Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ardana schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:27:
Je bent welkom om 'n kop koffie te komen doen. Mag je me vertellen waar ik m'n gescheiden afval moet laten :P
Als daar ruimte voor is dan is er ook ruimte om te scheiden. Zoals ik al zei, kwestie van prioriteiten. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 100-400 DG OS HSM Contemporary

• Oekiejoekie
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 19:39
Ardana schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:27:
[...]

Je bent welkom om 'n kop koffie te komen doen. Mag je me vertellen waar ik m'n gescheiden afval moet laten :P
Na elke kop koffie mag @Gonadan zijn eigen koffiepad naar de groencontainer brengen ? :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Oekiejoekie schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:43:
Na elke kop koffie mag @Gonadan zijn eigen koffiepad naar de groencontainer brengen ? :D
Die mogen niet bij het GFT. :+

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:03

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Gonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:37:
[...]
Als daar ruimte voor is dan is er ook ruimte om te scheiden. Zoals ik al zei, kwestie van prioriteiten. :P
Ik heb 1 vuilnisbak, die half uitsteekt en in de weg staat... Geen bak voor oud papier, geen bak voor glas, geen bak voor groen (ik heb ook geen schuur, tuin of balkon). Knappe jongen als je die ene bak weet te splitsen (zonder dat je ineens met halve bakken gaat werken). Let wel, deze bak staat vrijwel aan het voeteneind van m'n bed, simpelweg omdat het ook weer zo'n beetje de beste plek is van de hele ruimte. Zoals ik al zei, je mag komen kijken :> Als je op 38m2 woont, moet je consessies doen... zeker als je hiervoor op 160m2 woonde... En tuurlijk is het een kwestie van prioriteiten. Maar net zo min als ik leef om te werken, ga ik niet mijn hele huis inrichten om het afval te kunnen scheiden. Dan denk ik dat je prioriteiten een klein beetje verkeerd liggen en dat als je dat van mensen verwacht, dat je je verwachtingen een klein beetje bij moet stellen.

@Oekiejoekie, nope, ik heb geen groencontainer :P

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Aha, nu klopt het verhaal. Je kiest ervoor omdat je het redelijkerwijs niet te doen vindt met de spullen en woonruimte die je nu hebt.
Nergens beweer ik dat je het wel moet doen, ik stel alleen dat het altijd een keuze blijft.

Je zou ook kunnen kiezen voor kleinere gestapelde bakken/lades die je wat vaker moet legen. Alleen kan ik mij best voorstellen dat je daar niet zoveel behoefte aan hebt. :P

• anboni
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 00:35
Gonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:30:
Geen ruimte is een kwestie van prioriteiten. Als je ruimte hebt om alles bij elkaar te gooien dan heb je ook ruimte om te scheiden.
Da's natuurlijk gelul. Als je 1 bak(je) hebt die je 1x per week kunt legen, neemt dat significant minder ruimte in dat als je 3 of 4 bakken (zakken, dozen) moet neerzetten die met verschillende frequenties van >1 week worden geleegd.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Gonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:54:
Aha, nu klopt het verhaal. Je kiest ervoor omdat je het redelijkerwijs niet te doen vindt met de spullen en woonruimte die je nu hebt.
Nergens beweer ik dat je het wel moet doen, ik stel alleen dat het altijd een keuze blijft.

Je zou ook kunnen kiezen voor kleinere gestapelde bakken/lades die je wat vaker moet legen. Alleen kan ik mij best voorstellen dat je daar niet zoveel behoefte aan hebt. :P
Dat laatste is dus niet waar. 2 kleinere gestapelde bakken gaat niet werken, zoek maar eens een werkend voorbeeld. Je hebt wel gescheiden systeem van bakken naast elkaar, maar die zijn vrijwel altijd groter (meer ruimte-innemend) dan 1 gewone vuilnisbak. Boven elkaar is sowieso geen optie, tenzij je werkt met een soort lade-systeem, en dan heb je dus sowieso meer ruimte nodig, want je hebt extra ruimte nodig voor het uit kunnen trekken voor de lade, waar je bij een gewone vuilnisbak enkel de bovenkant open doet.

Daarnaast zijn 2 kleine bakken ook erg onhandig, want veel wat grotere dingen passen er gewoon niet in.

Ja, het blijft een keuze, maar je levert gewoon veel gemak in. En in mijn geval voor niks, want ik héb niet eens een groen-container :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Monteren aan de muur of plafond kan ook nog. :P

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Gonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:02:
Monteren aan de muur of plafond kan ook nog. :P
Kom maar langs. Nee, dat kan niet. Ik heb laatst al voor de theedoeken een andere plek moeten zoeken omdat ik er achter kwam dat ik ze op de plek waar ik ze initieel had opgehangen, daardoor niet meer de lade van het keukenblok kon openen.

Maar goed. Theoretisch zou ik ze inderdaad boven m'n bed kunnen hangen. En dan iedere keer op m'n bed stappen als ik wat weg wil gooien. Of midden in het looppad. En dan even uit de weg duwen als ik naar de deur loop.

Dus ja, je hebt gelijk.

Ardana wijzigde deze reactie 13-06-2019 18:08 (58%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ardana schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 18:05:
Kom maar langs. Nee, dat kan niet. Ik heb laatst al voor de theedoeken een andere plek moeten zoeken omdat ik er achter kwam dat ik ze op de plek waar ik ze initieel had opgehangen, daardoor niet meer de lade van het keukenblok kon openen.
Ik heb nog ideeën zat, maar zie nu dat we in AZ zitten en niet iets als de HK dus misschien maar weer over inzameling gaan hebben? :P

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Ik zit gewoon te denken om mijn gras, klimop, onkruid gewoon in de GFT bak te houden, zoals nu.Idem met karton, zoals die van postpakketjes.

Plastic, bananenschillen, papier enzovoort gewoon in een vuilniszak en die in de ondergrondse bak te deponeren.

Gewoon zoals ik nu ook doe. Heb geen zin in een groene bak, plastic bak, papierbak en een restafvalbak in mijn kleine keuken. En dan nog 3 of vier bakken in mijn tuin.

Ze kunnen mijn kont kussen dat ik ga scheiden.

Ivysaur wijzigde deze reactie 14-06-2019 00:30 (5%)

• mschol
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Ivysaur schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 00:27:
Ik zit gewoon te denken om mijn gras, klimop, onkruid gewoon in de GFT bak te houden, zoals nu.Idem met karton, zoals die van postpakketjes.

Plastic, bananenschillen, papier enzovoort gewoon in een vuilniszak en die in de ondergrondse bak te deponeren.

Gewoon zoals ik nu ook doe. Heb geen zin in een groene bak, plastic bak, papierbak en een restafvalbak in mijn kleine keuken. En dan nog 3 of vier bakken in mijn tuin.

Ze kunnen mijn kont kussen dat ik ga scheiden.
je hebt een tuin, dan heb je al meer plek (en ook echt plek) om te scheiden dan de meeste mensen

[A] LEGO 76042 SHIELD Helicarrier

• Ivysaur
  • Niet online
Ja. Deur open, naar de kliko's lopen. In de regen, kou, hagel, warmte, enz enz enz. Deur dicht. Voor elk plastic pakje, enz enz. Katten die de kans zien om te ontsnappen.

Dan nog met de kliko tuin uit naar de voorkant om kliko neer te kwakken, waarop de kans bestaat dat een één of andere schorriemorrie dat door heeft, ongezien de tuin in, huis in, spullen weg. Enz.

Mij niet gezien. En de kliko's in de voortuin zetten dat is lelijk.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Michielgb
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:32
Ivysaur schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 01:27:
Ja. Deur open, naar de kliko's lopen. In de regen, kou, hagel, warmte, enz enz enz. Deur dicht. Voor elk plastic pakje, enz enz. Katten die de kans zien om te ontsnappen.

Dan nog met de kliko tuin uit naar de voorkant om kliko neer te kwakken, waarop de kans bestaat dat een één of andere schorriemorrie dat door heeft, ongezien de tuin in, huis in, spullen weg. Enz.

Mij niet gezien. En de kliko's in de voortuin zetten dat is lelijk.
Zit je de boel nu te trollen hier of ben je serieus? :?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 17:37:
[...]

Die prioriteiten lijkt mij de kern. Scheiden kost ruimte en moeite voor het individu. Een ieder maakt daar zelf een afweging in. Dus als je als overheid zorgt dat het weinig moeite kost zullen meer mensen scheiden lijkt mij. Neem de tuin. Ik heb liever een bak in de tuin waar ik alles in gooi dan vier bakken. Dus lekker centraal scheiden :)
mschol schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 01:23:
[...]

je hebt een tuin, dan heb je al meer plek (en ook echt plek) om te scheiden dan de meeste mensen
De plek hebben wil niet zeggen dat je die ook voor afval wil gebruiken natuurlijk.

Roenie wijzigde deze reactie 14-06-2019 07:46 (20%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Roenie schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 07:44:
Die prioriteiten lijkt mij de kern. Scheiden kost ruimte en moeite voor het individu. Een ieder maakt daar zelf een afweging in. Dus als je als overheid zorgt dat het weinig moeite kost zullen meer mensen scheiden lijkt mij. Neem de tuin. Ik heb liever een bak in de tuin waar ik alles in gooi dan vier bakken. Dus lekker centraal scheiden :)
Ah juist, laat de overheid het maar oplossen en de consument hoeft helemaal niets zelf te doen.
Als je die kant op gaat dan zal de consument ook nooit bewuster worden in wat voor afval hij genereert, en zo zullen bedrijven ook veel minder indirect gestimuleerd worden. Dat is symptoombestrijding, geen oplossing.

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 21:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:36:
[...]

Ah juist, laat de overheid het maar oplossen en de consument hoeft helemaal niets zelf te doen.
Als je die kant op gaat dan zal de consument ook nooit bewuster worden in wat voor afval hij genereert, en zo zullen bedrijven ook veel minder indirect gestimuleerd worden. Dat is symptoombestrijding, geen oplossing.
Vroeger keilde de burger het in een vuilniszak op straat. Wat dat betreft is de mini-container al een zegen. Maar goed, ik ben al jaren gewend met 2-3 containers te werken. Het helpt dat ik geen klein huis heb. Maar bij mij gaat het te ver om een hele scheidingscentrale in mijn keuken te installeren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Zoals veel verandering zal het een generatie kosten voordat het echt geaccepteerd wordt. :P

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Misschien moet de overheid eerst eens één landelijk systeem van inzamelen en verwerking/recycling opzetten waar alle gemeenten zich aan houden, in plaats van de nu 355 verschillende systemen. Zorgen dat het efficiënt, duidelijk en logisch is voor iedereen.

En pas als dat een keer geregeld is, dan de burger er mee lastigvallen. Ik denk dat je dan vanzelf de burger wel meekrijgt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Dat kan niet, want tussen gemeentes zit genoeg verschil.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:05:
Maar afval is overal hetzelfde :p dus zou je er imho één landelijk systeem voor kunnen hebben.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

In steden wordt soms nog gebruik gemaakt van vuilniszakken aan de straat, want er is nergens anders ruimte voor. In woonwijken heb je meerder varianten, etc, etc.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@mystic , @Señor Sjon Maar da's juist zo vreemd; die versnippering (soms letterlijk) van het afvalgebeuren in Nederland. 8)7

Zo zijn er slechts enkele grotere afvalverwerkers/-scheiders, verspreid over Nederland. Maar vrijwel iedere gemeente verzint z'n eigen oplossing. Nee; nog gekker, soms zelfs binnen één en dezelfde gemeente verschillende manieren van vóórscheiden en ophalen.

Om de zoveel weken kom ik in Amsterdam en dan gruwel ik er iedere keer weer van wat voor een middeleeuwse toestanden je daar ziet qua huisafval. Overal bergen met vuilniszakken en de nodige zooi er omheen (kapotte zakken, e.d.). :-(

Maar ook gemeentes, zoals bij ons, waar het tot nu toe allemaal redelijk georganiseerd en schoon verloopt.
We hebben al jaren 3 bakken. Grijs = restafval (1 x 2 weken), groen = GFT (1 x 2 weken), blauw = oud papier (ca. 1 x maand). En als je een hele grote tuin hebt, kun of een grotere GFT bak, of er zelfs 2 krijgen.
En buitenmaatse zaken of bouwafval kun je gratis, als inwoner zijnde, naar het afvalstation brengen.
Eigenlijk best wel een goed systeem.

Maar dan halen ze het in hun hoofd om de boel helemaal om te gaan gooien!
M.a.w. wat is de beste manier om je bewoners te irriteren? Nou, op die manier dus. :(
Gatver. (letterlijk).
Afvalinzameling gemeentes

Mooie Plaatjes   

• Gebanned
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 23:53
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:05:
Toch is er naar mijn idee wel een verschil per plaats wat in de PMD mag en wat er bij restafval hoort. Daar een landelijke standaard voor en vervolgens op iedere verpakking een duidelijk logo zou het leven al een stuk eenvoudiger maken.

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 11:31:
In steden wordt soms nog gebruik gemaakt van vuilniszakken aan de straat, want er is nergens anders ruimte voor. In woonwijken heb je meerder varianten, etc, etc.
sorry hoor, maar dat die middeleeuwse toestanden nog zijn toegestaan is sowieso van de zotte natuurlijk... en dat er geen ruimte voor is om dat op te lossen is natuurlijk niet waar. Het kost je alleen misschien een deel van een parkje, speeltuintje of parkeerplaats om een paar ondergrondse containers te plaatsen.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

De grap is dat Amsterdam een groene burgemeester en coalitie heeft, 10k parkeerplaatsen weg wil hebben, maar qua afval nog middeleeuws is. :+

@Gebanned En daarom gewoon PMD bij restafval en nascheiden. Dat voorkomt fouten waardoor PMD's aanbod van gemeentes afgewezen wordt bij centrales en of voor een lager tarief of gewoon bij restafval gegooid wordt.

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

Señor Sjon schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 12:20:
De grap is dat Amsterdam een groene burgemeester en coalitie heeft, 10k parkeerplaatsen weg wil hebben, maar qua afval nog middeleeuws is. :+
offtopic:
I know :+ maar goed, Femke doet wel meer rare dingen :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 08:36:
[...]

De overheid vraagt geld voor de afvalinzameling. Dus ja, dan mag zij het ook oplossen. in ieder geval niet de hoofdprijs vragen EN het lastig maken. Dus of goedkoop als je scheidt, of duur als je dat niet doet. En dan betaal ik natuurlijk gewoon ;)

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Roenie schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 21:47:
[...]
De overheid vraagt geld voor de afvalinzameling. Dus ja, dan mag zij het ook oplossen. in ieder geval niet de hoofdprijs vragen EN het lastig maken. Dus of goedkoop als je scheidt, of duur als je dat niet doet. En dan betaal ik natuurlijk gewoon ;)
Dat is natuurlijk subjectief. Want jij vindt het duur, maar het kan nog véél duurder. En ik vraag me af wat de wérkelijke kosten zijn van afval.

Wat zijn de werkelijke kosten van het verwerken van ons afval, op een dusdanige manier dat het het milieu níet belast? Op geen enkele manier? Ik heb het idee dat we er dan nog lang niet zijn met een kostenplaatje van € 500 per huishouden per jaar... Of met € 25 per matras...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ardana schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:16:
[...]

Dat is natuurlijk subjectief. Want jij vindt het duur, maar het kan nog véél duurder. En ik vraag me af wat de wérkelijke kosten zijn van afval.

Wat zijn de werkelijke kosten van het verwerken van ons afval, op een dusdanige manier dat het het milieu níet belast? Op geen enkele manier? Ik heb het idee dat we er dan nog lang niet zijn met een kostenplaatje van € 500 per huishouden per jaar... Of met € 25 per matras...
Hogere kosten rekenen werkt dumpen in de hand.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Roenie schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:39:
[...]
Ja, maar dat staat los van je eerdere argument.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 00:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ardana schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:16:
[...]
Heb je al rekening gehouden met de dieselmotoren van die vuilniswagens :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:59

PcDealer

HP ftw \o/

Freee!! schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 23:11:
[...]

Heb je al rekening gehouden met de dieselmotoren van die vuilniswagens :?
Bij ons op gas of electrisch.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Als goed is heeft Benjamin Franklin de 18e eeuw al goed begrepen dat vuilnis aan huis moet worden opgehaald.

Als men het moet gaan deponeren ergens anders dan huis. Of het moeilijk gemaakt wordt dan krijg je vervuiling.

Dat is nu ook zo. En vuilnis scheiden moet gewoon bij de vuilnisstort gebeuren. Tegenwoordig hebben we daar handige machines voor. Straks AI enzovoort

Het zit niet in de mens om te scheiden. Het is aan de bedrijven om beter om te springen met verpakkingen en materialen. En de consument moet maar eens wat minder veeleisend zijn. Bij de ah heb je nu ook komkommer genaamd " Buitenbeentjes." Zien er niet uit maar zijn nog prima. Wel weer helaas in plastic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21-10 12:10
Ik heb 90% afval in de categorie plastic. Dan het restafval. Papier en glas hou ik apart. Voor gft moeten we ook betalen per kg, dus dat gaat gewoon samen met het tuinafval gratis naar de stort. Ik betaal dus alleen voor restafval.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Roenie schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 21:47:
Ze vragen geld voor de verwerking, niet puur de inzameling. Daarnaast is het volkomen logisch ook medewerking van de burger te vragen.
Roenie schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:39:
Bij degenen die geen enkel moreel besef hebben wel ja, maar die zullen altijd wel argumenten verzinnen om niet te hoeven scheiden of afval netjes te verwerken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ardana schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 23:01:
[...]
Ja, maar dat staat los van je eerdere argument.
Mijn punt is dat de werkelijke prijs vragen voor afval maakt dat meer mensen dat gaan omzeilen. Bij electirische apparaten betaal je bij aanschaf voor de verwerking. Waarom ook niet bij matrassen denk ik dan.
Gonadan schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:03:
[...]

Ze vragen geld voor de verwerking, niet puur de inzameling. Daarnaast is het volkomen logisch ook medewerking van de burger te vragen.

[...]

Bij degenen die geen enkel moreel besef hebben wel ja, maar die zullen altijd wel argumenten verzinnen om niet te hoeven scheiden of afval netjes te verwerken.
Gonadan schreef op zondag 16 juni 2019 @ 14:03:
[...]Ze vragen geld voor de verwerking, niet puur de inzameling. Daarnaast is het volkomen logisch ook medewerking van de burger te vragen...
Waarom is dat logisch?
...Bij degenen die geen enkel moreel besef hebben wel ja, maar die zullen altijd wel argumenten verzinnen om niet te hoeven scheiden of afval netjes te verwerken.
Als de prijs steeds hoger wordt, dan is er ook een steeds grotere groep die gaat dumpen of andere manieren gaat verzinnen. Hoge kosten maakt een mens creatief.

En je kunt dan wel appelleren aan moreel besef, maar als iemand dat niet heeft dan ga je mensen daar niet van overtuigen. Sterker nog, iedereen heeft een ander moreel besef. Het jouwe is niet per definitie de norm.

Het is ook geen alles of niets natuurlijk. Een deel van de mensen zal altijd scheiden en er alles aan doen om het afval goed te verwerken. Een ander deel doet dat nooit. En alles er tussenin is afhankelijk van de prijs.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Volgens de textielinzamelaars ligt het probleem voor een belangrijk deel aan het strenge afvalbeleid van gemeenten. Die vragen burgers om afval gescheiden in te leveren en werken steeds vaker met toegangspasjes voor buurtcontainers. Ook laten zij burgers betalen voor afval. Die kiezen er dan steeds vaker voor om hun afval in de openbare bakken van de goede doelen te gooien. Met als gevolg dat het ingeleverde schone textiel ongeschikt is geworden voor tweedehands verkoop of recycling.
Tsja, kan niet zeggen dat dit een verrassing is. In gemeenten met DIFTAR e.d. worden straatprullenbakken al verkleind dat er net een blikje door de opening past om te voorkomen dat er huisvuil in gaat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 23:23
Grijze bak voor de deur gft 250 'm lopen rest op 700m... Alles in 't grijze bakkie. Opzouten met dat gezeik.

Zeker sinds ik weet dat de gft ook naar de vuilverbranding gaat (teveel vervuiling)

• _JGC_
  • Laatst online: 19:37
Señor Sjon schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:12:
[...]

Tsja, kan niet zeggen dat dit een verrassing is. In gemeenten met DIFTAR e.d. worden straatprullenbakken al verkleind dat er net een blikje door de opening past om te voorkomen dat er huisvuil in gaat.
Welke straatprullenbakken?

Ik ben nog wel eens geneigd om zwerfvuil op te pakken en in de bak te gooien, maar die zijn er steeds minder.

• Freee!!

Freee!!

_JGC_ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:29:
[...]
Welke straatprullenbakken?

Ik ben nog wel eens geneigd om zwerfvuil op te pakken en in de bak te gooien, maar die zijn er steeds minder.
Ik kijk tegenwoordig eerst of ik er één binnen redelijke afstand en in mijn looprichting zie, voordat ik eventueel iets opraap. Meestal laat ik het dus gewoon liggen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:12:
Nou voor mij is het wel een verrassing. Ik wist dat mensen asociaal lui zijn, maar dat je je huisvuil in de inzamelbakken voor goede doelen gaat stoppen had ik mij nog niet kunnen bedenken.
Wellicht naïef van mij, maar dan zijn mensen dus nog veel grotere varkens dan dat ik al dacht. :X

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:43

Roozzz

Plus ultra

yhk123 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:26:
Grijze bak voor de deur gft 250 'm lopen rest op 700m... Alles in 't grijze bakkie. Opzouten met dat gezeik.

Zeker sinds ik weet dat de gft ook naar de vuilverbranding gaat (teveel vervuiling)
Tja, dan begrijp je het als gemeente ook écht niet. Typisch zie je het andersom: proberen grijs gemengd afval te ontmoedigen door die bakken verder weg te plaatsen en tegelijkertijd het juist makkelijker te maken om van gescheiden afval af te komen (dus aan huis of dichtbij). Waar is dit? Dan ga ik daar zeker niet wonen :P

De grap is dat je als burger ook gewoon keihard in de portemonnee geraakt gaat worden door dit soort (wan)beleid van de gemeente. Grijs kost geld, papier, gft en dergelijke leveren iets op. Nu maar wachten op het invoeren van diftar ;)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:16:
[...]

Nou voor mij is het wel een verrassing. Ik wist dat mensen asociaal lui zijn, maar dat je je huisvuil in de inzamelbakken voor goede doelen gaat stoppen had ik mij nog niet kunnen bedenken.
Wellicht naïef van mij, maar dan zijn mensen dus nog veel grotere varkens dan dat ik al dacht. :X
Eerder zuunig. Als je per zak een paar euro moet betalen, dan worden mensen op een verkeerde manier creatief. Je ziet ook geregeld dumpingen op het moment dat het bewoners extra moeilijk gemaakt wordt om van het afval af te komen.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 15:47
_JGC_ schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:29:
Pas maar op, je zal niet de eerste zijn die daarvoor beboet wordt door een overijverige BOA!
Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:16:
Er wordt regelmatig drugsafval in natuurgebieden gedumpt, en huisvuil kwijtraken wordt ook steeds moeilijker gemaakt.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• peponline
  • Registratie: augustus 2003

peponline

Nightwish#2589

In de gemeente Geertruidenberg zijn ze van gedachten veranderd:

In oktober 2018 besloot de gemeenteraad om het restafval in te gaan zamelen via ondergrondse containers (omgekeerd inzamelen). Inmiddels hebben we een aantal voorbereidingen hiervoor getroffen.

Afval blijft een onderwerp van gesprek. De afgelopen periode heeft de gemeenteraad tijdens de discussie- en besluitvormende raad opnieuw dit onderwerp besproken. Uiteindelijk leidde dit ertoe dat op 4 juli 2019 een ander besluit is genomen. Er wordt niet overgegaan op het omgekeerd inzamelen van het restafval. De gemeente blijft het restafval in de grijze container huis-aan-huis ophalen. Het inzamelen van het verpakkingsafval (PMD) verandert niet, dit kunt u blijven aanbieden in de plastic zakken.

https://www.geertruidenbe...-grijze-kliko_160649.html

• yhk123
  • Registratie: mei 2010
*snip* hou het netjes.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 15-07-2019 15:14 (94%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:33:
Eerder zuunig. Als je per zak een paar euro moet betalen, dan worden mensen op een verkeerde manier creatief. Je ziet ook geregeld dumpingen op het moment dat het bewoners extra moeilijk gemaakt wordt om van het afval af te komen.
Het blijft mij toch echt verbazen hoe mensen alle ethische normen overboord kunnen gooien voor een paar grabbelcenten. Ik kan oprecht niet begrijpen hoe je het in je hoofd kunt halen om in zo'n bak huisvuil te doen, om wat voor reden dan ook.
RemcoDelft schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:48:
Er wordt regelmatig drugsafval in natuurgebieden gedumpt, en huisvuil kwijtraken wordt ook steeds moeilijker gemaakt.
Bij drugsafval denk ik al niet snel aan een gewenste moraal, dus dat zie ik wel los van huisvuil in deze containers.
Punt twee is natuurlijk een kwestie van perceptie, al geloof ik best dat mensen dat daadwerkelijk als excuus gebruiken immoreel gedrag voor zichzelf goed te praten.

Gonadan wijzigde deze reactie 15-07-2019 14:43 (30%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RemcoDelft
Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:39:
Punt twee is natuurlijk een kwestie van perceptie, al geloof ik best dat mensen dat daadwerkelijk als excuus gebruiken immoreel gedrag voor zichzelf goed te praten.
Nadat ik gisteren weer een half uur bezig was met het kwijtraken van een maand luiers, kan ik me best voorstellen dat mensen recalcitrant de hakken in het zand zetten en de kont tegen de krib gooien.

Als ik in mijn (piepkleine) tuintje zit ruik ik containers, als ik door de stad fiets ruik ik elke paar honderd meter hondenstront. 's Avonds staan de kinderkamers vol giftige houtrook.
En nee, ik zal geen huisvuil in de voor verkoop bestemde gratis textielbak gooien, maar de waanzin onder het mom van het milieu mag van mij best stoppen.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 15 juli 2019 @ 14:49:
En nee, ik zal geen huisvuil in de voor verkoop bestemde gratis textielbak gooien
En dat is precies wat ik bedoel. Ik kan best begrijpen dat je je stoort aan bepaald beleid, maar als je dan een punt wilt maken dump je je afval bij de gemeente voor de deur of in de tuin van de betreffende wethouder.
Een natuurgebied of goed doel benadelen is echt op geen enkele manier goed te praten.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

peponline schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:56:
In de gemeente Geertruidenberg zijn ze van gedachten veranderd:

In oktober 2018 besloot de gemeenteraad om het restafval in te gaan zamelen via ondergrondse containers (omgekeerd inzamelen). Inmiddels hebben we een aantal voorbereidingen hiervoor getroffen.

