Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 6 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mja, vind je dat gek? Winkel is anders in no time door de voorraad heen en de mensen die helemaal zonder zakken zitten zijn de dupe.
Zag je ook met flesvoeding, max 1 per klant. Hordes chinezen die de flesvoeding plunderen en verhandelen in het buitenland.

• Roenie
  • Niet online
Kortom: iedere dag (of vaker per dag) twee rollen halen ;)

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Roenie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:28:
Kortom: iedere dag (of vaker per dag) twee rollen halen ;)
Met een beetje geluk klapt dus begin volgend jaar de verkoop van die vuilniszakken helemaal in elkaar, zul je zien dat de gemeente de prijs verhoogt tot € 2,31 7(8)7

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53

-tom-562

Oliesjeik

Onbekend schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:08:
Als ik dan niet de jaarlijkse afvalstoffenheffing hoef te betalen, dan betaal ik graag € 1,55 per storting. Dat scheelt mij dan ruim 200 euro per jaar. :)
Hier is het een vaste heffing van 122 euro en dan nog €1,16 per lediging restafval. Het is mij ook al een paar keer voorgekomen dat ik voor 1 lediging restafval de container 2x moest openen omdat die geblokkeerd was door de vorige gebruiker.
Al met al zorgt dat ervoor dat ik nu strikter ben met scheiden. Zodra ik maar een klein vermoeden heb dat er iets van plastic in zit, gaat het in de PMD bak :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Zodra het naast plastic heeft gelegen bedoel je. :+

Hier gaan ze die ellende ook doorzetten, hoewel in de laagbouw de grijze bak wel blijft, alleen dan per 4 weken ipv 2. Voor ca 15 euro per maand heb je een extra grijze bak. Dat lost dat probleem ook wel op. >:)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57

vhal

ಠ_ಠ

Resistor schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:56:
(een prop aluminiumfolie die ik in de oven gebruikt heb is bij mij ook metaal),
Aluminiumfolie is eigenlijk wel een rare

https://www.afvalscheidin...id=14870&u=aluminiumfolie
Je zocht op:

aluminiumfolie
Afdanken via:
PMD zak of bak
Let op:
Aluminiumfolie als verpakking, zoals folie om thuisbezorgde maaltijden, hoort bij Plastic - en Metalen verpakkingen en Drankkartons (PMD). Aluminium dat je op een rol koopt is formeel geen verpakking en hoort daarom na gebruik officieel bij het restafval. Aluminium wordt na verbranding deels uit de verbrandingsresten van het restafval gehaald en gerecycled, maar dunne delen zoals folie verbranden en die ben je dus kwijt.
Dus de complete rol moet in het restafval maar als je hebt gebruikt om spullen er in te verpakken is het weer PMD 8)7

Sinds een half jaartje zijn we hier ook PMD aan het verzamelen (voorheen ging alles behalve papier/karton in de ondergrondse container :+ ) maar eigenlijk kan je wel een rolcontainer voor de deur zetten i.p.v. die zakken die scheuren als je ze even teveel volpropt.

[ Voor 15% gewijzigd door vhal op 13-12-2018 10:05 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hier ben ik al 2 jaar gedwongen aan het omgekeerd inzamelen. Nou geeft de gemeente af en toe wel eens een bericht dat er niet genoeg wordt gescheiden. Tja... ik moet zeggen als je echt alles precies wil scheiden, zoals het zou moeten dan ben je daar zo druk mee. Dat is toch niet te verwachten van een gezin.

Ik probeer het meeste te scheiden, maar er zit echt wel eens etensresten in het PMD afval, of andere dingen die er misschien toch niet in horen. Ze hebben wel eens gecontroleerd, ik ben geslaagd daarvoor, dus ja ik vind het wel prima zo.

Als je dan nieuwsberichten leest dat je beter gewoon restafval en GFT kan houden en het restafval in een milieustraat laat scheiden door een goed bedrijf, dat je dan veel meer opbrengsten hebt van het PMD afval.

Ja als je een beetje logisch nadenkt dan had je dat vooraf ook al wel kunnen voorspellen, maar ja ambtenaren denken toch anders blijkbaar. Ik word iig niet blij van al die containers, het gedoe wat je ermee hebt en ik vraag me echt af of het milieu er wel echt beter mee af is.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 00:52
tweakduke schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:10:
Ja als je een beetje logisch nadenkt dan had je dat vooraf ook al wel kunnen voorspellen, maar ja ambtenaren denken toch anders blijkbaar. Ik word iig niet blij van al die containers, het gedoe wat je ermee hebt en ik vraag me echt af of het milieu er wel echt beter mee af is.
Meestal werken die containers niet zoals de ambtenaar wilt, iedereen zet hun afval ernaast of ze zetten voor 534 apparatementen 1 afval container neer en 1 PMD 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Hier ben ik al 2 jaar gedwongen aan het omgekeerd inzamelen. Nou geeft de gemeente af en toe wel eens een bericht dat er niet genoeg wordt gescheiden. Tja... ik moet zeggen als je echt alles precies wil scheiden, zoals het zou moeten dan ben je daar zo druk mee. Dat is toch niet te verwachten van een gezin.

Ik probeer het meeste te scheiden, maar er zit echt wel eens etensresten in het PMD afval, of andere dingen die er misschien toch niet in horen. Ze hebben wel eens gecontroleerd, ik ben geslaagd daarvoor, dus ja ik vind het wel prima zo.

Als je dan nieuwsberichten leest dat je beter gewoon restafval en GFT kan houden en het restafval in een milieustraat laat scheiden door een goed bedrijf, dat je dan veel meer opbrengsten hebt van het PMD afval.

Al die plannen en wijzigingen betekenen inkomsten voor ambtenaren ;)

Hoe lastiger en ingewikkelder je het maakt, hoe aantrekkelijker het is voor de burger om work arounds te verzinnen. En zoals ik eerder zei: zorg dat je naam/adres niet in je afval komt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-06 14:07

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
vhal schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:03:
[...]

Aluminiumfolie is eigenlijk wel een rare

https://www.afvalscheidin...id=14870&u=aluminiumfolie

[...]

Dus de complete rol moet in het restafval maar als je hebt gebruikt om spullen er in te verpakken is het weer PMD 8)7
Aluminium op rol bestaat in meer varianten dan die uit de supermarkt. Het kan in dikte variëren van origami geschikt tot je hebt een industriële schaar nodig om het op maat te knippen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:57

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:42:
[...]

Aluminium op rol bestaat in meer varianten dan die uit de supermarkt. Het kan in dikte variëren van origami geschikt tot je hebt een industriële schaar nodig om het op maat te knippen. ;)
Echt...? :+

Ik doel gewoon op die supermarkt meuk

Strava

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op donderdag 13 december 2018 @ 11:01:
Ik doel gewoon op die supermarkt meuk
Snap ik, maar wellicht die is die informatie breder bedoeld. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Señor Sjon

Dat is natuurlijk niet de modus operandi van de adviesbureautjes die als de Heilige Messias al die gemeentes afgaan voor de implementatie van het VANG beleid. Neeee, er moeten containers, ondergrondse bakken en veel extra (administratieve) lasten voor burgers bijkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1111801

Gemeente hier heeft ons onlangs laten kiezen: ondergrondse containers of allemaal een eigen rolcontainer extra. Nu heeft iedereen in onze straat een vrij ruime voortuin met dubbele oprit en de concensus was dan ook vrij snel: een eigen rolcontainer extra.

Maar zo simpel mocht het natuurlijk niet zijn. De ambtenaren, in al hun wijsheid, besloten dat onze straat gezamelijk met twee andere straten moest stemmen. Twee straten bestaande uit appartementen en huizen zonder voortuin van enige betekenis.

Het resultaat laat zich raden. Nu komen er dus ondergrondse containers. Containers die op andere plekken in de stad regelmatig omringt staan met stinkende zakken omdat er niets meer bijpast. De gemeente beloofd dat bij ons te voorkomen door sensors in de container te plaatsen. Maar waarom heeft de rest van de stad dan geen sensors?

Overigens heb ik mijn vraagtekens bij wat dit allemaal oplevert voor het milieu. Ik snap de essentie van gescheiden afval, maar als je 3 dagen achter elkaar in de auto moet stappen op zoek naar een kleding- of plastic-container waar nog wat bij past lijkt me dat geen verbetering voor het milieu.

Omdat de rolcontainers steeds minder vaak worden geleegd (straks 1 keer in de 4 weken) rijden mensen ook vaker naar de milieustraat. En die ligt hier niet bepaald centraal. Zeker 15-20 minuten rijden voor de verre helft van de stad. Al die extra ritjes lijkt me toch ook niet zo goed.

En denk je natuurlijk: als je toch naar die milieustraat gaat, gooi die kleding en plastic dan ook meteen dáár weg. Maar dat kan dus weer niet. Als je daarmee bij de milieustraat komt aanzetten verwijzen ze je naar de bak voor restafval. Bakken specifiek voor kleding en pastic hebben ze daar niet, want die staan al her en der in de stad.

Enfin. Volgens cijfertjes bij de ambtenaar op het bureau gaat het vast allemaal voorspoedig en zie ik problemen die er niet zijn. Excuses voor de rant, ik ben nieuw in dit topic.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Hier hadden we 1 container voor restafval en gft afval en sinds vandaag zijn dat dus 2 containers geworden. Lekker handig, nog minder ruimte in de schuur 8)7

PS. ik heb alleen een schuur en geen tuin, daar is al helemaal handig over nagedacht en de bak bij de voordeur neerzetten resulteerde in een brief van de gemeente dat dit niet mocht.

[ Voor 37% gewijzigd door Ernemmer op 13-12-2018 12:30 ]

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Roenie schreef op donderdag 13 december 2018 @ 10:22:
[...]
Al die plannen en wijzigingen betekenen inkomsten voor ambtenaren ;)

Hoe lastiger en ingewikkelder je het maakt, hoe aantrekkelijker het is voor de burger om work arounds te verzinnen. En zoals ik eerder zei: zorg dat je naam/adres niet in je afval komt.
Gemeente Beuningen gaat de tarieven volgend jaar omhoog doen mede omdat er zo goed gescheiden word. Opbrengsten blijven achter dus leg je de rekening bij de burgers neer....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Recent is bij mij in de gemeente alles rondom scheiden en ophalen veranderd en nu is restafval weggooien makkelijker omdat je dat onbeperkt kan weggooien, terwijl plastic/papier/tuinafval maar 1x in de 2/4 weken wordt opgehaald, en die containers zijn bij mij altijd vol bij de helft van de tijd.

Voorheen was scheiden makkelijker omdat je niet alles klein hoefde te maken. De containers werden 2x zo vaak opgehaald, dus zonder proppen gewoon alles direct gescheiden in de container, en die weren dan snel weer geleegd.

Ik ben er inmiddels klaar mee en gooi gewoon alles in de ondergrondse restafval container. Toedels. :D Ik spaar een paar zakken afval op en gooi ze er allemaal na elkaar in.

[ Voor 19% gewijzigd door Gamebuster op 13-12-2018 15:31 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gamebuster schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:27:
Recent is bij mij in de gemeente alles rondom scheiden en ophalen veranderd en nu is restafval weggooien makkelijker omdat je dat onbeperkt kan weggooien, terwijl plastic/papier/tuinafval maar 1x in de 2/4 weken wordt opgehaald, en die containers zijn bij mij altijd vol bij de helft van de tijd.

Voorheen was scheiden makkelijker omdat je niet alles klein hoefde te maken. De containers werden 2x zo vaak opgehaald, dus zonder proppen gewoon alles direct gescheiden in de container, en die weren dan snel weer geleegd.

Ik ben er inmiddels klaar mee en gooi gewoon alles in de ondergrondse restafval container. Toedels. :D Ik spaar een paar zakken afval op en gooi ze er allemaal na elkaar in.
Ik moet de bak binnen in de schuur zetten en als het wat warmer is gaat dat lekker stinken, ik zorgde dus dat de bak (gft en rest gescheiden in één bak) elke week aan de weg kon, zodat de schuur niet ging stinken door rotting en zo. Nu moet ik het gft dus in een andere bak gooien die minder vaak geleegd gaat worden waardoor het dus wel gaat stinken. Ik ga dus ook niet meer scheiden en alles gaat nu bij het restafval. De extra bak die ik gekregen heb gaat lekker in de opslag, dan heb ik er in de schuur ook geen last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
En zo werkt het geromantiseerde beleid averechts. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Señor Sjon schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 09:39:
En zo werkt het geromantiseerde beleid averechts. 8)7
En die ambtenaren zich maar afvragen waar het fout gaat 7(8)7

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee hoor, daar is rekening mee gehouden. Voor een speciaal tarief en een adviesrapport extra krijg je bakkenBOA's en afvalcoaches. Maar daarvoor moet wel de afvalstoffenheffing met 20 euro per huishouden omhoog. Hadden we al verteld dat het goedkoper werd? That was a lie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ah, bakkencontrole, doen ze hier ook, met een autootje langs de bakken, vanuit de auto klepje lichten en kijken wat er in de bak ligt. Als je 5 euro per kliko op restafval wilt besparen gooi je het dus in de groenbak en de dag voor aanbieden maai je het gras of hark je de bladeren uit de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
https://www.ad.nl/economi...-10-jaar-omhoog~a5039a7b/
Die stijging is het directe gevolg van een hogere rijksbelasting die gemeenten volgend jaar moeten ophoesten voor het storten en verbranden van afval. Het idee achter die verhoging (van 13 euro naar 31 euro per ton afval) is dat gemeenten meer gaan hergebruiken.
Het verhogen gaat maar doorrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nee ik geloof het niet. Mijn gemeente heeft gezegd dat het goedkoper gaat worden omdat ze nieuw briljant plan hebben bedacht wat voor ons allemaal goedkoper is!

/s

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

Iedereen weer aan het zeuren dat alles duurder wordt. Als mensen meer loon krijgen hoor je niemand zeuren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
Punt is dat het beetje meer loon al lang opgesoupeerd is door de stijging van de energielasten (+40), BTW-verhoging (+25), zorgverzekering (+10) en dan sla ik er nog een boel over. Dat bedrag is 75 netto > ~150 bruto. Met een loonstijging van 3% heb je break even bij een maandinkomen van 5.000(!) bruto.

Het gaat ver offtopic (legio andere topics gaan hierover), maar het gaat fantastisch in het land, alleen het gros merkt dat niet in de portemonnee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik heb in het afgelopen jaar ondertussen toch zeker 50 pagina's A4 ontvangen met alle uitleg en andere verhalen over het ophalen van afval. Alleen al de afgelopen paar weken heb ik 3 of 4 dikke brieven ontvangen. Het is echt pure werkverschaffing voor zichzelf wat ze daar doen, en dan uitsluitend op kantoor, niet aan de straatkant.
Señor Sjon schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:49:
Het gaat ver offtopic (legio andere topics gaan hierover), maar het gaat fantastisch in het land, alleen het gros merkt dat niet in de portemonnee.
Daarom legt Rutte het ook keer op keer uit, en daarom komt het kabinet ook al voor Prinsjesdag met succesverhalen. Zichzelf op de borst kloppen voor niets, want als het waar zou zijn zou je geen politicus nodig hebben om te vertellen dat je meer te besteden hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 14-12-2018 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:38
Hier in Enschede hebben ze al een tijd dat er betaald moet worden per rest afval storting. Voor de hoogbouw gebeurt dit in ondergrondse containers. In verhouding met eigen containers betalen mensen met een ondergrondse container evenveel per storting (omgerekend per hoeveelheid), maar dan komt het. Er is bijna geen flat te vinden in Enschede waar je je groen afval kunt inleveren. Daardoor ben je dus verplicht om je groenafval als restafval te bestempelen, wat voor mij persoonlijk dus 2x zoveel restafval oplevert.
Omdat PMD ook nog eens appart wordt ingezameld en wij maar meten z'n tweeën zijn komt er ook nog eens het probleem bij dat het restafval meerdere weken duurt voor ik een zak vol heb van 30L die in de container kan. Lekker hoor als dat organische materiaal dat 2 weken lang in je huis loopt te rotten.
[/rant]

Over het algemeen is het voor mensen met eigen containers zo slecht niet geregeld (en ook voor mij als hoogbouw bewoner ook niet). Ik bespaar wel degelijk op de afvalstoffenheffing(mooi galgje woordtje), iets van 10 euro per maand volgens mij, maar tegen welke prijs, want die stinkende afvalbak in huis (heb er geen andere plek voor) is niet erg prettig

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
In regio Nijmegen, Beuningen en Druten worden vanaf 1 janauri de tijden dat het oud papier wordt opgehaald veranderd. Vanwege een tekort aan vrijwillgers.

Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Bron: https://www.gelderlander.nl/nijmegen/oud-papier-op-andere-dag-ingezameld-te-weinig-chauffeurs-in-en-rondom-nijmegen~a5616004/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Anoniem: 992889 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 11:36:
Iedereen weer aan het zeuren dat alles duurder wordt. Als mensen meer loon krijgen hoor je niemand zeuren.
Uiteraard krijgt iedereen elk jaar bakken met salaris extra. Daarom wordt er ook nooit gestaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

_JGC_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:00:
[...]

Uiteraard krijgt iedereen elk jaar bakken met salaris extra. Daarom wordt er ook nooit gestaakt.
Daar ligt inderdaad meer het probleem dan dat de kosten stijgen, want dat is gewoon een feit.
Dan moeten we niet de overheid bashen, maar de werkgevers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier in Amstelveen zijn ze helemaal hot van PMD, maar vergeten de rest.
Ok ik ben het eens met PMD want daardoor heb ik bijna geen restafval meer. Alleen die wordt nu veel minder geleegd en de afvalpas is maar voor twee restcontainers en je raadt het al, die zijn bij ons vaak vol.
Daarnaast hier in het centrum hebben ze de papierbak naar PMD omgebouwd, prima maar er zit ook de gleuf nog voor 1 krant erin te doen dus daar sta je dan met je grote plastic zak, dat past niet.
Ik ben al jaren aan het klagen bij de gemeente over ons restafval en papier en het ophalen. Nu dus ook over PMD. Bak zit vaak vol en ik baal er zo erg van dat de ene keer dat ik een zakje heb, is het zo vaak gebeurd dat de restafvalbak weer vol zit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Van de week weer op de gemeentewerf geweest. Netjes ijzer en hout uit het overige afval gehaald. Alleen bij een paar zakken met wat gemengd afval (geen huishoudelijk afval) ging de ambtenaar in kwestie piepen. Ik moest dat allemaal sorteren, zelfs de kleinste stukjes. Tja, de volgende keer gaat dat afval mee in de wijkcontainer. De regeltjesdrift is te ver doorgeschoten. Maak het de burger makkelijk dan zal hij of zij beter zijn best doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 12:34
Mijn grootouders moeten nu ook alles scheiden en het restafval in zakken verderop in de straat brengen. Maar die mensen kunnen helemaal niet meer naar die container lopen. Het stapelt zich dus op in de achtertuin.

Mensen hebben altijd het beste tuintje van de buurt gehad en schamen zich dood voor het aangezicht zoals het nu is.

Familie woont helaas allemaal op minimaal een uur reisafstand.

Meneer of mevrouw de ambtenaar zal wel gedacht hebben dat als ze die drempel restafval groter maken dat er dan minder komt. Goeie gedachte maar sommige mensen kunnen die drempel helemaal niet over. Wat doen we daar mee? Laten we die gewoon een afvalberg in eigen tuin creëren? Wat een innovatie!

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
Clifdon schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:50:
Meneer of mevrouw de ambtenaar zal wel gedacht hebben dat als ze die drempel restafval groter maken dat er dan minder komt. Goeie gedachte maar sommige mensen kunnen die drempel helemaal niet over. Wat doen we daar mee? Laten we die gewoon een afvalberg in eigen tuin creëren? Wat een innovatie!
Kwestie van de tuintjes klein genoeg maken, zal de ambtenaar denken, dan lost ook dat probleem zichzelf op.

Ik had de dag voor kerst ook 2 mensen aan de deur, om me te vertellen dat ik geen vuilniszak op mijn eigen minicontainer mag leggen.
Blijkbaar geeft de gemeente mijn belastinggeld liever uit aan controleurs dan aan vuilophalers. We hebben een veel te grote en veel te dure overheid die alle kleinste details van je priveleven wil regelen, met als enig doel het in stand houden van diezelfde overheid.

[ Voor 2% gewijzigd door naitsoezn op 07-01-2019 09:10 . Reden: Boeit niet hoe anderen ze noemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
Clifdon schreef op zondag 6 januari 2019 @ 11:50:
Mijn grootouders moeten nu ook alles scheiden en het restafval in zakken verderop in de straat brengen. Maar die mensen kunnen helemaal niet meer naar die container lopen. Het stapelt zich dus op in de achtertuin.

Mensen hebben altijd het beste tuintje van de buurt gehad en schamen zich dood voor het aangezicht zoals het nu is.

Familie woont helaas allemaal op minimaal een uur reisafstand.

Tja, 'de maatschappij' wordt geacht hier voor te werken. Een kind dat dichtbij woont of een buurman of buurvrouw die het wil doen. Inderdaad een leuke gedachte, maar in deze maatschappij waarop iedereen vooral op zichzelf gericht is en familie regelmatig ver uit elkaar woont erg onpraktisch.

De 'service' van vroeger zal steeds verder weg bezuinigd worden. Uiteindelijk kunnen gemeentes elke euro ook maar één keer uitgeven.

Was een leuke Simpsons aflevering hierover, waarbij Homer de service ook ging verbeteren. Alleen was het jaarbudget er binnen paar maanden doorheen... Zo simpel is het uiteindelijk wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
President schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:06:
[...]
...Was een leuke Simpsons aflevering hierover, waarbij Homer de service ook ging verbeteren. Alleen was het jaarbudget er binnen paar maanden doorheen... Zo simpel is het uiteindelijk wel
De overheid kan een euro maar een keer uitgeven. Je zou dan toch denken dat zij zorgvuldiger met die euro's om gaan (IT projecten, aanbestedingen, transport en vervoer, subsidies, et cetera). Liever inderdaad een extra vuilnisman dan een controleur. Alleen de controledrift van de overheid kent geen grenzen.

Mensen vinden altijd wel een korte route. Hoe lastiger en duurder je zaken maakt, hoe inventiever mensen daarin worden. Creativiteit krijgt een boost tijdens 'crisis'. ;) Maak het allemaal eenvoudiger en er valt minder te sjoemelen en controle is eenvoudiger. Alleen de maakbare samenleving he.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
In Nijmegen is de prijs van de afvalzakken nu omhoog gegaan omdat het afval zo goed gescheiden wordt door de burgers. Het restafval levert de afvalverwerker nu te weinig op. Lekker signaal geef je dan als gemeente naar de burgers om vooral goed door te gaan met scheiden.

Andere grap is dat van die afvalemmers die voor het groenafval gebruikt worden, massaal achterin de vuilniswagen gekiept worden omdat ze niet in de beugel blijven zitten. Die dingen zijn dus van plastic en alhoewel groen van kleur, toch niet wat bedoeld wordt met het groenafval. Wel 5/6 keer per jaar een nieuwe aan mogen vragen.

[ Voor 38% gewijzigd door sambalbaj op 06-01-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:23
sambalbaj schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:27:
In Nijmegen is de prijs van de afvalzakken nu omhoog gegaan omdat het afval zo goed gescheiden wordt door de burgers. Het restafval levert de afvalverwerker nu te weinig op. Lekker signaal geef je dan als gemeente naar de burgers om vooral goed door te gaan met scheiden.

Andere grap is dat van die afvalemmers die voor het groenafval gebruikt worden, massaal achterin de vuilniswagen gekiept worden omdat ze niet in de beugel blijven zitten. Die dingen zijn dus van plastic en alhoewel groen van kleur, toch niet wat bedoeld wordt met het groenafval. Wel 5/6 keer per jaar een nieuwe aan mogen vragen.
https://www.gelderlander....k-wordt-duurder~af37f840/

De zakken van restafval worden dus duurder omdat er te weinig worden verkocht... Voor dergelijke prijzen zou ik mijn afval wel op werk of in een prullenbak gooien af en toe

[ Voor 9% gewijzigd door President op 06-01-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Dus goed gedrag wordt bestraft |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:54
Dus je betaalt en voor de zakken waar je je afval in doet en je betaalt afvalstoffenheffing? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GioStyle schreef op zondag 6 januari 2019 @ 14:57:
Dus je betaalt en voor de zakken waar je je afval in doet en je betaalt afvalstoffenheffing? :/
Wat is het alternatief? Geen afvalstoffenheffing betalen? Dan moet rest afval enorm duur worden om daarmee het verwerken van gescheiden afval te betalen. Of niet betalen voor rest afval? Dan neemt niemand de moeite om afval te gaan scheiden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
Volgens mij mag je als Nijmegenaar niet klagen over de prijs van afvalzakken c.q. afvalheffing:
https://www.eigenhuis.nl/...ingen/woonlastenonderzoek

Afvalheffing is 10 tot 15% van hetgeen men in andere gemeentes betaalt. In de omliggende gemeentes betaal je gemiddeld 203,40 euro per jaar. In Nijmegen is dat 31,- euro. Een paar cent verhoging per zak, terwijl je dus minder zakken nodig hebt als je (goed) scheidt, hoeft onderaan de streep geen verhoging te betekenen. Pas na welgeteld 158 grote of 250 kleine zakken per jaar ben je duurder uit in Nijmegen...

We willen toch dat "de vervuiler betaalt"? En daarnaast moeten we ook gewoonweg minder afval produceren. Dan werkt dit volgens mij beter dan dat iedereen 1x per jaar een hoger bedrag aan afvalheffing moet betalen en "gratis" zakken krijgt? Dat 'scheiden beter is voor het milieu' betekent niet automatisch dat de kosten dan omlaag gaan en het dus beter is voor de portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:54
@Tsurany @Freakster86

Ik was in de veronderstelling dat ze gewoon de “volle mep” afvalstoffenheffing betalen. Dat zou natuurlijk twee keer betalen voor hetzelfde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1002969

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 1002969 op 27-01-2019 10:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Freakster86 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:41:
Volgens mij mag je als Nijmegenaar niet klagen over de prijs van afvalzakken c.q. afvalheffing:

Afvalheffing is 10 tot 15% van hetgeen men in andere gemeentes betaalt. In de omliggende gemeentes betaal je gemiddeld 203,40 euro per jaar. In Nijmegen is dat 31,- euro. Een paar cent verhoging per zak, terwijl je dus minder zakken nodig hebt als je (goed) scheidt, hoeft onderaan de streep geen verhoging te betekenen. Pas na welgeteld 158 grote of 250 kleine zakken per jaar ben je duurder uit in Nijmegen...

We willen toch dat "de vervuiler betaalt"? En daarnaast moeten we ook gewoonweg minder afval produceren. Dan werkt dit volgens mij beter dan dat iedereen 1x per jaar een hoger bedrag aan afvalheffing moet betalen en "gratis" zakken krijgt? Dat 'scheiden beter is voor het milieu' betekent niet automatisch dat de kosten dan omlaag gaan en het dus beter is voor de portemonnee.
Dat valt inderdaad mee, alhoewel het nu deels in de OZB verstopt is. Ze hadden tot voor kort de maatregel dat huurders geen afvalstoffenheffing hoefden te betalen wat gecompenseerd werd door hogere OZB voor huiseigenaren. Dat leidde terecht tot veel weerstand.

Maar het ging vooral over prijsverhoging door betere scheiding, dat signaal is sowieso funest. Dat het onderaan de streep meevalt, dat zie je niet direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Freakster86 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 15:41:

Gelukkig maar :) De OZB is echter wel fors in Nijmegen.

Helaas geeft het verhogen van de prijs omdat er te weinig zakken verkocht worden wel een verkeerd signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Niet online
sambalbaj schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:01:
[...]

Maar het ging vooral over prijsverhoging door betere scheiding, dat signaal is sowieso funest. Dat het onderaan de streep meevalt, dat zie je niet direct.
Roenie schreef op zondag 6 januari 2019 @ 16:04:
[...]

Helaas geeft het verhogen van de prijs omdat er te weinig zakken verkocht worden wel een verkeerd signaal.
Welk signaal? Restafval kost je (iets meer) geld?

Dat is toch hetzelfde als: beter scheiden of minder afval produceren bespaart je geld? Dat artikel van De Gelderlander, waarin de gemeente het scheiden van afval koppelt aan de verhoging van de afvalzakken, is inderdaad wat ongelukkig gecommuniceerd door de gemeente. Dat zie je ook aan de reacties. Men ziet het, net als jullie volgens mij, als straf voor het goed scheiden van afval. Maar men is zich tegelijkertijd niet bewust van hoe het systeem (voor zover ik kan zien) is opgezet.

Kosten = afvalheffing + (aantal verkochte zakken x prijs) en moet je toch iets als daar iets in wijzigt. En met het principe "de vervuiler betaalt" is het logisch dat de prijs per zak stijgt in plaats van de afvalheffing zelf. Daar had de gemeente in hun communicatie meer aandacht aan moeten schenken.

Maar het idee "beter scheiden = groener = goedkoper = beter voor de portemonnee" is ook kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Freakster86 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:07:
[...]

[...]

Welk signaal? Restafval kost je (iets meer) geld?

Dat is toch hetzelfde als: beter scheiden of minder afval produceren bespaart je geld? Dat artikel van De Gelderlander, waarin de gemeente het scheiden van afval koppelt aan de verhoging van de afvalzakken, is inderdaad wat ongelukkig gecommuniceerd door de gemeente. Dat zie je ook aan de reacties. Men ziet het, net als jullie volgens mij, als straf voor het goed scheiden van afval. Maar men is zich tegelijkertijd niet bewust van hoe het systeem (voor zover ik kan zien) is opgezet.

Kosten = afvalheffing + (aantal verkochte zakken x prijs) en moet je toch iets als daar iets in wijzigt. En met het principe "de vervuiler betaalt" is het logisch dat de prijs per zak stijgt in plaats van de afvalheffing zelf. Daar had de gemeente in hun communicatie meer aandacht aan moeten schenken.

Maar het idee "beter scheiden = groener = goedkoper = beter voor de portemonnee" is ook kort door de bocht.
Het signaal dat je zelf nota bene omschrijft :X

Als je de verhoging linkt aan het minder zakken verkopen (dus beter scheiden) dan is de som snel gemaakt: beter scheiden = meer betalen. Dat is het signaal dat gegeven wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Het gaat inderdaad minder om het sommetje, wat inderdaad niet erg inzichtelijk is.
Wel de gestegen prijs van zakken die je geregeld moet kopen.
Dat linken aan beter scheiden is dan inderdaad het signaal.

Terwijl het beter scheiden dus beter milieu juist het doel is. Het sommetje moet dan ook zijn om draagvlak en stimulering tot scheiden te bevorderen, niet om goedkoper uit te zijn.

Dat doe je beter met de vaste component de afvalstoffenheffing (ja het moet kostendekkend zijn), een bedrag wat je 1 keer per jaar tussen de OZB en waterschapsmeuk en hondenbelasting tegenkomt wat toch al nooit een positieve noot is.
Die zakken koop je geregeld en is dus een herhaalde negatieve boodschap op nota bene de directe variabele component voor de vervuiler betaald (die zakken zijn de stimulans waar je op huishoudensniveau wat kan doen). Daar moet de PR dus goed en positief op zijn want het valt en staat op de bereidheid om mee willen doen.

En het helpt ook niet dat de gemeente qua de vervuiler betaald al de schijn tegen heeft door eerst de huiseigenaren de gehele afvalstoffenheffing voor huurders te laten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Freakster86 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 17:07:
Dat is wel wat elke gemeente roeptoetert als ze hun plannen ontvouwen voor een 'nieuw' inzamelingssysteem. Het is een leuke poging om draagvlak te creëren maar men hoopt dat niemand piept als het niet zo blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik moet zeggen dat het omgekeerd inzamelen hier prima gaat, ondergrondse container staat ook bijna in onze voortuin dus hoef er niet ver mee te lopen.

Gemeente en ROVA hebben wel iets nieuws gelanceerd zodat je kunt kijken hoe goed je het eigenlijk doet met het afval scheiden:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/emWqdIh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KSkgv0S.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:51

Fiber

Beaches are for storming.

sypie schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:02:
Ik moet zeggen dat het omgekeerd inzamelen hier prima gaat, ondergrondse container staat ook bijna in onze voortuin dus hoef er niet ver mee te lopen...
Op zich handig. Maar geen last van herrie, stank, rotzooi die er naast gezet wordt, etc...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fiber schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:16:
[...]

Op zich handig. Maar geen last van herrie, stank, rotzooi die er naast gezet wordt, etc...? O-)
Nee, geen enkele keer gebeurd hier. Wordt écht geregeld geleegd, vaak op zaterdagochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:23

sanzut

It's always christmas time

sypie schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:02:
Ik moet zeggen dat het omgekeerd inzamelen hier prima gaat, ondergrondse container staat ook bijna in onze voortuin dus hoef er niet ver mee te lopen.

Gemeente en ROVA hebben wel iets nieuws gelanceerd zodat je kunt kijken hoe goed je het eigenlijk doet met het afval scheiden:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die app zouden ze los moeten uitbrengen, zodat iedereen (ongeacht lokale inzamelaar of gemeente) zelf bij kan houden hoeveel zakken/containers hij aanbiedt, hou de verhouding is tov de wijk en wt de laatste x was.
Lijkt mij hartsikke hamdig, en gamification werkt altijd

Hier hebben ze grote containers vam 140 of 240 liter. De restafvalcontainer van ons staat denk ik 3 of 4x per jaar aan de weg, meestal niet eens helemaal vol, maar omdat hij begint te stinken.
Ze stappen hier nu af van het kilo tarief naar een (veel duurder) vast tarief per leging. Vanaf nu dus maar 2x pj aan de weg, en dan stampvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Laatst online: 08-06 12:34
Heeft er trouwens al een Tweaker een soort persof versnipperaar gebouwd om het afval zo te comprimeren dat er meer in die zakken past?

Alles in de blender voordat het de zak in gaat scheelt een boel denk ik. :)

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In de gemeente hier is er een gewichtslimiet voor restzakken, 140g/l

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 11:03
begintmeta schreef op maandag 7 januari 2019 @ 00:13:
Dan hoop ik dat er in die gemeente een oplossing is voor zware luiers en incontinentiemateriaal?

Lekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Clifdon schreef op maandag 7 januari 2019 @ 00:03:
Heeft er trouwens al een Tweaker een soort persof versnipperaar gebouwd om het afval zo te comprimeren dat er meer in die zakken past?
Mijn voet werkt aardig goed.
Maar we hebben hier te maken met een wiskundig genie: "Doordat er 3 zakken van 60 liter in een 140 liter container gaan, maar zakken van 60 liter ook in een 40 liter ondergrondse klep passen, is die laatste optie goedkoper".
begintmeta schreef op maandag 7 januari 2019 @ 00:13:
Ik zal mezelf nog eens herhalen: ambtenaren willen elk aspect van je priveleven tot in de kleinste details regelen en controleren.
Napsju schreef op maandag 7 januari 2019 @ 00:21:
Dan hoop ik dat er in die gemeente een oplossing is voor zware luiers en incontinentiemateriaal?
Als ik luiers aan de waslijn te drogen hang zal ik wel weer mensen aan de deur krijgen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000

Ik denk als wij dat gaan doen, het een grote vieze bende wordt en naar verloop van tijd gaat stinken.

Moet wel toegeven dat we het doen met papier, scheelt gewoon een hoop ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RemcoDelft schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:55:

[...]

Als ik luiers aan de waslijn te drogen hang zal ik wel weer mensen aan de deur krijgen O-)
Niks mis met mooie herbruikbare, wasbare luiers toch...? Is volgens mij weer helemaal hip tegenwoordig.

https://www.bamboobaby.nl

https://www.google.com/search?q=wasbare+luiers+kopen

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Afvalbelasting fors omhoog

Hop daar gaan we weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Laatst online: 22:16
Afvalinzameling willen ze hier in Maastricht helemaal afschaffen in 2030.

Vorig jaar een proef gehad in binnenstad dat er elke 2 weken maar afval werd opgehaald.
1 grote zooi, mensen gaan niet hun afval meer als week binnen laten staan, was veel kritiek dus de volgende proef: 1x per maand gaan ophalen. d:)b

|:(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Albinoraptor schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 13:06:
Afvalinzameling willen ze hier in Maastricht helemaal afschaffen in 2030.

Vorig jaar een proef gehad in binnenstad dat er elke 2 weken maar afval werd opgehaald.
1 grote zooi, mensen gaan niet hun afval meer als week binnen laten staan, was veel kritiek dus de volgende proef: 1x per maand gaan ophalen. d:)b

|:(
Uitzoeken welke ambtenaar en wethouder voor dat idee verantwoordelijk zijn en daarna de adressen daarvan publiceren. Ik denk dat ze zich heel snel gaan bedenken als ze in één keer op onder een afvalstort wonen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:03

The Executer

Lekker belangrijk!

In onze gemeente (Ooststellingwerf) zijn ze van het vaste tarief afgestapt en weer teruggegaan naar Diftar. We mogen nu 1 euro per lediging betalen, en daarnaast nog eens €0,19 per kilo. We maken gebruik van containers van 240L. Ik vrees dat deze beslissing voor een behoorlijke stijging zal zorgen in onze kosten.

Gelukkig zamelen wij al bijna 5 jaar plastic apart in en leveren dit in de naastgelegen gemeente in, wat ons behoorlijk wat ruimte spaart in de container, echter wordt dit in de eigen gemeente niet aangeboden. Ik voorzie dat er binnenkort heel wat extra zakken bij de ophaalplek komen te liggen...

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nieuw jaar, nieuwe kansen lijkt het wel in de afvaltombola. Waar het vroeger om volksgezondheid ging, lijkt dat doel al enige tijd uit het oog verloren en gaat het nu om het milieu, ook al zijn daar miljoenen extra plastic bakken voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
https://www.rijnmond.nl/n...innenkort-niet-meer-nodig

Goh, gaan we net van die PMD's krijgen, komt er een afvalverwerker die een groot deel van het plastic uit het restafval kan halen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:46
Wij hebben sinds eind vorig jaar de 3 containers gekregen. PMD, Papier/karton en GFT.
Wat is dat moeilijk uitzoeken in het begin. Heb wel een groen emmertje staan op het aanrecht tijdens het snijden etc. Dat scheelt een boel.

Enige wat me irriteert is dat de bakken erg licht zijn. Dus rij over een klein hobbeltje heen en hij gaat heen en weer staan dansen wanneer je hem verrijdt. Zo'n volle bak is ook haast niet recht te krijgen meer. Maar goed, dat went wel denk ik.

Verder met een pasje in de ondergrondse welke aan de overkant staat is ook prima te doen. Maar scheiden deden we al gelukkig lange tijd. Papier hebben we een bak voor binnen, plastic ook en glas staat maar even op de vloer totdat het ons irriteert. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Señor Sjon schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 11:28:
https://www.rijnmond.nl/n...innenkort-niet-meer-nodig

Goh, gaan we net van die PMD's krijgen, komt er een afvalverwerker die een groot deel van het plastic uit het restafval kan halen. :*)
Konnen ze al, en ook vele malen goedkoper tegenover hoe het nu gaat. Klimaathysterie ten top.

Nee hier in onze gemeente heeft werkelijk iedereen schijt aan PMD/Papier/GFT en wordt de PMD bak (terecht) voor restafval gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Ik heb vandaag eens een rol vuilniszakken gewogen: dankzij het weghalen van mijn restafvalcontainer gebruik ik nu 6 kg plastic vuilniszakken per jaar extra om al mijn afval in dubbel plastic te "herverpakken". Voor het milieu, natuurlijk 8)7 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

RemcoDelft schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:26:
Ik heb vandaag eens een rol vuilniszakken gewogen: dankzij het weghalen van mijn restafvalcontainer gebruik ik nu 6 kg plastic vuilniszakken per jaar extra om al mijn afval in dubbel plastic te "herverpakken". Voor het milieu, natuurlijk 8)7 :X
Ik snap hem niet, waar is dat dubbel "herverpakken" goed voor? Wat is het nut daarvan, leg eens uit...

Ik heb zelf nog een container voor restafval en daar stop ik ongeveer één a twee volle grijze 60 liter Komo trekbandzakken per twee weken in. Ongeveer drie rollen van 15 zakken per jaar dus. Is dat veel? Of juist weinig? En ik heb ze nog nooit gewogen. Geen idee waar dat goed voor zou kunnen zijn... O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

Je kunt een cross-cut papierversnipperaar eenvoudig ombouwen. Met zo'n versnipperaar waarmee je stroken maakt lukt het niet. En het lijkt me superhandig. Maar nu de catch: de reden dat plasticrecycling tenminste nog een klein beetje werkt is dat mensen bruikbaar en herkenbaar plastic handmatig uit de berg vissen. Dat maak je op deze manier onmogelijk waarmee je de hele recycling dus de nek omdraait.

Waar ook heel wat voor te zeggen is trouwens. Het is in zekere zin aardolie in een wat andere vorm. Vergeet alsjeblieft dat hele recyclen en wek er gewoon energie mee op. Of combineer het met het restafval en laat daar het bruikbare plastic uitvissen. De bonus is namelijk dat ophalen veel efficienter kan (1 route ipv 2) en dat het restafval minus recyclebaar plastic een stuk makkelijker brandbaar is omdat er nog niet-recyclebaar plastic in zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fiber schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:52:
Ik snap hem niet, waar is dat dubbel "herverpakken" goed voor? Wat is het nut daarvan, leg eens uit...
Ik wil geen lekkende vuilniszakken in m'n auto.
Yucon schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:02:
Waar ook heel wat voor te zeggen is trouwens. Het is in zekere zin aardolie in een wat andere vorm. Vergeet alsjeblieft dat hele recyclen en wek er gewoon energie mee op.
Maar met logisch gezond verstand gebaseerd op feiten kunnen duizenden ambtenaren zichzelf niet belangrijk houden. Energetisch recyclen is een fantastisch eenvoudige methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:13

Theo

moederbord

Fiber schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:52:
[...]

Ik heb zelf nog een container voor restafval en daar stop ik ongeveer één a twee volle grijze 60 liter Komo trekbandzakken per twee weken in. Ongeveer drie rollen van 15 zakken per jaar dus. Is dat veel? Of juist weinig? En ik heb ze nog nooit gewogen. Geen idee waar dat goed voor zou kunnen zijn... O-)
Thuis hebben we een kleine container voor rest staan (=140 liter?) Die is vorig jaar niet geleegd omdat ie nog niet vol zat. Volgens de gemeentedata is de kliko in 2017 één keer geleegd, en ik verwacht dat in het voorjaar de kliko opnieuw geleegd gaat worden.
Dus 30 zakken per jaar vind ik best veel voor rest.
Maar we hebben geen kinderen en huisdieren, en in de keuken staan 4 vuilnisbakken. De prullenbak die (bijv) van de studeerkamer komt die leeg ik bij de afvalbakken in de keuken zodat het daar gesorteerd kan worden.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
RemcoDelft schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:27:
Het is zover: de gemeente heeft z'n zin doorgedrukt en stopt met een van de basisfuncties die het bestaan van een gemeente rechtvaardigt: het ophalen van restafval!
Een klein vervolg: de openbare afvalbakken zijn ondertussen allemaal voor 85% dichtgemaakt. Niet met het standaard stangetje in het midden, maar met een plaat staal met twee gaatjes waar nog geen patatbakje doorheen past.
De gemeente lijkt er alles aan te doen om de afvalinzameling waar we belasting voor betalen niet uit te willen voeren.

Ondertussen worden steeds meer plasticcontainers niet geleegd, omdat er volgens de ophalers restafval in zit. Ik neem aan dat binnenkort iedereen zo verstandig is om "verkeerd" afval niet bovenin maar onderin te plaatsen :+

[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 17-02-2019 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RemcoDelft schreef op zondag 17 februari 2019 @ 12:35:
[...]
De gemeente lijkt er alles aan te doen om de afvalinzameling waar we belasting voor betalen niet uit te willen voeren.
Geel hesje aandoen en je afval (zonder adresinfo) op de stoep van het gemeentehuis deponeren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
Pfoe, hier in Den Haag gelukkig geen last van in ons stadsdeel, gewoon om de 100m een grote ondergrondse container waar je zo je zakken in kan kiepen. Bij vrienden in Leidschendam staan de zelfde bakken maar dan met een pasje.

Afval scheiden gebeurt hier nauwelijks, als je al apart glas aan wilt bieden moet je een roteind weg naar de eerste beste glasbak.

Papier dan weer wel met blauwe containers :-)

[ Voor 10% gewijzigd door 1nsane op 17-02-2019 20:55 ]

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
RemcoDelft schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:27:
Het is zover: de gemeente heeft z'n zin doorgedrukt en stopt met een van de basisfuncties die het bestaan van een gemeente rechtvaardigt: het ophalen van restafval!
Ik mag nu 8 straten gaan reizen met enorme hoeveelheden voornamelijk luiers. Dit is het bedankje van de gemeente voor het netjes gescheiden inleveren.
Wat begon als een zaterdagservice voor plastic, opgehaald door "mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt", is overgegaan in het compleet vervangen van een nuttige service.
Een vervolg :+

Vroeger: Container open, afval er in, container dicht. Klaar!

Nu: Vuilnisbak open, afval er in, vuilnisbak dicht. Na 4-5 dagen zit de vuilnisbak vol. Volle zak er uit, platstampen, dichtknopen, schuur open, wegzetten in schuurtje, schuur dicht, nieuwe vuilniszak erin, vuilnisbak dicht. Laat dit eens per 4-5 dagen 3 minuten extra kosten. Dit herhaalt zich een maandje, waarna ik een aardige berg heb. Dan: auto voor de deur zetten, kofferbak open, 5 opgespaarde kartonnen dozen openvouwen, en ter bescherming in de kofferbak leggen. Schuurtje open, 7 lekkende vuilniszakken opnieuw in extra vuilniszakken verpakken, en in de kofferbak zetten. Kofferbak dicht, instappen, straat uit, rechts af, rechts af, over een drempel, op de heuvel linksaf, kruispunt rechtdoor, over een brug, rechtsaf, linksaf, rechtsaf, over een drempel, linksaf en foutparkeren voor de ondergrondse container. Milieupas pakken, voor de container houden, container openen, zak erin, milieupas weer voor de container, enz. enz. 7 keer herhalen. Kofferbak dicht, instappen, wegrijden naar links, rechtsaf, over een drempel, linksaf, rechtsaf, linksaf, brug over, kruispunt rechtdoor, heuvel rechtsaf, drempel over, links, rechts, parkeren, uitstappen. Kofferbak open, karton dubbelvouwen en in de papiercontainer. Klaar! Dit kostte 28 minuten en 7 minuten om ter lering ende vermaek de frustratie van dit bewustmakende milieubeleid van me af te typen.

Resultaat per maand: 7*3+28=49 minuten omdat de gemeente zichzelf op de borst wil kloppen omdat "ze" zo goed zijn voor het milieu. En het voelt veel langer dan 49 minuten :X
Netto milieuwinst: onbekend. Het zou zomaar nihil of negatief kunnen zijn. Ik verbruik nu 6 kg vuilniszakken meer dan ik vorig jaar deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:42
RemcoDelft schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:01:
[...]

Nu: Vuilnisbak open, afval er in, vuilnisbak dicht. Na 4-5 dagen zit de vuilnisbak vol. Volle zak er uit, platstampen, dichtknopen, schuur open, wegzetten in schuurtje, schuur dicht, nieuwe vuilniszak erin, vuilnisbak dicht. Laat dit eens per 4-5 dagen 3 minuten extra kosten. Dit herhaalt zich een maandje, waarna ik een aardige berg heb. Dan: auto voor de deur zetten, kofferbak open, 5 opgespaarde kartonnen dozen openvouwen, en ter bescherming in de kofferbak leggen. Schuurtje open, 7 lekkende vuilniszakken opnieuw in extra vuilniszakken verpakken, en in de kofferbak zetten. Kofferbak dicht, instappen, straat uit, rechts af, rechts af, over een drempel, op de heuvel linksaf, kruispunt rechtdoor, over een brug, rechtsaf, linksaf, rechtsaf, over een drempel, linksaf en foutparkeren voor de ondergrondse container. Milieupas pakken, voor de container houden, container openen, zak erin, milieupas weer voor de container, enz. enz. 7 keer herhalen. Kofferbak dicht, instappen, wegrijden naar links, rechtsaf, over een drempel, linksaf, rechtsaf, linksaf, brug over, kruispunt rechtdoor, heuvel rechtsaf, drempel over, links, rechts, parkeren, uitstappen. Kofferbak open, karton dubbelvouwen en in de papiercontainer. Klaar! Dit kostte 28 minuten en 7 minuten om ter lering ende vermaek de frustratie van dit bewustmakende milieubeleid van me af te typen.

Resultaat per maand: 7*3+28=49 minuten omdat de gemeente zichzelf op de borst wil kloppen omdat "ze" zo goed zijn voor het milieu. En het voelt veel langer dan 49 minuten :X
Netto milieuwinst: onbekend. Het zou zomaar nihil of negatief kunnen zijn. Ik verbruik nu 6 kg vuilniszakken meer dan ik vorig jaar deed.
Wat een hoop leed in deze wereld... Misschien niet de zakken een maand opsparen, zodat ze niet gaan lekken en meuren ? De meeste gemeenten hebben beleidsregels dat een ondergrondse container niet verder als 75 meter of 125 meter van huis mag staan.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

RemcoDelft schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:26:
Daarom heeft men onlangs in onze gemeente de plasticzakkenzakken afgeschaft en mogen wij het plastic afval nu gewoon direct in onze groene rolcontainer (vroegere restafvalcontainer) gooien. De enige reden dat die zakken er nog omheen zaten was het verspreiden van kleine deeltjes bij het ledigen van de containers te voorkomen. Maar men kwam er achter dat het proces van het maken en recyclen van de plasticzakkenzakken misschien toch niet zo'n goed idee was voor het milieu.

Hopelijk volgt er nog meer dergelijk voortschrijdend inzicht op het vlak van afvalinzameling.
Oekiejoekie schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:16:
[...]

Wat een hoop leed in deze wereld... Misschien niet de zakken een maand opsparen, zodat ze niet gaan lekken en meuren ? De meeste gemeenten hebben beleidsregels dat een ondergrondse container niet verder als 75 meter of 125 meter van huis mag staan.
Het is daarnaast ook vaak nog zo dat als men ervoor heeft gekozen om minder containers te plaatsen, dat de andere containers in de buurt vaak wel meerdere keren per week of dag vol kunnen raken. Hierdoor moet de afvalinzamelaar exponentieel vaak langs die ene betreffende container rijden, zonder dat de overige containers in de buurt geledigd moeten worden. Op termijn gaat dat enorm in de papieren lopen, het plaatsen van een extra container dichterbij kan zichzelf daarom prima terugverdienen. Dat zorgt er immers voor dat je een mooie route kunt rijden en efficiënt bezig bent.
1nsane schreef op zondag 17 februari 2019 @ 20:54:
Pfoe, hier in Den Haag gelukkig geen last van in ons stadsdeel, gewoon om de 100m een grote ondergrondse container waar je zo je zakken in kan kiepen. Bij vrienden in Leidschendam staan de zelfde bakken maar dan met een pasje.

Afval scheiden gebeurt hier nauwelijks, als je al apart glas aan wilt bieden moet je een roteind weg naar de eerste beste glasbak.
In grote steden is vaak niet voldoende plaats voor meerdere containers naast elkaar met per stuk verschillende fracties, daarom wordt er meer restafval ingezameld dat daarna bij de afvalverwerker zo goed mogelijk wordt gescheiden.

Ik ben enige tijd geleden bij de PMD sorteerinstallatie van SUEZ in Rotterdam geweest. Daar wordt op meerdere manieren de afvalstroom netjes gescheiden om tot een zo puur mogelijke grondstof te komen. Erg mooi om te zien hoe dat werkt, maar, ik schrok wel van de enorme hoeveelheid plastic dat er in die hal lag (ik mocht er helaas geen foto's nemen). Daar hebben we als mensheid nog een behoorlijke stap te maken...

[ Voor 57% gewijzigd door Taro op 08-06-2019 10:41 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Taro schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:18:
[...]

Het is daarnaast ook vaak nog zo dat als men ervoor heeft gekozen om minder containers te plaatsen, dat de andere containers in de buurt vaak wel meerdere keren per week of dag vol kunnen raken. Hierdoor moet de afvalinzamelaar exponentieel vaak langs die ene betreffende container rijden, zonder dat de overige containers in de buurt geledigd moeten worden. Op termijn gaat dat enorm in de papieren lopen, het plaatsen van een extra container dichterbij kan zichzelf daarom prima terugverdienen. Dat zorgt er immers voor dat je een mooie route kunt rijden en efficiënt bezig bent.
Bij mij in de gemeente zijn in ieder geval zeker niet te weinig ondergrondse containers. Binnen een straal van 100 meter, kan ik bij 4 containerparkjes terecht. 2 daarvan zijn bij een seniorenappartementencomplex. en liggen maar 30 meter van elkaar. Er is dus blijkbaar ook over nagedacht dat het voor oudere mensen wel onredelijk is om 100 meter te lopen met de afvalzak,

Wat efficiency betreft: Ik ken iemand die hoofd van de afvalstoffendienst is bij een gemeente, en die kunnen realtime zien hoe vol elke container zit, en maken daarvoor ook dynamisch de meest efficiente route voor het legen. Het is dus niet zo dat er maar lukraak gereden wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Oekiejoekie schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:42:
[...]
Wat efficiency betreft: Ik ken iemand die hoofd van de afvalstoffendienst is bij een gemeente, en die kunnen realtime zien hoe vol elke container zit, en maken daarvoor ook dynamisch de meest efficiente route voor het legen. Het is dus niet zo dat er maar lukraak gereden wordt.
Klopt, ik ben toevallig werkzaam bij een bedrijf dat dergelijke vulgraadsensoren maakt en ook route optimalisatiesoftware ontwikkelt en levert aan gemeenten en afvalinzamelaars. Waarschijnlijk gebruikt hij hiervoor ook onze producten.

De techniek is er al lang en het werkt doorgaans erg goed. Er zijn altijd een aantal factoren die roet in het eten kunnen gooien (Vuil op de sensoren, toevallig net een vuilniszak voor de sensor die hoger/lager ligt dan de rest, slechte 2G verbinding, voorspellingen van de vulgraad die door bijvoorbeeld veel extra stortingen in een korte tijd niet helemaal opgaan, etc.), maar als er meer containers met dergelijke sensoren zouden worden uitgerust, dan voorkom je veel bijplaatsingen en kan je daarnaast per wijk beter bepalen of je voldoende containers hebt geplaatst, of dat er een aantal extra bij zouden moeten komen.

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 08-06-2019 10:53 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Taro schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:47:
[...]

Klopt, ik ben toevallig werkzaam bij een bedrijf dat dergelijke vulgraadsensoren maakt en ook route optimalisatiesoftware ontwikkelt en levert aan gemeenten en afvalinzamelaars. Waarschijnlijk gebruikt hij hiervoor ook onze producten.

De techniek is er al lang en het werkt doorgaans erg goed. Er zijn altijd een aantal factoren die roet in het eten kunnen gooien (Vuil op de sensoren, toevallig net een vuilniszak voor de sensor die hoger/lager ligt dan de rest, slechte 2G verbinding, voorspellingen van de vulgraad die door bijvoorbeeld veel extra stortingen in een korte tijd niet helemaal opgaan, etc.), maar als er meer containers met dergelijke sensoren zouden worden uitgerust, dan voorkom je veel bijplaatsingen en kan je daarnaast per wijk beter bepalen of je voldoende containers hebt geplaatst, of dat er een aantal extra bij zouden moeten komen.
Hebben jullie ook sensoren, die alarm slaan als de lading weer eens in de draaiklep vast blijft zitten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

In mijn (deel)gemeente komen eindelijk ondergrondse vuilcontainers. Dat zal een hoop meeuwen-rotzooi schelen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Freee!! schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 11:12:
[...]

Hebben jullie ook sensoren, die alarm slaan als de lading weer eens in de draaiklep vast blijft zitten :?
Daar zijn geen aparte sensoren voor nodig. Het slot dat gebruikt wordt om de trommel vast te zetten weet of deze dicht is of niet. Als deze voor een periode X niet dicht is, wordt er van uitgegaan dat er sprake is van een verklemming. In de software die wij leveren is bijv. een dashboard aanwezig waarmee de inzamelaar kan zien bij welke containers er waarschijnlijk sprake is van een verklemming, zodat ze dit op kunnen lossen.

Voorwaarde is uiteraard wel dat er sprake is van toegangselektronica (een pas aanbieden), anders kan de container zelf niet communiceren.

Ps. ik zit hier uiteraard niet om reclame te maken, ik merk dat er rondom het inzamelen van afval nog veel vraagstukken en onduidelijkheden zijn. Ik hoop dat ik die deels kan helpen wegnemen en verduidelijken :)

[ Voor 21% gewijzigd door Taro op 08-06-2019 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Hier halen ze nu het groen afval om de week op, plastic om 3 weken en rest afval eens in 2 maanden. Resultaat, het afval werd nog nooit zo slecht gescheiden als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:46:
Hier halen ze nu het groen afval om de week op, plastic om 3 weken en rest afval eens in 2 maanden. Resultaat, het afval werd nog nooit zo slecht gescheiden als nu.
Waarom, hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Misschien omdat sommige mensen anders hun afval anders niet kwijt kunnen. Vooral bij grote gezinnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 08-06-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Op zo'n moment is veel restafval ook ineens groen.
Wij hebben hier elke 2 weken een lege kliko, sla wel eens een ronde over, kan net. Moet er niet aan denken om 2 maand lang een kliko met strontluiers in de zon te laten staan, dan wil je in de zomer niet meer in de tuin zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:47
[...]

Mooi he, vooruitgang. Nog leuker allemaal als je reuma in de vingers hebt, versleten nekwervels hebt, met 2 kunstheupen rondloopt en geen auto hebt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

[...]

Tip: Neem een hond en wandel elke avond even met die hond en je vuilniszak naar de container. Kan ook zonder hond natuurlijk. Is nog gezond ook voor je en zeker goed voor je hart.

Maar serieus, heb jij nou echt het wereldrecord voor de afstand tussen je huis en de vuilcontainer te pakken? En als je geen zin hebt om dagelijks te lopen, dan zou ik er toch zeker een wekelijks (zaterdag)klusje van maken, om je restafval even weg te brengen. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Omrin haalt bij ons een grijze of gft container op. De vrijwilligers van een vereniging halen samen het oud papier op.

Als ik een 1/2/3 zakken teveel heb, kan ik die naast de container zetten. Heb ik grote kartonnen papier ook geen probleem.

Heb ik een grote kast/kerstboom/bank/etc... 1 belletje en het wordt vrij snel opgehaald. Als het al niet door iemand anders weggehaald is.

Gratis aanhangwagentje te reserveren en te gebruiken van de milieustraat.

De milieustraat is ruim, heeft diverse aparte containers en de vrijwilligers daar zijn al eerder bezig met de spullen uit je auto te halen of even meehelpen met wat schep en tilwerk.

* Falcon verbaast zich over de verhalen hier. :o

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Falcon schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:37:

* Falcon verbaast zich over de verhalen hier. :o
Oh, op het gebied van absurde verhalen over afvalinzameling heb ik er nog wel eentje voor je hoor :)

De kern waar ik voorheen woonde, daar werd al jaren oud papier opgehaald op de derde vrijdag van de maand door de gezamelijke plaatselijke sportverenigingen. Maar die kern, die viel onder een grotere gemeente, en die had in al hun wijsheid besloten om blauwe bakken voor papier uit te gaan delen, En die gingen ze voortaan ophalen op de eerste vrijdag van de maand.

Gevolg: 2x in de maand kwam er een vuilniswagen voor oud papier langs. En allebei reden ze zo'n beetje voor de kat z'n jeweetwel rond. Want mensen die de verenigingen wilden steunen, die zetten de bak niet buiten voor de gemeente, maar mensen die het geen donder uitmaakte, die zetten gewoon 2 keer per maand een kwart volle blauwe bak buiten. De verenigingen begonnen ook te klagen, want die zagen door de inzameling van de gemeente een gedeelte van hun inkomsten wegvallen. En door het halveren van het aanbod, was het voor hun ook niet meer rendabel om een paar vuilniswagens in te huren.

Na een maandje of 2 kwam de gemeente er achter dat de inzameling van oud papier al tientallen jaren goed geregeld was. En zijn zij maar weer gestopt met papier ophalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fiber schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:18:
En als je geen zin hebt om dagelijks te lopen, dan zou ik er toch zeker een wekelijks (zaterdag)klusje van maken, om je restafval even weg te brengen. O-)
Het is nu een maandelijks klusje, en nee, ik ga er niet mee sjouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
RemcoDelft schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:35:
[...]

Het is nu een maandelijks klusje, en nee, ik ga er niet mee sjouwen.
Even gegoogled. De maximale afstand naar een afvalcontainer in Delft zou volgens de richtlijn 250 meter zijn. Dat heb ik sneller gelopen, als dat ik de kofferbak van mijn auto afgedekt heb. 't komt op mij nog steeds vooral nogal over als first world problems...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Oekiejoekie schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:43:
[...]

Even gegoogled. De maximale afstand naar een afvalcontainer in Delft zou volgens de richtlijn 250 meter zijn. Dat heb ik sneller gelopen, als dat ik de kofferbak van mijn auto afgedekt heb. 't komt op mij nog steeds vooral nogal over als first world problems...
2,5 minuten lopen ongeveer dus, enkele reis. Maar niet als je de vuilnis van een heel gezin een maand opspaart... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik ben in ieder geval bij als we van de luiers af zijn, dat zorgt voor een veelvoud aan loopjes. Is dat eruit dan valt het best mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Gonadan schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:56:
Ik ben in ieder geval bij als we van de luiers af zijn, dat zorgt voor een veelvoud aan loopjes. Is dat eruit dan valt het best mee.
En als ze nog wat ouder zijn, dan kunnen zij even die zak wegbrengen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Oekiejoekie schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 21:06:
[...]
Na een maandje of 2 kwam de gemeente er achter dat de inzameling van oud papier al tientallen jaren goed geregeld was. En zijn zij maar weer gestopt met papier ophalen...
Dat is nog snel ... voor een overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 02:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ben naar Ermelo verhuisd en heb een nieuw 2-persoonsmatras gekocht, om de 2 losse matrassen te vervangen. Waren op zich nog prima, maar ik heb de schurft aan die spleet in het midden en had nu eindelijk het geld en er kwam een goede aanbieding voorbij.

Dus, ik kijken naar de afval-regeling. Ophalen: (weet het niet meer precies, dacht iets van) € 15, bovenop € 25 per matras. Wegbrengen kost ook € 25 per matras. Dus ongeacht hoe groot je matras is. Nog geprobeerd of de kringloop ze wilde, maar nope. Ook Marktplaats geprobeerd (gratis zelfs). Zoals gezegd, goede en dure matrassen, en de hoes is prima te wassen.

Maar komop, € 50 om 2 matrassen weg te brengen? Er zijn zat gemeentes waar dat gratis is... echt belachelijk. En grofvuil ophalen dat niet alleen op afspraak moet (dat vind ik logisch) maar ook geld kost? Ik betaal toch al voor afval? Nee, echt, superslechte regeling hier.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1 ... 6 ... 20 Laatste