hadden, want onze klep stond een beetje open, en dat was niet hoe ik hem neergezet had.
Gelukkig vond ik een envelop dat uit een gat in de zak stak met hun adres. Ik heb die zak eruit gepakt en voor hun voordeur gedumpt. Vraag het dan eerst, of bestel een grotere bak.
Nu gooien ze restafval onderin de gftbak. Nee, lekker bezig overburen.
Aangezien wij de grote rolcontainer hebben gehouden staat de onze eens per 4 weken aan de straat en je voelt hem al aankomen. Ik zag dat de overburen er een keer een zak van hun erbij gedaan hadden, want onze klep stond een beetje open, en dat was niet hoe ik hem neergezet had.
Gelukkig vond ik een envelop dat uit een gat in de zak stak met hun adres. Ik heb die zak eruit gepakt en voor hun voordeur gedumpt. Vraag het dan eerst, of bestel een grotere bak.
Zo worden altijd de echte sukkels gepakt. controleurs gaan daar als eerste naar op zoekBestla schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:15:
Gelukkig vond ik een envelop dat uit een gat in de zak stak met hun adres. I

Sorry, maar ik ben echt te decadent om honderden meters te gaan sjouwen met vieze luiersHsb-3 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 07:45:
@_eLMo_ de luiers kan je gratis kwijt, bij kinderdagverblijven moeten ze gratis je zakken met luiers innemen. Daar staan vaak containers buiten de poorten.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Volgens mij ben jij hier fout, niet je buren. Tenzij je in een ultieme Big Brother stad woont waar je afval ook gewogen wordt natuurlijk.Bestla schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:15:
Vraag het dan eerst, of bestel een grotere bak.
Hier is het advies letterlijk om als je container vol is te kijken of er in andere containers nog plek is. Jij bent niet de eigenaar van die container, dus de toestemming om er iets in te gooien hoef jij niet te geven.
Maar toch mooi, dat Diftar tot burenruzies leidt

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 24-08-2020 10:26 ]
Misschien niet, maar echt netjes vind ik dat ook niet. Straks gaat iemand wel controleren of je wel goed scheidt en ben je de dupe van zo'n fijne buur die wel even zijn afval in jouw bak gooit.RemcoDelft schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:25:
[...]
Volgens mij ben jij hier fout, niet je buren. Tenzij je in een ultieme Big Brother stad woont waar je afval ook gewogen wordt natuurlijk.
Hier is het advies letterlijk om als je container vol is te kijken of er in andere containers nog plek is. Jij bent niet de eigenaar van die container, dus de toestemming om er iets in te gooien hoef jij niet te geven.
Ik zie heel vaak gebeuren dat als ik geld betaal om grof vuil op te halen mensen dit als vrijbrief zien om hun eigen zooi erbij te zetten. Met als risico dat ze het niet meenemen omdat het niet op mijn opgegeven lijst staat.

