Chevy454 schreef op woensdag 25 november 2015 @ 11:32:
[...]
En wat doe je dan met bepaalde adaptieve functies zoals het injector leren? Deze gebeuren bij warme motor en schakelen EGR uit. Als gevolg gaan de NOx omhoog maar doe je het niet dan gaan de HC's en PM's omhoog.
Als je het aan mij vraagt: meenemen in de test.
Wat doe je dan met DOC opwarmen? Of wat doe je DPF regeneratie? Een extra kataysator plaatsen, hoe ga je die dan op temperatuur krijgen Of nog beter: hoe ga je de uitlaat drogen bij een koudstart? Je kan moeilijk pas de sensoren van de katalysatoren na 30 minuten pas vrij geven als alle water verdampt is?
Als je het aan mij vraagt: meenemen in de test.
Verder begrijp ik de opmerking over de koudstart niet. Blijbaar wordt de NEDC cyclus gedaan vanaf koudstart (d.w.z: 20-30 graden).
En waarom moet je de uitlaat drogen?
En ja, IMHO moet je ook DPF regeneratie meenemen in je test. Ik vond het bij mijn Fiat Punto diesel een beetje vreemd dat die volgens de boekjes zo lekker zuinig was, maar wel elke 1000 km een paar kilometer lang het dubbele verbruik had om die DPF te regenereren. Nee, dat wordt in de verbruikstest niet meegenomen.
Dan kun je om de normen te halen ook een grote ballon in de auto monteren die alle uitstoot opslaat voor de periode dat een NEDC-cyclus duurt. Geen uitstoot = super uitslag
Of bestaat er een regel voor die dit uitsluit?

En dit probleem wordt bij benzine / CNG ./ LPG nog erger want die maken extreem veel water.
Wat is daar het probleem van? Uitstoot van water is niet aan normen gebonden.
De vraag wat er warm gebeurd is eigenlijk heel simpel: doet er op het moment niet toe.
En als deze er komt dan word de staat heel gelukkig

Dan komen we straks uit op motoren met 5.0L en 250pk maximaal want je mag dan geen katalysator heat up of cool down doen. Met als gevolg heel hoge CO2 (lekker warm, ik heb schijthekel aan sneeuw) maar wel geen NOx en hoge brandstofkosten en afhankelijkheid van USA / OPEC
Ik lees hier een beetje uit dat een auto wel aan de normen voldoet als die koud is maar totaal niet als die warm is. Terwijl consumenten toch vooral wordt aangeraden de auto goed warm te rijden en dat lange ritten met warme motor zoveel beter zijn.
Is het dan zo dat voor de uitstoot een warme motor juist slecht is?
Maar ik zeg ook nergens dat je de normen niet kunt aanpassen. Dat is ook gebeurd, op verzoek van vooral duitse automobielfabriekanten (die blijkbaar zelfs die soepelere normen niet kunnen halen). Ik ben er wel voor om realistische dingen te meten. Een laboratoriumtestje dat geen enkel raakvlak met de realiteit heeft is geen realistische verbruiks- of uitstoottest. En al helemaal niet als die door fabrikanten omzeild kan worden.
Want _dat_ is hetgeen dat we moeten vermijden. Het punt is niet dat we alles moeten testen, maar dat fabrikanten de tests niet gaan omzeilen met maatregelen die tijdens normaal rijden niet gedaan worden.
Want dan kun je voor het testen net zo goed een andere motor monteren en zeggen en je trots op de borst kloppen dat je de normen met vlag en wimpel haalt.
Signatures zijn voor boomers.