Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:21
de Peer schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:20:
[...]

Tsja je stelt je er ook op in waarschijnlijk, en het leven kabbelt verder. Als je in keiharde euro's uitgerekend zou krijgen dat je bijvoorbeeld 150.000 euro hierdoor 'misloopt' (ten opzichte van andere verdelingsstrategie) , is dat misschien wel even slikken?
Dat betekent bijvoorbeeld 10 jaar eerder stoppen met werken, een groter of extra (vakantie)huis, of een luxe sportwagen etc..
Ik ben al 10 miljoen misgelopen omdat ik niet in gemeenschap van goederen getrouwd ben met de dochter van een of andere rijke stinkerd, kan die €150k er ook nog wel bij.

Deze beredenering klinkt mij eerlijk gezegd als extreme armoede qua levenbeschouwing.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:19

de Peer

under peer review

assje schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 19:37:
[...]

Ik ben al 10 miljoen misgelopen omdat ik niet in gemeenschap van goederen getrouwd ben met de dochter van een of andere rijke stinkerd, kan die €150k er ook nog wel bij.

Deze beredenering klinkt mij eerlijk gezegd als extreme armoede qua levenbeschouwing.
Je verdraait het dan ook.
Het is gewoon een constatering dat er over periode van X jaar (alles op 1 hoop) er een schenking van 150k plaats vindt en dit topic gaat over hoe je je financiën regelt binnen je relatie. Ik probeer het zo rationeel mogelijk te benaderen en naar de feiten te kijken, juist omdat het over iets heel zakelijks (geld) gaat. Ik vind de emotionele argumenten over het algemeen minder steekhoudend, vooral omdat het meestal meningen of waardeoordelen zijn. Denk dat we daarmee niet veel verder komen, zie Viva forum. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:47:
Laat staan dat je eentje hebt die het "wel lekker" vind om een dagje minder te werken.. prima plan, maar die betaal je dan 100% zelf. Zodra er gezinsleden bij komen, of medische redenen is het een ander verhaal. Maar bewust een paar honderd laten liggen omdat je lekker Netflix wil kijken gaat hier never nooit gebeuren.
Iets wat er mist in deze rekensom is huishoudelijk werk en hoeveel uur daarin besteed wordt.
Grote kans dat als je vriendin meer thuisblijft dat ze dan wel meer in het huishouden gaat doen. Zeker als er kinderen zijn. Hoe kwantificeer je dat?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:52

Milmoor

Footsteps and pictures.

anandus schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:34:
[...]
Iets wat er mist in deze rekensom is huishoudelijk werk en hoeveel uur daarin besteed wordt.
Grote kans dat als je vriendin meer thuisblijft dat ze dan wel meer in het huishouden gaat doen. Zeker als er kinderen zijn. Hoe kwantificeer je dat?
Gewoon optellen bij de gewerkte uren? Het moet nou eenmaal toch gebeuren. Ja, dat drukt het gemiddelde uurloon. Maar tegenover iemand die 70 uur per week werkt staat gegarandeerd iemand die het huishouden lopend houdt. Ook huishouden is hard werken.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:20
anandus schreef op zaterdag 26 mei 2018 @ 11:34:
[...]
Een huishouden dat bestaat uit 2 personen, kan er makkelijk 40 uur per persoon betaald werk worden gedaan. Om daarnaast nog dingen in en rond het huis te doen. Ook dan heb je nog genoeg tijd voor hobby's, slapen etc.

Zodra er kinderen bij komen veranderd de zaak, en dan denk ik dat 1 hoop beter kan werken. Daarbij zou ik het niet raar vinden als beide 4 dagen gaan werken. Maar dat was niet situatie zoals beschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

Saven schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:34:
[...]
Dromen najagen moet je zelf doen. Daarvoor moet je niet afhankelijk zijn van een ander. Vaste lasten moet je imo gewoon delen want je maakt daar allebei gebruik van. Andere aankopen zoals auto's en dergelijke moet ieder voor zich betalen.
Onze droom is om leuk dingen te doen zonder dat we daaarvoor moeten afvragen of we het wel kunnen betalen.

En daar zit het verschil. Ik heb niet een droom, hij heeft niet een droom, maar wij hebben een droom. Wij hebben een huis, met alle lasten die daarbij komen. Wij hebben een huishouden, met alle lasten die daarbij komen. En wij hebben plannen waar we (eventueel veel) geld voor nodig hebben. En voor de "ik" hebben we zakgeld ingesteld. Want dat is maar klein t.o.v. de "ons".
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:37:
[...]
Okee, dat is een heel ander onderwerp, namelijk financiele ongeletterdheid en het feit dat een groot deel van de mensen geen idee heeft hoeveel ze uitgeven, waar het heengaat, en hoeveel er binnenkomt. Dat vind ik echt heel bizar, want elke financiele beslissing is dan gebaseerd op gevoel in plaats van feiten.
Dat hadden wij ook een beetje. We hebben aan het eind van de maand altijd wel nog wat salaris over, dus zo'n groot probleem was het niet (en waarschijnlijk ook de reden dat we het niet goed wisten, namelijk geen noodzaak), maar we wilden toch wel eens precies weten waar ons geld nu heen gaat. Ben maar eens begonnen met het bijhouden in een Excel...
Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 15:07:
[...]
Ik vind het ook heel logisch, maar ik zie genoeg voorbeelden in dit topic, waarbij stelletjes toch een bewust of onbewust een bepaalde financiële afhankelijkheid creëren.

Zoals eerder gezegd wil ik het liefst geen enkele financiële drempel voor mijn vriendin om bij me te blijven. Dat we toch al 8 jaar samen zijn terwijl ze me financieel niet nodig heeft geeft een goed gevoel.
Noem eens een voorbeeld? Want de enige financiële onafhankelijkheid die ik me kan voorstellen is de aankoop van een huis. En op het moment dat er kinderen komen, als één van de twee partners zijn of haar baan opgeeft om fulltime voor de kinderen te gaan zorgen (wat ik persoonlijk het domst vind wat je kunt doen...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
Remy!!!! schreef op dinsdag 8 september 2015 @ 15:07:
Bij ons is de verdeling ongeveer 80/20. Dit komt omdat ik werk en m'n vriendin nog met d'r studie bezig is + een bijbaantje heeft.
We wonen samen in een koophuis die op beide namen staat.
Tevens hebben we in totaal 5 rekeningen (bedenk ik mij net, in de toekomst moeten we dat maar eens wat terug brengen).
- Gezamenlijke rekening
- Ieder een eigen rekening + spaarrekening

Iedere maand stort ik zo'n 70% van m'n loon naar de gezamenlijke rekening, 20% gebruik ik om mijn eigen rekeningen te betalen. En dan blijft er nog zo'n 10% voor mijzelf over, en dat geld gebruik ik of voor dingen voor mijzelf (kleding/gadgets/games/gereedschap) of voor ons samen (uit eten/bios), en vaak genoeg kan ik die 10% ook gebruiken voor beide gevallen.
En iedere maand pinnen we €200á250 van de gezamenlijke rekening om boodschappen te doen. Helaas in het verleden een paar keer meegemaakt dat bijna al het geld op was op de rekening en dat we geen geld meer hadden voor boodschappen... Liever nu even een paar dagen €50 in het rood staan, dan dat we geen eten in huis hebben (gelukkig komt het roodstaan zo goed als niet meer voor).

Mijn vriendin maakt iedere maand het geld over dat ze kan missen, soms is dat €100 en soms €300. Door d'r bijbaantje (in de zorg met wisselende tijden) is het nogal wisselend wat zij krijgt. En op dit moment loopt ze stage dus ze kan wat meer bijspringen, maar dat geld gebruiken we merendeels voor leuke dingen.
Zij stort zelf iedere maand een X bedrag naar haar spaarrekening en pint iedere maand €100 om leuke dingen te doen (shoppen, uit eten).

Een aantal punten die in de toekomst veranderd gaan worden:
- Op dit moment gaan er nog een aantal rekeningen van mijn persoonlijke rekening af die eigenlijk voor de gezamenlijke rekening zijn (zoals Gas/Elektra). Zo krijgen we samen een duidelijker overzicht over de bij/afschrijvingen
- M'n vriendin is bezig met haar laatste studiejaar, en hopelijk zonder vertragingen weet ze daarna redelijk snel een leuke baan te vinden. En dan wil ik het waarschijnlijk doen zoals een aantal andere het hier al hebben. Al het geld op 1 hoop gooien, alle kosten ervan af halen en dan wat overblijft verdelen onder ons. Dit lijkt mij het meest eerlijke. En tegen die tijd verwacht ik dat de verdeling 60/40 zal zijn, dus het zal voor geen van beide oneerlijk zijn naar mijn idee.
- Zelf sparen, op dit moment komen we goed genoeg rond om redelijk leuk te leven, echter spaar ik zelf nog niet (heb ik vanaf jongs af aan eigenlijk nooit gedaan). En dit is wel iets wat ik wil gaan doen. Ik weet nog niet hoe we het dan gaan doen 1. Samen sparen op een spaarrekening of 2. Ieder z'n eigen spaarrekening.
Ondertussen een aantal jaartjes verder en het 1 en ander is veranderd.
M'n vriendin is al een jaar afgestudeerd en heeft een leuke baan waar ze enorm blij mee is.
Ondertussen verdienen wij ongeveer evenveel en wij hebben heel lang niet alles op 1 hoop (rekening) gegooid, maar nu ik zo terugdenk hebben wij zo wel geleefd zonder het expliciet in regels te gieten. Het is de afgelopen jaren gewoon natuurlijk geworden om een groot bedrag naar de gezamenlijke rekening te storten en dan kijken waar het schip strand, soms moest er 1 iets meer betalen dan de ander (vooral ik toen m'n vriendin aan het studeren was). En tot een maandje terug ging dat nog steeds zo, maar sinds kort hebben wij een nieuw huis en moesten door bepaalde omstandigheden een hypotheek (en dus ook een rekening) bij de ING afsluiten, en nu zijn wij bezig om alles om te zetten naar die rekening. Zo gaan wij binnen nu en een half jaartje (ik verwacht dat wij dan de Rabobank wel kunnen stopzetten) over van 5 rekeningen (1 gezamenlijk, 2x eigen rekening en 2x spaar) naar 2 rekeningen (1 gezamenlijk en 1 spaar). Hoe dit gaat bevallen met cadeaus/verassingen regelen voor de ander moet nog blijken maar ik verwacht daar weinig problemen mee.

Wij hebben ondertussen al bijna 10 jaar een relatie en wonen ongeveer 7 jaar samen, maar wij hebben eigenlijk nog nooit echt besproken wie wat betaald en hoeveel. Tijdens de eerste jaren samenwonen was ik degene met de meeste inkomsten dus betaalde ik logischerwijs de huur/hypotheek/boodschappen/etc. Veel geld voor leuke dingen hadden wij niet altijd, maar als het er was dan werd dat door m'n vriendin betaald. Als er een financiële meevaller was (vakantiegeld/belastinggeld/schenking) dan deelde wij dit altijd samen. Ook in het geval van financiële tegenvallers deden wij dit zo. Wij hebben er samen voor gekozen om samen te wonen (of nog simpeler, een relatie aan te gaan) en dus delen wij ook samen de lusten en de lasten.
Nu scheelt het wel enorm veel dat mijn vriendin en ik redelijk op 1 lijn zitten. Hierdoor verwacht ik niet dat 1 van ons eerdaags er maar voor gaat kiezen om 24uur te werken en de rest van de tijd op de bank te hangen oid. We hebben het er wel eens over om minder te werken (ik werk 40uur en m'n vriendin 32uur onregelmatig), maar dan vaak als doel om iets nuttigs met die vrije tijd te doen. Wij gaan nu eerst dit huis op orde krijgen en dan kunnen we weer eens kijken hoe wij er financieel voorstaan om minder werken mogelijk te maken.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:44
Op dit moment doen wij de gezamenlijke vaste lasten ongeveer naar rato, enkele jaren geleden een verhouding afgesproken maar daarna niet meer herberekend. Officieel moeten we alles maar rato doen (samenlevingscontract), maar in de praktijk doen we alle extra's 50/50.

Dat werkt voor ons prima, maar als we later groot zijn en kinderen hebben willen we het anders gaan regelen, oa ivm minder werken.

We willen geen gemeenschap van goederen, maar een 50/50 verdeling van alles wat binnenkomt vind ik wel het eerlijkst. Mijn idee zou dan zijn om alles salaris (wellicht ook inkomen uit andere bronnen) op de gezamenlijke rekening binnen te laten komen en dan na aftrek van de vaste lasten en reserveringen het restant gelijk te verdelen over de persoonlijke rekeningen. Dan is duidelijk welk geld van wie is en kan het naar hartelust uitgegeven en/of gespaard worden.

Meerdere mensen in dit topic hebben afgesproken (?) hoe ze bij scheiding hun spullen verdelen, maar het is me niet duidelijk hoe je dat juridisch goed vastlegt.

Is zo'n lijstje a la @ronaldo.biertje (met beider handtekeningen neem ik aan) rechtsgeldig, of moet je echt zoals @Typhone naar de notaris?

Of is slechts een bonnetje/afschrijvingsbewijs voldoende? Hoe ga je dan om met cadeaus (voor elkaar)?
Waah schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:41:
[...]

Ruzie om een computer los je dus op door je eigen rekening en besteedgeld te hebben....
Een PC voor werk betaal je dus van je eigen rekening. Bij een scheiding betekend dat, dat je spullen die van je eigen rekening zijn betaald voor jezelf zijn. Dus niet in gemeenschap van goederen. Het bewijs is dus de rekening. Gezamelijke spullen betaal je van de gezamelijke (inrichting bijvoorbeeld).

Zo gaat bij een eventuele scheiding hier de PC met mij mee (want gekocht vóór samenwonen/geregistreerd partnerschap), de TV (want van eigen rekening gekocht laatst) en eigenlijk alles wat met multimedia te maken heeft.

De bank, tafel etc wordt verdeeld.

De electrische fiets krijg ik niet mee, want daar heb ik niet aan meebetaald. Is van de rekening van vriendin gegaan.

Tegenwoordig is dit zelfs volgens mij standaard zo geregeld. Vroeger was standaard alles op 1 hoop. Nu niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:12

Typhone

Who Dares Wins

De exacte juridische termen weet ik niet maar als aantoonbaar is dat bepaalde dingen door een bepaald persoon betaald zijn dan heb je daar recht op zolang je óók een gezamenlijk huishouden hebt gevoerd (algemene dingen als boodschappen, of een verdeling van huur/hypotheek vs onkosten elders).
Maar goed dan moet je weer alles secuur gaan bijhouden. Aan de andere kant, 3 jaar geleden zijn er wat dingen vastgelegd en verder is alles hartstikke normaal en prima. Je staat er letterlijk nooit bij stil maar je kunt het maar beter gedaan hebben op een positief rationeel moment dan op een negatief emotioneel moment ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldo.biertje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-08 10:24
Is zo'n lijstje a la @ronaldo.biertje (met beider handtekeningen neem ik aan) rechtsgeldig, of moet je echt zoals @Typhone naar de notaris?

Of is slechts een bonnetje/afschrijvingsbewijs voldoende? Hoe ga je dan om met cadeaus (voor elkaar)?

[...]
Inderdaad wel met beider handtekeningen en het lijstje is ten alle tijden uit te breiden met nieuwe zaken. Het lijstje is (in ons geval) ook bij de notaris opgesteld en opgenomen in ons samenlevingscontract. Wij kiezen er zelf bewust voor om enkel grote zaken (eigen auto, motor) daar op te zetten; de rest komen we (hopelijk :) ) wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-09 15:24
Leuk om te lezen hoe andere Tweakers dat doen. Wij hebben in het huishouden het er ook een tijd over moeten hebben, vooral in de tijd dat mijn vriendin geen tot nauwelijks inkomen had. Toen pakte ik bijna alle huur omdat zij anders geen geld zou hebben om normaal te leven.

Nu zitten we op 60/40 denk ik, waarbij ik nog wat meer van de huur pak. Alle boodschappen etc. worden gewoon vanuit een gezamenlijke rekening betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Panini op 04-06-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vorige week de knoop doorgehakt dat we omdat we inmiddels vergelijkbaar verdienen, we naar een 50/50 rato gaan. :) We rekenen het nog een keer na voor de vorm, maar met gestegen woonlasten (hogere hypotheek en we zijn gestopt met de VT zodat we 1x per jaar een redelijk bedrag terug krijgen dat de hypotheek weer in kan) kwam het nét niet meer lekker uit dat zij iets meer betaalde dan ik.

Het was ook onredelijk, vorige maand loonsverhoging gehad waardoor ik grofweg evenveel verdien als zij. (Voor iets meer uren maar zij doet meer in het huishouden. Haar uurloon ligt wat hoger.)

Kortom: 50/50 op het moment. Waarbij ik dat geld in 38 uur verdien, zij in 36.

Mogelijk veranderd het volgend jaar wel als ik besluit 40 uur te werken. Dan verdien ik absoluut gezien waarschijnlijk meer (tenzij zij loonsverhoging krijgt) en passen we het uiteraard weer aan.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:10
@unezra voor 2 uurtjes zou ik het dan weer niet gaan herberekenen en aanpassen eigenlijk. Die 2 uurtjes doen het hem niet zo snel toch? zeker niet als je bij haar het huishouden meerekent ;-)

Hier gaat de verdeling wat op de schop. Maar moet ik nog ff narekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Waah schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:34:
@unezra voor 2 uurtjes zou ik het dan weer niet gaan herberekenen en aanpassen eigenlijk. Die 2 uurtjes doen het hem niet zo snel toch? zeker niet als je bij haar het huishouden meerekent ;-)
Stel dat ik in januari 2 uur per week meer ga werken, wel degelijk dat ik dan herbereken. Da's iets van €200 bruto per maand er bij. :) Afgelopen maand loonsverhoging van ongeveer hetzelfde bedrag bewerkstelligd. Ook voldoende voor een snelle herberekening. (Al bestond die herberekening uit een "oh, volgens mij verdienen we nu bruto hetzelfde" van haar kant, waarna ik 2 of 3 weken later zelf heb besloten meer te gaan betalen.)
Hier gaat de verdeling wat op de schop. Maar moet ik nog ff narekenen.
Gaan wij tzt ook weer eens doen. Vooral omdat de lasten flink zijn gestegen en het goed is eens te kijken wat we iedere maand nodig hebben, zodat we kunnen bepalen wat we in totaal iedere maand moeten overmaken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
unezra schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:39:
[...]

Stel dat ik in januari 2 uur per week meer ga werken, wel degelijk dat ik dan herbereken. Da's iets van €200 bruto per maand er bij. :)
Ik moet er niet aan denken een relatie te hebben waar we ons druk gaan maken om 200 euro bruto per maand erbij of eraf om maar niks mis te lopen voor mezelf. Als het nu 50/50 is heb je het dus over een gezamenlijk netto inkomen van 5000-6000? Dan ga je het dus over een verschil hebben van een paar procent....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

armageddon_2k1 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:53:
[...]
Ik moet er niet aan denken een relatie te hebben waar we ons druk gaan maken om 200 euro bruto per maand erbij of eraf om maar niks mis te lopen voor mezelf. Als het nu 50/50 is heb je het dus over een gezamenlijk netto inkomen van 5000-6000? Dan ga je het dus over een verschil hebben van een paar procent....
Klopt.

Ik zou me er alleen zelf niet prettig bij voelen als ik €200 bruto meer ga verdienen en zij daar niet van mee mag profiteren. :) (Grappig genoeg zou het me andersom minder interesseren en ik heb ook het idee dat als ik dit niet had gedaan, zij het niet zo'n punt had gevonden. Yet, dit zijn de afspraken die we hebben gemaakt en feit dat ik het wél meteen aan pas, waardeert ze absoluut.)

€200 bruto is bijna 6%, ik vind dat best relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waah schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:34:
@unezra voor 2 uurtjes zou ik het dan weer niet gaan herberekenen en aanpassen eigenlijk.
Voor mijn gevoel krijgt een relatie dan wel weer een heel zakelijk karakter. Nee, zou zou ik het niet willen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Lekkerboeie86 schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 13:47:
Maar bewust een paar honderd laten liggen omdat je lekker Netflix wil kijken gaat hier never nooit gebeuren.
Vrije tijd is onbetaalbaar in mijn optiek. Wij werken alle twee niet fulltime, met de redenering dat we de tijd die we daardoor over houden juist in leuke dingen kunnen stoppen om samen te doen. Dat is mij veel meer waard dan die paar euro's. Met dezelfde redenatie huren we ook gewoon een werkster in om die keet hier te kuisen. Ik ga in die tijd liever wat leuks doen. . :)

En geld: een grote hoop. Ik heb geen idee wat er allemaal uitgaat, zolang ik kan sparen, leuke dingen kan blijven doen, en met niet druk hoef te maken of ik de rekeningen kan betalen, maak ik mij geen minuut zorgen over geld. Het zal me werkelijk worst zijn als m'n vriendin weer eens dure schoenen wil kopen. Aan de andere kant boeit het haar ook niet als ik weer eens rommel koop die zij niet boeiend vindt.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gunner schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:02:
[...]
Voor mijn gevoel krijgt een relatie dan wel weer een heel zakelijk karakter. Nee, zou zou ik het niet willen.
Welnee. :)

Zoals eerder in dit topic uitgelegd hebben wij juist helemaal niet zo'n zakelijke relatie. De reden dat we hier afspraken over maken, is omdat we op die manier een eenvoudig fundament hebben en er juist geen onenigheid meer ontstaat over inkomsten en uitgaven.

Zie het zeg maar als een van de heipalen onder een huis. Saai. Zakelijk. Nuttig. Daar bovenop kun je frivool doen...

Ik wil ook gewoon geen verantwoording af hoeven leggen als ik iets voor mezelf koop en dat hoeft op deze manier niet. Ik heb mijn eigen geld, zij heeft haar eigen geld. Net zo min als dat ik iets te maken heb met een nieuw jurkje of een paar schoenen, heeft zij iets te maken met wat ik uit geef aan mijn hobby's...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

unezra schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:42:
[...]

Welnee. :)

Zoals eerder in dit topic uitgelegd hebben wij juist helemaal niet zo'n zakelijke relatie. De reden dat we hier afspraken over maken, is omdat we op die manier een eenvoudig fundament hebben en er juist geen onenigheid meer ontstaat over inkomsten en uitgaven.

Zie het zeg maar als een van de heipalen onder een huis. Saai. Zakelijk. Nuttig. Daar bovenop kun je frivool doen...

Ik wil ook gewoon geen verantwoording af hoeven leggen als ik iets voor mezelf koop en dat hoeft op deze manier niet. Ik heb mijn eigen geld, zij heeft haar eigen geld. Net zo min als dat ik iets te maken heb met een nieuw jurkje of een paar schoenen, heeft zij iets te maken met wat ik uit geef aan mijn hobby's...
Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen in een relatie zich moeten gaan verwantwoorden voor iets wat ze kopen met gezamelijk geld. Je werkt toch gewoon voor beider goed?! Nogmaals, alles ligt al bijna 18 jaar op 1 hoop, maar er is werkelijk in al die jaren nog nooit 1 keer geweest waarbij ik aan m'n vriendin verantwoording heb moeten afleggen...

Ieder moet het natuurlijk doen zoals hij/zij dat wilt, maar het komt op mij over alsof je een zakelijke overeenkomst hebt of iets van dien aard

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Spacecowboy schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:50:
[...]
Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen in een relatie zich moeten gaan verwantwoorden voor iets wat ze kopen met gezamelijk geld. Je werkt toch gewoon voor beider goed?!
Nou, nee.
Ik werk een deel voor de gezamenlijke dingen, een deel voor mijn eigen dingen.

Maar goed, ik heb eerder een relatie gehad waar wél alles op 1 hoop ging. Dat beviel niet.
Vandaar de splitsing. (Het is ook nooit een discussiepunt geweest, zij wilde dit net zo.)
Nogmaals, alles ligt al bijna 18 jaar op 1 hoop, maar er is werkelijk in al die jaren nog nooit 1 keer geweest waarbij ik aan m'n vriendin verantwoording heb moeten afleggen...

Ieder moet het natuurlijk doen zoals hij/zij dat wilt, maar het komt op mij over alsof je een zakelijke overeenkomst hebt of iets van dien aard
Dit ís op dit gebied ook een zakelijke overeenkomst. Ik snap niet waarom een zakelijk fundament onder iets romantisch als een relatie raar is. Je gaat met zijn 2en heel je leven zakelijke overeenkomsten aan (huis kopen, verzekeringen) of overeenkomsten die hoe romantisch ook, in the end ook gewoon een zakelijke overeenkomst zijn. (Zoals trouwen of een samenlevingscontract.)

Zelfs een testament is een volkomen zakelijke overeenkomst.

In minder fijne gevallen: Scheiden is net zo hard een zakelijke overeenkomst. Je gaat uit elkaar omdat je persoonlijk niet meer bij elkaar past of om een andere reden. De rest is strict zakelijk.

Persoonlijk denk ik dat het verstandig is over bepaalde zaken heel zakelijk na te denken en afspraken te maken. Het kan vervelende discussies voorkomen. Ik zou in ieder geval nooit meer anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Spacecowboy schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:50:
[...]

Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen in een relatie zich moeten gaan verwantwoorden voor iets wat ze kopen met gezamelijk geld.
(fictieve bedragen!)

Als je 4000 euro op de lopende rekening hebt staan, 2000 euro aan vaste lasten hebt, en jij besluit iets duurs te kopen van 1500 euro en je partner ook, heb je toch wel een probleem. Dat bedoel ik in ieder geval met verantwoorden. Dat je met elkaar afspreekt wat je (met name aan grotere bedragen) van de lopende rekening afhaalt. Zodat je niet ongewild die rekening ineens helemaal leeg trekt...

Wij hebben een paar plannen voor de toekomst (nabij (= deze maand), iets verder (= komend jaar) en ooit (zou leuk zijn als...)) Voor die laatste twee hebben we de spaarrekening (HRA gaat daar per definitie elke maand heen), maar we moeten wel geld overhouden voor die eerste categorie. Daarom spreken wij met elkaar af wat we van de gezamenlijke rekening betalen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 07:57:
[...]
(fictieve bedragen!)

Als je 4000 euro op de lopende rekening hebt staan, 2000 euro aan vaste lasten hebt, en jij besluit iets duurs te kopen van 1500 euro en je partner ook, heb je toch wel een probleem. Dat bedoel ik in ieder geval met verantwoorden. Dat je met elkaar afspreekt wat je (met name aan grotere bedragen) van de lopende rekening afhaalt. Zodat je niet ongewild die rekening ineens helemaal leeg trekt...
Daarom hebben wij dus een gezamenlijke betaal- en spaarrekening. Wat daar op staat, geven we níet zonder overleg uit aan wat dan ook. (Behalve dan aan vaste dingen zoals boodschappen, hypotheek, verzekeringen, etc.)

Wat er op onze eigen spaarrekeningen staat is geheel en al ons eigen ding. Als ik vandaag besluit een paar honderd € bij Bax-Shop, Bol.com of Bever te besteden is dat mijn keuze. (Hoewel als ik daadwerkelijk en ongepland opeens €1000 uit geef ze daar écht wel een mening over heeft.)

We hebben wel de afspraak dat er ook op onze privé spaarrekening nog een buffer moet blijven staan voor het geval dat. Alleen niet hoe groot die buffer moet zijn, dat bepalen we ieder zelf. :) (Dus ja, er zit wat grijs in onze constructie.)
Wij hebben een paar plannen voor de toekomst (nabij (= deze maand), iets verder (= komend jaar) en ooit (zou leuk zijn als...)) Voor die laatste twee hebben we de spaarrekening (HRA gaat daar per definitie elke maand heen), maar we moeten wel geld overhouden voor die eerste categorie. Daarom spreken wij met elkaar af wat we van de gezamenlijke rekening betalen.
Precies wat wij doen dus. Alleen laten we de HRA met ingang van dit jaar niet meer maandelijks storten maar sparen het op en laten het met de aangifte van volgend jaar in 1x overmaken. Dat gehele bedrag, gaat dan in principe in 1x de hypotheek in, samen met wat we terug krijgen van onze energieleverancier. (Zonnepanelen en eind dit jaar vloerisolatie. We betalen op basis van geschat verbruik, zónder rekening te houden met de opbrengst van de panelen en besparing van de vloerisolatie. Spaarpotje dus. Bewust ook, want opbrengst van panelen en besparing van isolatie is niet goed uit te rekenen. Je weet pas achteraf wat het je op heeft geleverd. Op die manier weten we zeker dat we geld terug krijgen, de vraag is alleen hoe veel.)

Verder hebben we dit jaar maar 1 écht groot plan: Verbouwen. Een groot gedeelte daarvan is gefinancierd maar we verwachten een paar duizend € te kort te komen. Dat betalen we dan van onze individuele spaarrekeningen of van de gezamenlijke spaarrekening. (En mocht de situatie zich voordoen dat de een veel meer moet betalen dan de ander omdat de een meer reserves heeft, dan spreken we daar een aflossingsregeling over af.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

unezra schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:29:
[...]
Wat er op onze eigen spaarrekeningen staat is geheel en al ons eigen ding. Als ik vandaag besluit een paar honderd € bij Bax-Shop, Bol.com of Bever te besteden is dat mijn keuze. (Hoewel als ik daadwerkelijk en ongepland opeens €1000 uit geef ze daar écht wel een mening over heeft.)

We hebben wel de afspraak dat er ook op onze privé spaarrekening nog een buffer moet blijven staan voor het geval dat. Alleen niet hoe groot die buffer moet zijn, dat bepalen we ieder zelf. :) (Dus ja, er zit wat grijs in onze constructie.)
Onze eigen rekeningen zijn eigen. Als ik elke cent wil uitgeven, zal hij daar niets over zeggen (en vice versa) Behalve even ons hoofd schudden, en zuchten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:52:
[...]
Onze eigen rekeningen zijn eigen. Als ik elke cent wil uitgeven, zal hij daar niets over zeggen (en vice versa) Behalve even ons hoofd schudden, en zuchten :p
Over het algemeen, ja. :)
Maar toen ik laatst opperde tóch een DeepMind12 te kopen kwam er (logisch) wel commentaar.

Fin, daarin heeft ze gelijk. Het is nog te vroeg voor een DeepMind. Op zo'n moment vind ik het dus ook geen probleem en da's het deel grijs dat er ook bij ons gewoon is.

Wel denk ik, hoop ik, dat er een moment gaat komen dat ik vind dat er op mijn privé spaarrekening genoeg geld staat en meer over ga maken naar de gezamenlijke. (Da's het leuke van afspraken maken en voortschrijdend inzicht. Je kunt het altijd veranderen.)

Reminds me... Zo ff een paar € over maken naar de gezamenlijke betaalrekening. Schultenbräu bier gekocht want vakantie. (Nah, dat hoeft niet maar ik ga het wel echt doen omdat ik vind dat het extra is.)
^)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-09 12:07

Lulukai

God's gift to women

@unezra , we weten naderhand wel hoe jij over je financien denkt in je relatie, geen nood om het te blijven posten.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3clectic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-09 20:32
Ik verdien fors meer dan mijn vriendin en leggen in naar rato. Dit komt uiteindelijk neer op ongeveer 65/35, maar ik zou het niet anders willen. Als we het 50/50 zouden splitten zou ik waarschijnlijk de dingen voor haar kopen die ze nu zelf koopt, dus mijn inziens is het niet veel anders. Het leuke vind ik persoonlijk dat, nu ik aankomende maand weer in salaris omhoog ga, mijn vriendin hier ook meteen wat van merkt. Ik leg weer wat meer in, zij wat minder.

Ryzen 9 5900x | RTX 3080 FE | ASUS B550M PLUS | G.Skill Neo 32 GB CL16 @ 3600 MHz | Corsair 280x | Samsung 980 500 GB NVMe | Samsung 870 1 TB SSD

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cooper87
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:12
Lulukai schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:16:
@unezra , we weten naderhand wel hoe jij over je financien denkt in je relatie, geen nood om het te blijven posten.
Hij snapt nog steeds niet dat ie gewoon in gemeenschap van goederen is getrouwd, waardoor al dat verdelen een beetje op bezigheidstherapie begint te lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

En hoe heb jij het geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Laatst online: 11-09 11:09

Neus

www.zenaconsult.com

Ben zelf getrouwd en hebben een kind van 7. Ik heb een eigen zaak en verdien goed. Mijn vrouw werkt bij de universiteit en verdient ongeveer 1/5 van mijn 'salaris'.

Nu is het niet dat we dus automatisch op 80/20 onze kosten verdelen: ik betaal de huur, de auto, scooter, vaste lasten en zij betaald alles wat met onze zoon te maken heeft en 75% van de boodschappen (luxe dingen zoals whiskey en een BBQ betaal ik). Als we op vakantie gaan, betaal ik meestal de reis en accommodatie, mijn vrouw de uitjes & eten.

Dit is prima geregeld zo, ik hou genoeg over voor het spaarpotje, overlijdens / risico verzekering (zodat ze niet in een zwart gat valt mocht ik plots overlijden) en (eigen) leuke dingen. We mieren niet over het geld en we hebben allebei een eigen privé rekening. Zij is baas over haar eigen geld en we hoeven elkaar geen verantwoording af te leggen voor onze uitgaven (gelukkig maar, heb net een Millenium Falcon van Lego besteld :P )

[ Voor 9% gewijzigd door Neus op 05-06-2018 21:24 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Neus schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:22:
(gelukkig maar, heb net een Millenium Falcon van Lego besteld :P )
Oh, die wil mijn partner ook hebben! Maar hij heeft net de Saturnus V af. Gewoon van de gezamelijke rekening gekocht, het enige wat we "overlegd" hebben is of we het geld "over" hadden of niet (dus of het anders alleen maar naar de spaarrekening was gegaan ...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TutanRamon
  • Laatst online: 08-09 19:53
Bij sommigen is er geen sprake meer van een liefdevolle relatie, maar van een zakelijke overeenkomst. Ik werk fulltime, mijn vrouw zorgt nu voor onze jonge kinderen en het huishouden (met alles wat daarbij komt kijken). Soms doet ze wat freelance werk, soms ook niet. We gooien alles op één hoop en betalen daar alle lasten van. That's it. Wellicht "ouderwets", maar wij voelen ons er zeer goed bij. Geen voorschoolse opvang, kinderopvang en BSO's. En ja, mijn vrouw is financieel afhankelijk in deze opzet, maar ik ben qua zorg en huishouden net zo afhankelijk van haar.

We see things as we are, not as they are

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:57
TutanRamon schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:45:
Bij sommigen is er geen sprake meer van een liefdevolle relatie, maar van een zakelijke overeenkomst. Ik werk fulltime, mijn vrouw zorgt nu voor onze jonge kinderen en het huishouden (met alles wat daarbij komt kijken). Soms doet ze wat freelance werk, soms ook niet. We gooien alles op één hoop en betalen daar alle lasten van. That's it. Wellicht "ouderwets", maar wij voelen ons er zeer goed bij. Geen voorschoolse opvang, kinderopvang en BSO's. En ja, mijn vrouw is financieel afhankelijk in deze opzet, maar ik ben qua zorg en huishouden net zo afhankelijk van haar.
Tsja, dat heb ik ook voorgesteld, maar mijn vriendin wil perse blijven werken :+ Snap ik wel, want dat wil ik ook.

En daarnaast vinden wij enkele dagen opvang voor de kleine juist belangrijk voor zijn ontwikkeling, maar dat is een heel andere discussie.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bij sommigen is er geen sprake meer van een liefdevolle relatie, maar van een zakelijke overeenkomst.
...
Waar blijkt dat uit? Waarom zou het één (een zakelijke afspraak) het ander (een liefdevolle relatie) uitsluiten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:33
We gooien alles op één hoop en betalen daar alle lasten van. That's it. Wellicht "ouderwets", maar wij voelen ons er zeer goed bij. Geen voorschoolse opvang, kinderopvang en BSO's. En ja, mijn vrouw is financieel afhankelijk in deze opzet, maar ik ben qua zorg en huishouden net zo afhankelijk van haar.
Je gaat er natuurlijk niet van uit, maar er zou een moment kunnen zijn dat je gaat scheiden. Mijn intentie was het ook niet, maar heb het meegemaakt.

Bij ons kwam alles op een grote hoop en daar werd alles van betaald. Toen kwam de scheiding en kon ik gaan betalen voor mijn vrouw die weigerde meer te gaan werken. Gezamenlijk inkomen wordt genomen, tegen tremanorm aangehouden en betalen maar. Als er één ding niet goed voelt is voor je ex betalen als die alles weigert. Gelukkig is de situatie nu anders en heb ik een groot deel redelijk kunnen afkopen.

Ik moet nog steeds zeggen dat ik voorstander ben van gezamenlijke huishouding, maar ik ga binnenkort opnieuw trouwen en daar hebben wij wel andere dingen voor geregeld. Vaste lasten worden nu naar rato betaald. Daarnaast wordt er samen gespaard en wat over blijft is voor jezelf. Ook spaargelden etc. voor huwelijk opgebouwd zijn van ieder zelf. Wat je dan van je eigen geld wil doen moet je zelf weten.

Ik draag financieel meer bij en mijn toekomstige wat meer in de huishouding. Wij zijn hier allebei helemaal tevreden over. Alles is nu in huwelijkse voorwaarden geregeld en dus geen gezeur mocht het ooit misgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TutanRamon
Highfive95 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Je gaat er natuurlijk niet van uit, maar er zou een moment kunnen zijn dat je gaat scheiden. Mijn intentie was het ook niet, maar heb het meegemaakt.

Bij ons kwam alles op een grote hoop en daar werd alles van betaald. Toen kwam de scheiding en kon ik gaan betalen voor mijn vrouw die weigerde meer te gaan werken. Gezamenlijk inkomen wordt genomen, tegen tremanorm aangehouden en betalen maar. Als er één ding niet goed voelt is voor je ex betalen als die alles weigert. Gelukkig is de situatie nu anders en heb ik een groot deel redelijk kunnen afkopen.

Ik moet nog steeds zeggen dat ik voorstander ben van gezamenlijke huishouding, maar ik ga binnenkort opnieuw trouwen en daar hebben wij wel andere dingen voor geregeld. Vaste lasten worden nu naar rato betaald. Daarnaast wordt er samen gespaard en wat over blijft is voor jezelf. Ook spaargelden etc. voor huwelijk opgebouwd zijn van ieder zelf. Wat je dan van je eigen geld wil doen moet je zelf weten.

Ik draag financieel meer bij en mijn toekomstige wat meer in de huishouding. Wij zijn hier allebei helemaal tevreden over. Alles is nu in huwelijkse voorwaarden geregeld en dus geen gezeur mocht het ooit misgaan.
Het zou inderdaad kunnen, maar de kans is nog in ons voordeel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Dan maak je net zo goed afspraken en houd je de administratie bij.

Al was het maar het geld dat je zelf uitgeeft zonder dat je daar elke keer verantwoording over aflegt. En dat hoeft niet veel te zijn, maar kan vb elk €75,- de maand dat je willekeurig kunt uitgeven

Je kunt alles in een pot gooien,
maar het moment dat het minder gaat komt alles onder een vergrootglas. En juist die kleinere uitgaven die opgeteld een leuke som zijn gaan het meest steken. De grotere posten als huur/vaste lasten moeten toch betaald worden en kun je verder weinig aan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.E
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2021

T.E

Wij zorgen dat er maandelijks ongeveer 1000 euro op de gezamenlijke rekening staat waaruit alles betaald wordt ( hypotheek, boodschappen, verzekeringen, ziggo etc. )
We storten maandelijks hetzelfde bedrag erbij op de rekening om aan te vullen. De ene keer is dat 100 euro meer of minder dan de andere maand. Mijn vriendin verdient een stuk meer dan ik maar vind het niet erg dat we 50/50 doen. We eten/drinken en wonen er evenveel van.

Alles wat we daarbuiten voor onszelf willen kopen gaat van onze eigen rekening. Mij maakt het niks uit als zij iets duurs koopt. Het is haar geld.

[ Voor 12% gewijzigd door T.E op 21-06-2018 12:55 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:30 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra

unezra

Bij sommigen is er geen sprake meer van een liefdevolle relatie, maar van een zakelijke overeenkomst.
Da's veel te kort door de bocht.

In ons geval is er wel degelijk sprake van een liefdevolle relatie, maar we wonen samen en zijn getrouwd. Dat zijn onder water hoe dan ook zakelijke overeenkomsten. Je gaat letterlijk een contract met elkaar aan met de nodige verplichtingen. Daar teken je voor. De romantiek is belangrijk, maar een huwelijk is strict genomen een zuiver zakelijke overeenkomst.

Het is een beetje als met mijn werkgever. Ook daar werk ik omdat ik het leuk vind en is het persoonlijke aspect ontzettend belangrijk. Ik zou hier niet werken als dat niet op orde zou zijn. Yet, het is ook een zakelijke overeenkomst. Ik lever een dienst, werkgever betaald daarvoor.
Ik werk fulltime, mijn vrouw zorgt nu voor onze jonge kinderen en het huishouden (met alles wat daarbij komt kijken). Soms doet ze wat freelance werk, soms ook niet. We gooien alles op één hoop en betalen daar alle lasten van. That's it. Wellicht "ouderwets", maar wij voelen ons er zeer goed bij. Geen voorschoolse opvang, kinderopvang en BSO's. En ja, mijn vrouw is financieel afhankelijk in deze opzet, maar ik ben qua zorg en huishouden net zo afhankelijk van haar.
Financiële afhankelijkheid van je partner is voor mij persoonlijk de grootste gruwel die ik me kan voorstellen. Dat heeft niets met modern willen zijn te maken maar alles met mijn onafhankelijkheid en zelfstandigheid willen bewaren. We zijn vaak samen, maar gaan ook zonder elkaar (met vrienden) op vakantie, hebben onze eigen interesses, eigen hobby's, eigen vrienden. (Er is wat overlap maar dat is niet heel veel. Niet bewust overigens.)

Het gaat er in the end om dat je doet waar jij en je partner zich goed bij voelen. Het ene systeem is niet beter dan het andere, wel kan het zijn dat het ene systeem beter bij de een past dan bij de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TutanRamon
unezra schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:15:
[...]

Da's veel te kort door de bocht.

In ons geval is er wel degelijk sprake van een liefdevolle relatie, maar we wonen samen en zijn getrouwd. Dat zijn onder water hoe dan ook zakelijke overeenkomsten. Je gaat letterlijk een contract met elkaar aan met de nodige verplichtingen. Daar teken je voor. De romantiek is belangrijk, maar een huwelijk is strict genomen een zuiver zakelijke overeenkomst.

Het is een beetje als met mijn werkgever. Ook daar werk ik omdat ik het leuk vind en is het persoonlijke aspect ontzettend belangrijk. Ik zou hier niet werken als dat niet op orde zou zijn. Yet, het is ook een zakelijke overeenkomst. Ik lever een dienst, werkgever betaald daarvoor.

[...]

Financiële afhankelijkheid van je partner is voor mij persoonlijk de grootste gruwel die ik me kan voorstellen. Dat heeft niets met modern willen zijn te maken maar alles met mijn onafhankelijkheid en zelfstandigheid willen bewaren. We zijn vaak samen, maar gaan ook zonder elkaar (met vrienden) op vakantie, hebben onze eigen interesses, eigen hobby's, eigen vrienden. (Er is wat overlap maar dat is niet heel veel. Niet bewust overigens.)

Het gaat er in the end om dat je doet waar jij en je partner zich goed bij voelen. Het ene systeem is niet beter dan het andere, wel kan het zijn dat het ene systeem beter bij de een past dan bij de ander.
Je moet het ook niet zo letterlijk lezen. Het een sluit uiteraard het andere niet uit. Echter, sommigen zijn zo druk bezig alles vast te leggen, dat ze volgens mij vergeten waar het überhaupt allemaal om draait in een relatie. De grap is dat je iedereen hoort gruwelen over financiële afhankelijkheid van de een of de ander, maar men vergeet ondertussen zwaar afhankelijk te zijn van de overheid (denk aan kinderopvangtoeslag) Waarom is dat minder erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

TutanRamon schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:46:
[...]
Je moet het ook niet zo letterlijk lezen. Het een sluit uiteraard het andere niet uit. Echter, sommigen zijn zo druk bezig alles vast te leggen, dat ze volgens mij vergeten waar het überhaupt allemaal om draait in een relatie. De grap is dat je iedereen hoort gruwelen over financiële afhankelijkheid van de een of de ander, maar men vergeet ondertussen zwaar afhankelijk te zijn van de overheid (denk aan kinderopvangtoeslag) Waarom is dat minder erg?
Net ik ben een van diegenen die hier in dit topic kritiek heeft gekregen dat we het veel te zakelijk aanpakken. :) Alsof bij ons de romantiek weg is en we alleen maar zakelijk met elkaar om gaan.

Het tegendeel is waar. Wel houden we er beiden van zaken goed geregeld te hebben én houden we van de nodige vrijheid. Ook financieel. Dus hebben we alles opgesplitst én over de nodige dingen (mondelinge) afspraken gemaakt. Het zorgt bij ons juist voor rust, waardoor de romantiek meer kans krijgt. (We hebben zelden meningsverschillen over geld.)

Maar dat is heel persoonlijk. Wij zien alles op 1 hoop gooien niet als romantisch, maar als een zakelijk systeem waar wij ons beiden niet prettig bij voelen. Een ander ziet alles delen juist als extra romantiek. :)

Afhankelijkheden heb je sowieso, van de overheid kom je niet los. Toch vind ik dat wel een cruciaal verschil. Mijn relatie met de overheid is toch een andere, zowel gevoelsmatig als zakelijk, dan die met mijn partner en mijn werkgever. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:11
unezra schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:52:

Afhankelijkheden heb je sowieso, van de overheid kom je niet los. Toch vind ik dat wel een cruciaal verschil. Mijn relatie met de overheid is toch een andere, zowel gevoelsmatig als zakelijk, dan die met mijn partner en mijn werkgever. :)
Mag, de overheid (fiscus) naait mij harder dan mijn partner :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arbitrator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-08 13:28
unezra schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:52:
[...]

Net ik ben een van diegenen die hier in dit topic kritiek heeft gekregen dat we het veel te zakelijk aanpakken. :) Alsof bij ons de romantiek weg is en we alleen maar zakelijk met elkaar om gaan.

Het tegendeel is waar. Wel houden we er beiden van zaken goed geregeld te hebben én houden we van de nodige vrijheid. Ook financieel. Dus hebben we alles opgesplitst én over de nodige dingen (mondelinge) afspraken gemaakt. Het zorgt bij ons juist voor rust, waardoor de romantiek meer kans krijgt. (We hebben zelden meningsverschillen over geld.)

Maar dat is heel persoonlijk. Wij zien alles op 1 hoop gooien niet als romantisch, maar als een zakelijk systeem waar wij ons beiden niet prettig bij voelen. Een ander ziet alles delen juist als extra romantiek. :)

Duidelijk verhaal. Mijn partner en ik hebben het nagenoeg hetzelfde geregeld en dat werkt prima.
Wij vinden het allebei belangrijk dat het financieel niet scheef groeit waardoor er anders een gevoel van oneerlijkheid ontstaat.

Natuurlijk kun je samen alles betalen en vindt de één het misschien niet erg om onevenredig geld te betalen, maar stel jezelf wel de vraag of je dat nog steeds niet erg vindt na bijvoorbeeld een scheiding o.i.d.
Ook als noodplan op mindere tijden zijn solide financiële afspraken belangrijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 16:30 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-08 22:01
Leuke topic :)

Bij ons is het zo geregeld:
Ik zorg ervoor dat er geld op de rekening komt, mijn vrouw zorgt ervoor dat thuis alles op orde is overdag (heeft dus geen inkomen). Op de tijden dat ik niet werk (avond, weekend, parttime dagen, vakanties) zijn kinderen en huishouden gedeelde verantwoordelijkheid. We hebben een gedeelde rekening waar het salaris op binnen komt. Hier gaan ook alle vaste lasten (incl vaste spaar/belegbedragen) en zaken als boodschappen, benzine, alles wat met kinderen te maken heeft enz van af. We hebben beiden een eigen rekening waar elke maand een gelijk bedrag op wordt gestort die we naar eigen inzicht kunnen gebruiken. In de praktijk zijn dat uitjes, kleding, hobby dingetjes enz. Voor grote uitgaven qua bijv kleding (bijvoorbeeld een pak of jurk omdat je zus trouwt) spreken we de gezamenlijke rekening aan.

Dus eigenlijk gewoon alles op 1 hoop. We zijn wel op huwelijkse voorwaarden getrouwd (op papier gescheiden vermogens, bij scheiding wordt gedeeld wat tijdens het huwelijk was opgebouwd), maar dat is meer om risico's te beperken als 1 van ons toevallig ondernemerszin krijgt ooit.

Als we ooit gaan scheiden, gaat dus inderdaad de helft naar haar, ondanks dat ze er financieel niet aan heeft bijgedragen. Maar ik vind dat niet erg, haar bijdrage aan ons gezin is net zo groot, zoniet groter (die kinderen kunnen soms best vermoeiend zijn en ik heb een hele leuke baan) dan die van mij. Geld is maar een deel van het gezin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 19:24
En toch is het vreemd dat ze ieder een eigen rekening hebben waar ze mee mogen doen wat ze willen maar dan stiekem toch ook weer niet want dan volgt er commentaar :? Dat is wel een vreemde manier. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@unezra vind ik persoonlijk ook een tikkie te zakelijk, maar kan me wel vinden in dat verhaal over romantiek.
Juist in zo'n relatie als die van @TutanRamon zou ik waken voor de relatie.......jezelf helemaal wegcijferen 12 jaar (? Je spreekt over BSO) lang is echt niet bevorderlijk voor de persoonlijke ontwikkeling en daarmee ook de relatie in mijn optiek.
Mensen die volledig thuis blijven voor de kids vind ik tegenwoordig bijna zielig. Dit terwijl ik al opgroeiende juist een gruwelbeeld had van de kinderopvang. En toen werd ik volwassen. Minimaal 1 dag vind ik noodzakelijk. Voor jezelf en voor het kind. En dus ook automatisch voor (een klein deel van) de financiën, waar dit topic over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

ybos schreef op zondag 24 juni 2018 @ 17:09:
[...]
En toch is het vreemd dat ze ieder een eigen rekening hebben waar ze mee mogen doen wat ze willen maar dan stiekem toch ook weer niet want dan volgt er commentaar :? Dat is wel een vreemde manier. :X
Ik ben bang dat je de nuance daarin hebt gemist. :)

De nuance is dat er ook op die rekening geld moet blijven staan voor eventuele calamiteiten. Hoe hoog dat bedrag is hebben we geen afspraken over.

Alleen toen ik laatst opperde vrij ad-hoc een nieuw muziekinstrument te willen halen werd ik teruggefloten. Niet omdat ik dat niet zou mogen, maar omdat ze het op dat moment onverstandig vond en nog te vroeg. Natuurlijk had ik dat instrument gewoon kunnen halen, toestemming heb ik er niet voor nodig. Het is immers mijn geld. Wel vind ik het soms zelf fijn even te vragen wat zij van een bepaalde uitgave vind en het is haar goed recht dan te zeggen dat ze het onverstandig vind...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 10:31
Financiën zijn nou eenmaal een zakelijke aangelegenheid en daarom is het ook logisch om daar goede (zakelijke) afspraken over te maken. Door te doen alsof dat niet zo is en alles op één hoop te gooien schuif je m.i. mogelijke frictie voor je uit of onder het tapijt, iets waar ik mezelf niet prettig bij voel. Er is niks kils aan een spreadsheet die je in 30 minuten samenstelt en die de basis vorm voor een gezonde verstandhouding waarbij het voor iedereen zonneklaar is hoe de financiële afspraken zijn er daardoor nooit meer een discussie kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-08 16:16

Radjesh

hoi

Hier gaat alles op een hoop. Geen gezeik, kopen wat we willen (wel ff overleggen :P) en sparen een vast deel :)

Niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Radjesh schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:59:
Hier gaat alles op een hoop. Geen gezeik, kopen wat we willen (wel ff overleggen :P) en sparen een vast deel :)
Dat ligt dus aan de omstandigheden,
daar waar de een niet snel geld uitgeeft, heeft een ander een gat in de hand.

Heb zelf collega’s die dagelijks minstens €10 euro aan de lunch uitgeven,
klinkt onbenullig, maar dan heb je over minstens €200 de maand.

En zo heb je meer ‘verdwijnposten’ die eens onder de loep moeten worden genomen als je gezamelijk alles in een pot stopt.
Als dergelijke uitgaven niet in je zitten of je bent beide best strikt, dan zal het geen/minder probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Iblies schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:23:
[...]
En zo heb je meer ‘verdwijnposten’ die eens onder de loep moeten worden genomen als je gezamelijk alles in een pot stopt.
Dit zegt volgens mij meer over jouw ervaringen en percepties, dan dat het als algemeenheid kan worden gesteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ZZP'er (software), mijn vrouw doet wat freubeldingetjes op Etsy (zet geen zoden aan de dijk). Ik gooi alles in de pot :)

Wel huwelijkse voorwaarden, maar na 12 jaar samen en 2 kinderen is het voor mij gewoon 50/50 geworden. Ook al breng ik alles binnen nu. Zij doet het meeste in huis en met de kids. Ik heb 1 papadag per week. Gewoon lekker bij de kinderen zijn. Ik heb wel een bijzondere vrouw die nog steeds niet graag spullen koopt van zoals ze zelf zegt 'jouw geld'. Ik zeg ons geld. Maar dat geluk heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radjesh
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-08 16:16

Radjesh

hoi

Iblies schreef op zondag 24 juni 2018 @ 20:23:
[...]

Dat ligt dus aan de omstandigheden,
daar waar de een niet snel geld uitgeeft, heeft een ander een gat in de hand.

Heb zelf collega’s die dagelijks minstens €10 euro aan de lunch uitgeven,
klinkt onbenullig, maar dan heb je over minstens €200 de maand.

Als dergelijke uitgaven niet in je zitten of je bent beide best strikt, dan zal het geen/minder probleem zijn.
Ja als ik dat zou doen, dan zou ik ook opmerkingen krijgen. ;)

Niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joever
  • Laatst online: 01-04 18:13
Wij hebben beide een eigen rekening en een gezamenlijke rekening. Alle vaste lasten die ons samen aangaan (dus niet je eigen zorgverzekering of telefoonabo) gaan van deze rekening af. Iedere maand schrijven wij een bedrag over naar de rekening na rato. Voorheen was dit 50/50 en nu eerder 65/35 aangezien zij minder werkt ivm met kinderen.

Op deze manier draagt een ieder bij wat hij/zij kan bijdragen terwijl we zelf geld overhouden op onze eigen rekening om wat te kopen. Koop zij nieuwe kleren hoeft zij zich niet schuldig te voelen, en van de andere kant hoefde ik dat een paar maanden geleden niet met mijn GTX1080 :)

Miniature painting commission: https://www.fiverr.com/miniaturejoe/paint-your-tabletop-miniatures-at-a-reasonable-price --- Instagram: https://www.instagram.com/miniature_joe/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Een kick van dit topic, wellicht leuk om op mijn post terug te komen.

Zoals ik toen schreef hebben we het huis gekocht en hebben we bij de notaris vastgelegd dat in het geval onze relatie stukloopt en het huis onverhoopt verkocht moet worden, ik de door mij geïnvesteerde overwaarde van m'n vorige huis eerst terugkrijg*. Daarna wordt de verkoopwaarde 50/50 verdeeld.

Qua huishoudboekje doen we het ook zoals ik van tevoren had bedacht. We hebben onze gezamenlijke kosten goed in kaart gebracht en hebben hier een spaar"opslag" bovenop gegooid. Daar komt een bedrag uit rollen wat per maand binnen moet komen op onze gezamenlijke rekening.

Onze inkomensverdeling is ongeveer 60/40, dus maken we allebei iedere maand ons deel van de gezamenlijke kosten (en spaardeel) over van onze beide privérekeningen naar de gezamenlijke rekening.
Van de gezamenlijke rekening worden alle gezamenlijke kosten betaald (boodschappen, verzekeringen voor het huis, internet/TV abo, etc.). Vanuit diezelfde rekening wordt ook automatisch onze gezamenlijke spaarrekening gevoed.

We hebben ook nog allebei onze privérekening waar ons salaris op binnenkomt. Van het geld dat overblijft betalen we onze eigen kosten, zoals mobiel abonnement, benzine**, abonnementen voor pirvé-zaken (ik ben bijv. geabonneerd op de Gitarist :+ ). En ieder voor zich spaart ook nog eens privé.

We zijn beide erg tevreden over dit systeem.

*Voor nu vind ik dit de "eerlijkste" manier. Ik zou het wrang vinden als onze relatie nu stuk zou lopen en m'n ex er dan meteen een cadeau t.w.v. de helft van mijn overwaarde bij krijgt (er even vanuit gaande dat het huis hetzelfde opbrengt als de aankoopwaarde). Daarom hebben we deze clausuele opgenomen in ons samenlevingscontract.
Ik ben tevens van mening dat de door mij gegenereerde overwaarde op m'n oude huis "verwaterd". Daarmee zou na verloop van tijd een einde moeten komen aan die clausule. Hoe lang die termijn is... daar heb ik nog niet echt een concreet idee bij.

**Natuurlijk zit er wel overlap in bepaalde zaken, maar daar maken we ons niet druk om. Natuurlijk rij ik regelmatig met haar mee in haar auto of zij met mij als we samen ergens naartoe gaan. En soms pak ik haar auto of zij de mijne. In een ander voorbeeld kan het zijn dat we iets specifieks voor mij of haar kopen bij de supermarkt. Dit soort zaken verrekenen wij (natuurlijk) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Zijn er wel eens mensen geswitcht van financiën-regime, ook tijdens een bestaande relatie? Misschien door komst van kinderen?
Dus van 'alles op 1 hoop' naar 'naar rato' bijvoorbeeld of andersom?

Toen ik nog studeerde (en samenwoonde) waren de inkomsten ongeveer gelijk en betaalden we alles 50/50.
In mijn huidige relatie is het inkomstenverschil fors en hebben we vrij snel besloten een 60/40 verdeling te gebruiken voor vaste lasten en 50/50 voor boodschappen en uitjes etc.., en hebben we ook in de 60/40 verhouding het huis gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 21:44
de Peer schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:48:
Zijn er wel eens mensen geswitcht van financiën-regime, ook tijdens een bestaande relatie? Misschien door komst van kinderen?

Toen ik nog studeerde (en samenwoonde) waren de inkomsten ongeveer gelijk en betaalden we alles 50/50.
In mijn huidige relatie is het inkomstenverschil fors en hebben we vrij snel besloten een 60/40 verdeling te gebruiken voor vaste lasten en 50/50 voor boodschappen en uitjes etc.., en hebben we ook in de 60/40 verhouding het huis gekocht.
Ik denk dat je veilig kunt stellen dat iedereen die alles op 1 hoop gooit, hierbij geswitched zal zijn van naar rato of 50/50 verdeling. Op dag 1 van de relatie zul je tenslotte niet je rekening gaan delen ;).

De weg terug lijkt mij ongebruikelijk.

Voor wat betreft het topic op zich, in mijn persoonlijke situatie is het alles op één hoop. Mijn vriendin heeft geen vast contrast, verhuist met regelmaat mee voor mijn werk wat het ook nog eens moeilijker maakt om zelf carrière te maken. Dus naar rato verdelen is niet zozeer te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:10
Hier doen we het zo, ongeveer 80% van het inkomen gaat op een hoop, dit is ruim voldoende om de vaste lasten te betalen en de overige dingen. De overige 20% heeft ieder voor zich (of het moet toch eens nodig zijn bij een grotere aanschaf). Degene die meer verdient houdt dus zelf ook iets meer over, maar goed deze draagt ook meer bij in het gezamenlijke deel. Al met al gaat dit prima, maar dit is ook totaal geen probleem, want als het echt nodig is is toch alles van beiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:46
de Peer schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:48:
Nog niet, maar wij gaan wel switchen. Nu gaat alles naar rato 40-60, maar als we getrouwd zijn en er kinderen komen zal alles op 1 hoop worden gegooid. Zij gaat minder werken als er kinderen komen en zal veel minder inbrengen, maar wat ze thuis doet is ook gewoon werk. Van mij hoeft het dan niet meer gescheiden te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:26
@Piet_Piraat7 Dat is bij ons ook gebeurd inderdaad. Financien waren logischerwijs gescheiden toen we een relatie hadden. Vanaf het moment dat we samen gingen wonen hebben we alles op één hoop gegooid. Dat is eigenlijk nooit veranderd. Enige wat na een paar jaar veranderd is, is dat we ieder "zakgeld" hebben (100 euro p/m) waar we mee kunnen doen wat we willen. Toch betalen we dingen nog wel van de gezamenlijke rekening.
Nu met de kleine meid (5) is mijn vrouw van 5 dagen naar 3 gegaan en zal dat nog wel blijven doen. Hooguit naar 4 dagen qua werken omdat ze 1 dag thuis toch zeker wel fijn vind, maar dat duurt nog wel even. Zodra de kleine zelfstandig naar school gaat etc zal ze wel weer meer gaan werken. En anders is het jammer. Thuis zijn en allerlei dingen regelen is ook gewoon werk. Onbetaald, maar het scheelt weer opvang. Ook de opvang hebben we 1 dag en dat is voor de kleine meid ook gewoon nuttig qua omgang met andere kinderen.

Mijn vrouw zegt wel dat ieder de hele 13e maand mag hebben (vind ik onzin). Of dat ik van bonusjes meer krijg, maar ook dat vind ik onzin.
Gewoon 50/50. Dus ook al verdien ik meer, dan krijgt hetgeen we splitsen zij ook gewoon hetzelfde als wat ik krijg. Maar vaak is het gewoon wat extra met de 13e maand en wat extra met het vakantiegeld en soms dan wat extra wanneer er door correctie wat meer binnen komt.
Mijn vrouw doet inderdaad ook van alles thuis op de dagen dat ze thuis is en meer met onze dochter. Dus dat mag ook wel beloond worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 26-03-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Hier gaat het vrij ad-hoc. M'n vriendin werkt 2 dagen in de week in het onderwijs. Ik 36 uur als ZZPer. Inkomen is dus niet bepaald 50/50, dus ik draag vrijwel alle vaste lasten. We hebben beiden niet te klagen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Arunia Door in jullie situatie alles 50/50 te doen, lijkt dat vooral nadelig voor haar.
De reden waarom wij altijd naar rato hebben gedaan, is omdat we daar beiden het meeste mee opschieten. :)

Of meer, de minst verdienende, houd procentueel hetzelfde over en méér dan als we alles 50/50 zouden doen. Een rato regeling is dus in theorie vooral in het voordeel van de minstverdienende.

Dat is waarom ik dat systeem zo eerlijk vind.

(Tot nu toe is het vooral in haar voordeel geweest, de afgelopen jaren niet meer, ze is me langzaam in aan het halen qua salaris. Op dit moment komt onze rato berekening ongeveer uit op 50/50, dusdanig, dat we op dit moment 50/50 hanteren als rato. Zodra er een wijziging is in de situate, bekijken we alles opnieuw.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@unezra Misschien leg ik het verkeerd uit, maar beide krijgen we net zoveel waardoor ik automatisch (zoals jij het aan geeft) meer betaal. Misschien noem ik het 50/50, maar uiteindelijk houden we beide exact hetzelfde bedrag over. Zij doet ook EHBO/BHV, dus die vergoeding krijgt ze ook daar nog eens bij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Arunia schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:27:
@unezra Misschien leg ik het verkeerd uit, maar beide krijgen we net zoveel waardoor ik automatisch (zoals jij het aan geeft) meer betaal. Misschien noem ik het 50/50, maar uiteindelijk houden we beide exact hetzelfde bedrag over. Zij doet ook EHBO/BHV, dus die vergoeding krijgt ze ook daar nog eens bij. ;)
Ah. Jullie doen het andersom?
Dus je gooit alles op 1 hoop en maakt daarna naar ieder zakgeld over en dát is gelijk?

Bij ons komt juist alles gescheiden binnen, gaan de privé lasten ook van onze eigen rekeningen af én maken we iedere maand een vast bedrag over naar de gezamenlijke betaal- en spaarrekeningen waar we de meeste gezamenlijke dingen van doen.

Dat bedrag is het resultaat van een rato berekening, die domweg omdat we nu hetzelfde verdienen, op 50/50 uit komt. Dat is in het begin 60/40 geweest, waarbij zij netto minder over hield dan ik, maar % gezien hetzelfde.

Overigens houden wij wel rekening met factoren als studieschuld. De rato berekening is gebaseerd op ons netto besteedbaar inkomen, ná aftrek van zaken als een studieschuld.

Van de gezamenlijke rekening gaan dan juist weer zo veel mogelijk gezamenlijke spullen. Ook zaken als toiletartikelen die logischerwijs soms geslachtsgebonden zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@unezra Inderdaad. Dat doen we. Salaris komt op de gezamenlijke rekening binnen en daar vandaan krijgt ieder een gelijk bedrag. Andere uitgaven besluiten we samen, maar scheelt gewoon dat je niet hoeft te verantwoorden wat je koopt. Soms natuurlijk wordt er wel wat geregeld, maar hoofdzakelijk is het zo.

Het huis is gekocht met een 60/40 regeling, maar ondertussen is er het één en ander veranderd waardoor dit ook gewoon op gelijk uit komt, maar met bovenstaande maakt dat ook totaal niet uit verder.

Studieschuld van mijn vrouw is ook gezamenlijk betaald. Is voor onze toekomst. Haar opleidingen later zijn ook gezamenlijk betaald en mijn huidige cursus en opleiding later dit jaar worden ook gezamenlijk betaald met de reden dat het voor onze toekomst is. ;)

Dus tl;dr:
Alles inkomsten op één hoop. Ieder zakgeld en onze dochter krijgt geld op de spaarrekening voor later.
Wat er over blijft wordt gespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Arunia Yep. Dat verantwoorden is ook precies een van de redenen waarom wij dit zo hebben gedaan en ieder eigen betaal én spaarrekeningen hebben, plus nog een betaal en meerdere spaarrekeningen samen.

Zelf verdeel ik mijn geld ook. Salaris komt uiterlijk de 25e, de 26e of 27e gaat automatisch de grote schep over mijn rekening en worden vaste bedragen in vaste potjes geschept. Zo maak ik een bedrag over naar de gezamenlijke betaalrekening, naar twee gezamenlijke spaarrekeningen (1 als echte spaarrekening, 1 waarvan we oa 1x per jaar de ziektekosten en energie jaarnota van betalen, maar waar ook de opbrengst van de zonnepanelen op terecht gaat komen) en mijn eigen spaarrekening.

Uitgaven van privé spaargeld en privé betaalrekening hoeven we in principe niet te verantwoorden (maar, de vakantie betalen we daar wel van, ook in de regel 50/50), gezamenlijke spullen uiteraard wel.

Vind het heerlijk. Niet alleen omdat ik op die manier zelf vrijheid heb (al gebruik ik haar wel af en toe als mijn geweten als ik iets duurs wil aanschaffen), maar ook omdat we elkaar op deze manier kunnen trakteren. Het is zó leuk om samen ergens wat te gaan eten of drinken en dan aan het eind spontaan op te staan, naar de kassa te lopen en terug te komen met "deze is voor mij". (En dan is 'ie ook écht van diegene die de rekening heeft opgepakt. Heel romantisch. We zijn dik 12 jaar bij elkaar maar dit is een van de dingen die het voor ons leuk houd.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Wij hebben alle vaste lasten op een hoop gestopt, de netto bedragen tellen we bij elkaar op.
Van het totale netto bedrag is mijn inleg x percentage en die van haar het overige percentage.
De vaste laste worden dan berekend naar ratio van het totale bedrag.
Als ik meer ga verdienen betekend dat voor haar dat ik meer ga betalen aan de vaste lasten en vice versa.
Zij zorgt voor onze zoon en werkt daardoor minder, wel zo eerlijk dat zei dan ook profijt heeft van de persoonlijke ontwikkelingen welke ik daardoor kan maken op financieel gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@unezra Dat laatste stukje is inderdaad iets wat wij dan niet hebben. Alhoewel mijn vrouw het zeer waardeert dat ik naar de kassa loop om te betalen. Of dat ik reserveringen maak etc.
Of een hotel boek als verrassing ongeacht of het van gezamenlijk geld gebeurd.
Laatste wel de 4k BD van A star is Born gekocht en de collectors CD van dezelfde film (van eigen geld) wat ze ook erg lief vond. Dus dat kan ook nog steeds.

Of thuis komen met toevallig die bloemen (had ze al gekocht) waarover ze net aan gaf dat ze die voor Pasen in een potje wilde zetten, maar ze los niet kon vinden.
Het is dan meer bij ons dat iemand gewoon voor stelt om lekker uit eten te gaan. Dan kijken we niet perse naar hoe het betaald gaat worden.

Als ik sommige hoor hoe ze het ingericht hebben, zijn wij wel wat meer chaotisch qua financiën, maar zolang we geen schulden hebben is het wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:46
Highfive95 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:50:
[...]

Precies zo heb ik het nu ook geregeld en afgesproken.
We moeten het nog uitproberen maar het ziet er goed uit. 10x beter dan de dubbele boekhouding wat we eerst hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier betalen we de echte gezamenlijke posten (kind, huis/huishouden, auto) van de gezamenlijke rekening, al het andere is persoonlijk. Salarissen worden dus op onze eigen privérekeningen gestort, gezamenlijke kosten worden pro rata naar salaris berekend en overgemaakt naar de gezamenlijke rekening. We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden, op deze manier hebben we nagenoeg geen overgespaarde inkomsten en komen we dus niet in de knel met het periodiek verrekenbeding. En (dat is het hoofddoel hiervan) het is op deze manier zo eerlijk mogelijk. Volgens onze opvattingen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Arunia schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:07:
@unezra Dat laatste stukje is inderdaad iets wat wij dan niet hebben. Alhoewel mijn vrouw het zeer waardeert dat ik naar de kassa loop om te betalen. Of dat ik reserveringen maak etc.
Of een hotel boek als verrassing ongeacht of het van gezamenlijk geld gebeurd.
Laatste wel de 4k BD van A star is Born gekocht en de collectors CD van dezelfde film (van eigen geld) wat ze ook erg lief vond. Dus dat kan ook nog steeds.

Of thuis komen met toevallig die bloemen (had ze al gekocht) waarover ze net aan gaf dat ze die voor Pasen in een potje wilde zetten, maar ze los niet kon vinden.
Het is dan meer bij ons dat iemand gewoon voor stelt om lekker uit eten te gaan. Dan kijken we niet perse naar hoe het betaald gaat worden.
Da's hier ook, al stelt zij dat vaker voor dan ik. Ik vergeet het regelmatig. :)

Meestal als we wat gaan doen, bepalen we ook tevoren niet wie het betaald. Uitgangspunt is gezamenlijk maar dan tóch op dat moment de rekening oppakken, spontaan, blijft leuk om te doen.
Als ik sommige hoor hoe ze het ingericht hebben, zijn wij wel wat meer chaotisch qua financiën, maar zolang we geen schulden hebben is het wel prima.
We staan structureel rood, hebben (logischerwijs) een hypotheek en er is een studieschuld maar dat is het wel.

Onze strakke regeling uit zich vooral in de vaste lasten en wat er rond de 25e gebeurt, daarna is het allemaal vrij los. De afspraken zijn er, maar omdat bijna alle lasten automatisch worden afgeschreven, is het enkel op moment van uitgaven (structureel of incidenteel) een kwestie van de juiste pas of rekening pakken.
Gman schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:16:
[...]
Precies zo heb ik het nu ook geregeld en afgesproken.
We moeten het nog uitproberen maar het ziet er goed uit. 10x beter dan de dubbele boekhouding wat we eerst hadden.
Da's dus ook waarom wij het zo hebben. Geen boekhouding nodig. :) Juist door een gezamenlijke rekening te hebben waar naar rato op word gestort, gaan automatisch alle uitgaven van die rekening ook naar rato. Hardstikke handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:21:
Hier betalen we de echte gezamenlijke posten (kind, huis/huishouden, auto) van de gezamenlijke rekening, al het andere is persoonlijk. Salarissen worden dus op onze eigen privérekeningen gestort, gezamenlijke kosten worden pro rata naar salaris berekend en overgemaakt naar de gezamenlijke rekening. We zijn getrouwd op huwelijkse voorwaarden, op deze manier hebben we nagenoeg geen overgespaarde inkomsten en komen we dus niet in de knel met het periodiek verrekenbeding. En (dat is het hoofddoel hiervan) het is op deze manier zo eerlijk mogelijk. Volgens onze opvattingen natuurlijk.
En hoe is de verdeelsleutel dan berekend? kijk je naar elkaars netto maandsalaris of bijvoorbeeld naar bruto jaarsalaris incl bonus, vakantiegeld en 13e maand?

of bepaal je het maar ongeveer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

de Peer schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:24:
[...]
En hoe is de verdeelsleutel dan berekend? kijk je naar elkaars netto maandsalaris of bijvoorbeeld naar bruto jaarsalaris incl bonus, vakantiegeld en 13e maand?

Wij doen dit enkel voor de maandelijkse inkomsten en dan kijken we naar het netto inkomen, na aftrek van zaken als stufi. (Of meer, daar houden we rekening mee.)

Vakantiegeld en 13e maand zijn in principe voor onszelf. Vaak boeken we daarvan een deel naar de gezamenlijke spaar, niet altijd. Dat is iets dat we eigenlijk ieder jaar opnieuw bepalen.

Eventuele overuren zijn ook geen onderdeel van de rato berekening. Nu draai ik dit jaar weinig overuren maar ik heb een paar jaar gehad met meer dan een netto maandsalaris. Dat is altijd mijn privé extratje geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:24:
[...]

Netto-maandsalaris inderdaad, maar het is allemaal niet zo zwart-wit hoor. Soms zit haar shampoo bij de boodschappen, soms mijn schoenpoets. Het is geven en nemen, in een goed huwelijk levert dat geen problemen op en mocht het huwelijk onverwacht en onverhoopt slecht gaan heb ik m'n eigen privévermogen tenminste nog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-09 09:03

Oulewappeur

OmNomNom

Wij doen alles lekker op 1 hoop, ik heb geen kinderen genomen en mijn vriendin ten huwelijk gevraagd (trouwen in mei) met de gedachte dat we ooit misschien weer uit elkaar gaan. Mijn inkomsten zijn ruim 2x dat van mijn partner, maar mijn partner doet het huishouden, zorgt veel voor de kinderen. Dat is mijn inziens een zwaardere job en één die 24/7 door gaat.

Verder interesseert geld niet zo, als we iets willen kopen, dan wordt dat gedaan, er wordt gespaard. De kinderen hebben het goed, dus prima. Ik leef nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highfive95
Blijft toch leuk om te zien dat iedereen hier anders over denkt.

Hier zijn wij inmiddels al bijna een jaar getrouwd en onder huwelijkse voorwaarden. Maar daarin staat dat alles gezamenlijk is wat opgebouwd is tijdens het huwelijk. Alleen vermogen voor huwelijk is beschreven.

Hier gaat nog steeds alles op een hoop. Een gezamenlijke rekening en hier worden alle vaste lasten van betaald. Lekker makkelijk en overzichtelijk.

Apart hebben wij wel nog een "eigen" rekening waar iedere maand geld op gestort wordt. Ieder mag hiervan kopen wat hij/zij wil. Meer dat je een keer iets leuks voor elkaar te kopen zonder dat de ander dit meteen ziet. Degene mag zelf weten wat hiermee te doen.

Eigenlijk is het verkapt gezamenlijk, want als het op een echtscheiding uitdraait dan is het weer gezamenlijk, maar voelt als apart. Nu gaat hier ook maar een klein bedrag naartoe omdat verder alles gezamenlijk is. En uitgaven voor ons gezin worden gewoon gezamenlijk betaald.

Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Al moet ik wel zeggen dat ik soms in mijn omgeving hele erge gevallen tegenkom. Waarbij het echt strikt gescheiden is en er een rekenmodel op losgelaten wordt en iedere maand alles verrekend wordt. Pffff, als je toch zo samen een leven moet opbouwen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Highfive95 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:48:
Iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich prettig bij voelt. Al moet ik wel zeggen dat ik soms in mijn omgeving hele erge gevallen tegenkom. Waarbij het echt strikt gescheiden is en er een rekenmodel op losgelaten wordt en iedere maand alles verrekend wordt. Pffff, als je toch zo samen een leven moet opbouwen. :F
Ja, dat snap ik ook niet zo goed. Als je dan uit eten gaat, moet de partner dan een gerecht kiezen wat naar rato goedkoper is naar mate ze inkomen ingebracht heeft? "Nee schat jij moet de goedkope Schnitzel, en ik doe de biefstuk!"

Beetje overdreven natuurlijk maar dat zakelijke snap ik niet zo goed. Ja er zullen vast mensen denken dat je uit elkaar kan gaan en dat er dan iemand anders met jouw vermogen weg kan komen. Zo sta ik zelf niet in een relatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
Oulewappeur schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:46:
Wij doen alles lekker op 1 hoop, ik heb geen kinderen genomen en mijn vriendin ten huwelijk gevraagd (trouwen in mei) met de gedachte dat we ooit misschien weer uit elkaar gaan. Mijn inkomsten zijn ruim 2x dat van mijn partner, maar mijn partner doet het huishouden, zorgt veel voor de kinderen. Dat is mijn inziens een zwaardere job en één die 24/7 door gaat.

Verder interesseert geld niet zo, als we iets willen kopen, dan wordt dat gedaan, er wordt gespaard. De kinderen hebben het goed, dus prima. Ik leef nu.
Hier precies hetzelfde! De waarde die mijn vrouw creëert is niet in geld uit te drukken. Iedereen heeft alles wat ze nodig hebben, mooie vakanties en ook nog sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-09 09:03

Oulewappeur

OmNomNom

Wil overigens niet zeggen dat ik heel erg ouderwets ben ofzo en dat ik niet bij draag aan het huishouden. Het is zo gegroeid/mijn vrouw/vriendin wil niet full-time werken en dat vinden we allebei prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gunner schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:51:

Beetje overdreven natuurlijk maar dat zakelijke snap ik niet zo goed. Ja er zullen vast mensen denken dat je uit elkaar kan gaan en dat er dan iemand anders met jouw vermogen weg kan komen. Zo sta ik zelf niet in een relatie.
Dat zie je (denk ik) verkeerd. Men doet dit niet om goed uit te komen bij de beëindiging van de relatie, men doet dit omdat het voor beide partijen eerlijk voelt op deze manier. Denk/hoop ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:05:
[...]
Dat zie je (denk ik) verkeerd. Men doet dit niet om goed uit te komen bij de beëindiging van de relatie, men doet dit omdat het voor beide partijen eerlijk voelt op deze manier. Denk/hoop ik dan.
Dat hoop ik ook dan voor beide partijen. Maar in mijn omgeving zie ik vaak heel anders.

De man verdient veel meer en gedraagt zich daar ook naar. Man rijdt in een dikke Mercedes en vrouw in een oude barrel. Waarom? Omdat man weigert mee te betalen aan fatsoenlijke auto voor de vrouw en de vrouw deze niet kan betalen. Maar de vrouw wel fulltime voor de kids en huishouden zorgen. Waar de man zich nauwelijks mee bemoeit.

In mijn ogen niet echt een gezonde (financiële) relatie. Maar blijkbaar gaat dit nog steeds goed. Of voor het oog althans....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:46
Een eigen rekening houden is toch ook nog wel fijn lijkt me, anders ziet ze precies waar je een kado voor dr hebt gekocht :) of kijkt ze weer zuchtend naar je groeiende pens na een pinbetaling bij de mac

[ Voor 26% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 26-03-2019 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Highfive95 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:13:
[...]
Dat hoop ik ook dan voor beide partijen. Maar in mijn omgeving zie ik vaak heel anders.

De man verdient veel meer en gedraagt zich daar ook naar. Man rijdt in een dikke Mercedes en vrouw in een oude barrel. Waarom? Omdat man weigert mee te betalen aan fatsoenlijke auto voor de vrouw en de vrouw deze niet kan betalen. Maar de vrouw wel fulltime voor de kids en huishouden zorgen. Waar de man zich nauwelijks mee bemoeit.

In mijn ogen niet echt een gezonde (financiële) relatie. Maar blijkbaar gaat dit nog steeds goed. Of voor het oog althans....
Als bij ons zo'n extreme situatie zich voor zou doen, zouden we onze rato berekening anders uitvoeren. :)

Waarschijnlijk zouden we dan kijken wat de thuisblijvende of parttime werkende partner virtueel op brengt / uit spaart en dat meenemen in de rato berekening.

Fictief zou het dan dus kunnen dat een 40/60 rato, na verrekening 50/50 of zelfs 60/40 word, omdat de parttime partner een fictief salaris krijgt toebedeeld dat betaald word door de fulltime werkende partner. Op die manier kun je het denk ik alsnog redelijk eerlijk krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:14:
Een eigen rekening houden is toch ook nog wel fijn lijkt me, anders ziet ze precies waar je een kado voor dr hebt gekocht :) of kijkt ze weer zuchtend naar je groeiende pens na een pinbetaling bij de mac
Dat is echt het enige nadeel wat ik kan bedenken; dat cadeau's een sigaar uit eigen doos zijn.

Maar dan is er altijd nog de creditcard :7 , ala nog steeds een sigaar uit eerder genoemde doos maar ze ziet het niet iig

[ Voor 13% gewijzigd door Gunner op 26-03-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:54
Omdat m'n vriendin sinds kort ook werkt hebben we ook wat op papier gezet.
Het huis is van mij, dus de (hypotheek)kosten zijn dat ook.
Qua boodschappen (incl vreten voor de kat) is 50/50 gebaseerd op het maandgemiddelde van het afgelopen jaar.
Alle overige vaste lasten verschillen wel wat qua rato, zo tussen de 75/25 en 60/40.
Onder de streep betaal ik meer maar dat boeit me niet echt; er blijft nu iig meer over dan in de periode dat ze niet werkte (maar studeerde) :)

Als er tzt een apparaat oid kapot gaat of écht aan vervanging toe is dan zien we wel wat een logische verdeling is.
Wat er van het salaris (op eigen/gescheiden rekeningen) over blijft is gewoon eigen geld, om mee te doen wat ik/zij wil.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Gunner schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:18:
[...]
Dat is echt het enige nadeel wat ik kan bedenken; dat cadeau's een sigaar uit eigen doos zijn.

Maar dan is er altijd nog de creditcard :7 , ala nog steeds een sigaar uit eerder genoemde doos maar ze ziet het niet iig
Ik zie wel meer nadelen. :)
Mijn vrouw wíl niet altijd weten wat ik aan mijn hobbies uit geef.

Aan de andere kant, toen ik een paar weken geleden toch écht de knoop wilde doorhakken voor mezelf een nieuwe laptop te kopen, zei zij juist "je hebt het er zó lang over, je hebt er goed over nagedacht, gewoon doen en niet meer twijfelen". Ook fijn. De laatste laptop die ik heb gekocht was er een voor haar (omdat het kon, omdat ik het niet meer aan kon zien dat het ding 3x per dag vast liep), mijn eigen laatste nieuwe laptop was 15+ jaar geleden.

Helaas nog 2 weken wachten tot 'ie binnen is. :( Prachtig ding maar voor de instant gratification had ik het niet hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:17
Het loon van mijn vrouw en mij wordt door de werkgevers op de gezamenlijke lopende rekening gestort.
Een deel hiervan maken we direct over naar de gezamenlijke spaarrekening.
Beiden mogen een even hoog afgesproken bedrag van overmaken naar onze eigen rekeningen.
De kindertoeslag gaat naar een oude spaarrekening die m'n vrouw nog heeft.

Boodschappen/hypotheek/kleding kinderen/uitjes met het gezin worden betaald van de lopende rekeningen.
Alles voor jezelf worden betaald van de eigen rekening.

Effectief zal onze inkomstenverdeling 55/45 zijn of iets dergelijks als we rekening houden met de leaseauto die van mijn loon wordt ingehouden.

[ Voor 12% gewijzigd door FunFair op 26-03-2019 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Ik verdien aanzienlijk meer dan mijn vrouw. Ik vind dat zij en ik evenveel "speelgeld" mogen hebben. Heeft iets met liefde en gunnen te maken.
Uiteindelijk hebben we twee aparte rekeningen. Mijn rekening en haar rekening (waar ik wel ergens een pasje van heb). Ik maak vrijwel mijn hele salaris (minus wat speelgeld en wat geld dat naar een spaarrekening gaat) over naar haar. Hiervan betaalt zij de rekeningen en doet boodschappen. Van wat overblijft kan zij leuke dingen doen (of wij samen/met het gezin). Daarnaast kan ze ook nog wat sparen (voor ons gezin). Ze verdient overigens zelf ook gewoon geld; dat komt gewoon op "haar" rekening.

Deze situatie gaat al 7-8 jaar goed. Zij zeurt (vrijwel) niet als ik iets teveel geld uitgeef aan een hobby of avond stappen. En ik vertrouw haar dat ze geen onzinnige spullen koopt. En uiteindelijk kunnen we een prima en vooral gelijkwaardig leven leven, met een vergelijkbaar uitgavenpatroon. Fijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

barrymossel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:41:
Ik verdien aanzienlijk meer dan mijn vrouw. Ik vind dat zij en ik evenveel "speelgeld" mogen hebben. Heeft iets met liefde en gunnen te maken.
Mee eens! Maar..... wat is dan het dan nog het van alsnog aparte rekeningen? Als je elkaar dat gunt, dan is dat toch niet nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Gunner schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:43:
[...]

Mee eens! Maar..... wat is dan het dan nog het van alsnog aparte rekeningen? Als je elkaar dat gunt, dan is dat toch niet nodig?
Zodat je niet alles hoeft uit te leggen, mijn vrouw en ik doen het ongeveer ook op die manier.
Maken beide een bedrag over naar de gezamenlijke waar we gezamenlijke dingen van doen.
Op onze eigen rekening blijft een gelijk bedrag over om te doen wat we willen, maar ik hoef niet te weten hoe duur een jurkje of het zoveelste paar schoenen heeft gekost, en andersom hoeft mijn vrouw ook niet te weten dat ik (bij wijze van) veel uitgeef in de kroeg, of een totaal nutteloze aankoop doe. (wat betreft de waarde)

Niet dat het geheim is, maar het is ons eigen geld waar we zelf verantwoordelijk voor zijn.
Als we dit samen van 1 rekening zouden doen krijgen we ongetwijfeld vragen aan elkaar omdat we elkaars uitgaven onzinnig kunnen vinden. En we kunnen ons beter op de leuke dingen richten dan te weten wat een ander met zijn speelgeld doet.

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
bartijn2 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:47:
[...]
Zodat je niet alles hoeft uit te leggen
Inmiddels heb ik voor mijn hobby een MoneYou rekening geopend. Geen pinpas nodig, geen afschriften maar gewoon een digitale portemonnee. Daarmee betaal ik mijn hobby dingen zodat die niet door onze gezamenlijke financien heen fietsen. Als ik met mijn hobby wat geld over houd dan doe ik het goed. Is het potje van de hobby leeg dan moet ik eerst weer wat klussen gaan doen voordat er weer wat in zit, zo simpel is het eigenlijk.

Daarnaast spaar ik nog steeds iedere maand 10% van mijn netto salaris voor mijzelf én voor onze gezamenlijke spaarpot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nlboy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 13:55

nlboy

Alles kitz?

Wij storten elke maand naar rato op onze gezamenlijke rekening voor de vaste lasten, boodschappen, etc., zodat wij beide in verhouding even veel geld overhouden om aan eigen hobby's, gadgets, vrienden en andere dingen uit te geven.

Als wij op vakantie gaan (of andere uitjes) dan doen wij dit buiten onze gezamenlijke rekening om.

Voordeel is dat wij beide geen verantwoording hoeven af te geven en qua rato handig is met uitjes/vakanties. Want als wij het wel 1:1 geld zouden storten op de gezamenlijke rekening dan zou het betekenen dat zij uiteindelijk minder te besteden heeft na uitjes/vakanties.

[ Voor 29% gewijzigd door nlboy op 26-03-2019 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• funkiej
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:46
Wij gooien alles op 1 hoop (gezamelijke rekening). Alle rekeningen worden hiervan betaald, maar ook de overige uitgaves (uitjes, hobby's etc etc).
Situatie is dat ik meer verdien dan mijn vrouw, echter gaat dit al ruim 10 jaar en 3 kinderen verder nog steeds goed ;)

Toen wij ons huis kochten studeerde mijn vrouw (toen nog vriendin) nog en moesten we het vooral hebben van mijn inkomen. In die situatie hadden we nog wel separate rekeningen, echter liep zij vaker met mijn pas rond dan ikzelf. Natuurlijk deed (en doet ;)) ze geen (al te vaak) gekke aankopen, dus geen probleem.

[ Voor 4% gewijzigd door funkiej op 26-03-2019 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Gunner schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:43:
[...]

Oh, zo is dat gegroeid. En i.v.m. cadeautjes, verrassingen etc. is het wel zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
nlboy schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 16:51:

Als wij op vakantie gaan (of andere uitjes) dan doen wij dit buiten onze gezamenlijke rekening om.

Voordeel is dat wij beide geen verantwoording hoeven af te geven en qua rato handig is met uitjes/vakanties. Want als wij het wel 1:1 geld zouden storten op de gezamenlijke rekening dan zou het betekenen dat zij uiteindelijk minder te besteden heeft na uitjes/vakanties.
Hoe doen jullie dat dan met vakanties? Is het dan ook naar rato of 50/50?

En hoezo heeft zij minder te besteden als het 50/50 is? Dan heb je toch nog allebei evenveel? Nu is het alleen naar rato.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:00
Blij dat ik in een huwelijk zit gebasserd op liefde en niet in een financieel samenwoonding.

Oftewel, als voor mij ooit een koffer klaarstaat, dan ruil ik hem om voor mijn rugzak en mag ze alles hebben. behalve een GPS, een laptop, mijn MTB en kampeerspullen.

Oftewel, moet er niet aan denken op deze manier een relatie aan te gaan ; rato, verdeel, weet ik veel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
maartend schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:56:
Blij dat ik in een huwelijk zit gebasserd op liefde en niet in een financieel samenwoonding.

Oftewel, als voor mij ooit een koffer klaarstaat, dan ruil ik hem om voor mijn rugzak en mag ze alles hebben. behalve een GPS, een laptop, mijn MTB en kampeerspullen.

Oftewel, moet er niet aan denken op deze manier een relatie aan te gaan ; rato, verdeel, weet ik veel wat.
Alsof gebrek aan liefde hier iets mee te maken heeft 8)7

Ieder moet doen wat verstandig is in de specifieke situatie en relatie, maar dit is een vrij simplistisch beeld van een relatie als je het mij vraagt.
Je gaat samen grote financiële verplichtingen aan, de grootste die je ooit zult aangaan in je leven: huis, auto, kinderen. En als de relatie stukloopt dan kunnen de gevolgen groot zijn en dus is het logisch om hierover afspraken te maken.

Ctrl+k

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tolmeist
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-07 20:36
Bij ons gaat alles op een grote hoop.
Dat gedoe met naar rato, en of alles wel eerlijk gaat voelt voor ons niet echt als "liefde" maar meer als een "in het geval dat de bom barst kan het maar geregeld zijn" te zakelijk voor een relatie die berust op "liefde".

We zijn al bijna 11 jaar samen, en we hebben nooit anders gedaan. Ik verdien meer dan mijn vrouw, maar zij heeft ondertussen parttime gewerkt en altijd voor de kinderen (huishouden) gezorgd op de momenten dat ik veel (over)werkte.

Allebei onze salarissen gaan op een gezamenlijke rekening, er wordt daar ook op gespaard, en alle vaste lasten gaan hier ook vanaf. Daarnaast lekker uitgeven als je dit wilt, wil je wat "groters" overleggen we dit gewoon.
Pagina: 1 ... 9 ... 28 Laatste