Janpietertje89 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:48:
[...]
Het geeft misschien een gevoel van vrijheid, maar geen reële vrijheid. En absoluut niet de vrijheid om altijd zelf over je lot te beschikken. Je bent namelijk onderdeel van een gemeenschap. Je wordt geacht altijd in het belang van de gemeenschap te handelen. Benadelen van die gemeenschap, ook met de eigen rekening, is gewoon strafbaar. Het deel over "keuzes hebben mocht de situatie toch niet zo mooi zijn" is dus ook gewoon onzin. Je hebt geen andere keuze dan netjes het bedrag op die eigen rekening te delen indien het mis gaat. Daar zijn geen andere keuzes mogelijk.
Is dat specifieke Nederlandse wetgeving want van dat uitgangspunt heb ik (in Vlaanderen) nog nooit gehoord.
Bij ons is maar één regeling van toepassing en dat is wat je onderling hebt afgesproken en dat loopt hier al jaren goed zonder enige discussie want door niemand anders opgelegd.
De feitelijke situatie is:
- eerst feitelijk samenwonend en daarna om specifieke reden wettelijk samenwonend (in België is dat niet meer dan 5 minuten voor een ambtenaar op het gemeentehuis enkele handtekeningen zetten. Kan nadien door een van de partijen even vlug eenzijdig opgezegd. Voordeel is vruchtgebruik van de woning wanneer ik zou overlijden voor partner).
- Geen gezamenlijke rekening. ieder beheert naar eigen goeddunken eigen inkomen.
- Alle kosten voor woning waar we beiden momenteel wonen en die 100% mijn eigendom is, gezamenlijke vakanties en gezamenlijke uitstappen, etentjes worden 50/50 verdeeld en bijgehouden in een excel bestand.
- De kosten voor de bedrijfsauto zijn 100% voor de partner want het is haar auto. De inkomsten voor die auto zijn dan weer 100% voor haar.
- Inkomsten van PV zijn dan weer 100% voor mijn rekening gezien ik deze volledig gefinancierd heb.
- Voor de rest worden de afzonderlijke uitgaven (hobby's, reizen zonder partner,.....) volledig zelf betaald van ieders eigen inkomen.
Erfrecht is hier ook geen enkel probleem want niet gehuwd en bij wettelijk samenwoning (volgens Belgisch recht) is het enige waar de partner aanspraak op kan maken het vruchtgebruik van de gezinswoning na overlijden eigenaar woning. En daar kan ik mij, als eigenaar, in vinden. Zoniet had ik geen wettelijk samenlevingbeding afgesproken en dat was ook zowat de enige reden dat we niet gewoon feitelijk samenwonen.
Enige fiscaal gevolg is dat, nadat de fiscus de personenbelasting voor elk afzonderlijk afrekent, het tegoed op één rekening wordt gestort en we dat daarna zelf 50/50 verdelen naar eigen rekeningen.
bij uit elkaar gaan ook geen gedoe want alles is zeer duidelijk:
- Geen gemeenschappelijke rekeningen dus ook geen discussies daarover.
- Ieder zijn eigen rekening dus ieder heeft recht op 100% wat op die rekening staat.
- Woningen gaan gewoon naar diegene die er 100% eigenaar van is. Wij hebben het bewust zo geregeld dat er geen gedeelde eigendom voor onroerend goed is.
En dat is het zowat. Makkelijk zat. Nooit discussies over gehad.
Wij zijn gewoon twee personen die dat zo met elkaar hebben afgesproken en geen deel van een of andere "gemeenschap".
Het enige wat telt is dat de personen die dat met elkaar afspreken daar akkoord mee gaan en er zich aan houden. Wat een ander daarover denkt hoe het zou moeten heeft geen enkel belang noch invloed.
[
Voor 26% gewijzigd door
IvoB2 op 17-08-2024 10:07
]