Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
Bergie schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 12:34:
[...]

Maar is dat wel echt zo? Het lijkt me toch dat de meest effectieve scheiding bij de bron gedaan kan worden; dus bij de mensen thuis.
Metaal eruit halen kan magnetisch natuurlijk makkelijk maar hoe kan je bijvoorbeeld een plastic zak van een chipszak scheiden op een geautomatiseerde manier?
Misschien dat sommige afvalsoorten wat minder makkelijk te scheiden zijn, maar het is vooral ook efficiënt omdat dan alle afval van elk huishouden wordt gescheiden. Je haalt dan in totaal veel meer herbruikbare grondstoffen uit het afval dan nu het geval is.
En dan loont het ook de moeite om daar nog verder in te investeren en nieuwe technieken te ontwikkelen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:24

Onbekend

...

Als luiers een significant deel van de afvalbak innemen, zal daar binnenkort natuurlijk ook een aparte bak voor komen. Het plastic kan vast wel gescheiden worden, en de stinkende inhoud kan gewoon gebruikt worden als mest denk ik.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mwah maar een zeer klein percentage huishouden gebruikt tegelijkertijd luiers. Dat lijkt mij niet rendabel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Tsurany schreef op maandag 16 mei 2016 @ 21:44:
Mwah maar een zeer klein percentage huishouden gebruikt tegelijkertijd luiers. Dat lijkt mij niet rendabel.
Er zijn gemeenten waar luiers bij het groen afval in mogen (groot gedeelte hiervan is namelijk prima compost). Welke gemeente dat was weet ik niet meer, de helft van de mensen die ik ken heeft tegenwoordig zo'n "mini-me" rondsjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Tehh schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:58:
[...]

Er zijn gemeenten waar luiers bij het groen afval in mogen (groot gedeelte hiervan is namelijk prima compost). Welke gemeente dat was weet ik niet meer, de helft van de mensen die ik ken heeft tegenwoordig zo'n "mini-me" rondsjouwen.
Er zijn ook gemeenten waar kattenbakkorrels bij het GFT mogen. Fijn allemaal iets anders verzinnen!
Je maakt mij niet wijs dat plastic luiers snel verteren, en die dikke korrels waar mijn kat zich in uitleeft valt ook niets aan te composteren. Storten en ons land ophogen is het enige waar het goed voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Nou, de brief is binnen. Ook hier gaat het binnenkort gebeuren. Binnenkort informatieavond, kan je ook nog feedback geven. Misschien maar eens kijken of ik heen kan, kan ik misschien nog voorkomen dat het meerdere keren per week honderden meters lopen is om van mijn luiers af te komen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 18:18:
Nou, de brief is binnen. Ook hier gaat het binnenkort gebeuren. Binnenkort informatieavond, kan je ook nog feedback geven. Misschien maar eens kijken of ik heen kan, kan ik misschien nog voorkomen dat het meerdere keren per week honderden meters lopen is om van mijn luiers af te komen.
Overdrijven is ook een vak, in je openingspost praat je over max 150 meter.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:24

Onbekend

...

Is het ook mogelijk op het "abonnement" op de afvalstoffenheffing bij de gemeente op te zeggen, en zelf 1x in het kwartaal het afval zelf weg te brengen (en dan uiteraard te betalen) naar het afvalverwerkingscentrum?
En wie heeft dat al eens gedaan/geprobeerd?

[ Voor 9% gewijzigd door Onbekend op 24-06-2016 13:07 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ZeRoC00L schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 12:51:
Overdrijven is ook een vak, in je openingspost praat je over max 150 meter.
Zoals je in de openingspost kunt lezen is dat het reclamepraatje van de bedenkers. Ik ben sceptisch genoeg om aan te nemen dat het echt niet altijd haalbaar is om het binnen die afstand te regelen.

Voordat je het weet wordt het opgerekt naar hemelsbreed en loop je nog een stuk verder. Of het komt even niet uit qua locaties in de wijk en je mag ook op pad. De kleine lettertjes zullen altijd tegen vallen.

Sowieso is het afwachten wat voor richtlijnen mijn eigen gemeente hiervoor bedacht heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 24-06-2016 13:14 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotterdams
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-12-2023
In de gemeenten waar ik heb gewoond was het:
- Bak voor plastic
- Bak voor GFT
- Papier periodiek door voetbaljeugd opgehaald, verdienen er wat mee (vaste constructie met de gemeente)
- Niets voor overig, dat mag je betaald storten (auto bij in- en uitrijden gewogen)

en

- Bak voor GFT
- Bak voor overig

en nu is het

- Ondergrondse op de hoek van de straat (75m) voor overig, 1 eur per zak/keer
- Bak voor GFT
- Bak voor papier
- Zakken voor plastic
- Je mag een bak voor overige aanvragen, eens per maand opgehaald 5 euro per keer. Niet gedaan, niet nodig..

Vind scheiden niet erg, maar wel als/nu blijkt dat het voor de vorm is. Enerzijds omdat afvalverwerkers alles weer op een hoop gooien* en anderzijds omdat het duurder is of wordt dan gezamenlijk scheiden**

http://www.rtvoost.nl/nie...at=1&nid=221939&undefined
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=153061

[ Voor 6% gewijzigd door rotterdams op 25-06-2016 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
*bump*
Hier dreigt men ook weer creatief te worden, maar ik krijg nog niet boven water wat het precies is. Wel krijg ik dit gevonden:
https://www.rijksoverheid...nhoud/huishoudelijk-afval
De overheid wil dat in 2020 75% van het huishoudelijk en bedrijfsafval gescheiden is. Daarmee gaat het restafval omlaag van ongeveer 250 kilo per inwoner per jaar in 2014, naar 100 kilo in 2020.
En het VANG programma https://www.rijksoverheid.../van-afval-naar-grondstof

Ik vrees dat we weer allerlei hoepels gaan krijgen waar je met een vuilniszakje doorheen moet springen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-05 15:58
In Renkum is het al een groot succes, per inlevermoment betalen:
Volle zak 1 euro: straten liggen vol afval
OOSTERBEEK - Renkum dreigt te veranderen in een grote vuilnisbelt. Huisvuil, plastic en andere troep wordt op tal van locaties in de Gelderse gemeente gedumpt omdat inwoners extra kosten willen ontlopen.

Tot aan dit jaar was er niks aan de hand: het huisvuil werd elke week gratis opgehaald. Maar sinds 1 januari kost een volle kliko 3 euro en komt de vuilniswagen nog maar één keer in de drie weken langs. „Mensen zitten dus met een overschot aan afval. Dat kan iedereen op z’n vingers natellen. En illegaal dumpen kost niets, zolang het goed gaat”, zegt een Oosterbeker, die met een aanhangwagen vol vuilniszakken naar gemeentelijk inzamelingsstation van afval rijdt. Daar kan hij jaarlijks tien keer terecht.
:X

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verantwoordelijk GroenLinks-wethouder Wendy Ruwhof verdedigde de nieuwe aanpak vorig jaar met het argument dat mensen het leuk vinden om met afval om te gaan. „Zo wordt iets voor het milieu gedaan met een sport-motief in combinatie met een financiële prikkel”, aldus Ruwhof.
Het zou eens niet zo zijn. 8)7 Leuk om met afval om te gaan? WTF, het is een noodzakelijk kwaad waar ik zo min mogelijk tijd aan kwijt wil zijn.

Per kg betalen zie ik ook langskomen, met buren die elkaar afval in de ton aan gooien toe om gewicht te besparen. We 'moeten' van 250 naar 100kg afval p.p., maar de ton die ik aan de weg zet (incl. luiers van 2 kinderen) zakt nog net niet door zijn hoeven. :X

Deze conclusie: dion_b in "Zwangerschap en ouderschap - Deel 9" wordt vaker getrokken, maar omwille van de milieumoraal wordt het iedereen opgedrongen om allerlei producten te ontleden. Onder het motto 'milieu' mag iedereen vervolgens zijn vuilnis overal en nergens naar toe rijden. Milieuwinst ook weer weg...

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 10-01-2017 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
LordSinclair schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:34:
In Renkum is het al een groot succes, per inlevermoment betalen:
3 euro per container? Ik betaal ruim 8 euro! Plus natuurlijk het vast recht, wat (omgerekend) per groene/blauwe container zelfs nog meer is per keer dat-ie geleegd wordt.

Ze beweren hier dat recyclen goedkoper is dan storten. Maar storten betekent niet meer dan 2 man die met een shovel het afval van een complete provincie op een berg gooien. Dat is ongelofelijk goedkoop.
De enige reden dat het duur wordt, is overheidsheffingen. Als we alles recyclen, is dat geld opeens nodig om het te verwerken. Eind van het liedje is dat de overheid het geld van die heffingen ook nog steeds nodig heeft, dus wordt het in totaal gewoon duurder.
Als het daadwerkelijk economische waarde zou hebben, zou er wel een bedrijf zijn dat hier geld aan wil verdienen. In werkelijkheid zijn het honderden gemeenten die allemaal honderden ambtenaren aan het werk houden om allemaal afzonderlijk duizenden "experimenten" te organiseren.
Señor Sjon schreef op maandag 9 januari 2017 @ 14:14:
*bump*
Hier dreigt men ook weer creatief te worden
Hier ook :( Ik heb voor het eerst in m'n leven officieel "inspraak" geleverd, maar ik vrees dat ze het gewoon doordrukken, want B&W heeft z'n plannen al gemaakt. Ter lering ende vermaek, mijn inspraak:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...dubbel...

[ Voor 98% gewijzigd door begintmeta op 10-01-2017 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hier zijn het nog steeds zakken voor het restafval, ze zijn geloof ik twee cent duurder geworden. 50l/7kg voor 83cent, voorts is er een gft-container, beide tweewekelijks opgehaald. Voor glas, metaal, drankkartons, kunststof, papier bestaan inzamelpunten. De vaste afvalstoffenheffing bedraagt €260,90. Wat mij betreft verschuiven ze de kosten wat meer naar de gebruiksgerelateerde component, maar dan krijg je natuurlijk weer meer afvaldumping of vuilniszakvervalsing en zo... Onze zakkenproductie (gezin van 4(zonder babyluiers, met babyluiers was het een ~zak meer)) is ~1-1,5 zakken/week
RemcoDelft schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 10:49:
... Maar storten betekent niet meer dan 2 man die met een shovel het afval van een complete provincie op een berg gooien. Dat is ongelofelijk goedkoop.
De enige reden dat het duur wordt, is overheidsheffingen...
...
Ik kan me voorstellen dat men externaliteiten probeert te internaliseren.

[ Voor 41% gewijzigd door begintmeta op 10-01-2017 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Laatst online: 03-05 00:43

dwaas

_

Ik gooi alles in 1 zak voor de ondergrondse. (Amsterdam-Noord)
In het gebied staan 1 glasbak, 1 papierbak (altijd vol), 1 plasticheroes bak, 6 vuilnisbakken. Afvalpunt is 10m fietsen. Ik ga alleen naar het afvalpunt als iets niet in de vuilnisbak past.

Ik geloof dat nascheiding beter is. Ook als je weet dat die ingezamelde papier of plastic balen af en toe aan een vuilverbrander worden verkocht. Daarbij ben ik enorm gemakzuchtig en wil ik de rommel die ik weggooi niet micromanagen. Dat mag een ander doen; daar betaal ik belasting voor.

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wij moeten al een tijdje afval scheiden. Wij hebben nu aparte containers voor plastic, papier en GFT. Daarnaast gaat het restafval in de ondergrondse container en moet glas nog naar een centraal punt gebracht.

Wat mij hier het meeste aan stoort is dat plastic en papier eens per drie weken opgehaald wordt. Als je toevallig net zo'n moment gemist hebt dan zit je weer drie weken te wachten. Die container loopt soms zo snel vol dat je dan alsnog het afval wat er niet meer in past zelf weg kan brengen. Zeker wanneer je een keertje een aantal pakketten ontvangt zit je met ontzettend veel karton. Natuurlijk is het een kwestie van opletten maar als je even druk bent vergeet je 's avonds de container er heen te brengen.

Daarnaast wil je die containers niet in je eigen tuin in het zicht hebben staan dus die staan bij ons net buiten het hek (wel op eigen grond). Daardoor moet je toch elke keer naar buiten lopen wil je je afval weggooien. Dat betekent toch dat je het eerst binnen op gaat sparen.

Een dubbele vuilnisbak in de keuken waar plastic en rest in gaat. Aparte kleine bak voor groenafval aangezien dit sneller beschimmeld. Dan in de hal een Ikea Trofast kast met drie bakken. Hier gaan glas, papier en lege flessen in. Werkt op zich prima maar neemt helaas wel veel ruimte in.

Ik zou liever naar een situatie gaan waarin wij overal in de buurt ondergrondse containers hebben. Even een kleine parkeerhaven erbij en ik rij eens in de zoveel tijd met de auto vol zakken er langs als ik toch ergens heen moet. Of ik koop een bolderkar en loop er even heen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tsurany schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:36:
Ik zou liever naar een situatie gaan waarin wij overal in de buurt ondergrondse containers hebben.
Het nadeel daarvan vind ik de piepkleine opening. Drankkartons moet je door een klein gaatje duwen, met klepje natuurlijk, op rolstoelhoogte. Kartonnen dozen moet je eerst versnipperen omdat het door een soort brievenbus moet, en met een een bak papier/karton van verpakkingen/kantoorafval ben je ook aardig bezig. In de rij staan met je afval!

I.p.v. ondergronds zie ik veel liever een ouderwetse container met zwaar metalen deksel waar bij wijze van spreken een bankstel in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-05 19:41
Inderdaad. Prima ideeën, maar sinds het omgekeerd inzamelen in Arnhem is de opening voor oud-papier miniem. Ik ben er zelfs maar mee gestopt om papier in de ondergrondse container te stoppen.
Bewaar alles thuis wel in grote dozen, en eens in de zoveel tijd breng ik alles naar een oud bedrijf wat metaal en papier inzamelt. Willen ze je er een aantal cent voor geven ook! (echt aantal, 2 cent voor 3 grote zware dozen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RemcoDelft schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:44:
[...]

Het nadeel daarvan vind ik de piepkleine opening. Drankkartons moet je door een klein gaatje duwen, met klepje natuurlijk, op rolstoelhoogte. Kartonnen dozen moet je eerst versnipperen omdat het door een soort brievenbus moet, en met een een bak papier/karton van verpakkingen/kantoorafval ben je ook aardig bezig. In de rij staan met je afval!

I.p.v. ondergronds zie ik veel liever een ouderwetse container met zwaar metalen deksel waar bij wijze van spreken een bankstel in past.
En hier heb je gelijk alweer een extra probleem gevonden. Er is geen standaard type ondergrondse container :(

Bij mijn ouders was het simpel, past het in zo'n grote Albert Heijn boodschappentas dan past het ook in de container. Ik deed altijd de container open,hield de opening van de tas er voor en kon hem zo leeg schudden. Maar zo te horen hebben ze bij jou weer een idiote container waar je zelf veel meer moeite voor moet doen, dat schiet niet op.

Als ze die maten gaan standaardiseren kunnen ze ook bakken op de markt brengen om het thuis in te bewaren. Past het in die bak? Past het ook in de container. Schud die bak lekker leeg boven de container en voila.

Dit is hoe ik het thuis ook aan pak. Onze bak in huis is iets kleiner dan de container. Al het karton moet in die bak passen zodat het daarna keurig in de container valt en de minste ruimte inneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-05 10:04
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:57:
[...]

Per kg betalen zie ik ook langskomen, met buren die elkaar afval in de ton aan gooien toe om gewicht te besparen.
Dat had ik bij mijn vorige woonplaats: we hadden een buurman betrapt op geïmpregneerd hout in onze vuilnisbakken te dumpen. Gelukkig net voordat het geleegd werd anders werd onze kliko niet geleegd.

Ik wil dan best per kilo gaan betalen, maar dan met een slot ofzo waardoor ik 100% zeker weet dat mijn buren geen (extra) afval hebben gedumpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ryur schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 11:52:
Ik wil dan best per kilo gaan betalen, maar dan met een slot ofzo waardoor ik 100% zeker weet dat mijn buren geen (extra) afval hebben gedumpt.
Zie je ook in hoe idioot het is om je afval met een slot te moeten bewaken, omdat de overheid het zo moeilijk/duur maakt om er netjes vanaf te komen?
En als je dan toch met een kofferbak vol afval op pad moet, waarom dan 5 keer 2 euro betalen voor een ondergrondse container, als je het ook gratis ergens kan dumpen? Hier wordt het niet schoner van.
Afvalbakken op straat gaan dezelfde kant op, het begon goed, met een grote opening, toen kwam er een stang dwars in het midden, ik heb ze nu al gezien met een metalen plaat met 2 rondjes van 6 cm diameter opening. Als een hondenbezitter z'n troep al opruimt, heeft-ie een trechter nodig :+

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 10-01-2017 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-03 21:46
In Hoogezand is het ook erg handig geregeld....

- Bak voor overig(vooral groente en fruit
- Bak voor papier
Zelf zorgen voor:
- Zakken voor lege plastic verpakkingen
- bakken voor glas
- bakken voor blik

Daarnaast hebben ze regelmatig een route voor elektronische apparaten en op 11 januari een kerstbomenroute.

Tuinafval kunnen de dorpsbewoners kwijt op een speciaal daarvoor aangewezen plaats. Men komt hier regelmatig langs met een graafmachine en vrachtwagen om alles weg te halen.

Voor een aantal dingen (overig afval bijvoorbeeld) dient men naast een vast bedrag ook nog c.a. 7 euro(als ik het goed herinner) te betalen per leging. Voor zover ik echter heb kunnen zien scant men de containers niet. Ik ben dus benieuwd hoe men de rekening op gaat stellen aangezien ik in dit eerste jaar dat ik er woon slechts 2x die container bij de weg heb geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:01
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 09:57:
[...]
Per kg betalen zie ik ook langskomen, met buren die elkaar afval in de ton aan gooien toe om gewicht te besparen. We 'moeten' van 250 naar 100kg afval p.p., maar de ton die ik aan de weg zet (incl. luiers van 2 kinderen) zakt nog net niet door zijn hoeven. :X

Deze conclusie: dion_b in "Zwangerschap en ouderschap - Deel 9" wordt vaker getrokken, maar omwille van de milieumoraal wordt het iedereen opgedrongen om allerlei producten te ontleden. Onder het motto 'milieu' mag iedereen vervolgens zijn vuilnis overal en nergens naar toe rijden. Milieuwinst ook weer weg...
Hier hebben we ook het Diftarsysteem, de container wordt bij het ophalen gewogen en je betaalt per kilo. Bij de mileustraat/afvalbrengpunt werkt het net zo, bij aankomst op de weegbrug en bij het uitrijden opnieuw. Slagboom gaat open met de afvalpas en de kilo's worden automatisch in rekening gebracht op de afvalstoffenheffing.

Sinds kort wordt het restafval nog maar eens per drie weken opgehaald, net als het PMD-afval. GFT-afval alleen op oproepbasis. Maar nu komt het; de gemeente plaatst (Picknick)bankjes maar plaatst daar bewust geen prullenbak bij. Het argument is dat bewoners er huisvuil in kunnen stoppen. De praktijk is dat de bewoners het achtergelaten afval van de Picknickers mogen opruimen en in hun eigen container mogen gooien. Hoezo "de vervuiler betaalt" ;)

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
St@m schreef op maandag 21 september 2015 @ 18:16:
Of een theezakje ofzo (volgens mij moet dat ook in de groene?)
nee, dat moet je scheiden. labeltje bij het papier, blaadjes bij gft, touwtje en zakje bij overig en nietje bij het blik ..... _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik loop langs 10 tallen prullen bakken als ik naar mn werk loop. Daar gaan de luiers in. Ideaal, thuis geen stank meer en geen volle kliko meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nou heb het in de krochten van het raadssysteem gevonden.
We hebben nu GFT, Rest en OPK. De Rest wordt PMD en je mag met je vuilniszak 150m sjouwen naar een ondergrondse container. Daar mag je gefrustreerd wachten tot het pasje werkt en hij niet vol zit.
Vierde bak vond men stigmatiserend voor wijken die niet genoeg ruimte hebben. :X Dus nu mag iedereen groene perkjes en parkeerplaatsen vaarwel zeggen voor die ondergrondse krengen en hopen dat ze niet voor je deur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:25:
Dus nu mag iedereen groene perkjes en parkeerplaatsen vaarwel zeggen voor die ondergrondse krengen en hopen dat ze niet voor je deur staan.
daar ben ik ook bang voor: wij wonen op een hoek met een ruime stoep. kans is groot dat als we ondergrondse containers krijgen dat ze daar komen en dan zit ik zomers lekker in de tuin met de stank :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-05 22:36
In Haarlem in mijn wijk hebben ze een jaar terug de grijze bakken weggehaald, we hebben nu alleen nog groene. Het afval moet inderdaad naar een ondergrondse container. Qua scheiden doe ik dit maar in beperkte mate, een aparte prullenbak voor blik, plastic, papier neemt teveel ruimte in in mijn kleine appartement. Grote hoeveelheden karton verzamel ik wel en neem ik zo nu en dan mee naar de supermarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
Veel beter.

Scheiden belonen - met ophalen van plastic, gft en papier

Restafval niet belonen - wel faciliteren met ruime containers maar niet ophalen.

Ps. We gebruiken 3 dezelfde ikea bakken naast elkaar om het toonbaar te houden in ons appartement.
1 voor papier, 1 voor plastic tassen en 1 voor glas. Plastic en restafval gescheiden in prullenbak.

[ Voor 39% gewijzigd door Harm_H op 10-01-2017 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
5 bakken... moet er niet aan denken. Ben geen milieustraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
5 bakken? Netjes.
1: Papier (wordt opgehaald en er staan op diverse plekken van die zeecontainers waar het naar toe mag)
2: Glas (zelf wegbrengen naar glasbakken)
3: IJzer / blik (blik mag ook bij plastic bij ons) (zelf wegbrengen naar plekken waar ze ijzer willen hebben)
4: Plastic / Blik / Drankverpakkingen (in grijs/oranje container, maandelijks opgehaald)
5: Groen (grijs/groene bak, 2 wekelijks opgehaald)
6: Rest (ondergrondse container, circa 150m lopen)
7: Batterijen (diverse plekken)
8: Overig chemisch afval (uhh?? ik heb één keer een lading verf weggebracht naar zo'n milieustraat)
Bonus: plastic tassen

Heb ik gewonnen met 8 bakken? Overigens vind ik het totaal geen probleem. We hebben 2 containers voor de deur (groen & oranje) en de rest sparen we op diverse plekken op. Nu hebben wij echt een zee van ruimte in & om het huis dus staat het ook niet in de weg. Daarnaast ben ik wel redelijk opgegroeid met afval scheiden. Daar moesten drankverpakkingen ook in zo'n mini-gleuf gestopt worden. En blik op een aparte plek. Dan vind ik de huidige oranje container prima. Plastic, Blik & drankverpakkingen is bij ons circa 45% van het afval. Dan hebben we nog circa 45% groen en de rest is glas en rest.

Maar dat gaat wel flink veranderen als er een kleine komt... Ik heb wel eens gehoord dat je (katoenen?) luiers bij het GFT mag gooien in sommige gemeenten. Dat zou wel fijn zijn, die groene container stinkt toch al :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ha, waar we eerst een maand met de grijze bak (240l) deden, is het nu elke twee weken met kromme assen naar de weg door alle luiers. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 17:54
Is dat luierprobleem niet op te lossen? Al twee tweakers die bergen luierafval produceren. Lijkt me dat als je zo veel produceert, dat de fabrikant daarvan er eens op aangesproken moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-05 10:22

Arrogant

S.F.W.

Xiphalon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:06:
Is dat luierprobleem niet op te lossen? Al twee tweakers die bergen luierafval produceren. Lijkt me dat als je zo veel produceert, dat de fabrikant daarvan er eens op aangesproken moet worden.
Gewoon net zoals vroeger, katoenen luiers. Lekker zelf wassen. :+

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphilosophy
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 04-05 18:09
Gonadan schreef op maandag 21 september 2015 @ 17:25:
Je hoort het langzaam steeds meer, afval omgekeerd inzamelen. Er zijn wat proeven mee geweest en er is ook veel weerstand tegen, maar bij mijn weten wordt het door sommige plaatsen al toegepast en er volgen steeds meer.

Wat houdt het in? In grote lijnen wordt er meer gekeken naar grondstof en moet je het restant zelf maar oplossen.

Spul als glas gaat nog steeds naar de glasbak, textiel naar de textielbak, chemisch afval naar de milieustraat etc, het verschil zit in de vuilnisbakken.
• groene bak -> nog steeds voor GFT
• blauwe bak -> nog steeds voor papier
• grijze bak -> nog slechts voor plastic.

Alles wat je hierboven niet kwijt kunt noemt men restafval en moet je apart in een zak naar een ondergrondse container brengen, maximaal zo'n 150 meter lopen volgens de bedenkers.
Wat houdt dat restafval dan in de praktijk in? Wat mag er niet meer in de grijze bak? Volgens de bedenkers zo'n 17% van het totale afval:
• chipszakken (want metaal)
• sappakken (want combinatie)
• doppen/deksels/blik
• haar/stof/kattengrit
• luiers en incontinentiemateriaal (wordt lachen)
• plasticbakjes met etensresten
• stofzuigerzakken
• hout/metaal/etc.

Ofwel, wat blijft er dan eigenlijk over als écht plastic afval? Moet ik de etensverpakkingen af gaan wassen voordat ik ze mag weggooien ofzo? Dat gaat toch nooit werken?

Nu heb ik begrepen dat in sommige gemeenten men al soepeler is dan het originele plan en dat zaken als blik en sap-/melkpakken ook gewoon in de grijze bak moeten. Dus ik ben wel benieuwd of mensen dit al mogen hebben ervaren en hoe het in de praktijk werkt. Is het daadwerkelijk weer een (milieubewuste) stap vooruit of is het één grote ellende en probeer je zoveel mogelijk weg te smokkelen tussen wat wel toegestaan is? :P
toon volledige bericht
In mijn gemeente mag plastic samen met metalen verpakkingen en drinkkartons (PMD), ik dacht dat dit onder één noemer viel in het gehele land...

Ik zou voor deze situatie tekenen, maar mijn gemeente heeft in zijn oneindige wijsheid bepaald dat er een vierde kliko komt voor restafval (naast een oranje voor plastic, een blauwe voor papier en een groene voor GFT). Raak ze maar eens kwijt op je eigen grond...

Waar ik me vooral aan erger is berichtgeving (ik moet er naar googlen, vergeef me) waaruit blijkt dat slechts 20% van PMD-afval in de recycle-mode komt terwijl de rest met het restafval op de brandstapel verdwijnt. Wat is dan de winst om hele gemeentes te voorzien van extra kliko's (dat kost toch ook wat) en tegelijkertijd het vroegtijdig afschrijven van de centrale verzamelpunten voor PMD (uit de tijd van plastic heroes)...

Iets zegt me dat we doorslaan 8)7 |:(

“The greatest teacher, failure is”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
In Nieuwegein heb je drie afvalbakken, namelijk voor papier, gft en rest. Vervolgens krijg je plastic zakken om het plastic te scheiden.

Op nog geen 50m afstand hebben we ook een grondcontainer waar papier/karton in kan, dus tegen de papiercontainerbak hebben we 'nee' tegen gezegd.

Twee afvalbakken vind ik eigenlijk al teveel, gft bak wordt hier nauwelijks gebruikt. Die ene keer dat we de planten/bomen snoeien kunnen we wel gelijk even naar het afvalstation brengen (op 2km afstand). Nu wordt de gft bak gebruikt om tijdelijk de plastic zakken met plastic afval op te slaan. :+

Jammer dat in Nieuwegein niet wordt gehanteerd: de gebruiker betaalt. We hebben hier in twee weken tijd twee plastic zakken met plastic afval en restbak (240l) kan makkelijk 1 per maand worden geleegd (in plaats van elke twee weken) voordat ie propvol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier in de gemeente is een mooie 2deling.. :)

globaal:
Bak restafval (140/240L) kosten afhankelijk van de bakmaat (ongeacht hoevaak die bij de weg komt) om de week geleegt
Bak Groenafval (140/240) "gratis" 2de bak alleen administratieve kosten geloof ik

Afwijkingen: appartementen complexen: ondergrondse.. waar met moeite een 60L zak in past :| en gebaseerd op 52 zakken per jaar (prijs gelijk aan een 240L bak!)

Oudpapier: deels door "verenigingen / scholen" deel via Blauwe bakken :')

plan voor 2017 was om overal de blauwe bak te introduceren.. alleen voor de mensen die de ondergrondse moeten gebruiken waren er op enkele plaatsen wel papier containers.,
leuk maar die sleuf is zo klein.. een beetje doos krijg je er dus niet door...

nou is het voorlopig weer van de baan ... met de duidelijke sidenote dat de scholen / verenigingen op zoek moeten naar een andere manier van inzamelen want de oude achterlader vuilniswagens van de gemeente die er nu nog voor beschikbaar zijn zijn tegen 2018 toch echt wel versleten :z

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:58

Fiber

Beaches are for storming.

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Fiber op 10-01-2017 20:51 . Reden: nvm ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Harm_H schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 15:01:
Veel beter.

Scheiden belonen - met ophalen van plastic, gft en papier

Restafval niet belonen - wel faciliteren met ruime containers maar niet ophalen.
Wat jij "niet belonen" noemt, noem ik straffen. Ik ben langlopende verplichtingen aangegaan, en heb nog zo'n 2 ton kattengrit en 2 ton luiers te gaan. Dat bestraffen verandert niets aan mijn langlopende verplichtingen.
Señor Sjon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:56:
Ha, waar we eerst een maand met de grijze bak (240l) deden, is het nu elke twee weken met kromme assen naar de weg door alle luiers. :D
Ik zag hier ooit hoe het ding geleegd werd. Alle andere containers: swiep naar boven (boven de vuilniswagen), klaar. Mijn container: tergend langzaam omhoog, en vervolgens een paddestoelwolk aan stof er uit.
Even uit nieuwsgierigheid voor wie er per kg mag afrekenen: wat kost dat geintje? Ik heb de container geregeld boven het officiele maximum van 80 kg gehad.
Tehh schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:54:
Plastic, Blik & drankverpakkingen is bij ons circa 45% van het afval. Dan hebben we nog circa 45% groen en de rest is glas en rest.
In volume is verpakkingsafval inderdaad gigantisch. Qua gewicht (en dus qua wat daadwerkelijk uitmaakt voor het milieu) stelt het bar weinig voor.
Xiphalon schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:06:
Daar zijn ze mee bezig, maar 't is (volgens de afvalman van de gemeente) nog niet economisch te recyclen. Vergeet niet dat het 50% water is, een deel meststof, een deel plastic, en wat chemische absorptierommel.
Gewoon verbranden met energieterugwinning is dan heel eenvoudig en goedkoop.
Luiers zijn ook zeer efficient gemaakt: superdun materiaal wat z'n functie daardoor optimaal kan vervullen.
Arrogant schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:13:
Gewoon net zoals vroeger, katoenen luiers. Lekker zelf wassen. :+
Dan moet je nog goed je best doen om milieuwinst te boeken! We hebben nu al dagen gehad dat de wasmachine letterlijk dag en nacht non-stop draait. Nee dank je :+
ralphilosophy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:30:
In mijn gemeente mag plastic samen met metalen verpakkingen en drinkkartons (PMD), ik dacht dat dit onder één noemer viel in het gehele land...
Dat zei ik: allemaal afzonderlijk zijn ze het wiel aan het uitvinden, oftewel zichzelf bezig aan het houden.
Waar ik me vooral aan erger is berichtgeving (ik moet er naar googlen, vergeef me) waaruit blijkt dat slechts 20% van PMD-afval in de recycle-mode komt terwijl de rest met het restafval op de brandstapel verdwijnt. Wat is dan de winst om hele gemeentes te voorzien van extra kliko's (dat kost toch ook wat) en tegelijkertijd het vroegtijdig afschrijven van de centrale verzamelpunten voor PMD (uit de tijd van plastic heroes)...

De oorzaak: verpakkingsbelasting! Ik meen dat daar 300 miljoen in omgaat, dat geld wordt besteed aan dergelijke projecten. Het grote plaatje maakt niet uit, lokaal vinden ze allemaal dat ze goed bezig zijn. Ondertussen geeft het stank en dusdanig veel vliegen dat ik een meter achteruitspring als ik 's zomers m'n groene container opendoe. Dat zou vele malen zwaarder moeten wegen dan de minimale recycling die het oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneet
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-05 12:44

magneet

Magnetic enhanced

Hier in de gemeente zijn luiers al jaren apart. Scheelt een enorme berg. Ze kunnen ingeleverd worden bij de kinderopvang in een daar neergezette container of bij het bejaardenhuis waar ze alle incontinentiemeuk er ook in gooien.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
bij mn schoonouders is het 16 cent per kilo restafval.. oh en laten we gek doen we vragen dat ook voor groen afval per kg..

PMD afval wordt dan wel weer gratis ingezameld 8)7

en gezien ik mijn PMD afval hier niet netjes in kan leveren (en de 52 zakken / jaar dan in de knoei komt ) lever ik dat lekker daar in :7

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:45
magneet schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:17:
Hier in de gemeente zijn luiers al jaren apart. Scheelt een enorme berg. Ze kunnen ingeleverd worden bij de kinderopvang in een daar neergezette container of bij het bejaardenhuis waar ze alle incontinentiemeuk er ook in gooien.
Hier in Utrecht is er een missie om de inzameling ook om te draaien, maar in mijn wijk gebeurt er nog niet veel wat scheiding betreft:
- grijze kliko bij voordeur (hebben alle bewoners in mijn straat, en gaat waarschijnlijk 99% van het afval in)
- bruin mini-kliko'tje voor gft (max 15-20 liter denk ik): heeft een enkeling, heb er nog nooit een zien staan op ophaaldag.
- glas / papier: wordt ingezameld via algemene ondergrondse bak 100m verderop
- plastic: wordt niet opgehaald en dichtstbijzijnde punt is meer dan 500m verderop, gaat bij iedereen bij 't restafval vrees ik.

Kortom, ik denk dat voor 99% van de buurtbewoners hier geldt dat op glas/papier (en wellicht kca) na alles in de grijze kliko verdwijnt. Meest wonderlijke is nog dat sommige straten hier om de hoek én geen ondergrondse bak hebben én geen grijze kliko, waardoor er anno 2017 nog steeds half opengereten stinkende vuilniszakken op straat ratten staan te lokken. 8)7

Betaling is hier overigens gewoon per vervuilingseenheid, en dan onbeperkt, zowel voor normaal huisvuil als voor wat er naar de milieustraat gaat. Ik denk dat een grote stad als Utrecht zich ook wel realiseert dat betalen per zak / m3 uiteindelijk tot illegale dump en dus hogere kosten voor de gemeente zal leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Hier ook alleen grijs en groen. Gaat alles in incl papier en glas. Batterijen en elektronica gooi ik bij de praxis af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-05 10:15
Even wat beleidsregels van gemeenten hiervoor doorgelezen, Zeist is zo slecht nog niet.
Afhankelijk van waar je woont verzamelcontainers of kliko's.

Zelf heb ik 3 kliko's (grijs/rest, groen/gft, blauw/papier - allen in de grootste maat) en plastic zakken voor plastic afval. De plastic zakken alsmede hondenpoepzakjes zijn gratis te bestellen/af te halen.

Zelf afval wegbrengen is in principe onbeperkt voor particulieren. En bij wijze van proef gaan ze nu ook tuinafval ophalen op afroep (enkel bijeengebonden takken, max 1.5 meter lang en niet zwaarder dan 25 kilo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
sugarlee89 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 06:59:
Hier ook alleen grijs en groen. Gaat alles in incl papier en glas. Batterijen en elektronica gooi ik bij de praxis af.
Vreemd. Waarom geen aparte papierbak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:41:
[...]

Betaling is hier overigens gewoon per vervuilingseenheid, en dan onbeperkt, zowel voor normaal huisvuil als voor wat er naar de milieustraat gaat. Ik denk dat een grote stad als Utrecht zich ook wel realiseert dat betalen per zak / m3 uiteindelijk tot illegale dump en dus hogere kosten voor de gemeente zal leiden.
In Breda ook.
Lijkt me best een valide reden, vraag me ook af hoeveel 'restafval' er tussen oud papier en groen gaat zitten als men hier restafval naar verzamelplaatsen moet gaan brengen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 21:51
ZeRoC00L schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:35:
[...]

In Breda ook.
Lijkt me best een valide reden, vraag me ook af hoeveel 'restafval' er tussen oud papier en groen gaat zitten als men hier restafval naar verzamelplaatsen moet gaan brengen.
Hier in BE betalen we al per zak en ik kan nu niet zeggen of er meer zwerfvuil is dan vroeger.

Een groter probleem is dat vroeger het containterpark gratis was en tegenwoordig niet meer. Dus oude zetels, wasmachines,... worden sneller zwerfvuil dan vroeger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RodeStabilo schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:04:
Vreemd. Waarom geen aparte papierbak?
Heel veel plaatsen hebben dat nog niet. Ook hier is het complete willekeur van gemeenten.
ZeRoC00L schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 10:35:
In Breda ook.
Volgens de man van de gemeente hier is het zo'n 3%, dat vond hij meevallen.
Ik vind het veel, dat betekent of dat je het niet kan recyclen, of dat je het alsnog moet sorteren. En als je dat dan toch doet, gooi alles dan gewoon bij elkaar!
De sorteertechnieken worden ook steeds beter, het zou een enorme logistiek schelen aan de ophaalkant, terwijl het redelijk compact te sorteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-05 08:07

Metro2002

Memento mori

Wij krijgen ook dit jaar 3 aparte bakken ipv de 2 die we nu hebben. Alleen het restafval moet in een ondergrondse container... alleen die is er niet in de buurt. De dichtsbijzijnde is bijna 900 meter verder. Wat denkt de gemeente, dat ik voor elke vuilniszak bijna een kilometer ga lopen ofzo?

Daarnaast wordt grofvuil ophalen straks niet meer gratis gedaan maar moet je ervoor betalen (iets van 75 euro per keer :X) omdat dan 'de vervuiler betaalt'
Die vlieger gaat natuurlijk alleen op als de gemeente belastingen omlaag zouden gaan maar dat gebeurt uiteraard niet. |:( Kortom: Ordinaire belastingverhoging

[ Voor 35% gewijzigd door Metro2002 op 11-01-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Metro2002 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:25:
Daarnaast wordt grofvuil ophalen straks niet meer gratis gedaan maar moet je ervoor betalen (iets van 75 euro per keer :X) omdat dan 'de vervuiler betaalt'
In Leiden hebben ze dat teruggedraaid, het was 30 euro, maar leverde nogal wat gedumpt afval op. Tsja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:34

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RemcoDelft schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:55:
[...]
maar leverde nogal wat gedumpt afval op. Tsja.
Volkomen voorspelbaar behalve voor beleidsambtenaren 7(8)7

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Freee!! schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:17:
[...]

Volkomen voorspelbaar behalve voor beleidsambtenaren 7(8)7
En dat snap ik dan weer niet. Hoeveel moeite kost het om een van de studies daarover te raadplegen...of anders een belletje te doen naar je collega bij een andere gemeente die het al heeft ingevoerd...ok dan gewoon even op vrijdagmiddag een kroeg induiken en het onderwerp op tafel gooien. Dit alles geeft je genoeg input om dit soort onzalige plannen anders in te steken.

Misschien offtopic. Ik vind het dus echt van den zotte dat gemeenten allemaal tegen dezelfde dingen aanlopen op dit soort gebied, maar dan niet de handen ineenslaan om het goed uit te zoeken en uit te voeren.

In plaats van " de vervuiler betaalt" zou ik eerder denken aan "maak het eenvoudig om goed te doen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-05 15:58
De milieustraat is bij ons in de stad gesloten door de gemeente en we moeten van de gemeente naar een plaats een stuk verderop om je (groot) afval weg te brengen. De milieustraat zou te veel kosten.

De milieustraat is nu overgenomen door een bedrijf die wel heil in het afval ziet. Dus hij is weer open.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Valt me op dat er een reizend circus is van externen die dit soort beleidsplannen schrijven In de regel noemen ze het een doorslaand succes, want ze zijn alweer vertrokken als de ellende plaatsvindt.

Vervuiler betaald? Vandaar dat de milieubelasting het hoogste is bij consumenten... Ik snap niet dat we alles in ons leven makkelijker maken, maar we voor de afvalverwerking o.b.v. 'moraal' en 'bewustwording' alles maar zo inefficiënt mogelijk moeten verzamelen. Immers is een uurtje extra sorteer- en wegbrengwerk/week per woning rustig 20.000 uur/week weggegooid in een beetje stad. Dat heeft nergens een prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Ach het is toch altijd een ordinaire centenkwestie.

Bij ons betaalde je een bepaald bedrag per kilo voor de grijze bak en eenzelfde bedrag voor de groene bak 8)7.

Daarnaast kon plastic in een aparte gratis zak worden buitengezet, luiers in apart te kopen zaken. Oud papier gewoon gratis.

Vanaf 2016 werd dit aangepast......Ze wilden scheiden toch stimuleren, dus werd de groene bak niet goedkoper gemaakt, maar uiteraard de grijze bak duurder per kilo......
Daarnaast betalen we nu ook een bedrag (paar euro) per keer dat je de bak buitenzet en hoe groter de bak (2 of 3 maten) hoe hoger het bedrag. Dat is dus dubbel winst voor de gemeente.

Daar stond enkel tegenover dat de plastic zak nu PMD geworden was en die verpakkingen dus gratis kunnen worden weggebracht.

Dan heb ik de reguliere belastingen nog niet eens goed bekeken, vergelijken gaat lastig want ik woon er pas 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ralphilosophy schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 19:30:
Qua noemer wel, maar niet qua handelswijze. Ik vermoed dat bij jou het GAD het op haalt, die hebben dan hun eigen regels. De OP is overigens alweer van even geleden, sindsdien is de scheiding ook hier van P naar PMD gegaan. Dus het zou mij niets verbazen als ze dat recht aan het trekken zijn.

Maar nog steeds zijn er veel verpakkingen die er niet in mogen waar je wel even heel bewust over na moet denken. Doordrukstrips, plastic van koffiecupjes, slagroombus, bakje van je geleverde shoarma, hard plastic, chipszakken, etc. Het blijft nog wel aanlokkelijk om gewoon alles bij 'rest' te gooien. :P
Ik zou voor deze situatie tekenen, maar mijn gemeente heeft in zijn oneindige wijsheid bepaald dat er een vierde kliko komt voor restafval (naast een oranje voor plastic, een blauwe voor papier en een groene voor GFT). Raak ze maar eens kwijt op je eigen grond...
Dat is wel een beetje zonde van de tuin ja, voor je het weet gaat iedereen ze standaard voor de deur zetten. Dan is het aangezicht van de wijk al snel een stukje minder. :P

Ik vind het nog moeilijk inschatten in hoeverre de verhalen daadwerkelijk kloppen of verdraaide waarheden zijn van mensen die het leuk vinden om te klagen over dergelijke verwerking. Zelf heb ik nog onvoldoende onderzoek gedaan om daar over te kunnen oordelen. Los daarvan krijg ik wel enigszins jeuk van het idee dat de consumenten allerlei kanten op gelokt en geforceerd worden vanwege subsidies, terwijl het qua verwerking niets op schiet voor het milieu. Uiteindelijk bekruipt mij het gevoel dat het niet meer is dan een combinatie van meer geld kunnen verdienen aan afval en het terugdringen van de totale hoeveelheid door alles lastiger te maken, met een nadruk op het eerste.

Sowieso is het allemaal wat vaag. Als ik kijk wat er niet in de bakken mag dan zou ik bijvoorbeeld ook de gesnoeide takken niet eens in de GFT-container mogen gooien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
Roenie schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:01:
Misschien offtopic. Ik vind het dus echt van den zotte dat gemeenten allemaal tegen dezelfde dingen aanlopen op dit soort gebied, maar dan niet de handen ineenslaan om het goed uit te zoeken en uit te voeren.
Jij noemt het van de zotte, voor de betrokken ambtenaren is het hun bestaansrecht! Honderden gemeenten die allemaal hun eigen wiel aan het uitvinden zijn. Ambtenaren zullen zichzelf nooit wegbezuinigen, efficiency past niet binnen die organisatie.
De man die ik hier aan de telefoon sprak, zei dat hij er sinds 2004 werkt. Hij houdt zich dus ruim 12 jaar met afval bezig, zonder het aan te hoeven raken. En zo zijn er ongetwijfeld duizenden in het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RemcoDelft schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 11:55:
[...]

In Leiden hebben ze dat teruggedraaid, het was 30 euro, maar leverde nogal wat gedumpt afval op. Tsja.
Ja, dat krijg je dan. Of mensen die met hun afval 50km gaan rijden naar een andere gemeente, waardoor de gemeentes met gratis mogelijkheden weer om legitimatie gaan vragen, wat weer voor oponthoud en ergenis zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
ow en mn metalen sparen we gewoon op t hele jaar (schoonouders plek zat :P) en dan brengen we dat zelf wel ff naar de oudijzer boer levert t geld op :-)

de stort is hier ook wel een goede oplichtingsbende trouwens :/

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Hier nog een mooi voorbeeld van wat er gebeurd als je idiote bedragen gaat rekenen als gemeente:

http://www.msn.com/nl-nl/...-BBy6f4v?ocid=mailsignout

Renkum dreigt te veranderen in een grote vuilnisbelt. Huisvuil, plastic en andere troep wordt op tal van locaties in de Gelderse gemeente gedumpt omdat inwoners extra kosten willen ontlopen.

Tot aan dit jaar was er niks aan de hand: het huisvuil werd elke week gratis opgehaald. Maar sinds 1 januari kost een volle kliko 3 euro en komt de vuilniswagen nog maar één keer in de drie weken langs. „Mensen zitten dus met een overschot aan afval. Dat kan iedereen op z’n vingers natellen. En illegaal dumpen kost niets, zolang het goed gaat”, zegt een Oosterbeker, die met een aanhangwagen vol vuilniszakken naar gemeentelijk inzamelingsstation van afval rijdt. Daar kan hij jaarlijks tien keer terecht.

Eerlijk is eerlijk, 3 euro om de kliko te legen bovenop je gemeentelijke belastingen? Een euro voor een afvalzak? Ik zou mijn afval ook fijn naast de container zetten, al was het maar om een statement te maken, en zo te lezen doen blijkbaar nogal veel mensen dat.
Betaal me al blauw aan belasting en blijkbaar kon het afval ophalen voorheen wel prima voor dat geld dus de gemeente zorgt óf dat ik die belasting niet betaal óf ze komen gvd dat afval gewoon ophalen!

Blij dat ik daar niet woon, ben benieuwd hoe het straks in Spijkenisse gaat uitpakken met die nieuwe verzonnen methode van ze.

[ Voor 24% gewijzigd door Metro2002 op 12-01-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Metro2002 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:13:
[...]
ben benieuwd hoe het straks in Spijkenisse gaat uitpakken met die nieuwe verzonnen methode van ze.
Alsof je dat niet kunt voorspellen 7(8)7

En het enige dat daar voor nodig is, is een beetje gezond verstand (en geen baan als beleidsambtenaar).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Hier nog een mooi voorbeeld van wat er gebeurd als je idiote bedragen gaat rekenen als gemeente:

Quotes uit het artikel:
"De gemeente Renkum wil met het beleid ’Afval scheiden, best apart’ afdwingen dat inwoners bewust afval scheiden en voorop lopen in Nederland. "
Vrijwel overal gaat dit hetzelfde:
1. Ambtenaren proberen hippe slogans te verzinnen
2. Ambtenaren willen met trots kunnen vertellen dat "hun" gemeente het beste jongetje van de klas is
3. De burgers zitten met extra werk, extra kosten, extra stank, en heel veel overlast voor iets wat netto voor het milieu niet eens iets oplevert.
"Gisteren zag ik dat mensen van de gemeente tussen het huisvuil zochten naar naam- en adresgegevens."
En weer hebben duizenden ambtenaren een baan! Nou, succes hoor, zoek m'n adres maar tussen de luiers en kattenbakkorrels!
Ik verwacht hetzelfde "resultaat" als met hondenpoep: 300.000 euro handhavingskosten voor 30 bekeuringen.

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 12-01-2017 13:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nissewaard doet dus wat ze hier ook willen gaan doen. Heb de politiek maar aangeschreven, aantal partijen van de belangrijkste adviesraad zijn het ook niet zo eens met het omgekeerd ophalen. Gezien de teksten bij Nissewaard heeft dezelde consultant hier ook mooi weer staan spelen.

'het beetje restafval dat overblijft' Ik krijg vlekken in mijn nek van die quote. Buiten dat je overal containers gaat plaatsen en beheren (plus extra vuiltransport, dataverbinding en elektra), is het gewoon niet waar. Ja, wel als single of samenwonende zonder kinderen, maar met een gezin... :N Het streven van 100kg restafval p.p. in 2020 is met een huishouden van 5 ook weer 500 kg. Mag je een paar keer per week alsnog de wandeling naar de bak een halve kilometer verderop maken. Dat gaat men dus opsparen en met de auto doen. Dag milieuwinst... maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. We automatiseren alles, maar we moeten uren per week aan ons afval gaan besteden om 'bewustwording' te kweken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillonde
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 14:56
Zelf merk ik dat restafval voor een huishouden van twee veruit de kleinste stroom is. Papier, glas, plastic, blik en groen is veel meer. Als we 1 grijze zak per maand vullen is het veel. Laat maar komen dat betalen per keer voor grijs en gratis voor de rest zoals in Renkum.

[ Voor 6% gewijzigd door Gillonde op 12-01-2017 13:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:34

Roozzz

Plus ultra

Señor Sjon schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 13:14:
Valt me op dat er een reizend circus is van externen die dit soort beleidsplannen schrijven In de regel noemen ze het een doorslaand succes, want ze zijn alweer vertrokken als de ellende plaatsvindt.
Het ligt iets genuanceerder, maar in general heb je helemaal gelijk. Vanaf mijn werkveld bekeken, gaat het ongeveer zo...
- Gemeente schrijft beleidsplan met grote ambities (beste jongetje van de klas)
- Adviesbureau/consultant doet onderzoek naar hoe en haalbaarheid -> stelt realistisch (?) plan voor
- Doelstelling blijkt ambitieus
- Gemeenteraad doet een plasje erover
- Willekeurige elementen uit het plan worden gekozen/samengevoegd/weggelaten
- Insert hippe slogans
- Extern wordt ingehuurd voor uitvoering plan (binnen de gemeente kennelijk geen kennis/zin/tijd/etc)
- Extern vertrekt voor evaluatie
- Repeat
Resultaat:
- Burger is de lul
- Bak geld uitgegeven
- Doelstellingen worden doorgaans niet gehaald, maar de geboekte resultaten wel bejubeld :+

Hier is men ook lekker bezig, de laagbouw heeft heeft nu 4 containers: rest, gft, papier en pmd. Hoogbouw heeft een ondergrondse restafvalcontainer. Je betaalt per keer voor het aanbieden van restafval, ongeacht de hoeveelheid of gewicht.
Hoogbouw is qua kosten behoorlijk de lul. Scheidingsmogelijkheden behoorlijk beperkt (hoogstens pmd, papier). Om er financieel niet op achteruit te gaan zou per huishouden 1 zak per 2 weken mogen aanbieden... Kortom alle galerijen staan vol met afvalbakken en pmd zakken om maar een beetje op te sparen, restafval aanzienlijk toegenomen en afvaldumpingen zijn opvallend meer in het nieuws :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaserJet
  • Laatst online: 19-06-2023
Roozzz schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:30:
[...]

Hoogbouw is qua kosten behoorlijk de lul. Scheidingsmogelijkheden behoorlijk beperkt (hoogstens pmd, papier). Om er financieel niet op achteruit te gaan zou per huishouden 1 zak per 2 weken mogen aanbieden... Kortom alle galerijen staan vol met afvalbakken en pmd zakken om maar een beetje op te sparen, restafval aanzienlijk toegenomen en afvaldumpingen zijn opvallend meer in het nieuws :P
Het grootste pijnpunt is ook het facturatieprobleem. Een gezin heeft voldoende restafval aanbod, om dat zo 'tactisch' mogelijk kwijt te raken. Per volle container, per 80 of 40 liter bijvoorbeeld, afhankelijk hoe de gemeente het wil en wat het goedkoopst is.

Bij hoogbouw en kleine huishoudens duurt het opsparen te lang, als je uberhaupt al zo ver komt met je weinige restafval. Je betaalt echter niet per kilo of volume, maar per storting in de ondergrondse container. Het is nu eenmaal een feit dat er veel kleine huishoudens zijn, dus dit probleem bagatelliseren zoals de gemeente doet, is nogal dom. Het gaat ook nooit opgelost worden, want een eventuele weegfunctie zal te duur zijn.

Ook vraag ik me af of er uberhaupt overal een gft oplossing zal komen. Het aanleggen van een ondergrondse gft container lijkt me niet rendabel (financieel en qua milieuwinst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

LaserJet schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:22:
[...]

Het grootste pijnpunt is ook het facturatieprobleem. Een gezin heeft voldoende restafval aanbod, om dat zo 'tactisch' mogelijk kwijt te raken. Per volle container, per 80 of 40 liter bijvoorbeeld, afhankelijk hoe de gemeente het wil en wat het goedkoopst is.

Bij hoogbouw en kleine huishoudens duurt het opsparen te lang, als je uberhaupt al zo ver komt met je weinige restafval. Je betaalt echter niet per kilo of volume, maar per storting in de ondergrondse container. Het is nu eenmaal een feit dat er veel kleine huishoudens zijn, dus dit probleem bagatelliseren zoals de gemeente doet, is nogal dom. Het gaat ook nooit opgelost worden, want een eventuele weegfunctie zal te duur zijn.

Ook vraag ik me af of er uberhaupt overal een gft oplossing zal komen. Het aanleggen van een ondergrondse gft container lijkt me niet rendabel (financieel en qua milieuwinst).
Inderdaad. Gedurende de zomer loopt mijn vuilniszak eerder de deur uit dan dat ie vol is... (2 verdieners, geen kinderen). Dus dan betaal ik vooral maar om niet het idee te hebben dat ik op een vuilnisbelt woon.

Gemeentes kiezen vaak voor een oplossing zonder rekening te houden met gewichten zoals diftar ooit bedacht is (want iets duurdere investering) en benadelen daar de kleinere huishoudens ontzettend mee. Ik ben erg benieuwd naar de afrekening van afgelopen jaar (1e jaar diftar). Ik vrees dat iedereen in mijn omgeving uiteindelijk meer mag gaan betalen... In dit licht is het ook interessant om te zien dat er nu netto meer vuilniswagens rondrijden. Iets zegt me dat al die extra vervoersbewegingen en personeelskosten niet ingecalculeerd waren. Dus ik verwacht een stijging van het "vaste" deel... hopelijk eindig ik een beetje vergelijkbaar met vorig jaar.

GFT zou je misschien per VVE kunnen organiseren. Composteren gaat redelijk vanzelf en scheelt in ieder geval weer potgrond kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

Wat een verhalen allemaal. Ik doe alleen aan papier en glas scheiden, de rest gaat gewoon in een vuilniszak en in de ondergrondse container voor restafval. M'n appartementje is niet zo heel groot, dus no way dat ik 3 of 4 aparte vuilnisbakken/zakken neer ga zetten.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

- Adviesbureau/consultant...
- Extern wordt ingehuurd...
- Extern...
- Repeat

[...]
[...]

- Bak geld uitgegeven

[...]
Of bak geld verdient. Ik ken iemand in die business en die leeft er goed van... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Fiber schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 17:19:
[...]
[...]
Of bak geld verdient. Ik ken iemand in die business en die leeft er goed van... :)
Ik doe geen uitspraken hoeveel omzet er uit dit soort adviesprojectjes komt :+ Maar dat houdt inderdaad nogal wat mensen van de straat.
Maar de gemeenten geven geld (van jou en mij) uit alsof het niets is. Maar goed, het houdt de economie draaiend zullen we maar zeggen :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou de kogel is door de kerk, de locaties zijn bekend gemaakt. Wij hebben geluk, direct in de hoek komt er één, zo'n vijftig meter lopen.
Een maat van mij is minder gelukkig, hij moet dik tweehonderd meter kuieren om een container te vinden. Dat is toch minder leuk met een zak luiers. Aangezien de container bij de uitgang van de wijk zit ben ik benieuwd of je daar geen last krijgt van van mensen die hun auto even neer flikkeren om vuilnis weg te gooien.

Kunnen we nu wel mooi gaan zien hoe netjes men werkelijk is. Ik heb het in andere steden zien variëren van keurig opgeruimd tot een stapel zakken en een oude fiets ernaast met een tros meeuwen eroverheen. Ben benieuwd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Laatst online: 09-05 11:05
Leuk nadeel van dit systeem: ik krijg net m'n aanslag lokale belastingen voor m'n neus. 36 vuilniszakken weggegooid à €1,20 - da's te overzien. Maar vervolgens ook nog even een whopping €150 voor het feit dat dat ding überhaupt voor de deur staat.

(En dan natuurlijk ook nog die andere geintjes... Goeie €100 aan waterzuivering, verbruik nog niet eens 3m³/maand :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Gonadan schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:12:
Nou de kogel is door de kerk, de locaties zijn bekend gemaakt. Wij hebben geluk, direct in de hoek komt er één, zo'n vijftig meter lopen.
Een maat van mij is minder gelukkig, hij moet dik tweehonderd meter kuieren om een container te vinden. Dat is toch minder leuk met een zak luiers. Aangezien de container bij de uitgang van de wijk zit ben ik benieuwd of je daar geen last krijgt van van mensen die hun auto even neer flikkeren om vuilnis weg te gooien.

Kunnen we nu wel mooi gaan zien hoe netjes men werkelijk is. Ik heb het in andere steden zien variëren van keurig opgeruimd tot een stapel zakken en een oude fiets ernaast met een tros meeuwen eroverheen. Ben benieuwd. :P
Ik heb een kliko maar voor glas en oud papier staat 100m verderop ook een verzamelcontainer, ondergronds. Dat levert altijd een hoop zooi op. Glas verdwijnt wel netjes in de container, maar papier staat er vaak naast. Want de ingang van de papiercontainer is een soort veredelde brievenbus, waardoor je dozen helemaal aan gort moet scheuren voor je ze erin kwijt kan, daar heeft 90% van mijn buurt kennelijk geen zin in dus die hopen zich op naast de container. Tot voor kort stond er overigens ook één containertje bij voor normaal huisvuil, ook met zo'n mini-ingang (dus niet voor vuilniszakken). Dat was ideaal voor de ranzige plastic zak na het lozen van het glaswerk. Maar die is om een of andere reden weggehaald, met, niet verrassend, als resultaat dat er nu ook altijd veel vuil rondslingert rond die containers ;(
ShitHappens schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:49:
Leuk nadeel van dit systeem: ik krijg net m'n aanslag lokale belastingen voor m'n neus. 36 vuilniszakken weggegooid à €1,20 - da's te overzien. Maar vervolgens ook nog even een whopping €150 voor het feit dat dat ding überhaupt voor de deur staat.

(En dan natuurlijk ook nog die andere geintjes... Goeie €100 aan waterzuivering, verbruik nog niet eens 3m³/maand :| )
Wat was het aanslagbedrag voor afvalstoffenheffing voorheen eigenlijk? 150 euro 'basiskosten' is best hoog, je zou denken dat het loont om de basiskosten lager te maken en de kosten per zak hoger, om zo mensen meer incentive te geven om hun (rest)afvalberg te verkleinen. Iemand die nu 2x zoveel afval weggooit als jij kost dit nog geen 5 tientjes per jaar extra, iemand die 2x zo weinig weggooit bespaard nog geen 25 euro.

[ Voor 22% gewijzigd door Valorian op 28-01-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Laatst online: 09-05 11:05
Dat was vorig jaar €130, en kan nou niet echt zeggen dat er in het afgelopen jaar iets gebeurd is dat die prijsstijging verantwoord. Container die regelmatig in storing schiet, plastic afval dat maar 1x in de 2 weken aan straat kan maar verder nergens weg te brengen valt.... En uiteraard niet aan de vereisen voldoen voor kwijtschelding :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Valorian schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:54:
[...]

Ik heb een kliko maar voor glas en oud papier staat 100m verderop ook een verzamelcontainer, ondergronds. Dat levert altijd een hoop zooi op. Glas verdwijnt wel netjes in de container, maar papier staat er vaak naast. Want de ingang van de papiercontainer is een soort veredelde brievenbus, waardoor je dozen helemaal aan gort moet scheuren voor je ze erin kwijt kan, daar heeft 90% van mijn buurt kennelijk geen zin in dus die hopen zich op naast de container. Tot voor kort stond er overigens ook één containertje bij voor normaal huisvuil, ook met zo'n mini-ingang (dus niet voor vuilniszakken). Dat was ideaal voor de ranzige plastic zak na het lozen van het glaswerk. Maar die is om een of andere reden weggehaald, met, niet verrassend, als resultaat dat er nu ook altijd veel vuil rondslingert rond die containers ;(

[...]

Wat was het aanslagbedrag voor afvalstoffenheffing voorheen eigenlijk? 150 euro 'basiskosten' is best hoog, je zou denken dat het loont om de basiskosten lager te maken en de kosten per zak hoger, om zo mensen meer incentive te geven om hun (rest)afvalberg te verkleinen. Iemand die nu 2x zoveel afval weggooit als jij kost dit nog geen 5 tientjes per jaar extra, iemand die 2x zo weinig weggooit bespaard nog geen 25 euro.
toon volledige bericht
Ik krijg net de rekening voor dit jaar binnen en in de gemeente Spijkenisse betaal ik 319 euro aan afvalstofheffing (en mag ik straks dus ook nog betalen om grof vuil te laten ophalen). We betalen hier niks per zak maar als ik het zo lees dan zijn we nog behoorlijk duur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Gonadan schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 10:12:
Nou de kogel is door de kerk, de locaties zijn bekend gemaakt. Wij hebben geluk, direct in de hoek komt er één, zo'n vijftig meter lopen...
Veel dichterbij wil je zo'n stinkput ook niet hebben. In de winter valt het wel mee, maar in de zomer kunnen die dingen flink stinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Metro2002 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 13:48:
[...]

Ik krijg net de rekening voor dit jaar binnen en in de gemeente Spijkenisse betaal ik 319 euro aan afvalstofheffing (en mag ik straks dus ook nog betalen om grof vuil te laten ophalen). We betalen hier niks per zak maar als ik het zo lees dan zijn we nog behoorlijk duur uit.
Dat is wel veel ja. In Utrecht is dat 205 euro (als eenpersoonshuishouden) of 242 euro (meerpersoonshuishouden), grofvuil onbeperkt zonder extra kosten (zowel zelf wegbrengen als op laten halen, het laatste alleen op afspraak). Heb zelf kliko, maar verschilt hier per wijk. Kosten zijn volgens mij voor de hele stad gelijk (ongeacht of je kliko, ondergrondse of vuilniszakkenvoor de deur hebt. En restafval wordt elke week opgehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Renkum dreigt te veranderen in een grote vuilnisbelt. Huisvuil, plastic en andere troep wordt op tal van locaties in de Gelderse gemeente gedumpt omdat inwoners extra kosten willen ontlopen.

Eerlijk is eerlijk, 3 euro om de kliko te legen bovenop je gemeentelijke belastingen? Een euro voor een afvalzak? Ik zou mijn afval ook fijn naast de container zetten, al was het maar om een statement te maken, en zo te lezen doen blijkbaar nogal veel mensen dat.
Betaal me al blauw aan belasting en blijkbaar kon het afval ophalen voorheen wel prima voor dat geld dus de gemeente zorgt óf dat ik die belasting niet betaal óf ze komen gvd dat afval gewoon ophalen!

Blij dat ik daar niet woon, ben benieuwd hoe het straks in Spijkenisse gaat uitpakken met die nieuwe verzonnen methode van ze.
toon volledige bericht
De mensen die dat doen zijn gewoon enorm slecht bezig. Als het goed is zijn de kosten omlaag gegaan die je jaarlijks betaald, dus als je goed met je afval omgaat is het zelfs goedkoper geworden. Ik woon zelf in de gemeente Renkum en vrijwel al mijn afval kan in de zak met plastic die gratis opgehaald word. Ik hoef de container die 3 euro kost maar 2 of 3x per jaar buiten te zetten.

Je zooi overal maar dumpen omdat het een paar euro kost maakt je wel een erg zielig persoon. Nou was dit wel te verwachten maar dat komt door de mensen die slecht bezig zijn, het idee er achter is prima. Ga je goed met je afval om kost je het per jaar minder geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Fiber schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:01:
Veel dichterbij wil je zo'n stinkput ook niet hebben. In de winter valt het wel mee, maar in de zomer kunnen die dingen flink stinken.
Meen je dat? Niet eens over nagedacht. Dus als de wind verkeerd staat dan smaakt mijn barbecue toch net even anders? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 12:43

Dido

heforshe

PilatuS schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 15:36:
Je zooi overal maar dumpen omdat het een paar euro kost maakt je wel een erg zielig persoon. Nou was dit wel te verwachten maar dat komt door de mensen die slecht bezig zijn, het idee er achter is prima.
Het idee is stupide. Ja, je mag die mensen "slecht bezig" of "zielig" vinden, maar je bent een naieve beleidsambtenaar zonder enige realiteitszin als je een systeem invoert dat mensen aanzet tot dit soort gedrag.

Als iedereen perfect was zouden heel veel dingen simpeler zijn. maar mensen zijn niet perfect. Ieder systeem dat mensen aanmoedigt om zich (nog) asocialer te gedragen is een idioot systeem, en allesbehalve "prima".

Ondertussen zitten anderen met de rotzooi opgescheept en roept de gemeente "het ligt aan de asociale burgers, ons systeem is fantastisch". Oftewel afschuiven van verantwoordelijkheid op mensen die di everantwoordelijk niet willen of kunnen dragen en dan vervolgens zelf je handen in onschuld wassen. Gehaaid, slim, populair, maar niet "prima", realistisch of houdbaar.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Dido schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:35:
Het idee is stupide. Ja, je mag die mensen "slecht bezig" of "zielig" vinden, maar je bent een naieve beleidsambtenaar zonder enige realiteitszin als je een systeem invoert dat mensen aanzet tot dit soort gedrag.
Mensen gooien kauwgom, blikjes en peuken ook overal neer, stomweg omdat de pakkans zo klein is. En dat zijn kleine dingen die je zeer eenvoudig mee kan nemen, zonder dat het iets kost.
Natuurlijk wordt het erger als het lastiger en duurder wordt gemaakt om van zooi af te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door RemcoDelft op 28-01-2017 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Ah, maar als het duurder wordt komt er meer geld binnen en dat kan mooi gebruikt worden voor meer mensen op straat die controleren of mensen netjes met he systeem mee werken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja natuurlijk, de extra inkomsten stromen vast terug naar hetzelfde doel. :D
RemcoDelft schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 16:38:
Mensen gooien kauwgom, blikjes en peuken ook overal neer, stomweg omdat de pakkans zo klein is. En dat zijn kleine dingen die je zeer eenvoudig mee kan nemen, zonder dat het iets kost.
Natuurlijk wordt het erger als het lastiger en duurder wordt gemaakt om van zooi af te komen.
Mensen gooien het overal neer omdat het gewoon asociale horken zijn. Gebrek aan opvoeding.

