Autofabrikanten frauderen met uitlaatgas-emissies

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste
Acties:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Chevy454 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 18:16:
[...]

Opmerkelijk dat jij dingen kan zien die we tijdens de ontwikkeling niet kunnen zien, wij rijden namelijk met een open DPF tijdens het afstellen. Heel frappant, misschien dat we toch eens naar dezelfde oogarts als jou moeten gaan.
Nou dat valt me anders ook op. In Belgie heb je veel meer Diesels als in Nederland en zowel bij nieuwere als bij oudere moet je door zo'n rookpluim heen als je daar achter rijdt (ik probeer ze altijd maar in te halen en dan snappen ze niet waarom 'want ze rijden toch door'. Ik heb gewoon geen zin heel de weg naar mijn werk in roet te moeten happen)

Iets gaat er fout met die roetmetingen in Belgie (misschien is het dat verhaal aan het begin van het topic als reactie op de TS, maar ik zou liever hebben dat er wat strenger op gecontrolleerd werd en dat het vervangen van een roetfilter meegenomen werd in het onderhoud). Kijk eens naar oude huizen in Belgie en naar oude huizen in Nederland. Dat verschil komt puur door die stinkdiesels.

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 23-09-2015 14:01 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Mutybay
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:43
Icephase schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:58:
[...]

Wederom: graag een bron hiervoor.
Wikipedia: Dieselmotor

Hangt erg van de motor zelf af. Compressie verhouding, na behandeling en niet te vergeten de rijstijl.

Mazda heeft er een mooi filmpje over (even op het filmpje met ''diesel'' klikken)

http://www.mazda.nl/over-mazda/skyactiv-technology/

[ Voor 20% gewijzigd door Mutybay op 23-09-2015 14:08 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:52

-tom-562

Oliesjeik

Staat in m'n ICE handbook, die ligt thuis :P
Verder:
Wikipedia: Diesel engine

Vaak bu'j te bang!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:30
Friespeuk schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:56:
[...]

Gewoon bezine, Het is echt niet lastig om die gemiddeldes te halen. Nee je moet niet constant planken maar op de tijden dat ik op de snelweg rij gaat het toch niet harder dan 100km/h.

Gemiddelde over zo'n 35 tankbeurten is 1:17 dus dat is nog met stadsverbruik ook. Op spritmonitor zie ik ook figuren die claimen 1:26 te halen, dat is echter weinig geloofwaardig.
Ik heb even zitten zoeken naar benzine C klassers. Eigenlijk alleen BMW, een dus Mini ook lijkt het te lukken.
VAG benzine auto's beginnen rond de 7l/100km. Ik weet toevallig dat ik in Ierland met een Golf tfsi wel 1:17,5 heb gedaan, maar dan kun je goed doorrijden zonder files en boven 100kmh mag nauwelijks.
Mercedes begint rond 6,5L/100km en Renault ook tenzij je met een ecoblok aan komt.

Sowieso is de 1.8 gewoon een pre-eco blok dat zonder turbo normaal presteert, max koppel bij 4k rpm, max vermogen bij 6k.

[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 23-09-2015 14:06 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
GAIAjohan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:04:
Ik weet toevallig dat ik in Ierland met een Golf tfsi wel 1:17,5 heb gedaan
Het gaat hier om een 1.2 A3 TFSI dus blijkbaar is het (ontopic ook nog) niet eens zo onzuinig wat VAG maakt dus ja waar hebben we het eigenlijk over in dit topic? :+

[ Voor 8% gewijzigd door RodeStabilo op 23-09-2015 14:08 ]

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 13:59:
Nou dat valt me anders ook op. In Belgie heb je veel meer Diesels als in Nederland en zowel bij nieuwere als bij oudere moet je door zo'n rookpluim heen als je daar achter rijdt
Een fabrieks standaard diesel uitgerust met een DPF roet niet. Indien deze roet dan zit de DPF vol en wordt doormiddel van een differentiaaldruk een diagnose gezet. Wat er kenmerkend is in België is dat het wagenpark verouderd is (euro 4 zonder roetfilter) en dat zowel in Nederland als in België er veel getuned wordt. En dat is niet fabriek standaard is it? En bij dergelijke ingrepen wordt er niet gekeken naar het roken voor de DPF, turbo toerental etc etc etc.

Het verschil tussen een euro 4 en 6 zie je heel duidelijk aan de uitlaat, de euro 4 is zwart en de euro 6 is nog metaalkleurig.
Kijk eens naar oude huizen in Belgie en naar oude huizen in Nederland. Dat verschil komt puur door die stinkdiesels.
Nee, dat komt door het feit dat de Belgen gewoon slecht zijn in het woningbeleid. In Nederland worden hele wijken platgeduwd wegens verouderd. In België proberen ze dat met plakwerk te fixen, lood om oud ijzer onder het mom van renovatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 23-09-2015 14:12 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• GAIAjohan
Friespeuk schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:07:
[...]

Het gaat hier om een 1.2 A3 TFSI dus blijkbaar is het (ontopic ook nog) niet eens zo onzuinig wat VAG maakt dus ja waar hebben we het eigenlijk over in dit topic? :+
Ja dus, een ecoblok. Ten tweede is je auto niet groter dan een C30, wat jij zei..
Oke, het scheelt weinig:
C30 = 1,5cm langer
C30 = 0,5cm breder
C30 = 2,6cm hoger
en
C30 = 104kg zwaarder

Maar die 100kg zwaarder, plus dat ik een motor heb in vervuilingsklasse F, uit het pre-eco tijdperk, en dat jij een 6-bak hebt maakt wel het verschil tussen 1:13,7 en 1:17..
Vraag me wel af welk blok langer zonder problemen loopt ;)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Chevy454 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:08:
[...]

Een fabrieks standaard diesel uitgerust met een DPF roet niet. Indien deze roet dan zit de DPF vol en wordt doormiddel van een differentiaaldruk een diagnose gezet. Wat er kenmerkend is in België is dat het wagenpark verouderd is (euro 4 zonder roetfilter) en dat zowel in Nederland als in België er veel getuned wordt. En dat is niet fabriek standaard is it? En bij dergelijke ingrepen wordt er niet gekeken naar het roken voor de DPF, turbo toerental etc etc etc.

Het verschil tussen een euro 4 en 6 zie je heel duidelijk aan de uitlaat, de euro 4 is zwart en de euro 6 is nog metaalkleurig.

[...]

Nee, dat komt door het feit dat de Belgen gewoon slecht zijn in het woningbeleid. In Nederland worden hele wijken platgeduwd wegens verouderd. In België proberen ze dat met plakwerk te fixen, lood om oud ijzer onder het mom van renovatie.
Ik weet dat je technisch veel meer weet over auto's dan ik, maar dit soort verschillen zijn gewoon duidelijk zichtbaar. In Belgie wordt er inderdaad anders gebouwd, maar in Nederland staan ook genoeg oude huizen. Ik heb jaren in Breda gewoond (woon nu in Belgie, in Lier staan bijvoorbeeld ongeveer dezelfde huizen als in Breda, maar dan zwartgeblakerd) en veel huizen daar zijn zelfs nog uit de Spaanse tijd.

http://www.ademloos.be/ni...oet-blijven-problematisch

Of deze, is wat ouder maar wel veelzeggend aangezien het grootste deel van de auto's die op straat rondrijden ook niet in 2015 van de band kwamen.
http://pmg.pmgroup.be/enews/Wgp/wgp06/VAB_Roetfilter_nl.pdf

Nederland: 3 op de 10 verkochte auto's zijn een diesel
Belgie: 8 op de 10 verkochte auto's zijn een diesel
In 2008 had in Belgie 1 op de 4 verkochte nieuwe wagens een roetfilter
In Nederland hadden alle nieuwe dieselwagens al een roetfilter

De verwachting was toen zelfs nog dat er ook in 2011 nog een half miljoen dieselwagens zonder roetfilter verkocht zouden worden. Een auto uit 2011 dat is voor mij (als niet lease rijder) gewoon een moderne en bijna nieuwe auto.

[ Voor 45% gewijzigd door Marzman op 23-09-2015 14:23 ]

/▌

• RodeStabilo
  • Niet online
GAIAjohan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:18:
Dat interesseert mij niet en is op dit moment ook geen bewijs voor.

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Mutybay schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:00:
[...]

Wikipedia: Dieselmotor

Hangt erg van de motor zelf af. Compressie verhouding, na behandeling en niet te vergeten de rijstijl.

Mazda heeft er een mooi filmpje over (even op het filmpje met ''diesel'' klikken)

http://www.mazda.nl/over-mazda/skyactiv-technology/
Op die Wikipedia lees ik een effectief rendement van ong. 50%, en een mechanisch rendement van 90%. Is dus hoger dan 30-35%, maar wel veel minder dan ik dacht. Maar dan nog kan ik niet geloven dat dit 10 jaar gelden slechts de helft -of zelfs nog minder- was. Dus die claims over zuinige motoren door toepassing van bladiebladiebla/weetikveel zijn onzin. Wat er niet in zit, kun je er ook niet uit halen.

• Mutybay
GAIAjohan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:18:
[...]

Ja dus, een ecoblok. Ten tweede is je auto niet groter dan een C30, wat jij zei..
Oke, het scheelt weinig:
C30 = 1,5cm langer
C30 = 0,5cm breder
C30 = 2,6cm hoger
en
C30 = 104kg zwaarder

Maar die 100kg zwaarder, plus dat ik een motor heb in vervuilingsklasse F, uit het pre-eco tijdperk maak wel het verschil tussen 1:13,7 en 1:17..
Label F komt niet alleen van je motor af. Hoe groter de auto hoe slechter het label. Als je een hummer hebt met de zelfde motor, heb je dus niet het zelfde label.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mutybay schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:23:
[...]

Label F komt niet alleen van je motor af. Hoe groter de auto hoe slechter het label. Als je een hummer hebt met de zelfde motor, heb je dus niet het zelfde label.
Is dat niet juist andersom? Hoe groter de auto, hoe beter het label bij dezelfde cijfers. Dat een hummer meer uit mag stoten als een Alto voor hetzelfde label? Je zegt nu dat hij minder uit mag stoten.

Volgens mij is dat ook een truuk voor wasmachines. Als er 5 KG in mag ipv 3KG heb je een beter label als het voor de rest dezelfde machine is (in het geval van wasmachines nog wel logisch, maar in een hummer zitten gemiddeld denk ik niet meer personen als in een Alto. Ik zou gokken 1, nogwat personen voor beiden).

/▌

• Mutybay
Icephase schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:21:
[...]

