Een kick van dit topic, wellicht leuk om op mijn post terug te komen.
Zoals ik toen schreef hebben we het huis gekocht en hebben we bij de notaris vastgelegd dat in het geval onze relatie stukloopt en het huis onverhoopt verkocht moet worden, ik de door mij geïnvesteerde overwaarde van m'n vorige huis eerst terugkrijg*. Daarna wordt de verkoopwaarde 50/50 verdeeld.
Qua
huishoudboekje doen we het ook zoals ik van tevoren had bedacht. We hebben onze gezamenlijke kosten goed in kaart gebracht en hebben hier een spaar"opslag" bovenop gegooid. Daar komt een bedrag uit rollen wat per maand binnen moet komen op onze gezamenlijke rekening.
Onze inkomensverdeling is ongeveer 60/40, dus maken we allebei iedere maand ons deel van de gezamenlijke kosten (en spaardeel) over van onze beide privérekeningen naar de gezamenlijke rekening.
Van de gezamenlijke rekening worden alle gezamenlijke kosten betaald (boodschappen, verzekeringen voor het huis, internet/TV abo, etc.). Vanuit diezelfde rekening wordt ook automatisch onze gezamenlijke spaarrekening gevoed.
We hebben ook nog allebei onze privérekening waar ons salaris op binnenkomt. Van het geld dat overblijft betalen we onze eigen kosten, zoals mobiel abonnement, benzine**, abonnementen voor pirvé-zaken (ik ben bijv. geabonneerd op de Gitarist

). En ieder voor zich spaart ook nog eens privé.
We zijn beide erg tevreden over dit systeem.
*Voor nu vind ik dit de "eerlijkste" manier. Ik zou het wrang vinden als onze relatie nu stuk zou lopen en m'n ex er dan meteen een cadeau t.w.v. de helft van mijn overwaarde bij krijgt (er even vanuit gaande dat het huis hetzelfde opbrengt als de aankoopwaarde). Daarom hebben we deze clausuele opgenomen in ons samenlevingscontract.
Ik ben tevens van mening dat de door mij gegenereerde overwaarde op m'n oude huis "verwaterd". Daarmee zou na verloop van tijd een einde moeten komen aan die clausule. Hoe lang die termijn is... daar heb ik nog niet echt een concreet idee bij.
**Natuurlijk zit er wel overlap in bepaalde zaken, maar daar maken we ons niet druk om. Natuurlijk rij ik regelmatig met haar mee in haar auto of zij met mij als we samen ergens naartoe gaan. En soms pak ik haar auto of zij de mijne. In een ander voorbeeld kan het zijn dat we iets specifieks voor mij of haar kopen bij de supermarkt. Dit soort zaken verrekenen wij (natuurlijk) niet.