Voor de liefhebbers, even een live verslag met liveupdate.
Zojuist mijn eerste zelfvulling gedaan in testopstelling met de bovenbeschreven fles en adapter.
Aanwijzingen van de adapter waren wel duidelijk maar dat werkte niet. Als je de adapter valve (die op de adapter in het midden, dus niet de valve op de adapter die de kleine fles regelt) als laatste open draait dan gebeurt er niks, alsof er iets klemt ofzo. Ik draaide de kleine fles valve en de adapter valve als eerste open en de grote fles valve als laatste. Dit werkt het beste en je kan het beste daarmee de flow regelen.
De fles was leeg 760 gram (die van
CO2-adapter.com) en NIET gekoeld. Ik zette de grote fles ondersteboven om vloeibare CO2 over te kunnen hevelen, draaide het ventiel open en wachtte niet de 30 seconden zoals anderen wel eens zeiden om overvullen te voorkomen, maar tot het geluid stopte. Er ging exact 300 gram in.
Dat is genoeg om te werken, maar we willen kijken wat kan en wat werkt, dus de fles ligt nu in de vriezer en ga zo kijken hoeveel er straks meer in kan.
Na een paar uur...
Na een paar uur in de vriezer was de fles dik sub-zero. Ik sloot hem weer aan, draaide de kraan open en het gas stroomde er in alsof de fles weer leeg was. Toen het geluid stopte haalde ik hem los en woog ik 1300 gram. Dus, dat houdt in dat er 540 gram in kan als het moet. Maar ik las elders al dat te veel gas een te hoge druk geeft op de arme Sodastream plastic schroefdraad en dus liet ik er wat uit lopen tot ongeveer 1250 gram total gewicht.
425 gram is wat er standaard in zit volgens Sodastream, maar een fabrikant gaat natuurlijk niet op de limieten zitten af fabriek, al helemaal niet als legere flessen verkopen je geld bespaart, dus dan doe ik wel die limieten opzoeken (we blijven Tweakers ten slotte

).
We gaan dus kijken of mijn Sodastream 1250 gram flessen fijn vindt.
Voor de mensen die drukvrees hebben; ook de kleine flessen zijn tot 250 bar getest. Een CO2 fles heeft maar rond de 50 BAR in zich dus er is 0,0 risico op dat er iets mis gaat.
Volgende project:
Ik haat nu al dat de originele Sodastream fles beveiligd is tegen hervullen, dat gaan we dus
modden
Extra edit:
Extra experiment : hoe vol komt een diep bevroren SS cilinder als ik de grote fles NIET omdraai en er enkel gas in laat stromen? Ik laat het je weten!
Antwoord: er gaat maar 150 gram aan (niet vloeibaar) gas in.
Tenzij je de absolute max aan co2 erin wilt proppen (en moeite doen door de fles in te vriezen met alle rompslomp van dien) zou ik gewoon de fles van kamertemperatuur vullen met vloeibaar gas. 300 gram co2 is zat voor wel 40 liter flessen bruiswater.
[
Voor 53% gewijzigd door
Tijgert op 30-09-2019 16:35
]
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.