Op die Wikipedia lees ik een effectief rendement van ong. 50%, en een mechanisch rendement van 90%. Is dus hoger dan 30-35%, maar wel veel minder dan ik dacht. Maar dan nog kan ik niet geloven dat dit 10 jaar gelden slechts de helft -of zelfs nog minder- was. Dus die claims over zuinige motoren door toepassing van bladiebladiebla/weetikveel zijn onzin. Wat er niet in zit, kun je er ook niet uit halen.
Mechanisch rendement bij vollast. Dat rij je alleen als je met je caravan achter de auto de berg op rijd.

Motoren zuinig en schoon maken zijn twee dingen die niet samen gaan. Het is of of en niet en en.

• Mutybay
Marzman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:27:
[...]

Is dat niet juist andersom? Hoe groter de auto, hoe beter het label bij dezelfde cijfers. Dat een hummer meer uit mag stoten als een Alto voor hetzelfde label? Je zegt nu dat hij minder uit mag stoten.

Volgens mij is dat ook een truuk voor wasmachines. Als er 5 KG in mag ipv 3KG heb je een beter label als het voor de rest dezelfde machine is (in het geval van wasmachines nog wel logisch, maar in een hummer zitten gemiddeld denk ik niet meer personen als in een Alto. Ik zou gokken 1, nogwat personen voor beiden).
Je hebt gelijk :)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:19:
Een auto uit 2011 dat is voor mij (als niet lease rijder) gewoon een moderne en bijna nieuwe auto.
Dan is de kous af toch?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Ivolve
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
De discussie is wel erg inhoudelijk over diesel motoren afgedwaald. Tweakers hebben het wellicht graag over inhoud?

Wat mij opvalt is dat niemand hier echt verbaasd/verontwaardigd lijkt dat Volkswagen gewoon keihard de boel belazerd heeft.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-09 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

My 2ct's:

- Volgens mij vergeten we dat dit vooral (alleen) om een hogere uitstoot op NO gaat. Ik heb weinig horen langs komen over andere vervuiling. Zegt imo niet dat het over de hele linie ineens heel erg vuile auto's zijn.
- Ik geloof er niks van dat het alleen VW betreft. Er wordt gezegd dat ze 40x zoveel uitstoten als er tijdens de test uit kwam. Kan er niet in geloven dat de rest die 40x schoner wel op legale manier haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Ivolve schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:33:

Wat mij opvalt is dat niemand hier echt verbaasd/verontwaardigd lijkt dat Volkswagen gewoon keihard de boel belazerd heeft.
dat komt denk omdat veel mensen, op basis van bijv. afwijkende waarden tussen NEDC cycles en werkelijk verbruik, van mening zijn dat er langer gesjoemeld wordt.

ik vind het persoonlijk wel een kwalijke zaak, maar aan de andere kant ook goed dat het naar boven komt.
Wellicht ontstaat er nu een situatie dat fabrikanten echt hun best gaan doen om schonere/zuinigere auto's neer te zetten, gebaseerd op hele andere technieken dan de verbrandingsmotor.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik denk dat dit een beerput is die nog verder opengaat. VW is echt niet de enige....

• Mutybay
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:37:
My 2ct's:

- Volgens mij vergeten we dat dit vooral (alleen) om een hogere uitstoot op NO gaat. Ik heb weinig horen langs komen over andere vervuiling. Zegt imo niet dat het over de hele linie ineens heel erg vuile auto's zijn.
- Ik geloof er niks van dat het alleen VW betreft. Er wordt gezegd dat ze 40x zoveel uitstoten als er tijdens de test uit kwam. Kan er niet in geloven dat de rest die 40x schoner wel op legale manier haalt.
Die BMW x5 had even veel uitstoot op de weg als in de test. De VW had op de weg normale uitstoot, maar tijdens de test 40x zo weinig.

Afbeeldingslocatie: http://www.rx7club.com/attachments/3rd-generation-specific-1993-2002-16/495577d1365945308-passed-ca-smog-today-first-try-afr_emissions.png

Hier kan je mooi zien wat er verandert kwa uitstoot als je de motor armer of rijker laat lopen (wat weer invloed heeft op de prestaties)

NO--> N0x .

http://www.autoblog.nl/ni...-tegen-de-lamp-liep-80496

N0x wordt verminder door het toevoegen van Adblue tijdens de nabehandeling. Grote kans dat VW een rijkere brandsof/lucht verhouding in liet spuiten --> betere prestaties, maar ook hogere N0x. Tijdens een testcyclus moet er meer AdBlue toegevoegd worden om de juiste waarden te halen.

[ Voor 35% gewijzigd door Mutybay op 23-09-2015 14:50 ]

• GAIAjohan
De discussie is wel erg inhoudelijk over diesel motoren afgedwaald. Tweakers hebben het wellicht graag over inhoud?

Het verbaast me niets, en ik denk dat veel bedrijven zo om regels heen werken.
Ik denk ook dat de eisen te vaag zijn opgesteld.
In onze test situatie moet je uitstoot X halen.

Nou mooi, als de test situatie gedetecteerd wordt dan gaan we dat ook halen.
Dat test situatie X verder niet voorkomt, boeit niet. Ze hebben hun eis gehaald. Dat kun je niet omheen..

• Ivolve
GAIAjohan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:42:
[...]

Het verbaast me niets, en ik denk dat veel bedrijven zo om regels heen werken.
Ik denk ook dat de eisen te vaag zijn opgesteld.
In onze test situatie moet je uitstoot X halen.

Nou mooi, als de test situatie gedetecteerd wordt dan gaan we dat ook halen.
Dat test situatie X verder niet voorkomt, boeit niet. Ze hebben hun eis gehaald. Dat kun je niet omheen..
Maar vind je het dan wel terecht dat ze een miljardenboete krijgen als ze zo om de regels heen werken?

Een test heeft alleen zin als het een ietwat realistisch afspiegeling is van een situatie die in werkelijkheid voor kan komen. Ik denk dat de testen ook met dat in het achterhoofd zijn opgesteld maar om een eerlijk vergelijk te doen moet je standaardiseren. Als je ervoor gaat zorgen dat een product beter gaat presteren in een test is imo gewoon fraude. Dit zou hetzelfde zijn als Intel processors zichzelf overklokken als ze detecteren dat er een benchmark gedraaid wordt.

Verwijderd

Ik verbaas me nog steeds een beetje over de damage control strategie die VW hanteert.

Je had ook kunnen redeneren; de auto verbruikt inderdaad minder energie want de omstandigheden vereisen minder uitstoot dan noodzakelijk. De auto heeft zijn uitstoot dus zoals verwacht mag worden aangepast aan de geldende omstandigheden; er was geen rolweerstand, luchtweerstand, en/of andere meespelende krachten waarvoor de motor moest compenseren.

Indien de test was uitgevoerd op een wijze, representatief voor normaal gebruik, op een echte weg met asfalt, was er niets aan de hand geweest.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2015 14:57 ]

• Mutybay
Ivolve schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:54:
[...]

Maar vind je het dan wel terecht dat ze een miljardenboete krijgen als ze zo om de regels heen werken?

Een test heeft alleen zin als het een ietwat realistisch afspiegeling is van een situatie die in werkelijkheid voor kan komen. Ik denk dat de testen ook met dat in het achterhoofd zijn opgesteld maar om een eerlijk vergelijk te doen moet je standaardiseren. Als je ervoor gaat zorgen dat een product beter gaat presteren in een test is imo gewoon fraude. Dit zou hetzelfde zijn als Intel processors zichzelf overklokken als ze detecteren dat er een benchmark gedraaid wordt.
Turbo modus? Hij gaat naar turbo modus als er veel gevraagd wordt--> minder zuinig als de verpakking zegt, wordt warmer, kortere levensduur etc. :P

• Mutybay
Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:56:
Ik verbaas me nog steeds een beetje over de damage control strategie die VW hanteert.

Je had ook kunnen redeneren; de auto verbruikt inderdaad minder energie want de omstandigheden vereisen minder uitstoot dan noodzakelijk. De auto heeft zijn uitstoot dus zoals verwacht mag worden aangepast aan de geldende omstandigheden; er was geen rolweerstand, luchtweerstand, en/of andere meespelende krachten waarvoor de motor moest compenseren.

Indien de test was uitgevoerd op een wijze, representatief voor normaal gebruik, op een echte weg met asfalt, was er niets aan de hand geweest.
Amerika maakt gebruikt van een test op de weg ipv rollerbank. Maar de software is slim genoeg om dat patroon te herkennen.

https://www.dieselnet.com/standards/cycles/ftp72.php

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mutybay schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:02:
Amerika maakt gebruikt van een test op de weg ipv rollerbank. Maar de software is slim genoeg om dat patroon te herkennen.

https://www.dieselnet.com/standards/cycles/ftp72.php
Lees je eigen link:
Urban Dynamometer Driving Schedule (UDDS)
The cycle simulates a urban route

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutybay
Juup schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:07:
[...]

Lees je eigen link:
Urban Dynamometer Driving Schedule (UDDS)
The cycle simulates a urban route
Iets te snel geplaatst:P Dan is het Japan.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat dit nog maar het begin is. VW is echt niet de enige die dit doet.

En buiten de autobranch gebeurd het ook. Denk aan tech onderdelen die zichzelf overklokken als ze merken dat ze gebenched worden.

/▌

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:56:

Dit is onzin. Dus je vindt dat als de test (zoals jij het beschrijft) zonder belasting wordt uitgevoerd, je mag frauderen om de test te halen? Dan mag iedereen dat toch en dan heeft die test toch nul en generlei waarde?

Daarbij is het niet zo dat de auto minder energie verbruikt. Dit soort tests worden niet uitgevoerd op een manier dat een auto geen weerstand heeft. Dat wordt allemaal gesimuleerd op een rollenbank. De reden dat je dit niet op de weg kunt doen is dat je die omstandigheden niet kunt controleren. Wind, temperatuur, druk, en dan moet je al op een testcircuit rijden. Ook kun je niet makkelijk meten wat er uit de uitlaat komt, en juist dat is wat belangrijk is (CO2, CO, NOx, roetdeeltjes).

Signatures zijn voor boomers.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Test resultaten zijn niet gebaseerd op praktijksituaties maar op een gesimuleerd parkoers, men verwacht allang niet meer dat de praktijk overeenkomt met test resultaten simpelweg omdat het gesimuleerde parkoers eigenlijk niet uit te leggen is aan de automobilist. Dat de afwijking nu door een andere reden komt is wat irrelevant, fraude met betrekking tot nietszeggende cijfers is toch irrelevant? Wat veranderd er nu voor de consument? Niks, een mogelijk verlies is toch niet te kwantificeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:51
Ivolve schreef op woensdag 23 september 2015 @ 14:54:
Dit zou hetzelfde zijn als Intel processors zichzelf overklokken als ze detecteren dat er een benchmark gedraaid wordt.
Offtopic: dit is in het verleden gebeurd, maar dan met smartphones: http://www.anandtech.com/...ing-in-android-benchmarks

• Mutybay
Tsurany schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:24:
[...]

Test resultaten zijn niet gebaseerd op praktijksituaties maar op een gesimuleerd parkoers, men verwacht allang niet meer dat de praktijk overeenkomt met test resultaten simpelweg omdat het gesimuleerde parkoers eigenlijk niet uit te leggen is aan de automobilist. Dat de afwijking nu door een andere reden komt is wat irrelevant, fraude met betrekking tot nietszeggende cijfers is toch irrelevant? Wat veranderd er nu voor de consument? Niks, een mogelijk verlies is toch niet te kwantificeren.
Hier is wel een mooi rijtje: http://www.autoblog.nl/ni...n-de-fabrieksopgave-59498

Wat er nu kan veranderen voor de consument? Je kan straks weer dikke wagens rijden voor het zelfde geld als een muesli auto :9~

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tsurany schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:24:
...Dat de afwijking nu door een andere reden komt is wat irrelevant, fraude met betrekking tot nietszeggende cijfers is toch irrelevant? Wat veranderd er nu voor de consument? Niks, een mogelijk verlies is toch niet te kwantificeren.
Je zou kunnen stellen dat de externe validiteit van het testmodel al laag was, maar de betrouwbaarheid OK. 'Het spel van VW' zorgt ervoor dat de interne validiteit en betrouwbaarheid ook lager wordt.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

begintmeta schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:29:
[...]

Je zou kunnen stellen dat de validiteit van het testmodel al laag was, maar de betrouwbaarheid OK. 'Het spel van VW' zorgt ervoor dat de betroubaarheid ook lager wordt.
De cijfers zijn hoe dan ook niet valide, of er wel of geen fraude is gepleegd is voor mij dan irrelevant aangezien ik er in beide situaties helemaal niks mee kan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-09 08:31

PauseBreak

derp!

begintmeta schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:29:
[...]

Je zou kunnen stellen dat de validiteit van het testmodel al laag was, maar de betrouwbaarheid OK. 'Het spel van VW' zorgt ervoor dat de betroubaarheid ook lager wordt.
Alleen is het niet het spel van VW, maar gewoon van de autobranche in het algemeen. Zie ook het rapport dat ik eerder al linkte. Genoeg andere autofabrikanten waarvan de NOx-uitstoot veel hoger ligt buiten de testomgeving. Dat lijkt mij genoeg aanleiding om dat verder te onderzoeken.

Nee, merp!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou ik ook niet tegen hebben hoor, ik wilde ook niet impliceren dat het iets specifiek voor VW zou zijn, dat zou me hoe dan ook verbazen.

[ Voor 72% gewijzigd door begintmeta op 23-09-2015 15:40 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Tsurany schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:32:
[...]

De cijfers zijn hoe dan ook niet valide, of er wel of geen fraude is gepleegd is voor mij dan irrelevant aangezien ik er in beide situaties helemaal niks mee kan.
Als je moet frauderen om een in jouw ogen toch al niet valide test als nog te behalen of te komen ben je nog steeds fouter bezig dan de rest... O-) En in technisch oogpunt hobbel je dus achter je concurrenten aan.

Iedereen doet dezelfde test, of deze dan dicht bij de praktijk komt is een tweede. Maar de verschillen komen wel naar voren. Als je hierin dan gaat frauderen ben je nog steeds erg fout.

En in de bedrijfscultuur die bij VAG heerst lijkt dit wel te passen. Of is iedereen de aandelen manipulatie die VW en Porsche samen bekokstooft hadden alweer vergeten? Waardoor er miljarden zijn verdient aan hun zijde en miljarden verloren bij diverse hedge funds. En met alles wat al boven water is gekomen is dit denk ik pas het topje van de ijsberg. Beetje en Fifa onder de automobiel fabrikanten. Met hun product winnen ze het niet, dus met fraude, omkoping, etc etc kan men toch marktaandeel pakken. Dit komt automatisch een keer ten val want de optelsom begint nu wel aardig op te lopen.

Geen bewijs breed gesjoemel emissietesten

[ Voor 5% gewijzigd door thefox154 op 23-09-2015 16:04 ]

• GAIAjohan
Vergeet de omkoping van de adac niet bij de auto vh jaar verkiezing enkele jaren geleden.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

thefox154 schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:03:
[...]

Als je moet frauderen om een in jouw ogen toch al niet valide test als nog te behalen of te komen ben je nog steeds fouter bezig dan de rest... O-) En in technisch oogpunt hobbel je dus achter je concurrenten aan.

Iedereen doet dezelfde test, of deze dan dicht bij de praktijk komt is een tweede. Maar de verschillen komen wel naar voren. Als je hierin dan gaat frauderen ben je nog steeds erg fout.

En in de bedrijfscultuur die bij VAG heerst lijkt dit wel te passen. Of is iedereen de aandelen manipulatie die VW en Porsche samen bekokstooft hadden alweer vergeten? Waardoor er miljarden zijn verdient aan hun zijde en miljarden verloren bij diverse hedge funds. En met alles wat al boven water is gekomen is dit denk ik pas het topje van de ijsberg. Beetje en Fifa onder de automobiel fabrikanten. Met hun product winnen ze het niet, dus met fraude, omkoping, etc etc kan men toch marktaandeel pakken. Dit komt automatisch een keer ten val want de optelsom begint nu wel aardig op te lopen.

Geen bewijs breed gesjoemel emissietesten
Allemaal goed en wel maar de gemiddelde consument interesseert dat dus niet.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Tsurany schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:36:
[...]

Dat gaan we zien in de verkoopcijfers en of er straks een grote class-action lawsuit tegen VW komt.
Dan kun je dat pas bepalen.
En als er genoeg rotte appels in zo'n bedrijf zijn beschadigd dat vanzelf het imago bij de consument.

• Ivolve
Tsurany schreef op woensdag 23 september 2015 @ 16:36:
[...]

Ik denk dat wel degelijk een groot deel van de consumenten geïnteresseerd is in de uitstoot van hun auto. Veelal vanwege het fiscaal voordeel maar ook een groot deel omdat ze gewoon betrokken zijn en een aarde voor hun kinderen over willen laten.
Volkswagen had juist in de VS een marketingcampagne lopen om consumenten ervan te overtuigen dat diesel niet zo veel milieuonvriendelijker was dan benzine, dat doen ze niet voor niets....
Daarnaast denk ik dat de gemiddelde consument het gewoon geen fijn gevoel vindt om voorgelogen te worden en blijkbaar vinden aandeelhouders dat ook niet...

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Topman is weg: http://nos.nl/artikel/205...-volkswagen-stapt-op.html
De eerste schadeclaims zijn ook al binnen: http://www.volkskrant.nl/...erkorn-stapt-op~a4148274/

[ Voor 45% gewijzigd door Soldaatje op 23-09-2015 17:19 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zijn verklaring:
Ich bin bestürzt über das, was in den vergangenen Tagen geschehen ist. Vor allem bin ich fassungslos, dass Verfehlungen dieser Tragweite im Volkswagen Konzern möglich waren.

Als Vorstandsvorsitzender übernehme ich die Verantwortung für die bekannt gewordenen Unregelmäßigkeiten bei Dieselmotoren und habe daher den Aufsichtsrat gebeten, mit mir eine Vereinbarung zur Beendigung meiner Funktion als Vorstandsvorsitzender des Volkswagen Konzerns zu treffen. Ich tue dies im Interesse des Unternehmens, obwohl ich mir keines Fehlverhaltes bewusst bin.

Volkswagen braucht einen Neuanfang - auch personell. Mit meinem Rücktritt mache ich den Weg dafür frei.

Mein Antrieb war es immer, dem Unternehmen, vor allem unseren Kunden und Mitarbeitern zu dienen. Volkswagen war, ist und bleibt mein Leben.

Der eingeschlagene Weg der Aufklärung und Transparenz muss weitergehen. Nur so kann wieder Vertrauen entstehen. Ich bin überzeugt, dass der Volkswagen-Konzern und seine Mannschaft diese schwere Krise bewältigen werden.
Heeft iets meer informatiedichtheid dan die NOS prut-artikeltjes :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• GAIAjohan
Zou dit het failliet van het VAG-concern gaan betekenen?!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GAIAjohan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 17:28:
Zou dit het failliet van het VAG-concern gaan betekenen?!
VW AG is groot genoeg om deze klap te incasseren. Er vind nu een enorme overreactie plaats, het zal nog enige tijd duren voordat de consequenties duidelijk worden. Iedereen gaat nu uit van het worst-case scenario, de stap van Wiko om af te treden is een poging om dat sentiment een halt toe te roepen, jammer dat het zo ver moest komen want hij zou de ideale man zijn om VW er weer bovenop te krijgen.

• GAIAjohan
Natuurlijk is VAG groot. Echter, als er klappen komen vanuit -iedere- overheid, en daarnaast waarschijnlijk ook nog rechtszaken van concurrenten die door deze fraude van VW minder auto's hebben verkocht dan ze hadden kunnen doen, dan zie ik VAG gewoon failliet gaan. Er zal dan vast wel een herstart plaatsvinden met behulp van de Duitse overheid, maar dan nog..

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-09 18:36
GAIAjohan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 17:40:
Natuurlijk is VAG groot. Echter, als er klappen komen vanuit -iedere- overheid, en daarnaast waarschijnlijk ook nog rechtszaken van concurrenten die door deze fraude van VW minder auto's hebben verkocht dan ze hadden kunnen doen, dan zie ik VAG gewoon failliet gaan. Er zal dan vast wel een herstart plaatsvinden met behulp van de Duitse overheid, maar dan nog..
Neh ze zullen niet failliet gaan. Daarvoor hebben ze te veel kapitaal.

Ik weet niet of de boetes in 1x of over een langere termijn betaald mogen worden maar zou het zo zijn dat ze deze in 1x moeten betalen dan zullen ze geld moeten lenen, in het ergste geval kloppen ze bij de Duitse overheid aan).
VAG zal qua verkoop cijfers een flinke tik krijgen maar geld lenen zou voor hun geen probleem mogen zijn.

Ze zullen in het geval dat ze gaan lenen flink moeten knippen in de investeringen (geen dure bolides meer waar ze geld moeten bijleggen bij elk verkocht exemplaar), misschien geen F1, VFL Wolfsburg zal te horen krijgen dat ze niet bij VW hoeven aan te kloppen voor extra geld.
Er waren geruchten dat ze met een nieuw budget merk zouden komen, hiermee zullen ze dan wachten.

In het allerergste geval gaan ze misschien een van de vele merken die bij VAG horen verkopen.
Of ze zullen aandelen uitgeven, niet echt aantrekkelijk met de flinke daling maar soms is er geen andere uitweg.

Dus dat ze failliet gaan is zeer onwaarschijnlijk.
Vergeet niet dat ze ook flink wat fabrieken hebben over de hele wereld. Hier zullen landen echt wel rekening houden met de boetes.
In achterkamertjes word dan echt wel onderhandeld over de boetes en de werkgelegenheid.

[ Voor 13% gewijzigd door Deadsy op 23-09-2015 18:37 ]

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Mutybay schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:28:
[...]

Hier is wel een mooi rijtje: http://www.autoblog.nl/ni...n-de-fabrieksopgave-59498

Wat er nu kan veranderen voor de consument? Je kan straks weer dikke wagens rijden voor het zelfde geld als een muesli auto :9~
dream on, zou ik zeggen, want elke fabrikant past dit bij elk type auto toe.
Verder wordt er uiteraard ingegaan op de plugin-hybride:
9. Accu plugin-hybride
Voor auto’s met een stekker is de NEDC al helemaal waanzinnig vriendelijk. De lage snelheden, het veel stilstaan en de trage acceleratie zorgen ervoor dat de verbrandingsmotor gedurende de testcyclus vrijwel niets hoeft te doen. Het elektrische energieverbruik telt vervolgens ook niet mee in de totaalscore, ondanks dat er gemiddeld minimaal 430 gram CO2 wordt uitgestoten om een kwh elektriciteit op te wekken.
waarom zou dat moeten?
De hoeveelheid CO2 die uitgestoten wordt bij de produktie van een liter diesel is bijv. 600g/liter. Die wordt niet meegeteld in zo'n test, dus waarom zou je de produktie van electriciteit wel meetellen?
Of allebei wel doen, of allebei niet.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Deadsy schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:33:
[...]

Neh ze zullen niet failliet gaan. Daarvoor hebben ze te veel kapitaal.
Voor de boete wel, maar als ze geen auto meer verkopen, krijgen ze het zwaar.

Als Volkswagen daadwerkelijk de enige is, zie ik het somber voor ze in.

• Deadsy
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:50:
[...]

Zo erg dat ze geen auto meer verkopen zal het niet worden, alhoewel je er vanuit kunt gaan dat de cijfers zullen dalen.
Of zie je nu opeens mensen die hun TDI laten staan?

En het zal niet gebeuren dat de bulk van de westerse wereld opeens besluit om diesels van VAG te verbieden.

Als ze de software uitschakelen en eruit halen dan er bij toekomstige modellen niets aan de hand zijn.
Je zit nu puur met de boetes, eventuele schade claims van klanten, alle kosten die bij een mogelijke terugroep actie aanwezig zijn en dat de inkomsten de komende jaren minder zullen zijn.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:50:
[...]

Denk je echt dat ze van 10 miljoen auto's per jaar naar 0 gaan?
Er valt gewoonweg nog niks aan te voorspellen op dit moment. Enkel een hoop borrelpraat, maar als je iets meer van de industrie kent heeft het allemaal niet zo veel waarde :p

• Deadsy
fsfikke schreef op woensdag 23 september 2015 @ 19:03:
[...]

Denk je echt dat ze van 10 miljoen auto's per jaar naar 0 gaan?
Er valt gewoonweg nog niks aan te voorspellen op dit moment. Enkel een hoop borrelpraat, maar als je iets meer van de industrie kent heeft het allemaal niet zo veel waarde :p
In het geval dat ze echt een giga boete krijgen dan zal dit hun een flinke tik geven waar ze nog jaren last van hebben. Maar uiteindelijk zal VAG gewoon blijven bestaan, zelfs in het geval dat de boetes over de 10 miljard gaan.

Mensen zullen gewoon hun VW of Audi blijven kopen als ze deze willen.
Uiteindelijk draait het hier gewoon om geld. Er zal flink wat in kas zijn en het bedrijf is groot genoeg om dit te lenen in geval van nood.

Kan me voorstellen dat Porsche dit als het moment ziet om wat meer aandelen in VAG te krijgen.

• Mutybay
YellowCube schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:45:
[...]

dream on, zou ik zeggen, want elke fabrikant past dit bij elk type auto toe.
Verder wordt er uiteraard ingegaan op de plugin-hybride:

[...]

waarom zou dat moeten?
De hoeveelheid CO2 die uitgestoten wordt bij de produktie van een liter diesel is bijv. 600g/liter. Die wordt niet meegeteld in zo'n test, dus waarom zou je de produktie van electriciteit wel meetellen?
Een Ford Mustang zonder hybride stoot, in de praktijk, bijna het zelfde uit als een hybride met een dikke motor. Kwa prijs is de Mustang een stuk duurder. Dit zal waarschijnlijk weer gelijk getrokken worden.

Dat zou moeten omdat ze met een volle accu beginnen. Normaal gesproken moet de auto zelf die accu opladen met regeneratief remmen. Doordat dat accu al vol zit kan een hybride auto een extreem lage uitstoot halen.

• triskele10
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-09 07:22
(jarig!)
http://www.wurmkat.de/pre...t/abgastest/abgastest.htm

2001

"Das so genannte „cycle beating", das Austricksen des Prüfverfahrens, hat eine ebenso lange Tradition wie die Katalysatortechnik selbst und wirft ein Schlaglicht auf das kreative Potential findiger Ingenieure. Legendär sind etwa jene Mikroschalter in der Fahrertür von Autos für den US-Markt. Bei heruntergelassener Seitenscheibe schloss sich der Kontakt und signalisierte der Motorsteuerung, dass gerade geprüft wurde. "Hintergrund dieser scheinbar abstrusen Idee: In den USA haben nahezu alle Autos eine Klimaanlage und werden deshalb im Alltag mit geschlossenen Fenstern bewegt. Der Testzyklus hingegen wird auf dem Prüfstand mit offenem Seitenfenster gefahren, damit der Fahrer Anweisungen entgegen nehmen kann. In Europa soll mit ähnlichen Schaltern getrickst worden sein.''

"„In den Steuer-Chips der Motorelektronik finden wir Programmteile, deren Funktion wir nicht entschlüsseln können", erklärt der ChipSpezialist eines bekannten deutschen Auto-Tuners und bestätigt, es sei kein Problem, die Elektronik auf Erkennen des Zyklus zu programmieren. „In abgeschwächter Form wird das auch gemacht. So können wir an den Kennlinien der Motorsteuerungen klar den Fahrzyklus ablesen". Wird das Auto entlang dieser Kennlinie im Fahrzyklus bewegt, dreht die Motorelektronik im Sinne sauberer Abgase die Gemischschraube zu. „Aber das", darauf verweist der Chip-Tuner, der aus Angst vor Repressionen ebenfalls ungenannt bleiben möchte, „ist nicht illegal und wird von allen Herstellern praktiziert." Es mag nicht illegal sein, klar ist aber auch, dass diese Kennlinie im Alltagsbetrieb keine Rolle spielt - und somit auch nicht die mit ihr erreichten Abgaswerte.''

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
YellowCube schreef op woensdag 23 september 2015 @ 18:45:
waarom zou dat moeten?
Omdat je het hele doel van een hybride auto voorbij schiet.

Mijn collega's krijgen eens per jaar scores over hun energieverbruik. Merendeel van die leaserijders rijden 100% op brandstof in plaats van elektrisch(of alleen de eerste 50km en vervolgens moet de benzinemotor elektriciteit opwekken voor de rest van de rit). Enige reden om hybride te rijden was zodat ze lekker lage maandlasten hebben.

Nu je ziet dat die regeling op de schop gaat, keldert de prijs van bijvoorbeeld een ampera opeens flink.

Die auto's zouden in het leven moeten zijn geroepen om zo min mogelijk "carbon footprint" te hebben. In realiteit zijn het bakbeesten van auto's met sportmodus, actieradius van max 70km en een flink gewicht.

Hybride mogen ze van mij vol belasten zodat het niet meer economisch interessant is en in ruil daarvoor 100% elektrische auto's een voordeel laten genieten.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 23-09-2015 20:45 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Soldaatje
  • Niet online
De redding van Volkswagen zal zijn dat waarschijnlijk alle andere fabrikanten hetzelfde trucje toepassen, als je kijkt naar de cijfers over de afgelopen jaren dan blijkt namelijk dat de luchtvervuiling van auto's in Europa 40% meer is dan dat de fabrikanten opgeven.
Jaarlijks gaan 500.000 Europeanen vroegtijdig dood door luchtvervuiling.
For example • : a diesel Audi A8 tested in Europe produced nitrogen oxide emissions 21.9 times over the legal limit on the road; a BMW X3 diesel was 9.9 times over the limit on the road; an Opal Zafira Tourer, 9.5 times; Citroen C4 Picasso 5.1 times. All these vehicles passed the laboratory test.

In CO2 tests, on average almost every Mercedes model achieves levels on the road over 50% higher than the laboratory tests; the BMW 5 series and Peugeot 308 achieve just shy of 50% higher than in the lab. For virtually every new model that comes onto the market the gap between test and real-world performance leaps. With the launch of the VW Golf Mark VII the gap between test and real-world CO2 emissions jumped from 22% to 41%. The gap for the new Mercedes C Class rose from 37% to 53%; for the Renault Clio IV the gap almost doubled from 19% to 34%. These changes are unlikely to be caused solely by the increased use of test flexibilities – the more sinister and illegal defeat devices may also be in use and T&E has initiated a testing programme to demonstrate this as the US authorities have done to expose VW.
http://www.transportenvir...cheating-just-tip-iceberg

• field33P
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 16:32
Hmm, sterke geruchten dat VW de Seat-fabrieken met ingang van morgenochtend plat wil gaan leggen. Het is en blijft 4chan, maar klinkt wel enigszins waarschijnlijk.

http://boards.4chan.org/o/thread/13506866

• BlakHawk
  • Laatst online: 09-01-2021
Chevy454 schreef op dinsdag 22 september 2015 @ 16:02:
[...]

Nee, jouw uitspraak is namelijk voor interpretatie vatbaar.

[...]

Dat geeft namelijk ruimte dat ze de routine in de garage via een diagnose tester starten. In de realiteit is het dat ze deze op een rollenbank zetten. Zover ik weet is een rollenbank geen standaard uitrusting van een garage B)

[...]

Helaas moet ik werken waardoor ik niet de tijd heb om doelloos op het internet te surfen ;(
Het probleem is echter dat iedereen elkaar napraat zonder enige technische achtergrond. Want met een OBD tester een routine starten kan namelijk wel degelijk invloed geven.

[...]

Het is gewoon een heksenjacht. De Duitse economie die bloemt wegens de automobiel sector. Valt het niet op dat toevallig alle landen die auto's produceren juist een onderzoek instellen? Het is de kans om VW pijn te doen, kwestie van hun eigen straatje schoon te houden.
Daarom heeft men het ook over specifieke motortypes. Als mijn verhaal niet klopte ging het wel om alle auto's.

En als het echt zo'n wassen neus was zou vw niet 6 miljard reserveren. Als het echt zo'n wassen neus was zou de topman niet zijn opgestapt. Als echt iedereen dit zou doen, zou vw dat wel naar buiten brengen. Er is toch echt meer aan de hand.

Youtube: DashcamNL

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

field33P schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:04:
Hmm, sterke geruchten dat VW de Seat-fabrieken met ingang van morgenochtend plat wil gaan leggen. Het is en blijft 4chan, maar klinkt wel enigszins waarschijnlijk.

http://boards.4chan.org/o/thread/13506866
Het klinkt totaal niet waarschijnlijk... |:(

Fiat die drie fabrieken koopt? Ze hebben al overcapaciteit.

[ Voor 61% gewijzigd door MikeyMan op 23-09-2015 23:16 ]

• Deadsy
MikeyMan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 23:15:
[...]

Het klinkt totaal niet waarschijnlijk... |:(

Fiat die drie fabrieken koopt? Ze hebben al overcapaciteit.
Inderdaad, waarom zou Fiat de fabrieken kopen, ze hebben geen capaciteits-probleem.
Waarom zou VW de fabrieken verkopen, want 3 fabrieken is aardig wat capaciteit.

In theorie zou je kunnen zeggen dat ze de fabrieken verkopen om wat geld in kas te krijgen voor de boetes die er aan zullen komen. En dat de modellen in andere fabrieken met extra capaciteit gemaakt worden. Maar dat zou ik vrij onwaarschijnlijk vinden want dan zou de deal in zeer korte tijd gemaakt zijn.
En op de lange termijn zou het denk ik ook geen slimme zet zijn, of verkoopt Seat zo slecht?

En waarom de vakbond? Zijn er dan problemen tussen de fabrieksmedewerkers en het bestuur?
En met die laatste zin denk je dat het Seat is die vertrekt, Seat kan niet uit zichzelf vertrekken.

Als het echt zou zijn dan zou ik wel wat meer achtergrond informatie verwacht.

[ Voor 4% gewijzigd door Deadsy op 24-09-2015 00:07 ]

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

LED-Maniak schreef op woensdag 23 september 2015 @ 20:43:
[...]

Omdat je het hele doel van een hybride auto voorbij schiet.

Mijn collega's krijgen eens per jaar scores over hun energieverbruik. Merendeel van die leaserijders rijden 100% op brandstof in plaats van elektrisch(of alleen de eerste 50km en vervolgens moet de benzinemotor elektriciteit opwekken voor de rest van de rit). Enige reden om hybride te rijden was zodat ze lekker lage maandlasten hebben.

Nu je ziet dat die regeling op de schop gaat, keldert de prijs van bijvoorbeeld een ampera opeens flink.

Die auto's zouden in het leven moeten zijn geroepen om zo min mogelijk "carbon footprint" te hebben. In realiteit zijn het bakbeesten van auto's met sportmodus, actieradius van max 70km en een flink gewicht.
dat is geen antwoord op de vraag die ik stelde :)
Hybride mogen ze van mij vol belasten zodat het niet meer economisch interessant is en in ruil daarvoor 100% elektrische auto's een voordeel laten genieten.
juist.
en dat laatste gaat vanzelf zeker.
Mensen gaan zomaar opeens op electrisch over?

Neem het probleem van de laadpalen. Zolang die er niet zijn, gaan mensen niet op electrisch over.
Wat je nu ziet is dat er vooral laadpalen komen omdat er plugin-hybrides zijn en omdat ze populair zijn.
Die laadpalen waren er zonder het stimuleren van plugin-hybrides niet gekomen omdat electrische auto's voor de consument gewoon nog niet voldoen (stiekem wel, maar de consument vind van niet).
En zolang het voor de consument niet voldoet, begint de auto industrie er niet serieus aan. En als de autoindustrie er niet serieus aan begint, begint de consument er niet aan. Etc.

Dus, het stimuleren van plugin-hybrides is broodnodig voor de overgang naar electrisch.
En de problemen die ontstaan doordat mensen te beroerd zijn om op te laden kun je vervolgens gewoon afdwingen: minimaal x kWh laden of anders inleveren op het voordeel. Zoiets.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mutybay schreef op woensdag 23 september 2015 @ 15:28:
[...]

Als je de leaserijder gelijkstelt met "de consument" wel ja (bijtelling wordt gelijk getrokken). Voor priverijders geldt er nog altijd de CO2-tax.

Signatures zijn voor boomers.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02

Nemesizz

Untouchable

Wat ik me nou afvraag, zou dit geintje ook invloed hebben op bijvoorbeeld de APK?
Daar word toch ook CO2 en roetwaardes gemeten? Krijg je dan straks (stel dat VW de software moet aanpassen) ineens allemaal APK afkeur vanwege veel te hoge waardes in de uitlaatgassen? (las al ergens dat werkelijke uitstoot iets van 40x meer was dan tijdens de test).

• Soldaatje
  • Niet online
Nemesizz schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:53:
Wat ik me nou afvraag, zou dit geintje ook invloed hebben op bijvoorbeeld de APK?
Daar word toch ook CO2 en roetwaardes gemeten? Krijg je dan straks (stel dat VW de software moet aanpassen) ineens allemaal APK afkeur vanwege veel te hoge waardes in de uitlaatgassen? (las al ergens dat werkelijke uitstoot iets van 40x meer was dan tijdens de test).
Misschien moet vw dan de software aanpassen dat hij altijd zuinig schoon rijdt, met hogere onderhoudskosten en traag als een slak.

• GAIAjohan
Nemesizz schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:53:
Nee. Bij auto's vanaf 2006 wordt alleen de software even bekeken op foutcodes middels de obd-stekker.
Als er dan in staat, egr werkt niet goed, dan is dat APK afkeur..
Wellicht dat bij benzineautos de 4gas test nog wel wordt gedaan, maar bij diesel wordt nu gewoon de obd uitgelezen ipv een roet meting.

[ Voor 14% gewijzigd door GAIAjohan op 24-09-2015 11:26 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Deadsy schreef op donderdag 24 september 2015 @ 00:05:
[...]

Inderdaad, waarom zou Fiat de fabrieken kopen, ze hebben geen capaciteits-probleem.
Waarom zou VW de fabrieken verkopen, want 3 fabrieken is aardig wat capaciteit.

In theorie zou je kunnen zeggen dat ze de fabrieken verkopen om wat geld in kas te krijgen voor de boetes die er aan zullen komen. En dat de modellen in andere fabrieken met extra capaciteit gemaakt worden. Maar dat zou ik vrij onwaarschijnlijk vinden want dan zou de deal in zeer korte tijd gemaakt zijn.
En op de lange termijn zou het denk ik ook geen slimme zet zijn, of verkoopt Seat zo slecht?

En waarom de vakbond? Zijn er dan problemen tussen de fabrieksmedewerkers en het bestuur?
En met die laatste zin denk je dat het Seat is die vertrekt, Seat kan niet uit zichzelf vertrekken.

Als het echt zou zijn dan zou ik wel wat meer achtergrond informatie verwacht.
Seat verkoopt inderdaad al jaren beneden de verwachtingen, maar dat is eigenlijk helemaal geen probleem. Genoeg andere merken die wel goed lopen daar bij VW.
Geldnood is je reinste onzin. Kijk maar eens naar de reserves die VW in kas heeft. Het vallen van de beurskoers van haar aandelen is ook allemaal relatief. Het aandeel staat nu 'gewoon' ongeveer op niveau 2012.

Kortom, VW heeft geen heel dringende noodzaak om fabrieken af te stoten of dicht te gooien vanwege dit hele gebeuren. Het bedrijf heeft genoeg reserves.

Nee, merp!

• Mutybay
YellowCube schreef op donderdag 24 september 2015 @ 07:27:
[...]

dat is geen antwoord op de vraag die ik stelde :)

[...]

juist.
en dat laatste gaat vanzelf zeker.
Mensen gaan zomaar opeens op electrisch over?

Neem het probleem van de laadpalen. Zolang die er niet zijn, gaan mensen niet op electrisch over.
Wat je nu ziet is dat er vooral laadpalen komen omdat er plugin-hybrides zijn en omdat ze populair zijn.
Die laadpalen waren er zonder het stimuleren van plugin-hybrides niet gekomen omdat electrische auto's voor de consument gewoon nog niet voldoen (stiekem wel, maar de consument vind van niet).
En zolang het voor de consument niet voldoet, begint de auto industrie er niet serieus aan. En als de autoindustrie er niet serieus aan begint, begint de consument er niet aan. Etc.

Dus, het stimuleren van plugin-hybrides is broodnodig voor de overgang naar electrisch.
En de problemen die ontstaan doordat mensen te beroerd zijn om op te laden kun je vervolgens gewoon afdwingen: minimaal x kWh laden of anders inleveren op het voordeel. Zoiets.
Volgens mij gaat er iets mis. Led-Maniak zegt: Weg met de subsidie op hybride en meer subsidie naar 100% elc. Er zijn genoeg 100% elc. auto's die voldoen. Tesla (tegenwoordig weer duur omdat subsidies weg zijn) en BMW I3.

Er zijn wellicht wel of niet meer laadpalen gekomen door hybride auto's. Denk zelf van niet. Hybride rijders gebruiken die palen immers niet.

Update:

http://www.autoblog.nl/ni...agen-stamt-uit-2005-80540

[ Voor 3% gewijzigd door Mutybay op 24-09-2015 11:55 ]

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:11

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

GAIAjohan schreef op woensdag 23 september 2015 @ 17:40:
ik denk dat VW een gescheiden onderdeel is van de VAG groep.
Audi
Bentley
Bugati
Ducati
Lamborghini
Volkswagen
Seat
Skoda
En dan zal ik er vast nog een paar vergeten, maken deel uit van die Groep. Mocht VW zoals we die nu kennen ooit failliet gaan dan trappen ze die gewoon uit de groep. Of verkopen het merk aan een ander deel van de groep.

Nee failliet zullen ze niet gaan. Maar schade zal het lijden.

• GAIAjohan
VW, Seat,Skoda en Audi gebruiken in Europa allemaal die 2.0tdi motor. Al die 4 merken leveren denk ik zeker 80% van de auto's van de vag groep.
Dan heb je nog vele andere dieselmotoren waar ook mee gesjoemeld kan zijn, dan komt Porsche er nog bij, en natuurlijk de vrachtwagens van MAN.

Die individuele merken kunnen failliet gaan, maar kunnen zeker als de groten allemaal omvallen gewoon heel VAG meenemen. Daar twijfel ik niet over.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij is het wel zo dat de software vooral voor de VS in overtreding is. Dat er ook in Europa een issue is wordt wel vermoed, maar is niet bevestigd. Iig niet precies dezelfde situatie.

• BlakHawk
Meulugar schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:35:
ik denk dat VW een gescheiden onderdeel is van de VAG groep.
Audi
Bentley
Bugati
Ducati
Lamborghini
Volkswagen
Seat
Skoda
En dan zal ik er vast nog een paar vergeten, maken deel uit van die Groep. Mocht VW zoals we die nu kennen ooit failliet gaan dan trappen ze die gewoon uit de groep. Of verkopen het merk aan een ander deel van de groep.

Nee failliet zullen ze niet gaan. Maar schade zal het lijden.
Wat missen we nou aan het verdwijnen van VW?
Audi en Skoda kunnen dit merk prima vervangen...

Voor iedere VW is er wel een "beter" alternatief binnen dezelfde VAG groep...
GAIAjohan schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:48:
VW, Seat,Skoda en Audi gebruiken in Europa allemaal die 2.0tdi motor. Al die 4 merken leveren denk ik zeker 80% van de auto's van de vag groep.
Dan heb je nog vele andere dieselmotoren waar ook mee gesjoemeld kan zijn, dan komt Porsche er nog bij, en natuurlijk de vrachtwagens van MAN.

Die individuele merken kunnen failliet gaan, maar kunnen zeker als de groten allemaal omvallen gewoon heel VAG meenemen. Daar twijfel ik niet over.
Het rare is wel dat de 2.0 TDI van VW andere cijfers vertoont, dan Skoda bijvoorbeeld.
Misschien toch te veel kanibalisme... Waardoor VW voorgetrokken moest worden om aantrekkelijker te worden?
MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:55:
Volgens mij is het wel zo dat de software vooral voor de VS in overtreding is. Dat er ook in Europa een issue is wordt wel vermoed, maar is niet bevestigd. Iig niet precies dezelfde situatie.
Klopt, VS is veel strenger voor dieselauto's...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dfrenner schreef op donderdag 24 september 2015 @ 12:59:
[...]

Het rare is wel dat de 2.0 TDI van VW andere cijfers vertoont, dan Skoda bijvoorbeeld.
Misschien toch te veel kanibalisme... Waardoor VW voorgetrokken moest worden om aantrekkelijker te worden?
Hoe bedoel je andere cijfers?

Autoweek heeft laatst de 1.6 op de rollenbank gehad. Die gaf in een Seat meer power dan in een VW.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-09 18:58
GAIAjohan schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:17:
[...]

Nee. Bij auto's vanaf 2006 wordt alleen de software even bekeken op foutcodes middels de obd-stekker.
Als er dan in staat, egr werkt niet goed, dan is dat APK afkeur..
Wellicht dat bij benzineautos de 4gas test nog wel wordt gedaan, maar bij diesel wordt nu gewoon de obd uitgelezen ipv een roet meting.
Ik ben wel benieuwd naar een bron hiervoor. In de apk eisen staat niks over het uitlezen via obd.
MikeyMan schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:02:
[...]

Hoe bedoel je andere cijfers?

Autoweek heeft laatst de 1.6 op de rollenbank gehad. Die gaf in een Seat meer power dan in een VW.
Hoe kan dat nu het zijn precies dezelfde motoren.

[ Voor 22% gewijzigd door pacificocean op 24-09-2015 13:03 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, technisch wel, maar de software verschilt.
Zat ook 10pk tussen oid, niet niks.

seat: 120pk/289nm

http://www.autoweek.nl/vi...eat-leon-16-tdi-ecomotive

Kan de info over de VW niet vinden, maar was een passat.

[ Voor 49% gewijzigd door MikeyMan op 24-09-2015 13:07 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

pacificocean schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:02:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar een bron hiervoor. In de apk eisen staat niks over het uitlezen via obd.
Hier: http://handboek.rdw.nl/re...ctual_9extra-requirements

Edit: Specifiek art. 45d.

[ Voor 3% gewijzigd door PauseBreak op 24-09-2015 13:31 ]

Nee, merp!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:15

Rannasha

Does not compute.

Klopt, VS is veel strenger voor dieselauto's...
Daar komt bij dat de diesel in de VS een stuk minder zuiver is dan in Europa (lager centaan-getal, vergelijkbaar met het octaan-getal bij benzine).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Meulugar

Meulugar

ik vraag mij dan weer oprecht af hoe het zit met al die hotrods daar. en die meuk zoals Welderup

Afbeeldingslocatie: https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.amcarguide.com%2Fwp-content%2Fgallery%2Fwelderup-rat-rod%2F22-welderup-cummins-rat-rod-steve-darnell.jpg&f=1 hebben die vrijstelling ofzo ?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Die worden neem ik aan gewoon als olikrachtcentrale geregistreerd. Door dit topic heb ik trouwens diesel-motoren gevonden, geinig.

[ Voor 50% gewijzigd door begintmeta op 24-09-2015 14:08 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Wat missen we nou aan het verdwijnen van VW?
Audi en Skoda kunnen dit merk prima vervangen...

Voor iedere VW is er wel een "beter" alternatief binnen dezelfde VAG groep...
Ja laten we het hoofd eraf hakken, Skoda trekt het wel weer recht _O-

Komop jongens laten we een beetje serieus blijven ipv random onzin te roepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Mutybay schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:49:
[...]

Volgens mij gaat er iets mis. Led-Maniak zegt: Weg met de subsidie op hybride en meer subsidie naar 100% elc. Er zijn genoeg 100% elc. auto's die voldoen. Tesla (tegenwoordig weer duur omdat subsidies weg zijn) en BMW I3.
er gaat niks mis.
Ik begrijp wat hij zegt, ik ben alleen van mening dat het niet vanzelf gaat (anders was het allang gebeurd) en dat er een tussenvorm tussen fossiel en volledig electrisch nodig is om de consument langzaam die kant op te krijgen.. Zie daar de plugin-hybride.
Ik mis eerlijk gezegd ook een beetje het punt waarom daar zo'n weerstand tegen is.
En ik zie ook niet echt in waarom we volledig electrisch moeten
Er zijn wellicht wel of niet meer laadpalen gekomen door hybride auto's. Denk zelf van niet. Hybride rijders gebruiken die palen immers niet.
waar baseer je op dat pluginhybride rijders die dingen niet gebruiken?
Het is grotendeels eigen waarneming, maar ik durf hier en nu toch wel te stellen dat het gros van de auto's die aan laadpalen hangt op dit moment een plugin-hybride betreft

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Daar is de volgende!
BMW onderuit op de beurs na berichten uitstoot
Het aandeel BMW is op de Duitse beurs hard onderuit gegaan. Aanleiding is een artikel in Auto Bild. Daarin staat dat de uitstoot van de BMW X3 met dieselmotor in werkelijkheid veel hoger is dan testen zouden uitwijzen. BMW stond rond 13.00 uur ruim 6 procent in de min.

Het artikel levert geen bewijs dat BMW daadwerkelijk gesjoemeld heeft met de testen. Het bedrijf zelf zegt in een reactie aan Bild dat zijn auto's niet beschikken over software waarmee testuitslagen gemanipuleerd kunnen worden.
En voor VW mogelijk ook gevolgen in Europa:
Volkswagen manipuleerde ook Europese auto's
Volkswagen heeft in Europa ook gesjoemeld met emissietesten van dieselauto's. Dat heeft het bedrijf volgens de Duitse minister van Verkeer toegegeven. Het zou gaan om auto's met een 1.6- en een 2.0-liter dieselmotor.

Minister Dobrindt kon niet zeggen met hoeveel auto's in Europa er is gesjoemeld.

De minister vindt dat er een nieuw soort test in Europa moet komen. De uitstoot zou moeten worden gemeten op de weg in plaats van in een laboratorium, zoals nu gebeurt.

Nee, merp!

• Deadsy
PauseBreak schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:48:
[...]

Seat verkoopt inderdaad al jaren beneden de verwachtingen, maar dat is eigenlijk helemaal geen probleem. Genoeg andere merken die wel goed lopen daar bij VW.
Geldnood is je reinste onzin. Kijk maar eens naar de reserves die VW in kas heeft. Het vallen van de beurskoers van haar aandelen is ook allemaal relatief. Het aandeel staat nu 'gewoon' ongeveer op niveau 2012.

Kortom, VW heeft geen heel dringende noodzaak om fabrieken af te stoten of dicht te gooien vanwege dit hele gebeuren. Het bedrijf heeft genoeg reserves.
Daarnaast worden in diverse fabrieken waar Seats gemaakt worden ook andere VAG modellen gemaakt.

Natuurlijk zal VAG genoeg geld in kas hebben maar dat betekend niet dat ze een boete zo maar even aftikken.
Een dergelijk bedrijf wil altijd flink wat geld in kas hebben en als er een grote uitgave gedaan word (boete, overname etc) al heb je het bedrag dat nodig is in kas dan word meestal toch een deel van het bedrag betaald met behulp van een lening gewoon omdat ze de kas reserves niet te laag willen laten worden.

Dus geld lenen heeft niet altijd iets met geldnood te maken.

Maar dat ze fabrieken afstoten vind ik ook zeer onwaarschijnlijk, tenzij het zwaar verouderde fabrieken zijn en dat modernisering vanwege beperkingen niet zal lukken.

Ik acht de kans groter dat ze een merk afstoten maar dat heeft niets met deze hele zaak te maken maar dat is puur omdat ik vind dat de VAG merken vaak met elkaar concurreren.

edit:
Ben wel blij dat er bepaalde mensen eens wakker worden en inzien dat de tests zwaar verouderd zijn en niet werken. Word daar misschien nog iets aan gedaan ook.

edit:
@Meulugar
VW is gewoon 100% onderdeel van VAG en is net zo apart als de andere merken onder VAG.
Dat ze het afstoten ofzo zal nooit gebeuren, vanwege traditie en het word nog steeds gezien als het boegbeeld. En het is niet alleen een VW probleem, dezelfde motor ligt ook in andere VAG modellen en deze hebben dus de software.

Het is gewoon een VAG probleem en de boete zal ook naar VAG gaan niet naar VW.

[ Voor 15% gewijzigd door Deadsy op 24-09-2015 14:30 ]

• ThinkPad
  • Laatst online: 07:30
Meulugar schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:47:
ik vraag mij dan weer oprecht af hoe het zit met al die hotrods daar. en die meuk zoals Welderup

[afbeelding] hebben die vrijstelling ofzo ?
Ze doen het daar zelfs expres, zoek op YouTube maar eens op 'rolling coal'. Schakelaartje die ze omflippen en het ding braakt pikzwarte rook uit.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Daar is dus helemaal niet de volgende, men is enkel haastig op zoek naar een nieuw target nadat er de afgelopen dagen opeens honderden zelfbenoemde 'experts' bijgekomen zijn die zonder enige kennis van zaken beweerd hebben dat er nog veel meer fabrikanten zijn die precies hetzelfde doen. Dit geval is slechts een vaag gerucht dat er 'een' test zou zijn geweest waarbij een enkele X3 x20d onder onbekende omstandigheden meer NOx uitgestoten heeft de limiet. Daar duikt iedereen op om te roepen "Oh kijk wij hebben de volgende gevonden!!", maar er is bij BMW niks vergelijkbaars aan de hand.

Een officieel statement van BMW wat een paar uur geleden intern verspreid is:
Zu der Meldung der Auto Bild vom Donnerstag (24. September) erklärt die BMW Group:

"Grundsätzlich gilt: Bei der BMW Group wird nicht manipuliert und wir halten uns selbstverständlich in jedem Land an die gesetzlichen Vorgaben und erfüllen alle lokalen Testvorgaben.

Das heißt: Bei unseren Fahrzeugen wird in der Abgasbehandlung nicht zwischen Rollen- und Straßenbetrieb unterschieden.

Nach zwei Studien des ICCT erfüllen sowohl der BMW X5 als auch 13 weitere getestete BMW Fahrzeuge die gesetzlichen Anforderungen an NOx-Emissionen.

Die in der Auto Bild angeführten Ergebnisse zu den Emissionen des BMW X3 im Rahmen eines nicht näher beschriebenen Straßentests sind uns bisher nicht bekannt und daher für uns derzeit weder nachvollziehbar noch erklärbar.

Wir werden den ICCT kontaktieren und um Aufklärung des durchgeführten Straßentests bitten."

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:16
ThinkPadd schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:25:
[...]

Ze doen het daar zelfs expres, zoek op YouTube maar eens op 'rolling coal'. Schakelaartje die ze omflippen en het ding braakt pikzwarte rook uit.
Niet helemaal eerlijke vergelijking

Nu wordt de hobbyist ineens vergeleken met de autofabrikant
Hier in Nederland rijden ook genoeg auto's rond die niet meer aan de uitstoot voldoen, doordat er andere (katloze) uitlaten gemonteerd worden

• Mutybay
YellowCube schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:12:
[...]

er gaat niks mis.
Ik begrijp wat hij zegt, ik ben alleen van mening dat het niet vanzelf gaat (anders was het allang gebeurd) en dat er een tussenvorm tussen fossiel en volledig electrisch nodig is om de consument langzaam die kant op te krijgen.. Zie daar de plugin-hybride.
Ik mis eerlijk gezegd ook een beetje het punt waarom daar zo'n weerstand tegen is.
En ik zie ook niet echt in waarom we volledig electrisch moeten

[...]

waar baseer je op dat pluginhybride rijders die dingen niet gebruiken?
Het is grotendeels eigen waarneming, maar ik durf hier en nu toch wel te stellen dat het gros van de auto's die aan laadpalen hangt op dit moment een plugin-hybride betreft
Plugin-hydbride was alleen nodig om een zo laag mogelijke uitstoot te krijgen in de test. Plugin-hybride is een vrij eenvoudige oplossing om de uitstoot in een test omlaag te krijgen --> auto's goedkoper --> meer afzet.

De weerstand? Hoeveel particulieren ken jij, die prive een plugin-hybride gekocht hebben? Hoge aanschaf, hoge/onbekende afschrijving en verre van zuinig.

Lease rijders kiezen hem puur omdat ze goedkoop zijn (subsidies + lage bijtelling). Deze komen er vervolgens achter dat de auto helemaal niet zo zuinig is als verwacht en zouden er daarom prive al helemaal nooit een kopen.

Baas betaald brandstof, maar het betalen van de verbruikte elc. thuis is moeilijk te meten. Veel rijders nemen de moeite niet om hem aan te sluiten. Daarnaast werkt plugin-hybride alleen op korte afstanden. De accu is immers snel leeg. Laten leaserijders nou vaak lange afstanden rijden. Het hele hybride systeem wordt hier niet gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door Mutybay op 24-09-2015 14:40 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

fsfikke schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:29:
[...]

Daar is dus helemaal niet de volgende,
Kijk eens naar de beurskoers.
men is enkel haastig op zoek naar een nieuw target nadat er de afgelopen dagen opeens honderden zelfbenoemde 'experts' bijgekomen zijn die zonder enige kennis van zaken beweerd hebben dat er nog veel meer fabrikanten zijn die precies hetzelfde doen. Dit geval is slechts een vaag gerucht dat er 'een' test zou zijn geweest waarbij een enkele X3 x20d onder onbekende omstandigheden meer NOx uitgestoten heeft de limiet. Daar duikt iedereen op om te roepen "Oh kijk wij hebben de volgende gevonden!!", maar er is bij BMW niks vergelijkbaars aan de hand.

Een officieel statement wat een paar uur geleden intern verspreid is:

[...]
Ik denk eigenlijk eerder dat alle afwijkende resultaten op dit moment onder een vergrootglas liggen. Als je op de link had gedrukt had je gezien dat de BMW PR-praat keurig is meegenomen in het volledige artikel :P
Mijn verwachting is dat ook de andere Europese autofabrikanten met een fors aandeel in de dieselmarkt in de komende weken onder vuur komen te liggen. Ze hebben zo goed als allemaal afwijkende real world resultaten namelijk en dus zijn ze voor de media allemaal verdacht.
Deadsy schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:24:
[...]

edit:
Ben wel blij dat er bepaalde mensen eens wakker worden en inzien dat de tests zwaar verouderd zijn en niet werken. Word daar misschien nog iets aan gedaan ook.
Ze zijn allang wakker, maar het duurt gewoon ook lang voordat iedereen het min of meer eens is. De aangepaste test zou moeten komen in 2017.

[ Voor 13% gewijzigd door PauseBreak op 24-09-2015 14:36 ]

Nee, merp!

• GAIAjohan
Of mensen die roetfilters verwijderen, egr afdoppen, de software in de war schoppen, zodat bij de obd-test deze missende zaken niet gezien worden.

Ik denk dat er vanaf 2008 heel veel diesels zijn die niet aan de normen voldoen omdat de eigenaren dingen doen ermee waardoor de auto's eigenlijk de type goedkeuring niet meer kunnen hebben.

• Deadsy
PauseBreak schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:33:
[...]

Ze zijn allang wakker, maar het duurt gewoon ook lang voordat iedereen het min of meer eens is. De aangepaste test zou moeten komen in 2017.
En hoe lang zijn ze daar dan al mee bezig?

Maar het zal waarschijnlijk weer een zwaar politiek spelletje zijn. De Duitsers en Fransen zullen wel een stevig woordje willen meepraten om de zooi niet te streng te maken.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sinds wanneer is dat een indicatie van feitelijke gebeurtenissen ipv sentiment?
[...]

Ik denk eigenlijk eerder dat alle afwijkende resultaten op dit moment onder een vergrootglas liggen. Als je op de link had gedrukt had je gezien dat de BMW PR-praat keurig is meegenomen in het volledige artikel :P
Mijn verwachting is dat ook de andere Europese autofabrikanten met een fors aandeel in de dieselmarkt in de komende weken onder vuur komen te liggen. Ze hebben zo goed als allemaal afwijkende real world resultaten namelijk en dus zijn ze voor de media allemaal verdacht.
Als het echt nieuws voor mensen is dat auto's in het echt een andere uitstoot hebben dan tijdens een gecontroleerde test dan zullen ze nu wel van hun stoel vallen, maar er zit een verschil in datgene wat VW schijnbaar gedaan heeft, namelijk opzettelijk knoeien met de test. Dus zomaar roepen dat BMW de volgende fabrikant is die hetzelfde gedaan heeft past in de Televaag, maar heeft verder geen waarde.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Deadsy schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:38:
[...]

En hoe lang zijn ze daar dan al mee bezig?

Maar het zal waarschijnlijk weer een zwaar politiek spelletje zijn. De Duitsers en Fransen zullen wel een stevig woordje willen meepraten om de zooi niet te streng te maken.
Al bijna 10 jaar als ik me niet vergis. En ja, de autolobby is inderdaad een van de redenen dat die nieuwe testcyclus er nog niet is. En ook de reden dat de Euro6 norm niet veel strenger is dan die nu is. Ik gok dat dit schandaal wat dat betreft wel wat roet in het eten heeft gegooid van de autolobby :+
fsfikke schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:39:
[...]

Sinds wanneer is dat een indicatie van feitelijke gebeurtenissen ipv sentiment?
Zeg ik iets anders dan? Je doet net alsof het sentiment in dit soort dingen onbelangrijk is. De koers van BMW blijft normaliter redelijk stabiel. Dat die nu zo'n 6% onderuit is gegaan is veelzeggend.
Als het echt nieuws voor mensen is dat auto's in het echt een andere uitstoot hebben dan tijdens een gecontroleerde test dan zullen ze nu wel van hun stoel vallen, maar er zit een verschil in datgene wat VW schijnbaar gedaan heeft, namelijk opzettelijk knoeien met de test. Dus zomaar roepen dat BMW de volgende fabrikant is die hetzelfde gedaan heeft past in de Televaag, maar heeft verder geen waarde.
Het lijkt me niet dat dat nieuws is voor mensen. Dit hele schandaal draait er juist om dat er bewust softwarematig geknoeid is met de uitkomst van die testen. En de nieuwsberichten die nu naar buiten komen kúnnen erop duiden dat VW hier niet de enige is die dit spelletje heeft gespeeld. Of dat ook echt zo is weten we pas nadat het door echte experts fatsoenlijk is onderzocht.

[ Voor 48% gewijzigd door PauseBreak op 24-09-2015 14:42 ]

Nee, merp!

• YellowCube
  • Nu online

YellowCube

Wait...what?

Mutybay schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:32:
[...]

Plugin-hydbride was alleen nodig om een zo laag mogelijke uitstoot te krijgen in de test. Plugin-hybride is een vrij eenvoudige oplossing om de uitstoot in een test omlaag te krijgen --> auto's goedkoper --> meer afzet.
:?
Sorry, maar ik vind dit een beetje op het vlak van gebazel komen en geen antwoord op m'n vraag.
Praktijkcijfers wijzen domweg uit dat plugin-hybrides ook in normale omstandigheden beter presteren dan conventionele aandrijvingen, tot 20% aan toe.
Nu kun je uiteraard zeggen dat diesel ook een goede optie is, maar we zien waar dat heen gaat.
Buiten dat stoten (plugin)hybride minder uit in gebieden waar je minder uitstoot wilt hebben (steden etc) en daarnaast zijn ze dus een prima overgang naar volledig electrisch.
En zo zijn we weer terug bij het punt waar we zijn.
En dus vraag ik me af waar de weerstand zit, waarna jij komt met:
De weerstand? Hoeveel particulieren ken jij die prive een plugin-hybride gekocht hebben? Lease rijders kiezen hem puur omdat ze goedkoop zijn. Deze komen er vervolgens achter dat de auto helemaal niet zo zuinig is als verwacht en zouden er daarom prive al helemaal nooit een kopen.
wederom: dat is geen antwoord op m'n vraag en, sorry, gebazel.

• Meulugar

Meulugar

begintmeta schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:07:
Die worden neem ik aan gewoon als olikrachtcentrale geregistreerd. Door dit topic heb ik trouwens diesel-motoren gevonden, geinig.
Ducati had een monster diesel. volgens mij is dat alleen een stille dood gestorven
FabianGTI schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:30:
[...]

Niet helemaal eerlijke vergelijking

Nu wordt de hobbyist ineens vergeleken met de autofabrikant
Hier in Nederland rijden ook genoeg auto's rond die niet meer aan de uitstoot voldoen, doordat er andere (katloze) uitlaten gemonteerd worden
Maar die vallen hier in Portugal* keihard door de mand bij de apk.

* ik zeg Portugal, omdat ik in Nederland altijd leasebakken gereden heb en niet eens weet wat ze zoal bij de apk doen daar.

• Mutybay
YellowCube schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:42:
[...]

:?
Sorry, maar ik vind dit een beetje op het vlak van gebazel komen en geen antwoord op m'n vraag.
Praktijkcijfers wijzen domweg uit dat plugin-hybrides ook in normale omstandigheden beter presteren dan conventionele aandrijvingen, tot 20% aan toe.
Nu kun je uiteraard zeggen dat diesel ook een goede optie is, maar we zien waar dat heen gaat.
Buiten dat stoten (plugin)hybride minder uit in gebieden waar je minder uitstoot wilt hebben (steden etc) en daarnaast zijn ze dus een prima overgang naar volledig electrisch.
En zo zijn we weer terug bij het punt waar we zijn.
En dus vraag ik me af waar de weerstand zit, waarna jij komt met:

[...]

wederom: dat is geen antwoord op m'n vraag en, sorry, gebazel.
Waarschijnlijk snap ik je vraag niet goed.

Over welke cijfers uit welk onderzoek praten we? Op de snelweg is een conventionele auto zuiniger dan een hybride. In de stad is een hybride, mits opgeladen, zuiniger. Leaserijders (de mensen die een hybride kopen) rijden 80% op de snelweg. Dus in welk opzicht is dat dan zuiniger?

Het klopt dus inderdaad dat hybrides minder uit stoten in gebieden waar je minder uitstoot wilt hebben. Alleen worden hybrides daar juist niet gebruikt.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:43

Cyphax

Moderator LNX
pacificocean schreef op donderdag 24 september 2015 @ 13:02:
[...]

Hoe kan dat nu het zijn precies dezelfde motoren.
Ja maar die rollenbank meet niet aan de krukas maar aan het eind van de aandrijflijn pas en als die niet hetzelfde is bij een Seat en een Golf, dan kan je verschillen krijgen.

Ik rij ook in zo'n ecomotive en hoewel de boordcomputer niets zegt over uitstoot krijg ik in het dashboard van de leasemij een werkelijke uitstoot van 142 G/KM en een gemiddeld verbruik van 4,53 L/100KM. Dat is wel weer lager dan de boordcomputer aangeeft maar wel zuiniger dan mijn budget "toelaat".

[ Voor 29% gewijzigd door Cyphax op 24-09-2015 14:55 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Deadsy
PauseBreak schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:39:
[...]

Al bijna 10 jaar als ik me niet vergis. En ja, de autolobby is inderdaad een van de redenen dat die nieuwe testcyclus er nog niet is. En ook de reden dat de Euro6 norm niet veel strenger is dan die nu is. Ik gok dat dit schandaal wat dat betreft wel wat roet in het eten heeft gegooid van de autolobby :+

[...]

Zeg ik iets anders dan? Je doet net alsof het sentiment in dit soort dingen onbelangrijk is. De koers van BMW blijft normaliter redelijk stabiel. Dat die nu zo'n 6% onderuit is gegaan is veelzeggend.

[...]

Het lijkt me niet dat dat nieuws is voor mensen. Dit hele schandaal draait er juist om dat er bewust softwarematig geknoeid is met de uitkomst van die testen. En de nieuwsberichten die nu naar buiten komen kúnnen erop duiden dat VW hier niet de enige is die dit spelletje heeft gespeeld. Of dat ook echt zo is weten we pas nadat het door echte experts fatsoenlijk is onderzocht.
Zou me niet verbazen als er nog andere autobedrijven zijn die een tik krijgen op de beurs, of ze nu iets gedaan hebben of niet.

• GAIAjohan
Meulugar schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:45:
[...]

Ducati had een monster diesel. volgens mij is dat alleen een stille dood gestorven

[...]

Maar die vallen hier in Portugal* keihard door de mand bij de apk.

* ik zeg Portugal, omdat ik in Nederland altijd leasebakken gereden heb en niet eens weet wat ze zoal bij de apk doen daar.
De Nederlandse APK is vrij slap.. Waar je in veel landen minimaal dezelfde banden op 1 as moet hebben, is er in Nederland alleen vastgelegd dat de maat op 1 as hetzelfde moet zijn. Daardoor kun je hier rondrijden met 4 verschillende banden.
En inderdaad de eisen aan de motor bv.. Een Belgische tuner is jaloers waarmee je in Nederland gewoon weg komt bij de APK. Iets bredere of smallere banden dan standaard is een probleem in België, valt onder tuning. Enige chipupgrade = Faal. Etc etc

• Meulugar

Meulugar

GAIAjohan schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:00:
[...]

De Nederlandse APK is vrij slap.. Waar je in veel landen minimaal dezelfde banden op 1 as moet hebben, is er in Nederland alleen vastgelegd dat de maat op 1 as hetzelfde moet zijn. Daardoor kun je hier rondrijden met 4 verschillende banden.
En inderdaad de eisen aan de motor bv.. Een Belgische tuner is jaloers waarmee je in Nederland gewoon weg komt bij de APK. Iets bredere of smallere banden dan standaard is een probleem in België, valt onder tuning. Enige chipupgrade = Faal. Etc etc
Voor iedere aanpassing die je hier doet geld: staat het niet op je kentekenpapieren = afkeur. wil je bijvoorbeeld een andere bandenmaat (en dan niet over de inch maat maar bijv 185 ipv 175) dan moet je hem laten herkeuren á 200E oid.. Getinte ruiten, zelfde verhaal etc.. en ze checken alles, tot aan de fluo hesjes aan toe. Heeft je gevaren driehoek geen e-keur = afkeur etc..

• Deadsy
GAIAjohan schreef op donderdag 24 september 2015 @ 15:00:
[...]

In Duitsland zijn ze ook een stuk strenger met aanpassingen aan de auto. Iets wat eigenlijk wel prettig is als je soms ziet wat voor tokkie tuning er op sommige autos zit.

@Meulugar
In Duitsland hetzelfde. Elke aanpassing moet vastgelegd worden en gecontroleerd worden. Word je aangehouden en ze zien dat bepaalde dingen niet overeen komen met je papieren, dan heb je een probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Deadsy op 24-09-2015 15:07 ]

• BlakHawk
fsfikke schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:08:
Ja laten we het hoofd eraf hakken, Skoda trekt het wel weer recht _O-

Komop jongens laten we een beetje serieus blijven ipv random onzin te roepen.
Leef jij daadwerkelijk in de ilusie dat VW het hoofd van de VAG groep is en dat ze het zonder VW niet gaan redden!?

Kom op man, of je nu een Skoda een VW of een Audio besteld, alle onderdelen zijn gewoon gelijk en komen uit gemeenschappelijke technische afdelingen. \

Alleen het Logo en kleine verschillen zijn anders...

Zonder VW, blijft de VAG groep gewoon de VAG groep...
PauseBreak schreef op donderdag 24 september 2015 @ 14:33:
Daar gaat toch heel de fraude niet om???
Het gaat niet om CO2 uitstoot maar het giftige NOx.

In de USA gelden hier andere standaarden voor dan in Europa, dus dieselauto's in de USA zijn uitgerust met een extra zogenaamd AdBlue systeem. AdBlue (geen idee wat het precies doet), maar schijnt te worden toegevoegd, waardoor de uitstoot van NOx omlaag gaat...

Het probleem is dat er dus een klein AdBlue tankje wordt gevuld bij reguliere onderhouds beurten, maar doordat het maar een klein tankje is, niet afdoende om gedurende de 15.000 km tussen onderhoudsbeurten door, ermee te rijden. Dus toen hebben ze in de software ingesteld dat AddBlue enkel tijdens de testcyclus wordt toegevoegd en de NOx uitstoot enkel bij de tests lager is...

Dat is het hele probleem hoe ik het begrijp...

In Europa zit geen AdBlue systeem ingebiouwd, omdat onze NOx eisen blijkbaar minder streng zijn...

Dus al die onzin over CO2 uitstoot heeft hier geen fluit mee te maken, of verbruik.... Helemaal niets!

Pagina: 1 2 ... 13 Laatste