zelfde geldt voor gehuurde containers als je met een verbouwing bezig gaat.
[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 24-08-2020 10:30 ]
Sorry maar dan ben ik het niet met je eens.. Het is mij al een keer gebeurd dat de ophaaldienst de kliko laat staan met een rood briefje er aan (ik had piepschuim bij plastic gedaan.. wist oprecht niet dat dit niet mocht)RemcoDelft schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:25:
[...]
Volgens mij ben jij hier fout, niet je buren. Tenzij je in een ultieme Big Brother stad woont waar je afval ook gewogen wordt natuurlijk.
Het gaat mij toch niet gebeuren dat de buren er iets in proppen waardoor de ophaaldienst zegt 'Dit mag niet.. die laten we staan'
Bij ons in de straat stuurt men gewoon een appje in de groep met de vraag of ze afval bij een ander mogen stoppen. Dat is nooit een probleem en wel zo netjes om even te doen.
*sowieso
Verwijderd
En als dat nu het advies is van de gemeente?DonJunior schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:30:
[...]
Sorry maar dan ben ik het niet met je eens.. Het is mij al een keer gebeurd dat de ophaaldienst de kliko laat staan met een rood briefje er aan (ik had piepschuim bij plastic gedaan.. wist oprecht niet dat dit niet mocht)
Het gaat mij toch niet gebeuren dat de buren er iets in proppen waardoor de ophaaldienst zegt 'Dit mag niet.. die laten we staan'
Bij ons in de straat stuurt men gewoon een appje in de groep met de vraag of ze afval bij een ander mogen stoppen. Dat is nooit een probleem en wel zo netjes om even te doen.
Dan nog zou ik het prettig vinden als de buren het gewoon zouden vragen..Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:33:
[...]
En als dat nu het advies is van de gemeente?
Het is echt niet tof als je nog een week of 3 met een overvolle kliko zit die men niet mee wil nemen omdat er verkeerde dingen in zitten.. die je buren er in hebben gemikt.
*sowieso
Verwijderd
Dat is nu net het punt. Wellicht is de gemeente van @RemcoDelft niet zo rigide? Maar het geeft de ook exact de waanzin aan van al die verschillende beleidsregels van de diverse gemeentes.DonJunior schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:39:
[...]
Dan nog zou ik het prettig vinden als de buren het gewoon zouden vragen..
Het is echt niet tof als je nog een week of 3 met een overvolle kliko zit die men niet mee wil nemen omdat er verkeerde dingen in zitten.. die je buren er in hebben gemikt.
Men doet maar wat en het liefst op een dusdanige manier dat het zo onduidelijk mogelijk word voor de burger.
Waarom mag de kattenbakvulling eigenlijk niet bij het GFT afval (of iig hier in Enschede niet)? Weet iemand dat toevallig?
Heeft dat te maken met de uitwerpselen of het grit zelf? Ik gebruikt (naja de katten dan
) van die houtkorrel achtige meuk (cat's best) en gooi dat gewoon bij het GFT afval. Maar geen idee of dat nou eigenlijk officieel wel of niet mag
Heeft dat te maken met de uitwerpselen of het grit zelf? Ik gebruikt (naja de katten dan
Yamaha MT-09
Bergie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:48:
Waarom mag de kattenbakvulling eigenlijk niet bij het GFT afval (of iig hier in Enschede niet)? Weet iemand dat toevallig?
Heeft dat te maken met de uitwerpselen of het grit zelf? Ik gebruikt (naja de katten dan) van die houtkorrel achtige meuk (cat's best) en gooi dat gewoon bij het GFT afval. Maar geen idee of dat nou eigenlijk officieel wel of niet mag
Gebruikte kattenbakvulling van papier mag niet bij het oudpapier. Kattengrit van klei of houtkorrels mag niet in de gft-bak. Gooi vuile kattenbakkorrels nooit op je eigen composthoop of in de tuin: er kunnen ziekteverwekkers zoals toxoplasmose in zitten.
Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.
Dan bel je ze op en komen ze hem alsnog legen. Op tijden dat de container aan de weg staat is het namelijk niet jouw verantwoordelijkheid.DonJunior schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:39:
[...]
Dan nog zou ik het prettig vinden als de buren het gewoon zouden vragen..
Zolang het afval in de goede bak is vind ik dat niet echt een probleem, al is even vragen inderdaad wel zo netjes.DonJunior schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:30:
Sorry maar dan ben ik het niet met je eens.. Het is mij al een keer gebeurd dat de ophaaldienst de kliko laat staan met een rood briefje er aan (ik had piepschuim bij plastic gedaan.. wist oprecht niet dat dit niet mocht)
Mocht er wel een bak geweigerd worden omdat een ander er iets verkeerds in gegooid heeft dan hoop ik dat ook z'n adres erbij zit, kan ik de volledige inhoud van de kliko over de schutting doneren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het voordeel van iemand inhuren is dan weer dat het professioneel afgevoerd kan worden men dus niet in de rij hoeft te gaan staan bij de milieustraat. Laten verbouwen juich ik juist toe, ook goed voor de economie.Koos2009 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:52:
[...]
Ik weet natuurlijk wat jouw eraringen zijn, maar zowat alle klusbedrijven zitten zowat volgeboekt.
Mijn ouders laten overmorgen een "kleine" ooverkappingf bouwen (2.5M diep, 4M breed, zelfde hoogte als de stacaravan wat ~3M zal zijn). Deze order hebben ze eind Juni!! al geplaatst. Sommigen konden pas in September of waren te duur.
Andere kennissen die in ook in "verbouwingszaken" zitten, zitten ook volgeboekt.
Ik zelf als fietsenmaker krijg ook ontiegelijk veel werk dat we 8-10u per dag + de volgende 1-2 dagen ook volgeboekt.
Mensen gaan niet op vakantie dus laten ze nu die dingen allemaal doen ipv van de winter in de regen.
Dus ja, mensen hebben nu veel meer groot afval.
Hier staat de wijk ook weer vol met busjes en containers.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Hier hebben ze bedacht om rest afval maar eens in 2 maanden op te halen
Wat ik ook heel bijzonder vindt is dat particulier alles moet scheiden, terwijl op mijn werk waar veel meer afval doorheen gaat wel alles gewoon bij de rest afval wordt gegooid. (Behalve dan bij hetpersoneelsrestaurant).

Wat ik ook heel bijzonder vindt is dat particulier alles moet scheiden, terwijl op mijn werk waar veel meer afval doorheen gaat wel alles gewoon bij de rest afval wordt gegooid. (Behalve dan bij hetpersoneelsrestaurant).
Hier in Lelystad mag je geen restafval/zakken meer brengen naar de stort, Standaard antwoord : doe maar bij de buren in de bak,Bestla schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 10:15:
Dit jaar Diftar en iedereen in de straat nam de kleinste rolcontainer voor zijn restafval. En wat blijkt? een gezin met 4 personen dat tegenover ons woont heeft elke keer als restafval opgehaald wordt een uitpuilende rolcontainer en soms gooien ze nog een zak bij een ander erbij.
Dus, zolang je idd niet per gewicht betaald, stamp ik mijn zakken gewoon in de bakken die aan de weg staan en waar het nog bij past.
Wat verwacht je dan, dat iemand detective gaat lopen spelen om te achterhalen van wie die bak is (waar je meuk nog makkelijk bij past)?
De groene bak is inderdaad een prima laatste optie als er geen bakken zijn waar je je afval in kwijt kunt
Tijd voor een nieuwe sig..
Dat is dan weer typisch Breda: in de app staat het sinds 2 weken nadrukkelijk vermeldt bij het plastic.Arie- schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:01:
In de pdf achter je linkje staat dat chipszakken bij restafval moeten!
Ja, dat deden de overburen bij mijn vorige woning ook altijd. Was mijn buurvrouw niet zo van gecharmeerd, want die scheidde netjes al het afval en de overburen flikkerden alles zo bij het restafval. Kortom, de noeste arbeid van de buurvrouw werd door de overburen weer ongedaan gemaakt.Koffie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:02:
[...]
Hier in Lelystad mag je geen restafval/zakken meer brengen naar de stort, Standaard antwoord : doe maar bij de buren in de bak,
Dus, zolang je idd niet per gewicht betaald, stamp ik mijn zakken gewoon in de bakken die aan de weg staan en waar het nog bij past.
Wat verwacht je dan, dat iemand detective gaat lopen spelen om te achterhalen van wie die bak is (waar je meuk nog makkelijk bij past)?
De groene bak is inderdaad een prima laatste optie als er geen bakken zijn waar je je afval in kwijt kunt
Ik was destijds alleen en gooide ook alles bij het restafval. Ik had echter na een maand nog steeds maar een bodem in de container. Ook omdat ik 9 van de 10 keer nog lekker bij mijn ouders ging eten
Uiteindelijk snap ik wel dat het in dezelfde vuilniswagen terecht komt, maar dat frustreert natuurlijk wel.
Nu scheiden we netjes het afval en zit zowel rest als plastic bijna nooit echt vol, zal straks met de luiers van de kleine wel anders zijn maar ik vermoed dat het wel gaat passen.
Alleen in de groene containers (we hebben er twee) heb ik chronisch ruimte te kort, met 2x per week grasmaaien zit ik al op 1,5 container. Ga ik nog wat aan het snoeien, dan moet ik het vaak wel verspreid over een paar maanden weg werken.
Heb helaas geen trekhaak en/of aanhanger, dus naar de milieustraat lukt ook niet plus dat de openingstijden daar ruk zijn en het altijd rete druk is

Standaard repliek: Waar woont de wethouderKoffie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:02:
[...]
Hier in Lelystad mag je geen restafval/zakken meer brengen naar de stort, Standaard antwoord : doe maar bij de buren in de bak,
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Zoals je al zegt: komt in dezelfde wagen terechtB-Real schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:16:
[...]
Ja, dat deden de overburen bij mijn vorige woning ook altijd. Was mijn buurvrouw niet zo van gecharmeerd, want die scheidde netjes al het afval en de overburen flikkerden alles zo bij het restafval. Kortom, de noeste arbeid van de buurvrouw werd door de overburen weer ongedaan gemaakt.
Maar zolang het om droog afval gaat, wat past in de container en er niet voor zorgt dat men de contiaer laat staan: sorry buuv maar jammer voor je.
Kijk, het word een ander verhaal als je vochtlekkende zakken erin doet waardoor de container vies word, of zoveel erin propt dat de klep omhoog staat en de kliko-helden dat ding laten staan.
mss offtopic; maar het is toch een beetje asociaal om jouw afval bij dat van iemand anders te duwen?
Ik heb het 1x gehad, mijn plasticbak staat helemaal achterin op mijn oprit... had iemand(? geen idee wie..) een hele lading plastic erin geduwd.. toen wilde ik plastic erin doen en was mijn bak vol??
Niet alleen moest diegene mijn halve oprit over maar ik bleef vervolgens met mijn eigen plastic zitten..
Misschien is dat niet wat @Koffie doet, maar ik heb er nog steeds een trauma van.
Ik heb het 1x gehad, mijn plasticbak staat helemaal achterin op mijn oprit... had iemand(? geen idee wie..) een hele lading plastic erin geduwd.. toen wilde ik plastic erin doen en was mijn bak vol??
Niet alleen moest diegene mijn halve oprit over maar ik bleef vervolgens met mijn eigen plastic zitten..
Misschien is dat niet wat @Koffie doet, maar ik heb er nog steeds een trauma van.
[ Voor 10% gewijzigd door Grvy op 24-08-2020 13:37 ]
Dit is een account.
Als ik smorgens nog even een zak in mijn kliko erbij wil doen en dat past niet meer omdat iemand anders er zonder te vragen wat bij heeft gestopt, dan staat de inhoud van die persoon in minder dan 3 seconden op straat. 😎
Als dat het officieele antwoord is van de inzameling, zie ik het probleem niet?Grvy schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:36:
mss offtopic; maar het is toch een beetje asociaal om jouw afval bij dat van iemand anders te duwen?
Voor de goede orde, ik heb het inderdaad over bakken die al aan de kant van de weg staan. Ik ga niet bij iemand op de oprit zijn bak staan volstampenIk heb het 1x gehad, mijn plasticbak staat helemaal achterin op mijn oprit... had iemand(? geen idee wie..) een hele lading plastic erin geduwd.. toen wilde ik plastic erin doen en was mijn bak vol??
Misschien is dat niet wat @Koffie doet, maar ik heb er nog steeds een trauma van.![]()

Ach, ik heb de groene container van de buren ook wel eens gevraagd. Ik had het gras geverticuteerd en had er nogal wat rommel van.
Dus dag voordat de groene container gelegd werd beide buren even gevraagd of ik ook die van hun mocht vullen en dat was uiteraard geen probleem.
Er is een kleine op komst bij ons en mochten de luiers er bij ons niet meer in passen dan vind de buurman het vast geen punt om er ook een paar bij hem in te gooien, dat zou ik andersom ook absoluut prima vinden. Heb ik niet zoveel problemen mee.
Ongevraagd zou ik het, zeker in ons geval, wel raar vinden. De containers staan namelijk allemaal in de achtertuin
Dus dag voordat de groene container gelegd werd beide buren even gevraagd of ik ook die van hun mocht vullen en dat was uiteraard geen probleem.
Er is een kleine op komst bij ons en mochten de luiers er bij ons niet meer in passen dan vind de buurman het vast geen punt om er ook een paar bij hem in te gooien, dat zou ik andersom ook absoluut prima vinden. Heb ik niet zoveel problemen mee.
Ongevraagd zou ik het, zeker in ons geval, wel raar vinden. De containers staan namelijk allemaal in de achtertuin
groen kan 2 wekelijks gratis aan de straat, en ja met het warme weer van de afgelopen tijd werd het wel een beetje smerig qua ongedierte, maar of het nu in groen of grijs zit dat probleem zou je toch hebben.Roenie schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:56:
[...]
Krijg je dan geen maden en ander ongedierte?
Dat kun je dan toch beter in een plaistic zak, goed dichtgebonden in de grijze bak doen? Dan heb je geen last van maden. Maar plastic mag niet in de groene bak. Of je moet van die groene zakken kopen. Wellicht dat dat wel kan.odan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:13:
[...]
groen kan 2 wekelijks gratis aan de straat, en ja met het warme weer van de afgelopen tijd werd het wel een beetje smerig qua ongedierte, maar of het nu in groen of grijs zit dat probleem zou je toch hebben.
Maar aan de weg is het eigenlijk net zo not done imho.Koffie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:39:
[...]
Als dat het officieele antwoord is van de inzameling, zie ik het probleem niet?
[...]
Voor de goede orde, ik heb het inderdaad over bakken die al aan de kant van de weg staan. Ik ga niet bij iemand op de oprit zijn bak staan volstampen![]()
Ook dan kan de eigenaar er misschien nog wel dingen in willen gooien maar hem alvast aan de weg zetten zodat dit niet vergeten kan worden.
dat zou kunnen maar dan zit het 4 of 5 maanden in de grijze otto (of minder lang want dan gaat er weer meer die bak in) plus dan maak ik weer meer plastic afval. Of ik moet onnodig geld uitgaan geven aan groene zakken.Roenie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 17:21:
[...]
Dat kun je dan toch beter in een plaistic zak, goed dichtgebonden in de grijze bak doen? Dan heb je geen last van maden. Maar plastic mag niet in de groene bak. Of je moet van die groene zakken kopen. Wellicht dat dat wel kan.
de groene otto staat aan de achterkant van de tuin en zit normaal gesproken ook gewoon elke 2 weken vol dus zo'n groot probleem is het niet. en als het echt smerig wordt maken we hem gewoon een keertje schoon (met regenwater natuurlijk
Ik heb het over 's ochtends een paar uur voor ze geleegd worden. En to be honest : I don't give a damn.Katerin schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 18:05:
[...]
Maar aan de weg is het eigenlijk net zo not done imho.
Ook dan kan de eigenaar er misschien nog wel dingen in willen gooien maar hem alvast aan de weg zetten zodat dit niet vergeten kan worden.
Die bakken staan daar op een publieke plek langs de kant van de weg en de afvalverwerker zegt dat ik het maar in andere bakken moet proppen. Prima, doen we dat.
Ik ook niet. Het is jouw afval, dus als ik ruimte nodig heb in de bak die IK huur, dan ligt jouw afval per direct op straat. (En als het er aan het eind van de dag nog ligt, stuur ik de gemeente nog een appje ook.)Koffie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:07:
En to be honest : I don't give a damn.
Vertel je er dan ook bij dat je het zelf op straat gegooid hebt? Jij begaat een overtreding, Koffie niet.AllesKan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:24:
[...]
Ik ook niet. Het is jouw afval, dus als ik ruimte nodig heb in de bak die IK huur, dan ligt jouw afval per direct op straat. (En als het er aan het eind van de dag nog ligt, stuur ik de gemeente nog een appje ook.)
Wat is dat voor waanzin dat mensen hun afvalcontainer denken te bezitten? Die container is niet van jou, als de eigenaar zegt dat iemand anders er iets in mag gooien zodra deze aan de weg staat, dan mag dat.
[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 24-08-2020 20:29 ]
Nee natuurlijk niet. Laat ze maar fijn graven in die zak(ken).RemcoDelft schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:27:
Vertel je er dan ook bij dat je het zelf op straat gegooid hebt?
Wat is dat voor waanzin dat iedereen maar denkt dat dat in elke gemeente hetzelfde is? Hier (Breda) wordt dat echt niet gezegd hoor. En zelfs als het gezegd zou worden, als de buurman alvast mijn kliko aan de straat zet (meestal doe ik het voor hem 80/20% zeg maar), en ik ga er mijn vuilniszak ingooien, en RemcoDelft heeft alvast mijn kliko afgevuld, dan heeft hij toch echt mooi pech. Ik betaal voor het legen, niet jij.Wat is dat voor waanzin dat mensen hun afvalcontainer denken te bezitten? Die container is niet van jou, als de eigenaar zegt dat iemand anders er iets in mag gooien zodra deze aan de weg staat, dan mag dat.
NB: In mijn gemeente kun je gewoon een extra container erbij bestellen als je meer afval hebt dan je kliko groot is. PS: Wel op je eigen kosten, niet op die van een buurtgenoot uiteraard.
[ Voor 9% gewijzigd door AllesKan op 24-08-2020 20:44 ]
Zo is dat! Ik netjes scheiden, zodat mijn grijze bak niet te te vol wordt,want klep open wordt hij niet geleegd, staat er een tokkie mijn bak te vullen dat de klep niet dicht kan!! Dus bak blijft staan, moet ik gaan bellen! en krijg een waarschuwing voor boete! Volgende keer kiep ik hem om op de openbare weg en zeg dat het hard waaide ofzo. (niet gezien, maar je bent een tokkie,dat je mijn bak vult dat klep niet dicht kan)
[ Voor 10% gewijzigd door Harry21 op 24-08-2020 22:19 ]
Hoe hoog is de extra heffing boven de 100 kilo?
Geen idee, maar ik gok dat de gemeente die betaald en door belast via de afvalstoffenheffing?
Ongetwijfeld, maar ik verwacht dat het om tientjes per ton gaat, dus een schijntje per huishouden, terwijl het alternatief vele malen meer kost.
In theorie. Je weet niet hoe de gemeente dat doorbelast.RemcoDelft schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:22:
Ongetwijfeld, maar ik verwacht dat het om tientjes per ton gaat, dus een schijntje per huishouden, terwijl het alternatief vele malen meer kost.
Zolang er rode kaarten worden uitgedeeld, wil ik niet hebben dat mensen ongevraagd hun troep bij mij in de bak gooien. Straks wordt mijn bak niet geleegd door hun troep. En dan zijn ze niet thuis, nee, neem dan zoals ik gedaan heb, een grotere kliko die je ipv elke twee weken nu eens per vier weken neerzet.
Het enige resultaat dat je gaat krijgen met het minder aan de straat mogen zetten is dat mensen het maar gewoon ergens dumpen. Ik ben nog altijd voorstander van een vast bedrag per maand, of je nou je bak aan de straat zet of niet. Dan is het hele incentive voor mensen weg om het maar ergens in het bos te dumpen (ja want die paar euro moeten ze echt uitsparen, anders kunnen ze geen nieuw traytje Schultenbrau halen ofzo).
En dan bespaart de gemeente ook nog een veelvoud daarvan op administratie en bureaucratie.mark-k schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 10:41:
Het enige resultaat dat je gaat krijgen met het minder aan de straat mogen zetten is dat mensen het maar gewoon ergens dumpen. Ik ben nog altijd voorstander van een vast bedrag per maand, of je nou je bak aan de straat zet of niet. Dan is het hele incentive voor mensen weg om het maar ergens in het bos te dumpen (ja want die paar euro moeten ze echt uitsparen, anders kunnen ze geen nieuw traytje Schultenbrau halen ofzo).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dus we gaan hier weer naar de oude situatie.Nieuwegein, de grootste vervuiler van de provincie Utrecht, stapt in 2021 als eerste gemeente in de provincie over op nascheiden. Bij dat systeem worden plastic, blik en drinkpakken (PMD) en restafval in één container verzameld en in een fabriek van elkaar gescheiden.
[ Voor 6% gewijzigd door GioStyle op 29-09-2020 10:42 ]
En over een paar jaar weer de andere kant opGioStyle schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:41:
[...]
Dus we gaan hier weer naar de oude situatie.
If you can see, look. If you can look, observe
Dan hoop ik niet dat @Koffie je buurman is.Bestla schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 21:53:
Zolang er rode kaarten worden uitgedeeld, wil ik niet hebben dat mensen ongevraagd hun troep bij mij in de bak gooien. Straks wordt mijn bak niet geleegd door hun troep. En dan zijn ze niet thuis, nee, neem dan zoals ik gedaan heb, een grotere kliko die je ipv elke twee weken nu eens per vier weken neerzet.
Mja... zal mij benieuwen: hier (De Meern, dus gemeente Utrecht) heeft een systeem met o.a. kliko's voor plastic die regelmatig geleegd worden en ondergrondse containers waar je zelf je restafval naar toe moet brengen - uiteraard met het idee dat dat zou zorgen voor minder restafval.GioStyle schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 10:41:
[...]
Dus we gaan hier weer naar de oude situatie.
Nou verwacht ik (reden voor verwachting: link) dat we hier binnenkort ook overgaan op nascheiden, dus plastic en restafval weer bij elkaar...
...en zou dan al het afval in de kliko gaan (die dan regelmatig geleegd wordt), of moeten we dan al het afval (rest + plastic) zelf naar een ondergrondse container brengen? Ik gok dat laatste. Zodat het hele proces van jaren resulteert in een flinke kostenbesparing door het uitsparen van huis-na-huis ophalen.
https://amp.nos.nl/artike...ing-in-plastic-afval.html
Joh, waarom ben ik als Bunschtoter niet verbaasd.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Ik zou daar niet te snel vanuit gaan. Die plastic containers hebben volgens mij maar een vrij lichte pers en in restafval zitten soms best lastige stukken ertussen. Als iemand eens een metalen fietspomp erin gooit zit je installatie zo vast.vanaalten schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 11:45:
[...]
...en zou dan al het afval in de kliko gaan (die dan regelmatig geleegd wordt), of moeten we dan al het afval (rest + plastic) zelf naar een ondergrondse container brengen? Ik gok dat laatste. Zodat het hele proces van jaren resulteert in een flinke kostenbesparing door het uitsparen van huis-na-huis ophalen.
Lol
ik zat het artikel te lezen en ik wist gewoon dat je dit topic een schop had gegeven
Maar inderdaad, hele voorspelbare resultaten natuurlijk. Maak het te moeilijk en mensen stoppen op een gegeven moment met meewerken
Maar inderdaad, hele voorspelbare resultaten natuurlijk. Maak het te moeilijk en mensen stoppen op een gegeven moment met meewerken
One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas
Wie had dat gedachtResistor schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:24:

Ik heb deze week een bankstel gedumpt. Omdat elk plastic rietje apart moet worden ingezameld, had ik verwacht dat 60 kg bankstel toch ook wel een milieuvriendelijke demontage en scheiding in grondstoffen zou ondergaan. Tot mijn verbazing kon ik hem gewoon in een hele grote container gooien, tussen de vuilniszakken met restafval! Die gaat dus gewoon de vuilverbranding in. Maar ik moest er wel 2 keer voor in de file aansluiten om tussen dubbele spoorbomen met een pasje het gewicht van de auto te laten registreren zodat de gemeente precies kan bijhouden wie hoeveel kg afval wegbrengt. Het resultaat is dat: "parkeer auto, haal bank van het dak, rijd weer weg" nu een half uur kost.
Ik zou willen dat ik gewoon die 3,4 cent per kg voor het verbranden van restafval mag betalen! Sterker nog, als al ons huishoudelijk afval gewoon weer net als 30 jaar geleden in 1 container zou worden opgehaald, zou dat een fractie kunnen kosten wat wat het nu kost. En dat komt van iemand die al jarenlang alle rotzooi gescheiden inlevert, gewoon omdat ik het zat ben steeds meer werk te hebben aan afval. Om het maar niet te hebben over hoe vaak ik me heb opengehaald aan iets scherps wat uit een vuilniszak steekt

