Oh, die is makkelijk te kaatsen.
Als je er niet in slaagt om je werk uit te leggen aan een leek, ontbreek het je aan inzicht. Dan is er werk aan de winkel, begrijp je het niet goed genoeg. Vakjargon is onnodig.
Zo heb ik het iig geleerd, en het lijkt me sterk dat jouw werk veel complexer is dan dat van mij.
Weet je hoeveel afdelingen hun zegje hebben in de afstelling?
NVH, emissie, levensduur, betrouwbaarheid,...
Ik begrijp wel dat ze iedereen tevreden proberen te houden maar de oplossing is ansich niet moeilijk.
Maar je moet roeien met de riemen die hebt. En het water kan heel woeilig zijn door bepaalde beslissingen van managers inzake keuze van onderdelen. Maar in de basis is de oplossing heel simpel en kan zonder pijn uitgevoerd worden in de ideale wereld waarbij je de keuze hebt uit de onderdelen.
Het verwijderen van 1 enkele temperatuursensor, je weet niet hoeveel maanden werk je plots kan krijgen.
In een ideale wereld is de oplossing makkelijk? Die ga ik even vertalen: "de oplossing is zeker niet makkelijk".
VAG, Daimler, BMW en zowat de enige fabrikanten die er aan toe doen. We hebben er allemaal geen baat aan als er iets met deze zouden gebeuren want het levert veel jobs op. Mijn link met VAG is simpel, die is er niet maar ik zit wel in de branche van de afstelling van verbrandingsmotoren.
Ah, dus jouw belang bij VAG is dat een bedrijf als VAG voor mensen met jouw opleiding en CV werkgelegenheid creëert. Never bite the hand that feeds you, eh? Or the hand that feeds that hand.
Niemand begrijpt waarom ze dit gedaan hebben.
Ontzaglijk veel te makkelijk, als je voor zo iets risicovols kiest als miljardenbedrijf staan er twee zaken volstrekt vast:
1) je hebt er fors baat bij
2) het is niet op een andere manier op te lossen/te bewerkstelligen
Dit is geen onnozel foutje, dat bestaat niet op dat niveau. Als je niet begrijpt waarom VAG het deed, dan zie je nog niet in welk belang ze daar bij hebben. Wat ik me overigens niet voor kan stellen.
De PD van Bosch en Siemens VDO waren beter als de common rails in het begin door hun hoge inspuitdrukken. Maar ze hadden ook hun kenmerkende problemen zoals de nagelende verbranding. Toen de common rail eindelijk de hoge inspuitdrukken aankon zijn ze overstag gegaan. Niks bijzonders.
De krachtigere PD motoren had erg veel last van verstopte verstuivers, waardoor je kon fluiten naar je pk's.
En VW wilde premium gaan, de "Laufkultur" van de PD motoren paste daar niet bij.
Dat is easy. Ze hebben ondersteuning van Bosch en geloof me, Bosch is erg goed met technische ondersteuning. Bosch levert hun de software en de regelstrategie voor bepaalde functies en ze hebben enorm veel capaciteit om te testen voor ze het product uitleveren om de motorontwikkeling te starten.
Ok, dat kan. Bosch heeft uiteraard zeer veel kennis van de common rail techniek.
Weet jij over welke merken het gaat dan?
En ik snap de hypocrisie ook niet eigenlijk, een telefoon gaat ook 2 jaar mee. Of een laptop, of een TV.
Dat sommmige 4 of 5 jaar met hun telefoon doen, ja dat kan. Na de zoveelste nieuwe batterij of hoesje etc...
En ik vrees ervoor dat je toch redelijk naïef bent. Als ze 1 sensor kunnen vermijden wat 1 Euro kost dan doen ze dat. Het scheelt gewicht, het is goedkoper en 1 onderdeel wat niet kapot kan gaan. De ingenieur die het plots zonder die sensor moet doen, nou die is toch betaald.
Een auto wat 10 jaar meegaat is is een auto wat gedurende die tijd niet vervangen kan worden. Dus hoe sneller deze vervangen wordt hoe beter. De leasing maatschappijen zorgen gelukkig voor genoeg spoeling. En laten we wel wezen. Je rijdt ook liever in een moderne wagen dan in een barrel van 20 jaar oud.
En dan spreken we nog niet over emissies

Ok, jouw perspectief is dus volledig anders dan dat van de meeste andere Tweakers. Jij vindt een auto vrij goedkoop, ik denk dat 99% van de NLers dat niet met je eens is.
Als een auto 150.000 km mee gaat en daarna gaat alles kapot, dan vind ik het een prul. Lachwekkend stukje flut-engineering. Zeker als het gaat om een premium merk als MB, Audi of BMW, waarvoor je al snel rond de 50 k neer moet leggen.
Jij denkt dan: mooi stukje engineering, want rond de 150.000 km gaat alles kapot, goed voor de auto-industrie en mijn baanperspectief. Zo hoort het.
Nou nee, ik vind van niet, ik vind dat je als consument flink wordt genaaid door (een deel van) de auto-industrie omdat ze opzettelijk matige produkten verkopen. Althans de Europeanen zo lijkt het, je kunt dan beter een Honda of Toyota kopen, daar rijd je veel langer probleemloos mee.
Natuurlijk maakt niet alleen de auto-industrie zich daar aan schuldig. Maar als consument ben je geenszins hypocriet als je je daar aan stoort. Ik stoor me ook aan telefoons die er na 2 jaar mee kappen. Flutdingen.