Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
htca schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:39:
[...]

Dat zeg ik, bakken met storing zijn een issue. Maar waarom niet mee terug naar huis en de volgende dag opnieuw aanbieden of naar een andere bak lopen?
tsja en nog een keer er mee gaan slepen?
Eerst werd het op een vaste dag voor de deur opgehaald.
Het is de keuze van de gemeente om voor die containers te kiezen, niet van de burger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:01
In onze gemeente willen ze nu ook verandering in de zin van Restafval 1x per maand ophalen.
Nu is dat om de 2 weken en dat redden we nu prima met een gezin, maar 1x per maand wordt toch wel een hele uitdaging.

Ik zou veel liever gewoon containers in de grond zien hier, gewoon betalen per zak die je erin gooit.
Nu hebben we 3 kliko's in ons niet al te grote tuin (Rest, GFT, papier), kunnen we speciale zakken halen om plastic te scheiden, maar ook die moet je ergens laten totdat ze vol zijn, daarna mag je op zoek naar de dichtsbijzijnde plastic container, die dan ook vaak nog eens vol is.

Ik vol mij soms net een milieustraat in mijn eigen huis/tuin en ik zie het niet snel verbeteren met de kant die ze op willen :N

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[...]

Dat zeg ik, bakken met storing zijn een issue. Maar waarom niet mee terug naar huis en de volgende dag opnieuw aanbieden of naar een andere bak lopen?
Omdat je niet weet of de bak de volgende dag wél is geleegd c.q. gerepareerd.
Omdat je de zak(ken) meeneemt naar de container omdat daar thuis geen ruimte meer voor is.
Omdat niet iedereen even goed ter been is en de heenreis an sich al een onderneming is.
Omdat de zakken nog wel eens willen scheuren en dus gaan lekken, dat wil je niet in huis.
Omdat je de volgende dag op vakantie gaat of de gehele dag moet werken.
Omdat de gemeente haar probleem de mijne maakt en ik er niet veel voor voel om dan thuis maar vuilnis op te slaan.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:30
Bart ® schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:39:
Afvalscheiding moet je niet aan burgers overlaten. Die zijn te dom / te lui / te ... om dat goed te doen (ikzelf ook hoor). De afvalketen moet imo ofwel aan het begin geregeld worden, of aan het eind. Aan het begin kan dat door regelgeving over bijvoorbeeld verpakkingen, aan het eind kan door afval professioneel/machinaal te laten scheiden.
In beginsel heb je gelijk, maar als je afvalstoffen rekening daardoor met een factor 3 of 4 toeneemt, heb je dan steeds deze mening?
sambalbaj schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:42:
Het is de keuze van de gemeente om voor die containers te kiezen, niet van de burger.
Waarom niet? Eerst werd het op een vaste dag opgehaald, moest je het ook "bewaren". Ja het is een keuze van de gemeente, niet van inwoners, maar wel in het belang van inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

sambalbaj schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:42:
[...]

Dat vind ik toch echt een te gemakkelijk antwoord. De volledige verantwoordelijkheid naar de gemeente afschuiven terwijl je als burger vaak niet eens van je hebt laten horen. Sommigen hebben niet eens gestemd maar vinden wel alles "de schuld van de gemeente".

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
[...]

Omdat ik het meeneem als ik ergens naartoe ga, dan is het niet de bedoeling dat ik weer eerst naar huis moet, die vieze zakken ergens kwijt moet. De bak soms wel dagen kapot is geweest en je dan elke dag kan proberen. Daarbij heb ik geen idee waar de volgende dichtstbijzijnde bak is en zoek ik het eerlijk gezegd ook niet om dat uit te zoeken. Liefste heb ik de kliko terug, dan maar een euro meer.

Daarbij kon je de zakken eerst in een afgesloten kliko bewaren en nu niet meer. Ziet er ook niet uit met allemaal vieze zakken voor je huis omdat de gemeente weer ergens geld wil besparen.

[ Voor 12% gewijzigd door chaoscontrol op 20-08-2019 14:48 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tsurany schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

Dat vind ik toch echt een te gemakkelijk antwoord. De volledige verantwoordelijkheid naar de gemeente afschuiven terwijl je als burger vaak niet eens van je hebt laten horen. Sommigen hebben niet eens gestemd maar vinden wel alles "de schuld van de gemeente".
Gestemd? In mijn gemeente (Den Helder) wist ik hier niks van, ik kreeg alleen de mededeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Dat vond ik ook weer een vrij makkelijk antwoord.
Op zich werkt het vaak al jaren prima en is er ook geen noodzaak voor verandering.

Hier ook, krijgen we enkel voor het restafval containers. De reden vanuit de politiek: 'is makkelijk en die zakken aan de straat staan zo lelijk'. Die zakken staan er enkel tussen de avond en 's-ochtends vroeg. Voor 8.30 is alles al opgehaald hier. Maar plastic zakken liggen nog steeds op straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

nst6ldr schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:47:
[...]

Gestemd? In mijn gemeente (Den Helder) wist ik hier niks van, ik kreeg alleen de mededeling.
En dat is precies het probleem, de gemiddelde burger wil geen enkele moeite doen om zich te verdiepen in zijn eigen omgeving maar verwacht wel dat de gemeente overal rekening mee houd en bewust elke keer iedereen om inspraak gaat vragen.

De vergaderingen in jouw gemeente zijn openbaar en online is zowel de agenda als de verslagen van vorige vergaderingen terug te vinden. Volgens mij wordt hij zelfs live uitgezonden?
https://gemeenteraad.denh...rgaderingen/Gemeenteraad/
sambalbaj schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:49:
Dat vond ik ook weer een vrij makkelijk antwoord.
Op zich werkt het vaak al jaren prima en is er ook geen noodzaak voor verandering.
Stijgende kosten en landelijke doelstellingen zijn genoeg aanleiding om toch over verandering na te denken. Als je wilt dat voor de burger niks veranderd moet je dus aan nascheiding doen en de kosten accepteren.
Hier ook, krijgen we enkel voor het restafval containers. De reden vanuit de politiek: 'is makkelijk en die zakken aan de straat staan zo lelijk'. Die zakken staan er enkel tussen de avond en 's-ochtends vroeg. Voor 8.30 is alles al opgehaald hier. Maar plastic zakken liggen nog steeds op straat.
Dan moet je dus van je recht op inspraak gebruik maken.

[ Voor 37% gewijzigd door Tsurany op 20-08-2019 14:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
nst6ldr schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:44:
[...]

Omdat je niet weet of de bak de volgende dag wél is geleegd.
Omdat je de zak(ken) meeneemt naar de container omdat daar thuis geen ruimte meer voor is.
Omdat niet iedereen even goed ter been is en de heenreis an sich al een onderneming is.
Omdat de zakken nog wel eens willen scheuren en dus gaan lekken, dat wil je niet in huis.
Omdat je de volgende dag op vakantie gaat of de gehele dag moet werken.
Omdat de gemeente haar probleem de mijne maakt en ik er niet veel voor voel om dan thuis maar vuilnis op te slaan.
Waar is je eigen verantwoordelijkheid voor je leefomgeving in deze?
Als je bak vol is: gemeente melden... bij meerdere meldingen gaan ze er misschien wel iets mee doen (vaker legen/nog een bak erbij)
Ruimte: Ruimte maken
Slecht ter been: lang niet iedereen is slecht ter been, sterker het merendeel van de mensen is dat niet.
Scheuren van zakken: Dus als de zak op straat scheurt is dat geen probleem maar bij je thuis wel
volgende dag vakantie: "buurman, wil je mijn zak weggooien", loop naar een andere bak of rij zelf naar de gemeente werf als je hem echt op dat moment kwijt moet.
gemeente probleem: beetje eenzijdig wel; volgens mij is het geen wij/zij maar is het een probleem van iedereen
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:46:
[...]
Daarbij kon je de zakken eerst in een afgesloten kliko bewaren en nu niet meer. Ziet er ook niet uit met allemaal vieze zakken voor je huis omdat de gemeente weer ergens geld wil besparen.
Het is geen besparing, afvalstoffenheffing wordt 1 op 1 omgeslagen naar inwoners.

[ Voor 12% gewijzigd door htca op 20-08-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:19

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

htca schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

In beginsel heb je gelijk, maar als je afvalstoffen rekening daardoor met een factor 3 of 4 toeneemt, heb je dan steeds deze mening?
Als goede afvalstoffenscheiding zinvol zou zijn, zou het niet 3 of 4 keer zo duur hoeven worden. Nu gebeurt het niet/slecht/verkeerd, die faalkosten heb je dan niet meer. Je hoeft niet x verschillende afvalwagens aan te schaffen en in bedrijf te houden. Door goede scheiding worden de afvalstromen waardevoller, zuiver GFT-afval is bijvoorbeeld meer waard dan GFT-afval waar bakstenen in zitten. Dus ja, het zal vast wat duurder worden, maar ook nuttiger, en dus ook duurzamer. Daar heb ik zeker wat voor over, zeker aangezien het dan ook makkelijker wordt voor mij. Geen 3 kliko's plus een berg PMD-zakken meer in mijn tuin, niet meer 4 vuilnisbakken in mijn keuken. Daar heb ik bij elkaar best 50% extra afvalstoffenheffing voor over.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Bart ® schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:53:
[...]

Als goede afvalstoffenscheiding zinvol zou zijn, zou het niet 3 of 4 keer zo duur hoeven worden. Nu gebeurt het niet/slecht/verkeerd, die faalkosten heb je dan niet meer. Je hoeft niet x verschillende afvalwagens aan te schaffen en in bedrijf te houden. Door goede scheiding worden de afvalstromen waardevoller, zuiver GFT-afval is bijvoorbeeld meer waard dan GFT-afval waar bakstenen in zitten. Dus ja, het zal vast wat duurder worden, maar ook nuttiger, en dus ook duurzamer. Daar heb ik zeker wat voor over, zeker aangezien het dan ook makkelijker wordt voor mij. Geen 3 kliko's plus een berg PMD-zakken meer in mijn tuin, niet meer 4 vuilnisbakken in mijn keuken. Daar heb ik bij elkaar best 50% extra afvalstoffenheffing voor over.
Jij misschien wel, maar helaas behoor je daarmee tot een minderheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Tsurany schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:50:
[...]

En dat is precies het probleem, de gemiddelde burger wil geen enkele moeite doen om zich te verdiepen in zijn eigen omgeving maar verwacht wel dat de gemeente overal rekening mee houd en bewust elke keer iedereen om inspraak gaat vragen.

De vergaderingen in jouw gemeente zijn openbaar en online is zowel de agenda als de verslagen van vorige vergaderingen terug te vinden. Volgens mij wordt hij zelfs live uitgezonden?
https://gemeenteraad.denh...rgaderingen/Gemeenteraad/
Onzin, want als men inspraak van de inwoners wilde, had ze deze stemronde/vergadering aangekondigd per brief. Ik heb alleen een brief van de beslissing gekregen. Dit komt op mij over als stilzwijgend vragen of er bezwaar is, en dan maximaal inzetten op eigen interpretatie dat iedereen dit zo heeft gewild.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
nst6ldr schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:58:
[...]

Onzin, want als men inspraak van de inwoners wilde, had ze deze stemronde/vergadering aangekondigd per brief. Ik heb alleen een brief van de beslissing gekregen. Dit komt op mij over als stilzwijgend vragen of er bezwaar is, en dan maximaal inzetten op eigen interpretatie dat iedereen dit zo heeft gewild.
Ik heb in mijn geval wel bezwaar gemaakt maar tenzij je met 100 man komt opdraven op het gemeentehuis sla je toch geen deuk in de mening van de raad met gemiddelde leeftijd 200+. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
recht van inspraak, lol.
Dat is er niet voor de burger maar enkel als beleidslegitimatie voor ambtenaren.

Helaas genoeg voorbeelden gezien hier. Alles met asielzoekers wordt heel panisch uitgebreid gestuurd met inspraak, maar voor de rest niet.

Maar ondertussen wel wekelijks tientallen plastic emmers bij het gft afval kieperen omdat die niet goed in de nieuwe beugel passen. Plastic bij het GFT, dat zal opschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

chaoscontrol schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:59:
[...]

Ik heb in mijn geval wel bezwaar gemaakt maar tenzij je met 100 man komt opdraven op het gemeentehuis sla je toch geen deuk in de mening van de raad met gemiddelde leeftijd 200+. :O
Verrassend. :+ Hoe heb jij het vernomen overigens?
htca schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:51:
[...]

Die dacht ik grotendeels uitbesteed te hebben in de vorm van belastingen, waaronder vuilnisheffing. Dat er dan een streven is om beter te scheiden is leuk en aardig, maar vraag eens na hoeveel de inwoner daar voor over heeft, misschien valt dat hoger uit dan gedacht. Beter nog, misschien komen inwoners zelf wel met een toepasselijk idee. Zij zijn tenslotte de ervaringsdeskundige voor wat betreft leefomgeving in jouw gemeente.
[...]

Als je bak vol is: gemeente melden... bij meerdere meldingen gaan ze er misschien wel iets mee doen (vaker legen/nog een bak erbij)
Joh, heb je dit zelf wel eens geprobeerd? We hebben al centrale glas en textile containers waarvan de deksels dik twee weken klem hebben gezeten omdat ze het zouden 'doorgeven'.
Kinderachtig antwoord. Als iemand gefrustreerd is omdat ze geld moet toeleggen voor selfservice dan is dit wel het laatste antwoord waar ze op zitten te wachten. Die ruimte hebben ze nu in de vorm van kliko's, grapjas.
[...]

Slecht ter been: lang niet iedereen is slecht ter been, sterker het merendeel van de mensen is dat niet.
Jammer voor de rest? Ik kan wel een aantal wijken noemen waar de gemiddelde leeftijd aan de hoge kant ligt, die mensen hebben maar pech of moeten een beroep op hun kleinkinderen doen? Voor iets wat ze zelf in eerste instantie uberhaubt niet willen?
[...]

Scheuren van zakken: Dus als de zak op straat scheurt is dat geen probleem maar bij je thuis wel
Jazeker, anders had ik die bijdrage wel opgespaard voor een container voor m'n eigen deur.
[...]

volgende dag vakantie: "buurman, wil je mijn zak weggooien", loop naar een andere bak of rij zelf naar de gemeente werf als je hem echt op dat moment kwijt moet.
"Zou ik graag willen, alleen zit dat ding wéér klem :+ "
[...]

gemeente probleem: beetje eenzijdig wel; volgens mij is het geen wij/zij maar is het een probleem van iedereen
Waarom ligt de beslissing dan alleen bij jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Nu online
nst6ldr schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:14:
[...]

Verrassend. :+ Hoe heb jij het vernomen overigens?
Wij hebben een dorpskrantje gerund door een particulier waar dit in stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
nst6ldr schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:14:
Die dacht ik grotendeels uitbesteed te hebben in de vorm van belastingen, waaronder vuilnisheffing. Dat er dan een streven is om beter te scheiden is leuk en aardig, maar vraag eens na hoeveel de inwoner daar voor over heeft, misschien valt dat hoger uit dan gedacht. Beter nog, misschien komen inwoners zelf wel met een toepasselijk idee. Zij zijn tenslotte de ervaringsdeskundige voor wat betreft leefomgeving in jouw gemeente.
Ik ben "het beste idee" nog niet tegengekomen en heb dat ook niet van bewoners gekregen. Daarom ook de wildgroei van oplossingen die worden voorgesteld.
Joh, heb je dit zelf wel eens geprobeerd? We hebben al centrale glas en textile containers waarvan de deksels dik twee weken klem hebben gezeten omdat ze het zouden 'doorgeven'.
Ja, geprobeerd en wij hebben een reactieve gemeente wat dat betreft. Niet alles gaat direct goed en er wordt ook geklaagd. Maar als je het meldt, wordt er actie ondernomen. Maar.... het begint wel met melden... Als je denkt de buurman meldt wel (en helaas denken veel mensen zo) dan blijft-ie geklemd zitten.
Kinderachtig antwoord. Als iemand gefrustreerd is omdat ze geld moet toeleggen voor selfservice dan is dit wel het laatste antwoord waar ze op zitten te wachten. Die ruimte hebben ze nu in de vorm van kliko's, grapjas.
Je hebt toch ook ruimte voor die kliko? Serieus, iemand die dat doet, maakt van zijn probleem een probleem van iedereen in zijn wijk
Jammer voor de rest? Ik kan wel een aantal wijken noemen waar de gemiddelde leeftijd aan de hoge kant ligt, die mensen hebben maar pech of moeten een beroep op hun kleinkinderen doen? Voor iets wat ze zelf in eerste instantie uberhaubt niet willen?
Als je een hond wilt slaan, vind je altijd wel een stok. Een vergrijzende populatie is niet een reden om niet te veranderen. Los van het feit dat iemand die slecht ter been is, naast afval ook andere problemen (waarschijnlijk wel grotere) zal ervaren dan een zakje afval per dag/week.
"Zou ik graag willen, alleen zit dat ding wéér klem :+ "
Hond-stok, als je je afval perse op een bepaald tijdstip kwijt wil, dan lukt je dat altijd op een legale manier. Het kost meer moeite, maar het kan wel.
Waarom ligt de beslissing dan alleen bij jullie?
Er is geen "jullie" in deze... De "jullie" die je bedoelt vertegenwoordigd je en behartigd je belangen. Afval en afvalscheiding is een maatschappelijk issue. Je leefomgeving is dat ook, je hebt daar meer invloed op dan je denkt.

Het irriteert me dat je vooral zoekt naar een valide reden waarom je een zak naast een volle container klakkeloos neer kunt kwakken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
htca schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

[...]

Waarom niet? Eerst werd het op een vaste dag opgehaald, moest je het ook "bewaren". Ja het is een keuze van de gemeente, niet van inwoners, maar wel in het belang van inwoners.
Even een voorbeeld:
http://www.rolcontainerhu...-liter-huisvuilcontainer/ 32 euro voor de inhoud van 4 kliko's, da's hier 2 maanden. Of doe het samen met drie buren en dan heb je 26x32/4=208 euro per jaar om tweewekelijks van je huishoudelijk afval af te komen. Er zijn gemeentes waar die kosten al veel hoger zijn.

Overigens zijn de kosten die het Rijk doorbelast aan de gemeente voor vuilverbranding per ton gewoon een stille belastingverhoging.

Verder is het stompzinnig dat wij buitenlands afval importeren voor verwerking, maar we wel onze eigen burgers door allerlei hoepels laten springen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Señor Sjon schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:39:
[...]

Even een voorbeeld:
http://www.rolcontainerhu...-liter-huisvuilcontainer/ 32 euro voor de inhoud van 4 kliko's, da's hier 2 maanden. Of doe het samen met drie buren en dan heb je 26x32/4=208 euro per jaar om tweewekelijks van je huishoudelijk afval af te komen. Er zijn gemeentes waar die kosten al veel hoger zijn.

Overigens zijn de kosten die het Rijk doorbelast aan de gemeente voor vuilverbranding per ton gewoon een stille belastingverhoging.

Overigens is het stompzinnig dat wij buitenlands afval importeren voor verwerking, maar we wel onze eigen burgers door allerlei hoepels laten springen.
Eens met je beschouwing, maar met die doorbelasting moet de gemeente het helaas wel doen... Ik kan je nog wel een aantal voorbeelden geven van doorgesluisd rijksbeleid waar de gemeentes de wrange vruchten van plukken.... (iets met decentralisaties)

De casus van een eigen container huren is een interessante invalshoek, had ik nog niet gezien. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

htca schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:33:
[...]

Ik ben "het beste idee" nog niet tegengekomen en heb dat ook niet van bewoners gekregen. Daarom ook de wildgroei van oplossingen die worden voorgesteld.
(en in de wind geslagen)
[...]

Ja, geprobeerd en wij hebben een reactieve gemeente wat dat betreft. Niet alles gaat direct goed en er wordt ook geklaagd. Maar als je het meldt, wordt er actie ondernomen. Maar.... het begint wel met melden... Als je denkt de buurman meldt wel (en helaas denken veel mensen zo) dan blijft-ie geklemd zitten.
tl;dr: je hebt gelijk, maar ik ga er voor het gemak van uit dat je niks meld en afwacht dat je buurman dat doet. Klasse.
[...]

Je hebt toch ook ruimte voor die kliko? Serieus, iemand die dat doet, maakt van zijn probleem een probleem van iedereen in zijn wijk
Jazeker, alleen heb ik niks meer aan die kliko.
[...]

Als je een hond wilt slaan, vind je altijd wel een stok. Een vergrijzende populatie is niet een reden om niet te veranderen. Los van het feit dat iemand die slecht ter been is, naast afval ook andere problemen (waarschijnlijk wel grotere) zal ervaren dan een zakje afval per dag/week.
Zwak :')

Dat 'zakje' gaat in ieder geval zeker niet bijdragen aan de andere problemen in de gemeente. Een reden om te veranderen moet voortgang zijn, dat is dit niet. Sowieso is men er niet uit of hier iets mee te winnen valt (onderaan de streep is deze methode mogelijk vervuilender), en de inwoner schiet er ook niks mee op. Waarom denk je dat we op pagina 33 zitten?
[...]

Hond-stok, als je je afval perse op een bepaald tijdstip kwijt wil, dan lukt je dat altijd op een legale manier. Het kost meer moeite, maar het kan wel.
Als dat geen criterium mag zijn om te klagen dan kan je ieder argument wel wegwuiven. Gigantische dooddoener.
[...]

Er is geen "jullie" in deze... De "jullie" die je bedoelt vertegenwoordigd je en behartigd je belangen. Afval en afvalscheiding is een maatschappelijk issue. Je leefomgeving is dat ook, je hebt daar meer invloed op dan je denkt.

Het irriteert me dat je vooral zoekt naar een valide reden waarom je een zak naast een volle container klakkeloos neer kunt kwakken.
Die 'jullie' is de gemeente die eenzijdig besluit dat we omslachtig met ons afval om moeten gaan om een doel te bereiken waarvan blijkbaar niet eens duidelijk is of dit wel gaat bijdragen.
[...]

Even een voorbeeld:
Hier was ik ook al naar aan het kijken, ik ga dit met mijn buren in ieder geval overleggen. Het is alleen jammer dat ik dan waarschijnlijk alsnog de heffing moet betalen over die ondingen 4 straten verderop.

Al met al is dit goede marktwerking, al zouden ze na invoering van die centrale containers maar één keer een flyer in de bus gooien, dan voorzie ik dat ze goede zaken gaan doen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-06 16:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@htca Jij beredeneert echt omgekeerd vind ik!
De leefomgeving is niet mijn verantwoordelijkheid. Je zult me wel rechts vinden of a-sociaal las ik in een eerdere post, maar ik zie dat toch echt als de verantwoordelijkheid van "de overheid" (even groot genomen) waar ik ook belasting voor betaal. Besides, wij hebben een pasjes-systeem - de gemeente zou met wat data-analyse heel ver kunnen komen ;).

Dit neemt niet de verantwoordelijkheid voor eenieder weg waarin je met goed fatsoen moet handelen en binnen de redelijkheid van de wet / regelgeving.
Ruimte: Ruimte maken
Ik ga dat niet doen, afval stinkt en wil ik niet in mijn huis. "Je" zorgt als gemeente maar dat alles werkt en dat ik mijn afvalzakken redelijkerwijs kwijt kan. Bij ons in de gemeente heb je misschien wel 1000 bakken, maar ik mag dmv pasjessysteem maar gebruik maken van een een of twee van deze.
Klopt, maar meerendeel is wel lui.
Eens, als een zak scheurt ruim je dat op. Alleen de gemeentewerf is toch echt dicht hoor als ik in de gelegenheid ben ;)
Ehh, is de operationalisatie van de problemen van iedereen niet de publieke sector? En bij ons in de gemeente is er een afval inzamelaar, dus lijkt me wel degelijk hun probleem.
Het is geen besparing, afvalstoffenheffing wordt 1 op 1 omgeslagen naar inwoners.
Dat is prima, maar het is wel wrang dat mijn gemeente 2x duurder is dan die van mijn vriendin haar ouders

[ Voor 7% gewijzigd door N1ckk op 20-08-2019 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
@htca ]Het irriteert me dat je vooral zoekt naar een valide reden waarom je een zak naast een volle container klakkeloos neer kunt kwakken.
Omdat men nu die zak in een kliko gooit en dat die om de week braaf geleegd wordt. Geen rommel in het straatbeeld, geen dumpingen, geen ongedierte, dus win-win. Van daaruit wil men naar slepen met je afval of afval die met de auto naar een container gebracht wordt. Dat soort micro-management van de bevolking moet je niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Je kunt een heleboel vinden van de strategie en aanpak van sommige gemeenten, maar het is nooit een valide reden om je afval maar gewoon op straat te gooien. Dan ben je gewoon nogal asociaal bezig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:51:
Je kunt een heleboel vinden van de strategie en aanpak van sommige gemeenten, maar het is nooit een valide reden om je afval maar gewoon op straat te gooien. Dan ben je gewoon nogal asociaal bezig.
I’ll rest my case...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Uiteraard.
Maar er zit nog al een verschil tussen het lukraak op straat gooien en afgesloten in een zak naast de daarvoor bestemde ophaalplaats zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat verschil is niet zo groot. Of je hem nu in de buurt van een container zet of bij een boom, je flikkert de zak netto gewoon op straat en iemand anders mag het voor je opruimen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07 14:04
[...]

Even een voorbeeld:

. . .
Ook al zorg je zelf voor de afvoer van het afval, je blijft toch ook nog de vaste afvalstoffenheffing van de gemeente betalen, althans in NL. Bedrijven hebben wel die mogelijkheid.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

op straat gooien <—-> naast een niet functionerende container plaatsen

Kolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:15
N1ckk schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:19:
[...]

op straat gooien <—-> naast een niet functionerende container plaatsen

Kolder.
Hier in de straat is dat het verschil tussen de meeuwen en kauwen slopen ze vs. de ratten slopen ze

Nou dag he

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Anatidae schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:32:
[...]

Hier in de straat is dat het verschil tussen de meeuwen en kauwen slopen ze vs. de ratten slopen ze
Hier ook geen verschil, sterker vaak slopen de kauwen en meeuwen eerst waarna ratten en muizen er met de restjes vandoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Maargoed, de echte discussie hierachter voert Jaap Stronks erg goed met zijn petitie / actie tegen de Gemeente Rotterdam, zie:

https://vuilnisbelt010.nl/

https://www.ad.nl/rotterd...troep-op-straat~a2ea86cd/

Moest wel lachen dat toen Hart van Nederand langskwam om te filmen dat de gemeente prompt alle bakken in de wijk van Jaap extra gingen legen de avond ervoor. Nadeel was dat het niet de mensen van de eigen wijk waren (🙈), dus ze waren er precies 2 vergeten die gefilmd zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door N1ckk op 21-08-2019 08:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mooi om te zien dat je op beide links gewoon grofvuil op de stapel zit liggen. Maar dat komt natuurlijk ook doordat de container vol is, niet omdat één of andere asociaal geen zit had om het op de juiste wijze af te (laten) voeren. Mensen zijn toch zo onwijs goed in hun eigen gedrag recht lullen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Hoe vaak denk je dat iemand onverrichter zaken naar de container loopt voordat ie het zat is en een 'naastplaatsing' doet? Je kan het wel afkeuren vanachter een toetsenbord, maar als men consequent ernaast grijpt, dan raak je heel snel je draagvlak kwijt.
htca schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 22:57:
[...]

Hier ook geen verschil, sterker vaak slopen de kauwen en meeuwen eerst waarna ratten en muizen er met de restjes vandoor gaan.
Dus, welk probleem los je op met die dingen? Alleen de opgelegde, verzonnen norm uit het VANG beleid. Dat in de praktijk niet alles in zo'n norm te vangen is, is blijkbaar irrelevant. Dat komt wel redelijk overeen met het theoretische vs het praktische tussen overheid en burger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:41:
Hoe vaak denk je dat iemand onverrichter zaken naar de container loopt voordat ie het zat is en een 'naastplaatsing' doet? Je kan het wel afkeuren vanachter een toetsenbord, maar als men consequent ernaast grijpt, dan raak je heel snel je draagvlak kwijt.
Dat hangt van je principes en fatsoen af, bij sommigen zal dat heel snel zijn, bij anderen nooit.
Het is echter nog steeds geen reden om er grofvuil bij te gaan zetten en afval onverpakt op straat te gooien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:00:
[...]

Dat hangt van je principes en fatsoen af.
Dat heeft echt helemaal niets met principes of fatsoen te maken.

Vanuit de gemeente worden burgers opgezadeld met een systeem waarvan iedere burger weet dat het niet werkt. En alleen maar omdat er een ambtenaar is die zijn stempel op de gemeente wil drukken als prestige object.

En als je de burgers hun kliko ontneemt om thuis hun afval op te slaan moet je als gemeente zorgen dat het systeem altijd werkt. Geen uitzonderingen. Dát is de verplichting die de gemeente zichzelf heeft opgelegd met een nieuw systeem.

En als de gemeente dit niet doet moet de burger nog steeds zijn afval kwijt. En thuis heeft hij daar niet meer de mogelijkheid toe. En je mag van de burger niet verwachten dat ze de stinkende zak meuk maar in de gang laten staan tot de gemeente eindelijk zijn werk weer een keer doet.

Dus ja, de afgesloten zak bij de centrale container neerzetten is dan een keurige manier om van je afval af te komen binnen de methodes waar de gemeente je mee opzadelt.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
mystic schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:36:
Dat heeft echt helemaal niets met principes of fatsoen te maken.

Vanuit de gemeente worden burgers opgezadeld met een systeem waarvan iedere burger weet dat het niet werkt. En alleen maar omdat er een ambtenaar is die zijn stempel op de gemeente wil drukken als prestige object.