Afval blijft een onderwerp van gesprek. De afgelopen periode heeft de gemeenteraad tijdens de discussie- en besluitvormende raad opnieuw dit onderwerp besproken. Uiteindelijk leidde dit ertoe dat op 4 juli 2019 een ander besluit is genomen. Er wordt niet overgegaan op het omgekeerd inzamelen van het restafval. De gemeente blijft het restafval in de grijze container huis-aan-huis ophalen. Het inzamelen van het verpakkingsafval (PMD) verandert niet, dit kunt u blijven aanbieden in de plastic zakken.

https://www.geertruidenbe...-grijze-kliko_160649.html
Daar gaan ze gelijk een nieuw probleem kweken met DIFTAR. Op gewicht levert dat ook alweer oorlogen op.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Het is toch erg dat het dan gezien wordt als een probleem kweken, terwijl de meeste mensen voor het principe van 'de vervuiler betaalt' zijn. Tot ze zelf moeten betalen.
Is een accijns op verpakkingen dan de enige methode?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:36:
Het is toch erg dat het dan gezien wordt als een probleem kweken, terwijl de meeste mensen voor het principe van 'de vervuiler betaalt' zijn. Tot ze zelf moeten betalen.
Dat krijg je ervan als je het de burger zo moeilijk mogelijk gaat maken om zijn afval kwijt te kunnen. Daarnaast betalen we al netjes voor ons afval.

Het lampje gaat maar niet branden bij de lokale overheid dat als je iets wil dat je dan zo min mogelijk drempels moet opwerpen en niet steeds weer eentje erbij.

Insert pikachu surprised meme blabla

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
ciris schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:39:
Dat krijg je ervan als je het de burger zo moeilijk mogelijk gaat maken om zijn afval kwijt te kunnen. Daarnaast betalen we al netjes voor ons afval.
Dat heeft er weinig mee te maken. Ook al verandert er niets aan de wijze van je afval kwijt raken, toch zal een differentiatie in kosten al als probleem gezien worden omdat mensen dan gaan dumpen.
Dit terwijl als je ze vraagt of de buurman die meer afval veroorzaakt meer moet betalen ze allemaal ja zeggen. Maar als dat dan geregeld wordt dan wil men niet meewerken.
Het lampje gaat maar niet branden bij de lokale overheid dat als je iets wil dat je dan zo min mogelijk drempels moet opwerpen en niet steeds weer eentje erbij.
Het lampje zou eens bij de burger moeten gaan branden dat ze op hun tijd zelf ook op enige wijze moeten bijdragen als ze willen dat bepaalde dingen gebeuren.
Maar goed, kijk bijvoorbeeld naar de bereidwilligheid tot vrijwilligerswerk kun je kunt wel zien waar de trend heen gaat. Achterover hangen en verwachten dat alles voor je geregeld wordt, klagen als het niet gaat zoals je zelf zou bedenken en zodra er ook maar een klein beetje eigen inzet verwacht wordt de kont in de krib want je betaalt toch al.
Doet me denken aan Wall-E. :P

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:04
@Gonadan

Je moet als overheid ook niet op detailkwesties vragen wat het volk wil, want dan kan je maar 1 ding, geen belasting, gratis geld, en kwantum-verkeersdrempels die altijd voor iedereen in de andere straat liggen.

Je moet een manier zoeken om het gewenste beleid op grote lijnen (minder afvalverbranding/random vervuiling) bewerkstelligd, en daar de burger (als het kan met zachte hand) toe dwingt.

As idle as a painted ship upon a painted ocean

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Als je alles gaat tariferen, dan zien mensen dat ook als afkoop. Overigens is er al sinds 2008 een verpakkingsbelasting die rustig wordt doorbelast, dus aan de voorkant betaal je er al voor.

Dat vrijwilligerswerk komt steeds meer in de verdrukking door bv mantelzorg en de tweeverdienersmaatschappij.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Ik denk dat Netflix en social media een groter aandeel hebben. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Nee hoor, dit hoor ik al veel langer dan Netfilx en Social Media bon ton werden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RemcoDelft
Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 15:36:
Er zit al lang extra belasting (https://afvalfondsverpakkingen.nl/verpakkingen/alle-tarieven) op verpakkingen, en op het ophalen van afval ook. Waarom komen ambtenaren nou nooit verder dan moeilijk maken en belasting heffen?

Laten we vooral niet doen alsof plastic verpakkingen nou zo'n groot probleem zijn: qua gewicht stelt het allemaal niet zo veel voor. Het is nog geen halve kilogram per persoon per week. Een keertje tanken kost meer aardolie dan een jaar lang verpakkingen gebruiken.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@RemcoDelft kom je ook nog wel eens met oplossingen of blijft het klagen?
Als je wilt dat de vervuiler betaalt, en je vindt dat diftar een probleem is want dan gaan mensen dumpen. Dan moet je het ergens anders aanpakken.
Wellicht de kosten zuiver in de aankoop doorberekenen en voor de inzameling geen aparte tarieven.
Het klinkt meer alsof je scheiden überhaupt liever niet ziet gebeuren. Gewoon alles op de grote hoop en laat de verwerker maar zien of er nog iets mee te doen is?

@Señor Sjon
Laat ik het dan anders formuleren. De mogelijkheden van vermaak door media en internet is de laatste decennia ook flink toegenomen en hebben een zeer grote, zo niet grootste, invloed op de bereidheid van burgers om vrije tijd voor iets nuttigs in te zetten.
Vroeger kon je buiten je werk hooguit wat huishouden doen, het journaal kijken of een boek lezen. Dan vind je het niet zo erg om nog even een uurtje te helpen bij een vereniging of iets dergelijks. Tegenwoordig gaat dat veel meer ten koste van andere vormen van vermaak of je professionele facebook kralenstudio.

Maar wellicht gaan we wat off-topic. :P

• Ivysaur
  • Niet online
Het gaat mij ook eigenlijk meer om mensen die minder valide zijn, mensen met kinderen/babies, mensen met huisdieren. Dan wil je niet een aantal straten verderop je restafval kwijt. Die misschien een aantal kilo's wegen, zoals kattengrind of stapels vieze luiers. En wat te denken van het weer in de winter of in hartje zomer. Je kan ook niet even zelf een grijze bak kopen, daar alles in dumpen en dan met een takke herrie eens per twee weken naar de ondergrondse container.

Het is gewoon raar wat ze doen. Afval halen vanuit huis is gewoon het beste, werkt het beste en voorkomt gewoon problemen die je niet hebt met ondergrondse containers ofwel vuilnis rondom, ratten en stiekem geld vragen / ophogen voor het openen van een container.

Misschien dat ik het al heb verteld, maar in Lelystad hebben de buiten gebieden ofwel de nieuwbouw wijken / rijkere wijken wel een kliko aan huis straks, en de binnenste wijken moeten gaan lopen. Vind het maar raar. Alsof HVC geen zin heeft om door die oude kronkelige straten te rijden, of de 'normalere' mens wil pesten. Frappant. Er gaat zelfs het gerucht dat het allemaal doorgestoken kaart is. We mochten per wijk/buurt kiezen wat we wilden, en het wil dat alle buurten gewoon kliko aan huis wilden, maar nee, hoor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RemcoDelft
Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:20:
@RemcoDelft kom je ook nog wel eens met oplossingen of blijft het klagen?
Er zijn al diverse oplossingen aangedragen in dit topic, maar geen daarvan lost de doelstelling van ambtenaren op: zichzelf aan het werk en belangrijk houden.
Plastic is prima energetisch te recyclen.
Het klinkt meer alsof je scheiden überhaupt liever niet ziet gebeuren. Gewoon alles op de grote hoop en laat de verwerker maar zien of er nog iets mee te doen is?
Veel gemeenten doen dat inderdaad: achteraf sorteren i.p.v. de burger daarmee op te zadelen.

En vergeet ook niet dat 3-4 containers die elk eens per maand geleegd worden aanzienlijk meer stank en vliegen oplevert dan 1 container die elke week geleegd wordt! De minicontainer werd in mijn jeugd ingevoerd vanwege ten eerste hygiene en ten tweede de rug van de vuilnisman. Hygiene zou de hoogste prioriteit moeten hebben bij huisvuil, maar het wordt steeds verder uit het oog verloren.
Ik heb nu meer vliegen dan ooit boven de eettafel, als ik een container opendoe komt er een zwerm uit, en de container verder weg zetten kan niet. De gemeente negeert de vele klachten van burgers gewoon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
RemcoDelft schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:11:
Er zijn al diverse oplossingen aangedragen in dit topic, maar geen daarvan lost de doelstelling van ambtenaren op: zichzelf aan het werk en belangrijk houden.
Plastic is prima energetisch te recyclen.
Mwoah, als ik je posts erbij pak is het gewoon drie pagina's met rants, geen oplossingen. Het enige wat ik steeds terug zie komen is energetisch recyclen. Ofwel alles op één hoop en in de fik steken.
Dit in combinatie met je stelling hierboven ontneemt mij van de illusie dat er verder nog een inhoudelijke discussie in zit. :>
En vergeet ook niet dat 3-4 containers die elk eens per maand geleegd worden aanzienlijk meer stank en vliegen oplevert dan 1 container die elke week geleegd wordt! De minicontainer werd in mijn jeugd ingevoerd vanwege ten eerste hygiene en ten tweede de rug van de vuilnisman. Hygiene zou de hoogste prioriteit moeten hebben bij huisvuil, maar het wordt steeds verder uit het oog verloren.
Ik heb nu meer vliegen dan ooit boven de eettafel, als ik een container opendoe komt er een zwerm uit, en de container verder weg zetten kan niet. De gemeente negeert de vele klachten van burgers gewoon.
Tja ik zie twee mogelijkheden. Of het is een kwestie van perceptie, of je woont gewoon niet echt in een gemeente waar je wilt wonen. :P

Als ik even op som hoe ik het ervaar:
• Omgekeerd inzamelen heeft ervoor gezorgd dat de bak in mijn keuken nu praktisch alleen plastic bevat en daarmee schoner is.
• De ondergrondse container was ik huiverig voor, maar hij wordt twee keer per week geleegd dus zit praktisch nooit vol en je ruikt ook niets. Het is ook minder dan honderd meter lopen.
• Met de luiers zat mijn grijze bak altijd te vol, nu omgekeerd kan ik het gewoon in de container kwijt. Want die is nooit vol.
• Die extra papierbak vond ik wat lullig voor de sportclubs, maar het is nu toch wel fijn om al je karton meteen kwijt te kunnen.
• De groene bak kan wel wat gaan stinken, maar die wordt in de zomer vaker geleegd en als je hem ook eens per jaar schoon maakt valt dat erg mee. Blokje tussen de deksel doet overigens ook een hoop en sinds ik van die composteerbare zakjes gebruik in het bakje in de keuken is de groene bak helemaal altijd schoon.
• Kleine elektronische apparatuur en batterijen kan je tegenwoordig bij de supermarkt of de parkeerplaats ernaast kwijt, daarvoor hoef ik niet meer naar de werf.
• Kleding kan ik tegenwoordig ook gewoon kwijt in textielbakken bij de supermarkt.
• Het enige nadeel is dat vrouwlief soms te lui is om een zak restafval gelijk weg te brengen dus breek ik m'n nek erover als ik de fiets in de schuur zet.

En dat alles zonder rare extra kosten of betalen per storting, het is all-in. Ik ben dus wel blij met die zogenaamde werk verschaffende ambtenaren. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:59

PcDealer

HP ftw \o/

RemcoDelft schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:16:
[...]

Laten we vooral niet doen alsof plastic verpakkingen nou zo'n groot probleem zijn: qua gewicht stelt het allemaal niet zo veel voor. Het is nog geen halve kilogram per persoon per week. Een keertje tanken kost meer aardolie dan een jaar lang verpakkingen gebruiken.
* PcDealer roept plastic soup

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ciris
Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:43:
[...]

Mwoah, als ik je posts erbij pak is het gewoon drie pagina's met rants, geen oplossingen. Het enige wat ik steeds terug zie komen is energetisch recyclen. Ofwel alles op één hoop en in de fik steken.
Dit in combinatie met je stelling hierboven ontneemt mij van de illusie dat er verder nog een inhoudelijke discussie in zit. :>

[...]

Tja ik zie twee mogelijkheden. Of het is een kwestie van perceptie, of je woont gewoon niet echt in een gemeente waar je wilt wonen. :P

Als ik even op som hoe ik het ervaar:
• Omgekeerd inzamelen heeft ervoor gezorgd dat de bak in mijn keuken nu praktisch alleen plastic bevat en daarmee schoner is.
• De ondergrondse container was ik huiverig voor, maar hij wordt twee keer per week geleegd dus zit praktisch nooit vol en je ruikt ook niets. Het is ook minder dan honderd meter lopen.
• Met de luiers zat mijn grijze bak altijd te vol, nu omgekeerd kan ik het gewoon in de container kwijt. Want die is nooit vol.
• Die extra papierbak vond ik wat lullig voor de sportclubs, maar het is nu toch wel fijn om al je karton meteen kwijt te kunnen.
• De groene bak kan wel wat gaan stinken, maar die wordt in de zomer vaker geleegd en als je hem ook eens per jaar schoon maakt valt dat erg mee. Blokje tussen de deksel doet overigens ook een hoop en sinds ik van die composteerbare zakjes gebruik in het bakje in de keuken is de groene bak helemaal altijd schoon.
• Kleine elektronische apparatuur en batterijen kan je tegenwoordig bij de supermarkt of de parkeerplaats ernaast kwijt, daarvoor hoef ik niet meer naar de werf.
• Kleding kan ik tegenwoordig ook gewoon kwijt in textielbakken bij de supermarkt.
• Het enige nadeel is dat vrouwlief soms te lui is om een zak restafval gelijk weg te brengen dus breek ik m'n nek erover als ik de fiets in de schuur zet.

En dat alles zonder rare extra kosten of betalen per storting, het is all-in. Ik ben dus wel blij met die zogenaamde werk verschaffende ambtenaren. :)
Fijn, bij jou is alles rozengeur en maneschijn in je huishouden en in de gemeente qua afvalverwerking.

Dat betekent dus niet dat dat overal zo is. Wellicht dat je kan proberen om je dat voor te stellen?

• RemcoDelft
Dat is ook zo'n media hype waardoor de gemiddelde Nederlander denkt dat wij de oceanen vervuilen met plastic.

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:44

Bananenplant

Vogeltjes ftw 🐦 !

Ik betwijfel hoe effectief het scheiden van afval door mensen is. Ik gooide op het werk een keer een soepzakje bij het papier. Collega zei dat dat niet mocht omdat er metaal in zit. Onze schillenboer wil alleen schillen van maximaal een week oud en geen ui erin. Te moeilijk allemaal. En er zijn geloof ik ook regels voor plastic en metaal.

Ik ga niet met een determineersleutel ernaast mijn afval categoriseren, ik heb wel wat beters te doen. We hebben papier, plastic en metaal apart hier en ik heb gelukkig nog nooit klachten over mijn sorteren gehad. We hebben diftar, maar veel komt er niet bij het restafval terecht. Grijs en groen wordt verder om de week geleegd, helemaal prima :Y .

Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@RemcoDelft N=1..
weleens op Scheveningen geweest , met een paar zomerse dagen achter elkaar? Niet zo erg als bijvoorbeeld India, maar toch..

Ergens moet je beginnen met het opruimen van de puinhoop.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 00:41
PcDealer schreef op maandag 15 juli 2019 @ 21:43:
[...]

* PcDealer roept plastic soup
Om plastic soep te voorkomen kun je het beter bij het restafval gooien, dan wordt het netjes verbrand en wordt daarmee energie opgewekt. Gescheiden plastic kan zomaar geëxporteerd worden naar landen waar er niet echt netjes met dit afval omgegaan wordt.
https://www.nrc.nl/nieuws...tic-verpakkingen-a3965201

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

RemcoDelft schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:45:
[...]
Dat is ook zo'n media hype waardoor de gemiddelde Nederlander denkt dat wij de oceanen vervuilen met plastic.
Extraordinaire claims require extraordinaire evidence. Oftwel, source graag.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
ciris schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:16:
Dat betekent dus niet dat dat overal zo is. Wellicht dat je kan proberen om je dat voor te stellen?
Laat dat cynisme maar weg en draai hem eens om. Dat het in sommige wijken of gemeentes erg slecht gaat houdt niet in dat het overal zo is. En dat is zeker geen argument om net te doen alsof de enige drijfveer burgertje pesten en werkverschaffen is.
Enig realisme is wel op zijn plaats.
RemcoDelft schreef op maandag 15 juli 2019 @ 22:45:
Want wij hebben daar geen aandeel in begrijp ik? :?

Hoewel vreselijk offtopic ben ik wel benieuwd naar het idee achter die opmerking.

@WouterG dat geldt in feite net zo goed voor restafval. Hoe weet jij dat het netjes verbrandt wordt en de energie teruggewonnen? Misschien dumpen ze het ook wel gewoon ergens. ;)

Gonadan wijzigde deze reactie 16-07-2019 08:05 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ciris
Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:03:
[...]

Laat dat cynisme maar weg en draai hem eens om. Dat het in sommige wijken of gemeentes erg slecht gaat houdt niet in dat het overal zo is. En dat is zeker geen argument om net te doen alsof de enige drijfveer burgertje pesten en werkverschaffen is.
Enig realisme is wel op zijn plaats.
Draai het eens om zou ik zeggen.
Ardana schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:34:
[...]

Erhm, kom eerst maar eens met een bron die zegt dat die plastic soep word veroorzaakt door die paar miljoen Nederlanders. Het plastic probleem komt niet uit west-Europa. Dat komt uit Azie en Oost-Europa.

Daar zouden we iets aan moeten doen. Hier miljoenen verspillen aan gemeentelijke hobby projectjes heeft mijn inziens nul invloed op het milieu.

ciris wijzigde deze reactie 16-07-2019 08:23 (38%)

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
ciris schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:19:
Draai het eens om zou ik zeggen.
Lekker constructief zo. Ik kan hem niet omdraaien want ik beweer nergens dat het overal rozegeur en manenschijn is, andersom wordt wel beweerd dat alle werkwijzen nergens toe leiden en alleen maar burgertje pesten en werkverschaffing zijn. Het zwart/wit komt maar van één kant hoor. :)

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 21-10 11:13

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:20:
Ja. Mijn gemeente heeft er zelfs onderzoek naar gedaan. Het bleek dat vooraf scheiden minder efficiënt is dan achteraf scheiden. Ik ben dus ook absoluut tegen scheiden door de burger. Gewoon twee containers: rest afval en groen afval. En mogelijk papier indien er geen gezamenlijk inzamelpunt is.

Ben benieuwd wat er gaat veranderen als de gemeentelijke herindeling heeft plaatsgevonden, want van de drie gemeentes, is er 1 die DIFTAR heeft...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@Wailing_Banshee ik hoor die conclusies vaker, maar ook precies tegenovergestelde conclusies. Alsof de betreffende wethouders WC-eendonderzoeken organiseren om hun ideeën erdoor te krijgen.

Nu zullen er vast grote verschillen zijn per gemeente afhankelijk van de samenstelling van type wijken en dergelijken. Maar er moet toch ook wel iets algemeens over te roepen zijn qua efficiëntie?

Het hangt ook erg af van de mate van vervuiling van het afval, bij het ene type lijkt dat beter te gaan dan bij het andere. Zo lukt het ons best wel goed om glas te scheiden, maar als het een stapje verder gaat wordt het ineens een onoverkomelijk probleem.
Ik vermoed dat het kantelpunt qua efficiëntie meer afhankelijk is van de bereidwilligheid van de mensen in die gemeente dan de methode op zich.
Even heel plat gezegd: Als de wijk vol dwarse hufters zit die geen zin hebben om serieus te scheiden dan kan je beter achteraf scheiden, want dan is het zo vervuild dat het toch geen zin heeft. Is de hele wijk wel retefanatiek dan kan het zomaar wel lonen omdat je vrij goed recyclebare stromen krijgt. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ciris
Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:21:
[...]

Lekker constructief zo. Ik kan hem niet omdraaien want ik beweer nergens dat het overal rozegeur en manenschijn is, andersom wordt wel beweerd dat alle werkwijzen nergens toe leiden en alleen maar burgertje pesten en werkverschaffing zijn. Het zwart/wit komt maar van één kant hoor. :)
Je leest selectief. Daarnaast heb je je mening al klaar. Er zijn in dit topic al meerdere alternatieven aangedragen. Net zoals @Wailing_Banshee nu ook weer aandraagt. Die zaken zijn al eerder voorbij gekomen maar daar leest men ook selectief overheen.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
ciris schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:36:
Je leest selectief. Daarnaast heb je je mening al klaar. Er zijn in dit topic al meerdere alternatieven aangedragen. Net zoals @Wailing_Banshee nu ook weer aandraagt. Die zaken zijn al eerder voorbij gekomen maar daar leest men ook selectief overheen.
Klopt, ik had namelijk discussie met één persoon over zijn zienswijzen. Daar probeer jij nu de rest van het topic bij te betrekken maar dat was voor mijn stellingen in die discussie niet relevant.

Wat @Wailing_Banshee nu aandraagt staat daar ook los van, dus kunnen we lekker inhoudelijk op in. :)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:35:
Ik vermoed dat het kantelpunt qua efficiëntie meer afhankelijk is van de bereidwilligheid van de mensen in die gemeente dan de methode op zich.
Even heel plat gezegd: Als de wijk vol dwarse hufters zit die geen zin hebben om serieus te scheiden dan kan je beter achteraf scheiden, want dan is het zo vervuild dat het toch geen zin heeft. Is de hele wijk wel retefanatiek dan kan het zomaar wel lonen omdat je vrij goed recyclebare stromen krijgt. :P
En helaas gaat dat niet werken. Een gemeente zal niet verschillende contracten afsluiten, bijv. per wijk. Als ze bij ons plastic apart zouden gaan ophalen, zouden ze bij ons pech hebben. Ik zou plastic gewoon in de grijze zak blijven gooien. Dan betaal ik maar meer (wat je vaak ziet is dat je per kg gaat betalen als ze afval gescheiden gaan ophalen). Maar ik heb geen zin om een prullenbak in de keuken te gaan zetten, puur voor plastic afval (we hebben een dubbele prullenbak in het keukenkastje, en een mand voor het papier). Nu hebben wij misschien een keer 3 komo zakken in 2 weken aan afval (de groene container zit meestal een dag na ophalen al vol :p), dus echt arm zal ik er in ieder geval niet van worden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:52:
En helaas gaat dat niet werken. Een gemeente zal niet verschillende contracten afsluiten, bijv. per wijk.
Lees even terug, iemand uit Lelystad beweert dat zij dat juist wel gaan doen.
Als ze bij ons plastic apart zouden gaan ophalen, zouden ze bij ons pech hebben. Ik zou plastic gewoon in de grijze zak blijven gooien. Dan betaal ik maar meer (wat je vaak ziet is dat je per kg gaat betalen als ze afval gescheiden gaan ophalen). Maar ik heb geen zin om een prullenbak in de keuken te gaan zetten, puur voor plastic afval (we hebben een dubbele prullenbak in het keukenkastje, en een mand voor het papier). Nu hebben wij misschien een keer 3 komo zakken in 2 weken aan afval (de groene container zit meestal een dag na ophalen al vol :p), dus echt arm zal ik er in ieder geval niet van worden.
Tja, maar met zo'n instelling maakt het ook niet uit waar de gemeente voor kiest. Zolang jij maar in je comfortzone kan blijven zitten en zij dus niets veranderen is het goed.
Dan heeft een inhoudelijke discussie over methoden ook niet zoveel zin, want het eindpunt van de redenatie staat al vast.

Mag ik vragen waarom je daar geen zin in hebt? Of woon je, net als een paar anderen in het topic, in een wijk/woning waar gewoon realistisch gezien geen ruimte is om dat soort dingen ook nog te gaan doen?
Vaak is dat juist weer waar gemeentes dan wel rekening mee proberen te houden, en waarom je dus wel verschillen hebt qua verwerking in wijken.

• RemcoDelft
Ga via DM verder hierover, het is hier offtopic zoals @Gonadan ook al aangaf.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 16-07-2019 09:26 (91%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je hebt wel vaker verschillende regimes binnen één gemeente. Goed voorbeeld is Gemeente Rotterdam. Dat loopt inmiddels van Gouda tot Hoek van Holland met een keur aan verschillende leefomgevingen; van binnenstad tot buitenwijk tot buitengebied.

@Gonadan Ik heb daar ook geen zin in. In onze 'workflow' gaat uit van zo min mogelijk besmetting, geuroverlast of mogelijkheid tot ongedierte. En ja, alles in de keuken en voedselresten voor/tijdens/na koken gaan in een plastic zakje in de grijze bak. Die wordt tweewekelijks geleegd en ik heb op die manier geen stinkende bak, geen maden of andere problemen, ook niet tijdens hittegolven. De GFT bak gaat alleen tuinafval in. Aangezien dat droog is, is daar ook geen stank of smerigheid. Onze tuin is groot genoeg om die gevuld te krijgen, hoewel ik sinds de robotmaaier geen maaiafval meer heb. Normaal was de bak in het groeiseizoen dan al voor 2/3e gevuld. En we hebben een tuinman die snoeiafval meeneemt dat te groot is.

Modbreak:Mag ik een ieder er vriendelijk (en als het doorgaat minder vriendelijk) op wijzen dat zaken zoals plastic soep, klimaatverandering e.d. hun eigen topics in AWM hebben? Breng het dan ook niet hierheen.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 16-07-2019 09:28 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:10:
[...]

Lees even terug, iemand uit Lelystad beweert dat zij dat juist wel gaan doen.
Dat wordt niet beweerd. Dat is zo! :|

Dat noemen ze het 'nieuwe inzamelen'.
https://www.lelystad.nl/hetnieuweinzamelen
Per buurt verschillend! 8)7

En dat vinden we hier een fantastisch plan. NOT :X
https://www.omroepflevola...estafval-wordt-ingezameld
https://www.omroepflevola...t-weer-aan-huis-opgehaald

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:26:
@Gonadan Ik heb daar ook geen zin in. In onze 'workflow' gaat uit van zo min mogelijk besmetting, geuroverlast of mogelijkheid tot ongedierte. En ja, alles in de keuken en voedselresten voor/tijdens/na koken gaan in een plastic zakje in de grijze bak. Die wordt tweewekelijks geleegd en ik heb op die manier geen stinkende bak, geen maden of andere problemen, ook niet tijdens hittegolven. De GFT bak gaat alleen tuinafval in. Aangezien dat droog is, is daar ook geen stank of smerigheid. Onze tuin is groot genoeg om die gevuld te krijgen, hoewel ik sinds de robotmaaier geen maaiafval meer heb. Normaal was de bak in het groeiseizoen dan al voor 2/3e gevuld. En we hebben een tuinman die snoeiafval meeneemt dat te groot is.
Mijn vermoeden is dat de meeste mensen in hun workflow wel streven naar zo min mogelijk besmetting, geuroverlast of mogelijkheid tot ongedierte. :P

De wijze waarop je daartoe komt kan echter best wel verschillen en hoeft niet per se strijdig te zijn met omgekeerd inzamelen of andere methoden van afvalinzameling. Zo heb ik ook echt wel moeten tweaken aan m'n flow met de veranderingen in al die jaren.
Mijn keukenafval en voedselresten gaan in zo'n veel te duur GF-bakje op het aanrecht waarin ik van die afbreekbare zakjes gebruik. Geen kans op stank omdat hij dan al geleegd moet worden en in m'n groene bak zitten dus zakjes waardoor die ook schoon blijft. Vroeger ging alles daar los in en dat gaf me toch een bende, grappig genoeg had dat weinig te maken met de wijze van inzamelen maar meer met mijn eigen flow.
Als ik kijk naar stank dan ben ik juist blij met omgekeerd inzamelen. Hierdoor heb ik in de grote bak in de keuken alleen nog maar relatief schoon plastic. Het restafval gaat in een kleiner bakje in een kast en wordt naar de ondergrondse container om de hoek getransporteerd voordat het kan gaan stinken. Toen ik alles nog in de grote vuilnisbak in de keuken bij elkaar kon gooien meurde dat ding veel meer. :+

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:10:
[...]
Mag ik vragen waarom je daar geen zin in hebt? Of woon je, net als een paar anderen in het topic, in een wijk/woning waar gewoon realistisch gezien geen ruimte is om dat soort dingen ook nog te gaan doen?
Ik heb ruimte zat rondom mijn huis, maar niet in m'n keuken. Er passen maar twee prullenbakken in m'n gootsteenkastje. Een met een grijze zak, en een met een groene zak.
Vaak is dat juist weer waar gemeentes dan wel rekening mee proberen te houden, en waarom je dus wel verschillen hebt qua verwerking in wijken.
Lijkt me een dure aangelegenheid. Zeker in kleinere gemeentes (qua inwonertal).

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 11:50:
[...]

Mijn vermoeden is dat de meeste mensen in hun workflow wel streven naar zo min mogelijk besmetting, geuroverlast of mogelijkheid tot ongedierte. :P

De wijze waarop je daartoe komt kan echter best wel verschillen en hoeft niet per se strijdig te zijn met omgekeerd inzamelen of andere methoden van afvalinzameling. Zo heb ik ook echt wel moeten tweaken aan m'n flow met de veranderingen in al die jaren.
Mijn keukenafval en voedselresten gaan in zo'n veel te duur GF-bakje op het aanrecht waarin ik van die afbreekbare zakjes gebruik. Geen kans op stank omdat hij dan al geleegd moet worden en in m'n groene bak zitten dus zakjes waardoor die ook schoon blijft. Vroeger ging alles daar los in en dat gaf me toch een bende, grappig genoeg had dat weinig te maken met de wijze van inzamelen maar meer met mijn eigen flow.
Als ik kijk naar stank dan ben ik juist blij met omgekeerd inzamelen. Hierdoor heb ik in de grote bak in de keuken alleen nog maar relatief schoon plastic. Het restafval gaat in een kleiner bakje in een kast en wordt naar de ondergrondse container om de hoek getransporteerd voordat het kan gaan stinken. Toen ik alles nog in de grote vuilnisbak in de keuken bij elkaar kon gooien meurde dat ding veel meer. :+
Daar nat vuil in een zakje te doen en gelijk in de ton buiten te gooien, blijft de prullenbak relatief schoon. Deze leeg ik eens/week, maar die stinkt eigenlijk nooit. Gewoon weten wat je erin gooit om stank te vermijden. :P

• Gonadan
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:16:
Daar nat vuil in een zakje te doen en gelijk in de ton buiten te gooien, blijft de prullenbak relatief schoon. Deze leeg ik eens/week, maar die stinkt eigenlijk nooit. Gewoon weten wat je erin gooit om stank te vermijden. :P
Dat is dan toch feitelijk niet minder werk dan een andere flow waarmee je anders zou kunnen scheiden? Dat klinkt dan bijna alsof de verandering op zich erger is dan de flow zelf. :P
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:09:
Ik heb ruimte zat rondom mijn huis, maar niet in m'n keuken. Er passen maar twee prullenbakken in m'n gootsteenkastje. Een met een grijze zak, en een met een groene zak.
Mijn restafvalbak staat ook niet in de keuken maar in de trapkast. ;)
Lijkt me een dure aangelegenheid. Zeker in kleinere gemeentes (qua inwonertal).
Die businesscase zal per gemeente verschillen. De samenstelling van wijken en typen woningen verschilt ook heel erg per gemeente, dat kan je niet allemaal gelijk aanpakken.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 13:12:
[...]

Mijn restafvalbak staat ook niet in de keuken maar in de trapkast. ;)
Lijkt me niet handig in ons geval, want daar zit de meterkast :D Ook hier geldt dat er niet 1 oplossing is die voor iedereen geldt. Wij wilden geen grote vuilnisbak in de keuken, dus we hebben twee bakjes onder de wasbak. Als iets gelijk weg moet (denk aan vleesresten) en de zak is nog leeg, gooien we het gelijk in de desbetreffende container buiten. En papier komt in de papiermand.

Helaas heeft onze gemeente besloten niet meer elke maand een papiercontainer neer te zetten bij ons in het dorp... Dus dat stapelt zich nu behoorlijk op! (we moeten nu naar een dorp een paar kilometer verderop...)

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Hier ter plaatse gaat de gemeente ook heel serieus om met de mening van de burger qua afvalinzameling...
NOT. ;w

https://www.omroepflevola...een-omwonende-uitgenodigd

De buurt krijgt ondergrondse afvalcontainers en de gemeente zou met hen in gesprek gaan over de exacte locatie. Bij de bijeenkomst van de gemeente was slechts één buurtbewoner aanwezig. Hij was de enige genodigde.

"De eerste gedachte is dat er geen betrokkenheid is", vertelt Ilana van der Kooye. Haar man was als enige aanwezig bij de bijeenkomst van de gemeente. "Mijn man is gaan informeren bij de andere buren en die gaven aan nooit een brief ontvangen te hebben."

De gemeente Lelystad laat weten dat inderdaad één adres is aangeschreven in de Jol. De gemeente heeft als criteria dat je binnen een straal van 60 meter moet wonen en dat je recht op de locatie kijkt. De andere buren kijken schuin naar de locatie en mochten daarom niet meepraten.

In een reactie laat de gemeente weten dat de criteria worden aangepast. Er komt een nieuwe bijeenkomst waarbij meer omwonenden worden uitgenodigd.

Het lijkt wel een bericht van De Speld, of kanniewaarzijn. Maar dit is de realiteit! Zo gaat de overheid om met de burger... :(

Wel goed voor de opkomststatistiek; die is 100%! 8)7

Mooie Plaatjes   

• Caayn
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20-10 09:42
Dat ook niemand bij de gemeente zich heeft afgevraagd of het wel klopt dat er maar één persoon is uitgenodigd en daar een complete informatieavond voor moet worden georganiseerd. Er zijn zoveel mogelijke momenten geweest waarbij er ingegrepen kon worden 8)7 Hier komt nog eens bovenop dat er niemand van de mogelijke uitwijklocaties is uitgenodigd.

Verspilling van belastinggeld en complete incompetentie vanuit de gemeente.

Anyhow: Onze grijze container wordt in het laatste kwartaal van dit jaar verwisseld met een PMD container *O*

• Freee!!

Freee!!

ehtweak schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 10:32:
[...]
Wel goed voor de opkomststatistiek; die is 100%! 8)7
Dat wou ik ook net posten ;)

• Metro2002
  • Laatst online: 16:49

Metro2002

Mind explorer

Ardana schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:34:
[...]

Negentig procent van al het plastic afval in de oceanen komt uit tien rivieren in Afrika en Azië

https://fenixx.org/2017/1...vieren-in-afrika-en-azie/

edit:

Ben blij dat we in onze gemeente nog altijd gewoon ondergrondse containers hebben met een losse papierbak voor het papier. Gaat ook wat lastig met overal hoogbouw om dat bij de particulieren te scheiden.
Afvalbrengstation is gratis en volgens mij is dat ook gewoon het meest efficiente, achteraf scheiden.

Metro2002 wijzigde deze reactie 19-08-2019 12:53 (27%)

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Metro2002 schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 12:51:
[...]
Negentig procent van al het plastic afval in de oceanen komt uit tien rivieren in Afrika en Azië

https://fenixx.org/2017/1...vieren-in-afrika-en-azie/

edit:

Ben blij dat we in onze gemeente nog altijd gewoon ondergrondse containers hebben met een losse papierbak voor het papier. Gaat ook wat lastig met overal hoogbouw om dat bij de particulieren te scheiden.
Afvalbrengstation is gratis en volgens mij is dat ook gewoon het meest efficiente, achteraf scheiden.
De bron is slechts "licht gekleurd" als ik het zo zie... Dat vind ik jammer. Het is hier geen AWM, maar alsnog mag er wel íets van bron-evaluering gedaan worden.

• Freee!!

Freee!!

Ardana schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 14:16:
[...]
De bron is slechts "licht gekleurd" als ik het zo zie... Dat vind ik jammer. Het is hier geen AWM, maar alsnog mag er wel íets van bron-evaluering gedaan worden.
Ik doe geen uitspraak over de waarheid van de bewering, maar het valt me wel op, dat vier van die tien volledig door China lopen en een vijfde deels (alleen de bovenloop). En over minimaal één van de andere vijf heb ik serieuze vraagtekens.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Laat maar, een site die dit op hun FP zet, vind ik écht schofterig.
We gaan 6 miljoen op een trein naar het Oosten zetten
by Piranjaha in Artikelen
Zes miljoen is ongeveer het aantal buitenlanders dat niet in Nederland thuishoort.
Letterlijke knip van het eerste grote (niet weglopende) artikel op de FP.

• Metro2002
  • Laatst online: 16:49

Metro2002

Mind explorer

Ardana schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 15:26:
Laat maar, een site die dit op hun FP zet, vind ik écht schofterig.

[...]

Letterlijke knip van het eerste grote (niet weglopende) artikel op de FP.
:o dat is wel heel erg ja.

Dit was toevallig gewoon de eerste link die ik tegenkwam maar ook the Sun, daily mail en the guardian hebben dezelfde cijfers:

https://www.theguardian.c...ing-plastic-to-the-oceans

https://www.thesun.co.uk/...stic-oceans-rivers-waste/

https://www.dailymail.co....omes-just-TEN-rivers.html

Mijn retro/tech youtube kanaal: Oldtech81

• N1ckk
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21-10 11:00

N1ckk

404 - title not found

N1ckk schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:13:
[...]

Als je het artikel zo leest lijkt dat wel zo, maar is totaal niet in lijn met Afval the Challenge waar ze losse PMD kliko’s beschrijven voor de inwoners. Ik ga de ambtenaar mailen, will keep you posted.
Was vergeten het antwoord hier te plaatsen volgens mij, hierbij:

“Beste Nick,

Logisch dat je hierover in verwarring bent en je bent niet de enige hoor.

Wat Rotterdam gaat doen is niet nieuw.
Het restafval van Schiedamse inwoners wordt al sinds juni 2014 nagescheiden.
Anders dan Rotterdam kiezen wij ervoor om bronscheiding en nascheiding naast elkaar in te zetten voor het beste resultaat.
Ter info stuur ik je hierbij de brief die we hierover aan de raad gestuurd hebben.

Met vriendelijke groeten,”

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-10 20:49
Laat ik me ook eens melden in deze discussie... Ik ben zo iemand die er over moet beslissen (raadslid).

Anyway, landelijk van bovenaf is opgelegd: ambitie is om in 2020 75% van het afval gescheiden moet worden. Daarnaast is de afvalstoffenheffing een kostendekkende heffing en tegelijk afval wordt duurder om te verwerken. Met andere woorden, bij gelijkblijvend beleid gaan de kosten omhoog. Overigens wordt bij ons het scheidingspercentage enorm gedrukt door het ongescheiden aanbieden van afval bij gestapelde bouw (GFT bakken daar blijven gewoon leeg).

Het huidige landelijke gemiddelde percentage wat wordt gescheiden is vele malen lager dan de geambieerde 75%. Het is maar de vraag of we dat ooit zullen halen (2020 zeker niet); maarde ambitie ligt er. Er zijn vele mogelijkheden (en ik ben er zelf ook niet uit wat het beste is) even los van de kosten, maar dit zijn de vier hoofdstromen:
- Diftar, stuit op veel weerstand, maar gaat wel uit van het principe de vervuiler betaalt. Risico is dat, als de buurgemeente het invoert en jouw gemeente niet, je afval toerisme creëert.
- Omgekeerd ophalen; PMD/OPK/GFT (gemiddeld 90% van ons afval, gemiddeld, individueel kan dat wel verschillen natuurlijk) ophalen aan huis en rest wegbrengen naar een punt in de wijk (grof vuil wordt opgehaald op afspraak of kan worden gebracht, evenals chemisch afval)
- Rest/GFT/OPK ophalen PMD wegbrengen naar een plek in de wijk (grof vuil/chemisch ophalen of zelf naar de werf brengen, na legitimateren mag dat onbeperkt voor inwoners) dit is ons huidige systeem. Rest en GFT 2x per maand OPK 1x per maand door vrijwilligers.
- nascheiding (grof/chemish ophalen/wegbrengen)

Gegeven; er moet meer gescheiden worden, kosten dalen (of blijven hooguit gelijk) alleen als er gescheiden wordt (rest is vele malen duurder dan het gesorteerde afval). Ik heb een redelijk overzicht van wat er in Nederland zoal wordt ingevoerd door gemeentes. En ja, iedere gemeente vind hetzelfde wiel uit, want is het is een gemeentelijke taak, daarom kijk ik ook in de rondte bij andere gemeentes wat wel en wat niet zou kunnen werken. Overigens zijn er wel gemeentes die hun afval middels een inkoopcombinatie/gemeenschappelijke regeling met meerdere gemeentes regelen.

Als tweaker zou ik erg gecharmeerd zijn van nascheiding, maar ik vraag me af dat echt de kosten gaat drukken (technisch wel interessant). Een pay per stort... tja ik weet niet, afval toerisme, een pasjes systeem etc... fraude, storingen, ik zie het allemaal langskomen, dat is ook niet gratis (en helpt niet... als jij een km hebt gelopen met je zak en je kunt hem niet kwijt... voor de goede orde; mensen die hem er dan naast zetten zijn echt a-sociaal... mijn kat brengt met regelmaat een gevangen rat mee naar huis, die zich heerlijk voeden aan de rotzooi die door vogels uit de zaken wordt getrokken....)

Maar goed, alles lezend, ik heb lichte voorkeur voor "omgekeerd ophalen" puur omdat de incentive dan bij het gemak ligt. Het meeste gescheiden afval wordt opgehaald, voor het kleine beetje rest moet je dan een stukje lopen.

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:17
htca schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:27:als jij een km hebt gelopen met je zak en je kunt hem niet kwijt... voor de goede orde; mensen die hem er dan naast zetten zijn echt a-sociaal...
Tsja zorg dan dat die bak werkt. De gemeente heeft de bakken ingevoerd i.p.v. klikos. Als ik dan 2 straten loop en die bak is weer eens stuk dan neem ik die niet mee naar huis. Waar moet ik die laten, terug in de prullenbak? :?

Inventaris

• htca
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 20-10 20:49
chaoscontrol schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:33:
[...]

Tsja zorg dan dat die bak werkt. De gemeente heeft de bakken ingevoerd i.p.v. klikos. Als ik dan 2 straten loop en die bak is weer eens stuk dan neem ik die niet mee naar huis. Waar moet ik die laten, terug in de prullenbak? :?
Dat zeg ik, bakken met storing zijn een issue. Maar waarom niet mee terug naar huis en de volgende dag opnieuw aanbieden of naar een andere bak lopen?

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 22:21

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Afvalscheiding moet je niet aan burgers overlaten. Die zijn te dom / te lui / te ... om dat goed te doen (ikzelf ook hoor). De afvalketen moet imo ofwel aan het begin geregeld worden, of aan het eind. Aan het begin kan dat door regelgeving over bijvoorbeeld verpakkingen, aan het eind kan door afval professioneel/machinaal te laten scheiden.

Ik gooi nu mijn plastic/metaal/drinkverpakking in één vuilniszak, dat moet door iemand later weer gescheiden worden neem ik aan. Die persoon/machine kan dan ook gelijk mijn bananenschillen eruit halen. Maar nee, dat moet weer in een aparte bak. Die weer door een aparte vuilniswagen opgehaald wordt. Dus de gemeente heeft al 2 wagens staan, waar er maar 1 nodig is. Die vrachtwagens moeten geproduceerd worden in een fabriek, dat kost grondstoffen. Als je alles cradle 2 cradle gaat doorrekenen, zie ik er daarom veel meer heil in om de scheiding aan het begin of aan het eind van de keten te reguleren.

I have the cape.

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True