Autofabrikanten frauderen met uitlaatgas-emissies

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat plaatje kwam van transportenvironment.org.
Er is weer een nieuwe verschenen:
Afbeeldingslocatie: http://www.transportenvironment.org/sites/te/files/Mind-the-gap.png

Ik heb het rapport niet gelezen, dus wat ervan klopt kan ik niet zeggen, maar het zijn mooie plaatjes! :)
http://www.transportenvir...fficial-results-new-study

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Vraag me af hoe de rest dat dan doet, dat moet bijna wel ook software zijn toch? Geen wonder dat de concurrentie niet klaagde. Het verbaast me trouwens dat Fiat (die hebben ook van die zwaar gesubsidieerde modellen) er niet tussen staat. Of zijn die nog niet getest?

Lullig voor de eigenaren maar lijkt me dat de wegenbelasting dan ook wel een correctie mag krijgen vanaf nu (met terugwerkende kracht zal lastig worden, misschien is dat bij het merk te verhalen evenals de BPM en de boetes die Europa legt op het niet halen van de CO2 uitstoot).

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 28-09-2015 13:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:00
Zucht.. Waarom continu weer naar verbruik/co2 gaan terwijl het probleem werkelijk bij NOx ligt.. Waarom?!
Dat verbruik heeft met start/stop systemen te maken die in de praktijk vaak uitgeschakeld worden, mensen met een zwaardere rechtervoet dan de cyclus en het feit dat er wel een rechter buitenspiegel op zit..

[ Voor 49% gewijzigd door GAIAjohan op 28-09-2015 13:25 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
GAIAjohan schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:23:
Zucht.. Waarom continu weer naar verbruik/co2 gaan terwijl het probleem werkelijk bij NOx ligt.. Waarom?!
Ik snap het ook niet, het staat volledig los van elkaar...

Dit laat toch echt zien dat BMW ook onder de loep is genomen, maar dat daar niets uit kwam:
http://www.theguardian.co...dal-explained-diesel-cars

http://www.wired.com/2015...-couldnt-trick-chemistry/

"A team led by Drew Kodjak, executive director of the International Council on Clean Transportation, worked with emissions researchers at West Virginia University to test three four-cylinder 2.0-liter diesel cars in the Los Angeles area: a Jetta, a Passat, and a BMW. Only the BMW passed."

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Natuurlijk gaat het hier om NOx, maar het CO2 verhaal (dat rechtstreeks gekoppeld is aan belastingtarieven) lijkt ook verre van zuiver:
On average, two-thirds of the claimed gains in CO2 emissions and fuel consumption since 2008 have been delivered through manipulating tests with only 13.3 g/km of real progress on the roads set against 22.2 g/km of ‘hot air’, according to the report. This means that in the last three years there has been no improvement in fuel economy from new vehicles on the road. Only Toyota would have met its 2015 target without exploiting test flexibilities whereas all the other major carmakers have met their legal limits through exploiting test loopholes.
Tsja, alleen Toyota, hoe zou dat toch kunnen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

GAIAjohan schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:23:
Dat verbruik heeft met start/stop systemen te maken die in de praktijk vaak uitgeschakeld worden, mensen met een zwaardere rechtervoet dan de cyclus en het feit dat er wel een rechter buitenspiegel op zit..
Omdat in Europa en landelijk hier naar gekeken wordt en de auto's (en de landen) ook hier op belast worden (we zitten niet in de VS).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
EXX schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:32:
Natuurlijk gaat het hier om NOx, maar het CO2 verhaal (dat rechtstreeks gekoppeld is aan belastingtarieven) lijkt ook verre van zuiver:

Tsja, alleen Toyota, hoe zou dat toch kunnen.
Ik roep het al vaker, gooi al dat geld wat je nu investeert in kansloze oplossingen (zuiniger maken van diesel en bezine auto's en elektrich rijden op Li-ion accu's) in onderzoek naar échte oplossingen die ook op grote schaal toegepast kunnen worden.

- Op grote schaal benzine en diesel blijven rijden is geen toekomstvaste oplossing
- Li-ion accu's is niet op grote schaal toepasbaar.

Dus stop voor beide met subsidies en gooi het in onderzoek. Dus of naar oplossingen in accu's die wel op grote schaal inzetbaar zijn. Of naar alternatieven, nu weet ik dat steeds meer onderzoekers terugvallen op waterstof...

Ga daar dan in verder!

Zowel diesel, als bezinne, als Li-ion accus: dood spoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Marzman schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:39:
Omdat in Europa en landelijk hier naar gekeken wordt en de auto's (en de landen) ook hier op belast worden (we zitten niet in de VS).
Naar praktijk verbruik kijken kan natuurlijk niet, dat snap je zelf ook wel toch?
Zo lang iedereen hetzelfde test is het toch prima?

En hoe zie je dat dan voor je?
Mag hij niet meer op een rollerbank worden getest, maar moet het buiten? Maar dan gaan ze alleen met wind mee testen... Maar ja gaan ze dan met een orkaan mee testen!?

Doe maar lekker op de rollerbank, dan is het voor iedere fabrikant gelijk en kun je het onderling vergelijken.

Dat het in de praktijk niet klopt vind ik ondergeschikt...

Zo lang de verhoudingen onderling maar min of meer kloppen:
Mijn 25% Volvo:
Fabriek: 4,5l/100km
Praktijk: 7,2l/100km
Verschil: 60%
Absoluut verschil: 2,7l/100km hoger verbruik

Mijn 14% Ford:
Fabriek: 3,1l/100km
Praktijk: 5,1l/100km
Verschil: 64%
Absoluut verschil: 2l/100km hoger verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat er pas een grote slag gemaakt gaat worden als er afgestapt gaat worden van het een 'auto' per gezin/persoon model. Elke paar procent winst die gemaakt wordt die wordt weer teniet gedaan omdat de 'middenloonlanden' ook massaal aan de auto gaan en zelfs die procenten winst blijken nu met cheaten te zijn behaald :p
dfrenner schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:43:
[...]

Naar praktijk verbruik kijken kan natuurlijk niet, dat snap je zelf ook wel toch?

Mag hij niet meer op een rollerbank worden getest, maar moet het buiten? Maar dan gaan ze alleen met wind mee testen... Maar ja gaan ze dan met een orkaan mee testen!?

Doe maar lekker op de rollerbank, dan is het voor iedere fabrikant gelijk en kun je het onderling vergelijken.

Ook buiten (of in een grote tunnel om wind uit te sluiten), als ze weten wat de test is,zouden ze de software daarvoor kunnen optimaliseren (ze doen die testen niet zelf dus wind mee uitzoeken is vrij simpel te voorkomen). En dan valt het helemaal niet meer op.

Als bijvoorbeeld de test is, rijdt 3 km met 90 km per uur dan zouden ze na 2.x km de brandstofkraan dicht kunnen gooien zodat de auto het laatste stukje geen uitstoot heeft zonder dat het opvalt. Dat zou pas opvallen als ze na die 3 km doorrijden wat niet gebeurd want de test is 3 km en voor alle automerken gelijk. Hoe weet die auto dat hij getest wordt? Mogelijkheden genoeg, door het ritueel wat bij elke test hetzelfde te herkennen is, of misschien zelfs wel met gps en het herkennen van de testlocatie.

[ Voor 68% gewijzigd door Marzman op 28-09-2015 13:53 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Mijn 25% Volvo:

Mijn 14% Ford:
Maar de verhoudingen kloppen onderling ook niet, blijkens het plaatje van Soldaatje in "Autofabrikanten frauderen met uitlaatgas-emissies"
Daarbij: 25 jaar geleden kwam de verbruikstest wel nog overeen met de werkelijkheid. Ergens in die 25 jaar is er iets fout gegaan. Of de verbruikstest is aangepast, of de methode van meten is aangepast, of de verbruikstest kan niet overweg met hoe motoren tegenwoordig gemaakt worden (en dan doel ik op turbomotoren met veel koppel onderin). Maar ergens klopt het gewoon niet meer.

Mijn 20% Prius:
Fabriek: 4,0 l/100km (1:25,0)
Praktijk: 4,20 l/100km (1:23,8)
Verschil: 5%

Mijn vorige 14% Fiat Punto (diesel)
Fabriek: 3,6 l/100km (1:27,8)
Praktijk: 4,43 l/100km (1:22,6)
Verschil: 23%

Hoezo "onderling min of meer kloppen"?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

[...]

Mijn 25% Volvo:

Mijn 14% Ford:
Mijn Toyota Prius (particulier, maar is 20% categorie)
Fabriek: 4l /100 km
Praktijk: 4.7l /100 km
Verschil: 17,5%
Absoluut verschil: 0.7l/100 km hoger verbruik.

Niks onderling vergelijkbaar. Het kan dus veel beter en het laat zien hoe krom die leasebijtellingen geworden zijn.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Mijn C30 1.8 van voor het bijtelling geneuzel. Deze is van 2008...
Fabriek: 7,3L/100km
Praktijk: 7,3L/100km

Laagste gemiddeld is 6,7 geweest. Hoogste 8,0.

Verschil 0% :)

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 28-09-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
EXX schreef op maandag 28 september 2015 @ 13:56:
Mijn Toyota Prius (particulier, maar is 20% categorie)
Fabriek: 4l /100 km
Praktijk: 4.7l /100 km
Verschil: 17,5%
Absoluut verschil: 0.7l/100 km hoger verbruik.

Niks onderling vergelijkbaar. Het kan dus veel beter en het laat zien hoe krom die leasebijtellingen geworden zijn.
Geloof me, met mijn rechtervoet zit ik met jou prius op 8l/100km...

Je kunt praktijkverbruik nu eenmaal niet 1 op 1 met elkaar vegelijken.

Ik zit nu een dagje ergens anders, ik rijd 20km stadskilomteres in 45 minuten tijd.

Stoppen, rijden, stoppen, rijden is killing voor je verbruik...

Dit laat maar weer exact zien dat het onderling niet vegelijkbaar is, er is namelijk niet 1 en dezelfde praktijksituatie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De radius van de accu van een prius is 25 km, dus die 20 stadskilometers van jou zouden met 0l moeten kunnen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat geldt alleen voor de plug-in versie. Ik rij een Prius die je niet kan inpluggen. Maar dan nog: je krijgt een Prius niet op een verbruik van 8l /100km. Dan moet je al heel raar gaan doen, continu 180 gaan rijden op de snelweg, altijd plankgas wegrijden of iets dergelijks. Vooral in het stadsverkeer werkt de hybride optimaal.

[ Voor 8% gewijzigd door EXX op 28-09-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
EXX schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:55:
Dat geldt alleen voor de plug-in versie. Ik rij een Prius die je niet kan inpluggen. Maar dan nog: je krijgt een Prius niet op een verbruik van 8l /100km. Dan moet je al heel raar gaan doen, continu 180 gaan rijden op de snelweg, altijd plankgas wegrijden of iets dergelijks. Vooral in het stadsverkeer werkt de hybride optimaal.
Dat doe ik bijna altijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Zelfs dan ga je een verbruik van 8l /100 km niet halen; daar is de hybride aandrijving gewoonweg te efficient voor. Het zou wel eens een interessante test kunnen zijn. Ik ben nog nooit boven de 6.5l /100km uitgekomen, en dat was door vol door te gassen op de E25 door de Ardennen, vanuit Luxemburg naar huis.

[ Voor 45% gewijzigd door EXX op 28-09-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
EXX schreef op maandag 28 september 2015 @ 14:57:
Zelfs dan ga je een verbruik van 8l /100 km niet halen; daar is de hybride aandrijving gewoonweg te efficient voor.
Ik hoor een uitdaging ;)

Ik reed vanochtend letterlijk van rood stoplicht naar rood stoplicht...

Het zal me niets verbazen als mijn diesel rond de 7,5l/100km zat...

[ Voor 22% gewijzigd door BlakHawk op 28-09-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Niet met mijn auto! :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het zal vast wel kunnen, in Top Gear hebben ze de Prius op een vrij lompe manier vergeleken met een M3 of een M5 en de conclusie was dat de Prius minder zuinig was (Prius was pedal to the metal en de BMW hoefde alleen maar rustig te volgen omdat het een veel snellere auto is).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Dit is het filmpje:

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Marzman schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:06:
Het zal vast wel kunnen, in Top Gear hebben ze de Prius op een vrij lompe manier vergeleken met een M3 of een M5 en de conclusie was dat de Prius minder zuinig was (Prius was pedal to the metal en de BMW hoefde alleen maar rustig te volgen omdat het een veel snellere auto is).
Niet zo gek, de Prius moet vol vermogen leveren, en er wordt geen gebruik gemaakt van de Atkinson cycle. Een vergelijk die net zo realistisch is als de NEDC cyclus... Ook totaal niet vergelijkbaar met normaal verkeer..

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 28-09-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Laatst online: 22:03

YellowCube

Wait...what?

sja, spritmotor.de zegt het volgende:
M3: 11,45 l/100km
Prius: 5,17 l/100km.

'nuff said.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Ik vond een filmpje die vooral het chemische aspect van het probleem verklaart.
Geeft de mensen die CO2 en NOx door elkaar halen even een beter idee waar het precies over gaat.
YouTube: Diesel and Urea

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Het lijkt trouwens ook normaal voor die "VAG voorsprong door techniek" motorblokken om flink wat olie te verbruiken, 1op1000 vinden ze daar normaal. Dus naast extra Nox mag je ook flink wat verbrande olie inademen bij die motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Rev! schreef op maandag 28 september 2015 @ 17:01:
Het lijkt trouwens ook normaal voor die "VAG voorsprong door techniek" motorblokken om flink wat olie te verbruiken, 1op1000 vinden ze daar normaal. Dus naast extra Nox mag je ook flink wat verbrande olie inademen bij die motoren.
Ja en daar komt de tweede domper voor VW:

http://www.autoweek.nl/ni...ook-claim-om-olieverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
En terecht imo, vraag je al jaren af waar dat gebakken lucht imago van VAG vandaan komt. Ze zijn net zo goed/slecht als andere merken en het op het punt van milieu misschien zelfs wat wat slechter als de rest. Die diesels zijn in de USA blijkbaar zoveel gepromoot omdat ze zelf geen fatsoenlijke hybride kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59

Mijn 25% Volvo:

Mijn 14% Ford:
Mijn 25% mazda 3 uit 2006
Fabriek: 6,9
Praktijk: 7,2
Verschil: 4%
Absoluut verschil: 0,3
Het op gegeven verbruik is dus gewoon representatief! Zoals het hoort!

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik de mensen dagelijks zie hoe ze op de snelweg het gas instampen vind ik het niet vreemd dat de gebruikscijfers niet worden behaald.

Btw, mijn amerikaan met V8 onder de kap is zuiniger bij 120/130 als een ford mondeo van de laatste jaren. Vermogen zat, maar waarom perse dat altijd willen gebruiken? Als je ziet hoe ze de IQ. De kleine peugeots, citroen etc dagelijks op het gas stampen.

Beste wat de autofabrikanten konden doen was de vertrouwde 2 liter machines verder ontwikkelen. Dat was een goed verhouding van gewicht/vermogen tov de huidige 1.0 , 1.1 , 1.2 en 1.4 machientjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 23:43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:34

-tom-562

Oliesjeik

Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:09:
Als ik de mensen dagelijks zie hoe ze op de snelweg het gas instampen vind ik het niet vreemd dat de gebruikscijfers niet worden behaald.

Btw, mijn amerikaan met V8 onder de kap is zuiniger bij 120/130 als een ford mondeo van de laatste jaren. Vermogen zat, maar waarom perse dat altijd willen gebruiken? Als je ziet hoe ze de IQ. De kleine peugeots, citroen etc dagelijks op het gas stampen.

Beste wat de autofabrikanten konden doen was de vertrouwde 2 liter machines verder ontwikkelen. Dat was een goed verhouding van gewicht/vermogen tov de huidige 1.0 , 1.1 , 1.2 en 1.4 machientjes
Mazda is daar nog steeds mee bezig, met hun SkyActiv programma, dat is nog helemaal zo gek nog niet.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Verwijderd schreef op maandag 28 september 2015 @ 20:09:

nofi, maar dit is een steeds weer terugkerend fabeltje wat mensen zichzelf en anderen wijs proberen te maken: dat grotere motoren eigenlijk zuiniger en efficienter zijn dan kleinere varianten.
En dat wordt dan onderbouwd met iets als "op constante snelheid op de snelweg is mijn x liter motor zuiniger dan een < x liter motor".
Zoals jij nu doet. Wat voor 'n V8/auto heb je het uberhaupt over? En hoe heb je de vergelijking precies gemaakt?
En buiten dat: niemand rijdt alleen maar met een constante snelheid X op de snelweg.
Dus wat doet jouw V8 gemiddeld, bij normaal gebruik?

Kleinere motoren zijn efficienter en zuiniger, zelfs in grote auto's.
Een voorbeeld van de door jou genoemde Ford Mondeo. En dan nemen we een Wagon, want dat is een grote auto.
Verkregen via werkelijk verbruik, dus afkomstig van de praktijk en van mensen die stampen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/gQYTjmo8EcGlYdkpHdgcj3la/full.png

En wat blijkt: de 1.0 met het minste vermogen blijkt, ook in zo'n grote auto, veruit het zuinigste. Bijna 2l/100km minder dan de 2.0.
De 2.0 is weliswaar een automaat en heeft daarom een hoger verbruik, maar je verklaart het verschil er allerminst mee.
En eigenlijk gaat dit verhaal op voor nagenoeg alle auto's, groot of klein, met gedownsizde motoren.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Nog een reden waarom zo'n kleine motor zo zuinig rijdt: het is gewoon bijna onmogelijk om daarmee te zuipen, want het is niet plezierig én als hij al zuipt, dan is het veel minder dan de zwaardere motoren onder vollast.

Ik ben aan het overwegen om een 1,0 of 1,5l ecoboost in een nieuwe mondeo clipper te kiezen, want diesel is eikebah. Maar is zo'n 1,0l wel sterk genoeg? Momenteel tuf ik met een focus mk2.5 met een 1,6tdci 66kW/90PS, waarvan ik soms vind dat hij nog leuk uit de hoek kan komen, maar soms ook denk dat ik toch graag een straffere moteur zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

er is overigens wel een "maar" aan die kleine motoren wat redelijk in relatie staat tot het onderwerp van dit topic.
Niet zelden is de compressie in die motoren hoog en bij hoge druk onstaat er meer NOx.
Tel daar een eventuele directe inspuiting bij op en die kleine motoren hebben, ondanks een veel lager verbruik, een veel hogere emissie van schadelijke stoffen dan bijv.een V8.
Uiteraard is daar met filters en wat niet meer een hoop aan te doen, maar het blijft een nadelig punt van downsizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Cyphax

Moderator LNX
Ik weet van een collega die zo'n 1L ecoboost (wel benzine) in z'n Focus heeft dat het volstaat, zonder over te houden. Ik raad aan een proefrit te maken, maar ik gok zomaar dat die motor, als je niet zo'n haast hebt op de weg, best goed kan voldoen. Het helpt als je graag zuinig wil rijden.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat is pas het eerste artikel wat een beetje met de voetjes op de aarde blijft.
Wel een kleine fout, de EA189 is een motor familie waarbij de 2.0L hoort. Een mus is een vogel maar een vogel is niet altijd een mus.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Meer beu nieuws voor de moderne en zuinige benzinemotor: http://www.amt.nl/technie...r-di-benzinemotor-1016525

Dankzij het armere mengsel (vergeleken met vroeger) wordt er meer roet gevormd en zouden zulke motoren éigenlijk ook best een roetfilter gebruiken om de uitstoot te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
DevilsProphet schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:15:
Dankzij het armere mengsel (vergeleken met vroeger) wordt er meer roet gevormd en zouden zulke motoren éigenlijk ook best een roetfilter gebruiken om de uitstoot te beperken.
Oud nieuws :) Middels een aangepast verbrandingsstrategie kan men nog zonder roetfilter. Het gaat er wel een keer komen. Maar momenteel is dat niet nodig.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Chevy454 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:57:
[...]

Oud nieuws :) Middels een aangepast verbrandingsstrategie kan men nog zonder roetfilter. Het gaat er wel een keer komen. Maar momenteel is dat niet nodig.
Goed, nieuws had ik het niet moeten noemen, maar ik durf te wedden dat dit geen publieke kennis is. Altijd handig om dit te weten tijdens de afweging van welk type motor iemand kiest op de volgende wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Je weet wel, die mensen die met hun oh-zo-zuinige Aygo / C1 / 107 volcontinu het pedaal op de vloer hebben liggen.
Ik zoek altijd op het woord Aygo in dit soort topics. Zelfkastijding.
Alsof bestuurders van dikke diesels op de rechter baan aan het trutten zijn.

Los van fraude. Als de uitstootregels ieder keer (onrealistisch of niet) omlaag bijgesteld worden dan hoef je niet raar op te kijken dat het op een gegeven moment of kleiner, of lichter moet. Als dat in de werkelijkheid niet meer lukt, dan maar op papier. Je kunt natuurlijk niet met een nieuw model komen dat langzamer en kleiner is.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
DevilsProphet schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:59:
maar ik durf te wedden dat dit geen publieke kennis is.
-O- Ik dacht dat het internet vol zat met zelfverklaarde techneuten als het op (verbrandings)motoren komt?
Ga je nu beweren dat heel het internet verkeerd zit?

Er wordt door elkaar nagepraat waarbij er naar oude zaken verwezen wordt.
Net zoals deze hele heisa met Volkswagen waarbij de media alles mooi opklopt.
En als het op het internet staat: het moet wel juist zijn.

Dit is geen flame naar jou toe maar een algemeen iets wanneer het op verbrandingsmotoren komt.

En om even terug te komen naar jouw vraag: waarom moet dat publiekelijk bekend zijn?
Er is nog iets als intellectueel eigendom over het hoe en wat maar waarschijnlijk kan men het wel ergens terugvinden in een rapport van de SAE of in een automagazine wat verder gaat als de autoweek.

[ Voor 52% gewijzigd door Chevy454 op 29-09-2015 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:54
YellowCube schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:53:
sja, spritmotor.de zegt het volgende:
M3: 11,45 l/100km
Prius: 5,17 l/100km.

'nuff said.
En nu eens een vergelijking waarbij de Prius rijders in de M3 rijden en de M3 rijders in de Prius en hun rijstijl vasthouden. Buurtgenoten bij ons hebben een Ampera. Ja, dat ding hangt thuis altijd aan de stroom en ze rijden niet heel veel lange stukken, dus dat zal wel redelijk zuinig zijn. Echter heeft de eigenaar zich wel eens laten ontvallen dat ie nog geen 1:13 draait met dat ding, of dat overall of op lange stukken was durf ik echter niet te zeggen. De Autoweektest komt op 1:13,3 uit. Een C180 Avantgarde uit 2014 doet volgens de Autoweektest 1:14,7. Eigen ervaring leert dat ik met C klasses e.d. ook regelmatig, zeker op de lange stukken, boven de 1:15 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Chevy454 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 11:24:
-O- Ik dacht dat het internet vol zat met zelfverklaarde techneuten als het op (verbrandings)motoren komt?
Ga je nu beweren dat heel het internet verkeerd zit?
Amai, cynicus. =)
Er wordt door elkaar nagepraat waarbij er naar oude zaken verwezen wordt.
Net zoals deze hele heisa met Volkswagen waarbij de media alles mooi opklopt.
Wat wordt er dan juist opgeklopt? Ik heb niet direct de indruk gehad dat de media Volkswagen compleet te kakken hebben gezet als een stel aasgieren. Akkoord, ze weten het niet altijd even goed, maar opgeklopt?
En als het op het internet staat: het moet wel juist zijn.

Dit is geen flame naar jou toe maar een algemeen iets wanneer het op verbrandingsmotoren komt.
Oef. ;-)
En om even terug te komen naar jouw vraag: waarom moet dat publiekelijk bekend zijn?
Dat moet niet, maar zou best wel interessant kunnen zijn voor de mens die poogt een weldoordachte keuze te maken, tenminste áls dat invloed heeft. Als zo'n filter alles kan filteren, dan maakt het eigenlijk niet uit. Maar daarover zijn de meningen ook verdeeld.
Er is nog iets als intellectueel eigendom over het hoe en wat maar waarschijnlijk kan men het wel ergens terugvinden in een rapport van de SAE of in een automagazine wat verder gaat als de autoweek.
Wat bedoel je daar juist mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Chevy454 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 09:08:
[...]

Dat is pas het eerste artikel wat een beetje met de voetjes op de aarde blijft.
Wel een kleine fout, de EA189 is een motor familie waarbij de 2.0L hoort. Een mus is een vogel maar een vogel is niet altijd een mus.
Het is weliswaar gewoon een linkje uit dat artikel, maar ik vond 'm erg interessant (van dezelfde site):
http://www.amt.nl/technie...-milieuvervuiler-10114391
Tussen 1990 en 2011 daalde de NOx-uitstoot in ons land van alle bronnen samen met 43,3%. De daling door alleen het wegverkeer bedroeg zelfs 59,1%. Voor PM10 waren de dalingen: 54,6% voor alle bronnen, en 57,2% voor het wegverkeer.
Ik ga er voor het gemak vanuit dat sinds 2011 niet ineens alle diesels viezer zijn geworden maar als je dit zo leest dan hou je toch niet zo vreselijk veel méér over dan "Volkswagen heeft fraude gepleegd met een motorenfamilie". Balen, maar niet echt iets om ons zorgen over te maken lijkt het?
(En ook hier heeft de media een belangrijke rol; ze kunnen zonder Volkswagen zwart te maken ook paniekzaaien over de uitstoot an sich terwijl het artikel hierboven stelt dat we best wel op de goede weg zijn. Zelfs de stijging van CO2 ten opzichte van 1990 wordt genoemd en weggezet als "De totale uitstoot in Nederland is sinds 1990 zelfs licht gestegen.": maar in 1990 waren er veel minder auto's op de weg; is dan de CO2-uitstoot van de gemiddelde auto niet enorm omlaag gegaan?)

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 29-09-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pacificocean schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 13:11:
[...]

Zonder bron vermelding hebben we niks aan deze kreet. Ik lees wel dat het om 11 miljoen auto's gaat, maar nergens dat ze 11 miljoen auto's gaan terugroepen.

@hieronder. Dan nog staat er nergens dat de auto's teruggeroepen worden.
Ook al was ik eerder te vroeg:
Volkswagen gaat elf miljoen auto's van nieuwe software voorzien

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 07:39:
er is overigens wel een "maar" aan die kleine motoren wat redelijk in relatie staat tot het onderwerp van dit topic.
Niet zelden is de compressie in die motoren hoog en bij hoge druk onstaat er meer NOx.
Tel daar een eventuele directe inspuiting bij op en die kleine motoren hebben, ondanks een veel lager verbruik, een veel hogere emissie van schadelijke stoffen dan bijv.een V8.
Uiteraard is daar met filters en wat niet meer een hoop aan te doen, maar het blijft een nadelig punt van downsizing.
Het betreft een Mercury Grand Marquis ook bekend als de Ford Crown Victoria. Motor betreft de New Modular Engine. En is een 4.6 32v V8. Uitstoot is gewoon schoon. 4x katalysatoren. Elk spruitstuk heeft er 2.

Daarbij komt dat het betreft om nieuwer techniek dan de zoals vele hollanders denken dat het een oude carburateur is. Gewoon injectie-systeem.

En ja. Het is gemeten/vergeleken met mijn familie onderweg naar madrid (spanje). Merc 6 personen incl bestuurder, kofferbak ( en die is groot ) van ieder 2 reistassen per persoon. En ander spul zodat deze bomvol zat.
De mondeo 1.6 benzine had 5 personen. Kofferbak (station) iets meer zooi door meer beschikbaar hoogte. En allebei hadden wij onze auto's tot de top afgetankt.
Hij ca 65 liter, ik 150 liter. Dat was gewoon in nederland.

Mijn tankklep bleef tot burgos (spanje) dicht daar volgetankt. Kwam iets op 115 liter brandstof totaal. Mijn oom tankte in luxemburg, parijs bij een stop, in dyon. St sebastian spanje en burgos af. Elke keer rond de 40 a 45 liter.

Maargoed, mocht je het niet geloven. Stuur mij dan maar een PB. Ik ga graag de wedstrijd/test met je aan dat de 4.6 zoals jij beschrijft super onzuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Cyphax schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:29:
Ik ga er voor het gemak vanuit dat sinds 2011 niet ineens alle diesels viezer zijn geworden maar als je dit zo leest dan hou je toch niet zo vreselijk veel méér over dan "Volkswagen heeft fraude gepleegd met een motorenfamilie". Balen, maar niet echt iets om ons zorgen over te maken lijkt het?
(En ook hier heeft de media een belangrijke rol; ze kunnen zonder Volkswagen zwart te maken ook paniekzaaien over de uitstoot an sich terwijl het artikel hierboven stelt dat we best wel op de goede weg zijn. Zelfs de stijging van CO2 ten opzichte van 1990 wordt genoemd en weggezet als "De totale uitstoot in Nederland is sinds 1990 zelfs licht gestegen.": maar in 1990 waren er veel minder auto's op de weg; is dan de CO2-uitstoot van de gemiddelde auto niet enorm omlaag gegaan?)
Als blijkt dat, zoals ik ergens gelezen heb, de huidige motoren die zogezegd voldoen aan de EURO5-norm in de praktijk zelfs niet de EURO3-norm halen, dan is dat een overtreding van de wetgeving.

Het gaat inderdaad de goeie kant op met luchtverontreiniging, maar zoals genoeg drukgroepen zullen zeggen: helemaal niet snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
DevilsProphet schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:36:
[...]

Als blijkt dat, zoals ik ergens gelezen heb, de huidige motoren die zogezegd voldoen aan de EURO5-norm in de praktijk zelfs niet de EURO3-norm halen, dan is dat een overtreding van de wetgeving.
Daarom kwam ik ook tot die mogelijke conclusie dat er niet veel meer aan de hand hoeft te zijn dan dat. :)
Het gaat inderdaad de goeie kant op met luchtverontreiniging, maar zoals genoeg drukgroepen zullen zeggen: helemaal niet snel genoeg.
Tja het is nooit snel genoeg als je deadline "ASAP" is. ;)
Gelukkig kan ik als automobilist wat doen door te proberen zuinig te rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 29-09-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Cyphax schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:45:
Daarom kwam ik ook tot die mogelijke conclusie dat er niet veel meer aan de hand hoeft te zijn dan dat. :)
Probleem is dat er achter die wetgeving de motivatie schuilt om de publieke gezondheid te waarborgen. Als een fabrikant vindt dat zij zich daar niks van moeten aantrekken, dan mogen ze voor mijn part veel dokken; want some animals are more equal than others en al, daar ga ik niet mee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:36:
[...]

Hier in spijkenisse zijn ze al van plan om net als utrecht, amsterdam etc oude auto's te weren ivm luchtverontreiniging. Zal helpen met de industrie naast de deur.

Wat ik mij nog meer afvraag. Wat zal op den duur ad-blue voor trucks en moderne diesels voor vervuiling/klachten geven? Als je een oude truck zonder adblue ruikt, ruikt het meer 'natuurlijk' als van een euro5/6 diesel met adblue. Die stank die de moderne daf veroorzaakt krijg ik echt op langer duur hoofdpijn van. Dit bij een ouder diesel weer niet. Zelfde route en arbeid.

Of we stoppen met zijn allen met autorijden. Immers zonder auto geen vervuiling??
Of we rijden bewuster. Rustiger etc zodat we een gewoon totaalplaatje krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:35:
De mondeo 1.6 benzine had 5 personen.
Gaat het nu over een 1,6l atmosferische benzine? Met DI of carburator? Hoeveel kW? Hoe zwaar was die auto?

Punt is dat, inderdaad, een té lichte motor niet goed is voor het verbruik, maar zelfs de 1,0l 92kW is mijns inziens (wow, naamvallen zijn niet goedkoop!) sterk genoeg om gezapig te kruizen met een nieuwe mondeo. Het punt van een 'té zwakke motor' gaat niet meer op.