En als je de burgers hun kliko ontneemt om thuis hun afval op te slaan moet je als gemeente zorgen dat het systeem altijd werkt. Geen uitzonderingen. Dát is de verplichting die de gemeente zichzelf heeft opgelegd met een nieuw systeem.
Helemaal mee eens.
En als de gemeente dit niet doet moet de burger nog steeds zijn afval kwijt. En thuis heeft hij daar niet meer de mogelijkheid toe. En je mag van de burger niet verwachten dat ze de stinkende zak meuk maar in de gang laten staan tot de gemeente eindelijk zijn werk weer een keer doet.
Absoluut oneens.
Dus ja, de afgesloten zak bij de centrale container neerzetten is dan een keurige manier om van je afval af te komen binnen de methodes waar de gemeente je mee opzadelt.
Kijk nog eens naar de foto's hoe het achtergelaten wordt? Dat heeft alles met fatsoen te maken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:41:

[...]

Dus, welk probleem los je op met die dingen? Alleen de opgelegde, verzonnen norm uit het VANG beleid. Dat in de praktijk niet alles in zo'n norm te vangen is, is blijkbaar irrelevant. Dat komt wel redelijk overeen met het theoretische vs het praktische tussen overheid en burger.
Ik keur het niet alleen af van achter mijn toetsenbord... Als iedereen gaat doen wat hemzelf goeddunkt, wordt het een grote bende en dat beperkt zich niet tot afval alleen. Dan vindt altijd iedereen wel enige reden om zich niet aan de regels te houden. Ik kan allerlei parallellen trekken, maar daar gaat het niet om nu. Het ongeoorloofd naast een afvalbak plaatsen van afval, mag wat mij keihard gehandhaafd worden.

De discussie leidt af van de kern; wat is de beste manier om afval in te zamelen/te verwerken, blijkbaar zijn de opties (grof vuil, glas en chemisch even buiten beschouwing gelaten):
DIFTAR
Dit stuit op veel weerstand, maar gaat wel uit van het principe de vervuiler betaalt. Risico is dat, als de buurgemeente het invoert en jouw gemeente niet, je afval toerisme creëert. Afval kan ook op plaatsen terecht komen waar je dat niet wilt omdat mensen niet willen betalen (illegale dumping)
Omgekeerd ophalen
PMD/OPK/GFT (gemiddeld 90% van ons afval, gemiddeld, individueel kan dat wel verschillen natuurlijk) ophalen aan huis en rest wegbrengen naar een punt in de wijk (grof vuil wordt opgehaald op afspraak of kan worden gebracht, evenals chemisch afval) uit het oogpunt van "luiheid" is dit wellicht de beste optie. Door te scheiden heb je meer gemak; je hoeft nog maar voor een klein deel van je afval je huis uit en de rest wordt opgehaald. Vereist wel dat mensen op de juiste manier scheiden en vraagt voorlichting.
Scheiden op kleine schaal
Rest/GFT/OPK ophalen PMD wegbrengen naar een plek in de wijk. Gevaar hiervan is dat mensen alles maar in de Restbak gooien. Gemak dient de mens en maakt dat de scheidingsambitie niet (gemakkelijk) gehaald wordt.
Nascheiding
Alles ophalen aan huis en in de centrale laten scheiden. De overheid/vuilophaler zoekt het (letterlijk) maar uit.

Aanvullend kan nog worden gedacht aan een statiegeld systeem, maar dat laat ik hier even buiten beschouwing (is landelijk regelmatig een discussiepunt).

In de gemeente waar ik woon is de derde optie aan de orde en wordt nagedacht over de andere opties omdat het scheidingspercentage bedroevend laag is. Gemeentes met relatief veel gestapelde bouw hebben nog meer moeite dan andere gemeente om het scheidingspercentage omhoog te brengen.

Alles heeft een prijskaartje, switchen van systeem kost altijd geld en je wilt dat eigenlijk maar een keer hoeven doen. Niets doen of behouden zoals het is, maakt dat de scheidingsambitie het niet haalt. Je kunt vinden dat die scheidingsambitie belachelijk is, maar dat is landelijk beleid dat alleen veranderd als anderen in Den Haag aan touwtjes trekken. In dat kader, de volgende verkiezingen zijn pas over een poosje en dan is nog maar de vraag of deze ambitie wordt losgelaten. Ik ben er geen voorstander van om het beleid te veranderen.

Als laatste, kosten voor afvalstoffen moeten kostendekkend zijn. Het kan in de ene gemeente wat meer en in de andere wat minder kosten. Dat zit in contracten met ophalers/verwerkens, hoelang deze lopen, scheidingspercentage en kosten per eenheid. Deze varieren in tijd. De riool- en afvalstoffenheffing (beiden kostendekkend) in Nederland is gemiddeld 207 euro per inwoner en varieert zo tussen 150 en 300 euro ongeveer. Omdat in de rioolwereld soms grote investeringsgolven zitten, kunnen daar behoorlijke fluctuaties in zitten. (bron)

Een ideaal systeem is er niet, uitgaand van gemak zou nascheiding de beste optie zijn, maar afval verwerking wordt daarmee duurder. Voor een groot deel van inwoners is dat wel een punt. Vanuit gemak en kosten is omgekeerd ophalen wel interessant; door te scheiden wordt je beloont met gemak. DIFTAR is duur om in te voeren en is niet feilloos... geeft daarnaast problemen met afvaltoerisme. My 2cents....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Rioolrecht is weer los van de afvalscheidingstarieven.

Maar ik ken de systemen.
Diftar:
Zorgt ook voor dumpingen. Bij mini-containers krijg je dat zwaar afval 'opeens' in jouw bak kan komen. In de regel niet goedkoper als je 1-op-1 vergelijkt met het voorgaande systeem. Voorbeelden uit o.a. Nijmegen laat zien dat tarieven jaar-op-jaar kunnen stijgen als mensen iets teveel hun best doen en de contracten met de verwerker niet gehaald worden.

Omgekeerd ophalen:
Hebben we hier al besproken. Noem het gewoon zelf wegbrengen, want er is weinig ophalen aan voor je overige afvalstromen. Het wordt vaker omgekeerd inzamelen genoemd. Wat vaak opvalt is dat er heel erg vaak verkleinwoorden worden gebruikt om je restafval aan te duiden. Dat éne, kleine zakje restafval hoef je maar een klein stukje voor te lopen hoor ik weleens langskomen. Aperte onzin, zeker met een opgroeiend gezin. Het kost gewoon veel meer moeite als je met een volle Komozak een paar honderd meter mag wandelen.

Scheiden op kleine schaal:
Dat systeem hebben we hier, maar men wil betere resultaten op de PMD's, hoewel nascheiding daar nu beter in is geworden dan zelf mensen plastic laten sorteren. Er waren al berichten dat PMD in een zwarte vuilniszak sowieso al de oven in gaat als zijnde laagste categorie plastic.

Nascheiding
Het makkelijkste voor iedereen. Ik snap wel dat nat/droog hier een probleem is.

Het best is imo een systeem met OPK, GFT en restbakken. PMD kan uit de restbank gehaald worden bij de verwerker, OPK heeft geen last van het natte GFT door de gescheiden stromen. Zo blijft de hinder voor de burger beperkt, heb je geen naastplaatsingen en nauwelijks zwerfafval. Maar ja, dat is te logisch. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:01:
Omgekeerd ophalen:
Hebben we hier al besproken. Noem het gewoon zelf wegbrengen, want er is weinig ophalen aan voor je overige afvalstromen. Het wordt vaker omgekeerd inzamelen genoemd. Wat vaak opvalt is dat er heel erg vaak verkleinwoorden worden gebruikt om je restafval aan te duiden. Dat éne, kleine zakje restafval hoef je maar een klein stukje voor te lopen hoor ik weleens langskomen. Aperte onzin, zeker met een opgroeiend gezin. Het kost gewoon veel meer moeite als je met een volle Komozak een paar honderd meter mag wandelen.
Dat is gewoon niet waar. Het omgekeerd slaat op het feit dat plastic en restafval van plaats wisselen. Voor mensen die al aan plastic scheiden deden is het zelfs minder wegbrengen dan voorheen, dus gewoon een positieve methode.

Het punt is dat heel veel mensen nog niet aan plastic scheiden deden en nu dus wel meer werk hebben dan voorheen. In die zin vermoed ik dat het deels een trucje is om mensen aan het plastic scheiden te krijgen.

En dan heb je inderdaad ook nog gezinnen met grote hoeveelheden luiers of kattenbakvulling, die hebben er ook meer werk aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Ja, het wegbrengen dus. Je scheidt een extra afvalstroom en rest moet je maar aan de straat kwijt zien te raken. Dat systeem was hier bijna ingevoerd. Toen kwam de vierde container oplossing en daar is inmiddels ook een granaat naar gegooid zodat mogelijk het huidige systeem gehandhaafd blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:11:
Ja, het wegbrengen dus. Je scheidt een extra afvalstroom en rest moet je maar aan de straat kwijt zien te raken. Dat systeem was hier bijna ingevoerd. Toen kwam de vierde container oplossing en daar is inmiddels ook een granaat naar gegooid zodat mogelijk het huidige systeem gehandhaafd blijft.
De scheiding voor die afvalstroom was er al, alleen hadden heel veel burgers gewoon geen zin om daar moeite voor te doen. Met omgekeerd inzamelen worden mensen geforceerd om wel te scheiden en daar kunnen velen niet tegen.

Het principe vind ik dan ook best slim gevonden. Hoe beter je aan scheiden doet hoe minder je hoeft weg te brengen. Want hoe ga je anders mensen aan het scheiden krijgen? (discussie over of het daadwerkelijk beter is daar gelaten)
Het mag in ieder geval niets kosten. Men wil liefst ook geen moeite doen. Extra kliko's zijn voor velen ook geen optie en sowieso is alle verandering slecht.
Ik zie hierin eigenlijk geen uitweg tenzij de mentaliteit verandert.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:01:
.

Het best is imo een systeem met OPK, GFT en restbakken. PMD kan uit de restbank gehaald worden bij de verwerker, OPK heeft geen last van het natte GFT door de gescheiden stromen. Zo blijft de hinder voor de burger beperkt, heb je geen naastplaatsingen en nauwelijks zwerfafval. Maar ja, dat is te logisch. :P
Was het maar zo'n feest.... want met wat je stelt; dan zouden wij het ideale systeem hebben.... We halen het beoogde scheidingspercentage bij lange na niet. Bij flats: GFT bakken leeg, lagere opbrengst OPK en restbakken overvol en naastplaatsingen (in combinatie met voedsel over de balkonrand gooien funest in het kader van de ongedierte populatie). Hoewel ik me besef dat willekeurig ander systeem dit ook heeft behalve nascheiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat ik wel interessant zou vinden is een objectief beeld van hoe het verwerken van de stromen nu echt in z'n werk gaat en hoe efficiënt het is. Er zwerven namelijk heel veel indianenverhalen rond die iedereen gelooft zolang het in z'n straatje past, maar ik ben wel benieuwd hoe het nu echt zit.
Ben alleen bang dat het ook nog per gemeente heel erg verschilt en dat een oplossing die voor iedereen werkt wellicht gewoon niet bestaat.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:56
Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:47:
Dat verschil is niet zo groot. Of je hem nu in de buurt van een container zet of bij een boom, je flikkert de zak netto gewoon op straat en iemand anders mag het voor je opruimen.
Het verschil is dusdanig groot dat afvalzakken voor 99,9% bij ondergrondse containers worden neergegooid en niet op een willekeurig plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
htca schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:22:
[...]

Was het maar zo'n feest.... want met wat je stelt; dan zouden wij het ideale systeem hebben.... We halen het beoogde scheidingspercentage bij lange na niet. Bij flats: GFT bakken leeg, lagere opbrengst OPK en restbakken overvol en naastplaatsingen (in combinatie met voedsel over de balkonrand gooien funest in het kader van de ongedierte populatie). Hoewel ik me besef dat willekeurig ander systeem dit ook heeft behalve nascheiding.
Dat zijn flats... Dat is al heel wat anders dan een woonwijk met voornamelijk eengezinswoningen. En als je eten over de rand van het balkon gooit heb je gewoon een tokkieflat in je gemeente. Die moet je uit je statistiek halen, anders verpesten ze het voor de rest. :+

@Gonadan
https://www.ad.nl/rotterd...j-het-restafval~ae4ae118/
De voordelen van nascheiding, die alleen geldt voor pmd en niet voor oud papier, gft, glas en textiel, zijn Frieslandvolgens de BAR-gemeenten groot. Inwoners hoeven geen speciale zakken of containers meer te vullen, het vergroot het gemak voor de inwoners én machines scheiden het pmd veel beter dan inwoners dat doen en het zou ook voordeliger zijn. In zakken en containers voor pmd komt vaak ook afval terecht dat daarin niet thuishoort, zoals piepschuim en chipszakken.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 21-08-2019 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:27:
Wat ik wel interessant zou vinden is een objectief beeld van hoe het verwerken van de stromen nu echt in z'n werk gaat en hoe efficiënt het is. Er zwerven namelijk heel veel indianenverhalen rond die iedereen gelooft zolang het in z'n straatje past, maar ik ben wel benieuwd hoe het nu echt zit.
Ben alleen bang dat het ook nog per gemeente heel erg verschilt en dat een oplossing die voor iedereen werkt wellicht gewoon niet bestaat.
Hoe effectief welke scheidingsmethode nu is, voor of nascheiding, draagvlak, kosten, dat zal allemaal per gemeente verschillen. Er zijn wel gemene delers, maar de optimale oplossing is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:49:
[...]

Dat zijn flats... Dat is al heel wat anders dan een woonwijk met voornamelijk eengezinswoningen. En als je eten over de rand van het balkon gooit heb je gewoon een tokkieflat in je gemeente. Die moet je uit je statistiek halen, anders verpesten ze het voor de rest. :+
Helaas werkt de scheidingsstatistiek niet zo :+ ... Helaas moet je beleid maken voor de hele gemeente. Ze uit de statistiek halen helpt niet om het scheidingspercentage op te krikken. Andersom, de kosten worden ook gewoon verdeeld over alle huishoudens.
Of zou je willen differentiëren? Als je in een flat woont betaal je meer afvalstoffenheffing als je alles in een bak mag gooien of over de balkonrand?
Uit je link:
Ook steeds meer andere gemeenten overwegen namelijk nascheiding, terwijl het aantal bedrijven dat dit aanbiedt klein is. ,,Voor de marktpartijen geldt dat wie het eerst komt, het eerst maalt'', aldus het Ridderkerkse college van burgemeester en wethouders.
Iets met marktwerking, drijft de prijs van nascheiding omhoog; gemak heeft een prijs :)

[ Voor 19% gewijzigd door htca op 21-08-2019 10:57 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Probleem is gewoon dat het wel je statistiek beïnvloed. Je kan bijkans op postcode niveau zien wat er gebeurt, wat de vuilwagens rijden dagelijks een standaard route in een deel van de stad. Dus je kan per ophaaldag zien hoe de score is als je dat laat analyseren. Zo kan je nauwkeuriger kijken waar het wel en waar het niet goed gaat. Beter dan voor miljoenen het hele afvalsysteem overhoop halen.

Ik snap die ondergrondse dingen wel bij flats, namelijk een hoge dichtheid per container. Maar in wijken met rij- 2/1kap en vrijstaande woningen? Daar ontgaat mij de logica volledig.

Wil je voortaan trouwens je laatste bericht aanpassen en niet dubbelposten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:00:
[...]

Dat hangt van je principes en fatsoen af, bij sommigen zal dat heel snel zijn, bij anderen nooit.
Het is echter nog steeds geen reden om er grofvuil bij te gaan zetten en afval onverpakt op straat te gooien.
Ik vind dat je gelijk hebt wat betreft fatsoen, maar de plank misslaat wat betreft de echte wereld ;). Als jij naar een kapper gaat om 09u en er staat dat die open moet zijn - sterker nog je hebt een afspraak met deze club en de kapper is er niet. Dan zul je misschien wachten tot hij komt uit fatsoen. Kom je echter voor de 4e keer en het is weer raak, dan loop je waarschijnlijk weg ondanks je afspraak. Is dat fatsoen? Nee, vanuit de kapper zeker niet - je had immers wederom kunnen wachten. Voor de andere kant is het in dit voorbeeld denk ik redelijk te begrijpen, je blijft niet bezig en wilt waarvoor je komt. De gemeente is de kapper in dit voorbeeld.

Dus is het fatsoenlijk om weg te lopen bij een afspraak? Nee. Is het begrijpelijk / reeel te verwacthen na een aantal keer dat je zoiets doet? Ja. Ergste is nog met afval dat je niet de keuze hebt om het anders op te lossen, waar de gemeente het mandaat hiervoor volledig heeft opgenomen (dit hoeft overigens niet iets negatiefs te zijn).

—-

Overigens wat betreft kosten, die lopen verder uiteen dan jij schetst @htca. Gemiddelden zijn in dit verhaal een beetje moeilijk, omdat grote steden grote gedeelten hiervan bepalen. Maar als je kijkt naar mijn gemeente met 334€ En die van mijn ouders (vergelijkbare gemeente in bevolkingssamenstelling, grootte en locatie - sterker nog: zelfde inzamelaar) met 215€ helpt dat niet voor mij met begrip

https://geoservices.rijks...iewer=Afvalstoffenheffing

[ Voor 20% gewijzigd door N1ckk op 21-08-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee, dan zou ik hem er op aan spreken en als het niet verbetert gewoon geen nieuwe afspraak meer maken. Net zoals ik gewoon m'n overtollige zakken gewoon even naar de werf zou brengen voordat ik naar m'n werk ga.

Nu snap ik best wat je bedoelt hoor. In extreme gevallen waar het week in week uit ellende is en de gemeente gewoon weigert er wat aan te doen snap ik dat je als buurt een statement wilt gaan maken. Al zou ik de zakken dan eerder naar de tuin van de wethouder brengen, dan komt je statement beter over. Al is dat ook niet fatsoenlijk. :P

Het punt is echter dat die extreme gevallen zeldzaam zijn maar over het algemeen wel als argument gebruikt worden. Terwijl een incidentele volle container voor heel veel mensen ook al genoeg reden is om gewoon de zak op straat te zetten.
Bij ons is het aantal keren dat ik de afgelopen jaren voor een volle container heb gestaan op één hand te tellen. En toch heb je van die horken die bij de eerste poging meteen denken: "Niet mijn probleem, zet hem er wel naast." Daar kan ik echt 0,0 begrip voor opbrengen.
Die ken ik inderdaad. Maar dan heb je het dus over een gemeente waar het één en al ellende is qua scheiden en ophalen. Daar zal nascheiden al snel beter werken, maar voor gemeenten waar men het zelf al beter doet vraag ik het mij af.

[ Voor 17% gewijzigd door Gonadan op 21-08-2019 11:43 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Ze hebben dezelfde targets qua scheiding. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Als de ondergrondse container vol zit breng je hier niet "even" je zakken naar de werf. Dat is 10km verderop in een naastgelegen dorp. Met de auto ben je er al zeker een half uur mee kwijt. Als je geen auto hebt dan ben je zeker een uur aan het fietsen. En daarnaast moet je je nog tijdens gezette tijden (tijdens werktijd: 12.30 uur tot 16.00) daar melden. Dus met een beetje pech kost die volle container je ook nog een paar vrije uurtjes van werk.

[ Voor 28% gewijzigd door LordSinclair op 21-08-2019 12:03 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:58:

Ik snap die ondergrondse dingen wel bij flats, namelijk een hoge dichtheid per container. Maar in wijken met rij- 2/1kap en vrijstaande woningen? Daar ontgaat mij de logica volledig.
De frequentie van legen is voor flats vele malen hoger. In mijn straat worden de containers bij huizen elke 2 weken geleegd en de containers bij de flats meermaals per week. Overigens doet de gemeente hier aan statistiek, dus sommige containers worden vaker geleegd dan anderen (sneller vol). Dat helpt overigens naastplaatsen tegen te gaan, maar 100% tegengaan zal niet gaan (net als dat 100% scheiding een illusie is).
[mbr]Wil je voortaan trouwens je laatste bericht aanpassen en niet dubbelposten? :)[/]
Sorry... point taken..
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:49:
Klopt, maar toch kunnen er redenen zijn om uit elkaar te lopen qua tarief (al eerder aangegeven).

[ Voor 21% gewijzigd door htca op 21-08-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:11:
Mooi om te zien dat je op beide links gewoon grofvuil op de stapel zit liggen. Maar dat komt natuurlijk ook doordat de container vol is, niet omdat één of andere asociaal geen zit had om het op de juiste wijze af te (laten) voeren. Mensen zijn toch zo onwijs goed in hun eigen gedrag recht lullen. :D
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:40:
Het punt is echter dat die extreme gevallen zeldzaam zijn maar over het algemeen wel als argument gebruikt worden. Terwijl een incidentele volle container voor heel veel mensen ook al genoeg reden is om gewoon de zak op straat te zetten.
Iemand met een respectabele reputatie begint een actie / petitie, maar daar reageer je niet meer op dan mensen zijn asociaal. Dit terwijl het punt heel valide is van Jaap: week in, week uit geen goede dienstverlening. Daarom ook het voorbeeld met de kapper, je test het geduld en op een gegeven moment is dat op.
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:40:

Al zou ik de zakken dan eerder naar de tuin van de wethouder brengen, dan komt je statement beter over. Al is dat ook niet fatsoenlijk. :P
Zelf zou je dit doen i.p.v. wat Jaap doet met zijn Vuilnisbelt010. Maarja ach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:49:
Precies, dus als men in Rotterdam nogal weinig aan scheiden doet is nascheiden wellicht goedkoper. Maar als men in Koog aan de Greppel thuis al wel aardig z'n best doet heeft het daar wellicht veel minder zin en kan je beter gescheiden inzamelen.
N1ckk schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:05:
Iemand met een respectabele reputatie begint een actie / petitie, maar daar reageer je niet meer op dan mensen zijn asociaal. Dit terwijl het punt heel valide is van Jaap: week in, week uit geen goede dienstverlening. Daarom ook het voorbeeld met de kapper, je test het geduld en op een gegeven moment is dat op.

[...]

Zelf zou je dit doen i.p.v. wat Jaap doet met zijn Vuilnisbelt010. Maarja ach
Als je goed leest zal je zien dat ik val over het grofvuil op die stapel, niet over de petitie. Maar ach. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ik las dat ook, maar aangezien je super selectief reageert dacht ik dat kan ik ook! ;) Denk dat niemand in deze discussie ooit heeft bedoeld of gezegd / gesteld dat hij / zij zijn zakken simpelweg op straat gooit, maar jij blijft dat maar roepen dat je dat niet fatsoenlijk... enfin - je snapt me wel.

[ Voor 3% gewijzigd door N1ckk op 21-08-2019 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Beiden hebben 75% in 2020 als doel.

Als Polderburen met zo'n aanpassing van 70 naar 75% voldoe je eraan, ook al zouden ze veel scheiden.
Ga je met RandomGroteStad van 30 naar 75% op zo'n manier, dan voldoe je ook. Alleen zonder veel sores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat bedoel je precies te zeggen Sjon? Ik ben je een beetje kwijt. :P

@N1ckk in principe was één keer m'n mening geven genoeg geweest, maar men blijft me er op aanvallen dus verdedig ik me. ;)
Overigens wijst de praktijk uit dat er zeker mensen in de discussie zitten die wél gewoon de zak ernaast zetten als de container vol is. Of het nu een wekelijkse ramp is of incidenteel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Dat je met allerlei klantonvriendelijke methodes op bv 70% komt, maar dan voldoe je nog steeds niet aan de doelstelling. Binair gezien is dat hetzelfde resultaat als de stad. Nascheiding werkt imo (met apart OPK en GFT) veel beter dan bronscheiding. Dan hoef je ook niet elke burger na te laten denken of een chipszak wel/niet PMD is. En soms zit er tussen gemeentes verschil tussen wat wel/niet bij PMD hoort. Daar is geen wijs uit te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:36:
Dat je met allerlei klantonvriendelijke methodes op bv 70% komt, maar dan voldoe je nog steeds niet aan de doelstelling. Binair gezien is dat hetzelfde resultaat als de stad. Nascheiding werkt imo (met apart OPK en GFT) veel beter dan bronscheiding.
Toch ben ik nog steeds benieuwd naar een objectief oordeel over deze stelling. Het enige voorbeeld is nu dat artikel waar de voorscheiding blijkbaar zo abominabel slecht is dat je wel moet nascheiden om het knap te krijgen.
Dan hoef je ook niet elke burger na te laten denken of een chipszak wel/niet PMD is. En soms zit er tussen gemeentes verschil tussen wat wel/niet bij PMD hoort. Daar is geen wijs uit te worden.
Het is echt geen hogere wiskunde om te weten wat bij welke stroom hoort, daar is voldoende informatie over en voorlichting van.
Het punt is echter dat het bij de meeste mensen geen interesse heeft. Als ik alleen al om me heen kijk hebben de meesten gewoon niet eens de moeite genomen om het foldertje door te nemen en doen maar wat op gevoel.
Het is simpelweg totale desinteresse en dit is een mentaliteitsverandering die waarschijnlijk een generatie gaat kosten als je hem echt wilt doorvoeren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:47:

Het punt is echter dat het bij de meeste mensen geen interesse heeft. Als ik alleen al om me heen kijk hebben de meesten gewoon niet eens de moeite genomen om het foldertje door te nemen en doen maar wat op gevoel.
Het is simpelweg totale desinteresse en dit is een mentaliteitsverandering die waarschijnlijk een generatie gaat kosten als je hem echt wilt doorvoeren.
Jep.... Ik ken mensen die hun plastic zakje van de frietboer bij het GFT doen... "Het zijn toch etensresten die er inzitten" 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:30:
@N1ckk in principe was één keer m'n mening geven genoeg geweest, maar men blijft me er op aanvallen dus verdedig ik me. ;)
Overigens wijst de praktijk uit dat er zeker mensen in de discussie zitten die wél gewoon de zak ernaast zetten als de container vol is. Of het nu een wekelijkse ramp is of incidenteel.
Dat komt omdat je heel selectief je woorden kiest in je reacties, nu ook weer met “wijst de praktijk uit”. Een zak naast een bak zetten omdat die het niet doet / vol zit is in ogen van velen hier iets anders dan op straat gooien. Jij mag dat anders vinden, maar dat is hier de discussie. De vraag van hoeveel geduld iemand heeft / zou moeten hebben is een andere - m.i. Interessantere discussie, maar dat gooi jij direct op fatsoen en dat jij uberhaupt NOOIT een zak naast een bak zou zetten. Ook de Vuilnisbelt010 petitie marginaliseerde je direct op dezelfde manier. Dan is het logisch dat mensen op je reageren - aanvallen is trouwens ook weer zo’n uitdagende woordkeuze.

Verder, voor het topic, zie ik ook (voornamelijk lokale) bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen (in het kader van omdenken):
- Lokale chocolatier verkoopt potten hagelslag die je daarna goedkoper kan laten vullen
- De thee- / koffiewinkel doet dit ook
- HelloFresh neemt de oude kartonnen doos een week later graag weer mee (is fijn, want past niet goed in de papierbak bij ons)
- Lush doet dit al jaren met haar producten, ze gebruiken hun potjes / tubes als spaarpunten die je kunt inwisselen voor korting en ze gebruiken de potjes opnieuw

Ik hoop dat naast de discussie afvalinzameling, dat ‘de markt’ ook steeds meer met dit soort initiatieven komt zodat we uiteindelijk sowieso minder afval hebben om te scheiden.

@htca misschien is het zo’n bakje / zakje van composteerbaar aardappelzetmeel, maar ik denk het niet :+

@Señor Sjon Die afwijking per gemeente hoeft naar mijn idee trouwens niet een heel groot probleem te zijn, omdat je meestal je afval in 1 gemeente zal scheiden. Het zou wel fijn zijn als er een PMD logo op verpakkingen komt die twijfelachtig zijn en daarvoor zou een landelijke standaard enorm fijn zijn

[ Voor 8% gewijzigd door N1ckk op 21-08-2019 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-07 23:00
htca schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:59:
[...]

Jep.... Ik ken mensen die hun plastic zakje van de frietboer bij het GFT doen... "Het zijn toch etensresten die er inzitten" 7(8)7
Ik probeer het zo goed mogelijk te doen maar er blijven toch wel vreemde zaken tussen zitten:

GFT:
Wel: Zaagsel, Bladeren en takken
Niet: Hout, Grof snoeihout, Dikke takken

Wat is het verschil tussen een dikke en een niet dikke tak? 1,2,3,4 cm?

Satéstokjes (hout + vleesresten) maar mag volgens de Afvalvrij app niet bij het GFT = Restafval.
Kan mij indenken dat mensen dat niet snappen.

Zelfde geldt voor plastic, dat moet 'schoon' zijn bij mijn weten. Dus geen etensresten. Ga jij alle plastic bakjes/kuipjes etc. uitspoelen? Dat is lekker 'groen'. |:(

Dus ik snap het idee, maar zover ik heb begrepen is machinale na scheiding veel effectiever.

Ik krijg straks ook omgekeerde inzameling. Ben benieuwd waar de bakken komen.

[ Voor 4% gewijzigd door maniac2003 op 21-08-2019 13:18 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:47:
[...]

Toch ben ik nog steeds benieuwd naar een objectief oordeel over deze stelling. Het enige voorbeeld is nu dat artikel waar de voorscheiding blijkbaar zo abominabel slecht is dat je wel moet nascheiden om het knap te krijgen.

[...]

Het is echt geen hogere wiskunde om te weten wat bij welke stroom hoort, daar is voldoende informatie over en voorlichting van.
Het wisselt per gemeente, want niet elke gemeente heeft dezelfde afvalverwerker. En ja, ik heb wel meer te doen in mijn leven dan ontleden welk soort plastic wel/niet in welke bak mag. Ik zou het ook niet onthouden.
htca schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:59:
[...]

Dat is het leuke aan die afvalmetingen die gemeentes doen. Stel dat ding gaat in de restafvalbak. Dan wordt het plastic + etenresten gezien als PMD + GFT en voldoe je niet aan het scheiden van afval. Een natte pizzadoos met kaasresten e.d. OPK? Of toch te vervuild en dan bij rest? Taartdoos met restjes taart? Papieren zakdoekjes met verkoudheid? The list goes on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-07 22:55

Roozzz

Plus ultra

maniac2003 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:17:
[...]
Dus ik snap het idee, maar zover ik heb begrepen is machinale na scheiding veel effectiever.
Dan ben ik benieuwd naar de bron; zover ik weet kunnen maar een aantal stromen effectief nagescheiden worden en is de overall kwaliteit van de gescheiden stromen aanmerkelijk lager. Logisch ook; gooi bijvoorbeeld gft afval samen met papier op een hoop voor een paar dagen en dat papier is echt niet meer te recyclen. Dus je zal in mijn beleving altijd deels aan de bron moeten scheiden. Al was het maar om natte en droge stromen uit elkaar te houden.

Nascheiden wordt al jaren gepropagandeerd als "de oplossing"; maar kennelijk is het toch erg lastig (of duur?) om een goede installatie op te zetten. Er is volgens mij nog steeds slechts 1 grootschalige installatie in Nederland (Attero Groningen).
Specifieke stromen nascheiden, zoals PMD, zit meer muziek in. Hoewel zelfs dan de tig soorten plastic weer amper terug te brengen zijn tot monostromen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Er wordt vaak (ook door woordvoerders gemeentes/adviesbureaus) bij nascheiding gelijk OPK en GFT als obstakel geroepen, terwijl dat in de regel al los opgehaald wordt. Dat verstoort de discussie over het nascheiden van het restafval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maniac2003
Roozzz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:28:
[...]

Dan ben ik benieuwd naar de bron; zover ik weet kunnen maar een aantal stromen effectief nagescheiden worden en is de overall kwaliteit van de gescheiden stromen aanmerkelijk lager. Logisch ook; gooi bijvoorbeeld gft afval samen met papier op een hoop voor een paar dagen en dat papier is echt niet meer te recyclen. Dus je zal in mijn beleving altijd deels aan de bron moeten scheiden. Al was het maar om natte en droge stromen uit elkaar te houden.

Nascheiden wordt al jaren gepropagandeerd als "de oplossing"; maar kennelijk is het toch erg lastig (of duur?) om een goede installatie op te zetten. Er is volgens mij nog steeds slechts 1 grootschalige installatie in Nederland (Attero Groningen).
Specifieke stromen nascheiden, zoals PMD, zit meer muziek in. Hoewel zelfs dan de tig soorten plastic weer amper terug te brengen zijn tot monostromen.
Dat begrijp ik, helaas heb ik dit zo niet paraat. Dus onderbouwen kan ik het momenteel niet en jouw redenatie is zeer terecht.
De specifieke stromen beter filteren is inderdaad ook zeker een belangrijk punt. Daar komt in de UK bijvoorbeeld een aparte fabriek voor in Swindon:
https://resource.co/artic...ty-pipeline-swindon-13030

Heb zelf ook geen probleem met het zelf scheiden, maar als ik zie hoe men omgaat met de papier/PMD containers bij de winkelcentra dan ben ik huiverig voor hoe het omgekeerd inzamelen gaat uitpakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Buiten het feit dat er een verschil is tussen op straat gooien en naast een bak die voor de zoveelste keer dicht zit nog iets dat belangrijker is. Je gaat uit van een ethische en nette burger. Nu kan ik je vertellen dat dit voor redelijk veel mensen op gaat, maar er zijn zat mensen die dat niet zijn. En dan kun je wel schande spreken over de mensen die hun vuilniszak naast de container plaatsen, maar beter accepteer je dat niet iedereen die zak weer naar huis wil of kan nemen en denk je als gemeente na over oplossingen om te zorgen dat die bak (of een alternatief dichtbij) het doet.
htca schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:49:
[...]Hoe effectief welke scheidingsmethode nu is, voor of nascheiding, draagvlak, kosten, dat zal allemaal per gemeente verschillen. Er zijn wel gemene delers, maar de optimale oplossing is er niet.
Allereerst moedig om hier te vertellen dat je verantwoordelijk bent voor het afvalbeleid in jouw gemeente. Je krijgt het dan wel over je heen ;)

Wat mij verbaast is dat iedere gemeente weer iets heel anders doet. En uiteraard zijn er verschillen tussen gemeenten en haar inwoners. Denk aan het type mens en hieraan het afval in Wassenaar versus Kanaleneiland versus de Achterhoek. Maar je maakt mij niet wijs dat er geen lessen te trekken zijn uit hoe andere (vergelijkbare) gemeenten met afval om gaan. Als iedere gemeente een ander beleid heeft, andere afvalstromen categoriseert, andere prijzen rekent, et cetera, dan wordt het heel lastig om begrip te creëren bij de burger. In mijn gemeente wilde men diftar invoeren wat achteraf niet de beste oplossing bleek, maar slechts een 'egodingetje' van de desbetreffende verantwoordelijke was. Het maakt dat nieuwe voorstellen met argusogen worden bekeken.

Belangrijke uitgangspunt wat mij betreft is dat je het zeer makkelijk moet maken voor de burger:
  • De gemeente is eindverantwoordelijk voor een consistente, efficiënte en zo goedkoop mogelijke afvalverwerking die het de burgers zo makkelijk mogelijk maakt.
  • De burger doet zijn of haar best om binnen het eenvoudige systeem het afval correct te scheiden.
  • Als er zaken incidenteel misgaan moet de gemeente het zo snel mogelijk oplossen. Als burgers stelselmatig verkeerd handelen kijkt de gemeente zelf eerst hoe zij dit kan voorkomen.
Hoe lastiger, duurder, en onduidelijker afvalscheiding is, hoe eerder burgers (al dan niet bewust) er een 'rommeltje' van maken. Dan kun je als gemeente naar de burger wijzen en hem of haar asociaal noemen, maar beter los je het gelijk op, omdat dit nu eenmaal jouw taak als gemeente is. De burger moet de gemeente verplicht betalen voor het afvoeren van afval, maar als dat niet lekker loopt of ronduit lastig en onzinnig is dan moet je je mond houden? Algemeen gesteld hè, ik zeg niet dat jij dat beweert ;)

Een voorbeeld. Van de week heb ik wat afval van een verbouwing naar een gemeentewerf gebracht. Gipsplaten kunnen daar niet ingeleverd worden, maar dat moet bij een commercieel bedrijf aan de overkant van de straat. De gedachte hierachter kreeg ik niet boven tafel, maar oké. Dan moet ik dus naar twee adressen, een kantoor in om mij te melden, mijn auto laten wegen op een weegbrug, de gipsplaatresten weggooien, weer laten wegen en voor wat resten gipsplaat van in totaal minder dan tien kilo moest ik 12,50 afrekenen. Allemaal te overzien, maar de volgende keer gaan die resten verspreid in een aantal sessies zo de kliko in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:14:
Buiten het feit dat er een verschil is tussen op straat gooien en naast een bak die voor de zoveelste keer dicht zit nog iets dat belangrijker is. Je gaat uit van een ethische en nette burger. Nu kan ik je vertellen dat dit voor redelijk veel mensen op gaat, maar er zijn zat mensen die dat niet zijn. En dan kun je wel schande spreken over de mensen die hun vuilniszak naast de container plaatsen, maar beter accepteer je dat niet iedereen die zak weer naar huis wil of kan nemen en denk je als gemeente na over oplossingen om te zorgen dat die bak (of een alternatief dichtbij) het doet.
Het één sluit het ander niet uit toch? Het is een schande dat de gemeente het niet voor elkaar krijgt dat je niet standaard je huisvuil in de daarvoor bestemde container kwijt kunt. Daar heb ik geen begrip voor want daarmee creëer je gewoon ellende.
Los daarvan vind ik het evengoed een schande dat mensen gewoon hun zak op straat achter laten (ook al is het bij een container) omdat het ze beter uit komt.
Belangrijke uitgangspunt wat mij betreft is dat je het zeer makkelijk moet maken voor de burger:
  • De gemeente is eindverantwoordelijk voor een consistente, efficiënte en zo goedkoop mogelijke afvalverwerking die het de burgers zo makkelijk mogelijk maakt.
  • De burger doet zijn of haar best om binnen het eenvoudige systeem het afval correct te scheiden.
  • Als er zaken incidenteel misgaan moet de gemeente het zo snel mogelijk oplossen. Als burgers stelselmatig verkeerd handelen kijkt de gemeente zelf eerst hoe zij dit kan voorkomen.
Hoe lastiger, duurder, en onduidelijker afvalscheiding is, hoe eerder burgers (al dan niet bewust) er een 'rommeltje' van maken. Dan kun je als gemeente naar de burger wijzen en hem of haar asociaal noemen, maar beter los je het gelijk op, omdat dit nu eenmaal jouw taak als gemeente is. De burger moet de gemeente verplicht betalen voor het afvoeren van afval, maar als dat niet lekker loopt of ronduit lastig en onzinnig is dan moet je je mond houden? Algemeen gesteld hè, ik zeg niet dat jij dat beweert ;)
Het lastige is dat er tegenstrijdige belangen zijn. Aan de ene kant wil je gewoon zo makkelijk mogelijk al het afval weg werken, maar aan de andere kant wil je ook zo weinig mogelijk afval hebben.
Hoe makkelijker je het de burger maakt hoe meer afval hij gaat genereren. Het gedoe met inzamelen, verbod op plastic zakjes en wat dan ook is ook om een bewustwording te creëren in de hoop dat de burger wat meer op z'n eigen afvalproductie gaat letten.
Het blijft in die zin een lastige balans.
Een voorbeeld. Van de week heb ik wat afval van een verbouwing naar een gemeentewerf gebracht. Gipsplaten kunnen daar niet ingeleverd worden, maar dat moet bij een commercieel bedrijf aan de overkant van de straat. De gedachte hierachter kreeg ik niet boven tafel, maar oké. Dan moet ik dus naar twee adressen, een kantoor in om mij te melden, mijn auto laten wegen op een weegbrug, de gipsplaatresten weggooien, weer laten wegen en voor wat resten gipsplaat van in totaal minder dan tien kilo moest ik 12,50 afrekenen. Allemaal te overzien, maar de volgende keer gaan die resten verspreid in een aantal sessies zo de kliko in.
Vaak is het minimaal een tientje, waarschijnlijk kostte het daarom zoveel.
Maar het is wel een lichtend voorbeeld. Netjes laten afstorten bij een bedrijf aan de overkant van de straat wordt al ervaren als een onoverkomelijke blokkade. Dat is toch gek?

Je kunt een gemeente ook weer niet verplichten om allerlei speciale soorten afval te laten verwerken omdat we belasting betalen. Sommige dingen horen gewoon netjes naar een verwerkingsbedrijf gebracht te worden. Of gipsplaten daar bij horen kan je wat mij betreft wel over discussiëren, volgens mij mag ik die wel gewoon naar de werf brengen. :P
Señor Sjon schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:19:
Het wisselt per gemeente, want niet elke gemeente heeft dezelfde afvalverwerker. En ja, ik heb wel meer te doen in mijn leven dan ontleden welk soort plastic wel/niet in welke bak mag. Ik zou het ook niet onthouden.
Het voordeel is dat je het alleen maar van je eigen gemeente hoeft te weten, maar ik begrijp dat je er eigenlijk gewoon niet zoveel zin in hebt. Dat is je goed recht. :)
Dat is het leuke aan die afvalmetingen die gemeentes doen. Stel dat ding gaat in de restafvalbak. Dan wordt het plastic + etenresten gezien als PMD + GFT en voldoe je niet aan het scheiden van afval. Een natte pizzadoos met kaasresten e.d. OPK? Of toch te vervuild en dan bij rest? Taartdoos met restjes taart? Papieren zakdoekjes met verkoudheid? The list goes on.
Vrij simpel.
• schoon papier/karton zonder plastic of aluminium laagje -> OPK
• de rest -> rest (dus ook papier/karton met etensresten of andere vervuiling)
maniac2003 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:17:
GFT:
Wel: Zaagsel, Bladeren en takken
Niet: Hout, Grof snoeihout, Dikke takken

Wat is het verschil tussen een dikke en een niet dikke tak? 1,2,3,4 cm?

Satéstokjes (hout + vleesresten) maar mag volgens de Afvalvrij app niet bij het GFT = Restafval.
Kan mij indenken dat mensen dat niet snappen.
Dikke stukken hout (~5cm) composteren erg moeizaam, dus alles wat te dik is kan niet bij het GFT.
Satéstokjes zou prima moeten kunnen, mits het gewoon hout is.
Het probleem is juist ook van die apps, want die kloppen vaak voor geen ene meter met wat je gemeente aangeeft. Dat maakt het niet duidelijker.
Zelfde geldt voor plastic, dat moet 'schoon' zijn bij mijn weten. Dus geen etensresten. Ga jij alle plastic bakjes/kuipjes etc. uitspoelen? Dat is lekker 'groen'. |:(
Hoeft niet, ze mogen gewoon vies.
Wat wel irritant is, is dat officieel dat sapsponsje uit je vleesbakje bij het restafval moet. :D

@N1ckk je interpretatie van mijn posts is niet zoals ik ze zie, laten we inhoudelijk verder gaan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:59
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:48:
Wat wel irritant is, is dat officieel dat sapsponsje uit je vleesbakje bij het restafval moet. :D
En daar raak je meteen aan een van mijn grootste bezwaren tegen deze hele onzin van thuis restafval scheiden. Plastic wordt bij ons om de week opgehaald, restafval een keer per maand. Dat betekent dus dat ik gore rottende producten heb liggen gedurende twee of 4 weken, wat het nodige ongedierte en vliegen aantrekt. Toen het recent goed warm was, zag ik meerdere grijze containers in de straat staan met enorme wolken vliegen en maden eromheen.

Leuk, die afval scheiding, maar naast dat het overlast voor de burger veroorzaakt, is het ook nog een risico voor de volksgezondheid. Dat ze maar snel landelijk standaarden gaan vaststellen: 3 stromen: oud papier, gft en al het andere en dan minimaal om de week ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:04
anboni schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:59:
[...]

En daar raak je meteen aan een van mijn grootste bezwaren tegen deze hele onzin van thuis restafval scheiden. Plastic wordt bij ons om de week opgehaald, restafval een keer per maand. Dat betekent dus dat ik gore rottende producten heb liggen gedurende twee of 4 weken, wat het nodige ongedierte en vliegen aantrekt. Toen het recent goed warm was, zag ik meerdere grijze containers in de straat staan met enorme wolken vliegen en maden eromheen.

Leuk, die afval scheiding, maar naast dat het overlast voor de burger veroorzaakt, is het ook nog een risico voor de volksgezondheid. Dat ze maar snel landelijk standaarden gaan vaststellen: 3 stromen: oud papier, gft en al het andere en dan minimaal om de week ophalen.
Alternatief is dat je al het materiaal schoonmaakt met kostbaar water wat naast tijdrovend ook milieubelastend is.

Gelukkig is het hier in de gemeente erg handig er staan plastic container bakken op diverse punten waar je gewoon de zak met plastic in mag doneren.
De plek waar ik doneer is zelfs onlangs uitgebreid met een 2e bak. :) En het mag allemaal smerig _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
Roenie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:14:
Allereerst moedig om hier te vertellen dat je verantwoordelijk bent voor het afvalbeleid in jouw gemeente. Je krijgt het dan wel over je heen ;)
Thanks! En ach ik ben inmiddels wel wat gewend. Ik was zelf ook ooit iemand die heel hard riep dat het allemaal anders moest en dat die bestuurders allemaal achterlijk zijn, zakken vullen en aan het pluche plakken... maar dan moet je ook verantwoordelijkheid nemen en daar aan bijdragen en echt iets proberen te doen. Dat hoeft niet meteen zo heftig als ik... (ja soms is het echt heftig) maar kan ook op kleinere schaal. Maar dat is misschien beter voor een ander topic; Waarom zou ik de politiek in gaan... Geloof me tweakers zijn direct en recht doorzee, ik kan deze discussie prima hebben.
'egodingetje'
Helemaal eens.... Dingen die fout gaan (en ja dat is menselijk) dragen niet bij aan het vertrouwen. Mensen kijken nog wel eens met een ondernemers bril naar een gemeente. Maar in bedrijven gaan ook dingen mis en tegelijk een gemeente heeft een ander doel en een ander "verdien" model (als je daar al van kunt spreken). Maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard en een betrouwbare overheid is een groot goed.
Eens met je lijstje, ik mis in je lijstje nog wel de communicatie van gemeente naar inwoners maar ook andersom. Het gemakkelijk (daar heb je hem weer) melden van storingen, openbare ruimte etc. en ook snelle opvolging daarvan. Andersom, een beetje geduld mag wel, als ik een lekkend dak heb en ik ga bellen heb ik ook niet binnen 5 minuten een aannemer en is het ook niet binnen een half uur gerepareerd, tenzij ik er natuurlijk een megabedrag voor ga en wil betalen.
Maar de gemeente is niet alleen de mensen in het stadhuis, van het stadsbedrijf. De gemeente... dat zijn we allemaal. Ik begon al met "wij/zij" bestaat niet in deze discussie. Het is allemaal "wij". Neem maar van mij aan dat de mensen in jouw stadhuis er niet op uit zijn om inwoners dwars te zitten of te pesten. Ze hebben het beste met de stad en de inwoners voor. En belangrijk, ze denken ook na (sorry cynisch). De kunst (voor hen) is problemen oplossen niet alleen signaleren.

Als ik zou posten wat ambtenaren of lokale politici naar hun hoofd krijgen, dan krijg je het schaamrood op je kaken. Als je al die zaken op een rij zet, dan zit er volgens die mensen echt geen normaal mens op het stadhuis en wordt er door niemand nagedacht (ik chargeer, maar afgeven is echt heel gemakkelijk).

Natuurlijk moet een volle bak zsm worden geleegd en als dat te lang duurt moet je ook aan de bel trekken en is dat een verantwoording van de gemeente. Bij overmatige en aanhoudende overlast moet je opschakelen, politiek gezien dan, schrijf een partij aan met een mail (of schrijf ze allemaal aan in je gemeente). Voor zeker dat dat wordt opgepakt (ik ken ze een beetje). De overlast van het naast de bak plaatsen is echt groot.

Ik wilde geen vergelijking maken, maar doe het hier toch. Als jij voor je gevoel te vaak voor een verkeerslicht moet wachten denk je (hopelijk) ook niet deze verkeersregelinstallatie is zo slecht ingeregeld, ik negeer het gewoon en knal door rood. Er is echt wel een reden voor dat rode licht... en een reden waarom je zo'n zak er niet naast moet zetten.
Heel eerlijk, dat snap ik je hierin heel goed. Ik snap het beleid van je gemeente hierin ook niet. Jij stopt ze, bij wijze van spreken, nog in een kliko in delen (ook niet goed) maar je wilt mensen niet de kost geven die ze dan maar ergens dumpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
anboni schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:59:

En hoe was dat anders toen je alles nog bij elkaar gooide en dat dan lekker voor je huis stond te rotten? :D

Restafval wordt hier overigens tweemaal per week opgehaald, wellicht zijn we wat verwend. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
htca schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:08:
[...]

Thanks! En ach ik ben inmiddels wel wat gewend. Ik was zelf ook ooit iemand die heel hard riep dat het allemaal anders moest en dat die bestuurders allemaal achterlijk zijn, zakken vullen en aan het pluche plakken... maar dan moet je ook verantwoordelijkheid nemen en daar aan bijdragen en echt iets proberen te doen. Dat hoeft niet meteen zo heftig als ik... (ja soms is het echt heftig) maar kan ook op kleinere schaal. Maar dat is misschien beter voor een ander topic; Waarom zou ik de politiek in gaan... Geloof me tweakers zijn direct en recht doorzee, ik kan deze discussie prima hebben.

[...]

Helemaal eens.... Dingen die fout gaan (en ja dat is menselijk) dragen niet bij aan het vertrouwen. Mensen kijken nog wel eens met een ondernemers bril naar een gemeente. Maar in bedrijven gaan ook dingen mis en tegelijk een gemeente heeft een ander doel en een ander "verdien" model (als je daar al van kunt spreken). Maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard en een betrouwbare overheid is een groot goed.

[...]

Eens met je lijstje, ik mis in je lijstje nog wel de communicatie van gemeente naar inwoners maar ook andersom. Het gemakkelijk (daar heb je hem weer) melden van storingen, openbare ruimte etc. en ook snelle opvolging daarvan. Andersom, een beetje geduld mag wel, als ik een lekkend dak heb en ik ga bellen heb ik ook niet binnen 5 minuten een aannemer en is het ook niet binnen een half uur gerepareerd, tenzij ik er natuurlijk een megabedrag voor ga en wil betalen.

[...]

Maar de gemeente is niet alleen de mensen in het stadhuis, van het stadsbedrijf. De gemeente... dat zijn we allemaal. Ik begon al met "wij/zij" bestaat niet in deze discussie. Het is allemaal "wij". Neem maar van mij aan dat de mensen in jouw stadhuis er niet op uit zijn om inwoners dwars te zitten of te pesten. Ze hebben het beste met de stad en de inwoners voor. En belangrijk, ze denken ook na (sorry cynisch). De kunst (voor hen) is problemen oplossen niet alleen signaleren.

Als ik zou posten wat ambtenaren of lokale politici naar hun hoofd krijgen, dan krijg je het schaamrood op je kaken. Als je al die zaken op een rij zet, dan zit er volgens die mensen echt geen normaal mens op het stadhuis en wordt er door niemand nagedacht (ik chargeer, maar afgeven is echt heel gemakkelijk).

Natuurlijk moet een volle bak zsm worden geleegd en als dat te lang duurt moet je ook aan de bel trekken en is dat een verantwoording van de gemeente. Bij overmatige en aanhoudende overlast moet je opschakelen, politiek gezien dan, schrijf een partij aan met een mail (of schrijf ze allemaal aan in je gemeente). Voor zeker dat dat wordt opgepakt (ik ken ze een beetje). De overlast van het naast de bak plaatsen is echt groot.

Ik wilde geen vergelijking maken, maar doe het hier toch. Als jij voor je gevoel te vaak voor een verkeerslicht moet wachten denk je (hopelijk) ook niet deze verkeersregelinstallatie is zo slecht ingeregeld, ik negeer het gewoon en knal door rood. Er is echt wel een reden voor dat rode licht... en een reden waarom je zo'n zak er niet naast moet zetten.

[...]

Heel eerlijk, dat snap ik je hierin heel goed. Ik snap het beleid van je gemeente hierin ook niet. Jij stopt ze, bij wijze van spreken, nog in een kliko in delen (ook niet goed) maar je wilt mensen niet de kost geven die ze dan maar ergens dumpen....
Aan de ene kant zijn we als burger wel een beetje verwend. Aan de andere kant snappen mensen bepaald beleid niet. Communicatie is inderdaad belangrijk, alleen dan wel op tijd en niet als alles al beslist is. Dat geeft geen vertrouwen. Als het beleid niet uitgelegd kan worden is het slecht beleid wat mij betreft. Iedere keuze heeft voor- en nadelen en zolang je dat kunt uitleggen hebben mensen wel begrip voor de dilemma’s. Helaas is mijn gemeente niet zo goed daarin en resulteert dit in frustratie. Veel weerstand instaat ook niet direct natuurlijk, maar door een opeenstapeling van zaken. En dan is het moment daar dat wat de gemengde ook doet, het niet meer goed kan zijn.
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:48:
[...]

Het één sluit het ander niet uit toch? Het is een schande dat de gemeente het niet voor elkaar krijgt dat je niet standaard je huisvuil in de daarvoor bestemde container kwijt kunt. Daar heb ik geen begrip voor want daarmee creëer je gewoon ellende.
Los daarvan vind ik het evengoed een schande dat mensen gewoon hun zak op straat achter laten (ook al is het bij een container) omdat het ze beter uit komt.

[...]

Het lastige is dat er tegenstrijdige belangen zijn. Aan de ene kant wil je gewoon zo makkelijk mogelijk al het afval weg werken, maar aan de andere kant wil je ook zo weinig mogelijk afval hebben.
Hoe makkelijker je het de burger maakt hoe meer afval hij gaat genereren. Het gedoe met inzamelen, verbod op plastic zakjes en wat dan ook is ook om een bewustwording te creëren in de hoop dat de burger wat meer op z'n eigen afvalproductie gaat letten.
Het blijft in die zin een lastige balans.

[...]

Vaak is het minimaal een tientje, waarschijnlijk kostte het daarom zoveel.
Maar het is wel een lichtend voorbeeld. Netjes laten afstorten bij een bedrijf aan de overkant van de straat wordt al ervaren als een onoverkomelijke blokkade. Dat is toch gek?

Je kunt een gemeente ook weer niet verplichten om allerlei speciale soorten afval te laten verwerken omdat we belasting betalen. Sommige dingen horen gewoon netjes naar een verwerkingsbedrijf gebracht te worden. Of gipsplaten daar bij horen kan je wat mij betreft wel over discussiëren, volgens mij mag ik die wel gewoon naar de werf brengen. :P

[...]

Het voordeel is dat je het alleen maar van je eigen gemeente hoeft te weten, maar ik begrijp dat je er eigenlijk gewoon niet zoveel zin in hebt. Dat is je goed recht. :)

[...]

Vrij simpel.
• schoon papier/karton zonder plastic of aluminium laagje -> OPK
• de rest -> rest (dus ook papier/karton met etensresten of andere vervuiling)

[...]
Dikke stukken hout (~5cm) composteren erg moeizaam, dus alles wat te dik is kan niet bij het GFT.
Het probleem is juist ook van die apps, want die kloppen vaak voor geen ene meter met wat je gemeente aangeeft. Dat maakt het niet duidelijker.

[...]

@N1ckk je interpretatie van mijn posts is niet zoals ik ze zie, laten we inhoudelijk verder gaan. :)
Het gaat niet zozeer om mij of welk ander individu, maar dat mensen niet allemaal altijd doen wat ‘hoort’. Je kunt daar als gemeente allemaal dingen voor verzinnen, maar beter is het om te zorgen dat mensen geen ‘work arounds’ hoeven te bedenken die voor de gemeente alleen maar meer geld kosten om op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

htca schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:08:
[...]
Ik krijg het schaamrood soms op mijn kaken wat voor onzin er allemaal uit ambtenaren komt. |:( Nu wil ik niet heel flauw zijn, maar als jij elke dag 45 minuten voor een rood licht staat op een afgelaten landweggetje - zou je dan ook keurig blijven wachten? Nee, dan is je overtuiging (en terecht) dat dit licht niet goed functioneert.

Zo gaat dat ook met van die andere draconische maatregels, zoals het pasjessysteem voor de ondergrondse containers hier. In sommige wijken wonen veel Polen en deze hebben geen interesse en geen weet van dit systeem en wonen soms met meer mensen dan opgegeven in een huis (ander punt, oke) - maar die kunnen dus hun troep niet weggooien en zetten het daardoor naast de bak. Wat heeft het pasjessysteem dan daadwerkelijk opgelost daar?

Gemeente zegt:
- Capaciteitsplanning door koppeling adressen aan bakken
- Beperking van illegale storting buurtgemeentes (onzin, die hebben allen afaik open bakken beleid)

Ik zeg:
- Onnodig duur(der) systeem
- Totale plaatje is nadeliger met dan zonder

Humor, in die wijk is er ook een pleintje dat aan de buur-stad grenst. Links van het pleintje zijn bakken van gemeente A met pasjes en 15 meter verder... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:04:
Het gaat niet zozeer om mij of welk ander individu, maar dat mensen niet allemaal altijd doen wat ‘hoort’. Je kunt daar als gemeente allemaal dingen voor verzinnen, maar beter is het om te zorgen dat mensen geen ‘work arounds’ hoeven te bedenken die voor de gemeente alleen maar meer geld kosten om op te lossen.
Toch blijft het een balans. Het verleden heeft aangetoond dat als je niets doet mensen gewoon steeds meer afval gaan produceren, dat loopt ook in de kosten. Dus een beetje stimuleren om te minderen is niet verkeerd, maar het moet wel werkbaar blijven.
We moeten ook niet gaan doen alsof een beetje extra moeite zo'n onoverkomelijk probleem is, maar zoals ik al zei, dit kost waarschijnlijk een generatie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 18:24:
[...]

Toch blijft het een balans. Het verleden heeft aangetoond dat als je niets doet mensen gewoon steeds meer afval gaan produceren, dat loopt ook in de kosten. Dus een beetje stimuleren om te minderen is niet verkeerd, maar het moet wel werkbaar blijven.
We moeten ook niet gaan doen alsof een beetje extra moeite zo'n onoverkomelijk probleem is, maar zoals ik al zei, dit kost waarschijnlijk een generatie.
Bekijk het eens van een andere kant. Afvalinzameling wordt steeds lastiger EN duurder. Dat is voor de burger lastig te accepteren. Waarom niet met positieve inventieve werken? Of het beleid eenduidig uitleggen? Een nationaal beleid? Logica? Neem het voorbeeld uit Nijmegen waarbij een betere scheiding zorgt voor een verhoging van de tarieven. Dat is toch niet uit te leggen?

Voor alle duidelijkheid, ik pleit er niet voor om tokkies die hun bankstellen van de tiende verdieping van de galerij pleuren te ontzien. Het gaat om ‘normale’ mensen die merken dat zij meer moeite moeten doen, meer geld kwijt zijn en met allerlei onduidelijke regels geconfronteerd worden over wat in welke bak moet en wanneer wat wordt opgehaald. Die grote groep moet je goed bedienen als gemeente. Want als zij de kont tegen de krib gooien wordt het pas echt een teringzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:28:
Bekijk het eens van een andere kant. Afvalinzameling wordt steeds lastiger EN duurder. Dat is voor de burger lastig te accepteren. Waarom niet met positieve inventieve werken? Of het beleid eenduidig uitleggen? Een nationaal beleid? Logica? Neem het voorbeeld uit Nijmegen waarbij een betere scheiding zorgt voor een verhoging van de tarieven. Dat is toch niet uit te leggen?
Alles wordt duurder en we krijgen ook nieuwe inzichten. Van dingen die we vroeger in de natuur flikkerden weten we nu dat het schadelijk is dus doen we niet meer, maar dat kost wel extra.
Afvalverwerking kan op meer vlakken voordeel bieden dan de portemonnee van de burger. Minder uitstoot, meer grondstoffen terugwinnen, duurzamer. Het kan prima dat nieuwe methoden beter zijn voor de samenleving zonder dat het direct goedkoper wordt, soms zelfs duurder.
En misschien maken ze wel minder kosten maar blijft het tarief gelijk om beter te kunnen investeren in nog betere methoden, kan ook.

Dat is allemaal heel prima uit te leggen maar dat moet men dan wel doen. Ik ben het met je eens dat de voorlichting vaak niet verder gaat dan "nu moet het in die bak". Daar kweek je geen draagvlak mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:55:
[...]

Alles wordt duurder en we krijgen ook nieuwe inzichten. Van dingen die we vroeger in de natuur flikkerden weten we nu dat het schadelijk is dus doen we niet meer, maar dat kost wel extra.
Afvalverwerking kan op meer vlakken voordeel bieden dan de portemonnee van de burger. Minder uitstoot, meer grondstoffen terugwinnen, duurzamer. Het kan prima dat nieuwe methoden beter zijn voor de samenleving zonder dat het direct goedkoper wordt, soms zelfs duurder.
En misschien maken ze wel minder kosten maar blijft het tarief gelijk om beter te kunnen investeren in nog betere methoden, kan ook.

Dat is allemaal heel prima uit te leggen maar dat moet men dan wel doen. Ik ben het met je eens dat de voorlichting vaak niet verder gaat dan "nu moet het in die bak". Daar kweek je geen draagvlak mee.
Een enkeling interesseert het niets. Een ander gaat heel ver om alles te scheiden, maar de meeste mensen zitten daar tussenin. Die grote groep moet je als gemeente wat mij betreft bedienen. Inderdaad door goede communicatie maar vooral door niet recht te praten wat krom is en kritiek van burgers serieus te nemen. De gemeente is er voor de inwoners en niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:21:
[...]
Een enkeling interesseert het niets. Een ander gaat heel ver om alles te scheiden, maar de meeste mensen zitten daar tussenin. Die grote groep moet je als gemeente wat mij betreft bedienen. Inderdaad door goede communicatie maar vooral door niet recht te praten wat krom is en kritiek van burgers serieus te nemen. De gemeente is er voor de inwoners en niet andersom.
Ik herinner me nog de spotjes van: "De maatschappij, dat ben jij.". Ook hier weer van toepassing.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 20:37:
[...]

Ik herinner me nog de spotjes van: "De maatschappij, dat ben jij.". Ook hier weer van toepassing.
Dat klinkt leuk alleen de werkelijkheid is weerbarstiger. En daarom zoeken mensen hun eigen creatieve oplossingen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Roenie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:09:
[...]
Dat klinkt leuk alleen de werkelijkheid is weerbarstiger. En daarom zoeken mensen hun eigen creatieve oplossingen. 😉
Snap ik wel hoor, maar het zou niet verkeerd zijn als het besef weer een beetje terug komt dat je zelf ook wel iets mag bijdragen. En dan niet alleen belasting. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:11:
[...]

Snap ik wel hoor, maar het zou niet verkeerd zijn als het besef weer een beetje terug komt dat je zelf ook wel iets mag bijdragen. En dan niet alleen belasting. :P
Ieder heeft zijn eigen idee over hoeveel dat bijdragen ‘moet’ zijn. Het is goed te horen dat er mensen zoals jij zijn die dat stapje meer zetten. Ik doe dat niet meer en ben daar content mee.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In veel gemeentes kan dat helemaal niet. Want het pasje werkt maar op 1 ondergrondse container. De ambtenaren die bij ons de voorlichting moesten geven konden ook niet aangeven waarom het pasje niet bij alle ondergrondse containers zou kunnen werken.

Ik heb natuurlijk wel mijn vermoedens: die containers kunnen maar beperkt bijhouden welke passen werken en niet alle passen van de hele gemeente kunnen onthouden worden in de container. En nu is het nog gratis maar wellicht over een paar jaar niet meer en moet je per keer of kilo gaan betalen.

Wellicht hangt het van de grootte van de gemeente af, maar krijgen jullie wel pasjes die alle ondergrondse containers kunnen openen?

Hoe verder de ondergrondse container staat hoe eerder mensen geneigd zijn om een zak niet mee terug te nemen. Je kan van te voren ook niet weten dat de ondergrondse container storing heeft (of vol zit?) en dus niet open gaat.

Ik heb zelf nog niet zo'n probleem met de ondergrondse container. Maar het is nog geen winter geweest, dan denk ik er misschien anders over. Bij de rolcontainers regen ik niet nat maar de ondergrondse wel. Dat is natuurlijk wel specifiek voor de straat/huis waar ik in woon, maar dan nog: als het regent is een rolcontainer die 10 meter verderop staat nog steeds aantrekkelijker dan de ondergrondse container de 100 meter verderop staat.

Het grootste probleem is dat ze de PMD bakken in de wijk bijna allemaal hebben weggehaald en dat de nieuwe PMD rolcontainer maar 1 keer in de 4 weken wordt opgehaald. Die dingen wegen niets maar zitten bij alle buren al veel eerder vol dan ze worden geleegd. Dus iedereen moet alsnog PMD ergens in een nog bestaande bak kieperen. Die puilen dan ook nog steeds net zo uit als eerst. Maar goed, dat is met oud papier ook zo. Zelfs met een Nee-Nee sticker op de deur is die regelmatig helemaal vol. Ik zie ook regelmatig buren nog wat in rolcontainers van anderen gooien als die langs de straat staan om opgehaald te worden. Bij PMD gaat dat niet, die is bij iedereen altijd vol.

Mijn fantasie over het maken van een versnipperaar voor PMD wordt door meerdere buren gedeeld :+

Verder zijn er vaak geluiden dat PMD niet wordt geaccepteerd bij de verwerking omdat er vervuiling in zit met restafval. Alleen daarom zou je dit dus niet moeten willen. Het betekent dat er maar een paar mensen hoeven te zijn die het per ongeluk (of expres) verkeerd doen en je hebt 0 besparing (en waarschijnlijk zelfs duurder uit).

Waarom zou je een systeem willen optuigen wat alleen voordeliger kan zijn als 100% van de mensen alles goed doet en geen enkele fout maakt? Dat is gewoon vragen om mislukkingen. Als iedereen zich aan alle verkeersregels hield had je ook geen rood licht en snelheidscamera's nodig. Maar daar staat de gemeente wel vol mee.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:37

Yucon

*broem*

JeroenE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 04:25:
[...]

Mijn fantasie over het maken van een versnipperaar voor PMD wordt door meerdere buren gedeeld :+
Dat kan vrij eenvoudig met een zgn 'cross cut' papierversnipperaar. Het zure is alleen dat alles wat je daar doorheen haalt ook bij voorbaat ongeschikt voor verdere recycling is. Het is dan namelijk niet meer herkenbaar.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JeroenE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 04:25:
Verder zijn er vaak geluiden dat PMD niet wordt geaccepteerd bij de verwerking omdat er vervuiling in zit met restafval. Alleen daarom zou je dit dus niet moeten willen. Het betekent dat er maar een paar mensen hoeven te zijn die het per ongeluk (of expres) verkeerd doen en je hebt 0 besparing (en waarschijnlijk zelfs duurder uit).
Net als geluiden dat een zwarte zak gewoon verbrandt wordt. Geluiden die door de tegenstanders vaak herhaald worden maar de bron is vaag.
Zo heb ik het verhaal over de zak nagevraagd en dat gold bij ons alleen voor de gebieden waar plastic los ingezameld werd voordat men überhaupt aan omgekeerd inzamelen begon.

Vanwege een beetje vervuiling wordt niet een hele stroom afgekeurd, dan halen ze gewoon het deel met de vervuiling eruit.
Waarom zou je een systeem willen optuigen wat alleen voordeliger kan zijn als 100% van de mensen alles goed doet en geen enkele fout maakt? Dat is gewoon vragen om mislukkingen. Als iedereen zich aan alle verkeersregels hield had je ook geen rood licht en snelheidscamera's nodig. Maar daar staat de gemeente wel vol mee.
En toch gebruiken we nog steeds verkeerslichten. Het is de vraag hoeveel fouten gemaakt mogen worden voordat het niet meer rendabel is. Dat is echt wel meer dan 0%.

Ik ben nog steeds erg benieuwd hoe het echt zit allemaal. Alleen ben ik bang dat politieke agenda's en grotere rol spelen dan je zou willen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:44:
[...]

Ik ben nog steeds erg benieuwd hoe het echt zit allemaal. Alleen ben ik bang dat politieke agenda's en grotere rol spelen dan je zou willen.
Vooral dat ja. :X :-(

Vergeet b.v. niet dat b.v. HVC de grootste niet-commerciële afvalverzamelaar is in Nederland en eigendom van allerlei overheden:
Wikipedia: HVC (afvalbedrijf)

Daar worden spelletjes gespeeld; daar lusten de honden geen brood van.
Of kijk naar alle onfrisse zaken rond AEB in Amsterdam, het afvaltoerisme en de belastingpoen die daarin verdwijnt.

Maar al deze afvalellende aanhorende; het is zo jammer dat de focus ligt op het opruimen van het 'probleem' als het al ontstaan is.
M.a.w. afval is big business. Als we nu aan de veroorzakende kant de boel eens flink aanpakken; daar zouden we imho veel meer mee kunnen winnen. De verpakkingsidioterie aanpakken van vele producten en de voedselverspilling tegengaan. Dat zou al heel veel schelen.
'Voorkomen is beter dan genezen'

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ehtweak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:55:
[...]

Vooral dat ja. :X :-(

Vergeet b.v. niet dat b.v. HVC de grootste niet-commerciële afvalverzamelaar is in Nederland en eigendom van allerlei overheden:
Wikipedia: HVC (afvalbedrijf)

Daar worden spelletjes gespeeld; daar lusten de honden geen brood van.
Of kijk naar alle onfrisse zaken rond AEB in Amsterdam, het afvaltoerisme en de belastingpoen die daarin verdwijnt.
Heb je daar ook bronnen van? Of artikelen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Leesvoer:

https://www.westlanders.n...-voor-hvc-en-trias-16362/
https://www.nrc.nl/nieuws...miljoenen-kosten-a3966752
https://www.bnr.nl/nieuws...lbedrijf-in-moeilijkheden
https://www.medemblikactu...kunstmatig-hoog-gehouden/
enzovoorts, enzovoorts

In de praktijk heeft b.v. HVC afvalstromen uit Engeland (!) verwerkt. Terwijl het eigenlijk een non-commerciële Nederlandse afvalverwerker zou moeten zijn.
Hopelijk is dat met de Brexit definitief ten einde. :Y
Daarnaast zijn de politieke belangen en gekrakeel bij de diverse gemeentes over vriendjespolitiek nou niet altijd de beste oplossing om afvalverwerking in goede banen te leiden. :X

Of zoals er nu al enige weken aan de gang is, het afval wat AEB niet kan verwerken pleuren ze maar op een berg hier in Flevoland.
https://www.omroepflevola...len-aan-storten-van-afval
(en ook op andere plaatsen). Hoe idioot. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 22-08-2019 09:21 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
De laatste weken sijpelt wel e.e.a. door van AEB. In het verleden waren al nieuwsberichten dat wij Italiaans afval verwerken. Ongetwijfeld wordt eraan verdiend in de keten, maar het is toch onzinnig om afval een paar 1.000 km te transporteren.

Qua zwarte zakken:
Bron 1: https://www.dvhn.nl/drent...-klopt-niet-23343920.html?
Gemeente en afvalverwerkers claimen allebei wat anders overigens, zelfs de landelijke club van verwerkers zegt geen ondoorzichtige zak, maar lokaal weerspreken ze dit weer: https://www.destentor.nl/...urde-vuilniszak~aec1fa46/?

Andere gemeente: https://www.peelenmaas.nl...rnemers/afval/afvalzakken
Welke zakken mogen NIET in een PMD-container?
Ondoorzichtige zakken zoals Peel en Maas restafvalzak, blauwe zak, KOMO-zak.
Doorzichtige Peel en Maas PMD-zak.
De afvalverwerker moet zien of het juiste soort afval in de zak zit, anders wordt het afgekeurd en alsnog als duur restafval verwerkt.
Bunschoten-Spakenburg heeft een kwart afkeuring: https://www.ad.nl/amersfo...t-met-pmd-afval~ad966210/ (premium).

Hellendoorn:
[...]
De gemeente benadrukt dat in de PMD-bak alleen huishoudelijk afval mag worden gegooid. Pannen, elektrische bedradingen, delen van tuinstoelen, speelgoed, geplastificeerde multomappen, reiskoffers, landbouwplastic en infuusmateriaal horen niet thuis in de PMD-bak.
[...]
Fenomeen
Een bijkomend fenomeen is dat veel burgers zwarte plastic zakken met inhoud in de PMD-bak gooien. Twence kan niet vaststellen wat in die ondoorzichtige plastic zakken zit en keurt daarom de hele lading af. De gemeente adviseert de inwoners in het vervolg alleen nog transparante plastic zakken te gebruiken, zodat de medewerkers van Twence in een oogopslag kunnen zien dat hierin geen zaken zitten die niet thuishoren in de PMD-bak.
2017: 1.048 ton ingezameld, 7 ton afgekeurd
2018: 1.121 ton ingezameld, 34 ton afgekeurd

In het lijstje nogo artikelen zitten een aantal zaken die ik met mijn logica ook zonder na te denken bij PMD zou mikken.

Kortom, als de 'experts' er al niet over eens zijn, hoe kan je dan je burgers hierop aanspreken? Wat bespaar je nou werkelijk als je je met veel geld opgetuigde omgekeerd inzamelen verhaal, alsnog je spullen de oven in gaan? Je draagvlak daalt ontzettend snel en burgers gaan morren.

[ Voor 26% gewijzigd door Señor Sjon op 22-08-2019 09:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-07 08:28
Ik moet toch altijd denken aan de familie Doorzon, bij gescheiden afvalinzameling.
Is uit ongeveer 1985....

Afbeeldingslocatie: https://gerritdejager.nl/wp-content/uploads/2017/09/scheiden557.png

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Yucon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:25:
Dat kan vrij eenvoudig met een zgn 'cross cut' papierversnipperaar.
Zo makkelijk is dat anders niet. Ik heb wel een (goedkope) cross cut papierversnipperaar, maar daar kan je echt geen halvarine bakje in duwen. Er is een gleuf van een centimeter ofzo?
Het zure is alleen dat alles wat je daar doorheen haalt ook bij voorbaat ongeschikt voor verdere recycling is. Het is dan namelijk niet meer herkenbaar.
Oh, ik was in de veronderstelling dat alles op dezelfde manier ging en dat het net als met glas eigenlijk niet uitmaakt of het nu een een potje was van bonen, appelmoes of wat dan ook. Je moet alleen op kleur sorteren, maar bij PMD hoeft dat juist weer niet.

Ik weet wel dat er verschillende soorten plastic zijn, maar hoe zien ze daar het verschil dan tussen? Hebben ze grote boeken met plaatjes waaraan men kan herkennen wat het is? En als men geen idee heeft of het een stukje is van een plastic tas of van zo'n plasticje wat tegenwoordig om tijdschriften zit wat doen ze er dan mee?
Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:44:
Net als geluiden dat een zwarte zak gewoon verbrandt wordt. Geluiden die door de tegenstanders vaak herhaald worden maar de bron is vaag.
Ja, dat is ook zoiets. De een zegt dit, de ander zegt dat en niemand weet het dus echt. Mijn redenatie is vrij simpel: in de supermarkt zijn alleen grote zwarte zakken te koop dus die gebruik ik ook. De enige doorzichtige zijn voor kleine prullenbakken en zijn zo fragiel dat ze al scheuren als je er een platgedrukt pak in zit en je de zak aan wil drukken om minder plek in te nemen. En belangrijker: in mijn prullenbak passen die niet, want ik heb er gewoon 1 waar een "normale"
Vanwege een beetje vervuiling wordt niet een hele stroom afgekeurd, dan halen ze gewoon het deel met de vervuiling eruit.
Mooi. Maar dat kost dus wel allemaal mankracht, geld en moeite. Dus dan is de vraag of dat bij elkaar niet meer is dan de kostenbesparing die er zou zijn om het plastic apart te doen.
Het zou me niets verbazen als het expres zo ondoorzichtig is zodat er weer nieuwe adviseurs kunnen komen opdraven om het "probleem" op te lossen :X

• maniac2003
[b]Gonadan in "Afvalinzameling gemeentes"
Bij mij gaan ze, klein gemaakt, ook gewoon mee met het GFT.
Dat is het mooie, deze app is van onze vuilophaaldienst 'Circulus-Berkel'. :)

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
maniac2003 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:53:
[...]

Bij mij gaan ze, klein gemaakt, ook gewoon mee met het GFT.
Dat is het mooie, deze app is van onze vuilophaaldienst 'Circulus-Berkel'. :)
Grappig bij mij zegt Circulus-Berkel dat dat juist bij het restafval moet :?

• maniac2003
Caayn schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:19:
[...]
Grappig bij mij zegt Circulus-Berkel dat dat juist bij het restafval moet :?
Klopt, dat zegt de app ook.

Maar vleesrestje en hout/kleine takken is GFT. Volgens mij een een satéstokje ook hout en vleesrestjes. Daar ging het om.

• htca
Nog eens verder geneusd en nagedacht (ja, sommige raadsleden en ambtenaren doen dat echt, ik zal jullie voor zijn)...

Het probleem van de "volle bakken", de huidige systemen moeten echt wel in staat zijn om te detecteren hoe vol ze zijn met sensoren etc. Gemeentes moeten op basis van de bakken kunnen zien welke bakken wel moeten en niet geleegd hoeven worden. Dat voorkomt al een heleboel frustratie; dat betekent wel een periode van mogelijk inwerken. Een bak die 's avonds om 23.00 door een buurman wordt volgestort is niet de volgende morgen om 7.00 als je naar je werk gaat geleegd. Dat probleem zul je dus niet altijd houden en helemaal op kunnen lossen maar wel van structureel probleem naar incidenteel probleem kunnen schuiven. Als er met pasjes gewerkt wordt; dan is de infrastructuur wel aanwezig mogelijk is het dan nog maar een kleine stap. Maar in de tijd dat de straatlantaarns ook "slim" worden (melden of ze branden of niet), is dit misschien een oplossing:
detectie van de vulgraad
  • bepaal mbt sensoren de vulgraad van de bak
  • als de bak bijna vol is; bak opnemen in route voor het legen
  • Visueel op of bij de bak zichtbaar maken dat de bak vol is (of de vulgraad visualiseren) met een lampje: groen is "er is nog ruimte", Oranje is "bak bijna vol, melding verstuurd om te legen", rood is "bak is vol, ga naar de volgende bak", rood knipperend "bak is in storing, ga naar een andere bak". daarmee is van afstand zichtbaar of het zin heeft om naar de bak te lopen. Next step; app/website waarin de vulgraad is aangegeven per bak
  • als de bak vol of in storing is: toegang voor specifieke pasjes verbreden naar meerdere bakken, als dat van toepassing is (wie bedacht heeft dat je maar toegang hebt tot een beperkt aantal bakken, snap ik niet)
Beetje programmeur kan dit al met een simpele arduino of een rasp pi wel op kleine schaal al maken.... dus dat is geen rocketscience. Ja moet fool proof zijn en allerlei veiligheden worden ingebouwd en onderhouden worden, dus met een paar tientjes ben je er niet. Maar "slimme bakken" zou het wel gemakkelijker maken en minder frustrerend.

De ervaring van in elke gemeente is het anders, dat is/vind ik een hele lastige. Wat wel en wat niet bij welk afval hoort is al lastig zat, maar als dat dan ook nog gaat variëren per lokatie... De al eerder genoemde "product markering" zoals nu met electrische apparaten ("gooi dit niet bij het restafval") lijkt me een goede, maar dat bij de bron veel is te winnen is duidelijk. Ik mijmer hardop, maar zou elke fabrikant/leverancier niet gewoon moeten aangeven hoe zijn product (en/of verpakking) zou moeten worden "weggegooid".

Overigens zie ik in de discussies vooral: GFT en OPK worden al gescheiden en de volgende stap zou een betere scheiding van PMD zijn. De eventuele scheiding van PMD in een nascheidingsproces lijkt me heel erg mooi (technische uitdaging, sensoring, rontgen etc) en de techniek gaat snel. Maar een (grote) nascheidingsfabriek is er niet zomaar. Onderbouwing heb ik niet, maar ik heb het idee dat nascheiding fors duurder zal zijn dan voorscheiding. Gemak heeft daarmee een prijs; collectieve lastendruk stijgt en het aantal huishoudens in de knel is al fors. Andersom, blijven doen wat we nu al doen, zou al voor een kosten verhoging zorgen. Alle maatregelen zijn vooral gericht op "minder meer betalen".

• Señor Sjon
  • Nu online
Hoeveel energie gebruikt zo'n slimme bak op die manier + de benodigde (data) infrastructuur? Dat wordt telkens vergeten. Plus een infrastructuur om het allemaal werkend te houden met dito mankracht. De vaste kosten zijn veel hoger dan de bakken bij mensen legen, dat gebeurt immers voor OPK en GFT ook al.

Nascheiding gaat in stappen natuurlijk, machinaal het makkelijke, moeilijke met de hand. Dat is vaak in principe gewoon een lopende band. Die techniek is veel makkelijker op één locatie te realiseren dan bv 20-30.000 huishoudens allemaal aan het werk zetten. Maar ja, die uren staan niet op de gemeentebegroting. :P

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nee die uren kosten ook niets. Die horen bij je burgerplicht om ook enigszins bij te dragen aan de samenleving. Tijd dat SIRE weer eens wat gaat doen. :P
ehtweak schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:18:
Leesvoer:

https://www.westlanders.n...-voor-hvc-en-trias-16362/
https://www.nrc.nl/nieuws...miljoenen-kosten-a3966752
https://www.bnr.nl/nieuws...lbedrijf-in-moeilijkheden
https://www.medemblikactu...kunstmatig-hoog-gehouden/
enzovoorts, enzovoorts

In de praktijk heeft b.v. HVC afvalstromen uit Engeland (!) verwerkt. Terwijl het eigenlijk een non-commerciële Nederlandse afvalverwerker zou moeten zijn.
Hopelijk is dat met de Brexit definitief ten einde. :Y
Daarnaast zijn de politieke belangen en gekrakeel bij de diverse gemeentes over vriendjespolitiek nou niet altijd de beste oplossing om afvalverwerking in goede banen te leiden. :X

Of zoals er nu al enige weken aan de gang is, het afval wat AEB niet kan verwerken pleuren ze maar op een berg hier in Flevoland.
https://www.omroepflevola...len-aan-storten-van-afval
(en ook op andere plaatsen). Hoe idioot. 8)7
Interessant. Zo te lezen heeft HVC dus gesorteerrde afvalstromen tegen betaling verwerkt omdat ze overcapaciteit hadden. Wat is daar mis mee? Blijkbaar zijn ze toch niet zo non-commercieel aangezien ze hun eigen broek moeten ophouden? :?
Het feit dat ze de heffingen kunstmatig hoog hebben gehouden is dan wel weer bedenkelijk. Dat zou suggereren dat ze via de ene kant extra verwerken voor extra inkomsten, maar aan de andere kant de inkomsten feitelijk niet terug lopen. Maar is dat zo, of is dat onze aanname?

AEB is wel weer zo'n lichtend voorbeeld van de privatiseringsdrang. Oh, het kost geld dus laten we het privatiseren dan wordt het vast automagisch beter. Oh toch niet, kunnen we het niet gewoon helemaal afstoten? Oh crap, nu vliegen de tarieven omhoog en de kwaliteit achteruit. In wijken die verder rijden zijn komen ze niet zo vaak meer want dat kost te veel. :/ (ja ik chargeer wat)

Dat dumpen in Flevoland is gewoon een tijdelijke opslag, dat is gezien de situatie niet onlogisch. Neemt niet weg dat de situatie voorkomen had moeten worden, maar nu het eenmaal zover is moet je toch wat.
Señor Sjon schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 09:19:
De laatste weken sijpelt wel e.e.a. door van AEB. In het verleden waren al nieuwsberichten dat wij Italiaans afval verwerken. Ongetwijfeld wordt eraan verdiend in de keten, maar het is toch onzinnig om afval een paar 1.000 km te transporteren.
Niet per se. Als het nodig is omdat je overcapaciteit hebt en je het hoofd boven water moet houden dan zie ik geen problemen om gesorteerd afval te verwerken van locaties waar een capaciteitsprobleem is. Dat gebeurt over de hele wereld.
Dan verwacht ik echter wel dat de afvalverwerker er op inzet om zijn capaciteit aan te passen aan de lokale behoefte zodat hij die beter kan gaan bedienen en op die manier zijn hoofd boven water kan houden. Permanent afval van land naar land blijven slepen is inderdaad wat onzinnig.
Qua zwarte zakken:
Bron 1: https://www.dvhn.nl/drent...-klopt-niet-23343920.html?
Gemeente en afvalverwerkers claimen allebei wat anders overigens, zelfs de landelijke club van verwerkers zegt geen ondoorzichtige zak, maar lokaal weerspreken ze dit weer: https://www.destentor.nl/...urde-vuilniszak~aec1fa46/?

Andere gemeente: https://www.peelenmaas.nl...rnemers/afval/afvalzakken
Klopt, ik snap ook niet waarom die landelijke club dat gedaan heeft want ze hebben alleen maar ellende veroorzaakt. Ik kom zelfs meer verwerkers tegen die zeggen dat de zakken gewoon open gemaakt worden dan dat het verbrandt wordt.
Maar goed, negatieve conclusies blijven in de wandelgangen meestal beter hangen. Net zoals de fabel dat alle stromen uiteindelijk gewoon weer op één hoop komen en in de fik gaan. Die is ook heel er hardnekkig.
Natuurlijk zijn er wel eens gekke dingen gebeurd, maar het is niet de standaard.
Bunschoten-Spakenburg heeft een kwart afkeuring: https://www.ad.nl/amersfo...t-met-pmd-afval~ad966210/ (premium).
Heerlijk voorbeeld wat mensen voor varkens zijn als het om een beetje geld gaat. €1,57 per zak voor restafval en meteen gaat alles bij het PMD en luiers bij de kleding. 8)7
Het erge is dat je het nog had kunnen zien aan komen ook. :')
Hellendoorn:

[...]

2017: 1.048 ton ingezameld, 7 ton afgekeurd
2018: 1.121 ton ingezameld, 34 ton afgekeurd
Niet zo gek als je om een paar zwarte zakken de hele lading afkeurt. Dat is ook gewoon wanbeleid. :D
In het lijstje nogo artikelen zitten een aantal zaken die ik met mijn logica ook zonder na te denken bij PMD zou mikken.
Logisch, want je gaf al aan je daar niet echt in te willen verdiepen. Maar in principe kom je al snel heel ver met de richtlijn dat je alleen verpakkingsplastic bij PMD doet en gebruiksvoorwerpen van plastic bij het restafval. Sowieso bij twijfel restafval zou al veel oplossen.
Kortom, als de 'experts' er al niet over eens zijn, hoe kan je dan je burgers hierop aanspreken? Wat bespaar je nou werkelijk als je je met veel geld opgetuigde omgekeerd inzamelen verhaal, alsnog je spullen de oven in gaan? Je draagvlak daalt ontzettend snel en burgers gaan morren.
Tja, het wordt alleen maar verwarrend als landelijke organisaties dingen gaan roepen die lokaal anders zijn. Beperk je je beeld tot wat lokaal speelt dan is het al snel heel veel minder verwarrend.

Daarnaast lees je dus in de meeste links van jou dat het dus over het algemeen _niet_ alsnog de oven in gaat, maar toch ligt daar alweer de focus op. Voor die betreffende gemeente snap ik dat burgers zich dat afvragen, maar als jouw gemeente dat niet doet is het niet relevant. Dan is het simpelweg een slap argument om tegen het inzamelbeleid te kunnen schoppen. :)
maniac2003 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 10:26:
Maar vleesrestje en hout/kleine takken is GFT. Volgens mij een een satéstokje ook hout en vleesrestjes. Daar ging het om.
Satéstokjes zijn lang niet altijd puur hout. Dat kan geïmpregneerd zijn of op andere wijze vervuild. Vaak ook bedrukt met de naam van de slager. Mijn vermoeden is dat ze die voor de zekerheid maar als restafval beschouwen omdat ze er niet van uit kunnen gaan dat het écht altijd schoon hout is.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 22-08-2019 10:57 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Nu online
Over de bijdrage aan de samenleving kan je natuurlijk een ander boompje optuigen. Niet voor niets daalt het aantal vrijwilligers, omdat men druk met van alles is en er ook mantelzorg e.d. verwacht wordt. Wanneer is het genoeg? Afval micromanagen gaat mij veel te ver.
Logisch, want je gaf al aan je daar niet echt in te willen verdiepen. Maar in principe kom je al snel heel ver met de richtlijn dat je alleen verpakkingsplastic bij PMD doet en gebruiksvoorwerpen van plastic bij het restafval. Sowieso bij twijfel restafval zou al veel oplossen.
Ik heb dan nog interesse in dit verhaal, het gros ziet pan = metaal = PMD.

Bij mijn ouders (andere gemeente) zit ik elke keer te gokken wat nou weer in moet, vandaar dat ik hamer op consistent beleid. :P

Pagina: 1 ... 9 ... 20 Laatste