Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 3 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Gonadan schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:22:
Nee je fixt niets, wij zijn er nooit mee gestopt en het heeft altijd geld opgeleverd. In ieder geval de afgelopen dertig jaar en volgens mij heb jij daarvoor niet bewust mee gemaakt. ;)
De afgelopen 30 jaar is de oud papierprijs diverse malen negatief geweest.

Het gehuil, gejank en gebedel van de ophalers was instantaan. Het gevolg was een lose lose situatie voor gemeentes die minimum prijzen moesten bieden in slechte tijden om in goede tijden anderen met de opbrengsten er vandoor te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Nooit iets van me gekregen, weet je zeker dat het overal zo was? Bij mij weten is het nooit aan de gemeente verkocht maar gewoon aan het bedrijf waar de container van was.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:58

Technomania

Huiskamer verslaafde.

RemcoDelft schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:28:
[...]

Waar ik vroeger brood aan de hertjes ging geven, staan nu borden: "Verboden te voederen".
En die bejaarde vrouw die zakken brood aan de meeuwen voert, is medeverantwoordelijk voor de gigantische plaag die die (beschermde!) beesten veroorzaken.
Nog een stapje verder is gewoon weer je eigen composthoop. Maar in je nieuwbouwtuintje ligt die dan van je schuifpui tot aan je schutting, meer plek is er niet.
Het kinderboerderijtje waar ik vroeger kwam bestaat niet meer helaas.

Jij hebt nog een tuintje.. Ik moet het doen met een balkon.... Niet dat ik dat erg vind want ik heb dit jaar al 2x in longsheeve buiten gezeten terwijl het ijs op de daken lag :)

Hier ook een overlast van "beschermde"vogels.... dagelijks 10-20 mussen die in me plantenbakken wroeten... Lachen toch 8) En ook wat duifjes die mijn balkon onderschijten maar even een emmer water erover en het is weg >:)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:58

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Gonadan schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:36:
Nooit iets van me gekregen, weet je zeker dat het overal zo was? Bij mij weten is het nooit aan de gemeente verkocht maar gewoon aan het bedrijf waar de container van was.
Wij hebben de HVC.... Bakken en ondergrondse containers zijn van hun, en hun zorgen voor de inzameling (en zijn dus eigenaar van het ingezamelde)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
technomania schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:43:
[...]

Het kinderboerderijtje waar ik vroeger kwam bestaat niet meer helaas.

Jij hebt nog een tuintje.. Ik moet het doen met een balkon.... Niet dat ik dat erg vind want ik heb dit jaar al 2x in longsheeve buiten gezeten terwijl het ijs op de daken lag :)

Hier ook een overlast van "beschermde"vogels.... dagelijks 10-20 mussen die in me plantenbakken wroeten... Lachen toch 8) En ook wat duifjes die mijn balkon onderschijten maar even een emmer water erover en het is weg >:)
1 meeuw schijt meer dan die 20 mussen... ;)

Maar de wespen zullen er blij mee zijn, nog meer verzamelplekken met die ondergrondse bakken.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03:25
Señor Sjon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:09:
[...]

1 meeuw schijt meer dan die 20 mussen... ;)

Maar de wespen zullen er blij mee zijn, nog meer verzamelplekken met die ondergrondse bakken.
In Utrecht zijn de wespen volgens mij uitgestorven, heb er werkelijk geen één meer gespot deze zomer. Misschien is de lucht hier te slecht 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gillonde schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:22:
Zelf merk ik dat restafval voor een huishouden van twee veruit de kleinste stroom is. Papier, glas, plastic, blik en groen is veel meer. Als we 1 grijze zak per maand vullen is het veel. Laat maar komen dat betalen per keer voor grijs en gratis voor de rest zoals in Renkum.
En wat denk je dat we gebeurt als jij ineens minder geld kwijt bent aan je afval? Dan verhogen ze het tarief omdat ze inkomsten mislopen. Ik woon in Veenendaal en hier hebben ze dezelfde zakkenvuller binnengehaald als in Renkum. Dezelfde slogan.... dezelfde onhandige uitwerking.

Ik heb vorig jaar zeker bespaard op afval. Maar ik snap ook prima dat dat natuurlijk stiekem helemaal niet de bedoeling was, want de gemeente heeft het geld gewoon hard nodig om te verspillen. Wedden dat de tarieven "anders" gaan worden zodra ze zien dat het afval te weinig oplevert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Elke keer dat ik de slogan hier zie gaan m'n nekharen overeind: Kies voor elkaar
Uiteraard met hippe Youtube-video met welgeteld 313 views in 3 jaar:
YouTube: Circulus-Berkel bekendmaking nieuwe naam

Die slogan heeft werkelijk helemaal niets met afval te maken, als ik m'n afval gescheiden inlever kies ik niet voor m'n buurman, en als ik het ritueel verbrand ook niet.
En alles wat ze in die video stoppen, van "schone leefomgeving" tot "winst voor milieu en maatschappij" is stomweg niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gonadan schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 19:22:
Nee je fixt niets, wij zijn er nooit mee gestopt en het heeft altijd geld opgeleverd. In ieder geval de afgelopen dertig jaar en volgens mij heb jij daarvoor niet bewust mee gemaakt. ;)
Je bent door een aantal anderen al op het eerste punt gecorrigeerd en wat betreft het laatste, check mijn geboortedatum even in mijn profiel.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 20:34:
[...]

En wat denk je dat we gebeurt als jij ineens minder geld kwijt bent aan je afval? Dan verhogen ze het tarief omdat ze inkomsten mislopen. Ik woon in Veenendaal en hier hebben ze dezelfde zakkenvuller binnengehaald als in Renkum. Dezelfde slogan.... dezelfde onhandige uitwerking.

Ik heb vorig jaar zeker bespaard op afval. Maar ik snap ook prima dat dat natuurlijk stiekem helemaal niet de bedoeling was, want de gemeente heeft het geld gewoon hard nodig om te verspillen. Wedden dat de tarieven "anders" gaan worden zodra ze zien dat het afval te weinig oplevert?
In beginsel dient de afvalstoffenheffing kostendekkend te zijn.

Maar zelfs met dat uitgangspunt is het onwaarschijnlijk dat kosten veel zullen dalen of zelfs niet zullen stijgen. In Brabant dreigden veel gemeenten contractuele boetes moeten betalen, omdat bepaalde (kleine) gemeentes niet hun minimum hoeveelheid afval aanboden aan de verwerker 8)7 Extra cru is dat de uitweg bij de rechter juist bleek dat de verbrandingsovens toch wel maximaal draaiden door afval te importeren. Zolang dat niet bij wet verboden wordt is elke duurzaamheids en met name gezondheidsclaim volstrekte onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Valorian schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 21:41:
Betaling is hier overigens gewoon per vervuilingseenheid, en dan onbeperkt, zowel voor normaal huisvuil als voor wat er naar de milieustraat gaat. Ik denk dat een grote stad als Utrecht zich ook wel realiseert dat betalen per zak / m3 uiteindelijk tot illegale dump en dus hogere kosten voor de gemeente zal leiden.
Ik woon in De Meern, ook gemeente Utrecht. Tot nu toe is het hier erg luxe; een GFT en een restafvalkliko bij huis en die worden beide wekelijks opgehaald, papier, glas en plastic bij een ondergrondse container bij de supermarkt. Onbeperkt afleveren bij de milieustraat waar er volgens mij drie van zijn, en eentje is er zelfs op zondag open :*)

Als het goed is gaan wij ook ergens dit jaar of volgend jaar over naar papier, plastic en GFT bij huis, en restafval in ondergrondse containers. Ook prima.

Betalen per leging of per kilo verwacht ik ook niet echt; er zijn wel wat wijken in Utrecht waar dan een hoop afval gewoon op straat geflikkerd zou worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij diftar zie je vaak dat straatprullenbakken bij speelplaatsen e.d. weggehaald worden omdat men daar nog wel gratis spul in kwijt kan. Of een vulopening waar nog geen platgeslagen blikje in past om gebruik te ontmoedigen. Jaja, bewustwording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Freee!! schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:48:
Je bent door een aantal anderen al op het eerste punt gecorrigeerd en wat betreft het laatste, check mijn geboortedatum even in mijn profiel.
Dat eerste ben ik nog niet zeker van maar dat tweede zat ik goed naast zeg? :D
Dacht dat ik wist hoe oud je ongeveer was maar verwar je waarschijnlijk met iemand anders waar ik al eens eerder gekregen heb. Excuus. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Gonadan schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:31:
[...]
Dat eerste ben ik nog niet zeker van
Ik wel, ik genoeg rants daarover gehoord van mensen die op die opbrengst rekenden en daarbij grondig misrekenden.
maar dat tweede zat ik goed naast zeg? :D
Dacht dat ik wist hoe oud je ongeveer was maar verwar je waarschijnlijk met iemand anders waar ik al eens eerder gekregen heb. Excuus. :+
Je bent waarschijnlijk ook in de war gebracht door de leeftijd van die twee apen links. De jongste is gisteren twee geworden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Freee!! schreef op zondag 29 januari 2017 @ 15:23:
Je bent waarschijnlijk ook in de war gebracht door de leeftijd van die twee apen links. De jongste is gisteren twee geworden.
Mogelijk heeft dat onbewust mee gespeeld inderdaad, we zien elkaar veel in dat koter topic. :P

Maar goed, binnenkort eens het scheiding overzicht afdrukken en kijken wat dat oplevert. We gaan voor een nieuwe keuken dus het kan qua keuze in afval opties ook nog schelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Señor Sjon schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 17:58:
Dat is slecht voor de bewustwording. :X

Met het lezen van een aantal van die raadsstukken en -vergaderingen kom je er wel achter dat het druipt van het moralisme. Bijna tegen elke prijs.
Dat dit verbazing opwekt is an sich al verbazingwekkend. Het gaat bij milieu-vraagstukken expliciet niet om efficientie en resultaat, maar om bewustwording en schijnbare participatie. Geef de burger het idee dat ze iets nuttigs doen, en het lijkt alsof je als bestuurder iets nuttigs hebt gedaan.

Wat betreft afvalscheiding wordt dat geillustreerd door de gevallen waarin de burger verplicht werd (op straffe van boetes) om afval te scheiden terwijl dat gescheiden afval in sommige gevallen samen in dezelfde verbandingsinstallatie terechtkwam (ik ken persoonlijk een geval uit, interessant in dit topic, de gemeente Renkum).

Maar niet alleen op gemeentelijk niveau gebeurt dit, dit is zelfs landelijk beleid. De niet-millenials herinneren zich wellicht nog de gloeilamp? Die moest en zou verboden worden, want er moest elektricitet bespaard worden. Als we even een paar absurde aannames maken dat huishoudens alleen maar elektriciteit verbuiken voor verlichting en dat door het uitbannen van de gloeilamp het elektriciteitsverbruik voor verlichting door huishoudens met 100% kan worden teruggebracht, dan bespaar je in Nederland maximaal 20% elektriciteitsverbruik. De zuinigere stofzuigers, wasmachines, vaatwassers enzovoort vallen allemaal onder die paraplu, en het zet geen zoden aan de dijk.

Maar door dit soort maatregelen groeit wel het bewustzijn dat "we" er iets aan moeten doen, en omdat "we" spaarlampen gebruiken, een A-label stofzuiger hebben gekocht en netjes ons afval scheiden kunnen we er niet onderuit dat de heren en dames bestuurders toch duidelijk werk hebben gemaakt van de milieuproblematiek. Ondanks de aardbevingen in Groningen, de nieuw-gebouwde fossiele energiecentrales, de ronddrijvende plastic-eilanden in de oceanen en de voortdurende wereldoorlog over aardolie.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

eamelink schreef op zondag 29 januari 2017 @ 02:12:
[...]
Betalen per leging of per kilo verwacht ik ook niet echt; er zijn wel wat wijken in Utrecht waar dan een hoop afval gewoon op straat geflikkerd zou worden...
Ik woon in zo'n wijk, op de rand van Kanaleneiland. Jaartje of 2 geleden zijn de zinken containers van mijn flat vervangen door ondergrondse containers (gelukkig vlakbij).
Die plek met containers is een dumppek voor allerlei rotzooi geworden. Huisvuil van mensen die geen afvalpas hebben, grofvuil, oud papier wat te "moeilijk" door de gleuf van de papiercontainer gaat, etc.
Omdat de wijk veel hoogbouw heeft zijn de containers snel vol maar worden deze logischerwijs vaak geleegd, tot bijna elke dag. Ik hoor het 's ochtends wel eens. Voor mij niet storend, maar als je er dichter op woont...

Weblog | Straling!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 21:58:
In beginsel dient de afvalstoffenheffing kostendekkend te zijn.
De grap is natuurlijk dat afval geen geld hoeft te kosten, maar geld kan opleveren. Om het hip te zeggen: afval bestaat niet. China heeft dat allang door en slaat kubieke kilometers aan afval netjes per soort op: diverse soorten plastic, metalen, noem maar op. Ze liggen daar ieder in lange rijen te wachten op wat komen gaat. Wij zijn nog zo gek om daarvoor te betalen ook, we betalen letterlijk om onze grondstoffen weg te geven. Op het moment dat de schaarste toeslaat is men daar spekkoper.

In een eindige wereld zijn grondstoffen eindig en dat betekent dat ze geld waard zijn. Helaas lopen Nederlandse gemeentes op dit vlak nog jaren achter en is er geen enkele incentive om ervoor te zorgen dat dit verandert. Burgers moeten nu eenmaal betalen, of ze willen of niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mijn gemeente verplicht mij om drie grote bakken om mijn eigen terrein te houden. Vervolgens moet ik dan ook nog eens binnenshuis aparte bakken voor papier, plastic, glas, chemicalien en GFT hebben om te voorkomen dat ik voor ieder stukje afval naar buiten moet lopen.

Bedenk nu eens wat de kosten zijn:
- De ruimte die tijdelijke opslag binnen en buiten je woning van gescheiden afval kost klauwen met geld. Hoeveel vierkante meter is dit? Hoeveel huur/hypotheek betaal je hier voor?
- Het scheiden van afval kost het allemaal moeite en micromanagement binnen een huishouden. Je moet meerdere afvalbakken schoon houden, materialen scheiden, iedere keer in de gaten houden dat je een volle bak plastic of glas tijdig afvoert, verschillende afvalzakken kopen, ieder dingetje wat je wilt weggooien scheiden

Dit alles terwijl je ook kunt scheiden in een afvalverwerkingsfabriek. Waarom zadelen we huishoudens hier mee op? Ik ben er al jaren klaar mee. Ik scheid alleen chemisch afval nog. Verder gaat alles gewoon bij het restafval. Hierdoor heb ik veel ruimte teruggewonnen. Geen papier en GFT bak meer buiten die ik verplicht in mijn eigen tuin moest stallen. Binnenshuis heb ik een ruimere keuken en proviandkast omdat ik al die bakken voor gescheiden afval niet meer heb. Niet meer nadenken in welke bak het hoort, niet meer in de gaten houden dat je glas en plastic meeneemt als je boodschappen gaat doen, enz.

Natuurlijk levert gescheiden ook iets op: 5 euro herbruikbaar materiaal per huishouden per jaar. Zet dat eens af tegen je huur of hypotheek? Als de winst 5 euro per jaar is, koop ik dit graag af om niet opgezadeld te worden met het scheiden van afval. Zelfs voor het milieu vind ik het twijfelachtig. Als je niet verplicht wordt om kliko-bakken in de tuin te plaatsen kun je groen planten. Dit compenseert dan weer voor het verbranden van materiaal en maakt je leven veel aangenamer.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

ari3 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:25:
[...]

Natuurlijk levert gescheiden ook iets op: 5 euro herbruikbaar materiaal per huishouden per jaar. Zet dat eens af tegen je huur of hypotheek? Als de winst 5 euro per jaar is, koop ik dit graag af om niet opgezadeld te worden met het scheiden van afval. Zelfs voor het milieu vind ik het twijfelachtig. Als je niet verplicht wordt om kliko-bakken in de tuin te plaatsen kun je groen planten. Dit compenseert dan weer voor het verbranden van materiaal en maakt je leven veel aangenamer.
Als jij daadwerkelijk jouw huidige huis aanhoudt (en dus geen ander huis koopt of een aanbouw doet) en de ruimte voor de volle 100% gebruikt, heb je een punt. In elk ander geval is dit een kwestie va jezelf rijk rekenen. De ruimte is er, de huur/hypotheek ook en die verandert niet omdat je geen container in je huis hebt staan.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:41

Dido

heforshe

Krisp schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:37:
Als jij daadwerkelijk jouw huidige huis aanhoudt (en dus geen ander huis koopt of een aanbouw doet) en de ruimte voor de volle 100% gebruikt, heb je een punt. In elk ander geval is dit een kwestie va jezelf rijk rekenen. De ruimte is er, de huur/hypotheek ook en die verandert niet omdat je geen container in je huis hebt staan.
De ruimte is er? Niet iedereen heeft een paar vierkante meter buiten het zicht om zijn containers neer te zetten, hoor. Die ruimte moet worden opgeofferd ten koste van iets anders. Of dat nou een fietsenstalling, een tuinset/zitplek op een balkon of een plantenbak is, je verplicht mensen om een stuk ruimte op te offeren.

Dan kun je wel doen alsof ruimte die jij niet specifiek in gebruik hebt zo maar voor elk doel ingezet kan worden, maar dat is natuurlijk onzin. In een woonkamer van 2.70 meter hoog wordt de bovenste halve meter ook nauwelijks "gebruikt". Jij zou het volslagen normaal vinden als je, zeg, 80% van je plafond met een meter moest verlagen om ruimte te creëren voor een politiek waanidee?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dido schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 10:47:
[...]
80% van je plafond met een meter moest verlagen om ruimte te creëren
Om praktische redenen zou ik de vloer een meter ophogen, netto resultaat is hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
ari3 schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 09:25:
Mijn gemeente verplicht mij om drie grote bakken om mijn eigen terrein te houden. Vervolgens moet ik dan ook nog eens binnenshuis aparte bakken voor papier, plastic, glas, chemicalien en GFT hebben om te voorkomen dat ik voor ieder stukje afval naar buiten moet lopen.

Bedenk nu eens wat de kosten zijn:
- De ruimte die tijdelijke opslag binnen en buiten je woning van gescheiden afval kost klauwen met geld. Hoeveel vierkante meter is dit? Hoeveel huur/hypotheek betaal je hier voor?
- Het scheiden van afval kost het allemaal moeite en micromanagement binnen een huishouden. Je moet meerdere afvalbakken schoon houden, materialen scheiden, iedere keer in de gaten houden dat je een volle bak plastic of glas tijdig afvoert, verschillende afvalzakken kopen, ieder dingetje wat je wilt weggooien scheiden

Dit alles terwijl je ook kunt scheiden in een afvalverwerkingsfabriek. Waarom zadelen we huishoudens hier mee op? Ik ben er al jaren klaar mee. Ik scheid alleen chemisch afval nog. Verder gaat alles gewoon bij het restafval. Hierdoor heb ik veel ruimte teruggewonnen. Geen papier en GFT bak meer buiten die ik verplicht in mijn eigen tuin moest stallen. Binnenshuis heb ik een ruimere keuken en proviandkast omdat ik al die bakken voor gescheiden afval niet meer heb. Niet meer nadenken in welke bak het hoort, niet meer in de gaten houden dat je glas en plastic meeneemt als je boodschappen gaat doen, enz.

En dan de plastic containers die overal neergezet worden. ;) Maarja, milieu. Een milieu-adviseur die dit gaat roepen wordt nergens als adviseur aangenomen, want het strookt niet met de politieke wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Señor Sjon schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:56:
[...]
want het strookt niet met de politieke wensen.
Het wordt tijd dat die [GECENSUREERD] politici weer eens kennis maken met de realiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hier is het in ieder geval niet langer een hamerstuk, maar is de beleidsnota terug naar de tekentafel gestuurd. Ben benieuwd hoe lang het daar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Señor Sjon schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 12:29:
Hier is het in ieder geval niet langer een hamerstuk, maar is de beleidsnota terug naar de tekentafel gestuurd. Ben benieuwd hoe lang het daar blijft.
Hopelijk niet te lang (directe afvoer naar het ronde archief lijkt me het beste).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nou, gelukkig beginnen er steeds meer tegengeluiden te komen. Hadden de dikbetaalde groenadviseurs toch geen gelijk:

http://www.ad.nl/voorne-p...ing-spijkenisse~a4631197/
Spijkenisse heeft net omgekeerd inzamelen ingevoerd. Resultaat laat zich raden.

http://nos.nl/artikel/218...niet-zelf-wegbrengen.html
Ondergrondse restafval bakken staan vaak te ver weg. Zijn ze vol, kan je weer hetzelfde stuk terug met je afval. Op Rijnmond hetzelfde artikel met kaartje: http://www.rijnmond.nl/ni...rechters-meest-ontevreden

http://www.ad.nl/amersfoo...an-madenkliko-s~abdf9eff/
1x maand is toch wat weinig...

http://www.binnenlandsbes...ak-duur-uit.9561232.lynkx
Downplayen ftw na een kritisch Kassa uitzending.
https://www.radhw.nl/nieuws/reactie-op-uitzending-kassa

Wel apart dat ze hameren op het tarief, maar niet de extra bakken, wandeltochten naar containers, overal die inzameldepots, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En ik vind het weer een drama dat ik thuis drie verschillende bakken heb. Zeker gezien de ophaalfrequentie, vergeet het een keer neer te zetten en je hebt een flink probleem qua ruimte. Ik wil het liefst alles ondergronds weg kunnen gooien. Levert ook weer werkgelegenheid op, ik zet het op zaterdag aan de straat en voor een euro per week komen de buurtkinderen het ophalen met hun bolderkar. Mooie oplossing lijkt mij :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die 3 bakken gaan niet weg. Of loop je na elke maaltijd met vier verschillende bakjes naar het ondergrondse depot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb thuis een kast in de hal met drie bakken, hier zamel ik glas, papier en statiegeldflessen apart in. Dan heb ik in de keuken nog een dubbele prullenbak voor plastic en rest afval. Voor groenafval heb ik een minibakje die ik in de GFT kliko leeg. Het is voor mij het makkelijkst om dit gewoon eens per week naar een centraal punt te brengen. In plaats daarvan moet plastic, papier en GFT in de eigen kliko. Rest afval naar een centraal punt en glas weer naar een ander centraal punt.

Voor mij is dus het nadeel dat ik nu op drie plekken mijn afval moet aanbieden en daarnaast echt vast zit aan het schema van de gemeente voor papier en plastic. Als je die een keer mist is dat echt heel vervelend.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:09

Ypho

Allround Nerd

Wij (Den Helder) hebben momenteel 3 bakken (grijs, groen, blauw), en zakken voor plastic. Voorheen ging bij ons het plastic gewoon in de grijze bak, maar die wordt nu maar 1x per maand geleegd. Dus gedwongen plastic verzamelen. Op zich niet zo'n probleem, maar omdat bij ons lege pakken (melk, yoghurt etc) hier ook in mogen, en de plastic zakken "ademgaatjes" hebben, stinkt de schuur op een gegeven moment. Nu willen ze bij ons einde van het jaar een 4e bak geven (oranje?) voor plastic, maar dat wordt zo lekker vol in de tuin. Dan is het plan om ergens volgend jaar de grijze bak af te schaffen en ondergronds te gaan zoals op meer plekken gebeurt.

Op zich vind ik het idee van afval scheiden niet eens zo slecht, maar wij moeten nu zo goed opletten met afval scheiden, omdat we anders vlak voor het einde van de maand de grijze bak vol hebben. Dit resulteert nu dus in 4(!) prullenbakken in huis: plastic, papier, GFT en rest, en dat vind ik wel jammer.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een goede hint voor drink/vla etc pakken. druk ze fijn met zoveel mogenlijk lucht eruit.

Scheelt aan plek want je hoeft niet meer zoveel plastic tassen vol te hebben, maar vooral omdat pakken anders erg bol/uitzetten en knappen waardoor dus de overgebleven product in het pak naarbuiten komt en de bedorven geur ook.

Voor plastic bakjes waar bevoorbeeld vlees in heeft gezeten kun je het in een andere plastic tas doen ( zoals plastic boodschappen tas die ze beste tijd heeft gehad of iets anders ) en dan in de '' speciale '' plastic tas doen of even de bakjes schoonspoelen ( of ligt eraan wat voor vlees erin zat je kat er blij mee maken. )

Hoef de grijze bak maar 1-2 keer in het jaar aan de straat te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:35:
http://nos.nl/artikel/218...niet-zelf-wegbrengen.html
Ondergrondse restafval bakken staan vaak te ver weg. Zijn ze vol, kan je weer hetzelfde stuk terug met je afval. Op Rijnmond hetzelfde artikel met kaartje: http://www.rijnmond.nl/ni...rechters-meest-ontevreden.
Ik citeer:
In totaal zijn zo'n 20-duizend mensen ondervraagd. [...] Grotere huishoudens zeggen dan ook vaker een volle container te hebben dan kleine huishoudens.
Stichting Open Deur heeft het onderzoek uitgevoerd?
Ook leuk:
En dan zegt wethouder Willem Heinen: spoel het afval eerst af met schoon drinkwater. Dat doe je toch niet."
Leuk je afval in de vaatwasser 8)7
Dan denk ik: wij doen zó ons best om afval te scheiden en dan is dit letterlijk stank voor dank.
Precies de reactie die ik de gemeente heb gegeven. Ondertussen is dat alweer een half jaar geleden, en sindsdien heb ik niets meer gehoord. Ambtenaren moeten zichzelf natuurlijk bezig houden, dus waarom zou je iets in een middagje oplossen als je er ook jaren over kan doen?
Mochten burgers eerder van hun PMD afval af willen, dan kunnen ze dit kosteloos storten op het aanbiedstation."
De betonvloer in mijn schuurtje zit ondertussen onder de schimmel. Wellicht dat iemand van de gemeente dit in z'n auto wil hebben, maar ik niet.
Dit wordt vaak als reden genoemd:
Daarbij willen wij ook graag benadrukken dat het verbranden van restafval steeds duurder wordt, vanwege de verbrandingsbelasting die wordt geheven vanuit de landelijke overheid.
Een belasting heeft niets met de kostprijs van afvalverbranding te maken. De totale belastinginkomsten zullen niet dalen als er minder restafval wordt aangeboden. Eind van't liedje zal zijn dat de som van afvalverwerkingskosten en belastingen toeneemt.

Even verder citeren:
Daarnaast is bekend uit wetenschappelijk onderzoek (zie hier) dat huishoudens minder afval aanbieden wanneer een gemeente diftar hanteert.
Nu ben ik nieuwsgierig hoe dat komt. Verrassend:
De vraag waar de afvalreductie door diftar precies vandaan komt blijft dus onbeantwoord.
Ik koop niet minder en bewaar overbodige zooi echt niet in huis vanwege het afvalbeleid. Machtig mooi om te ziendat de Regionale Afvalstoffendienst Hoeksche Waard weet te schermen met een afvalreductie gemeten in wetenschappelijk onderzoek, zonder te weten hoe dat komt.
De conclusie is ook mooi:
Hoe hoger het tarief, hoe groter de reductie.
Waar de rest van de afvalreductie vandaan komt is onduidelijk.
M.a.w. als de gemeente 1000 euro vraagt voor het legen van je container, is er op magische wijze helemaal geen afval meer over!
Er zijn geen aanwijzingen gevonden voor het bestaan van afvaltoerisme.
Iets zegt me dat de conclusie van dit onderzoek vooraf al vaststond. Ik zie overal om me heen diverse vormen van afvaltoerisme, tot provincieoverschrijdend aan toe!

Zodra ik "t-waarde" en "R" zie staan in een tabel moet ik meteen denken aan de grote horden studenten die met SPSS een statistische analyze uitvoeren zonder enig idee te hebben wat ze aan het doen zijn.
In de onderzoeksperiode, 1997–2006, stopten slechts vijf van de 458 gemeenten met diftar voor restafval. Een hiervan voerde na korte tijd opnieuw diftar in.
Dit is de ultieme bezigheidstherapie voor ambtenaren! Als je na jaren "klaar" bent, stop je het gewoon om vervolgens overnieuw te beginnen :X
De welvaartseffecten van diftar zijn onzeker. Tegenover gedaalde milieukosten
staan immers uitvoeringskosten. Beide posten bewegen zich ruwweg rond de
drie euro per huishouden per jaar, wat voorzichtig wijst op welvaartsneutraliteit
Ik betaal honderden euro's per jaar voor meerdere gemeentelijke belastingen, een euro of 8 per container, en hier komen ze met "3 euro per jaar" op de proppen? Ik geloof er niets van.

Edit: jammer dat Tweakers zoveel witruimte heeft, mijn post had op 1 pagina gepast, nu moet ik 3 keer scrollen.

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 26-06-2017 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:43

Typhone

Who Dares Wins

Amerikaanse voedselvermaler. Oranje 'plasticzakken' en gewoon ALLES in die zakken mikken. Container staat 1x per jaar aan de straat. Win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:03
Ik ben blij dat we hier gewoon alles in ondergrondse containers mogen dumpen.
- Geen pasjessysteem
- Niet afhankelijk van een bepaalde ophaaldatum
Nu gaan ze zelfs de leegtijden van de containers aanpassen, omdat 7 uur te vroeg was voor omwonenden.

Hiervoor was het zakken aan de straat zetten.
- Meeuwen pikten alles stuk voordat het werd opgehaald. Lawaai, zooi en stank.
- Als je zak vol was, dan zat je met een zak stinkend afval in de keuken of op het balkon (allemaal hoogbouw). Vooral vervelend in de zomer.
- Vergeet je de zak buiten te zetten, dan moet je een week wachten.

Nu alleen nog sommige bewoners opvoeden. Want het gebeurt nog steeds (in een aantal wijken) dat mensen hun zak naast de container dumpen als hij vol is. Of als ze iets kwijt willen wat er niet in past.

[ Voor 14% gewijzigd door RocketKoen op 26-06-2017 13:24 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 17:00
RocketKoen schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:23:
Nu alleen nog sommige bewoners opvoeden. Want het gebeurt nog steeds (in een aantal wijken) dat mensen hun zak naast de container dumpen als hij vol is.
Wat moet je anders met zo'n stinkende zak doen? In je huiskamer bewaren? :X
De taak aan de gemeente is om die ondergrondse container op tijd te legen. Ik heb er ook een keer achteraan gebeld, ik werd eerst niet vrolijk van de wachttijd aan de telefoon en daarna niet van de reactie "We legen hem vanzelf wel weer een keer".

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kan je even een halve kilometer met een stinkende zak van 10-15kg lopen. Dat lijkt me ook geen hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
LordSinclair schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:31:
[...]

Wat moet je anders met zo'n stinkende zak doen? In je huiskamer bewaren? :X
De taak aan de gemeente is om die ondergrondse container op tijd te legen. Ik heb er ook een keer achteraan gebeld, ik werd eerst niet vrolijk van de wachttijd aan de telefoon en daarna niet van de reactie "We legen hem vanzelf wel weer een keer".
Dat is wat je vroeger ook moest, toen ze maar 1x per week kwamen.
Je kan bellen, dan wordt hij binnen 24 uur geleegd (als dat al niet de bedoeling is). En als hij vaak vol zit komen ze voortaan vaker (standaard is 2x per week).
Laatst was er 1 container bij mij in de straat vernield (vuurtje gestookt). De eerstvolgende ophaalbeurt haalde de vuilnisman een hogedrukspuit tevoorschijn om de container schoon te spuiten. En daarna gereedschap om de schade te herstellen.

Maar omdat je niet met "bewonerspasjes" ofzo zit, kun je gewoon naar volgende container lopen. Is vaak minder dan 200m.

Nadeel van die gratis containers is dat sommige bedrijven hun afval er ook dumpen. Dan parkeert er om 22:30 een busje voor de container. En dan komen er 20 vuilniszakken uit het laadruim. Als meerdere bedrijven dat doen, dan zitten die dingen natuurlijk zo vol.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 17:00
RocketKoen schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:41:
Dat is wat je vroeger ook moest, toen ze maar 1x per week kwamen.
Nee hoor, toen had ik een grote grijze container waar ik mijn afval in kwijt kon.
Maar omdat je niet met "bewonerspasjes" ofzo zit, kun je gewoon naar volgende container lopen. Is vaak minder dan 200m.
Ik heb wel een pasje en mag er maar 1 container mee openen helaas.

[ Voor 36% gewijzigd door LordSinclair op 26-06-2017 13:44 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
LordSinclair schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:43:
[...]

Nee hoor, toen had ik een grote grijze container waar ik mijn afval in kwijt kon.
Hier niet. Grijze containers werken niet zo in hoogbouw :P

Ik heb wel eens mensen met een steekwagentje zien lopen om hun vuilniszak bij de container te brengen. Ik kan me namelijk prima voorstellen dat niet iedereen fysiek in staat is om een volle zak naar het eind van de straat te slepen.
LordSinclair schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:43:
[...]
Ik heb wel een pasje en mag er maar 1 container mee openen helaas.
Dat is dan wel een gevalletje van verkeerde zuinigheid. Ik kan me niet voorstellen dat het iemand meer kost om je overal met hetzelfde pasje toegang te geven.

[ Voor 25% gewijzigd door RocketKoen op 26-06-2017 13:47 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Jij hebt vast geen zware vuilniszakken. Ik wil er wel eentje voor je maken, mag jij er 200 meter mee lopen :+
Zelfs met mijn rolcontainer moet ik daar niet aan denken, ik ben elke keer blij als-ie niet omvalt over schuine stoepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
RemcoDelft schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:46:
[...]

Jij hebt vast geen zware vuilniszakken. Ik wil er wel eentje voor je maken, mag jij er 200 meter mee lopen :+
Zelfs met mijn rolcontainer moet ik daar niet aan denken, ik ben elke keer blij als-ie niet omvalt over schuine stoepjes.
Ik moet ook 4 verdiepingen met de trap naar beneden. Dus ik zorg inderdaad wel dat ze een beetje draagbaar blijven.

Daarnaast kosten zakken van 60 Liter 7,5 cent per stuk. Dus ik heb het mezelf afgeleerd om ze constant aan te stampen zodat er meer in kan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Hier sinds vorige week ook nieuwe kliko voor restafval (van 240 liter naar 140 liter). Aangezien wij onder hoogbouw vallen, bieden wij het plastic nog steeds in de oranje zakken aan.

In eerste instantie was pal voor mijn deur een halfondergrondse container gepland. De hele straat, waarvan 6 appartmenten, was hier niet blij mee. In omringende gemeenten zie je inderdaad ook al afvalzakken die naast de container worden gedumpt, leuk uitzicht en fijne geur.

Hier hebben we dan ook nog een pasjessysteem dus we voelden de bui al hangen. Mensen willen niet betalen en dumpen dan maar. Volgens de gemeente moesten wij het dan maar in de gaten houden en melding maken, dan zouden zij eventueel camera's komen plaatsen (tuurlijk want niemand werkt heeft alle tijd de container te bewaken 8)7).

Na veel gelobby is het gelukt de ondergrondsecontainer niet te laten plaatsen. We hebben al jaar en dag drie containers staan en dat gaat prima, alleen een vierde voor plastic zou lastig worden. Ook daar is de gemeente heel soepel mee omgegaan. De 6 appartementen kunnen met de oranje zakken door gaan, de rest in de straat heeft een kliko erbij gekregen.

Maar hoe het allemaal geld moet besparen weet ik nog niet. De kliko's worden nu eens in de twee weken opgehaald, dat blijft zo alleen restafval wordt eens in de drie weken. De kliko's voor plastic worden eens in de drie weken geleegd maar wij mogen de oranje zakken eens in de week aan de weg zetten, dat is nu eens in de twee weken. Lijkt me een dure extra rit zo. Eens in de twee weken is over het algemeen prima.

Ook zijn de tarieven nog helemaal niet bekend. We betalen de tweede helft van het jaar sowieso teveel en dat wordt vast niet verrekend.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RocketKoen schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:50:
Daarnaast kosten zakken van 60 Liter 7,5 cent per stuk. Dus ik heb het mezelf afgeleerd om ze constant aan te stampen zodat er meer in kan.
Ik betaal 26 keer zo veel per 60 liter, dus ik stamp ze wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
RocketKoen schreef op maandag 26 juni 2017 @ 13:45:
[...]

Dat is dan wel een gevalletje van verkeerde zuinigheid. Ik kan me niet voorstellen dat het iemand meer kost om je overal met hetzelfde pasje toegang te geven.
Zo werkt het in mijn gemeente ook. Een pasje is gekoppeld aan één specifieke container.

From DEC to Dragon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-09 22:53

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Dinmi schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:06:
[...]

Zo werkt het in mijn gemeente ook. Een pasje is gekoppeld aan één specifieke container.
Wij hebben ook een pasje, die werkt op 2 voor gedefinieerde containers, als de een vol zit kun je nog altijd naar de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
RemcoDelft schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:05:
[...]

Ik betaal 26 keer zo veel per 60 liter, dus ik stamp ze wel aan.
Van die speciale zakken die je bij de gemeente (of de afvalverwerker) moet kopen zeker.
Dan krijg je inderdaad dit soort taferelen.

Wel apart dat gemeentes onder het motto van "de vervuiler betaalt" allemaal ingewikkelde systemen verzinnen. Ondertussen werkt het nooit helemaal goed en wordt alles 2x zo duur...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:38
Afvalakken kunnen dan wel 7.5 cent inkoop kosten... Maar ik betaal toch echt €1,20 om er vanaf te komen. Denk dat daar even wat verwarring in zit :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ShitHappens schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:18:
Afvalakken kunnen dan wel 7.5 cent inkoop kosten... Maar ik betaal toch echt €1,20 om er vanaf te komen. Denk dat daar even wat verwarring in zit :p
Hoe kan jouw gemeente aan een standaard grijze vuilniszak zien dat jij of de buurman die €1,20 moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:38
Dat verschilt dus per afhaalsysteem :p In sommige gemeentes betaal je vooraf door de inkoop van extradure zakken, in andere (hier bijvoorbeeld) bij het inwerpen in de containers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik blijf het frappant vinden dat er zo'n verschil tussen gemeentes zit EN dat men erop uit is om het voor de gebruiker zo moeilijk mogelijk te maken. Onder het motto van 'verplichte educate'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

Een aanvulling op mijn eerdere post, heb het net ook voorbij zien komen volgens mij. Om de week worden bij ons de plastic zakken opgehaald. Maar deze worden bij ons soms 's avonds al aan de weg gezet (werk?), wat soms resulteert in een enorme rotzooi op straat omdat vooral katten deze 's nachts kapot scheuren. Zeker als het een beetje waait (doet het in Den Helder altijd wel), heb je binnen no time een straat bezaaid met plastic afval.

Overigens hebben wij gratis afvalzakken voor plastic die je online kunt bestellen.

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bij ons in Alphen aan den Rijn aardig geregeld. Voor € 175 per jaar krijg je, afhankelijk van de wijk, maar in mijn geval:

• Een PMD-container
• Een GFT-container
• Een papiercontainer

PMD en GFT worden tegenwoordig om de week geleegd, papier eens in de vier weken. Restafval mag je naar de ondergrondse container brengen (meerdere op < 100 meter afstand), sinds kort te openen met een pasje (en nog niet betalen per zak). Glas, batterijen en kleding kun je bij iedere supermarkt kwijt.

Met name dankzij de PMD-container heb ik vrijwel geen restafval meer. Wel blijft inderdaad het probleem van binnenshuis verzamelen, want je loopt niet voor ieder stuk afval naar buiten. En om nou zo'n unit in je keuken te zetten:

Afbeeldingslocatie: https://images0.tcdn.nl/binnenland/article23396601.ece/BINARY/u/Afval+scheiden.JPG

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypho

Ypho

Allround Nerd

CodeCaster schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:55:

Met name dankzij de PMD-container heb ik vrijwel geen restafval meer. Wel blijft inderdaad het probleem van binnenshuis verzamelen, want je loopt niet voor ieder stuk afval naar buiten.
Wij hebben PMD nu in zakken, en dan 3 losse bakken. Maar het binnenshuis verzamelen hebben wij nu 4 losse bakken staan (Ikea emmers, die zien er tenminste nog een beetje leuk uit :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:21
Ik ontdoe mijn vuilniszakken altijd netjes van alle zaken die naar mij kunnen verwijzen (brieven met aanhef etc). Dan kan als ik op zaterdag de hond in het bos ga uitlaten het afval gelijk in één keer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:20

vhal

ಠ_ಠ

Wij hebben een papier- en de bekende GFT-container, verder een ondergrondse bak (pasje wat nu nog ‘gratis’ is ) voor het restafval. Ik geloof dat het plasticmeuk ook nog in een aparte zak moet maar daar begin ik eigenlijk niet aan. Momenteel is het 1 wirwar van plastic verzamelzakken die aan bomen/lantaarnpalen/etc hangen (geen gezicht voor het straatbeeld), zwerfafval oplevert doordat beesten het open slopen en per wijk vrij onduidelijk is wanneer deze worden opgehaald. Aan een PMD-container wil ik best wat moeite steken maar die zakken….nope! Eigenlijk gaat het gehele huisafval in 1 zak de ondergrondse container in :+ :X (behalve het karton en tuinafval)

Als ik het beleid van sommige gemeenten (1 keer ledigen per maand) lees moet ik er niet aan denken om de strontluiers van de kinderen een maand lang te moeten ‘bewaren’ :r

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:58

Fiber

Beaches are for storming.

Gebanned schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:06:
Ik ontdoe mijn vuilniszakken altijd netjes van alle zaken die naar mij kunnen verwijzen (brieven met aanhef etc). Dan kan als ik op zaterdag de hond in het bos ga uitlaten het afval gelijk in één keer mee.
Zorg er dan ook voor dat er geen dna en vingerafdrukken te vinden zijn en vermijd alle camera's. En een petje op tegen satellieten en drones...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
vhal schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:16:
Als ik het beleid van sommige gemeenten (1 keer ledigen per maand) lees moet ik er niet aan denken om de strontluiers van de kinderen een maand lang te moeten ‘bewaren’ :r
Ik bewaar ze 6 weken :9 Ze stinken erger dan de kattenbakkorrels, maar nog steeds minder erg dan de groencontainer.
Fiber schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:12:
Zorg er dan ook voor dat er geen dna en vingerafdrukken te vinden zijn en vermijd alle camera's. En een petje op tegen satellieten en drones...
Gewoon een envelop met het adres van een van de controlerende BOA's erop in elke zak stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gebanned schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:06:
Hoe moeilijker en duurder een gemeente het maakt, hoe inventiever mensen worden O-)
RemcoDelft schreef op maandag 26 juni 2017 @ 20:01:
...Gewoon een envelop met het adres van een van de controlerende BOA's erop in elke zak stoppen.
Of met de naam en het adres van die vervelende buurman...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:21
Roenie schreef op maandag 26 juni 2017 @ 21:11:

[...]
Of met de naam en het adres van die vervelende buurman...
Kan iemand mij het adres van Jesse Klaver dm-en? >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

RocketKoen schreef op maandag 26 juni 2017 @ 14:14:
Wel apart dat gemeentes onder het motto van "de vervuiler betaalt" allemaal ingewikkelde systemen verzinnen. Ondertussen werkt het nooit helemaal goed en wordt alles 2x zo duur...
Hoe meer obstakels je opwerpt - hoe klein ook - hoe meer er gedumpt wordt. Dat levert veel meer frustraties op en bij opruimen ook meer kosten dan het spul eenvoudig en goedkoop innemen.

Buiten dat het nog gevaarlijk kan zijn ook. Als de gemeentewerf moeilijk gaat doen met pasjes en weet-ik-het krijg je dus vanzelf dat mensen zaken als asbest of chemisch afval even verderop dumpen. Helemaal gratis en je bent er zo vanaf. Wel potentieel levensgevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 02:17:
[...]

Hoe meer obstakels je opwerpt - hoe klein ook - hoe meer er gedumpt wordt. Dat levert veel meer frustraties op en bij opruimen ook meer kosten dan het spul eenvoudig en goedkoop innemen.

Buiten dat het nog gevaarlijk kan zijn ook. Als de gemeentewerf moeilijk gaat doen met pasjes en weet-ik-het krijg je dus vanzelf dat mensen zaken als asbest of chemisch afval even verderop dumpen. Helemaal gratis en je bent er zo vanaf. Wel potentieel levensgevaarlijk.
idd, zo had ik nog een oud pak bitumen dakshingles liggen die ik weg wilde brengen naar de gemeentewerf: werd geweigerd. het pak ging thuis aangekomen dus zo de grijze kliko in en die is keurig geleegd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vergeet niet het leger GOA's dat bakken moet controleren e.d. of er wel aan de voorwaarden voldaan wordt. Dezelfde mankracht kan je ook bij een afvalverwerker laten sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

Freee!! schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:39:
[...]

Alsof je dat niet kunt voorspellen 7(8)7

En het enige dat daar voor nodig is, is een beetje gezond verstand (en geen baan als beleidsambtenaar).
Señor Sjon schreef op maandag 26 juni 2017 @ 11:35:
Nou, gelukkig beginnen er steeds meer tegengeluiden te komen. Hadden de dikbetaalde groenadviseurs toch geen gelijk:

http://www.ad.nl/voorne-p...ing-spijkenisse~a4631197/
Spijkenisse heeft net omgekeerd inzamelen ingevoerd. Resultaat laat zich raden.
Helaas, we kregen allebei gelijk :P Het is inderdaad een puinhoop geweest met invoeren. Bakken moesten al ingeleverd worden, ondergrondse containers waren er nog niet en pasjes waren nog niet klaar.

Het hele project is niet alleen nutteloos, ook nog eens enorm slecht voorbereid en de communicatie was ook heel slecht. Zo kreeg ik dus bv de brief dat passen voor die ondergrondse containers vertraagd waren. Ok, prima. Week later brief dat de bakken opgehaald gingen worden en je met je pas de containers kon openen (die pas die ik dus nog niet had én containers die niet in de buurt waren) 8)7

ik een boze mail gestuurd maar de dag erna stonden er al containers klaar om ingebouwd te worden en ze waren niet op slot. Waarom meldt je dat niet even in die brief??

Maar wat denken ze, dat ik elke keer als ik een verpakking openmaak het hele huis door ga lopen, tuindeur van slot ga doen , schoenen aan ga doen, naar het einde van de tuin ga lopen en daar die ene verpakking weg ga gooien in een aparte plastic bak ofzo?

Papier apart kan ik inkomen maar dat had ook met een container opgelost kunnen worden (zoals we bv in Vlaardingen hadden, aparte glasbak, aparte papierbak en overig afval) .

En 5 kilometer verderop in een andere stad wordt alles gewoon nog op de grote hoop gegooid....

Het enige waar dit straks toe gaat leiden is dat je per vuilniszak mag gaan afrekenen. En uiteraard krijg je geen korting op de al torenhoge afvalstofheffing die we al betalen want het woord korting kennen ambtenaren niet. Alleen: Moeilijker en duurder maken.

Grofvuil ophalen kost tegenwoordig ook al geld (en nog veel ook, geloof 75 euro per keer) terwijl dat altijd gratis is geweest. En het argument: de vervuiler betaalt en zo draaien anderen niet op voor jouw grofvuil.
Ja, alleen is mijn rekening voor afval NIET lager geworden maar als ik grofvuil wil aanbieden wel hoger.

Het is gewoon allemaal geldklopperij en egoverhogende borstklopperij van een stel *snip* ambtenaren.
Dat is wel echt schandalig, vooral die opmerking over afspoelen. wtf 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 27-06-2017 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Leipo schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 07:56:
idd, zo had ik nog een oud pak bitumen dakshingles liggen die ik weg wilde brengen naar de gemeentewerf: werd geweigerd. het pak ging thuis aangekomen dus zo de grijze kliko in en die is keurig geleegd.....
In mijn jeugd hebben mijn ouders hebben wel eens een bankstel in de kachel gestopt, omdat de kraak hem niet wou komen halen en het ding maar weken in de regen moest blijven staan.
Schuimrubber fikt behoorlijk 8)
Keukenkastjes wilden ze ook niet komen halen, maar gewone kasten wel. Mag je raden wat er met die keukenkastjes is gebeurd :+

In de categorie First World Problems: Ik kwam er vanochtend achter dat ik gisterochtend de papiercontainer vergeten ben. Dat wordt dus weer een maand proppen en niet te veel online bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metro2002 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:41:
Maar wat denken ze, dat ik elke keer als ik een verpakking openmaak het hele huis door ga lopen, tuindeur van slot ga doen , schoenen aan ga doen, naar het einde van de tuin ga lopen en daar die ene verpakking weg ga gooien in een aparte plastic bak ofzo?
Dat is wel een beetje zoeken naar een probleem natuurlijk :P Binnen wat spul verzamelen om dat één of twee keer per week op de door jou omschreven manier weg te brengen gaat natuurlijk prima.

Het is op zich allemaal ook niet zo moeilijk. We scheiden al jaren papier, plastic en blik (gaan tegenwoordig samen), glas en elektronisch en chemisch afval van de rest. Meer wordt hier niet gescheiden ingezameld. Dat verbaast mensen ook nog steeds hooglijk. Ik flikker het allemaal gewoon in dezelfde bak. Het voordeel is ook dat we daarmee veel minder gewoon huisafval hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-06-2017 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Restafval gaat bij ons 1x pet 9 weken en als we echt ons best doen 1x per 12 weken PMD is inderdaad meer. Luiers gooi ik in een luiercontainer waar ik op weg naar het station langs fiets.

De rekening voor 2016 was toch aanzienlijk lager dan die voor 2015. Ik blijf die 4 containers te veel van het goede vinden, maar ik kan niet ontkennen dat ik nu goedkoper uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Metro2002 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:41:
Maar is dat niet een beetje waar de term 'omgekeerd' vandaan komt? In plaats van restafval in je primaire vuilnisbak en het plastic ergens in de tuin/schuur ga je dat andersom doen. Als het goed is zou je dan nog maar zelden naar de bak voor restafval moeten hoeven lopen.

Is de theorie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

En de theorie is niet de praktijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:39:
En de theorie is niet de praktijk ;)
Ja dat is een tijdje m'n sig geweest, maar even serieus, waarom overweeg je dat niet?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, dus je kan je keuken uitbreiden met 4 prullenbakken als een soort milieustraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gonadan schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:41:
[...]

Ja dat is een tijdje m'n sig geweest, maar even serieus, waarom overweeg je dat niet?
Bij ons het is ongeveer 50/50 restafval en plastic. Dan moet ik dus nog steed sde helft van de tijd in de regen naar buiten toe of een 2e prullenbak in de keuken zetten (geen gezicht en geen plek voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Metro2002 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:50:
[...]

Bij ons het is ongeveer 50/50 restafval en plastic. Dan moet ik dus nog steed sde helft van de tijd in de regen naar buiten toe of een 2e prullenbak in de keuken zetten (geen gezicht en geen plek voor).
Oh maar dan heb je dat probleem nu ook al. Of scheid je plastic nog niet? :P

Ik scheid plastig zelf nog niet dus kan niet uit ervaring spreken maar ik schat in dat met de nieuwe regels het grootste deel wel gewoon bij het plastic zou mogen. Alleen de luiers zijn een probleem maar die staan toch al apart.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gonadan schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:54:
[...]

Oh maar dan heb je dat probleem nu ook al. Of scheid je plastic nog niet? :P
Ik scheid het niet heel erg bewust nee.
Alles gaat in de restafvalbak, tenzij ik toevallig toch in de tuin moet zijn of weg moet. Dan loop ik wel even door de tuin heen naar buiten ipv door de voordeur.
Dus de bak is ook niet helemaal leeg maar ik ga er echt geen bergen moeite voor doen.

Betaal een godsvermogen voor afvalstofheffing en ze verdienen ook nog aan het afval dus dan scheiden ze het maar bij het afvalverwerkingsbedrijf als ze dat zo nodig willen.

Daar komt nog bij dat ik het vermoeden heb dat het uiteindelijk toch allemaal op een grote hoop terecht komt :X

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 29-06-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 12-09 15:32
vhal schreef op maandag 26 juni 2017 @ 15:16:
Wij hebben een papier- en de bekende GFT-container, verder een ondergrondse bak (pasje wat nu nog ‘gratis’ is ) voor het restafval. Ik geloof dat het plasticmeuk ook nog in een aparte zak moet maar daar begin ik eigenlijk niet aan. Momenteel is het 1 wirwar van plastic verzamelzakken die aan bomen/lantaarnpalen/etc hangen (geen gezicht voor het straatbeeld), zwerfafval oplevert doordat beesten het open slopen en per wijk vrij onduidelijk is wanneer deze worden opgehaald. Aan een PMD-container wil ik best wat moeite steken maar die zakken….nope! Eigenlijk gaat het gehele huisafval in 1 zak de ondergrondse container in :+ :X (behalve het karton en tuinafval)

Luiers gaan hier in de gratis gemeente-luierzakken en kun je gratis wegbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Metro2002 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:59:
[...]
Daar komt nog bij dat ik het vermoeden heb dat het uiteindelijk toch allemaal op een grote hoop terecht komt :X
Bij ons in de gemeente wel, alleen groen en grijs afval (om de week) en één keer in de maand een papiercontainer (zo'n grote, die ze met een vrachtwagen komen brengen :p).
In veel gemeenten in Nederland wordt kunststofafval apart ingezameld maar in de provincie Groningen gebeurt de scheiding achteraf. Groot voordeel hiervan is dat de gemeente niet een aparte route hoeft te rijden voor het inzamelen van kunststof afval.

Het restafval, inclusief het kunststofafval wordt naar scheidingsfabriek Attero in Groningen gebracht. Het kunststof wordt daar door een speciale infraroodmachine van het andere afval gescheiden. Deze manier van afvalscheiding is goedgekeurd door het ministerie van VROM en het rendement wat hiermee wordt gehaald is 85%. Uit ervaringcijfers van andere gemeenten blijkt dat bij het apart inzamelen van kunststof een rendement wordt gehaald van 60%. (60% van de aanwezige kunststof wordt apart verwerkt, de rest gaat toch mee met het restafval)
Dat is het enige wat er te vinden is over het scheiden van afval in mijn gemeente (muv groente, fruit en tuin afval, papier, en grof vuil).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als ik luiers ga moeten wegbrengen is het alleen maar om ze bij de gemeente tegen de ruiten te gooien. Daar ga ik echt niet aan beginnen. De container om de hoek is prima, maar daar ligt wel de grens.

@Metro2002
Dan las ik ook nog van de week dat de verwerkers klagen dat de kwaliteit van het plastic afval af neemt waardoor het steeds minder rendabel wordt.
Dat was dan ook redelijk te verwachten want eerst mocht er alleen maar schoon plastic in en nu ook vies plastic, blikjes, chipszakken, melkpakken etc.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En dat wisselt ook nog weleens per gemeente. Er is geen peil op te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:28:
En dat wisselt ook nog weleens per gemeente. Er is geen peil op te trekken.
Hier verbaas ik mij steeds meer over. Is het dan niet mogelijk om 1 duidelijk systeem in het hele land te creëren. Het zal niet zijn dat het in de ene gemeente wel winstgevend is om te doen en de ander niet. En wanneer alles gelijk is dan kunnen de gemeenten samen ook nog wat schaal vergroting toepassen, dus meer efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Nou ik ben benieuwd wat voor drama het gaat worden in Rijswijk.... We komen vanuit Delft nu en daar hebben we 1 ondergrondse container en daar kan mooi alles in. In Rijswijk zullen we wel 3 of 4 verschillende bakken krijgen :/

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Laatst online: 12-09 15:32
Gonadan schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:24:
Als ik luiers ga moeten wegbrengen is het alleen maar om ze bij de gemeente tegen de ruiten te gooien. Daar ga ik echt niet aan beginnen. De container om de hoek is prima, maar daar ligt wel de grens.

@Metro2002
Dan las ik ook nog van de week dat de verwerkers klagen dat de kwaliteit van het plastic afval af neemt waardoor het steeds minder rendabel wordt.
Dat was dan ook redelijk te verwachten want eerst mocht er alleen maar schoon plastic in en nu ook vies plastic, blikjes, chipszakken, melkpakken etc.
Containers hebben wij weer níet :)
Alles in eigen kliko's of bedoelde je dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Atlas schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:50:
Nou ik ben benieuwd wat voor drama het gaat worden in Rijswijk.... We komen vanuit Delft nu en daar hebben we 1 ondergrondse container en daar kan mooi alles in. In Rijswijk zullen we wel 3 of 4 verschillende bakken krijgen :/
In Oenkerk hadden we gewoon 1 plek voor oud papier en 1 ondergrondse container voor al het andere afval. Ideaal. Waar ik nu woon moet plastic(incl melkpakken e.d.) apart, blik apart, glas apart, tuinafval mogen we bij de punt aan het begin van de straat storten, groente en fruit e.d. weet ik niet, dat flikker ik altijd in de restafval bak.
We betalen een basisbedrag voor het ophalen van het afval + iets van 7euro per leging van de restafval container/kliko. Ik ben dus blij dat die gewoon achterin de tuin staat, want dat ding hoeft hooguit 2x per jaar geleegd te worden in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
darkkingll schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:26:
[...]

In Oenkerk hadden we gewoon 1 plek voor oud papier en 1 ondergrondse container voor al het andere afval. Ideaal. Waar ik nu woon moet plastic(incl melkpakken e.d.) apart, blik apart, glas apart, tuinafval mogen we bij de punt aan het begin van de straat storten, groente en fruit e.d. weet ik niet, dat flikker ik altijd in de restafval bak.
We betalen een basisbedrag voor het ophalen van het afval + iets van 7euro per leging van de restafval container/kliko. Ik ben dus blij dat die gewoon achterin de tuin staat, want dat ding hoeft hooguit 2x per jaar geleegd te worden in mijn geval.
Geen biobak voor groente en fruit?

In de gemeente Heerenveen heb ik een biobak een restafval bak en een papierbak. Glas gaat in de glasbak bij de supermarkt. En metalen spaar ik apart op. Ik heb een schrootverwerker op een paar honderd meter zitten. Dus eens per jaar inleveren voor een paar euro.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Nope, tenminste. Niet voor zover ik weet. Iedereen bij mij in de straat dumpt het in de grijze restafval bak dus dan doe ik dat ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:43:
Ja, dus je kan je keuken uitbreiden met 4 prullenbakken als een soort milieustraat.
Heb ik al :'(
Restafval is een kleintje, verpakkingen een grote, papier zit er tussenin. Glas staat er achter op de grond, statiegeldflessen naast/onder/tussen alle kieren, en GFT brengen we direct vers naar onze vliegenkwekerij in de groene container buiten. En dat is alleen nog maar de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 15:00
Atlas schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:50:
Rijswijk Buiten toevallig? Knap staaltje van de ontwikkelaar/gemeente. Iedereen heeft 3-4 containers in de voortuin staan. En omdat heel de wijk is gebaseerd op ruimte=geld en alles hutje-mutje op elkaar staat moet je de prullenbakken 200 meter verderop langs de weg neerzetten omdat er rondom veel van de huizen geen straat te bekennen is. Je word er lekker aan het werk gezet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik woon in Bunschoten, hier heeft de laagbouw 3 'gemeente' containers (PMD, GFT, papier) en een eigen zak voor restafval. Geen idee hoe veel liter, maar in ieder geval 'groot' (groter dan de GFT die er vroeger was)
Restafval kost €1,55 per keer dat je het pasje langs de centrale container bliept (en dan hopen dat er geen zak van iemand voor je klem zit)
En op 2 plekken in het dorp zijn er centrale luiercontainers.

Ik woon in een appartement, en ik heb dus geen eigen container, maar ik heb 3 containers 'relatief' in de buurt staan (restafval naast de deur, PMD en papier 70m verderop, en recent een centrale GFT in de fietsenberging)

Ook hier is het (wat een verrassing) volkomen waardeloos. De centrale PMD container heeft een dusdanig kleine opening dat er zelfs geen volle 40l zak in past (ik heb een 40l vuilnisbak, als daar de deksel niet meer dicht van kan zucht ik diep en ga de tocht maken, terwijl de restafvalbak (die ik een stuk minder gebruik) wel een grote opening heeft.
GFT heb ik weinig, zo weinig dat na 2 weken koffiefilterzakjes in mijn keukenbakje gooien die biologisch afbreekbare zak al aan het schimmelen is :X

Gelukkig heeft iemand de centrale papiercontainer al gesloopt, daar zit een opening in waar een pizzadoos net doorheen past qua breedte, maar qua hoogte een schoenendoos niet 8)7
Ik bestel regelmatig dingen via het internet, en grote dozen weggoooien is een crime. Platvouwen gaat niet, moet je echt kapot snijden.
Wat is er dan gesloopt aan? In het begin zat er een mooi scherp plaatje in de opening waar de vergrendelpen van de klep in valt, die is nu weg. Het is best wel taai RVS, maar iemand heeft het voor elkaar gekregen om dat plaatje weg te halen, papier weggooien is nu dus zonder iedere keer het pasje er langs te halen als je er 1 dingetje in wil gooien _/-\o_

-edit-
Kleine nuance voor de kosten: Laagbouw met eigen containers kost het €1,55 per keer dat ze het pasje langs de lezer van de restafvalcontainer halen, voor mij is het de eerste 12x (1x per maand dus :') ) gratis, daarna ook €1,55.

[ Voor 6% gewijzigd door Resistor op 30-06-2017 07:46 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er is een ongebreidelde dwang om burgers te educeren in afval, terwijl het nu juist makkelijker zou moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

RemcoDelft schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 17:28:
[...]

Heb ik al :'(
Restafval is een kleintje, verpakkingen een grote, papier zit er tussenin. Glas staat er achter op de grond, statiegeldflessen naast/onder/tussen alle kieren, en GFT brengen we direct vers naar onze vliegenkwekerij in de groene container buiten. En dat is alleen nog maar de keuken.
Bah. Ik ben blij dat ik (als het goed is) binnenkort ga verhuizen naar een groter huis. In Arnhem beginnen ze in het nieuwe jaar ook met omgekeerd inzamelen. Ik heb nu een appartementje met een vrij kleine keuken, no way dat ik 3 of 4 verschillende afvalbakjes in de keuken zou zetten.
Als ik er nog zou wonen zou ik, het spijt me zeer, de boel gewoon in 1 zak bij de ondergrondse container dumpen.
Ik heb nu al medelijden met de rest van de mensen in mijn buurt. Dat zijn voornamelijk kleine benedenwoningen of bovenwoningen met een balkon van 2m^2 en met kleine keukens (jaren '30 woningen). Ik verwacht dat er een hele hoop illegaal gedumpt gaat worden.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Señor Sjon schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:50:
Er is een ongebreidelde dwang om burgers te educeren in afval, terwijl het nu juist makkelijker zou moeten zijn...
Ik heb vanmorgenvroeg mijn educatie wel weer gehad. Terwijl ik in de regen een paar keer een paar straatjes op en neer loop met 4 weken en 10 vuilniszakken verpakkingsafval geeft dat de tijd om te overdenken hoe enorm triest dit beleid is.
Dit alles omdat de gemeente mij geen oranje container wil geven zonder mijn grijze container af te pakken.
Resistor schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:39:
Gelukkig heeft iemand de centrale papiercontainer al gesloopt, daar zit een opening in waar een pizzadoos net doorheen past qua breedte, maar qua hoogte een schoenendoos niet 8)7
Slijptol d'r in!
Mooi he, hoe je je afval moet afwassen, sorteren, in deelblokjes snijden, en vervolgens heel bewust stukje voor stukje door de brievenbus gooien?
omgekeerd inzamelen
Als ik dit lees krijg ik steeds weer de neiging containers op z'n kop neer te zetten :+

Voor elk modern gemak bestaat er een tegengesteld overheidsprogramma :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:08:
...Als ik er nog zou wonen zou ik, het spijt me zeer, de boel gewoon in 1 zak bij de ondergrondse container dumpen....
Waarom spijt? Dat moet jij toch gewoon weten?

Hoe moeilijker het wordt gemaakt, des te meer gaan mensen juist het tegenovergestelde doen. Kortom gemeente: maak gescheiden inzamelen makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Arjantje72 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:54:
Containers hebben wij weer níet :)
Alles in eigen kliko's of bedoelde je dat ook?
Nu wel, straks hebben wij ook containers. Maar wat ik bedoelde is dat eigen kliko of container wel de max is voor het wegbrengen van luiers. Ik ga echt niet extra zakken samen stellen en die met de auto ergens bij de gemeente moeten afleveren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Stort is hier in de gemeente gratis om welke reden dan ook, dus rij mn afval daarheen 1x in de 2 maanden. Grijze wordt maar 1x in de maand geleegd en plastic scheiden doe ik niet want de zak waar het in moet is weer onnodig vervuiling en die zakken overal aan de lantaarnpalen is ook geen gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 11-09 14:42
Blijkbaar wordt een groot deel van het aangeboden plastic afval niet verwerkt omdat het in grijze vuilniszakken zit. En uiteraard wordt dat er bijna nergens (duidelijk) bij verteld. Hier ook, er worden regelmatig grijze vuilniszakken naar de containers een paar straten verderop gebracht. Dan denk je netjes je afval te scheiden..

http://nos.nl/artikel/218...de-grijze-vuilniszak.html

Ik vraag me sowieso af hoe moeilijk het nu echt, dit lijkt meer op onwil van de afvalverwerkers. Het is niet alsof je bij een doorzichtige vuilniszak in een oogopslag kan zien wat er allemaal inzit. Hooguit pik je de vuilniszakken met alleen/voornamelijk 'verkeerd' afval er eerder uit als ze doorzichtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Arrne schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:10:
Blijkbaar wordt een groot deel van het aangeboden plastic afval niet verwerkt omdat het in grijze vuilniszakken zit. En uiteraard wordt dat er bijna nergens (duidelijk) bij verteld. Hier ook, er worden regelmatig grijze vuilniszakken naar de containers een paar straten verderop gebracht. Dan denk je netjes je afval te scheiden..

http://nos.nl/artikel/218...de-grijze-vuilniszak.html

Ik vraag me sowieso af hoe moeilijk het nu echt, dit lijkt meer op onwil van de afvalverwerkers. Het is niet alsof je bij een doorzichtige vuilniszak in een oogopslag kan zien wat er allemaal inzit. Hooguit pik je de vuilniszakken met alleen/voornamelijk 'verkeerd' afval er eerder uit als ze doorzichtig zijn.
Ik denk dat je bij een doorzichtige zak beter in één oogopslag kan zien wat er in zit dan een grijze, want daar is het per definitie onmogelijk. Die moeten ze dus stuk voor stuk open maken om de inhoud te controleren.

Ik geef ze geen ongelijk.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Uit een rapport in opdracht van Rijkswaterstaat dat vorige week verscheen, blijkt dat 21 procent van de inhoud van ingezameld PMD-afval daar niet thuishoort. Dat gaat bijvoorbeeld om etensresten die in de verpakking zijn achtergebleven of plastic speelgoed, huisraad en kleding. Dat materiaal kunnen de sorteermachines van de afvalverwerkers niet aan.
Sorry, maar als je alles om moet gaan spoelen met schoon drinkwater, dan schiet dit toch volledig zijn doel voorbij. Ook had ik niet verwacht dat LEGO-blokjes de sorteermachines op hol brengen. :+ Meeste speelgoed is 100% plastic met hoogstens een paar schroefjes en veertjes. Moet je dat ook al uit elkaar gaan trekken? Of zijn hard plastic bordjes/kopjes ook al teveel?

Meer achtergronden: http://nos.nl/artikel/218...ordt-steeds-smeriger.html
Eigenlijk moeten de drinkkartons eruit, dat is de grootste vervuiler. Maar dan heb je weer meer restafval en dan moeten ze gewoon weer om de week de grijze ton legen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Arrne schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:10:
Ik gooi het ook in grijze plastic zakken weg, daar zijn ze voor. Moet ik nu echt duurdere zakken van betere kwaliteit plastic gaan gebruiken voor mijn afval?

Uit de link:
Veel plastic in grijze, ondoorzichtige zakken wordt daardoor onnodig verbrand.
Energetisch recyclen is juist een zeer eenvoudige, goedkope en milieubewuste oplossing voor plasticafval.
maar er zit ook steeds meer troep tussen het gescheiden verpakkingsafval.

Uit een rapport in opdracht van Rijkswaterstaat dat vorige week verscheen, blijkt dat 21 procent van de inhoud van ingezameld PMD-afval daar niet thuishoort. Dat gaat bijvoorbeeld om etensresten die in de verpakking zijn achtergebleven of plastic speelgoed, huisraad en kleding. Dat materiaal kunnen de sorteermachines van de afvalverwerkers niet aan.
De ambtenaar die ik hierover sprak ontkende dit ten stelligste. Natuurlijk komt er meer troep in als je het moeilijker maakt om afval kwijt te raken.
Sterker nog, ik zie mogelijkheden om al mijn restafval in een grijze zak gratis tussen het plastic te gooien, en vervolgens wordt het gewoon netjes verbrand zonder dat het plastic erdoor vervuild raakt :+

Een stuk speelgoed of een tuinstoel bevat meer plastic dan ik in weken weggooi aan verpakkingsafval. Het zou fijn zijn als sorteermachines niet de beperkende factor zijn, en dat er gewoon bij kan.

Uit de vervolglink:
Ging het in 2007 nog om een halve kilo per inwoner, inmiddels gaat het om meer dan zeven kilo per persoon.
Dit is toch gewoon gerommel in de marge? 7 kg in een jaar, een uurtje in de auto kost net zoveel aardolie.
"De kwaliteit neemt af, waardoor het steeds moeilijker wordt om het materiaal ook daadwerkelijk te kunnen recyclen", schrijven onderzoekers in opdracht van Rijkswaterstaat. Volgens het rapport lopen de kosten daardoor op. In 2015 was er een tekort van 120 miljoen, "en zonder gewijzigd beleid zal dit de komende jaren nog verder stijgen".
Als het tekort al 120 miljoen is, zijn de totale kosten dan meerdere euro's per kg plastic? Wat een verspilling van middelen!
Niet alleen het duurder worden van het systeem is een probleem, ook de milieuwinst verdampt als het te veel energie kost om vervuild plastic te recyclen.
Vandaar dat al lang en breed is onderzocht dat energetisch recyclen zo'n mooie optie is.
Op dit moment wordt plastic in gemeenten verschillend ingezameld, waardoor bijvoorbeeld een landelijke campagne over wat wel en niet mag erg lastig is.
Het zal er dus wel op neerkomen dat duizenden ambtenaren zich de komende jaren weer gaan bezighouden met elke paar jaar alles te veranderen.
Señor Sjon schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:26:
Ook had ik niet verwacht dat LEGO-blokjes de sorteermachines op hol brengen. :+ Meeste speelgoed is 100% plastic met hoogstens een paar schroefjes en veertjes. Moet je dat ook al uit elkaar gaan trekken? Of zijn hard plastic bordjes/kopjes ook al teveel?
Het zijn verschillende soorten plastic, en dat maakt dat hele recyclen ook zo zinloos. Je kan het op z'n best gebruiken om er vuilniszakken van te maken, daarvan gebruik ik inderdaad wel 7 kg per jaar. Maar die willen ze nou net niet meer in het plasticafval hebben :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 11-09 14:42
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:14:
[...]

Ik denk dat je bij een doorzichtige zak beter in één oogopslag kan zien wat er in zit dan een grijze, want daar is het per definitie onmogelijk. Die moeten ze dus stuk voor stuk open maken om de inhoud te controleren.

Ik geef ze geen ongelijk.
Die zakken moeten hoe dan ook open, ook in die doorzichtige kun je niet alles beoordelen terwijl ze dicht zitten. Het enige wat je bij doorzichtige zakken wel en bij grijze niet kan, is het uitpikken van de compleet foute zakken aam het begin van het sorteerproces. Het komt vooral over als een makkelijke en snelle manier van 'verwerken' voor de afvalverwerkingsbedrijven, terwijl ze uiteraard wel het volle pond betaald krijgen voor het aangeboden afval.

Daarnaast is het ook een grote faalactie van gemeentes dat nagelaten wordt hierover goede voorlichting te geven, zodat een groot deel van dat afval gewoon weggegooid wordt.
Señor Sjon schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:26:
[...]

Sorry, maar als je alles om moet gaan spoelen met schoon drinkwater, dan schiet dit toch volledig zijn doel voorbij. Ook had ik niet verwacht dat LEGO-blokjes de sorteermachines op hol brengen. :+ Meeste speelgoed is 100% plastic met hoogstens een paar schroefjes en veertjes. Moet je dat ook al uit elkaar gaan trekken? Of zijn hard plastic bordjes/kopjes ook al teveel?

Meer achtergronden: http://nos.nl/artikel/218...ordt-steeds-smeriger.html
Eigenlijk moeten de drinkkartons eruit, dat is de grootste vervuiler. Maar dan heb je weer meer restafval en dan moeten ze gewoon weer om de week de grijze ton legen. :P
Zo moeilijk lijkt het me eigenlijk niet om het afval machinaal te reinigen/af te spoelen, ik snap niet dat ze dat nog niet doen. Iedereen begrijpt toch dat er etensresten blijven zitten aan verpakkingen van etenswaren..

En volgens mij gaat het bij je LEGO-blokjes ook om andere soorten plastics, thermoharders (de harde plastics) zijn veel lastiger te recyclen. Je mag ook geen tuinstoelen in je plasticafval proppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Misschien container 4 en 5 voor verschillende soorten plastic? Ik ga denk ik maar precario heffen voor al die ondingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-09 11:31

backupdevice

Boeh!

Ik vind het in Asten een drama. Al het groen moet in de groene container die dan eens in de twee weken een keer opgehaald wordt . In de winter geen probleem maar in de zomer is die container een verzamelplek voor schimmels en duizende maden en vliegen. Elke week maak ik hem schoon maar elke keer weer een ranzige bak. 1 x per 2 weken in de zomer is gewoon niet te doen . Ranzig vind ik het.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Pagina: 1 ... 3 ... 20 Laatste