Afvalinzameling gemeentes

Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Gonadan schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:46:
Wel eens aan gedacht dat ze dit doen om bewustwording te creëren? Als je alles aan de achterkant voor mensen op lost hebben ze nergens een idee van en flikkeren ze alles op de grote hoop. Forceer je mensen na te denken over hun afval dan gaan ze misschien ineens bewustere keuzes maken.

Het blijft uiteraard een hypothetisch ideologisch verhaal, maar ik kan nog wel begrijpen wat ze willen bereiken.
Leren doe je op school.

Je gaat nu over de rug van mensen en natuur heen en extra kosten maken omdat je zonodig "bewustwording" wilt creëren. Dit bedoel ik nou precies met doorgeslagen. Dit is niet het platform om dat te doen. Ga op TV om bewustwording te creëren. Ga de straat op en spreek mensen aan. Ga langs huizen. Dit passief agressieve gedrag is helemaal niemand bij gebaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

sassymousasi schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 16:37:
Afval scheiden aan de voorkant is duurder, minder effectief (er wordt meer verbrand omdat er niet goed wordt gescheiden) en je bent alleen maar een pain in the ass voor de bewoners. Ik wordt echt stapelgek van dit soort onzin dingen, Nederland drijft echt door en de nuchterheid waar we zo om bekend staan lijkt wel volledig te zijn verdwenen.
Er wordt echt niet meer verbrand doordat er niet goed gescheiden wordt. Basale logica voorkomt dat... Ook al zou bij wijze van spreken slechts slechts 10% van al het gescheiden afval kunnen recyclen, dan nog is de hoeveelheid restafval met 10% gereduceerd.

Afval scheiden aan de voorkant is duurder dan wat? Alles verbranden is duurder dan een deel verbranden en een deel gescheiden aan te bieden op de markt. De gemeente waar ik woon schermt ermee dat, ze sinds ze afgelopen jaar op bronscheiding hebben ingezet en je afrekent per zak, de totale kosten van afvalverwerking zijn gedaald met driekwart miljoen. Wonderbaarlijk genoeg gaan ze alle burgers een paar tientjes teruggeven :P
Men weet donders goed dat gescheiden afvalstromen simpelweg geld waard zijn. De ene stroom iets meer dan de andere, maar verdiend wordt er. Dat een deel dan alsnog de verbrandingsoven in gaat neemt men voor lief.
Nee dus. Gewoon afval scheiden zoals we altijd al deden is dermate goed doorontwikkeld dat de machines beter kunnen scheiden dan wij.
Zoals we altijd al deden was er geen sprake van afvalscheiding. Het restafval uit de grijze container ging rechtstreeks naar de verbrandingsoven.
Ik vermoed dat je doelt op nascheiding van afval. Helaas kunnen machines zeker nog niet beter scheiden dan wij. Er wordt langzamerhand wel wat vooruitgang geboekt. Maar nascheiding komt niet veel verder dan wat plastics en metalen uit het afval. De rest wordt gewoon opgestookt.
Daarnaast is een deel van het probleem dat er alleen installaties hiervoor staan in het noorden van het land (dat heeft uiteraard een reden :+ ). Lees, als je dit wilt als gemeente krijg je doorgaans te maken met torenhoge transportkosten en voldoe je waarschijnlijk nog niet aan de eisen vanuit het Rijk. Met andere woorden, bronscheiding door middel van diftar of omgekeerd inzamelen is de makkelijke keuze voor gemeenten.

Dat de huidige insteek een behoorlijke pain in the ass voor de burgers is ben ik helemaal met je eens. Je mag meer werk verrichten en ziet vervolgens erg weinig terug van de opbrengsten hiervan. Want de overhead is natuurlijk wel verdubbelt oid 8)7

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 19:51

Arrogant

S.F.W.

Wel eens aan gedacht dat ze dit doen om bewustwording te creëren? Als je alles aan de achterkant voor mensen op lost hebben ze nergens een idee van en flikkeren ze alles op de grote hoop. Forceer je mensen na te denken over hun afval dan gaan ze misschien ineens bewustere keuzes maken.

Het blijft uiteraard een hypothetisch ideologisch verhaal, maar ik kan nog wel begrijpen wat ze willen bereiken.
LOL, oh ja, onze opvoedende betuttelende overheid die als enige doel heeft zichzelf in stand te houden. :+
Gelukkig heb ik hier (nog) geen last van en gaat alles in één container.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:06

Metro2002

Memento mori

Ik zal inderdaad vanaf nu maar geen boodschappen meer doen zodat ik geen afval meer heb 8)7 wat een dom gelul zeg.

Als je minder afval wilt moet je FABRIKANTEN dwingen minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, niet de burger maar extra belasten.
Dat is precies hetzelfde als eerst 60 jaar lang spreidingsbeleid voeren als overheid, driekwart van het OV laten verdwijnen en vervolgens rekeningrijden willen invoeren om 'bewustwording' te kweken.
Los eerst het probleem maar eens op voordat je 'bewustwording' creeert bij de burger. Denk je dat de burger bewust zoveel afval weggooit of voor het plezier in de file aanschuift.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Roozzz schreef op vrijdag 28 juli 2017 @ 17:20:
[...]

Er wordt echt niet meer verbrand doordat er niet goed gescheiden wordt. Basale logica voorkomt dat... Ook al zou bij wijze van spreken slechts slechts 10% van al het gescheiden afval kunnen recyclen, dan nog is de hoeveelheid restafval met 10% gereduceerd.

Afval scheiden aan de voorkant is duurder dan wat? Alles verbranden is duurder dan een deel verbranden en een deel gescheiden aan te bieden op de markt. De gemeente waar ik woon schermt ermee dat, ze sinds ze afgelopen jaar op bronscheiding hebben ingezet en je afrekent per zak, de totale kosten van afvalverwerking zijn gedaald met driekwart miljoen. Wonderbaarlijk genoeg gaan ze alle burgers een paar tientjes teruggeven :P
Men weet donders goed dat gescheiden afvalstromen simpelweg geld waard zijn. De ene stroom iets meer dan de andere, maar verdiend wordt er. Dat een deel dan alsnog de verbrandingsoven in gaat neemt men voor lief.

[...]

Zoals we altijd al deden was er geen sprake van afvalscheiding. Het restafval uit de grijze container ging rechtstreeks naar de verbrandingsoven.
Ik vermoed dat je doelt op nascheiding van afval. Helaas kunnen machines zeker nog niet beter scheiden dan wij. Er wordt langzamerhand wel wat vooruitgang geboekt. Maar nascheiding komt niet veel verder dan wat plastics en metalen uit het afval. De rest wordt gewoon opgestookt.
Daarnaast is een deel van het probleem dat er alleen installaties hiervoor staan in het noorden van het land (dat heeft uiteraard een reden :+ ). Lees, als je dit wilt als gemeente krijg je doorgaans te maken met torenhoge transportkosten en voldoe je waarschijnlijk nog niet aan de eisen vanuit het Rijk. Met andere woorden, bronscheiding door middel van diftar of omgekeerd inzamelen is de makkelijke keuze voor gemeenten.

Dat de huidige insteek een behoorlijke pain in the ass voor de burgers is ben ik helemaal met je eens. Je mag meer werk verrichten en ziet vervolgens erg weinig terug van de opbrengsten hiervan. Want de overhead is natuurlijk wel verdubbelt oid 8)7
https://www.businessinsid...riek-is-goedkoper-626462/

Het is van de zotte dat er niet over dingen wordt nagedacht en onderzocht maar blind op onderbuikgevoel wordt gehandeld. Echt onbegrijpelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Metro2002 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:07:
Denk je dat de burger bewust zoveel afval weggooit of voor het plezier in de file aanschuift.
Nee, dat is juist het probleem. Fabrikanten worden al aangepakt, maar de burger ook, en terecht. Dat kan je dom gelul vinden (lekker intelligent onderbouwd argument) maar het is gewoon nodig.

Kijk alleen al naar het voorbeeld van de plastic zakjes. Het overgrote deel was gewoon te besodemieterd om een tas van thuis mee te nemen. Dan dus maar een verbod en ineens kan het wel. Mensen zijn gemiddeld gewoon luie ongeïnteresseerde varkens, die moet je af en toe wat helpen. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gonadan schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:00:
[...]

Nee, dat is juist het probleem. Fabrikanten worden al aangepakt, maar de burger ook, en terecht. Dat kan je dom gelul vinden (lekker intelligent onderbouwd argument) maar het is gewoon nodig.

Kijk alleen al naar het voorbeeld van de plastic zakjes. Het overgrote deel was gewoon te besodemieterd om een tas van thuis mee te nemen. Dan dus maar een verbod en ineens kan het wel. Mensen zijn gemiddeld gewoon luie ongeïnteresseerde varkens, die moet je af en toe wat helpen. ;)
Het gaat hier om huis afval, je weet wel: De plastic bakjes, zakjes en andere verpakkingen waar je als consument niet omheen kan. Niet om het meenemen van een plastic tasje.
Net als dat je tegenwoordig er niet (of bijna onmogelijk) omheen kunt dat je moet reizen voor je werk.

En als een gemeente nou nog zou instellen dat het weggooien per zak IN PLAATS VAN de afvalstofheffing komt maar nee zodat inderdaad de vervuiler betaalt maar het komt er domweg bovenop. Wat moet je als burger dan, geen afval produceren? Zou best willen maar dat is onmogelijk.
Net als het voorbeeld van het grofvuil. Ineens moeten we daarvoor betalen omdat 'de vervuiler betaald' maar intussen is het gewoon een belastinverhoging omdat de afvalstofheffing niet omlaag is gegaan.
Dáár maak ik me kwaad om.
Bewustwording? Prima, goed gedrag belonen? ook prima maar nu is het gewoon ordinair gegraai :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:39
Hackus schreef op donderdag 27 juli 2017 @ 16:18:
Men is te lui om het even te storten in de oranje containers die oa bij een winkelcentrum staan
Waar staan die containers voor luiers dan? Hier in Culemborg moeten de luiers volgens de AVRI bij het restafval, en dan gaat het natuurlijk hard met de grijze container.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Metro2002 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 16:07:
Als je minder afval wilt moet je FABRIKANTEN dwingen minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, niet de burger maar extra belasten.
Alsjeblieft niet zeg, verpakkingen kunnen hun functie nu al amper nog uitvoeren. Met dank aan de verpakkingsbelasting, maar ook gewoon omdat een dunnere verpakking goedkoper is. Moet ik zelf producten opnieuw gaan verpakken, weg besparing aan plastic.
Men lijkt vaak te vergeten dat er zonder verpakking veel meer producten zouden worden weggegooid. Juist die hele lichte verpakking zorgt voor een veelvoud van z'n eigen gewicht aan besparing.

Het viel me wel op dat ik deze week al 2 keer een gratis plastic zakje in een winkel heb gekregen! Goede zaak dat winkeliers deze betutteling gewoon zijn gaan negeren, en desnoods die boete maar gewoon betalen. Klantvriendelijkheid is ook wat waard.

[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 29-07-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Napsju schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:52:
[...]

Waar staan die containers voor luiers dan? Hier in Culemborg moeten de luiers volgens de AVRI bij het restafval, en dan gaat het natuurlijk hard met de grijze container.
Je quote verkeerd. Je kun bij Twentemilieu zelf de luiers inleveren.je krijgt daar ook zakjes voor uitgereikt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:16:
[...]

Alsjeblieft niet zeg, verpakkingen kunnen hun functie nu al amper nog uitvoeren. Met dank aan de verpakkingsbelasting, maar ook gewoon omdat een dunnere verpakking goedkoper is. Moet ik zelf producten opnieuw gaan verpakken, weg besparing aan plastic.
Men lijkt vaak te vergeten dat er zonder verpakking veel meer producten zouden worden weggegooid. Juist die hele lichte verpakking zorgt voor een veelvoud van z'n eigen gewicht aan besparing.

Het viel me wel op dat ik deze week al 2 keer een gratis plastic zakje in een winkel heb gekregen! Goede zaak dat winkeliers deze betutteling gewoon zijn gaan negeren, en desnoods die boete maar gewoon betalen. Klantvriendelijkheid is ook wat waard.
Waar doe jij boodschappen dan?

Kaas in plastic, melk en vla in plastic, frisdrank allemaal plastic, bier soms ook in plastic, breood ook bij de bakker (enkele uitgezonderd) in plastic. Vlees snap ik nog, bij slager en versafdeling.

Bestel eens wat op internet. Mijn printer kwam in een doos waar een doos in zat waar weer allerhande verpakkingsmateriaal in zat.

Ik heb katten dus dan moet de bak gedaan worden. Hier gaat dat gewoon bij de vuilniszak op "vuildag" dus nieuwe er in, oude bij de deur en verschonen maar.

Nu is het sinds de verpakkingswet zo dat de vuilniszak gewoon slap is want het is niet de eerste keer dat hij gewoon "lek" gaat bij het naar buiten gooien.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Supermarkt? Een paar voorbeelden: stroopwafelzakjes scheuren, gevulde koeken is helemaal hopeloos, speculaasbrokken zijn ook teveel om in 1 keer op te eten, ham/kaas die niet hersluitbaar is, enz.
Vlees zit in grote showverpakkingen die in de vriezer teveel ruimte innemen. Maar ook bij grotere producten levert gebrek aan verpakkingsmateriaal vaak transportschade op, denk aan koelkasten met schade.
Bestel eens wat op internet. Mijn printer kwam in een doos waar een doos in zat waar weer allerhande verpakkingsmateriaal in zat.
Dat moet ook wel, om transportschade te voorkomen. Die extra doos kost minder dan 1 op de 100 printers vervangen, om over het ongemak voor de klant maar niet te spreken.
Dat kan ook anders: mijn autoaccu kwam zonder verpakking aan, er zat gewoon een sticker met mijn adres op. Zo haalt de bezorger het niet in z'n hoofd om ermee te gooien, maar dit is dan ook een product waar een krasje niet uitmaakt.
Ik heb katten dus dan moet de bak gedaan worden. Hier gaat dat gewoon bij de vuilniszak op "vuildag" dus nieuwe er in, oude bij de deur en verschonen maar.
Mijn kat neemt met minder dan dagelijks echt geen genoegen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
@RemcoDelft
Mijn katten zijn minder kieskeurig gelukkig.

Ik moet wel 2-3x per week ruimen hoor.

Wat vlees betreft doe ik dat zelf in losse verpakkingen want die harde vacuüm dingen die veel te veel lucht bevatten zijn ook niet handig.
Ham/Kaas doe ik in ikea zakjes die dubbel sluitbaar zijn om ze vers te houden.

Wat dozen betreft: Mijn katten zijn zeer blij met die grote doos dus daar klaag ik verder niet om, maar toen ik mijn wasmand bestelde kwam die ook in een doos waar er 2 (ieder apart ingepakt in doos!) in hadden gekunt.

Vooral zakelijk is het echt ongelovelijk veel verpakkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 21:11:
Supermarkt? Een paar voorbeelden: stroopwafelzakjes scheuren, gevulde koeken is helemaal hopeloos, speculaasbrokken zijn ook teveel om in 1 keer op te eten, ham/kaas die niet hersluitbaar is, enz.
Vlees zit in grote showverpakkingen die in de vriezer teveel ruimte innemen. Maar ook bij grotere producten levert gebrek aan verpakkingsmateriaal vaak transportschade op, denk aan koelkasten met schade.
De meest simpele oplossing hiervoor is gebruik maken van een goede koektrommel en vershoudbakjes. Zeker voor vlees en kaas zijn er prima bakjes te koop waarin het gewoon vers en goed blijft.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
RemcoDelft schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:16:

Bij de grootste supermarktketen heb je komkommers en biologische komkommers te koop. De biologische komkomers zijn altijd in plastic verpakt. De gewone komkommers soms wel, vaak niet.

Klanten die vooral biologische komkommers kopen hebben hierover geklaagd: je koopt een biologische komkommer verpakt in plastic, waardoor je alsnog het milieu "vervuilt".

In eerste instantie dacht ik dat de klanten daar wel een punt hebben, dus ik heb het laten uitzoeken.

De simpele reden waarom biologische komkommers in plastic verpakt worden, is omdat ze dan langer goed blijven. Doen ze dat niet, dan zullen de afboekingen vele malen groter dan de extra kosten om de komkommers in plastic te verpakken. Zo wordt er dus minder voedsel verspild.

Minder verpakking is dus simpelweg niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

GioStyle schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 22:34:
[...]

Bij de grootste supermarktketen heb je komkommers en biologische komkommers te koop. De biologische komkomers zijn altijd in plastic verpakt. De gewone komkommers soms wel, vaak niet.

Klanten die vooral biologische komkommers kopen hebben hierover geklaagd: je koopt een biologische komkommer verpakt in plastic, waardoor je alsnog het milieu "vervuilt".

In eerste instantie dacht ik dat de klanten daar wel een punt hebben, dus ik heb het laten uitzoeken.

De simpele reden waarom biologische komkommers in plastic verpakt worden, is omdat ze dan langer goed blijven. Doen ze dat niet, dan zullen de afboekingen vele malen groter dan de extra kosten om de komkommers in plastic te verpakken. Zo wordt er dus minder voedsel verspild.

Minder verpakking is dus simpelweg niet de oplossing.
Dat is (plastic) wat zgn biologisch afbreekbaar zou zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Tsurany schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 22:25:
De meest simpele oplossing hiervoor is gebruik maken van een goede koektrommel en vershoudbakjes. Zeker voor vlees en kaas zijn er prima bakjes te koop waarin het gewoon vers en goed blijft.
Dan zit ik met meerdere koektrommels i.p.v. een paar plastic pakjes. Vershoudbakjes moeten ook gewassen worden, en ook dat is verre van goed voor het milieu. De volle vaatwasser draait al 6 dagen per week.
Maar dit leidt af van de echte oplossing: een verpakking die gewoon geschikt is om de zeer korte gebruiksduur van het voedsel te weerstaan.
Hackus schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 22:43:
Dat is (plastic) wat zgn biologisch afbreekbaar zou zijn
http://programma.vara.nl/...et-composteerbaar-plastic :
biologisch afbreekbaar plastic kún je helemaal niet zelf composteren. [...] Het plastic kwam dan ook, vies maar nog intact, uit de compostbak tevoorschijn
[...]
Ook het weggooien van composteerbare verpakkingen bij het plastic afval is niet de bedoeling. Composteerbaar plastic lijkt namelijk wel op plastic, maar is gemaakt van hele andere grondstoffen zoals melkzuur en zetmeel. Plasticverwerker SUEZ Recycling laat ons weten: “Bioplastics komen terecht bij de plastic folies. Het is minder goed voor de kwaliteit van de plastic folies als bioplastics hiermee vermengd worden.” 

Nog afgezien van de vraag hoe goed het is voor het milieu om gewassen te telen voor de productie van plastic, geeft dit dus ook vervuiling van de gesorteerde afvalstroom.
Ik heb ook plastic zakken gezien waarop staat dat het geen schadelijke stoffen oplevert in de vuilverbranding. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 10:10

Wailing_Banshee

You're Next

Koos2009 schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 20:48:
[...]
Als het van die platic met lucht gevulde zakken zijn (dus niet bubbeltjesplastic, dat overleeft mij nooit :p), die bewaren we vaak een paar van. Laatst nog mooi gebruik van kunnen maken toen ik mijn grafische kaart moest terug sturen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:28

Bestla

M/M -> V/F

In Kaag en Braasem kregen we een brief waarmee wij op internet konden aangeven wat voor rolcontainer wij wilden hebben. De grote die we nu ook al hebben, of een kleine zoals de GFT versie. Ook wordt die container voorzien van een chip.

Omdat wij alleen plastic mochten scheiden in die gratis oranje zakken, mogen wij nu alle PMD's erin doen. Dus plastic, metalen en drinkkartonpakken, en zo zou de noodzaak van een grote restafvalcontainer weggenomen worden. Wel nu, wij bestellen regelmatig wat via internet, en je raad het al, we hebben vrij veel restafval. (piepschuimdelen/vlokken en harde plastics )

Ik wil graag de grote houden omdat ik dan ruimte genoeg heb. Als ik hem dan maar 1 keer in de 4 weken aanbied, is dat een besparing voor onze portomonnee. Tot ze die container gaan wegen, dan zijn we de sjaak. Vooralsnog stond daar niets over in die brief.

Ook zitten we met 2 zakken PMD per week. Ik had liever gezien dat er een ondergrondse mogelijkheid was gemaakt voor PMD. dan zitten wij niet met 4 zakken PMD in de tuin tot die eens in de 2 weken opgehaald worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Napsju schreef op zaterdag 29 juli 2017 @ 19:52:
[...]

Tja, het is het AVRI gebied ook gewoon triest gesteld. Er wordt op advies van 1 of andere consultancy partij besloten dat we allemaal maar moeten gaan lopen met ons grijs afval naar centrale inzamelpunten.

Als je dan vervolgens aan de gemeenteraadsleden vraagt wat het aanleggen van al die inzamelpunten gaat kosten dan hebben ze geen idee, want de locaties zijn nog niet bekend en het aantal ook niet. Oftewel er wordt een besluit genomen voordat de kosten bekend zijn, terwijl van datzelfde concept in andere plaatsen in NL al bewezen is dat het niet goed werkt en dat het alleen maar zwerfafval in de hand werkt.

Zelfde met het zogenaamde succes van betalen per container grijs afval en dat de gemiddelde burger daardoor fors goedkoper uit is, terwijl bij gelijk gedrag je 40% duurder uit zou zijn... Oftewel als je ook daadwerkelijk minder afval kunt produceren (lees: geen kinderen in de luiers, of ouderen met incontinentiemateriaal) dan kost het je minder, anders betaal je 40% meer. En dan in de jaren erop rustig stapje bij beetje het tarief per container verhogen (want anders is het niet rendabel te krijgen voor AVRI :X:X:X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
Wailing_Banshee schreef op maandag 31 juli 2017 @ 07:44:
[...]

Als het van die platic met lucht gevulde zakken zijn (dus niet bubbeltjesplastic, dat overleeft mij nooit :p), die bewaren we vaak een paar van. Laatst nog mooi gebruik van kunnen maken toen ik mijn grafische kaart moest terug sturen!
Mijn katten worden er ook blij van. Van de doos nog meer. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Koos2009 Die doos is meestal op, na een maand... Scheelt weer oud papier, want die snippers gaan gewoon de grijze bak in :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Net een nieuwe grijze container, gelijk weer inleveren, #fail 8)7
Nieuwe wijk in Enschede moet vuilnisbak nu al inleveren
ENSCHEDE - Niet Pathmos maar Oost-Boswinkel is de eerste wijk in Enschede die overgaat op omgekeerd inzamelen. Twente Milieu haalt vrijdag alle grijze afvalcontainers terug.

De bewoners van onder meer de Kotmanlaan hebben in aanloop naar de oplevering van hun woning - ruim een maand geleden - te horen gekregen dat zij het zonder de grijze Otto moeten stellen. In de wijk zijn ondergrondse containers voor restafval neergezet. Daar kunnen buurtbewoners hun vuilniszak met restafval kwijt door hun milieupas te gebruiken. Kosten: 86 cent per keer.

Foutje
Desondanks kregen de bewoners van de grondgebonden woningen onlangs bij het kiezen van hun afvalcontainers behalve de groene (gft) en blauwe (papier) op aanvraag ook de grijze bak afgeleverd.

Een foutje, zegt Twente Milieu in een brief aan buurtbewoners die eerder deze week is bezorgd. Ondanks dat de grijze afvalbakken al zijn afgeleverd, worden ze ingenomen. Vrijdagochtend moeten alle Otto's aan straat worden gezet zodat de afvaldienst ze eventueel nog een keer kan ledigen om ze vervolgens in te nemen.

Omgekeerd inzamelen
Enschede is sinds 1 januari dit jaar over op Diftar. Dat wil zeggen dat er betaald moet worden voor elke keer dat restafval wordt aangeboden. De volgende stap is invoering van omgekeerd inzamelen in 2019. De vuilniswagen komt dan niet meer voor de grijze bak, maar inwoners moeten restafval zelf wegbrengen.

Pathmos zou volgend jaar met een pilot de eerste wijk worden die met omgekeerd inzamelen zou gaan experimenteren. Of bewoners van grondgebonden woningen tot 1 januari 2019 niet gewoon recht hebben op een grijze afvalcontainer is onduidelijk. Evenmin hoeveel huishoudens in Boswinkel hun Otto moeten inleveren en of de regel ook geldt voor andere nieuwbouwwijken in Enschede.
Semi-offtopic: Dat is niet de enige manier waarop er hier in de regio geld weggegooid wordt. Vanmorgen een groot stuk in de krant van iemand die geen gas-installatie wilde in zijn nieuwe woning, die toch werd geplaatst (moest van de wet) en daarna er meteen weer uitgesloopt werd door de bewoner :P

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 10-08-2017 11:47 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Anoniem: 39993

Sander schreef op maandag 31 juli 2017 @ 08:47:
[...]

Tja, het is het AVRI gebied ook gewoon triest gesteld. Er wordt op advies van 1 of andere consultancy partij besloten dat we allemaal maar moeten gaan lopen met ons grijs afval naar centrale inzamelpunten.

Als je dan vervolgens aan de gemeenteraadsleden vraagt wat het aanleggen van al die inzamelpunten gaat kosten dan hebben ze geen idee, want de locaties zijn nog niet bekend en het aantal ook niet. Oftewel er wordt een besluit genomen voordat de kosten bekend zijn, terwijl van datzelfde concept in andere plaatsen in NL al bewezen is dat het niet goed werkt en dat het alleen maar zwerfafval in de hand werkt.

Zelfde met het zogenaamde succes van betalen per container grijs afval en dat de gemiddelde burger daardoor fors goedkoper uit is, terwijl bij gelijk gedrag je 40% duurder uit zou zijn... Oftewel als je ook daadwerkelijk minder afval kunt produceren (lees: geen kinderen in de luiers, of ouderen met incontinentiemateriaal) dan kost het je minder, anders betaal je 40% meer. En dan in de jaren erop rustig stapje bij beetje het tarief per container verhogen (want anders is het niet rendabel te krijgen voor AVRI :X:X:X)
Dat betalen per container restafval werkt hier anders prima. Eerlijk: daar had ik echt een hard hoofd in toen het aangekondigd werd. Rijk word je er niet van, maar 40 a 50 euro per jaar is haalbaar. Daar moet ik dan wel bij zeggen, dat onze gemeente op verschillende strategische plekken luiercontainers heeft staan voor luierzakken en continentieafval. Ik kom dagelijks langs zo'n plek, dus luierzakken drop ik netjes daarin. Dat scheelt een hele slok op een borrel.

Helemaal perfect is het niet (zoek de spelfout in de quote):
Luiercontainers

In Veenendaal kunt u op diverse locaties luiers/ luierzakken deponeren in daarvoor bestemde containers. Hieronder vindt u een overzicht van de locaties.

Locaties luiercontainers Veenendaal

Kwink kinderdagverblijf Olleke Bolleke Nijhofflaan 11
Kwink kinderdagverblijf De Kameleon Verlengde Spoorlaan 2
Kwink kinderdagverblijf Mini Stek Oudeveen 232
Kwink kinderdagverblijf 't Speel-Kwartier Ruiterijweg 1
Kwink peuterspeelzaal Haasje Wip Prins Willem Alexander Park 317
Chr. Kinderdagverblijf Luna Stationssingel 50
Chr. Kinderdagverblijf Luna Oost Spiesheem/ Ontmoetingshuis Vdaal Oost
Reinaerde De Ontmoeting Slagvink 25
Afvalbrengstation Wageningselaan 58

Alleen uitgifte luierzaken
Omgevingsloket gemeentehuis - Raadhuisplein 1

Gemeente Veenendaal heeft destijds voor aparte luierinzameling gekozen vanwege het milieuaspect (hergebruik) en als extra service i.v.m. mogelijk stank en ruimte in de container. Op dit moment worden de luiers niet gerecycled maar met het restafval verwerkt vanwege capaciteitsproblemen in de markt. Er zijn ontwikkelingen gaande rond de recyclingscapaciteit. Wij verwachten hierdoor dat recycling over enige tijd weer mogelijk zal zijn en houden daarom de inzamelvoorzieningen in stand.
Sorry, kan het niet laten: voor luierzakken moet je natuurlijk op het gemeentehuis zijn. _/-\o_

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:03:
[...]

Dat betalen per container restafval werkt hier anders prima. Eerlijk: daar had ik echt een hard hoofd in toen het aangekondigd werd. Rijk word je er niet van, maar 40 a 50 euro per jaar is haalbaar. Daar moet ik dan wel bij zeggen, dat onze gemeente op verschillende strategische plekken luiercontainers heeft staan voor luierzakken en continentieafval. Ik kom dagelijks langs zo'n plek, dus luierzakken drop ik netjes daarin. Dat scheelt een hele slok op een borrel.
Luiercontainers zijn hier nog steeds niet geregeld, zelfs ruim 2 jaar na invoering. Tegelijkertijd is het probleem niet het betalen per container, dat vind ik alleen maar prima. Waar het om gaat is dat het gepresenteerd wordt als een kostenreductie, terwijl 2 jaar later de prijzen alweer verhoogd worden omdat ze de begroting niet meer sluitend krijgen... Daarmee is de zogenaamde 'reductie' ook in absolute getallen weer een heel eind ongedaan gemaakt.

Overigens is dat ook mijn grote probleem met het nieuwe plan om restafval te gaan inzamelen met ondergrondse containers, er is totaal geen begroting over wat het kost per container om te plaatsen, hoeveel er moeten komen, wat het kost om alle administratie rondom de kaarten te doen etc. Verantwoordelijke wethouder post honderduit op Facebook maar negeert vragen over hoe lang het duurt voor de investeringen in de aanleg van de containers op z'n minst zijn terugverdiend. Desondanks wordt het advies van 1 of andere duurbetaalde consultant (dat alweer teruggedraaid wordt in andere gemeentes) 1 op 1 overgenomen.

Erg makkelijk als de begroting van de 'private' regionale afvalinzameling betaald wordt door de burgers die geen andere keuze hebben en gemeentes die alles allang prima vinden, zolang het ze maar geen geld uit hun eigen begroting kost...

[ Voor 5% gewijzigd door Sander op 10-08-2017 13:24 ]

Sander schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:22:
[...]

Luiercontainers zijn hier nog steeds niet geregeld, zelfs ruim 2 jaar na invoering. Tegelijkertijd is het probleem niet het betalen per container, dat vind ik alleen maar prima. Waar het om gaat is dat het gepresenteerd wordt als een kostenreductie, terwijl 2 jaar later de prijzen alweer verhoogd worden omdat ze de begroting niet meer sluitend krijgen... Daarmee is de zogenaamde 'reductie' ook in absolute getallen weer een heel eind ongedaan gemaakt.

Overigens is dat ook mijn grote probleem met het nieuwe plan om restafval te gaan inzamelen met ondergrondse containers, er is totaal geen begroting over wat het kost per container om te plaatsen, hoeveel er moeten komen, wat het kost om alle administratie rondom de kaarten te doen etc. Verantwoordelijke wethouder post honderduit op Facebook maar negeert vragen over hoe lang het duurt voor de investeringen in de aanleg van de containers op z'n minst zijn terugverdiend. Desondanks wordt het advies van 1 of andere duurbetaalde consultant (dat alweer teruggedraaid wordt in andere gemeentes) 1 op 1 overgenomen.

Erg makkelijk als de begroting van de 'private' regionale afvalinzameling betaald wordt door de burgers die geen andere keuze hebben en gemeentes die alles allang prima vinden, zolang het ze maar geen geld uit hun eigen begroting kost...
Ik vraag me af wat goedkoper is: centrale afvalcontainers of (zoals bij ons) 4 kliko's per huishouden + elke 2 weken 3 ophaalmomenten. Centrale afvalcontainers worden hier alleen toegepast in het winkelgebied en bij hoogbouw. Iedereen met een tuin in een gewone woonwijk heeft 4 kliko's.

Er zat overigens wel wat lucht in de tarieven hier: over 2015 heeft de afvalverwerker (ACV) een kleine 750k winst gemaakt. ACV bedient 4 gemeenten. Als dat bedrag over 2016 beduidend lager is, dan kunnen we natuurlijk rekenen op een verhoging vna het tarief. Voor dit jaar is het tarief niet of nauwelijks verhoogd.

Die tarieven nu fors gaan verhogen zou geen slimme zet zijn. Dat gaat een hele berg zwerfafval (en bijkomende kosten) opleveren. Op bepaalde plaatsen hebben ze nu de "toeristische" prullenbakken al voorzien van een verkleinde opening, om te voorkomen dat men daar zakjes met afval in gooit. Als de tarieven fors zouden stijgen, gaan mensen natuurlijk meer moeite doen om te "besparen". Toch zal het hier volgend jaar (of het jaar daarna) ook wel weer duurder worden. Alles wordt duurder.

Wel jammer dat ze bij jullie geen voorzieningen hebben voor luierzakken enzo. Mensen die vanwege bijv. gezondheidsproblemen extra afval hebben, krijgen overigens korting op het diftar tarief. Dus als jij veel extra afval hebt omdat je bijvoorbeeld dagelijks verbandmiddelen nodig hebt of veel medicijnen in verpakkingen die in het restafval moeten, dan betaal je wat minder voor elke leging van de grijze bak.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-08-2017 13:58 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Bij ons is de restafval container dus naar 1x per 3-4 weken gegaan. En wat zie ik nu in de buurt gebeuren als ik naar mijn werk fiets?

Container na container na container waar een briefje op hangt: "Deze container is te vol/zwaar". En dan zetten ze hem dus gewoon weer terug, vol.

Straks krijg ik nog een briefje dat mijn groene bak zo stinkt na 2 weken in de zon.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

PWM schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:58:
Bij ons is de restafval container dus naar 1x per 3-4 weken gegaan. En wat zie ik nu in de buurt gebeuren als ik naar mijn werk fiets?

Container na container na container waar een briefje op hangt: "Deze container is te vol/zwaar". En dan zetten ze hem dus gewoon weer terug, vol.

Straks krijg ik nog een briefje dat mijn groene bak zo stinkt na 2 weken in de zon.
8)7 wtf. Een briefje naar gemeente zou ik dan zéker sturen. Als dat niks uithaalt, al je anonieme troep lekker in losse zakken ernaast zetten zodat je bak lichter is.
Ongeloofelijk dit soort acties.

Welke gemeente is het trouwens?

[ Voor 18% gewijzigd door Metro2002 op 10-08-2017 14:14 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Metro2002 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:11:
[...]
Welke gemeente is het trouwens?
Blaricum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Bizar... En hoe zien ze het voor zich dat die bak de volgende keer minder vol is? Gewoon maar met de bak richting het openbaar groen lopen en de helft eruit kiepen of zoiets? 8)7

Gelukkig zijn ze hier (Gouda) nog niet zo ver. GFT, PMD (zakken) en papier zijn nog gewoon "gratis". Restcontainers zijn recent vervangen door explaren met een uitleesbare chip er in. Die gaan straks per leging geld kosten, in ruil voor een verlaging van de vaste heffing. PMD is recent van één keer per twee weken naar één keer per week gegaan, en dat is een flinke verbetering. De zakken haal je gratis bij de supermarkt in de buurt. De andere stromen worden een keer per twee weken opgehaald. Ik denk dat het nieuwe systeem voor ons als de kleinste uit de luiers is wel eens goedkoper uit zou kunnen vallen, want met de PMD komt er nog maar weinig in de REST bak terecht. Omdat je gaat betalen per leging ben ik ook niet zo bang voor mensen die bij elkaar zooi in de bak gaan gooien: hij staat er toch al, en je betaalt niet per kilo.

Ik heb overigens vandaag ook nog een paar groenbakken van buurtgenoten aangevuld met snoeiafval...

[ Voor 41% gewijzigd door ATS op 10-08-2017 14:30 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Anoniem: 612265

Ik heb zelf een bruine kliko voor het gft afval en een groene kliko voor het restafval.
Beide worden om de week geleegd

De bruine gft kliko gebruik ik weinig, een paar keer per jaar zit ie vol en laat ik het ophalen.
Regelmatig zie ik een vrachtauto rijden die de bruine kliko's reinigt, de groene kliko voor restafval wordt nooit schoongemaakt. Schoonmaken kost niets extra's, zit bij de afvalstoffenheffing inbegrepen.
Ik heb zelf helaas geen buitenkraan, niemand hier in de straat en vind dat wel jammer want de groene kliko wordt vies en het is lastig schoonmaken.

Ik denk erover om eens contact met de gemeente op te nemen en vragen of daar niet iets aan gedaan kan worden.

Hoe is dat bij jullie geregeld?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 612265 op 10-08-2017 14:41 ]

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 06:47

ATS

Anoniem: 612265 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:35:
Ik heb zelf een bruine kliko voor het gft afval en een groene kliko voor het restafval.

De bruine gft kliko gebruik ik weinig, een paar keer per jaar zit ie vol en laat ik het ophalen.
Regelmatig zie ik een vrachtauto rijden die de bruine kliko's reinigt, de groene kliko voor restafval wordt nooit schoongemaakt.
Ik heb zelf helaas geen buitenkraan, niemand hier in de straat en vind dat wel jammer want de groene kliko wordt vies en het is lastig schoonmaken.

Ik denk erover om eens contact met de gemeente op te nemen en vragen of daar niet iets aan gedaan kan worden.

Je kan het commercieel laten schoonmaken hier, maar ik doe het gewoon zelf. Ik heb wel een buitenkraan. Ik zie even niet de rol van de gemeente in het realiseren van een buitenkraan?

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:51

Te zwaar kan ik me niks bij voorstellen. Hier worden kliko's altijd per 2 opgehaald, de groenbak gaat hier over het algemeen na 4 weken aan de weg, zit dan stampvol en is niet van z'n plek te krijgen. De grijze bak wordt na 2 weken ingestampt en kan dan nog 2 weken mee. De grijze bak is zo licht als een veertje vergeleken met de groenbak.
Te vol kan ik me wel wat bij voorstellen: klep open mag officieel niet. Hier halen ze die gewoon op, maar volgens de regels mag je ze zo niet aanbieden.
Houd er rekening mee dat die chauffeurs tegenwoordig alleen zijn en daarnaast liever lui dan moe. Hier zijn er zelfs chauffeurs die je bak laten staan als je ze niet bij het groepje andere bakken zet maar aan de andere kant van de oprit. Hebben ze bij m'n overburen 1x geflikt, dag erna mochten ze voor 1 kliko terugkomen :X.

Regelmatig zie ik een vrachtauto rijden die de bruine kliko's reinigt, de groene kliko voor restafval wordt nooit schoongemaakt.

Er zijn bedrijven die betaald je container schoonmaken nadat deze geleegd is door gemeente. Hoe het precies werkt, weet ik niet. Ik heb wel buitenkraantjes en gebruik van die BIO-bags voor de GFT container. Dat scheelt heel veel schoonmaakwerk. Ik doe dat dus zelf. Maar ik heb er weleens een foldertje over in de bus gehad. In elke container zit een chip. Waarschijnlijk kunnen ze aan het nummer van die chip zien of ze dat ding moeten schoonmaken, of ze kijken gewoon naar het huisnummer op de container.

Je bent er zelf voor verantwoordelijk dus. Is dat niet lastig, geen buitenkraantje? Ik vind het toch wel erg handig om even de tuin water te kunnen geven of even iets af te kunnen spuiten.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 10-08-2017 14:48 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:56

De plannen zijn dat ze dit waarschijnlijk volgend jaar ook bij ons invoeren. Ik kan al raden wat de volgende stap wordt: Betalen per kilo voor het afval.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• RemcoDelft
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:52:
Mensen die vanwege bijv. gezondheidsproblemen extra afval hebben, krijgen overigens korting op het diftar tarief. Dus als jij veel extra afval hebt omdat je bijvoorbeeld dagelijks verbandmiddelen nodig hebt of veel medicijnen in verpakkingen die in het restafval moeten, dan betaal je wat minder voor elke leging van de grijze bak.
Fijn, mag je even je medisch dossier overleggen aan de vuilnisman en gemeente om te bepalen of je korting krijgt 8)7
En de ambtenaar voelt zich weer heel nuttig als-ie precies kan zien wie wat waar wanneer waarom weggooit :X

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 10-08-2017 16:05 ]

RemcoDelft schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:04:
[...]

Fijn, mag je even je medisch dossier overleggen aan de vuilnisman en gemeente om te bepalen of je korting krijgt 8)7
En de ambtenaar voelt zich weer heel nuttig als-ie precies kan zien wie wat waar wanneer waarom weggooit :X
Daar weet de vuilnisman niets vanaf. De gemeente factureert gewoon een lager tarief

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021

Wat je dan (terecht) gaat krijgen is dat het afval gewoon op straat wordt gezet met alle gevolgen van dien. Ik zou het gewoon uit de bak halen en op straat zetten.

Het zijn hier ook echt hufters. Ik heb ook wel eens gedonder met ze gehad nadat ze onze bak vergeten waren te legen. Gebeld met het verzoek of ze de bak alsnog willen legen, na een paar keer van het kastje naar de muur te zijn gestuurd begonnen ze echt vervelend en agressief over de telefoon te worden en hebben uiteindelijk opgehangen. Je kunt ook geen afvalstoffenheffing terug gaan boeken want dat is gewoon een belasting, loopt uiteindelijk alleen maar uit op een belastingschuld.

Het systeem van die ondergrondse containers waar ze nu steeds meer mee beginnen is zo slecht nog niet in vergelijking met het huidige systeem met al die losse bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:59

Regelmatig zie ik een vrachtauto rijden die de bruine kliko's reinigt, de groene kliko voor restafval wordt nooit schoongemaakt. Schoonmaken kost niets extra's, zit bij de afvalstoffenheffing inbegrepen.

GFT bak alleen snoeiafval en in de grijze ton zit bijna nooit losse troep, maar altijd in een of andere zak. Luiers zijn overigens killing voor het gewicht, volgens mij heb ik al een kliko met kromme assen. :+

Gemeente is wel weer erg stil, ben benieuwd wat de consultant eco-terreur nu weer aan het bedenken is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Hier (Bunschoten) hebben we (ten minste, ik, mijn ouders niet) gisteren een vragenlijst gehad over het afvalbeleid. Ik ben benieuwd wat de uitkomsten zijn, en vooral wat de gemeente er mee gaat doen.

Mijn voornaamste klacht is de opening van de ondergrondse container, veel te klein. Past niet eens een 60l zak in terwijl dat bij de 'oude' ondergrondse containers wel kon.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dit weekend weer de gemeentegids in de bus gekregen. Even nagezocht wat nou precies het afval beleid is.

Om de week grijze en groen container.

Groen container: GFT
Grijs: de rest, max van 75kg.

Bij warm weer: etensresten verpakken in een oude krant en in de container stoppen die het eerst aan de beurt is.

Afvalstoffenheffing 2017 voor een meerpersoons huishouden is 268 europ er jaar.
Extra grijze container is 96 euro per jaar, extra groene container is 26 euro per jaar.

glasbak staat in het dorp en papier komt ééns in de zoveel tijd (degene die as donderdag bij ons in het dorp komt, is van een school), grof vuil mag 3 keer per jaar gratis worden ingeleverd bij de milieustraat (2m2 of 500kg), glas, papier, ijzer, groen afval, asbest (max 10m2 per aanbod), autobanden: gratis. De rest 5 tot 15 euro (afhankelijk of het in je kofferbak past of dat je een aanhangertje nodig hebt, en dan zit er nog verschil tussen een kleine aanhanger/bestelbus of een aanhanger met dubbele as/grote verhuisauto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

De ultieme patstelling tussen dagelijkse praktijk en regelgeving (arbo) :+ Er zal wel weer iemand wakker geschrokken zijn en dit even tot prioriteit benoemd hebben. Hoor je vermoedelijk nooit meer wat van. Maar nu wel even lastig... Geen oplossing geboden?

Maar lijkt mij een prima reden om even contact op te nemen met de gemeente, hoe dit op te lossen. Enerzijds om je kliko alsnog geleegd te krijgen, anderzijds om de bedrijfsvoering op orde te krijgen. Als het geen incident is ligt de frequentie dus gewoon te laag :P

Hier gaan ze de ondergrondse containers (staan er een goed jaar) vervangen voor nieuwe ondergrondse containers. Dit om zowel de optie voor 30 en 60l zakken aan te bieden (met uiteraard een ander tarief). De grap is dat dat al geen enkel probleem was bij de huidige :X Mag wat kosten zoiets...
Maar goed, de komende 3 weken werkzaamheden, dus dat belooft veel goeds. Gelukkig zegt de gemeente dat er altijd een container in de wijk beschikbaar zou moeten zijn tijdens de werkzaamheden. Het zal me benieuwen hoe ver dat lopen gaat worden 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Roozzz op 14-08-2017 09:09 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Roozzz schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:05:
Hier gaan ze de ondergrondse containers (staan er een goed jaar) vervangen voor nieuwe ondergrondse containers.
Zoals ik al zei: ze moeten iets blijven verzinnen om zichzelf bezig te houden.

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Oh wat een feest, oranje zakken met plastic langs de kant van de weg met windkracht 6 :+

Ze vertikken het om haakjes of iets dergelijks te plaatsen, nu vliegen de zakken door de laan, top!!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Martinusz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 07:52:
Oh wat een feest, oranje zakken met plastic langs de kant van de weg met windkracht 6 :+

Ze vertikken het om haakjes of iets dergelijks te plaatsen, nu vliegen de zakken door de laan, top!!
Als ze nu allemaal mooi op een grote hoop worden geblazen, scheelt het weer rijden!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Martinusz schreef op woensdag 13 september 2017 @ 07:52:

Gewoon een paar zakken open snijden zodat alle rotzooi door de straat waait.

Dan moet de gemeente wel wat doen, omdat er mensen zijn die gaan klagen.

• Martinusz
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 13 september 2017 @ 07:58:
[...]

Als ze nu allemaal mooi op een grote hoop worden geblazen, scheelt het weer rijden!
De wind staat gunstig, recht richting vuilnisbelt :+
Resistor schreef op woensdag 13 september 2017 @ 08:01:
[...]

Gewoon een paar zakken open snijden zodat alle rotzooi door de straat waait.

Dan moet de gemeente wel wat doen, omdat er mensen zijn die gaan klagen.
Heb maar even een eigen oplossing gemaakt, 2 lange schroeven in de boom gedraaid, als zij het niet doen, dan doe ik het zelf maar. De zakken blijven goed hangen in ieder geval.

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 15:28
Tegenwoordig hebben we hier een aparte kliko voor PMD, maar daarvoor werkten we ook met zakken aan de straat. Du buren rondom maakten handig gebruik van het hekwerk van de overbuurman om daar de zakken aan vast te hangen :-)

• Martinusz
  • Nu online
Sabes schreef op woensdag 13 september 2017 @ 09:25:
Tegenwoordig hebben we hier een aparte kliko voor PMD, maar daarvoor werkten we ook met zakken aan de straat. Du buren rondom maakten handig gebruik van het hekwerk van de overbuurman om daar de zakken aan vast te hangen :-)
Ik hoop dat ze hier wegblijven, heb geen zin in een halve milieu straat achter in mijn niet al te grote tuin. (momenteel al rest, tuin en karton container aanwezig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je Verwacht Het Niet
https://www.ad.nl/binnenl...voor-het-milieu~a4e3be92/
...
De bijdrage van het recyclen van plastic aan de reductie van de CO2-uitstoot is volgens de onderzoekers beperkt. Het gaat om hooguit 0,15 procent van de totale uitstoot in Nederland. ,,Er is ook geen directe relatie te leggen tussen het recyclen van kunststof en het terugdringen van zwerfafval en plastic in het oppervlaktewater; de zogeheten plasticsoep.''...
Ik denk dat je die 0,15% al verliest in het extra rondrijden van vuilniswagens, meer mini-containers etc, etc.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Señor Sjon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 14:58:
Je Verwacht Het Niet
https://www.ad.nl/binnenl...voor-het-milieu~a4e3be92/

[...]

Ik denk dat je die 0,15% al verliest in het extra rondrijden van vuilniswagens, meer mini-containers etc, etc.
in een TV interview voor de NOS gingen ze nog een stapje verder.
Gemeenten waar je moest betalen voor restafval zagen een toename in de hoeveelheid plastic tussen het GFT afval. Dit zou door compostering direct in het milieu terecht komen en zorgen voor een toename van de plastic "soep" in het oppervlaktewater.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat heb ik ook gehoord in het radio-interview. Ik hoop dat de overheid een beetje bij zinnen komt en kapt met grappen als diftar en omgekeerd inzamelen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Señor Sjon schreef op woensdag 20 september 2017 @ 15:41:
Dat heb ik ook gehoord in het radio-interview. Ik hoop dat de overheid een beetje bij zinnen komt en kapt met grappen als diftar en omgekeerd inzamelen.
Is dat niet een gemeentelijke aangelegenheid? Want wij hebben geen diftar en hoeven ook niet thuis te scheiden (muv GFT en papier) (geen idee wat je met omgekeerd inzamelen bedoeld?)

• Señor Sjon
Daar is het in dit topic veelvuldig over gegaan. Omgekeerd inzamelen betekent je restafval bak weg en dat je ergens naar een ondergrondse container kan sjokken in de hoop dat ie niet vol zit of dat er geen storing is, anders kan je onverrichter zaken weer terug wandelen met je vuilniszak. Zo willen ze je aanmoedigen van alles te sorteren thuis. Maar zoals hier (weer) is aangetoond, is het eerder bezigheidstherapie en tuin/keukenvervuiling.

• RemcoDelft
En die 0,15% verdien je wel terug door het plastic energetisch te recyclen.
De "oplossing" is dan wel weer jammer:
Een van de oplossingen is volgens de onderzoekers uitbreiding van het statiegeldsysteem. ,,Dat geeft gebruikers een prikkel om afval in te zamelen in plaats van weg te werpen''.
Ik wil helemaal geen "prikkel" om afval "in te zamelen", ik wil het gewoon kwijt!
Statiegeld op een pakje kip dus, het laatste beetje hygiene kunnen we ook wel opofferen.

Maar zoals ik al vaker zei: ambtenaren moeten iets verzinnen om zichzelf "bezig" te houden. Dat lukt niet door iets te bedenken wat goed werkt, dat lukt alleen als je telkens iets anders moet verzinnen.

[ Voor 17% gewijzigd door RemcoDelft op 20-09-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou het is hier eindelijk ingevoerd. Op zich best te doen, maar een aantal zaken vielen mij wel op in het lijstje. Maakt het toch weer wat complexer, je kunt het niet gewoon even op logica baseren. Veel wel, maar er zijn een hoop uitzonderingen.
Wat mij op viel:
• absorptie matrasje in vleesverpakking is rest, bakje zelf PMD.
• klemmetje op de broek broodzak is PMD, behalve zo'n buigbare. Logisch want mengsel.
• blister is volledig plastic maar toch weer restafval.
• afval uit de zakloze stofzuiger is ook rest, daar gaat het gemak van even leeg kieperen in de kliko.
• folie van een boterkuipje is PMD, folie om een blok boter is restafval.
• cocktail prikkers is restafval
• deodorant spuitbus is volgens de ene partij PMD en volgens de andere restafval, binnen één gemeente. 8)7
• touw moet naar de milieustraat

Je denkt dat je het weet: zacht plastic en metaal is PMD, zit plastic vast aan metaal of papier dan is het rest. Maar dat gaat dan weer niet op. Het meeste sanitair is rest, maar toch ook weer niet, afhankelijk van wie je het vraagt.

Gebruik ik na het eten een tandenstoker dan moet ik naar de badkamer of de schuur om hem weg te gooien. :D
Ik ga mijn best doen, maar durf niet te garanderen dat ik geen fouten ga maken.

En als je dan dit leest en daarnaar vraagt bij de gemeente, die dan in alle toonaarden zwijgt, dan krab je je toch even achter de oren.
https://nos.nl/googleamp/...de-grijze-vuilniszak.html

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:50
Gonadan schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:21:
• blister is volledig plastic maar toch weer restafval.
Heeft dit wellicht te maken dat er een doordrukstrip bedoeld wordt (medicijnen), daarvan is de aluminiumlaag te dik en te goed verlijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wally2002 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:27:
Heeft dit wellicht te maken dat er een doordrukstrip bedoeld wordt (medicijnen), daarvan is de aluminiumlaag te dik en te goed verlijmd.
Zou kunnen, maar die stond ook gewoon los genoemd. Net als kauwgom.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:45

tha_crazy

Mafketel

Ik had gehoopt dat het hier niet zo snel zou gaan gebeuren, maar helaas moeten wij er ook aan gaan geloven.

Wij hebben de keuze gekregen tussen een ondergrondse container, of een afvalcontainer die 1x per 4 weken geleegd wordt.

Ik ben nu al aan het bedenken hoe ik het ga doen, vooral aangezien ik in de zomermaanden asieldieren opvang (katten) waarmee een grote hoeveelheid kattengrit mee is gemoeid afgehangen van het formaat nestje.

De ondergrondse container komt op ongeveer 5-7 minuten lopen van mijn huis af, de reserve net zoiets.
Bij een nestje zoals ik nu in huis heb kan ik bijna met een kruiwagen gaan lopen gezien ik dan 25kg kattengrit per week erdoorheen jaag, mijn eigen katten niet meegeteld.

De container die dan 1x per 4 weken geleegd wordt gaat dus al snel 100+kg aan kattengrit in belanden, met alle ontlasting erbij.

Ze kunnen het allemaal zo mooi bedenken :r

Enige voordeel is als er meer ongedierte komt, dat ik er minder last van heb. Die van mij vangen het toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Resistor schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 07:39:
Ik woon in Bunschoten, hier heeft de laagbouw 3 'gemeente' containers (PMD, GFT, papier) en een eigen zak voor restafval. Geen idee hoe veel liter, maar in ieder geval 'groot' (groter dan de GFT die er vroeger was)
Restafval kost €1,55 per keer dat je het pasje langs de centrale container bliept (en dan hopen dat er geen zak van iemand voor je klem zit)
En op 2 plekken in het dorp zijn er centrale luiercontainers.

Ik woon in een appartement, en ik heb dus geen eigen container, maar ik heb 3 containers 'relatief' in de buurt staan (restafval naast de deur, PMD en papier 70m verderop, en recent een centrale GFT in de fietsenberging)

<knip>

-edit-
Kleine nuance voor de kosten: Laagbouw met eigen containers kost het €1,55 per keer dat ze het pasje langs de lezer van de restafvalcontainer halen, voor mij is het de eerste 12x (1x per maand dus :') ) gratis, daarna ook €1,55.
Ik heb mij blijkbaar vergist. Het is voor bewoners van appartementen niet de eerste 12x gratis, maar gelijk vanaf de eerste keer €1,55 :X

Waar ik dat vandaan haalde weet ik niet, maar afval scheiden is zo opeens een stuk duurder geworden. (nou ja... 11x €1,55 voor mij)

Ik ga vanavond even een uitgebreidere zoektocht houden waar ik die foute informatie vandaan heb gehaald.

En de GBLT is ook lekker privacy-schendend, in plaats van 'een algemene rekening' krijg je te zien op welke dagen je het pasje langs de container hebt gebliept, in plaats van 'als u een specificatie wil moet u dat aanvragen'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Omdat er een specificatie van de rekening is, is het privacy schendend? Laten we die term alsjeblieft niet nog verder devalueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Joepie, groene kliko vol, aan de weg met vorst. Die tillen ze op, 2x schudden, 1 euro in rekening brengen en over 4 weken maar weer kijken.
Logisch dat je in de winter geen snoeiafval hebt, maar als de zooi vastvriest zit je 4 weken met een volle kliko.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
Zo, ook wij mogen eraan geloven sinds een paar maanden. Op ons terrein (van een appartementencomplex) zijn twee ondergrondse restafval containers geplaatst. Communicatie vanuit de gemeente Breda is niet echt geweldig geweest though. Eind 2016 kregen we een brief dat gemeente iets ging doen met ondergrondse containers en ons terrein een voorkeursplek was. Vervolgens hoor je maanden niets, dan staan er ineens bouwmateriaal op het terrein in de loop van 2017. Toen werd in de zomer 2017 de containers geplaatst. En in het najaar een brief in de bus met: dit is uw afvalpas, veel plezier ermee. Owja, de afvalcontainers in de algemene containerruimte worden weggehaald en je moet voortaan restafval dumpen in de ondergrondse contains. Prima, dan doen we dat. Tegelijk krijgen we ook een plastich container in de algemene containerruimte erbij (terwijl op ons terrein ook al jaren een oranje plastich container staat).
Gevolg is dat bewoners restafval gooien in de nieuwe plastic container in onze ruimte. En daarvan is het gevolg dat de plastic container niet wordt geleegd en overvol raakt. Dus ik bel (meerdere malen) met de gemeente en pas na weken krijg ik dit argument te horen. Lekker meewerkend, die gemeente. Tientallen jaren lang gooien bewoners hun restafval in de algemene ruimte. Die container verdwijnt en wordt vervangen door een plastic container. En gelijk krijgen we op onze donder als men nog (uit automatisme) restafval in de plastic container gooit.
Uiteraard krijg je een boze dreigbrief vanuit de gemeente, dat we voortaan extra mogen betalen voor de afvoer van afval, etc, blablabla... soms denk je echt dat je alleen ambtenaar mag worden als je geen inlevingsvermogen hebt.

Ook een leuke... toen ik dat pasje kreeg, las ik op de website dat het een adresgebonden pasje is, maar er worden (nog) geen gegevens gelogd voor aantal stortingen gekoppeld aan een adres. Dus ik bel op: als dat niet wordt gelogd en mensen betalen niet per storting, waarom dan een persoonlijk pasje? Kan je net zo goed een generiek pasje geven. Ja maar, dat is nodig om te tellen hoe vol de container zit. Maar dat kan toch ook met een generiek pasje? Ja, maar het is niet persoonsgebonden, maar adresgebonden, dus u hoeft zich geen zorgen te maken. Uhm, adres- en persoonsgebonden is toch vrij hetzelfde lijkt me?

Ambtenaren, heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wij moeten hier plastic (PMD) en restafval scheiden. Belangrijkste argument is, omdat de afvalstoffenheffing dan zou kunnen dalen door besparing. Met als gevolg dat de afvalstoffenheffing 2 tot 3 keer zo hard stijgt als de inflatie.

Als ik het niet voor het milieu zou doen, zou ik alles in de afvalcontainer flikkeren inclusief papier, glas en noem maar op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

GioStyle schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:19:
[...]
Als ik het niet voor het milieu zou doen, zou ik alles in de afvalcontainer flikkeren inclusief papier, glas en noem maar op...
Over 26 dagen mag je stemmen en centraal scheiden is een stuk efficiënter en goedkoper.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Freee!! schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 12:01:
[...]

Over 26 dagen mag je stemmen [menig lokaal issue wat ter discussie staat].
Idd. Maar heb jij ooit een partij/kandidaat gevonden die jouw ideeën en/of standpunten voor het grootste deel ondersteund en ook daadwerkelijk realiseert?
Ik niet. :X :N

Één ding wordt steeds duidelijker; politici kun je al helemaal niet vertrouwen...

Hier ter plaatste speelt ook weer een akkefietje over vuilophaal. Vervolgens doet men het voorkomen alsof de burger kan kiezen.
Het probleem is dat de afvalverwerker/-ophaler (= HVC) in handen is van de gemeente zelf!
https://www.hvcgroep.nl/o...rganisatie/aandeelhouders
M.a.w. het is preken voor eigen parochie.

Helaas valt er niks te kiezen. Het is slikken of stikken. En rationele argumenten (achteraf scheiden levert vaak het grootste rendement) wil men al helemaal niet horen. :(

? Is de overheid er nou voor z'n burgers, of [...?...] De praktijk wijst het tegenovergestelde uit. :-(

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 23-02-2018 12:22 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
_JGC_ schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:14:
Joepie, groene kliko vol, aan de weg met vorst. Die tillen ze op, 2x schudden, 1 euro in rekening brengen en over 4 weken maar weer kijken.
Logisch dat je in de winter geen snoeiafval hebt, maar als de zooi vastvriest zit je 4 weken met een volle kliko.
Maar dan heb jij de tips natuurlijk niet gelezen:
"Zet de container op een niet al te koude plaats"

Binnenhalen dus, in het halletje tussen kapstok en kinderwagen past-ie best 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Gelukkig is in de gemeente Heerenveen, de grijze container (restafval) sinds begin dit jaar weer eens in de 2 weken. Dat is een stuk beter te plannen dan eens in de 3 weken.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Per 31 maart wordt er geen plastic afval meer opgehaald aan de straat, want het geeft te veel rotzooi.
Nogal wiedes als je 0 voorzieningen treft een jaar geleden toen je ermee begon 8)7 geen haakjes aan lantaarpalen of andere oplossingen, ja dan vliegt er weleens wat weg he als het hard waait!

Nu gaan ze meer voorzieningen treffen in de wijken (ondergrondse containers), nou ik ben benieuwd hoeveel er geplaatst gaan worden. Tjonge hadden ze dat ook niet gewoon meteen kunnen doen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:11
Bij ons kreeg je toen containers voor het plastic. Staan er inmiddels 4 hier :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
jip_86 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:29:
Bij ons kreeg je toen containers voor het plastic. Staan er inmiddels 4 hier :S
Ik ben allang blij dat dat het niet wordt idd, reeds 3 containers (rest, groen, papier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeodopel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-02 08:52
Martinusz schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:39:
[...]

Ik ben allang blij dat dat het niet wordt idd, reeds 3 containers (rest, groen, papier).
Ik heb 2 jaar geleden de papier container geweigerd in Zaanstad. Wij kregen de keus, Het was helaas wel opt-in. Je kreeg hem tenzij je op tijd aangaf dat je het niet wilde. Container zou om de 4 weken worden geleegd en was net zo groot als de restafval container. GFT is maatje kleiner.
Ik vind gescheiden afval prima, maar om nou mijn hele tuin vol te plempen met containers. |:(

En het geval met papier is dan de plaatselijke voetbal club elke donderdag de hele wijk doorgaat met speciale papier ophaal busjes. Nou, toen was de keus snel gemaakt. Zet nu 1x in de week een doosje met papier op straat en ze halen het op. Voetbal club heeft 2 zee containers staan voor oud papier. Elke week wordt er een volle opgehaald en weer een lege neergezet.

Plastic moeten we zelf wegbrengen naar containers welke op een paar plaatsen staan. Daar ben ik wel wat minder consequent in.

[ Voor 6% gewijzigd door Xeodopel op 24-02-2018 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:10
segil schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:42:
Ook een leuke... toen ik dat pasje kreeg, las ik op de website dat het een adresgebonden pasje is, maar er worden (nog) geen gegevens gelogd voor aantal stortingen gekoppeld aan een adres. Dus ik bel op: als dat niet wordt gelogd en mensen betalen niet per storting, waarom dan een persoonlijk pasje? Kan je net zo goed een generiek pasje geven. Ja maar, dat is nodig om te tellen hoe vol de container zit. Maar dat kan toch ook met een generiek pasje? Ja, maar het is niet persoonsgebonden, maar adresgebonden, dus u hoeft zich geen zorgen te maken. Uhm, adres- en persoonsgebonden is toch vrij hetzelfde lijkt me?
Hier (Culemborg) zijn die kaarten wel degelijk adresgebonden... Ik kreeg de mijne letterlijk van de vorige bewoner. Vervolgens hangt de BSR met behulp van de BRP daar een persoon aan die ervoor mag betalen. Dus ergens hebben ze wel gelijk, maar alsnog kunnen ze prima achterhalen wie ervoor kan lappen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Dit was bij ons ook zo... wij waren van ons papier af en de plaatselijke voetbal houd er nog wat geld aan over.

Alleen mocht dit van de gemeente niet meer.
- gaf te rommelig straat beeld al die doosjes met papier.
- en er werd slechter gesorteerd dan in andere dorpen dus zouden we ook papiercontainer krijgen.

Met het legen van de papiercontainer waaide er nogal regelmatig wat naast. Helaas worden de containers exact voor mijn voortuin geleegd dus moet ik iedere keer na het ophalen papier uit mijn voortuin gaan rapen.

Paar jaar later kwamen de plastic tassen. Deze waaiden natuurlijk door de straat dus toen werden er haken aan de lantaarnpalen gemonteerd. Deze tasjes hangen soms al dagen voor de ophaaldag aan de paal...

Wat was er ook alweer met straatbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De echte reden van gescheiden afval is niet het milieu. De afvalverwerker kan het afval scheiden na inzameling en daarna het afval dat te recyclen is doorverkopen. Een aantal gemeentes wil die inkomsten zelf, zamelen plastic los in en verkopen het aan een andere partij om er zo zelf meer aan over te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Delakhan schreef op zaterdag 24 februari 2018 @ 11:24:
Wat was er ook alweer met straatbeeld?
In de binnenstad zie ik soms enorme bergen vuilniszakken liggen, net zoals in de jaren '80, voordat we minicontainers kregen. Het straatbeeld is 30 jaar terug in de tijd gegaan "voor het milieu".

Gisteravond kon ik mijn grijze container niet terugvinden. Vandaag bleek dat-ie in de vuilniswagen is verdwenen. Ik krijg dus een nieuwe.
De grote verrassing is dat ik er ook een oranje container bij krijg! Dat mocht eerst niet (alleen omruilen), maar omdat die pilot is afgelopen, mag het nu wel. En i.t.t. het vervangen van de grijze container is dit niet gecommuniceerd, maar wel mogelijk.
Als het goed is hebben we volgende week dus 4 van die dingen staan :+ 8)

Het kan alleen "bij wijze van spreken" volgende week ook afgelopen zijn, zodra de ambtenaren bij de gemeente klaar zijn met zichzelf bezighouden willen ze namelijk alle grijze containers weghalen. :X

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 28-02-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nou, 1-1 tussen de gemeente en mijzelf. De grijze kliko blijft (van om de week naar eens per vier weken) en er komen veel minder ondergrondse bakken. Ik hoop dat men nog bij zinnen komt voordat dit alles verder gaat. Dit ge-hobby met vuilnis slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:21:
Nou, 1-1 tussen de gemeente en mijzelf. De grijze kliko blijft (van om de week naar eens per vier weken) en er komen veel minder ondergrondse bakken. Ik hoop dat men nog bij zinnen komt voordat dit alles verder gaat. Dit ge-hobby met vuilnis slaat nergens op.
Eens per 4 weken? Wow...dat zouden we hier echt niet redden 8)7 om de week is prima te doen, maar om de 4 echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Met twee weken staat ie al barstensvol. Maar het idee is natuurlijk dat men vol gas alles gaat scheiden en met 4 verschillende prullenbakken etc aan het werk gaat. Want waarom zouden we techniek voor ons laten werken als het ook moeilijk kan voor de 'bewustwording'. Ik neem nog liever een extra container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031655

Met hoeveel kinderen in de luiers is dat dan? Hier is restafval ook eens in de vier weken, en met 2-3 personen kunnen we zelfs een leegronde overslaan. Wel een grote kliko (240 L?), niet zo'n GFT-formaat ding (140 L?).

Moet er overigens niet aan denken dat ik met de stofzuigerzakken uit de stofzuiger in de schuur 5 minuten moet zeulen naar zo'n ondergronds punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Twee kleine kinderen en de bak hier was 140 liter (was 240 liter gewend). Als een speer om laten wisselen voor 240 liter, want ik had nog een stuk week over terwijl de bak vol lag. GFT doe ik niet aan, dat wordt één grote smeerbende. Met 1.000 m2 perceel is er al genoeg groen wat daarin kan, daar heb ik de keuken niet voor nodig. :P

Nu is eindelijk de oudste praktisch uit de luiers (took her long enough), maar we zijn net verhuisd en een beetje klusafval is dan vaak al teveel.

Overigens heb je met 26*240=6240 liter afval bij een maximaal gevulde bak. Bij 80-90% vulling zit je op 5-5,5 kuub. Met een gezin van vier dus net over de kuub per persoon per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, met bouwafval kan het hard gaan ja. Als je alles in 1 grote verbouwing eruit sloopt, kun je zo'n grote container huren. Beetje bij beetje is het duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 1031655 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:41:
Met hoeveel kinderen in de luiers is dat dan? Hier is restafval ook eens in de vier weken, en met 2-3 personen kunnen we zelfs een leegronde overslaan. Wel een grote kliko (240 L?), niet zo'n GFT-formaat ding (140 L?).
Hier is alles groot, van GFT tot grijs en papier. Met luiers doe ik er nu 6 weken mee.
De papiercontainer moest ik deze maand na 2 weken al aanstampen, en de groencontainer zit alleen vol als ik 's zomers ga knippen. Dan is 2 takken ook genoeg om hem te vullen.
De PMD-container zullen we ook wel vullen, met 8 vuilniszakken per maand. Even platstampen voor ze dichtgaan dus.

Volgens de man aan de telefoon is-ie waarschijnlijk erg zwaar geweest en daardoor in de wagen verdwenen :P Ik vind het maar een raar verhaal dat ze hem wel kunnen optillen, maar vervolgens loslaten als-ie ondersteboven hangt en alles er dus uitvalt.
Toen ik hem vertelde over de bejaarden die hun zakken plastic van de fiets lieten vallen om vervolgens de halve wijk te leren vloeken, zei hij dat het doel van de EU is om minder verpakkingen te krijgen. Toen ik hem er op wees dat juist verpakkingen minimaal zijn en voorkomen dat ik eten weggooi vond hij toch dat koekjes dubbel verpakt zitten. Tsja, dat ligt aan de koekjes die je eet, maar het gaat hooguit om grammen per week! Gerotzooi in de marge dus, de overheid die werkelijk elk aspect van je leven wil micro-managen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:05:
[...]
Toen ik hem vertelde over de bejaarden die hun zakken plastic van de fiets lieten vallen om vervolgens de halve wijk te leren vloeken, zei hij dat het doel van de EU is om minder verpakkingen te krijgen. Toen ik hem er op wees dat juist verpakkingen minimaal zijn en voorkomen dat ik eten weggooi vond hij toch dat koekjes dubbel verpakt zitten. Tsja, dat ligt aan de koekjes die je eet, maar het gaat hooguit om grammen per week! Gerotzooi in de marge dus, de overheid die werkelijk elk aspect van je leven wil micro-managen.
Vertel er dan bij dat die bejaarden bij de supermarkt drie keer zoveel plastic tasjes meenemen op de groenteafdeling om hun PMD in te verzamelen.

Waar dat eerst gewoon in de kliko ging, gaat dat nu in twee lagen extra plastic in zo'n ondergrondse container.
Toen we hier nog geen 'oranje' PMD container hadden, maar je van die zakken aan de straat kon zetten was er twee straten verderop iemand die het PMD zelf ook nog sorteerde; een zak met melkflessen... eentje met vleesbakjes... eentje met folie... 8)7

Sommige dingen kunnen inderdaad ook echt met minder verpakking, en die trend is ook al wel gaande. Bedrijven kunnen dat opvoeren in hun elektronisch-MilieuJaarVerslag. En persoonlijk heb ik ook liever gehakt zonder zo'n schuimmatje / papiertje er onder. Ik heb er een hekel aan dat weer uit de pan te moeten vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Anoniem: 1031655 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 03:56:
[...]
Ik heb er een hekel aan dat weer uit de pan te moeten vissen
AMEN!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Het is zover: de gemeente heeft z'n zin doorgedrukt en stopt met een van de basisfuncties die het bestaan van een gemeente rechtvaardigt: het ophalen van restafval!
Ik mag nu 8 straten gaan reizen met enorme hoeveelheden voornamelijk luiers. Dit is het bedankje van de gemeente voor het netjes gescheiden inleveren.
Wat begon als een zaterdagservice voor plastic, opgehaald door "mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt", is overgegaan in het compleet vervangen van een nuttige service.
En over 5 jaar, als ze er achterkomen dat ze toch niets kunnen met zwaarvervuild gescheiden afval, zal dit alles wel weer worden teruggedraaid. Zo houden ambtenaren zichzelf aan het werk zonder ooit een vuilniszak te hoeven aanraken.
Wat zou het mooi zijn als er een particuliere service opstaat die tegen lagere kosten gewoon huis aan huis afval komt ophalen.

[/rant]

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 06-12-2018 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 07:59

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dat wilde ze hier ook gaan doen, tot dat de hele gemeente dreigde om dan alles voor het gemeente huis te dumpen, toen vonden ze het toch niet zo'n goed idee.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@RemcoDelft mag aannemen dat je over 5 jaar geen luiers meer hoeft weg te gooien...
M.a.w. problem solved! :+

Maarre; zoals iedereen dan altijd roept: daar kiezen we toch voor, door te stemmen tijdens gemeenteraadsverkiezingen?
of is de realiteit weerbarstiger? O-)

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 06-12-2018 20:42 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Wat ik dus niet snap is dat het afvoeren van je afval steeds moeilijker wordt gemaakt. Dan gaan mensen dumpen. Zorg dat je een eenvoudig en betaalbaar systeem hebt en mensen zullen hun afval netjes weggooien. Of hebben we alleen maar makke schapen in Nederland dat wij toch wel doen wat de gemeente zegt?
NoFearCreations schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:41:
Dat wilde ze hier ook gaan doen, tot dat de hele gemeente dreigde om dan alles voor het gemeente huis te dumpen, toen vonden ze het toch niet zo'n goed idee.
Belangrijk: zorg dat je nooit te herleiden bent met je afval ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Roenie op 06-12-2018 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Jullie hebben het nog steeds niet door: burgers zijn een noodzakelijk kwaad om politici en overheid aan mooie en makkelijke baantjes te helpen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
Delft neem ik aan?
De verantwoordelijke wethouder is van de D66. Dan weet je op wie je volgende keer niet hoeft te stemmen.

Misschien laten annexeren door den haag? Ik heb een ondergrondse restafval container op 10m lopen. Zonder pasje of dure zakken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Lc4A3ml.jpg?1
Lokale krant van vandaag.

Joh, wat een verrassing :')

Bij €1,55 per storting restafval ga ik heel kritisch kijken of iets niet toevallig van plastic of metaal is (een prop aluminiumfolie die ik in de oven gebruikt heb is bij mij ook metaal), en PMD (Plastic Metaal Drankkarton) is gratis.

[ Voor 7% gewijzigd door Resistor op 12-12-2018 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Resistor schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:56:
[Afbeelding]
Lokale krant van vandaag.

Joh, wat een verrassing :')

Bij €1,55 per storting restafval ga ik heel kritisch kijken of iets niet toevallig van plastic of metaal is (een prop aluminiumfolie die ik in de oven gebruikt heb is bij mij ook metaal), en PMD (Plastic Metaal Drankkarton) is gratis.
Bij €1,55 per storting gaat het meeste de sloot of het bos in.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dan neem ik het gewoon mee naar kantoor en gooi ik het daar weg :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als ik dan niet de jaarlijkse afvalstoffenheffing hoef te betalen, dan betaal ik graag € 1,55 per storting. Dat scheelt mij dan ruim 200 euro per jaar. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Onbekend schreef op woensdag 12 december 2018 @ 21:08:
Als ik dan niet de jaarlijkse afvalstoffenheffing hoef te betalen, dan betaal ik graag € 1,55 per storting. Dat scheelt mij dan ruim 200 euro per jaar. :)
Ik vrees dat het beide is |:(

Betalen per keer zorgt wel voor meer dumpen en zwerfafval lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:05

Fiber

Beaches are for storming.

Tsurany schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:59:
Dan neem ik het gewoon mee naar kantoor en gooi ik het daar weg :+
En als iedereen dat gaat doen...? Zal je werkgever blij mee zijn. Sowieso loop je voor aap als je met je vuilniszak in de hand op je werk aan komt. Nog los van dat je er op den duur een stinkende auto van krijgt. Of ga je met de fiets of het OV...? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 00:52
RemcoDelft schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:27:
Het is zover: de gemeente heeft z'n zin doorgedrukt en stopt met een van de basisfuncties die het bestaan van een gemeente rechtvaardigt: het ophalen van restafval!
Ik mag nu 8 straten gaan reizen met enorme hoeveelheden voornamelijk luiers. Dit is het bedankje van de gemeente voor het netjes gescheiden inleveren.
Wat begon als een zaterdagservice voor plastic, opgehaald door "mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt", is overgegaan in het compleet vervangen van een nuttige service.
En over 5 jaar, als ze er achterkomen dat ze toch niets kunnen met zwaarvervuild gescheiden afval, zal dit alles wel weer worden teruggedraaid. Zo houden ambtenaren zichzelf aan het werk zonder ooit een vuilniszak te hoeven aanraken.
Wat zou het mooi zijn als er een particuliere service opstaat die tegen lagere kosten gewoon huis aan huis afval komt ophalen.

[/rant]
Wij worden in Nijmegen om dezelfde reden gestraft. Omdat wij Nijmegenaren te goed scheiden, zijn de inkomsten uit de verkoop van huisvuilnis zakken gezakt. En om dat te compenseren gaan ze het volgend jaar verhogen van €0,93 naar €1,09 per zak!
Je merkt nu al bij ons in de wijk dat mensen zakken aan het inslaan zijn, aangezien we er nu nog maar 2 rollen per klant mogen meenemen.

Edit; en dan heb je nog de achterlijke wijze van de papierkliko's legen. In alle lange rechte straten wordt het oud papier eens in de 2 weken op donderdag opgehaald maar in de zijstraten komen ze zaterdag daarop om 8 uur in de ochtend! Een zeer mooie tijd om weer de hele wijk wakker te maken..
Voorheen werd dit allemaal gedaan in 1 avond voor de hele wijk.

[ Voor 11% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 12-12-2018 22:48 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

BladeSlayer1000 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:37:
[...]

Wij worden in Nijmegen om dezelfde reden gestraft. Omdat wij Nijmegenaren te goed scheiden, zijn de inkomsten uit de verkoop van huisvuilnis zakken gezakt. En om dat te compenseren gaan ze het volgend jaar verhogen van €0,93 naar €1,09 per zak!
Je merkt nu al bij ons in de wijk dat mensen zakken aan het inslaan zijn, aangezien we er nu nog maar 2 rollen per klant mogen meenemen.
WTF? Hoe moet ik dat zien? Komt de kassiere je meppen als je in de supermarkt meer dan 2 rollen afvalzakken wil afrekenen?

Hoe wil de gemeente zo'n maximum in 's hemelsnaam afdwingen?

Virussen? Scan ze hier!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 00:52
wildhagen schreef op donderdag 13 december 2018 @ 04:09:
[...]

WTF? Hoe moet ik dat zien? Komt de kassiere je meppen als je in de supermarkt meer dan 2 rollen afvalzakken wil afrekenen?

Hoe wil de gemeente zo'n maximum in 's hemelsnaam afdwingen?
Simpel, de winkel heeft de huisvuilnis zakken achter de kassa liggen.

Ps: het is de winkel die deze regel heeff ingevoerd niet de gemeente
Pagina: 1 ... 5 ... 20 Laatste