Autofabrikanten frauderen met uitlaatgas-emissies

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

leuk_he schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:41:
[...]

Och, dat zegt iemand die als avatar een clown heeft. :+ En degene met motor kennis hebben weliicht hun profiel hier leeg gemaakt omdat het blijkbaar ook politiek gevoelig lig.
Ik zei toch ook duidelijk "we" niets menselijks is mij vreemd. :P

Net als die mensen die beweren iets van auto's te weten en dan een nickname hebben met het merk van een of ander obsolete amerikaans dinosaurusmerk die amper 100 pk uit een 7.4 ltr blok weten te persen. Tja dan ben je toch ook niet meer geloofwaardig. (wheheheheheh :) ) ik denk een nickchange naar Tesla380V wel een goede is.

Okay enough already, mijn nederige excuses voor deze post. Gaat nergens over. :P

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:36

mb1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 08:16
!null schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 11:48:
We kunnen steeds roepen dat anderen het ook doen, maar moet wel bewezen worden. Er zijn in ieder geval een paar merken die er niet op betrapt zijn bij tests (BMW) en anderen die het zelf verklaren, niet te sjoemelen.

Ik denk zelf dat er wel veel merken een overschrijding laten zien, maar de hoge overschrijding die VW doet omdat ze bewust de boel te flessen in test modus, mwah, dat zie ik anderen nog niet zo snel doen.

Maar er zullen vast iets interessant uitkomen, uit het onderzoek van de andere merken.
Het kan toch haast niet anders ? Wat is nou het verschil tussen de ene diesel motor en de ander ? Het enige wat ik heb kunnen vinden is het adblue verhaal wat ze erbij inspuiten voor cleaner emissions.

Maar verder dan dat kom ik niet. Het lijkt mij dat we ons moeten afvragen, wat nu de technische verschillen zijn tussen de dieselmotoren van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:43
fuqua schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:45:
[...]

Het kan toch haast niet anders ? Wat is nou het verschil tussen de ene diesel motor en de ander ? Het enige wat ik heb kunnen vinden is het adblue verhaal wat ze erbij inspuiten voor cleaner emissions.

Maar verder dan dat kom ik niet. Het lijkt mij dat we ons moeten afvragen, wat nu de technische verschillen zijn tussen de dieselmotoren van andere merken.
Kwaliteit brandstof, luchtdruk enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Nou, er zitten nogal verschillen in. De ene diesel motor is de andere niet.
Ook bij VW zelf gebruiken ze op 1 systeem Adblue, en op het andere niet.

Zie bijvoorbeeld dit artikel (al is dan nog niet alles in 1 keer duidelijk)
http://www.autoweek.nl/ni...foxide-wat-doe-je-ertegen
Niet positief voor VW...

Ik zie de politieinval al voor me, allemaal Transporter sjoemeldiesels waarschijnlijk :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
!null schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:27:

Niet positief voor VW...

Ik zie de politieinval al voor me, allemaal Transporter sjoemeldiesels waarschijnlijk :+
hehe dat dacht ik dus ook. ik zat al op die foto te wachten.... Maar helaas niet te vinden :P

[ Voor 36% gewijzigd door thefox154 op 08-10-2015 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
fuqua schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 15:45:
Swirl, spray angle, injectorpenetratiediepte (scrabble), injectorlocatie, zuigervorm, klepvorm, kleppenlift, klepopening, inlaatlengte, uitlaatcollector vorm, ogenblikkelijke enthalpie, raildruk, drukgolfcompensatie, egr flow, egr koelerefficientie, inlaattemperatuur...

Ik kan nog wel eventjes doorgaan :+
Mutybay schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:25:
Kwaliteit brandstof, luchtdruk enz?
Que :?
Heel erg sensationeel maar dit is al de tweede keer.

[ Voor 42% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2015 17:16 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dit zal al eens langs zijn gekomen, maar als ze nu de software gaan aanpassen, wijzigt daardoor dan niet de uitstoot of juist het vermogen? De testen waren dus 'mooier' gemaakt door 'cheatsoftware', maar door dit nu recht te zetten, zou je toch (althans, logisch gezien) met of lagere vermogen komen of met meer uitstoot?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
Chevy454 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:09:
[...]

Swirl, spray angle, injectorpenetratiediepte (scrabble), injectorlocatie, zuigervorm, klepvorm, kleppenlift, klepopening, inlaatlengte, uitlaatcollector vorm, ogenblikkelijke enthalpie, raildruk, drukgolfcompensatie, egr flow, egr koelerefficientie, inlaattemperatuur...

Ik kan nog wel eventjes doorgaan :+
dat zijn onderdelen van een dieselmotor, lijkt me toch dat je die onderdelen in alle dieselmotoren tegen komt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-09 13:48

ThunderNet

Flits!

fuqua schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:57:
[...]

dat zijn onderdelen van een dieselmotor, lijkt me toch dat je die onderdelen in alle dieselmotoren tegen komt ?
Maar een verschillend ontwerp van die onderdelen heeft geen invloed denk je?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Daarom dat het juist niet zo eenvoudig is als het lijkt.
SinergyX schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:30:
Dit zal al eens langs zijn gekomen,
Dat klopt, je kan het draadje erop nalezen.

[ Voor 26% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2015 17:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Een Golf heeft net zoals een Ferrari ook deuren, een motorkap, velgen etc. Dus zou jij je Ferrari met mij willen ruilen voor een Golf?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuqua
fsfikke schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 18:20:
[...]

Een Golf heeft net zoals een Ferrari ook deuren, een motorkap, velgen etc. Dus zou jij je Ferrari met mij willen ruilen voor een Golf?
dat is natuurlijk iets te kort door de bocht, maar ik probeer te begrijpen hoe deze onderdelen dus danig per dieselmotor verschillen om zo in te zien waarom VW motoren "klote" zijn en anderen "A-OK"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 20-09 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het kan er ook mee te maken hebben dat VW een heel hoge compressie gebruikt om toch nog een acceptabel vermogen uit een eco-blokje te halen en dat daardoor de NOx-uitstoot relatief hoog is? Zelfs het vermogen van het zelfde blok kan flink verschillen. Zo heb ik een V40 1.9D gehad met 115pk. Die zelfde motor werd ook door Renault gebruikt maar die persten er maar 95pk uit in de Mégane...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:27
Vanwege aankomende bezuinigingen is volgens diverse media in Duitsland de kans groot dat er geen nieuwe Bugatti komt.
Dit omdat dit nieuwe model net als de Veyron met verlies verkocht zal worden.

Kan me voorstellen dat ze ook nog een tijdje gaan wachten met de Formule 1.

[ Voor 16% gewijzigd door Deadsy op 08-10-2015 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Deadsy schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:00:
Vanwege aankomende bezuinigingen is volgens diverse media in Duitsland de kans groot dat er geen nieuwe Bugatti komt.

Dat ding was al in ontwikkeling toen ik daar nog werkte, een ontzettend groot deel van de kosten zijn dus allang gemaakt, er zijn zelfs al een aantal van verkocht. Die Chiron komt er wel, dingen zoals het F1-avontuur zijn veel makkelijker te stoppen.

Zoals zo vaak de afgelopen weken roept de media maar wat, en anderen roepen het na.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 08-10-2015 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Mx. Alba schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 21:20:
Het kan er ook mee te maken hebben dat VW een heel hoge compressie gebruikt om toch nog een acceptabel vermogen uit een eco-blokje te halen en dat daardoor de NOx-uitstoot relatief hoog is? Zelfs het vermogen van het zelfde blok kan flink verschillen. Zo heb ik een V40 1.9D gehad met 115pk. Die zelfde motor werd ook door Renault gebruikt maar die persten er maar 95pk uit in de Mégane...
Een 2 liter vind ik nou niet direct onder de noemer "eco-blokje" vallen. Tuurlijk het is geen big-block V8, maar 2 liter is al jaren en jaren de redelijke norm in europa, sterker nog, 2 liter is vaak aan de grote kant.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Deadsy schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:00:

Dat hele Bugatti businessplan is natuurlijk ook van een onvoorstelbare zotheid. Dat je op een bepaald model niet zoveel verdient of zelfs licht verlies maakt om je als merk te profileren is nog tot daaraan toe. Maar de Veyron is Bugatti's enige model, er is dus geen enkele spin-off.

Bugatti is natuurlijk wel onderdeel van VAG, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die een extra sportieve Skoda, VW of Audi koopt omdat Bugatti toevallig in dezelfde holding zit. Er zit geen enkel raakvlak tussen Bugatti en de rest van de VAG stal.

Het is en was altijd een prestige project. En persoonlijk vind ik het ook geen mooie auto. Er zit geen enkel uniek idee achter of ook maar iets wat de auto speciaal maakt. Vind het op brute wijze forceren van de wetten der natuur om de 400km/u te halen niet getuigen van veel liefde voor het ambt van auto ontwerp. Ben er derhalve ook niet rouwig om dat deze creatie van de markt verdwijnt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Het komen bij de 400km/u en in de latere iteraties, daar ruim boven te gaan, is al een wonderlijke prestatie op zich. En als je dat kunt doen in de luxe die de Veyron je daar voor biedt... Bizar.

:) Daarnaast komt de Chiron eraan, dus van enige model kun je ook niet spreken.. Of moeten ze van jou persé een compleet gamma draaien?

[ Voor 63% gewijzigd door ThunderNet op 08-10-2015 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
http://news.slashdot.org/...2Fslashdot+%28Slashdot%29

Zou die nou echt gedacht hebben dat iemand dat gaat slikken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Ben blij dat de Amerikanen hier eens goed induiken, want hier in Europa zou daar niet veel van terecht komen.

Kan me wel zo ongeveer voorstellen hoe dat gaat. Die Board staat onder enorme druk omdat VW perse de grootste moet worden. Vervolgens worden die ingenieurs aangenomen/niet ontslagen die toezeggen dat ze een bepaalde mix van vermogens/uitstootwaarden/verbruik kunnen halen. De board weet precies hoever ze door kunnen vragen en welke vragen ze niet moeten stellen, maar de boodschap is duidelijk: regel dit of ga op zoek naar een andere baan. En als vervolgens het bedrog uitkomt kunnen de 'leidinggevenden' hun handen in onschuld wassen en is het de schuld van een ander.

Heel simpel: deze praktijken zijn blijkbaar al vele jaren bezig. Als je als boardmember zegt dat je dat al die jaren niet hebt geweten ben je hetzij een leugenaar, hetzij ongeschikt voor je baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
alexbl69 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:09:
[...]

Dat hele Bugatti businessplan is natuurlijk ook van een onvoorstelbare zotheid. Dat je op een bepaald model niet zoveel verdient of zelfs licht verlies maakt om je als merk te profileren is nog tot daaraan toe. Maar de Veyron is Bugatti's enige model, er is dus geen enkele spin-off.

Bugatti is natuurlijk wel onderdeel van VAG, maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die een extra sportieve Skoda, VW of Audi koopt omdat Bugatti toevallig in dezelfde holding zit. Er zit geen enkel raakvlak tussen Bugatti en de rest van de VAG stal.

Het is en was altijd een prestige project. En persoonlijk vind ik het ook geen mooie auto. Er zit geen enkel uniek idee achter of ook maar iets wat de auto speciaal maakt. Vind het op brute wijze forceren van de wetten der natuur om de 400km/u te halen niet getuigen van veel liefde voor het ambt van auto ontwerp. Ben er derhalve ook niet rouwig om dat deze creatie van de markt verdwijnt.
Aye, als er nu een hele product lineup was onder de naam Bugatti (en dan heb ik het niet over jassen ofzo) dan kan ik het nog begrijpen. Maar per Veyron zouden ze iets van 3mln hebben verloren.

Op een andere site zei iemand dat het dom was aangezien het een uithangbord is. Maar zoal je al zegt, niemand gaat een Golf kopen omdat de Veyron zo snel is.

@fsfikke
Yup, ze hebben er al flink wat geld ingepompt. De uiteindelijk vraag is zal het produceren en verkopen van de Chiron dit verlies verlagen of verhogen.

@ThunderNet
Ja de Chiron komt erbij maar de Veyron gaat eruit. Dus het blijft bij 1 model wat in productie is.

[ Voor 3% gewijzigd door Deadsy op 08-10-2015 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

alexbl69 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:20:
[...]

Ben blij dat de Amerikanen hier eens goed induiken, want hier in Europa zou daar niet veel van terecht komen.

Kan me wel zo ongeveer voorstellen hoe dat gaat. Die Board staat onder enorme druk omdat VW perse de grootste moet worden. Vervolgens worden die ingenieurs aangenomen/niet ontslagen die toezeggen dat ze een bepaalde mix van vermogens/uitstootwaarden/verbruik kunnen halen. De board weet precies hoever ze door kunnen vragen en welke vragen ze niet moeten stellen, maar de boodschap is duidelijk: regel dit of ga op zoek naar een andere baan. En als vervolgens het bedrog uitkomt kunnen de 'leidinggevenden' hun handen in onschuld wassen en is het de schuld van een ander.
Ja zo gaat het precies! Het hoge management doet een paar oogkleppen op, zegt tegen het voetvolk "Maakt niet uit wat je doet, zolang we maar auto's verkopen" en als er dan iets mis gaat wordt het voetvolk ontslagen en lachen de managers zich een ongeluk want zij kunnen alles ontkennen en vrolijk verder gaan.
Toch wel gek dat nu de CEO + een paar van de hoogste pieten van VW op straat staan 8)7

offtopic:
Je vraagt je soms af waar mensen hun waanideeën vandaan halen...

[ Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 08-10-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Deadsy schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:23:

@fsfikke
Yup, ze hebben er al flink wat geld ingepompt. De uiteindelijk vraag is zal het produceren en verkopen van de Chiron dit verlies verlagen of verhogen.

@ThunderNet
Ja de Chiron komt erbij maar de Veyron gaat eruit. Dus het blijft bij 1 model wat in productie is.
Blijkbaar staan ze er toch achter om zo'n project uit te voeren. Dus laat ze lekker, het is een private onderneming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
[...]
Heel simpel: deze praktijken zijn blijkbaar al vele jaren bezig. Als je als boardmember zegt dat je dat al die jaren niet hebt geweten ben je hetzij een leugenaar, hetzij ongeschikt voor je baan.
Dat laatste vooral ... tenminste in iedergeval voor het bedrag wat ze op hun rekening bijgeschreven krijgen.

Maar goed ben wel cynisch genoeg om te denken dat het geen toeval is dat er in de US of A met enige regelmaat hoge boetes aan buitenlandse bedrijven wordt opgelegd voor het overtreden van regels.
Zorgt uiteraard voor een mooie cashflow .. en probeer er maar eens wat van te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel handig om eerst twee weken te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

ThunderNet schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:08:
[...]

Een 2 liter vind ik nou niet direct onder de noemer "eco-blokje" vallen. Tuurlijk het is geen big-block V8, maar 2 liter is al jaren en jaren de redelijke norm in europa, sterker nog, 2 liter is vaak aan de grote kant.
Die 1.9D van rond 2000 was inderdaad geen eco-blokje maar ik bedoelde dat om te zeggen dat een zelfde fysieke motor met andere accessoires en motormanagement heel andere eigenschappen kan hebben. Recenter voorbeeld: de recente D2, D3 en D4 van Volvo zijn allemaal de zelfde 2 liter turbodiesel blokken. Maar de D2 heeft eco tuning terwijl de D4 performance tuning heeft. Uiteraard zijn bepaalde randzaken ook anders (koppeling, versnellingsbak, etc.) maar het 2-liter-blok is het zelfde.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:28:
Ja zo gaat het precies! Het hoge management doet een paar oogkleppen op, zegt tegen het voetvolk "Maakt niet uit wat je doet, zolang we maar auto's verkopen" en als er dan iets mis gaat wordt het voetvolk ontslagen en lachen de managers zich een ongeluk want zij kunnen alles ontkennen en vrolijk verder gaan.
Toch wel gek dat nu de CEO + een paar van de hoogste pieten van VW op straat staan 8)7

offtopic:
Je vraagt je soms af waar mensen hun waanideeën vandaan halen...
Met zoveel afdelingen is het normaal dat zaken gefilterd worden. Tot op welke hoogte is de directeur van een ziekenhuis op de hoogte van een operatie? Hij rekent daarvoor op zijn medewerkers. Zelfde bij VW.

En inderdaad, veel fantasie hier.
fsfikke schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:06:
Dat ding was al in ontwikkeling toen ik daar nog werkte
Wie ist den Arbeitskultur im Munchen? Die Leute sprechen einander an mit Sie (statt du wie im Norden?).
Heel simpel, je hebt geen idee hoe groot de afdelingen zijn bij Volkswagen.
Ik zal je een tip geven, er loopt een snelweg (de A39) naar Volkswagen.
Dat is het einde van de snelweg, een gigantische parkeerplaats.

Met zoveel mensen en afdelingen kunnen de boardmembers dat niet allemaal weten en dat hoeven ze ook niet. Ze hebben daarvoor medewerkers.

Als ik kijk naar mijn werk, tot 3 niveau's hoog weten ze iets, bij niveau 4 nog maar de helft, niveau 5?
Die heeft geen flauw idee wat wij doen. En dan zijn er nog afdelingen eer er de board is.
Het kan er ook mee te maken hebben dat VW een heel hoge compressie gebruikt om toch nog een acceptabel vermogen uit een eco-blokje te halen en dat daardoor de NOx-uitstoot relatief hoog is?
Ze hebben eerder een lage compressie.

[ Voor 47% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2015 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
ThunderNet schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:36:
[...]

Blijkbaar staan ze er toch achter om zo'n project uit te voeren. Dus laat ze lekker, het is een private onderneming...
De Veyron is begonnen als prestige project van de toenmalige baas, deze baas had zeer veel macht binnen het bedrijf maar deze is weg.
Er zijn binnen VAG altijd mensen geweest die niet volledig achter het project stonden.

En alle bezuinigingen die ze nu gaan doorvoeren worden ook gedaan om de aandeelhouders en vakbonden tevreden te houden.
Want waarop precies bezuinigd gaat worden is nog niet duidelijk. Diverse mensen in de top willen vooral bezuinigen op de loonkosten, iets wat de vakbond niet ziet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Deadsy schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:10:
En alle bezuinigingen die ze nu gaan doorvoeren worden ook gedaan om de aandeelhouders en vakbonden tevreden te houden.
Want waarop precies bezuinigd gaat worden is nog niet duidelijk. Diverse mensen in de top willen vooral bezuinigen op de loonkosten, iets wat de vakbond niet ziet zitten.
In WOB hebben ze ongeveer 3 mensen nodig waar ze in IN 2 mensen nodig hebben.
Dus de vakbonden in WOB gaan absoluut nog een probleem geven.

Maar VW gaat toch met minder mensen moeten werken willen ze hun rendabiliteit verhogen op de lange duur.
Dat is altijd hun pijnpunt geweest, ze hebben teveel mensen aan de slag aan de projecten vergeleken met de andere merken in de holding.

De contracten met de ingenieurfirm's zullen vast ook wel herbekeken worden denk ik.

[ Voor 30% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2015 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Chevy454 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:21:
[...]

De contracten met de ingenieurfirm's zullen vast ook wel herbekeken worden denk ik.
Dat is precies waarom de OEM's zo graag met Zulieferers en Zeitarbeiters werken: flexibiliteit, zodra het slecht gaat worden contracten gewoon niet verlengd en ze kunnen nog steeds zeggen dat ze de crisis zonder ontslagen bedwongen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ja dat klopt maar de mensen bij de ingenieurfirma's zullen misschien lang op de bank moeten zitten.
Zeker nu daar de andere "Zulieferer" eerder vorig jaar hun kantoor al heeft gesloten.

De mensen in Gifhorn zullen gelukkig zijn...

[ Voor 130% gewijzigd door Chevy454 op 08-10-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Chevy454 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:46:
[...]

De mensen in Gifhorn zullen gelukkig zijn...
Dat is helaas het risico van werken voor een Zulieferer. Op zich hebben ze natuurlijk altijd nog een contract bij hun firma, de vraag is dan alleen waar het volgende project zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
Chevy454 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 23:21:
[...]

In WOB hebben ze ongeveer 3 mensen nodig waar ze in IN 2 mensen nodig hebben.
Dus de vakbonden in WOB gaan absoluut nog een probleem geven.

Maar VW gaat toch met minder mensen moeten werken willen ze hun rendabiliteit verhogen op de lange duur.
Dat is altijd hun pijnpunt geweest, ze hebben teveel mensen aan de slag aan de projecten vergeleken met de andere merken in de holding.

De vakbonden willen dat ze vooral in het ontwikkelingsbudget gingen snijden.
Keek er zelf wel een beetje van op dat Volkswagen met afstand het grootste R&D budget heeft. Dit omdat ik vind dat er te weinig uit voort komt wat ook op straat terecht komt.

Denk dat ze ook wel eens zullen gaan kijken naar de zogenaamde prive projecten van sommige bazen (met prive projecten bedoel ik projecten die door 1 of 2 mensen binnen het bedrijf erdoorheen geduwd worden terwijl het project verlies draait of flink geld kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Als je op R&D bespaart, dan zaag je natuurlijk wel de poten uit onder de toekomst van het bedrijf. Dan wordt Volkswagen een zoveelste Dacia. Die ontwikkelen ook niets, maar recyclen oude Renault-technologie. (En daarom zijn Dacia's ook zo goedkoop. Je koopt eigenlijk een nieuwe tien jaar oude auto. ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 09-10-2015 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volkswagen gebruikt juist een lage compressie in hun dieselmotoren. Maar ook weer niet lager dan veel concurrenten.
Waar een (atmosferische) diesel vroeger makkelijk een compressieverhouding van 21:1 of nog hoger had, zitten ze nu veel lager. VAG zit rond 16,0:1.
Maar ook Ford en Honda en Volvo zitten op 16,0:1. Fiat zit op 16,8:1. Of het wat te maken heeft met de NOx uitstoot durf ik niet te zeggen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Volgens die NOx-explainer die gisteren gepost was wordt krijg je bij een hogere temperatuur meer NOx, en zorgt een hogere compressie voor een hogere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Chevy454 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:57:
[...]

Met zoveel afdelingen is het normaal dat zaken gefilterd worden. Tot op welke hoogte is de directeur van een ziekenhuis op de hoogte van een operatie? Hij rekent daarvoor op zijn medewerkers. Zelfde bij VW.

[...]

Heel simpel, je hebt geen idee hoe groot de afdelingen zijn bij Volkswagen.
Ik zal je een tip geven, er loopt een snelweg (de A39) naar Volkswagen.
Dat is het einde van de snelweg, een gigantische parkeerplaats.

Met zoveel mensen en afdelingen kunnen de boardmembers dat niet allemaal weten en dat hoeven ze ook niet. Ze hebben daarvoor medewerkers.

Als ik kijk naar mijn werk, tot 3 niveau's hoog weten ze iets, bij niveau 4 nog maar de helft, niveau 5?
Die heeft geen flauw idee wat wij doen. En dan zijn er nog afdelingen eer er de board is.
Dat klopt allemaal ongetwijfeld, maar ontslaat de Boardmembers natuurlijk niet van hun verantwoordelijkheid. Ik begrijp ook wel dat dit in de praktijk als verdediging wordt gebruikt, maar het kan toch niet zo zijn dat de consequenties enkel voor niveau 3 en 4 zijn, terwijl niveau 5 - met de dikste cheques - wegkomt met de verdediging dat ze geen flauw benul hebben wat niveau 3 en 4 uitspoken?

Slightly off-topic: Dit is een duidelijk bewijs dat er een zekere bovengrens is aan hoe groot een onderneming kan zijn. Persoonlijk vind ik dat er in deze wereld van mega-overnames en het ontstaan van steeds meer oligopolie's een veel striktere wettelijke bovengrens moet komen aan zowel bedrijfsgroottes als marktaandeel.
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:45:
[...]
Wel handig om eerst twee weken te wachten.
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik hoorde van die invallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Even vergeten dat Winterkorn al afgestapt is mede hierdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Mx. Alba schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:56:
[...]

Die 1.9D van rond 2000 was inderdaad geen eco-blokje maar ik bedoelde dat om te zeggen dat een zelfde fysieke motor met andere accessoires en motormanagement heel andere eigenschappen kan hebben. Recenter voorbeeld: de recente D2, D3 en D4 van Volvo zijn allemaal de zelfde 2 liter turbodiesel blokken. Maar de D2 heeft eco tuning terwijl de D4 performance tuning heeft. Uiteraard zijn bepaalde randzaken ook anders (koppeling, versnellingsbak, etc.) maar het 2-liter-blok is het zelfde.
Dat is toch niks nieuw? De 2,5l vijfcilinder (zonder -y, jawel!) van volvo gaat van 140PS (zonder turbo, bv in een oude Volvo V70) tot 350PS (met fameuze turbo in de Focus RS500). Het blok waarmee je begint zegt bijna niks over het uiteindelijk resultaat dat je ermee kan behalen; je kan er elke kant mee uit.

EDIT: -------------------

In ander nieuws; de conclusie van de hoorzitting in Murica:
- niemand gelooft Horn die beweert dat het gesjoemel niet geweten was in de hogere kringen
- het fixen van de wagens in Murica alleen zou minstens 1 à 2 jaar duren. Niet nodig te zeggen dat Murica 'was not amused'.
- het fixen van een groot deel van de wagens zal meer vergen dan een software-update; men sprak over het uitrusten met een extra tank (speculaas: AdBlue misschien?)
- Murica sprak zijn twijfels uit dat de fix zogezegd geen impact zal hebben op rijervaring noch verbruik.

Blijf afgestemd voor meer nieuws!

EDIT TWEE:

Nog een pientere opmerking van een lezer op houw punt:
Bosch Egrs wrote and tested the software and not VW. Someone at VW requested the change and paid Bosch to do it. Also, Bosch later sent a letter to VW telling them it would be illegal if they deployed this software. So apparently just a couple software engineers at VW not only write software but also come up with "innovative" ideas on companies largest project, manage their largest vendor, perform project management meetings with that vendor, and receive/answer the physical mail. No wonder they they made "mistakes". Other than attending board meetings, those couple of engineers basically run the entire VW company!!
EDIT DRIE:

Beetje achtergrondschepping rond hoe VW zo ver is kunnen komen:
(bron op dotslash)
Volkswagen Emissions Investigation Zeroes In on Two Engineers (Wall Street Journal)

That article explains a lot.

So, VW hired a top engineer away from Daimler to revamp the VW line. He brought in clean-diesel technology ("BlueTec") licensed from Daimler, but the engineers at VW hated the idea of licensing technology from a rival, because they said they could do just as good with the turbocharged direct injection designs that they'd been working on for years. Nevertheless, VW went through with an engine design with the licensed BlueTec, made a prototype engine... and then the CEO got pushed out, the chief engineer got pushed out a month later, and the new CEO put the engineers who'd opposed licensing outside technology in charge of making a new VW clean-diesel engine and cancelled the license from Daimler. So, they had essentially doubled down on the bet that they could do just as good on efficiency and NOx emissions without licensing the Daimler BlueTec, And right as they did that, the new CEO announced ambitious targets for selling clean diesels in the US.

The story is beginning to make a bit more sense now.

[ Voor 67% gewijzigd door RuddyMysterious op 09-10-2015 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar ook al wist de top er niets van, ze zijn er wel voor verantwoordelijk. En niet alleen in theorie, ook in de praktijk, omdat zij natuurlijk moeten toezien op goed toezicht. Het kan toch niet zo zijn dat een paar engineers zulke belangrijke beslissingen kunnen nemen zonder enige controle? Precies dat zelfde is ook wat de banken nekte in 2008. Eenzijdige incentives van bovenaf en geen goede controle over wat er op de werkvloer gebeurt waardoor allerlei risicovolle dingen gedaan worden om de incentives te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
Mx. Alba schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:12:
ze zijn er wel voor verantwoordelijk.
Dit vergeten leidinggevenden meestal wanneer de zaken spaak lopen... Wanneer het goed gaat, niet natuurlijk.

Het zou jammer zijn als uiteindelijk niet een hele keten superieuren ook niet weggestuurd worden, het is al zo'n lege huls, meer-loon-want-meer-verantwoordelijkheid-meneer-de-manager.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mx. Alba schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:12:
Maar ook al wist de top er niets van, ze zijn er wel voor verantwoordelijk. En niet alleen in theorie, ook in de praktijk, omdat zij natuurlijk moeten toezien op goed toezicht. Het kan toch niet zo zijn dat een paar engineers zulke belangrijke beslissingen kunnen nemen zonder enige controle? Precies dat zelfde is ook wat de banken nekte in 2008. Eenzijdige incentives van bovenaf en geen goede controle over wat er op de werkvloer gebeurt waardoor allerlei risicovolle dingen gedaan worden om de incentives te halen.
Tja de banken, kijk eens wat voor een wereldwijde schade dat veroorzaakt heeft en hoe nu alle banken te maken hebben met rechtszaken van tientallen overheden die miljarden-claims bij de hun neerleggen. Oh nee...
Brent schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:36:
[...]

Dit vergeten leidinggevenden meestal wanneer de zaken spaak lopen... Wanneer het goed gaat, niet natuurlijk.
Heel veel mensen schijnen het gemist te hebben, dus nogmaals: Winterkorn, Hackenberg, Neußer en Hatz zijn uit hun functie gezet door dit schandaal.

[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 09-10-2015 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:36

mb1

Mx. Alba schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:18:
Volgens die NOx-explainer die gisteren gepost was wordt krijg je bij een hogere temperatuur meer NOx, en zorgt een hogere compressie voor een hogere temperatuur.
Klopt maar een hogere begin druk (turbo) zorgt toch voor hoge eind drukken en temperaturen met een lage compressie verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

fsfikke schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 10:39:
[...]

[...]

Heel veel mensen schijnen het gemist te hebben, dus nogmaals: Winterkorn, Hackenberg, Neußer en Hatz zijn uit hun functie gezet door dit schandaal.
:') Als je nu zegt dat ze zijn blijven zitten gaan ze vast roepen van: zie je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Dat is mooi, maar als managers inderdaad verantwoordelijkheid delen, dan moet het de volledige hiërarchie zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Brent schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:49:
[...]

Dat is mooi, maar als managers inderdaad verantwoordelijkheid delen, dan moet het de volledige hiërarchie zijn, toch?
Ja, en laten we de rest van de werknemers ook maar doen, want die zouden zich ook verantwoordelijk moeten voelen! 8)7

Iedereen er uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
ThunderNet schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 12:53:
[...]

Ja, en laten we de rest van de werknemers ook maar doen, want die zouden zich ook verantwoordelijk moeten voelen! 8)7

Iedereen er uit!
Wat is dat voor vreemde stelling? Zij die expliciet verantwoordelijkheid zeggen te dragen, moeten die nemen. Dat is een totaal andere stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
[...]

Tja de banken, kijk eens wat voor een wereldwijde schade dat veroorzaakt heeft en hoe nu alle banken te maken hebben met rechtszaken van tientallen overheden die miljarden-claims bij de hun neerleggen. Oh nee...
Denk jij soms dat er geen miljardenclaims komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Raar dat de twee insiders die hier bekend zijn zich nogal cynisch gedragen en blijkbaar geloven dat vw heus zo erg niet aangepakt zal worden. Dat doet mij een beetje schrik krijgen; stel nu dat ze gelijk hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, Toyota heeft al iets van 4 a 6 miljard (even terugzoeken hoeveel precies) moeten aftikken voor een onbewezen voetenmat affaire. NASA heeft het niet kunnen vinden. En dat was nog een schikking ook.

Dit is bewezen en gaat ze in ieder geval in de USA een miljardenboete opleveren. Maar ook in andere landen verwacht men claims.
Daarnaast is de waarde van het bedrijf zelf al 43% gedaald sinds het dieselschandaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Drie komma zes miljoen VAG-diesels in Europa hebben een drastischer fix nodig dan een software-update. Zijn blijkbaar vooral de 1600cc TDI's die het vlaggen hebben.

Nu zien of het levenslang GRATIES ureum de smeerlapperij kan beperken zonder verdere noemenswaardige implicaties voor de gebruiker en bezitter van de wagens in kwestie.

Ondertussen zijn veel mensen boos om het spelletje dat wordt gespeeld bij vw: 'Davon haben wir nichts gewusst!' Weeral, Duitsland? Hohooo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Alleen die terugroepactie zal al om een paar miljard gaan lijkt me. Nieuwe onderdelen, en 5 tot 10 uur bij de dealer. Zelfs met kale inkoop zal het veel kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Waarschijnlijk zal elke garage die Volkswagens verkoopt de kosten van de fix doorrekenen aan VW, aangezien ze het niet kunnen maken de klant dat te laten betalen en zij zelf ook niet aansprakelijk zijn voor het bedrog van VW.

Moeten de garages de kosten dan verhalen op de lokale distributeur, aangezien ze van hen de auto's hebben afgenomen? Ik twijfel eraan dat die graag zullen meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DevilsProphet schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 00:05:
[...]
Ondertussen zijn veel mensen boos om het spelletje dat wordt gespeeld bij vw: 'Davon haben wir nichts gewusst!' Weeral, Duitsland? Hohooo.
Altijd sterk, zo een Godwin d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

DevilsProphet schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:01:
Waarschijnlijk zal elke garage die Volkswagens verkoopt de kosten van de fix doorrekenen aan VW, aangezien ze het niet kunnen maken de klant dat te laten betalen en zij zelf ook niet aansprakelijk zijn voor het bedrog van VW.

Moeten de garages de kosten dan verhalen op de lokale distributeur, aangezien ze van hen de auto's hebben afgenomen? Ik twijfel eraan dat die graag zullen meewerken.
Nee, dit zal de allereerste terugroepactie van een autofabrikant ooit zijn... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In The Guaridan: ook diesels van Mercedes-Benz, Honda, Mazda en Mitsubishi produceren te veel NOx. 1,5 tot 2,6x meer dan de Euro5-norm en daarmee 3-6x meer dan de Euro6-norm.
Commentaar van Mitsubishi: "The NEDC was never intended to represent real-world driving,"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mx. Alba schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 22:56:
[...]

De D4 heeft 2 turbo's, terwijl de D2 er maar 1 heeft. Daar zit het voornaamste verschil in vermogen tussen die twee blokken die (sinds begin dit jaar) inderdaad op hetzelfde 2l 4-cilinder blok gebaseerd zijn.

De D3 was een vijfcilinder, hebben ze die inmiddels ook vervangen door een variant van de 4-cilinder?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Maasluip schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:08:
In The Guaridan: ook diesels van Mercedes-Benz, Honda, Mazda en Mitsubishi produceren te veel NOx. 1,5 tot 2,6x meer dan de Euro5-norm en daarmee 3-6x meer dan de Euro6-norm.
Commentaar van Mitsubishi: "The NEDC was never intended to represent real-world driving,"
Dus zodra je auto's zwaarder belast dan een zeer conservatieve test, stoten ze meteen ook meer schadelijke stoffen uit? Dat is wel schokkend ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maasluip schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:08:
Uit het artikel:

"There is no evidence of illegal activity, such as the “defeat devices” used by Volkswagen."

Deze cijfers zijn exact wat je kunt verwachten als je de NEDC vergelijkt met the real world. Logisch. Het zegt vooral dat VAG alleen staat in het besodemieteren van de boel. Het ging daar om NOx concentraties die tot 40x (!!) te hoog waren, dit gaat om 1.5 tot 2.6x te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Orion84 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:24:
[...]

De D4 heeft 2 turbo's, terwijl de D2 er maar 1 heeft. Daar zit het voornaamste verschil in vermogen tussen die twee blokken die (sinds begin dit jaar) inderdaad op hetzelfde 2l 4-cilinder blok gebaseerd zijn.

