IveGotARuddyGun schreef op donderdag 19 november 2015 @ 16:07:
[...]
Ga je nu beweren dat je jezelf laat beperken door wat een ander zegt? Het tegendeel blijkt uit de meerderheid van je reacties ('ik wil mijn brute diesel in alle vrijheid kunnen blijven gebruiken!!!'), dus dat argument is een beetje flauw.
Nou Ruddy, ik denk dat je eigen weergave van mijn woorden daar nog enkele scheppen bovenop doet. Scheppen van het kaliber, bulldozer met zware dieselmotor
Als we het hebben over mijn persoonlijke voorkeur: ik ben niet bijzonder pro-diesel. In wezen wil ik gewoon een vlotte gezinsauto met normale aanschafprijs en niet al te hoge verbruikskosten. Of dat nu een diesel is of wat anders, maakt mij in principe weinig uit, en als het me uit maakt, dan liever geen diesel.
Ik rijd qua beleving liever in een benzine-auto, maar de kosten van een sportieve benzine-auto zijn me veel te hoog.
Hybrides zijn matig sportief. Zwaar, log. Ik vind een Lexus IS300h een schitterende auto, maar ondanks zijn 223 pk presteert ie niet bepaald geweldig. De enige non-plugin benzine hybride die ik enigszins zou kunnen overwegen.
De overheid gaat niet verplichten maar aanmoedigen, zoals alle andere keren dat die de consument een bepaalde richting wil uitduwen. De brandstof diesel gaan belasten volgens uitstoot (meer CO2 dan benzine, dus waarom is die brandstof zoveel goedkoper? Ik heb het dan voornamelijk over .be), de dieselwagens die zich niet te allen tijde kunnen houden aan de wettelijk opgelegde beperkingen inzake uitstoot van viezerikkerij worden zwaarder belast om aankoop en gebruik te ontmoedigen, etc etc. Genoeg manieren zonder te verplichten.
Is dit niet al zo? Je betaalt in een diesel meer wegenbelasting en meer BPM op de aanschafprijs.
[...]
Beetje citeren, want dat is makkelijker dan alles zelf te moeten typen:
[...]
Ziet er best OK uit, niwaar?
Ziet er fantastisch uit. Dat is alleen de volslagen onrealistische fabrieksopgave, de testcyclus voor plugin hybrids is nog veel beroerder dan die voor diesels.
De meeste diesel auto's met een Euro 6 keurmerk behalen niet de emissiedoelstellingen, dat is zo. Maar die doelstellingen kunnen dus wel behaald worden, in je links staat ook 1 auto die de doelstelling exact behaalt.
Overigens een leuk stukje informatie uit de aanbevelingen van je eerste artikel:
Light vehicles with diesel engines (currently including Euro 6 cars) provide in congested city driving conditions, a significant contribution to high emissions of NOx, NO2 and for older cars also PM
Dat spreekt ook weer voor diesel hybride, waarbij de elektromotor het overneem in de stad.
Ook wordt hier beschreven dat voor nieuwe diesels, NOx het probleem is. Niet het fijn stof, wat al sterk gereduceerd is en de meest schadelijke component.
Dat is geen simpele, want geen enkel model wordt zowel geleverd met een 1,8l Atkinson als een 1,0 turbogeladen Otto (hahaaa, otto = auto).
Sta mij toe een beetje vrijheid te nemen in het vergelijk:
Ford Focus mk3 1,0l Ecoboost 100PS: 6,58l/100km
Toyota Prius Mk3: 5,02l/100km
Natuurlijk niet volledig eerlijk, want de prius is verder ook een hybride, maar dat geeft al een beeld, niet waar?
Ehm, daar staan ook plugins in mijn waarde
Maar idd, met een Ford Ecoboost rijd je grofweg 1:16 en met een Prius 1:19-1:20. Het grootste deel van het verschil is ongetwijfeld te wijten aan de elektromotor en niet aan de ongefundeerde Atkinson cyclus.
Helemaal niks, maar het verbruikscijfer zal sowieso lager zijn omdat ze ook rijden op energie van het spanningsnet dat niet bij het brandstofverbruik wordt meegerekend. Akkoord, het is goedkoper en properder dan verbruikte brandstof, maar niettemin blijft het verbruikte energie die niet wordt meegerekend in een vergelijk van liters per honderd kilometer.
Dat is zo. Elektriciteitsverbruik zou op de een of andere manier verdisconteerd moeten worden in de totale verbruikscijfers.
Dat is een beetje overdreven; een benzine-PHEV zal met een motor die de Otto-cyclus draait niet dubbel zoveel gaan uitstoten als een diesel. Dat gebeurt nu althans evenmin; de uitstoot scheelt eerder ruwweg ongeveer à peu près 25% in het nadeel van benzine, schat ik grofjes.
Hmmm, waar komt die vergelijking nu vandaan? En wat vergelijk je hier nu precies?
Cijfers? Komen eraan!:
Ford Focus mk3 diesel 95PS-105PS: 5,21l/100km
Ford Focus mk3 ecoboost 95PS-105PS: 6,58l/100km
Diesel stoot in dit geval een equivalent benzineverbruik van 5,750l/100km uit, ofwel 87,4% van de uitstoot van benzine. Waar is die ~50% uit jouw suggestie?
Ik vergeleek diesel hybride met non-hybride benzine. Een diesel-hybride, gezinsauto van 1800kg die 1:20 rijdt en in 6.4 sec (Zeperfs) naar de 100 zoeft.
Een vergelijkbare non-hybride benzine-auto (niet gewicht, maar een comfortabele gezinsauto met die prestaties) zal ongeveer het dubbele verbruiken. En dus heel wat meer CO2 uitstoten.
Dat omdat ik van mening ben, dat er toekomst zit in diesel-hybride. Iig zo lang de elektrische auto niet volledig is doorgebroken, want dat is the way to go uiteindelijk.
Dat verbruik is nog altijd hoog, niet waar? Verder moedigt een hybride aan tot aangepast rijgedrag (veel nadruk op verbruik en zuinigheid in de cockpit) en hebben hybrides vaak allerlei extra truukjes om nog enkele percentjes van het verbruik te pitsen, zoals lagere luchtweerstand, banden met minder wrijving, etc.
Die trucjes hebben ze ook al toegepast op de C250 Bluetec.
Verbruikt van de Duitse collega's is idd niet al te laag, 1:15.4 is nochtans netjes voor een vlotte auto.
Andere bron: volgens Travelcard (praktijkverbruik van leaserijders in NL, non-Autobahn) verbruikt ie 5.4-5.5L/100 km. En daar koppelt ie uitstekende prestaties aan: 231 pk, 0-100 in 6.6 sec (Zeperfs).
Leuk detail: de CO2 uitstoot is dan identiek aan die van een Toyota Prius: 133g/100 km. Terwijl prestaties onvergelijkbaar zijn.
De expansie is 1,8l maar de compressie is variabel en volgens iemand op het internet (ja, de beste bron ooit, ik geef het toe) te vergelijken met een 1,4l-motor. Je moet het dus bekijken als een 1,4l-motor met grotere expansie, niet als een 1,8l-motor met lagere compressie, als dat je zou helpen.
Exacte cijfers zijn moeilijk te geven, want Atkinsonmotoren worden amper ingezet zonder hulp van een elektromotor, omdat ze een beetje rijden zoals een halfdode atmosferische benzinemotor: onaangenaam en totaal niet snappy. Ik heb echter wel gelezen dat de Mazda 2 gebruik maakt van de Miller-cyclus; een cyclus die gebruik maakt van hetzelfde theoretische potentieel dat schuilt in het extra expansievolume. Cijfers heb ik nog niet opgezocht, maar kunnen mogelijks interessant blijken.
Derde puntje heb ik hierboven al "bewezen" met cijfers van spritmonitor, alhoewel het nog altijd een hybridebenzinewagen betreft. Als we echter jouw kleine steekproef gaan inzetten om te achterhalen wat de toegevoegde waarde van hybridisatie (is dat een bestaand woord?) is, dan kunnen we besluiten dat het hybridemodel 82,5% van het verbruik van een normaal model haalt. Gebruiken we nu dat cijfer bij de Ford Focus mk3 1,0l ecoboost, dan krijgen we een verbruik van 5,43l/100km: nog steeds bijna 10% hoger dan dat van een Prius! Maar de fout op deze berekening is waarschijnlijk zo gigantisch dat de significantie ervan quasi nihil is.
In theorie klinkt een Atinson cyclus heel interessant voor de eco-rijders, maar ik ben wetenschapper en geloof alleen in data.
Vergeet niet dat die 82.5% (grove schatting) gaat om een hybride die duidelijk krachtiger is dan zijn niet-hybride evenknie. 231 pk vs. 204 pk.
Voor een goede vergelijking moet je de verbrandingsmotor downtunen en zuiniger/milieuvriendelijker maken, en het dan aanvullen met een elektromotor om tot hetzelfde vermogen te komen.
Anyway, ik ben het met jullie eens dat moderne diesels tekortschieten qua het behalen van emissierichtlijnen en daar iets aan gedaan moet worden. Ik zou graag een sterkere focus op hybridisatie zien, omdat ik een diesel hybride (vooral plugin) zeer interessant vind. Graag een elektrische actieradius van rond de 100 km. In de stad, waar dieselmotoren vooral heel vervuilend zijn, rijd je dan elektrisch.
Dit totdat de elektrische auto's de verbrandingsmotoren definitief wegvaagt. Er is nog een lange weg te gaan qua infrastructuur en ontwikkeling, maar dat gaat gebeuren.
[
Voor 31% gewijzigd door
Verwijderd op 20-11-2015 11:54
]