[ Voor 5% gewijzigd door RuddyMysterious op 29-09-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Adblue bevat ureum; dat is een zout dat in de natuur te vinden is, opgelost in urine en zweet. Natuurlijk dat het stinkt. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
DevilsProphet schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:46:
[...]

Probleem is dat er achter die wetgeving de motivatie schuilt om de publieke gezondheid te waarborgen. Als een fabrikant vindt dat zij zich daar niks van moeten aantrekken, dan mogen ze voor mijn part veel dokken; want some animals are more equal than others en al, daar ga ik niet mee akkoord.
Begrijp me niet verkeerd: ik probeer niet Volkswagen te verdedigen. :)
Tegelijkertijd is de lagere uitstoot van moderne diesels (volgens het eerder aangehaalde artikel althans) natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Volkswagen heeft het nu voor elkaar om zowel de wet aan hun laars te lappen alsook de motoren zuiniger weten te maken. :P
Waar ik vooral m'n pijlen op richtte was dat we als consument niet in paniek moeten raken omdat we ineens met vreselijk vervuilende auto's rondrijden terwijl de eerdergenoemde cijfers laten zien dat we met z'n allen toch minder uitstoten in relatieve zin. Maar dat soort nuances mis je in de berichtgeving dan ook vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Tuurlijk dat het hier niet ineens Shanghai zal worden omdat VAG-diesels meer mononitroxiden uitstoten dan beloofd, maar het is al genoeg gebleken dat over zulke dingen (lees: gezondheidsschandalen) te licht wordt gegaan en dat een klein aantal mensen miljoenen verdient op de kap van de gezondheid van bijna al de rest. Zo'n witteboordcriminaliteit valt niet goed te praten in mijn ogen. Maar ja, wat zijn mijn ogen tussen al die andere.

[ Voor 3% gewijzigd door RuddyMysterious op 29-09-2015 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DevilsProphet schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:48:
[...]

Gaat het nu over een 1,6l atmosferische benzine? Met DI of carburator? Hoeveel kW? Hoe zwaar was die auto?

Punt is dat, inderdaad, een té lichte motor niet goed is voor het verbruik, maar zelfs de 1,0l 92kW is mijns inziens (wow, naamvallen zijn niet goedkoop!) sterk genoeg om gezapig te kruizen met een nieuwe mondeo. Het punt van een 'té zwakke motor' gaat niet meer op.
Weet je nu zelf wel wat je allemaal babbelt? Carburateur zeker niet. Zeker niet op een mondeo van de laatste jaren. Vraag mij af of er auto's met carburateurs gemaakt worden..... Denk het niet...iets met emissie.

De mondeo woog daarbij trouwens vele malen lichter als de merc. Ledig gewicht van de mondeo geen idee. De mercury wel. 2200 kilo.
Tel daarbij 2 te dikke schoonouders op, mijn eigen ouders en vrouwlief en ik. Ook diverse hollands kost in blikken, kleding voor 2 maanden terwijl we maar 2 weken bleven en toilettassen etc.
Dus we komen aan een aardig totaalgewicht.

Vooral de mondeo moest bij bergachtig gebieden vaak terugschakelen, terwijl de 4.6 met klimmen totaal geen moeite had. Sprintje omhoog trekken durfde ik mijn oom niet aan te vertrouwen. Dus nogmaals, kom met bewijzen dat een ecoblok en slurpblok verschil van dag en nacht is.
Ook wil ik graag weten of je de weddenschap aan durft om dezelfde route te rijden met beide hetzelfde toelading... Deal? Ik plak de tankdop af en jij krijgt zelfs de sleutel van die tankdop incl reservesleutel.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik hoop er nu ook op dat de overheid eens over de bijtellingregels gaat nadenken. Het is compleet kolder dat een diesel 14% bijtelling krijgt terwijl hij niet eens zuinig c.q. schoon is. Van mij mogen ze die 14% bijtellingscategorie gewoon als belastingmaatregel in 5 jaar tijd naar 20% brengen, daarna afschaffen en iedereen op 25% zetten.

Elektrische en/of waterstof autos zouden daar tegen vrijgesteld mogen blijven.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyphax schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 12:53:
[...]

Begrijp me niet verkeerd: ik probeer niet Volkswagen te verdedigen. :)
Tegelijkertijd is de lagere uitstoot van moderne diesels (volgens het eerder aangehaalde artikel althans) natuurlijk niet uit de lucht komen vallen. Volkswagen heeft het nu voor elkaar om zowel de wet aan hun laars te lappen alsook de motoren zuiniger weten te maken. :P
Waar ik vooral m'n pijlen op richtte was dat we als consument niet in paniek moeten raken omdat we ineens met vreselijk vervuilende auto's rondrijden terwijl de eerdergenoemde cijfers laten zien dat we met z'n allen toch minder uitstoten in relatieve zin. Maar dat soort nuances mis je in de berichtgeving dan ook vaak.
Dit en niet vergeten, we rijden niet allemaal hetzelfde. Opa van 75 zal met zijn golf diesel heel wat rustiger rijden dan het jonger volk. Beide met dsg bak. Dus uitstoot/verbruik zal bij opa ooj wel lager liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:59

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

DevilsProphet schreef op maandag 28 september 2015 @ 22:44:
Nog een reden waarom zo'n kleine motor zo zuinig rijdt: het is gewoon bijna onmogelijk om daarmee te zuipen, want het is niet plezierig én als hij al zuipt, dan is het veel minder dan de zwaardere motoren onder vollast.

Ik ben aan het overwegen om een 1,0 of 1,5l ecoboost in een nieuwe mondeo clipper te kiezen, want diesel is eikebah. Maar is zo'n 1,0l wel sterk genoeg? Momenteel tuf ik met een focus mk2.5 met een 1,6tdci 66kW/90PS, waarvan ik soms vind dat hij nog leuk uit de hoek kan komen, maar soms ook denk dat ik toch graag een straffere moteur zou hebben.
ik heb laatst over 950km een gemiddelde van 4,6/100 gehaald met de punto (1.3/55kw). Dat was gemengd snelweg /binnendoor met 12% hellingen etc.. maar ik kan hem ook 9/100L krijgen en hij rijd nog verbasingwekkend lekker bij 180 (harder heb ik hem nog niet gehad)

Echter is het een stuk voordeliger om lekker rustig aan te rijden. Als ik max 100 km/h aan houd schommel ik tussen de 3,8 en 4l/100 en dat resulteerd in 1 keer tanken in 4 dagen ipv 2,5 dag en dat merk je aan het eind van de maand weer in je portemonnee. Dit is mijn eerste diesel die ik rij, maar het turbotje doet goed zijn werk. en kan goed meekomen in het verkeer.

* Meulugar rijd zo´n 6500km per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:55
Bullet NL schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:06:
Ik hoop er nu ook op dat de overheid eens over de bijtellingregels gaat nadenken. Het is compleet kolder dat een diesel 14% bijtelling krijgt terwijl hij niet eens zuinig c.q. schoon is. Van mij mogen ze die 14% bijtellingscategorie gewoon als belastingmaatregel in 5 jaar tijd naar 20% brengen, daarna afschaffen en iedereen op 25% zetten.

De overheid zijn af en toe net mensen. En net als bij haar burgers (tenminste de meesten dan) is het milieu geen topprioriteit bij de bepaling van deze tarieven. De hoogste prioriteit is helaas nog steeds inkomsten. bij het bepalen van de bijtellingstabel zal dus altijd gekeken worden wat de effecten zijn op de inkomsten. Als de bijtelling altijd 25% wordt zullen teveel mensen naar alternatieven kijken. Elektrische auto's of (nog erger voor de overheid) wellicht helemaal geen auto.

Dat laatste is iets dat gelukkig wel steeds meer voorkomt (verkopen dalen niet alleen door de crisis), maar het is een angstbeeld voor de overheid.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Overigens, http://www.autoweek.nl/ni...t-diesels-nieuwe-software

VW gaat de betreffende diesel's een software update geven in van het motor management.
Vermoedelijk wordt de motor hier door zuiniger (om aan het opgegeven waarden te voldoen) maar er is tevens een grote kans dat dit ten koste van motor prestaties gaat.

Als voorbeeld, wanneer je een 140Pk 2.0 liter TDI blok in je auto hebt liggen kan dit gewoon procenten in prestaties schelen, denk aan PK's, Koppel enz enz. Je auto kan er dus trager door worden, hij kan er zelfs minder fijn door gaan rijden. (bijvoorbeeld omdat de bakverhouding niet meer optimaal is met de toerentallen).

Het mooiste is, dit gaat een verplichte update worden in dien je auto nog in de garantie zit, voer je hem niet uit, dan laat VW hem buiten de garantie vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Bullet NL schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:25:
Vermoedelijk wordt de motor hier door zuiniger (om aan het opgegeven waarden te voldoen) maar er is tevens een grote kans dat dit ten koste van motor prestaties gaat.
Volgens mij is het een trade off tussen CO2 en NOx. Volgens mij gaat de auto juist onzuiniger lopen bij een betere NOx uitstoot. Dat behoort in ieder geval tot de mogelijkheden.

En wat gaan ze dan doen? Achteraf nog extra CO2 taks innen enzo?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

[...]

Het betreft een Mercury Grand Marquis ook bekend als de Ford Crown Victoria. Motor betreft de New Modular Engine. En is een 4.6 32v V8. Uitstoot is gewoon schoon. 4x katalysatoren. Elk spruitstuk heeft er 2.

Daarbij komt dat het betreft om nieuwer techniek dan de zoals vele hollanders denken dat het een oude carburateur is. Gewoon injectie-systeem.

En ja. Het is gemeten/vergeleken met mijn familie onderweg naar madrid (spanje). Merc 6 personen incl bestuurder, kofferbak ( en die is groot ) van ieder 2 reistassen per persoon. En ander spul zodat deze bomvol zat.
De mondeo 1.6 benzine had 5 personen. Kofferbak (station) iets meer zooi door meer beschikbaar hoogte. En allebei hadden wij onze auto's tot de top afgetankt.
Hij ca 65 liter, ik 150 liter. Dat was gewoon in nederland.

Mijn tankklep bleef tot burgos (spanje) dicht daar volgetankt. Kwam iets op 115 liter brandstof totaal. Mijn oom tankte in luxemburg, parijs bij een stop, in dyon. St sebastian spanje en burgos af. Elke keer rond de 40 a 45 liter.

Maargoed, mocht je het niet geloven. Stuur mij dan maar een PB. Ik ga graag de wedstrijd/test met je aan dat de 4.6 zoals jij beschrijft super onzuinig is.
Ok:
Nederland - Burgos is ongeveer 1500 km .
Dan kom jij met 115 liter op een verbruik uit van ongeveer 7,6l/100km (1:13)
Ik vind het erg optimistisch voor een V8 en wel:
- ik heb zelf de ervaring met een Chevrolet Blazer V6 4.3l (ook een injectiesysteem). Die kwam gemiddeld uit op 1:10-1:11
- als ik even snel zoek naar de specs van de auto dan kom ik op waarden die tussen 9,8 en 13,8l/100km liggen (en bovendien een tankinhoud van 72 liter en niet 150 ;) )

op zich zou ik dat best willen geloven ware het niet dat je het volgende claimt voor de Mondeo:
Je oom heeft 5 keer getankt ( luxemburg, parijs, dyon. St sebastian spanje en burgos) en tankt elke keer 40-45 liter. Dat is 200-225 liter benzine over een afstand van 1500km = 13l/100km (1:7,5)

Moet ik nog verder gaan of zie je zelf al een beetje in wat je hier aan het claimen bent?

Overigens claim ik nergens het volgende:
Ik ga graag de wedstrijd/test met je aan dat de 4.6 zoals jij beschrijft super onzuinig is.
ik zeg alleen (en toon zelfs met cijfers aan) dat het een fabeltje is dat grotere motoren efficienter zouden zijn dan kleinere motoren.

[ Voor 8% gewijzigd door YellowCube op 29-09-2015 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

!null schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:32:
[...]

Volgens mij is het een trade off tussen CO2 en NOx. Volgens mij gaat de auto juist onzuiniger lopen bij een betere NOx uitstoot. Dat behoort in ieder geval tot de mogelijkheden.

En wat gaan ze dan doen? Achteraf nog extra CO2 taks innen enzo?
Ik heb geen idee, weet wel dat wij hier in Europa helemaal op de CO2 toer zitten terwijl in de VS men veel strenger is qua stikstoffen (NOx)

Maar het is dus wel zo als jij terecht schrijft, willen de de NOx gaan verlagen, dan gaat de CO2 vermoedelijk omhoog. Op deze CO2 is ons bijtellingssysteem gebaseerd. Kortom, er is dus een kans dat de updatediesel nog meer CO2 uit gaat stoten dan dat hij al werkelijk doet. Elke foute diesel rijder met bijtelling betaald dus feitelijk veel te weinig belasting.

Dit kan men niet ongestraft doen, sterker deze CO2 cijfers bepalen in Nederland al jaren de verkoopcijfers betreffende autoverkopen. Of de consument zal dit moeten betallen of VW zal over de brug moeten komen voor elke auto die als "fout" is verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De overheid wordt in zekere zin gedupeerd omdat hun CO2 stelsel voorgelogen is. De consument zal worden gedupeerd omdat verbruik zal stijgen.

Althans, dat denk ik. We zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48

ThunderNet

Flits!

!null schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:03:
De overheid wordt in zekere zin gedupeerd omdat hun CO2 stelsel voorgelogen is. De consument zal worden gedupeerd omdat verbruik zal stijgen.

Althans, dat denk ik. We zullen het zien.
Maar is het al duidelijk of de blokken ook niet aan de Euro5-norm voldeden/gaan voldoen dan?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Heb het idee dat het door een fanboy geschreven is..
Van de updtae die van VW verwacht wordt, wordt de klant de dupe!

Minder vermogen en meer verbruik... Staat ook duidelijk in het stukje...
Ik zou erg boos worden op mijn dealer die het vervolgens maar gaat fixen. Van mijn part gooit hij een nieuwe motor erin...

Ik heb betaald voor x vermogen en een bepaald verbruik. Dat wens ik te behouden...
DevilsProphet schreef op maandag 28 september 2015 @ 22:44:

Er past gewoon minder brandstof in de cylinders... Zo simel is het...
Ik heb een tijdje in een 1.2TDI gereden. Als je dan met 120km/h vol het gas indrukt, gewoon planken, komt de meter niet boven de 9l/100km. Het is onmogelijk om op de snelweg boven een verbruik van 1:10 uit te komen met plankgas. Er past gewoon minder brandstof in 3 cylinders met een inhoud van 1,2 liter.

Doe ik dat met mijn huidige 4 cylinder, dan staat de teller (ondanks een versnelling meer) gewoon op 12l/100km... Cylinder erbij en hogere inhoud, dus er past meer brandstof in!
YellowCube schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 07:39:
Het zou wel verklaren waarom BMW niet gewoon de 18D, 20D, of 25D in USA aanbiedt maar een voor Europa onbekende dieselmotor: De 28D.
Dan denk ik echt dat er iets mis is met de rijstijl van je oom ;)

Al die punten zitten tussen de 300-400km en de laatste is zelfs slechts 214km.
Als je oom dan iedere keer 40-45 liter moest tanken...

Onzuinige auto:
300 op 40 liter: 1:7,5 km
300 op 45 liter: 1:6,6 km
400 op 40 liter: 1:10 km
400 op 45 liter: 1:8,8

Maar die laatste 214 km doen het hem:
214 op 40 liter: 1:5,3 km
214 op 45 liter: 1:4,7km

Sorry, maar dit klikt echt als een broodje aap...
Mijn ouders rijden een grote Laguna, ook met een 1.6 benzine en doen in Frankrijk, helemaal afgeladen gewoon 1:15 / 1:16...

Nederland naar Burgos is ongeveer 1500km
Dat is bij 1:15 gewoon 100 litertjes... En uiteraard minder dan jouw V8, maar dat is logisch...

Dat wil niet zeggen dat 1:13 (1500km met 115 liter brandstof) heel netjes is voor een V8 benzine!
Maar echt niet zuiniger dan een kleiner blok...

Mijn 1.6 Ford (diesel) deed Toscane (ook 1500km) afgelopen zomer met ongeveer 75 liter brandstof. Toch netjes 1:20 terwijl ik in Duitsland echt geplankt heb. Heel stukken 205 op de GPS. Toch apart dat hij volbeladen harder lijkt te gaan dan leeg... Ik heb nog nooit 205 gehaald op de GPS, maar volbeladen lukte dat opeens wel. Ik weet niet of zuid Duitsland toevallig schuin afloopt naar Zwitserland, maar dat lijkt me juist niet het geval...
Bullet NL schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:06:

Waarom elektrisch dan vrijstellen!?
Totaal geen oplossing, de rek is uit Li-ion. Er is niet genoeg lithium beschikbaar voor een grootschalige oplossing en te omslachtig voor grootschhalige invoeren.
Met is (toevallig waar ik werk) heel hard aan het onderzoeken om waterstof verder door te ontwikkelen. En dan met name om de katalysator binnen het proces om waterstaf te produceren rendabeler te maken. Dit wordt naar mijn idee toch wel echt de toekomst... Li-ion accu's is weggegooid geld.

Niet om nu te rijden, maar wel om nu in te investeren.

We kunnen het iedere keer kleinschalig bekijken, maar we willen een grootschalige oplossing voor het opslaan van energie...
Bullet NL schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:39:
Ik heb geen idee, weet wel dat wij hier in Europa helemaal op de CO2 toer zitten terwijl in de VS men veel strenger is qua stikstoffen (NOx)

Maar het is dus wel zo als jij terecht schrijft, willen de de NOx gaan verlagen, dan gaat de CO2 vermoedelijk omhoog. Op deze CO2 is ons bijtellingssysteem gebaseerd. Kortom, er is dus een kans dat de updatediesel nog meer CO2 uit gaat stoten dan dat hij al werkelijk doet. Elke foute diesel rijder met bijtelling betaald dus feitelijk veel te weinig belasting.

Dit kan men niet ongestraft doen, sterker deze CO2 cijfers bepalen in Nederland al jaren de verkoopcijfers betreffende autoverkopen. Of de consument zal dit moeten betallen of VW zal over de brug moeten komen voor elke auto die als "fout" is verkocht.
Wat denk je zelf?
VW uiteraard... Je denkt toch niet dat er een rechter zal zijn die dit niet op VW zijn bordje gooit, maar op de berijder!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Bullet NL schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:25:
Als voorbeeld, wanneer je een 140Pk 2.0 liter TDI blok in je auto hebt liggen kan dit gewoon procenten in prestaties schelen, denk aan PK's, Koppel enz enz. Je auto kan er dus trager door worden, hij kan er zelfs minder fijn door gaan rijden. (bijvoorbeeld omdat de bakverhouding niet meer optimaal is met de toerentallen).
Dat klopt niet.
Bullet NL schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:39:
Maar het is dus wel zo als jij terecht schrijft, willen de de NOx gaan verlagen, dan gaat de CO2 vermoedelijk omhoog.
Vermoedelijk, vermoedelijk... Waar heb je deze info vandaan? Laten we eerst maar de resultaten van de dyno's afwachten :)

[ Voor 43% gewijzigd door Chevy454 op 29-09-2015 15:13 . Reden: NDA ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Dit lees ik toch echt vaker terug, minder compressie, minder turbodruk, hoger verbruik om NOx te verlagen.
Dit zou zeker ook de prestaties ten nadelen beinvloeden lees ik...

Dus wat klopt er niet aan?

Als klant zou ik zeggen:
Gooi er dan maar een nieuw blok in die er wel aan voldoet, met behoud van prestaties! Hier zou ik namelijk echt niet akkoord mee gaan.

Heb je bij aanschaf duizenden euro's meer uitgegeven om de 2.0TDI te rijden i.p.v. de 1.9 en later 1.6TDI.
Ga je er nu opeens weer op achteruit!

[ Voor 31% gewijzigd door BlakHawk op 29-09-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:43:
Dit lees ik toch echt vaker terug, minder compressie, minder turbodruk, hoger verbruik om NOx te verlagen.
Dit zou zeker ook de prestaties ten nadelen beinvloeden lees ik...

Dus wat klopt er niet aan?
Het totaal beeld klopt niet. Er wordt niet aan het maximaal koppel of vermogen gemorreld.
Ik heb enkele posts van jou terug gelezen. En hierdoor blijkt dat jij een aversie hebt jegens VW / VAG.
Met dit in het achterhoofd lijkt het me vooral onmogelijk om dit op een gezonde manier uit te leggen want het oordeel staat klaar, enkel het bewijs moet nog passen. (in plaats van andersom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

dfrenner schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:10:

Waarom elektrisch dan vrijstellen!?
Totaal geen oplossing, de rek is uit Li-ion. Er is niet genoeg lithium beschikbaar voor een grootschalige oplossing en te omslachtig voor grootschhalige invoeren.
Met is (toevallig waar ik werk) heel hard aan het onderzoeken om waterstof verder door te ontwikkelen. En dan met name om de katalysator binnen het proces om waterstaf te produceren rendabeler te maken. Dit wordt naar mijn idee toch wel echt de toekomst... Li-ion accu's is weggegooid geld.

Niet om nu te rijden, maar wel om nu in te investeren.
De eerste brandstofcelauto is er in ieder geval al. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Chevy454 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:56:
Het totaal beeld klopt niet. Er wordt niet aan het maximaal koppel of vermogen gemorreld.
Huh, hoe zorg je ervoor dat een lagere compressie en lagere turbodruk geen consequenties heeft voor het vermogen, koppel of verbruik!?

Lijkt me onmogelijk...
Ik heb enkele posts van jou terug gelezen. En hierdoor blijkt dat jij een aversie hebt jegens VW / VAG.
Met dit in het achterhoofd lijkt het me vooral onmogelijk om dit op een gezonde manier uit te leggen want het oordeel staat klaar, enkel het bewijs moet nog passen. (in plaats van andersom)
Jep mijn oordeel is overigens helemaal aan VAG zelf te danken...
Maar ik zou er geen traan om laten als dit ze hard raakt. Een dergelijk arogant bedrijf verdient het. Al verdient PON het misschien nog wel meer...
Klopt, alleen nu nog op een efficiente manier waterstof producren...
Maar op dit gebied zijn we er nog lang niet!

Maar laten we aal die miljarden die nu in Tesla's worden gepompt door de overheid eens in waterstog gaan gooien.

Lijkt me een goed begin...

[ Voor 5% gewijzigd door BlakHawk op 29-09-2015 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
dfrenner schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:03:
Huh, hoe zorg je ervoor dat een lagere compressie en lagere turbodruk geen consequenties heeft voor het vermogen, koppel of verbruik!?

Lijkt me onmogelijk...
Wat voor jou onmogelijk lijkt is voor een ander een uitdaging.
dfrenner schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:03:
Jep mijn oordeel is overigens helemaal aan VAG zelf te danken...
Maar ik zou er geen traan om laten als dit ze hard raakt. Een dergelijk arogant bedrijf verdient het. Al verdient PON het misschien nog wel meer...
Met dergelijke gedrag bekom je exact wat je wilt: Je wordt een roepende in de woestijn, met andere woorden je wordt gengeerd. Succes :)

[ Voor 64% gewijzigd door Chevy454 op 29-09-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Weet iemand of de 1.2tdi ook is getroffen? Ik geloof dat dit allemaal van elkaar is afgeleid, de 1.2, de 1.6 en de 2.0 tdi. (drie cilinder heeft natuurlijk een aantal zaken wel anders zitten, maar het is volgens mij dezelfde motorfamilie)
Chevy454 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 14:56:
[...]

En hoe weet jij dat? Je kunt wel zeggen dat iets niet klopt, maar als jij dit zo stellig weet, leg dan uit waarom?

Ik ga niet zeggen dat ik het weet, maar wel dat het me logisch lijkt dat je ergens moet inleveren.
Alleen al om het simpele feit dat er een reden moet zijn geweest dat VW dit al jaren doet, met alle risico's van dien.

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 29-09-2015 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Chevy454 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:06:
Wat voor jou onmogelijk lijkt is voor een ander een uitdaging.
Leg eens uit hoe dat mogelijk is dan...

Lees dit maar eens:

http://www.tuning-gids.nl/compressietest.htm
"Om een motor zijn volle vermogen te kunnen laten leveren moet de juiste compressiedruk aanwezig zijn. De ideale waardes worden door de fabrikant ingesteld."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Turbolader
"Om uit een motor meer vermogen te halen, terwijl gewicht en afmetingen nagenoeg gelijk blijven zijn er meerdere mogelijkheden:

meer brandstof geven
meer omwentelingen laten maken
Dit laatste is bijna nooit mogelijk, daar het toerental meestal al optimaal is bij de geplande levensduur. Een hoger toerental betekent onherroepelijk een kortere levensduur van alle lagers, drijfstangen etc. Meer brandstof geven kan ook maar in beperkte mate. Als er niet voldoende lucht (en dan met name zuurstof) meer aanwezig is om de brandstof te verbranden is het alleen maar verspilling van brandstof. Toevoegen van brandstof zonder de daarbij benodigde zuurstof resulteert in een te rijk mengsel waarbij de motor zal gaan roken en meer brandstof gaat verbruiken. Ook kan er roet neerslaan op de uitlaatkleppen en/of de bougie waardoor de motor zal gaan weigeren.

Om het vermogen te vergroten is het dus niet voldoende om alleen maar meer brandstof te geven maar er zal ook de hiervoor benodigde zuurstof moeten worden toegevoegd. Dit zal dan moeten gebeuren onder een hogere luchtdruk dan de atmosferische druk. Dit heet drukvulling en kan door middel van turbocharging en supercharging.

Door de toepassing van drukvulling stijgt de vullingsgraad van de cilinders en daarmee het vermogen van de motor. Tegenwoordig is de trend het zogenaamde downsizen van motoren: het volume van de motor verkleinen en dus het gewicht verkleinen. Om tot dit resultaat te komen zonder iets af te doen aan vermogen en souplesse van de motor, wordt vaak een turbo toegepast. Door de hogere druk komt er meer lucht in de motor en verbetert de vullingsgraad waardoor er ook meer brandstof kan worden toegevoerd, bij optimale verbranding. Hierdoor wordt het vermogen groter en verbetert het rendement. De verhouding vermogen/mechanische verliezen stijgt waardoor nogmaals het rendement verbetert."

Als het zo simpel was door wat in het motormanagement te rommelen, denk je dan niet dat men dat al lang gedaan had!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
!null schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:13:
Weet iemand of de 1.2tdi ook is getroffen? Ik geloof dat dit allemaal van elkaar is afgeleid, de 1.2, de 1.6 en de 2.0 tdi. (drie cilinder heeft natuurlijk een aantal zaken wel anders zitten, maar het is volgens mij dezelfde motorfamilie)
Die zijn (nog) niet onderzocht...
Enkel de 2.0TDI van VAG en de 35D van BMW zijn onderzocht.

De BMW passed de test en als ik het nieuws moet geloven, gaat men zich nu richten op de 3.0 V6 Diesel van VW, omdat deze veel is verkocht in USA.

Tja, de kans is natuurlijk aanwezig dat meerdere motoren op dezelfde wijze worden getweakt... De tijd zal het leren, maar in dat geval wordt het probleem voor VAG groter en groter...
Ik ben heel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VAG is geen Lego: ze bouwen al heel lang bedroevend slechte blokken. Mogelijk heeft het diesel-schandaal er mee te maken dat VAG te laat in de common rail train is gestapt en een te grote achterstand heeft opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:13:
Alle motoren van de EA189 zijn in onderzoek.
En hoe weet jij dat? Je kunt wel zeggen dat iets niet klopt, maar als jij dit zo stellig weet, leg dan uit waarom?
Bij elke post moet ik 10 keer nadenken en minimaal 4x een edit maken in verband met mijn NDA.
Maar het antwoord ligt in de NEDC cyclus, men rijdt er geen volgas dus hoeft men daar geen aanpassingen te maken dus blijf je mooi alle koppel en vermogen houden als voorheen.

Ze hoeven alleen de punten en de transienten aan te passen indien dit nodig blijkt te zijn.
En natuurlijk de wagen altijd in deze modus laten rijden (wat eigenlijk de hele oorzaak is) ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:26:
VAG is geen Lego: ze bouwen al heel lang bedroevend slechte blokken. Mogelijk heeft het diesel-schandaal er mee te maken dat VAG te laat in de common rail train is gestapt en een te grote achterstand heeft opgelopen.
En uw bijdrage is?

[ Voor 34% gewijzigd door Chevy454 op 29-09-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Chevy454 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:29:
[...]

Alle motoren van de EA189 zijn in onderzoek.
Herstel, alle motoren met EA189 in de motorcode hebben de sjoemelsoftware in de ECU, De nadruk wordt nu op de 2.0 gelegd.... Maar ook de 1.2TDI blok heeft deze motorcode. Het probleem is groter dan nu wordt voorgedaan. De 2.0TDI is helemaal geen populair blok, de 1.6TDI is bijvoorbeeld veel meer verkocht. Geloof mij maar, de 2.0TDI is de boosdoener (in de media) maar meer blokken zullen terug worden geroepen en worden voorzien van een update....

ps. EA189 is dus niet één specifiek blok, het is een serie van motoren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:12

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bullet NL schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:42:
[...]

Herstel, alle motoren met EA189 in de motorcode hebben de sjoemelsoftware in de ECU, De nadruk wordt nu op de 2.0 gelegd.... Maar ook de 1.2TDI blok heeft deze motorcode. Het probleem is groter dan nu wordt voorgedaan. De 2.0TDI is helemaal geen populair blok, de 1.6TDI is bijvoorbeeld veel meer verkocht. Geloof mij maar, de 2.0TDI is de boosdoener (in de media) maar meer blokken zullen terug worden geroepen en worden voorzien van een update....

Maar binnen het amerikaans onderzoek neem ik aan dat die 1.2 en 1.6 niet bijzonder populair zijn, hoe groter hoe beter heb ik altijd het idee bij US auto's.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Dat weet ik :)

Maar het probleem is niet zo groot, dat de code in de software staat betekent niet dat deze actief is.
En wat is er dan uberhaupt actief? Want ik denk dat precies op dit punt de mensen niet weten wat er loos is.
(en dat ze elkaar napraten over dit thema).

BTW: je hebt het over software: Er zijn 3 FIE leveranciers geweest. Die hebben allemaal hun eigen software.
Dus dat stukje code zou dan universeel moeten zijn (not likely)

Even terzijde:
Niet alle motoren worden in Wolfsburg afgesteld, sommige worden ook ergens anders gemaakt.
Dus de 3.0L kan zomaar door Porsche of door Audi afgesteld zijn geweest. En dat is dan weer een andere organisatie met andere software, met een andere ethiek, nadruk etc etc etc.
DevilsProphet schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:47:
@Chevy: hoe zelfverklaard expert ben ik nu wel niet? 8)
Ik heb totaal geen flauw idee waar het overgaat :+

[ Voor 48% gewijzigd door Chevy454 op 29-09-2015 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

dfrenner schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:14:
Als het zo simpel was door wat in het motormanagement te rommelen, denk je dan niet dat men dat al lang gedaan had!?
Zo moeilijk, bof... alle grote merken hebben dit toch gedaan via dubbele nokkenassen ('twincam' en 'DOHC') en variabele kleppentimings (VVT in 't algemeen, VANOS bij BMW, VVT-i bij toyota, etc)? Het gaat erom de verbranding te optimaliseren door te variëren in druk (zowel brandstof als lucht, TURBOOOO), verstuivingsgraad (klopt dat? -> via directe injectie), tijdstip relatief tot ontsteking (VVT en DOHC), hoeveelheid (weeral zowel brandstof als lucht -> gevolg van druk) en verhouding (tussen brandstof en lucht).

@Chevy: hoe zelfverklaard expert ben ik nu wel niet? 8)

[ Voor 3% gewijzigd door RuddyMysterious op 29-09-2015 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
SinergyX schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:45:
[...]

