JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:41:
In jouw bericht staat werken tussen aanhalingstekens, dus ik ging er van uit dat je hier mee bedoelde dat mensen zouden moeten werken, maar ondertussen andere dingen aan het doen zijn. Ik wilde aangeven dat er ook genoeg mensen zijn die niet thuis kunnen werken.
Dat klopt, daar doelde ik ook op want die zijn er heel veel geweest. De drempel om even gauw iets anders te doen is thuis veel lager dan op kantoor.
Dat er ook veel mensen een beroep hebben waarbij je thuis kan werken klopt zeker, maar dat staat los van mijn opmerking.
Het lijkt mij een utopie om te veronderstellen dat al die mensen thuis met hun armen over elkaar gaan zitten wachten. Het voorjaar is altijd al het seizoen dat mensen in hun huis bezig zijn. De term grote voorjaarsschoonmaak komt tenslotte ook ergens vandaan.
Dus dat veel mensen gingen opruimen, klussen en daar de rommel van ook weer opruimen is niet zo heel verbazingwekkend, lijkt mij.
Daar kan je als politicus wel verbaasd over zijn, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat je daar dan over moet praten alsof die mensen allemaal gek geworden zijn. Idem met het horeca verhaal waarbij het blijkbaar niet voor te stellen is dat er dan veel mensen zijn die met zijn allen tegelijk als eerste op een terras willen gaan zitten. Hebben die politici nooit koeien gezien die na de winter voor het eerst weer de wei in mogen? Die gaan ook niet omstebeurt eventjes kijken of pas een paar dagen later de wei in.
Dit noem ik spijkers op laag water zoeken. Dus als je bepaald gedrag wel kon zien aankomen dan mag je er niets meer van zeggen? Ik vind het niet meer dan terecht dat beleidsmakers opmerkingen plaatsen om mensen proberen scherp te houden.
Er waren zeker mensen die wellicht best het bezoek de milieustraat hadden kunnen uitstellen. Al zou er maar een kleine groep zijn die door zo'n opmerking denkt: "Ach, je hebt eigenlijk wel gelijk. Die garage uitruimen komt later wel.", dan heb je toch al winst? Waarom is daar een opmerking over plaatsen zo'n probleem?
Idem met de horeca. Dat mensen zich achterlijk zouden gaan gedragen kon je inderdaad wel uittekenen, maar mensen er dan even aan herinneren dat ze het doen lijkt mij niet meer dan terecht.
Ik zie de parallellen wel met de wijzigende afvalinzameling. In theorie heel mooi, maar in de praktijk werkt dat helemaal niet omdat mensen nu eenmaal geen zin/tijd/geld/mogelijkheden hebben om alles apart te bewaren of naar de milieustraat te brengen, ze geen invloed hebben op de verpakkingen die ze kopen in de supermarkt en noem maar op.
Als je minder verpakkingen bij het afval wil dan moet je dat niet aan het eind aanpakken maar aan het begin. Iedere verpakking die niet in winkel ligt hoeft ook nooit weg gegooid te worden. Maar nee, de consument moet zogenaamd opgevoed worden terwijl die helemaal niet zo veel te kiezen heeft qua verpakkingen.
Ik zie andere parallellen. Er zijn nu eenmaal mensen die het altijd wel lastig vinden, of te veel werk, of er gewoon geen zin in hebben. Die mensen die oorzaken altijd buiten zichzelf zoeken en vinden dat alles extern opgelost moet worden. Mensen die dus amper moeite doen om mee te doen, of het nu scheiden of coronamaatregelen betreft.
Die mensen zijn niet je doelgroep, want die krijg je toch nooit echt mee. Je doelgroep is ook niet de mensen die vanzelf al heel fanatiek zijn, want die hebben geen stimulering nodig.
Je doelgroep is de middengroep die er enigszins onverschillig in staat maar vaak wel relatief makkelijk mee te bewegen is met wat kleine stimulans. Dat is over het algemeen verreweg de grootste groep en toevallig ook de groep die je hier amper zal treffen. Dat zijn de mensen die echt wel mee doen, wellicht niet perfect, maar de sturing helpt.