De afgelopen tijd af en toe zitten knutselen aan het vervangen van de PCB in de MiLight door een ESP8266. Ondertussen wat foto's gemaakt die wellicht sommigen hier wel interessant vinden. (Kwaliteit van de foto's is niet 100%, want sommige komen van een Google Glass.) Had de code voor de ESP8266 al klaar staan. Eerst de ESP8266 eraf slopen. Er zitten 4 transistoren (3x BJT, 1x MOSFET) op, incl bijbehorende base resistors, die ik graag wilde hergebruiken omdat die lekker compact op de PCB zitten:
Dat stukje van de PCB heb ik er gewoon afgezaagd en op een eigen stuk protopcb gesoldeerd, samen met wat andere componenten en een ESP8266. Shoddy, maar het zou moeten werken:
En er was licht ... maar het werkte toch niet goed. Na enkele seconden gingen alles op tilt en begon de lamp oncontroleerbaar te knipperen. Snapte niet wat er mis was, dus besloot daarna om maar een Huzzah van Adafruit te gebruiken. Wellicht gaf dat een beter resultaat:
Weer was er licht, maar nog steeds ging alles flippen. Op onderzoek uit dus, en nog maar eens alles op een breadboard gooien en verbinden aan de power supply van de MiLight, aangezien het met eigen power supply allemaal prima werkte. Voor de compactheid ook maar gekozen voor een Huzzah van Adafruit, omdat daar al het een en ander op zit.
Toen realiseerde ik me opeens dat de power supply van de MiLight wellicht ook een constante stroomsterkte levert waar de ESP8266 van overstuur raakt. Ik had geen zin om alles uit elkaar te trekken om het te meten, dus heb maar gewoon een weerstand van 22 ohm op de power supply geplaatst om de stroomsterkte te beperken tot pakweg iets meer dan 500ma, en toen bleef alles goed werken, zonder op tilt te slaan. Weerstand wordt ook niet warmer dan 50 graden. Ook nog geen zin gehad om uit te rekenen hoeveel watt ie moet verstoken om de stroomsterkte te beperken. Moet eerst meten wat ie binnenkrijgt.
Ik heb bovendien de transistor die de blauwe kleur aanstuurt volgens mij vernield, dus daar ga ik nog iets anders op verzinnen.
Ach ja, het houdt me van de straat ...
Ik heb trouwens gemerkt dat met de originele hardware en software je nooit wit met een kleur kan mengen. Erg jammer, maar met m'n eigen brouwsel kan ik dat natuurlijk wel. Kan mooi de verzadiging instellen en dus veel meer kleuren uit de MiLight krijgen.
[
Voor 13% gewijzigd door
gday op 25-01-2016 11:16
]