Ervaring met andere fles op Sodastream aansluiten.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:06
Ferio schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:00:
[...]

Klopt, maar dat was een algemene vraag. Ik zag namelijk enorm veel onderdelen langs komen.
For what it's worth, ik heb die slang ook van AliExpress ook (klik), W21.8-14, 100 inch. Meer heb je niet nodig, alle onderdelen die je nodig hebt zijn erbij geleverd. Een adapter die in de sodastream schroeft, een slang met quick release fitting die je daar weer op klikt en aan het andere uiteinde de W21 connector die op de gasfles wordt gedraaid. Die heb ik rechtstreeks aan een 10KG gasfles zitten. Er zitten ook wat reserve washers en rubbers bij. Afhankelijk van het type fles dat je gebruikt kan ik me voorstellen dat je misschien nog een aparte drukregelaar of manometer tussen de fles en slang zou willen zetten, maar dat heb ik niet gedaan.

De gasfles heb ik geregeld via een sportvereniging waar ik lid van ben. Wij gebruiken deze flessen voor de tapinstallatie en kunnen ze eenvoudig laten leveren voor 120 euro statiegeld en een euro of 30 om hem weer voor een volle in te ruilen. Wel even opletten dat het daadwerkelijk foodgrade koolzuur is (E290). Je kan ze ook in 2KG en 6KG krijgen als je 10KG te groot vindt.

Mijn schroefdraad sluit echter niet helemaal gasdicht af, dus ik heb dit nu met wat teflontape (zo goed als) opgelost. De ruimte is goed geventileerd, maar voor de zekerheid draai ik de kraan toch nog even dicht als ik de sodastream niet nodig heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Martijn13 op 06-03-2021 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyberBorg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 02:04
Martijn13 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 19:55:
[...]
(..) Wel even opletten dat het daadwerkelijk foodgrade koolzuur is (E290) (..)
Volgens mij maakt dit dus oprecht heel weinig uit. Niet-foodgrade CO2 heeft nog steeds een zuiverheid van 99.9%, maar een iets groter ppm aan O2 en N2. Dat maakt voor je carbonisatie niets uit, en zuurstof of stikstof doen gezondheidstechnisch al helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

XyberBorg schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:23:
[...]

Volgens mij maakt dit dus oprecht heel weinig uit. Niet-foodgrade CO2 heeft nog steeds een zuiverheid van 99.9%, maar een iets groter ppm aan O2 en N2. Dat maakt voor je carbonisatie niets uit, en zuurstof of stikstof doen gezondheidstechnisch al helemaal niets.
Oef daar zou ik toch wel mee uitkijken. Er is geen globale standaard voor non-foodgrade CO2. En je denkt toch niet dat de CO2 die in de Sodastream cilinders zitten uit de lucht opgevangen is? Daar kan echt van alles in zitten, afhankelijk van het proces waar het opgevangen wordt. H2S, Methanol, HCN, Etyhlene, NOx andere koolwaterstoffen, etc. Ik zou het niet willen drinken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyberBorg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-05 02:04
fsfikke schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:30:
[...]

Oef daar zou ik toch wel mee uitkijken. Er is geen globale standaard voor non-foodgrade CO2. En je denkt toch niet dat de CO2 die in de Sodastream cilinders zitten uit de lucht opgevangen is? Daar kan echt van alles in zitten, afhankelijk van het proces waar het opgevangen wordt. H2S, Methanol, HCN, Etyhlene, NOx andere koolwaterstoffen, etc. Ik zou het niet willen drinken.
Lijkt me onwaarschijnlijk als het wel als drijfstof voor je pils gebruikt wordt. Daarmee zit je bij een drankenhandel altijd goed. Maargoed, kunt bij twijfel uiteraard even op de website van de gasleverancier kijken voor de specsheet.

[ Voor 4% gewijzigd door XyberBorg op 11-03-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-05 09:42
Ik kwam deze video nog tegen, wellicht handig.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Fill your CO2 Sodastream cylinder yourself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Heeft er iemand een adres omg. den haag waar je 6 of 10kg flessen kan halen als particulier?

Ik vind veelal alleen bestemt voor bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ferio schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:47:
Heeft er iemand een adres omg. den haag waar je 6 of 10kg flessen kan halen als particulier?

Ik vind veelal alleen bestemt voor bedrijven.
Sligro, maar ik weet niet of die nog steeds particulieren toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
fsfikke schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:04:
[...]

Sligro, maar ik weet niet of die nog steeds particulieren toelaten.
Sligro heeft ze inderdaad, 120 euro en 50 euro voor het gas. Ik heb hem dit keer gehaald, maar volgende keer haal ik hem elders in den haag, daar kost het gas 34 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ferio schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 11:13:
[...]

Sligro heeft ze inderdaad, 120 euro en 50 euro voor het gas. Ik heb hem dit keer gehaald, maar volgende keer haal ik hem elders in den haag, daar kost het gas 34 euro.
Care to share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Braber Gassen BV

Iemand bekend met onderstaande aansluiting op de sodastream fles? Blijkbaar gaat deze enorm moeilijk? iemand gelukt en tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUcM3usyTxZ7waCQ0A_WmiBlnac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyEAEaiPb7OId0YPlEFs2NM9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 69% gewijzigd door Ferio op 25-03-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-05 20:32
Cilinder in de vriezer zo dat deze goed koud is. Daarna aansluiten en zeker het eerste stukje heel langzaam vullen. Ga je te snel dan slaat hij dicht (dit hoor je). Dan opnieuw aansluiten.
Hierna wegen of de cilinder vol genoeg is en eventueel he diepvries rondje herhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVeld
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-05 10:14
Ikke_niet schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:20:
Cilinder in de vriezer zo dat deze goed koud is. Daarna aansluiten en zeker het eerste stukje heel langzaam vullen. Ga je te snel dan slaat hij dicht (dit hoor je). Dan opnieuw aansluiten.
Hierna wegen of de cilinder vol genoeg is en eventueel he diepvries rondje herhalen.
Ik heb zo'n zelfde ventiel, en heb ook problemen om mijn cilinder te vullen. Ik leg de cilinder in de vriezer en draai de gascilinder zo langzaam open als maar gaat, maar ik krijg geen gas in de fles. Moet ik wachten als ik de gasfles een klein beetje open heb gezet?
Ik heb een fles zonder stijgbuis, en zet hem op zijn kop. Als ik de release valve open draai stroomt er gas uit, dus het gas bereikt de adapter wel, het lijkt bij de sodastream valve verkeerd te gaan.

Ik lees dat het zou kunnen dat ik een speciaal element nodig heb als mijn fles een RPV (residual pressure valve) heeft, weet iemand hoe ik dat zou kunnen herkennen? Heb wat plaatjes op internet gezien, maar niets lijkt op wat er op mijn gasfles zit:

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLZYdIQ4a-2yNtrQgm4dvrnFwMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwaJsj3hSukurPgj1zvizx84.jpg?f=fotoalbum_large

-----Edit-----

Ik heb deze pagina gevonden met voorbeelden van cilinders zonder en met RPV, dus het lijkt erop alsof die van mij een RPV heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bdXl4Gub75lcJjUJ77pd9HlYHeE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/9II4lts4sL40dB2Jp4Wa0qkV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8EZjlY67pvV8bTZj1mYkfHokAo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OJpK2bu0YAKvZeGwoloNVR5K.png?f=fotoalbum_tile

Edit: heb een nieuwe adapter gekocht die wel geleverd werd met een insert voor RPV flessen en het werkte meteen! Ik zou iedereen dus aanraden om de goede adapter op Aliexpress uit te zoeken (met RPV-insert), dan kun je altijd bijvullen, RPV of niet

[ Voor 29% gewijzigd door RoyVeld op 12-04-2021 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salva3
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-03-2021
Google "Co2-adapter.de"
Hebben in hun gamma diverse adapters, ook geschikt voor donorcilinders zonder RPV,
voor oa.

SodaStream
Brita
Grohe
Quooker

Prijs: 49 €
Verzenden 7,20 (voor België)
Prijzen BTW inbegrepen.

Heb je een BTW nr. word er geen BTW aangerekend

[ Voor 12% gewijzigd door Salva3 op 29-03-2021 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marq
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-05 12:52
RoyVeld schreef op zondag 28 maart 2021 @ 21:48:
[...]
Edit: heb een nieuwe adapter gekocht die wel geleverd werd met een insert voor RPV flessen en het werkte meteen! Ik zou iedereen dus aanraden om de goede adapter op Aliexpress uit te zoeken (met RPV-insert), dan kun je altijd bijvullen, RPV of niet
_/-\o_
Dit is precies de informatie die ik miste! Ik had eerst een 10kg fles zonder RPV en daarmee ging het prima. Toen het met de nieuwe fles niet ging, heb ik uiteindelijk vervangende 'doppen' voor de Sodastream gekocht.

Nu keek ik even op Ali waar ik de oorspronkelijke adapter gekocht had, en die blijken dus het RPV-insert pinnetje als losse upgrade te verkopen.
Direct besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
Marq schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:25:
[...]

_/-\o_
Dit is precies de informatie die ik miste! Ik had eerst een 10kg fles zonder RPV en daarmee ging het prima. Toen het met de nieuwe fles niet ging, heb ik uiteindelijk vervangende 'doppen' voor de Sodastream gekocht.

Nu keek ik even op Ali waar ik de oorspronkelijke adapter gekocht had, en die blijken dus het RPV-insert pinnetje als losse upgrade te verkopen.
Direct besteld!
Mooi zo! Ik had pech dat mijn eerste adapter geen intern schroefdraad had, dus de insert los bestellen had helaas geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-05 10:30
t0nne schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:13:
Hey MenN,

Zo doe ik het:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62805326
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62810072

Slang van Aliexpress.
10 kg koolzuurgasfles gehaald bij gashandelaar in de buurt.

Zo simpel is het.

Greets
t0nne

[...]
toon volledige bericht
Ik zit ook te twijfelen om zo'n slang te halen, maar hoe weet je dat deze Ali plastic slangetjes bijv. niet giftig zijn.. ?
staat ool bij de Q&A op die adv. wat ik zo lees :

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.1e714c4ddvEGHX

De slang is niet giftig?
Niet weten als is giftig, maar er was geen ongeval zo ve

Dit geeft mijn niet heel erg veel vertrouwen helaas.. :S

deze slang kwam ik ook tegen op amazon in de US, en op wat UK websites :
https://www.co2supermarke...connection-hose-p532.html

Iemand hier ook ervaring mee ?
Of kan iemand mij adviseren.. ?

[ Voor 18% gewijzigd door FlorisVN op 07-05-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-05 14:51
Hoop dat dit gewenst is hier, maar kon geen ander topic vinden.

Sinds zaterdag een sodastream maar ik heb wel wat vragen. Voor mijn gevoel komt dat buisje waar de bubbels uit moeten komen niet diep genoeg. Als je het water vult tot aan de streep op de fles steekt hij echt een heel heel klein beetje in het water. Hoe is dit bij jullie?

En na 2x drukken op de knop hoor je het sissen, en als je dan de fles naar je toe haalt en los maakt een soort 'zucht'. Hoort dit? Of zit er iets niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Lijkt mij normaal :)

Heb sinds een maandje ongeveer ook een sodastream, en dat viel me ook al op, maar werkt gewoon prima.
Dat sissen is vermoed ik omdat het apparaat niet perfect afsluit, maar denk niet dat dat een probleem is. Mogelijk zelfs opzettelijk om geen exploderende flessen te krijgen. Als het te goed afsluit en je blijft maar co2 erin pompen gaat het een keer fout (droogijs in colafles idee).
Paar keer drukken, en er wordt ruim voldoende co2 in het water geforceerd, dat beetje wat er ondertussen uit lekt is geen probleem. Ik pomp meestal 5x, resulteert in goede bubbels en eerste co2 fles is nog niet leeg (met 1-2 flessen per dag na ca. 1 maand). Lijkt mij in elk geval niet dat het lek is en daardoor (veel) meer co2 verbruikt dan de bedoeling is.

En bij fles verwijderen komt uiteraard de resterende co2 (die niet is opgenomen) vrij; dat hoor je ook.
Ik wacht overigens wel een paar secondes na laatste pomp, met het idee dat het water dan iets meer co2 kan opnemen, maar denk eerlijk gezegd niet dat dat significant verschil maakt.

Kortom gewoon gebruiken, als je water vervolgens niet bruist of je co2 cilinder is na zeg < 30L leeg , dan is er mogelijk iets mis/lekt er iets.

ontopic: heb me al meteen voorgenomen om zodra de meegeleverde cilinder leeg is een 10L co2 (statiegeld)cilinder te halen. Heb al een (eerder in dit topic gelinkte) adapter van aliexpress liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door defusion op 03-08-2021 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 13:56
Klopt het apparaat sluit niet perfect af. Ben hier proefondervindelijk achter gekomen doordat ik de fles een stuk voller gedaan heb dan het streepje op de fles.
Als je dat doet dan spuit het water er gewoon uit. Dus zoals hierboven vermeld zullen ze dat vanwege de veiligheid gedaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 10:38
Een oud topic, maar voor mij zeer actueel ;)

Ik ben op zoek naar een locatie in de buurt van Utrecht / Maarssen / De Meern waar ik een 10kg koolzuurcilinder kan kopen (of via waarborgsysteem) om m'n Sodastream flessen te vullen., Ik heb al een adapter.

Weet er iemand een adresje voor mij als particulier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

rob1985 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 06:59:
Een oud topic, maar voor mij zeer actueel ;)

Ik ben op zoek naar een locatie in de buurt van Utrecht / Maarssen / De Meern waar ik een 10kg koolzuurcilinder kan kopen (of via waarborgsysteem) om m'n Sodastream flessen te vullen., Ik heb al een adapter.

Weet er iemand een adresje voor mij als particulier?
In Eemnes zit Kuipers Gassen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Devil schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

In Eemnes zit Kuipers Gassen.
Die kom ik ook steeds tegen via Google ja, ik hoopte op eentje die wat dichterbij was. Eemnes is toch nog iets van 40 minuten rijden. En aangezien ze alleen op werkdagen open zijn, is dat wat lastig. Maar als er niks anders in de buurt is, dan heb ik weinig keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

rob1985 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Die kom ik ook steeds tegen via Google ja, ik hoopte op eentje die wat dichterbij was. Eemnes is toch nog iets van 40 minuten rijden. En aangezien ze alleen op werkdagen open zijn, is dat wat lastig. Maar als er niks anders in de buurt is, dan heb ik weinig keus.
Ja als je aan de andere kant van Utrecht zit is het wel een stukje. Kun je net zo goed gaan fietsen ;)

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-05 12:14
rob1985 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 06:59:

Bel een paar drankenhandelaars. Bij mij was het bij de 2e of 3e raak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Noshi schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:13:
[...]

Bel een paar drankenhandelaars. Bij mij was het bij de 2e of 3e raak.
Hmm...1e was meteen raak! Slecht dat ik daar niet zelf aan heb gedacht. Bedankt!
W. van Schaik Dranken
Heeswijk 145
3417 GP Montfoort

[ Voor 9% gewijzigd door rob1985 op 20-08-2021 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-05 18:28
HansAnders07 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:58:
Hoop dat dit gewenst is hier, maar kon geen ander topic vinden.

Sinds zaterdag een sodastream maar ik heb wel wat vragen. Voor mijn gevoel komt dat buisje waar de bubbels uit moeten komen niet diep genoeg. Als je het water vult tot aan de streep op de fles steekt hij echt een heel heel klein beetje in het water. Hoe is dit bij jullie?

En na 2x drukken op de knop hoor je het sissen, en als je dan de fles naar je toe haalt en los maakt een soort 'zucht'. Hoort dit? Of zit er iets niet goed?
Dit is de bedoeling! Het gas komt met 60 bar het water in. Intern zijn er overdrukventielen om het overtollige gas weer te laten ontsnappen, en het is zo ontworpen dat de fles niet helemaal afsluit.

Als je het zou aanpassen om de druk binnen te houden, zou je een gigantische explosie hebben :+

Ook dat het buisje net onder de waterlijn komt is de bedoeling; zo krijg je een maximale straal bubbels in het water (vergelijkbaar met hoe een melkstomer werkt van een espressomachine).

Waar je naar moet luisteren is wanneer je ipv zachte sisgeluiden een harder sisgeluid hoort. Dat is meestal na 5x langzaam pompen in mijn ervaring. Die harde sis betekent dat het water verzadigd is met CO2 en er dus meer gas ontsnapt.

[ Voor 9% gewijzigd door link0007 op 20-08-2021 12:22 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 11:28
Hebben mensen de cilinders van blokker al op de sodastream toegepast.. Die zijn 10 i.p.v. 13 euro, en dan heb je geen gedoe met zelf navullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:56
MeTooPV schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:29:
Hebben mensen de cilinders van blokker al op de sodastream toegepast.. Die zijn 10 i.p.v. 13 euro, en dan heb je geen gedoe met zelf navullen.
Ik heb de blokker cilinders gebruikt in de sodastream. Werken prima! Ik ben nog wel op zoek naar een leverancier voor een 10l CO2 fles in Leeuwarden of Friesland. Ik heb al een stuk of 8 gevraagd maar die kunnen het niet leveren. Iemand ervaring met een in de buurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt al wat slijterijen/dranken(groot)handels geprobeerd?
Of ergens anders waar ze (ook) tapinstallaties verhuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
Ik ben nu al een paar maanden aan het hervullen, en ik merk dat het in het begin heel goed gaat.
De flessen stromen goed vol, en ik moet zelfs opletten dat ze niet te vol gaan.

Ik merk echter dat hoe leger de donorfles is, hoe lager de druk is en hoe minder vol ik de flessen krijg.
Ik leg de flessen in de vriezer, maar nog steeds lukt het me niet om de flessen goed gevuld te krijgen.
Op het einde (zeg laatste 1.5 kg van 10 kg fles), gaat er slechts ~10 per keer gram in. Daarna hoor ik niks meer lopen en moet ik de fles weer in de vriezer leggen alvorens ik het weer kan proberen.
Op deze manier is een cilinder van 425 gram vullen best een hoop werk :)

Hebben jullie hier ook last van? Ik heb dit bij alle drie mijn vorige flessen gehad (6kg normaal, 6 kg normaal, 10 kg met stijgbuis), dus het lijkt niet aan de fles te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
Bij het vullen probeer je vloeibare CO2 van de grote fles naar de kleine fles te laten lopen.
Zodra de vloeibare CO2 'op' is, is er alleen nog gas in de fles en gaat het vullen inderdaad niet goed meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Waarom hervullen in plaats van 2kg of zelfs 10kg cilinders te halen?
Ik haal bij de HANOS (lokale horeca groothandel) zo'n ding, zijn bedoeld voor bier en dus veilig voor consumptie.

Betaal je 25€ voor 2kg, of 35€ voor 10kg. Wel ~100€ emballage, maar die krijg je dus weer terug.

Sodastream: 240g (meestal minder) voor €14 = €60/kg
Horeca groothandel: 2kg voor €25 = €12,5/kg.

10kg is natuurlijk nog goedkoper, maar persoonlijk vind ik de fles te groot, en hij staat dan te lang (2 jaar ofzo) voor hij leeg is.

Veel makkelijker ook, dat ding staat een half jaar voor ik hem moet omruilen. Ik heb ook zo'n ali-express koppeling, en de fles staat gewoon in de trapkast achter het aanrecht, klein gaatje door het aanrecht geboord. :9

[ Voor 22% gewijzigd door _eLMo_ op 26-10-2021 13:04 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
Noshi schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 12:56:
Bij het vullen probeer je vloeibare CO2 van de grote fles naar de kleine fles te laten lopen.
Zodra de vloeibare CO2 'op' is, is er alleen nog gas in de fles en gaat het vullen inderdaad niet goed meer.
Bedankt voor je bericht, ik had al zo'n vermoeden dat dat de reden was, ik had alleen niet verwacht dat het zo'n grote fractie (15%) zou zijn.

Maar goed om te weten dat het normaal is, en er dus weinig aan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
_eLMo_ schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 13:01:
Waarom hervullen in plaats van 2kg of zelfs 10kg cilinders te halen?
Ik haal bij de HANOS (lokale horeca groothandel) zo'n ding, zijn bedoeld voor bier en dus veilig voor consumptie.

Betaal je 25€ voor 2kg, of 35€ voor 10kg. Wel ~100€ emballage, maar die krijg je dus weer terug.

Sodastream: 240g (meestal minder) voor €14 = €60/kg
Horeca groothandel: 2kg voor €25 = €12,5/kg.

10kg is natuurlijk nog goedkoper, maar persoonlijk vind ik de fles te groot, en hij staat dan te lang (2 jaar ofzo) voor hij leeg is.

Veel makkelijker ook, dat ding staat een half jaar voor ik hem moet omruilen. Ik heb ook zo'n ali-express koppeling, en de fles staat gewoon in de trapkast achter het aanrecht, klein gaatje door het aanrecht geboord. :9
Ik heb ook een 10kg fles van de gashandel, maar mijn Sodastream staat op een plek waar ik niet gemakkelijk een donorfles in de buurt kwijt kan. Daarnaast heeft de wederhelft bezwaren tegen een drukvat in de keuken. Dus dan is cilinders bijvullen vanuit een donorfles voor ons de betere optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steffen1980
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-02-2024
Beste mensen,

met veel interesse heb ik dit volledige topic doorgelezen.
Ik heb besloten een 10KG fles CO2 direct aan te gaan sluiten op een Sodastream Spirit one touch.
Voor de zekerheid, en wellicht voor toekomstige lezers die hetzelfde willen doen, wil ik graag een aantal vragen beantwoord zien c.q. bevestigd zien.

Wat ik nu door jullie weet:
* De 10KG flessen CO2 in Nederland hebben vrijwel altijd een W21.8-14 (DIN477) aansluiting, de Sodastream zelf heeft een TR21-4 aansluiting.
* Er is een slang nodig die aan beide uiteinden de genoemde koppelstukken heeft. Hier hoeft geen drukregelaar tussen te zitten.

Graag zou ik weten:
1) ik ga de 10KG fles rechtop op de grond zetten. Heeft de fles een zgn. stijgbuis nodig of juist niet? Waar is die stijgbuis überhaupt voor bedoeld?

2) er zijn verschillende slangen voor een directe verbinding. Deze zijn van kunststof of met een metalen omhusel. Laatstgenoemde is vaak minimiaal het dubbele qua prijs. Dit heb ik er voor over, maar wil geen overkill doen. Ben jij een "ervaringsdeskundige" die mij bv. van een link kan voorzien van de door jou gebruikte koppelslang? M.b.t. de kunststof slangen lees ik wisselende reviews, vandaar mijn twijfel.

3) Veiligheid. Wat gebeurd er als er ergens CO2 gaat lekken? Kan dat echt gevaarlijk zijn? Ik ben een leek op dat gebied en hoor graag wat de risico's zijn en hoe die uit te sluiten/minimaliseren zijn. Wellicht door gebruik van teflon tape bij de aansluitingen?

4) wat zijn (in de provincie Groningen) de beste locaties om een 10KG fles CO2 te halen en te laten vullen? En wat betalen jullie er voor? Voorlopig ga ik uit van rond de €120,- statiegeld en €30,- per navulling.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor je reactie!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Een stijgbuis heb je enkel nodig als je flessen gaat vullen, dan wil je de vloeibare CO² tappen.
Je gaat direct gas in het water pompen, dus geen stijgbuis nodig.
CO² is gevaarlijk omdat het zuurstof verdringt, is als in een plastic zakje blijven ademen; dat loopt niet goed af. Zeepsop op de koppelingen spuiten, als je geen belletjes ziet is het dicht; zo kan je je werk controleren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steffen1980
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-02-2024
naftebakje schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:53:
Een stijgbuis heb je enkel nodig als je flessen gaat vullen, dan wil je de vloeibare CO² tappen.
Je gaat direct gas in het water pompen, dus geen stijgbuis nodig.
CO² is gevaarlijk omdat het zuurstof verdringt, is als in een plastic zakje blijven ademen; dat loopt niet goed af. Zeepsop op de koppelingen spuiten, als je geen belletjes ziet is het dicht; zo kan je je werk controleren.
Bedankt voor de info naftebakje d:)b

Deze slang ben ik van plan te bestellen en die koppelen tussen de 10KG fles en de sodastream spirit.

https://www.co2supermarke...erbindingsslang-p532.html

Alleen nog een voordelige 10KG fles leverancier/navulstation vinden in de buurt van Groningen en dan kan de pret beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:49
AJKole schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:08:
[...]

Inmiddels alles besteld en geïnstalleerd, geen rare geluiden of lekkage (tot nu toe) hij staat op 4 bar. Ik zou nog wel iets meer bubbels willen maar ik heb begrepen dat 4 bar de max is dus ik durf hem niet hoger te draaien en eigenlijk is het bubbelgehalte zo ook prima acceptabel.

Nooit meer 60€ voor 4 cilinders en gedoe met cilinders opsturen en veel minder vaak verwisselen! Deze investering heb ik er in 1,5 jaar uit (y)
Mijn drukreglaar van Biertapwinkel binnen, maar deze is maar instelbaar tot 1,5 bar?

Heb ik een verkeerde drukregelaar ontvangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS_FiSq5l1p7Gx9Uv94sR94pL0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYIYyDthwNLT0isp5Zw3hGi3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
Chimsie78 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:14:
[...]

Mijn drukreglaar van Biertapwinkel binnen, maar deze is maar instelbaar tot 1,5 bar?

Heb ik een verkeerde drukregelaar ontvangen?
...
Welke heb je besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chimsie78
Inmiddels heb ik contact gehad met de webshop, ik blijk de verkeerde toegestuurd gekregen te hebben, een vervanger is inmiddels onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

fpg schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:12:
[...]

Ik heb het zelf samen gesteld met hulp van tapkoel in bunnik.
Maar er is een makkelijkere manier

https://www.biertapwinkel.nl/product/hogedrukmeter/
Kies bij optie 1. voor 1 kraan.
Kies bij optie 2. voor John Guest 1/4

En je set is compleet. Kwestie van de koolzuur slang naar je quooker koolzuurfles doorknippen of netjes demonteren en vastdrukken in je hogedrukmeter. Een koolzuur tank monteren. Bij het opendraaien je goed houden aan de eerdere waarschuwingen. en je bent klaar!
Even een major kick van deze post :)
Vandaag onze Quooker Cube zo aangesloten, nadeel van deze is dat de werkdruk maximaal 3 bar is.
Zit er pas net op, maar dat is nog niet het niveau Spa Rood.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Chimsie78 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 23:57:
[...]

Inmiddels heb ik contact gehad met de webshop, ik blijk de verkeerde toegestuurd gekregen te hebben, een vervanger is inmiddels onderweg.
Had jij hem ook besteld van https://www.biertapwinkel.nl/product/hogedrukmeter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimsie78
Correct, waar de afbeelding bij het artikel in de webshop een 4 bar druk regelaar afbeeld heb ik helaas een 3 bar drukregelaar ontvangen. Ik heb contact opgenomen met de webshop, maar hij heeft geen 4 bar drukregelaars. Dat blijft dus Spa groen tappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Chimsie78 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 20:42:
[...]

Correct, waar de afbeelding bij het artikel in de webshop een 4 bar druk regelaar afbeeld heb ik helaas een 3 bar drukregelaar ontvangen. Ik heb contact opgenomen met de webshop, maar hij heeft geen 4 bar drukregelaars. Dat blijft dus Spa groen tappen.
Ik had ze inderdaad ook gebeld en hetzelfde antwoord gekregen.

Ik ben nu aan het informeren bij https://tapclean.nl/ of die het wel hebben.
Zij hebben namelijk wel CO2 reduceer tot 4 bar, maar niet met de John Guest 1/4

[ Voor 5% gewijzigd door Tijntje op 05-12-2021 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
Ik gebruik deze 4 bar regelaar van tapclean, in combinatie met een John Guest adapter om naar 1/4 te gaan.

[ Voor 34% gewijzigd door Noshi op 05-12-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Noshi schreef op zondag 5 december 2021 @ 12:04:
Ik gebruik deze 4 bar regelaar van tapclean, in combinatie met een John Guest adapter om naar 1/4 te gaan.
Die wilde ik net posten aangezien ik deze van de week ook heb binnen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fpg
  • Laatst online: 02-03-2023

fpg

Tijntje schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 16:27:
[...]

Even een major kick van deze post :)
Vandaag onze Quooker Cube zo aangesloten, nadeel van deze is dat de werkdruk maximaal 3 bar is.
Zit er pas net op, maar dat is nog niet het niveau Spa Rood.
Ik zie je bericht nu pas, het is niet de bedoeling dat je boven de 3 bar komt. Je moet een maximale werkdruk van 3bar aanhouden. Het quooker systeem is maar gecertificeerd tot 3bar door TUV. Ik raad het sterk af dit zelf te verhogen naar 4 bar. Het gaat waarschijnlijk goed maar het is wel echt een flinke overschrijding van het maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

fpg schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:42:
[...]

Ik zie je bericht nu pas, het is niet de bedoeling dat je boven de 3 bar komt. Je moet een maximale werkdruk van 3bar aanhouden. Het quooker systeem is maar gecertificeerd tot 3bar door TUV. Ik raad het sterk af dit zelf te verhogen naar 4 bar. Het gaat waarschijnlijk goed maar het is wel echt een flinke overschrijding van het maximum.
In de handleiding van de Quooker staat een maximum van 4 bar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fpg
  • Laatst online: 02-03-2023

fpg

Tijntje schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:44:
[...]

In de handleiding van de Quooker staat een maximum van 4 bar
je hebt helemaal gelijk. Ik had eerder in mijn handleiding een veiligheidswaarschuwing gemaakt ik dacht dat dit 3 bar was maar het is inderdaad 4. Vergeet het laatste bericht. Ik zie dat iemand de opstelling inmiddels ook via Bol.com verkoopt, ik hoop dat je er wat mee kunt verdienen! het is een scherpe prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

fpg schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:46:
[...]

je hebt helemaal gelijk. Ik had eerder in mijn handleiding een veiligheidswaarschuwing gemaakt ik dacht dat dit 3 bar was maar het is inderdaad 4. Vergeet het laatste bericht. Ik zie dat iemand de opstelling inmiddels ook via Bol.com verkoopt, ik hoop dat je er wat mee kunt verdienen! het is een scherpe prijs
Daar zal Quooker blij mee zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

Heeft iemand ooit de fitting uit de soda stream of Quooker fles gehaald? Zou wel nette oplossing kunnen zijn om vanaf daar verder te werken wellicht?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascalishier
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09-03 15:13
amauer schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:45:
[...]

Ik heb de blokker cilinders gebruikt in de sodastream. Werken prima! Ik ben nog wel op zoek naar een leverancier voor een 10l CO2 fles in Leeuwarden of Friesland. Ik heb al een stuk of 8 gevraagd maar die kunnen het niet leveren. Iemand ervaring met een in de buurt?
Bel ook eens naar aquaria handelaren. Die hebben ook wel Co2 af en toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb nu een sodastream, maar wil naar een quooker met cube. Zijn de sodastream cylinders gewoon te gebruiken met de quooker cube?

Alternatief zit ik te denken aan een grotere fles en dan of navullen of direct aansluiten.
Overal lees ik dat de druk niet anders is op een grotere fles tov kleinere, waarom geven er dan toch veel mensen serieus geld uit aan een reduceerventiel?

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Def_P schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:13:
Ik heb nu een sodastream, maar wil naar een quooker met cube. Zijn de sodastream cylinders gewoon te gebruiken met de quooker cube?

Alternatief zit ik te denken aan een grotere fles en dan of navullen of direct aansluiten.
Overal lees ik dat de druk niet anders is op een grotere fles tov kleinere, waarom geven er dan toch veel mensen serieus geld uit aan een reduceerventiel?
1) Nee. Quooker heeft een andere schroefdraad.
2) Bij de Cube zit er in de flessenhouder een reduceer ingebouwd die reduceert naar 3 bar (3000 hpa) dus je hebt een reduceer nodig. EDIT: bij overvullen heb je geen reduceer nodig (maar een stijgpijpje oid)

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 19-02-2022 12:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
Vandaag voor t eerst succesvol een fles gevuld.

Blijkt dat het anti RPV dingetje dat er bij mijn adapter geleverd is net 2mm te kort was. Dit uiteindelijk opgelost door er een ventieldopje bij op te zetten, nu heb ik voldoende bereik met de stelschroef om RPV te omzeilen.

Wanneer ik zonder deze tweak ging vullen bouwde er wel druk op in de adapter, maar niet genoeg om een gezonde hoeveelheid co2 in de sodastream cylinder te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 15:46
De enige CO2 fles die ik hier in de buurt lijk te kunnen krijgen heeft volgens mij een RPV erin zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJOyrPHyq75fWAkjHEF_LMahatk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I1qBYpe2DEXaFqB1FIRHR7rB.jpg?f=fotoalbum_large

Zaken waar ik nu tegenaan loop.

+ indien dit inderdaad een RPV is --> ik kan op Aliexpress alleen maar adapters vinden die zeggen niet geschikt te zijn voor RPV

+ nu kan je wel een soort verloopje krijgen, maar zet je dat dan erbij op de adapter of moet je iets vervangen?

+ de handelaar kon mij ook niet vertellen of deze fles een stijgbuis heeft of niet. (indien niet moet ie op zn kop gebruikt worden toch?)

Ik heb er nu een cylinder van de Blokker inzitten, die ziet er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ_deJGdXzu5vrzJVbSgzMwH4pQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmKMRaBY0e6WNYWs58NpFiu8.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom, ik kom er niet geheel uit.

Wat heb ik nu nodig?

[ Voor 8% gewijzigd door TimmieN op 23-03-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-05 23:45
Aangezien de Quick Connect flessen vrijwel nog nergens omgeruild kunnen worden moet ik evt ook maar eens kijken naar een adapter.

Zelfs een adapter om de blauwe flessen te kunnen gebruiken is al prima. Want op deze manier is het niet echt te gebruiken
(Ja via sodastream en CB is het wel te koop maar dat schiet ook niet op :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

Kan iedereen aanraden een grote co2 tank voor de biertap te kopen en die met een verlengstuk direct op de sodastream aan te sluiten. Geen gedoe meer met hervullen etc, stuk makkelijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYytJqV1aCr2zxgYG65nFcArxZQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nPc2BiAGUW99nhoWfq2i0ODg.png?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door -36- op 24-03-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 21:45
Waar haal ik zon kitje en een fles koolzuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
TimmieN schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:37:
De enige CO2 fles die ik hier in de buurt lijk te kunnen krijgen heeft volgens mij een RPV erin zitten.

[Afbeelding]

+ indien dit inderdaad een RPV is --> ik kan op Aliexpress alleen maar adapters vinden die zeggen niet geschikt te zijn voor RPV

+ nu kan je wel een soort verloopje krijgen, maar zet je dat dan erbij op de adapter of moet je iets vervangen?

+ de handelaar kon mij ook niet vertellen of deze fles een stijgbuis heeft of niet. (indien niet moet ie op zn kop gebruikt worden toch?)

[Afbeelding]

Wat heb ik nu nodig?
toon volledige bericht
Ik heb zn ding met anti RPV besteld via amazon maar daarvan was het palletje dus eigenlijk net te kort.

Alle cylinders die je kan krijgen voor biertap gebruik zijn zonder stijgbuis. Als er wel een stijgbuis in zit zie je er een grote rode pijl omhoog op staan of een stikker er op.

Het omdraaien van een 10kg versie is op zich prima te doen hoor. Ook het navullen van "beveiligde" sodastreams is tot nu toe geen probleem. Enige probleem wat ik dus had was op te lossen met een verleng stukje aan dat anti RPV ding.

@MrGizMo Mijn Makro (Nijmegen) heeft ze gewoon liggen die versie met quick release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 11:38
Beavbusi schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 15:01:
Waar haal ik zon kitje en een fles koolzuur?
Ik heb nog een 2kg gevulde fles staan. Interesse?

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 21:45
EJonk schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:12:
[...]

Ik heb nog een 2kg gevulde fles staan. Interesse?
Wat kost dat met aansluitingen etc.? En weet jij hoe je dit op een sodastream aansluit ? Ik heb wel geen vervoer vanaf volendam; ik heb enkel een motorfiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Def_P schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:36:
[...]

Ik heb zn ding met anti RPV besteld via amazon maar daarvan was het palletje dus eigenlijk net te kort.

Alle cylinders die je kan krijgen voor biertap gebruik zijn zonder stijgbuis. Als er wel een stijgbuis in zit zie je er een grote rode pijl omhoog op staan of een stikker er op.

Het omdraaien van een 10kg versie is op zich prima te doen hoor. Ook het navullen van "beveiligde" sodastreams is tot nu toe geen probleem. Enige probleem wat ik dus had was op te lossen met een verleng stukje aan dat anti RPV ding.
OK, duidelijk wat de stijgbuis betreft. Nu maak ik me niet zo’n zorgen over het op z’n kop zetten van die fles maar kom je dan nog wel een beetje bij dat kraantje om de fles open te draaien?

Dat verloopje van Amazon was ik inderdaad ook tegen gekomen, waar heb je m mee verlengd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-04 21:36

-36-

Trust me. I'm an amateur

@Beavbusi bij aliexpress of evt ebay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGizMo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-05 23:45
Def_P schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 14:36:
[...]

@MrGizMo Mijn Makro (Nijmegen) heeft ze gewoon liggen die versie met quick release.
Hier heel toevallig bij de Expert. Niet verwacht dat ie daar zou gaan liggen.

Hopelijk komt er dadelijk ook nog een DIY optie voor de nieuwe machines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
TimmieN schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 21:51:
[...]

OK, duidelijk wat de stijgbuis betreft. Nu maak ik me niet zo’n zorgen over het op z’n kop zetten van die fles maar kom je dan nog wel een beetje bij dat kraantje om de fles open te draaien?

Dat verloopje van Amazon was ik inderdaad ook tegen gekomen, waar heb je m mee verlengd?
Het is te doen. Ik wil nog iets van een meubeltje maken waar de fles op zijn kop in kan (blijven) staan. Denk aan een krat met een gat erin of een keuken krukje met een gat erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 11:38
Beavbusi schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:42:
[...]

Wat kost dat met aansluitingen etc.? En weet jij hoe je dit op een sodastream aansluit ? Ik heb wel geen vervoer vanaf volendam; ik heb enkel een motorfiets.
Deze valt op te sturen. Het is wel maar een klein flesje, ik weet niet hoeveel winst je hiermee behaalt. Heb er wel een regulator bij. Nieuw kost het 100 bij elkaar geloof ik. 70 euro?

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
Def_P schreef op zondag 3 april 2022 @ 09:39:
[...]

Het is te doen. Ik wil nog iets van een meubeltje maken waar de fles op zijn kop in kan (blijven) staan. Denk aan een krat met een gat erin of een keuken krukje met een gat erin.
En waarmee/ hoe had je dat RPV deel in dat koppelstuk verlengd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
TimmieN schreef op zondag 3 april 2022 @ 21:39:
[...]

En waarmee/ hoe had je dat RPV deel in dat koppelstuk verlengd?
Een ventieldopje van een frans ventiel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-05 17:16
Ik ben ook van plan om mijn sodastream rechstreeks op een grote CO2 fles aan te sluiten.

Nu twijfel ik: Ali 100" slang
Of: Deze 50" slang uit de UK

Beiden zouden moet werken lijkt mij. Die uit de UK ziet er wel iets degelijker uit maar die is wel makkelijk dubbel zo duur. Voordeel is natuurlijk wel een snellere levertijd wat mij makkelijk nog een extra sodastream vulling kan schelen.

En dan moet ik nog een CO2 fles regelen. Weet iemand toevallig een adresje in zuid Limburg? Anders kan ik het misschien ook wel vragen bij het poppodium waar ik werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
TimmieN schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat heb ik nu nodig?
toon volledige bericht
Ik heb nu dus ook zo’n verloopstuk aan de kant die aan de grote donorcilinder gaat zit ook nog een rubberen ringetje

Maar toch had ik bij het bijvullen dat er heel veel gas lekte, ook het heel rustig opendraaien ging wat lastig

Hebben jullie nog van die witte tape op de schroefdraad gedaan?

En wat doe je nu precies met dat rpv verloopstukken? Heh het nu maar gewoon nadat alles op de fles zat aangedraaid, maar de functie is me niet geheel duidelijk

@Def_P ( of anderen) nog tips voor me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
Witte tape zal niet helpen denk ik. De rubberen ringen zorgen voor de afdichting van de vlakke delen, niet het schroefdraad.

Als je donor cylinder een RPV heeft (en die kans is vrij groot), dan moet je extra anti RPV stukje gebruiken om de RPV te omzeilen. Doe je dat niet vul je enkel de ruimte in de adapter met gas, zodra de druk in die ruimte gelijk is aan de druk in de cylinder sluit het RPV de donor cylinder af (dwz zo begrijp ik het).

Als het aan die RPV ligt hoor je niets ook al heb je de donor cylinder vol open staan. Als je wel gesis hoort is er ergens iets niet goed afgedicht. Zit het kleine rubbertje van het ontluchtingsschroefje wel helemaal correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
De grote cylinder heeft inderdaad een RPV, en mijn adapter heeft dat anti RPV stukje, maar de werking ervan is met niet geheel duidelijk.

Als het aan die RPV ligt hoor je niets ook al heb je de donor cylinder vol open staan. Als je wel gesis hoort is er ergens iets niet goed afgedicht. Zit het kleine rubbertje van het ontluchtingsschroefje wel helemaal correct?

Als ik je goed begrijp zou je de kraan op de grote cylinder open kunnen draaien zonder dat er gas uitkomt wanneer je de RPV niet indrukt of snap ik je nu niet goed?

Het ontluchtingsschroefje in de adapter neem ik aan dat je bedoelt? Daar zit nu geen ringetje op, daar zal ik naar kijken nog.

Heb jij trouwens aan beide kanten van de adapter dus in en uitstroom kant een rubberen ring zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Def_P
  • Niet online
Nee, als je de kraan opendraait zonder dat er iets aangesloten zit, loopt je cylinder leeg. Maar zodra de druk aan de ene kant van de RPV gelijk is aan de druk aan de andere kant van de RPV, gaat de RPV dicht.

Zo voorkomt de RPV dat er zuurstof en damp in de cylinder komt wanneer deze bijna leeg is. Zodra er nog maar 1 bar in de cylinder zit, is dat gelijk aan de buitenlucht.

Ik heb 3 ringen, een witte, een grote zwarte en een heel kleine zwarte voor het ontluchtingsschroefje van de adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmieN
Thanks!

Er bleek toch ook aan de kant van de sodastream fles een transparant ringetje te zitten, die had ik over het hoofd gezien

Heb de adapter met een waterpomptang flink strakker op de cylinder gedraaid. Dat scheelde al weer een hoop. Dacht dat handvast wel voldoende zou zijn, en durfde ook niet heel hard aan te draaien, zal niet voor het eerst zijn dat ik wat kapot draai.

Hoorde nu ook bij het opendraaien van de grote fles inderdaad meer een geluid alsof er op een wat gecontroleerdere manier gas van fles A naar fles B stroomde.

Dus vrees dat dat ook mede debet was aan mijn probleem…

[ Voor 34% gewijzigd door TimmieN op 06-05-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik wilde vanmorgen weer eens een paar cilinders navullen, maar dat lukte helaas niet goed. Ik heb 3 verschillende cilinders geprobeerd, maar kreeg er maar zo'n 70g CO2 in.
Ik gebruik een 10kg donorcilinder die ik op zijn kop zet, met een adapter met RPV pin van Ali Express, wat tot nu toe meestal prima werkte.
Ik krijg het idee dat mijn donorcilinder te leeg is en niet meer voldoende druk levert. Kan dat kloppen? Als ik de donorcilinder schudt dan hoor ik geen vloeibaar CO2 klotsen. Mijn donorcilinder weegt nu 19,9kg, en er staat op 'TARE 18,45KG'. Dus er zit nog zo'n 1,45kg CO2 in. Is dat te weinig om voldoende vuldruk te leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVeld
jurk738 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:47:
Ik wilde vanmorgen weer eens een paar cilinders navullen, maar dat lukte helaas niet goed. Ik heb 3 verschillende cilinders geprobeerd, maar kreeg er maar zo'n 70g CO2 in.
Ik gebruik een 10kg donorcilinder die ik op zijn kop zet, met een adapter met RPV pin van Ali Express, wat tot nu toe meestal prima werkte.
Ik krijg het idee dat mijn donorcilinder te leeg is en niet meer voldoende druk levert. Kan dat kloppen? Als ik de donorcilinder schudt dan hoor ik geen vloeibaar CO2 klotsen. Mijn donorcilinder weegt nu 19,9kg, en er staat op 'TARE 18,45KG'. Dus er zit nog zo'n 1,45kg CO2 in. Is dat te weinig om voldoende vuldruk te leveren?
Noshi schreef op 26 oktober:
Ik heb dezelfde ervaring als jij, dat het steeds moeilijker wordt om de cilinder te vullen. Ik houd over het algemeen ook ~1-1.5 kg over op een 10 kg fles.
Het helpt om de cilinder zo koud mogelijk te maken, maar helemaal leeg lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVeld
Heeft iemand goede ervaringen met adapters voor het vullen van de nieuwe Quickconnect Sodastream cilinders?

[ Voor 4% gewijzigd door RoyVeld op 16-05-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:14
Ik heb het idee dat mn cilinder langzaam leeg loopt na bijvullen. Duideijk hoorbaar als hij gevuld is maar niet meer als ik hem in de machine schroef. Iemand dit ook al eens gehad? Heb het idee dat de cilinder sneller leeg is nu

Ga iig een nieuwe cilinder halen, heb nog geen gevaarlijke waarden gemeten gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:46
HF5236 schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 20:56:
Ik heb het idee dat mn cilinder langzaam leeg loopt na bijvullen. Duideijk hoorbaar als hij gevuld is maar niet meer als ik hem in de machine schroef. Iemand dit ook al eens gehad? Heb het idee dat de cilinder sneller leeg is nu

Ga iig een nieuwe cilinder halen, heb nog geen gevaarlijke waarden gemeten gelukkig
Direct na het vullen is de cilinder ontzettend koud en kan er door bevroren condens wat ijs vormen in de kop, waardoor hij niet meer goed afsluit. Als het ijs smelt sluit hij weer goed. Ik merk hier ook dat de cilinders na veel zelf bijvullen minder lekker werken, dan wel bij het vullen, dan wel bij het gebruik waar er soms nog wat CO2 uit lijkt me komen zonder de knop in te drukken. Wellicht komt dit ook door vocht in de cilinder. Beste is dus inderdaad om de zoveel tijd de cilinder om te wisselen voor een nieuwe.

Had laatst ook een hele oude cilinder die ik niet meer gevuld kreeg, werd zonder problemen aangenomen bij de AH en omgewisseld voor een nieuwe. Wel tegen betaling uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik heb ook een 10kg CO2 fles aangesloten op mijn sodastream. Ik heb zo'n sodastream apparaat die automatisch het koolzuur toevoegt. Echter merk ik dat hij eigenlijk veel te veel toevoeg, ook in de laagste stand. Dit was bij de originele canisters van Sodastream niet het geval maar nu met de koolzuurfles en het verloopsnoer van Ali-Express wel.

Zou er een manier zijn om dit te reduceren? Ik denk dan aan de koolzuurfles proberen meer dicht te draaien en hem zo af te knijpen. Heeft iemand daar ervaring mee?

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:04:
Ik heb ook een 10kg CO2 fles aangesloten op mijn sodastream. Ik heb zo'n sodastream apparaat die automatisch het koolzuur toevoegt. Echter merk ik dat hij eigenlijk veel te veel toevoeg, ook in de laagste stand. Dit was bij de originele canisters van Sodastream niet het geval maar nu met de koolzuurfles en het verloopsnoer van Ali-Express wel.

Zou er een manier zijn om dit te reduceren? Ik denk dan aan de koolzuurfles proberen meer dicht te draaien en hem zo af te knijpen. Heeft iemand daar ervaring mee?
Misschien dat het reduceer ventiel van je sodastream de druk van een toen kilo fles niet aan kan? Welk type is dit, deze ken ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

franssie schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:55:
[...]

Misschien dat het reduceer ventiel van je sodastream de druk van een toen kilo fles niet aan kan? Welk type is dit, deze ken ik nog niet.
Druk is gewoon 50 bar. Dat zou hetzelfde moeten zijn als bij een sodastream canister

Ik heb de spirit one touch
https://www.bol.com/nl/nl...er_confirmation2008093611

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 25-06-2022 20:06 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

de Peer schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:03:
[...]

Druk is gewoon 50 bar. Dat zou hetzelfde moeten zijn als bij een sodastream canister
Maar welk type is het? Ik ken er geen die automatisch de koolzuur toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

franssie schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:06:
[...]

Maar welk type is het? Ik ken er geen die automatisch de koolzuur toevoegen.
Ik was net te laat met mijn edit. Zie hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@de Peer ik zal maandag thuis eens kijken welke druk mijn tien liter fles op de manometer geeft. Maar wat ik lees zou dat niet afhankelijk moeten zijn van de inhoud en alleen de temperatuur ... 57hpa bij 20c.

Wel leuk apparaat, ik heb er eentje met drukknop maar dat bevalt me maar zo zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Hallo allemaal,

Ik heb een oudere sodastream one touch.. helaas kapot gegaan, binnen garantie en krijg het volledige bedrag terug.

Hoe zit het met de huidige modellen? Andere flessen? Zelf vullen werkt nog?

Werkt Terra bijvoorbeeld met de oude one touch cylinders?

[ Voor 14% gewijzigd door Ferio op 16-08-2022 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:30
Ferio schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 15:26:
Hallo allemaal,

Ik heb een oudere sodastream one touch.. helaas kapot gegaan, binnen garantie en krijg het volledige bedrag terug.

Hoe zit het met de huidige modellen? Andere flessen? Zelf vullen werkt nog?

Werkt Terra bijvoorbeeld met de oude one touch cylinders?
Enige verschil in sodastream land is de kleur flessen(en de bijbehorende aansluiting):
Terra = roze
One touch = blauw

Online kan je bij sodastreamstore.nl flessen omwisselen van quickconnect naar normaal en omgekeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05 15:50
Ik ga morgen mijn 10KG CO2 cilinder ophalen om ook mijn sodastream flessen te vullen maar ik zit nog te kijken wat verstandig/handig is. Is alleen zo'n setje al voldoende om hem te vullen.
Amazon of ali.

Dan als je googled kom je meteen op deze uit. https://www.co2supermarke...-refill-adapter-p520.html die lijkt mij niet veel anders dan die van Amazon of zie ik iets over het hoofd.

Is het vervolgens nog verstandig om een losse slang erbij te kopen of is op de kop vullen prima ook qua stevig en veiligheid.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimmieN
@Daniel. ; die van Aliexpress die je hier linkt heeft geen RPV, die van Amazon wel. Afhankelijk van je donorfles heb je dat wel of niet nodig. Meestal wél volgens mij, Zie ook mijn vragen/ posts eerder in dit topic.

Ik zelf vul m'n cilinder gewoon met de fles even omgedraaid.Gaat prima en hoef je ook niet iedere dag te doen natuurlijk.

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-05 18:23

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Niet 100% de juiste thread, maar ik gok het:
Heeft er al iemand een oplossing bedacht om een roze Quick connect cilinder te hervullen?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Tijgert schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:52:
Niet 100% de juiste thread, maar ik gok het:
Heeft er al iemand een oplossing bedacht om een roze Quick connect cilinder te hervullen?
En wat moge dan een "roze Quick connect cilinder" zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

• franssie

franssie

Save the albatross

hmm, weer een nieuw type - dank, kende ik nog niet.
99% kans dat de schroefdraad IN de fles hetzelfde is. Dus zou je een externe fles willen aansluiten via een slang dan is het zaak om deze fitting uit de fles te halen en die aan de slang van je fles te schroeven.
Wil je de fles hervullen dan wordt het denk ik lastiger.

• Noshi
Een mooie truuk om weer een tijd die dure cilinders te slijten.
Passen de oude niet meer in de nieuwe machine?

• Tijgert

Tijgert

Noshi schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:09:
[...]

Een mooie truuk om weer een tijd die dure cilinders te slijten.
Passen de oude niet meer in de nieuwe machine?
Nope, deze hebben geen schroefdraad meer maar een klemsysteem.

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik heb nu al 2 jaar een 5kg cilinder staan van de Makro aan een Aliexpress adapter naar de Sodastream. Zit een quick connector tussen, dus gaatje van 12mm geboord voor de slang in het aanrecht. Werkt perfect en bij ons gebruik ~1x per jaar naar de Makro om de fles om te wisselen a €22.

Veel makkelijker dan de “fles hervul” methode lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Nu online
_eLMo_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:17:
Ik heb nu al 2 jaar een 5kg cilinder staan van de Makro aan een Aliexpress adapter naar de Sodastream. Zit een quick connector tussen, dus gaatje van 12mm geboord voor de slang in het aanrecht. Werkt perfect en bij ons gebruik ~1x per jaar naar de Makro om de fles om te wisselen a €22.

Veel makkelijker dan de “fles hervul” methode lijkt me.
Welk setje van Ali gebruik je hiervoor?
Want ik lees dat Ali niet met flessen die een RPV koppeling hebben werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0nne
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-04 07:36
Ersus schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 10:56:
[...]

Welk setje van Ali gebruik je hiervoor?
Want ik lees dat Ali niet met flessen die een RPV koppeling hebben werkt.
Lees hier even mee. Deze gebruik ik. ;)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62810072

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online

_eLMo_

Ik gebruik dezelfde als t0nne. Toen ik hem bestelde was hij €16 met €8 verzend, €24 dus.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste