GAIAjohan schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:48:
En vergeet niet de goedkope spaarmodellen met vage problemen die je eigenlijk nooit ziet, zoals een kapotte kabelboom wat bij Ibiza ecomotive nogal eens voorkomt.. Of dat na 120k ineens alles stuk lijkt te gaan aan bluemotion, ecomotive en greenlines.. (Buiten garantie)..
Vw's van de laatste jaren lijken echt bedoeld voor 3 jaar en 100k km, daarna zijn ze op...
Ik hoor eigenlijk niks bijzonders? Misschien klinkt het vreemd maar een auto
moet kapot gaan.
Ik zal twee voorbeelden geven:
De automatische versnellingsbakken die in vele merken verbouwd zitten.
De fabrikant zegt dat elke 100k een oliewissel nodig is, constructeur zegt dat deze onderhoudsvrij is.
De constructeur heeft gelijk en de fabrikant notabene is fout.
Zonder onderhoud gaat deze bak bij 200k kapot, met een oliewissel pas bij 350k.
De verwachte levensduur voor de constructeur is 150 000km dus heeft die gelijk, hij is onderhoudsvrij.
De tandwielen van een versnellingsbak worden geoptimaliseerd. Te sterk betekent te dure onderdelen.
We hebben daar destructief onderzoek gedaan. Ging hij niet kapot, dan was hij te goed dus de onderdelen te duur. Toen de tandwielen kapot gingen zoals berekend was het product geoptimaliseerd voor het gestelde doel. 150 000km en elke km die volgt, dat is dan mooi voor de klant.
We zitten niet in de business om auto's klokje rond te laten gaan, we zitten in de business om auto's te verkopen. Liefst elk jaar meer en meer en de ideale psychologische grens is 180 000km. Niet vroeger als de garantie en ook niet na 120 000km in verband met de europese regels.
Dan betekent het exact wat ik voor ogen heb, het gebrek aan basiskennis om deze materie te beoordelen.
Verder vind ik het heel frappant, dat de oplossing ZO makkelijk schijnt te zijn als jij het voordoet en VAG dan toch kiest voor het lopen van risico's die miljarden kunnen gaan kosten. Eigenlijk geloof ik daar niet in en zal de oplossing waarschijnlijk verschrikkelijk moeilijk gaan worden en te koste gaan van het een of ander, of dat nu de "Laufkultur" is, het vermogen of iets anders.
Weet je hoeveel afdelingen hun zegje hebben in de afstelling?
NVH, emissie, levensduur, betrouwbaarheid,...
Ik begrijp wel dat ze iedereen tevreden proberen te houden maar de oplossing is ansich niet moeilijk.
Maar je moet roeien met de riemen die hebt. En het water kan heel woeilig zijn door bepaalde beslissingen van managers inzake keuze van onderdelen. Maar in de basis is de oplossing heel simpel en kan zonder pijn uitgevoerd worden in de ideale wereld waarbij je de keuze hebt uit de onderdelen.
Het verwijderen van 1 enkele temperatuursensor, je weet niet hoeveel maanden werk je plots kan krijgen.
Wat heb jij eigenlijk met VAG, als ik vragen mag?

VAG, Daimler, BMW en zowat de enige fabrikanten die er aan toe doen. We hebben er allemaal geen baat aan als er iets met deze zouden gebeuren want het levert veel jobs op. Mijn link met VAG is simpel, die is er niet maar ik zit wel in de branche van de afstelling van verbrandingsmotoren.
Niemand begrijpt waarom ze dit gedaan hebben.
Zoals ik zei, ik denk dat het er mee te maken heeft dat VAG te laat is overgestapt op common rail en daardoor qua dieselmotoren is begonnen met een stevige achterstand t.o.v. van bijvoorbeeld Mercedes, Fiat en BMW.
De PD van Bosch en Siemens VDO waren beter als de common rails in het begin door hun hoge inspuitdrukken. Maar ze hadden ook hun kenmerkende problemen zoals de nagelende verbranding. Toen de common rail eindelijk de hoge inspuitdrukken aankon zijn ze overstag gegaan. Niks bijzonders.
Hoe ga je die achterstand goedmaken? In no time kwam VAG met dieselmotoren die qua verbruik, "Laufkultur" en prestaties mee konden komen met de besten. Qua emissies lijken ze echter helemaal achteraan de rij te staan en dat de betrouwbaarheid niet overhoudt, is ook duidelijk.
Dat is easy. Ze hebben ondersteuning van Bosch en geloof me, Bosch is erg goed met technische ondersteuning. Bosch levert hun de software en de regelstrategie voor bepaalde functies en ze hebben enorm veel capaciteit om te testen voor ze het product uitleveren om de motorontwikkeling te starten.
fsfikke schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:45:
Ik kan alleen spreken uit mijn ervaringen tijdens het werken voor VW, dicht bij de hoge heren die tot nu toe ontslagen zijn (Wiko en Hacki) dat de instelling "Zolang we maar auto's verkopen maakt het niet uit hoe kut ze zijn" heel ver van de waarheid afstaat.
De managers zijn er meer betrokken dan velen denken. Velen beslissingen werden onder genomen maar de hoge heren hebben sommige ervan ongedaan gemaakt. Gezien de cultuur bij VW moeten enkele wilde mensen deze beslissingen genomen hebben. Je moet namelijk heel sterk in de schoenen staan om een deadline te missen en dit tegen de heren te zeggen. Ik kan ergens wel inbeelden dat ze (iemand low level) overstag is gegaan uit angst.
Zo zie je maar, ik ben toch ook een domme dwaas

Anonimiteit is een fabeltje.
ik zal de info verder niet posten omdat ik zijn posts interessant vind en niet wil dat hij stopt doordat ik evt. details naar buiten breng die heb vervolgens weer in problemen kunnen brengen doordat hij hier zijn inbreng doet..
Ik zie het vooral als een waarschuwingsschot voor de boeg om mijn profiel kaal te maken.
En mijn linkedin uit te schakelen. Heel jammer, ik ben toch wel trots op mijn werk.
[
Voor 6% gewijzigd door
Chevy454 op 29-09-2015 21:55
]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.