Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 13 ... 20 Laatste
Acties:

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
RemcoDelft schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:33:
[...]

Maar de opening wordt juist zo klein mogelijk gemaakt, vanwege betalen per keer. En de "gratis" openingen worden zo klein mogelijk gemaakt zodat er geen vuilniszak in past.
Blijft over: alles net als in de glasbak per stuk inwerpen. En openbare vuilnisbakken hebben ondertussen een opening die zo klein is dat er geen patatbakje meer in past.

[...]

Dat is precies wat ik voorspelde toen ik de betreffende ambtenaar voor invoering belde voor "inspraak".
Hier laten ze de PMD-containers ondertussen staan als ze een paar kg meer wegen dan die van mij. Er komt dan een kaartje "bevat restafval" aan te hangen.
En dan? In Almere hadden ze rode kaarten en werden containers niet meer geleegd. Denk dat dat systeem na dumpingen weer afgeschaft is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:29
Caayn schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:09:
[...]
Dan zit je weer met het probleem dat gemeentes onderling weer eigen standaarden hanteren. Waardoor iets wat in gemeente A bij het PMD mag in gemeente B bij rest moet.
Daar heb je een landelijke overheid voor, om dat te standaardiseren.

Daarnaast, als mensen zich aan die landelijke regels houden wordt het afval 'vervuild' voor de afvalverwerker die die gemeente gebruikt die blijkbaar andere standaarden hanteerd. Dan krijgt de gemeente er minder voor terug, waardoor gemeente gemotiveerd wordt om een afvalverwerker te zoeken die financieel voordeliger is (en hoogstwaarschijnlijk past bij die landelijke regels). Waarna die eerste afvalverwerker z'n processen wel zal gaan aanpassen.

Maar goed, dan heb je als eerste een overheid nodig die fabrikanten gaat dwingen om op de verpakking te zetten in welke bak wat moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
vanaalten schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:39:
Daar heb je een landelijke overheid voor, om dat te standaardiseren.
De landelijke overheid is juist bezig met decentraliseren van heel veel taken, waardoor we de huidige lappendeken van maatregelen krijgen. Passend onderwijs is ook zo'n drama wat recent veel in het nieuws is, maar "drama" betekent voor ambtenanen alleen maar "werk" om de komende jaren door te gaan, en als ze het na 10 jaar weer naar de centrale overheid schuiven knoeit het daar ook nog vele jaren verder voor het goed loopt.

Ik herinner me altijd het wetenschappelijk onderzoek ooit in Delft Integraal, en dat ging over dashboards, waaruit bleek dat "energetisch recyclen" de allerbeste optie was. Het past natuurlijk niet in het hele recycle-idee, maar het zou voor verpakkingen zeker ook zo kunnen zijn. Het is een zeer laagwaardige zwaarvervuilde "grondstof", maar in een energiecentrale fikt het als de beste!
Ondertussen wordt er aardgas gebruikt om restafval te verbranden...

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Naja, mijn idee is als ze het wel doordrukken dat ik op MP ergens een grijze container koop, geluidsdempende wielen er onder zet en dan overga op vuilniszakken met een koortje. Dan maar om de 2 weken met de container door de straten om mijn afval te deponeren in de container.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Waarom willen sommige gemeenten eigenlijk de deksel vervangen? Bij ons zijn die gewoon grijs gebleven. :?
Señor Sjon schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:16:
En dan? In Almere hadden ze rode kaarten en werden containers niet meer geleegd. Denk dat dat systeem na dumpingen weer afgeschaft is.
Denk je dat of is dat zo? Bij ons hanteren ze dat systeem ook inderdaad, dan hangt er een kaart aan je bak en is hij niet geleegd. Ze hebben nog een gele voor waarschuwing geloof ik.

[ Voor 67% gewijzigd door Gonadan op 14-11-2019 14:59 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Señor Sjon
Het is jaren geleden en ik ben in die tijd ook uit Almere verhuisd. Speelde rond 2008-2010 meen ik. Ik zou even de exacte berichten terug moeten zoeken, maar helaas is nieuws vaak vergankelijker dan je denkt. :(

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RemcoDelft schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:57:
[...]
De landelijke overheid is juist bezig decentraliseren van heel veel taken, waardoor we de huidige lappendeken van maatregelen krijgen. Passend onderwijs is ook zo'n drama wat recent veel in het nieuws is, maar "drama" betekent voor ambtenanen alleen maar "werk" om de komende jaren door te gaan, en als ze het na 10 jaar weer naar de centrale overheid schuiven knoeit het daar ook nog vele jaren verder voor het goed loopt.
De ellende in de rest van de jeugdzorg is nog veel groter.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Toch is decentraliseren op zich geen probleem, mits het maar goed aangepakt wordt en er wel nog enige hiërarchische controle op beleid zit. Ik snap best dat een verwerker die in de regio Koog aan de Greppel z'n ding moet doen andere eisen en methoden prefereert dan iemand die een stadscentrum van een grotere randstadstad moet bedienen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Een merkwaardige update in de hier met regelmaat verdwijnende groene emmers voor het GFT:
ik heb er nu maar liefst 3!

Die dingen verdwijnen hier geregeld achterin de vuilniswagen want ze passen niet goed in de beugels, meermaals zelf waargenomen. Afgelopen 2,5 jaar dus al 10 (!) keer een nieuwe emmer aan moeten vragen.

De laatste keer werden er na 1 melding maar liefst 2 nieuwe emmers voor de deur gezet. De meneer van het afvalbedrijf vond dat blijkbaar ook niet raar, twee keer een sticker met hetzelfde adres. Alleen bleek 2 weken later dat het dit keer blijkbaar een van de buren geweest was die een verkeerde emmer meegenomen had. Er bleef er na een leging dus 1 een aantal dagen staan en toen ik eens keek dus met mijn huisnummer (had 'm zelf die keer niet aangeboden en had er ook al twee staan). Ik heb dus even een voorraadje nu.

Overigens heeft de gemeente nu besloten om vanaf volgens jaar 5 cent per zak te gaan vragen voor het plasticafval. Dat omdat er zo slecht gescheiden werd. Geen wonder als tussen het GFT afval wekelijks tientallen plastic emmers zitten. En de prijs van de zakken met restafval juist verhogen omdat er zo goed gescheiden werd (te weinig opbrengst). Juist ja.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:33:
...Dat is precies wat ik voorspelde toen ik de betreffende ambtenaar voor invoering belde voor "inspraak".
Hier laten ze de PMD-containers ondertussen staan als ze een paar kg meer wegen dan die van mij. Er komt dan een kaartje "bevat restafval" aan te hangen.
Gewicht alleen zegt toch niets over het type afval :? Wie weet heb je alles gecomprimeerd en zit er heel veel in de bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
sambalbaj schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:32:
Overigens heeft de gemeente nu besloten om vanaf volgens jaar 5 cent per zak te gaan vragen voor het plasticafval.
Een rol vuilniszakken kost meer per stuk, maar stuivers tellen zal vast ook een paar FTE aan ambtenaren bezig kunnen houden.
Roenie schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:16:
Gewicht alleen zegt toch niets over het type afval :? Wie weet heb je alles gecomprimeerd en zit er heel veel in de bak.
Volgens mij weegt een aangestampte volle vuilniszak met verpakkingen nog geen kg, dus dan is een container niet meer dan 5 kg. Alles daarboven laten ze nu dus staan. Halterschijven zullen er wel niet in mogen, niet omdat het geen metaal is, maar omdat er geen verpakkingsbelasting over is betaald.
Gonadan schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:47:
Waarom willen sommige gemeenten eigenlijk de deksel vervangen? Bij ons zijn die gewoon grijs gebleven. :?
"Bewustwording" natuurlijk :*)
Dat was hier ook het plan, maar uiteindelijk hebben ze de hele container vervangen. Een enorm terrein vol opgestapelde containers werd eerst bezorgd, vervangen en daarna weer afgevoerd. Voor het milieu. Of zo.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@RemcoDelft en verkocht aan de gemeente die er juist weer vanaf stapt, mooie cyclus. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
sambalbaj schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:32:Overigens heeft de gemeente nu besloten om vanaf volgens jaar 5 cent per zak te gaan vragen voor het plasticafval. Dat omdat er zo slecht gescheiden werd. Geen wonder als tussen het GFT afval wekelijks tientallen plastic emmers zitten.
Dit volg ik niet helemaal. Omdat er plastic in het GFT afval zit gaan ze geld vragen voor PMD afval :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:52:
Volgens mij weegt een aangestampte volle vuilniszak met verpakkingen nog geen kg, dus dan is een container niet meer dan 5 kg. Alles daarboven laten ze nu dus staan.
Hoe zwaar zou een container vol met platgestampte blikken zijn? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

https://www.ad.nl/amersfo...len-bij-grofvuil~a359dd4f

Quoten lukt niet, maar *O* oOo :D (y)
Ik ben er blij mee.

Al gaat het 75cent per storting kosten in plaats van PMD gratis en 1,57 per reststort, voor mij blijft het goedkoper als appartementbewoner.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Weer een ontluisterend verhaal: VNG wil de regie van het Afvalfonds weghalen bij de gemeente. De inzameling van PMD is verre van efficiënt.
30% residu voor de oven,
30% is mixed en gaat 700km naar Duitsland om verwerkt te worden voor paaltjes.
5% drinkkartons waar niemand weet wat ermee moet
10% is metalen, de kostendrager
25% is enigszins nuttig plastic.

https://www.nrc.nl/nieuws...en-is-niet-beter-a3981557?
Sinds 2015 hebben gemeenten de regie over inzameling, verwerking en exploitatie van afval. De verpakkingsindustrie betaalt, via het zogeheten Afvalfonds Verpakkingen, een vergoeding aan gemeenten per ton afval. Vrijdag legt de Verenigingen van Nederlandse gemeenten (VNG) een nieuw voorstel voor aan haar leden, waarin het Afvalfonds alleen nog 261 euro per ton betaalt voor inzameling. De regie over verwerking en exploitatie gaat van de gemeenten naar de verpakkingsindustrie óf naar een samenwerkingsverband van inzamel- en verwerkingsbedrijven dat de inzameling verzorgt voor 250 gemeenten. Een individuele gemeente raakt haar invloed kwijt. Ondertussen is onduidelijk of de nieuwe vergoeding voor gemeenten de inzameling dekt.

Er zijn twee belangengroepen. De verpakkingsindustrie wil zich op de markt graag onderscheiden met steeds nieuwe verpakkingen, hetgeen niet automatisch leidt tot meer recycling. Daarnaast is er de inzamel- en verwerkingsindustrie, verenigd in koepelorganisatie NVRD. Deze belangenvereniging bedient zich voortdurend van het woord ‘gemeentelijk’, maar hun echte core business is transport; zij hebben vooral belang bij extra inzamelketens, na papier en GFT ook PMD.

Milieuwinst is groot bij glas en papier, maar bij PMD blijft er weinig van over; PMD bedient vooral de leden van de NVRD.

Hoog tijd dat gemeenten wakker worden om dit VNG-voorstel met ingrijpende gevolgen af te wijzen. Hoog tijd ook dat de VNG en de minister voor Milieu na twee zogeheten Raamovereenkomsten Verpakkingen het milieu als uitgangspunt hanteren, in plaats van PMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:39
Resistor schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:12:
https://www.ad.nl/amersfo...len-bij-grofvuil~a359dd4f

Quoten lukt niet, maar *O* oOo :D (y)
Ik ben er blij mee.

Al gaat het 75cent per storting kosten in plaats van PMD gratis en 1,57 per reststort, voor mij blijft het goedkoper als appartementbewoner.
Zullen ze wel later omzetten naar hogere afvalstoffenheffing. :( ( spreek hier met ervaring in Waddinxveen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Econoom van de VU Amsterdam Raymond Gradus hierover in Dr Kelder en Co:

https://twitter.com/drkel.../1200756061487206400?s=21

Zijn eerste argument die volgens hem door gemeenten wordt genoemd vind ik, net als Kelder, stuitend. Alleen ik herken hem direct, als je ook de eerdere posts van mij in dit topic hebt gelezen. Bi-zar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Heb je ook een tekstuele uitleg voor de mensen die geen filmpjes kunnen kijken? ;)
Señor Sjon schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:43:
Weer een ontluisterend verhaal: VNG wil de regie van het Afvalfonds weghalen bij de gemeente. De inzameling van PMD is verre van efficiënt.
30% residu voor de oven,
30% is mixed en gaat 700km naar Duitsland om verwerkt te worden voor paaltjes.
5% drinkkartons waar niemand weet wat ermee moet
10% is metalen, de kostendrager
25% is enigszins nuttig plastic.

https://www.nrc.nl/nieuws...en-is-niet-beter-a3981557?

[...]
Het wordt hoog tijd dat het bij de gemeenten weggehaald wordt, maar dan wel op een andere manier inderdaad. Veel te veel korte termijn is beslissingen op populariteit in plaats van structureel op duurzaamheid.

@Resistor Bunschoters staan nu niet echt bekend als het meest makkelijke, maar diftar is natuurlijk ook gewoon vragen om problemen.
Geld is voor de meeste mensen gewoon de primaire drijfveer dus zolang je slecht gedragen financieel voordelig is zullen velen dat doen helaas.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:22:

@Resistor Bunschoters staan nu niet echt bekend als het meest makkelijke, maar diftar is natuurlijk ook gewoon vragen om problemen.
Ja, stel je voor dat je als simpele kutburger je mond eens durft open te trekken en samen iets voor elkaar probeert te krijgen.
Moeten we niet willen met z'n allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Er zijn altijd al heftige protesten geweest hier in Bunschoten tegen het Diftar, tot aan afval dumpen voor het gemeentehuis.

Ik ga thuis even op zoek naar de berichten hier over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Resistor wat was eigenlijk het idee vooraf van de gemeente?
Een verandering is vaak al lastig, zeker als je daardoor meer van mensen verwacht (zoals bij omgekeerd inzamelen). Maar als het ook nog inhoudt dat ze zichzelf op meer kosten moeten gaan jagen dan is zo'n combinatie niet echt rooskleurig.

Wel grappig om te lezen dat ze nu willen dat het duurzaam én makkelijk én goedkoop gaat worden, ben benieuwd via welke belastingomweg de burger dat dan alsnog gaat betalen. Als dat namelijk zomaar kan dan waren de huidige tarieven blijkbaar gewoon niet realistisch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Gonadan schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:53:
@Resistor wat was eigenlijk het idee vooraf van de gemeente?
Een verandering is vaak al lastig, zeker als je daardoor meer van mensen verwacht (zoals bij omgekeerd inzamelen). Maar als het ook nog inhoudt dat ze zichzelf op meer kosten moeten gaan jagen dan is zo'n combinatie niet echt rooskleurig.

Wel grappig om te lezen dat ze nu willen dat het duurzaam én makkelijk én goedkoop gaat worden, ben benieuwd via welke belastingomweg de burger dat dan alsnog gaat betalen. Als dat namelijk zomaar kan dan waren de huidige tarieven blijkbaar gewoon niet realistisch?
Helaas te druk, maar de samenvatting die ik zo snel gevonden heb is dat het 9 juli 2015 is besloten in de gemeenteraad (VVD tegen omdat onder andere de inwoners niet bij het besluit betrokken waren.

Hier wat willekeurige berichten in willekeurige volgorde :P

Dat heeft tot veel gemor geleid, sommige mensen moeten 300m lopen om bij de centrale resafvalcontainer te komen https://www.rtvutrecht.nl...te-vies-voor-woorden.html
Het is duurder voor appartementbewoners https://www.rtvutrecht.nl...it-voor-flatbewoners.html
De usual suspects zijn wel positief :') https://www.volkskrant.nl...n-ook-nog-minder-betalen/
De verantwoordelijke wethouder was ook positief https://www.ad.nl/amersfo...aan-afvalbeleid~aa89d129/ Fun fact: de coalitie is geklapt en de ChristenUni staat buitenspel.
Het ging meer kosten https://www.rtvutrecht.nl...choten-duur-te-staan.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb maandag oud papier gelopen voor de ouderraad. Levert gemiddeld EUR 350,00 per maand op.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Señor Sjon
Niet lang meer... https://www.omroepbrabant...-iedereen-gaat-dat-voelen?

Prijzen voor oud papier zijn in een jaar enorm gedaald. Nederland heeft een overschot aan OPK en China koopt geen afval meer in (ze moeten immers de dozen weer maken die ze hierheen sturen. :+). Inmiddels moeten bedrijven al gaan betalen voor OPK.

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:10:
Niet lang meer... https://www.omroepbrabant...-iedereen-gaat-dat-voelen?

Prijzen voor oud papier zijn in een jaar enorm gedaald. Nederland heeft een overschot aan OPK en China koopt geen afval meer in (ze moeten immers de dozen weer maken die ze hierheen sturen. :+). Inmiddels moeten bedrijven al gaan betalen voor OPK.
En ondertussen geeft de overheid de komende jaren 13 miljard euro uit aan subsidie op de import van brandhout uit Canada?
Stook het op!

Of misschien is het tijd om i.p.v. verpakkingsbelastingen eens reclamefolders en kranten te gaan belasten. Als oud papier 4 cent per kg kost om er vanaf te komen, kan er best het tienvoudige daarvan als belasting worden ingevoerd. Zeker voor reclamefolders!

De huidige verpakkingsbelasting is 2,2 cent per kg papier/karton. Blijkbaar is dat niet eens meer kostendekkend om het te verwerken.
Ter vergelijking: plastic verpakkingen kosten 64 cent per kg (excl. BTW).

Ook leuk: https://afvalfondsverpakk...rpakkingen/alle-tarieven:
Biologisch afbreekbaar plastic moet daarom voorlopig bij het restafval worden weggegooid en niet in de GFT-/groenbak of bij overig plastic afval. Dit heeft ons doen besluiten het lagere tarief af te schaffen.
Compleet zinloos dus om "afbreekbaar" plastic te gebruiken!

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 19-12-2019 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Binnen twee maanden wordt onze grijze container verwisseld voor een oranje. Als voorafje krijgen wij alvast een flinke kosten verhoging.
In Apeldoorn moet flink meer worden betaald voor afval. Huishoudens betalen voor elke keer dat de container wordt geleegd en daar bovenop een vast bedrag per jaar. Die vaste kosten stijgen van ruim 167 euro naar 262 euro. De gemeente doet dat onder meer omdat inwoners hun afval beter scheiden. Daardoor wordt de restafvalcontainer minder vaak geleegd en komt er dus minder geld in de gemeentekas.
Wij scheiden beter, hebben er als burger meer werk aan en daarom mogen wij meer betalen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Caayn op 15-01-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 17:25
Caayn schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:02:
Binnen twee maanden wordt onze grijze container verwisseld voor een oranje. Als voorafje krijgen wij alvast een flinke kosten verhoging.

[...]
Wij scheiden beter, hebben er als burger meer werk aan en daarom mogen wij meer betalen 8)7
Dit kan bijna niet kloppen.... Stortkosten van restafval stijgen, als je scheidt, zou het aandeel rest moeten zakken en de totale kosten daarvoor dus ook. Veelal is de stelling dat gemeentes afvalscheiding invoeren en dan aangeven minder te verhogen (dus niet verlagen) dan wanneer ze afvalscheiding niet doorvoeren. Lees als je alleen de grijze container zou houden, zouden de kosten meer omhoog gaan (ik neem aan dat de oranje voor PMD wordt en dat je rest weg moet gaan brengen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:11
En sinds dit jaar mogen we maar max een aantal keer 1 kuub bij de gemeentewerf brengen. Waarbij sloop afval alleen mag wanneer het klein gemaakt is en gesplitst. Daarbij tuinafval mag helemaal niet meer. Mooi dat we dit jaar onze tuin en keuken wilden gaan doen.
Je kunt ook maximaal maar 2 keer bijbetalen om een kuub te storten. Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Caayn schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:02:
Wie had dat gedacht :X :X 8)7 8)7

Het aantal ambtenaren dat zich met afval bezighoudt is enorm toegenomen, zonder dat er meer werk verzet wordt. Meer bureaubanen in de vuilnisindustrie, tot op het niveau dat de vuilnisdienst wil weten wie er incontent is.
Die vele brieven en folders over een container moeten natuurlijk ook betaald worden, de container zelf ook, de ondergrondse containers ook, het verkleinen van inwerpopeningen is alle afvalbakken ook, en de extra ritten om steeds meer verschillende afvalstromen op te halen ook.
Eind van't liedje is precies wat iedereen kon zien aankomen: meer betalen, meer werk, en geen woord meer over de enorme besparing doordat afval nu opeens een waardevolle grondstof is.

De tariefverhoging in Apeldoorn kan ik trouwens niet rijmen met de ophaalkosten per container: grijs had altijd een tarief per keer, maar als ik de vaste kosten deelde door het aantal keer dat ik de andere containers buitenzet, waren de andere containers duurder per stuk dan het restafval!

Wordt het niet eens tijd voor een opt-out, waarbij je ervoor kan kiezen helemaal geen afval meer via de gemeente te laten verwerken, en dat gewoon particulier laat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verkeerde manier om draagvlak te creëren. Nu denkt iedereen misschien "mooi, ik betaal meer dus waarom scheiden"

In 2018 heeft mijn gemeente beloofd dat het goedkoper gaat worden dus even afwachten of dat waarheid blijkt. Ik ben niet positief gestemd in ieder geval.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verrassend, ook in Amersfoort word de afvalstoffenheffing hoger dit jaar. Wie had nu verwacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:05

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:19:
Verrassend, ook in Amersfoort word de afvalstoffenheffing hoger dit jaar. Wie had nu verwacht?
Tja, wat niet...?

Maar gelukkig doet de ROVA bij ons in Amersfoort verder (nog) niet zo moeilijk met het ophalen van de vuilnis en bij het wegbrengen van ander afval.

Maar binnenkort worden er bij mij in de wijk volgens mij ook van die ondergrondse containers geplaatst en moeten wij geloof ik ook omgekeerd gaan inzamelen of zo... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fiber schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 20:42:
[...]

Tja, wat niet...?

Maar gelukkig doet de ROVA bij ons in Amersfoort verder (nog) niet zo moeilijk met het ophalen van de vuilnis en bij het wegbrengen van ander afval.

Maar binnenkort worden er bij mij in de wijk volgens mij ook van die ondergrondse containers geplaatst en moeten wij geloof ik ook omgekeerd gaan inzamelen of zo... O-)
Hier dus ook. Dingen zitten inmiddels in de grond. Lekker handig voor een complex met 65 appartementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
htca schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:07:
[...]

Dit kan bijna niet kloppen.... Stortkosten van restafval stijgen, als je scheidt, zou het aandeel rest moeten zakken en de totale kosten daarvoor dus ook. Veelal is de stelling dat gemeentes afvalscheiding invoeren en dan aangeven minder te verhogen (dus niet verlagen) dan wanneer ze afvalscheiding niet doorvoeren. Lees als je alleen de grijze container zou houden, zouden de kosten meer omhoog gaan (ik neem aan dat de oranje voor PMD wordt en dat je rest weg moet gaan brengen).
In het eigen PR bericht (link) geeft de gemeente o.a. aan dat ze een hoogserviceniveau bieden en dat dat geld kost. Als bewoner vraag ik mij dan af wat die service precies is? Ik weet in ieder geval precies wanneer de ondergrondse containers geleegd worden zonder dat ik die dag thuis ben :+ Melding maken heeft geen zin want dan sturen ze er iemand op af die geheel toevallig altijd tijdens/na de gewone leging komt 8)7

Grappig genoeg geven de ambtenaren van de gemeente Apeldoorn zichzelf wel een schouderklopje omdat de kosten niet nog hoger zijn uitgevallen. Ondanks dat wij nu met de hoogste stijging van het gehele land zitten. (Sorry, ik kan hier nogal boos om worden)
htca schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 13:07:
[...](ik neem aan dat de oranje voor PMD wordt en dat je rest weg moet gaan brengen).
Correct, momenteel wordt PMD ingezameld bij ondergrondse containers en dat zijn ze gefaseerd aan het omzetten naar oranje containers. Vanwege het slechte leeg beleid voor het legen van de ondergrondse containers maken ze mij in ieder geval blij met een oranje container. Echter zal het mij benieuwen of ze het beleid verbeteren wanneer de ondergrondse containers voor restafval worden ingezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08 12:49
Caayn schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:05:
Als bewoner vraag ik mij dan af wat die service precies is?
Hier heeft men met een aantal gemeenten een samenwerking gestart, enkele jaren terug. Nu heeft men in al haar wijsheid besloten dat de gemeentewerven maar op beperkte dagen open zijn. Ja, top, voorheen iedere dag, nu alleen maandag, donderdag en zaterdag. Moet ik naar een ander dorp om mijn rotzooi weg te brengen, want dat mag dan, gebracht als groot voordeel. |:( |:( Wij gaan ook naar nieuwe containers met betalen per lediging, maar nu nog niet. Ben m'n huis aan het verbouwen, alles dat ik dus af kan voeren, voer ik z.s.m. af nu het nog niets extra's kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Pizza_Boom schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:23:
[...]
Ben m'n huis aan het verbouwen, alles dat ik dus af kan voeren, voer ik z.s.m. af nu het nog niets extra's kost.
Dat lijkt maar zo ;) Je bedoelt eigenlijk te zeggen dat de kosten voor jouw verbouwingsafval door de hele gemeenschap worden gedragen en dat die op die manier de extra kosten dragen. Dat op zich zou niet uitmaken als iedereen zo nu en dan zijn huis verbouwt en dat min of meer gelijkmatig gaat. Maar ik weet een aantal beunhazen die elke week wel 1 of 2 kuub afval brengen aan de werf. Nog los van aannemersbusjes die openbare bakken volstorten met hun bouwafval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
htca schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:37:
[...]

Dat lijkt maar zo ;) Je bedoelt eigenlijk te zeggen dat de kosten voor jouw verbouwingsafval door de hele gemeenschap worden gedragen en dat die op die manier de extra kosten dragen. Dat op zich zou niet uitmaken als iedereen zo nu en dan zijn huis verbouwt en dat min of meer gelijkmatig gaat. Maar ik weet een aantal beunhazen die elke week wel 1 of 2 kuub afval brengen aan de werf. Nog los van aannemersbusjes die openbare bakken volstorten met hun bouwafval.
Dat gebeurt bij ons niet/weinig. Met aanhanger betaal je bijna altijd. Ik kwam er wel onderuit doordat ik kwam met een klein aanhangertje achter een klein autotje met daarop een kuubzak gebonden.

Overigens voel ik mij er totaal niet schuldig over. Wij (gezin van 4, woon nog met mijn ouders totdat ik mijn huis aardig af heb) hebben iedere 2 weken slechts 1/8e van de restafvalbak vol, waar vele buurtbewoners gewoon alles erin flikkeren. Papier, plastic, glas, kleding, metaal, etc. En mijn sloopafval was vooral hout. Gaat in de houtbak, mooi duurzaam joh, wordt energie van gemaakt. Biomassa (van 60 jaar oud :*) :*) ) voor de biomassacentrale. Onderlaatst 1x de bakken vol gehad, toen ik behang gestoken had. En dat was ook vooral omdat het in grote vuilniszakken zat. Veel lucht dus.

Ach, dat hele afval is big business. Zo lang je geen rare dingen doet is er niets aan de hand. Maar o wee als een loodgieter een stukje asbestcement riool wegbrengt. Trek het er zelf wel uit, mag de loodgieter er alleen nieuw in leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 20-01-2020 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hoe verrassend:

https://www.omroepflevola...en-levert-minder-afval-op

Maar denk je dat de lokale politiek tot inkeer komt? Neeeee, ik dacht het niet... 8)7

Ondertussen zet alhier de gemeente die idiote plannen gewoon door:
https://www.omroepflevola...fvalinzameling-lelystad#1
ehtweak in "Afvalinzameling gemeentes"

Het enige pluspluntje is tot nu toe, dat het wat langer duurt dan gepland, voordat de wijzigingen worden doorgevoerd.
Maar de hoop dat van uitstel, afstel komt. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ehtweak schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:25:
Maar de hoop dat van uitstel, afstel komt. :N
Die illusie heb ik ook niet, en goedkoper gaat het ook niet worden ondanks beloftes van de gemeente. Kan daar helaas niet veel meer over terugvinden over die toezegging.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Hoe verrassend:

https://www.omroepflevola...en-levert-minder-afval-op

Maar denk je dat de lokale politiek tot inkeer komt? Neeeee, ik dacht het niet... 8)7
Het is van de zotte, dat je als gemeente je eigen onderzoek onderuit haalt door er zoveel kanttekeningen bij te zetten.

Maar goed, het alternatief is dat een ambtenaar moet toegeven dat zijn verzonnen systeem dat we nu gebruiken dus niet werkt. En een ambtenaar die zijn fouten toegeeft, bestaat niet :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De journalistiek heeft het ook al diverse malen onderzocht:

https://nieuwlicht.eo.nl/...den-duurzaam-of-overbodig
https://demonitor.kro-ncr...waar-niemand-iets-mee-kan

Achteraf scheiden is vaak, zeker voor de plastic zooi, veel efficiënter, dan dat je dat aan de consument moet overlaten.
MAAR; als we nou eens de BRON aanpakken! Dus zorgen dat er gewoon veel minder plastic troep en 'foute' en vaak onnodige verpakkingen gecreëerd worden!
Iets wat er niet is, hoef je achteraf ook niet op te ruimen. Hoe moeilijk kan het zijn?
Niet reactief, maar proactief! d:)b

Maar ja, dan wordt er een heel legertje aan ambtenaren en zelfbenoemde milieu deskundigen werkeloos. Of wordt het tijd dat die ook in de GFT verdwijnen? ;)

Af en toe begin je aan jezelf te twijfelen; zijn zij nou gek, of ben ik het? :+

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 20-01-2020 10:35 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:33:
MAAR; als we nou eens de BRON aanpakken! Dus zorgen dat er gewoon veel minder plastic troep en 'foute' en vaak onnodige verpakkingen gecreëerd worden!
Iets wat er niet is, hoef je achteraf ook niet op te ruimen. Hoe moeilijk kan het zijn?
Niet reactief, maar proactief! d:)b
Hoe wilde je dat doen? Ik zit wel eens te kijken, maar kan bij wat ik gebruik niet heel veel onnodig plastic meer vinden, anders dan de flesjes sportdrank. Maar die gaan netjes in het plastic bij mij. Is wel winst te halen bij sportclubs, aparte bak voor flesjes. Daar wordt zo verschrikkelijk veel gebruikt. Wel eens met toernooien op de eigen club gedaan, plastic flesjes apart ingezameld.
Maar ja, dan wordt er een heel legertje aan ambtenaren en zelfbenoemde milieu deskundigen werkeloos. Of wordt het tijd dat die ook in de GFT verdwijnen? ;)

Af en toe begin je aan jezelf te twijfelen; zijn zij nou gek, of ben ik het? :+
Zij zijn het, maar zij roepen dat jij het bent. Ambtenaren maken geen fouten. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 13:53

Felyrion

goodgoan!

Pizza_Boom schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:40:
[...]
Hoe wilde je dat doen? Ik zit wel eens te kijken, maar kan bij wat ik gebruik niet heel veel onnodig plastic meer vinden, anders dan de flesjes sportdrank. Maar die gaan netjes in het plastic bij mij. Is wel winst te halen bij sportclubs, aparte bak voor flesjes. Daar wordt zo verschrikkelijk veel gebruikt. Wel eens met toernooien op de eigen club gedaan, plastic flesjes apart ingezameld.

[...]
Zij zijn het, maar zij roepen dat jij het bent. Ambtenaren maken geen fouten. :+
Helaas zit er vanuit de verpakkingsindustrie vanwege marketing nogal vaak "fout" plastic tussen.
Denk hierbij aan fel oranje plastic drinkflesjes van bijvoorbeeld Gatorade, of van die broodzakken waarbij plastic aan papier vast zit geplakt. Of nog erger, de zwarte plastic bakjes waar vaak vlees in zit, of die je vaak bij snackbars ziet. Dat zijn soorten plastic die niet (goed) gerecycled kunnen worden en dus op de rest stapel terecht komen.

Wat dat betreft is er bij de bron nog meer dan voldoende ruimte voor verbetering.

Zie ook deze aflevering van de Monitor:
https://www.npostart.nl/de-monitor/13-10-2019/KN_1709721

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Pizza_Boom Wat voorbeelden:

Ik haal groenten en fruit eigenlijk altijd bij de groentenman/-vrouw op de markt. Of het gaat los in m'n stevige boodschappentas (en die is niet van plastic), of in papieren zakjes.
Heel af en toe, als de groentenman met vakantie is b.v., kom ik wel eens in een supermarkt, dan schrik ik me helemaal te pletter van de showroom aan kunstmatige polymeren die het zicht op de groenten en fruit blokkeert. :-(

Of je een worst in een natuurdarm/collageen/cellulose verpakt, of in plastic; dat scheelt ook nogal.
En doe je dan vervolgens die worst weer in een plastic zakje, of gewoon in papieren zak?
Ik bedoel maar...

Of allerlei kleine dagelijkse dingen die in vingervijandige blisters verpakt zitten. Of de folies die her en der nog rond van alles gekrompen worden.
Oh ja, en dan die plastic idioterie van de frisdrankindustrie! Gatver. Nog afgezien van de verfoeilijke inhoud, is de verpakking ook nog eens een aanslag op ons welzijn.

Kunnen we nu al helemaal zonder? Vast niet. Maar er valt nog heel veel te winnen/te verbeteren aan de bronzijde.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ehtweak schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:52:

Ik haal groenten en fruit eigenlijk altijd bij de groentenman/-vrouw op de markt. Of het gaat los in m'n stevige boodschappentas (en die is niet van plastic), of in papieren zakjes.
Heel af en toe, als de groentenman met vakantie is b.v., kom ik wel eens in een supermarkt, dan schrik ik me helemaal te pletter van de showroom aan kunstmatige polymeren die het zicht op de groenten en fruit blokkeert. :-(
Bij de AH, Jumbo en dergelijke ligt het meeste gewoon los. Komkommers bijvoorbeeld niet, maar dat is een vershoudfolie. Zelfde voor diverse kolen. Maar sperziebonen liggen gewoon los. Zakje pakken en vol scheppen. Of moet ik die los in mijn tas gooien? Markt heb ik geen tijd voor, ik moet gewoon werken. Daarbij staat er hier op de markt geen groenteboer. Ik gooi wel alles in een plastic zakje, die dan vervolgens in een boodschappentas ofzo verdwijnen.
Of je een worst in een natuurdarm/collageen/cellulose verpakt, of in plastic; dat scheelt ook nogal.
En doe je dan vervolgens die worst weer in een plastic zakje, of gewoon in papieren zak?
Ik bedoel maar...
Dat zit toch gewoon in een bakje? Die ga ik niet nog 3x inpakken. Dat doen we dan weer wel met de inhoud, want voor een bakje met 8 stuks betaal ik flink minder per stuk als voor eentje met 2 of 4, dus pak ze zelf wel om voordat ik ze invries.
Of allerlei kleine dagelijkse dingen die in vingervijandige blisters verpakt zitten. Of de folies die her en der nog rond van alles gekrompen worden.
Verschrikkelijk ja. Gaat bij mij wel allemaal gewoon in het PMD.
Oh ja, en dan die plastic idioterie van de frisdrankindustrie! Gatver. Nog afgezien van de verfoeilijke inhoud, is de verpakking ook nog eens een aanslag op ons welzijn.
Kom maar op het statiegeld op alle verpakkingen. Blikjes, flesjes, alles. Doen ze in Duitsland ook. Kom er met enige regelmaat, zo nu en dan grote zak mee terug naar Duitsland en dan weer inleveren. :D
Kunnen we nu al helemaal zonder? Vast niet. Maar er valt nog heel veel te winnen/te verbeteren aan de bronzijde.
Ook aan de hergebruikkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Pizza_Boom schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:40:
[...]

[...]
Ik ken wel wat voorbeelden van "overbodig plastic:

Patatbakjes, kunnen gewoon van stevig karton zoals bij sommige frietzaken die "beste friet 201?" in utrecht heeft puntzakken met een sausbakje.
Febo heeft iets van karton, net als Smullers.

Campina Lang Lekker houdbare melk heeft een plastic, met "seal rand" dop, én een plastic treklipje erin.
Hiervoor, of andere merken wellicht, zon aluminium trek lipje net als bij appelsap etc.

De gewone melk, inc de yoghurt en vla, hebben nu zo'n plastic dop ipv een "vouw en duw" opening.
Naast dat je zo best veel weggooit omdat het er niet komt heb je weer plastic.

Wattenstaafjes waren vroeger van hout, roerlepels wisselt, maar vaak nog plastic.

Veel producten zitten, mijn inziens, ook te gemakkelijk in plastic terwijl het in feite niet nodig is.

Ik zelf heb het idee dat ik, sinds ik op mezelf woon (2009), steeds meer plastic afval heb.

Zelf ben ik ook niet onschuldig hoor met flkesjes bruiswater, die ik netjes weg gooi na gebruik.
Helaas zijn anderhalve liters nogal snel door hun bruis heen en is zo'n sodastream , naast dat het nou niet echt makkelijk zou passen in mijn kleine keuken, ook niet echt goedkoop.

Wat afvalverwerking betreft, ik ben benieuwd want in amsterdam is het maar weer afwachten wat de gemeente en het AEB nu weer gaan doen.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
Caayn schreef op maandag 20 januari 2020 @ 08:05:
In het eigen PR bericht (link) geeft de gemeente o.a. aan dat ze een hoogserviceniveau bieden en dat dat geld kost. Als bewoner vraag ik mij dan af wat die service precies is?
Mooi hoor, dat ze zeggen dat de kosten stijgen doordat ze meer verschillende afvalstromen moeten ophalen. Het zou wel leuk zijn om ook even de gestegen dieseluitstoot daarbij te vermelden.
Ze halen de "forse" stijging van de verbrandingsbelasting aan. Maar als er per inwoner 0,08 ton restafval is, en het 31,39 euro per ton kost om te verbranden, verklaart dit slechts 2,51 euro per inwoner. Ik denk dat 4 personen meer is dan gemiddeld per huishouden, dus maximaal een tientje van de 295 euro jaarlijkse kosten valt te verklaren door de totale verbrandingsbelasting (en van die 10 euro is ongeveer 6 euro de stijging van dit jaar).
Dus even verder rekenen: als ze nu eens stoppen met zichzelf op de borst kloppen, en gewoon 1 container geven waar we alles in gooien, dan stijgen de verbrandingskosten een paar tientjes en dalen de ophaal- en verwerkingskosten met een veelvoud van dat bedrag.

Al zolang als ik me kan herinneren wordt "het milieu" gebruikt om de burgers meer te laten betalen.

De volgende stap wordt natuurlijk statiegeld op flesjes en blikjes. Ik ben de laatste tijd eens extra op zwerfafval gaan letten, en ik schat dat flesjes en blikjes ongeveer 2% van het totaal uitmaken. Als ze nu statiegeld op koekverpakkingen, sigarettenpakjes, vuurwerk en kauwgom gaan invoeren hebben ze de komende 30 jaar weer wat te doen :+
Pizza_Boom schreef op maandag 20 januari 2020 @ 09:45:
Maar o wee als een loodgieter een stukje asbestcement riool wegbrengt.
Ik heb zelf gezien wat er gebeurt als zo'n stukje bij het grofvuil ligt: dat laten ze gewoon liggen. Vervolgens rijden er auto's overheen, gaat het helemaal aan stukken, en verspreidt het langzaam door de hele straat (en lucht).
Zolang er geen rekening te sturen is maakt het allemaal niet uit dat het schadelijk is. Big business inderdaad.

Ondertussen zet alhier de gemeente die idiote plannen gewoon door:
In eigen vlees snijden doet pijn. Je gaat toch niet je eigen bureaubaantje overbodig maken? Waarom nu iets goed doen, als je het ook eerst 10 jaar fout kan doen en vervolgens nog 10 jaar bezig kan zijn met je eigen fouten te herstellen?
Ik ben er meer en meer van overtuigd dat dit land veel beter af zou zijn met 75% minder overheid. Terug naar de basistaken, en geen geld meer uitgeven aan alle andere dingen waar we niet beter van worden.
Felyrion schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:49:
Helaas zit er vanuit de verpakkingsindustrie vanwege marketing nogal vaak "fout" plastic tussen.
Denk hierbij aan fel oranje plastic drinkflesjes van bijvoorbeeld Gatorade, of van die broodzakken waarbij plastic aan papier vast zit geplakt.
Is dat vanwege marketing, of vanwege de verpakkingsbelasting? Mensen willen het brood zien, dus plastic. Maar de verpakkingsbelasting op plastic is iets van 30 keer zo hoog, dus als de achterkant van papier is, kost het minder :F
Ik bedoel maar...
Het is net als de blisterverpakkingen: iedereen klaagt erover, maar als die (Unox) worst niet in een plastic verpakking met full-color print zit, dan kopen we hem niet.
De verpakking maakt dat het product er beter uit ziet, waardoor de prijs stijgt.
Pizza_Boom schreef op maandag 20 januari 2020 @ 11:14:
Kom maar op het statiegeld op alle verpakkingen. Blikjes, flesjes, alles. Doen ze in Duitsland ook. Kom er met enige regelmaat, zo nu en dan grote zak mee terug naar Duitsland en dan weer inleveren. :D
Gruwelijk! Met je afval naar een ander land reizen, om vervolgens in de rij te staan bij de inleverautomaat van de Kaufland, terwijl je sigarettenrook van het groepje voor de deur inademt.
Vervolgens gaat het in de statiegeldmachine direct al door de shredder, en had je het dus net zo goed in de plasticcontainer kunnen gooien.
Koos2009 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 21:54:
Zelf ben ik ook niet onschuldig hoor met flkesjes bruiswater, die ik netjes weg gooi na gebruik.
Helaas zijn anderhalve liters nogal snel door hun bruis heen
Ik vul de halve liter flesjes met een anderhalve liter fles, dat doe ik al jaren en zorgt dat de bubbels optimaal bewaard blijven. Wel eerst de anderhalve liter fles koelen, en dan zachtjes schenken en in 1 keer de hele fles leegmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:16

De Jumbo verkoopt zelfs biologische bananen verpakt in plastic 8)7
Ik bedoel maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunnevandale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06:16
De Jumbo verkoopt zelfs biologische bananen verpakt in plastic 8)7

Ik bedoel maar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

RemcoDelft schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:40:
[...]

Het is net als de blisterverpakkingen: iedereen klaagt erover, maar als die (Unox) worst niet in een plastic verpakking met full-color print zit, dan kopen we hem niet.
De verpakking maakt dat het product er beter uit ziet, waardoor de prijs stijgt.
Ik koop nooit een worst in blister/plastic. Zeer zeker geen Unilever zooi/(vr)eten. :r
Bij de slager of poelier waar ik kom, die ze zelf maakt, liggen ze gewoon op een metalen schaaltje. En als je er eentje koopt, dan gaat 'ie in een papieren zakje.
Het enige velletje wat er omheen zit is of natuurdarm of collageen achtig materiaal.

De verpakking die de supermarkten en grootgrutters gebruiken maakt het voor mij juist minder aantrekkelijk. ;w

Of zoals iemand anders al opmerkte, de biologische (ahum) bananen, speciaal ingevlogen, verpakt in plastic! 8)7 7(8)7

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 24-01-2020 22:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Yucon

*broem*

RemcoDelft schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 19:40:
Je zegt het bijna alsof ik me moet schamen dat ik wat verleiding nodig heb om iets te kopen.. Je kunt best gelijk hebben wat betreft verkoop, maar dat is niet het probleem van de consument. Om die reden is een verbod op blisterverpakkingen een prima idee. Dan heb je direct weer een gelijk speelveld en is er voor individuele fabrikanten geen bovengemiddeld nadeel. Mogelijk zal de totale omzet van dat type product in het algemeen dalen omdat er minder impulsaankopen gedaan worden. Maar dat kan ik niet als negatief zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Misschien een gekke vraag maar: Sinds een korte periode is onze restafval container omgewisseld voor een PMD container. Dat gaat opzich prima en het is wel even schrikken hoeveel plastic afval je daadwerkelijk creëert. En met behulp van de app van de afvalverwerker lukt het aardig om alles in de juiste bak te gooien.

Echter zit ik nu met het volgende. Waar laat ik de inhoud van onze zakloze stofzuiger? Eerder kieperde ik die altijd leeg in de restafval container maar die hebben wij uiteraard niet meer. Wij hebben binnen wel een klein emmertje staan voor het resterende restafval maar ik vind het niet zo praktisch om daar de stofzuiger in te legen. Om ons heen zien we mensen die het maar in de groenbak gooien. Wat doen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Caayn schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:14:
Misschien een gekke vraag maar: Sinds een korte periode is onze restafval container omgewisseld voor een PMD container. Dat gaat opzich prima en het is wel even schrikken hoeveel plastic afval je daadwerkelijk creëert. En met behulp van de app van de afvalverwerker lukt het aardig om alles in de juiste bak te gooien.

Echter zit ik nu met het volgende. Waar laat ik de inhoud van onze zakloze stofzuiger? Eerder kieperde ik die altijd leeg in de restafval container maar die hebben wij uiteraard niet meer. Wij hebben binnen wel een klein emmertje staan voor het resterende restafval maar ik vind het niet zo praktisch om daar de stofzuiger in te legen. Om ons heen zien we mensen die het maar in de groenbak gooien. Wat doen jullie?
Waar laat je dat restafval dan? Kun je het niet in een zak doen en ergens in een vuilnisbak gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:52
Die snap ik ook niet goed, waar laten jullie nu de restafval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Lijkt mij dat zij nu een ondergrondse container in de buurt hebben, niet relevant voor de vraag toch? ;)

@Caayn ik doe dat nu inderdaad in het kleine bakje wat ik voor restafval gebruik. Iets minder ideaal dan vroeger buiten in de kliko, maar het blijft wel restafval.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:19
@Caayn inhoud van de zakloze stofzuiger hoort bij restafval.

Reden is dat er o.a. ook microdeeltjes plastic inzitten afkomstig van kleding, tapijt, meubels e.d. dat wil je niet in GFT hebben en vervolgens in het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:05:
Lijkt mij dat zij nu een ondergrondse container in de buurt hebben, niet relevant voor de vraag toch? ;)

@Caayn ik doe dat nu inderdaad in het kleine bakje wat ik voor restafval gebruik. Iets minder ideaal dan vroeger buiten in de kliko, maar het blijft wel restafval.
Toch wel, want dan kun je het toch in die container gooien :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:49:
Toch wel, want dan kun je het toch in die container gooien :?
Als je dat praktisch vind kan dat ja, maar zijn uiteindelijke vraag is hoe wij het doen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:52:
[...]

Als je dat praktisch vind kan dat ja, maar zijn uiteindelijke vraag is hoe wij het doen. ;)
Ik had gedacht dat je de vraag achter de vraag wel zou herkennen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:52:
[...]
Ik had gedacht dat je de vraag achter de vraag wel zou herkennen ;)
Tuurlijk wel, maar het ook leuk om te doen alsof je neus bloedt toch? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Niet online
Ik wou het uiteraard niet in de groenbak gooien en nu onze restafval container weg is, is het gewoon een beetje puzzelen hoe om te gaan met restafval. Zoals ik al aangaf hebben wij daarvoor een klein bakje binnen en deze legen wij in de ondergrondse container. Voor het meeste werkt dit prima.

Alleen vind ik het niet zo praktisch om de stofzuiger te legen in het bakje omdat ik het zo zie gebeuren dat de helft ernaast valt. En om nou voor het legen van de stofzuiger naar de ondergrondse container te lopen vind ik ook weer zo.

Vandaar mijn vraag hoe jullie het doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Caayn op 25-03-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 10:19
@Caayn ik 'rol' de plastic zak van restafval los uit de pedaalemmer, de zak blijft er dan nog wel zitten maar er is dan net wat meer plastic zak aan de bovenkant, waarbinnen ik de stofzuiger leeg. eventueel stof blijft dan altijd binnen de zak.
Bij voorkeur leeg ik dan ook als de restafvalzak sowieso bijna vol is en weggebracht gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Caayn schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 22:06:
Ik wou het uiteraard niet in de groenbak gooien en nu onze restafval container weg is, is het gewoon een beetje puzzelen hoe om te gaan met restafval. Zoals ik al aangaf hebben wij daarvoor een klein bakje binnen en deze legen wij in de ondergrondse container. Voor het meeste werkt dit prima.

Alleen vind ik het niet zo praktisch om de stofzuiger te legen in het bakje omdat ik het zo zie gebeuren dat de helft ernaast valt. En om nou voor het legen van de stofzuiger naar de ondergrondse container te lopen vind ik ook weer zo.

Vandaar mijn vraag hoe jullie het doen :)
In een plastic zak doen? En de volgende keer dat je naar de container loopt neem je die mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Wij hebben een afvalbak in de straat, zo een waar je een papiertje in kunt gooien of je lege bakje patat. Nu is er een buurman/vrouw die daar ‘s avonds wel eens vieze luiers in gooit (die bak staat voor hun deur ongeveer). Ergens wel begrijpelijk, want om dat nou in je thuisbak te gooien als dat niet hoeft.

Nu hebben ze een boete gekregen voor onjuist aanbieden van huisvuil. Of ze het gaan aanvechten weet ik niet, maar ik vind het maar raar. Waarom is er onderscheid in wat er in zo’n bak gegooid mag worden en waarom zouden zij als bewoners die bak niet mogen gebruiken? De bak was niet vol, het zijn geen chemicaliën of iets dergelijks en had anders ook bij het restafval gekomen (lijkt me).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
1,5 week geleden bezig geweest met het verticuteren van ons mosgazon, daar is ontzettend veel mos uitgekomen (denk dat de vorige bewoners het nooit hebben gedaan). We hebben daarnaast ook best wat meters gras.
Nu hebben we twee groene containers, die zaten in no-time vol. Dus de rest op een hoop in de tuin gegooid, zodat dit de volgende lediging mee kan.

Na het weekend werden de groene containers geleegd, maar eentje maar voor minder dan de helft. Ik werk, zoals zovelen, thuis en kon zien dat de chauffeur ook niet echt moeite deed. 3x schudden en doorrrr.
Melding gemaakt bij de afvalinzamelaar. We moesten het restant losmaken en de container opnieuw aan de straat zetten en ze zouden opnieuw langs komen, die staat er inmiddels al weer een week.
Navraag leerde dat de melding al gesloten was omdat de container niet aan de straat stond, wat dus niet waar is.

Volgende week worden de groene containers weer geleegd, dus wat is mijn punt?
Nou, er ligt dus nog een hoop mos welke ik in de container kwijt moet (wacht ik wel tot dit weekend mee, zodat het niet teveel blijft plakken). Dat ga ik ook niet in twee containers kwijt kunnen, kortom voor het restant moet ik weer twee weken wachten.

Opgeroepen wordt om ook niet naar de milieustraat te komen, want beperkte openingstijden (normaal gesproken al, nu met corona nog minder) én er mogen maar een x aantal mensen per keer naar binnen. Plus dat ik dan een auto met aanhanger moet lenen, aangezien ik geen trekhaak heb. Ik acht de kans groot dat als ik daar op een zaterdagochtend sta dat het een hoop tijd kost en ik onverrichte zake weer naar huis kan.

Eigenlijk wil ik dit weekend weer in de tuin bezig, maar ik zie het groenafval al aardig ophopen op deze manier. We hebben, uit voorzorg, al twee groene containers en betalen daar dus ook jaarlijks voor maar vervolgens wel afgescheept worden als er iets niet goed gaat. Tevens is het ook niet zo dat de chauffeurs er voor om moeten rijden, we wonen aan een doorgaande weg in een dorp waar ze dagelijks langs rijden (weet ik nu ook omdat ik dus thuis werk :P)

First world problems uiteraard, maar irritant is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:33
@N1ckk Die bakken zijn voor voorbijgangers, niet om je huisvuil in te stoppen. Blijkbaar heeft iemand het gezien en de gemeente getipt.

Hier net een nieuwe papierkliko met chip gekregen, gok dat ze daar tzt ook geld voor gaan vragen. Reden van de nieuwe kliko is dat de oude vuilniswagen is afgeschreven en de nieuwe de oude kliko's zonder kraag niet kan oppakken. Vanmorgen maakte de oude wagen hier zijn laatste rondje, als die arm een kliko optilt piept en kraakt alles, dus die is echt wel afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@_JGC_ Ja, dat denk ik. Maar ik vind een boete echt overdreven (andere discussie), had prima met een waarschuwing afgedaan kunnen worden. Ook vraag ik me af in hoeverre zo’n boete gegrond is voor een enkele luier. Enig idee?

Wij hebben alleen op de restafvalbakken een pasjes-systeem. Vooralsnog alleen voor openen, waar de heffing “gewoon” een flat fee is per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
B-Real schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:04:
Hier is de milieustraat gesloten en wordt gevraagd terughoudend te zijn met het aanbieden van grofvuil en te wachten daarmee. Afgelopen dagen zijn onze kozijnen vervangen en heb ik een vermoedelijk strookje eterniet liggen. Wachten dus... Het ligt in een hoekje in de tuin (ja afgedekt/ingepakt).

Dat de overburen 2 kuub aan de straat zetten, tja, die ruimen een huis uit..

Ik zou zeggen, het is vervelend, maar niet overkomelijk, schat ik in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:36
Ik moest even googlen wat het was:
bron: linkje
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN ETERNIT EN ASBEST?

Vanuit het verleden bestaat er een hardnekkige verwarring tussen de begrippen ‘Eternit’ en ‘asbest’. Dit gaat zelfs zover dat de beide begrippen afwisselend met een hoofdletter geschreven worden. ‘Eternit’ was echter een van de grootste producenten van asbest in Nederland.

Asbest is de soortnaam van het materiaal, dat in 3 commerciële varianten gebruikt werd. Daarnaast bestaan er nog 3 varianten, maar daar heeft men eigenlijk nauwelijks gebruik van gemaakt. Eternit is wat dat betreft een merknaam, maar dankzij de goede ontwikkelingen van de onderneming heeft men dit haast tot een nieuwe soortnaam weten te maken. Dat neemt niet weg dat Eternit slechts een van de producenten was, die zich onder andere richtte op golfplaten en asbestcement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:10:
@_JGC_ Ja, dat denk ik. Maar ik vind een boete echt overdreven (andere discussie), had prima met een waarschuwing afgedaan kunnen worden. Ook vraag ik me af in hoeverre zo’n boete gegrond is voor een enkele luier. Enig idee?

Wij hebben alleen op de restafvalbakken een pasjes-systeem. Vooralsnog alleen voor openen, waar de heffing “gewoon” een flat fee is per jaar.
Ik neem aan dat ze wel in beroep kunnen toch?
Of het mag of niet heb ik geen idee van, heel netjes vind ik het ook niet maar of het daarmee ook verboden is?
htca schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:11:
[...]

Hier is de milieustraat gesloten en wordt gevraagd terughoudend te zijn met het aanbieden van grofvuil en te wachten daarmee. Afgelopen dagen zijn onze kozijnen vervangen en heb ik een vermoedelijk strookje eterniet liggen. Wachten dus... Het ligt in een hoekje in de tuin (ja afgedekt/ingepakt).

Dat de overburen 2 kuub aan de straat zetten, tja, die ruimen een huis uit..

Ik zou zeggen, het is vervelend, maar niet overkomelijk, schat ik in.
Hier nog niet, maar druk hebben ze het wel. Ook omdat iedereen in en om het huis bezig is. Corona perikelen. Paasvuren die niet door gaan, dus meer aanbod van groen afval.

En tja, ik help er zelf ook aan mee. Nu weinig sociale activiteiten en het is in de weekenden heerlijk weer, dus ik wil ook flinke slagen in de tuin maken en heb dus ook wel wat groenafval.
Ik wil dit weekend gaan snoeien, dat vind ik wat minder erg om in een hoek te bewaren dan een flinke berg mos/gras. Dat laatste geeft meer troep dan een berg takken.

Geduld is een schone zaak, maar dat neemt niet weg dat ik wel een beetje baal van de houding van de afval inzamelaar. Container niet kunnen legen, opnieuw moeten aanbieden, dan zeggen dat er geen container aan de straat stond terwijl deze er toch echt wel stond en ook niet te missen was |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
robkrekel schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:26:
[...]
Ik moest even googlen wat het was:
Eternit of Asbest... Met nadruk verdacht, eerlijk verwacht ik zelf dat geen asbest is (huis is van 1987). Maar goed, ik zal het netjes inleveren. Better safe than sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-09 23:50

odan

The dark side is within all!

B-Real schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:04:
Je kunt van die speciale zakken gebruiken die in de otto passen. of steeds een laagje oude kranten zodat het niet 1 "brok" wordt.
_JGC_ schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:06:
Hier net een nieuwe papierkliko met chip gekregen, gok dat ze daar tzt ook geld voor gaan vragen.
Hier al enkele jaren een chip in elke otto, voorzover ik weet is het ao. om te voorkomen dat mensen de otto meerdere keren aanbieden, bijvoorbeeld vandaag wordt hij geleegd bij jou in de straat en morgen staat een straat vlakbij op de route. bij mij goed te zien aangezien onze poort aan de achterkant van de tuin op een andere straat uitkomt, daar worden de otto's altijd de dag erna geleegd.

Als het goed is krijgen wij dit jaar nog een nieuwe container voor het pmd, hoop dat dit niet uitgesteld gaat worden door corona, ben bijna door de pmd zakken heen namelijk en volgens mij kosten die tegenwoordig geld als je ze ophaalt :P

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

B-Real schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:29:
[...]

Ik neem aan dat ze wel in beroep kunnen toch?
Of het mag of niet heb ik geen idee van, heel netjes vind ik het ook niet maar of het daarmee ook verboden is?
Ja, neem aan van wel - was gewoon benieuwd. Ik vind het ook niet heel netjes per sé, maar ik vind een boete ook absurd. Dit had prima met een waarschuwing afgedaan kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Inwonerspanel Den Helder:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WC20jGB.png

Afvalinzameling op #3 van de onderwerpen waar de inwoners graag nog hun mening over kwijt willen, zal mij benieuwen of er dit keer dan misschien wel geluisterd wordt?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 12:58
N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:19:
[...]

Ja, neem aan van wel - was gewoon benieuwd. Ik vind het ook niet heel netjes per sé, maar ik vind een boete ook absurd. Dit had prima met een waarschuwing afgedaan kunnen worden.
Ik ben ook wel benieuwd hoe de gemeente wil bewijzen dat dat hun luier is? DNA testje ;) ? Of er moet inderdaad iemand de NSB'er uitgehangen hebben, maar of die dat dan ook durft als de buurman dit stellig gaat ontkennen? (van dat soort acties wordt je nooit heel populair in je wijk...). Tenzij je buurman icm die luier ook een hele reeks ander huisvuil met adresgegevens erop in die bak heeft gepropt natuurlijk. En los daarvan: volgens mij staat er op die bakken ook niets over dat je er niet ook een luier in kwijt mag. Als iemand in een park een luier vervangt, mag die dan ook niet in de prullenbak aldaar? Strekking is duidelijk, het is niet de bedoeling dat mensen dagelijks hun zooi in dat soort bakken gooien, maar boete vind ik heel merkwaardig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
nst6ldr schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:21:
Inwonerspanel Den Helder:

[Afbeelding]

Afvalinzameling op #3 van de onderwerpen waar de inwoners graag nog hun mening over kwijt willen, zal mij benieuwen of er dit keer dan misschien wel geluisterd wordt?
En voor niet-intimi, wat is het nu in Den Helder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Señor Sjon schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:58:
[...]

En voor niet-intimi, wat is het nu in Den Helder?
Oranje (plastic) en groene (groente/tuin) container aan de deur, de rest gaat in een centrale container met een pasje. Dit heeft als gevolg dat de containers vaak overladen zijn, en het straatbeeld is er niet bepaald schoner op geworden. Bij een volle container zie je gewoon vaak afval in de bosjes en duinen verdwijnen.

Nu moet ik zeggen dat als ik kijk naar de plaatsing van die dingen, dan zijn een aantal buurten met veel ouderen niet echt goed voorzien (ver lopen). Ook is de afvalstoffenheffing met €31,- omhoog gegaan, waarschijnlijk wegens de benodigde infrastructuur. Ik snap dat mensen de hogere kosten en slechtere service niet kunnen rijmen.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Standaard reactie is dat het nog duurder zou zijn geweest zonder invoering van dat ellendige systeem. Hier blijft het angstig stil. Afgelopen oktober zou de boel uitgerold moeten worden, maar daar is voor onbepaalde tijd een stop op gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Den Helder heeft wat dat betreft dan ook wel enige reputatie in de provincie. ;)
Valorian schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:42:
Ik ben ook wel benieuwd hoe de gemeente wil bewijzen dat dat hun luier is? DNA testje ;) ? Of er moet inderdaad iemand de NSB'er uitgehangen hebben, maar of die dat dan ook durft als de buurman dit stellig gaat ontkennen? (van dat soort acties wordt je nooit heel populair in je wijk...). Tenzij je buurman icm die luier ook een hele reeks ander huisvuil met adresgegevens erop in die bak heeft gepropt natuurlijk.
NSB'er nog wel, toe maar. Omdat iemand melding heeft gemaakt van een overtreding? Voor hetzelfde geld is de buurman nogal makkelijk met dat soort zaken en heeft het al meldingen geregend. Vaak komt handhaving ook weer niet op één melding af.
En los daarvan: volgens mij staat er op die bakken ook niets over dat je er niet ook een luier in kwijt mag. Als iemand in een park een luier vervangt, mag die dan ook niet in de prullenbak aldaar? Strekking is duidelijk, het is niet de bedoeling dat mensen dagelijks hun zooi in dat soort bakken gooien, maar boete vind ik heel merkwaardig..
Nogal duidelijk, in het park staat hij er juist voor de mensen die daar een luier verschonen of ander afval kwijt moeten. Het probleem is juist dat er asocialen zijn die hun huisvuil naar zo'n bak brengen waardoor hij al vol zit met afval wat iemand gewoon zelf had moeten afvoeren.

Waarschijnlijk heeft die buurman ook gewoon een ondergrondse container waar de luier heen kan maar is hij daar te lui voor. Vind enige handhaving dan niet meer dan op zijn plaats.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 12:58
Gonadan schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:49:
Den Helder heeft wat dat betreft dan ook wel enige reputatie in de provincie. ;)

[...]

NSB'er nog wel, toe maar. Omdat iemand melding heeft gemaakt van een overtreding? Voor hetzelfde geld is de buurman nogal makkelijk met dat soort zaken en heeft het al meldingen geregend. Vaak komt handhaving ook weer niet op één melding af.

[...]

Nogal duidelijk, in het park staat hij er juist voor de mensen die daar een luier verschonen of ander afval kwijt moeten. Het probleem is juist dat er asocialen zijn die hun huisvuil naar zo'n bak brengen waardoor hij al vol zit met afval wat iemand gewoon zelf had moeten afvoeren.

Waarschijnlijk heeft die buurman ook gewoon een ondergrondse container waar de luier heen kan maar is hij daar te lui voor. Vind enige handhaving dan niet meer dan op zijn plaats.
Haha, ok, NSB'er is misschien niet helemaal de gepaste vergelijking ;) .. Verder eens dat die bak voor zijn deur niet dezelfde functie heeft als die in het park. Maar was vooral benieuwd hoe dat juridisch overeind zou moeten blijven, want er staan nu niet bepaald algemene voorwaarden op de bak geschreven. Maar heb het eens gegoogle'd en zie dat dit overigens een 'hot topic' is. Er zijn kennelijk zelfs mensen 'veroordeeld' wegens het gooien van oude envelopen in zo'n bak (mag niet: alleen "Vuil wat op straat ontstaan is" mag erin. En iemand die 5 'verpakkingen' weggooide in één bak kreeg ook een boete: "Meerdere stuks afval in een keer is verboden". Kortom, je kan die bakken maar beter helemaal niet meer gebruiken want de BOA's zitten je op de hielen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Valorian schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:14:
Haha, ok, NSB'er is misschien niet helemaal de gepaste vergelijking ;) .. Verder eens dat die bak voor zijn deur niet dezelfde functie heeft als die in het park. Maar was vooral benieuwd hoe dat juridisch overeind zou moeten blijven, want er staan nu niet bepaald algemene voorwaarden op de bak geschreven. Maar heb het eens gegoogle'd en zie dat dit overigens een 'hot topic' is. Er zijn kennelijk zelfs mensen 'veroordeeld' wegens het gooien van oude envelopen in zo'n bak (mag niet: alleen "Vuil wat op straat ontstaan is" mag erin. En iemand die 5 'verpakkingen' weggooide in één bak kreeg ook een boete: "Meerdere stuks afval in een keer is verboden". Kortom, je kan die bakken maar beter helemaal niet meer gebruiken want de BOA's zitten je op de hielen ;)
Geloof ik wel ja, dat soort verhalen uit men maar al te graag. Daar staat tegenover dat iemand prima thuis of op kantoor z'n aktetas kan uitmesten, en dat er mensen zijn die speciaal dat soort bakken opzoeken omdat ze anders naar de gemeente moeten, of bedrijven die daar dumpen. Het toezicht is niet voor niets ontstaan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@Valorian Volgens mij “heterdaadje” wat ik van de buurman begreep. Interessante verdediging zou zijn dat z’n kind ging schijten precies toen die naar buiten liep - haha.

@Gonadan 100%; ondergrondse container is 3 minuten langer lopen. Maar dan nog, is het echt “boetewaardig”? Volgens de letter van de wet mogelijk wel, maar ik vind het wat overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
N1ckk schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:32:
@Valorian Volgens mij “heterdaadje” wat ik van de buurman begreep. Interessante verdediging zou zijn dat z’n kind ging schijten precies toen die naar buiten liep - haha.

@Gonadan 100%; ondergrondse container is 3 minuten langer lopen. Maar dan nog, is het echt “boetewaardig”? Volgens de letter van de wet mogelijk wel, maar ik vind het wat overdreven.
Tja die is natuurlijk een beetje flauw. Is vier kilometer te hard daadwerkelijk boetewaardig? Het mag niet, dus het is boetewaardig. Met een waarschuwing afdoen is vaak wat vriendelijker en meestal ook de insteek als het allemaal wel mee valt, maar dat is geen verplichting.

Overigens durf ik de aanname wel aan dat het echt niet de eerste keer was dat die buurman dat deed, dus misschien waren ze wel naar de dader op zoek omdat de ophaaldienst zich kapot ergerde aan die zak stront elke keer. In zo'n geval snap ik ook wel dat je de stap waarschuwing over slaat, zeker als de buurman overduidelijk wel lijkt te weten hoe het hoort maar met een lulsmoes komt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ja idd heel flauw :+. Je hebt gelijk denk ik hoor, ik denk ook dat het niet geval #1 was. Wel wat geleerd vandaag - dat dit dus niet mag. Soms zitten wij op een bistrosetje voor ons huis en gooi ik er ook wel eens wat weg in de bak (leeg blikje cola bijv). Ik kijk wel uit nu! Een gewaarschuwd mens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
Welke gemeente zal als eerste besluiten gewoon al het afval weer te verbranden, en daarmee gewoon die 3 tientjes per ton heffing te betalen om veel goedkoper uit te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

RemcoDelft schreef op woensdag 8 april 2020 @ 16:25:
[...]

Welke gemeente zal als eerste besluiten gewoon al het afval weer te verbranden, en daarmee gewoon die 3 tientjes per ton heffing te betalen om veel goedkoper uit te zijn?
Ik verwacht eerder landelijke besluitvorming op minimale duurzaamheid, dan lokale keuze om een dergelijke methode toe te passen. Niet omdat ik ingevoerd ben in de gesprekken, maar omdat het m.i. Meer past in de maatschappelijke discussie / thema rond duurzaamheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is dan weliswaar geen Nederlandse gemeente, maar het verhaal van DNA profielen vastleggen om overtredingen van de lokale afvalregels te kunnen traceren, is wel degelijk realiteit!

https://www.stol.it/artik...n-alle-hunde-zum-dna-test
https://www.tageszeitung.it/2020/02/15/hunde-zum-dna-test/
https://www.suedtirolnews...er-hunde-wird-gespeichert

In Süd-Tirol is dit werkelijkheid geworden. :Y Wettelijk voorgeschreven DNA databank van honden, gelinkt aan de bezitter. En de kosten van het vastleggen van het DNA profiel liggen bij de honden eigenaar.

M.a.w. als er ergens een drol gevonden wordt, wordt de genetische handtekening van de poep bepaald, en de eigenaar krijgt de boete/rekening gepresenteerd!
Het is trouwens niet alleen bedoeld om de link tussen ongeoorloofde drol deponering en de eigenaar te achterhalen, maar ook in het geval van hondenbeten en/of wildschade.

Vindt het trouwens een goed idee; zouden ze hier ook eens moeten doen, met al die stinkschijt. :+

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 09-04-2020 11:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Yucon

*broem*

ehtweak schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:16:
Het is dan weliswaar geen Nederlandse gemeente, maar het verhaal van DNA profielen vastleggen om overtredingen van de lokale afvalregels te kunnen traceren, is wel degelijk realiteit!

https://www.stol.it/artik...n-alle-hunde-zum-dna-test
https://www.tageszeitung.it/2020/02/15/hunde-zum-dna-test/
https://www.suedtirolnews...er-hunde-wird-gespeichert

In Süd-Tirol is dit werkelijkheid geworden. :Y Wettelijk voorgeschreven DNA databank van honden, gelinkt aan de bezitter. En de kosten van het vastleggen van het DNA profiel liggen bij de honden eigenaar.

M.a.w. als er ergens een drol gevonden wordt, wordt de genetische handtekening van de poep bepaald, en de eigenaar krijgt de boete/rekening gepresenteerd!
Het is trouwens niet alleen bedoeld om de link tussen ongeoorloofde drol deponering en de eigenaar te achterhalen, maar ook in het geval van hondenbeten en/of wildschade.

Vindt het trouwens een goed idee; zouden ze hier ook eens moeten doen, met al die stinkschijt. :+
Lijkt me een mooie om te combineren met het afschaffen van de hondenbelasting. Het is ergens wel grappig dat dit een jaar of 5 geleden in Nederland ook eens als 1 april grap genoemd is. Ik dacht in eerste instantie ook dat dat hier het geval was (het is begin april, het had gekund dat je iets van een paar dagen oud gequote had) maar dit is zo te zien echt waar

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 09-04-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is echt geen grap hoor:

http://www2.landtag-bz.or...idap&at_id=538789&blank=Y
https://www.landtag-bz.or...tuelles_article_id=618201

...Der Antrag zur DNA-Datenbank wurde mit 20 Ja und 3 Nein genehmigt...

M.a.w. voorstel goedgekeurd!

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
htca schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:30:
[...]

Eternit of Asbest... Met nadruk verdacht, eerlijk verwacht ik zelf dat geen asbest is (huis is van 1987). Maar goed, ik zal het netjes inleveren. Better safe than sorry
(Vermoedelijk) asbest kan je toch niet meer bij gemeentes inleveren zonder dat je de omgevingsvergunning of sloopmelding kan laten zien 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Wolly schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:00:
[...]

(Vermoedelijk) asbest kan je toch niet meer bij gemeentes inleveren zonder dat je de omgevingsvergunning of sloopmelding kan laten zien 8)7
Bij ons makkelijk. Ik heb op de milieustraat zelfs gewoon asbestzakken meegekregen. Waarom zou ik een omgevingsvergunning of sloopmelding moeten hebben als ik een stuk ventilatiepijp dat er al 60 jaar in zit, verwijder omdat ik de badkamer renoveer? Of, zoals onderlaatst, omdat ik een gevelkachel weg haal en daar vezelachtig materiaal bij vrijkomt?
Sterker nog, onder mijn huis liggen/lagen brokken vezelachtige pijp. Riool is deels al eens vervangen. Die heb ik gewoon opgegraven en in een zak gedaan. Kreeg zelfs op de gemeentewerf tips waar even beter te kijken.

Bij mijn ouders ook, deur van het CV hok was bekleed met 1 grote asbestplaat. Als je de deuren vervangt, komt zo'n plaat los. Die is netjes ingepakt bij de gemeente afgeleverd.

Wat willen ze doen? Het verbieden? Dan gaat het bij de meeste waarschijnlijk gewoon in een vuilniszak het restafval in... Of de sloot om de hoek in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Wolly schreef op donderdag 9 april 2020 @ 12:00:
[...]

Dat ligt er wel een beetje aan... als je met 20 ton komt zal dat anders zijn dan het enkele plaatje dat op je tuinhuis lag. Gemeentes willen dit niet in de openbare ruimte te hebben. Bij sommige gemeentes moet je het wel aanmelden trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:00

Osxy

Holy crap on a cracker

Vrijwel iedereen heeft wel zo'n stinkende bak in de tuin staan.
Toen wij onze nieuwbouw woning kochten kregen we te horen dat we tijdelijk grijs+groen zouden krijgen maar de grijze bak kon worden omgewisseld voor een pasje van de ondergrondse container zodra deze geplaatst was.

Wij blij, scheelt in de tuin aangezien onze voor- en achtertuin niet enorm zijn. Hierop de tuinen ingericht, ruimte gereserveerd voor groen + wat ruimte om tijdelijk zak neer te zetten voor we deze naar de ondergrondse container brengen.

Fast forward ruim jaar. Grijze container kan worden omgewisseld maar oja, er komt nog een rolcontainer bij voor plastic (ipv. de zakken die we nu hebben) en mogelijk krijg je in de toekomst toch je grijze bak terug.

Dus we gaan van 1 bak naar 3 bakken die we moeten stallen. 8)7

Kan een gemeente dit zomaar maken? Ze halen hiermee voor heel veel mensen de tuin-inrichting overhoop en dwingen ons om een extra halve vierkante meter van onze kostbare grond te gebruiken voor die bak.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Afvalinzameling gemeentes

Daar kan je meer ellende met afvalinzameling lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:51

Koekfabriek

King Billy on the wall

Volgens mij doe je hier weinig aan (behalve stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen). Het afvalbeleid binnen gemeentes is vaak gehoorde klacht (bijv. nut en noodzaak van afval scheiden, kosten etc..) Ik zou een klacht indienen bij de gemeente maar verwacht niet dat het wat uit gaat halen.

Zie verder het topic dat @Ernemmer linkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkKnight
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-08 23:32

DarkKnight

Narf

Tja, wij hebben ondertussen al 5 rolcontainers staan. Dat past ook niet meer volledig op de plek die we daar een paar jaar geleden voor hadden uitgekozen. Helaas, dat is het beleid en gaat niet zomaar aangepast worden (behalve inderdaad stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen, maar aangezien we in een 'samenwerkingsgebied' wonen, is 1 gemeente niet volledig in controle).

Asus N61Ja -> Surface Pro 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

DarkKnight schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:39:
Tja, wij hebben ondertussen al 5 rolcontainers staan. Dat past ook niet meer volledig op de plek die we daar een paar jaar geleden voor hadden uitgekozen. Helaas, dat is het beleid en gaat niet zomaar aangepast worden (behalve inderdaad stemmen bij gemeenteraadsverkiezingen, maar aangezien we in een 'samenwerkingsgebied' wonen, is 1 gemeente niet volledig in controle).
5? Hoe kan dat dan? Wij hebben een grijze, een groene (al sinds mensenheugenis), en sinds een aantal jaar een PMD zak waar we plastic en blik in kunnen doen wat voor niks opgehaald wordt. Ik word wel blij van dit beleid, we maken er thuis ook een sport van om zo veel mogelijk netjes te scheiden en alleen het broodnodige gaat echt het restvuil in. Zo valt ook pas op hoe belachelijk veel plastic er overal omheen zit, 2 zakken hebben we ieder ophaalmoment wel ruim vol. Het is dat het in de zomer zo stinkt, maar wij kunnen vaak gerust een keer of 2 overslaan met aan de straat zetten. De groene moet wel iedere keer overigens (wegens huisdier).

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Misschien plastic- en papiercontainer in de schuur zetten? Heb je nog je restafval- en GFT-container voor buiten.

From DEC to Dragon.

Pagina: 1 ... 13 ... 20 Laatste