Wat jij "niet belonen" noemt, noem ik straffen. Ik ben langlopende verplichtingen aangegaan, en heb nog zo'n 2 ton kattengrit en 2 ton luiers te gaan. Dat bestraffen verandert niets aan mijn langlopende verplichtingen.
Ik zag hier ooit hoe het ding geleegd werd. Alle andere containers: swiep naar boven (boven de vuilniswagen), klaar. Mijn container: tergend langzaam omhoog, en vervolgens een paddestoelwolk aan stof er uit.
Even uit nieuwsgierigheid voor wie er per kg mag afrekenen: wat kost dat geintje? Ik heb de container geregeld boven het officiele maximum van 80 kg gehad.
In volume is verpakkingsafval inderdaad gigantisch. Qua gewicht (en dus qua wat daadwerkelijk uitmaakt voor het milieu) stelt het bar weinig voor.
Daar zijn ze mee bezig, maar 't is (volgens de afvalman van de gemeente) nog niet economisch te recyclen. Vergeet niet dat het 50% water is, een deel meststof, een deel plastic, en wat chemische absorptierommel.
Gewoon verbranden met energieterugwinning is dan heel eenvoudig en goedkoop.
Luiers zijn ook zeer efficient gemaakt: superdun materiaal wat z'n functie daardoor optimaal kan vervullen.
Dan moet je nog goed je best doen om milieuwinst te boeken! We hebben nu al dagen gehad dat de wasmachine letterlijk dag en nacht non-stop draait. Nee dank je

Dat zei ik: allemaal afzonderlijk zijn ze het wiel aan het uitvinden, oftewel zichzelf bezig aan het houden.
Waar ik me vooral aan erger is berichtgeving (ik moet er naar googlen, vergeef me) waaruit blijkt dat slechts 20% van PMD-afval in de recycle-mode komt terwijl de rest met het restafval op de brandstapel verdwijnt. Wat is dan de winst om hele gemeentes te voorzien van extra kliko's (dat kost toch ook wat) en tegelijkertijd het vroegtijdig afschrijven van de centrale verzamelpunten voor PMD (uit de tijd van plastic heroes)...
Iets zegt me dat we doorslaan

De oorzaak: verpakkingsbelasting! Ik meen dat daar 300 miljoen in omgaat, dat geld wordt besteed aan dergelijke projecten. Het grote plaatje maakt niet uit, lokaal vinden ze allemaal dat ze goed bezig zijn. Ondertussen geeft het stank en dusdanig veel vliegen dat ik een meter achteruitspring als ik 's zomers m'n groene container opendoe. Dat zou vele malen zwaarder moeten wegen dan de minimale recycling die het oplevert.