Autofabrikanten frauderen met uitlaatgas-emissies

Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste
Acties:

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:36
VW UK heeft ook een stukje over adblue staan, het wordt dus wel gebruikt.

Ook VW Nederland adverteert ermee: scroll naar onderen http://www.volkswagen.nl/modellen/sharan

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:20

YellowCube

Wait...what?

Mutybay schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:48:
[...]

Waarschijnlijk snap ik je vraag niet goed.

Over welke cijfers uit welk onderzoek praten we? Op de snelweg is een conventionele auto zuiniger dan een hybride. In de stad is een hybride, mits opgeladen, zuiniger. Leaserijders (de mensen die een hybride kopen) rijden 80% op de snelweg. Dus in welk opzicht is dat dan zuiniger?

Het klopt dus inderdaad dat hybrides minder uit stoten in gebieden waar je minder uitstoot wilt hebben. Alleen worden hybrides daar juist niet gebruikt.
werkelijkverbruik.nl

en zoek daar eens wat gegevens op m.b.t
de plugin Prius: 4.4 l/100km
en Opel Ampera: 4.2 l/100 km
Deze zijn lastig te vergelijken met non-hybride modellen, maar pak anders gewoon een benzineauto uit een vergelijkbare klasse. Het staat buiten kijf dat dit veel lager is dan elke ander auto uit dezelfde klasse.

Mitsibishi PHEV: 5.96 l/100km
Vergelijk dit met exact dezelfde, non-hybride, versie: 7.8 l/100km

En dat allemaal van leaserijders, die kennelijk nooit opladen en 80% snelweg rijden (waar ze niet zuinig zouden zijn). En toch significante verschillen.

als je nog verder wilt zoeken:
http://www.spritmonitor.de/en/

ook daar zie je eenzelfde beeld. Plugin-hybrides die tot 20% zuiniger zijn dan conventionele modellen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
YellowCube schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:16:
[...]

werkelijkverbruik.nl

Deze zijn lastig te vergelijken met non-hybride modellen, maar pak anders gewoon een benzineauto uit een vergelijkbare klasse. Het staat buiten kijf dat dit veel lager is dan elke ander auto uit dezelfde klasse.

En dat allemaal van leaserijders, die kennelijk nooit opladen en 80% snelweg rijden (waar ze niet zuinig zouden zijn). En toch significante verschillen.

ook daar zie je eenzelfde beeld. Plugin-hybrides die tot 20% zuiniger zijn dan conventionele modellen.
Heel de fraude gaat niet om verbruik...

Youtube: DashcamNL

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:43
dfrenner schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:12:
[...]

Daar gaat toch heel de fraude niet om???
Het gaat niet om CO2 uitstoot maar het giftige NOx.

In de USA gelden hier andere standaarden voor dan in Europa, dus dieselauto's in de USA zijn uitgerust met een extra zogenaamd AdBlue systeem. AdBlue (geen idee wat het precies doet), maar schijnt te worden toegevoegd, waardoor de uitstoot van NOx omlaag gaat...

Het probleem is dat er dus een klein AdBlue tankje wordt gevuld bij reguliere onderhouds beurten, maar doordat het maar een klein tankje is, niet afdoende om gedurende de 15.000 km tussen onderhoudsbeurten door, ermee te rijden. Dus toen hebben ze in de software ingesteld dat AddBlue enkel tijdens de testcyclus wordt toegevoegd en de NOx uitstoot enkel bij de tests lager is...

Dat is het hele probleem hoe ik het begrijp...

In Europa zit geen AdBlue systeem ingebiouwd, omdat onze NOx eisen blijkbaar minder streng zijn...

Dus al die onzin over CO2 uitstoot heeft hier geen fluit mee te maken, of verbruik.... Helemaal niets!
Je begrijpt het probleem goed. Verbruik heeft er echter wel mee te maken. De NOx is ook te verminderen door de katalysator te verhitten. Dit wordt gedaan door de motor harder te laten werken. Dit kost extra brandstof.

• Mutybay
YellowCube schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:16:
[...]

werkelijkverbruik.nl

Je kijkt naar het verkeerde verbruik.

Mitsibishi PHEV:
Norm (dus getest) 1.8 l/100km
Werkelijk: 5.96 l/100km

Mitsibish 2.0:
Norm: 6.3 l/100km
Werkelijk: 7.8 l/100km

Het werkelijke verbruik (en dus de uitstoot) ligt bij een PHEV vele malen hoger.

Het probleem zit hem dus in het verschil tussen die 1.8 en 5.96 l/100km (en dan voornalijk de extra uitstoot).

[ Voor 4% gewijzigd door Mutybay op 24-09-2015 15:26 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Mutybay schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:48:
[...]

Waarschijnlijk snap ik je vraag niet goed.

Over welke cijfers uit welk onderzoek praten we? Op de snelweg is een conventionele auto zuiniger dan een hybride.
Nee. Kijk eens naar al die Toyota's met hybride aandrijving: de Yaris, Auris, en volgend jaar ook de RAV4: allemaal zuiniger en efficiënter dan de niet hybride variant.
In de stad is een hybride, mits opgeladen, zuiniger. Leaserijders (de mensen die een hybride kopen) rijden 80% op de snelweg. Dus in welk opzicht is dat dan zuiniger?
Dit slaat dus alleen op de plug-in hybride.
Het klopt dus inderdaad dat hybrides minder uit stoten in gebieden waar je minder uitstoot wilt hebben. Alleen worden hybrides daar juist niet gebruikt.
UIteindelijk rij je altijd in een stedelijk gebied, je begint en eindigt niet op de snelweg. En bovendien: genoeg snelweg kilometers lopen ook dwars door stedelijke gebieden.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 21:11

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

tja, mijn punto 1.3 heeft gecombineerd ook een verbruik van 4.8 (over 800 kilometer, laatste tankbeurt) Maar dat zegt geen mallemoer over de hoeveelheid NOx die het gebakje uitstoot. Om heel eerlijk te zijn zal het mij ook een worst wezen. Wat mij als gebruiker uitmaakt is het verbruik. De uitstoot zal allemaal wel. Zo denken er veel meer eigenaren volgens mij. Uitstoot is van belang voor typegoedkeuring en belastingen.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 18:58
OK bedankt hiervoor. Ik was mij hiervan niet bewust. Mijn auto is van voor 2005 :)

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
...
... de VAG groep ...
...

Het moederbedrijf is trouwens de Volkswagen Aktiengesellschaft (ook wel VW AG), neemt niet weg dat Volkswagen maar een van de merken is (het naamgevende, dat dan weer wel)

• Mutybay
EXX schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:27:
[...]
Nee. Kijk eens naar al die Toyota's met hybride aandrijving: de Yaris, Auris, en volgens jaar ook de RAV4: allemaal zuiniger en efficiënter dan de niet hybride variant.

[...]
Dit slaat dus alleen op de plug-in hybride.

[...]
UIteindelijk rij je altijd in een stedelijk gebied, je begint en eindigt niet op de snelweg. En bovendien: genoeg snelweg kilometers lopen ook dwars door stedelijke gebieden.
Oke ze zijn zuiniger en efficiënter mits te gebruikt worden in de werkgebieden waarvoor ze gemaakt zijn.

In stedelijk gebied ben je inderdaad zuiniger, maar op de snelweg niet. De elc. helpt alleen bij het optrekken en ondersteund niet tijdens het rijden. Je stoot op de snelweg meer uit omdat je extra gewicht moet meenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mutybay op 24-09-2015 15:34 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Jazeker wel, ook op de snelweg is de hybride zuiniger, je rijdt nl. ook op de snelweg niet continu altijd precies even hard, en de weg is ook niet altijd even vlak. Dat de hybride aandrijving alleen helpt bij optrekken is niet waar, bij vertragen slaat de hybride de bewegingsenergie (die anders verloren gaat) terug op in de accu.

Extra gewicht? Die 45kg van de accu in een Prius? Zoveel is dat niet. Vergeet ook niet dat bij diesel het motorblok zwaarder is dan bij een benzine auto.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• BlakHawk
Mutybay schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:22:
Je begrijpt het probleem goed. Verbruik heeft er echter wel mee te maken. De NOx is ook te verminderen door de katalysator te verhitten. Dit wordt gedaan door de motor harder te laten werken. Dit kost extra brandstof.
Ik bedoel dat het niets met de fraude te maken heeft...
Mutybay schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:24:

Mitsibishi PHEV:

Mitsibish 2.0:

Het werkelijke verbruik (en dus de uitstoot) ligt bij een PHEV vele malen hoger.

Het probleem zit hem dus in het verschil tussen die 1.8 en 5.96 l/100km (en dan voornalijk de extra uitstoot).
Maar wat heb je liever?
Dat een vloot aan auto's 7,8l/100km verbruiken, of 5,96 l/100km???
begintmeta schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:33:
offtopic:
...
... de VAG groep ...
...

Het moederbedrijf is trouwens de Volkswagen Aktiengesellschaft (ook wel VW AG), neemt niet weg dat Volkswagen maar een van de merken is (het naamgevende, dat dan weer wel)
Snap ik, maar Volkswagen-Personenkraftwagen is gewoon onderdeel van Volkswagen Aktiengesellschaft... Volkswagen-Personenkraftwagen kan gewoon wegvallen en Volkswagen Aktiengesellschaft kan gewoon voortbestaan...

Ik zie geen probleem...
Graag zelfs! :+

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dfrenner schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:20:
[...]

Heel de fraude gaat niet om verbruik...
nee, maar dat sloop wel in deze discussie:
YellowCube in "Autofabrikanten frauderen met uitlaatgas-emissies"
en overigens spelen er in deze discussie ondertussen twee, imo verschillende zaken:
- VW omzeilt beinvloed emmissie tests door het actief aanpassen van het motormanagement tijdens zo'n test.
- de NEDC cycle is gedateerd en geeft een veel te positief beeld voor vooral deels electrische auto's. Deze moet dus aangepast worden.
Mutybay schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:24:
[...]

Mitsibishi PHEV:

Mitsibish 2.0:

we praten dus over twee verschillende zaken.
Ik heb zelf ook al eerder aangegeven dat de huidige test niet geschikt zijn voor dit soort auto's of dat je in ieder geval een onrealistisch beeld krijgt:
Zie ook:

en ergens in de discussie sluipt er dus in dat dit soort auto's in z'n geheel niet zuinig en de investering niet waard is.
Daar ben ik het dus niet mee eens en dat wijze de cijfers evenmin uit.

Zo, volgens mij is de discussie nu weer duidelijk en de standpunten helder.

Overigens kun je de tests voor dit soort auto's vrij makkelijk corrigeren door domweg de energie in een volle accu om te zetten naar een diesel/benzine equivalent en dat optellen bij het totaal verbruik.

Voorbeeld:
een plugin prius geeft een testverbruik van 2,10 l/100km
De auto heeft een accucapaciteit van 7 kWh. Dat is gelijk aan 0,7 liter benzine
Dat tel je op bij het verbruik.
Zelfde voor een Ampera met 17 kWh = 1,7 liter en de PHEV met een capaciteit van 12 kWh = 1,2 liter benzine.

[ Voor 12% gewijzigd door YellowCube op 24-09-2015 15:51 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Mutybay
dfrenner schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:42:
[...]

Maar wat heb je liever?
Dat een vloot aan auto's 7,8l/100km verbruiken, of 5,96 l/100km???
Een vloot met 5.96 l/100km natuurlijk. Je zou ook stom zijn om dat niet te doen. Dat is echter het probleem niet. Het gaat om de fabrikant die met een extreem laag norm verbruik komt (en dus uitstoot) wat totaal niet overeen komt met de praktijk.
EXX schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:41:
Jazeker wel, ook op de snelweg is de hybride zuiniger, je rijdt nl. ook op de snelweg niet continu altijd precies even hard, en de weg is ook niet altijd even vlak. Dat de hybride aandrijving alleen helpt bij optrekken is niet waar, bij vertragen slaat de hybride de bewegingsenergie (die anders verloren gaat) terug op in de accu.

Extra gewicht? Die 45kg van de accu in een Prius? Zoveel is dat niet. Vergeet ook niet dat bij diesel het motorblok zwaarder is dan bij een benzine auto.
De auto weet niet hoe lang jij gaat rijden en hoe vaak jij energie gaat terug winnen. De motor gaat je accu dus bijladen zodra je op de snelweg zit. Dit kost extra brandstof :) Daarnaast moet je dit dus vergelijken met plug in hybride vs benzine. Niet diesel.
YellowCube schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:46:

[...]

we praten dus over twee verschillende zaken.
Ik heb zelf ook al eerder aangegeven dat de huidige test niet geschikt zijn voor dit soort auto's of dat je in ieder geval een onrealistisch beeld krijgt:
Zie ook:

en ergens in de discussie sluipt er dus in dat dit soort auto's in z'n geheel niet zuinig en de investering niet waard is.
Daar ben ik het dus niet mee eens en dat wijze de cijfers evenmin uit.

Zo, volgens mij is de discussie nu weer duidelijk en de standpunten helder.
Mee eens :)

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Leef jij daadwerkelijk in de ilusie dat VW het hoofd van de VAG groep is en dat ze het zonder VW niet gaan redden!?

Kom op man, of je nu een Skoda een VW of een Audio besteld, alle onderdelen zijn gewoon gelijk en komen uit gemeenschappelijke technische afdelingen. \

Alleen het Logo en kleine verschillen zijn anders...

Zonder VW, blijft de VAG groep gewoon de VAG groep...
Dank voor die toelichting, ik was bijna vergeten hoe de vork in de steel zat. Het is inmiddels al weer twee jaar geleden dat ik in Wolfsburg in de R&D van VW werkte :)

Om de geruchten vers te houden, net kort met een collega gepraat die in de afdeling werkt die verantwoordelijk is voor de emissietesten van BMW. Volgens hem ziet het er naar uit dat het verhaal waar Bild het over heeft over een oude motor test gaat waarbij ze de resultaten vergeleken hebben met de actuele (veel strengere) normen, vandaar de discrepantie.

[ Voor 21% gewijzigd door fsfikke op 24-09-2015 15:55 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Zou je als consument ook de koop kunnen laten ontbinden nu blijkt dat ze hebben gefraudeerd met de cijfers? Dus zeg je hebt een VW van 1 jaar oud en eist je aankoop bedrag terug?

Lijkt me logisch toch logisch..Denk dat VW dan wel kan opdoeken.

You only live once, so enjoy the ride.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:41

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Kennissen van me hebben net voordat het nieuws bekend werd een Golf Sportvan (2014) gekocht, deze wordt volgende week vrijdag geleverd. Slim om deze koop door te zetten? Gezien de reputatie van Volkswagen.

Whatever.

• Mutybay
Harmen schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:57:
Kennissen van me hebben net voordat het nieuws bekend werd een Golf Sportvan (2014) gekocht, deze wordt volgende week vrijdag geleverd. Slim om deze koop door te zetten? Gezien de reputatie van Volkswagen.
Als de prive gekocht is, waarom zou je dan de koop niet doorzetten? Het verbruik uit het boekje haal je niet en je uitstoot is wat hoger, maar deze problemen heb je met elke auto. ;)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:52

-tom-562

Oliesjeik

Harmen schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:57:
Noem eens een redden waarom het niet slim zou zijn?

Vaak bu'j te bang!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Cyphax

Moderator LNX
-tom-562 schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:00:
[...]

Noem eens een redden waarom het niet slim zou zijn?
Ik kan me voorstellen dat de afschrijving hoger is misschien? Het is speculatie, maargoed. Ik zou er zelf niet zo wakker van liggen overigens en de koop er niet voor annuleren. Het begon al snel met "zie je nou wel" dus we liggen er min of meer jaren al niet meer wakker van.

Saved by the buoyancy of citrus

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:41

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Misschien op langere termijn weet je niet of hij z'n waarde houdt, het blijft een volkswagen en duitse kwaliteit.
Ben benieuwd, wordt een 1.4 Tsi Highline met 150pk.

Whatever.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:52

-tom-562

Oliesjeik

Harmen schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:10:
Misschien op langere termijn weet je niet of hij z'n waarde houdt, het blijft een volkswagen en duitse kwaliteit.
Waarde behoudt een normale auto toch niet :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Mutybay schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:52:
De auto weet niet hoe lang jij gaat rijden en hoe vaak jij energie gaat terug winnen. De motor gaat je accu dus bijladen zodra je op de snelweg zit. Dit kost extra brandstof :) Daarnaast moet je dit dus vergelijken met plug in hybride vs benzine. Niet diesel.
Zo werkt het niet, tenminste niet bij de Toyota HSD. De accu wordt bijgeladen door recuperatie van bewegingsenergie bij het afremmen of bergaf rijden. Verder laat men de benzinemotor op een optimaal punt draaien, waardoor er meer energie uit de benzine kan worden gehaald. Het kan echter zijn dat je daardoor een tekort / overschot hebt: dat verwerk je dan door of vermogen uit de electrische aandrijving te trekken / de accu te laden. Doordat je deze samenwerking hebt tussen benzine en electrische aandrijving is het mogelijk de benzinemotor op een andere cyclus te laten lopen: de atkinson cyclus. Deze is optimaal mbt efficiëntie, maar levert minder vermogen bij gelijke motorinhoud vergeleken met de normaal gebruikte otto-cyclus. Dat wordt dan weer gecompenseerd door het electrische deel van de HSD.

Door al deze optimalisaties is deze hybride dus efficiënter dan de niet hybride variant. Minder verbruik en minder uitstoot.

Dit hele verhaal is voor de HSD hybride zonder plug in. Zover ik weet geldt het ook voor de plug-in hybrides van Toyota, alleen heb je dan een grotere accu en de mogelijkheid deze op te laden.

Mijn link naar diesel kwam vanwege het feit dat hybrides vaak tegenover diesels worden gezet mbt verbruik. Over de uitstoot wordt dan vaak gezwegen door de dieselfans....

[ Voor 9% gewijzigd door EXX op 24-09-2015 16:18 ]

• Mutybay
EXX schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:14:
[...]
Zo werkt het niet, tenminste niet bij de Toyota HSD. De accu wordt bijgeladen door recuperatie van bewegingsenergie bij het afremmen of bergaf rijden. Verder laat men de benzinemotor op een optimaal punt draaien, waardoor er meer energie uit de benzine kan worden gehaald. Het kan echter zijn dat je daardoor een tekort / overschot hebt: dat verwerk je dan door of vermogen uit de electrische aandrijving te trekken / de accu te laden. Doordat je deze samenwerking hebt tussen benzine en electrische aandrijving is het mogelijk de benzinemotor op een andere cyclus te laten lopen: de atkinson cyclus. Deze is optimaal mbt efficiëntie, maar levert minder vermogen bij gelijke motorinhoud vergeleken met de normaal gebruikte otto-cyclus. Dat wordt dan weer gecompenseerd door het electrische deel van de HSD.

Dit hele verhaal is voor de HSD hybride zonder plug in. Zover ik weet geldt het ook voor de plug-in hybrides van Toyota, alleen heb je dan een grotere accu en de mogelijkheid deze op te laden.
Hybrides zijn een ander verhaal als plugin-hybrides:)

Een hybride kan alleen opgeladen worden door de motor en regeneratief remmen. De motor is, zoals je zelf al aangaf, in een atkinson cyclus gezet. Dit is bij plugin-hybrides niet het geval en heeft dus meer vermogen van zichzelf nodig waardoor deze niet in de zelfde cyclus kan draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door Mutybay op 24-09-2015 16:26 ]

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Je pikt er weer 1 elementje uit en kijkt niet naar het grote geheel.

Er is overschot omdat de benzinemotor dan efficienter kan lopen. Er is geen verlies. Bij een normale auto moet je onder dezelfde onstandigheden de benzinemotor minder optimaal laten lopen,

• BlakHawk
YellowCube schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:46:
Heel de elektrische auto's slaan gewoon nergens op.
Zolang we met lompe, logge, milieuonvriendelijke, niet duurzame aqccu's blijven werken... En zo lang we de energie lekker blijven opwekken met koelcentrales... Wat heeft het voor zin?

Er zijn genoeg ontwikkelingen bezig met aluminium en grafiet...

Li-ion wat nu gebruikt wordt is geen oplossing voor het rijden op fossiele brandstoffen. Ook is de beschikbare hoeveelheid Lithium op aarde waarschijnlijk niet voldoende om alle auto’s van dit type accu te voorzien en daarmee is Lithium een schaars metaal geworden.

Geen oplossing dus... Laten we AUB tijd, moeite en geld in haalbare alternatieven steken, inplaats van wedden op een dood paard. Nu loopt ie misschien nog, maar enkel door de subsidies van de overheid.

Gooi die subsidies in de ontwikkeling van haalbare (op grote schaal) alternatieven!
Harmen schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:10:
Serieus!?
Ik heb uitsluitend slechte ervaringen met VAG...
Maar goed in de lease, dus boeit me niets...

Maar de lijst met mankementen op een 4 jaar oude auto, had zo een auto van 20 jaar kunnen zijn...
De andere VAG bak mocht ik na 1,5 jaar afstand van doen ;)

Prive was ik er niet vrolijk van geworden..

VAG en kwaliteit is niet alleen het probleem, maar de arrogantie van dealers!
Gewoon glashard zeggen, ja u heeft een probleem maar wij kunnen er niets aan doen, dus het heeft geen zin om een afspraak te maken...
Maar meneer mijn airco werk af-fabriek soms niet en regelmatig wel.

Dealer: Tja wat verwacht u van ons dan vraagt die man?

Ik: Uhm, dat je hem repareert!

Dealer: We kunnen het probleem niet vinden, dus wat moeten we dan?

Ik: Wat maakt mij dat uit, dan bestel je maar een nieuwe auto...

Dealer: *Lacherig* ja dat gaat natuurlijk niet voor een niet goed werkende airco.

Ik: Ik zet hem vanmiddag voor jullie deur neer en wat je ermee doet zie je maar... Ik wil gewoon een werkende airco in de zomer...

Ik heb hem achter gelaten en een huurauto opgehaald, daarna de leasemij geinformeerd en die hebben gelukkig wat meer druk om op de dealer uit te oefenen. Want 3 dagen later hebben ze toch maar de aircopomp vervangen en nooit meer een probleem gehad...

Toch jammer dat ik daarvoor in totaal 7(!) afspraken heb moeten maken...

Als prive klant hadden ze je dus gewoon weggestuurd...

• Mutybay
EXX schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:21:
Je pikt er weer 1 elementje uit en kijkt niet naar het grote geheel.

Er is overschot omdat de benzinemotor dan efficienter kan lopen. Er is geen verlies. Bij een normale auto moet je onder dezelfde onstandigheden de benzinemotor minder optimaal laten lopen,
Zie edit :)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ook bij de Toyota plug-in hybrides loopt de benzinemotor op de atkinson-cyclus. :) Ze werken hetzelfde als de "normale" hybrides, maar met een grotere accucapaciteit en de mogelijkheid deze vanuit het stroomnet op te laden.

• Mutybay
EXX schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:28:
Ook bij de Toyota plug-in hybrides loopt de benzinemotor op de atkinson-cyclus. :) Ze werken hetzelfde als de "normale" hybrides, maar met een grotere accucapaciteit en de mogelijkheid deze vanuit het stroomnet op te laden.
Moest het even opzoeken, maar je hebt gelijk. Bij Toyota is dat allemaal het zelfde. Bij andere merken gebruiken ze het anders.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 08:31

PauseBreak

derp!

[...]

Daar gaat toch heel de fraude niet om???
Het gaat niet om CO2 uitstoot maar het giftige NOx.
Waar heb ik het gehad over CO2-uitstoot? Misschien iets minder snel conclusies trekken :+ Ik heb het gehad over 'afwijkende real world resultaten'. Dat lijkt mij toch duidelijk genoeg?

Nee, merp!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dfrenner schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:23:
[...]

Zolang we met lompe, logge, milieuonvriendelijke, niet duurzame aqccu's blijven werken... En zo lang we de energie lekker blijven opwekken met koelcentrales... Wat heeft het voor zin?

Er zijn genoeg ontwikkelingen bezig met aluminium en grafiet...

Li-ion wat nu gebruikt wordt is geen oplossing voor het rijden op fossiele brandstoffen. Ook is de beschikbare hoeveelheid Lithium op aarde waarschijnlijk niet voldoende om alle auto’s van dit type accu te voorzien en daarmee is Lithium een schaars metaal geworden.

Geen oplossing dus... Laten we AUB tijd, moeite en geld in haalbare alternatieven steken, inplaats van wedden op een dood paard. Nu loopt ie misschien nog, maar enkel door de subsidies van de overheid.

Gooi die subsidies in de ontwikkeling van haalbare (op grote schaal) alternatieven!
klinkt als VW toen Toyota de Prius uitbracht.
Waanzin! Laten we nou maar gewoon inzetten op diesel. Veel beter!
;)

Ik sta open voor baanbrekende suggesties dus ik ben benieuwd naar die van jou :)

• GAIAjohan
Naast dat VW de laatste 10/15 jaar hun gebruikelijke kwaliteit niet meer lijkt te halen, schijnt ook veel aan de importeur te liggen als het gaat om garantie, problemen binnen de garantie en de afwikkeling van de dealer. Het schijnt sowieso dat we in NL wat dat betreft er veel slechter afkomen dan Duitsers.

Sowieso lijkt het er bij de Bluemotions er een beetje op, dat zodra ze buiten de garantieperiode zijn eigenlijk alles kapot kan gaan, t/m de draadboom aan toe, en dat ze bij 180k gewoon volledig zijn uitgeleefd.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Auto Bild heeft zich al teruggetrokken van z'n berichtgeving.
Die Zeitschrift stellte am Donnerstagabend in einer Stellungnahme klar, man habe BMW keine Manipulationsabsicht unterstellen wollen. Einzelheiten, die die Überschreitungen erklären könnte, lägen dem Blatt nicht vor. Die "Auto Bild" betonte, aus dem Test lasse sich keinesfalls das Vorhandensein einer Abschaltvorrichtung ablesen.
http://www.finanzen.net/n...ulationen-zurueck-4531474

Aandelenkoers is inmiddels ook weer zo goed als hersteld: http://www.finanzen.net/realtimekurs/BMW
Gelukkig vanmiddag een zwik gekocht oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Eigenlijk is door dit schandaal is de nederlandse overheid in principe veel belastinggeld misgelopen.

[ Voor 228% gewijzigd door RodeStabilo op 25-09-2015 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Friespeuk schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 07:47:
Eigenlijk is door dit schandaal is de nederlandse overheid in principe veel belastinggeld misgelopen.
"in principe"? Niet echt dus?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
OgWok schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 08:17:
[...]

Volgens mij ook wel, volgens mij hebben we niet zoveel fabrieken meer hier die auto's maken, (nedcar?) dus dat verlies aan inkomsten kan Nederland niet compenseren door de inkomstenbelasting en werkgelegenheid, als dat al genoeg zou zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De verkoop van auto's levert de staat anders ook wel een aardig zakcentje op. Ik denk dat we niet moeten vergeten waar dit "schandaal" over gaat, VW heeft met de cijfertjes gesjoemeld, heel stout natuurlijk en dat moet ook bestraft worden. Maar in Duitsland schieten ze ook wel meteen compleet door daarmee om iedereen te vertellen hoe verschrikkelijk het is wat ze hebben gedaan en mensen te ontslaan. Als we dit verhaal vergelijken met, goh bijv. jarenlang moedwillig foutieve componenten verbouwen waardoor al meer dan 170 mensen omgekomen zijn... Dan vraag je je af waar de proporties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mutybay schreef op donderdag 24 september 2015 @ 16:31:
[...]

Moest het even opzoeken, maar je hebt gelijk. Bij Toyota is dat allemaal het zelfde. Bij andere merken gebruiken ze het anders.
En daarom rijdt een Prius Plugin zonder opladen wel veel zuiniger dan gewone auto's terwijl andere plugins dat dus niet doen. Daar haal je de zuinigheid vrijwel alleen uit het opladen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

fsfikke schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 08:30:
De verkoop van auto's levert de staat anders ook wel een aardig zakcentje op. Ik denk dat we niet moeten vergeten waar dit "schandaal" over gaat, VW heeft met de cijfertjes gesjoemeld, heel stout natuurlijk en dat moet ook bestraft worden. Maar in Duitsland schieten ze ook wel meteen compleet door daarmee om iedereen te vertellen hoe verschrikkelijk het is wat ze hebben gedaan en mensen te ontslaan. Als we dit verhaal vergelijken met, goh bijv. jarenlang moedwillig foutieve componenten verbouwen waardoor al meer dan 170 mensen omgekomen zijn... Dan vraag je je af waar de proporties zijn.
Je doelt op het GM schandaal met de sleutelbossen? Dat is inderdaad wel van andere proporties ja. Ik denk dat je hier vooral meer van het VW schandaal meekrijgt omdat het in ons land gewoon de grootste boom is, die dus ook de meeste wind vangt.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:41

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

fsfikke schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:27:
Aandelenkoers is inmiddels ook weer zo goed als hersteld: http://www.finanzen.net/realtimekurs/BMW
Stond zijn niet een goed half geleden op bijna 2x zoveel als nu? Kan me nog ergens koers herinneren tegen de 130 euro.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

SinergyX schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:32:
[...]

Stond zijn niet een goed half geleden op bijna 2x zoveel als nu? Kan me nog ergens koers herinneren tegen de 130 euro.
Begin dit jaar stonden zowat alle aandelen 2x zo hoog als nu. Dat kwam omdat de ECB toen het QE programma gestart had en zo miljarden de markt op gepompt heeft. Geld was daarmee dirt cheap dus de koersen konden alleen maar hoger en hoger, maar dat waren geen reële waardes van de aandelen.
PauseBreak schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:19:
[...]

Je doelt op het GM schandaal met de sleutelbossen? Dat is inderdaad wel van andere proporties ja. Ik denk dat je hier vooral meer van het VW schandaal meekrijgt omdat het in ons land gewoon de grootste boom is, die dus ook de meeste wind vangt.
Een interessant artikel daarover (wel in het Duits): http://www.n-tv.de/wirtsc...iner-article16002516.html

Naar mijn mening speelt Amerikaans protectionisme in deze zaak een grote rol. De Euro is zwak, dat maakt de Europese auto's goedkoper en op de dag dat de nieuwe Passat uitkomt komt dit dan op.
Ook grappig is dat men over boetes spreekt ter hoogte van $18 miljard, voor de schuld aan 174 doden moest GM $900 miljoen betalen...

[ Voor 45% gewijzigd door fsfikke op 25-09-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:46
Ik heb opeens een bedenking, volgens de nieuwsberichten werd de meting beïnvloedt door dat de auto "wist" dat hij op CO2 getest werd omdat hij alleen met zijn voorste wielen gemeten werd, waardoor de motor in reductie schoot, correct?

Indien ja: zijn er dan niet heel veel mensen die hun wagen ook bij de chiptuner compleet verkeerd hebben laten afstellen? Daar wordt toch op dezelfde manier getest wat voor een koppelcurve en PK's je wagen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

fsfikke schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 09:53:
[...]

Een interessant artikel daarover (wel in het Duits): http://www.n-tv.de/wirtsc...iner-article16002516.html

Naar mijn mening speelt Amerikaans protectionisme in deze zaak een grote rol. De Euro is zwak, dat maakt de Europese auto's goedkoper en op de dag dat de nieuwe Passat uitkomt komt dit dan op.
Ook grappig is dat men over boetes spreekt ter hoogte van $18 miljard, voor de schuld aan 174 doden moest GM $900 miljoen betalen...
Goed opiniestuk. Schrijver heeft zeker een punt. Het is opmerkelijk hoeveel meer stof dit doet opwaaien dan bijv. een bankschandaal of de andere zaken die worden aangehaald m.b.t. de autoindustrie zelf.
Tsja, uiteindelijk zullen we het vanzelf moeten gaan merken. Amerikaans protectionisme zal hier zeker ook wel een rol spelen, maar ondanks dat ben ik wel benieuwd of VW nou inderdaad de enige fabrikant gaat zijn die hierop wordt gepakt. Dat kán bijna niet.
Kijk naar alle 14% bijtellinsmodellen in Nederland de afgelopen jaren. Op wonderbaarlijke wijze werden motoren ineens véél zuiniger. Op papier dan. Het zou mij niks verbazen wanneer ook andere fabrikanten hebben gerommeld met de testcycli.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:44
OgWok schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 08:17:
[...]

Ik denk dat het voor de staat helemaal niks uitmaakt. De mensen die specifiek een 14%VW hebben gekocht hadden gewoon een ander 14% model gekocht. De staat had dus niets extra's verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

HyperBart schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:08:
Ik heb opeens een bedenking, volgens de nieuwsberichten werd de meting beïnvloedt door dat de auto "wist" dat hij op CO2 getest werd omdat hij alleen met zijn voorste wielen gemeten werd, waardoor de motor in reductie schoot, correct?

Indien ja: zijn er dan niet heel veel mensen die hun wagen ook bij de chiptuner compleet verkeerd hebben laten afstellen? Daar wordt toch op dezelfde manier getest wat voor een koppelcurve en PK's je wagen heeft?
De situatie in Amerika gaat niet over CO2 maar NOx. De uitstoot daarvan wordt beperkt door in de uitlaat AdBlue in te spuiten. Wat er blijkbaar bij VW gebeurt is dat herkent wordt dat er een testcyclus bezig is en dan wel AdBlue wordt toegevoegd terwijl dat anders niet of in mindere mate gebeurt.
Dat heeft dus niets met het eventueel beperken van vermogen te maken.

Daarbij: bij het tunen van een auto (iig bij het ontwikkelen van de tuning) wordt een auto uitgebreid op de rollenbank getest en ziet een tuner het vermogen. Die ziet dus ook of een auto niet aan zijn opgegeven vermogen komt en ik denk dat het al lang en breed in de pers geweest zou zijn als tuner A met een 1-as rollenbank een lager vermogen meet dan tuner B met een 2-as rollenbank.
Wat tuners dus wel zien is dat verschillende fabrikanten het koppel beperken in lage versnellingen (om een auto rijdbaar te houden). Dus een dikke diesel die 400 Nm kan genereren haalt bijvoorbeeld maar 300 Nm als je in de 1 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YellowCube schreef op donderdag 24 september 2015 @ 17:32:
klinkt als VW toen Toyota de Prius uitbracht.
Waanzin! Laten we nou maar gewoon inzetten op diesel. Veel beter!
;)

Ik sta open voor baanbrekende suggesties dus ik ben benieuwd naar die van jou :)
Beter lezen...
Ook is de beschikbare hoeveelheid Lithium op aarde waarschijnlijk niet voldoende om alle auto’s van dit type accu te voorzien en daarmee is Lithium een schaars metaal geworden.

Geen oplossing dus...Laten we AUB tijd, moeite en geld in haalbare alternatieven stekenn, inplaats van wedden op een dood paard. Nu loopt ie misschien nog, maar enkel door de subsidies van de overheid.

Ik ben toch duidelijk genoeg?
Li-ion is geen grootschalige oplossing. Leuk voor de elite nu die zich een Tesla kan permiteren, maar er is niet genoeg Lithioum beschikbaar om dit op grote schaal toe te passen op alle auto's.

Ver voor die tijd wordt het al onbetaalbaar, vanwege het dan schaarse Lithium.

Li-ion accu's in auto's ondersteunen is wedden op een dood paard.
We moeten verder en wel redelijk snel, als je ten minste als doel hebt om de massa uit de brandstof auto te krijgen...

Als dat niet hoeft en je enkel voor de schijn wil laten doen voorkomen dat je groen bezig wil zijn en groen wil ondersteunen, dan is de huidige weg de juiste om in te slaan!
fsfikke schreef op donderdag 24 september 2015 @ 21:27:
Auto Bild heeft zich al teruggetrokken van z'n berichtgeving.

http://www.finanzen.net/n...ulationen-zurueck-4531474

Ik snapte het al niet, omdat het heel ergens anders over ging...
HyperBart schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:08:

Nogmaals, het gaat niet om CO2 uitstoot...
Het gaat om NOx uitstoot, waar in USA extra systemen zijn geinstalleerd (zoek eens op AdBlue systeem). Dáár is mee gefraudeerd.
DaTimMan schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 10:14:
Ik denk dat het voor de staat helemaal niks uitmaakt. De mensen die specifiek een 14%VW hebben gekocht hadden gewoon een ander 14% model gekocht. De staat had dus niets extra's verdient.
Het gaat niet om CO2 uitstoot, maar de uitstoot van giftige stoffen (NOx in dit geval)
Diesels stoten meer NOx uit dan benzine auto's. (Diesels stoten juist minder CO2 uit dan benzine).

USA heeft een regeling dat diesels en Benzine auto's evenveel NOx mogen uitstoten. Om dat te kunnen behalen zijn diesels in de USA met AdBlue systemen uitgerust. Wat VW specifiek heeft gedaan is dat de software de cyclus herkent en enkel tijdens de cyclus AdBlue toevoegt aan de uitlaatgassen (die NOx weer neutraliseren voor een deel). Tijdens dagelijks rijden wordt AdBlue dus niet toegevoegd aan de uitlaatgassen en stoot hij meer NOx uit.

Het hele systeem doet niets met CO2 of uitstoot van CO2, dus al helemaal niets met bijtelling...

Denk dat dat het hele probleem hier is, het gaat om milieu delicten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Als je verwacht dat alle ontwikkelingen waar we nu de vruchten van plukken ontstaan zijn met een vingerknip, dan snap ik dat je denkt dat het geen zin heeft. Maar je moet ergens beginnen, en we hebben nou eenmaal geen perfecte accutechniek. Maar als we op grote schaal accu's moeten maken, dan heeft het ook zin om te investeren in het verbeteren ervan.
Je moet gewoon niet verwachten dat je over 50 jaar tegen je kleinkinderen zegt "electrische auto's? tja, die waren er gewoon ineens". :P

Maargoed, dat geldt ook voor de dieselmotoren waar dit topic over gaat; ze zijn niet hetzelfde als dieselmotoren van 30 jaar terug. Ze zijn een stuk beter. Dat natuurlijke verloop krijg je bij electrische auto's ook, als het maar doorzet. Het begin is er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
Cyphax schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:22:
[...]

Als je verwacht dat alle ontwikkelingen waar we nu de vruchten van plukken ontstaan zijn met een vingerknip, dan snap ik dat je denkt dat het geen zin heeft. Maar je moet ergens beginnen, en we hebben nou eenmaal geen perfecte accutechniek. Maar als we op grote schaal accu's moeten maken, dan heeft het ook zin om te investeren in het verbeteren ervan.
Je moet gewoon niet verwachten dat je over 50 jaar tegen je kleinkinderen zegt "electrische auto's? tja, die waren er gewoon ineens". :P

Maargoed, dat geldt ook voor de dieselmotoren waar dit topic over gaat; ze zijn niet hetzelfde als dieselmotoren van 30 jaar terug. Ze zijn een stuk beter. Dat natuurlijke verloop krijg je bij electrische auto's ook, als het maar doorzet. Het begin is er.
Sterker nog, de eerste elc. auto stamt uit 1898 :P http://www.ufonieuws.nl/permalink.asp?i=9990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Cyphax schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:22:

Dat snap ik wel, maar we stoppen echt miljarden in het laten rijden van Tesla's en dergelijken.
Dat geld, of in ieder geval een groot deel ervan zou ik liever in ontwikkeling gestoken zien worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
dfrenner schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:32:
[...]

Dat snap ik wel, maar we stoppen echt miljarden in het laten rijden van Tesla's en dergelijken.
Dat geld, of in ieder geval een groot deel ervan zou ik liever in ontwikkeling gestoken zien worden!
Tja zo gaat dat nou eenmaal. Als er geen interesse is in een product verkoop je niks --> geen ontwikkeling. Kijk naar zonnepanelen. De eerste paar generaties zijn niet efficiënt en de productie ervan stoot meer uit dan de panelen ooit goed kunnen maken. Dito met windmolens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dfrenner schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:32:
[...]

Dat doet Tesla bijvoorbeeld toch ook wel? Ze steken heel veel geld in oplaadstations waar je gratis kan opladen. Musk wil ze op zonne-energie laten draaien. En BMW steekt er veel geld in, en zo zijn er nog wel meer. De ontwikkeling staat niet stil. Het zou sneller kunnen gaan natuurlijk, maar dat is met alles zo. Welke ontwikkeling mis je? Los van betere batterijen (ik denk dat ook fabrikanten dat wel zien zitten) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

dfrenner schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:15:
[...]

Beter lezen...

[...]

Ik ben toch duidelijk genoeg?
je wijst de huidige ontwikkelingen categorisch af en zegt vervolgens dat er alternatieven ontwikkeld moeten worden die uiteindelijk op hetzelfde neerkomen.
Zoals hierboven ook al opgemerkt wordt: het is een beetje onrealistisch om te verwachten dat die alternatieven zomaar, zonder enig logisch pad (zoals nu de tesla of plugin-hybrides met bijbehorende infrastructuur) gaan komen.

Dus nee, heel duidelijk ben je niet.
Of in ieder geval niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Cyphax schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:45:
Dat doet Tesla bijvoorbeeld toch ook wel? Ze steken heel veel geld in oplaadstations waar je gratis kan opladen. Musk wil ze op zonne-energie laten draaien. En BMW steekt er veel geld in, en zo zijn er nog wel meer. De ontwikkeling staat niet stil. Het zou sneller kunnen gaan natuurlijk, maar dat is met alles zo. Welke ontwikkeling mis je? Los van betere batterijen (ik denk dat ook fabrikanten dat wel zien zitten) :P
Het voornaamste probleem is de accu juist...

Weinig capaciteit, gebruik makend van schaarse metalen, lange tijd voor opladen...

Maar het grootste probleem is dat Lithium niet de toekomst is en niet volddoende aanwezig voor grootschalig gebruik. Daarmee is het direct iedere investering hierin, zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
YellowCube schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:49:
je wijst de huidige ontwikkelingen categorisch af en zegt vervolgens dat er alternatieven ontwikkeld moeten worden die uiteindelijk op hetzelfde neerkomen.
Zoals hierboven ook al opgemerkt wordt: het is een beetje onrealistisch om te verwachten dat die alternatieven zomaar, zonder enig logisch pad (zoals nu de tesla of plugin-hybrides met bijbehorende infrastructuur) gaan komen.

Dus nee, heel duidelijk ben je niet.
Of in ieder geval niet logisch.
Ik vind van wel...
Prima dat we het huidige pad volgen, maar gooi er geen miljarden in, die kun je beter in onderzoek steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dfrenner schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:54:
[...]

Het voornaamste probleem is de accu juist...

Weinig capaciteit, gebruik makend van schaarse metalen, lange tijd voor opladen...

Maar het grootste probleem is dat Lithium niet de toekomst is en niet volddoende aanwezig voor grootschalig gebruik. Daarmee is het direct iedere investering hierin, zonde van het geld.
Ik snap wat je zegt maar ik verwacht dat een bedrijf als Tesla ook z'n best doet om betere technieken te ontwikkelen voor de accu's. Dat is hun eigen voordeel; stel je voor dat je een techniek ontwikkelt die echt veel beter is, en patenteer je dan... dan ben je binnen. :)
De incentive moet er wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 20:03
Ik snap niet dat mensen dit maar wegwuiven als 'iedere fabrikant doet het' of 'men koopt wel een ander 14% hok'. Wat VW gedaan heeft is een milieudelict, vergelijkbaar met een fabriek die de milieu-inspectie bedonderd als ze op rookgas controleren.

Ze hebben 10x tot 45x meer NOx gemeten dan in de test werd gemeten.(Ik ben wel benieuwd naar hoeveel het verschil bij andere merken is overigens). Bedenk dat de laatste jaren de VAG (VW, Audi, Skoda, Seat) een marktaandeel van iets van 17% had in NL, dus als we de helft daarvan op TDI's schatten, dan zijn dat dus tienduizenden auto's die 10x zoveel NOx uitstoten alleen al in NL. Ik zou dat niet zomaar wegwuiven.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9RoFkd4aWtvudDE7INmW0Emb/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
sdk16420 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 11:59:
Ik snap niet dat mensen dit maar wegwuiven als 'iedere fabrikant doet het' of 'men koopt wel een ander 14% hok'. Wat VW gedaan heeft is een milieudelict, vergelijkbaar met een fabriek die de milieu-inspectie bedonderd als ze op rookgas controleren.

Ze hebben 10x tot 45x meer NOx gemeten dan in de test werd gemeten.(Ik ben wel benieuwd naar hoeveel het verschil bij andere merken is overigens). Bedenk dat de laatste jaren de VAG (VW, Audi, Skoda, Seat) een marktaandeel van iets van 17% had in NL, dus als we de helft daarvan op TDI's schatten, dan zijn dat dus tienduizenden auto's die 10x zoveel NOx uitstoten alleen al in NL. Ik zou dat niet zomaar wegwuiven.

[afbeelding]
Fanboys he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Natuurlijk is het zeer kwalijk, het is inderdaad een milieudelict, maar ook niet meer dan dat. Het moet ook bestraft worden etc. maar meteen het hele upper management de laan uit sturen en het bedrijf zo goed als failliet verklaren is gewoonweg zwaar overdreven. Als we bij de banken net zo hoge eisen zouden stellen was er nu geen bank meer over om je geld op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Wat VW gedaan heeft is een milieudelict
Is dat niet zoiets als de wapenfabrikant de schuld geven van alle moorden over de wereld? Zijn het niet in de eerste plaats de automobilisten (mezelf incluis) die een milieudelict plegen, bij elke rit? Nog afgezien van sommige dieselrijders die moedwillig de EGR klep verwijderen omdat dat zoveel beter/minder/meer whatever.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 20:30
Ze hebben 10x tot 45x meer NOx gemeten dan in de test werd gemeten.(Ik ben wel benieuwd naar hoeveel het verschil bij andere merken is overigens).
In Nederland meten we het ook niet, hier kijken we vooral naar CO2 uitstoot. Verder hebben we hier ook niet de toegevoegde AdBlue, waardoor een meting hier al veel beter zou kloppen dan in Amerika.
Heel veel Nederlanders snappen niet eens waar het over gaat en roepen nu ook maar vanalles. Dat de testmethode voor nieuwe auto's die wij hanteren niet klopt is ook al lang bekend, iedereen doet ineens alsof het nieuw is.

Verder is de impact bij veel andere merken een stuk kleiner. Een groot merk als Toyota verkoopt volgens mij niet eens diesel motoren in Amerika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Laatst online: 28-07 22:08

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

mekkieboek schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:00:
[...]

Is dat niet zoiets als de wapenfabrikant de schuld geven van alle moorden over de wereld? Zijn het niet in de eerste plaats de automobilisten (mezelf incluis) die een milieudelict plegen, bij elke rit? Nog afgezien van sommige dieselrijders die moedwillig de EGR klep verwijderen omdat dat zoveel beter/minder/meer whatever.
Weet je wel wát vw juist heeft gedaan en wat de impact is op de gezondheid van natuur en onszelf? Ik denk van niet.

[ Voor 5% gewijzigd door RuddyMysterious op 25-09-2015 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:00:
[...]

In Nederland meten we het ook niet, hier kijken we vooral naar CO2 uitstoot. Verder hebben we hier ook niet de toegevoegde AdBlue, waardoor een meting hier al veel beter zou kloppen dan in Amerika.
Heel veel Nederlanders snappen niet eens waar het over gaat en roepen nu ook maar vanalles. Dat de testmethode voor nieuwe auto's die wij hanteren niet klopt is ook al lang bekend, iedereen doet ineens alsof het nieuw is.

Verder is de impact bij veel andere merken een stuk kleiner. Een groot merk als Toyota verkoopt volgens mij niet eens diesel motoren in Amerika.
Hier kan je ook gewoon adblue krijgen hoor?

Bij Citroen nemen ze het adblue gebeuren iig wel serieus...

http://www.autofans.be/ri...troen-c4-cactus-bluehdi-3

[ Voor 9% gewijzigd door Rev! op 25-09-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 20:30
Rev! schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:45:
Hier kan je ook gewoon adblue krijgen hoor?
Het kan, maar persoonlijk ken ik niemand die het heeft.

Maar dan blijft de CO2 relevant voor de metingen (en het belastingsysteem) in Nederland, niet de NOx waar het in de USA soap om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
TheBrut3 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:00:
Heel veel Nederlanders snappen niet eens waar het over gaat en roepen nu ook maar vanalles.
We meten het wel, voor de Euro 6 norm bijvoorbeeld.
We hebben hier wel AdBlue. Een maat van mij heeft een Audi A4 Avant Ultra en daar gaat AdBlue in (is te krijgen bij de meeste tankstations).
TheBrut3 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:52:
Maar dan blijft de CO2 relevant voor de metingen (en het belastingsysteem) in Nederland, niet de NOx waar het in de USA soap om gaat.
Jawel de NOx emissies zijn ook in Nederland relevant (zie bovenstaand).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 21:11

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

TheBrut3 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 13:52:
[...]

Het kan, maar persoonlijk ken ik niemand die het heeft.

Veel vrachtwagens zijn uitgerust met een adblue systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
De verdeel een heerst politiek van VW lijkt onderuit gehaald te worden.

Inmiddels heeft Autobild zijn woorden terug genomen over BMW. De 11x zo hoge uitstoot was ene totaal van een proefrit van een uur en had niets te maken met manipulatie zoals VW doet |:(

BMW geeft in een persverklaring ook aan dat alleen merken met moderne dieselmotoren de uitstootwaarden kunnen behalen. Nu wordt ik nog nieuwsgieriger naar de diesel die vag gebruikt. Ik vind ze persoonlijk altijd al erg ouderwets en nagelend klinken en niet zo prettig rijden als vergelijkbare blokken van de concurrentie. Een diesel van PSA, bmw etc klinkt veel verfijnder. Zou het dan echt zo zijn dat ze de technische ontwikkelingen niet bij kunnen houden en geen juiste technieken/patenten in huis hebben om een blok te produceren wat op concurrerend niveau staat. Dat lees ik tussen de regels door en komt wel overeen met hoe deze motoren aanvoelen en klinken, niet meer van deze tijd.

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 25-09-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klinken; ja, kan ik in mee.
Aanvoelen; neuh. Moet zeggen dat het om te rijden fijne blokken zijn.
Heb nu een 1.6Tdi in m'n Octavia, en dat rijdt prima.
Kan me ook niet voorstellen dat de techneuten van VAG veel minder goed zouden zijn dan van BMW/PSA etc.

Overigens ook een leuke representatie van de ridicule NEDC test:
http://www.abhd.nl/video/autoblog-doet-de-nedc-testcyclus/

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 25-09-2015 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
thefox154 schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:41:

Inmiddels heeft Autobild zijn woorden terug genomen over BMW. De 11x zo hoge uitstoot was ene totaal van een proefrit van een uur en had niets te maken met manipulatie zoals VW doet |:(

BMW geeft in een persverklaring ook aan dat alleen merken met moderne dieselmotoren de uitstootwaarden kunnen behalen. Nu wordt ik nog nieuwsgieriger naar de diesel die vag gebruikt. Ik vind ze persoonlijk altijd al erg ouderwets en nagelend klinken en niet zo prettig rijden als vergelijkbare blokken van de concurrentie. Een diesel van PSA, bmw etc klinkt veel verfijnder. Zou het dan echt zo zijn dat ze de technische ontwikkelingen niet bij kunnen houden en geen juiste technieken/patenten in huis hebben om een blok te produceren wat op concurrerend niveau staat. Dat lees ik tussen de regels door en komt wel overeen met hoe deze motoren aanvoelen en klinken, niet meer van deze tijd.
BMW X3 niet 11 keer maar wel 9,9 keer zoveel uitstoot.
En andere wagens ook meer dan opgegeven:
Afbeeldingslocatie: http://static1.persgroep.net/volkskrant/image/f6338045-3e39-4c67-bdab-5a7dfdce0ed5?width=664&height=374
http://www.volkskrant.nl/...opel-in-de-fout~a4149241/
Er wordt al gesproken over het einde van de diesel-auto.
http://uk.businessinsider...-emissions-scandal-2015-9

[ Voor 4% gewijzigd door Soldaatje op 25-09-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Het gaat niet om het blok, maar om een ingeboud systeem die bepaalde uitlaatsgassen achteraf neutraliseert... Volgens mij ergens ter hoogte van de uitlaat...

Ik heb het idee dat de DCI van Renault zo'n beetje de fijnste in de klasse is.

VAG was juist een van de laatsten die is overgestap van pompverstuivers naar comonrail (de oude 1.9TDI). Toen zaten andere merken al jaren op commonrail...

Het feit dat Mercedes Benz dit fijne blok van Renault de komende jaren op grote schaal gaat gebruiken in diverse modellen zegt mij genoeg...
Soldaatje schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:50:
BMW X3 niet 11 keer maar wel 9,9 keer zoveel uitstoot.
En andere wagens ook meer dan opgegeven:
[afbeelding]
http://www.volkskrant.nl/...opel-in-de-fout~a4149241/
Er wordt al gesproken over het einde van de diesel-auto.
http://uk.businessinsider...-emissions-scandal-2015-9
Maar gaat dit over de modellen die in USA geleverd zijn, of testen in Europa???
BMW heeft bijvoorbeeld maar één diesel in de X3 geleverd in USA en ook nog eens een variant die hier niet leverbaar is: de X3 28D.

In europa is zijn alleen de 18D, 20D, 30D en 35D geleverd.

Het lijkt er dus op dat BMW speciaal voor USA een andere diesel leverde.

Dus welke zijn hier getest, gezien het plaatje van een UK site afkomstig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het ding heeft sowieso maar 180pk, dus das een apart ding...

Misschien teruggetuned om aan de uitstoot te kunnen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:00
YellowCube schreef op maandag 21 september 2015 @ 19:38:
[...]

welk geintje flikken ze?

Dat (plug-in)hybrides lage cijfers halen is omdat de huidige tests gedateerd zijn en geheel niet berekend/representatief zijn op deels electrische auto's.
Daar zouden dus aparte tests voor moeten komen.
Grootste denkfout bij die tests is en blijft dat mensen denken dat ze bedoeld zijn om representatief te zijn. Dat is in z'n geheel niet het geval. Ze zijn bedoeld om auto's onderling te kunnen vergelijken.

Als je daar vervolgens, zoals VW gedaan heeft, actief omheen gaat werken door software te maken die detecteert dat een auto een test draait en vervolgens het motormanagement aanpast daaraan, dan ben je dus heel actief zo'n test aan het manipuleren.
Bovendien ging het hier niet alleen om zuinigheid, maar ook om wat er precies uit de uitlaat komt qua schadelijke stoffen. In de VS is men daar nog strikter op dan in de EU.
Nou wat ik hoop ( deze ''reclame'' stunt of hoe je het wilt noemen ) is dat alle TDI golfjes de weg af moeten wegens hoge onkosten om het te laten maken.

MAAR indien de uitlaat gassen minder worden dankzij een software aanpassing, dan is het ook zo gefixt lijkt mij? Indien het motormanagement zo makkelijk aan te passen is dat de uitlaat gassen bij die smerige tdi-tjes vermindert, dan ben je ook zo klaar met deze oplossing toch?

Volgens mij is er wel iets meer aan de hand dan een software aanpassing wat voor deze vieze uitstoten zorgt.

Jammer voor de paar mensen die wel normaal deelnemen aan het verkeert met hun golf / passat tdi-tje. Ik vind het vreselijk om mijn benzine pk's te laten brullen indien er een golf tdi-tje mijn kont probeert te kussen.

Zelf een Audi avant rijder die zich elke dag opnieuw mateloos irriteert aan de volkswagen gti-tjes ( ja met nadruk tjes ), en dan voornamelijk de GOLF versie bahbah. Hoeveel ongelukken wil je zien op de rit Nijmegen - Utrecht? Elke week wel een golfje aan de kant is gewoon abnormaal. Niet gek ook dat bij deze petjes personen de uitlaat gassen abnormaal verkeert zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door LopendeVogel op 25-09-2015 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Laatst online: 20-09 14:31

_Christiaan_

Master of SOG

JeroenC schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 18:50:
[...]

(...)

Jammer voor de paar mensen die wel normaal deelnemen aan het verkeert met hun golf / passat tdi-tje. Ik vind het vreselijk om mijn benzine pk's te laten brullen indien er een golf tdi-tje mijn kont probeert te kussen.

Zelf een Audi avant rijder die zich elke dag opnieuw mateloos irriteert aan de volkswagen gti-tjes ( ja met nadruk tjes ), en dan voornamelijk de GOLF versie bahbah. Hoeveel ongelukken wil je zien op de rit Nijmegen - Utrecht? Elke week wel een golfje aan de kant is gewoon abnormaal. Niet gek ook dat bij deze petjes personen de uitlaat gassen abnormaal verkeert zijn.
Kansloze post :')

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Nu blijkt dat de diesels van geen kant aan de normen kunnen voldoen, zou dat inderdaad kunnen betekenen dat het aanbod flink gaat krimpen. Het is wellicht voorbarig om over de dood vd diesel te spreken, maar dat dit gevolgen gaat hebben, staat voor mij als een paal boven water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

MikeyMan schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 16:44:
Klinken; ja, kan ik in mee.
Aanvoelen; neuh. Moet zeggen dat het om te rijden fijne blokken zijn.
Heb nu een 1.6Tdi in m'n Octavia, en dat rijdt prima.
Kan me ook niet voorstellen dat de techneuten van VAG veel minder goed zouden zijn dan van BMW/PSA etc.

Overigens ook een leuke representatie van de ridicule NEDC test:
http://www.abhd.nl/video/autoblog-doet-de-nedc-testcyclus/

Dat komt omdat VAG heeel lang bij hun pompverstuivers is gebleven en de rest is over gegaan naar Common rail met elektro-mechanische injectoren en nu de laatste jaren op piëzo injectoren. Deze laatste kunnen veel meer achter elkaar heel kort inspuiten waardoor je een betere verbranding krijgt. Het suf voelen van de motor hangt dus volledig af van de software en niet van de hardware.

[ Voor 4% gewijzigd door Damic op 25-09-2015 21:42 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Ik heb met normaal niet zo met de claim beluste Amerikanen, maar zou je in Nederland een schadevergoeding kunnen claimen bij VW omdat je inruilwaarde minder is geworden?

Let op dit is slechts hypothetisch.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

"Ik heb met normaal niet zo met de claim beluste Amerikanen, maar als ik er zelf voordeel van heb vind ik het prima d:)b "

Verwijderd

fsfikke schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 00:41:
"Ik heb met normaal niet zo met de claim beluste Amerikanen, maar als ik er zelf voordeel van heb vind ik het prima d:)b "
Lol, ik had er nog juist bij gezet dat het hypothetisch was. Ik heb niet eens een VW (of uberhaupt een diesel).

Ik volg de ontwikkelingen op de voet en vind het een interessant vraagstuk.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Aangezien er sinds kort de mogelijkheid bestaat in de EU om 'class action lawsuits' te plegen, denk ik van wel.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Wat helemaal opvallend is, dat de Rijksdienst Wegverkeer in al die jaren nooit aan de bel heeft getrokken. Zij hebben toch de kennis en expertise om te controleren of de uitstoot waardes die VW (en anderen) opgaven klopten. Hebben ze alleen op hun handen gezeten, of zitten applaudiseren ;) als VW een nieuwe schone diesel op de markt bracht.

Op de site van de RDW is er niets, maar dan ook niets te vinden.

Missie: "De RDW draagt bij aan een zo veilig, schoon, economisch en geordend mogelijk wegverkeer. In dit kader voert de RDW allerlei (wettelijke) taken uit voor verschillende ministeries."

• thefox154
OgWok schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 09:24:
Wat helemaal opvallend is, dat de Rijksdienst Wegverkeer in al die jaren nooit aan de bel heeft getrokken. Zij hebben toch de kennis en expertise om te controleren of de uitstoot waardes die VW (en anderen) opgaven klopten. Hebben ze alleen op hun handen gezeten, of zitten applaudiseren als VW een nieuwe schone diesel op de markt bracht.

Missie: "De RDW draagt bij aan een zo veilig, schoon, economisch en geordend mogelijk wegverkeer. In dit kader voert de RDW allerlei (wettelijke) taken uit voor verschillende ministeries."
De RDW hanteert de officiele resultaten voor de typegoedkeuringen. Die hebben hun werk dan netjes gedaan.

Het veel aangehaalde hybride cq plug in verhaal op deze site heeft niets met niet kunnen behalven van uitstoot te maken. Dit heeft te maken met feit dat de bestuurder een verkeerd voertuig voor zijn doel aanschaft. Die autos kunnnen hun gebruik zonder problemen halen mits je er goed mee omgaat en weet hoe je ermee moet rijden.

Maar deze kwestie gaat in principe niet eens om het verbruik waaar iedereen hier over begint te praten maar over uitstoot van schadelijke gassen. Dit is niet altijd gerelateerd maar verbruik maar meer aan efficiente verbranden en andere technieken die dit kunnen beperken. Bijv. adblue.
Dus laten we terug gaan naar de kern van het verhaal ipv van roepen dat een auto 1:10 rijd. Het draait hier om de NOx - CO2 trade-off. En zoals BMW ook benoemt, je slaagt er alleen in om zowel CO2 als NOx omlaag te krijgen met moderne motortechniek.

[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 26-09-2015 11:16 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

OgWok schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 09:24:
Wat helemaal opvallend is, dat de Rijksdienst Wegverkeer in al die jaren nooit aan de bel heeft getrokken. Zij hebben toch de kennis en expertise om te controleren of de uitstoot waardes die VW (en anderen) opgaven klopten. Hebben ze alleen op hun handen gezeten, of zitten applaudiseren ;) als VW een nieuwe schone diesel op de markt bracht.

Als bijv. VW een nieuwe auto laat goedkeuren in Duitsland door de TÜV neemt de RDW de typegoedkeuring gewoon over.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 20:03
Verwijderd schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 00:01:
Ik heb met normaal niet zo met de claim beluste Amerikanen, maar zou je in Nederland een schadevergoeding kunnen claimen bij VW omdat je inruilwaarde minder is geworden?

Let op dit is slechts hypothetisch.
Ik vraag me meer af of de staat geen vette claim bij VW kan neerleggen voor misgelopen belastinginkomsten/ernstige milieuschade.

• Soldaatje
  • Niet online
Zwitserland legt verkoop diesel-auto's Volkswagen stil:
http://www.ad.nl/ad/nl/55...-diesel-Volkswagens.dhtml
Groenlinks wil dat ook in Nederland.

Red Bull formule 1 waarschijnlijk ook zonder Volkswagen: http://www.racexpress.nl/...-in-rook-opgegaan/n/69234

[ Voor 29% gewijzigd door Soldaatje op 26-09-2015 11:35 ]

• Onbekend
  • Laatst online: 20-09 19:14

Onbekend

...

Ik vind deze maatregel wel heel erg extreem.
Ze zijn niet gevaarlijk, en in vergelijking van nieuwe auto's tot het totale aantal vervuilers is dit aantal zeer klein.
Ik zie liever dat ze een boete moeten betalen voor de fraude zelf en natuurlijk de misgelopen inkomsten vanwege de aanschaf van een vervuilende auto.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

fsfikke schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 10:02:
[...]

Als bijv. VW een nieuwe auto laat goedkeuren in Duitsland door de TÜV neemt de RDW de typegoedkeuring gewoon over.
Een als we dan kijken wat er gebeurt, dan wordt een sneeuwbal een lawine. De RDW neemt, zonder eigen controle, de meetresultaten van een ander instituut over. Wel begrijpelijk, niet slim. Nu zijn er gebakken peren. Vertrouwen is goed; controle is beter (bij dit soort zaken).
thefox154 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 10:00:
[...]
......

Het veel aangehaalde hybride cq plug in verhaal op deze site heeft niets met niet kunnen behalven van uitstoot te maken.

.........
Snap deze zin niet? Wat bedoel je?

[ Voor 25% gewijzigd door OgWok op 26-09-2015 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
Onbekend schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 11:40:
Ik vind deze maatregel wel heel erg extreem.
Ze zijn niet gevaarlijk, en in vergelijking van nieuwe auto's tot het totale aantal vervuilers is dit aantal zeer klein.
Ik zie liever dat ze een boete moeten betalen voor de fraude zelf en natuurlijk de misgelopen inkomsten vanwege de aanschaf van een vervuilende auto.
Euh, meer NOx uitstoot is zeker wel gevaarlijk. Zoek maar eens op wat Salpeterzuur met jou en je omgeving kan doen.
Dat die limieten steeds stricter werden is echt alleen maar goed.

Dan wat betreft CO2 uitstoot is de kans aanwezig dat je op een gegeven moment niet meer terug kan. Meer co2 = meer broeikaseffect = smeltende ijskappen= meer warmte die wordt vastgehouden in het vrijgekomen water en omdat het ijs minder warmte de ruimte reflecteert = temperatuurstijging = nog meer smeltende kappen. Je komt dan gewoon in een vicieuze cirkel terecht.

• Onbekend
  • Laatst online: 20-09 19:14

Onbekend

...

GAIAjohan schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 12:30:
[...]

Euh, meer NOx uitstoot is zeker wel gevaarlijk. Zoek maar eens op wat Salpeterzuur met jou en je omgeving kan doen.
Dat die limieten steeds stricter werden is echt alleen maar goed.
Dat ben ik wel met je eens. Maar de CO2 uitstoot is niet significant meer of minder geworden zonder deze nieuwe VW's. Oftewel, het is een klein beetje in een groot probleem en het blokkeren van de VW-verkoop helpt daar nauwelijks iets tegen.
Dan wat betreft CO2 uitstoot is de kans aanwezig dat je op een gegeven moment niet meer terug kan. Meer co2 = meer broeikaseffect = smeltende ijskappen= meer warmte die wordt vastgehouden in het vrijgekomen water en omdat het ijs minder warmte de ruimte reflecteert = temperatuurstijging = nog meer smeltende kappen. Je komt dan gewoon in een vicieuze cirkel terecht.
Dat verhaal kennen we inmiddels wel. Zullen we maar meteen de verkoop van alle dieselvoertuigen verbieden, of gaan we langzamerhand naar een schonere oplossing toe? Als je voor het laatste kiest, zullen er altijd bedrijven zijn, zoals VW, die de grenzen opzoekt en gewoon een boete moet krijgen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

http://qz.com/509418/drac...-for-volkswagen-to-cheat/

Weer een minpunt voor onredelijke copyright wetten.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

dfrenner schreef op vrijdag 25 september 2015 @ 17:26:
[...]

Maar gaat dit over de modellen die in USA geleverd zijn, of testen in Europa???
BMW heeft bijvoorbeeld maar één diesel in de X3 geleverd in USA en ook nog eens een variant die hier niet leverbaar is: de X3 28D.

In europa is zijn alleen de 18D, 20D, 30D en 35D geleverd.

Het lijkt er dus op dat BMW speciaal voor USA een andere diesel leverde.

Dus welke zijn hier getest, gezien het plaatje van een UK site afkomstig is...
Ik heb even wat modellen gecontroleerd. De 80 milligram uitstoot waarover gepraat wordt is de norm voor Euro 6 dieselmotoren. Euro 5 dieselmotoren mogen 180 mg uitstoten, Euro 4 is 250 mg, Euro 3 is 500 mg.
Om te controleren welke euronorm in een auto zit moet je een kenteken van een auto opzoeken (tweedehands autowebsites) die bij het RDW invoeren en naar de milieuprestaties gaan. Daar staat een Milieuclassificatie.

Audi A8 3.0 TDI en 4.2 TDI: Euro 6
BMW X3 30d met de 3-liter motor: Euro 6
Opel Zafira Tourer met 1.6 CDTI: Euro 6
BMW 420d: Euro 6
Volkswagen Polo: Euro 6
Citroën C4 Picasso: Citroën = Peugeot, zie hier onder.
Peugeot 308 1.6 en 2.0 diesel: Euro 6

De eerste 7 voldoen dus al allemaal niet aan de norm, zelfs niet aan de Euro 4 norm, de eerste 4 nog niet eens aan de Euro 3 norm.
Het is wel speciaal dat een BMW 420d de norm ver overschrijdt maar een 320d GT (zelfde motor) er onder blijft. Dat geeft te denken over de meetmethode.

[ Voor 3% gewijzigd door Maasluip op 26-09-2015 13:04 ]

• thefox154
Maasluip schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 12:55:
[...]

Ik heb even wat modellen gecontroleerd. De 80 milligram uitstoot waarover gepraat wordt is de norm voor Euro 6 dieselmotoren. Euro 5 dieselmotoren mogen 180 mg uitstoten, Euro 4 is 250 mg, Euro 3 is 500 mg.
Om te controleren welke euronorm in een auto zit moet je een kenteken van een auto opzoeken (tweedehands autowebsites) die bij het RDW invoeren en naar de milieuprestaties gaan. Daar staat een Milieuclassificatie.

Audi A8 3.0 TDI en 4.2 TDI: Euro 6
BMW X3 30d met de 3-liter motor: Euro 6
Opel Zafira Tourer met 1.6 CDTI: Euro 6
BMW 420d: Euro 6
Volkswagen Polo: Euro 6
Citroën C4 Picasso: Citroën = Peugeot, zie hier onder.
Peugeot 308 1.6 en 2.0 diesel: Euro 6

De eerste 7 voldoen dus al allemaal niet aan de norm, zelfs niet aan de Euro 4 norm, de eerste 4 nog niet eens aan de Euro 3 norm.
Het is wel speciaal dat een BMW 420d de norm ver overschrijdt maar een 320d GT (zelfde motor) er onder blijft. Dat geeft te denken over de meetmethode.
Tja de meetmethode die moet al jaren veranderen.... Maar niemand is er over eens hoe dit moet gebeuren ;) Hetzelfde als kansloze A++++++ labels op witgoed.

Maar benader het eens andersom. Alle autos moeten dezelfde test doorlopen dus op die exact dezelfde rit zijn de verschillen duidelijk. Dat dit geen praktijk rit dat snapt iedereen ook. Maar je kunt in ieder geval aan de hand van die dezelfde gegevens nog enigszins een vergelijk maken. En aan de hand hiervan kun je nog steeds een conclusie trekken.

Die cijfers die je noemt zeggen niets, ik kan in het artikel niets vinden over de test methode. Het lijkt namelijk alsof ze alleen CO2 meten terwijl het juist fijnstof en oa het NOX fraude gevalletje de grote boosdoeners zijn voor een gezond leefklimaat. En wat doen ze in de test met die auto? Simuleren ze een Berg omgeving waarin het ding volle vaart nog boven moet, of simuleren ze een NL polder? Ik kan je nu al beloven dat in de eerst genoemde de resultaten toch wat nadeliger zijn dan in de laatst genoemde.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

En het gaat verder......

Afbeeldingslocatie: http://services.vrt.be/data/teletext/webpages-images/P186_01.gif?1443271150810

Afbeeldingslocatie: http://services.vrt.be/data/teletext/webpages-images/P193_01.gif?1443277415970

[ Voor 28% gewijzigd door OgWok op 26-09-2015 16:25 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

thefox154 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:32:
[...]

Die cijfers die je noemt zeggen niets, ik kan in het artikel niets vinden over de test methode. Het lijkt namelijk alsof ze alleen CO2 meten terwijl het juist fijnstof en oa het NOX fraude gevalletje de grote boosdoeners zijn voor een gezond leefklimaat. En wat doen ze in de test met die auto? Simuleren ze een Berg omgeving waarin het ding volle vaart nog boven moet, of simuleren ze een NL polder? Ik kan je nu al beloven dat in de eerst genoemde de resultaten toch wat nadeliger zijn dan in de laatst genoemde.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Je ziet in die lijst een aantal auto's met dezelfde motoren staan: BMW 420d, BMW 320 GT, BMW 520d en BMW 220d hebben allemaal een 2 liter diesel met 190 pk. Ja, het verbruik (en daarmee de CO2 uitstoot) varieert, maar dat is allemaal binnen 10%. Toch varieert de NOx uitstoot van 0,9x de norm (dat zou dan 72 mg zijn) tot 8,1x de norm (648 mg). Dat is niet te verklaren door een NEDC verbruikstest die niet overeenkomt met de praktijk.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

thefox154 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 14:32:
Maar benader het eens andersom. Alle autos moeten dezelfde test doorlopen dus op die exact dezelfde rit zijn de verschillen duidelijk. Dat dit geen praktijk rit dat snapt iedereen ook. Maar je kunt in ieder geval aan de hand van die dezelfde gegevens nog enigszins een vergelijk maken. En aan de hand hiervan kun je nog steeds een conclusie trekken.
Was het maar zo. Ondertussen zijn ze al jaren bezig met de prestaties onder de omstandigheden van de test aan het optimaliseren, elk op z'n eigen manier, waardoor de NEDC-testresultaten in zijn geheel niet meer te extrapoleren zijn naar realistisch verbruik.

De enige manier om een beetje te weten hoeveel een model 'gemiddeld' verbruikt, is door te kijken naar de echte cijfers die gebruikers ingeven op spritmonitor.de of honestjohn.co.uk.

• Soldaatje
  • Niet online
DevilsProphet schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:30:
[...]

Was het maar zo. Ondertussen zijn ze al jaren bezig met de prestaties onder de omstandigheden van de test aan het optimaliseren, elk op z'n eigen manier, waardoor de NEDC-testresultaten in zijn geheel niet meer te extrapoleren zijn naar realistisch verbruik.

De enige manier om een beetje te weten hoeveel een model 'gemiddeld' verbruikt, is door te kijken naar de echte cijfers die gebruikers ingeven op spritmonitor.de of honestjohn.co.uk.
Dat klopt wat betreft verbruik-cijfers, voor de uitstoot is dat moeilijk.

Nederland blijft voorlopig Volkwagen-diesels verkopen voorlopig, volgens de importeur.
http://www.ad.nl/ad/nl/55...wagens-gewoon-voort.dhtml

[ Voor 12% gewijzigd door Soldaatje op 26-09-2015 16:40 ]

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Is uitstoot van giftige mononitroxiden niet heel afhankelijk van exacte instellingen van de motor, eerder dan van de hoeveelheid brandstof er wordt verbruikt?

Dat zou verklaren waarom er zulke grote verschillen ontdekt zijn tussen ogenschijnlijk dezelfde motoren. Ze hebben dezelfde hardware, maar hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde instellingen in het motormanagement.

• thefox154
DevilsProphet schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:53:
Is uitstoot van giftige mononitroxiden niet heel afhankelijk van exacte instellingen van de motor, eerder dan van de hoeveelheid brandstof er wordt verbruikt?

Dat zou verklaren waarom er zulke grote verschillen ontdekt zijn tussen ogenschijnlijk dezelfde motoren. Ze hebben dezelfde hardware, maar hoogstwaarschijnlijk niet dezelfde instellingen in het motormanagement.
Dat klopt ook.

Ik denk dat bijv een megane en een mercedes A die allebei dezelfde 1.5dci erin hebben liggen heel andere waardes geven. Het software en het systeem achter de motor is natuurlijk ook bepalend. Wel/Geen adblue etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
dfrenner schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:14:
Daarom heeft men het ook over specifieke motortypes. Als mijn verhaal niet klopte ging het wel om alle auto's.

En als het echt zo'n wassen neus was zou vw niet 6 miljard reserveren. Als het echt zo'n wassen neus was zou de topman niet zijn opgestapt. Als echt iedereen dit zou doen, zou vw dat wel naar buiten brengen. Er is toch echt meer aan de hand.
Ik denk dat jouw spookbeelden verbeelding nogal ruim te interpreteren valt, het om een motorfamilie, de EA189. Deze EA189 bestaat uit 3 verschillende varianten met 3 verschillende FIE leveranciers.

Ik denk dat er in deze familie 4 of 5 varianten bestaat (motor + FIE leverancier).
MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:02:
Hoe bedoel je andere cijfers?

Autoweek heeft laatst de 1.6 op de rollenbank gehad. Die gaf in een Seat meer power dan in een VW.
Welke 1.6L? De oude 77kW of de nieuwe 81kW?
Ze hebben 10x tot 45x meer NOx gemeten dan in de test werd gemeten.(Ik ben wel benieuwd naar hoeveel het verschil bij andere merken is overigens).
Gemeten onder welke omstandigheden? Als wij een emissetest rijden zagen we plots 10gram meer aan C02. Het bleek dat de laptoplader en de meetinterface op de wagen waren aangesloten ipv een externe bron.

Kortom: hoe werd er gemeten? Hoeveel extra gewicht werd er meegesleurd? etc etc etc.
DevilsProphet schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 16:53:

Daarom dat heel dit gedoe ook gewoon overroepen is. Alle EA189 motoren die frauderen is natuurlijk om mooi om te roepen maar ver van de waarheid. Er zijn 3 leverenciers geweest met elk hun FIE systeem.
De software instelling tussen elkaar zijn verschillend.
Help nee! Er zijn heel wat regeltechnische algoritmes die onder het intellectueel eigendom vallen.

[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 28-09-2015 11:19 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Chevy454 schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:12:

[...]

Gemeten onder welke omstandigheden? Als wij een emissetest rijden zagen we plots 10gram meer aan C02. Het bleek dat de laptoplader en de meetinterface op de wagen waren aangesloten ipv een externe bron.
maar dat is 10 gram op 100 of 200 gram. 5-10% extra verbruik.
Hoe verklaar je tot 10x meer NOx uitstoot zoals in het plaatje in Soldaatje in "Autofabrikanten frauderen met uitlaatgas-emissies" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Toen ik in een ver verleden versnellingsbakken hebben afgesteld kregen we klachten over de 0 naar 100km/h acceleratie. Wij deden ons best en konden de 4 seconden extra niet verklaren totdat we zagen hoe er getest werd. Men heeft de wagen volgeladen volgens specificatie, vervolgens gingen 4 extra mensen mee om te kijken of de chauffeur wel volgas weg reed en de meetapparatuur wel goed funtioneerde.

Ergo: hoe werd er gemeten? We lopen hier elkaar allemaal na te praten zonder kritisch te kijken naar de data. Waarbij nog eens gezegd moet worden dat het grafiekje waarnaar je verwijst samengesteld is uit andere data waarbij er helemaal geen informatie bekend is.

Kan het zijn dat in het staddeel van de cyclus de NOx uitstoot lager is en bij het snelweggedeelte de NOx uitstoot hoger is. Maar als resultaat van beide delen de NOx binnen de marge valt?

Kortom: we proberen appels met peren te vergelijken en komen tot de conclusie: het is allemaal appelstroop (met peren notabene!)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op maandag 28 september 2015 @ 11:12:
[...]

Welke 1.6L? De oude 77kW of de nieuwe 81kW?
81kw denk ik. 110pk, greenline van 2014.
Pagina: 1 ... 3 ... 13 Laatste