Maar binnen het amerikaans onderzoek neem ik aan dat die 1.2 en 1.6 niet bijzonder populair zijn, hoe groter hoe beter heb ik altijd het idee bij US auto's.
Dat is een beetje achterhaalt en verschilt bovendien heel erg per regio. In bijvoorbeeld San Francisco is men tamelijk milieubewust en rijdt het gros van de bevolking in een hybride auto ((nog)veel meer dan in Nederland), waarbij de omvang niet afwijkt van wat wij in Nederland gewend zijn. In bijvoorbeeld Wyoming is een 5.7 V8 de instapper en doe je met een 6.7 V8 pas echt een beetje mee. Behalve dat wetgeving per regio verschillend is / kan zijn, zijn ook de brandstofprijzen sterk wisselend. Tussen de hoogste en laagste prijs voor een gallon brandstof zit in de VS een factor 2.

[ Voor 12% gewijzigd door argro op 29-09-2015 15:58 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Ook in USA niet?
Mij leek juist dat de 3.0 V6 TDI daar veel populairder zou zijn...

Neem BMW, die heeft daar enkel de 28D en de 35D geleverd in USA...

Hier geeft men aan ook naar de 3.0 te gaan kijken:
http://www.autoweek.nl/ni...naar-volkswagen-30-v6-tdi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chevy454 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:29:
Bij elke post moet ik 10 keer nadenken en minimaal 4x een edit maken in verband met mijn NDA.
Maar het antwoord ligt in de NEDC cyclus, men rijdt er geen volgas dus hoeft men daar geen aanpassingen te maken dus blijf je mooi alle koppel en vermogen houden als voorheen.

Ze hoeven alleen de punten en de transienten aan te passen indien dit nodig blijkt te zijn.
En natuurlijk de wagen altijd in deze modus laten rijden (wat eigenlijk de hele oorzaak is) ;)
Ten eerste denk ik dat niemand begrijpt wat je zegt, en dat dat exact is wat je voor ogen had ;)

Verder vind ik het heel frappant, dat de oplossing ZO makkelijk schijnt te zijn als jij het voordoet en VAG dan toch kiest voor het lopen van risico's die miljarden kunnen gaan kosten. Eigenlijk geloof ik daar niet in en zal de oplossing waarschijnlijk verschrikkelijk moeilijk gaan worden en te koste gaan van het een of ander, of dat nu de "Laufkultur" is, het vermogen of iets anders.

Wat heb jij eigenlijk met VAG, als ik vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
SinergyX schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 15:45:
Als ik nu op de Amerikaanse VW site kijk, kan ik zo snel maar één leverbare diesel vinden: De 3.0 V6 TDI...
Dus ik denk dat enkel de 2.0TDI is geleverd in USA en dat deze door de berichtgevingen is teruggetrokken.

Een andere optie is dat de 1.6TDI ook leverbaar is geweest, maar dat VW al weet dat er soortgelijk problemen uit voort gaan komen deze is teruggetrokken.

Maar in dat laastste geval verwacht men juist geen problemen met de 3.0 v6 tdi...

Edit:
Wat ik kan terugvinden is dat de 1.6TDI wel is geleverd in de Aufi A3 en die is nu niet meer leverbaar...
Maar de 3.0 tdi is nog altijd ook bij Audi in de A6 leverbaar.

Dus het lijkt erop dat ook de 1.6TDI deze problemen aan boord heeft...

Waarom anders ook de 1.6tdi terugtrekken, maar niet de 3.0 tdi?

[ Voor 18% gewijzigd door BlakHawk op 29-09-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:48

ThunderNet

Flits!

dfrenner schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:16:
[...]
Edit:
Wat ik kan terugvinden is dat de 1.6TDI wel is geleverd in de Aufi A3 en die is nu niet meer leverbaar...
Maar de 3.0 tdi is nog altijd ook bij Audi in de A6 leverbaar.

Dus het lijkt erop dat ook de 1.6TDI deze problemen aan boord heeft...

Waarom anders ook de 1.6tdi terugtrekken, maar niet de 3.0 tdi?
1.6TDI is sowieso niet in de US geleverd, dus hoeven ze daar ook niet naar te kijken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Tja,

- Vergasmenietdiesel-gate...
- Aanbesteding-gate betreffende zuurstok auto's
- TSIspanrol-gate

Duitse grundligheid noemen we dat.

Het bestuur van VW/VAG had maar één doel, de grootste leveranciers van auto's te worden. Alles was/is blijkbaar toegestaan, het heeft er in mijn ogen wel alle schijn naar....

Ik verwacht eigenlijk dat de politiek ook eens wakker gaat worden, wanneer blijkt dat auto's veel meer uitstoten dan opbasis van de gegevens waarop de bijteling wordt bepaald mag hier van mij een flinke claim richting de fabrikant komen. berijders van duizenden auto's in Nederland betalen op dat moment te weinig bijtelling. Pure fraude dus, dan heb ik het overigens nog niet eens over het brandstofverbruik.

[ Voor 49% gewijzigd door Bullet NL op 29-09-2015 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Bullet NL schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:31:
Tja,

- Vergasmenietdiesel-gate...
- Aanbesteding-gate betreffende zuurstok auto's
- TSIspanrol-gate

Duitse grundligheid noemen we dat.

Het bestuur van VW/VAG had maar één doel, de grootste leveranciers van auto's te worden. Alles was/is blijkbaar toegestaan, het heeft er in mijn ogen wel alle schijn naar....
Vanaf dat moment is het inderdaad bergafwaarts gegaan.
Zodra een fabrikant als doel stelt de grootste te willen worden, moet je je achter de oren krabben.

De olie-gate komt er nog bij he....
Pon kan dan een liter olie per 1000km prima binnen de marges vinden vallen, niet iedereen gaat daar zomaar in mee:

http://aftersalesmagazine...ie_olieverbruik_TFSI/7093

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je vergeet de oliezuipende TFSI's, vroeg stervende turbo's, en de DSG's die zovaak kapot gaan dat je er een bedrijf omheen kunt opzetten.

Ok, ik chargeer hiermee wel, het is niet also het allemaal wanproducten zijn die uit elkaar vallen. Maar het is denk ik wel even goed dat ze de wind van voren krijgen. Even terug naar af en goede auto's proberen te maken. Dit ipv premium willen zijn en de grootste willen zijn. Maar een dergelijk bedrijf wordt natuurlijk ook opgejaagd door de aandeelhouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
En vergeet niet de goedkope spaarmodellen met vage problemen die je eigenlijk nooit ziet, zoals een kapotte kabelboom wat bij Ibiza ecomotive nogal eens voorkomt.. Of dat na 120k ineens alles stuk lijkt te gaan aan bluemotion, ecomotive en greenlines.. (Buiten garantie)..

Vw's van de laatste jaren lijken echt bedoeld voor 3 jaar en 100k km, daarna zijn ze op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
!null schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:42:
Je vergeet de oliezuipende TFSI's, vroeg stervende turbo's, en de DSG's die zovaak kapot gaan dat je er een bedrijf omheen kunt opzetten.

Ok, ik chargeer hiermee wel, het is niet also het allemaal wanproducten zijn die uit elkaar vallen. Maar het is denk ik wel even goed dat ze de wind van voren krijgen. Even terug naar af en goede auto's proberen te maken. Dit ipv premium willen zijn en de grootste willen zijn. Maar een dergelijk bedrijf wordt natuurlijk ook opgejaagd door de aandeelhouders.
Gelukkig voelen die het ook direct, beetje jammer dat zij hun verlies ook willen verhalen op VW 8)7

http://www.telegraaf.nl/d...eerde_beleggers_VW__.html

Al willen de Porsche beleggers ook nog steeds geld zien, de overname stonk toen al aan alle kanten:
http://duitslandnieuws.nl...-aan-om-maffiapraktijken/

Porsche wilde VAG overnemen, volgens geruchten is toen bewust deze deal afgeketst en naar buiten gebracht dat Porsche te weinig geld zou hebben. Hierdoor zakte het aandeel Porsche dermate in waarde dat het werd overgenomen door VAG. Vooropgezet plan volgens sommige....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Eigenlijk stinkt de gehele gang van zaken al een paar jaar bij VAG...
Niets meer dan terecht dat ze nu met puntmuts op in de hoek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dfrenner schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:51:
[...]

Porsche wilde VAG overnemen, volgens geruchten is toen bewust deze deal afgeketst en naar buiten gebracht dat Porsche te weinig geld zou hebben. Hierdoor zakte het aandeel Porsche dermate in waarde dat het werd overgenomen door VAG. Vooropgezet plan volgens sommige....
Gaan we nu alle complottheorieën en problemen van dealers/importeurs er bij trekken als zijnde "bewijs"?
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 16:10:
[...]

Ten eerste denk ik dat niemand begrijpt wat je zegt, en dat dat exact is wat je voor ogen had ;)

Verder vind ik het heel frappant, dat de oplossing ZO makkelijk schijnt te zijn als jij het voordoet en VAG dan toch kiest voor het lopen van risico's die miljarden kunnen gaan kosten. Eigenlijk geloof ik daar niet in en zal de oplossing waarschijnlijk verschrikkelijk moeilijk gaan worden en te koste gaan van het een of ander, of dat nu de "Laufkultur" is, het vermogen of iets anders.
Wat heb jij eigenlijk met VAG, als ik vragen mag? :)
Ik vind de blik van iemand met kennis van de sector wel verfrissend tussen al het luid geschreeuw van mensen die hun verhalen en 'feitjes' op verjaardagsfeestjes oppikken.

[ Voor 45% gewijzigd door fsfikke op 29-09-2015 17:14 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fsfikke schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:11:
Ik vind de blik van iemand met kennis van de sector wel verfrissend tussen al het luid geschreeuw van mensen die hun verhalen en 'feitjes' op verjaardagsfeestjes oppikken.
Alleen heeft die persoon ook een werkgever, evt. met klanten en is hij waarschijnlijk niet objectief. Zo lang niet helder is hoe de belangen liggen, moet je ook (of waarschijnlijk: vooral!) de mening van iemand met kennis van zaken met een korreltje zout nemen.

Ik vind zijn verhaal iig niet heel geloofwaardig. Als het allemaal prima op te lossen is, zou VAG nooit dergelijke astronomische risico's hebben genomen. Dat gaat heel moeilijk worden, zo dicteert de logica.

Zoals ik zei, ik denk dat het er mee te maken heeft dat VAG te laat is overgestapt op common rail en daardoor qua dieselmotoren is begonnen met een stevige achterstand t.o.v. van bijvoorbeeld Mercedes, Fiat en BMW. Hoe ga je die achterstand goedmaken? In no time kwam VAG met dieselmotoren die qua verbruik, "Laufkultur" en prestaties mee konden komen met de besten. Qua emissies lijken ze echter helemaal achteraan de rij te staan en dat de betrouwbaarheid niet overhoudt, is ook duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:20:
Alleen heeft die persoon ook een werkgever, evt. met klanten en is hij waarschijnlijk niet objectief. Zo lang niet helder is hoe de belangen liggen, moet je ook (of waarschijnlijk: vooral!) de mening van iemand met kennis van zaken met een korreltje zout nemen.

Ik vind zijn verhaal iig niet heel geloofwaardig. Als het allemaal prima op te lossen is, zou VAG nooit dergelijke astronomische risico's hebben genomen. Dat gaat heel moeilijk worden, zo dicteert de logica.

Zoals ik zei, ik denk dat het er mee te maken heeft dat VAG te laat is overgestapt op common rail en daardoor qua dieselmotoren is begonnen met een stevige achterstand t.o.v. van bijvoorbeeld Mercedes, Fiat en BMW. Hoe ga je die achterstand goedmaken? In no time kwam VAG met dieselmotoren die qua verbruik, "Laufkultur" en prestaties mee konden komen met de besten. Qua emissies lijken ze echter helemaal achteraan de rij te staan en dat de betrouwbaarheid niet overhoudt, is ook duidelijk.
Precies dat, als het zo makkelijk op te lossen was in de software, waarom niet doen dan?

Ik denk dat VW gewoon onder de pet wil houden dat de consument hiervan de dupe wordt... Want dan is er een groter probleem, als deze softwareupdate niet wordt geaccepteerd. Nu heeft VAG wel vaker schijt aan de klant (vooral achteraf)... Maar het zou een dramatische stap zijn.

Al zitten er ook veel fanboys bij de rijders, die hoe dan ook VW boven de rest scharen en het altijd beter zullen vinden.

Overigens gaat Mercedes in de A en B klasses uitsluitend nog Renault diesels leveren. Toch wel een van de fijnste blokken in deze klasse, de 1.5DCI...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:20:
[...]

Daar ben ik het ook helemaal mee eens, ik zou ook wel willen weten uit welke hoek Chevy komt, maar ik snap ook dat hij dat niet perse wilt delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

fsfikke schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:11:
[...]

Gaan we nu alle complottheorieën en problemen van dealers/importeurs er bij trekken als zijnde "bewijs"?
Tuurlijk is het geen bewijs, maar er gaan al meerde opinies rond dat de overname VAG/Porsche niet helemaal "normaal" is gegaan. Maar goed, die discussie is hier feitelijk off-topic.
[...]

Valt wel mee, iedereen heeft recht op een mening, dingen die hier weg worden geschreven zijn niet allemaal verjaardagsfeestfeitjes. Natuurlijk, de manier waarop is soms wat ontspannen geschreven, maar feit is wel dat VAG de laatste weken behoorlijk wat klappen krijgt.

Gisteravond ook nog op TV, zie: http://www.radartv.nl/uit...-olieverbruik-tfsi-motor/

Feit is dat VAG een beetje raar bezig is, ongeacht de oorzaak, ze krijgen nu van uit verschillende hoeken klappen, bepaalde dingen pakken ze gewoon raar aan. De importeur PON staat te boek als moeilijk bedrijf wat niet makkelijk in actie komt als er een keer iets met de producten aan de knikker is. Ik kan een aantal VW dealers geven die je dit kunnen bevestigen.

De conclusie die hier wordt getrokken, dat VAG alles op alles zet om de grootste te worden is dan ook geen vreemde, ze hebben deze ambitie zelf ettelijke malen uitgesproken. Wanneer je dan achteraf laakbaar je producten niet in order hebt mag van mij de spreekwoordelijke oren worden gewassen.

Het lijkt namelijk structureel te zijn, keer op keer komt VAG/PON door eigen toedoen negatief in het nieuws. Nu begrijp ik ook wel dat bij sommige mensen hun automerk nog dichter bij het hart ligt dan hun voetbalclub, maar dit soort feitjes zijn inmiddels niet meer te ontkennen.

VAG zal met de billen bloot moeten.... ;) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
http://www.tdiclaim.nl/ gaat toch verder...

"Welke motoren zijn betrokken bij de fraude?
Volkswagen is in 2005 begonnen met de fraude. Er is bekend gemaakt dat Volkswagen in ieder geval de 1.6 TDI en 2.0 TDI van de fraude software heeft voorzien. De kans is echter groot dat ook andere motoren (1.9 TDI, 1.2 TDI en 3.0 TDI) onderdeel uitmaken van de fraude. Omdat er geen inschrijfgeld verschuldigd is, moedigen we iedereen met een TDI motor aan om een claim in te dienen."

Zij geven aan dat de 1.6TDI sowieso ook van frauduleuze software is voorzien.

Iemand een bron hiervan?

Edit:
Niet om reclame te maken voor de stichting, want dit vind ik echt belachelijk veel:

"Wat ontvangt Stichting AudiClaim als de claim succesvol is?
De stichting AudiClaim voert deze zaak hoofdzakelijk op basis van No-Cure No-Pay. Dat betekent dat indien de stichting niet succesvol is, u uitsluitend inschrijfgeld betaalt. Indien het de stichting lukt om een schadevergoeding te bewerkstelligen, ontvangt de stichting 20 % van het voor u behaalde voordeel."

[ Voor 28% gewijzigd door BlakHawk op 29-09-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bullet NL schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:34:
[...]

Tuurlijk is het geen bewijs, maar er gaan al meerde opinies rond dat de overname VAG/Porsche niet helemaal "normaal" is gegaan. Maar goed, die discussie is hier feitelijk off-topic.

[...]

Valt wel mee, iedereen heeft recht op een mening, dingen die hier weg worden geschreven zijn niet allemaal verjaardagsfeestfeitjes. Natuurlijk, de manier waarop is soms wat ontspannen geschreven, maar feit is wel dat VAG de laatste weken behoorlijk wat klappen krijgt.

Gisteravond ook nog op TV, zie: http://www.radartv.nl/uit...-olieverbruik-tfsi-motor/

Feit is dat VAG een beetje raar bezig is, ongeacht de oorzaak, ze krijgen nu van uit verschillende hoeken klappen, bepaalde dingen pakken ze gewoon raar aan. De importeur PON staat te boek als moeilijk bedrijf wat niet makkelijk in actie komt als er een keer iets met de producten aan de knikker is. Ik kan een aantal VW dealers geven die je dit kunnen bevestigen.

De conclusie die hier wordt getrokken, dat VAG alles op alles zet om de grootste te worden is dan ook geen vreemde, ze hebben deze ambitie zelf ettelijke malen uitgesproken. Wanneer je dan achteraf laakbaar je producten niet in order hebt mag van mij de spreekwoordelijke oren worden gewassen.

Het lijkt namelijk structureel te zijn, keer op keer komt VAG/PON door eigen toedoen negatief in het nieuws. Nu begrijp ik ook wel dat bij sommige mensen hun automerk nog dichter bij het hart ligt dan hun voetbalclub, maar dit soort feitjes zijn inmiddels niet meer te ontkennen.

VAG zal met de billen bloot moeten.... ;) :Y)
De slechte ervaringen die veel mensen in Nederland gemaakt hebben met producten van de VW AG (sinds wanneer is V een afkorting voor Volkswagen?) zijn vooral te wijten aan de belabberde service van PON. Dat mensen dan een link leggen tussen de actuele problemen en hun slechte ervaringen is logisch en past goed bij de onderbuikgevoelens, maar dat het telkens als bewijs aangehaald wordt voor oplichtingspraktijken van VW slaat nergens op. Mensen roepen lukraak dingen en zien alles als bevestiging terwijl ze niet eens weten waar ze het over hebben, zie de post hierboven 'we weten eigenlijk niets, maar we gaan ze wel kapotclaimen hoor!'

Trouwens is mensen die niet meedoen aan een shitstorm van fanboyism beschuldigen altijd een geweldig argument d:)b
Ik heb zelf nooit een auto uit de VW AG gehad, dus ik heb geen n=1 ervaringen om m'n mening van af te laten hangen. Ik kan alleen spreken uit mijn ervaringen tijdens het werken voor VW, dicht bij de hoge heren die tot nu toe ontslagen zijn (Wiko en Hacki) dat de instelling "Zolang we maar auto's verkopen maakt het niet uit hoe kut ze zijn" heel ver van de waarheid afstaat.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 29-09-2015 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

De Belgische Volkswagen-importeur heeft besloten om klanten die een auto met Euro 5-diesel in bestelling hadden staan, kosteloos een exemplaar aan te bieden die aan de Euro 6-norm voldoet.

De omruilactie kost de importeur ongeveer twee miljoen euro en betreft zo'n 800 auto's. Het gaat om bestaande bestellingen van Volkswagen, VW Bedrijfsauto's, Skoda, Audi en Seat.
Bron: http://www.autoweek.nl/ni...mporteur-ruilt-diesels-om

Elke importeur gaat er dus anders mee om, ik denk persoonlijk dat we dit in Nederland met PON als importeur niet hoeven te verwachten. Pon gaat lekker updaten en hoopt dat het overvliegt ;)

Nu maar hopen dat de politiek rustig blijft, overigens is het rijk zelf ook een grote afnemer van de foute diesels, in de resente Politieauto's zoals de VW Tourans en VW Transporters ligt hij. Overigens net als in de Amarok's die aan Defensie (LM en Marechaussee) is geleverd.

Daar gaat dus je doelstelling als overheid om de CO2 te verlagen ;)
fsfikke schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:45:
[...]

De slechte ervaringen die veel mensen in Nederland gemaakt hebben met producten van de VW AG (sinds wanneer is V een afkorting voor Volkswagen?)
psssssssst....

Wikipedia: Volkswagen AG

VAG dus.....
zijn vooral te wijten aan de belabberde service van PON. Dat mensen dan een link leggen tussen de actuele problemen en hun slechte ervaringen is logisch en past goed bij de onderbuikgevoelens, maar dat het telkens als bewijs aangehaald wordt voor oplichtingspraktijken van VW slaat nergens op.
Dit doet toch ook niemand?

Ik heb het heel duidelijk over de Nederlandse situatie, waarbij ik PON regelmatig aanhaal. Feit is dat ze beide (VAG en PON) nu meer dan één keer hebben laten zien dat ze het niet zo nou nemen met ethiekregels. Dit heeft niets met onderbuik gevoelens te maken. De fraude die VAG als concern als mede PON als importeur heeft gepleegd zijn gewoon feitelijk te maken.
Mensen roepen lukraak dingen en zien alles als bevestiging terwijl ze niet eens weten waar ze het over hebben, zie de post hierboven 'we weten eigenlijk niets, maar we gaan ze wel kapotclaimen hoor!'
Wie zegt hier op het forum dat hij/zij iets kapot gaat claimen? Ik kan me wel voorstellen dat bijvoorbeeld de overheid een claim bij VAG/PON neer gaat leggen.
Trouwens is mensen die niet meedoen aan een shitstorm van fanboyism beschuldigen altijd een geweldig argument d:)b
Wie en waar?

Ik heb zelf trouwens wel VW gereden, 11 jaar terug een lease Passat Variant 1.9TDI Prima auto overigens.

[ Voor 46% gewijzigd door Bullet NL op 29-09-2015 18:02 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 13 Laatste