simso1 schreef op vrijdag 05 augustus 2016 @ 00:39:
[...]
Hoi ik ben ook wel geïnteresseerd in de Z5 kom zelf ook van de Z2.
Nou eigenlijk een kleine tussenstop bij Microsoft, maar ben hier niet geheel tevreden over.
Vraag me af wat jouw ervaring is t.o.v. de Z2. De nieuwe Xperia X serie is totaal niet interessant. ( niet high end en geen ondersteuning voor 4G+ )
Gebruik tijdelijk m'n oude Z2 weer met Android 6.0.1. Heb hem gebruikt tot 4.4.4. Hier was de accuduur ook altijd goed, maar ook nog met volledige Stamina optie.
Ik vind het design van Sony heel mooi, maar als de telefoon niet beter wordt ervaren als de Z2, zal ik waarschijnlijk verder kijken.
Diverse reviews gelezen, deze zijn redelijk positief, op de accuduur na, maar hier zijn ze behoorlijk negatief.
Hoop dat je mij over kan halen over de laatste drempel.
M'n ervaring is tot dusver positief. Hoewel het toestel op papier nauwelijks kleiner is dan de Z2 voelt ie in de hand duidelijk minder 'bulky' aan v.w.b. zowel het gewicht als de vorm van het toestel.
Andere verbeteringen t.o.v. Z2 vind ik het ontwerp. Zoals ik eerder schreef is deze toch weer een stukje verfijnder door m.n. het ontbreken van de op de Z2 nogal prominent aanwezige afdichtingsklepjes. Het enige klepje op de Z5 (voor de sim en sd kaart) is klein en valt nauwelijks op. Ook wel moeilijker te openen daardoor, maar als het goed is zou je dit sowieso niet vaak hoeven/moeten doen.
Ander voordeel vind ik de matte achterkant. Ik stoorde me altijd wel aan hoe snel je daar vette vingers op zag bij de Z2. Hele toestel is echt super 'understated' qua design, zelf vind ik dat prachtig tussen veel 'schreeuwerige' toestellen zoals de G5 en S6/S7, maar dat blijft een kwestie van smaak. Afwerkingskwaliteit ligt nu, meer dan bij de Z2, beter in lijn met een iPhone.
Grootste nadeel tot dusver t.o.v. de Z2 is dat de gleufjes van de speakers/microfoon meer stof lijken te verzamelen. Let er daarnaast op dat het toestel weliswaar Qualcomms Quickcharge 2.0 ondersteunt, maar er geen quickcharger wordt meegeleverd, en dat er ook geen oordopjes bij zitten. Maar zoals hierboven al is aangegeven kun je gewoon de noice cancelling oordopjes van de Z2 gebruiken, de noice cancelling wordt ook op de Z5 ondersteund.
Ik heb overigens, anders dan hierboven gemeld, geen enkel probleem met BT, ook niet via AptX. Draai de meest recente software 32.2.A.0.253, en die lijkt probleemloos.
De interface lijkt inderdaad niet geweldig veel sneller dan op de Z2, maar opstarten van apps gaat wel merkbaar rapper, merk dat vooral bij grote apps zoals Pokémon Go. Accu heb ik tot dusver ook geen problemen mee gehad, maar heb op dit moment nog geen goede referentie omdat ik sinds de switch naar de Z5 inderdaad dus Pokémon Go speel die de accu sowieso snel drained. De keren dat ik dat niet deed leek de accu niet veel onder te doen voor die van de Z2, in mijn geval dus makkelijk twee dagen bij matig gebruik. Viel me reuze mee, want was wel een van m'n grootste zorgen na de switch op basis van verschillende reviews. Ik denk dat de accuduur is verbeterd bij ofwel de latere batches van de Z5 danwel door softwareoptimalisaties sinds de introductie.
Grote voordelen t.o.v. specifiek de Z3 vind ik persoonlijk ook de fingerprintscanner, dit is inmiddels zo'n gemeengoed dat ik hier niet van af wilde zien, en de betere camera. Hoewel de verdere hardwarematige verschillen klein zijn, is het natuurlijk ook nog even afwachten in hoeverre Sony nieuwe Android updates nog naar de Z3 gaat uitrollen, denk dat de Z5 daar iets meer kans op maakt.
Maar goed, blijft dus subjectief wat je belangrijk vindt aan een toestel i.v.t. het prijsverschil tussen de Z3+ en Z5 (momenteel 76 euro). Lees ook
dit en
dit artikel over de verschillen tussen de Z3+ en de Z5.
Lang verhaal kort: absoluut geen spijt van m'n overstap van de Z2. Ten opzichte van de Z3+ kan ik echter niet beoordelen of het verschil echt uitmaakt.