Chevy454 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:59:
[...]
Yippie, N=1. Doe eens 10 jaar lang koudstart rijden

Ik heb ook benzine motoren bij -32C gestart of diesels bij -28C, dat betekent niet dat elke motor daar geschikt voor is. Normaal gezien moet je bij een auto niet elke 10 jaar de motor te wisselen. Bij een elektrische auto kan je daar nog van motor wissel spreken of is dat eerder tank wissel?
Maar de wereld is meer als alleen Nederland, misschien moet je buiten dat kader denken.
Want als wij een motor ontwikkelen dan is dat van -30 tot + 50C, Van de Noordpool tot in Zuid Afrika.
Dat gezegd hebbende: wat doe je met een Tesla in Zuid Afrika? Je kan daar heel lang niemand zien
Ik vermoed dat je zelfs niet naar Namibia kan rijden omdat je daar niet kan laden.
[...]
Tijd zal het leren, ik vind EV heel boeiend maar vooral iets voor mensen die los van de wereld zijn of beter willen voelen als de rest. Mag gerust hoor zolang iedereen maar zijn eigen mening kan houden.
Ik zou mijn geld eerder inzetten op CNG in plaats van EV op de korte termijn.
N=heel veel, want die Tesla's en andere EV's worden superveel verkocht in Noorwegen. Daar is helemaal ideaal gezien de schone bron van hun stroom. En ze rijden daar met weinig problemen. Voor een EV motor is het totaal niet boeiend dat het zo koud is. Voor het accupakket natuurlijk wel, maar het is niet echt een probleem.
Als ze niet zouden deugen dan liep de verkoop niet zo goed in Noorwegen. En ook Leafs en dergelijke gaan daar hartstikke goed.
En nee je kunt er niet mee naar Namibie rijden. Wat een dom gezwets dat die EV maar alles moet kunnen. Er zijn ook zat nieuwe brandstof auto's waarmee je niet naar Namibie kunt rijden, zo ook gehoord van reizigers met nieuwe Merdeces trucks die in de problemen kwamen met slechte diesel.
Zelf ben ik met een oude Landcruiser door Azie gereden, een grote roadtrip met 50.000km. Van slechte diesel tot rijden op 5600 meter hoogte. Het maakte allemaal niet uit. Ik zou dat nooit doen met een nieuwe auto.
En lekker belangrijk dat die EV dat niet kan. Ik heb een camper voor dat soort dingen. Kijk eens naar je dagelijkse ritjes. Gemiddelde Nederlander rijdt circa 36km per rit. Nederland is een perfect land voor elektrisch rijden. Ik zou ook al mijn ritten er mee kunnen doen.
En in West Europa op vakantie zal ik met mijn camper doen, maar een Model S zou vermoedelijk sneller zijn incl laden
CNG is leuke tussenstap, maar ligt hier gevoelig ivm Groningen denk ik. In ieder geval veel schoner qua NOx uitstoot.
[...]
[...]
Vervelend dat de waarheid niet past. Iedereen roept moord en brand maar ze vergeten de implicaties.
Tesla zal onze ziel niet redden van de oh zo duivelse diesel. De economische gevolgen zijn daarvoor veels te groot dat er heel veel sociale onrust zal ontstaan. Geloof me maar dat vele mensen een verhoogde NOX accepteren als het alternatief de komende 10 jaar in een zwart gat te vallen is -> Zie Griekenland waarbij ze in Athene een smog probleem hebben doordat mensen hout zijn gaan verbanden doordat ze geen verwarming konden betalen.
Het zal nog minimaal 10 jaar duren eer wat gebeurd. Eerst een groter aanbod van EV die een betaalbaar alternatief vormen (nog 4 jaar), daarna nog eens 4 jaar leasing contracten.
Wat een onzin, jij weet waarschijnlijk als geen ander dat een benzine auto, en zeker een hybrid, veel minder NOx uitstoot (de norm ligt al lager) en deze norm niet zo rijkelijk wordt overschreden als bij de diesels.
Er zijn helemaal geen EV's hiervoor nodig.
Het is heel simpel, de NOx normen gaan langzaam naar beneden. Ze gaan niet direct naar 0, want de EV's zijn nog niet betaalbaar genoeg en volwassen genoeg.
Maar de norm gaat wel naar beneden. En er zijn dus voldoende alternatieven. Gewoon nu al te koop, en niet eens een meerprijs. ipv een diesel kun je dus een benzine, maar het liefst een benzine hybrid kopen. Of een lpg/cng auto.
Het ontgaat me dus totaal welk zwart gat je het over hebt. Volgens mij ben je wel een zwartkijker
Dat diesel het niet gaat halen en dat dat zielig is voor merken die diesels in de verkoop hebben, is geen goed argument. Want dat is het, het is gewoon de autolobby omdat het de autofabrikanten minder winst op gaat leveren. Terwijl ze gewoon op het verkeerde paard hebben gewed. (en daarnaast hebben ze ook allemaal gewoon benzine's, hybrides en vaak zelfs nog een lpg of cng auto in de aanbieding)
In Amerika is het beleid al veel strenger. En daar hebben ze in de meeste delen niet eens zo'n last van NOx als wij in de randstad (en delen van Duitsland etc). Dat land en wagenpark functioneert ook gewoon.