Tuurlijk. Maar het boeit me werkelijk niet. Het enige waar het van belang voor is, is de rato.

assje schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:52:
[...]
Ik zie dit toch als het verschil tussen "als twee individuen gezamenlijk" of als "2-eenheid" door het leven gaan. Dat is natuurlijk een persoonlijke keuze en in sommige situaties kan ik hem zeker begrijpen. Echter na >10 jaar samen en met kinderen ga ik het steeds bijzonderder vinden.
Ik ben geen 2-eenheid met mijn partner. We zijn 2 individuen die er voor hebben gekozen, de intentie hebben, de rest van ons leven met elkaar door te brengen. (Overigens hebben we geen kinderen.)
Het gezamenlijk saldo is toch wel degelijk van belang voor een gezin voor wat betreft risico's en reserves.
Klopt. Dus is er een gezamenlijke betaalrekening en een gezamenlijke spaarrekening. Dat is onze gegarandeerde gezamenlijke buffer. Daarbij houden ze zelf allebei een spaarbuffer aan, waar we individueel een ondergrens aan hebben gesteld zodat er áltijd reserve is en los van hoe het formeel zit (gemeenschap van goederen), is de afspraak wel dat die buffer aangesproken kan worden als het nodig is. Ook voor gezamenlijke dingen zoals een nieuwe auto of CV ketel.
Daarnaast wat betreft scheiding, uiteindelijk zal je toch overeenkomst moeten vinden over wat gezamenlijk is en wat niet. Wat is hier dan anders aan dan gewoon overeenkomst zoeken over je gezamenlijke uitgaven of die nu privé zijn of niet?
Ik zou namelijk echt niet weten hoe ik reëel een scheiding moet maken tussen eigen uitgaven en gezamenlijke uitgaven, waar leg je de grens?
- boodschappen + krat bier die ik opdrink?
- nieuw interieur dat mij niet boeit?
- auto van de een die je beide gebruikt?
- lease auto van de ander?
- huis van +100k vanwege tuin en/of werkkamer waar 1 persoon behoefte aan heeft, extra betalen?
- babykleding die niet van marktplaats komt
- kinderopvang, minder werkende partner
Ga zo maar door, kan er nog wel 1000 bedenken. Ik heb dan toch echt liever af en toe een discussie of uitgaven x of y door de ander echt nodig/verstandig was dan een heel systeem te hebben om dit allemaal uit te rekenen samen.
Uiteindelijk doe je het toch hoe dan ook samen. Als mijn partner ongelukkig is op haar werk kunnen we samen besluiten dat zij gewoon stopt en dan wel ziet waar ze weer werkt vindt. Dan is het niet zo dat zij geen zakgeld meer heeft, we zullen allebei minder uit moeten geven (logisch?).
Je krijgt toch rare discussies bij zo'n zakelijke discussie mocht er eens iemand overspannen thuis komen te zitten o.i.d. Moet je je ook nog schuldig gaan voelen dat je je "zakgeld" moet lenen van je partner of sta je hier samen voor?
Wanneer er grote dingen wijzigen (zoals een lease auto, een nieuw interieur of al die andere zaken die je noemt), bespreken we dat en bepalen we wat we redelijk vinden. Zo heeft zij wel eens een stuk ICT infra (server, router) thuis betaald omdat ze vind dat ze daar ook gebruik van maakt, maar heb ik aan de andere kant weer de groepenkast betaald ook al is dat gewoon stroom infra thuis.
Grote dingen worden over het algemeen overigens 50/50 gedaan. Tenzij in gevallen dat bijvoorbeeld de een zeg een koelkast wil hebben met -tig features "omdat het kan" en de ander niet. (Maar ook dan zeggen we vaak "we gebruiken het samen, dus betalen we 50/50".
menn0 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 10:55:
[...]
Laat ik voorop stellen dat je vast een aardige gozer bent hoor, maar ik denk dat menig af en toen met tenminste een gekromt teentje meeleest. Ik vermoed dat je de dertig gepasseerd bent, en dus zou je op zich al wat ruimer naar het leven kunnen kijken en niet zo krampachtig met geld/bezit bezig zijn. Maar hier geef je voor mij een een verklaring. Ik zou zeggen ga vooral veel op reis, en ga ontdekken wat je echt inspireert in het leven. Reizen helpt je anders naar het leven te kijken, er zijn ook culteren waar individueel bezit niet of nauwelijks bestaat. Heel verfrissend. Ik zie wel gelijk een probleem, want zoals ik nu lees ga je die reis dan alleen maken. Wat jammer.
Onze constructie zorgt dus juist voor minder krampachtigheden.

Ik heb namelijk de volledige vrijheid om bol.com leeg te kopen als ik daar zin in heb, zonder (op eerder genoemde afspraken na) verantwoording over af te leggen. Dat is héérlijk.
We hebben gedeeltelijk gezamenlijk bezit, gedeeltelijk individueel bezit. Veel dingen zijn van ons samen, een aantal dingen niet. (Vaak dingen zoals een piano die 1 van de 2 gebruikt en waar de ander werkelijk niets mee heeft, niet gebruikt, etc.)
En reizen? Dat komt ooit wel. We zijn het van plan, maar op dit moment zijn er allerlei redenen waarom we geen heel verre reizen maken.

(Wil niet zeggen dat ik onbereisd ben. Ik heb wel wat van de wereld gezien zeg maar. Zij ook.)
En ja, ik ben de 30 gepasseerd.

(Maar dit is ook niet mijn eerste lange relatie.)
[...]
Zit je niet helemaal vast in de krochten van het consumisme/kapitalisme? Ik heb helemaal niks tegen kapitalisme, begrijp met niet verkeerd, maar dit zien de grote corporates in ieder geval graag. Ik zou niet meer van zo'n etentje kunnen genieten en me bezwaard voelen door de vele offers die gedaan zijn.
Welnee. Ik ben niet heel specifiek materialistisch of geldzuchtig. Zij ook niet.
Ik hecht waarde aan materie, omdat materie me iets brengt. Meer concreet: Ik heb bijvoorbeeld een aantal muziekinstrumenten. De emotionele waarde van die dingen is enorm. Sommigen daarvan zijn wat duurder dan anderen en ik laat nu een oude piano restaureren tegen een aardig bedrag. Dat bedrag is hoger dan wat de piano op dit moment in het economisch verkeer waard is, maar het ding is me extreem dierbaar. Dus geef ik daar geld aan uit.
En qua etentjes, ik werk vrij regelmatig over. Dat is ook voor haar niet altijd leuk maar het komt nu eenmaal met de baan en het vak. Wil je dit niet: Heb je het verkeerde vak gekozen. Hoe leuk is het dan om te zeggen "deze is van mij", mede mogelijk gemaakt door de avonden die ik niet thuis was?
Ik vind het echt heerlijk. Andersom ook, ik weet wat zij moet doen om mij te trakteren, ik geniet daar dus extra van omdat het als het ware "zwaarder" is, dan als iemand het geld op zijn rug heeft groeien en dagelijks uit eten kan. JUIST omdat een etentje betaald word door noeste arbeid, is een etentje extra fijn. Ik betaal niet met geld, ik betaal met gewerkte uren. Toevallig zit daar alleen een financiële transactie of 2, 3 tussen.
Dat je bepaalde randvoorwaarden stelt over hoe je de financiële huishouding is natuurlijk super, en volgens mij denk je er ook goed over na en is alles wel overwogen. Daar kunnen velen wat van leren, en ik denk dat jij weer wat van mensen en culturen kan leren waarin bezit/rato/werk/offer een wat mindere rol spelen in het leven en wellicht er zo iets meer van genieten. Tijd voor een sabbatical om een aantal maanden de wereld te zien? Hoewel het naar rato jou wat meer gaat kosten komen jullie er samen een stuk rijker uit!
Waarom zou ik van andere culturen moeten leren als ik tevreden ben met hoe het is én over hoe wij het doen goed is nagedacht? Het is ook geen statisch geheel. We praten er regelmatig over en als een van 2 zich niet meer gelukkig voelt, passen we zaken aan. Vooralsnog blijkt dit voor ons de beste manier, dus houden we het zo.
Hoe anderen dat doen moeten zij weten, het kan voor een ander geen goed systeem zijn. Voor ons werkt dit en werkt het verrassend goed. Dus houden we het systeem.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.