Ik citeer:
In totaal zijn zo'n 20-duizend mensen ondervraagd. [...] Grotere huishoudens zeggen dan ook vaker een volle container te hebben dan kleine huishoudens.
Stichting Open Deur heeft het onderzoek uitgevoerd?
Ook leuk:
En dan zegt wethouder Willem Heinen: spoel het afval eerst af met schoon drinkwater. Dat doe je toch niet."
Leuk je afval in de vaatwasser

Dan denk ik: wij doen zó ons best om afval te scheiden en dan is dit letterlijk stank voor dank.
Precies de reactie die ik de gemeente heb gegeven. Ondertussen is dat alweer een half jaar geleden, en sindsdien heb ik niets meer gehoord. Ambtenaren moeten zichzelf natuurlijk bezig houden, dus waarom zou je iets in een middagje oplossen als je er ook jaren over kan doen?
Mochten burgers eerder van hun PMD afval af willen, dan kunnen ze dit kosteloos storten op het aanbiedstation."
De betonvloer in mijn schuurtje zit ondertussen onder de schimmel. Wellicht dat iemand van de gemeente dit in z'n auto wil hebben, maar ik niet.
Dit wordt vaak als reden genoemd:
Daarbij willen wij ook graag benadrukken dat het verbranden van restafval steeds duurder wordt, vanwege de verbrandingsbelasting die wordt geheven vanuit de landelijke overheid.
Een belasting heeft niets met de kostprijs van afvalverbranding te maken. De totale belastinginkomsten zullen niet dalen als er minder restafval wordt aangeboden. Eind van't liedje zal zijn dat de som van afvalverwerkingskosten en belastingen toeneemt.
Even verder citeren:
Daarnaast is bekend uit wetenschappelijk onderzoek (zie hier) dat huishoudens minder afval aanbieden wanneer een gemeente diftar hanteert.
Nu ben ik nieuwsgierig hoe dat komt. Verrassend:
De vraag waar de afvalreductie door diftar precies vandaan komt blijft dus onbeantwoord.
Ik koop niet minder en bewaar overbodige zooi echt niet in huis vanwege het afvalbeleid. Machtig mooi om te ziendat de Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard weet te schermen met een afvalreductie gemeten in wetenschappelijk onderzoek, zonder te weten hoe dat komt.
De conclusie is ook mooi:
Hoe hoger het tarief, hoe groter de reductie.
Waar de rest van de afvalreductie vandaan komt is onduidelijk.
M.a.w. als de gemeente 1000 euro vraagt voor het legen van je container, is er op magische wijze helemaal geen afval meer over!
Er zijn geen aanwijzingen gevonden voor het bestaan van afvaltoerisme.
Iets zegt me dat de conclusie van dit onderzoek vooraf al vaststond. Ik zie overal om me heen diverse vormen van afvaltoerisme, tot provincieoverschrijdend aan toe!
Zodra ik "t-waarde" en "R" zie staan in een tabel moet ik meteen denken aan de grote horden studenten die met SPSS een statistische analyze uitvoeren zonder enig idee te hebben wat ze aan het doen zijn.In de onderzoeksperiode, 1997–2006, stopten slechts vijf van de 458 gemeenten met diftar voor restafval. Een hiervan voerde na korte tijd opnieuw diftar in.
Dit is de ultieme bezigheidstherapie voor ambtenaren! Als je na jaren "klaar" bent, stop je het gewoon om vervolgens overnieuw te beginnen

De welvaartseffecten van diftar zijn onzeker. Tegenover gedaalde milieukosten
staan immers uitvoeringskosten. Beide posten bewegen zich ruwweg rond de
drie euro per huishouden per jaar, wat voorzichtig wijst op welvaartsneutraliteit
Ik betaal honderden euro's per jaar voor meerdere gemeentelijke belastingen, een euro of 8 per container, en hier komen ze met "3 euro per jaar" op de proppen? Ik geloof er niets van.
Edit: jammer dat Tweakers zoveel witruimte heeft, mijn post had op 1 pagina gepast, nu moet ik 3 keer scrollen.
[
Voor 10% gewijzigd door
RemcoDelft op 26-06-2017 13:27
]