Autofabrikanten frauderen met uitlaatgas-emissies

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
Uthog schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:13:
[...]

Ik zou dolgraag een Toyota Mirai willen rijden maar best duur in aanschaf en kan hem bijna nergens tanken:(
En dat gaat de komende tijd ook niet veranderen. Buiten de vicieuze cirkel 'geen waterstofauto - geen waterstoftankstation' is het ook zeer inefficiënt en kostbaar om waterstof te produceren en blijven de auto's ontzettend duur omdat waterstofsystemen vrij complex zijn.

Anno 2018 zie ik echt het voordeel van waterstof niet meer. Je hebt realistisch misschien 100km meer bereik dan een normale EV, oke... maar daar tegenover staat dat je dus nergens kan tanken tegenover dat je (letterlijk) overal kan tanken, tegen een lager tarief ook nog.
Er is slechts 1 voordeel, en dat is dat je binnen 5-10 minuten je tank weer vol hebt. Maar buiten die vakantie heb je dat in een personenauto praktisch nooit nodig. Mensen slapen over het algemeen langer dan dat een EV nodig heeft om op te laden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:54

vectormatic

Warlock of the doorlock

En vergeet niet dat massale productie en opslag van waterstof ook best tricky is.

Daarnaast zit je ook met conversieverliezen, door heen en weer te gaan van/naar waterstof, hou je aan de andere kant van de transmissie ergens tussen de 40-50% van de originele energie over (met huidige elektrolyse en fuel cell technologie)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

PauseBreak schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:34:
Euro6b dieselmotoren gebruiken gewoon AdBlue anders.
Dat geeft aan dat het zonder AdBlue niet kan. Dat men nu aan de AdBlue gaat heeft IMHO veel te maken dat de "sjoemel-software" route is afgesloten.

Overigens wordt het fijnstofprobleem door Adblue niet opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door EXX op 07-06-2018 16:45 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-08 21:58
EXX schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:06:
[...]
Het gebruik van AdBlue is precies het punt. Dat wilden de producenten van diesel personenwagens niet. Waarom? Te gebruikersonvriendelijk voor de consument, kosten van een extra tank in de auto, whatever.
Als ik met een diesel met AdBlue niet uit milieuzones geweigerd zou kunnen worden in de toekomst zou ik eens per 20 000 km het tankje bijvullen er graag bij nemen, zolang het op een handige plaats bij te vullen is, zijnde bij de dieselklep (en niet onder de koffervloer).
PauseBreak schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 12:34:
Euro6b dieselmotoren gebruiken gewoon AdBlue anders.
Er zijn toch nog steeds Euro 6 motoren met enkel EGR, onder andere van VW.
Uthog schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 13:13:
[...]

Ik zou dolgraag een Toyota Mirai willen rijden maar best duur in aanschaf en kan hem bijna nergens tanken:(
Klopt, maar navenant ik hoor is men in bv. Duitsland wel druk bezig met een netwerk uit te bouwen. Weliswaar hoofdzakelijk in de grote steden. Ook van Nederland hoor ik vaker dingen ivm waterstof (oa op tankpro.nl) Mercedes zou hiervoor een interessant concept hebben: je hebt net als een gewone waterstofwagen een opslagtank voor de waterstof en een brandstofcel. Maar er is ook een kleinere accu aan boord om indien nodig ook aan de stekker te kunnen opladen, om zo bijvoorbeeld in nood toch nog een waterstoftankstation te kunnen bereiken.

Persoonlijk vind ik het spijtig dat het concept van de waterstofverbrandingsmotor zoals bij de BMW Hydrogen 7 (https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_Hydrogen_7) niet verder is uitgewerkt. Geluid draagt bij tot de rijervaring imo O-) In Ruisbroek (nabij Brussel) is er een tankstation voor deze wagens (geweest?) omdat een aantal Europarlementariërs er eentje hadden. Het bedroeg wel vloeibare waterstof en geen gecomprimeerde zoals de Toyota Mirage en de Hyundai iX35 gebruiken.
Door de bijzonder hoge klopvastheid van waterstof (RON 130 dacht ik uit m'n hoofd) kan de efficiëntie van zo'n verbrandingsmotor worden opgevoerd door de compressie te verhogen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mylan Piron op 07-06-2018 16:58 . Reden: Extra info toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Mylan Piron schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:47:
[...]
Als ik met een diesel met AdBlue niet uit milieuzones geweigerd zou kunnen worden in de toekomst zou ik eens per 20 000 km het tankje bijvullen er graag bij nemen, zolang het op een handige plaats bij te vullen is, zijnde bij de dieselklep (en niet onder de koffervloer).
In de autoindustrie is elke cent kostenbesparing belangrijk. De hele AdBlue installatie maakt de auto weer duurder. Als je het dan met software kan "oplossen" is de keuze snel gemaakt.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Over die waterstof: is het ook niet zo dat die elektrische auto's twee keer zo zwaar zijn als een dergelijke klasse normaal was? Dat scheelt een bult energie, vervuiling en slijtage als je dat weer terug kunt brengen doordat andere brandstof en lichtere auto betekent.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
Gonadan schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 16:59:
Over die waterstof: is het ook niet zo dat die elektrische auto's twee keer zo zwaar zijn als een dergelijke klasse normaal was? Dat scheelt een bult energie, vervuiling en slijtage als je dat weer terug kunt brengen doordat andere brandstof en lichtere auto betekent.
2 keer zo zwaar niet, eerder enkele 100den kilo's. Je kan altijd eens bij de Golf 7 vergelijken, die is zowel in diesel, benzine, plug-in hybride als EV verkrijgbaar. Dus dat maakt een relatief goede vergelijking mogelijk denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Mylan Piron op 07-06-2018 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
TheBrut3 schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 11:32:
Auto's komen op de weg met het aanvaardbaar optimum, deels voor de eigenaar en deels voor de regeltjes.
In Europa zit er minder verschil in, al is hier natuurlijk wel een CO2 uitstoot gekte. Amerikaanse regels hebben dezelfde NOx eisen voor diesel en benzine, dat is gewoon niet haalbaar omdat een diesel van nature héél véél meer NOx uitstoot.
Er rijden al auto's met AdBlue rond. NOx uitstoot bij die diesels is minder van benzine. Zou meer gedaan moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
En weer 1:
https://www.rtlnieuws.nl/...oept-774000-diesels-terug
Na opdracht van het Duitse ministerie van Transport roept Mercedes-moederbedrijf Daimler 774.000 dieselauto's terug in Europa wegens mogelijk gesjoemel met uitstootgegevens.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Ik zag het in de krant. De vraag is inmiddels meer: is er een autofabrikant die geen sjoemelsoftware gebruikt heeft?

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

rdfeij schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 17:11:
[...]

Er rijden al auto's met AdBlue rond. NOx uitstoot bij die diesels is minder van benzine. Zou meer gedaan moeten worden.
Als ze voldoen aan de euro 6 norm dan nog is de uitstoot van NOx nog altijd hoger dan die van benzine. Benzine met euronorm II of lager stoten zelfs uberhaupt geen NOx uit. Iets dat een diesel uberhaupt niet kan. De enige reden dat benzine tegenwoordig NOx uitstoot is omdat de compressieverhoudingen hoger zijn geworden en er direct inspuiting plaatsvindt, dat is gunstiger voor de CO2 uitstoot en verbruik maar minder gunstig voor NOx.

Door de manier waarop een diesel werkt (zelfontbranding door hoge compressie) is het vrijwel onmogelijk, zo niet uberhaupt onmogelijk om hier geen NOx uitstoot mee te krijgen. Ook door allerlei eisen krijgen benzine auto's het ook steeds lastiger, al is de uitstoot daar wel beduidend lager, zeker in de praktijk:

https://www.autoblog.nl/n...oten-ook-teveel-uit-93555

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 12-06-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

- mag weg -

[ Voor 98% gewijzigd door Metro2002 op 12-06-2018 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 08:38
rdfeij schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 17:11:
[...]

Tot je een keer een koude start doet, dan wil je de NOx uitstoot niet weten. Op dat vlak is een LNT nog altijd interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nissan vervalste gegevens over uitstoot auto's

Dacht dat die japanners zulke eervolle mensen waren maar sjoemelen vinden ze blijkbaar geen probleem ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Gunner op 09-07-2018 15:22 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 18:58
Gunner schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:21:
Nissan vervalste gegevens over uitstoot auto's

Dacht dat die japanners zulke eervolle mensen waren maar sjoemelen vinden ze blijkbaar geen probleem ;)
Misschien wel opgedrongen door de fransozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ik vind vervalsen misschien nog wel een tikkeltje erger dan software maken die optimaal presteert in een testsituatie. Die software is natuurlijk ook verwerpelijk, maar kan me voorstellen dat het een glijdende schaal waarvan je misschien niet direct bewust bent dat je verkeerd bezig bent, maar na een paar iteraties ver over de grens bent.... maar waardes vervalsen in test-rapporten, dat is veel zwart-witter en moet je weten dat je fout zit.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:46:
Die software is natuurlijk ook verwerpelijk, maar kan me voorstellen dat het een glijdende schaal waarvan je misschien niet direct bewust bent dat je verkeerd bezig bent
Nou, een rollenbank test herkennen en meer adblue inspuiten om de NOx uitstoot norm te halen om daarna weer lekker zuinig aan te doen met het spul zodat het de volgende service beurt haalt lijkt me vrij bewust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ah, dat gaat wel heel ver. Dat wist ik niet :-)

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 08:31

PauseBreak

derp!

pacificocean schreef op maandag 9 juli 2018 @ 15:42:
[...]

Misschien wel opgedrongen door de fransozen.
Welnee. Mitsubishi bijvoorbeeld vervalste cq sjoemelde al met de uitstoot van motoren sinds medio jaren 90. Dit soort dingen zijn industriebreed vrij normaal, mede doordat er simpelweg te weinig controle is.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
https://www.autoweek.nl/c...en/heksenjacht-op-diesel/
De moeite om eens een keertje te lezen vind ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Deze hele fraude heeft gewoon de sneeuwbal aan het rollen gebracht naar schoner vervoer en logischerwijs begin je dan met de brandstof die het meeste rotzooi uitstoot. Ik verwacht zelf dat er binnenkort alleen nog maar benzine verkocht gaat worden, daarna alleen nog maar hybrides en daarna alleen nog maar puur electrisch.

• Mylan Piron
Ik denk dat diesel nog wel even zal blijven bestaan, gezien er toch nog een aantal fabrikanten nieuwe motoren lanceert. Voor bedrijfsvoertuigen en zware bouwmachines zullen ze nog langer bestaan.

• Rmanen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-08 09:45
https://www.autoweek.nl/n...oemelde-met-uitstoottest/

Ook Suzuki geeft aan de uitslagen van emissietests te hebben ge'Diederik Stapelt. Wel netjes dat ze het nu zelf naar buiten brengen in plaats van dat het uitlekt.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Metro2002 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:13:
[...]

Deze hele fraude heeft gewoon de sneeuwbal aan het rollen gebracht naar schoner vervoer en logischerwijs begin je dan met de brandstof die het meeste rotzooi uitstoot. Ik verwacht zelf dat er binnenkort alleen nog maar benzine verkocht gaat worden, daarna alleen nog maar hybrides en daarna alleen nog maar puur electrisch.
Dat werd 3 jaar geleden ook gezegd, nu weer, straks weer, en over 5 jaar zit iedereen te hameren hoe slecht electrische auto's zijn vanwege opwekking en opslag. Maar dan nog, stel dat er enkel nog hybrids en electrisch verkocht zou worden, wat los je daarmee precies op? Het aandeel jaarlijks nieuwe auto's is niets vergelijken bij de totaal rijdende bevolking, met huidige snelheid gaat dit 30-40 jaar duren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Metro2002 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 16:13:
Mijn gevoel is dat als fossiele brandstoffen genoeg teruggedrongen zijn de ruimte voor waterstof er ineens wel is. Dat blijft toch altijd nog een betere optie dan elektrisch.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

SinergyX schreef op woensdag 26 september 2018 @ 11:46:
[...]

Dat werd 3 jaar geleden ook gezegd, nu weer, straks weer, en over 5 jaar zit iedereen te hameren hoe slecht electrische auto's zijn vanwege opwekking en opslag. Maar dan nog, stel dat er enkel nog hybrids en electrisch verkocht zou worden, wat los je daarmee precies op? Het aandeel jaarlijks nieuwe auto's is niets vergelijken bij de totaal rijdende bevolking, met huidige snelheid gaat dit 30-40 jaar duren.
Dit keer worden er echter wel spijkers met koppen geslagen.

Diesel wordt of is al deels verboden in diverse steden of zelfs compleet verboden. De nieuwe testcyclus voor het meten van uitstoot zorgt al voor een nóg hogere BPM op auto's obv uitstoot.
Landen als Noorwegen hebben al een totaal verbod op brandstofauto's aangekondigd en zo zijn er nog een rits aan maatregelen die er al zijn of nog gaan komen.

Het kan een heel stuk sneller gaan dan 30-40 jaar voordat het merendeel van de auto's hybride of electrisch is (waterstof of batterij)

• Gonadan

Gonadan

Tja, toch blijft het gewoon vervuilend spul. Men focust elke keer weer op een nieuwe stof waar regels voor gemaakt moeten worden, maar daarna komt weer de volgende. Dat nu CO2 en NOx beter zijn dan voorheen maakt het niet ineens een milieuvriendelijk idee. Het zegt alleen maar dat we een beetje op de goede weg zijn.

Uiteraard zijn er veel meer gebieden waar winst te behalen is, bijvoorbeeld industrie en vliegverkeer. Dat neemt echter niet weg dat het verbeteren van dieselmotoren gewoon een goed idee is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:58
Het hele verhaal in de colum is opgehangen aan die test van de ADAC. Voor mijn gevoel is de ADAC zo'n beetje de meest biased pro-Duiste autoindustrie club die je kunt vinden. Hun betrouwbaarheids onderzoeken lijken ook gigantisch in het voordeel van Duiste autobouwers uit te vallen, en dat geldt ook voor dit onderzoek.

Het is gewoon nogal fishy dat andere onderzoekers en overheidsinstanties op totaal andere conclusies komen dan de ADAC, als semi-lobbyclub.

Daarnaast is de uitkomst van het onderzoek wel héél hard verdraaid om bij de conclusie te komen die de columnist wil.
https://www.autoblog.nl/n...-hartstikke-schoon-115025

De gemiddelde uitstoot van de motoren valt boven de norm! Zo'n beetje de helft van de nieuwe motoren voldoet dus niet aan de eisen. En dan ook nog één specifieke auto (BMW X1 sDrive18d) die om een of andere reden 90% minder uitstoot dan de norm voorschrijft?

Dit onderzoek stinkt naar meer dan alleen dieseldampen :/

[ Voor 27% gewijzigd door Pyramiden op 26-09-2018 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:30
Komt er weer een nieuw hoofdstuk?
https://www.autoweek.nl/a...automakers-op-de-vingers/
https://www.nu.nl/economi...e.html#coral_talk_wrapper

Je zou haast niet verwachten dat VAG erbij betrokken is :+
Boetes tot maximaal 10% van de jaaromzet zijn trouwens niet gering.
"Daimler, Volkswagen en BMW hebben mogelijk concurrentieregels overtreden. Daardoor hebben Europese klanten niet de kans gehad een auto aan te schaffen met de best mogelijke technologie", zegt Margrethe Vestager van de Europese mededingingsautoriteit.

Hiervoor kunnen zware straffen opgelegd worden. EU-boetes kunnen oplopen tot wel 10 procent van de jaarlijkse omzet van een bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:01:
Komt er weer een nieuw hoofdstuk?
https://www.autoweek.nl/a...automakers-op-de-vingers/
https://www.nu.nl/economi...e.html#coral_talk_wrapper

Je zou haast niet verwachten dat VAG erbij betrokken is :+
Boetes tot maximaal 10% van de jaaromzet zijn trouwens niet gering.

[...]
Vergeet:
Daimler, dat de illegale afspraken aan het licht bracht, zegt te verwachten geen boetes te krijgen.
niet natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
Ik ken de casus inhoudelijk niet. Wie weet heeft Daimler er minder mee te maken en willen ze op deze manier VAG en BMW een oor aan naaien. Business is business.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 18:36
Toen ik de titel las dacht ik direct dat VW wel de bron zou zijn.
Je zou tenminste verwachten dat hun na hun vorige dingetje geen geheimen meer zouden houden betreffende dit soort dingen.
Maar blijkbaar dus niet.

Ga er van uit dat Merkel de komende weken overuren gaat draaien bij de EU om de boete zo laag mogelijk te krijgen?
Ze wel al bij de fabrikanten geweest zijn om te kijken wat voor baan garanties deze bieden in ruil voor hulp.

En Daimler kan ook gewoon een boete krijgen. Wel vaker dat ze bij dit soort dingen de bron ook een boete geven maar dan een stuk lager.

Kan de EU dit geld gebruiken om nieuwe accu tech te ontwikkelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 00:41
TheBrut3 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:02:
Ik ken de casus inhoudelijk niet. Wie weet heeft Daimler er minder mee te maken en willen ze op deze manier VAG en BMW een oor aan naaien. Business is business.
Denk eerder dat alle betrokkenen van te voren berekend hebben dat Daimler de grootste boete zou krijgen. Die trekt aan de bel en krijgt dus geen boete waardoor er voor het geheel de minste schade ontstaat.

Vervolgens betaalt Daimler de rest na afloop een riante 'vergoeding'.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hm. Die gebruiken toch Fiat diesels?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
Maasluip schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 14:32:
Hm. Die gebruiken toch Fiat diesels?
De laatste modellen wel.
De modellen daarvoor volgens mij Renault (Suzuki) en Mercedes (Jeep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wel leuk dat de RDW de Europese typegoedkeuring voor deze auto's heeft gedaan, als de typegoedkeuring wordt ingetrokken voor ongepatchte auto's dan heeft dat grote gevolgen (in het bijzonder in Italië, stel ik me zo voor).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Diesels zijn gewoon smerig. NOx kun je misschien voorkomen/verminderen met AdBlue, hoewel dat weer niet gebruiksvriendelijk is, maar je houdt altijd roet en fijnstof. Kijk rond op de snelweg, zelfs de modernste diesels kun je altijd herkennen aan de dikke zwarte walm als de bestuurder flink op het gas gaat en je kunt het ruiken als je erachter rijdt. Het proces van een dieselmotor is inherent vies.

Het enige voordeel van diesel is dat de CO2-uitstoot en het verbruik lager zijn, maar het hangt helemaal van het rijgedrag van de bestuurder af hoeveel het milieu beter af is met een diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 18:46

ThunderNet

Flits!

PhilipsFan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:57:
Diesels zijn gewoon smerig. NOx kun je misschien voorkomen/verminderen met AdBlue, hoewel dat weer niet gebruiksvriendelijk is, maar je houdt altijd roet en fijnstof. Kijk rond op de snelweg, zelfs de modernste diesels kun je altijd herkennen aan de dikke zwarte walm als de bestuurder flink op het gas gaat en je kunt het ruiken als je erachter rijdt. Het proces van een dieselmotor is inherent vies.

Het enige voordeel van diesel is dat de CO2-uitstoot en het verbruik lager zijn, maar het hangt helemaal van het rijgedrag van de bestuurder af hoeveel het milieu beter af is met een diesel.
Dat je het ziet maakt het niet smeriger dan iets wat je niet ziet. Daarnaast is de grote roetwolk vaak gevolg van langdurige opbouw die eruit gaat nadat er kortstondig meer druk uit het uitlaatsysteem komt.
Daarnaast is het proces van een dieselmotor niet inherent vies, anders zouden fabrikanten niet pogen (en voor elkaar krijgen) hetzelfde voor elkaar te krijgen met nieuwe generaties benzinemotoren.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
PhilipsFan schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:57:
zelfs de modernste diesels kun je altijd herkennen aan de dikke zwarte walm als de bestuurder flink op het gas gaat en je kunt het ruiken als je erachter rijdt.
Dat is alleen bij de diesels waarbij het roetfilter eruit is gehaald.

Durf te wedden dat je niet kunt raden welke branstof mijn auto gebruikt als je achter me zou rijden.
Nu heb ik niet een diesel van jeep of Suzuki, maar zou daar niet blij van worden.
De meeste zullen aangeschaft zijn vanwege de lage bijtelling, maar ik als particulier koop een auto ook vanwege motorvermogen en rijgedrag. En dat schijnt er niet beter op te worden.
Ook lees je dat 57% motor problemen/defecten heeft na de vag update.

Mijn auto zou dezelfde dag nog bij een goede tuner (liefst op kosten van de garage) op de rollenbank staan...

Nu ik toch daarover begonnen ben.
Mijne is gechipt, dat raak je natuurlijk kwijt na de verplichte update, vergoeden ze her-chippen dan ook?
Je ondervindt anders toch schade.

[ Voor 59% gewijzigd door FRANQ op 23-01-2020 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
@FrankBlom Met chippen voldoet je auto vermoedelijk ook al niet meer aan de typegoedkeuring (betreffende uitstoot). Net als roetfilter of EGR verwijderen.

Dus eigenlijk moet jouw auto ook van de weg af >:)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

FrankBlom schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:05:
[...]

Nu ik toch daarover begonnen ben.
Mijne is gechipt, dat raak je natuurlijk kwijt na de verplichte update, vergoeden ze her-chippen dan ook?
Je ondervindt anders toch schade.
Nee, natuurlijk niet. Dat je zelf veranderingen aan je auto hebt laten uitvoeren is niet het probleem van de dealer en die zal dat dan ook niet vergoeden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:05
Denk het ook niet, gelukkig hebben die chippers daar vaak wel een service voor tegen sterk gereduceerd tarief. Maar het is niet hun fout.

Zelf zou ik in eerste instantie proberen bij de dealer de update wel in het systeem te laten verwerken maar niet in de auto.

Ik weet dat is ook fout, maar ik wil veen update waardoor mijn auto slechter presteert meer brandstof verbruikt dan af fabriek en mogelijk eerder stuk gaat.

Zoals eerder gezegd heb ik mijn auto gechipt en mijn egr en roetfilter zitten er nog gewoon op en functioneren ook zoals het hoort.
Het chippen had ik binnen een jaar terugverdiend aan bespaarde brandstofkosten.
Ben meer dan een liter per 100km zuiniger haan rijden met meer vermogen en een veel vlotter rijgedrag.

Moest bij inhalen op de snelweg eerst terugschakelen van 6 naar 4 en nu hoeft het helemaal niet, blaas hem overal zo langs in zijn 6.

Ga dat rijgenot voor geen goud inleveren.

Persoonlijk zou ik wel over willen naar een benzine of benzine/hybride vanwege dichter bij huis werken.
Maar door alle diesel zwartmakerij is mijn auto gewoon 3-4k minder waard, wat ik er niet even bij druk op mijn hp printertje.

Als ze echt willen dat Nederland schoner word qua auto's moeten ze ook eens een goede subsidie regeling voor particulieren invoeren.
Nu profiteren vooral de (rijkere) leaserijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 19:34

TwOkkie

Tweakin' Okkie

ThunderNet schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:02:
Dat je het ziet maakt het niet smeriger dan iets wat je niet ziet.
Maar ook niet schoner.

* TwOkkie zou eigenlijk wel eens willen zien wat ie niet ziet. Is er geen manier om uitlaatgassen wat beter zichtbaar te maken?
Daarnaast is de grote roetwolk vaak gevolg van langdurige opbouw die eruit gaat nadat er kortstondig meer druk uit het uitlaatsysteem komt.
Oh, dan kan het geen kwaad. Gelukkig maar.
Daarnaast is het proces van een dieselmotor niet inherent vies, anders zouden fabrikanten niet pogen (en voor elkaar krijgen) hetzelfde voor elkaar te krijgen met nieuwe generaties benzinemotoren.
Dit is wel de vreemdste redenering die ik tot nu toe gelezen heb. Jij lijkt nu te beweren dat het proces helemaal schoon gemaakt kan worden omdat fabrikanten proberen steeds iets van de cijfers af te schaven. Als je maar lang genoeg schaaft, blijft er niks over. Zoiets?

Zou het niet zo kunnen zijn dat het nu eenmaal niet heel veel schoner kan worden dan wat er nu bereikt is?

En dat fabrikanten blijven proberen te verbeteren lijkt me nogal wiedes. Het zijn dieselmotorfabrieken. Ik verwacht niet dat ze zeggen, "hey, we kunnen niet veel schoner, laten we maar dropjes gaan maken".

[ Voor 5% gewijzigd door TwOkkie op 24-01-2020 18:25 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste