Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 06-12 23:28

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

RemcoDelft schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:33:
[...]

Maar de opening wordt juist zo klein mogelijk gemaakt, vanwege betalen per keer. En de "gratis" openingen worden zo klein mogelijk gemaakt zodat er geen vuilniszak in past.
Blijft over: alles net als in de glasbak per stuk inwerpen. En openbare vuilnisbakken hebben ondertussen een opening die zo klein is dat er geen patatbakje meer in past.

[...]

Dat is precies wat ik voorspelde toen ik de betreffende ambtenaar voor invoering belde voor "inspraak".
Hier laten ze de PMD-containers ondertussen staan als ze een paar kg meer wegen dan die van mij. Er komt dan een kaartje "bevat restafval" aan te hangen.
En dan? In Almere hadden ze rode kaarten en werden containers niet meer geleegd. Denk dat dat systeem na dumpingen weer afgeschaft is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 06-12 14:39
Caayn schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:09:
[...]
Dan zit je weer met het probleem dat gemeentes onderling weer eigen standaarden hanteren. Waardoor iets wat in gemeente A bij het PMD mag in gemeente B bij rest moet.
Daar heb je een landelijke overheid voor, om dat te standaardiseren.

Daarnaast, als mensen zich aan die landelijke regels houden wordt het afval 'vervuild' voor de afvalverwerker die die gemeente gebruikt die blijkbaar andere standaarden hanteerd. Dan krijgt de gemeente er minder voor terug, waardoor gemeente gemotiveerd wordt om een afvalverwerker te zoeken die financieel voordeliger is (en hoogstwaarschijnlijk past bij die landelijke regels). Waarna die eerste afvalverwerker z'n processen wel zal gaan aanpassen.

Maar goed, dan heb je als eerste een overheid nodig die fabrikanten gaat dwingen om op de verpakking te zetten in welke bak wat moet.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
vanaalten schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:39:
Daar heb je een landelijke overheid voor, om dat te standaardiseren.
De landelijke overheid is juist bezig met decentraliseren van heel veel taken, waardoor we de huidige lappendeken van maatregelen krijgen. Passend onderwijs is ook zo'n drama wat recent veel in het nieuws is, maar "drama" betekent voor ambtenanen alleen maar "werk" om de komende jaren door te gaan, en als ze het na 10 jaar weer naar de centrale overheid schuiven knoeit het daar ook nog vele jaren verder voor het goed loopt.

Ik herinner me altijd het wetenschappelijk onderzoek ooit in Delft Integraal, en dat ging over dashboards, waaruit bleek dat "energetisch recyclen" de allerbeste optie was. Het past natuurlijk niet in het hele recycle-idee, maar het zou voor verpakkingen zeker ook zo kunnen zijn. Het is een zeer laagwaardige zwaarvervuilde "grondstof", maar in een energiecentrale fikt het als de beste!
Ondertussen wordt er aardgas gebruikt om restafval te verbranden...

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden.

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Naja, mijn idee is als ze het wel doordrukken dat ik op MP ergens een grijze container koop, geluidsdempende wielen er onder zet en dan overga op vuilniszakken met een koortje. Dan maar om de 2 weken met de container door de straten om mijn afval te deponeren in de container.

.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Waarom willen sommige gemeenten eigenlijk de deksel vervangen? Bij ons zijn die gewoon grijs gebleven. :?
Señor Sjon schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:16:
En dan? In Almere hadden ze rode kaarten en werden containers niet meer geleegd. Denk dat dat systeem na dumpingen weer afgeschaft is.
Denk je dat of is dat zo? Bij ons hanteren ze dat systeem ook inderdaad, dan hangt er een kaart aan je bak en is hij niet geleegd. Ze hebben nog een gele voor waarschuwing geloof ik.

Gonadan wijzigde deze reactie 14-11-2019 14:59 (67%)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Het is jaren geleden en ik ben in die tijd ook uit Almere verhuisd. Speelde rond 2008-2010 meen ik. Ik zou even de exacte berichten terug moeten zoeken, maar helaas is nieuws vaak vergankelijker dan je denkt. :(

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 13:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RemcoDelft schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:57:
[...]
De landelijke overheid is juist bezig decentraliseren van heel veel taken, waardoor we de huidige lappendeken van maatregelen krijgen. Passend onderwijs is ook zo'n drama wat recent veel in het nieuws is, maar "drama" betekent voor ambtenanen alleen maar "werk" om de komende jaren door te gaan, en als ze het na 10 jaar weer naar de centrale overheid schuiven knoeit het daar ook nog vele jaren verder voor het goed loopt.
De ellende in de rest van de jeugdzorg is nog veel groter.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Toch is decentraliseren op zich geen probleem, mits het maar goed aangepakt wordt en er wel nog enige hiërarchische controle op beleid zit. Ik snap best dat een verwerker die in de regio Koog aan de Greppel z'n ding moet doen andere eisen en methoden prefereert dan iemand die een stadscentrum van een grotere randstadstad moet bedienen.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• sambalbaj
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Een merkwaardige update in de hier met regelmaat verdwijnende groene emmers voor het GFT:
ik heb er nu maar liefst 3!

Die dingen verdwijnen hier geregeld achterin de vuilniswagen want ze passen niet goed in de beugels, meermaals zelf waargenomen. Afgelopen 2,5 jaar dus al 10 (!) keer een nieuwe emmer aan moeten vragen.

De laatste keer werden er na 1 melding maar liefst 2 nieuwe emmers voor de deur gezet. De meneer van het afvalbedrijf vond dat blijkbaar ook niet raar, twee keer een sticker met hetzelfde adres. Alleen bleek 2 weken later dat het dit keer blijkbaar een van de buren geweest was die een verkeerde emmer meegenomen had. Er bleef er na een leging dus 1 een aantal dagen staan en toen ik eens keek dus met mijn huisnummer (had 'm zelf die keer niet aangeboden en had er ook al twee staan). Ik heb dus even een voorraadje nu.

Overigens heeft de gemeente nu besloten om vanaf volgens jaar 5 cent per zak te gaan vragen voor het plasticafval. Dat omdat er zo slecht gescheiden werd. Geen wonder als tussen het GFT afval wekelijks tientallen plastic emmers zitten. En de prijs van de zakken met restafval juist verhogen omdat er zo goed gescheiden werd (te weinig opbrengst). Juist ja.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:33:
...Dat is precies wat ik voorspelde toen ik de betreffende ambtenaar voor invoering belde voor "inspraak".
Hier laten ze de PMD-containers ondertussen staan als ze een paar kg meer wegen dan die van mij. Er komt dan een kaartje "bevat restafval" aan te hangen.
Gewicht alleen zegt toch niets over het type afval :? Wie weet heb je alles gecomprimeerd en zit er heel veel in de bak.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Nu online
sambalbaj schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:32:
Overigens heeft de gemeente nu besloten om vanaf volgens jaar 5 cent per zak te gaan vragen voor het plasticafval.
Een rol vuilniszakken kost meer per stuk, maar stuivers tellen zal vast ook een paar FTE aan ambtenaren bezig kunnen houden.
Roenie schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:16:
Gewicht alleen zegt toch niets over het type afval :? Wie weet heb je alles gecomprimeerd en zit er heel veel in de bak.
Volgens mij weegt een aangestampte volle vuilniszak met verpakkingen nog geen kg, dus dan is een container niet meer dan 5 kg. Alles daarboven laten ze nu dus staan. Halterschijven zullen er wel niet in mogen, niet omdat het geen metaal is, maar omdat er geen verpakkingsbelasting over is betaald.
Gonadan schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:47:
Waarom willen sommige gemeenten eigenlijk de deksel vervangen? Bij ons zijn die gewoon grijs gebleven. :?
"Bewustwording" natuurlijk :*)
Dat was hier ook het plan, maar uiteindelijk hebben ze de hele container vervangen. Een enorm terrein vol opgestapelde containers werd eerst bezorgd, vervangen en daarna weer afgevoerd. Voor het milieu. Of zo.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@RemcoDelft en verkocht aan de gemeente die er juist weer vanaf stapt, mooie cyclus. :P

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 12:13
sambalbaj schreef op donderdag 14 november 2019 @ 15:32:Overigens heeft de gemeente nu besloten om vanaf volgens jaar 5 cent per zak te gaan vragen voor het plasticafval. Dat omdat er zo slecht gescheiden werd. Geen wonder als tussen het GFT afval wekelijks tientallen plastic emmers zitten.
Dit volg ik niet helemaal. Omdat er plastic in het GFT afval zit gaan ze geld vragen voor PMD afval :?

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
RemcoDelft schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:52:
Volgens mij weegt een aangestampte volle vuilniszak met verpakkingen nog geen kg, dus dan is een container niet meer dan 5 kg. Alles daarboven laten ze nu dus staan.
Hoe zwaar zou een container vol met platgestampte blikken zijn? })

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
https://www.ad.nl/amersfo...len-bij-grofvuil~a359dd4f

Quoten lukt niet, maar *O* oOo :D (y)
Ik ben er blij mee.

Al gaat het 75cent per storting kosten in plaats van PMD gratis en 1,57 per reststort, voor mij blijft het goedkoper als appartementbewoner.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Weer een ontluisterend verhaal: VNG wil de regie van het Afvalfonds weghalen bij de gemeente. De inzameling van PMD is verre van efficiënt.
30% residu voor de oven,
30% is mixed en gaat 700km naar Duitsland om verwerkt te worden voor paaltjes.
5% drinkkartons waar niemand weet wat ermee moet
10% is metalen, de kostendrager
25% is enigszins nuttig plastic.

https://www.nrc.nl/nieuws...en-is-niet-beter-a3981557?
Sinds 2015 hebben gemeenten de regie over inzameling, verwerking en exploitatie van afval. De verpakkingsindustrie betaalt, via het zogeheten Afvalfonds Verpakkingen, een vergoeding aan gemeenten per ton afval. Vrijdag legt de Verenigingen van Nederlandse gemeenten (VNG) een nieuw voorstel voor aan haar leden, waarin het Afvalfonds alleen nog 261 euro per ton betaalt voor inzameling. De regie over verwerking en exploitatie gaat van de gemeenten naar de verpakkingsindustrie óf naar een samenwerkingsverband van inzamel- en verwerkingsbedrijven dat de inzameling verzorgt voor 250 gemeenten. Een individuele gemeente raakt haar invloed kwijt. Ondertussen is onduidelijk of de nieuwe vergoeding voor gemeenten de inzameling dekt.

Er zijn twee belangengroepen. De verpakkingsindustrie wil zich op de markt graag onderscheiden met steeds nieuwe verpakkingen, hetgeen niet automatisch leidt tot meer recycling. Daarnaast is er de inzamel- en verwerkingsindustrie, verenigd in koepelorganisatie NVRD. Deze belangenvereniging bedient zich voortdurend van het woord ‘gemeentelijk’, maar hun echte core business is transport; zij hebben vooral belang bij extra inzamelketens, na papier en GFT ook PMD.

Milieuwinst is groot bij glas en papier, maar bij PMD blijft er weinig van over; PMD bedient vooral de leden van de NVRD.

Hoog tijd dat gemeenten wakker worden om dit VNG-voorstel met ingrijpende gevolgen af te wijzen. Hoog tijd ook dat de VNG en de minister voor Milieu na twee zogeheten Raamovereenkomsten Verpakkingen het milieu als uitgangspunt hanteren, in plaats van PMD.

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 06-12 16:58
Resistor schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:12:
https://www.ad.nl/amersfo...len-bij-grofvuil~a359dd4f

Quoten lukt niet, maar *O* oOo :D (y)
Ik ben er blij mee.

Al gaat het 75cent per storting kosten in plaats van PMD gratis en 1,57 per reststort, voor mij blijft het goedkoper als appartementbewoner.
Zullen ze wel later omzetten naar hogere afvalstoffenheffing. :( ( spreek hier met ervaring in Waddinxveen )

PSN ID= michelNL

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 06-12 22:23

N1ckk

404 - title not found

Econoom van de VU Amsterdam Raymond Gradus hierover in Dr Kelder en Co:

https://twitter.com/drkel.../1200756061487206400?s=21

Zijn eerste argument die volgens hem door gemeenten wordt genoemd vind ik, net als Kelder, stuitend. Alleen ik herken hem direct, als je ook de eerdere posts van mij in dit topic hebt gelezen. Bi-zar.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Heb je ook een tekstuele uitleg voor de mensen die geen filmpjes kunnen kijken? ;)
Señor Sjon schreef op woensdag 27 november 2019 @ 15:43:
Weer een ontluisterend verhaal: VNG wil de regie van het Afvalfonds weghalen bij de gemeente. De inzameling van PMD is verre van efficiënt.
30% residu voor de oven,
30% is mixed en gaat 700km naar Duitsland om verwerkt te worden voor paaltjes.
5% drinkkartons waar niemand weet wat ermee moet
10% is metalen, de kostendrager
25% is enigszins nuttig plastic.

https://www.nrc.nl/nieuws...en-is-niet-beter-a3981557?

[...]
Het wordt hoog tijd dat het bij de gemeenten weggehaald wordt, maar dan wel op een andere manier inderdaad. Veel te veel korte termijn is beslissingen op populariteit in plaats van structureel op duurzaamheid.

@Resistor Bunschoters staan nu niet echt bekend als het meest makkelijke, maar diftar is natuurlijk ook gewoon vragen om problemen.
Geld is voor de meeste mensen gewoon de primaire drijfveer dus zolang je slecht gedragen financieel voordelig is zullen velen dat doen helaas.

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13:03
Gonadan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 14:22:

@Resistor Bunschoters staan nu niet echt bekend als het meest makkelijke, maar diftar is natuurlijk ook gewoon vragen om problemen.
Ja, stel je voor dat je als simpele kutburger je mond eens durft open te trekken en samen iets voor elkaar probeert te krijgen.
Moeten we niet willen met z'n allen.

• Resistor
  • Niet online
Er zijn altijd al heftige protesten geweest hier in Bunschoten tegen het Diftar, tot aan afval dumpen voor het gemeentehuis.

Ik ga thuis even op zoek naar de berichten hier over.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@Resistor wat was eigenlijk het idee vooraf van de gemeente?
Een verandering is vaak al lastig, zeker als je daardoor meer van mensen verwacht (zoals bij omgekeerd inzamelen). Maar als het ook nog inhoudt dat ze zichzelf op meer kosten moeten gaan jagen dan is zo'n combinatie niet echt rooskleurig.

Wel grappig om te lezen dat ze nu willen dat het duurzaam én makkelijk én goedkoop gaat worden, ben benieuwd via welke belastingomweg de burger dat dan alsnog gaat betalen. Als dat namelijk zomaar kan dan waren de huidige tarieven blijkbaar gewoon niet realistisch?

• Resistor
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:53:
@Resistor wat was eigenlijk het idee vooraf van de gemeente?
Een verandering is vaak al lastig, zeker als je daardoor meer van mensen verwacht (zoals bij omgekeerd inzamelen). Maar als het ook nog inhoudt dat ze zichzelf op meer kosten moeten gaan jagen dan is zo'n combinatie niet echt rooskleurig.

Wel grappig om te lezen dat ze nu willen dat het duurzaam én makkelijk én goedkoop gaat worden, ben benieuwd via welke belastingomweg de burger dat dan alsnog gaat betalen. Als dat namelijk zomaar kan dan waren de huidige tarieven blijkbaar gewoon niet realistisch?
Helaas te druk, maar de samenvatting die ik zo snel gevonden heb is dat het 9 juli 2015 is besloten in de gemeenteraad (VVD tegen omdat onder andere de inwoners niet bij het besluit betrokken waren.

Hier wat willekeurige berichten in willekeurige volgorde :P

Dat heeft tot veel gemor geleid, sommige mensen moeten 300m lopen om bij de centrale resafvalcontainer te komen https://www.rtvutrecht.nl...te-vies-voor-woorden.html
Het is duurder voor appartementbewoners https://www.rtvutrecht.nl...it-voor-flatbewoners.html
De usual suspects zijn wel positief :') https://www.volkskrant.nl...n-ook-nog-minder-betalen/
De verantwoordelijke wethouder was ook positief https://www.ad.nl/amersfo...aan-afvalbeleid~aa89d129/ Fun fact: de coalitie is geklapt en de ChristenUni staat buitenspel.
Het ging meer kosten https://www.rtvutrecht.nl...choten-duur-te-staan.html

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 13:40

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb maandag oud papier gelopen voor de ouderraad. Levert gemiddeld EUR 350,00 per maand op.

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True