Maar jaren geleden voorspelde ik al dat gemeenteambtenaren zichzelf in de toekomst weer bezig gaan houden door alles terug te draaien, en er zijn ondertussen steeds meer gemeenten die dat ook al doen.
En wij zijn in onze gemeente net aan over gaan naar alles scheiden.Resistor schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:24:
Bizar slechte implementatie overigens, prijzen etc zijn net gecommuniceerd. Voor hoogbouw is er geen oplossing en moet alles maar in 1 container, ter compensatie is het tarief per keer openen 30% verlaagd (dit is niet genoeg want in de praktijk is > 50% van afval PMD dus hoogbouw wordt hiermee gestraft voor niet kunnen scheiden)
Als je kostenneutraal wilt blijven kan je 7x per jaar de grijze bak aan de weg zetten en voor hoogbouw 40x per jaar de container openen. Dus dat is echt heel fijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Osxy op 12-12-2020 14:13 ]
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Iemand die in enschede de plastic otto al gekregen heeft?
Zouden hem in de loop van vorige week krijgen. niks gehad. deze week ook niks gezien, en uiteraard geen communicatie / nieuws erover te vinden.
Zouden hem in de loop van vorige week krijgen. niks gehad. deze week ook niks gezien, en uiteraard geen communicatie / nieuws erover te vinden.
De BUCH (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo) ook... Drama. Het verhaal was heel de tijd dat je 1x per 2 beurten je bak buiten zou mogen zetten en voor extra beurten moest gaan betalen. Prima. Grote bak gekozen. Nu komt het verhaal dat je per lediging moet gaan betalen, waarbij de 240 liter uiteraard duurder is dan de 120 liter. Eer ik die 240 liter afvalbak een keer vol heb in mijn eentje ben ik een eeuwigheid verder. Lekker, in de zomermaanden.Osxy schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:11:
En wij zijn in onze gemeente net aan over gaan naar alles scheiden.
Bizar slechte implementatie overigens, prijzen etc zijn net gecommuniceerd. Voor hoogbouw is er geen oplossing en moet alles maar in 1 container, ter compensatie is het tarief per keer openen 30% verlaagd (dit is niet genoeg want in de praktijk is > 50% van afval PMD dus hoogbouw wordt hiermee gestraft voor niet kunnen scheiden)
Als je kostenneutraal wilt blijven kan je 7x per jaar de grijze bak aan de weg zetten en voor hoogbouw 40x per jaar de container openen. Dus dat is echt heel fijn.

Wat een ander bezwaar van mij is, is het feit dat je niet kan controleren wat er later nog in je bak gegooid wordt. Ding moet naar een centrale verzamelplaats en iedereen die erlangs komt, kan er nog rotzooi in gooien. Bij kennissen is de GFT bak al blijven staan omdat er een boom in zou zitten. Stronkje van een struikje.
Als ik zie hoeveel gemeenten die bij de HVC zitten nu over zijn naar scheiden aan de bron, vraag ik mij af waar dat vandaan komt. Komt dat uit de gemeentes of zit HVC daar stiekem achter dat nu plots iedereen naar dit systeem gaat?
(Ik woon ook in 1 van de BUCH gemeentes, wij hebben ondergrondse containers als laagbouw)Pizza_Boom schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:33:
[...]
De BUCH (Bergen, Uitgeest, Castricum, Heiloo) ook... Drama. Het verhaal was heel de tijd dat je 1x per 2 beurten je bak buiten zou mogen zetten en voor extra beurten moest gaan betalen. Prima. Grote bak gekozen. Nu komt het verhaal dat je per lediging moet gaan betalen, waarbij de 240 liter uiteraard duurder is dan de 120 liter. Eer ik die 240 liter afvalbak een keer vol heb in mijn eentje ben ik een eeuwigheid verder. Lekker, in de zomermaanden.![]()
Wat een ander bezwaar van mij is, is het feit dat je niet kan controleren wat er later nog in je bak gegooid wordt. Ding moet naar een centrale verzamelplaats en iedereen die erlangs komt, kan er nog rotzooi in gooien. Bij kennissen is de GFT bak al blijven staan omdat er een boom in zou zitten. Stronkje van een struikje.
Als ik zie hoeveel gemeenten die bij de HVC zitten nu over zijn naar scheiden aan de bron, vraag ik mij af waar dat vandaan komt. Komt dat uit de gemeentes of zit HVC daar stiekem achter dat nu plots iedereen naar dit systeem gaat?
HVC is van de gemeentes.
https://www.hvcgroep.nl/ons-verhaal/over-hvc
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Ook wel grappig trouwens dat laatst een artikel in de kranten stond dat Arnhem de afvalstoffenheffing heeft verlaagd met 20%. Als 1 van de weinige verlagingen. Echter vergaten de kranten dat dat alleen het vaste tarief is, want er is sinds een half jaar Diftar hier nu actief..
Hier komt ie in de laatste week van het jaar als het goed is. Al geTweet naar Twente Milieu?odan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:56:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
odan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:56:
offtopic:
Altijd leuk te lezen dat Tukkers het steevast over Otto hebben (ook lekker met al die O's) en minder over Kliko: https://www.tubantia.nl/h...-afvalcontainer~a9ba9afc/
Altijd leuk te lezen dat Tukkers het steevast over Otto hebben (ook lekker met al die O's) en minder over Kliko: https://www.tubantia.nl/h...-afvalcontainer~a9ba9afc/
Hier in Haarlem (nieuwbouwwijk) inmiddels ook de GFT en duo-containers. Ik durf de containers niet in de "voortuin" (veranda zonder hek eromheen) te plaatsen, want omstanders gooien hun troep erin. Containers staan nu noodgedwongen in de achtertuin (stadstuintje).
Heb overwogen om een kantelslot te kopen zodat ik de containers alsnog aan de voorzijde kan plaatsen, maar dat kost ook weer ongeveer € 100 voor twee sloten. 
Men heeft de lege ruimte naast ons (we hebben een hoekwoning) aangewezen als verzamelplaats voor de containers, dus wat doen de buren? Lekker voor onze deur plaatsen (in plaats van ernaast). Uiteraard staan er nu nog 6 containers (terwijl ze donderdag zijn geleegd). Ik heb de neiging om die containers nu bij de buren voor de deur neer te zetten.

Men heeft de lege ruimte naast ons (we hebben een hoekwoning) aangewezen als verzamelplaats voor de containers, dus wat doen de buren? Lekker voor onze deur plaatsen (in plaats van ernaast). Uiteraard staan er nu nog 6 containers (terwijl ze donderdag zijn geleegd). Ik heb de neiging om die containers nu bij de buren voor de deur neer te zetten.
@sylvesterrr Gaaf. Ik wist niet dat zo’n slot bestond. Wel prijzig inderdaad.
Ik heb hier ook een paar van die slimmeriken, 3 dagen van te voren er al neer zetten en met wat geluk een week later pas weer ophalen.sylvesterrr schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:45:
Ik mik ze na 2 dagen gewoon achter in het pad neer inmiddels. Er lijkt verbetering te komen in het ophalen nu.
Wat ook vervelend is dat ze geregeld de geleegde bakken voor mijn oprit neer zetten. Kun je eerst weer de auto uit om al de vieze bakken weg te zetten.
Lekker asociaal.sylvesterrr schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:45:
...
Ik zou hun container op de oprit zetten bij hun. (Hebben ze die?)
Zodat ze de auto uit moeten om eerst de bak weg te zetten voordat ze kunnen parkeren.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Wij wonen in een straat met veel gepensioneerden. Die staan al buiten om de leger container te pakken als de containerwagen ze nog aan het legen is
De werkende buurtbewoners doen het uiteraard s avonds pas. Scheelt ook dat de containers allemaal voor het eigen huis staan, dus niet opruimen geeft alleen overlast bij jezelf.

De werkende buurtbewoners doen het uiteraard s avonds pas. Scheelt ook dat de containers allemaal voor het eigen huis staan, dus niet opruimen geeft alleen overlast bij jezelf.
Goed fatsoen is er bij de ophalers ook niet altijd bij. Destijds hier een kliko waar bij het legen de hele straat vol lag met papier. Rijden gewoon door, kan ze niks schelen. Nouja, eigenlijk wel want ze komen wel uit de auto om een kaart aan de kliko te hangen.TerminalNL schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:45:
[...]
Ik heb hier ook een paar van die slimmeriken, 3 dagen van te voren er al neer zetten en met wat geluk een week later pas weer ophalen.
Ik mik ze na 2 dagen gewoon achter in het pad neer inmiddels. Er lijkt verbetering te komen in het ophalen nu.![]()
Wat ook vervelend is dat ze geregeld de geleegde bakken voor mijn oprit neer zetten. Kun je eerst weer de auto uit om al de vieze bakken weg te zetten.
Of als zowel links als rechts van mijn oprit kliko's staan, dat vindt de ophaler niet leuk, pakt ie het 2e rijtje op en ragt ie achteruit om ze bij de rest te zetten, om zo een statement te maken. Staan ze dus voor mijn oprit.
Als je dan gaat klagen bij de afvaldienst is het antwoord simpel: de chauffeur doet alles goed, het ligt aan de eigenaar van de kliko.
Weet vrij zeker dat de container deze week zou moeten komen, in iedergeval wel voor onze wijk.odan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:56:
De afvaldienst is de eigenaar van de kliko_JGC_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:55:
[...]
Als je dan gaat klagen bij de afvaldienst is het antwoord simpel: de chauffeur doet alles goed, het ligt aan de eigenaar van de kliko.
mailtje gestuurd vanmorgen.Raven schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:52:
[...]
Hier komt ie in de laatste week van het jaar als het goed is. Al geTweet naar Twente Milieu?
Week van 30 nov - 5 december zou die bij ons geleverd worden, tenminste dat stond in de brief die we kregen. Dus of je het moet geloven bij jou in de wijkNopheros schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:53:
[...]
Weet vrij zeker dat de container deze week zou moeten komen, in iedergeval wel voor onze wijk.
Het is overigens geen gevalletje wij niet rest wel, extra aan de buren gevraagd en die hebben hem ook nog niet.
En mailtje had "succes" 
Ze staan nu in de straat heel langzaam de otto's uit te delen.
Ze staan nu in de straat heel langzaam de otto's uit te delen.
Verwijderd
Haha ja en dat is ook hufterigheid eerste klas. Moet je betalen per zak. En vervolgens de capaciteit van de bak van de ondergrondse containers verlagen van 60 liter naar 30 liter. Lekker dan.mierenfokker schreef op zondag 13 december 2020 @ 07:10:
Ook wel grappig trouwens dat laatst een artikel in de kranten stond dat Arnhem de afvalstoffenheffing heeft verlaagd met 20%. Als 1 van de weinige verlagingen. Echter vergaten de kranten dat dat alleen het vaste tarief is, want er is sinds een half jaar Diftar hier nu actief..
Overal ligt nu restafval want niemand wilt betalen voor zijn zakje. Of, ook leuk, ze proppen het een beetje haflslachtig door de zwerfafvalklep.
Er komt in maart een referendum. Ben benieuwd

Verwijderd
Uiteindelijk heb je als gemeente de keuze hoeveel vervuilde afvalstromen je wilt aanbieden bij je afvalophaalbedrijven.RemcoDelft schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:54:
[...]
Maar jaren geleden voorspelde ik al dat gemeenteambtenaren zichzelf in de toekomst weer bezig gaan houden door alles terug te draaien, en er zijn ondertussen steeds meer gemeenten die dat ook al doen.
1. Restafval. Per definitie vervuild.
2. Plastic apart. Doet niks af aan restafval, maar boven een bepaalde vervuiling is het ook gewoon restafval.
3. GFT. Hoe strenger op 1 en 2, hoe meer vervuiling in GFT.
4. Papier. Idem dito.
Papier en glas scheiden dat lukt de meeste mensen nog wel maar plastic is een drama, net in het minst dankzij de verwarrende regels wat wel en niet mag. Dus dan eindig je sowieso met 2 vervuilde stromen ipv eentje.
Er zijn genoeg inventieve afvalbedrijven die zelf de scheiding doen.
We hebben hier 3 bakken: groen, grijs en papier. Papier gratis, groen 50 cent, grijs 5,50 per keer.
Wat je dan krijgt is dat mensen restafval in de groenbak gooien of bij het papier doen. Daar heeft de gemeente oplossing voor: kleine autootjes met boa's langs de bakken voordat de vrachtwagen komt. Langsrijden, klepje lichten en als er dan geen groen in ligt beboeten. Niet dat het helpt overigens, als je zoiets doet in de zomer gooi je eerst je restafval erin en ga je dan je gras maaien ipv andersom
.
Wat je dan krijgt is dat mensen restafval in de groenbak gooien of bij het papier doen. Daar heeft de gemeente oplossing voor: kleine autootjes met boa's langs de bakken voordat de vrachtwagen komt. Langsrijden, klepje lichten en als er dan geen groen in ligt beboeten. Niet dat het helpt overigens, als je zoiets doet in de zomer gooi je eerst je restafval erin en ga je dan je gras maaien ipv andersom

In mijn gemeente Helmond gaan ze de afvalinzameling ook "verbeteren en verduurzamen" per 2021.
We moeten nu vanaf bij de 7e keer aanbieden van de restcontainer per lediging €5 gaan betalen.
Ben benieuwd wat voor rotzooi het gaat worden volgend jaar.
We moeten nu vanaf bij de 7e keer aanbieden van de restcontainer per lediging €5 gaan betalen.
Bij de buren in Deurne idem, maar dan voor de milieustraat. Vanaf 1 januari 22 euro per m3 schoon afval, 50 euro per m3 voor bouwafval.inTIMidate schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:28:
In mijn gemeente Helmond gaan ze de afvalinzameling ook "verbeteren en verduurzamen" per 2021.

Nomen nescio
Pfff. Wij betalen €17 25 voor elke leging van de restcontainer. Die wordt nog maar eens per 2 maanden geleegd. Tussendoor kun je restafval ook 1x per maand aanbieden in een speciale 40-liter zak die 2,50 per stuk kost.inTIMidate schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:28:
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Maar betaal je dan wel of geen basistarief per jaar, want dat hebben we ook nog in Helmond van € 197,46 euro per jaar voor een kleine rest container. Dit was dit jaar €213,12. dus als je maar 6 keer per jaar rest aanbied dan bespaar je toch lekker €15,66Whuzz schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:43:
[...]
Pfff. Wij betalen €17 voor elke leging van de restcontainer. Die wordt nog maar eens per 2 maanden geleegd. Tussendoor kun je restafval ook 1x per maand aanbieden in een speciale 40-liter zak die 2,50 per stuk kost.

Wij betalen óók een basistarief (vastrecht, á 135 EUR) en ook dát is verhoogd, tegelijk met het invoeren van die "1x per 2 maanden rest + speciale zak" maatregel. Tevens zijn de milieustraat tarieven verhoogd, om te voorkomen dat men het afval daar brengt.inTIMidate schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:46:
[...]
Maar betaal je dan wel of geen basistarief per jaar, want dat hebben we ook nog in Helmond van € 197,46 euro per jaar voor een kleine rest container. Dit was dit jaar €213,12. dus als je maar 6 keer per jaar rest aanbied dan bespaar je toch lekker €15,66
En wacht... sinds 1 oktober is de grijze container nog duurder zie ik net. 25 Euro per leging.

[ Voor 7% gewijzigd door Whuzz op 14-12-2020 11:51 ]
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!
Als ze zo doorgaan wordt het op sommige plekken voordeliger om met een paar buren een puinbak te huren waar alles gewoon in gaat en die een paar keer per jaar te laten legen
Scheiden bij de bron (burger) of efficiënt door de afvalverwerker, voor beide is wat te zeggen maar de beste manier zal ergens in het midden liggen.
Scheiden bij de bron (burger) of efficiënt door de afvalverwerker, voor beide is wat te zeggen maar de beste manier zal ergens in het midden liggen.