Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste
Acties:

• sassymousasi
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 14-12 11:31
RodeStabilo schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:33:
[...]

Jij weet dat. Ik weet dat. Vreemd genoeg lijkt elke gemeente dit wiel opnieuw te moeten uitvinden en uitkomen op een andere visie.
Dit moet toch ergens vandaan komen? Ik dacht zelf aan die achterlijke milieuhype die nu bezig is, maar dat strookt toch wel met mijn idee dat geld altijd de main motivator is. Wie heeft hier belang bij?

• odan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:53

odan

The dark side is within all!

FrankBlom schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:15:
[...]

Nu ben ik juist van een 120L naar 240L rest container gegaan omdat ik 2 kleintjes in de luiers heb, en het gewoon niet meer paste in de bak.
Soms zit hij vol, meestal voor driekwart.
Als ik dan die luiers straks niet meer kwijt kan in de rest bak, gaat het gewoon in de groente bak ernaast.
Hoe zouden poepluiers van 4 weken oud ruiken? :X

Andere optie is de vuilnisbakken bij de bushalte en in het dorp op het marktplein.
Maar vermoed dat daar tegen die tijd door heel veel mensen in gedumpt gaat worden. :+
er zijn gemeenten (tenminste hier in het oosten) waar er containers zijn waar luier en incontinentie afval naartoe gebracht mogen worden gratis. toevallig niet zoiets in de buurt bij jullie?

Pulse mee voor GoT!

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:56:
Misschien omdat het volk zich al met genoeg bezig moet houden en hier gewoon niet bezig mee WIL houden? Je kan het gaan forceren, maar je zal alleen maar meer weerstand kweken. Hoe langer dit duurt, hoe meer er naar buiten komt. Bv het importeren van ongescheiden buitenlands afval, alleen heffing voor Nederlandse gemeenten voor verbranding, etc.
Klopt, maar dat staat helemaal los van afvalscheiding. Het volk wil liever Netflixen of kijken wat ze nu weer bij Zalando moeten bestellen. Die zitten niet te wachten op dingen die voor de langere termijn beter zijn, die focussen liever puur op hun korte termijn geluk.

offtopic:
Maar goed, dat zal dan ook wel een paternalistische gedachte zijn. Net als dingen als algemene wetgeving, vaccinaties, consultatiebureaus, appverbod, verplichte ziektekostenverekering, etc. etc, etc.

Oh wacht, dat escaleerde wel erg snel. :+

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 23:34

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ja, die paar minuten die ze overhouden nadat ze fulltime moeten werken, mantelzorgen, filerijden, verplicht vrijwilligerswerk op de lokale FC voor kind1 en kind 2, ouderavonden e.d. worden weleens op Netflix of Zalando besteedt.

offtopic:
Two can play that game. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FrankBlom
  • Registratie: juli 2017
  • Nu online
odan schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:04:
[...]

er zijn gemeenten (tenminste hier in het oosten) waar er containers zijn waar luier en incontinentie afval naartoe gebracht mogen worden gratis. toevallig niet zoiets in de buurt bij jullie?
Helaas niet, wel onwijs goed idee.
Misschien de gemeente maar eens aanschrijven.

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
FrankBlom schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:15:
[...]

Qua kilo's afval moeten ze bij fabrikanten beginnen.
Veel is dubbel of driedubbel verpakt of onnodig verpakt.

-De knorr pakken, verpakking in verpakking in verpakking.

-Bij AH biefstuk in plastic bakje met plastic vacuum geseald, en extra laag plastic zodat het weer vlak is, daaromheen een plastic dichtgeseals zakje en een kartonnetje.

- groente, hoeft niet in een condoom.
Niet te vergeten de plastic wegwerpverpakkingen, waarbij verse producten bedoeld voor directe consumptie in het plastic worden verpakt. Lekker, verse broodjes halen voor bij de lunch 's middags, en stop het maar in een plastic zak. Gebruikstijd van het plastic: niet meer dan 3 uur.

• Daan
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 09:35
FrankBlom schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:26:
[...]

Helaas niet, wel onwijs goed idee.
Misschien de gemeente maar eens aanschrijven.
Ook niet bij de kinderopvanglocaties? Hier in Enschede wel.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:20:
Ja, die paar minuten die ze overhouden nadat ze fulltime moeten werken, mantelzorgen, filerijden, verplicht vrijwilligerswerk op de lokale FC voor kind1 en kind 2, ouderavonden e.d. worden weleens op Netflix of Zalando besteedt.

offtopic:
Two can play that game. :+
Die was ik nog vergeten inderdaad: leg de schuld altijd buiten jezelf. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• FrankBlom
  • Nu online
Daan schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:32:
[...]

Ook niet bij de kinderopvanglocaties? Hier in Enschede wel.
Nope, heb net gegoogeld.

Wel voor ongebruikte luiers/kraam materialen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Stoelpoot schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:29:
[...]

Niet te vergeten de plastic wegwerpverpakkingen, waarbij verse producten bedoeld voor directe consumptie in het plastic worden verpakt. Lekker, verse broodjes halen voor bij de lunch 's middags, en stop het maar in een plastic zak. Gebruikstijd van het plastic: niet meer dan 3 uur.
Probleem is dat zonder dat plastic, het broodje na 3 uur vaak niet te eten is. ;)

• FrankBlom
  • Nu online
meestal worden ze (Wat ik zie en zelf doe) alleen gebruikt omdat je je broodjes anders kaal op de lopende band moet leggen. En dan maar moet hopen dat de kassajuf haar handen gewassen heeft.
dan is 3 minuten gebruik al lang.

Al het kantoorlui hier eet buiten meteen zijn broodje op.

maar inderdaad, moet soms ook nog naar huis met een zak vol.
Dan toch liever de afbakvariant, is toch net even lekkerder.

FrankBlom wijzigde deze reactie 26-09-2019 16:43 (24%)

• Stoelpoot
  • Registratie: september 2012
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:38:
[...]

Probleem is dat zonder dat plastic, het broodje na 3 uur vaak niet te eten is. ;)
Niet meer dan 3 uur, maar zeker wel minder. Als we 3 uur erop wachten, dan zou iemand voor 10 uur al een wandeling moeten maken naar de supermarkt. Gelukkig heeft de lokale supermarkt nu herbruikbare vershoudzakjes, viel me de laatste keer op, dat ga ik maar eens voorleggen op kantoor. Maar dat dat niet standaard is, dat stoort me toch wel. Wat mij betreft mag daar snel een gelijksoortige maatregel tegen worden getroffen als de papieren tas.

Trots bezitter van meerdere rug- en draagtassen voor boodschappen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:38:
[...]

Is een vers broodje na drie uur nog vers? :P

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 08:50
Stoelpoot schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:29:
[...]

Dat zakje is prima te hergebruiken. Zelf stop ik hem opgevouwen in mijn jas zak of leg hem weg op mijn werkplek. De volgende keer dat ik een broodje ga halen neem ik hem weer mee. Gaat prima :) Gene wat ik wel irritant vind is dat sommige verse broodjes dan weer voor verpakt zijn door het winkelpersoneel |:(

Sinds vandaag had de super naast de standaard plastic zakjes ook ineens "herbruikbare" boterham zakjes bij de broodafdeling staan voor 70 cent :+

Caayn wijzigde deze reactie 26-09-2019 17:40 (17%)

• Dunnevandale
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
Misschien is het hier al eens voorbijgekomen, maar hier bij de Jumbo verkopen ze bananen verpakt in plastic...ik heb erop gelet en het zijn hele trossen dus geen losse bananen. Het nut van dat plastic ontgaat mij volkomen.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dunnevandale schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:30:
Misschien is het hier al eens voorbijgekomen, maar hier bij de Jumbo verkopen ze bananen verpakt in plastic...ik heb erop gelet en het zijn hele trossen dus geen losse bananen. Het nut van dat plastic ontgaat mij volkomen.
Eenheidsverpakkingen, waar je vooraf al een prijs op kunt plakken, zodat "weegfouten" voorkomen worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:17

Fiber

Beaches are for storming.

Die koop je dus ook voor een vaste prijs per zak, en hoeven niet gewogen te worden. Zijn meestal goedkoper dan onverpakte bananen die wel gewogen worden. Maar dat is niet alleen bij de Jumbo, maar bij heel veel supermarkten, oa AH, Dirk, Plus in ieder geval.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• Dunnevandale
  • Registratie: september 2013
  • Nu online
Freee!! schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:52:
[...]

Eenheidsverpakkingen, waar je vooraf al een prijs op kunt plakken, zodat "weegfouten" voorkomen worden.
Zoiets kan ik me voorstellen maar in het schap eronder liggen de gewone "naakte" bananen die je dus zelf dient af te wegen.

• JukeboxBill
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 09:59
Bij AH zag ik nu op de groenteafdeling netjes voor het losse groente en fruit, die meerdere keren kunnen worden gebruikt. Omdat de plastic zakjes steeds dunner werden en je vaak een tweede zakje moest nemen omdat de eerste scheurde, is dat wel een oplossing.
Alleen nu dus er aan denken dat je telkens het zakje meeneemt naar de winkel, anders gaan op den duur die netjes na een keer gebruiken in de kliko.

Overigens, nu plastic toch wordt gerecycled, dan is dat toch geen probleem meer?

Wat wel een probleem is, dat zijn plastic drankflesjes en fastfoodverpakkingen die overal achteloos worden neergekwakt door opstraatzuipers en -vreters.

Soms ben ik bijna gelukkig

• mschol
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 21:23:
Bij AH zag ik nu op de groenteafdeling netjes voor het losse groente en fruit, die meerdere keren kunnen worden gebruikt. Omdat de plastic zakjes steeds dunner werden en je vaak een tweede zakje moest nemen omdat de eerste scheurde, is dat wel een oplossing.
Alleen nu dus er aan denken dat je telkens het zakje meeneemt naar de winkel, anders gaan op den duur die netjes na een keer gebruiken in de kliko.

Overigens, nu plastic toch wordt gerecycled, dan is dat toch geen probleem meer?

Wat wel een probleem is, dat zijn plastic drankflesjes en fastfoodverpakkingen die overal achteloos worden neergekwakt door opstraatzuipers en -vreters.
probleem met die plastic zakjes is dat het niet gerecycled wordt voor plastic zakjes maar voor andere producten, dus het is niet iets wat zichzelf utieindelijk in stand kan houden

[A] LEGO 76042 SHIELD Helicarrier

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Freee!! schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 19:52:
[...]

Plus voorkomen dat mensen overal in knijpen, aanzitten, bananen verwoesten bij het los trekken, ter plekke opeten, etc. ;)

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Zijn vaak de bio-bananen.
Zodat mensen die niet stiekem los doen en goedkoper stickeren denk ik :P

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Plastic is ervoor om het groente en fruit langer te bewaren en te zorgen dat 1 rotte tros bananen de rest nier aansteekt. ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 08:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

YakuzA schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:16:
[...]
Zijn vaak de bio-bananen.
Zodat mensen die niet stiekem los doen en goedkoper stickeren denk ik :P
Wel ironisch dat net die in plastic zitten ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-12 19:47

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

Gonadan schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:32:
[...]

Die was ik nog vergeten inderdaad: leg de schuld altijd buiten jezelf. ;)
Wat is dat nou voor rare reactie :? ?

In de huidige maatschappij moet je elke dag dusdanig veel beslissingen nemen dat elke beslissing die je kunt uitsparen winst is en potentieel een stukje rust oplevert. Ik ga niet met een flowchart bij de hand mijn afval categoriseren, zeker niet als een machine dat toch beter kan dan ik. Ik heb wel wat beters te doen...

Ik 🎄🎅 niet. | Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Bananenplant schreef op zondag 29 september 2019 @ 07:50:
[...]

Wat is dat nou voor rare reactie :? ?

In de huidige maatschappij moet je elke dag dusdanig veel beslissingen nemen dat elke beslissing die je kunt uitsparen winst is en potentieel een stukje rust oplevert. Ik ga niet met een flowchart bij de hand mijn afval categoriseren, zeker niet als een machine dat toch beter kan dan ik. Ik heb wel wat beters te doen...
Lees hem in de context van de discussie waar hij bij hoort.

Wat je stelling betreft. Ik vermoed dat exact dezelfde weerstand aanwezig was toen glas of papier gescheiden moest gaan worden.

Een machine kan dat overigens niet beter dan wij, dat is een misvatting. Een machine doet het beter dan mensen die er gewoon geen zin in hebben, dat is iets heel anders. :)

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

Gonadan schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:14:
[...]

Wat je stelling betreft. Ik vermoed dat exact dezelfde weerstand aanwezig was toen glas of papier gescheiden moest gaan worden.
Ik heb daar geen problemen mee, maar dat komt vooral omdat oude kranten/lege glazen flessen gewoon eenduidig zijn. Dat vind ik met allerlei verpakkingsmateriaal dat van plastic en/of metaal lijkt bijvoorbeeld minder het geval. Waar hoort de chipszak bijvoorbeeld? En per regime verschillen de regels ook nog eens. Op kantoor verschilt het in mijn geval van thuis.
Een machine kan dat overigens niet beter dan wij, dat is een misvatting. Een machine doet het beter dan mensen die er gewoon geen zin in hebben, dat is iets heel anders. :)
Ik noem het liever "wel iets beters te doen hebben". In het woud van beslissingen die ik in het dagelijks leven moet nemen heeft het categoriseren van afval voor mij echt geen prioriteit. En ik vermoed dat dit voor de meeste werkenden in de huidige maatschappij geldt.

Ik 🎄🎅 niet. | Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:30
Bananenplant schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:42:
[...]

Ik heb daar geen problemen mee, maar dat komt vooral omdat oude kranten/lege glazen flessen gewoon eenduidig zijn. Dat vind ik met allerlei verpakkingsmateriaal dat van plastic en/of metaal lijkt bijvoorbeeld minder het geval. Waar hoort de chipszak bijvoorbeeld? En per regime verschillen de regels ook nog eens. Op kantoor verschilt het in mijn geval van thuis.

[...]

Ik noem het liever "wel iets beters te doen hebben". In het woud van beslissingen die ik in het dagelijks leven moet nemen heeft het categoriseren van afval voor mij echt geen prioriteit. En ik vermoed dat dit voor de meeste werkenden in de huidige maatschappij geldt.
Dat vind ik wat overdreven, word jouw leven echt lastiger van afval scheiden? Ik snap dat je voorbeelden kan vinden waarbij het onlogisch of lastig is, maar als je eenmaal weet waar die chipszakken moeten, dan onthou je dat toch? Maar goed, ieder zijn mening hierover natuurlijk, misschien onderschat ik het.

In onze gemeente gaat de restafval container er ook uit en wordt het een PMD container. Wij betalen nu een vast bedrag en een bedrag per leging van de restafvalcontainer. Straks bieden we het restafval in ondergrondse containers in de buurt aan en betalen dan per keer (naast het vaste bedrag). Het concept is nu dus helder, de bedragen niet, helaas. Wij scheiden ons afval altijd en ik zou het waarderen als ik daardoor goedkoper uit ben dan mensen die dat niet doen, maar de gemeente kan het natuurlijk ook niet hebben als de totale kosten lager worden. Misschien kunnen ze het gat dichten met handhaven van (onnodige) dumping...

Wat ik hier vreemd vind, is dat ik na de stort mag ik mijn eigen plaats en op hetzelfde pasje naar de stort een dorpje verderop. Ik wilde 2 matrassen en 2 kastjes kwijt (en wat kleine elektrische apparaten), en de kringloop zit bij de stort hier, dus daar eerst heen gegaan. De kastjes wilde de kringloop, maar het matras en de apparaten niet. Dus die maar gelijk weggebracht, en daar moest ik voor betalen.

Toen thuis het andere matras en wat oud papier en nog een apparaat opgehaald (niet alles paste in de auto) en toen naar de stort in het dorp gereden (is dichterbij). Daar kon ik alles op het gratis plein kwijt :s. Zelfde afvalverwerker, maar dus toch andere regels...heel vaag.

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

ZieMaar! schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:00:
[...]

Dat vind ik wat overdreven, word jouw leven echt lastiger van afval scheiden? Ik snap dat je voorbeelden kan vinden waarbij het onlogisch of lastig is, maar als je eenmaal weet waar die chipszakken moeten, dan onthou je dat toch? Maar goed, ieder zijn mening hierover natuurlijk, misschien onderschat ik het.
Het is vooral het zoveelste ding dat erbij komt. Als iemand bijvoorbeeld zegt dat blikjes niet bij het metaal mogen omdat de coating aan de binnenkant van plastic is betekent dat in mijn optiek dat het te ingewikkeld is. Voor mij is dat dan slechts een irritatie, maar ik denk dat het voor een groot deel van de bevolking ook echt letterlijk te ingewikkeld is. Ik denk dat de relatief hoog opgeleide populatie op GoT daar niet representatief voor is :) .

Onze schillenboer heeft bijvoorbeeld als regel dat de schillen maximaal een week oud mogen zijn en er mag geen prei of ui tussen zitten :? ? Te moeilijk. Schilafval is voor mij schilafval. En wonderwel nog nooit klachten gehad over wat we aanbieden :) .

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ja ik snap wel dat de schillenboer heb compost wil innemen. Ik zou ook een maximum leeftijd hanteren. :D
Bananenplant schreef op zondag 29 september 2019 @ 08:42:
Ik ben het met je eens dat de wijze waarop het gehanteerd wordt in bepaalde gevallen behoorlijk voor verbetering vatbaar is. Het is echter helemaal niet zo ingewikkeld, het is meer een kwestie van wennen (mits ze één lijn trekken uiteraard). Als je het een tijdje bewust gedaan hebt dan gaat het daarna bijna vanzelf, geen flowchart meer nodig.
Dat kost echter wel een zekere 'investering' aan tijd en moeite, daar moet je wel zin in hebben.
Dat begrijp ik, dat klinkt minder negatief. Uiteindelijk is het echter gewoon semantisch geneuzel. Het komt er simpelweg op neer dat je niet wilt doen wat er van je verwacht wordt.

Gonadan wijzigde deze reactie 29-09-2019 09:32 (3%)

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

Gonadan schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:29:
Dat kost echter wel een zekere 'investering' aan tijd en moeite, daar moet je wel zin in hebben.
Ik kan echt een gigantische lijst maken van dingen waar ik nog eens tijd en moeite in zou moeten steken. En hoe langer hoe meer merk ik dat ik de dingen op die lijst eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vind en ik me er ook steeds minder druk om maak. Hoe ik ons afval nu weggooi vind ik wel goed genoeg eigenlijk.

Als dat voor een aanzienlijk deel van de bevolking geldt bereik je met automatisch scheiden toch het best redelijkerwijs haalbare :? ?
[...]

Dat begrijp ik, dat klinkt minder negatief. Uiteindelijk is het echter gewoon semantisch geneuzel. Het komt er simpelweg op neer dat je niet wilt doen wat er van je verwacht wordt.
Ik vind het eigenlijk vooral het probleem van degene die hier iets verwacht ;) . Serieus, dit taalgebruikt klinkt alsof je over kinderen op een school praat.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Bananenplant schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:04:
Ik kan echt een gigantische lijst maken van dingen waar ik nog eens tijd en moeite in zou moeten steken. En hoe langer hoe meer merk ik dat ik de dingen op die lijst eigenlijk helemaal niet zo belangrijk vind en ik me er ook steeds minder druk om maak. Hoe ik ons afval nu weggooi vind ik wel goed genoeg eigenlijk.

Als dat voor een aanzienlijk deel van de bevolking geldt bereik je met automatisch scheiden toch het best redelijkerwijs haalbare :? ?
Ja en nee. Verandering is voor heel veel mensen erg moeilijk, daar komt automatisch weerstand tegen. In veel gevallen moet je dan ook iets gewoon enige tijde forceren voordat het daadwerkelijk gaat werken, in veel gevallen kost het zelfs een generatie.

Let op: ik zeg dus niet dat dat nu de juiste keuze is. Het is simpelweg hoe het vaak met veranderingen gaat.

Het kan zijn dat als je dit tien jaar vol houdt een de plooien glad strijkt het uiteindelijk toch wel beter werkt. Het kan ook zijn dat het alleen maar erger wordt en dat het toch herzien moet worden. Dat weten we nu gewoon nog niet.
Daarom is nu maar meteen stoppen omdat mensen nog geen zin hebben waardoor het nog niet overal optimaal werkt geen constructieve optie wat mij betreft.
Ik vind het eigenlijk vooral het probleem van degene die hier iets verwacht ;) . Serieus, dit taalgebruikt klinkt alsof je over kinderen op een school praat.
Mensen gedragen zich inderdaad met regelmaat niet volwassen, maar dat is niet waarom ik voor dit taalgebruik kies.
Je kunt het nog zo mooi willen verwoorden, het verandert gewoon niets aan het feit dat je gewoonweg weigert mee te werken.
Los van argumentatie en redelijkheid van verwachtingen is dat feit onbetwistbaar. :)

• ethan..1
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 09-12 13:00
Lekker bezig, hoe meer afval je sorteert des te duurder 8)7

https://indebuurt.nl/goud...ce=AD&utm_content=150x694

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Er staat toch letterlijk in het artikel dat het komt door de verwerkingstarieven?
En er staat toch ook letterlijk dat het zonder scheiden nóg duurder zou zijn?

Op deze manier snap ik de slechte beeldvorming wel.

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-12 22:15
In alles zit uiteindelijk een balans tussen tijd, kosten en opbrengsten. Meer verschillende stromen kost ook meer en lijkt beter voor het milieu. Of dat ook daadwerkelijk zo is kan je je afvragen, want uiteindelijk kan een vuilniswagen ook 3x rondrijden voor 3 verschillende containers die misschien niet helemaal vol zijn vs 1 of 2 containers die per stuk voller zouden zitten. Of men verzamelt plastic weer in extra plastic zakken die weer met de post worden bezorgd, in een envelop zitten, etc. etc.

Uiteindelijk is de beste oplossing om gewoon zo min mogelijk weg te hoeven gooien en begint het dus bij de producenten en daarnaast uiteraard bij de consument die selectief kiest en kritisch is en blijft.

Een complete installatie voor het nascheiden van afval is natuurlijk ook niet gratis, maar dat merk je wat minder snel op.

Zie overigens ook https://www.nvrd.nl/nieuw...or-pmd%C2%A010-van-totaal.

Handige Tesla tips & tricks | Tesla Model 3 Performance | Bitcoin prijsvergelijk | 5740 WP Zonnepanelen

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

Even een wild idee: met je telefoon de streepjescode van een verpakking scannen om zo te zien wat je met het afval moet doen. Zou zoiets haalbaar zijn?

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14-12 22:15
Bananenplant schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:03:
Even een wild idee: met je telefoon de streepjescode van een verpakking scannen om zo te zien wat je met het afval moet doen. Zou zoiets haalbaar zijn?
Ja, de vraag is met hoeveel moeite.
  1. Je moet kunnen koppelen met producenten en winkelketens
  2. Je wil niet alleen de naam of de prijs weten, maar ook het type afval (of grondstof...). Ik maak de aanname dat die bij veel artikelen niet in een database beschreven staat, maar dat het alleen een logo of afbeelding op de verpakking betreft
  3. Je zult met erg veel partijen om tafel moeten
  4. Wie gaat de app ontwikkelen en zit er een verdienmodel achter, of kan je sponsoren vinden
  5. Etc.
Bij #2 noem ik het al, een logo op de verpakking. Dat is natuurlijk wat je al regelmatig ziet en zorgt voor een stuk minder overhead ivm een extra app, moeite om je telefoon te zoeken, etc.

Gewoon dus de recyclelogo's beter en vaker op de verpakking zetten lijkt mij de meest doeltreffende optie.

Handige Tesla tips & tricks | Tesla Model 3 Performance | Bitcoin prijsvergelijk | 5740 WP Zonnepanelen

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
In principe geen gek idee, je hebt al vergelijkbare apps voor duurzaamheid en dergelijke.
Nadeel is wel dat sommige gemeenten graag hun eigen beleid lijken te willen voeren. Als ze het voor elkaar krijgen om dat iets meer op één lijn te krijgen dan hoeft er ook maar één landelijke app te zijn. Dan heb je hooguit nog een paar uitzonderingen maar daar loopt de verwerking niet op stuk. ;)

• jannickdeb
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 08:28
Absoluut niet. Op bananenschillen en plastic bekertjes staan bijvoorbeeld geen streepjescode. Dan zou je denken dat het superlogisch is dat bananenschillen groenafval zijn en plastic bekertjes bij het plastic moeten. Die bekertjes moeten volgens de AVRI bij het restafval, wat de meeste mensen niet weten. https://www.avri.nl/inwon...-afval/?sorteeropletter=B

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

@jannickdeb de voorwaarde is denk ik dat fabrikanten verplicht worden om op een gestandaardiseerde manier aan te geven wat mensen met het afval moeten doen, de app is dan eigenlijk bijzaak. En op een Chiquita-sticker past vast wel een QR-code ;) .

We hebben bijvoorbeeld eens uitgezocht wat er in een compostvat kan. Dan blijken allerlei fruitschillen niet te kunnen vanwege bestrijdingsmiddelen. Dus zelfs dat is niet zo simpel als dat het lijkt.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@jannickdeb dat is omdat men steevast vergeet dat het voornamelijk om verpakkingsmateriaal gaat niet plastic in het algemeen. Als gemeenten die nuance wat meer over zouden dragen dan wordt het voor heel veel mensen een stuk beter te begrijpen waarom iets er wel of niet bij mag. :)

@Bananenplant compost voor thuis heeft een heel andere definitie dan groenafval wat ingezameld wordt. In veel gemeenten mag je niet eens een composthoop in je tuin.

Gonadan wijzigde deze reactie 29-09-2019 11:38 (23%)

• Freakertje
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 10-12 20:34

Freakertje

PC schopt kont, ik nog niet...

Ik ben al langer voorstander van het plan dat fabrikanten verplicht worden een symbool op de verpakking te zetten, zodat je automatisch weet wat voor afval het betreft.
Plastic hero? -> PMD
Afvalemmer? -> restafval
etc. etc.

Simpel, doeltreffend en je kunt in de winkel al zien of je milieubewust inkoopt.
Vooral bij dat bioplastic wordt ik nog wel eens verward waar het nu bij moet...

Ik ga een aantal zaken even helemaal anders doen!
Totale Modjesgekte

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:13
Albert Heijn is iig al vrij fanatiek bezig met op z'n huismerkproducten aan te duiden, waar het afval in hoort. Als een verpakking uit meerdere delen bestaat, dan zelfs per deel. Bijvoorbeeld hierop staan er 2: de wikkel in papierbak, en de plastic beker in 't PMD. Is een goed begin :)

Verder heeft AVRI hier (helaas) eindelijk de inworpopening van de restavalzakken in de ondergrondse container verkleind. In de oorspronkelijke trommel gewoon 2 L-vormige stukken metaal gelast zodat er nog maar een kleinere zak in past :p Heb alleen wel het idee dat er iets niet helemaal klopt... Voorheen was het 60 liter, en als ik m'n 60-liter bomvolle zak erin gooide was er nog steeds ruimte over. Dezelfde zakken er halfleeg in steken is propwerk :F

ShitHappens wijzigde deze reactie 29-09-2019 18:23 (38%)

• Mrlten
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 09:11
jannickdeb schreef op zondag 29 september 2019 @ 11:15:
[...]

Absoluut niet. Op bananenschillen en plastic bekertjes staan bijvoorbeeld geen streepjescode. Dan zou je denken dat het superlogisch is dat bananenschillen groenafval zijn en plastic bekertjes bij het plastic moeten. Die bekertjes moeten volgens de AVRI bij het restafval, wat de meeste mensen niet weten. https://www.avri.nl/inwon...-afval/?sorteeropletter=B
Wut? Ik doe al jaren de chips zakken bij het plastic maar dat mag niet? Blijkbaar ben ik als hoogopgeleide niet slim genoeg om het plastic van het non-plastic te scheiden 8)7

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:40

Yucon

*broem*

Gonadan schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:13:
Maar de milieu- en afvalheffingen zijn waarschijnlijk gewoon in stand gehouden waardoor je de extra kosten in de hand kunt houden. ;)
In situaties waarin je per kilo betaalt is het dus lucratief om de hoeveelheden etensresten in glas en plasticafval te maximaliseren d:)b

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Yucon schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:35:
[...]

In situaties waarin je per kilo betaalt is het dus lucratief om de hoeveelheden etensresten in glas en plasticafval te maximaliseren d:)b
Is gewoon opeten dan niet nog goedkoper? :D

• Yucon

Yucon

*broem*

Gonadan schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:37:
[...]

Is gewoon opeten dan niet nog goedkoper? :D
Ik zag hem aankomen toen ik op enter drukte. Maar je snapt m'n punt. :P

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-12 20:21
Mrlten schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:14:
[...]

Wut? Ik doe al jaren de chips zakken bij het plastic maar dat mag niet? Blijkbaar ben ik als hoogopgeleide niet slim genoeg om het plastic van het non-plastic te scheiden 8)7
Dat staat inderdaad in de gebruiksaanwijzing die je ooit eens hebt gekregen. Chipszakken bestaan uit plastic met daarop gedampt aluminiumlaag, en die is niet eenvoudig te scheiden naar normaal plastic. Ook vette producten mogen er niet in, net zoals dat smerige pizzadozen niet bij het oud papier mag.

Je kunt het zelf eenvoudig beredeneren: Is het "schoon" en zacht plastic en zit er niet veel ander materiaal aan vast, dan mag het er in. (In sommige gemeenten mag blik ook bij het plastic afval, maar bij andere gemeenten juist niet.)

(Overigens mag er van mij wel beter te scheiden verpakkingen komen voor de chips i.p.v. de verpakkingen die nu bij het rest afval moeten. )

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Yucon

Yucon

*broem*

Onbekend schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:00:
[...]

(Overigens mag er van mij wel beter te scheiden verpakkingen komen voor de chips i.p.v. de verpakkingen die nu bij het rest afval moeten. )
Mee eens, en het moet volgens mij ook gewoon kunnen. Van die goedkope kaasknabbels zitten vaak ook in een zakje van gewoon plastic, net als dingen als zoute stengels.

• Caayn
Onze afvalverwerker (Circulus-Berkel) heeft een app waarin je producten/verpakkingen kan opzoeken waarna vervolgens wordt aangegeven in welke afvalbak het thuishoort.

Helaas verschilt de lijst uiteraard weer per gemeente/afvalverwerker ( |:( ) waardoor de app alleen bruikbaar is als je bij dezelfde afvalverwerker zit.

• Bananenplant

Bananenplant

🍌 pisang goreng 🍌

[...]
Ook vette producten mogen er niet in, net zoals dat smerige pizzadozen niet bij het oud papier mag.
Ik heb vroeger voor een muziekvereniging oud papier opgehaald. Dat was op regenachtige dagen nog wel eens een blubberfeest met weggewaaide spullen die in modderige plassen gewaaid waren. We haalden ook lege meelzakken op bij een bakkerij, daar zaten ook zat meelresten in.

...dus in mijn optiek kan een pizzadoos er ook prima in.
Je kunt het zelf eenvoudig beredeneren: Is het "schoon" en zacht plastic en zit er niet veel ander materiaal aan vast, dan mag het er in. (In sommige gemeenten mag blik ook bij het plastic afval, maar bij andere gemeenten juist niet.)
De milieuboer neemt hier ook gewoon dingen als pannen mee :Y .

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-12 20:21
Yucon schreef op zondag 29 september 2019 @ 23:11:
[...]

Mee eens, en het moet volgens mij ook gewoon kunnen. Van die goedkope kaasknabbels zitten vaak ook in een zakje van gewoon plastic, net als dingen als zoute stengels.
Ik dacht dat de kwaliteit achteruit ging als er daglicht bij kwam.
Maar alsnog zou je de chips kunnen inblikken. :)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Als ik de laatste pagina's zo lees dan is er nog veel te winnen met een consistent beleid met betrekking tot de verschillende soorten afval en voor sub-stromen een goede scheiding na inzameling. De bal ligt wat mij betreft bij de gemeenten en afvalwerkers die het mogelijk moeten maken dat de burgers hun afval snel, efficiënt en zo goed mogelijk kwijt kunnen. Je kunt niet verwachten van de burger dat hij of zij alle uitzonderingen kent en met tig bakken aan de gang gaat. Voor de goed bedoelende burger die inzet toont is het al lastig, laat staan voor de rest. Waar blijft de landelijke sturing?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Yucon schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:43:
Ik zag hem aankomen toen ik op enter drukte. Maar je snapt m'n punt. :P
Nee ik snap je punt eigenlijk niet, etensrechten mogen toch gewoon in de GFT-bak? :?
Daarnaast verwacht ik dat als ze per hoeveelheid gaan afrekenen ze dat voor alle stromen gaan doen, want anders zal je inderdaad genoeg mensen hebben die het gewoon via een andere stroom gaan afvoeren.

• JeroenE
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:45:
Nee ik snap je punt eigenlijk niet, etensrechten mogen toch gewoon in de GFT-bak? :?
Het punt is dat als je voor een GFT-leging moet betalen, maar (gevuld) glas gratis in een glascontainer kan gooien het dus snel lucratief wordt om alles in de glascontainer te gooien en GFT-legingen over te slaan.
Daarnaast verwacht ik dat als ze per hoeveelheid gaan afrekenen ze dat voor alle stromen gaan doen, want anders zal je inderdaad genoeg mensen hebben die het gewoon via een andere stroom gaan afvoeren.
Nog een extra rolcontainer erbij om het glas op te halen? Edit: 1tje met 3 openingen voor iedere kleur of voor iedere kleur een aparte rolcontainer?

Zodra ze bij onze gemeente op het idee komen om per leging/per kilo te betalen dan wil ik ook dat zij er voor zorgen dat niemand anders dan ik wat in onze rolcontainers kan gooien.

JeroenE wijzigde deze reactie 30-09-2019 12:18 (5%)
Reden: vergeten dat glas in drie aparte kleuren wordt ingezameld

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 08:01
[...]

Volgens een voorlichter hier vorige week niet... gekookte/verwarmde etensresten zijn Restafval... Ik snap er ook niet zo veel meer van...

htca wijzigde deze reactie 30-09-2019 15:22 (1%)
Reden: typo's

• JeroenE
  • Niet online
@htca welke gemeente heeft die regel verzonnen?

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Uiteindelijk wordt het goedkoper om via een bedrijfsinzamelaar te gaan werken. Dat is ook zo ongeveer de reden waarom ze in het buitengebied zo goed scheiden... het gaat met bedrijfsafval mee ipv de gemeente. Dus die afvalstromen zien ze niet.

• Caayn
htca schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:14:
[...]

Volgens een voorlichting hier vorige week niet... gekookte/verwarmde etensresten zijn Rest... Ik snap er ook niet zo veel meer van...
Nou ben ik wel heel benieuwd naar de achter liggende reden. Is die toevallig ook vertelt?

• JeroenE
  • Niet online
@Señor Sjon Hoe wordt dat voor een consument goedkoper? Dan moet je aan twee partijen gaan betalen. Zowel aan de gemeente (want dat kan je niet opzeggen) en aan degene die het echt komt ophalen.

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Nu online
Caayn schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:21:
[...]
Nou ben ik wel heel benieuwd naar de achter liggende reden. Is die toevallig ook vertelt?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180727_03636027
“De autoriteiten wilden op alle mogelijke manieren vermijden dat dieren, bijvoorbeeld via gft-afval, in contact kwamen met vlees van andere dieren.”

Dat verbod wordt nu opgeheven. “Uitgebreide controles hebben aangetoond dat de nieuwste composteringsmachines – gft wordt verwerkt tot compost – het afval dusdanig verwerken dat er geen enkel gevaar is voor dieren of voor de voedselveiligheid.”

Ik heb ook eens gehoord dat vleesresten e.d. op de composthoop ratten aantrekt en verzuring van het compost in de hand werkt. Ook het biologisch afbreekbaar plastic heb ik eens gehoord dat er in sommige gemeentes niet bij mag. Misschien iets ivm de inkt, of onduidelijkheid onder de consument waardoor andere plastic ook mee bij de GFT belandt?

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

#EmeryGone

Malantur schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:32:
[...]

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180727_03636027

[...]

[Afbeelding]

Ik heb ook eens gehoord dat vleesresten e.d. op de composthoop ratten aantrekt en verzuring van het compost in de hand werkt. Ook het biologisch afbreekbaar plastic heb ik eens gehoord dat er in sommige gemeentes niet bij mag. Misschien iets ivm de inkt, of onduidelijkheid onder de consument waardoor andere plastic ook mee bij de GFT belandt?
Dat plaatje zegt niets. Zo moet in mijn gemeente de wegwerpluier juist wel in de groene bak.....
dat is ook onderdeel van het probleem; zoveel verschillen.
luiers (alleen in gemeente Lelystad en Noordoostpolder)
Dus in almere moet het blijkbaar wel in de grijze bak... :?

Gunner wijzigde deze reactie 30-09-2019 12:38 (9%)

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:19:
Uiteindelijk wordt het goedkoper om via een bedrijfsinzamelaar te gaan werken. Dat is ook zo ongeveer de reden waarom ze in het buitengebied zo goed scheiden... het gaat met bedrijfsafval mee ipv de gemeente. Dus die afvalstromen zien ze niet.
Welk buitengebied doel jij op dan? Want de buitengebieden die ik ken is dat niet het geval.
htca schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:14:
Volgens een voorlichting hier vorige week niet... gekookte/verwarmde etensresten zijn Rest... Ik snap er ook niet zo veel meer van...
Nog nooit van gehoord. Was dat direct officieel advies van de verantwoordelijke instantie?

• JukeboxBill
Biologisch afbreekbaar plastic gebruiken als verpakkingsmateriaal (tijdschriften, vulschuim) met het idee dat het dan in de compostbak kan, is ook een verkeerde toepassing. Het afbreken daarvan duurt veel langer dan ander composteerbaar materiaal en zal als restproduct bij het composteren overblijven en alsnog worden gestort.
Afbreekbaar plastic is wel goed als landbouwfolie. Als het dan in de natuur terecht komt, doordat het wegwaait of zo, dan blijft het niet tientallen jaren in de bomen en struiken hangen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JukeboxBill schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:40:
Biologisch afbreekbaar plastic gebruiken als verpakkingsmateriaal (tijdschriften, vulschuim) met het idee dat het dan in de compostbak kan, is ook een verkeerde toepassing. Het afbreken daarvan duurt veel langer dan ander composteerbaar materiaal en zal als restproduct bij het composteren overblijven en alsnog worden gestort.
Afbreekbaar plastic is wel goed als landbouwfolie. Als het dan in de natuur terecht komt, doordat het wegwaait of zo, dan blijft het niet tientallen jaren in de bomen en struiken hangen.
Dat hangt erg van het type af. Die composteerbare GFT-zakjes beginnen al voordat je ze in de GFT-bak gegooid hebt als je niet uit kijkt. :D

• JukeboxBill
Gonadan schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:42:
[...]

Dat hangt erg van het type af. Die composteerbare GFT-zakjes beginnen al voordat je ze in de GFT-bak gegooid hebt als je niet uit kijkt. :D
Is dat dan plastic of papier?
Ik krijg het Waddenbulletin in een envelop van bioplastic, maar dat zie ik niet zo 123 verteren. Ik gooi dat bij de PMD, maar dat is misschien ook fout.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JukeboxBill schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:47:
Is dat dan plastic of papier?
Ik krijg het Waddenbulletin in een envelop van bioplastic, maar dat zie ik niet zo 123 verteren. Ik gooi dat bij de PMD, maar dat is misschien ook fout.
Het is volgens mij zetmeel gebaseerd dus wanneer er vocht bij komt gaat het extra hard. Die zakjes vallen dan ook al uit elkaar als je die niet met regelmaat vervangt. Mogen gewoon bij het GFT.

Enveloppen zoals jij beschrijft is gewoon marketing. De fabrikant doet net alsof het beter is voor het milieu en het Waddenbulletin zelf of de lezers geeft dat een goed gevoel. Qua afval maakt dat inderdaad weinig uit, behalve als de enveloppen van de boot waaien. ;)

• htca
Caayn schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:21:
[...]
Gonadan schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:37:

Nog nooit van gehoord. Was dat direct officieel advies van de verantwoordelijke instantie?
JeroenE schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:19:
@htca welke gemeente heeft die regel verzonnen?
Doet er op zich niet toe welke gemeente, maar het ging over het scheiden an sich. Ik verwacht niet dat het doorgevoerd wordt. Maar wat vertelt werd, was dat gekookt voedsel "vervuild" is met zout en andere (chemische) zaken en bovendien de natuurlijke bacteria gedood waren door de temperatuur. Dat daardoor het composteringsproces minder goed gaat. Links en rechts vind ik wel eea op internet erover, maar de verreweg de meeste afvalophalers (vond er geen een die dat niet schreven) schrijven gewoon dat etensresten erbij kunnen (pfiew)....
Dus volgens de letter van "GFT" en compost... anyway, de meeste GFT verwerkers houden een vervuilingsgraad van 5% aan voor afkeur.

htca wijzigde deze reactie 30-09-2019 13:19 (20%)
Reden: quotes toegevoegd

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Gonadan schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:51:
[...]

Het is volgens mij zetmeel gebaseerd dus wanneer er vocht bij komt gaat het extra hard. Die zakjes vallen dan ook al uit elkaar als je die niet met regelmaat vervangt. Mogen gewoon bij het GFT.

Enveloppen zoals jij beschrijft is gewoon marketing. De fabrikant doet net alsof het beter is voor het milieu en het Waddenbulletin zelf of de lezers geeft dat een goed gevoel. Qua afval maakt dat inderdaad weinig uit, behalve als de enveloppen van de boot waaien. ;)
Zelfs dan niet. Breekt alleen maar in steeds kleiner wordende stukjes...

Helaas is de wereld van de bioplastics een zooitje |:(
Sommige zijn biologisch afbreekbaar (jouw zetmeel zakjes) en kunnen inderdaad prima bij het GFT. Andere zijn deels van biobased oorsprong en worden daarom ook bioplastics genoemd, maar deze zijn absoluut niet biologisch afbreekbaar. Het reguliere plastic recycling proces is daarvoor de beste weg.
Als het goed is staat er een logootje op (kiemplantje oid?) als het biologisch afbreekbaar is. En om het helemaal leuk te maken, dat zal waarschijnlijk niet lukken op je eigen composthoop omdat daar de temperatuur niet hoog genoeg wordt. Maar industrieel gaat dat prima.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gonadan schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:37:
[...]

Welk buitengebied doel jij op dan? Want de buitengebieden die ik ken is dat niet het geval.
Helaas wel via FB link: artikel

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

Klopt. Maar althans in mijn vorige woonplaats betaalde je daar ook per kilo. Aanvankelijk zelfs evenveel als restafval. Later is dat iets verminderd maar het bleef nog steeds duur.

Gras composteert slecht en kun je niet goed op een composthoop gooien. Bij invoering van de diftar kostte het ineens 3 euro om m'n gras te maaien.. over foute prikkels gesproken, alsof ze liever zien dat ik tegels leg. Dit soort ondoordachte punten zorgt dat ik vind dat systemen toch wel behoorlijk goed moeten werken (= werkelijk nut hebben) om op te mogen wegen tegen de moeite.

• odan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:53

odan

The dark side is within all!

[...]

Dat staat inderdaad in de gebruiksaanwijzing die je ooit eens hebt gekregen. Chipszakken bestaan uit plastic met daarop gedampt aluminiumlaag, en die is niet eenvoudig te scheiden naar normaal plastic. Ook vette producten mogen er niet in, net zoals dat smerige pizzadozen niet bij het oud papier mag.

chipszakken mogen bij ons idd ook niet. maar aluminiumfolie mag dan weer wel 8)7

Pulse mee voor GoT!

• JeroenE
  • Niet online
htca schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:15:
Doet er op zich niet toe welke gemeente, maar het ging over het scheiden an sich.
Het doet er in zoverre toe dat in alle andere gemeentes die ik ken je etensresten gewoon bij de GFT mag gooien. Dus het is heel opmerkelijk dat er nu 1tje is die heeft verzonnen dat het niet mag.

Dit staat er op Milieu Centraal over voedselresten: https://www.afvalscheidin...l/?id=17252&u=voedselrest

En als dit echt een probleem zou zijn, waarom kunnen alle andere gemeentes het al 25 jaar zonder problemen wel doen? 8)7

TLDR; eigen composthoop niet doen; gemeentelijk GFT geen probleem.

• JukeboxBill
Yucon schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:02:
[...]

Klopt. Maar althans in mijn vorige woonplaats betaalde je daar ook per kilo. Aanvankelijk zelfs evenveel als restafval. Later is dat iets verminderd maar het bleef nog steeds duur.

Gras composteert slecht en kun je niet goed op een composthoop gooien. Bij invoering van de diftar kostte het ineens 3 euro om m'n gras te maaien.. over foute prikkels gesproken, alsof ze liever zien dat ik tegels leg. Dit soort ondoordachte punten zorgt dat ik vind dat systemen toch wel behoorlijk goed moeten werken (= werkelijk nut hebben) om op te mogen wegen tegen de moeite.
Wat heeft het maaien van gras met diftar te maken?
Of bedoel je het afvoeren van gras?
Ik gooi gras niet in mijn eigen compostbak want inderdaad slecht te composteren, maar breng het naar het afvalbrengstation. Daar kost het €2,5 voor een kofferbak vol. Ik heb een stationcar dus is het wel eens ruim een kuub geweest.

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

#EmeryGone

JukeboxBill schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:15:
[...]

Wat heeft het maaien van gras met diftar te maken?
Of bedoel je het afvoeren van gras?
Ik gooi gras niet in mijn eigen compostbak want inderdaad slecht te composteren, maar breng het naar het afvalbrengstation. Daar kost het €2,5 voor een kofferbak vol. Ik heb een stationcar dus is het wel eens ruim een kuub geweest.
Ik ga echt geen gemaaid gras apart afvoeren, dat is echt absurd in mijn ogen. Gelukkig mag ik dat gewoon in de GFT-bak mikken volgens de lokale HVC-richtlijnen. Het lijkt bijna, net zoals @Yucon zegt, of ze je aan een tegeltuin willen hebben.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• JukeboxBill
Gunner schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:28:
[...]

Ik ga echt geen gemaaid gras apart afvoeren, dat is echt absurd in mijn ogen. Gelukkig mag ik dat gewoon in de GFT-bak mikken volgens de lokale HVC-richtlijnen. Het lijkt bijna, net zoals @Yucon zegt, of ze je aan een tegeltuin willen hebben.
Ik nu ook niet meer, maar een paar jaar geleden had ik een ruig grasland in mijn tuin van 200 m2. Dat maaide ik drie keer per jaar en dan had ik een enorme berg gras.
Gaandeweg is een groot deel van het grasland veranderd in vijver en stuikgewas, dus nu heb ik niet zo veel afval meer en kan het meestal gewoon in de GFT-kliko.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Waarom überhaupt gras afvoeren? Gewoon met regelmaat maaien dan kan je het laten liggen. Goed voor je gazon.
odan schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:07:
chipszakken mogen bij ons idd ook niet. maar aluminiumfolie mag dan weer wel 8)7
Logisch. Folie is puur aluminium dus te hergebruiken, een chipszak is verlijmd dus niet meer te hergebruiken.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Alleen met mulchfunctie (robotmaaier ftw).

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:00:
Alleen met mulchfunctie (robotmaaier ftw).
Nee hoor, kan ook zonder. Maar dan moet je het niet enkelhoog laten groeien voordat je gaat maaien. ;)
Ah zo, maar dat is toch ook gewoon bedrijfsafval? :P

Gonadan wijzigde deze reactie 30-09-2019 15:05 (21%)

• htca
JeroenE schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:10:
[...]
Het doet er in zoverre toe dat in alle andere gemeentes die ik ken je etensresten gewoon bij de GFT mag gooien. Dus het is heel opmerkelijk dat er nu 1tje is die heeft verzonnen dat het niet mag.

Dit staat er op Milieu Centraal over voedselresten: https://www.afvalscheidin...l/?id=17252&u=voedselrest

En als dit echt een probleem zou zijn, waarom kunnen alle andere gemeentes het al 25 jaar zonder problemen wel doen? 8)7

TLDR; eigen composthoop niet doen; gemeentelijk GFT geen probleem.
Dat zeg ik toch ook... De voorlichter zei: "technisch gezien zijn gekookte etensresten geen GFT maar restafval". Hij zei (gelukkig) niet; dus gooi het maar niet meer in de GFT bak.

Mijn gemeente sorteert zich (what's in a name) momenteel voor op omgekeerd ophalen. Aan huis: PMD, GFT en papier (momenteel wordt rest, GFT en papier opgehaald en breng je plastic, glas etc weg). Voor rest moet je dan dus de deur uit én je krijgt een pasje om te mogen weggooien (vooralsnog niet beperkt in aantal keren weggooien, geen Diftar dus). Verder wordt waarschijnlijk het ophalen van grofvuil met een tarief belast en "moet" grofvuil aan de weg gescheiden worden aangeboden (hoe heb ik nog niet voor ogen).

Huidige hoeveelheid restafval hier is 275 kg/persoon, dat moet richting 50kg/persoon (doelstelling is zelfs nog minder). Er is bij ons heel veel afval toerisme, veel bedrijven (uit omliggende steden) stoppen de openbare bakken vol. Veel beunhazen komen op zaterdag met een aanhanger vol bouwpuin naar onze gemeente werf om het te lozen (voor niets).
Onze afvalstoffenheffing is fors en gaat dik over de 400 euro per jaar als er niets veranderd. Eea heeft vooral te maken met de kosten per ton rest, die gaat naar 39 eur... was/is iets van 13/15 eur dacht ik.

Verder hebben we veel "last" van hoogbouw. In hoogbouw is het lastiger scheiden. Als ik alle getallen mag geloven, hebben de gemeentes die Diftar hebben in gevoerd en die te maken hebben met relatief weinig gestapelde bouw de meeste successen vwb het scheidingspercentage.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gonadan schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:04:
[...]

Nee hoor, kan ook zonder. Maar dan moet je het niet enkelhoog laten groeien voordat je gaat maaien. ;)

[...]

Ah zo, maar dat is toch ook gewoon bedrijfsafval? :P
Wat je na een week overhoudt is vaak al te lang. En ~400 m2 meerdere keren per week maaien pas ik voor, vandaar de robotmaaier. Heb nu bijna geen afval meer. En ik ben veel te druk met afval sorteren. :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:10:
Wat je na een week overhoudt is vaak al te lang.
Welnee, en anders ga je er een keertje extra overheen, is net alsof je extra snippert. ;)
Bestaat er eigenlijk een Nederlands woord voor mulching? :?
En ~400 m2 meerdere keren per week maaien pas ik voor, vandaar de robotmaaier. Heb nu bijna geen afval meer. En ik ben veel te druk met afval sorteren. :P
Koop een geit, kan je gelijk je GFT kwijt. :+

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Kan niet, stikstofproductie van de geit is te hoog. :D _O-

• JeroenE
  • Niet online
Nee, wat jij zei is dat de voorlichter zei dat je etensresten niet bij de GFT mag gooien maar bij bij restafval moet gooien. Lees het maar eens na: htca in "Afvalinzameling gemeentes"
De voorlichter zei: "technisch gezien zijn gekookte etensresten geen GFT maar restafval". Hij zei (gelukkig) niet; dus gooi het maar niet meer in de GFT bak.
Dat is net zo iets als zeggen dat karton technisch geen papier is. Als je naar de taalkundige betekenis van de losse woorden "groente", "fruit" en "tuin" kijkt klopt het natuurlijk wel.

Er zijn trouwens ook zaken die wel uit je tuin (kunnen) komen maar ook niet bij de GFT mogen. Bijvoorbeeld grote takken of boomstammen. Dat is dan volgens die voorlichter dan technisch wel GFT, neem ik aan?

In een discussie over afvalscheiding zijn dat toch geen nuttige opmerkingen. Karton moet bij het papier en etensresten moeten bij de GFT. Ik heb zelfs eierdozen die GFT zijn (nadat je de sticker er af hebt getrokken).

Waarom zou je op een voorlichtingsavond over afvalscheiding zulk soort taaltechnisch geneuzel willen praten? Dan ben je toch niet goed bezig om duidelijke voorlichting te geven over het afval en in welke bak je het moet doen.
(vooralsnog niet beperkt in aantal keren weggooien, geen Diftar dus).
Bij ons is dat ook, maar niemand kan mij uitleggen waarom dat pasje echt nodig is. Als je er geen rekening aan hangt, waarom moet je dan een pasje hebben om de klep open te doen om iets weg te gooien? Mijn slechte inborst denkt dat dat komt omdat men dat in de toekomst dus wel wil gaan doen. Als je het afval niet gelijk in een rolcontainer kwijt kan vind ik het trouwens heel onhandig dat je maar 1 ondergrondse container mag gebruiken en niet meerdere. Als je nu iets weg wil gooien dan moet je altijd naar die specifieke ondergrondse container terwijl het (soms) handiger is als je het in de andere ondergrondse container kan weggooien omdat je dan gelijk in de juiste richting verder kan lopen zonder eerst weer naar huis te gaan.

Dat vind ik trouwens ook onhandig aan zo'n pas. Je wil niet weten hoe vaak die nog in mijn broekzak zit nadat ik iets heb weggegooid. Het resultaat is dat mijn partner niets weg kan gooien tot ik weer thuis ben (dan "mag" ik dat natuurlijk zelf doen).

Waarschijnlijk ben je al veel te laat, maar je kan nog eens kijken naar de reportage die hier al werd genoemd: Señor Sjon in "Afvalinzameling gemeentes"

Nascheiden werkt gewoon beter zolang niet alle burgers netjes hun best doen. Wat al deze gemeentes invoeren is dus helemaal niet het beste voor het milieu maar bedoeld om je "bewust te maken". Wat het nut daarvan is ontgaat mij volkomen, je zou denken dat mensen die bewust zijn het beste voor het milieu willen. Maar dat is blijkbaar niet zo, anders zou iedere gemeente wel voor nascheiden kiezen.
Verder wordt waarschijnlijk het ophalen van grofvuil met een tarief belast en "moet" grofvuil aan de weg gescheiden worden aangeboden (hoe heb ik nog niet voor ogen).
Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je er geen ander afval bij mag zetten. Dus wel een bankstel, maar niet je grove snoeiafval erbij. En omgekeerd natuurlijk.
Er is bij ons heel veel afval toerisme, veel bedrijven (uit omliggende steden) stoppen de openbare bakken vol. Veel beunhazen komen op zaterdag met een aanhanger vol bouwpuin naar onze gemeente werf om het te lozen (voor niets).
Hoewel ik het in mijn huidige gemeente nog niet hebt meegemaakt moet je officieel bij de gemeentewerf aantonen dat je inwoner bent. In een andere gemeente gebeurde dat wel. Niet als je met een gewone personenauto kwam, maar wel als je met een bestelbus of aanhanger kwam aanrijden.

Bij de gemeente waar een zus van mij woont zijn trouwens zo'n beetje alle openbare afvalbakken verwijderd. Want die werden inderdaad volgestopt met huisafval (want: gratis). Heel fijn ook, dat je nergens meer iets weg kan gooien als je aan het wandelen bent op straat. Gelukkig gooit niemand zijn rommel dan in de bosjes.
Verder hebben we veel "last" van hoogbouw. In hoogbouw is het lastiger scheiden.
Het is in hoogbouw helemaal niet lastiger om afval te scheiden, de regels over wat in welke bak moet zijn in een hoogbouw niet anders dan in laagbouw. Ook voor de hoeveelheid zooi die mensen naar beneden moeten sjouwen om weg te gooien maakt het echt niet uit of het in 1 gemengde zak zit of in 4 losse zakken.

Bij ons is dit trouwens ook hoor, daar niet van.

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 07:39:
[...]

Er zijn trouwens ook zaken die wel uit je tuin (kunnen) komen maar ook niet bij de GFT mogen. Bijvoorbeeld grote takken of boomstammen. Dat is dan volgens die voorlichter dan technisch wel GFT, neem ik aan?
En zo mogen ook niet alle soorten glas in de glasbak, maar moet gehard glas zoals ovenschalen en theeglazen weer bij het restafval :Y)

De wereld van de afvalscheiding is niet altijd zo simpel :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@YakuzA ook daar weer: verpakkingsglas. Bij veel stromen is de term 'verpakking' de sleutel.
Bij ons is dat ook, maar niemand kan mij uitleggen waarom dat pasje echt nodig is. Als je er geen rekening aan hangt, waarom moet je dan een pasje hebben om de klep open te doen om iets weg te gooien? Mijn slechte inborst denkt dat dat komt omdat men dat in de toekomst dus wel wil gaan doen. Als je het afval niet gelijk in een rolcontainer kwijt kan vind ik het trouwens heel onhandig dat je maar 1 ondergrondse container mag gebruiken en niet meerdere. Als je nu iets weg wil gooien dan moet je altijd naar die specifieke ondergrondse container terwijl het (soms) handiger is als je het in de andere ondergrondse container kan weggooien omdat je dan gelijk in de juiste richting verder kan lopen zonder eerst weer naar huis te gaan.
Bij mijn weten juist om te voorkomen dat derden afval in containers gaan gooien. Mooie manier om van je bedrijfs- of drugsafval af te komen. :P

Daarnaast is de hoeveelheid afval veel voorspelbaarder als dezelfde huishoudens steeds bij dezelfde container moeten zijn. Dan kan je de inzameling beter afstemmen op het aanbod en zal je minder snel half lege containers legen of containers tegen komen met een berg zakken ernaast omdat hij al twee dagen vol was.
Nascheiden werkt gewoon beter zolang niet alle burgers netjes hun best doen. Wat al deze gemeentes invoeren is dus helemaal niet het beste voor het milieu maar bedoeld om je "bewust te maken". Wat het nut daarvan is ontgaat mij volkomen, je zou denken dat mensen die bewust zijn het beste voor het milieu willen. Maar dat is blijkbaar niet zo, anders zou iedere gemeente wel voor nascheiden kiezen.
Inderdaad, zolang burgers niet hun best doen. Maar verandering kost tijd en wat als de burgers wel beter hun best gaan doen? Dan kan het zomaar zijn dat wat de gemeentes invoeren op de langere termijn juist wel beter is voor het milieu. Zeker als het bewustzijn ook nog eens voor minder afval zorgt.

Gonadan wijzigde deze reactie 01-10-2019 12:29 (5%)

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 07:40
Wat ik merk is dat het scheiden voor veel mensen ook een mindset is. Ook voor mij inclusief.

Wij zijn nu ruim 6 weken geleden verhuisd naar andere gemeente. Voor heen kieperde ik alles in rest container. Immers zat er toch geen financiële consequentie aan. Vast bedrag per jaar ongeacht aantal keren buiten zetten. Bak zat dus iedere 2 weken tot de nok toe gevuld. Ook gft ging hier vaak in.

In nieuwe gemeente betaal je per keer voor restafval. Pmd wordt opgehaald, papier en gft ook een bak. Allen gratis.

Niet zozeer voor het milieu (ja ik weet het). Maar meer voor mijn eigen portemonnee zijn wij gaan scheiden.

In ruim 6 weken zit de restbak nu voor een derde vol. Verder gaat alle pmd in zakken. Want wordt opgehaald. Was eerst niet. Gft gaat gewoon in de gft bak en overige eten etc gaat in compost vat.

Merk dat in begin scheiden lastig en vervelend was. Maar nu helemaal aan gewend. En doe niks anders meer. Niet alleen voor portemonnee maar dus ook voor milieu.

Het maakt dus wel degelijk uit voor sommige hoe het wordt aangeboden door de gemeente.

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
het effect van rest = betalen en de pmd/papier/gft = gratis zou er bij mij voor zorgen dat ik iets bij enige twijfel niet meer in rest zou gooien maar in bijvoorbeeld in de pmd bak.
mogelijk zou ik daarmee toch de pmd vervuilen, maar het financiële aspect heeft dan bij mij (dan toch vaak) voorrang :P

• JeroenE
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:28:
Bij mijn weten juist om te voorkomen dat derden afval in containers gaan gooien. Mooie manier om van je bedrijfs- of drugsafval af te komen. :P
Net alsof die dat niet gewoon in een rolcontainer kunnen gooien die in de meeste straten gewoon net zo makkelijk zijn te bereiken.
Daarnaast is de hoeveelheid afval veel voorspelbaarder als dezelfde huishoudens steeds bij dezelfde container moeten zijn. Dan kan je de inzameling beter afstemmen op het aanbod en zal je minder snel half lege containers legen of containers tegen komen met een berg zakken ernaast omdat hij al twee dagen vol was.
Volgens de voorlichting die wij kregen houden de ondergrondse containers zelf bij of ze (bijna) vol zijn of niet worden ze alleen geleegd als dat nodig is. Het is dus niet meer zo dat 'mijn' ondergrondse container altijd op donderdag wordt geleegd. De ene week kan het bij wijze van spreken drie keer zijn en de volgende week nul keer.
Inderdaad, zolang burgers niet hun best doen. Maar verandering kost tijd en wat als de burgers wel beter hun best gaan doen? Dan kan het zomaar zijn dat wat de gemeentes invoeren op de langere termijn juist wel beter is voor het milieu. Zeker als het bewustzijn ook nog eens voor minder afval zorgt.
Heb je de reportage wel gekeken? Er wordt gezegd dat de huidige machines net zo goed zijn als een goed scheidende burger. In de praktijk zijn de machines gemiddeld altijd beter omdat er geen gemeentes zijn die beter kunnen scheiden dan de machine maar wel veel gemeentes die veel slechter scheiden.

Een gemeente als Leiden heeft dus 'ontdekt' dat nascheiden beter werkt dan voorscheiden en zij zaten gewoon op hetzelfde gemiddelde als alle andere grote steden. Dus het is heel leuk als er ergens een dorpje is die het wel net iets veel beter kan, zolang het gros van de Nederlanders niet in dat dorpje woont is het voor het milieu gewoon beter om te nascheiden.
Highfive95 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:54:
Merk dat in begin scheiden lastig en vervelend was. Maar nu helemaal aan gewend. En doe niks anders meer. Niet alleen voor portemonnee maar dus ook voor milieu.
Ja, ik rij ook een elektrische auto omdat het beter is voor milieu en het heeft niets te maken met de lagere bijtelling O-) :X

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

En die apparaten worden ook steeds beter. Technische ontwikkeling gaat harder dan burgers trainen.

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:32
@YakuzA ook daar weer: verpakkingsglas. Bij veel stromen is de term 'verpakking' de sleutel.
Da's natuurlijk best wel een kul argument. Het is tegenwoordig een eitje om zo'n container uit te rusten met een sensor die doorgeeft dat 'ie geleegd moet worden. Als een gemeente dat niet zo implementeert is ofwel luiheid, of inderdaad plannen om in de toekomst kosten te gaan berekenen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:40:
Net alsof die dat niet gewoon in een rolcontainer kunnen gooien die in de meeste straten gewoon net zo makkelijk zijn te bereiken.
Bij iemand in de tuin of voor de deur gewoon hun container gaan staan vullen? Daar hebben ze dan vaak het lef net weer niet voor. ;)
Volgens de voorlichting die wij kregen houden de ondergrondse containers zelf bij of ze (bijna) vol zijn of niet worden ze alleen geleegd als dat nodig is. Het is dus niet meer zo dat 'mijn' ondergrondse container altijd op donderdag wordt geleegd. De ene week kan het bij wijze van spreken drie keer zijn en de volgende week nul keer.
Dat verschilt heel erg per gemeente volgens mij, die van ons wordt gewoon twee keer per week geleegd op vaste momenten. Die is dan ook in principe nooit vol.
Heb je de reportage wel gekeken? Er wordt gezegd dat de huidige machines net zo goed zijn als een goed scheidende burger. In de praktijk zijn de machines gemiddeld altijd beter omdat er geen gemeentes zijn die beter kunnen scheiden dan de machine maar wel veel gemeentes die veel slechter scheiden.
De link heb ik bekeken ja en daar worden meerdere visies gegeven. Je kunt daar natuurlijk slechts één visie uit citeren maar die is dan niet meteen de waarheid. Da's juist het hele bestaansrecht van dit topic, het is allemaal niet zo zwart/wit. ;)
anboni schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:56:
Da's natuurlijk best wel een kul argument. Het is tegenwoordig een eitje om zo'n container uit te rusten met een sensor die doorgeeft dat 'ie geleegd moet worden. Als een gemeente dat niet zo implementeert is ofwel luiheid, of inderdaad plannen om in de toekomst kosten te gaan berekenen.
Je kunt er inderdaad ook voor kiezen om het slechtste scenario wat je kunt bedenken als waarheid te zien.

• JeroenE
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 15:46:
Bij iemand in de tuin of voor de deur gewoon hun container gaan staan vullen? Daar hebben ze dan vaak het lef net weer niet voor. ;)
Maar dan wel het lef om een half uur lang al het afval door een kleine opening naar binnen te werken? Met zo'n rolcontainer ben je binnen no-time klaar die heeft tenminste nog een normale opening.
Dat verschilt heel erg per gemeente volgens mij, die van ons wordt gewoon twee keer per week geleegd op vaste momenten. Die is dan ook in principe nooit vol.
Die van ons is ook nooit vol (voor zover ik weet dan). Ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer ze h komen legen, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Kwamen ze bij jullie vroeger ook zo vaak langs? Bij onze gemeente is het idee dat ze alleen langs komen wanneer hij (bijna) vol is om zo het aantal kilometers dat wordt gereden te verminderen.

[De link heb ik bekeken ja en daar worden meerdere visies gegeven. Je kunt daar natuurlijk slechts één visie uit citeren maar die is dan niet meteen de waarheid.[/q]Dat is andersom natuurlijk ook. Een wethouder die beweerd dat er geen wetenschappelijk onderzoek is terwijl een wetenschappelijke onderzoekers juist het tegenovergestelde heeft gezegd neem ik in ieder geval minder serieus. Misschien speelt mijn gevoel ook wel mee; ik heb meer vertrouwen in een machine die dit kan scheiden dan in de medemens die maar net de goede bui moet hebben en niet denkt "boeien, ik gooi lekker vanalles in het PMD want dat scheelt mij geld of lopen naar de ondergrondse container".

Jij schreef eerder dat bij veel afvalstromen het sleutelwoord verpakking is, maar nu ik er over nadenk denk ik juist eerder dat dit niet zo is. Eigenlijk alleen bij PMD en glas, bij alle anderen is dat niet zo. Oud papier bestaat bij mij wel gedeeltelijk uit verpakkingen, maar ook veel niet. Of het een verpakking was doet dan ook niet terzake of het er bij moet. Idem voor GFT, chemisch afval, grof afval of restafval.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Niet online
[...]
Het is in hoogbouw helemaal niet lastiger om afval te scheiden, de regels over wat in welke bak moet zijn in een hoogbouw niet anders dan in laagbouw. Ook voor de hoeveelheid zooi die mensen naar beneden moeten sjouwen om weg te gooien maakt het echt niet uit of het in 1 gemengde zak zit of in 4 losse zakken.

Alleen zo lastig dat je in hoogbouw geen tuin hebt om je persoonlijke afvalsorteercentrum kwijt te kunnen. Dan maar in de woonkamer?

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
JeroenE schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:21:
Maar dan wel het lef om een half uur lang al het afval door een kleine opening naar binnen te werken? Met zo'n rolcontainer ben je binnen no-time klaar die heeft tenminste nog een normale opening.
Hebben wij het wel over hetzelfde type container? :P
Die van ons is ook nooit vol (voor zover ik weet dan). Ik heb eerlijk gezegd geen idee wanneer ze h komen legen, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Kwamen ze bij jullie vroeger ook zo vaak langs? Bij onze gemeente is het idee dat ze alleen langs komen wanneer hij (bijna) vol is om zo het aantal kilometers dat wordt gereden te verminderen.
Het interval van rolcontainers is volgens mij iets minder geworden maar niet veel. Qua kilometers maakt het niet uit want in dit deel van de wijk zit er hooguit twee à driehonderd meter tussen twee containers dus ze hebben altijd wel een zinvol rondje wat een vrachtwagen kan vullen.
Dat is andersom natuurlijk ook. Een wethouder die beweerd dat er geen wetenschappelijk onderzoek is terwijl een wetenschappelijke onderzoekers juist het tegenovergestelde heeft gezegd neem ik in ieder geval minder serieus. Misschien speelt mijn gevoel ook wel mee; ik heb meer vertrouwen in een machine die dit kan scheiden dan in de medemens die maar net de goede bui moet hebben en niet denkt "boeien, ik gooi lekker vanalles in het PMD want dat scheelt mij geld of lopen naar de ondergrondse container".
Dat ben ik met je eens, ik heb ook niet zoveel vertrouwen in de mens. Maar ik weet ook wel dat als de machines echt zoveel beter waren er überhaupt geen discussie over was. En als ik zie wat voor scheiding ik met een beetje aandacht doe dan is het snel duidelijk dat geen machine dat niveau nog kan halen. Ik kan mijzelf echter niet als norm beschouwen dus in de grote getallen zal dat anders liggen. Ik heb namelijk wel vertrouwen dat mensen het beter gaan doen, maar of ze het goed genoeg gaan doen heb ik ook twijfel over.
Jij schreef eerder dat bij veel afvalstromen het sleutelwoord verpakking is, maar nu ik er over nadenk denk ik juist eerder dat dit niet zo is. Eigenlijk alleen bij PMD en glas, bij alle anderen is dat niet zo. Oud papier bestaat bij mij wel gedeeltelijk uit verpakkingen, maar ook veel niet. Of het een verpakking was doet dan ook niet terzake of het er bij moet. Idem voor GFT, chemisch afval, grof afval of restafval.
Klopt, ik had hem iets moeten nuanceren. Het is het sleutelwoord bij de stromen waar men nu vaak moeite mee heeft of het er wel bij mag of niet, dus inderdaad PMD en glas. Voor rest en papier geldt dat minder.
De overige stromen zie ik als apart omdat die echt fijn eigen methode hebben, dan heb je er nog heel veel meer bij de werf.

• JukeboxBill
Het grootste voordeel van achteraf scheiden d.m.v. machines is dat iedereen meedoet, ook bewoners in hoogbouw en grote steden, waar het niet mogelijk is om alles gescheiden op te halen.
Bovendien wordt dan ook plastic gescheiden en gerecycled, dat niet afkomstig is van verpakkingen.
Maar dat moet dan wel landelijk en overal hetzelfde worden doorgevoerd. Door schaalvergroting is het veel rendabeler en kan worden geïnvesteerd in nog betere scheidingsmethoden.

• JeroenE
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:30:
Hebben wij het wel over hetzelfde type container? :P
Geen idee. Heeft jullie rolcontainer geen grote klep aan de bovenkant die helemaal open kan?

Bij onze ondergrondse containers zit er een soort dubbele draaideur constructie die er voor zorgt dat je er alleen maar kleine spullen in kan gooien. Als je een normale vuilniszak helemaal vol hebt dan past hij er niet eens in. Nu was ik al overgestapt op kleinere zakken voor restafval (omdat de grote afvalemmer is gepromoveerd naar PMD) maar heel praktisch is het niet als je een keer wel iets groters wil weg gooien wat niet in een andere bak mag.

Nu heb ik dat niet heel vaak, maar laatst toevallig wel. Een paar stukken piepschuim die niet door de opening pasten. Dus dan moet je het in stukjes breken (met altijd kleine stukjes die dan wegwaaien en dus ergens nog rondzwerven) terwijl het prima in de rolcontainer had gepast.
Het interval van rolcontainers is volgens mij iets minder geworden maar niet veel. Qua kilometers maakt het niet uit want in dit deel van de wijk zit er hooguit twee à driehonderd meter tussen twee containers dus ze hebben altijd wel een zinvol rondje wat een vrachtwagen kan vullen.
Dat bedoelde ik niet. Kwamen ze voorheen voor de restafval ook twee keer per week langs in jullie wijk? Bij ons kwamen ze altijd eens in week en dan afwisselend restafval en GFT.
Dat ben ik met je eens, ik heb ook niet zoveel vertrouwen in de mens. Maar ik weet ook wel dat als de machines echt zoveel beter waren er überhaupt geen discussie over was.
Dat betwijfel ik, ik loop al lang genoeg rond om te weten dat de beste oplossing niet altijd degene is die in uiteindelijke "wint".
En als ik zie wat voor scheiding ik met een beetje aandacht doe dan is het snel duidelijk dat geen machine dat niveau nog kan halen.
Heb je dit ook getest met een afvalscheidingsmachine?
Ik heb namelijk wel vertrouwen dat mensen het beter gaan doen, maar of ze het goed genoeg gaan doen heb ik ook twijfel over.
Het grote voordeel van een machine is dat je die kan verbeteren en dan de verbetering doorvoeren op alle machines die je al hebt staan. Bij mensen werkt dit niet zo, die moet je allemaal trainen en dan hopen dat ze het consistent goed blijven doen.

Dat is in een superkleine notedop natuurlijk het hele idee achter automatisering; zorg ervoor dat de "domme" klusjes niet meer door mensen laat doen, maar besteed dat uit aan een apparaat die dat continu met een consistente kwaliteit blijft doen.
toolkist schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:18:
Alleen zo lastig dat je in hoogbouw geen tuin hebt om je persoonlijke afvalsorteercentrum kwijt te kunnen. Dan maar in de woonkamer?
Waarom mag de gemeente mij wel dwingen om een stuk tuin op te offeren om 3 rolcontainers neer te zetten maar jou niet om een stuk van je woonkamer op te offeren? Continu naar de tuin heen en weer lopen is trouwens onhandiger dan het in de woonkamer weg te kunnen gooien. Daar hoef je niet door kou, wind, regen of sneeuw te komen en bij de rolcontainers in de tuin wel.

Bovendien: het doel is toch een beter milieu voor iedereen. Waarom zouden sommige mensen daar hun bijdrage dan niet aan hoeven te leveren terwijl anderen dat wel moeten?

JeroenE wijzigde deze reactie 02-10-2019 07:28 (13%)
Reden: reactie toolkist

• hyptonize
  • Registratie: januari 2006
  • Nu online

hyptonize

Mr. Awesome

odan schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:04:
[...]

In veel gemeentes in Noord-Brabant is het ook mogelijk om luiermateriaal gratis in te leveren.

• htca
[...]
Nee, wat jij zei is dat de voorlichter zei dat je etensresten niet bij de GFT mag gooien maar bij bij restafval moet gooien. Lees het maar eens na: htca in "Afvalinzameling gemeentes"
[...]
Dat is net zo iets als zeggen dat karton technisch geen papier is. Als je naar de taalkundige betekenis van de losse woorden "groente", "fruit" en "tuin" kijkt klopt het natuurlijk wel.
De bijeenkomst was voor raadsleden. "technisch gezien" was gekookt voedsel geen GFT. Hij zei niet, dat moet je er niet in gooien. Maar als je perfect scheidt (dat is wat de kern was) moest je dat dus niet doen. Jouw verbazing op mijn bericht was net zo groot als het mijne in de zaal en van vele anderen. Het leidt af van de discussie en is niet goed. Helemaal eens dus.

In een discussie over afvalscheiding zijn dat toch geen nuttige opmerkingen. Karton moet bij het papier en etensresten moeten bij de GFT. Ik heb zelfs eierdozen die GFT zijn (nadat je de sticker er af hebt getrokken).
Eens, helpt de discussie niet. Hout van grote boomstammen en grote takken zijn in die discussie dus wel "Tuinafval", maar mogen bij ons ook niet in de groene kliko (los van het feit dat ze niet passen).
Waarom zou je op een voorlichtingsavond over afvalscheiding zulk soort taaltechnisch geneuzel willen praten? Dan ben je toch niet goed bezig om duidelijke voorlichting te geven over het afval en in welke bak je het moet doen.
het was geen brede voorlichting voor inwoners, maar voor bestuurders. Maar ook in dat geval helpt het niet (bestuurders zijn ook inwoners)
[...]

Dat vind ik trouwens ook onhandig aan zo'n pas. Je wil niet weten hoe vaak die nog in mijn broekzak zit nadat ik iets heb weggegooid. Het resultaat is dat mijn partner niets weg kan gooien tot ik weer thuis ben (dan "mag" ik dat natuurlijk zelf doen).
Eigenlijk is het pasje alleen om ongeoorloofd storten tegen te gaan. Afvaltoerisme uit andere omliggende gemeentes. De afvalstoffenheffing is kostenneutraal, de kosten daarvan worden omgeslagen naar de inwoners. Dus als er in een stad 10.000 ton rest afval wordt gestort en het aantal inwoners is 40000, dan betaald iedere inwoner 25% van 39 euro per jaar aan de stort van restafval (kosten van 1 ton restafval afvoeren). Als je ongeoorloofd storten daaruit weet te filteren en laat dat 10% is dan is een lasten verlichting die direct wordt gevoeld in je portemonnee. Dan heb ik het alleen nog maar over de stortkosten. Maar regelmatig gaan ondergrondse afvalbakken kapot om dat een beun dat ding volstopt met bouwafval.
Die kosten voor rest stort zijn overigens met een factor 3 gestegen dit jaar (daarom gaat je afvalstoffenheffing omhoog).
Waarschijnlijk ben je al veel te laat, maar je kan nog eens kijken naar de reportage die hier al werd genoemd: Señor Sjon in "Afvalinzameling gemeentes"

Dat weet ik niet, dat zal een lokale kostenafweging zijn. De gemeentes met het hoogste scheidingspercentage zijn de gemeentes met Diftar. Simpelgezegd; je moet uiteindelijk scheiden; dus of je bij de bron scheidt of nascheidt, de hoeveelheid restafval moet omlaag.
[...]
Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat je er geen ander afval bij mag zetten. Dus wel een bankstel, maar niet je grove snoeiafval erbij. En omgekeerd natuurlijk.

[...]
Hoewel ik het in mijn huidige gemeente nog niet hebt meegemaakt moet je officieel bij de gemeentewerf aantonen dat je inwoner bent. In een andere gemeente gebeurde dat wel. Niet als je met een gewone personenauto kwam, maar wel als je met een bestelbus of aanhanger kwam aanrijden.
Hier wordt inmiddels door handhaving gecontroleerd, dat heeft tot gevolg dat het aanbod bij de werf is afgenomen.
Bij de gemeente waar een zus van mij woont zijn trouwens zo'n beetje alle openbare afvalbakken verwijderd. Want die werden inderdaad volgestopt met huisafval (want: gratis). Heel fijn ook, dat je nergens meer iets weg kan gooien als je aan het wandelen bent op straat. Gelukkig gooit niemand zijn rommel dan in de bosjes.

[...]

Helemaal eens, maar feit is dat bij hoogbouw het bronscheiden veel lastiger is.

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
...Er zijn trouwens ook zaken die wel uit je tuin (kunnen) komen maar ook niet bij de GFT mogen. Bijvoorbeeld grote takken of boomstammen. Dat is dan volgens die voorlichter dan technisch wel GFT, neem ik aan?...
Mijn regel is simpel: komt het uit de tuin, dan gaat het in de groene bak :)
@YakuzA ...verandering kost tijd en wat als de burgers wel beter hun best gaan doen? Dan kan het zomaar zijn dat wat de gemeentes invoeren op de langere termijn juist wel beter is voor het milieu. Zeker als het bewustzijn ook nog eens voor minder afval zorgt.
Wat als de overheid beter hun best gaan doen? Het is veel efficienter om als professionals iets goed op te zetten dan afhankelijk zijn van burgers waarbij een deel sowieso niet wil doen wat je voor ogen hebt en een deel het niet snapt (wat overigens helemaal niet vreemd is). De burger betaalt de overheid om afval te verwerken, doe dan verdorie als gemeente dan ook je werk behoorlijk.
Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True