Mooi hoor, dat ze zeggen dat de kosten stijgen doordat ze meer verschillende afvalstromen moeten ophalen. Het zou wel leuk zijn om ook even de gestegen dieseluitstoot daarbij te vermelden.
Ze halen de "forse" stijging van de verbrandingsbelasting aan. Maar als er per inwoner 0,08 ton restafval is, en het 31,39 euro per ton kost om te verbranden, verklaart dit slechts 2,51 euro per inwoner. Ik denk dat 4 personen meer is dan gemiddeld per huishouden, dus maximaal een tientje van de 295 euro jaarlijkse kosten valt te verklaren door de totale verbrandingsbelasting (en van die 10 euro is ongeveer 6 euro de stijging van dit jaar).
Dus even verder rekenen: als ze nu eens stoppen met zichzelf op de borst kloppen, en gewoon 1 container geven waar we alles in gooien, dan stijgen de verbrandingskosten een paar tientjes en dalen de ophaal- en verwerkingskosten met een veelvoud van dat bedrag.
Al zolang als ik me kan herinneren wordt "het milieu" gebruikt om de burgers meer te laten betalen.
De volgende stap wordt natuurlijk statiegeld op flesjes en blikjes. Ik ben de laatste tijd eens extra op zwerfafval gaan letten, en ik schat dat flesjes en blikjes ongeveer 2% van het totaal uitmaken. Als ze nu statiegeld op koekverpakkingen, sigarettenpakjes, vuurwerk en kauwgom gaan invoeren hebben ze de komende 30 jaar weer wat te doen

Ik heb zelf gezien wat er gebeurt als zo'n stukje bij het grofvuil ligt: dat laten ze gewoon liggen. Vervolgens rijden er auto's overheen, gaat het helemaal aan stukken, en verspreidt het langzaam door de hele straat (en lucht).
Zolang er geen rekening te sturen is maakt het allemaal niet uit dat het schadelijk is. Big business inderdaad.
In eigen vlees snijden doet pijn. Je gaat toch niet je eigen bureaubaantje overbodig maken? Waarom nu iets goed doen, als je het ook eerst 10 jaar fout kan doen en vervolgens nog 10 jaar bezig kan zijn met je eigen fouten te herstellen?
Ik ben er meer en meer van overtuigd dat dit land veel beter af zou zijn met 75% minder overheid. Terug naar de basistaken, en geen geld meer uitgeven aan alle andere dingen waar we niet beter van worden.
Felyrion schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:49:
Helaas zit er vanuit de verpakkingsindustrie vanwege marketing nogal vaak "fout" plastic tussen.
Denk hierbij aan fel oranje plastic drinkflesjes van bijvoorbeeld Gatorade, of van die broodzakken waarbij plastic aan papier vast zit geplakt.
Is dat vanwege marketing, of vanwege de verpakkingsbelasting? Mensen willen het brood zien, dus plastic. Maar de verpakkingsbelasting op plastic is iets van 30 keer zo hoog, dus als de achterkant van papier is, kost het minder

Het is net als de blisterverpakkingen: iedereen klaagt erover, maar als die (Unox) worst niet in een plastic verpakking met full-color print zit, dan kopen we hem niet.
De verpakking maakt dat het product er beter uit ziet, waardoor de prijs stijgt.
Gruwelijk! Met je afval naar een ander land reizen, om vervolgens in de rij te staan bij de inleverautomaat van de Kaufland, terwijl je sigarettenrook van het groepje voor de deur inademt.
Vervolgens gaat het in de statiegeldmachine direct al door de shredder, en had je het dus net zo goed in de plasticcontainer kunnen gooien.
Ik vul de halve liter flesjes met een anderhalve liter fles, dat doe ik al jaren en zorgt dat de bubbels optimaal bewaard blijven. Wel eerst de anderhalve liter fles koelen, en dan zachtjes schenken en in 1 keer de hele fles leegmaken.