Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:00

Osxy

Holy crap on a cracker

DarkKnight schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:39:
Tja, wij hebben ondertussen al 5 rolcontainers staan. Dat past ook niet meer volledig op de plek die we daar een paar jaar geleden voor hadden uitgekozen. Helaas, dat is het beleid en gaat niet zomaar aangepast worden (behalve inderdaad stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen, maar aangezien we in een 'samenwerkingsgebied' wonen, is 1 gemeente niet volledig in controle).
Hier ook een samenwerkingsgebied.
Eigenlijk is het absurd hoeveel controle de gemeente over jou grond heeft. Het is hier ook niet eens dat het niet past in de plek die we hebben gekozen maar het past simpelweg niet, er is niet genoeg bestrating / lege ruimte zonder beplanting.

[ Voor 3% gewijzigd door Osxy op 03-06-2020 14:06 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:34
Tja, wij hebben ondertussen al 5 rolcontainers staan. Dat past ook niet meer volledig op de plek die we daar een paar jaar geleden voor hadden uitgekozen. Helaas, dat is het beleid en gaat niet zomaar aangepast worden (behalve inderdaad stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen, maar aangezien we in een 'samenwerkingsgebied' wonen, is 1 gemeente niet volledig in controle).
Wat voor containers dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:05

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

In ons vorige huis hadden we er drie (plastic, papier en GFT) maar in de plasticbak mocht dan weer geen blik.... en voor luiers was ook geen oplossing, dus uiteindelijk was de helft van al het afval grijs en dat moesten we drie (3) blokken verder in een ondergrondse container droppen met inderdaad zo'n pasje. Echt onzin, bovendien was er eentje achter ons huis waar we dan weer geen gebruik van mochten maken.

We wonen nu wat meer in een buitengebied waar we grijs, plastic en gft hebben. Karton moet je wegbrengen (naar je eigen vuurton in de achtertuin, eventueel :P) net als glas. Er is wel een punt in de buurt om dat te doen.

Maar hier mag blik wel weer in het plastic (scheelt een boel), ze halen alleen niet zo vaak op (meestal eens in de 2/3 weken een variant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:00
Hier hetzelfde probleem. Wij hebben het met de buurt 'opgelost' door de containers buiten de poort te zetten. De parkeerplekken zijn hier gelukkig bijzonder diep. Iedereen heeft ze dus achter de schutting staan. Nog steeds kan er een grote auto/busje parkeren. Ook staan de containers niet heel erg in het zicht hierdoor.

Wellicht een optie om ze niet op je eigen plaats te zetten?

edit: wij hoeven hier niet per keer te betalen en ook niet per kg. Ons maakt het dus ook niet zoveel uit als buren afval bij ons extra dumpen. Dit is natuurlijk wel een risicootje.

[ Voor 19% gewijzigd door Renzzie op 03-06-2020 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Grijs, Groen, PMD (oranje?) Oudpapier (blauw?) en misschien nog iets voor glas?

gok ik :')

gelukkig is het hier gewoon alleen een Zak in de ondergrondse...
PMD mag daar bij in
oud papier breng je naar de ondergrondse papier, (of richting scholen / verenigingen)
glas naar de glasbak
en groen daar hebben we niks meer voor :/

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

SMSfreakie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:52:
en groen daar hebben we niks meer voor :/
We hebben er nog eentje maar we hebben sinds kort een hakselaar waar we het tuinafval mee versnipperen en tesamen met het meeste GFT gaat dat op de composthoop :). Uiteraard moet je daar iets meer plek voor reserveren (ongeveer 3 containers aan ruimte :')). Wel weer fijn voor de planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Ik heb er drie;
Rest, GFT, Papier.

GFT en papier worden gratis geleegd; per keer dat Rest aan de straat wordt gezet betaal je een paar euro.

Als ik m'n best doe hoeft Rest maar eens in de twee maanden aan de straat, laatste tijd staat 'ie vaker aan de straat omdat de stort zo druk is dat ik wat meer in de restcontainer gooi.

Plastig moet in ondergrondse containers gegooid worden.

Ik vind het gigantisch bijzonder dat gemeenten zo erg uiteen lopen op dit gebied. De ene gemeente schaft diftar af omdat er te veel afval gedumpt wordt en mijn gemeente heeft het een jaar of anderhalf geleden ingevoerd en aangekondigd als de beste vinding sinds gesneden brood...

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:54:
[...]

We hebben er nog eentje maar we hebben sinds kort een hakselaar waar we het tuinafval mee versnipperen en tesamen met het meeste GFT gaat dat op de composthoop :). Uiteraard moet je daar iets meer plek voor reserveren (ongeveer 3 containers aan ruimte :')). Wel weer fijn voor de planten.
nouja ik heb ook niet echt tuin.. dus tuinafval is al nihil (net als de rest vd straat)
maar goed voor de mensen met huisdieren (knaagdieren vooral) is het denk ik wel lastiger :)
en de paar aardappelschillen etc die ik heb belanden gewoon in de grijze bak...

want ik denk niet dat ze t gaan waarderen als ik een compost bult begin :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bakken voor glas en papier vind ik overdreven, wat is er mis met een glas- en papierbak op de straathoek?

Zoiets zou met plastic ook moeten kunnen, denk ik, of zou dat stinken?
Moeten mensen plastic eerst afspoelen, eigenlijk? (hier wordt plastic niet apart ingezameld, maar achteraf gesorteerd, dus weet niet hoe dat gaat).

[ Voor 4% gewijzigd door anandus op 03-06-2020 13:56 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik heb jouw topic gemerged @Osxy met Afvalinzameling gemeentes

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:56:
Bakken voor glas en papier vind ik overdreven, wat is er mis met een glas- en papierbak op de straathoek?

Moeten mensen plastic eerst afspoelen, eigenlijk? (hier wordt plastic niet apart ingezameld, maar achteraf gesorteerd, dus weet niet hoe dat gaat).
volgens mij hoor je dat "schoon" aan te leveren.. maar uh ik ga echt niet m'n verpakkingen van vlees etc nog even uitspoelen... sowieso is dat vaak een vettige bedoeling..
houd het riool niet van..
houd de WZI niet van..
houd t drinkwater bedrijf niet van

maar gelukkig heb ik ook de luxe dat ze het wel NA sorteren bij de Omrin

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Wij hebben nu een plastic zak, uit eigen belang (hangt binnen) gaat er alleen schoon plastic in. Scheiden dus niet helemaal 100% maar anders hangt die zak er 2 weken, kan je voorstellen wat dat met vlees sappen doet.
Renzzie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:52:
Hier hetzelfde probleem. Wij hebben het met de buurt 'opgelost' door de containers buiten de poort te zetten. De parkeerplekken zijn hier gelukkig bijzonder diep. Iedereen heeft ze dus achter de schutting staan. Nog steeds kan er een grote auto/busje parkeren. Ook staan de containers niet heel erg in het zicht hierdoor.

Wellicht een optie om ze niet op je eigen plaats te zetten?
Hebben we helaas niet en de steeg niet breed genoeg om ze daar te zetten zonder doorgang te blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:10
Sinds vorige week 3 containers: grijs, groen en oranje. Die oranje container heb ik zelf online gekocht, nadat voor de zoveelste keer de zak met PMD afval door een kat aan stukken was gescheurd. De volle PMD zakken gaan nu de container in.

Oud papier wordt 1x per maand opgehaald en glas brengen we zelf naar de glasbak. Vind het prima zo.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Hier nog steeds het belachelijke systeem van meer dan een euro per restafvalzak betalen en die aan de straat zetten. Er zijn gewoon straten/complexen waar die zakken dagenlang op straat staan. Met name in deze temperaturen echt smerig.

Afvalstoffenheffing omlaag (je betaalt per zak), maar OZB gaat toch mooi omhoog. En dat gaat de komende jaren alleen maar erger worden. Vraag me af of gemeentes überhaupt een impuls of zelfs maar een limiet hebben om de belastingen laag te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Osxy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 14:05:
Wij hebben nu een plastic zak, uit eigen belang (hangt binnen) gaat er alleen schoon plastic in. Scheiden dus niet helemaal 100% maar anders hangt die zak er 2 weken, kan je voorstellen wat dat met vlees sappen doet.
Die bakjes (en andere dingen die na verloop van tijd gaan stinken) doe ik in de plastic zakken van het brood en knoop ik daarna dicht. Dat scheelt enorm. Dat moet je natuurlijk niet per bakje apart doen (of wel als je heel veel brood eet). Maar per dag (of twee dagen). Meestal moet ik eens in de zoveel tijd alsnog lege broodzakken weg gooien zonder dat ik er eerst iets in stop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:05:
Hier nog steeds het belachelijke systeem van meer dan een euro per restafvalzak betalen en die aan de straat zetten. Er zijn gewoon straten/complexen waar die zakken dagenlang op straat staan. Met name in deze temperaturen echt smerig.

Afvalstoffenheffing omlaag (je betaalt per zak), maar OZB gaat toch mooi omhoog. En dat gaat de komende jaren alleen maar erger worden. Vraag me af of gemeentes überhaupt een impuls of zelfs maar een limiet hebben om de belastingen laag te houden?
In Arnhem is de gemeente 80 cent gaan heffen voor een 60 liter restafvalzak. Groots aangekondigd hoeveel we gingen besparen want iedereen gaat toch minder storten? Hoera! Mooie folders en posters overal. 80 cent voor 60 liter, zegt het voort!

Een week later een brief: alle ondergrondse containers worden verkleind van 60 naar 30 liter. Prijs blijft hetzelfde. Groetjes!

Hufters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Verwijderd Ik begrijp er vast te weinig van. Als je per zak moet betalen heb je toch juist geen ondergrondse containers waar die in moeten? Het hele idee van speciale zakken is juist dat alleen die worden meegenomen door de vuilniswagen.

In een ondergrondse container kan je iedere zak gooien die je wil. Sterker nog, je hoeft niet eens een zak te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenE schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:07:
@Verwijderd Ik begrijp er vast te weinig van. Als je per zak moet betalen heb je toch juist geen ondergrondse containers waar die in moeten? Het hele idee van speciale zakken is juist dat alleen die worden meegenomen door de vuilniswagen.

In een ondergrondse container kan je iedere zak gooien die je wil. Sterker nog, je hoeft niet eens een zak te gebruiken.
Je betaalt 80 cent elke keer als je de container open doet. Er komt een website dat je dubbel open doen of blokkades kan melden maar afwachten hoe dat gaat lopen.

De opening bij de container is dus met de helft verkleind :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Yucon

*broem*

Sterker nog, dat is hier gewoon het geval :*)

en wij hebben weer een losse papierkliko..

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 03-06-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
XyritZz schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:55:
...per keer dat Rest aan de straat wordt gezet betaal je een paar euro....
Hoe voorkom je dat anderen afval in jouw container gooien? Slot? En hoe weet de gemeente welke container van wie is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Roenie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:39:
[...]
Hoe voorkom je dat anderen afval in jouw container gooien? Slot? En hoe weet de gemeente welke container van wie is?
Voorkomen doe je niet. Herkennen is simpel, zit een chip in de bak verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Osxy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Voorkomen doe je niet. Herkennen is simpel, zit een chip in de bak verwerkt.
Lekker dan. Een tijdje geleden hebben we een nieuwe bak gekregen maar die had iemand anders na de eerste leging al weer meegenomen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Roenie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:43:
[...]
Lekker dan. Een tijdje geleden hebben we een nieuwe bak gekregen maar die had iemand anders na de eerste leging al weer meegenomen |:(
Is gewoon diefstal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:18
Roenie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:43:
[...]
Reken maar dat die bak bij de volgende leging weer netjes gevuld aan de straat staat. Neem ‘m dan vol mee naar huis en maak er melding van bij de afvalverwerker. Ze sturen graag iemand om de inhoud uit te laten pluizen en de ‘dader’ te bekeuren.

Lekker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13:10
Wist je dat er mensen zijn die bij vergissing de verkeerde bak meenemen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dat hoeft niet natuurlijk. Kan ook gewoon een vergissing zijn.
Napsju schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:08:
[...]

Reken maar dat die bak bij de volgende leging weer netjes gevuld aan de straat staat. Neem ‘m dan vol mee naar huis en maak er melding van bij de afvalverwerker. Ze sturen graag iemand om de inhoud uit te laten pluizen en de ‘dader’ te bekeuren.
Ik heb gewoon een andere bak meegenomen. Mijn punt was meer dat ik in het laatste jaar al enkele malen een andere bak heb mee moeten nemen. Als je per leging moet betalen dan zouden dergelijke dingen expres kunnen gebeuren. Dan moet je dadelijk ‘jouw’ bak nog gaan bewaken 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Het probleem doorschuiven naar een ander, daar wordt het beter van. :D
Had ik ooit ook, mijn bak was ook weg en later ineens weer terug, daarna weer weg en toen zag ik hem bij de buuv staan. Die had hem maar gepakt want die van haar was ook weer weg, ja nee zo gaat 'ie lekker.
Maar goed, formuliertje invullen en ik kon een nieuwe mee krijgen bij de gemeente. Daarna postcode en huisnummer erop gespoten en nooit meer gezeur gehad.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:23:
Het probleem doorschuiven naar een ander, daar wordt het beter van. :D
Had ik ooit ook, mijn bak was ook weg en later ineens weer terug, daarna weer weg en toen zag ik hem bij de buuv staan. Die had hem maar gepakt want die van haar was ook weer weg, ja nee zo gaat 'ie lekker.
Maar goed, formuliertje invullen en ik kon een nieuwe mee krijgen bij de gemeente. Daarna postcode en huisnummer erop gespoten en nooit meer gezeur gehad.
Dat zal best, maar ik ga echt niet bij de hele straat alle tuinen af om ' mijn' bk te zoeken. Daarnaast, zolang er niet per leging betaald hoeft te worden maakt het op niet echt uit elke bak je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:33:
[...]
Dat zal best, maar ik ga echt niet bij de hele straat alle tuinen af om ' mijn' bk te zoeken. Daarnaast, zolang er niet per leging betaald hoeft te worden maakt het op niet echt uit elke bak je gebruikt.
Lekkere buurt wordt het als iedereen er zo over denkt. ;)

Maar de kans is ook nog aanzienlijk dat het niet eens in je eigen straat is. Twee blokken verderop vallen bij ons in een andere zone en die hebben dan precies een ander schema, dan had je ook van die figuren die met hun bak twee straten verder gingen om hem daar ergens tussendoor te laten legen omdat hij al vol was.
Daarnaast had je ook veel kleinere bedrijfjes of grotere gezinnen die gewoon bakken achterover drukken om er één extra te hebben terwijl dat volgens de regels niet echt mag.

Sinds de bakken een serienummer en scancode hebben is dat soort geneuzel toch wel minder geworden, ook al doen ze volgens mij nog niets met die scancodes. :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:56

Veel, het straatbeeld wordt een zootje met overal openbare containers. Wij hebben een OPK bak en het is ideaal, zeker met al die pakketjes..

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:37:
[...]

Lekkere buurt wordt het als iedereen er zo over denkt. ;) ...
Zolang ze een andere bak laten staan heb ik er niet zo'n problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Laatst online: 17-09 23:50

odan

The dark side is within all!

[...]

Sinds de bakken een serienummer en scancode hebben is dat soort geneuzel toch wel minder geworden, ook al doen ze volgens mij nog niets met die scancodes. :?
Volgens mij stopt dat juist het plaatsen in een andere zone. de otto word gescand als die geleegd wordt dus als je hem 2 dagen later op de hoek van de straat zet waar dus dan geleegd wordt de otto geweigerd.

Ook eindelijk bevestiging dat we de nieuwe otto voor plastic krijgen (vanaf 2021 geen zakken meer *O* )

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Laatst online: 12:18
odan schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:57:
[...]
Ook eindelijk bevestiging dat we de nieuwe otto voor plastic krijgen (vanaf 2021 geen zakken meer *O* )
Wij hebben ook een container voor plastic maar gebruiken die eigenlijk nooit. Mede omdat die maar eens per drie weken geleegd wordt. Precies één straat verderop hebben ze wél die plastic zakken en die halen ze elke week op een vaste dag op. Scheelt ons veel stank, ik kan meer plastic / blik kwijt dan er in die kleine container past en ik hoef de container niet meer binnen te halen. Win-win!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:01

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Verwijderd schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:31:
[...]

In Arnhem is de gemeente 80 cent gaan heffen voor een 60 liter restafvalzak. Groots aangekondigd hoeveel we gingen besparen want iedereen gaat toch minder storten? Hoera! Mooie folders en posters overal. 80 cent voor 60 liter, zegt het voort!

Een week later een brief: alle ondergrondse containers worden verkleind van 60 naar 30 liter. Prijs blijft hetzelfde. Groetjes!

Hufters.
Inderdaad een rotstreek. En de uitleg erbij is natuurlijk helemaal triest; die argumenten zijn overduidelijk niet de echte reden van de prijsverhoging (dat is namelijk dat het tarief niet kostendekkend was omdat SUEZ 200 KM zeult met je afval richting Duitsland en dat kost wat; dat was vast nog niet bekend toen ze de aanbesteding wonnen).

Maar het moet gezegd worden: het is wel een mooi systeem. Afval uit het zicht en stankvrij in een container is nog altijd beter dan de zakken op een enorme berg op de stoep, met vliegen, ratten en volgevreten katten tot gevolg.

Zeg maar zoals in Nijmegen het geval is met die dure groene vuilniszakken (á EUR 1,10 per stuk).

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Kuusj schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:46:
[...]

5? Hoe kan dat dan? Wij hebben een grijze, een groene (al sinds mensenheugenis), en sinds een aantal jaar een PMD zak waar we plastic en blik in kunnen doen wat voor niks opgehaald wordt.
Restafval, papier, plastic en 2x GFT (die tweede is eigen keuze, maar hier in de straat de standaard vanwege grote hoeveelheid tuinafval).
Trouwens bij ons moet blik apart naar de glasbak, welke getransformeerd is in een glas/blikbak.

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:28:
Maar het moet gezegd worden: het is wel een mooi systeem. Afval uit het zicht en stankvrij in een container is nog altijd beter dan de zakken op een enorme berg op de stoep, met vliegen, ratten en volgevreten katten tot gevolg.
Ik zal je uit de droom helpen. Als die container vol is pleuren mensen het er gewoon naast. Heb je precies hetzelfde ontsierende, onhygiënische probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

Napsju schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 00:31:
[...]

Wij hebben ook een container voor plastic maar gebruiken die eigenlijk nooit. Mede omdat die maar eens per drie weken geleegd wordt. Precies één straat verderop hebben ze wél die plastic zakken en die halen ze elke week op een vaste dag op. Scheelt ons veel stank, ik kan meer plastic / blik kwijt dan er in die kleine container past en ik hoef de container niet meer binnen te halen. Win-win!
zakken worden hier nu 2 wekelijks opgehaald. de otto zal 4 wekelijks (net als papier) gedaan worden.

Ga wel een beetje zakken inslaan voor de deadline zodat mocht ik een keertje te veel hebben ik het altijd nog naar de supermarkt (dichtstbijzijnde plek) kan brengen. maar als ik nu kijk naar de hoeveelheid die we 2 wekelijks hebben gaat dit makkelijk passen in de otto (wel een 240 liter dus misschien dat die van jullie kleiner is? )

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
Roenie schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:39:
[...]
Vol aan de straat zetten. Als iemand er nog iets bij propt, so be it. Die 4 euro ben ik dan toch al kwijt.

Als iemand er na het legen meteen weer iets in gooit dan is het wel lullig natuurlijk. Nog niet meegemaakt, maar dan zou ik in staat zijn de bak op straat nog even op z'n kop te zetten.

Denk niet dat dat ooit gaat gebeuren trouwens, als je afval in een ander z'n zwarte container wil dumpen dan kan je het net zo goed in de plastic bak gooien. Dan ben je er ook op een niet al te nette manier vanaf maar dan wel met 0 risico op gezeur.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
XyritZz schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:33:
Die 4 euro ben ik dan toch al kwijt.
Tot er vervelendebehulpzame buurkinderen komen die alle bakken aan straat zetten van de mensen die het waren "vergeten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Vol aan de straat zetten. Als iemand er nog iets bij propt, so be it. Die 4 euro ben ik dan toch al kwijt.

Als iemand er na het legen meteen weer iets in gooit dan is het wel lullig natuurlijk. Nog niet meegemaakt, maar dan zou ik in staat zijn de bak op straat nog even op z'n kop te zetten.

Denk niet dat dat ooit gaat gebeuren trouwens, als je afval in een ander z'n zwarte container wil dumpen dan kan je het net zo goed in de plastic bak gooien. Dan ben je er ook op een niet al te nette manier vanaf maar dan wel met 0 risico op gezeur.
Volgens mij ging het er om dat de bakken publiekelijk toegankelijk zijn, ook al staan ze niet op de plaats voor lediging. Bij ons is dat ook, alle bakken staan gewoon tegen de schuur aan de straatkant, maar omdat wij niet per lediging betalen is dat geen probleem. Hooguit een incidentele voorbijganger die er wat in gooit, uiteraard restafval in je PMD-bak, asociaal volk.
Alhoewel, het is één keer per jaar een probleem, namelijk wanneer ze de hele wijk vol tokkies laden. Tijdens de jaarlijkse rommelmarkt kan je je bakken beter dicht spijkeren, anders krijg je van die figuren die van buiten de wijk bij jou een plekje pakken om hun meuk te verkopen en dan de restzooi achter laten als je niet op let. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 19:59
[...]

Bij mij heeft iemand dat wel eens geflikt. Bak buitengezet, kom je hem 's avonds terug naar binnen halen zitten er meerdere niet eigen vuilniszakken in, tot de helft gevuld 8)7. Makkelijk te herkennen omdat Brabantia merkzakken gebruiken.

Wat doe je dan inderdaad, bak op de kant, vuilniszakken op de stoep gedeponeerd achterlaten. Tegen hier 7 euro per lediging, ga ik dus echt niet voor een ander zitten betalen. Uiteraard jammer dat je niet weet wat de verdere uitkomst is, maar ik hoop dat iemand toch echt een dikke prent heeft gehad om het af te leren.
Wij hebben er op dit moment 3 staan, bij ons nog wel ruimte voor uitbreiding tot meer, staan namelijk buiten de tuin achter in het slop. Binnen de gemeentebosjes voor iedere woning een uitsparing waar met gemak wel 5 containers zouden kunnen passen. Vermoedelijk met vooruitziende blik gemaakt. Vier jaar geleden was er namelijk nog maar slechts 1 container. Daar kwam toen een papiercontainer bij. En recentelijk een GFT bak bijgekomen.

Binnen de plastic recycling zakken mogen sinds ongeveer een jaar nu ook drinkverpakkingen en nog een aantal andere zaken. De ophaalfrequentie is daarmee ook toegenomen tot om de week in plaats van eens per 4 weken. Het zou mij niet verbazen als dit de volgende bak hier zal gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:28:
[...]

Zeg maar zoals in Nijmegen het geval is met die dure groene vuilniszakken (á EUR 1,10 per stuk).
Hier in de gemeente zijn we van 10 zakken 10€ op 1 juni naar 15€ gegaan.
Restafval, 50l zakken
Wat wel verbeterd is, zijn de plastic-zakken, die waren nog dunner dan boterhamzakjes, dus bij het eerste stuk plastic gescheurd, is nu een dikkere soort, en 60l

De afvalophalers zijn niet zo subtiel, die slingerden de te dunne zakken in de wagen, en daarna de halve straat bezaaid, want opruimen doen ze niet aan.
Pas na foto's en filmpjes bij de klachten 'heterdaadjes' werden ze aangesproken.
Ik vermoed dat de uitkomst was "dikkere zakken" - maargoed .. er is minder zwerfplastic op straat, dus there is that

Het is wel zuur, dat alle zakken en de GFT in dezelfde kiepwagen gaan, maar als er 'verkeerd' plastic in een plastic zak zit, laten ze hem liggen.
Zo hebben we Oostblokwerkers, die maanden aan een stuk hun normale KOMO aan straat gezet hadden, wat niet meegenomen werd, maar die werden dan weer door de gemeentewerken opgepikt.
Tot 'wij' betalende zaklopers dit ook gingen doen, toen stonden de BOA's aan de deuren.
( er zijn altijd minder slimme mensen, die enveloppen weggooien :+ )

Nu staat er voor die eerste groep een container bij hun woning, en hun werkgever laat die wekelijks legen ( dure grap )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:32
3 bakken en plastic inzamelzakken hier.
-GFT
-Grijze
-Papier

De plastic verzamel zakken, worden wekelijks opgehaald het overige om de twee weken en papier maandelijks. Alles wordt overigens met vieze vervuilende diesels opgehaald.
Inmiddels dus op eigen grond een bonte verzameling aan bakken. (Regenton staat er nog eens naast).

Je hoeft overigens het plastic, drinkbakken etc niet schoon te spoelen voor ze de zak in gaan. Dan is het nihile milieu effect namelijk helemaal weg.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:36
Godverdegloeiende :(
Dat wordt pampers de groene bak in gooien 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NioOGguK50okc655cqQdUqrd2Yw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QNbfaM3IorWr6yI7FdDrWHWh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12:50
robkrekel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:44:
[Afbeelding]
En zo slaan ze de plank weer compleet mis.

Want 4x 25KG is net zoveel afval als 1x 100kg (8>
Je moet het alleen meer aanstampen, maar het wordt er niet minder van.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Luiers moeten bij ons sowieso in de groene bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Luiers in groen? Hoe zijn die biologisch afbreekbaar dan? Ja, de inhoud, maar de rest :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[Afbeelding]
Wat een lam excuus "verbrandingsheffing". De HVC (de verantwoordelijke voor de verbranding in Anna Palowna) weet al bijna niet waar ze het afval vandaan moeten slepen om op vol vermogen te blijven branden. Daarnaast krijgen zij ook geld voor de warmte die zij produceren (warmtenet) en elektriciteit die zij het net op gooien. Het is gewoon een verkapte manier van belasting heffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 10:47

FreakNL

Well do ya punk?

Tjee wat een prijzen zie ik hier voorbij komen zeg.

Wij hebben geen kliko’s (blij toe), gewoon ondergrondse containers (gft/glas/papier/rest). En het plastic hoort bij “rest”.

Betaal ik niks voor (ja afvalstoffenheffing) en de containers hebben ook geen pasje ofzo.

Betalen jullie dan naast de zakken/leging ook nog afvalstoffenheffing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Skyaero schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:56:
[...]

Wat een lam excuus "verbrandingsheffing". De HVC (de verantwoordelijke voor de verbranding in Anna Palowna) weet al bijna niet waar ze het afval vandaan moeten slepen om op vol vermogen te blijven branden. Daarnaast krijgen zij ook geld voor de warmte die zij produceren (warmtenet) en elektriciteit die zij het net op gooien. Het is gewoon een verkapte manier van belasting heffen.
Dat is het sowieso. Het feit dat gemeentes afvalverwerkes moeten betalen omdat ze te weinig afval aanleveren... 8)7

Hier in het dorp zijn ze een enquête gestart om tips te krijgen hoe we minder restafval kunnen aanbieden. De gemeente wil van doelstelling 100kg per persoon naar 35kg per persoon over twee jaar. Afgelopen jaar zat men op 87, dus ze willen dat iedereen binnen twee jaar meer dan de helft minder gaat weggooien. Ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar denken te krijgen...
FreakNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:57:
Tjee wat een prijzen zie ik hier voorbij komen zeg.

Wij hebben geen kliko’s (blij toe), gewoon ondergrondse containers (gft/glas/papier/rest). En het plastic hoort bij “rest”.

Betaal ik niks voor (ja afvalstoffenheffing) en de containers hebben ook geen pasje ofzo.

Betalen jullie dan naast de zakken/leging ook nog afvalstoffenheffing?
Hier een vast bedrag van 90 euro per jaar, plus 15 euro voor een grijze kliko (240l) en 4 euro voor een groene (240l). Dus we moesten wel ff wennen, oude gemeente was gewoon vast tarief dus ging elke twee weken de grijze naar buiten. Dat doen we hier niet meer.

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
robkrekel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:51:
Luiers in groen? Hoe zijn die biologisch afbreekbaar dan? Ja, de inhoud, maar de rest :o
Ondanks dat het ook HVC is zijn er dus regionale verschillen; RodeStabilo in "Afvalinzameling gemeentes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 10:47

FreakNL

Well do ya punk?

Is dat 15 euro per keer @Bra-Jo ?

/edit
Aan de andere kant, ik betaal nu 270 per jaar(net Ff gechecked), dus dat is ook niet goedkoop ;)

[ Voor 79% gewijzigd door FreakNL op 19-08-2020 09:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

FreakNL schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:08:
Is dat 15 euro per keer @Bra-Jo ?

/edit
Aan de andere kant, ik betaal nu 270 per jaar(net Ff gechecked), dus dat is ook niet goedkoop ;)
Yep. En hij wordt om de week opgehaald, dus als je 'm iedere ronde buiten zet, betaal je 480 euro per jaar. :X
Edit: en als je de groene er ook nog bij zet, 584 euro per jaar. (y)

Dus hier gaat ie zo weinig mogelijk de deur uit, liever een keer extra aanstampen zo lang het er niet vanzelf uitvalt.

[ Voor 36% gewijzigd door Bra-Jo op 19-08-2020 09:16 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
RodeStabilo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:05:
[...]

Ondanks dat het ook HVC is zijn er dus regionale verschillen; RodeStabilo in "Afvalinzameling gemeentes"
Volgens mij gaat het groen afval van Hollands Kroon de vergister in in Medemblik of Alkmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik kom uit een gemeente waar ik betaalde:

€177 / jaar voor een (grote 240L) grijze kliko
€ 7,20 per leging grijze kliko

Dus als je hem elke 3 weken aan de straat zet: €551/jaar.
Die gemeente had ~105kg restafval per bewoner per jaar.

Nu ben ik verhuisd naar een “groene” gemeente, en betaal ik:

€1,10 per 50L huisafvalzak. 1 per week = €57/jaar.
Er is geen jaarlijkse last zoals afvalstoffenheffing.

Deze gemeente heeft 92kg restafval per inwoner per jaar. Plastic en rest zit in betaalde zakken (papier en GFT in gratis kliko, gratis geleegd). Kliko heb ik zelf eenmalig aangeschaft (want die stinkende zakken hoef ik niet in mijn schuur). Kosten op MP: €20.
Een keer in de twee weken plastic en rest zakken aan straat. Staat niet erg netjes, en de vogels pikken wel eens een zak open. Na het ophalen komt er een veegwagen achteraan welke de reststukken opveegt.

Zelf vind ik het systeem met zakken een stuk minder fijn (sjouwen met stinkende zakken, vooral nu we nog luiers hebben). Maar het is ook een stuk goedkoper, en mensen scheiden blijkbaar wel beter (zo’n 10% restafval minder).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[Afbeelding]
Ik kan je nu al vertellen hoe dit afloopt: volgend jaar komen ze er achter dat veel meer mensen dan verwacht een korting krijgen, en gaan de tarieven omhoog.
De verbrandingsheffing op die 70 kg restafval die ze willen besparen is iets van 3 euro per jaar. Die chip plaatsen kost een veelvoud per container, dus de kosten gaan hoe dan ook flink stijgen.

Ik zou ondertussen wel willen dat de papiercontainer vaker geleegd wordt! Groen zit bijna nooit vol en wordt elke 2 weken geleegd, papier eens per 4 weken. Een paar online bestellingen en hij zit vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 21:58
Hier in de gemeente heeft iedereen een papier, PMD en GFT container, het ophalen daarvan zit verwerkt in de gemeentelijke belastingen. Iedere woonplaats heeft vervolgens meerdere ondergrondse containers voor rest afval, waar je zo'n pasje voor hebt, en dat kost je x aantal centen bij iedere zak.

Nu gaan ze vanaf volgende maand strenger controleren want wat blijkt nou, de meeste mensen flikkeren hun restafval bij het plastic, inclusief ikzelf. Zal mij benieuwen hoe ze dat gaan controleren.

Een pizzadoos hoort ook bij restafval als daar 2 vlekjes tomatensaus op zitten 8)7

https://www.gelderlander....l-in-onmogelijk~a0a576f1/
Een tweede kritische kanttekening is de kwaliteit van het afval in met name de oranje afvalbakken. Het PMD is steeds vaker vervuild met materiaal dat er niet in hoort. Dat is ook zo bij het restafval, waar soms 60 procent ander afval in zit.

Handhavers gaan het komend jaar de afvalbakken controleren. De boa’s mogen in de containers ‘wroeten’ om te checken of iedereen zich aan de regels houdt. Daarbij kunnen straffen worden uitgedeeld. Afvalcoaches gaan inwoners helpen om het afval goed te scheiden.
We moesten toch zuinig doen met water? Moet ik dan ieder stukje plastic eerst gaan afwassen?

[ Voor 47% gewijzigd door FastFred op 19-08-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
RemcoDelft schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:14:
Ik zou ondertussen wel willen dat de papiercontainer vaker geleegd wordt! Groen zit bijna nooit vol en wordt elke 2 weken geleegd, papier eens per 4 weken. Een paar online bestellingen en hij zit vol.
Kwestie van de dozen helemaal open snijden en plat vouwen. Dan kan je heel wat online bestellen voordat die vol zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
FastFred schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:11:
We moesten toch zuinig doen met water? Moet ik dan ieder stukje plastic eerst gaan afwassen?
Je moet ook je handen kapotwassen volgens Rutte, en op hetzelfde moment klaagden waterbedrijven dat ze 7% meer verkochten. Rare jongens, die nutsbedrijven!
Plastic afval hoeft niet schoon te zijn. Ik wens de boa die mijn groencontainer gaat inspecteren trouwens veel succes :+ Zijn ze nu echt verbaasd dat mensen afval in de verkeerde container dumpen als ze de restafvalcontainer weghalen? Dat kon je jaren geleden al zien aankomen, mensen zijn bereid 9 euro extra te betalen per keer dat-ie geleegd wordt, en dan komt er een ambtenaar die het gemak wel even afpakt.
Ik heb me al meerdere keren opengehaald door scherpe dingen die door vuilniszakken heen prikken. En laat dat nou een van de redenen zijn waarom in het verleden voor minicontainers is gekozen!

Leuk artikel in de Gelderlander: eerst jarenlang zeggen dat we geen restafval moeten hebben en dat alles herbruikbaar is, en vervolgens klagen dat 1 op de 5 geen restafval meer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
LordSinclair schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Kwestie van de dozen helemaal open snijden en plat vouwen. Dan kan je heel wat online bestellen voordat die vol zit.
Dat doe ik al natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:37:
Zijn ze nu echt verbaasd dat mensen afval in de verkeerde container dumpen als ze de restafvalcontainer weghalen?
Lijkt mij niet dat ze verbaasd zijn hoor. Ook zij weten dat die mensen het daarvoor waarschijnlijk ook al niet zo nauw namen met de gewenste scheiding, je zult altijd dissonanten hebben en elk scenario levert weer andere klachten op.
Het blijft in die zin een spel om uit te vogelen hoe je de resultaten zo goed mogelijk krijgt. De noodzakelijke aanpak kan best wel eens flink verschillen per regio of zelfs wijk(deel).
Ik heb me al meerdere keren opengehaald door scherpe dingen die door vuilniszakken heen prikken. En laat dat nou een van de redenen zijn waarom in het verleden voor minicontainers is gekozen!
Scherpe dingen in een zak is dan ook gewoon een gebruikersfout. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Laatst online: 11:48
[...]

Lekkere buurt wordt het als iedereen er zo over denkt. ;)

Maar de kans is ook nog aanzienlijk dat het niet eens in je eigen straat is. Twee blokken verderop vallen bij ons in een andere zone en die hebben dan precies een ander schema, dan had je ook van die figuren die met hun bak twee straten verder gingen om hem daar ergens tussendoor te laten legen omdat hij al vol was.
Daarnaast had je ook veel kleinere bedrijfjes of grotere gezinnen die gewoon bakken achterover drukken om er één extra te hebben terwijl dat volgens de regels niet echt mag.

Ik doe dit soms ook (bak aanbieden in andere zone). Die ophaaldienst komt in mijn straat soms krankjorum vroeg. Officieel mag je 'm pas om 8:00 aan de straat zetten. Ik weet niet wat de gemeente dacht, maar niet iedereen heeft hetzelfde ritme en werktijden. Dus het gebeurt regelmatig als ik uit bed kom dat de bak al is geleegd. Gelukkig is daar de wijk aan de overkant. Daar komen ze een dag later ophalen volgens een wat vriendelijker schema. Dus dan rol ik ff met m'n bak over het speelveld en zet 'm daar klaar. Daar benadeel ik toch niemand mee? Theoretisch zou ik dit ook kunnen doen als ik veel afval heb, gewoon 2x aanbieden. Maar ik neem aan dat als je per leging betaalt, dat je dan gewoon een factuur krijgt voor 2x legen.

Overigens ben ik absoluut tegen factureren per leging. Het is idioot om te denken dat mensen wel minder afval zullen hebben als het duurder wordt om er vanaf te komen. Alleen mensen die op een kantoor zitten kunnen zoiets bedenken. Het is volkomen logisch dat mensen in die gemeentes afval dumpen of het in de verkeerde container aanbieden. Asociaal misschien, maar logisch. Je kunt afval niet wegtoveren.

Als we echt met z'n allen minder afval willen produceren dan moet je dat bij de producenten aanpakken (meer verpakking om een product -> meer belasting) en goedkope weggooitroep maken -> meer belasting. Dat leidt er automatisch toe dat weggooitroep duurder wordt en mensen eerder kwalitatief goede producten zullen kopen waar ze langer mee kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
PhilipsFan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:58:
Overigens ben ik absoluut tegen factureren per leging. Het is idioot om te denken dat mensen wel minder afval zullen hebben als het duurder wordt om er vanaf te komen. Alleen mensen die op een kantoor zitten kunnen zoiets bedenken. Het is volkomen logisch dat mensen in die gemeentes afval dumpen of het in de verkeerde container aanbieden. Asociaal misschien, maar logisch. Je kunt afval niet wegtoveren.
Dit dus. Dat wordt een zootje, en wellicht is het aso, ik weet bijna zeker dat het hier op het platteland een grote dump van vuiliszakken gaat worden.

De restafvalbak wordt nu slechts 1 keer per maand geleegd, en dat is al een crime. Laat staan dat je er dan ook extra voor moet gaan betalen. Dan gaat alles wat stinkt niet meer in de grijze bak, maar dat gaat andere wegen vinden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

robkrekel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:10:
[...]

Dit dus. Dat wordt een zootje, en wellicht is het aso, ik weet bijna zeker dat het hier op het platteland een grote dump van vuiliszakken gaat worden.

De restafvalbak wordt nu slechts 1 keer per maand geleegd, en dat is al een crime. Laat staan dat je er dan ook extra voor moet gaan betalen. Dan gaat alles wat stinkt niet meer in de grijze bak, maar dat gaat andere wegen vinden.....
Dat zie je hier in de buurt ook. Buurgemeente telt bij de milieustraat 8 euro ofzo voor een (kleine) aanhanger rommel. Best schappelijk, want in onze gemeente tellen ze zonder blikken of blozen 80 cent per kilo... Dus toen de buurgemeente adrescontroles instelde eind vorig jaar, zag je hier in de buurt ineens drie keer zoveel zwerfafval in de berm en langs landweggetjes. ;(

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Bra-Jo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

Dat is het sowieso. Het feit dat gemeentes afvalverwerkes moeten betalen omdat ze te weinig afval aanleveren... 8)7

Hier in het dorp zijn ze een enquête gestart om tips te krijgen hoe we minder restafval kunnen aanbieden. De gemeente wil van doelstelling 100kg per persoon naar 35kg per persoon over twee jaar. Afgelopen jaar zat men op 87, dus ze willen dat iedereen binnen twee jaar meer dan de helft minder gaat weggooien. Ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar denken te krijgen...

[...]

Hier een vast bedrag van 90 euro per jaar, plus 15 euro voor een grijze kliko (240l) en 4 euro voor een groene (240l). Dus we moesten wel ff wennen, oude gemeente was gewoon vast tarief dus ging elke twee weken de grijze naar buiten. Dat doen we hier niet meer.
Sterker nog in het geval van HVC zijn de gemeentes eigenaar. Dus ze hebben baat bij draaien van de verbrandingsovens vanwege de electra en warmte opwekking...
De eigenaren van HVC zijn 44 gemeenten en 6 waterschappen uit Noord-Holland, Zuid-Holland, Flevoland en Friesland.
https://www.hvcgroep.nl/ons-verhaal/onze-aandeelhouders

[ Voor 4% gewijzigd door Osxy op 19-08-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

LordSinclair schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Karton is een bitch; het vult gigantisch de container. Wat echt helpt is de doos niet alleen uitvouwen, maar even in de regen laten liggen (of op een andere manier echt doorweekt maken). Dan is de gehele golfstructuur in golfkarton weg waardoor het papier is geworden. Dan kun je 'm gewoon strak oprollen en wegooien, en kun je echt heel erg veel kwijt in een gewone container. Zelfs de doos van een magnetron nemen dan amper tot geen ruimte in.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Osxy schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:32:
Vrijwel iedereen heeft wel zo'n stinkende bak in de tuin staan.
Toen wij onze nieuwbouw woning kochten kregen we te horen dat we tijdelijk grijs+groen zouden krijgen maar de grijze bak kon worden omgewisseld voor een pasje van de ondergrondse container zodra deze geplaatst was.

Wij blij, scheelt in de tuin aangezien onze voor- en achtertuin niet enorm zijn. Hierop de tuinen ingericht, ruimte gereserveerd voor groen + wat ruimte om tijdelijk zak neer te zetten voor we deze naar de ondergrondse container brengen.

Fast forward ruim jaar. Grijze container kan worden omgewisseld maar oja, er komt nog een rolcontainer bij voor plastic (ipv. de zakken die we nu hebben) en mogelijk krijg je in de toekomst toch je grijze bak terug.

Dus we gaan van 1 bak naar 3 bakken die we moeten stallen. 8)7
Kregen het goede nieuws dat we GEEN bakken krijgen maar een nieuw pasje vanwege diftar invoering. Soms snap ik de gemeentes echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bra-Jo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Dat zie je hier in de buurt ook. Buurgemeente telt bij de milieustraat 8 euro ofzo voor een (kleine) aanhanger rommel. Best schappelijk, want in onze gemeente tellen ze zonder blikken of blozen 80 cent per kilo... Dus toen de buurgemeente adrescontroles instelde eind vorig jaar, zag je hier in de buurt ineens drie keer zoveel zwerfafval in de berm en langs landweggetjes. ;(
Je kan (het kan wel maar is ontzettend kortzichtig maar niet iets wat de politiek nog nooit heeft gedaan) zulke zaken ook niet los van elkaar zien.

Zijn de baten van het in rekening brengen van de betaalde legingen/aanbieding van afval hoger dan de kosten van het opruimen van de illegale legingen.

Zeker in dichtbevolkte gebieden heb je al een winst met ondergrondse containers, leging wanneer die vol zit en men kan het afval gemakkelijk en snel aanbieden met als nadeel wellicht slechtere scheiding en minder mogelijkheid tot controle of men minder goed afval gediversificeerd aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Osxy schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:37:
Soms snap ik de gemeentes echt niet.
Niemand denk ik. ze lijken allemaal het wiel opnieuw te willen uitvinden.

zullen we nog eens over nascheiding beginnen? daar lijken de gemeentes blijkbaar geen belangen bij te hebben ofzo dat ze er niet aan willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Theo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

Karton is een bitch; het vult gigantisch de container. Wat echt helpt is de doos niet alleen uitvouwen, maar even in de regen laten liggen (of op een andere manier echt doorweekt maken). Dan is de gehele golfstructuur in golfkarton weg waardoor het papier is geworden. Dan kun je 'm gewoon strak oprollen en wegooien, en kun je echt heel erg veel kwijt in een gewone container. Zelfs de doos van een magnetron nemen dan amper tot geen ruimte in.
En dat mag dus weer niet :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Laatst online: 06:21

Theo

moederbord

@RemcoDelft Wat mag niet? vochtig (maar schoon) papier in de papierbak? De golf uit golfkarton weghalen?
Als je het natte karton écht strak oprolt dan sijpelt het meeste water er zelfs uit

Als nat papier niet mag, dan mogen ze ook wel iets doen aan de open container die bij de gemeentewerf staat waar je zelf karton in kan dumpen, want dan zijn ze als gemeente zelf ook fout bezig :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:25
Oud papier wordt hier maandelijks op zaterdagochtend opgehaald door één van de scholen in het dorp. Dat zet 9 van de 10 mensen de avond van te voren al buiten en zeker in het najaar regent het vaker wel dan niet zeiknat :P
Wellicht dat ze i.v.m. het gewicht liever droog papier hebben, maar volgens mij maakt het voor het proces of bruikbaarheid van het papier niet zovele uit.

Nu in de zomerperiode komen ze niet, dus gooi ik af en toe een volle doos achterin de auto en gooi deze in de grote papiercontainer bij het winkelcentrum waar ik mijn boodschappen doe.

Overigens zou een eigen papier kliko ook wat overkill zijn wat mij betreft, die krijg ik echt niet vol met papier in een maand. De plastic container (wordt tweewekelijks geleegd) zit doorgaans halfvol zonder dat ik nou alles ook nog eens plat stamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 17-09 21:25
Als ik het zo lees is het in Maastricht nog niet zo slecht:

-Groencontainer wordt sinds kort elke week opgehaald (ze hebben verder gevraagd of mensen verder een barcode op de container willen plakken zodat ze kunnen kijken hoeveel mensen hier gebruik van maken).

-Vuilniszakken moet je per rol kopen en worden elke 2 weken opgehaald (hoogbouw elke week)
restzak 25 liter: € 11,40 per rol = 20 zakken
restzak 50 liter: € 9,80 per rol = 10 zakken

Wij doen als 2persoonshuishouden ongeveer 3-4 weken per 50L zak.

-Glas/Papier/plastic kun je gratis (zonder pasje) storten bij milieuperrons

-Milieuparken (voor hout/groot grof vuil, metaal, etc) vind ik dan wel weer duur. (9 euro voor 0 t/m 0.25m3)

[ Voor 4% gewijzigd door Basekid op 19-08-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
PhilipsFan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:58:
Ik doe dit soms ook (bak aanbieden in andere zone). Die ophaaldienst komt in mijn straat soms krankjorum vroeg. Officieel mag je 'm pas om 8:00 aan de straat zetten. Ik weet niet wat de gemeente dacht, maar niet iedereen heeft hetzelfde ritme en werktijden. Dus het gebeurt regelmatig als ik uit bed kom dat de bak al is geleegd. Gelukkig is daar de wijk aan de overkant. Daar komen ze een dag later ophalen volgens een wat vriendelijker schema. Dus dan rol ik ff met m'n bak over het speelveld en zet 'm daar klaar. Daar benadeel ik toch niemand mee?
Als meerderen dat doen scheelt het nogal in de belasting qua legen, dat zou uit kunnen maken. Maar waarom zet je dan niet alvast de avond ervoor buiten? Dat lijkt mij een nog meer geaccepteerde oplossing, dan doen sommigen bij ons ook. Al weet ik niet of dat vanwege werk of uitslapen is. :P
Het is volkomen logisch dat mensen in die gemeentes afval dumpen of het in de verkeerde container aanbieden. Asociaal misschien, maar logisch. Je kunt afval niet wegtoveren.
Dat is echt voor het eerst dat ik hoor dat het volkomen logisch is om je behoorlijk asociaal te gedragen. Ik snap dat je het gedrag in de hand werkt en begrijp dat meer mensen zich daardoor asociaal gaan gedragen. Maar logisch? Nee, dat hangt af van je fatsoensnormen denk ik dan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:47:
[...]
Dat is echt voor het eerst dat ik hoor dat het volkomen logisch is om je behoorlijk asociaal te gedragen. Ik snap dat je het gedrag in de hand werkt en begrijp dat meer mensen zich daardoor asociaal gaan gedragen. Maar logisch? Nee, dat hangt af van je fatsoensnormen denk ik dan. :)
Het is logisch (volmaakt voorspelbaar) als je wat mensenkennis hebt. Dat het goed is, is niet gezegd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Freee!! schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:54:
Het is logisch (volmaakt voorspelbaar) als je wat mensenkennis hebt. Dat het goed is, is niet gezegd.
Ik lees hem toch echt anders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Maar waarom zet je dan niet alvast de avond ervoor buiten? Dat lijkt mij een nog meer geaccepteerde oplossing, dan doen sommigen bij ons ook. Al weet ik niet of dat vanwege werk of uitslapen is. :P
Hij zegt dat het officieel pas vanaf 08.00 buiten mag zetten, er zijn vast wel verhalen bekend van overijverige BOA's die mensen bekeuren die hun bak te vroeg buiten zetten. Als er tenminste tags/chips of andere kenmerkende zaken op zo'n bak zitten die je als eigenaar identificeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LordSinclair
De milieustraat was hier al ver weg. Mensen zonder auto hebben echt een probleem. Maar Rutte heeft het echt verpest door te denken dat mensen een "uitje" hebben naar de milieustraat en op te roepen dit niet te doen. Daardoor is er bij mij veel in de ondergrondse container verdwenen. Het kost amper extra tijd om alles klein te zagen want de rit naar de milieustraat is ook 15min enkele reis en dan moet je alles nog in je auto leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

LordSinclair schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:34:
De milieustraat was hier al ver weg. Mensen zonder auto hebben echt een probleem. Maar Rutte heeft het echt verpest door te denken dat mensen een "uitje" hebben naar de milieustraat en op te roepen dit niet te doen. Daardoor is er bij mij veel in de ondergrondse container verdwenen. Het kost amper extra tijd om alles klein te zagen want de rit naar de milieustraat is ook 15min enkele reis en dan moet je alles nog in je auto leggen.
Ook wel eens gedaan toen ik nog geen auto (en geen rijbewijs) had. Grofvuil weigerde het spul om één of andere vage reden weg te halen, dus toen maar klein gemaakt en over een aantal containers verspreid (geen enkele container volgestort, andere mensen hoefden er geen last van te hebben).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
RodeStabilo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:27:
Hij zegt dat het officieel pas vanaf 08.00 buiten mag zetten, er zijn vast wel verhalen bekend van overijverige BOA's die mensen bekeuren die hun bak te vroeg buiten zetten. Als er tenminste tags/chips of andere kenmerkende zaken op zo'n bak zitten die je als eigenaar identificeren.
Verhalen zijn er altijd wel, het gaat mij even om de praktijk. Wij hebben hier ook dat soort regels en tags op de bakken, toch staan ze er te vroeg en worden te laat weggehaald. Blijkbaar kan dat in de praktijk dus best.
Wellicht is dat bij hem anders, maar het kan ook zijn dat hij 's avonds al aan het werk is. Daarom stel ik de vraag. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
LordSinclair schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:34:
Ik weet niet wat Rutte daar voor schuld aan heeft, maar het mag toch gewoon? Natuurlijk is het zonde als het materiaal is wat je in de milieustraat nog goed zou kunnen scheiden, maar heel veel zaken gaan daar ook gewoon in de grofvuilbak en dat is feitelijk hetzelfde als restafval maar dan grotere stukken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

RodeStabilo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:27:
[...]
Denk dat het verkeerd begrepen is. normaliter is het vanaf 08:00 kan er geleegd worden. maar op straat zetten mag al om 20:00 de avond ervoor. en dan op de dag van legen voor middernacht weer binnenhalen.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
odan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Denk dat het verkeerd begrepen is. normaliter is het vanaf 08:00 kan er geleegd worden. maar op straat zetten mag al om 20:00 de avond ervoor. en dan op de dag van legen voor middernacht weer binnenhalen.
Kan per gemeente verschillen. 'k Weet wel dat in Eindhoven de regel is zoals RodeStabilo beschrijft. No way dat er zo strak op wordt gehandhaafd. De gemeente wil wel en stok hebben om mee te slaan als het de spuigaten uitloopt.

In oudere wijken is handhaven hierop soms nagenoeg onmogelijk. Dit komt omdat de grond die toebehoort aan een rijtjeswoning niet altijd gelijk loopt met alle woningen van die rij. Het kan dus zo zijn dat bij nummer 1 de grijze bak buiten staat op grond die bij de woning hoort en als nummer 3 de bak op de zelfde plek zou zetten (allebei naast de voordeur), dat die dan opeens niet op de bijbehorende grond staat.
Met als gevolg dat als er gehandhaafd zou worden nummer 1 geen prent krijgt en nummer 3 wel.
Nou zou je denken 'wie zoekt dat nou in Godsnaam uit, heb je niks beters te doen?'. In mijn wonderschone wijk zitten veel pandjesbazen die kamers verhuren. Al deze baasjes betalen samen 1 advocaat die de gemeente telkens kapot procedeert, dus ook als het gaat om afval bakken aan de straat zetten.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PhilipsFan
[...]

Als meerderen dat doen scheelt het nogal in de belasting qua legen, dat zou uit kunnen maken. Maar waarom zet je dan niet alvast de avond ervoor buiten? Dat lijkt mij een nog meer geaccepteerde oplossing, dan doen sommigen bij ons ook. Al weet ik niet of dat vanwege werk of uitslapen is. :P
[...]
[...]

Nou ja, het is eigenlijk al asociaal van de gemeente om het extra moeilijk of extra duur te maken om van je afval af te komen. De gemeente heeft als 1 van de belangrijkste taken om het afval op te halen en daar krijgen ze aanzienlijk wat geld voor. Ik vind het asociaal van gemeenten om allerlei barrieres op te werpen of om extra geld te gaan heffen zodat mensen van hun afval af kunnen. En ik vind het al helemaal van de zotte dat gemeenten een soort onderlinge wedstrijd lijken te spelen. "Kijk onze gemeente eens weinig restafval hebben" ja idioot, dat afval dat jij zo makkelijk hebt weggetoverd, ligt nu bij je buurgemeente op de stort of erger nog, in een berm of bos. Als je je als gemeente asociaal opstelt, dan zullen inwoners deze houding reflecteren.

Gemeenten horen het zo makkelijk mogelijk te maken (binnen het redelijke) en niet zo moeilijk mogelijk. Het verminderen van onze hoeveelheid afval is absoluut belangrijk, maar die strijd moet op een ander veld worden gestreden. Een consument kan er (in het algemeen) niks aan doen dat er zoveel verpakking om een product zit. Zolang dit niet verandert en gemeenten denken afval te kunnen wegtoveren door het lastiger te maken om het in te leveren vind ik het logisch dat mensen andere manieren verzinnen om van hun troep af te komen.

En wat betreft dat betalen per leging, dat is tot op zekere hoogte acceptabel mits voldaan wordt aan de voorwaarden:
  • De gemeente zorgt dat mijn bak herkenbaar is en niet door een ander kan worden meegenomen
  • De gemeente zorgt dat anderen geen troep in mijn bak kunnen gooien
  • De tarieven zijn zodanig dat ze voor een gemiddeld huishouden gelijk blijven (dus niet stiekum duurder maken, daar zijn gemeenten heel goed in)
  • De gemeente zorgt voor een compensatieregeling voor mensen die onvermijdbaar (bijvoorbeeld om een medische reden) veel afval hebben. Deze regeling wordt op een privacyvriendelijke manier opgezet, zodat je niet je medische aandoening aan de gemeente hoeft te vertellen
Ik denk dat als aan deze voorwaarden wordt voldaan, weinig mensen er bezwaar tegen hebben. Maar de mensen achter hun bureautjes zullen wel weer geen oog hebben voor de praktijk en ook niet voor mensen die erbij in schieten omdat ze nu eenmaal meer afval veroorzaken. Ze zullen alleen maar zeggen "zie je wel dat het werkt", daarbij negeren ze de gevallen van dumping en de bevolking die opdraait voor meer kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:16:
[...]

Ik weet niet wat Rutte daar voor schuld aan heeft, maar het mag toch gewoon? Natuurlijk is het zonde als het materiaal is wat je in de milieustraat nog goed zou kunnen scheiden, maar heel veel zaken gaan daar ook gewoon in de grofvuilbak en dat is feitelijk hetzelfde als restafval maar dan grotere stukken. :P
Wie naar de milieustraat wil moet dat alleen doen als het echt nodig is, vindt premier Mark Rutte. Hij constateert dat het bij de afvalverwerking “drukker is dan ooit” en waarschuwt “er geen uitje van” te maken.
Alsof iemand daar voor z'n lol heen gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@PhilipsFan
Ik snap je gevoel, maar het is een bijzonder eenzijdig beeld moet ik zeggen. Alsof mensen het zonder maatregelen of stimuleren wel allemaal uit zichzelf goed gaan doen en bewust met afval bezig zijn, dat is een utopie. De gemiddelde burger boeit het gewoon zeer weinig en gaat voor het gemak, daarnaast mag het ook niets kosten en liefst ook niet mee groeien met inflatie.

Op zich heb je wel een punt. De gemeenten moeten gewoon alles op één hoop gooien en zelf maar zorgen dat het gescheiden wordt. Dan gewoon een dikke rekening daarvoor evenredig bij alle inwoners neer leggen, wellicht is dat in de praktijk voor sommige regio's dan maar de beste oplossing.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
LordSinclair schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:06:
Alsof iemand daar voor z'n lol heen gaat 8)7
De term 'uitje' is inderdaad wel bijzonder, maar de gedachte snap ik wel. Toen iedereen thuis moest 'werken' ging ineens half Nederland lekker het huis op ruimen en extra troep weggooien. Velen moesten natuurlijk een werkplek creëren maar voor heel veel was het ook echt niet noodzakelijk. Daar was het gewoon achterstallig opruimen of 'even lekker ertussenuit' als je eigenlijk achter je laptop moet zitten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:08:
@PhilipsFan
Ik snap je gevoel, maar het is een bijzonder eenzijdig beeld moet ik zeggen. Alsof mensen het zonder maatregelen of stimuleren wel allemaal uit zichzelf goed gaan doen en bewust met afval bezig zijn, dat is een utopie. De gemiddelde burger boeit het gewoon zeer weinig en gaat voor het gemak, daarnaast mag het ook niets kosten en liefst ook niet mee groeien met inflatie.

Op zich heb je wel een punt. De gemeenten moeten gewoon alles op één hoop gooien en zelf maar zorgen dat het gescheiden wordt. Dan gewoon een dikke rekening daarvoor evenredig bij alle inwoners neer leggen, wellicht is dat in de praktijk voor sommige regio's dan maar de beste oplossing.
Ik begrijp niet zo goed wat de 'gemiddelde burger' kan doen. Bewust met afval bezig zijn, hoe dan? Je wilt iets kopen en daar zit een verpakking omheen, dat is je afval. Daar kun je niks aan doen, de producenten bepalen hoe ze hun producten verpakken. Ook de producten zelf veroorzaken afval aan het einde van de levensduur, daar is ook niet echt iets aan te doen.

Of wil je dat ik voor mijn boodschappen naar 10 verschillende winkels ga rijden omdat bij winkel 1 product 1 zonder verpakking te krijgen is etc. Dat lijkt me ook niet echt goed voor het milieu, en bovendien heb ik daar geen tijd voor. We gaan sowieso toe naar steeds meer verpakkingen, want steeds meer mensen kopen voorgesneden groente en vlees. Dat is wat duurder maar daardoor bespaar ik aanzienlijk op tijd bij het koken.

De enige echte oplossing is de fabrikanten belasten voor de hoeveelheid EN de soort verpakking. Materialen die makkelijk recyclebaar zijn kunnen voor een laag tarief en draken van materialen zoals drinkpakken en chipszakken kunnen voor een torenhoog tarief. Dan ontkomt de fabrikant er niet aan om die belasting door te berekenen in de prijs en kunnen ze op zoek gaan naar alternatieve verpakkingen die beter te recyclen zijn.

Je wilt voorkomen dat er verpakkingen zoals pizzadozen ontstaan, die zijn niet te recyclen dus die moet je gierend duur maken. Dan bedenkt een fabrikant vanzelf dat ie de verpakking beter van puur kunststof kan maken wat een stuk beter te recyclen is. In het ideale geval worden er nog maar een paar verpakkingsmaterialen gebruikt en wordt hergebruik een eitje, maar je lost het niet op bij de huishoudens, die hebben er namelijk geen invloed op. Of een negatieve invloed, want ze zullen vaak de verpakking kopen die er het mooist uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Gonadan Er waren natuurlijk ook zat mensen die wel thuis zaten maar niet konden werken. Bedrijf gesloten of de ene helt van de mensen de eerste week en de andere helft de tweede week aan het werk etc. Niet iedereen heeft werk wat van de ene op de andere dag ook thuis gedaan kan worden. Soms heb je gewoon machines nodig of moet het werk op een specifieke locatie gebeuren. Metselaars kunnen wel thuis gaan werken, maar dat heeft weinig zin wegens gebrek aan materiaal en bovendien moeten die muurtjes niet bij hun thuis komen maar bij de mensen die ze hebben besteld.

Volgens mij hebben we het er al eens eerder over gehad, maar als consument kan je helemaal niet kiezen welke verpakkingen er gebruikt worden. Als de komkommer in de supermarkt in een plasticje zit, dan is dat zo. Of die soep in blik kan je ook niet uit het blik halen en in een herbruikbare en afsluitbare doos (of zak) stoppen. Of koekjes in een plastic zakje per 10 die weer met 4 in een grotere plastic zak zitten moet je zo kopen en je kan dus niet maar 5 losse koekjes kopen zonder verpakking.

De enige die dat kan veranderen is de producent en die heeft geen probleem met het afval. Die wil alleen zijn product zo goedkoop mogelijk en zo aantrekkelijk mogelijk hebben. Dus die gebruikt plastic want lekker licht en zijn product blijft langer goed etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
PhilipsFan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:23:
Ik begrijp niet zo goed wat de 'gemiddelde burger' kan doen. Bewust met afval bezig zijn, hoe dan? Je wilt iets kopen en daar zit een verpakking omheen, dat is je afval. Daar kun je niks aan doen, de producenten bepalen hoe ze hun producten verpakken. Ook de producten zelf veroorzaken afval aan het einde van de levensduur, daar is ook niet echt iets aan te doen.
Simpel, de juiste keuzes maken waar je die kan maken. Natuurlijk heb je het niet altijd in de hand, maar heel vaak ook wel. Neem je eigen tas mee naar de winkel, koop groente en fruit zonder plastic, wanneer je weet dat de ene shop alleen karton gebruikt in plaats van plastic dan kies je die.

Daarnaast, doe je best met scheiden. Welk systeem het ook is, het is een kleine moeite en je draagt gewoon bij.
De consument kan heel veel zelf doen, als hij daadwerkelijk oprecht wil.
Of wil je dat ik voor mijn boodschappen naar 10 verschillende winkels ga rijden omdat bij winkel 1 product 1 zonder verpakking te krijgen is etc. Dat lijkt me ook niet echt goed voor het milieu, en bovendien heb ik daar geen tijd voor. We gaan sowieso toe naar steeds meer verpakkingen, want steeds meer mensen kopen voorgesneden groente en vlees. Dat is wat duurder maar daardoor bespaar ik aanzienlijk op tijd bij het koken.
Precies, daar zit de crux. De consument weet het best wel maar stelt eigen gemak daarboven. Dat is prima, maar leg de schuld dan niet bij een ander.

Daarmee wil ik overigens geenszins beweren dat de producenten vrijuit gaan, daar is echt ook een hoop te verbeteren. Maar de consument gaat ook gewoon niet vrijuit.

@JeroenE verpakking hebben we het eerder over gehad inderdaad, ik had het daar dan ook niet over maar blijkbaar draait de discussie weer naar een andere zondebok.

Wat bedoel je met je stukje over niet thuis kunnen werken? Ik mis even de link met mijn verhaal over de milieustraat.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 19-08-2020 20:50 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:08:
@PhilipsFan
Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik vind gescheiden inzamelen op zich helemaal geen probleem. Ook die vele verschillende bakken in de keuken en elders in huis gaat nog best. En meer bakken betekent meer werk met weggooien, en meer verschillende dingen die kunnen stinken als het warm wordt.
Maar het voelt als een trap na als de gemeente dan vervolgens als beloning voor je goede gedrag zorgt dat het moeilijker wordt om van je restafval af te komen, en het is al helemaal onhygienisch dat je het binnen op moet slaan tot je het wegbrengt.
En volgend jaar komt er nog een stroom bij: statiegeld op kleine flesjes en blikjes. Opnieuw meer werk voor iets wat ik al jaren netjes gescheiden in de juiste container gooi.

De financiele motivatie van 9 euro per keer dat de grijze container werd opgehaald werkte trouwens wel heel goed, dat maakte dat het een uitdaging werd om zo lang mogelijk met de container te doen, en dus zo goed mogelijk te recyclen. Zonder kattegrid en luiers zouden we er nu 2 jaar over doen om de container vol te krijgen, maar in plaats daarvan moet ik nu zakken wegbrengen.
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:44:
[...]

Wat bedoel je met je stukje over niet thuis kunnen werken? Ik mis even de link met mijn verhaal over de milieustraat.
Een paar miljoen mensen zaten opeens thuis duimen te draaien, waardoor de bouwmarkten drukker dan ooit waren en de stortplaats wachtrijen van meerdere uren had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@RemcoDelft Ah uit verveling bedoel je dan, of tijd over. Maar dat verandert toch niets aan m'n punt dan? Ik snap dat men het gaat doen, maar het was niet noodzakelijk. Dat is waar Rutte in mijn optiek op doelde, probeer je te beperken tot wat noodzakelijk is. De term uitje is dan wel apart, dat blijft

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:44:
@JeroenE verpakking hebben we het eerder over gehad inderdaad, ik had het daar dan ook niet over maar blijkbaar draait de discussie weer naar een andere zondebok.
In jouw bericht staat werken tussen aanhalingstekens, dus ik ging er van uit dat je hier mee bedoelde dat mensen zouden moeten werken, maar ondertussen andere dingen aan het doen zijn. Ik wilde aangeven dat er ook genoeg mensen zijn die niet thuis kunnen werken.

Het lijkt mij een utopie om te veronderstellen dat al die mensen thuis met hun armen over elkaar gaan zitten wachten. Het voorjaar is altijd al het seizoen dat mensen in hun huis bezig zijn. De term grote voorjaarsschoonmaak komt tenslotte ook ergens vandaan.

Dus dat veel mensen gingen opruimen, klussen en daar de rommel van ook weer opruimen is niet zo heel verbazingwekkend, lijkt mij.

Daar kan je als politicus wel verbaasd over zijn, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat je daar dan over moet praten alsof die mensen allemaal gek geworden zijn. Idem met het horeca verhaal waarbij het blijkbaar niet voor te stellen is dat er dan veel mensen zijn die met zijn allen tegelijk als eerste op een terras willen gaan zitten. Hebben die politici nooit koeien gezien die na de winter voor het eerst weer de wei in mogen? Die gaan ook niet omstebeurt eventjes kijken of pas een paar dagen later de wei in.

Ik zie de parallellen wel met de wijzigende afvalinzameling. In theorie heel mooi, maar in de praktijk werkt dat helemaal niet omdat mensen nu eenmaal geen zin/tijd/geld/mogelijkheden hebben om alles apart te bewaren of naar de milieustraat te brengen, ze geen invloed hebben op de verpakkingen die ze kopen in de supermarkt en noem maar op.

Als je minder verpakkingen bij het afval wil dan moet je dat niet aan het eind aanpakken maar aan het begin. Iedere verpakking die niet in winkel ligt hoeft ook nooit weg gegooid te worden. Maar nee, de consument moet zogenaamd opgevoed worden terwijl die helemaal niet zo veel te kiezen heeft qua verpakkingen.

Was dit filmpje al eens gepost? YouTube: Nascheiding van kunststof verpakkingen en drankenkartons in beeld Dit Afvalfonds Verpakkingen vindt achteraf scheiden van plastic ook beter dan door de consument.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19
JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:41:
Ik zie de parallellen wel met de wijzigende afvalinzameling. In theorie heel mooi, maar in de praktijk werkt dat helemaal niet omdat mensen nu eenmaal geen zin/tijd/geld/mogelijkheden hebben om alles apart te bewaren of naar de milieustraat te brengen, ze geen invloed hebben op de verpakkingen die ze kopen in de supermarkt en noem maar op.

Als je minder verpakkingen bij het afval wil dan moet je dat niet aan het eind aanpakken maar aan het begin. Iedere verpakking die niet in winkel ligt hoeft ook nooit weg gegooid te worden. Maar nee, de consument moet zogenaamd opgevoed worden terwijl die helemaal niet zo veel te kiezen heeft qua verpakkingen.

Was dit filmpje al eens gepost? YouTube: Nascheiding van kunststof verpakkingen en drankenkartons in beeld Dit Afvalfonds Verpakkingen vindt achteraf scheiden van plastic ook beter dan door de consument.
Of het filmpje al gepost is weet ik even niet maar de discussie over nascheiden is hier al wel eens gevoerd, of in ieder geval de constatering dat een gemeente (met veel hoogbouw/meergezinswoningen) in hun beleid enerzijds vol inzet op scheiden door de consument, maar anderzijds al het restafval door het halve land verslepen om bij een verwerker die nascheiding te laten doen. De reden om inwoners te laten scheiden is 'bewustwording'. Vervolgens was er een financieel tekort omdat het aangeleverde restafval bij nascheiding te weinig kunststof fractie had 8)7 De mooie praatjes dat beter scheiden tot minder restafval en dus kostenbesparing zou leiden (minder vaak de grijze kliko ophalen) zie je dus niet terug in de afvalstoffenheffing die alleen maar duurder is geworden.

Sommige gemeenten doen het wat mijn betreft dan wel beter voor hun inwoners: Gemeente Rotterdam haalde eind vorig jaar weer juist alle kunststof bakken van straat en communiceert dat met nascheiden er veel hogere percentages gehaald worden.

Overigens is je punt van 'minder verpakkingen' de spijker op z'n kop. Volgens mij spelen er veel belangen van o.a. de verpakkingsindustrie en dus in dat Afvalfonds. Het is ook niet voor niets dat het over verpakkingsafval gaat dat apart moet worden gehouden.

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:22
Een grijze container een maand moeten laten staan met dit weer is gewoon crimineel en ongezond. In mijn gemeente wil men de grijze container halveren, of de grote behouden, maar dan extra betalen. Ik begrijp dat er wat gedaan moet worden aan het afval probleem, maar de gemeente schuift het probleem gewoon naar de burger. Die mag lekker de afval gaan scheiden. Het is dezelfde insteek (o.a.) als de OV-Chipkaart, laat de burger zichzelf maar controleren. Lijkt mij handiger dat er eens gekeken wordt naar verpakkingen en reclame (folders).

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Koenoe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:49:
Een grijze container een maand moeten laten staan met dit weer is gewoon crimineel en ongezond. In mijn gemeente wil men de grijze container halveren, of de grote behouden, maar dan extra betalen. Ik begrijp dat er wat gedaan moet worden aan het afval probleem, maar de gemeente schuift het probleem gewoon naar de burger. Die mag lekker de afval gaan scheiden. Het is dezelfde insteek (o.a.) als de OV-Chipkaart, laat de burger zichzelf maar controleren. Lijkt mij handiger dat er eens gekeken wordt naar verpakkingen en reclame (folders).
In mijn vorige gemeente is dit indertijd ook gedaan. Nieuwe container van 240L voor PMD+, rest van 240L naar 120L en betalen per ophalen. Als je die 120L rest elke keer aan de straat zou zetten kwam je even duur uit als voorheen met de 240L container. Best goede regeling om PMD te stimuleren.

In de praktijk hadden wij met 2 kinderen in de luiers hier ruim voldoende aan, je verbaasd je erover hoe vol die PMD+ bak zit (hoeveel plastic verpakkingen je met name hebt). Rest valt best mee wat je over houd.
Al de kinderen uit de luiers zijn zouden wij prima uit kunnen met die 120L zelfs maar een keer in de maand te legen, maar dat wordt wel viezig ivm maden / stank enzo.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:41:
In jouw bericht staat werken tussen aanhalingstekens, dus ik ging er van uit dat je hier mee bedoelde dat mensen zouden moeten werken, maar ondertussen andere dingen aan het doen zijn. Ik wilde aangeven dat er ook genoeg mensen zijn die niet thuis kunnen werken.
Dat klopt, daar doelde ik ook op want die zijn er heel veel geweest. De drempel om even gauw iets anders te doen is thuis veel lager dan op kantoor.
Dat er ook veel mensen een beroep hebben waarbij je thuis kan werken klopt zeker, maar dat staat los van mijn opmerking.
Het lijkt mij een utopie om te veronderstellen dat al die mensen thuis met hun armen over elkaar gaan zitten wachten. Het voorjaar is altijd al het seizoen dat mensen in hun huis bezig zijn. De term grote voorjaarsschoonmaak komt tenslotte ook ergens vandaan.

Dus dat veel mensen gingen opruimen, klussen en daar de rommel van ook weer opruimen is niet zo heel verbazingwekkend, lijkt mij.

Daar kan je als politicus wel verbaasd over zijn, maar eerlijk gezegd vind ik niet dat je daar dan over moet praten alsof die mensen allemaal gek geworden zijn. Idem met het horeca verhaal waarbij het blijkbaar niet voor te stellen is dat er dan veel mensen zijn die met zijn allen tegelijk als eerste op een terras willen gaan zitten. Hebben die politici nooit koeien gezien die na de winter voor het eerst weer de wei in mogen? Die gaan ook niet omstebeurt eventjes kijken of pas een paar dagen later de wei in.
Dit noem ik spijkers op laag water zoeken. Dus als je bepaald gedrag wel kon zien aankomen dan mag je er niets meer van zeggen? Ik vind het niet meer dan terecht dat beleidsmakers opmerkingen plaatsen om mensen proberen scherp te houden.
Er waren zeker mensen die wellicht best het bezoek de milieustraat hadden kunnen uitstellen. Al zou er maar een kleine groep zijn die door zo'n opmerking denkt: "Ach, je hebt eigenlijk wel gelijk. Die garage uitruimen komt later wel.", dan heb je toch al winst? Waarom is daar een opmerking over plaatsen zo'n probleem?
Idem met de horeca. Dat mensen zich achterlijk zouden gaan gedragen kon je inderdaad wel uittekenen, maar mensen er dan even aan herinneren dat ze het doen lijkt mij niet meer dan terecht.

Ik zie andere parallellen. Er zijn nu eenmaal mensen die het altijd wel lastig vinden, of te veel werk, of er gewoon geen zin in hebben. Die mensen die oorzaken altijd buiten zichzelf zoeken en vinden dat alles extern opgelost moet worden. Mensen die dus amper moeite doen om mee te doen, of het nu scheiden of coronamaatregelen betreft.
Die mensen zijn niet je doelgroep, want die krijg je toch nooit echt mee. Je doelgroep is ook niet de mensen die vanzelf al heel fanatiek zijn, want die hebben geen stimulering nodig.
Je doelgroep is de middengroep die er enigszins onverschillig in staat maar vaak wel relatief makkelijk mee te bewegen is met wat kleine stimulans. Dat is over het algemeen verreweg de grootste groep en toevallig ook de groep die je hier amper zal treffen. Dat zijn de mensen die echt wel mee doen, wellicht niet perfect, maar de sturing helpt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koenoe
Gonadan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 12:24:
Ik zie andere parallellen. Er zijn nu eenmaal mensen die het altijd wel lastig vinden, of te veel werk, of er gewoon geen zin in hebben. Die mensen die oorzaken altijd buiten zichzelf zoeken en vinden dat alles extern opgelost moet worden. Mensen die dus amper moeite doen om mee te doen, of het nu scheiden of coronamaatregelen betreft.
Die mensen zijn niet je doelgroep, want die krijg je toch nooit echt mee. Je doelgroep is ook niet de mensen die vanzelf al heel fanatiek zijn, want die hebben geen stimulering nodig.
Je doelgroep is de middengroep die er enigszins onverschillig in staat maar vaak wel relatief makkelijk mee te bewegen is met wat kleine stimulans. Dat is over het algemeen verreweg de grootste groep en toevallig ook de groep die je hier amper zal treffen. Dat zijn de mensen die echt wel mee doen, wellicht niet perfect, maar de sturing helpt.
Of je redeneert even vanuit één bepaald standpunt met hele dikke oogkleppen op.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan

odan

_eLMo_ schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:12:
[...]

In mijn vorige gemeente is dit indertijd ook gedaan. Nieuwe container van 240L voor PMD+, rest van 240L naar 120L en betalen per ophalen. Als je die 120L rest elke keer aan de straat zou zetten kwam je even duur uit als voorheen met de 240L container. Best goede regeling om PMD te stimuleren.

In de praktijk hadden wij met 2 kinderen in de luiers hier ruim voldoende aan, je verbaasd je erover hoe vol die PMD+ bak zit (hoeveel plastic verpakkingen je met name hebt). Rest valt best mee wat je over houd.
Al de kinderen uit de luiers zijn zouden wij prima uit kunnen met die 120L zelfs maar een keer in de maand te legen, maar dat wordt wel viezig ivm maden / stank enzo.
Wat gooi jij naast de luiers in de rest afval dat kan gaan stinken? :?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
odan schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:52:
[...]

Wat gooi jij naast de luiers in de rest afval dat kan gaan stinken? :?
Muizen/vogel lijken. De kattenbak inhoud. Om maar eens iets te noemen

Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste