Valt wel mee denk ik.
Zoals iemand anders even verderop stelt, wil je als stel zo min mogelijk ruzie of onenigheid en gaat het váák over geld. Dat hebben wij opgelost door min of meer naar rato de vaste lasten te verdelen door genoemde constructie.
Overigens: momenteel verbruikt mijn vriend inderdaad 2-3 keer meer in het huishouden dan ik. Niet alleen ligt zijn kcal-behoefte ongeveer 1,5-3x keer zo hoog (1.400 vs 2.500-3.500), maar ook heeft hij veel duurdere behoeftes dan ik (bijv. koffie en fris vs water en thee, dat prijsverschil loopt goed op). We wonen niet samen, maar dit is voor mij wel een puntje dat af en toe schuurt. Tevens heeft hij, in mijn ogen, een beetje een gat in z'n hand (en merk ik dat ik dat begin over te nemen) en dure hobby's. Als straks dan ook nog 1 van beide rookt, terwijl de ander gestopt is, wordt het helemaal een scheve boel. Dat zijn dus allemaal dingen die echt goed bekeken moeten worden voordat iets als samenwonen werkelijkheid kan worden.
Dat is een van de redenen waarom wij de gezamenlijke dingen naar rato doen en de rest eigen geld is.

Zou alles op 1 hoop gaan, zouden wij (met onze karakters) waarschijnlijk regelmatig onenigheid hebben over geld. Nu is dat bijna nooit.
Ik weet niet of ik netto meer geld uit geef dan zij, maar bij mij valt het wel meer op. Kleding en andere dingen zie je niet zo, een grote doos van Bax wel. (Maar misschien heb ik inderdaad wel een groter gat in mijn hand dan zij en da's dus geen probleem. Ik zorg voor voldoende spaargeld op mijn eigen spaarrekening om calamiteiten op te vangen en verder mag het allemaal op.)
Willion01 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:45:
Vol verbazing lees ik dit topic toch iedere keer.
Soms kan je zaken te strak overdenken en zie je de prioriteiten over het hoofd.
Voor ons (mijn vrouw en ik zijn 14 jaar samen) is prio 1: geen ruzie, strijd, onenigheid.
Reden 1 waarom mensen uit elkaar gaan: ruzie om geld.
Dit als uitgangspunt nemende hebben we besloten zo min mogelijk moeilijk te doen over geld.
De 3 S-en: Safe, Stupid, Simple.
Juist en dat is dus exact waarom wij naar rato bijdragen aan de gezamenlijke kosten. Het uitgangspunt is gelijk, de uitwerking anders.
That is, een keer ruzie of strijd op zijn tijd vind ik niet erg. In een goede relatie knalt het af en toe en word er eens met een deur gesmeten. Alleen vinden we geld een vervelend ding om ruzie over te maken en hebben we liever onenigheid over meer emotionele zaken. Geld is zo zakelijk, zo praktisch. Dus behandelen we dat ook zo.
Alles op 1 hoop, getrouwd in gemeenschap van goederen, weinig bezit en gezonde investeringen in de toekomst (gedaan), waardoor hoge rendementen.
Je hebt dus een huis vol zonnepanelen? Want praktisch iedere andere investering levert behoorlijke risico's op.
Alles gaat via automatische incasso en pin betalingen.
Door lage behoeften en inkomen wat boven modaal is, nooit financiële problemen.
We kijken 1x per maand naar de rekening of alles nog goed gaat en overleggen we even.
Daarnaast praten we niet over geld.
Heerlijk rustig en geen stress.
Uit elkaar: split het en ieder zijn weg, allebei salaris en opnieuw beginnen.
Leuke dingen: 1 rekening en als het op is, dan is het op.
Sparen: 1 rekening en is voor ons allebei.
Afgelopen 14 jaar zo geweest.
Ook toen zij 10 jaar gestudeerd heeft en ik gewerkt (dus ik hoofdkostwinnaar was)
Ook nu zij fulltime werkt en ik nog maar 3,5 dag per week werk (het leven is mooi!)
Als we dit nog een jaartje of 50 volhouden samen, hebben we wel 1 afspraak: alles gaat op.
Erfgenamen krijgen ook altijd ruzie over geld, dat gun ik ze niet
Een beetje zoals wij het hebben geregeld dus. That is, we gaan er vanuit dat áls we uit elkaar gaan, we de bende 50/50 splitten en klaar. (En over een aantal eigendommen hoeven we sowieso geen ruzie te maken. Die zijn zó duidelijk van de een of de ander, dat daar eigenlijk geen discussie over kan ontstaan.)
Kinderen staan niet op de planning, dus als er wat over blijft, gaat dat naar een goed doel.
Ardana schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 09:35:
[...]
Dit inderdaad. Mijn partner is arbeidsongeschikt en heeft een bijstandsuitkering. Nooit tijdig Wajong aangevraagd (had hier oor wel in aanmerking gekomen) en nu te laat daarvoor). Als hij bij me gaat wonen, mag ik hem 100% gaan onderhouden, op zijn zorgtoeslag na.
Daar ga ik er sowieso op achteruit en flink ook.
Overigens is dit wel 1 van de redenen waarom samenwonen echt niet hoog op m'n lijstje staat...
Verschil tussen jullie en onze situatie (en misschien ook wel deels waarom we hierover van mening verschillen): Wij hebben het financieel op het moment prima. We hebben een redelijk lastige periode gekend, in en voor die periode hebben we onze huidige regels opgesteld, met dat we nu in financieel veel rustiger vaarwater zitten, bevallen de regels nog steeds.
Wel is het nu makkelijker geworden. Omdat onze inkomens beiden prima zijn, houden we allebei ook genoeg over om privé te besteden. Bij een groot verschil kan ik me voorstellen dat dat vervelender is. (Omdat de een dan daadwerkelijk zelf veel minder privé te besteden heeft dan de ander, ook al is het meer dan als je het 50/50 zou doen.)
[...]
Dit is dus absoluut niet waar. Jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus heeft zij 50% bijgedragen en ben jij eigenaar van de onverdeelde helft. Ik vraag me ook af of je dat ook zo en herhaaldelijk benadrukt naar haar toe? Daar zou ik zelf ernstig geïrriteerd van raken. Alles wat jullie hebben is dus gezamenlijk.
We hebben het er eigenlijk nauwelijks over. Dus nee, het word niet dagelijks benadrukt omdat het niet speelt. Het enige waar we het af en toe over hebben is een herberekening als er veranderende omstandigheden zijn. Maar dat gaat heel casual.
Wat betreft het mijn en dijn van spullen, zij mag mijn PC altijd gebruiken. Hij is alleen wel écht van mij en ik heb voorrang.

Maar het ding staat ook op mijn werkkamer. Daar mag zij uiteraard altijd komen, werken, etc. Yet, de kamer is helemaal volgens mijn wensen ingericht en als er bijvoorbeeld een nieuwe kast moet komen (zoals laatst), betaal ik die zelf. Ik vind het onredelijk als zij daar voor betaald. (Zij overigens ook.) Daar hebben we niet eens heel lang gesprek over. Zoiets gaat meestal van "zou je het heel erg vinden om ..." "eh, nee, dat was ik sowieso al van plan". We voelen dat wel aan inmiddels.

Als jullie daar bij een eventuele scheiding vanaf willen zien, mag je van goede huizen komen.
Bij een eventuele scheiding zal in principe alles 50/50 gesplitst worden, behalve onze individuele spaartegoeden. (Plus dat bepaalde objecten in huis duidelijk naar de een of naar de ander zullen gaan. Ik heb geen belang bij haar kleding collectie, zij zal mijn piano en andere muziekinstrumenten niet willen hebben.)
Mijn vraag blijft wel: als jullie zo duidelijk een scheiding tussen mijn en dijn hebben, waarom hebben jullie dan wel gekozen voor gemeenschap van goederen?
Zuinigheid en niet de noodzaak in zien van huwelijkse voorwaarden. We vonden het het geld niet waard en zien onszelf als redelijke personen die ook bij een scheiding netjes uit elkaar zullen gaan. Maar goed, van die hele scheiding gaan we niet uit...
Overigens: wel verbazing hier, voornamelijk over (imho) het jezelf en elkaar voor de gek houden, en leven volgens een systeem dat feitelijk niet voor jullie geldt, geen veroordeling. Ieder moet doen waar hij zich prettig bij voelt en als dit voor jullie werkt, is dat prima.
We hebben domweg onderling afspraken over hoe we het doen en daar voelen we ons allebei goed bij. Dat systeem en afspraken zal misschien niet voor iedereen de ideale oplossing zijn. Zo veel stellen, zo veel meningen. Maar omdat het voor ons goed werkt (en er ook verdomd goed over is nagedacht), houden we dit systeem voorlopig aan.
Mochten de omstandigheden veranderen en dit systeem niet meer bij ons passen, veranderen we het systeem...
[
Voor 31% gewijzigd door
unezra op 11-05-2018 08:51
]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.