De D3 was een vijfcilinder, hebben ze die inmiddels ook vervangen door een variant van de 4-cilinder?
Nee, de D5 was een vijfcilinder en dat is het volgens mij nog steeds. Maar dat weet ik niet zeker vandaar dat ik die er in het rijtje niet bij noemde. De D6 bijvoorbeeld is een vijfcilinder diesel (D5) + elektromotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:53:
[...]

Nee, de D5 was een vijfcilinder en dat is het volgens mij nog steeds. Maar dat weet ik niet zeker vandaar dat ik die er in het rijtje niet bij noemde. De D6 bijvoorbeeld is een vijfcilinder diesel (D5) + elektromotor.
De D3 was ook een vijfcilinder (2.0l), maar ik zie dat ze daar tegenwoordig ook een viercilinder blok voor gebruiken.

De D5 is ook een vijfcilinder, maar dan met 2.4/2.5l inhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 12-10-2015 10:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Anyway, dat is een beetje off topic.

Gezien hoe de vork in de steel zit bij VW denk ik dat er soortgelijke zaken bij andere automerken niet spelen. Wel vermoed ik dat er wel alles uit de kast wordt getrokken om de auto op het standaard testtraject superzuinig te laten rijden terwijl dat dan in de praktijk een stuk minder rooskleurig is - maar dat doet iedereen. Ook televisiefabrikanten stellen hun toestellen "out of the box" zo zuinig mogelijk in maar als je dan een beetje leuk tv wil kijken zal je de instellingen onzuiniger moeten maken. Zo vreemd is het dus niet dat dat bij auto's ook geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:18:
Gezien hoe de vork in de steel zit bij VW denk ik dat er soortgelijke zaken bij andere automerken niet spelen.
Dat is nogal een aanname. Waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Friespeuk schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:18:
[...]

Occam's Razor, kansberekening. Lone wolves kunnen voorkomen. Maar het zelfde type lone wolves op de zelfde tijd bij verschillende bedrijven, de kans daarop is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:24:
[...]

Occam's Razor, kansberekening. Lone wolves kunnen voorkomen. Maar het zelfde type lone wolves op de zelfde tijd bij verschillende bedrijven, de kans daarop is minimaal.
Als je daarentegen bedenkt dat de software (en allerlei andere componenten in auto's) van toeleveranciers komen die aan zowat alle merken leveren, dan is die redenatie al weer wat minder krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Orion84 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:31:
[...]

Als je daarentegen bedenkt dat de software (en allerlei andere componenten in auto's) van toeleveranciers komen die aan zowat alle merken leveren, dan is die redenatie al weer wat minder krachtig.
Of juist dat maakt duidelijk dat alleen VW erg fout zit.
Die merken zijn inmiddels allang gecontroleerd en dan was er nu wel meer boven water gekomen. Alleen VAG laat de software op deze manier aanpassen dat het de boel belazerd. Zelfs Bosch heeft hier jaren geleden al voor gewaarschuwd richting VAG en ze hebben een bewuste keuze gemaakt om de boel te flessen.

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 12-10-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

thefox154 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:46:
dan was er nu wel meer boven water gekomen
Oh ja? De testen zijn complex en dus duur genoeg dat die volgens mij niet allemaal ondertussen gebeurd kunnen zijn. Ik denk dat er in de komende maanden nog veel boven water zal komen drijven; want nog lang niet alles is voldoende getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Friespeuk schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:18:
[...]

Alle metingen bij andere merken zijn veel minder problematisch. VAG diesels produceren VEEL meer NOx dan de blokken van de andere merken.

BMW bleef al buiten schot, nu blijkt er ook bij Mercedes, Mazda, Honda en Mitsubishi weinig aan de hand te zijn, behalve dan de NEDC geen goede indicator blijkt te zijn voor de werkelijke situatie. Maar dat was al lang bekend, daar kunnen de autoproducenten ook niet zo veel aan doen.

Het is dus VAG, VAG en VAG wat de klok slaat als het gaat om het dieselschandaal. Vooralsnog is er geen reden om aan te nemen dat andere merken zo de fout in zijn gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:56

Wom

Orion84 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:31:
[...]

De software wordt versleuteld aangeleverd door de autofabrikanten zelf. Toeleveranciers kunnen en mogen normaal gezien niet de code veranderen. Dat is in ieder geval bij ons het geval :)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:17:
Maar dat was al lang bekend, daar kunnen de autoproducenten ook niet zo veel aan doen.
Onjuist, om twee redenen:

1/ ze lobbyen mateloos voor zo los mogelijke eisen in de nieuwe test, waardoor moest het van hen afhangen de nieuwe test even miserabel zou zijn in het simuleren van werkelijk gebruik van een wagen

2/ ze lobbyen tevens mateloos voor het telkens uitstellen van bekrachtigen van die nieuwe regels in plaats van de oude, waardeloze regels, zodat moest het van hen afhangen de oude regels nog zeer lang in voege blijven

Je zegt bijna dat het helemaal hun fout niet kan zijn dat hun wagens zo vuil zijn, want de regels zijn niet realistisch dus de overheden zijn in fout! Maar hoe zou dat komen?

[ Voor 11% gewijzigd door RuddyMysterious op 12-10-2015 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wom schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:18:
[...]

De software wordt versleuteld aangeleverd door de autofabrikanten zelf. Toeleveranciers kunnen en mogen normaal gezien niet de code veranderen. Dat is in ieder geval bij ons het geval :)
Wat ik vooral bedoelde te zeggen met mijn reactie is dat de autoindustrie niet zo'n strikt gescheiden verhaal is als dat Albantar deed voorkomen. Bosch wist van de functionaliteit in de software (want heeft VW er immers voor gewaarschuwd). En zo zullen er wellicht nog meer partijen buiten VW zijn geweest die er van wisten en mogelijk op hun beurt ook banden hebben met andere fabrikanten.

Je kan dus niet puur statistisch stellen dat het waarschijnlijk beperkt is tot VW omdat de kans op twee compleet onafhankelijke valsspelers klein is. Immers zijn alle andere potentiële valsspelers helemaal niet zo compleet onafhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De verantwoordelijkheid voor die testen ligt allicht niet bij de auto-producenten. En natuurlijk lobbyen ze daarvoor, iedereen lobby't voor zijn eigen belang, dat wil nog niet zeggen dat de overheid daarvoor moet zwichten. Als de overheden echt willen, komt die realistische test er wel, maar die hebben boter op hun hoofd en ziet ook wel dat de autoproducenten economisch heel belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:32:
De verantwoordelijkheid voor die testen ligt allicht niet bij de auto-producenten.
Dus zouden ze ook niet mogen lobbyen om die te beïnvloeden.

De regering moet de kiezers dienen, niet enkele maatpakken met genoeg geld om politiekers te paaien met persoonlijke exclusiviteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:37:
[...]

Dus zouden ze ook niet mogen lobbyen om die te beïnvloeden.

De regering moet de kiezers dienen, niet enkele maatpakken met genoeg geld om politiekers te paaien met persoonlijke exclusiviteiten.
Hoezo "dus"? De verantwoordelijkheid voor een extra salarisverhoging ligt niet bij jou, mag je daar dan "dus" niet voor lobbyen bij je werkgever?

De auto-industrie heeft de vrijheid om te lobbyen volgens mij, de overheid moet daar niet gevoelig voor zijn want ze is verantwoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:48:
[...]

Hoezo "dus"? De verantwoordelijkheid voor een extra salarisverhoging ligt niet bij jou, mag je daar dan "dus" niet voor lobbyen bij je werkgever?

De auto-industrie heeft de vrijheid om te lobbyen volgens mij, de overheid moet daar niet gevoelig voor zijn want ze is verantwoordelijk.
Dus je ontneemt de industrie alle verantwoordelijkheid om zich ethisch te moeten gedragen in kwesties die de gezondheid van de samenleving aanbelangt? Je maakt het hen veel te gemakkelijk.

Geld is macht en het meeste geld zit bij de industrie, dus mogen zij in hun poging tot winstmaximalisatie evenzeer beperkt worden als ze daarmee anderen zouden benadelen. Of is dat niet neoliberaal genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Is deze al voorbij gekomen?
http://www.autojunk.nl/20...en-vw-met-sjoemelsoftware

Snelheid omlaag en verbruik omhoog in de cheatmode...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 21:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Verwijderd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:48:
[...]

Met je werkgever onderhandelen over salaris, is wel iets anders dan bestuurders dmv. lobbyen beïnvloeden.

Het is al vaak gebleken dat lobbyisten veel voor elkaar krijgen (nieuwe wetten afzwakken), bv. de tabaksindustrie; dus ook de autoindustrie. Gebeurt het niet direkt in Den Haag, dan wel in Brussel of Straatsburg.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
We willen helemaal geen "realistische emissie eisen voor diesels", we willen gewoon schonere lucht. Als dat betekent dat diesel verkoop straks niet meer haalbaar is, en dus benzine / hybride / elektrisch rijden, prima.

Ik denk overigens ook dat dit schandaal de autolobby parten speelt, omdat ze minder inspraak zullen krijgen. Ze krijgen hopelijk minder gedaan.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 12-10-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dfrenner schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:49:
Is deze al voorbij gekomen?
http://www.autojunk.nl/20...en-vw-met-sjoemelsoftware

Snelheid omlaag en verbruik omhoog in de cheatmode...
Niemand behalve VW weet hoe exact die cheat-mode geactiveerd wordt. In deze test proberen ze maar gewoon iets, en noemen het dan 'de cheat mode'. Is dus niet te zeggen of dat waar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:35:
Niemand behalve VW weet hoe exact die cheat-mode geactiveerd wordt. In deze test proberen ze maar gewoon iets, en noemen het dan 'de cheat mode'. Is dus niet te zeggen of dat waar is.
To what we believe en daarmee volledig nutteloos geworden :)

Door de ESP uit te schakelen gaat die over in een andere map wegens de driver beveiling.
Makkelijk te testen door een dyno meting te maken met het gaspedaal signaal erbij.

Door een snelheidssensor te demonteren krijg je een OC en gaat de ESP in fout.

Hoe de detectie werkt is nogal simpel:
<alu hoedje>
Ze gebruiken de GPS want daar staan de test centra
</alu hoedje>

In elk geval is het wel duidelijk, dit topic is een éénrichtingsstraat :)
Wom schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 12:18:
Zo is dat altijd het geval in geval van hun eigen ontwikkelde code :)

[ Voor 24% gewijzigd door Chevy454 op 12-10-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:18:
Anyway, dat is een beetje off topic.

Gezien hoe de vork in de steel zit bij VW denk ik dat er soortgelijke zaken bij andere automerken niet spelen. Wel vermoed ik dat er wel alles uit de kast wordt getrokken om de auto op het standaard testtraject superzuinig te laten rijden terwijl dat dan in de praktijk een stuk minder rooskleurig is - maar dat doet iedereen. Ook televisiefabrikanten stellen hun toestellen "out of the box" zo zuinig mogelijk in maar als je dan een beetje leuk tv wil kijken zal je de instellingen onzuiniger moeten maken. Zo vreemd is het dus niet dat dat bij auto's ook geldt.
Juist tv's en monitoren vind ik wel een slecht voorbeeld... die dingen zijn de laatste 10 jaar toch een portie zuiniger geworden, niet normaal. En ja, ik ben zo'n gek die dat meet aan het stopcontact :')

Crt's van 66cm vraten zo makkelijk 100+ W, als het niet meer is. Zelfde voor een goede crt monitor. Toen kwamen ccfl lcd's, die iets zuiniger waren per inch^2. En voor plasma tv's eerst op ca dezelfde W/inch^2, later efficiënter. Ik heb een 32" plasma van 7 jaar oud die gemmideld 100W doet, terwijl een led 32" lcd 35-40W doet tegenwoordig. Kortom, iets van 4x efficiënter per inch^2. Ook monitoren, Dell 2408wfp ccfl doet 60-100W, 2412 led doet iets van 20-50W. 3x zo efficiënt als eerdere lcd backlight.

Dit terwijl in autoland er wat conventionele motoren eigenlijk nul verandering is. Mijn SDI heeft een beter verbruik dan menig moderne diesel, de tdi uit de lupo/a2 3L al helemaal. Benzinemotoren laten wel een kleine verbetering zien de laatste 10 jaar. Maar niet echt spannend, de rek is er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Bartjuh schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:09:
Dit terwijl in autoland er wat conventionele motoren eigenlijk nul verandering is. Mijn SDI heeft een beter verbruik dan menig moderne diesel, de tdi uit de lupo/a2 3L al helemaal. Benzinemotoren laten wel een kleine verbetering zien de laatste 10 jaar. Maar niet echt spannend, de rek is er wel uit.
In geval van die diesels is de vergelijking niet zo eerlijk; toen moest men immers veel minder rekening houden met de eisen rond uitstoot van allerlei stoffen en gassen en kon men dus veel beter optimaliseren rond het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
S&P heeft de kredietwaardigheid van VW verlaagd van A naar A- met mogelijk nog 2 stappen lager in de nabije toekomst.

Het schandaal heeft aangetoond dat de controles binnen de organisatie niet goed zijn.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
DevilsProphet schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 21:20:
[...]

In geval van die diesels is de vergelijking niet zo eerlijk; toen moest men immers veel minder rekening houden met de eisen rond uitstoot van allerlei stoffen en gassen en kon men dus veel beter optimaliseren rond het verbruik.
Dat niet alleen, maar het hogere gewicht is ook een puntje. Nogal naïef inderdaad om te stellen dat diesels niet beter zijn gaan presteren. De nox eisen zijn veel strenger wat een hoger brandstof verbruik levert, net als het roetfilter enz..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Inderdaad. Ik heb een V40 1.9D uit 2001 gehad en nu een C30 D2 uit 2012. Iets meer dan 10 jaar verschil. Die 1.9D was de laatste update van de eerste common rail diesel van Volvo ism Renault, die deed 115pk en gemiddeld 6,0:100. De D2 is de laatste update van de 1.6 diesel van Volvo ism Ford, eigenlijk een volledige generatie later dan die 1.9D en allebei de maximaal uitgewerkte versie van hun respectievelijke generatie. Die D2 dus doet ook 115pk maar met ruim 15% minder cilinderinhoud en hij doet gemiddeld 5,0:100 in een zelfs iets zwaardere auto. Dus zowel qua vermogen als qua zuinigheid ruim 15% vooruitgang in één volledige generatie. Dat is niet slecht... Benzinemotoren zijn niet zo snel vooruit gegaan in die zelfde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
VW heeft een niet regelementaire route heeft gekozen om zonder (kennelijk dure) ad blue installatie toch aan euro 5 en 6 normen te voldoen. Hoe zit dat dan met andere merken die met creatieve oplossingen komen?

Mazda clamed bijvoorbeeld met de Skyactive 2.2 D euro 6 te halen zonder ad blue. Net name door een lagere compressie. Is dat echt mogenlijk of moeten we dan ook aan cheat modus denken?

Het filmpje is trouwens wel grappig.
http://www.mazda.nl/mazda-spirit/skyactiv-technology/

[ Voor 30% gewijzigd door martijn_tje op 12-10-2015 22:42 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mx. Alba schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 22:30:
Inderdaad. Ik heb een V40 1.9D uit 2001 gehad en nu een C30 D2 uit 2012. Iets meer dan 10 jaar verschil. Die 1.9D was de laatste update van de eerste common rail diesel van Volvo ism Renault, die deed 115pk en gemiddeld 6,0:100. De D2 is de laatste update van de 1.6 diesel van Volvo ism Ford, eigenlijk een volledige generatie later dan die 1.9D en allebei de maximaal uitgewerkte versie van hun respectievelijke generatie. Die D2 dus doet ook 115pk maar met ruim 15% minder cilinderinhoud en hij doet gemiddeld 5,0:100 in een zelfs iets zwaardere auto. Dus zowel qua vermogen als qua zuinigheid ruim 15% vooruitgang in één volledige generatie. Dat is niet slecht... Benzinemotoren zijn niet zo snel vooruit gegaan in die zelfde tijd.
Dat klopt m.i. niet bepaald.
Vergelijk een 2005-2008 Ford Focus 1.8 125pk, maar eens met de 2014-2015 Focus 1.0 ecoboost met 125pk..

8,32 VS 6,73
~20% zuiniger, evenveel vermogen, meer koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Maar dan vergelijk je denk ik een motor zonder turbo met een met turbo? Geen echt eerlijke vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Die ecoboost is er ook zonder turbo. Dan heb je iets van 65pk, maar is hetzelfde blok geloof ik. Ik weet niet wat die verbruikt maar dat zal niet meer zijn lijkt me?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het gaat over verbruik.. waarom zou er geen turbo gebruikt mogen worden om de vergelijking eerlijk te houden? Als je zo gaat redeneren dan spelen veel diesels vals want die spuiten allemaal AdBlue in en dat doen benzineauto's niet :P

Misschien is het handiger om gewoon alleen naar verbruik te kijken en niet naar de manier waarop dat bereikt wordt :) (afgezien van hybride, omdat dat zowel bij benzine als diesel toegepast wordt).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Cyphax schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:20:
Die ecoboost is er ook zonder turbo. Dan heb je iets van 65pk, maar is hetzelfde blok geloof ik. Ik weet niet wat die verbruikt maar dat zal niet meer zijn lijkt me?
Oké, je hebt me bijna tuk. d:)b

Maar... uh... vergelijk je nu praktijkcijfers of papieren cijfers? En zitten die motoren in auto's van vergelijkbaar formaat en gewicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Cyphax schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 07:20:
De nonturbo 1,0l benzine in de Fiesta heeft 80PS. Blijkbaar komt de nonturbo dus ook in twee uitvoeringen.

Edit:
Op spritmonitor haalt de 80PS 1,0l nonturbo een gemiddelde van 6,58 en de 100PS 1,0l turbo een gemiddelde van 6,07. Een turbo (en ook 'voldoende' vermogen) dragen blijkbaar toch bij om het verbruik te temperen.

[ Voor 22% gewijzigd door RuddyMysterious op 13-10-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dragen mogelijk bij, ik zie 6 hits op de nonturbo (2014-2015), 24 hits op turbo versie, dat zijn niet echt brede cijfers om die conclusie al hard te maken, zeker niet als er tussen de laagste en hoogste bijna 1,5 zit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hetzelfde zag je volgens mij ook bij de VW 1.9 SDI en TDI. Vooral de 90-110 pk TDI's waren zuiniger dan de SDI's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

SinergyX schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 12:02:
Dragen mogelijk bij, ik zie 6 hits op de nonturbo (2014-2015), 24 hits op turbo versie, dat zijn niet echt brede cijfers om die conclusie al hard te maken, zeker niet als er tussen de laagste en hoogste bijna 1,5 zit.
Als we de hypothese testen (H0: mu turbo != mu nonturbo) kan het door de zeer kleine steekproef inderdaad zijn dat in het beoogde betrouwbaarheidsinterval (hoeveel eigenlijk?) de gemiddeldes niet significant verschillen. Maar kom, we zijn geen écht wetenschappelijk, statistisch onderbouwd onderzoek aan het doen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Turbo lauft, Turbo sauft" zeggen ze in Duitsland.

Van een turbo wordt een auto volgens mij niet zuiniger, maar als je een motorblok met een grotere inhoud vervangt door een even krachtig turboblok met (dus) kleinere inhoud, kan dat wel zuiniger zijn. Dat is het downsizing principe.

Jammer genoeg worden motoren gemiddeld genomen niet betrouwbaarder van een turbo en is het onderhoud dus duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat bij dieselmotoren wel meespeelt is dat een goed afgestelde turbo ervoor kan zorgen dat de motor efficiënter draait. Ook zorgt een turbo ervoor dat er met een relatief lage compressieverhouding toch een hoge werkdruk gerealiseerd kan worden. Daardoor wordt er uit de zelfde hoeveelheid brandstof meer nuttige energie gehaald waardoor het verbruik daalt. Nadeel is dan wel dat de temperatuur hoger is, waardoor er meer NOx uitgestoten wordt, en zo is het cirkeltje weer rond en zijn we terug bij het gespreksonderwerp. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 13-10-2015 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 13:34:
"Turbo lauft, Turbo sauft" zeggen ze in Duitsland.

Van een turbo wordt een auto volgens mij niet zuiniger, maar als je een motorblok met een grotere inhoud vervangt door een even krachtig turboblok met (dus) kleinere inhoud, kan dat wel zuiniger zijn. Dat is het downsizing principe.
Ik heb dat gevoel een beetje bij mijn auto; 1.6 turbodiesel met 110pk. Die ecoboost heeft 1 cilinder minder, 600cc minder maar dat vertaalt in 100pk: een verschil van "maar" 10pk.

Hetzelfde met die auto's in de familie: bij de ene Fiësta levert het blok 100pk, bij de andere levert hetzelfde blok (minus de turbo) 65pk (of 80). Moet die 110pk-variant dan niet veel harder werken en heeft dat niet invloed op de levensduur en eventueel onderhoud?
(Even los van de turbo dan; het gaat me even om de onderdelen die overlappen)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, een hoger specifiek vermogen (pk/L) gaat ceteris paribus ten koste van de betrouwbaarheid.

Volvo doet het andersom met zijn nieuwe D2: de motorinhoud is gestegen naar 2.0L, vermogen is grofweg gelijk gebleven. Dankzij een hoger koppel is ie toch vlotter en een 2.0 TD met een pk of 115 betekent dat je blok niet tot het uiterste wordt gepusht :)
Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste