Ervaring met andere fles op Sodastream aansluiten.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-05 22:44
Mijn vriendin en ik drinken vooral water met prik en dit betekend dat we dus 8-10 flessen per week opdrinken. Nu zitten we al langer te denken om gewoon zelf bubbels aan kraanwater toe te voegen en dit plan is nu weer actueel geworden nu gewoon water in de supermarkt extra belast gaat worden.

Het plan is om een sodastream of een duitse variant te kopen en hier dan via een koppel slang een fles te doen die je ook gebruikt bij het tappen van bier. Ik was erg benieuwd of er tweakers zijn die dit ook gedaan hebben.

Waar ik dan vooral benieuwd naar ben is heb je gekozen om rechtstreeks een fles op het apparaat aan te sluiten zoals hier
Afbeeldingslocatie: http://www.kingtiger.co.uk/kingtiger/wordpress/wp-content/uploads/2013/09/Sodastream_Complete.jpg

Of heb je ervoor gekozen de originele fles zelf te hervullen.
Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/images/i/151310544637-0-1/s-l1000.jpg

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-05 13:37
Move naar AZ.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:17
http://www.grohe.com/be-n.../grohe-blue-configurator/

Dit hebben wij op het werk en dat is echt perfect.

Gekoeld bruisend water uit de kraan krijgen. En ook nog eens in 3 gradaties van bruisend. Kan geen sodastream tegenop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87260

Tarkin schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:48:

Gekoeld bruisend water uit de kraan krijgen. En ook nog eens in 3 gradaties van bruisend. Kan geen sodastream tegenop!
Ziet er goed uit maar dan zou ik de quooker fusion moeten vervangen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:25
Tarkin schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 12:48:

Ah, das de truc van de Blue... dacht dat dat vooral ging om gefilterd water... maar dus ook bubbels.

Idd wel lastig als je al een Quooker oid hebt... of je moet 2 kranen willen plaatsen :p (wat ook al veel is bij quookers overigens...)

Even een edit na 3 jaar... Quooker komt met de Cube, waarmee je naast kokend water ook bruisend water uit de kraan kan laten komen. Hier moeten nog wel steeds CO2 cilinders in geplaatst worden en het is weer een apparaat erbij in je keukenkast... maar het komt wel :-)

[ Voor 18% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 31-08-2018 11:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan Dee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 16:30
Oud topic, maar toch even een aanvulling. Op e-bay heb ik voor 35 euro een adapter gekocht waarmee je de originele sodastream cilinders kunt navullen. De lege cilinder gaat even een paar uur in de vriezer (dan neemt ie meer op) en daarna vullen met plm 450 gram CO2. Je moet eerst even investeren in het statiegeld voor de grote CO2 cilinder (plm 120 euro) Maar daarna kost een vulling 1,50 in plaats van 12,50

Meer info o.a. op deze site.

NB: ik had ook nog een slang nodig van 35 euro omdat de adapter niet direct op de grote cilinder te schroeven is. Met de 10kg CO2 cilinder vul ik meer dan 20 sodastream cilindertjes en bespaar dus meer dan € 220,-

• Satangel
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:56
Hoe zit dat met de veiligheid van een grotere CO2 fles te houden in je huis of iets dergelijks?
Is er ontploffingsgevaar? Kan je dat zomaar kopen als particulier? Vermindert die druk met gewoon ergens te staan na verloop van tijd?

Ik heb wel interesse in zo'n eBay koppelstuk maar dat is nutteloos zonder gasfles natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:59
In principe is dat compleet ongevaarlijk, stel hè dat er brand is en de fles zo heet wordt dat hij uit elkaar spat, dan is de brand ws. In 1x uit want dat doet CO2 ;-)

Mits je de fles na gebruik netjes sluit kan er weinig mis.

Een fles Acetyleen bijvoorbeeld zou ik dan weer niet in huis bewaren :-)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 07-05 21:25
Toevallig zit ik ook te kijken naar een manier om zelf co2 aan water toe te voegen.
Ik zat te denken aan een spuitwaterfles (voor zo'n 40 euro) te kopen en dan die kleine patronen te gebruiken die je ook bv voor slagroom kunt gebruiken.

Heeft iemand er ervaring mee hoeveel bruiswater je kunt krijgen met 1 patroon (Van z'n 50 cent)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:38
Jan Dee schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:59:
Oud topic, maar toch even een aanvulling. Op e-bay heb ik voor 35 euro een adapter gekocht waarmee je de originele sodastream cilinders kunt navullen. De lege cilinder gaat even een paar uur in de vriezer (dan neemt ie meer op) en daarna vullen met plm 450 gram CO2. Je moet eerst even investeren in het statiegeld voor de grote CO2 cilinder (plm 120 euro) Maar daarna kost een vulling 1,50 in plaats van 12,50

NB: ik had ook nog een slang nodig van 35 euro omdat de adapter niet direct op de grote cilinder te schroeven is. Met de 10kg CO2 cilinder vul ik meer dan 20 sodastream cilindertjes en bespaar dus meer dan € 220,-
Welke adapter heb je dan van Ebay? Ik zie wel van die koppelstukken, maar daar zit geen drukmeter op. En dat lijkt mij wel essentieel, je wil geen 10kg overpompen naar je Sodastream cilinder haha.

Die link die je plaatst, daar ben je voor bijna 100 euro klaar qua aansluitmateriaal? En dan zou je bv deze https://www.horecagoedkoop.nl/koolzuur-grote-cilinder-10-kg fles erbij kunnen kopen?

Vind het wel interessant, grote fles kan gerust op zolder. En als het zoveel goedkoper is op termijn...

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik vind dit ook wel een interessant topic. Momenteel sleur ik met flessenwater omdat het prijsverschil met de originele Sodastream cilinders wel erg groot is. Dit kost wel wat extra moeite en heeft ook wel een negatieve milieu-impact door al dat extra plastic.

Is er een kwaliteitsverschil in de verschillende adapters? Ik wil best wat meer betalen voor goede kwaliteit, maar vaak zijn die spullen gewoon rechtstreekse import uit China met hoge marges.
Zou deze adapter van AliExpress een goede optie zijn, is die gelijk aan jouw Ebay adapter @Jan Dee ?

Verder vraag ik me ook af waar je het beste zo'n 10 kg CO2 donorcilinder kan halen (en ook weer laten bijvullen) - kan gewoon bij de buurt drankenhandel. Is de aansluiting hiervan universeel (DIN 477 / W21.8-14?) en dus altijd gewoon te gebruiken met bovenstaande adapter met slang of heb je nog extra spullen nodig?

Edit: dit is mogelijk ook nog een optie, geen gedoe met slangen, klaar voor 50 euro en duidelijke instructies voor alle types donorcilinders.

https://www.co2-adapter.com/video/

[ Voor 10% gewijzigd door sloth op 01-09-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Dee
  • Laatst online: 07-05 16:30
Het zijn deze adapters die ik op Ebay heb gekocht. Daarbij heb ik deze slang moeten kopen vanwege het feit dat de handgreep van een 10kg fles een directe aansluiting onmogelijk maakt. Ik leg de Sodastream cilinders een paar uur in de vriezer voor ik ze ga bijvullen. Het werkt perfect, sinds de aanschaf van het spul heb ik 8 cilinders nagevuld. Met een 10kg fles zal ik meer dan 20 keer kunnen navullen.

Succes er mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03 22:49
KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 22:08:
[...]

Ah, das de truc van de Blue... dacht dat dat vooral ging om gefilterd water... maar dus ook bubbels.

Idd wel lastig als je al een Quooker oid hebt... of je moet 2 kranen willen plaatsen :p (wat ook al veel is bij quookers overigens...)

Even een edit na 3 jaar... Quooker komt met de Cube, waarmee je naast kokend water ook bruisend water uit de kraan kan laten komen. Hier moeten nog wel steeds CO2 cilinders in geplaatst worden en het is weer een apparaat erbij in je keukenkast... maar het komt wel :-)
Ja, ik heb dus sinds kort zo'n Cube, niet goedkoop, maar voor een hele nette oplossing wil ik best betalen. Waar ik dan weer niet voor wil betalen is CO2. Je zou zeggen dat iedereen daar vanaf wil toch? 70 euro voor 4 flesjes van 425 gram! En de eerste keer extra omdat je ze nooit alle 4 snel genoeg terug kunt sturen.

Nu lijkt de fles heel erg op die van Sodastream, maar er staat Quooker in geprint en het schroefdraad lijkt net even anders, dus ik heb niet gegokt op een adapter, maar het nog iets drastischer aangepakt. De CO2-fles draai je namelijk in een ventiel (met drukreduceer) en die zit via een slangetje verbonden met de Cube, dus ik dacht, dat kan anders:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pr1tQSRl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZVFKX8Bl.jpg
Met wat advies van een thuisbrouwwinkel in Almere. Hoe simpeler de oplossing, hoe beter.
- 4mm tuitje
- Drukregelaar
- CO2-cilinder met inhoud (2kg, want past nog in mijn keukenkastje, maar groter kan ook)
Alles samen nog niet de prijs van 2x bestellen bij Quooker en vanaf nu vullen voor <20euro per keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 872941

beste jelvank

kan je aangeven welke reduceer je gekocht hebt en welke druk je ingesteld hebt.

Ik heb geprobeerd de sodastream cilinders op de cube aan te sluiten, zonder succes. Quooker heeft denk ik een eigen schroefdraad gemaakt voor de aansluiting.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurtbe
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09-2019
jelvank schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:18:
[...]

Hoe simpeler de oplossing, hoe beter.
- 4mm tuitje
- Drukregelaar
- CO2-cilinder met inhoud (2kg, want past nog in mijn keukenkastje, maar groter kan ook)
Alles samen nog niet de prijs van 2x bestellen bij Quooker en vanaf nu vullen voor <20euro per keer!
Puike oplossing!
Ik overwoog ook een cube, maar na een test blijkt die veel te weinig bruis aan te maken. Dus wij bleven bij Sodastream, om dat die wél voldoende bruis oplevert. Maar, misschien komt 'door jouw schuld' de cube weer in de running.
Ik zie dat je ongeveer 1,5 bar inblaast. Hoe vergelijkt dat met de 'normale' cube'? Of heb je al geëxperimenteerd met nog meer druk? (In zoverre de cube-bak daar tegen kan.)

Graag een seintje, Thanks! Kurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
@jelvank ik ben ook wel benieuwd naar deze oplossing. Heb je een partlist en welke instellingen maak je gebruik van? Is het niet zo dat de cilinder in principe dezelfde druk heeft als de twee liter gasfles?

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurtbe
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09-2019
@fonsoy: De cilinder heeft een druk (afhankelijk van de omgevingstemperatuur van om en bij de 50 bar (700PSI). Dat kan je niet zomaar in de quooker laten stromen.De quooker zelf heeft origineel een reduceerventiel daar waar je de fles indraait.Hoeveel dat reduceert weet ik niet, maar het moet behoorlijk veel zijn, want de quooker geeft nauwelijks bubbels aan het water. Zelf wil ik enkel de quooker installeren indien ik genoeg bubbels in het water krijg. Dat verkrijg je door de druk hoger te zetten met de ontspanner die je op de foto kunt zien. Alleen is de vraag: hoeveel druk kan het reservoir van de Quooker aan? Het kan zijn dat, wanneer men teveel druk toevoegt de quooker vervormt/lekt/beschadigd wordt. Daarom kreeg ik graag feedback van jelvank, maar die is blijkbaar (voorlopig) niet meer actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
@Kurtbe goede informatie!
Ik heb eigenlijk enkel ervaring met een Sodastream - en deze produceert uitstekend bubbeltjeswater. Het is dan ook onbekend welke druk dit is.
Zal lastig zijn om een maximale drukmeting te doen met het reservoir van een Quooker. Hij ziet er op de afbeeldingen niet enorm solide uit. Heb je zelf een Cube? En het is niet mogelijk om instellingen van het reduceerventiel van de originele cilinders aan te passen?
Zou graag een Cube willen en er ook het geld voor over hebben, maar als er een slappe bubbel uit komt is het weggegooid geld .........

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:03
[...]

Ja, ik heb dus sinds kort zo'n Cube, niet goedkoop, maar voor een hele nette oplossing wil ik best betalen. Waar ik dan weer niet voor wil betalen is CO2. Je zou zeggen dat iedereen daar vanaf wil toch? 70 euro voor 4 flesjes van 425 gram! En de eerste keer extra omdat je ze nooit alle 4 snel genoeg terug kunt sturen.

Nu lijkt de fles heel erg op die van Sodastream, maar er staat Quooker in geprint en het schroefdraad lijkt net even anders, dus ik heb niet gegokt op een adapter, maar het nog iets drastischer aangepakt. De CO2-fles draai je namelijk in een ventiel (met drukreduceer) en die zit via een slangetje verbonden met de Cube, dus ik dacht, dat kan anders:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met wat advies van een thuisbrouwwinkel in Almere. Hoe simpeler de oplossing, hoe beter.
- 4mm tuitje
- Drukregelaar
toon volledige bericht
@jelvank; Ook mij zou je erg blij maken met wat extra informatie over je setup. Ook bij ons binnenkort een Quooker Cube, maar geen zin in het blijven aanschaffen van die patronen.. Dank alvast! _/-\o_

Edit: Met wat beter analyseren van z'n foto's en tekst kun je al een heel eind komen. De drukregelaar die je gebruikt hebt lijkt van merk 'Hiwi Euskirchen'. En dan specifiek de 0110, te koop bij de thuisbrouwwinkel in Almere: Braumarkt.com. De verloop naar 4mm slangtuit is ook daar te koop. Andere onderdelen noemde je al in je post, en in de foto zie je dat de uitgangsdruk afgesteld is op 1,5 bar. Dus ik denk dat ik hiermee uit de voeten moet kunnen, dank! :)

[ Voor 21% gewijzigd door Torrentus op 15-04-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-05 15:23
De uitgangsdruk van het originele drukreduceerventiel is 3 bar. Ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

Volgens de site van Quooker:
Max CO2-druk: 400 kPa (4 bar)

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:38
Waarom gaat het hier constant over de Cooker?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robpoc
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 09:15
Ben ook geintresseert in de alternatieve bubbeltjes oplossing van Quooker (heb ook een cube) ben benieuwd of een 6 KG fles ook in mij keukenkastje past. Weet toevallig iemand waar ik de hoogte kan opzoeken van deze cilinders. 2 KG v.s 6 KG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Even een kick.
Zijn er hier andere mensen met ervaring met die SodaStream Cilinder Refill Adapter?
Die site die door @Jan Dee wordt genoemd vind ik niet heel betrouwbaar over komen.

Heb deze week weer een de berekening gemaakt maar als ik een SodaStream aanschaf betaal ik best case €0,21 per liter bruiswater puur aan CO2.
De flessen die we nu halen bij AH komen uit op €0,36
Dat verschil vind ik niet zo wereld schokkend.
Op het moment dat je een 10KG CO2 fles kan gebruiken voor die SodaStream zakt de prijs naar €0,02 per liter.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-05 15:38

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Jan Dee schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:59:

Ik heb zojuist deze gekocht (model 2, met de W21.8-14 aansluiting), maar ik zie niet hoe ik hier een extra slang voor nodig heb. Op de fles zit toch een uitsparing in de greep?
(ja, dit zit er).
Tijntje schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 15:41:
Even een kick.
Zijn er hier andere mensen met ervaring met die SodaStream Cilinder Refill Adapter?
Die site die door @Jan Dee wordt genoemd vind ik niet heel betrouwbaar over komen.

Heb deze week weer een de berekening gemaakt maar als ik een SodaStream aanschaf betaal ik best case €0,21 per liter bruiswater puur aan CO2.
De flessen die we nu halen bij AH komen uit op €0,36
Dat verschil vind ik niet zo wereld schokkend.
Op het moment dat je een 10KG CO2 fles kan gebruiken voor die SodaStream zakt de prijs naar €0,02 per liter.
Mijn adapter is onderweg. Ik heb meerdere sites gevonden die flessen leveren, maar idealiter vind ik een groothandel in de buurt van Amstelveen waar ik als burger even langs kan wippen en mijn 10KG fles kan laten vullen.
Weet iemand die?

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:31

World Citizen

FreeReef.nl

Tijgert schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:02:
[...]

Ik heb zojuist deze gekocht (model 2, met de W21.8-14 aansluiting), maar ik zie niet hoe ik hier een extra slang voor nodig heb. Op de fles zit toch een uitsparing in de greep?

[Afbeelding]
Hij bedoeld denk ik te zeggen dat die soda stream slang niet direct op de aansluiting van de fles past, en je daar een "verloop" slang tussen moet doen.
Mijn adapter is onderweg. Ik heb meerdere sites gevonden die flessen leveren, maar idealiter vind ik een groothandel in de buurt van Amstelveen waar ik als burger even langs kan wippen en mijn 10KG fles kan laten vullen.
Weet iemand die?
Lastig, bij sommige groothandels vullen ze niet als je daar ook niet de fles huurt. Je kunt ook op "Co2 aquarium" zoeken.. de meeste aquarium winkels hebben wel een vulpunt.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Tijgert schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 23:02:
Weet iemand die?
Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik heb jaren geleden een 10 kg-cilinder gekocht bij een biergroothandel, statiegeld € 120, maar die is inmiddels vertrokken en ik weet niet waar ik de inmiddels lege cilinder kan laten vullen of inleveren, en ook niet of die nog wel gevuld mag worden (keuringsdatum). Maar zelfs als ik hem niet kan inruilen, is het een voordelige deal want voor € 150 (€ 30 aan CO2) heb ik echt jarenlang met deze cilinder Soda Stream-cilinders gevuld, in elk geval voor honderden euro's winkelwaarde.
Bij aquariumhandels kun je inderdaad soms vullen, maar die doen alleen kleine flessen van 2 kg, voor zover ik weet, voor flink wat geld vaak. Dus als iemand een vuladres weet voor grote cilinders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Even voor de zekerheid; ik heb toch een CO2 fles nodig MET een stijgbuis toch?
En als die er niet in zit dan moet de fles ondersteboven staan om de Sodastream te vullen?

Edit:
Voor navullocatie vond ik dit.

[ Voor 31% gewijzigd door Tijgert op 18-08-2019 14:13 ]

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 11:02

Bob

Tijgert schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:08:
Even voor de zekerheid; ik heb toch een CO2 fles nodig MET een stijgbuis toch?
En als die er niet in zit dan moet de fles ondersteboven staan om de Sodastream te vullen?

Edit:
Voor navullocatie vond ik dit.
Ik vind dit:
De evenementenbranche, en dan met name gericht op de special effects, gebruikt veelvuldig CO2. In dat geval wordt altijd een CO2 fles of bundel met stijgbuis gebruikt, zodat men de vloeistoffase en niet de gasfase van koolzuurgas afneemt.
Dus zeker zonder stijgbuis zou ik denken.
De 50 bar die in de sodastream fles zit is bij kamertemperatuur in gasfase:
https://chem.libretexts.o...2003120839.jpg?revision=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Bob schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 14:39:
[...]

Ik vind dit:

[...]

Dus zeker zonder stijgbuis zou ik denken.
De 50 bar die in de sodastream fles zit is bij kamertemperatuur in gasfase:
https://chem.libretexts.o...2003120839.jpg?revision=1
Noted! Dank voor de onderbouwing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-05 23:56

Xer0X

Gotha know??

Sorry, kwam toevallig op dit topic. Ik heb dan geen verstand van de soda stream.
Maar ik ben er vrijwel zeker van dat je echt wel een stijgbuis wilt hebben. Je wil namelijk de vloeibare CO2 "overhevelen".

Je kan dit makkelijk controleren door een orginele redelijk volle vulling te schudden.
Dan zou je de vloeistof wel moeten horen en/of voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Laatst online: 11:02

Bob

Met wat verder te lezen lijkt het idd gemakkelijker om er de volle 400 gram CO2 in te krijgen als je vloeibaar co2 gebruikt. Wel opletten, je kan gemakkelijk overvullen op die manier. Weegschaal erbij halen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Bob schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:33:
Met wat verder te lezen lijkt het idd gemakkelijker om er de volle 400 gram CO2 in te krijgen als je vloeibaar co2 gebruikt. Wel opletten, je kan gemakkelijk overvullen op die manier. Weegschaal erbij halen dus.
Wat is een consequentie dan van overvullen?
Ik heb nu deze inkomende en het is wat lastig de fles te wegen als hij er aan hangt, tenzij ik hem twaalf keer ofzo los wil schroeven om tussendoor te wegen. Niet ideaal...
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1oBiyKb9YBuNjy0Fgq6AxcXXaT.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Bob schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:33:
Hier wordt het uitgelegd: Filling instructions (dip tube=stijgbuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Filling the newer CO2 cylinder with Fillng protection valve (6 mm wide valve pin)
Unlike the other cylinder valves, this valve must be filled with a slow increase in pressure.

When refilling, it is important that the pressure in the first few seconds is very low, only the cylinder valve remains open. The handwheel is therefore open at the beginning only slightly and very slowly until some gas flows through (this can heard). Wait about 10 seconds and then turn the hand wheel slowly by hand half a turn further on. After another 10 seconds, the hand wheel can be turned all the way. Wait about 30 seconds until you hear no gas flows and turn the handwheel to back. After, filling is complete.

Since the handwheels opens the handwheel slightly, it is advantageous, for example, on the first attempt. Carefully turn with a small pipe wrench piece. Due to the larger lever, the flow can be controlled . After a few attempts it will come off by hand -without aid. If there is gas flow during the untwisting at the beginning… stop!! You must repeat the filling operation. The adapter must be vented in advance.

The cylinder should be empty. Pre Cooled cartridges will get quite full.

The disadvantage is the repetitive effort in adjusting the pressure increase as opposed to the other cylinder valves which can be filled by simpley crackin the handwheel. If you want to bypass this effort, it is recommended to use a cartridge with one of the other valves. (In our shop you can have a suitable valve for this cylinder with order)

(Background for filling: This valve has a second valve stage, if a pin lying behind pushes back too much pressure through the valve, it closes from the inside. A manual operation of the valve pin during the filling process does not bypass this function. This cylinder valve is possible only with slowly increasing pressure.)
toon volledige bericht
Dafuq man, dat kan toch niemand lezen en begrijpen. Spreek je eigen taal en laat het vertalen maar over aan Google ofzo. Heb nog geen idee wat er staat... maar moet het blijkbaar wel weten want er zit dus zo een valve op de Sodastream fles.

Edit:
Heb het van de Duitse pagina maar gewoon even zelf gelezen en kom tot de volgende conclusie.
Mits je pech hebt met de Sodastream fles zit er een ventiel op wat beveiligd is tegen hervullen. Je kunt dit omzeilen door heel langzaam de CO2 cilinder (bron) te openen tot er een klein beetje gas stroomt en dan heel langzaam de druk opvoeren na 10 seconden, om te voorkomen dat door te groot drukverschil er een ‘stift’ de doorgang blokkeert. Lullig hoor, Sodastream, maar ik speel wel mee.

Edit2:
prijk schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:26:
[...]

Je kan ook voor Duits kiezen op die site, dat is aanzienlijk begrijpelijker :)
Haha, had ik al gedaan... ging aanzienlijk beter! :P

Zou elke fles zo beveiligd zijn? Wellicht extra flesje kopen met normaal ventiel.
Meen wel uit de tekst te halen dat er 1. WEL vloeibaar gas in moet, en 2. Overvullen niet kan want men spreekt over ‘wanneer het gas stopt met stromen’, dus als er een equilibrium is.

[ Voor 21% gewijzigd door Tijgert op 20-08-2019 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Tijgert schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 00:12:
[...]

Dafuq man, dat kan toch niemand lezen en begrijpen. Spreek je eigen taal en laat het vertalen maar over aan Google ofzo. Heb nog geen idee wat er staat... maar moet het blijkbaar wel weten want er zit dus zo een valve op de Sodastream fles.
Je kan ook voor Duits kiezen op die site, dat is aanzienlijk begrijpelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Zou dit niet helpen om die moronic beveiliging tegen te gaan?
http://s.aliexpress.com/uM3ANnAV

Edit: extra vraagje.
Welke aansluiting zou deze fles hebben, CGA320 of W21.8-14. Als je het vraagt dan weten ze het niet.
Ik dacht dat W21.8-14 de standaard was voor deze kant van de plas, maar dan zie je op Marktplaats weer een hoop adapterkabels aangeboden worden voor de CGA320...

Is een W21.8-14 schroefdraad, fles net opgehaald. Al die CGA320 dingen heb je dus niks aan.
Het is enkel een fles zonder stijgbuis.. dat wordt tillen dus :)

Ik lees overal dat de druk nagenoeg gelijk is in beide flessen, rond de 50 bar, dus overvullen kan dan enkel (potentieel) als je een bevroren fles gaat vullen die dan opwarmt. Experiment tijd :P

[ Voor 104% gewijzigd door Tijgert op 26-08-2019 22:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Voor de liefhebbers, even een live verslag met liveupdate.

Zojuist mijn eerste zelfvulling gedaan in testopstelling met de bovenbeschreven fles en adapter.
Aanwijzingen van de adapter waren wel duidelijk maar dat werkte niet. Als je de adapter valve (die op de adapter in het midden, dus niet de valve op de adapter die de kleine fles regelt) als laatste open draait dan gebeurt er niks, alsof er iets klemt ofzo. Ik draaide de kleine fles valve en de adapter valve als eerste open en de grote fles valve als laatste. Dit werkt het beste en je kan het beste daarmee de flow regelen.

De fles was leeg 760 gram (die van CO2-adapter.com) en NIET gekoeld. Ik zette de grote fles ondersteboven om vloeibare CO2 over te kunnen hevelen, draaide het ventiel open en wachtte niet de 30 seconden zoals anderen wel eens zeiden om overvullen te voorkomen, maar tot het geluid stopte. Er ging exact 300 gram in.
Dat is genoeg om te werken, maar we willen kijken wat kan en wat werkt, dus de fles ligt nu in de vriezer en ga zo kijken hoeveel er straks meer in kan.

Na een paar uur...

Na een paar uur in de vriezer was de fles dik sub-zero. Ik sloot hem weer aan, draaide de kraan open en het gas stroomde er in alsof de fles weer leeg was. Toen het geluid stopte haalde ik hem los en woog ik 1300 gram. Dus, dat houdt in dat er 540 gram in kan als het moet. Maar ik las elders al dat te veel gas een te hoge druk geeft op de arme Sodastream plastic schroefdraad en dus liet ik er wat uit lopen tot ongeveer 1250 gram total gewicht.
425 gram is wat er standaard in zit volgens Sodastream, maar een fabrikant gaat natuurlijk niet op de limieten zitten af fabriek, al helemaal niet als legere flessen verkopen je geld bespaart, dus dan doe ik wel die limieten opzoeken (we blijven Tweakers ten slotte ;) ).

We gaan dus kijken of mijn Sodastream 1250 gram flessen fijn vindt.

Voor de mensen die drukvrees hebben; ook de kleine flessen zijn tot 250 bar getest. Een CO2 fles heeft maar rond de 50 BAR in zich dus er is 0,0 risico op dat er iets mis gaat.

Volgende project:
Ik haat nu al dat de originele Sodastream fles beveiligd is tegen hervullen, dat gaan we dus modden 8)

Extra edit:
Extra experiment : hoe vol komt een diep bevroren SS cilinder als ik de grote fles NIET omdraai en er enkel gas in laat stromen? Ik laat het je weten!
Antwoord: er gaat maar 150 gram aan (niet vloeibaar) gas in.

Tenzij je de absolute max aan co2 erin wilt proppen (en moeite doen door de fles in te vriezen met alle rompslomp van dien) zou ik gewoon de fles van kamertemperatuur vullen met vloeibaar gas. 300 gram co2 is zat voor wel 40 liter flessen bruiswater.

[ Voor 53% gewijzigd door Tijgert op 30-09-2019 16:35 ]

• prijk
  • Niet online
Dank voor het verslag. Wel handschoenen aandoen als je de fles uit de vriezer haalt en snel werken want de temperatuur van de fles loopt heel snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qmanonq
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 29-01-2021
@Torrentus @Torrentus

Bent u tevreden over de Quooker Cube met de CO2 aansluiting?
Ik hoor graag of alles goed werkt en er voldoende bruis is.

Groet Manon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snobbel
  • Laatst online: 19-03 18:45
Tijgert schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 12:44:
Voor de liefhebbers, even een live verslag met liveupdate.

Zojuist mijn eerste zelfvulling gedaan in testopstelling met de bovenbeschreven fles en adapter.
Aanwijzingen van de adapter waren wel duidelijk maar dat werkte niet. Als je de adapter valve (die op de adapter in het midden, dus niet de valve op de adapter die de kleine fles regelt) als laatste open draait dan gebeurt er niks, alsof er iets klemt ofzo. Ik draaide de kleine fles valve en de adapter valve als eerste open en de grote fles valve als laatste. Dit werkt het beste en je kan het beste daarmee de flow regelen.

De fles was leeg 760 gram (die van CO2-adapter.com) en NIET gekoeld. Ik zette de grote fles ondersteboven om vloeibare CO2 over te kunnen hevelen, draaide het ventiel open en wachtte niet de 30 seconden zoals anderen wel eens zeiden om overvullen te voorkomen, maar tot het geluid stopte. Er ging exact 300 gram in.
Dat is genoeg om te werken, maar we willen kijken wat kan en wat werkt, dus de fles ligt nu in de vriezer en ga zo kijken hoeveel er straks meer in kan.

Na een paar uur...

Na een paar uur in de vriezer was de fles dik sub-zero. Ik sloot hem weer aan, draaide de kraan open en het gas stroomde er in alsof de fles weer leeg was. Toen het geluid stopte haalde ik hem los en woog ik 1300 gram. Dus, dat houdt in dat er 540 gram in kan als het moet. Maar ik las elders al dat te veel gas een te hoge druk geeft op de arme Sodastream plastic schroefdraad en dus liet ik er wat uit lopen tot ongeveer 1250 gram total gewicht.
425 gram is wat er standaard in zit volgens Sodastream, maar een fabrikant gaat natuurlijk niet op de limieten zitten af fabriek, al helemaal niet als legere flessen verkopen je geld bespaart, dus dan doe ik wel die limieten opzoeken (we blijven Tweakers ten slotte ;) ).

We gaan dus kijken of mijn Sodastream 1250 gram flessen fijn vindt.

Voor de mensen die drukvrees hebben; ook de kleine flessen zijn tot 250 bar getest. Een CO2 fles heeft maar rond de 50 BAR in zich dus er is 0,0 risico op dat er iets mis gaat.

Volgende project:
Ik haat nu al dat de originele Sodastream fles beveiligd is tegen hervullen, dat gaan we dus modden 8)

Extra edit:
Extra experiment : hoe vol komt een diep bevroren SS cilinder als ik de grote fles NIET omdraai en er enkel gas in laat stromen? Ik laat het je weten!
Antwoord: er gaat maar 150 gram aan (niet vloeibaar) gas in.

Tenzij je de absolute max aan co2 erin wilt proppen (en moeite doen door de fles in te vriezen met alle rompslomp van dien) zou ik gewoon de fles van kamertemperatuur vullen met vloeibaar gas. 300 gram co2 is zat voor wel 40 liter flessen bruiswater.
toon volledige bericht
Bedankt voor het delen, sterkt me in het vertrouwen dit ook te gaan doen. Zou je jouw lijst met onderdelen en producten (bijv merk en type fles) willen delen? Het liefst ook nog foto's of een filmpje maar ik begrijp dat dat misschien teveel van je tijd vraagt :) Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 16:56
Ik ben er ook in geïnteresseerd!

.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Simpel:

Deze fles en deze adapter.

De rest heb ik allemaal al beschreven denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
OK, dankjewel! Maar je gebruikt deze opstelling dus in combinatie met de kleine CO2 fles van CO2-adapter.com right? En kan deze fles dan rechtstreeks de SS in?
Tijgert schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 22:27:
Simpel:

Deze fles en deze adapter.

De rest heb ik allemaal al beschreven denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

RogerRoger schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:06:
OK, dankjewel! Maar je gebruikt deze opstelling dus in combinatie met de kleine CO2 fles van CO2-adapter.com right? En kan deze fles dan rechtstreeks de SS in?

[...]
Beide flessen zijn gelijk qua grootte, volume, schroefdraad. Alles.
Enkel de SS fles is lastiger met vullen door de beveiliging.
Ik gebruik beide flessen. 1 in de SS en een filled and ready to use stand-by fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Helemaal duidelijk, dankjewel!
Tijgert schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:55:
[...]

Beide flessen zijn gelijk qua grootte, volume, schroefdraad. Alles.
Enkel de SS fles is lastiger met vullen door de beveiliging.
Ik gebruik beide flessen. 1 in de SS en een filled and ready to use stand-by fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeptoeter
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-05 22:32
Is dit niet gewoon handiger?
https://www.youtube.com/watch?v=7bPfxY2SUfk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alwind
ik heb in 2015 een koppelstuk gekocht zodat ik een grote fles aan de sodastream kan hangen en dit bevalt perfect. ik zag het niet zitten om steeds die kleine fles te vullen vandaar dat ik hier voor gekozen heb.

Ik heb die slang via de Duitse eBay gekocht.

--edit-- Ik zie nu pas dat ik op mijn eigen topic aan het reageren ben |:(

[ Voor 13% gewijzigd door alwind op 08-01-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeptoeter
alwind schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:51:
ik heb in 2015 een koppelstuk gekocht zodat ik een grote fles aan de sodastream kan hangen en dit bevalt perfect. ik zag het niet zitten om steeds die kleine fles te vullen vandaar dat ik hier voor gekozen heb.

Ik heb die slang via de Duitse eBay gekocht.

--edit-- Ik zie nu pas dat ik op mijn eigen topic aan het reageren ben |:(
Interessant. Weet je het merk van die slang? Ik zie ze ook staan op Aliexpress maar weet niet hoe het met de kwaliteit zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Roeptoeter schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:54:
[...]

Interessant. Weet je het merk van die slang? Ik zie ze ook staan op Aliexpress maar weet niet hoe het met de kwaliteit zit.
https://drei-wege-wasserh...r-groessere-co2-flaschen/

heeft zich al lang en breed terug verdiend. Ik weet niet wat die uit jouw filmpje kost. in 2015 was dit de enige die ik vinden kon.

[ Voor 9% gewijzigd door alwind op 08-01-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeptoeter
alwind schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:57:
[...]

https://drei-wege-wasserh...r-groessere-co2-flaschen/

heeft zich al lang en breed terug verdiend. Ik weet niet wat die uit jouw filmpje kost. in 2015 was dit de enige die ik vinden kon.
TOP!
Bedankt voor de link!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 13:55
alwind schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:51:
ik heb in 2015 een koppelstuk gekocht zodat ik een grote fles aan de sodastream kan hangen en dit bevalt perfect.
Heb je toevallig ook een link naar de fles die je hebt gebruikt?

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Die heb ik bij de Sligro gekocht. Het is een 2 kg fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrythealien
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 20:37
Je kan zo een fles wel degelijk overvullen, en dat is best gevaarlijk ook.
Flessen met vloeibaar gemaakt gas worden standaard maar 80% gevuld.
Uitzetting van een vloeibaar gemaakt gas naar gasvorm als de temperatuur te hoog gaat doet de druk waanzinnig toenemen.
Die cilinders zitten op 250 bar, dat is een bom!
Altijd wegen (425g) en desnoods wat uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

jerrythealien schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:29:
Je kan zo een fles wel degelijk overvullen, en dat is best gevaarlijk ook.
Flessen met vloeibaar gemaakt gas worden standaard maar 80% gevuld.
Uitzetting van een vloeibaar gemaakt gas naar gasvorm als de temperatuur te hoog gaat doet de druk waanzinnig toenemen.
Die cilinders zitten op 250 bar, dat is een bom!
Altijd wegen (425g) en desnoods wat uitlaten.
Nee, de cilinders zijn getest op 250 bar, ze zitten er niet op.
Ze kunnen dus zelfs meer dan 250 bar hebben voor ze knal zeggen, maar dan heb je echt wel een slechte dag.

Een sodastream fles heeft net als een gekochte CO2 fles 50bar in zich, of het nou een 2KG of een 20KG fles is. Je kan nooit van een 50bar fles meer dan 250bar krijgen tenzij je de fles gaat koken ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerrythealien
Beste,

ik neem een grote CO2 cilinder, op 250 bar.
Ik neem een verloopstukje, daar zit nergens een drukreduceer ventiel/regelbare manometer tussen, ik kijk er recht doorheen, en ik sluit dat aan op mijn kleine cilinder. Nu laat ik alles op gelijke druk komen.
Leg mij eens uit hoe en waar die drukreductie van 200 bar plaatsvind?
Ik zal het uitleggen: die gebeurt niet!
Er staat trouwens 250 bar in de fles gegraveerd, net als gewicht en inhoud.

Testdruk is veel hoger dan 250 Bar, bij ons op de brandweerkazerne is de testdruk van persluchtflessen minstens het dubbele van de druk op de fles.

[ Voor 14% gewijzigd door jerrythealien op 16-01-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

jerrythealien schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:43:
Beste,

ik neem een grote CO2 cilinder, op 250 bar.
Ik neem een verloopstukje, daar zit nergens een drukreduceer ventiel/regelbare manometer tussen, ik kijk er recht doorheen, en ik sluit dat aan op mijn kleine cilinder. Nu laat ik alles op gelijke druk komen.
Leg mij eens uit hoe en waar die drukreductie van 200 bar plaatsvind?
Ik zal het uitleggen: die gebeurt niet!
Er staat trouwens 250 bar in de fles gegraveerd, net als gewicht en inhoud.

Testdruk is veel hoger dan 250 Bar, bij ons op de brandweerkazerne is de testdruk van persluchtflessen minstens het dubbele van de druk op de fles.
Wat op de fles staat is de testdruk, tot waar hij getest en goedgekeurd is. Dat is niet de nominale druk.
Welke CO2 fles gebruik je dan die 250bar in zich heeft? Linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerrythealien
Tijgert,
CO2 druk is idd iets van een 60 bar max, dan is het reeds vloeibaar en dus meer druk is zinloos.
Perslucht is dat pas bij hogere drukken, vandaar mijn vergissing, hier is werkdruk 300 bar.
Maar dan nog, 60 bar is megaveel, en je kan wel degelijk je cilinder overvullen. (Compleet vullen, zonder veiligheidsmarge over te houden).
Zet je ramvolle fles in de buurt van een warmtebron, in de auto op een zomerdag, whatever, en je bent niet goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

jerrythealien schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:06:
Tijgert,
CO2 druk is idd iets van een 60 bar max, dan is het reeds vloeibaar en dus meer druk is zinloos.
Perslucht is dat pas bij hogere drukken, vandaar mijn vergissing, hier is werkdruk 300 bar.
Maar dan nog, 60 bar is megaveel, en je kan wel degelijk je cilinder overvullen. (Compleet vullen, zonder veiligheidsmarge over te houden).
Zet je ramvolle fles in de buurt van een warmtebron, in de auto op een zomerdag, whatever, en je bent niet goed bezig.
Ben ik het helemaal mee eens. Een overvolle fles heeft geen ruimte meer om uit te zetten en als je hem dan vol in de zon zet dan loopt de druk op en een knal is dan ook een echte knal, heb je geen vuur voor nodig. Een overvolle fles vindt de Sodastream ook niet leuk las ik, die heeft weinig marge blijkbaar, vandaar dat men beter de standaard vulmaat aan kan houden.
60 bar in je gezicht is niet fijn nee :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tijgert op 20-01-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Wat is een goede adapter die op alle sodastream cylinders werkt, inclusief het lastig te vullen type? En die een beetje verkrijgbaar is.

Edit:
Ben voor deze gegaan:
https://www.aliexpress.co...042311.0.0.707f4c4dTgFygL

Samen met deze op de kleine cylinder:

Nog een vraagje voor de zekerheid, ik heb nu een 10KG cylinder nodig met stijgbuis toch?

Heb begrepen dat ze met standpijp wel makkelijker vol te krijgen zijn en dat je de fles niet op z'n kop hoef te houden. Het komt er dan uit in vloeibare vorm. Wel risico op bevriezen?

Of gaat het zonder standpijp, rechtop, dus in gasvorm ook prima?

En als ik het goed begrijp een fles zonder RPV?

[ Voor 97% gewijzigd door Navi op 28-01-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Navi schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:26:
Wat is een goede adapter die op alle sodastream cylinders werkt, inclusief het lastig te vullen type? En die een beetje verkrijgbaar is.

Edit:
Ben voor deze gegaan:

Samen met deze op de kleine cylinder:

Nog een vraagje voor de zekerheid, ik heb nu een 10KG cylinder nodig met stijgbuis toch?

Heb begrepen dat ze met standpijp wel makkelijker vol te krijgen zijn en dat je de fles niet op z'n kop hoef te houden. Het komt er dan uit in vloeibare vorm. Wel risico op bevriezen?

Of gaat het zonder standpijp, rechtop, dus in gasvorm ook prima?

En als ik het goed begrijp een fles zonder RPV?
toon volledige bericht
De adapter lijkt me prima, zorg wel dat je de juiste schroefdraad hebt besteld!
De cilinder vuldinges (die tweede) heb je niet nodig. Enkel als je het gas hard laat stromen zal de beveiliging inkicken. Ik vul de Sodastream cilinder relatief langzaam, je hoort het net stromen, en heb er nooit last van gehad. Maar als hij toch al onderweg is, prima dan.
Een stijgbuis mag, moet niet. Je moet enkel weten of er een stijgbuis in zit of niet. Zo niet dan moet je de fles telkens op zijn kop zetten als je gaat vullen, dat is alles. Als je KAN kiezen, dan kan een stijgbuis misschien handig zijn als een 10KG fles omdraaien te lastig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Top, ik zal het langzaam vullen proberen maar mocht het te langzaam zijn schroef ik de adapter erin.

Met stijgbuis it is, beetje gemak kan geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cejean
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-04 22:01
Leuk topic vandaag een vulslang besteld bij Ali:
Vulslang sodastream
Zal wel enige tijd duren voor dat deze binnen is is deze bizarre tijden.. :/

Toch maar vast naar een gasboer gegaan om een 10kg Co2 fles te halen.
Maar kreeg meteen de vraag waar ik hem voor nodig had. Sodastream kende ze niet en wilde weten of ik hem nodig had voor bier te brouwen of voor het tappen van bier...
Schijnbaar zit daar ook nog verschil in of het in dampvorm of vloeibaar in de fles zit.

Omdat ik dat niet zeker wist ben ik maar weer naar huis gegaan om dit de kenners op Tweakers te vragen.
Moet ik nu de fles hebben met Co2 in vloeibare of dampvorm in de fles met een stijgbuis?

Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:07
cejean schreef op maandag 23 maart 2020 @ 18:23:
Leuk topic vandaag een vulslang besteld bij Ali:
Vulslang sodastream
Zal wel enige tijd duren voor dat deze binnen is is deze bizarre tijden.. :/

Toch maar vast naar een gasboer gegaan om een 10kg Co2 fles te halen.
Maar kreeg meteen de vraag waar ik hem voor nodig had. Sodastream kende ze niet en wilde weten of ik hem nodig had voor bier te brouwen of voor het tappen van bier...
Schijnbaar zit daar ook nog verschil in of het in dampvorm of vloeibaar in de fles zit.

Omdat ik dat niet zeker wist ben ik maar weer naar huis gegaan om dit de kenners op Tweakers te vragen.
Moet ik nu de fles hebben met Co2 in vloeibare of dampvorm in de fles met een stijgbuis?

Ik hoor het graag.
CO2 zit altijd vloeibaar in de fles, echter heeft de ene een stijgbuis waardoor er CO2 in vloeibare vorm uitkomt als de fles rechtop staat, de ander heeft geen stijgbuis waardoor er CO2 in gasvorm uitkomt als de fles rechtop staat. Voor een sodastream wil je het in vloeibare vorm in de cilinder van de Sodastream krijgen.

Ikzelf heb een fles zonder stijgbuis, dan moet de 10kg fles op z'n kop staan om te gebruiken. Niet zo'n probleem, alleen wat onhandig soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:41
Navi schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:26:

Edit:
Ben voor deze gegaan:
Heb je de adapter reeds binnen en werkt deze goed op de sodastream cylinder?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
DarkSEDA schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 00:40:
[...]

Heb je de adapter reeds binnen en werkt deze goed op de sodastream cylinder?
Ja heb hem binnen, gebruik hem nu met een 2KG CO2 fles zonder stijgbuis, dus moet hem op zijn kop houden maar een 2KG fles is best handzaam.

De adapter werkt goed, maar met het nieuwe type Sodastream cilinder moet je heeeeeel langzaam beginnen met vullen anders slaat hij dicht.

Sodastream helemaal leeg maken, 30 min in vriezer, op zijn kop vullen, duurt minuutje of zo, en is weer helemaal vol! (Wegen om te checken)

- 30 min vriezer is nodig anders krijg je hem niet helemaal vol
- Zorg dat de sodastream cilinder ook echt helemaal leeg is door het schroefje aan de zijkant los te halen en het laatste beetje leeg te laten lopen.

Heb ook een adapter gekocht zodat je een andere koppeling in de sodastream cilinder kunt zetten, het oude type zodat je gewoon gelijk snel kunt vullen, maar deze nog niet erin gezet omdat hij erg vast zit en heb niet echt een goede manier om de cilinder op zijn plek te houden.

[ Voor 30% gewijzigd door Navi op 24-03-2020 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Navi schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:25:
[...]
- Zorg dat de sodastream cilinder ook echt helemaal leeg is door het schroefje aan de zijkant los te halen en het laatste beetje leeg te laten lopen.
Waarom zou je dat willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Leg ff op dat er nog wat gas in de cilinder hoort te blijven tegen oxidatie van binnen uit. Je wil niet dat een cilinder van binnen oxydeert.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Boudewijn schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:08:
Leg ff op dat er nog wat gas in de cilinder hoort te blijven tegen oxidatie van binnen uit. Je wil niet dat een cilinder van binnen oxydeert.
Dat is dus de reden dat ik wilde weten waarom die fles absoluut leeg moet. Je doet dat namelijk nooit ivm oxidatie. Bij luchtflessen om te duiken niet, bij brandblussers niet...

De fles helemaal leeg laten lopen en lucht erin laten komen kan dan juist gevaarlijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Heb gemerkt dat je hem anders niet goed kunt vullen, maar goed, de vriezer hielp ook een hoop, dus misschien is 100% leeg niet nodig. Heb het schroefje er wel even afgehad en daarna weer dichtgedraaid, is dat een probleem op lange termijn?

[ Voor 45% gewijzigd door Navi op 24-03-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Navi schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 14:10:
Heb gemerkt dat je hem anders niet goed kunt vullen, maar goed, de vriezer hielp ook een hoop, dus misschien is 100% leeg niet nodig. Heb het schroefje er wel even afgehad en daarna weer dichtgedraaid, is dat een probleem op lange termijn?
Volgens mij zou de boel nu kunnen oxideren ja, wat leidt tot een verzwakte constructie van de fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 17:13:
[...]

Volgens mij zou de boel nu kunnen oxideren ja, wat leidt tot een verzwakte constructie van de fles.
Is zoiets ook nog giftig of blijft het gas wat uit de fles komt prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is prima maar je fles is verzwakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:32:
Dat is prima maar je fles is verzwakt...
Nog een vraagje, over hoeveel tijd gaat zoiets? Weken, maanden, jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Geen idee. Bedenk wel even met hoeveel druk zo'n metalen fles klapt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Hier laat ik de fles nooit helemaal leeg lopen. Aansluiten, gaskraan open en wachten tot het geluid stopt. Soms is de cilinder wat lichter, soms wat zwaarder dan een officiële cilinder, kan goed 100 gram schelen tussen twee cilinders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
Navi schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:25:
[...]

Ja heb hem binnen, gebruik hem nu met een 2KG CO2 fles zonder stijgbuis, dus moet hem op zijn kop houden maar een 2KG fles is best handzaam.
Maar kan zo een 2KG fles wel uit?

Als ik een beetje rond kijk vind ik prijzen van rond de 20 Euro voor een vulling. Afhankelijk van hoe goed je bent met bevullen zal je 4-5 keer een cilinder kunnen vullen.

Een 10 KG fles vullen kost rond de 30 Euro heb ik gevonden, dit lijk al wat rendabeler.

Ik probeer even de kosten op rij te zetten om te zien of het echt zoveel voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

PeeVv schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:46:
Hier laat ik de fles nooit helemaal leeg lopen. Aansluiten, gaskraan open en wachten tot het geluid stopt. Soms is de cilinder wat lichter, soms wat zwaarder dan een officiële cilinder, kan goed 100 gram schelen tussen twee cilinders.
Je gooit soms 100gr meer dan de oorspronkelijke vulling in een fles?
DarkSEDA schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:05:
[...]
Maar kan zo een 2KG fles wel uit?

Als ik een beetje rond kijk vind ik prijzen van rond de 20 Euro voor een vulling. Afhankelijk van hoe goed je bent met bevullen zal je 4-5 keer een cilinder kunnen vullen.
Dat is toch sowieso een pak goedkoper dan bij SS zelf aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Boudewijn schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:12:
[...]

Je gooit soms 100gr meer dan de oorspronkelijke vulling in een fles?
Nee, 100 gram meer dan een andere zelf gevulde fles. Volgens mij is een 'echte' cilinder altijd precies 1200 gram. Zelf gevulde zitten bij mij meestal tussen de 1100 en 1200 gram, soms een paar gram meer.

Verder heb ik inderdaad ook een 10kg cilinder, kan bijgevuld worden voor nog geen 30 euro. Is even een investering van 120 euro statiegeld, maar dat heb je er snel weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup dat wordt ook mijn plan voor binnenkort. Heb jij je verloopjes op Ali gekocht?

* Boudewijn heeft zich ingelezen maar nog niets zelf gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Boudewijn schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:17:
Yup dat wordt ook mijn plan voor binnenkort. Heb jij je verloopjes op Ali gekocht?

* Boudewijn heeft zich ingelezen maar nog niets zelf gekocht.
Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com/item/32804108857.html

Geen specifieke reden voor deze, voornamelijk gekocht omdat ie de meeste beoordelingen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSEDA
Dat is toch sowieso een pak goedkoper dan bij SS zelf aanschaffen?
Het is inderdaad goedkoper dan bij SS zelf aanschaffen.

Echter woon ik dicht bij de Duitse grens, en sinds vorige zomer ruilt/verkoopt de Aldi daar ook co2 cilinders (ander merk wel passend voor Sodastream) voor 5,99 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Klopt inderdaad dat 2kg relatief duur is maar ik wilde het eerst even proberen voordat ik naar een 10kg ga. Volgende fles wordt een 10kg, liefst met stijgbuis maar die zijn lastig te vinden.

Origineel is trouwens 425 gram vulling.

[ Voor 10% gewijzigd door Navi op 25-03-2020 08:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fpg
  • Laatst online: 02-03-2023

fpg

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
- 4mm tuitje
- Drukregelaar
toon volledige bericht
Na jou foto te hebben bestudeert hetzelfde geprobeerd. En het werkt perfect. Ik haal nu 6kg voor 20 euro. ipv 1.8kg voor 60, en door het reduceer ventiel kan ik ook nog de bruissterkte reguleren van 1 tot 4 bar. Dus eindelijk wel spa rood ipv Spa groen. Hier mijn stappen en een waarschuwing vooraf:

Ik heb gekozen voor push-fit omdat deze aansluiting in de horeca gangbaar zijn en te boek staan als veilig. Let op dat koolzuur een ruimte kan vullen en er zo niet voldoende zuurstof overblijft. Controleer dus alle zelf gemaakte aansluitingen met een zeepoplossing op eventuele lekkage.

1. Slang losgemaakt uit push fit connector van druk reduceer ventiel quooker(plastic hangend ding). (je kan het slangetje ook doorknippen maar ik wil het systeem eenvoudig weer orgineel kunnen maken ivm garantie.
2. Slang aangesloten op een pushfit koppeling 1/4 naar 3/8.
3. de 3/8ste aansluiting zat al op mijn druk reduceer meter, weer push fit dus een kwestie van drukken.

WAARSCHUWING!! Let op! voor het openen van de koolzuur tank dient het reduceer ventiel volledig dicht te zijn gedraaid. wanneer deze open staat en de tank word geopend onderstaat er overdruk in het systeem!

4. Open de tank volledig.
5. stel het reduceer ventiel af op een waarde tussen de 1,5 en 4 bar.
6. laat het water een aantal keer doorlopen tot de bubbels zichtbaar zijn in het water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

fpg schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:39:
[...]

Na jou foto te hebben bestudeert hetzelfde geprobeerd. En het werkt perfect. Ik haal nu 6kg voor 20 euro. ipv 1.8kg voor 60, en door het reduceer ventiel kan ik ook nog de bruissterkte reguleren van 1 tot 4 bar. Dus eindelijk wel spa rood ipv Spa groen. Hier mijn stappen en een waarschuwing vooraf:

Ik heb gekozen voor push-fit omdat deze aansluiting in de horeca gangbaar zijn en te boek staan als veilig. Let op dat koolzuur een ruimte kan vullen en er zo niet voldoende zuurstof overblijft. Controleer dus alle zelf gemaakte aansluitingen met een zeepoplossing op eventuele lekkage.

1. Slang losgemaakt uit push fit connector van druk reduceer ventiel quooker(plastic hangend ding). (je kan het slangetje ook doorknippen maar ik wil het systeem eenvoudig weer orgineel kunnen maken ivm garantie.
2. Slang aangesloten op een pushfit koppeling 1/4 naar 3/8.
3. de 3/8ste aansluiting zat al op mijn druk reduceer meter, weer push fit dus een kwestie van drukken.

WAARSCHUWING!! Let op! voor het openen van de koolzuur tank dient het reduceer ventiel volledig dicht te zijn gedraaid. wanneer deze open staat en de tank word geopend onderstaat er overdruk in het systeem!

4. Open de tank volledig.
5. stel het reduceer ventiel af op een waarde tussen de 1,5 en 4 bar.
6. laat het water een aantal keer doorlopen tot de bubbels zichtbaar zijn in het water.
toon volledige bericht
Heel interessant, waar heb je de benodigde spullen vandaan?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fpg
  • Laatst online: 02-03-2023

fpg

Devil schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:22:
[...]

Heel interessant, waar heb je de benodigde spullen vandaan?
Ik heb het zelf samen gesteld met hulp van tapkoel in bunnik.
Maar er is een makkelijkere manier

https://www.biertapwinkel.nl/product/hogedrukmeter/
Kies bij optie 1. voor 1 kraan.
Kies bij optie 2. voor John Guest 1/4

En je set is compleet. Kwestie van de koolzuur slang naar je quooker koolzuurfles doorknippen of netjes demonteren en vastdrukken in je hogedrukmeter. Een koolzuur tank monteren. Bij het opendraaien je goed houden aan de eerdere waarschuwingen. en je bent klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dankjewel!

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb thuis ook een Sodastream staan. Maar deze ga ik binnenkort vervangen voor een Quooker Cube. Nu heb ik natuurlijk geen zin om de Quooker prijzen te betalen voor de CO2. Dus vraag ik me af of iemand ervaring heeft met het aansluiten van andere flessen/omvullen van Quooker Cubes. Is dit een vergelijkbaar systeem als de Sodastream?

Ah, hier staat het al:
jelvank in "Ervaring met andere fles op Sodastream aansluiten."

[ Voor 15% gewijzigd door fsfikke op 11-05-2020 15:04 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemeltje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05-2020
Ook ik ben opzoek naar een oplossing, maar om nou elke keer z'n flesje te vullen zie ik niet zitten.
Dit lijk mij veel leuker :)
YouTube: SodaStream Hack Review

Maar hij gebruikt puur een hoge druk kabel, maar geen speciale adapter zoals deze https://www.co2supermarke...vulling-adapter-p495.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Friemeltje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:40:
Ook ik ben opzoek naar een oplossing, maar om nou elke keer z'n flesje te vullen zie ik niet zitten.
Je kan zo'n 60 liter water maken met 1 cilinder, dus zo vaak hoef je ze niet te vullen. Ik heb zelf laatst voor een tientje twee oude SodaStreams van marktplaats geplukt, waar 4 cilinders bij zaten (2 zelfs nog nieuw in de verpakking 8)7 ), dus ik hoef maar eens in de paar maanden de grote CO2 cilinder van stal te halen.
Friemeltje schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:40:
Maar hij gebruikt puur een hoge druk kabel, maar geen speciale adapter zoals deze https://www.co2supermarke...vulling-adapter-p495.html
Hij gebruikt zeker wel een speciale adapter, anders zou hij de slang niet op de SodaStream kunnen aansluiten. Staat in de beschrijving welke hij gebruikt: https://www.co2supermarke...connection-hose-p532.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogeltje_1982
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12-05-2020
Ik heb vanochtend weer 4 flessen besteld en ben er na een jaar wel klaar mee (hier gaat er een fles per maand doorheen)

Dus even dit topic weer eens gelezen en aan het zoeken gegaan.

Ik ga voor gemak; kies denk ik voor https://www.co2-adapter.c...er-pro-2-plus-eu-quooker/
in de wijk zit een dranken groothandel
borg fles: 10kg: (e) 120,00 euro
vulling (28 euro (denk excl. BTW)

Kosten voor 1 jaar zelf vullen 17,28
Kosten voor 1 jaar Quooker 180,00

Dus binnen een jaar de aanschaf van de vulling, de adapter en de borg eruit.

Iemand ervaring met deze club uit duitsland, zie er redelijk Profi uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
vogeltje_1982 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:32:
Ik heb vanochtend weer 4 flessen besteld en ben er na een jaar wel klaar mee (hier gaat er een fles per maand doorheen)

Dus even dit topic weer eens gelezen en aan het zoeken gegaan.

Ik ga voor gemak; kies denk ik voor https://www.co2-adapter.c...er-pro-2-plus-eu-quooker/
in de wijk zit een dranken groothandel
borg fles: 10kg: (e) 120,00 euro
vulling (28 euro (denk excl. BTW)

Kosten voor 1 jaar zelf vullen 17,28
Kosten voor 1 jaar Quooker 180,00

Dus binnen een jaar de aanschaf van de vulling, de adapter en de borg eruit.

Iemand ervaring met deze club uit duitsland, zie er redelijk Profi uit
toon volledige bericht
Die adapter komt 1:1 van AliExpress en is daar voor de helft van de prijs te koop:

https://a.aliexpress.com/_BTPCSU

Bron: ik heb exact dezelfde adapter :Y)

-edit-
Foutje, deze is voor SodaStream :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveneg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-05-2020
PeeVv schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:07:
[...]

Die adapter komt 1:1 van AliExpress en is daar voor de helft van de prijs te koop:

https://a.aliexpress.com/_BTPCSU

Bron: ik heb exact dezelfde adapter :Y)
Werkt deze ook voor Quooker flessen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
steveneg schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:21:
[...]

Werkt deze ook voor Quooker flessen?
Whoops, even verkeerd gelezen, ik heb hem inderdaad voor SodaStream, weet zo niet of die uitwisselbaar zijn met Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
PeeVv schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:31:
[...]

Je kan zo'n 60 liter water maken met 1 cilinder, dus zo vaak hoef je ze niet te vullen. Ik heb zelf laatst voor een tientje twee oude SodaStreams van marktplaats geplukt, waar 4 cilinders bij zaten (2 zelfs nog nieuw in de verpakking 8)7 ), dus ik hoef maar eens in de paar maanden de grote CO2 cilinder van stal te halen.

[...]

Hij gebruikt zeker wel een speciale adapter, anders zou hij de slang niet op de SodaStream kunnen aansluiten. Staat in de beschrijving welke hij gebruikt: https://www.co2supermarke...connection-hose-p532.html
Hoe weet je dan dat je geen overdruk introduceert? Of is de druk van alle cilinders altijd hetzelfde?
Ik zou zelf graag ook met zo'n slang werken, alleen zit ik dus nog met het overdruk vraagstuk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
Dr Pro schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Hoe weet je dan dat je geen overdruk introduceert? Of is de druk van alle cilinders altijd hetzelfde?
Ik zou zelf graag ook met zo'n slang werken, alleen zit ik dus nog met het overdruk vraagstuk...
Druk in een CO2 cilinder is altijd ongeveer even veel, ongeacht de grootte van de fles. Ongeveer 60 bar, heeft ermee te maken dat dat het punt is waarop CO2 vloeibaar wordt. Enige mogelijkheid voor overdruk is als de cilinder te ver gevuld is, maar daar durf ik wel op te vertrouwen dat dat niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

PeeVv schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Druk in een CO2 cilinder is altijd ongeveer even veel, ongeacht de grootte van de fles. Ongeveer 60 bar, heeft ermee te maken dat dat het punt is waarop CO2 vloeibaar wordt. Enige mogelijkheid voor overdruk is als de cilinder te ver gevuld is, maar daar durf ik wel op te vertrouwen dat dat niet gebeurt.
Dit is ook de reden dat je een Sodastream cilinder in principe niet kan 'overvullen' door er een correct gevulde grotere fles aan te hangen. De druk blijft gelijk in beide flessen zolang er vloeibare stikstof en gasvormige stikstof in zit. Zou de druk hoger worden dan zou enkel het gasvormige deel van de stikstof weer vloeibaar worden, als een soort drukbuffer. Van hetzelfde laken een pak zou bij een te lage druk het vloeibare deel weer gasvormig worden.

Al die paniekpraters over ontploffende flessen weten de simpele natuurkundige principes niet, blootstellen aan grote hitte terzijde gelaten. Flessen zijn getest tot 250 Bar, een veelvoud van wat de normale 'operating pressure' is.

Als je een Sodastreamfles verkeerd zou vullen met enkel gasvormig stikstof dan heb je exact de druk die in de grote fles zit en na de eerste paar keer gebruiken stort de druk al in omdat er geen voeibare stikstof in zit om gasvormig te laten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friemeltje
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05-2020
Ik ben nu in de blije bezit van een CO2 fles en een hi presure kabel, die ik dus op de CO2 fles kan schroeven en direct op de sodastream kan schroeven, echter is mijn bako niet groot genoeg om het vast te zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:32
PeeVv schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:21:
[...]

Ik heb deze: https://nl.aliexpress.com/item/32804108857.html

Geen specifieke reden voor deze, voornamelijk gekocht omdat ie de meeste beoordelingen had.
Heeft jouw co2 fles (10 kg?) ook zo'n RPV klep ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
jobr schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:18:
[...]

Heeft jouw co2 fles (10 kg?) ook zo'n RPV klep ?
Nee, heeft ie niet, is gewoon een open aansluiting.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste