RemcoDelft schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:27:
Het is zover: de gemeente heeft z'n zin doorgedrukt en stopt met een van de basisfuncties die het bestaan van een gemeente rechtvaardigt: het ophalen van restafval!
Ik mag nu 8 straten gaan reizen met enorme hoeveelheden voornamelijk luiers. Dit is het bedankje van de gemeente voor het netjes gescheiden inleveren.
Wat begon als een zaterdagservice voor plastic, opgehaald door "mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt", is overgegaan in het compleet vervangen van een nuttige service.
Een vervolg
Vroeger: Container open, afval er in, container dicht. Klaar!
Nu: Vuilnisbak open, afval er in, vuilnisbak dicht. Na 4-5 dagen zit de vuilnisbak vol. Volle zak er uit, platstampen, dichtknopen, schuur open, wegzetten in schuurtje, schuur dicht, nieuwe vuilniszak erin, vuilnisbak dicht. Laat dit eens per 4-5 dagen 3 minuten extra kosten. Dit herhaalt zich een maandje, waarna ik een aardige berg heb. Dan: auto voor de deur zetten, kofferbak open, 5 opgespaarde kartonnen dozen openvouwen, en ter bescherming in de kofferbak leggen. Schuurtje open, 7 lekkende vuilniszakken opnieuw in extra vuilniszakken verpakken, en in de kofferbak zetten. Kofferbak dicht, instappen, straat uit, rechts af, rechts af, over een drempel, op de heuvel linksaf, kruispunt rechtdoor, over een brug, rechtsaf, linksaf, rechtsaf, over een drempel, linksaf en foutparkeren voor de ondergrondse container. Milieupas pakken, voor de container houden, container openen, zak erin, milieupas weer voor de container, enz. enz. 7 keer herhalen. Kofferbak dicht, instappen, wegrijden naar links, rechtsaf, over een drempel, linksaf, rechtsaf, linksaf, brug over, kruispunt rechtdoor, heuvel rechtsaf, drempel over, links, rechts, parkeren, uitstappen. Kofferbak open, karton dubbelvouwen en in de papiercontainer. Klaar! Dit kostte 28 minuten en 7 minuten om ter lering ende vermaek de frustratie van dit bewustmakende milieubeleid van me af te typen.
Resultaat per maand: 7*3+28=49 minuten omdat de gemeente zichzelf op de borst wil kloppen omdat "ze" zo goed zijn voor het milieu. En het voelt veel langer dan 49 minuten
Netto milieuwinst: onbekend. Het zou zomaar nihil of negatief kunnen zijn. Ik verbruik nu 6 kg vuilniszakken meer dan ik vorig jaar deed.