Dank voor ieders' reacties tot dusver!
Het probleem is dat je in goed vertrouwen een relatie aangaat, maar zodra het stukloopt er vaak niet meer op redelijke gronden uitkomt. Ik heb helaas door schade en schande geleerd (met een ex) dat je daar een hoop geld mee kan verliezen. Daarom wil ik het nu toch graag zakelijk bekijken (en daar is mijn huidige vriendin het ook mee eens).
Precies dit dus eigenlijk!

Rukapul schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:06:
[...]
Bedenk goed dat je je partner mogelijk financieel opsluit in de relatie als je zelf een fors bedrag in het huis steekt. Dit treedt met name op als het huis met verlies verkocht wordt en de ene partner aan de andere partner een schuld heeft.
Daar heb je natuurlijk wel een punt, maar in ons geval willen we een huis kopen dat we makkelijk kunnen betalen. De aankoopprijs ligt dus ruim onder het bedrag wat we kunnen lenen.
Maar, omdat ik die overwaarde heb gerealiseerd moet ik die waarde wel investeren, tenzij ik het voorlief neem dat ik (zéker met de regels in 2017) veel belasting in Box 3 moet gaan betalen en we een onnodig hoge hypotheek hebben
Feitelijk willen we dat ook doen, maar dan via een omweg. Alle gezamenlijke kosten van een gezamenlijke rekening af laten schrijven. Die rekening willen we laten voeden doordat ik 60% daarop stort en mijn vriendin 40%.
Qua financiering van het huis ligt het lastiger. Omdat je vanuit je eigen financien een grote bijdrage levert in de aanschafkosten van de woning, zou ik dat meenemen in de verdeling in het kadaster. Als jouw bijdrage 40% is, verdeel de overige 60% eerlijk tussen beiden. Dan heb jij 70% eigendom en je vriendin 30%.
Overigens zou ik bij notaris wel een samenlevingscontract opstellen, zodat jij of je vriendin in de woning kan blijven wonen mocht 1 van jullie er niet meer zijn. Anders gaat het eigendom van de woning over op de betreffende ouders...
Ik heb even gezocht naar of wat jij zegt (het eigendom van de woning ook verdelen in een verhouding anders dan 50/50) mogelijk is, maar kan het niet vinden. Heb je misschien een linkje met wat meer info?
Los daarvan zou ik een 60/40 verdeling m.b.t. eigendom niet willen. We kopen immers samen een huis. Natuurlijk kan je diezelfde mening ook doorvoeren op de kosten enzo, maar dat vind ik toch weer anders, ookal kan ik dat niet zo goed onderbouwen.
LennG schreef op donderdag 24 november 2016 @ 23:00:
[...]
Het lijkt me dat je dit niet zozeer moet regelen in de verdeling van het eigendom van het huis, maar in de verdeling van de schuld.
Als jullie een huis willen kopen voor € 200.000 en jij brengt € 40.000 mee zal bij aanvang de hypothecaire financiering € 160.000 bedragen.
Daarbij wil je afspreken dat bij het verdelen van deze schuld € 60.000 schuld Gitarist is en € 100.000 schuld partner. Dit even los van hoofdelijke aansprakelijkheidsissues.
Wel even IANAL

Dit is precies hoe ik het in gedachten heb.
Divak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:11:
Je hebt een relatie, woont samen, gaat misschien later trouwen, dan komen er ook nog kids bij kijken… maar… jullie hebben dan nog wel allebei een apart spaarpotje. Dat is in mijn ogen behoorlijke waanzin. Wat denken jullie daar mee te bereiken? Dat jij van je spaargeld (bijvoorbeeld) wel een dure hobby kan onderhouden maar je vriendin niet? Of dat jij wel een dure broek kan kopen en je vriendin niet? Dan mag je jezelf echt wel eens achter de oren krabben.
Een huishouden heb je samen, ongeacht hoeveel je verdient of hoelang je werkt. Als vrouwlief iets minder werkt zorgt ze dat ze zich op andere manieren goed inzet voor het gezin/huishouden en dat betaalt zich niet uit in meer of minder geld.
Dat we het nu 60/40 verdelen wil niet zeggen dat dat voor altijd zo blijft. Mijn filosofie nu is dat mijn geldelijke inbreng in het huis op den duur meer verwaterd. We moeten dus periodiek gaan bekijken of de afspraken nog reeel zijn.
En natuurlijk, als je ook kinderen krijgt en de ene partner meer zorg op zich neemt (en misschien wel minder gaat werken), dan moet dat natuurlijk ook "gewaardeerd" worden.
Op dit moment echter zijn onze huishoudelijke inspanningen gelijkwaardig.
Toen ik 18 was dacht ik er misschien over bij mijn vriendinnetjes, maar als je eenmaal iets serieus hebt en gaat samenwonen is toch niet meer acceptabel? Hangt natuurlijk ook af van hoe jullie de situatie bekijken, en of jullie misschien ook al praten over 'wat als'. Ik heb een tijd in het buitenland gewerkt en in welk land dan ook denkt iedereen er net zo over.. Dit naar eigen vermogen inleggen in je huishouden is volgens mij echt iets typisch voor ons gierige Nederlanders
Met vrienden heb ik hier ook zoveel discussies over, het is ook alsof ze vriendengroep wel netjes naar rato 50/50 is verdeeld met de voor- en tegenstanders van het op 'een hoop gooien'.

Ik wil gewoon voorkomen dat ik nu € 70K inleg en dat als de relatie stukloopt binnen afzienbare tijd (nogmaals: we gaan er niet vanuit en er zijn ook geen voortekenen o.i.d.) dat zij een cadeautje krijgt van minimaal de helft van dat bedrag. Dat voelt voor mij als niet eerlijk.
En nogmaals, dat moet periodiek gereviewd worden of dat nog steeds wel eerlijk en billijk is, met het oog op eventuele toekomstige gezinsveranderingen.
ybos schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:20:
Vraag me altijd af hoe ver men doorgaat.
Stel het voorbeeld van hierboven, 1 van de 2 heeft flinke spaarpot, kan me prima voorstellen dat dit apart beschreven word, zeker ivm slechte ervaringen vanuit verleden door die persoon.
Maar: 40k wordt in een huis gepompt en dus flink lagere hypotheek. So far so good.
Dan wil men kosten naar rato verdelen terwijl salaris 60/40 is. Verschil is al niet dusdanig (vind ik) dat ik dat zou doen. Maar als je hier al naar kijkt, zou zij dan juist niet meer moeten betalen? Want door de spaarpot van 40k, val je weer in lagere risicoklasse hypotheek, en dus flink minder rentelasten, door inbreng van hem. Dus eigelijk moeten de kosten dan maar 50/50 omdat zij toch al (door zijn spaarpot) minder rente betaald.
*recept voor einde relatie

Je zou inderdaad zo ver door kunnen redeneren, maar dat is niet onze insteek. Wij willen het verdelen laten stoppen bij de gezamenlijke kosten.
Kheos schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:40:
[...]
als mijn vrouw iets wil kopen en ze heeft niet genoeg geld, gaan we met de situatie om alsof ze iets wil kopen maar niet genoeg geld heeft. Waanzin, I know.
als ik iets wil kopen van pakweg 2000 euro, ga ik daar voor moeten sparen. Het zou pas waanzin zijn als ik aan mijn vrouw vroeg om mee te sparen voor iets dat ik wil en zij niets aan heeft.
Dit heeft in de afgelopen 12,13 jaar (want zo kort zijn ze nog maar samen) nog voor geen nanoseconde spanning gezorgd. wat absoluut wel het geval zou geweest zijn als ik geld van onze gemeenschappelijke rekening zou hebben genomen om iets voor mezelf te kopen.
Wij zijn (nu ook al) redelijk losjes. We hebben nu nog ons eigen geld (en straks ook), maar als m'n vriendin iets voor zichzelf wil kopen waar ze eigenlijk het geld niet voor heeft, dan leg ik regelmatig iets bij en natuurlijk heb ik ook de keuze om het (soms) niet te doen. En andersom komt dat ook voor. Dat hoeft niet erg te zijn (en hoeft wat mij betreft ook niet meegenomen te worden in de verdeling).