[ Voor 76% gewijzigd door Gonadan op 28-01-2017 17:14 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 04:30
Hier hebben ze bedacht dat de groene kliko eens per 4 weken opgehaald wordt. Laatst een keer vergeten, dus had vrijdag een kliko van 8 weken staan. Die is geleegd maar 2/3 was vastgevroren, dus nu mag ik 4 weken wachten voor ik meer dan 1/3 capaciteit van de kliko kan benutten. Spul is al gecomposteerd voordat het wordt opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

De mensen die dat doen zijn gewoon enorm slecht bezig. Als het goed is zijn de kosten omlaag gegaan die je jaarlijks betaald, dus als je goed met je afval omgaat is het zelfs goedkoper geworden. Ik woon zelf in de gemeente Renkum en vrijwel al mijn afval kan in de zak met plastic die gratis opgehaald word. Ik hoef de container die 3 euro kost maar 2 of 3x per jaar buiten te zetten.

Je zooi overal maar dumpen omdat het een paar euro kost maakt je wel een erg zielig persoon. Nou was dit wel te verwachten maar dat komt door de mensen die slecht bezig zijn, het idee er achter is prima. Ga je goed met je afval om kost je het per jaar minder geld.
Meestal stijgen de kosten een keer niet, significante daling heb ik nooit gezien. Want die honderden containers (>10k/stuk) en extra ophaalrondes voor die nieuwe ondergrondse moeten ook betaald worden. En natuurlijk bakkenBOA's voor repressie en controle. Grote kans dus dat het zelfs duurder uitvalt dan ervoor, iedereen allerlei bakken thuis erbij moet kopen om te scheiden en er ook nog extra tijd voor kwijt is. Dat is een hoge prijs voor de moralistische 'bewustwording'...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-05 17:30

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Hier in Den Helder bij mij in de straat is het anders geregeld.

We hebben als flatbewoners een ondergrondse container waarin je niet hoeft te scheiden.

Ze komen wel een keer per maand plastic, papier, en blikjes halen.

Maar papier gebruik ik onderin vuilniszakken tegen het lekken en plastic wát ik heb gaat linea-recta de vuilnisbak in. Ik verdom het om een maand met vleesverpakkingen (plastic) in me kelderbox te zitten.

Dat gaat meuren als een malle. Zeker in de zomer :(

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

De toekomst is aan centraal scheiden, hoef je ook de scheidingsfoutjes van de goedwillende medemens niet op te vangen (laat staan de "lak aan alles"-houding van asociale horken).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Freee!! schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:53:
De toekomst is aan centraal scheiden, hoef je ook de scheidingsfoutjes van de goedwillende medemens niet op te vangen (laat staan de "lak aan alles"-houding van asociale horken).
Dat is slecht voor de bewustwording. :X

Met het lezen van een aantal van die raadsstukken en -vergaderingen kom je er wel achter dat het druipt van het moralisme. Bijna tegen elke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Señor Sjon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:58:
[...]
Dat is slecht voor de bewustwording. :X
Ik denk dat kwaliteit en prijs toch echt prioriteit moeten krijgen boven bewustwording.
Met het lezen van een aantal van die raadsstukken en -vergaderingen kom je er wel achter dat het druipt van het moralisme. Bijna tegen elke prijs.
Stelletje stokpaardjesridders [GECENSUREERDE EMOTICON]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
Alle recente ontwikkelingen komen neer op het afwentelen van kosten en een toename van totale lasten waarbij een flink deel van die (maatschappelijke) kosten onzichtbaar zijn. Alleen de directe kosten lijken af te nemen.

De gemeente Eindhoven heeft iets nieuws om de burger met een grote kosten post op te zadelen: Eindhoven loopt risico van 50 miljoen euro met enzymenfabriek Cure. De wethouder (D66) bagataliseert vrolijk door terwijl ze de burger opzadelt met het risico. Vergelijkbare initiatieven zijn veel te dure, kleinschalige, niet efficiente, biomassacentrales in de stad. Uiteraard werd het storten van grof afval een tijd geleden beperkt tot 1 of 2 m3 per keer 8)7

Het jammere van dit alles is dat het geld wat hiermee gepaard gaat zoveel beter ingezet kan worden. Het is vaak pure verkwisting en inefficient om echt meters te maken met duurzaamheid.

Het is ook absoluut niet burgergericht, want uiteindelijk is er geen burger die staat te springen op tig bakken in huis, al dan niet vies en stinkend, en/of te gaan slepen met afval. Wekelijks afval ophalen is een f*ckin' briljante service waar ik met plezier die paar honderd euro per jaar voor betaal (zeker als het alternatief eigenlijk niet significant goedkoper is). Wil je het groen doen dan verzin je een slimmere container (Kliko of Otto voor de kenners onder ons), upgrade je de ophaalwagens naar elektrisch (zijn al groen gras btw), en upgrade je de verwerking voor goede nascheiding.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 28-01-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Wat ik niet snap is dat de inzameling nu geheel door de gemeentes wordt gedaan.

Ik kan me nog tijden herinneren dat je vanuit je vereniging oid de deuren langs ging om oud papier in te zamelen om later tegen een kwartje te verkopen aan de Oudpapier handelaar zodat je een zakje snoep kon kopen.

Of dat de schilleboer langskwam voor het GFT.... Of nog beter dat je met je ouders naar de kinderboerderij ging om de "beessies te voeren"....

We zijn een consumptiemaatschappij helaas. En bovenstaande voorbeelden zijn goed voor de ontwikkeling van een kind. Lekker buiten en weg van die verdomde spelcomputer /sarc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:36
technomania schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:46:
Wat ik niet snap is dat de inzameling nu geheel door de gemeentes wordt gedaan.
Afvalinzameling heeft een groot effect op leefbaarheid. Schaalgrootte maakt het goedkoop.
Ik kan me nog tijden herinneren dat je vanuit je vereniging oid de deuren langs ging om oud papier in te zamelen om later tegen een kwartje te verkopen aan de Oudpapier handelaar zodat je een zakje snoep kon kopen.
En toen de oud papier prijs negatief werd stopten ze ermee...
Of dat de schilleboer langskwam voor het GFT.... Of nog beter dat je met je ouders naar de kinderboerderij ging om de "beessies te voeren"....
Een romantisch beeld, ik herken het en kan dus meteen concluderen dat het elke vorm van schaalgrootte of praktische invulling mist. Dit argument zou zo uit de lokale politiek opgeborreld kunnen zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaserJet
  • Laatst online: 19-06-2023
Valorian schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:54:
[...]

[...]

Deze verhouding tussen vaste en variabele kosten hebben vrijwel alle diftar gemeentes. Dat is naar eigen zeggen om burgers te laten 'wennen'. Het nadeel is dat er inderdaad weinig verschil is tussen een enthousiaste afvalscheider en iemand die dat in zijn geheel niet doet.

Komende jaren wordt stapsgewijs het vaste tarief verlaagd en de variabele kosten verhoogd volgens plan. In de toekomst wordt dumpen dus nog lonender.
[...]

Het probleem van diftar en rekeningrijden is hetzelfde. Beide zouden in mijn voordeel moeten zijn, maar je weet gewoon dat uiteindelijk iedereen de pineut is.

Het uitgangspunt van diftar vind ik prima. Echter breng ik mijn plastic afval al bijna 10 jaar weg, want mijn wijk was test-gebied. Hetzelfde verhaal voor oude frituurolie. Dat is doodnormaal gedrag voor mij, daar heb ik geen diftar voor nodig. De laatste tijd zijn ambtenaren flink bezig geweest, maar zijn er géén extra scheidingsmogelijkheden bij gekomen, is het niet makkelijker geworden en het financiële voordeel is ook oninteressant. En dat was nou juist het uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Rukapul schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:02:
Je krijgt nog steeds geld voor oud papier, daarom doen veel verenigingen het nog. Maar dat is volgens mij ook de reden dat gemeenten het doen, krijg je nog wat terug voor wat je ophaalt ook.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Gonadan schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:14:
[...]
Je krijgt nog steedsweer geld voor oud papier, daarom doen veel verenigingen het nogweer. Maar dat is volgens mij ook de reden dat gemeenten het doen, krijg je nog wat terug voor wat je ophaalt ook.
FTFY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee je fixt niets, wij zijn er nooit mee gestopt en het heeft altijd geld opgeleverd. In ieder geval de afgelopen dertig jaar en volgens mij heb jij daarvoor niet bewust mee gemaakt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania

Technomania

Huiskamer verslaafde.

[quote]Rukapul schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:02:
[...]

Afvalinzameling heeft een groot effect op leefbaarheid. Schaalgrootte maakt het goedkoop.
Gaat idd makkelijker als vroeger. ARBO-technisch mag het ook niet meer volgens mij.
[...]

Zal dat iets te maken hebben met bosbehoud? Vroeger ging men tekeer met een kettingzaag in de regenwouden.... Recyclen lijkt me duurder dan vers papier
[...]

Een romantisch beeld, ik herken het en kan dus meteen concluderen dat het elke vorm van schaalgrootte of praktische invulling mist. Dit argument zou zo uit de lokale politiek opgeborreld kunnen zijn :+
Ben een romanticus O-) Maar heb niks met de lokale politiek te maken.... Gewoon jeugdsentiment.

Damn... Voel me oud :|

[ Voor 0% gewijzigd door Technomania op 28-01-2017 19:25 . Reden: gekut me quotes ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
technomania schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 18:46:
Waar ik vroeger brood aan de hertjes ging geven, staan nu borden: "Verboden te voederen".
En die bejaarde vrouw die zakken brood aan de meeuwen voert, is medeverantwoordelijk voor de gigantische plaag die die (beschermde!) beesten veroorzaken.
Nog een stapje verder is gewoon weer je eigen composthoop. Maar in je nieuwbouwtuintje ligt die dan van je schuifpui tot aan je schutting, meer plek is er niet.
Gonadan schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:22:
Nee je fixt niets, wij zijn er nooit mee gestopt en het heeft altijd geld opgeleverd. In ieder geval de afgelopen dertig jaar en volgens mij heb jij daarvoor niet bewust mee gemaakt. ;)
Oud papier verzamelen heeft lange tijd op subsidie moeten draaien.
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste