-
[Voor 102% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:32. Reden: Leeg vanwege privacy.]
Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.
[Voor 102% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:32. Reden: Leeg vanwege privacy.]
Speel ook Airplane Manager en Repeat
Je moet natuurlijk wel zorgen dat de gezamenlijke "pot" groot genoeg is, voor de afgesproken uitgaven.ardana schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:12:
Maar wat is het verschil in moeite dan met "de grote hoop"? Wij gaan ook echt geen uren overleggen over een gewenste aankoop.
"Hey, ik heb x gezien, zullen we dat halen?" "Prima, doe maar!" of "Wil je dat echt?" "Yup, eigenlijk al best wel lang". "Ok, ga je gang", of "Je weet dat we niet veel hebben deze maand he?" "Je hebt gelijk, ik wacht wel ff".
Mijn ervaring met naar rato en/of 50/50 is dat er uiteindelijk altijd ruzie komt: "de gezamenlijke pot is leeg, kun jij wat bijleggen?", "ja, maar ik heb deze maand al een keer zelf de boodschappen betaalt" "Ja maar jij koopt altijd van die dure dingen, je hoeft niet altijd zo'n pak Knorr Wereldgerechten te kopen". "Ja, maar jij betaalt je kousen van de gezamenlijke pot" "Ja, maar jij betaalt het magazine dat je leest ervan". "Ja, maar jij wilt een veel te duur internetabonnement." "Ja, maar jij maakt daar ook gebruik van". Etc. etc.
Dan heb ik liever alles gezamenlijk, én goed rekening houden met elkaar.
Volgens mij heb ik eerder uitgelegd dat ik ondanks 70-30 verdeling van de kosten, er al wel vanuit ga dat zij 50% eigenaar is van de gezamenlijke spullen. Als ik zo door het topic lees, komt ze er beter af dan veel anderen. Beter betaalde baan is wel degelijk een keuze, en bijvoorbeeld ook de reiskosten naar een baan. Dat is een afweging die zij maakt, en waar zij ook zelf de lusten en lasten van afweegt.ardana schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 10:59:
[...]
Ze is voor 50% partner, maar heeft wel minder te besteden.
Mag ik dat een contradictio vinden? Als ze werkelijk volwaardig partner was, zou ze evenveel te besteden hebben. En nu draagt ze ook binnen haar relatie de gevolgen van een lager betaalde baan. Alsof iedereen zomaar een beter betaalde baan kan vinden... Does not compute.
Ik denk juist dat je het gezeik achteraf voorkomt, door alles goed vast te leggen terwijl je elkaar nog wel lief vindt. Op dat moment zijn er een stuk minder emoties in het spel, en ontstaat er dus ook niet zo gauw ruzie (en anders is goedmaaksex tenminste nog een reeële optieTehh schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 12:09:
Mijn ouders zijn gescheiden nadat ik net een maand verkering had. Grote gore shitzooi aan gezeik gehad rondom die scheiding (ze waren in gemeenschap van goederen getrouwd, pa verdiende 10x zoveel als ma, maar ma had een erfenis gekregen van een ton). Mensen wat een gezeik en gezanik. Ze zien elkaar nu nog steeds niet ook al zijn beide hertrouwd.
Het brengt je relatie wel in een stroomversnelling. Vijf jaar na de scheiding ben ik getrouwd. Gewoon in gemeenschap van goederen. Ik moet er niet aan denken om te trouwen / samen te leven op het moment dat je al aan het bedenken bent hoe je dingen gaat verdelen bij een scheiding. Natuurlijk het kan gebeuren dat je elkaar na verloop van tijd echt heel erg zat bent. Nou, dan kies je maar. Je geliefde materiële centjes of je geluk.
(...)
Psn: timmeltje
Ik geloof eerlijk gezegd niet zo in huwelijkse voorwaarden als wondermiddel voor het vredig uit elkaar gaan. Als je probleemloos kunt scheiden met huwelijkse voorwaarden kun je dat imho ook met gemeenschap van goederen. Om probleemloos te scheiden heb je mensen nodig die zich volwassen gedragen en die er niet op uit zijn om elkaar financieel en emotioneel kapot te maken.Wild Chocolate schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 23:10:
[...]
Bij een huwelijk wordt het een ander verhaal, daar neig ik naar gemeenschap van goederen. Maar aan de andere kant, als je het van tevoren regelt (huwelijkse voorwaarden) dan heb je achteraf denk ik ook minder kans op ruzie.
PVOUPUT - 7000WP - 40 x SF175 - Fronius Symo 8.2-3-M - Twente
Huwelijkse voorwaarden zijn zoals je zelf al aangeeft helemaal geen garantie dat een scheiding "soepeltjes" verloopt.ninjazx9r98 schreef op woensdag 09 september 2015 @ 09:32:
Het is niet dat ik afhankelijk van de situatie geen noodzaak zie voor huwelijkse voorwaarden, ik zie het alleen niet als garantie dat een scheiding ineens vlekkeloos verloopt. Als één van beide partners (of zelfs allebei) uit is op wraak of hoe je het ook wilt noemen (en dat gebeurt met grote regelmaat, dat alleen geld nog telt gaat echt niet op voor alle scheidingen) dan kun je het de ander vreselijk lastig maken los van de huwelijkse voorwaarden.
Als het echt alleen nog om geld gaat dan zie ik zeer zeker voordeel in huwelijkse voorwaarden in bepaalde omstandigheden maar als het om (veel) meer gaat (liefde over aan slechts één kant, wraakgevoelens enz) dan is het naar mijn idee echt geen wondermiddel wat alle financiële narigheid zonder meer gaat voorkomen.
[Voor 11% gewijzigd door _Apache_ op 09-09-2015 10:09]
Gemeenschap van goederen maar toch nog persoonlijke rekeningen. Ik vraag me af waarom?_Apache_ schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:08:
We hebben dus 5 rekeningen,
1 gedeelde
2 persoonlijke betaal/courant rekeningen
2 persoonlijke spaarrekeningen.
Omdat eenieder nog hobby's heeft, nog zelf wil sparen en daar komt bij elk hun salaris op binnen.Friespeuk schreef op woensdag 09 september 2015 @ 10:21:
[...]
Gemeenschap van goederen maar toch nog persoonlijke rekeningen. Ik vraag me af waarom?
[Voor 25% gewijzigd door _Apache_ op 09-09-2015 11:09]
Dit is exact mijn gedachte. Ook ik ben te lui om te rekenen en vind geld niet belangrijk. Met het verschil dat wij geen "grote hoop" doen. Mijn vriendin werkt 3 dagen en ik 5. Ze verdient daardoor minder en ik zou het niet eerlijk vinden als ik meer zou overhouden. Zeker niet omdat ze die 2 dagen bezig is met de zorg voor ons kind.DaTimMan schreef op woensdag 09 september 2015 @ 08:46:
Ik heb gekeken naar een verdeling naar rato, maar kon niet leven met het feit dat ze dan 50 euro over zou hebben en ik 500. Oneerlijk, samenleven is dan ook gewoon samen. Ook ben ik veel te lui om de hele tijd te rekenen met verdeelsleutels en vind ik geld niet zo heel belangrijk.
Stel dat we uitelkaar gaan, dan kost het geld. Niet zo heel belangrijk in mijn opzicht.
Wel leuk om de enorme hoeveelheid verschillen te lezen.
Die methode heb ik ook geprobeerd, onder aan de streep is hetzelfde overhouden in de maand bijna hetzelfde als een grote hoop.Het verschil is alleen in papier (IMHO). Voor cadeautjes ben ik het met je eens, dat is een beetje mag. Het gaat echter om het idee achter het presentje.Pierre Sec schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:36:
[...]
Dit is exact mijn gedachte. Ook ik ben te lui om te rekenen en vind geld niet belangrijk. Met het verschil dat wij geen "grote hoop" doen. Mijn vriendin werkt 3 dagen en ik 5. Ze verdient daardoor minder en ik zou het niet eerlijk vinden als ik meer zou overhouden. Zeker niet omdat ze die 2 dagen bezig is met de zorg voor ons kind.
Wij zorgen dat we ongeveer hetzelfde vrij te besteden hebben. Ik verdien netto rond de 3k, zij rond de 1,7k. Dat verschil compenseer ik door onder meer de hypotheek een kinderopvang te betalen. De auto lease ik dus die is al van mijn inkomen af. Dan hou ik ook ongeveer 1,7k over om vrij te besteden. In de winkel, supermarkt, restaurant, etc is het dan maar net wie eerst zijn pinpas klaar heeft. Dat werkt op de een of andere manier prima. Als zij een "dure maand" heeft, verdelen we het wel weer een beetje. Maar dat is zeldzaam.
Het leuke aan eigen geld, vind ik dat ik haar nog echt cadeautjes kan geven. Mijn ouders hebben wel een grote hoop en ik vind het toch altijd een beetje gek als mijn vader dan een cadeau voor mijn moeder van de gezamelijke rekening betaalt.
In de praktijk komt het vaak op hetzelfde neer. Ik denk ook dat onze huidige situatie deels zo is ontstaan omdat we ons geld anders besteden. Een ander ritme zeg maar. Mijn vriendin geeft vaker kleine bedragen uit. Zij is een liefhebber van kleren/tassen/schoenen (duh) en ik hoop meerdere maanden op omdat ik nog weleens een duur horloge wil aanschaffen. Mijn laatste aanschaf was 5k+. Dat zou ik niet met een gerust hart van de gezamelijke rekening trekken. Uit mijn eigen potje gaat een stuk meer ontspannen.DaTimMan schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:41:
[...]
Die methode heb ik ook geprobeerd, onder aan de streep is hetzelfde overhouden in de maand bijna hetzelfde als een grote hoop.Het verschil is alleen in papier (IMHO). Voor cadeautjes ben ik het met je eens, dat is een beetje mag. Het gaat echter om het idee achter het presentje.
bij ons is de inkomstenverdeling ongeveer hetzelfde. Komt er dus 4,7 k binnen en na aftrek van alle kosten is daar dan 3K vanover om samen te besteden
Kijk dit soort opmerkingen blijven me toch tegen het zere been schoppen. Alsof iemand met minimumloon daadwerkelijk minder hard werkt, heeft gekozen een kut baas te hebben of bewust fouten heeft gemaakt.Maar ook meer verdienen meer "zelf" overhouden.
Dan dus toch de vruchten plukken van eigen keuzes en inzet, of op de blaren zitten.
Vind ik ook, al hebben wij het zelf ook zo geregeld dat we naar rato bijdragen in de kosten. Ik hou dan ook meer over dan mijn partner, maar in de praktijk betekent het gewoon dat ik vaker wat onverwachte uitgaven betaal, of veel meer betaal van de vakantie etcEro-Sensei schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:54:
[...]
Kijk dit soort opmerkingen blijven me toch tegen het zere been schoppen. Alsof iemand met minimumloon daadwerkelijk minder hard werkt, heeft gekozen een kut baas te hebben of bewust fouten heeft gemaakt.
En dan heb je het over je levenspartner.
Mooi fout is niet lelijk
Inderdaad, helemaal mee eens.Ero-Sensei schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:54:
[...]
Kijk dit soort opmerkingen blijven me toch tegen het zere been schoppen. Alsof iemand met minimumloon daadwerkelijk minder hard werkt, heeft gekozen een kut baas te hebben of bewust fouten heeft gemaakt.
url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url
Iemand met een hoog loon heeft wellicht wél bewust gekozen voor een kut-baas (want die betaalde meer), of werkt daadwerkelijk harder (en krijgt dus meer) of volgt een zorgvuldig uitgestippelde carrière. Zo'n "high achiever" kan ook voor minder geld kiezen in een eenvoudige(re) baan, maar kiest daar bewust niet voor. Dit soort persoonlijke keuzes mogen ook resulteren in een hoger loon of "eigen deel".Ero-Sensei schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:54:
[...]
Ja, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je samenleeft, en dat ik dan dure kleren koop terwijl mijn vriendin het met h&m moet doen? Als je dat in het extreme trekt, ga ik dit jaar op vakantie naar Hawaii en blijft mijn vriendin thuis. Ik werk hard omdat ons gezin een lekker leven kan hebben. En zodat zij minder kan werken. Niet zodat ik meer kan besteden.HuHu schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:31:
[...]
Iemand met een hoog loon heeft wellicht wél bewust gekozen voor een kut-baas (want die betaalde meer), of werkt daadwerkelijk harder (en krijgt dus meer) of volgt een zorgvuldig uitgestippelde carrière. Zo'n "high achiever" kan ook voor minder geld kiezen in een eenvoudige(re) baan, maar kiest daar bewust niet voor. Dit soort persoonlijke keuzes mogen ook resulteren in een hoger loon of "eigen deel".
Het zijn allemaal aannames. Feit is dat je samen besluit het leven te delen. Waar de één wat meer geld op de bankrekening krijgt (ik zeg bewust niet "verdienen" ) zal de ander wellicht meer bijdragen aan het huishouden. Het lijkt me echt een bijzonder ongezonde relatie wanneer de ene partner allemaal duren spullen voor zichzelf heeft en de ander in vodden rondloopt en nooit eens wat leuks kan doen.HuHu schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:31:
[...]
Iemand met een hoog loon heeft wellicht wél bewust gekozen voor een kut-baas (want die betaalde meer), of werkt daadwerkelijk harder (en krijgt dus meer) of volgt een zorgvuldig uitgestippelde carrière. Zo'n "high achiever" kan ook voor minder geld kiezen in een eenvoudige(re) baan, maar kiest daar bewust niet voor. Dit soort persoonlijke keuzes mogen ook resulteren in een hoger loon of "eigen deel".
helemaal eens.D-e-n schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:39:
[...]
Het zijn allemaal aannames. Feit is dat je samen besluit het leven te delen. Waar de één wat meer geld op de bankrekening krijgt (ik zeg bewust niet "verdienen" ) zal de ander wellicht meer bijdragen aan het huishouden. Het lijkt me echt een bijzonder ongezonde relatie wanneer de ene partner allemaal duren spullen voor zichzelf heeft en de ander in vodden rondloopt en nooit eens wat leuks kan doen.
Vanwege de 2 dagen verplicht oppassen, zou dan ook rekenen naar een volledige werkweek van 40uur: 1,7k / 3 * 5 = 2,8k.Pierre Sec schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:36:
[...]
Dit is exact mijn gedachte. Ook ik ben te lui om te rekenen en vind geld niet belangrijk. Met het verschil dat wij geen "grote hoop" doen. Mijn vriendin werkt 3 dagen en ik 5. Ze verdient daardoor minder en ik zou het niet eerlijk vinden als ik meer zou overhouden. Zeker niet omdat ze die 2 dagen bezig is met de zorg voor ons kind.
Wij zorgen dat we ongeveer hetzelfde vrij te besteden hebben. Ik verdien netto rond de 3k, zij rond de 1,7k. Dat verschil compenseer ik door onder meer de hypotheek een kinderopvang te betalen. ....
Speel ook Airplane Manager en Repeat
Die opmerking alleen is misschien cru, maar zoals daarboven staat je dan ook meer bijdraagt in netto Euro's aan de gezamenlijke rekening...Ero-Sensei schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:54:
[...]
[Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 09-09-2015 12:54]
Dat klopt. Maar dat verandert niets aan de situatie. Het verschil is er als we aan het einde van de maand worden uitbetaald. En dat compenseren we dus met de uitgaven. Zodat we uitkomen op wat ons uitgangspunt is: evenveel overhouden om stuk te slaan.Onbekend schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:50:
[...]
Vanwege de 2 dagen verplicht oppassen, zou dan ook rekenen naar een volledige werkweek van 40uur: 1,7k / 3 * 5 = 2,8k.
De virtuele inkomstenverhouding is dan 3k tegen 2,8k en dan kom je bijna 50/50 uit. Die paar procent verschil is bijna verwaarloosbaar klein.
Om hier even op terug te komen;ardana schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:12:
Maar wat is het verschil in moeite dan met "de grote hoop"? Wij gaan ook echt geen uren overleggen over een gewenste aankoop.
"Hey, ik heb x gezien, zullen we dat halen?" "Prima, doe maar!" of "Wil je dat echt?" "Yup, eigenlijk al best wel lang". "Ok, ga je gang", of "Je weet dat we niet veel hebben deze maand he?" "Je hebt gelijk, ik wacht wel ff".
Mijn ervaring met naar rato en/of 50/50 is dat er uiteindelijk altijd ruzie komt: "de gezamenlijke pot is leeg, kun jij wat bijleggen?", "ja, maar ik heb deze maand al een keer zelf de boodschappen betaalt" "Ja maar jij koopt altijd van die dure dingen, je hoeft niet altijd zo'n pak Knorr Wereldgerechten te kopen". "Ja, maar jij betaalt je kousen van de gezamenlijke pot" "Ja, maar jij betaalt het magazine dat je leest ervan". "Ja, maar jij wilt een veel te duur internetabonnement." "Ja, maar jij maakt daar ook gebruik van". Etc. etc.
Dan heb ik liever alles gezamenlijk, én goed rekening houden met elkaar.
Dus omdat de extremen jou niet aanstaan, is een gematigde variant ook uit den boze? Als jij naar Hawaï gaat en je laat je vriendin thuis... dan is er meer mis met je relatie dan alleen de afgesproken verdeling.Pierre Sec schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:36:
[...]
Ja, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat je samenleeft, en dat ik dan dure kleren koop terwijl mijn vriendin het met h&m moet doen? Als je dat in het extreme trekt, ga ik dit jaar op vakantie naar Hawaii en blijft mijn vriendin thuis. Ik werk hard omdat ons gezin een lekker leven kan hebben. En zodat zij minder kan werken. Niet zodat ik meer kan besteden.
Ook jij trekt het in het extreme... waarom? Je houdt van elkaar, je zorgt voor elkaar, een keihard dichtgetimmerd contract om normaal gedrag vast te leggen is nergens voor nodig.D-e-n schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:39:
[...]
Het zijn allemaal aannames. Feit is dat je samen besluit het leven te delen. Waar de één wat meer geld op de bankrekening krijgt (ik zeg bewust niet "verdienen" ) zal de ander wellicht meer bijdragen aan het huishouden. Het lijkt me echt een bijzonder ongezonde relatie wanneer de ene partner allemaal duren spullen voor zichzelf heeft en de ander in vodden rondloopt en nooit eens wat leuks kan doen.
Er ligt vast wat van wie was bij het punt van samenwonen maar voor de rest is er niks contractueel. Wij hebben een aparte rekening voor gezamenlijke vaste lasten en boodschappen en dan moet je toch bepalen wie wat in de "pot" stopt. En dan is het uitgangspunt voor ons hetgeen ik omschrijf.HuHu schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:00:
[...]
Daar helpen contractueel vastgelegde afspraken niet bij.
The Duck did it again
Hier heb je een punt. Behalve dat ik het niet uit den boze vind. Misschien dat ik dat niet goed verwoord heb. Voor mij werkt het niet, maar het mag voor een ander best werken.HuHu schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:00:
[...]
Dus omdat de extremen jou niet aanstaan, is een gematigde variant ook uit den boze?
[Voor 10% gewijzigd door rikoos op 09-09-2015 13:34]
Dan was je dus getrouwd (in gemeenschap van goederen)? Want anders snap ik niet op grond waarvan die ex recht meende te hebben op de helft van alles.rikoos schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:31:
Herkenbaar quacktech
Ik ben na 2 lange relaties er klaar mee om alles maar samen op één grote hoop te gooien. Mijn ex was net klaar met haar studie en had letterlijk niets als bezit. Nadat onze relatie strandde kreeg ik ook een advocaat op mijn dak die de helft van alles opeiste en ook dus ook de bezittingen die ik al had voordat we een relatie kregen. Resultaat was dat ik alles bij elkaar ruim 80.000 euro armer was omdat mijn huis ook door 2en moest en ik ook nog eens mijn eigen spaarekening (die ik al had vanaf mijn 18de) en beleggingen (aandelen werkgever) moest verdelen.
Inmiddels heb ik weer wat opgebouwd en voor mij gaat nu alles op papier. Alles wat ik heb voor de relatie is van mij en niemand komt daar meer aan. Alles wat tijdens de relatie als gezamenlijk wordt aangemerkt gaat door de helft maar ook dan blijven er nog steeds stukken die van mij zijn en deze zal ik steeds toevoegen aan mijn bezit dmv een notaris verklaring.
Mooi fout is niet lelijk
Samenlevings contract wat bijna gelijk is alleen kan je hier dus tijdens je relatie steeds aangeven wat van jou is en wat niet. Ik was er van uitgegaan dat dit dan achteraf ook verrekend zou worden met je eigen inleg. Ik was dus verkeerd voorgelicht en moest daardoor (eigen schuld) op de blaren zitten ;-)Glenfiddich schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:34:
[...]
Dan was je dus getrouwd (in gemeenschap van goederen)? Want anders snap ik niet op grond waarvan die ex recht meende te hebben op de helft van alles.
[Voor 19% gewijzigd door rikoos op 09-09-2015 13:39]
Heb je zelf na het uit elkaar gaan wel goede juridische hulp ingeschakeld? Of heb je je laten overbluffen door die advocaat?rikoos schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:36:
[...]
Samenlevings contract wat bijna gelijk is alleen kan je hier dus tijdens je relatie steeds aangeven wat van jou is en wat niet. Ik was er van uitgegaan dat dit dan achteraf ook verrekend zou worden met je eigen inleg. Ik was dus verkeerd voorgelicht en moest daardoor (eigen schuld) op de blaren zitten ;-)
Edit: ze probeerde het zelfs nog een jaar na het beëindigen van de relatie om extra geld te krijgen omdat ze niet op de hoogte was van alles zei ze. Gelukkig gaat een samenlevingens contract over een duurzame relatie, dus bij elkaar wonen etc etc anders was ik nog meer kwijt geweest.
Mooi fout is niet lelijk
Bij een huwelijk kan dit ook. Huwelijkse voorwaarden met kille uitsluiting heet dat geloof ik. Dan moet je ook alle aankopen daarna aan één van de twee gehuwden toewijzen.rikoos schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:36:
[...]
Samenlevings contract wat bijna gelijk is alleen kan je hier dus tijdens je relatie steeds aangeven wat van jou is en wat niet.
[...]
Edit: ze probeerde het zelfs nog een jaar na het beëindigen van de relatie om extra geld te krijgen omdat ze niet op de hoogte was van alles zei ze.
[...]
The Duck did it again
Ik had mijn rechtshulp ingeschakeld echter gaven die gelijk aan dat ik geen poot had om op te staan en dat als ik een zaak zou beginnen ik hem voor 99,9% zeker zou verliezen. Ik had vooraf zaken als overwaarde huis inleg etc moeten laten vastleggen. Nu werd het wettelijk gezien als een schenking van mij aan de lopende relatie met nu een gelijkwaardige beëindiging van de relatie en dus had ze er volgens de Nederlandse rechtspraak gewoon recht op, alleen als ik kon aantonen dat ik door deze splitsing financiële problemen door zou krijgen kon er onderhandeld worden.Glenfiddich schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:47:
[...]
Heb je zelf na het uit elkaar gaan wel goede juridische hulp ingeschakeld? Of heb je je laten overbluffen door die advocaat?
Want dit klinkt namelijk helemaal niet als een gebruikelijke gang van zaken met een samenlevingscontract. Of je hebt er destijds een paar hele (voor je ex) gulle bepalingen in opgenomen over het "mixen" van de vermogens.
[Voor 3% gewijzigd door rikoos op 09-09-2015 14:27]
Mwah, waar het probleem kan ontstaan is de waarde van "De Zaak"Lasteraar schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:29:
Wij zijn nu bijna 15 jaar samen. Ben 33 jaar oud.
Toen we samen gingen wonen hadden we beide niks.. #nomoney :*-)
Nu hebben we alles. Een (koop)huis. 2 kinderen. 2 honden. 1 kat en een paard (jaja..).
Toen we kinderen kregen hebben we een geregistreerd partnerschap geregeld om zo het erfrecht gedekt te hebben. In feiten gewoon , zonder huwelijkse voorwaarden , getrouwd voor de wet. Maar zonder de toeters en bellen eromheen. Feestje houdt de familie al 15 jaar te goed ..
Ik ben sinds dat we samenwonen kostwinner. Heb een eigen bedrijf. Zij is thuis de directeur en regelt het huishouden.
Mochten wij ooit uit elkaar zouden gaan dan zou alles gewoon gedeeld worden.
Ondanks dat dat waarschijnlijk heel vervelend is zullen er functioneel weinig dingen veranderen. Gezien we een behoorlijke spaarpot hebben valt er makkelijk te delen. Ik de zaak , zij het huis , spaargeld in 2e en gezien ik elke maand haar 'salaris' overboek vanuit de zaak zal ik er financieel maandelijks heel weinig van merken. Nu noem ik het salaris. Dan noem ik het alimentatie.
Grap er wel eens over dat ik in zo'n geval goedkoper uit zou zijn :-)
Helder.... maar dan hoop ik wel dat je het andersom goed hebt afgeschermd... als de zaak over de kop gaat, dat je niet al je privébezit kunt verkopen om de schuldeisers te betalen. Juist met een eigen zaak in het spel kiezen veel stellen voor huwelijkse voorwaarden, zodat al het bezit aan 1 partij kan worden toegeschreven en de zaak aan de ander. Eventuele schuldeisers kunnen dan niets halen omdat de eigenaar van de zaak geen bezittingen heeft.Lasteraar schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:29:
Wij zijn nu bijna 15 jaar samen. Ben 33 jaar oud.
Toen we samen gingen wonen hadden we beide niks.. #nomoney :*-)
Nu hebben we alles. Een (koop)huis. 2 kinderen. 2 honden. 1 kat en een paard (jaja..).
Toen we kinderen kregen hebben we een geregistreerd partnerschap geregeld om zo het erfrecht gedekt te hebben. In feiten gewoon , zonder huwelijkse voorwaarden , getrouwd voor de wet. Maar zonder de toeters en bellen eromheen. Feestje houdt de familie al 15 jaar te goed ..
Ik ben sinds dat we samenwonen kostwinner. Heb een eigen bedrijf. Zij is thuis de directeur en regelt het huishouden.
Mochten wij ooit uit elkaar zouden gaan dan zou alles gewoon gedeeld worden.
Ondanks dat dat waarschijnlijk heel vervelend is zullen er functioneel weinig dingen veranderen. Gezien we een behoorlijke spaarpot hebben valt er makkelijk te delen. Ik de zaak , zij het huis , spaargeld in 2e en gezien ik elke maand haar 'salaris' overboek vanuit de zaak zal ik er financieel maandelijks heel weinig van merken. Nu noem ik het salaris. Dan noem ik het alimentatie.
Grap er wel eens over dat ik in zo'n geval goedkoper uit zou zijn :-)
The Duck did it again
Had je je in het samenlevingscontract verplicht tot een dergelijke schenking, of tot het na afloop van de relatie afrekenen alsof al het vermogen van beide partners gemeenschappelijk bezit was geweest? Had je al je spaargeld tijdens de relatie op een en/of rekening gezet, of stond het gewoon nog op jouw rekening op jouw naam?rikoos schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:26:
[...]
Ik had mijn rechtshulp ingeschakeld echter gaven die gelijk aan dat ik geen poot had om op te staan en dat als ik een zaak zou beginnen ik hem voor 99,9% zeker zou verliezen. Ik had vooraf zaken als overwaarde huis inleg etc moeten laten vastleggen. Nu werd het wettelijk gezien als een schenking van mij aan de lopende relatie met nu een gelijkwaardige beëindiging van de relatie en dus had ze er volgens de Nederlandse rechtspraak gewoon recht op, alleen als ik kon aantonen dat ik door deze splitsing financiële problemen door zou krijgen kon er onderhandeld worden.
Zo krom die regels, ze zijn natuurlijk opgesteld om mensen te beschermen dat ze niet na een relatie met niets achterblijven en andere alles meenemen. Dat is ook terecht in veel gevallen maar net zoals in mijn situatie voelt het als puur diefstal en onrecht.
Dus helaas pindakaas....
Mooi fout is niet lelijk
Was het maar zo dat mijn zaak zoveel waard is :-)Grolsch schreef op woensdag 09 september 2015 @ 14:35:
[...]
Mwah, waar het probleem kan ontstaan is de waarde van "De Zaak"
Ik weet niet wat voor'n bedrijf je hebt, maar wat is de waarde van "De Zaak".
Worst-Case-Scenario: Jullie gaan uit elkaar, huis wordt getaxeerd, spaargeld weet je, maar dan de waarde van de zaak.
Je bijna ex vrouw vindt dat de zaak 1.000.000 waard is, maar zakelijk heb je al je vermogen in stenen (pand), voorraden en OHW zitten.
Nu moet je dan 500.000 aftikken die waarschijnlijk niet op je rekening staat niks te doen
Die opmerking is meer dan cru. Die opmerking is van de kippen af, en laat duidelijk zien dat er binnen de bewuste relatie geen sprake is van 'wij' en des te meer van 'ik en jij'.tweedebas schreef op woensdag 09 september 2015 @ 12:50:
[...]
Die opmerking alleen is misschien cru, maar zoals daarboven staat je dan ook meer bijdraagt in netto Euro's aan de gezamenlijke rekening...
Delen is leuk, maar alles delen vind ik wat dat betreft toch lastig en zolang het niet nodig is door tekorten bij een persoon zou ik het niet doen.
Daarnaast trekt iedereen het hier graag naar het extreme, Maatpak versus Zeeman, €500 versus €50 vrije bestedingsruimte. Maar als je al met ruime inkomens zit en dat beide partners kunnen aanschaffen wat ze nodig hebben of willen hebben.
Ik ben voor de tweede keer getrouwd en dit is bijna exact zoals wij het nu doen. Het laatste is geregeld d.m.v. huwelijksvoorwaarden hoewel we die (zoals ik hierboven ook heb beschreven) met name hebben om te zorgen dat we naar buiten toe in de meeste gevallen maar voor het deel van één van ons beiden kunnen worden aangesproken (zie voorbeelden hierboven en ook handig als één van ons tweeën nog eens voor zichzelf begint). Na eerdere ervaringen is dit de variant die het eerlijkst en het meest samen voelt èn ook rekening houdt met de harde zakelijke buitenwereld.quacktech schreef op woensdag 09 september 2015 @ 13:19:
Een volgende keer zou ik het anders doen:
- Een gezamenlijke rekening waar al het inkomen op wordt gestort
- Van deze rekening gaan dan alle vaste lasten af
- Beiden een eigen betaal- en spaarrekening waar het restant van de gezamenlijke rekening 50/50 op wordt verdeeld. Geen gedoe met "naar rato" etc, want je kiest ervoor om het samen te doen. Dus gewoon allebei de helft. Kies je ervoor om het uit te geven, prima, kies je ervoor om het te sparen ook prima. Ik zou het wel zo vast willen leggen dat, mochten we uit elkaar gaan, ieder zijn eigen potje mee kan nemen. Het is dan immers al 50/50 verdeeld.
Kan ook wat meer zijn hoor. Of wat minder. Maar niet zoveel meer dat ik het niet kan dekken zeg maar :-)Lasteraar schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:15:
[...]
Was het maar zo dat mijn zaak zoveel waard is :-)
Nee , ik denk een 300k.. En de helft daarvan kan ik wel missen...
[Voor 4% gewijzigd door Gitarist op 24-11-2016 17:06]
[Voor 49% gewijzigd door spartacusNLD op 24-11-2016 17:17]
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Ik zou het ook op die manier doen. Me 3 kan je samen sparen voor vakanties en andere leuke/benodigde dingen. Met 1/2 houd je de mogelijkheid om zelf ook nog voor iets te sparen; kan je dingen kopen zonder dat je gezeur krijgt dat het gezamelijk geld is. Als jij een nieuwe pc wilt van 1000 kan je dat zonder gezeur doen, maar als je vriendin een tas wilt van 1000 hoef je ook niet te zeurenspartacusNLD schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:10:
op dit moment ben ik aan het afstuderen en ik vraag me het zelfde af. Wat ik en mijn vriendin gaan doen als we gaan samenwonen is het volgende:
1. rekening op mijn naam
2. rekening op haar naam
3. en/of rekening
al mijn persoonlijke abbo's / aankopen gaan van 1 af, zo ook bij haar. Ieder maken we (automatisch) elke maand 50% van de vaste kosten over naar 3. Salaris van mij op 1 en dat van haar op 2.
Lijkt me een goede oplossing. Heb het hier een keer met mijn ouders over gehad en die konden er niet bij met hun hoofd. Daar komt gewoon alles op 1 rekening binnen en gaat alles van 1 rekening af.
precies onze redenatie ook.. ik hoor t veel te vaak op teamspeak.. ik wil een nieuwe gpu maar t mag niet van de vrouwGermanPivo schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:15:
[...]
Ik zou het ook op die manier doen. Me 3 kan je samen sparen voor vakanties en andere leuke/benodigde dingen. Met 1/2 houd je de mogelijkheid om zelf ook nog voor iets te sparen; kan je dingen kopen zonder dat je gezeur krijgt dat het gezamelijk geld is. Als jij een nieuwe pc wilt van 1000 kan je dat zonder gezeur doen, maar als je vriendin een tas wilt van 1000 hoef je ook niet te zeuren
PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W
Verdienen jullie allebei ongeveer evenveel?spartacusNLD schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:10:
op dit moment ben ik aan het afstuderen en ik vraag me het zelfde af. Wat ik en mijn vriendin gaan doen als we gaan samenwonen is het volgende:
1. rekening op mijn naam
2. rekening op haar naam
3. en/of rekening
al mijn persoonlijke abbo's / aankopen gaan van 1 af, zo ook bij haar. Ieder maken we (automatisch) elke maand 50% van de vaste kosten over naar 3. Salaris van mij op 1 en dat van haar op 2.
Lijkt me een goede oplossing. Heb het hier een keer met mijn ouders over gehad en die konden er niet bij met hun hoofd. Daar komt gewoon alles op 1 rekening binnen en gaat alles van 1 rekening af.
Ik zal in het begin waarschijnlijk meer verdienen (mijn startsalaris ligt hoger) maar zij zal op termijn toch meer gaan verdienen (WO opgeleid). Ik vind het onzin om naar ratio de kosten te gaan verdelen. Je hebt hard gewerkt voor je opleiding en inkomen (als het goed is) en daar mag je dan denk ik ook wel van profiteren
en nog het belangrijkste: geld (terug) vragen/eisen is heel moeilijk als het om familie / geliefde gaat...
Tijd van werken, tijd van rusten
Jup. Gelukkig hebben we allebei t zelfde idee. Als je meer verdient dan heb je er ook iets voor gelaten en dan verdien je het om er van te profiteren. ik zal in t begin meer verdienen en dus wat meer overhouden maar omdat zij WO opgeleid is heeft zij een potentieel veel hoger eindsalaris..Driek schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:16:
[...]
Verdienen jullie allebei ongeveer evenveel?
Stel jij 2000 je vriendin 1000, en de de vaste kosten zijn 1500. Dan heb jij 1250 zakgeld per maand en je vriendin 250. Vindt je dat eerlijk?
[Voor 23% gewijzigd door spartacusNLD op 24-11-2016 17:22]
Dat is bij veel mensen zo. Issue is pas wanneer koppels uit elkaar gaan, mensen veranderen dan en kunnen soms de gekste dingen doen. Het draait dan niet meer om "wij" maar om "ik".Koppensneller schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:50:
Gelukkig hebben we allebei een vrij rationele (lees: zakelijke) maar redelijke instelling wat betreft de financiële kant van onze relatie
It takes two fools to argue.
Wat is hier dan zakelijk aan? Wat is jouw zakelijk voordeel uit het gedeeltelijk betalen van haar kosten? Wat is haar financieel voordeel uit het samenwonen met jou in plaats van een goedkope woning delen met meerdere huisgenoten zodat zij haar lagere inkomsten minder hoeft aan te spreken voor een van haar primaire behoeften?Koppensneller schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:50:
Gelukkig hebben we allebei een vrij rationele (lees: zakelijke) maar redelijke instelling wat betreft de financiële kant van onze relatie
Met 'zakelijk' bedoel ik dat we nuchter met geldzaken omgaan en we de financiële kant los kunnen zien van de romantische. Dat we beiden onze keuzes vanuit twee kanten bekijken. Niet bezig met er zo veel mogelijk voor jezelf uithalen, en niet alles op een grote hoop ongeacht het inkomen. Redelijkheid dus.Bazziek schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:14:
[...]
Wat is hier dan zakelijk aan? Wat is jouw zakelijk voordeel uit het gedeeltelijk betalen van haar kosten? Wat is haar financieel voordeel uit het samenwonen met jou in plaats van een goedkope woning delen met meerdere huisgenoten zodat zij haar lagere inkomsten minder hoeft aan te spreken voor een van haar primaire behoeften?
Uiteindelijk is een keuze als deze toch altijd gebaseerd op emotie en in hoeverre je dingen voor elkaar op wil geven?
Tsja, dat kun je natuurlijk nooit voorspellen, maar ik schat zo in dat dat hier niet aan de orde is. Dan kun je zeggen dat je dat nooit van tevoren weet, maar ik denk (misschien naïef) dat ik dat kan inschatten. We onderkennen het risico wel, en dat is een van de redenen dat de 'alles op een hoop' oplossing ons niet aanstaat.XWB schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:04:
[...]
Dat is bij veel mensen zo. Issue is pas wanneer koppels uit elkaar gaan, mensen veranderen dan en kunnen soms de gekste dingen doen. Het draait dan niet meer om "wij" maar om "ik".
[Voor 26% gewijzigd door Koppensneller op 24-11-2016 18:34]
Dat klinkt als het tegenovergestelde van zakelijk, maar wel zeer redelijk inderdaad. (Niet negatief bedoeld overigens.)Koppensneller schreef op donderdag 24 november 2016 @ 18:30:
[...]
Met 'zakelijk' bedoel ik dat we nuchter met geldzaken omgaan en we de financiële kant los kunnen zien van de romantische. Dat we beiden onze keuzes vanuit twee kanten bekijken. Niet bezig met er zo veel mogelijk voor jezelf uithalen, en niet alles op een grote hoop ongeacht het inkomen. Redelijkheid dus.
Bedenk goed dat je je partner mogelijk financieel opsluit in de relatie als je zelf een fors bedrag in het huis steekt. Dit treedt met name op als het huis met verlies verkocht wordt en de ene partner aan de andere partner een schuld heeft.Gitarist schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:05:
Een kick van dit topic, omdat ik binnenkort ook in dit "schuitje" zit.
Er is een onderwerp wat in dit topic wel al een beetje voorbij is gekomen, maar waar ik nog wat meer van zou willen weten, ik hoop daarom dat een kick in dit geval is toegestaan.
Ik realiseer me dat mijn vraag misschien het beste beantwoord kan worden door een financieel planner of notaris, maar omdat ik me alvast een beetje wil inlezen leek GoT mij een mooie bron van kennis om mijn vraag hier tegen het licht te houden
Situatieschets:
Ik heb 11 jaar geleden een huis gekocht (zelf), waarbij er na verkoop een vrij groot bedrag vrijkomt. Mijn huis is bijna verkocht.
Ik heb in die 11 jaar vrij zuinig geleefd en heb netjes aflossingen gedaan. Verder is het huis qua waarde min of meer gelijkgebleven, dus dat betaalt zich nu uit.
Mijn vriendin heeft enkele jaren bij me ingewoond en nu gaan we samen een huis kopen. We betalen de boodschappen een beetje over en weer, maar verder draagt mijn vriendin nu nog niet bij aan de kosten voor de hypotheek e.d. Dat is verder ook geen probleem, maar willen we in de nabije toekomst gaan veranderen (zie verder).
Het grote vrijgekomen bedrag gaat in het nieuwe huis geïnvesteerd worden, maar mede door negatieve ervaringen uit het verleden met een ex wil ik nu gaan vastleggen dat dat grote bedrag "van mij" blijft, in het geval de relatie stukloopt en het huis wellicht ooit verkocht moet worden.
Natuurlijk gaan we er niet van uit dat onze relatie stukloopt, maar ik zou het voor nu en de komende jaren niet "eerlijk" vinden als we alles, dus ook dat grote bedrag (waar ik jaren hard voor gewerkt heb) 50/50 zouden moeten verdelen bij een relatiebreuk.
Ik wil dus dat bedrag uitsluiten.
Mijn vraag is: moet dat via de notaris, of kan het wellicht ook onderhands (document met onze twee handtekeningen)?
Overigens zijn we niet getrouwd, hebben geen samenlevingscontract en dus ook (nog) geen fiscaal partner.
---
En om nog even op de echte inhoud van dit topic in te gaan:
Onze inkomensverhouding ligt op 60/40, daarom lijkt het ons het meest eerlijk als ik dan ook 60% van de lasten draag. We willen daarom alle gezamenlijke kosten + de kosten voor het huis van één gezamenlijke rekening af laten schrijven. Dus in tegenstelling tot nu gaan we dan wel samen de kosten betalen (vinden we eerlijk, aangezien mijn vriendin dan ook eigenaar is van het huis). Iedere maand maken we (conform onze inkomensverdeling) daar een bedrag naartoe over van onze eigen rekeningen.
Op die manier dragen we naar rato bij aan de gezamenlijke kosten en houden we allebei een klein beetje over voor onszelf voor leuke dingen die we individueel willen hebben.
Ik zou de dagelijkse kosten ook verdelen naar inkomsten, dus 60/40.Gitarist schreef op donderdag 24 november 2016 @ 17:05:
Een kick van dit topic, omdat ik binnenkort ook in dit "schuitje" zit.
Er is een onderwerp wat in dit topic wel al een beetje voorbij is gekomen, maar waar ik nog wat meer van zou willen weten, ik hoop daarom dat een kick in dit geval is toegestaan.
Ik realiseer me dat mijn vraag misschien het beste beantwoord kan worden door een financieel planner of notaris, maar omdat ik me alvast een beetje wil inlezen leek GoT mij een mooie bron van kennis om mijn vraag hier tegen het licht te houden
Situatieschets:
Ik heb 11 jaar geleden een huis gekocht (zelf), waarbij er na verkoop een vrij groot bedrag vrijkomt. Mijn huis is bijna verkocht.
Ik heb in die 11 jaar vrij zuinig geleefd en heb netjes aflossingen gedaan. Verder is het huis qua waarde min of meer gelijkgebleven, dus dat betaalt zich nu uit.
Mijn vriendin heeft enkele jaren bij me ingewoond en nu gaan we samen een huis kopen. We betalen de boodschappen een beetje over en weer, maar verder draagt mijn vriendin nu nog niet bij aan de kosten voor de hypotheek e.d. Dat is verder ook geen probleem, maar willen we in de nabije toekomst gaan veranderen (zie verder).
Het grote vrijgekomen bedrag gaat in het nieuwe huis geïnvesteerd worden, maar mede door negatieve ervaringen uit het verleden met een ex wil ik nu gaan vastleggen dat dat grote bedrag "van mij" blijft, in het geval de relatie stukloopt en het huis wellicht ooit verkocht moet worden.
Natuurlijk gaan we er niet van uit dat onze relatie stukloopt, maar ik zou het voor nu en de komende jaren niet "eerlijk" vinden als we alles, dus ook dat grote bedrag (waar ik jaren hard voor gewerkt heb) 50/50 zouden moeten verdelen bij een relatiebreuk.
Ik wil dus dat bedrag uitsluiten.
Mijn vraag is: moet dat via de notaris, of kan het wellicht ook onderhands (document met onze twee handtekeningen)?
Overigens zijn we niet getrouwd, hebben geen samenlevingscontract en dus ook (nog) geen fiscaal partner.
---
En om nog even op de echte inhoud van dit topic in te gaan:
Onze inkomensverhouding ligt op 60/40, daarom lijkt het ons het meest eerlijk als ik dan ook 60% van de lasten draag. We willen daarom alle gezamenlijke kosten + de kosten voor het huis van één gezamenlijke rekening af laten schrijven. Dus in tegenstelling tot nu gaan we dan wel samen de kosten betalen (vinden we eerlijk, aangezien mijn vriendin dan ook eigenaar is van het huis). Iedere maand maken we (conform onze inkomensverdeling) daar een bedrag naartoe over van onze eigen rekeningen.
Op die manier dragen we naar rato bij aan de gezamenlijke kosten en houden we allebei een klein beetje over voor onszelf voor leuke dingen die we individueel willen hebben.
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel | GT Sport stats
PSN: Baklapper
Het lijkt me dat je dit niet zozeer moet regelen in de verdeling van het eigendom van het huis, maar in de verdeling van de schuld.Salandur schreef op donderdag 24 november 2016 @ 19:16:
[...]
Ik zou de dagelijkse kosten ook verdelen naar inkomsten, dus 60/40.
Qua financiering van het huis ligt het lastiger. Omdat je vanuit je eigen financien een grote bijdrage levert in de aanschafkosten van de woning, zou ik dat meenemen in de verdeling in het kadaster. Als jouw bijdrage 40% is, verdeel de overige 60% eerlijk tussen beiden. Dan heb jij 70% eigendom en je vriendin 30%.
Overigens zou ik bij notaris wel een samenlevingscontract opstellen, zodat jij of je vriendin in de woning kan blijven wonen mocht 1 van jullie er niet meer zijn. Anders gaat het eigendom van de woning over op de betreffende ouders...
[Voor 49% gewijzigd door LennG op 24-11-2016 23:09]
[Voor 10% gewijzigd door Divak op 25-11-2016 09:13]
Ennnnnnnnnn laat losssssssss....
Welke ellende ben je dan bang voor? Als je naar rato de lasten betaalt en/of de lasten 50/50 deelt geeft eigenlijk al aan dat je je relatie zelf niet eens serieus neemt. Dan hou je juist al rekening met ellende, en/of eigen je jezelf meer geld toe omdat jij toevallig meer verdient dan je vrouw.Jrz schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:41:
Maandelijkse kosten 50/50 of eventueel deels naar ratio ok. Maar alles op een hoop? Lijkt mij een recept voor ellende. Krijg je dan ook 10jaar van je leven terug ervoor?
[Voor 6% gewijzigd door Divak op 25-11-2016 10:15]
Als je het zo interpreteert wordt het inderdaad een self-fulfilling prophecy. Maar er zijn ook mensen die dat kunnen scheiden van de emotionele aspecten. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat jij niet 'toevallig' meer verdient, maar daar bewust voor kiest, juist zodat je de overuren in je eigen dure hobby kan stoppen.Divak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:11:
[...]
Welke ellende ben je dan bang voor? Als je naar rato de lasten betaalt en/of de lasten 50/50 deelt geeft eigenlijk al aan dat je je relatie zelf niet eens serieus neemt. Dan hou je juist al rekening met ellende, en/of eigen je jezelf meer geld toe omdat jij toevallig meer verdient dan je vrouw.
Een weloverwogen beslissing die niemand je kwalijk zal nemen. Maar het draait juist om dat overleg wat je noemt. Dát is toch het belangrijkste, en niet wat eruit rolt? Als je samen overlegt en dan tot een 50/50 verdeling komt met eigen spaarpotje, is dat toch ook prima? Dat het niet strookt met jouw ideaalplaatje is dan weer wat anders, iedereen heeft daar een eigen visie op.Mijn vriendin heeft ook gewerkt in het buitenland, toen verdienden we allebei goed. Daarna is ze in Nederland een master gaan studeren zonder baan (dat kost dan weer een hoop geld en ze verdient niets), en op dit moment is ze nog werkzoekend. Je kiest er samen voor om bepaalde keuzes te maken en nu betekent het dat ik al een jaar lang alle kosten betaal. Hierdoor sparen we geen 2000 euro in de maand meer en is het allemaal wat krapper, maar dat is iets wat je samen doet. Zodra ze weer een goede baan krijgt blijft het nog steeds één hoop, en betekent het gewoon dat we samen meer te besteden hebben dan voorheen. En zo ook als zij ooit meer verdient dan ik, of minder gaat werken omdat er kinderen komen, of ik kies ervoor om een andere baan te nemen die veel minder verdient.. Dat overleg je allemaal.
Dat is wel erg overtrokken. Je kan het ook anders zien. Je houdt een eigen potje apart voor je dure hobby, zoals bijvoorbeeld een motor. Stel er komt een flink dure onderhoudsbeurt aan, dan hoeft het gezamenlijk vermogen niet te lijden onder de keuze voor een dure hobby.Om nu je eigen potje te houden zodat je niet hoeft te overleggen als je eens iets wilt kopen vind ik echt onzin. Alsof je anders wel opeens ruzie zal krijgen als je een nieuwe PC wilt kopen. Of ben je dan bang voor ruzie als vrouwlief een paar dure schoenen op het oog heeft? Living together, maar toch apart. Weer een nieuwe vorm van een lat-relatie.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Helemaal mee eens, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt!finsdefis schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:21:
[...]
Een weloverwogen beslissing die niemand je kwalijk zal nemen. Maar het draait juist om dat overleg wat je noemt. Dát is toch het belangrijkste, en niet wat eruit rolt? Als je samen overlegt en dan tot een 50/50 verdeling komt met eigen spaarpotje, is dat toch ook prima? Dat het niet strookt met jouw ideaalplaatje is dan weer wat anders, iedereen heeft daar een eigen visie op.
Maar, die dure hobby heb je toch hoe dan ook? Ik heb ook een motor, om even in hetzelfde straatje te blijven. Dat kost dan inderdaad wat geld van het gezamenlijk vermogen, maar wat voor verschil had het gemaakt als ik wél een apart potje had gehad? Dan had die grote beurt nog steeds € 550 gekost, alleen komt het dan uit een ander potje.Dat is wel erg overtrokken. Je kan het ook anders zien. Je houdt een eigen potje apart voor je dure hobby, zoals bijvoorbeeld een motor. Stel er komt een flink dure onderhoudsbeurt aan, dan hoeft het gezamenlijk vermogen niet te lijden onder de keuze voor een dure hobby. [...] Daar is geen 'goed' of 'slecht' in, zolang je het maar (duidelijk) afspreekt en overlegt.
Ik snap wel dat je discussies krijgt, als je de mening van andere mensen bestempelt als "behoorlijke waanzin", "niet meer acceptabel" en "gierig".Divak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:11:
Je hebt een relatie, woont samen, gaat misschien later trouwen, dan komen er ook nog kids bij kijken… maar… jullie hebben dan nog wel allebei een apart spaarpotje. Dat is in mijn ogen behoorlijke waanzin. Wat denken jullie daar mee te bereiken? Dat jij van je spaargeld (bijvoorbeeld) wel een dure hobby kan onderhouden maar je vriendin niet? Of dat jij wel een dure broek kan kopen en je vriendin niet? Dan mag je jezelf echt wel eens achter de oren krabben.
Een huishouden heb je samen, ongeacht hoeveel je verdient of hoelang je werkt. Als vrouwlief iets minder werkt zorgt ze dat ze zich op andere manieren goed inzet voor het gezin/huishouden en dat betaalt zich niet uit in meer of minder geld.
Toen ik 18 was dacht ik er misschien over bij mijn vriendinnetjes, maar als je eenmaal iets serieus hebt en gaat samenwonen is toch niet meer acceptabel? Hangt natuurlijk ook af van hoe jullie de situatie bekijken, en of jullie misschien ook al praten over 'wat als'. Ik heb een tijd in het buitenland gewerkt en in welk land dan ook denkt iedereen er net zo over.. Dit naar eigen vermogen inleggen in je huishouden is volgens mij echt iets typisch voor ons gierige Nederlanders
Met vrienden heb ik hier ook zoveel discussies over, het is ook alsof ze vriendengroep wel netjes naar rato 50/50 is verdeeld met de voor- en tegenstanders van het op 'een hoop gooien'.
Ik heb ook wel eens inkomsten die niet via de bank binnenkomen, dus dat wil heel goed.ScoTtix schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:03:
Een van de redenen voor mij om niet alles op een hoop te gooien is om het een beetje spannend te houden.
Wij vinden het leuk om elkaar mee uit eten te nemen, cadeautjes te kopen voor elkaar, etc. In theorie kan dit net zo goed van de grote hoop komen aangezien we er allebei evenveel aan uitgeven, echter is dan de spanning er wel een beetje vanaf... He schat, zag net dat je 100 euro hebt uitgegeven bij de kookwinkel... Ja dat was een cadeautje voor je over 3 weken...
Hoe gaan jullie hier mee om als je alles op een hoop gooit?
[Voor 33% gewijzigd door Grolsch op 25-11-2016 15:09]
Dat zie ik niet. Mijn vrouw heeft haar rekening, ik heb de mijne en we vertrouwen elkaar (al kunnen we gewoon op elkaars rekeningen kijken. Net als dat we in elkaars mail kunnen kijken enzo. Het is wel gescheiden, maar niet geheim). Als er te veel geld op de rekeningen staat komt dat op een spaarrekening van ons beiden en als we in een winkel staan betaald een van ons beiden (het is niet zo boeiend of je betaald met een euro uit je linkerzak of uit je rechterzak toch?)ScoTtix schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 15:03:
Een van de redenen voor mij om niet alles op een hoop te gooien is om het een beetje spannend te houden.
Wij vinden het leuk om elkaar mee uit eten te nemen, cadeautjes te kopen voor elkaar, etc. In theorie kan dit net zo goed van de grote hoop komen aangezien we er allebei evenveel aan uitgeven, echter is dan de spanning er wel een beetje vanaf... He schat, zag net dat je 100 euro hebt uitgegeven bij de kookwinkel... Ja dat was een cadeautje voor je over 3 weken...
Hoe gaan jullie hier mee om als je alles op een hoop gooit?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Die situatie komt niet voor, we gaan beiden verstandig met geld om en hebben een toereikende individuele spaarpot. Onze individuele wensen zijn niet groter dan onze individuele inkomens.Divak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:50:
Ik bekrachtig mijn mening en noem het 'in mijn ogen waanzin'.. Wat er verder mis is met iets niet acceptabel vinden en het omschrijven van het stereotype Nederlanders als gierige mensen is mij een raadsel. Maargoed.
Ik heb het in het topic al een aantal keer aangehaald maar nog niemand heeft mij kunnen uitleggen hoe hij/zij met de situatie omgaat als in de praktijk je vriendin dus iets wilt kopen waar zij het geld niet voor heeft, maar jij wel.
Dan storten we beiden geld bij in de gezamenlijke pot.Of als jullie op een vakantie willen waarbij het gezamenlijke potje niet toereikend is maar je persoonlijk nog wel een zak geld hebt liggen.
Het hebben van een eigen rekening staat niet gelijk aan het niet willen betalen voor een ander. Overigens zou de een niet op vakantie gaan zonder de ander, dus met "nee" zeggen heb je ook jezelf.Hoe los je dat op? Leg je het dan toch wel bij vanuit je eigen potje om toch op vakantie te gaan of om toch je vriendin iets te gunnen? Dan ben ik vooral erg benieuwd als je nee zegt, en haar dus vertelt dat ze zelf maar even nog lekker door moet sparen en dat ze niet aan je geld mag komen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit (ondanks de afspraken) niet zonder spanningen verloopt.
Heel bot gezegd heeft mijn vriendin dan pech (of andersom natuurlijk). Maar gelukkig zijn wij beide in staat om redelijk verstandig met geld om te gaan en komt die situatie niet voor. En het scheelt dat wij beiden geen onaardig inkomen hebben.Divak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:50:
Ik heb het in het topic al een aantal keer aangehaald maar nog niemand heeft mij kunnen uitleggen hoe hij/zij met de situatie omgaat als in de praktijk je vriendin dus iets wilt kopen waar zij het geld niet voor heeft, maar jij wel.
[Voor 13% gewijzigd door Morrar op 25-11-2016 16:31]
als mijn vrouw iets wil kopen en ze heeft niet genoeg geld, gaan we met de situatie om alsof ze iets wil kopen maar niet genoeg geld heeft. Waanzin, I know.Divak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:50:
Ik heb het in het topic al een aantal keer aangehaald maar nog niemand heeft mij kunnen uitleggen hoe hij/zij met de situatie omgaat als in de praktijk je vriendin dus iets wilt kopen waar zij het geld niet voor heeft, maar jij wel. Of als jullie op een vakantie willen waarbij het gezamenlijke potje niet toereikend is maar je persoonlijk nog wel een zak geld hebt liggen.
Hoe los je dat op? Leg je het dan toch wel bij vanuit je eigen potje om toch op vakantie te gaan of om toch je vriendin iets te gunnen? Dan ben ik vooral erg benieuwd als je nee zegt, en haar dus vertelt dat ze zelf maar even nog lekker door moet sparen en dat ze niet aan je geld mag komen. Ik kan mij niet voorstellen dat dit (ondanks de afspraken) niet zonder spanningen verloopt.
Maar waarschijnlijk heb jij een vriendin die zelfvoorzienend is, een zeldzaamheid in Nederland. De hele discussie over de verdeling komt voort uit het feit dat het gros van de Nederlandse vrouwen niet financieel onafhankelijk is van hun partner. Dat zie je hier in dit topic nog goedgepraat worden dat vrouwen zo'n goede bijdrage leveren in het huishouden...Kheos schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:40:
[...]
als mijn vrouw iets wil kopen en ze heeft niet genoeg geld, gaan we met de situatie om alsof ze iets wil kopen maar niet genoeg geld heeft. Waanzin, I know.![]()
als ik iets wil kopen van pakweg 2000 euro, ga ik daar voor moeten sparen. Het zou pas waanzin zijn als ik aan mijn vrouw vroeg om mee te sparen voor iets dat ik wil en zij niets aan heeft.
Dit heeft in de afgelopen 12,13 jaar (want zo kort zijn ze nog maar samen) nog voor geen nanoseconde spanning gezorgd. wat absoluut wel het geval zou geweest zijn als ik geld van onze gemeenschappelijke rekening zou hebben genomen om iets voor mezelf te kopen.
[Voor 23% gewijzigd door Jumpiefox op 25-11-2016 18:00]
On a road of changes....
Sorry, maar ik vind dit wel een kortzichtige reactie. Dat jij het er niet mee eens bent en het nooit zo zou willen regelen wil nog niet zeggen dat het ook niet bij andere gaat werken. En als beide partijen geen problemen hebben met deze constructie, wat is dan volgens jou het probleem?Divak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 10:11:
[...]
Welke ellende ben je dan bang voor? Als je naar rato de lasten betaalt en/of de lasten 50/50 deelt geeft eigenlijk al aan dat je je relatie zelf niet eens serieus neemt. Dan hou je juist al rekening met ellende, en/of eigen je jezelf meer geld toe omdat jij toevallig meer verdient dan je vrouw.
Mijn vriendin heeft ook gewerkt in het buitenland, toen verdienden we allebei goed. Daarna is ze in Nederland een master gaan studeren zonder baan (dat kost dan weer een hoop geld en ze verdient niets), en op dit moment is ze nog werkzoekend. Je kiest er samen voor om bepaalde keuzes te maken en nu betekent het dat ik al een jaar lang alle kosten betaal. Hierdoor sparen we geen 2000 euro in de maand meer en is het allemaal wat krapper, maar dat is iets wat je samen doet. Zodra ze weer een goede baan krijgt blijft het nog steeds één hoop, en betekent het gewoon dat we samen meer te besteden hebben dan voorheen. En zo ook als zij ooit meer verdient dan ik, of minder gaat werken omdat er kinderen komen, of ik kies ervoor om een andere baan te nemen die veel minder verdient.. Dat overleg je allemaal.
Om nu je eigen potje te houden zodat je niet hoeft te overleggen als je eens iets wilt kopen vind ik echt onzin. Alsof je anders wel opeens ruzie zal krijgen als je een nieuwe PC wilt kopen. Of ben je dan bang voor ruzie als vrouwlief een paar dure schoenen op het oog heeft? Living together, maar toch apart. Weer een nieuwe vorm van een lat-relatie.
Dan heeft ze OF pech OF ik spring bij. Hangt van de situatie af. Vakantie vind ik over het algemeen geen probleem. Maar een paar laarzen (waar ze 40 paar van heeft), daar mag ze lekker zelf voor sparen.Divak schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 14:50:
Ik heb het in het topic al een aantal keer aangehaald maar nog niemand heeft mij kunnen uitleggen hoe hij/zij met de situatie omgaat als in de praktijk je vriendin dus iets wilt kopen waar zij het geld niet voor heeft, maar jij wel. Of als jullie op een vakantie willen waarbij het gezamenlijke potje niet toereikend is maar je persoonlijk nog wel een zak geld hebt liggen.
[Voor 15% gewijzigd door ChojinZ op 25-11-2016 21:26]
[A] Beatstep Pro Sequencer/controller [175 euro]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)
Bij ons gaat alles op de grote hoop en wordt er helemaal niet gesproken over mee sparen voor iets dat de ander wil.Kheos schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 16:40:
[...]
als mijn vrouw iets wil kopen en ze heeft niet genoeg geld, gaan we met de situatie om alsof ze iets wil kopen maar niet genoeg geld heeft. Waanzin, I know.![]()
als ik iets wil kopen van pakweg 2000 euro, ga ik daar voor moeten sparen. Het zou pas waanzin zijn als ik aan mijn vrouw vroeg om mee te sparen voor iets dat ik wil en zij niets aan heeft.
Dit heeft in de afgelopen 12,13 jaar (want zo kort zijn ze nog maar samen) nog voor geen nanoseconde spanning gezorgd. wat absoluut wel het geval zou geweest zijn als ik geld van onze gemeenschappelijke rekening zou hebben genomen om iets voor mezelf te kopen.
Pcies. Al is de verdeling 10/90, als je beide mee kan leven is dat toch prima? En hoe je het ook verdeelt, problemen over geld en inboedel blijf je toch wel houden als je uit elkaar gaat.Krisp schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 19:56:
Uiteindelijk gaat het erom dat beide partijen het eens zijn met de verdeling, en dat dit duidelijk gemaakt wordt op papier. Dat laatste is vooral bedoeld om achter geen gezeik te krijgen wanneer je onverhoopt toch uit elkaar gaat. Bonuspunten als je ook nog opschrijft hoe je uit elkaar gaat.
Hoe je het precies verdeelt, maakt niet zo bar veel uit. Ik denk dat een exacte 50/50-verdeling nauwelijks haalbaar is, maar als het gelijkwaardig is, is het al goed.
[A] Beatstep Pro Sequencer/controller [175 euro]
De vrouwen in mijn omgeving (ben zelf ook vrouw) zijn allemaal zelfvoorzienend en ik ken er genoeg die meer verdienen dan hun man. Ok, ik ken die vrouwen uit mijn studententijd of via werk dus dat zijn hoogopgeleide vrouwen. Ik vraag me af of dat nog zeldzaam is.Moah schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:35:
[...]
Maar waarschijnlijk heb jij een vriendin die zelfvoorzienend is, een zeldzaamheid in Nederland. De hele discussie over de verdeling komt voort uit het feit dat het gros van de Nederlandse vrouwen niet financieel onafhankelijk is van hun partner. Dat zie je hier in dit topic nog goedgepraat worden dat vrouwen zo'n goede bijdrage leveren in het huishouden...
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite
Tweakers vormt samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021
•
Hosting door True