Over die laatste agree ik to disagreeassje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:01:
[...]
Gescheiden financien (op wat voor manier dan ook) zijn geen mental accounting.
Getrouwd zijn in gemeenschap van goederen en/of gezamelijke financien met daarbij zakgeld is dat wel.
Daarom, zoals ik ca 20 posts hierboven ook al aangeef, is het belangrijk dat 'je relatie' (referentie naar de forumtitel) even wordt gespecificeerd (samenwonen/kinderen/getrouwd/contract/huwelijkse voorwaarden/vermogens en inkomensverdeling). Dat voorkomt discussie waarbij de eigen of veronderstelde situatie op de ander zijn huishoudboekje wordt geprojecteerd. Nogal wiedes dat je dan discussie krijgt over dat het niet past.
Leuk al die verschillende meningen.
In onze situatie gooien we alles op een hoop. Grote aankopen worden altijd mede gedeeld zodat de ander op de hoogte is. Inkomens zijn netto ongeveer gelijk en we hebben 1 kind. Bij aankoop huis heeft partner meer eigen geld in het huis gestopt, maar ik heb langere tijd meer geld verdiend. We vinden beide dat als we uit elkaar gaan gewoon alles delen door twee. We hebben nooit gedoe over geld en voelen ons hier prima bij. Is het meest slimme oplossing? Vast niet, maar wij vinden beide dat je in een relatie alles deelt met elkaar.
In onze situatie gooien we alles op een hoop. Grote aankopen worden altijd mede gedeeld zodat de ander op de hoogte is. Inkomens zijn netto ongeveer gelijk en we hebben 1 kind. Bij aankoop huis heeft partner meer eigen geld in het huis gestopt, maar ik heb langere tijd meer geld verdiend. We vinden beide dat als we uit elkaar gaan gewoon alles delen door twee. We hebben nooit gedoe over geld en voelen ons hier prima bij. Is het meest slimme oplossing? Vast niet, maar wij vinden beide dat je in een relatie alles deelt met elkaar.
Zelf vind ik de formaliteit rond een relatie niet zo boeiend voor deze discussie: hoe je iets moet afrekenen als je uit elkaar gaat hoeft niet hetzelfde te zijn als hoe je tijdens de relatie met zaken omgaat, ondanks dat er bij het afrekenen wel degelijk een impact is.De Cheetah schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:23:
Daarom, zoals ik ca 20 posts hierboven ook al aangeef, is het belangrijk dat 'je relatie' (referentie naar de forumtitel) even wordt gespecificeerd (samenwonen/kinderen/getrouwd/contract/huwelijkse voorwaarden/vermogens en inkomensverdeling). Dat voorkomt discussie waarbij de eigen of veronderstelde situatie op de ander zijn huishoudboekje wordt geprojecteerd. Nogal wiedes dat je dan discussie krijgt over dat het niet past.
Wanneer het financiële tijdens de relatie volledig gescheiden is zal er in voorkomend geval bij het uit elkaar gaan ook weinig impact op de regeling zijn want ieder weet perfect wat van hem is en wat van de ander. Geen enkele grond tot discussie noch onenigheid.overhyped schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:46:
[...]
ondanks dat er bij het afrekenen wel degelijk een impact is.
Voor de nieuwsgierigen: hier was de toestand in de huidige relatie eerst LAT, vervolgens feitelijk samenwonend en momenteel al enkel jaren overgezet op wettelijk samenwonend. Voor de financiën maakte de twee laatsten totaal niets uit. Ten opzichte van het eerste heeft dat voor beiden het voordeel dat huishoudelijke kosten nu door twee gedragen worden en dat is financieel doorgaans voordeliger dan dat biede apart dezelfde kosten moeten dragen.
- Alle salarissen naar een eigen rekening
- Gezamelijke rekening voor vaste / terugkerende lasten
Maandelijks automatische overschrijvingen zorgen voor
- aanvulling van gezamelijke rekening
- aanvulling van spaarrekeningen (en spaarpotjes die we aanmaken)
Eigen rekeningen, na salarisrondes en uitvoeringen automatische overschrijvingen bevatten ~ 250 euro; de rest is verdeeld over gezamelijke rekeningen en spaarrekeningen. Ik maak naar rato meer over omdat ik meer verdien, maar het maakt niets uit; haar rekeningen zijn mijn rekeningen, en mijn rekeningen zijn haar rekeningen.
Uitgaven worden vanaf de eigen rekeningen gedaan, is haar rekening leeg dan stapt ze over naar mijn rekening. Komen we wat tekort, dan boeken we daar waar nodig terug van de spaarrekening.
Grotere uitgaven worden altijd even overlegd en besproken; voor ons de normaalste zaak van de wereld.
Vrouw is 100% gemachtigd over mijn rekeningen
Ik ben 100% gemachtigd over haar rekeningen
Daarmee is in situaties bij - je weet maar nooit - overlijden een drempel van toegang tot vermogen al meteen weggenomen.
Wij gebruiken de scheiding in rekeningen puur om het overzicht te bewaren van de geldstromen. De gezamelijke rekening zou idealiter na betalen van de vaste lasten op 0 moeten eindigen. Staan we rood, dan zijn de vaste lasten gestegen of geven we teveel geld uit aan boodschappen. Staat het zwart, top.
- Gezamelijke rekening voor vaste / terugkerende lasten
Maandelijks automatische overschrijvingen zorgen voor
- aanvulling van gezamelijke rekening
- aanvulling van spaarrekeningen (en spaarpotjes die we aanmaken)
Eigen rekeningen, na salarisrondes en uitvoeringen automatische overschrijvingen bevatten ~ 250 euro; de rest is verdeeld over gezamelijke rekeningen en spaarrekeningen. Ik maak naar rato meer over omdat ik meer verdien, maar het maakt niets uit; haar rekeningen zijn mijn rekeningen, en mijn rekeningen zijn haar rekeningen.
Uitgaven worden vanaf de eigen rekeningen gedaan, is haar rekening leeg dan stapt ze over naar mijn rekening. Komen we wat tekort, dan boeken we daar waar nodig terug van de spaarrekening.
Grotere uitgaven worden altijd even overlegd en besproken; voor ons de normaalste zaak van de wereld.
Vrouw is 100% gemachtigd over mijn rekeningen
Ik ben 100% gemachtigd over haar rekeningen
Daarmee is in situaties bij - je weet maar nooit - overlijden een drempel van toegang tot vermogen al meteen weggenomen.
Wij gebruiken de scheiding in rekeningen puur om het overzicht te bewaren van de geldstromen. De gezamelijke rekening zou idealiter na betalen van de vaste lasten op 0 moeten eindigen. Staan we rood, dan zijn de vaste lasten gestegen of geven we teveel geld uit aan boodschappen. Staat het zwart, top.
[ Voor 13% gewijzigd door famschopman op 20-08-2024 18:43 ]
Je kan natuurlijk prima in een al dan niet beperkte gemeenschap van goederen eigen geld aanhouden, maar dan heb je wel als ‘t misloopt een verrekenslag te maken.IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:25:
[...]
Wanneer het financiële tijdens de relatie volledig gescheiden is zal er in voorkomend geval bij het uit elkaar gaan ook weinig impact op de regeling zijn want ieder weet perfect wat van hem is en wat van de ander. Geen enkele grond tot discussie noch onenigheid.
Voor de nieuwsgierigen: hier was de toestand in de huidige relatie eerst LAT, vervolgens feitelijk samenwonend en momenteel al enkel jaren overgezet op wettelijk samenwonend. Voor de financiën maakte de twee laatsten totaal niets uit. Ten opzichte van het eerste heeft dat voor beiden het voordeel dat huishoudelijke kosten nu door twee gedragen worden en dat is financieel doorgaans voordeliger dan dat biede apart dezelfde kosten moeten dragen.
Zoals al meermaals aangehaald kan je prima verschillende scenario's bedenken en is het enige wat telt dat iedereen binnen de gemeenschap het daar over eens is. Wat de afspraken zijn doet er niet toe.overhyped schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:41:
[...]
Je kan natuurlijk prima in een al dan niet beperkte gemeenschap van goederen eigen geld aanhouden, maar dan heb je wel als ‘t misloopt een verrekenslag te maken.
Ik gaf alleen aan hoe wij het hier doen.
Dat betekent niet dat een ander dat moet opvolgen. Verre van.
Zolang het prima loopt in de relatie is iedere regeling uitstekend.
Pas wanneer het misloopt begint doorgaans de discussie over de uitkomst van de verrekenslag. Tot bij de rechtbank toe. Dat kan je dan, mijn mening, maar beter voorkomen voor het eventueel misloopt.
Men kan er uiteraard ook gewoon van uitgaan dat de eigen relatie nooit zal mislopen en dat je alles op zijn beloop kan laten.
Andere keuzes, andere gevolgen.
De gemeenschappelijke uitgaven gaan hier trouwens gewoon in een excel bijgehouden en beheerd in de cloud.
Daar hebben we geen gezamenlijke rekening voor nodig.
Bij het uit elkaar gaan, hangt het ook nog van best wel wat factoren af hoe makkelijk het is. Gaat men vriendelijk uit elkaar, is er ruzie, hoeveel bracht men binnen aan het begin van de relatie, hoeveel heeft men binnen gebracht tijdens de relatie...IvoB2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:01:
[...]
Zolang het prima loopt in de relatie is iedere regeling uitstekend.
Pas wanneer het misloopt begint doorgaans de discussie over de uitkomst van de verrekenslag. Tot bij de rechtbank toe. Dat kan je dan, mijn mening, maar beter voorkomen voor het eventueel misloopt.
Men kan er uiteraard ook gewoon van uitgaan dat de eigen relatie nooit zal mislopen en dat je alles op zijn beloop kan laten.
Andere keuzes, andere gevolgen.
In ons geval: we hadden beiden niets en we hebben altijd ongeveer hetzelfde verdiend en er is tijdens de relatie geen erfenis (van betekenis) binnen gekomen. Dus 50% van onze totale waarde is van mij en 50% is van hem.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Wanneer jullie dat beiden op voorhand zo afgesproken hebben en wanneer het misloopt jullie je daar beiden aan houden is er niets aan de hand.Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:16:
[...]
Dus 50% van onze totale waarde is van mij en 50% is van hem.
Wanneer minstens één van beiden er op dat ogenblik iets anders over denkt begint het probleem pas.
Hoe een relatie in de toekomst zal standhouden of aflopen kan bijna niemand voorspellen.
Ik vermoed ook niet dat er velen zijn die een relatie beginnen met het idee dat ze in ruzie gaat eindigen.
Wanneer er echter niets te verdelen valt is dat weer een factor minder waar je rekening mee moet houden en een factor minder die eventueel voor onenigheid kan zorgen bij het uit elkaar gaan.
Zelfs wanneer de relatie nog goed zit is het financiële dan geen aanleiding voor onenigheid.
[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 21-08-2024 08:01 ]
Beste,
wij hebben eerder besloten om samen te gaan wonen in haar koopwoning (dit was het handigste vanwege kids/ex-en etc). Wij hebben haar kinderen 16 dagen per maand en mijn kinderen 5 dagen per maand inwonend.
Wij hadden de volgende regeling waar nu wat discussie over is:
1) Alle variabele lasten mbt huis (gas, elektra, water, etc) 50/50
2) Alle vaste lasten mbt huis (verzekeringen, belastingen) 50/50
3) Netto hypotheek rente 50/50 (zij betaalt bruto en heeft volledige aftrek)
4) Aflossing hypotheek 0/100 => a
5) Allebei 500,- p/m voor boodschappen (dit is precies genoeg voor ons)
6) Zij heeft ingeschat dat je 1% aan onderhoud (12K) en 7500 aan meubels per jaar moet reserveren. Ik vind dat veel te ruim en wil max 14K totaal per jaar hiervoor reserveren. Ik stelde op dit punt een potje voor maar zij vind dat juist ingewikkeld mocht het mis gaan en we uit elkaar gaan.
Ik betaal dus nu daarvoor (14k/2/12=) 583 per maand aan haar en zij draagt het risico. Voor mij is deze systematiek prima met mijn bedrag.
7) Kind gebonden budget. Zij ontving 220 pm (moeder en 2 ingeschreven kinderen) en is dat volledig kwijt sinds wij gaan samenwonen. Ik vind dat raar maar dat is nu eenmaal de toeslag bepaling. Zij vindt dat ik dat volledig moet vergoeden aan haar => b
a) Zij vindt het oneerlijk dat ze de volledige aflossing moet betalen. Hierdoor houdt ze namelijk nu minder maandelijks over. Mijn punt is dat het fair is omdat dit geen kosten zijn maar een investering in stenen die ze bij verkoop krijgt en (historisch gezien) rendement op maakt. Ik betaal dit dus niet maar leg een zelfde bedrag in de beurs (deels vast extra pensioen, deels niet vast ETF), ik vind dit dus vergelijkbaar.
Zij vindt dat ik (ipv de netto hypotheek) een huurbedrag zou moeten betalen (https://www.nibud.nl/onde...20dan%20een%20huurbedrag.. Wat ik echt onacceptabel vind want dat zou resulteren in dat ik vele malen meer dan de totale netto hypotheek kost zou betalen en zij dus aan mij verdiend?
b) We willen beide graag samen wonen, beide hebben we hierdoor ook lagere kosten. Zouden we dan dit verlies niet 50/50 moeten delen? (dus ik betaal haar 110 pm).
Graag jullie advies.
wij hebben eerder besloten om samen te gaan wonen in haar koopwoning (dit was het handigste vanwege kids/ex-en etc). Wij hebben haar kinderen 16 dagen per maand en mijn kinderen 5 dagen per maand inwonend.
6) Zij heeft ingeschat dat je 1% aan onderhoud (12K) en 7500 aan meubels per jaar moet reserveren. Ik vind dat veel te ruim en wil max 14K totaal per jaar hiervoor reserveren. Ik stelde op dit punt een potje voor maar zij vind dat juist ingewikkeld mocht het mis gaan en we uit elkaar gaan.
Ik betaal dus nu daarvoor (14k/2/12=) 583 per maand aan haar en zij draagt het risico. Voor mij is deze systematiek prima met mijn bedrag.
7) Kind gebonden budget. Zij ontving 220 pm (moeder en 2 ingeschreven kinderen) en is dat volledig kwijt sinds wij gaan samenwonen. Ik vind dat raar maar dat is nu eenmaal de toeslag bepaling. Zij vindt dat ik dat volledig moet vergoeden aan haar => b
a) Zij vindt het oneerlijk dat ze de volledige aflossing moet betalen. Hierdoor houdt ze namelijk nu minder maandelijks over. Mijn punt is dat het fair is omdat dit geen kosten zijn maar een investering in stenen die ze bij verkoop krijgt en (historisch gezien) rendement op maakt. Ik betaal dit dus niet maar leg een zelfde bedrag in de beurs (deels vast extra pensioen, deels niet vast ETF), ik vind dit dus vergelijkbaar.
Zij vindt dat ik (ipv de netto hypotheek) een huurbedrag zou moeten betalen (https://www.nibud.nl/onde...20dan%20een%20huurbedrag.. Wat ik echt onacceptabel vind want dat zou resulteren in dat ik vele malen meer dan de totale netto hypotheek kost zou betalen en zij dus aan mij verdiend?
b) We willen beide graag samen wonen, beide hebben we hierdoor ook lagere kosten. Zouden we dan dit verlies niet 50/50 moeten delen? (dus ik betaal haar 110 pm).
Graag jullie advies.
Als je het huurbedrag dat je berekent op basis van het puntenstelsel zoals het Nibud voorstelt dan kom je op een bedrag uit wat het zou kosten als je in je ééntje het huis zou huren zonder het te hoeven delen met iemand anders. Je zou dan dat bedrag minimaal door twee moeten delen omdat je situatie meer lijkt op huisgenoten. maar omdat haar kinderen meer dagen per maand daar verblijven zou je als huisgenoot ook een groter aandeel van haar verwachten.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Wil je samen wonen voor het kosten spreiden of vinden jullie elkaar ook nog leuk?
Man man wat een gedoe allemaal. Dit zou mij serieus afschrikken, maargoed. Ik zou het volgende vinden:tatata schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:30:
Beste,
Graag jullie advies.
- ze is huiseigenaar, dus alle kosten voor het huis zijn voor haar, maar ook de baten bij verkoop.
- Het lijkt me normaal dat je het gebruik van het huis zou je kunnen verrekenen, verzekeringen, GWL.
- Onderhoud vind ik ook horen bij de eigenaar, want de baten zijn ook voor de eigenaar. Die onderhoud heeft ze sowieso, ookal woon jij er niet.
- Voor aflossing geldt hetzelfde. Dat is voor de eigenaar. Wil zij dat je daaraan meebetaalt, moet je ook meeprofiteren bij verkoop.
Wat ik met mijn vriendin deed toen ik bij haar introk: Mijn maandlasten van mijn (huurwoning) waren 1000 per maand, dus ik betaalde haar 500 per maand. Dat dekte een groot gedeelte van haar lasten, want haar koopwoning was kleiner. Dan bespaarde ik 500 euro per maand en zij ook. Huis was gewoon van haar. Geen ingewikkelde rekensommen en discussies over aflossingen, reserveringen voor onderhoud etcetc.
Overigens hebben we later samen een huis gekocht (en haar huis met verlies verkocht, samen het verlies gedeeld) en daarna zijn de financien op 1 hoop gegaan.
[ Voor 8% gewijzigd door Kurios op 06-03-2025 15:17 ]
Tatata, ik vind dat jij een heel erg net bedrag betaalt voor onderhoud en meubels. Jij betaalt dit bedrag aan haar, en zij koopt dus alles wat nodig is voor onderhoud en vervanging? Er is geen enkel meubel in huis jouw bezit?
Jouw kinderen zijn er veel minder dan die van haar. Tenzij jij een keer zoveel kinderen hebt dan zij vind ik het ook netjes dat jij de helft van de boodschappen en de energierekening etc betaalt.
Wat wel goed is om te realiseren, is dat het geen gegeven is dat haar woning meer waard wordt en dat het aflossen van de hypotheek niet perse rendement oplevert. Dat risico draagt zij nu alleen. Mocht het huis verkocht moeten worden op een ongunstig moment, dan valt daar wellicht nog iets over af te spreken?
Ik zou haar er wel op wijzen dat de bijdrage in onderhoud en hypotheekrente wegvallen als jij huur zou moeten betalen (en als je heel precies wilt zijn ook nog jouw bijdrage in OZB, wat nu in het potje belastingen zit). Wat voor huurbedrag stelt ze voor, waar baseert ze dat bedrag op?
Even ter vergelijking hoe het bij ons gaat: ik betaal de volledige hypotheekrente en aflossing van de koopwoning die alleen op mijn naam staat, en de rente en aflossing van de duurzaamheidslening mbt deze woning, en de OZB . Alle overige zaken gaan van de gezamenlijke rekening waar we naar rato aan bijdragen.
Over het kindgebonden budget heb ik geen mening, want geen ervaring mee, wij zijn allebei kinderloos.
Jouw kinderen zijn er veel minder dan die van haar. Tenzij jij een keer zoveel kinderen hebt dan zij vind ik het ook netjes dat jij de helft van de boodschappen en de energierekening etc betaalt.
Wat wel goed is om te realiseren, is dat het geen gegeven is dat haar woning meer waard wordt en dat het aflossen van de hypotheek niet perse rendement oplevert. Dat risico draagt zij nu alleen. Mocht het huis verkocht moeten worden op een ongunstig moment, dan valt daar wellicht nog iets over af te spreken?
Ik zou haar er wel op wijzen dat de bijdrage in onderhoud en hypotheekrente wegvallen als jij huur zou moeten betalen (en als je heel precies wilt zijn ook nog jouw bijdrage in OZB, wat nu in het potje belastingen zit). Wat voor huurbedrag stelt ze voor, waar baseert ze dat bedrag op?
Even ter vergelijking hoe het bij ons gaat: ik betaal de volledige hypotheekrente en aflossing van de koopwoning die alleen op mijn naam staat, en de rente en aflossing van de duurzaamheidslening mbt deze woning, en de OZB . Alle overige zaken gaan van de gezamenlijke rekening waar we naar rato aan bijdragen.
Over het kindgebonden budget heb ik geen mening, want geen ervaring mee, wij zijn allebei kinderloos.
@tatata Mijn mening:
a) Je betaalt al veel te veel. De hypotheekrente en onderhoud aan het huis maken het mogelijk om de investering in een huis te kunnen doen en zijn voor haar een enorm voordeel. Daarnaast ook nog eens de aflossing doen (overwaarde creëren ten opzichte van de lening/hypotheek) is compleet zot.
Ze kan ofwel kiezen voor een huur constructie waarbij jij een maandelijks bedrag betaalt ofwel een bijdrage aan gwl en eventueel afschrijving meubels en boodschappen.
b) 50/50 is hoe wij het ooit gedaan hebben toen 1 van ons ging werken na de studie en de andere daarmee bepaalde toeslagen kwijt raakte. Waarom zou jij alle kosten die ontstaan door samenwonen moeten dragen en zij niks?
c) Wil ze jou wel echt of ben je vooral een leuke financiële bijdrage aan haar leven? Want zo klinkt het bijna als ik dit zie.
a) Je betaalt al veel te veel. De hypotheekrente en onderhoud aan het huis maken het mogelijk om de investering in een huis te kunnen doen en zijn voor haar een enorm voordeel. Daarnaast ook nog eens de aflossing doen (overwaarde creëren ten opzichte van de lening/hypotheek) is compleet zot.
Ze kan ofwel kiezen voor een huur constructie waarbij jij een maandelijks bedrag betaalt ofwel een bijdrage aan gwl en eventueel afschrijving meubels en boodschappen.
b) 50/50 is hoe wij het ooit gedaan hebben toen 1 van ons ging werken na de studie en de andere daarmee bepaalde toeslagen kwijt raakte. Waarom zou jij alle kosten die ontstaan door samenwonen moeten dragen en zij niks?
c) Wil ze jou wel echt of ben je vooral een leuke financiële bijdrage aan haar leven? Want zo klinkt het bijna als ik dit zie.
Eens. Vooral met het gedeelte over “gedoe”.Kurios schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 15:08:
[...]
Man man wat een gedoe allemaal. Dit zou mij serieus afschrikken, maargoed. Ik zou het volgende vinden:
- ze is huiseigenaar, dus alle kosten voor het huis zijn voor haar, maar ook de baten bij verkoop.
- Het lijkt me normaal dat je het gebruik van het huis zou je kunnen verrekenen, verzekeringen, GWL.
- Onderhoud vind ik ook horen bij de eigenaar, want de baten zijn ook voor de eigenaar. Die onderhoud heeft ze sowieso, ookal woon jij er niet.
- Voor aflossing geldt hetzelfde. Dat is voor de eigenaar. Wil zij dat je daaraan meebetaalt, moet je ook meeprofiteren bij verkoop.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Wij zelf hebben alles op een hoop. We hebben geen gezamenlijke rekening en hypotheek en verzekeringen gaat bij mij eraf, de rest bij haar. Komen we iets tekort dan maken we over tussen elkaars rekeningen. We kunnen ook gewoon bij elkaars rekeningen. Dat laatste is heel handig om jezelf een 49" scherm cadeau te doen hahahaha.. Maar even zonder gein, we zijn het eigenlijk altijd wel eens met uitgaven, ook als deze voor 1 persoon zijn.
Wel kan ik me indenken dat als je net bij elkaar komt dit anders is. Ik zou moe worden van alles gescheiden houden, dus alles betalen vanaf 1 rekening en een duidelijke verdeelsleutel afspreken voor als je uit elkaar gaat. Aflossing hypotheek zou ik dan verdelen, meubels zouden bijvoorbeeld langzaam gezamenlijk worden in bijvoorbeeld 10 jaar, etc..
Wel kan ik me indenken dat als je net bij elkaar komt dit anders is. Ik zou moe worden van alles gescheiden houden, dus alles betalen vanaf 1 rekening en een duidelijke verdeelsleutel afspreken voor als je uit elkaar gaat. Aflossing hypotheek zou ik dan verdelen, meubels zouden bijvoorbeeld langzaam gezamenlijk worden in bijvoorbeeld 10 jaar, etc..
☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W
Handig! 'Nu is die bank ook van jou, kun jij hem direct naar de stort brengen!'MrNOnamE schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 16:36:
meubels zouden bijvoorbeeld langzaam gezamenlijk worden in bijvoorbeeld 10 jaar, etc..
Als je 50/50 prima vindt, dan is dat het uitgangspunt. Zelf ben ik persoonlijk meer voor "naar rato". Meer inkomen (inclusief toeslagen!)? Meer bijdragen aan het huishouden. Dat voorkomt dat de een veel meer overhoudt aan het einde van de maand dan de ander.tatata schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:30:
1. Logisch
2. Als de keet affikt, krijgt zij een zak geld, jij niet. De waarde is haar vermogen, niet het jouwe. Waarom betaal je dan de helt van de verzekeringen en belastingen? Deze vind ik niet logisch, maar niet direct een enorm probleem.
3. 100% van de vermogensopbouw is voor haar, dus dient zij 100% van de kosten te dragen.
4. Zie 3, is nu ook zo, dus top.
5. Logisch
6. Onderhoud bestaat voor mij uit twee componenten: "voortkomend uit slijtage/gebruik" en "de rest". Voor het eerste is 50/50 (of naar rato) logisch. Kapotte kraan, dat werk. Voor het tweede is 50/50 niet zonder meer logisch. Haar huis, haar opbrengst bij verkoop, haar probleem. Qua duurdere aankopen zoals inrichting 50/50 met een afschrijvingstermijn. Bij uit elkaar gaan krijg je danwel het object, danwel 50% van de dagwaarde (nieuw minus afschrijving). En die afschrijvingstermijn is geen 3 jaar voor zaken als een vloer of eethoek.
7. Volledig bizar. Het huishoudinkomen komt boven een drempelwaarde, dat is wat het is. Hypothetische berekening: jullie verdienen precies evenveel, zij krijgt daarnaast die toeslag. Inkomensverschil per maand is dan 220 / maand. Toeslag valt weg, inkomensverschil is 0. Als jij nu 220 / maand naar haar overmaakt, is het verschil ineens 440 euro. Bij "vergoeden" van de helft blijft het verschil 220, klinkt mooi. Echter, aan het eind van de maand houdt zij meer over dan voordat jij in the picture was. Het leven als single is duurder per persoon, met jou en je inkomen gaat ze er al op vooruit. Dus ook de helft aan haar betalen doet geen recht aan de "winst" die ze maakt doordat het dagelijks leven goedkoper is per persoon.
Als ze blijft doorgaan over die toeslag, zou je het kunnen gaan hebben over aantal "kinderdagen" per maand (dagen aanwezig x aantal kinderen voor haar en voor jou) en hoe kosten daarvoor zich verhouden tov een toeslag. Maar als dat een onderwerp moet worden, is een fundamenteler gesprek nodig, lijkt me.
Belangrijke toevoeging: bij bovenstaande is het betalen van een "huurbedrag" niet alleen logisch, maar ook noodzaak. Zij draagt immers al het risico van het huis, inclusief waardevermindering of -vermeerdering. Jij profiteert van gebruik van het huis, want hoeft zelf geen huur/hypotheek/onderhoud te betalen. Hoeveel dat moet zijn... Ik vind de beredenering van @Kurios charmant: de helft van je oude huurkosten. Dan "verdienen" jullie er evenveel aan. Mocht je er qua woongenot fors op vooruitgaan, dan is meer dan dat zeker logisch. Maar het kan nooit de bedoeling zijn dat ze aan je verdient, terwijl jij nu ook geen kans hebt om vermogen op te bouwen door bijvoorbeeld mede-eigenaar te worden met een schuld aan haar.
De uiterst transactionele manier van redeneren bij punten 6 en 7, terwijl je al bijdraagt aan haar vermogen, bevreemdt me wel. Maar dat is met een goed gesprek vast op te lossen.
Een alternatief is dus mede-eigenaar worden, met een schuld aan haar bij aanvang. Dan is het ineens jullie vermogen en is het delen van alle kosten ineens heel logisch. Maar ik denk niet dat dat op dit moment een optie is, gezien punt 6.
[ Voor 9% gewijzigd door Bundin op 06-03-2025 17:55 ]
Beste Tweakers,
Al veel in dit topic gelezen maar ben nog niet overal over uit.
Situatie: ik(43) en mij vriendin(32) willen binnen enige tijd gaan samen wonen. Waar wordt ook nog een issue. Beide een koophuis, die van haar heeft geen garage en ik heb een oldtimer dus eigenlijk voor mij geen optie. Zij vindt mijn woning te ver van het centrum en te saai(jaren 80).
Ik verdien ongeveer 2 keer zo veel ben ook 10 jaar ouder. Zij heeft een zoontje(8j) uit een vorige relatie. Kwa wonen vind ik het niet erg om kosten als GWL enz naar rato te doen anders is het voor haar erg moeilijk. Hypotheek en onderhoud woning zouden we naar precentage eigendom van de woning moeten doen. Lijkt mij redelijk fair allemaal.
Alleen gaat zij minder van de overheid krijgen als we gaan samenwonen. Ze krijgt geen zorgtoeslag maar wel kind gebonden budget en kinderopvangtoeslag. Dus dit vindt zij niet eerlijk. Alleen vind ik dat ik niet de overheid moet gaan compenseren omdat we gaan samenwonen. Hoe kijken jullie hierna? Of hoe hebben jullie dit opgelost? Al vast bedankt voor de reacties!
Situatie: ik(43) en mij vriendin(32) willen binnen enige tijd gaan samen wonen. Waar wordt ook nog een issue. Beide een koophuis, die van haar heeft geen garage en ik heb een oldtimer dus eigenlijk voor mij geen optie. Zij vindt mijn woning te ver van het centrum en te saai(jaren 80).
Ik verdien ongeveer 2 keer zo veel ben ook 10 jaar ouder. Zij heeft een zoontje(8j) uit een vorige relatie. Kwa wonen vind ik het niet erg om kosten als GWL enz naar rato te doen anders is het voor haar erg moeilijk. Hypotheek en onderhoud woning zouden we naar precentage eigendom van de woning moeten doen. Lijkt mij redelijk fair allemaal.
Alleen gaat zij minder van de overheid krijgen als we gaan samenwonen. Ze krijgt geen zorgtoeslag maar wel kind gebonden budget en kinderopvangtoeslag. Dus dit vindt zij niet eerlijk. Alleen vind ik dat ik niet de overheid moet gaan compenseren omdat we gaan samenwonen. Hoe kijken jullie hierna? Of hoe hebben jullie dit opgelost? Al vast bedankt voor de reacties!
Tja, aan de andere kant geldt dat ze er als het goed is ook op heel veel vlakken op vooruit gaat. In plaats van dat jullie, bijvoorbeeld, voor twee woningen €100 p.p. betalen aan KPN voor internet & TV hoeft dat nog maar voor 1 woning (2x €50 p.p.). Gemeentelijke belastingen en waterschapslasten is in het gros van de regio’s per persoon ook stukken goedkoper als je met meerdere mensen op 1 adres woont. De woonlasten worden 50-50 gedeeld (danwel ‘huurt’ de ander heel goedkoop door een deel van de hypotheekrente te betalen). Etcetera.Vistuig schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:07:
Beste Tweakers,
Ja, je verliest wat aan voordelen…. maar gemiddeld genomen geldt in dit land dat je veel goedkoper uit bent als je samenwoont dan als je alleen woont.
Begint al lekker? Overheid compenseren? Begin eerst eens met een excelletje om te kijken hoe jullie beider situatie gaat veranderen, zou ik zeggen. Daarna kan je altijd nog kijken wat "eerlijk" is.Vistuig schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:07:
Beste Tweakers,
Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/
Helemaal eens dat als je gaat samenwonen je er bijna altijd wel op vooruit gaat. Excel is een goed idee, denk wel dat dit confronterend voor haar is. Maar lijkt mij wel een goed idee.
Beter in het begin goed regelen dan daarna gezeur toch?
Waarom ga je samenwonen? Om te besparen of om een stap te zetten in liefde en verbinding? Als mijn partner destijds was aan komen zetten met een Excel sheet was ik nooit gaan samenwonen.Vistuig schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:53:
Helemaal eens dat als je gaat samenwonen je er bijna altijd wel op vooruit gaat. Excel is een goed idee, denk wel dat dit confronterend voor haar is. Maar lijkt mij wel een goed idee.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Ach gut, een romanticusMog schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:06:
[...]
Waarom ga je samenwonen? Om te besparen of om een stap te zetten in liefde en verbinding? Als mijn partner destijds was aan komen zetten met een Excel sheet was ik nooit gaan samenwonen.
Lees dit topic eens door zou ik zeggen. Iemand die niet samen een Excel wil doornemen of het nut niet ziet daar zou ik absoluut nooit mee samen gaan wonen.
Er is toch niets mis mee om van tevoren het een en ander door te rekenen en te kijken welke nieuwe financiële situatie er gaat ontstaan en welke keuzes er gemaakt zullen moeten worden.
Dat zonder excel doen is vragen om problemen, want dan doe je de aanname dat het er niet toe doet. De praktijk leert dat het goed regelen van je financiën er wel toe doet en dat liefde niet alles overwint
[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 17-04-2025 07:37 ]
Daar ben ik het niet mee eens. Als meest verdienende is dit wel degelijk wat de overheid van jou verwacht en dit kun je dus niet afwentelen op je vriendin, want die wordt er dan de dupe van dat je je verantwoordelijk niet neemt. Ons stelsel is nu eenmaal zo ingericht dat er naar het gezamenlijk inkomen wordt gekeken voor heel veel zaken, zoals toeslagen.Vistuig schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:07:
Alleen vind ik dat ik niet de overheid moet gaan compenseren omdat we gaan samenwonen.
je kunt dit dus wel vinden, maar het gaat wel gewoon gebeuren. Die overheidssteun vervalt grotendeels zodra jij er bij komt wonen en dan is er toch weinig anders mogelijk dan dat jullie dit samen gaan betalen, wat waarschijnlijk weer betekent dat een groot deel voor jouw rekening komt.
Maar hier kun je wel wat tegen over zetten. Door jouw hogere inkomen hebben jullie ook meer mogelijkheden en misschien een luxer leven. Volledige compensatie van toeslagen is misschien wat overdreven.
Daar moet je samen uit zien te komen. Excel kan daarbij helpen.
[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 17-04-2025 07:47 ]
Begin met overleggen hoe je het eerlijk vind. Vergeet even bedragen, compensaties etc. Je hebt eigen kosten, je hebt gezamenlijke kosten, je hebt kind kosten, bespreek een paar scenario’s: alles gaat goed, iemand wordt ziek, er komt een tweede kind, etc. Ga dan die scenario’s die je allebei reeel vindt in excel zetten hoe het uitpakt. En kijk dan of je allebei kan leven met die scenario’s. Zo niet: terug naar het begin: moeten we gaan samen wonen? Ja? Nieuwe scenario’s.Vistuig schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:07:
Beste Tweakers,
Je hebt een volwassen situatie met huizen en kinderen. Ga er ook volwassen mee om.
Interessant onderwerp. Geld kan een heikel onderwerp zijn! Elkaar iets gunnen is denk ik een belangrijk uitgangspunt. Gelukkig heb je vaak meer te besteden nadat je bent gaan samenwonen, dat maakt het elkaar wat gunnen makkelijker.
Wij zijn 12 jaar geleden gaan samenwonen. En hebben destijds naar rato kosten verdeeld. En bepaalde dingen uit het verleden zelfstandig gedragen. Als je beide een beetje geld overhoudt voor leuke dingen is het al goed.
Na rato betalen werkt eigenlijk alleen goed als je ongeveer evenveel verdient. Na een jaar of 8 begon dat wel heel erg scheef te lopen waardoor de een wel heel erg veel meer overhoudt dan de ander. Ondertussen zijn er ook kinderen in het spel en in gemeenschap van goederen getrouwd. Om te voorkomen dat er verdere frictie ontstaat en gezamenlijk naar het grotere geheel te kunnen kijken zijn we naar een gemeenschappelijke pot gegaan. Al het geld komt op de gemeenschappelijke rekening terecht en we hebben daarin spaarpotjes aangemaakt voor verschillende hobby’s/doelen.
Waar het aanvankelijk wel gek voelde om zo alles op een hoop te gooien is het uiteindelijk wel heel goed geweest. Dan heeft de minder verdienende ook wat aan de enorme bonus die de ander ontvangt.
Ook gezamenlijke investeringen zijn zo beter te doen.
Wij zijn 12 jaar geleden gaan samenwonen. En hebben destijds naar rato kosten verdeeld. En bepaalde dingen uit het verleden zelfstandig gedragen. Als je beide een beetje geld overhoudt voor leuke dingen is het al goed.
Na rato betalen werkt eigenlijk alleen goed als je ongeveer evenveel verdient. Na een jaar of 8 begon dat wel heel erg scheef te lopen waardoor de een wel heel erg veel meer overhoudt dan de ander. Ondertussen zijn er ook kinderen in het spel en in gemeenschap van goederen getrouwd. Om te voorkomen dat er verdere frictie ontstaat en gezamenlijk naar het grotere geheel te kunnen kijken zijn we naar een gemeenschappelijke pot gegaan. Al het geld komt op de gemeenschappelijke rekening terecht en we hebben daarin spaarpotjes aangemaakt voor verschillende hobby’s/doelen.
Waar het aanvankelijk wel gek voelde om zo alles op een hoop te gooien is het uiteindelijk wel heel goed geweest. Dan heeft de minder verdienende ook wat aan de enorme bonus die de ander ontvangt.
Ik zou zeggen: Probeer het verleden even achter je te laten. Daarmee bedoel ik, ga niet kijken naar hoeveel iemand er op achteruit gaat in de nieuwe situatie. Begin gewoon vanaf 0 te schetsen en kijk wat je beiden een redelijke verdeling zou vinden op basis van de kosten die je ieder hebt en de verdeling van andere zaken.
Dit zal best even lastig zijn maar als bijvoorbeeld een van de twee zijn baan kwijt raakt zul je ook aan moeten passen en kijken hoe je het rond gaat krijgen. Dan kun je ook niet blijven hangen in 'ja maar nu moet ik ineens ook voor jouw huis of jouw auto betalen'
Dit zal best even lastig zijn maar als bijvoorbeeld een van de twee zijn baan kwijt raakt zul je ook aan moeten passen en kijken hoe je het rond gaat krijgen. Dan kun je ook niet blijven hangen in 'ja maar nu moet ik ineens ook voor jouw huis of jouw auto betalen'
Wij wonen al 3 jaar samen in een huurhuis met gedeelde lasten. Hadden niet echt een duidelijke systematiek, behalve allebei wat geld storten op een gezamenlijke rekening voor de boodschappen. De meeste vaste lasten lopen via mijn persoonlijke rekening, omdat ik jaren lang alleen woonde. Mijn partner betaalde me elke maand een X bedrag als bijdrage voor de vaste lasten (ja we hebben dat bedrag destijds samen vastgesteld met een Excel-lijstje
)
Eigenlijk stonden we op het punt alle incasso's naar de gezamenlijke rekening te hevelen, tot we een nieuwbouwwoning hadden gekocht. Dus voor de laatste 12 maanden besloten we het zo maar te houden.
Als we de sleutel krijgen van onze nieuwe woning eind dit jaar, gaan we wel iets anders proberen. We verdienen ongeveer gelijk (paar honderd euro bruto verschil). Geld maakt ons niet zo uit. Zijn inmiddels ook getrouwd.
We gaan per maand bij de salarisstorting allebei een X bedrag storten op de gezamenlijke rekening, daar betalen we alle lasten van incl. boodschappen inclusief een gezamenlijk spaarpotje.
We willen het zo doen, dat we allebei € 1.500 per maand netto overhouden voor eigen uitgaven of een eigen spaarpotje.
Het is niet in beton gegoten, als dit niet blijkt te werken, stappen we weer over naar iets anders. We hebben nog geen kinderen, maar mocht dat er komen dan zullen we waarschijnlijk wel de boel verder integreren.
Eigenlijk stonden we op het punt alle incasso's naar de gezamenlijke rekening te hevelen, tot we een nieuwbouwwoning hadden gekocht. Dus voor de laatste 12 maanden besloten we het zo maar te houden.
Als we de sleutel krijgen van onze nieuwe woning eind dit jaar, gaan we wel iets anders proberen. We verdienen ongeveer gelijk (paar honderd euro bruto verschil). Geld maakt ons niet zo uit. Zijn inmiddels ook getrouwd.
We gaan per maand bij de salarisstorting allebei een X bedrag storten op de gezamenlijke rekening, daar betalen we alle lasten van incl. boodschappen inclusief een gezamenlijk spaarpotje.
We willen het zo doen, dat we allebei € 1.500 per maand netto overhouden voor eigen uitgaven of een eigen spaarpotje.
Het is niet in beton gegoten, als dit niet blijkt te werken, stappen we weer over naar iets anders. We hebben nog geen kinderen, maar mocht dat er komen dan zullen we waarschijnlijk wel de boel verder integreren.
[ Voor 7% gewijzigd door Cheezborger op 17-04-2025 11:08 ]
Draai de vraag eens om bij haarVistuig schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:07:
Beste Tweakers,
Kind = Oldtimer
Opvang = stalling
Hoe zou zij het vinden dat zij een gedeelte moet gaan betalen wanneer je een garage zou moeten huren voor jouw oldtimer te kunnen stallen, omdat een nieuwe woning eventueel geen garage aan huis heeft.
Vind ze dat wel eerlijk?
Pas op, je gaat waarschijnlijk wel het verweer naar je hoofd krijgen dat je een auto niet met haar kind mag vergelijken
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Ik zou verwachten dat haar lasten lichter worden als jullie gaan samenwonen dus ze gaat er ook op vooruit lijkt me. Om wat voor bedragen gaat het?Vistuig schreef op woensdag 16 april 2025 @ 22:07:
Alleen gaat zij minder van de overheid krijgen als we gaan samenwonen. Ze krijgt geen zorgtoeslag maar wel kind gebonden budget en kinderopvangtoeslag. Dus dit vindt zij niet eerlijk. Alleen vind ik dat ik niet de overheid moet gaan compenseren omdat we gaan samenwonen.
Hier is het simpel: wij hebben ruwgeschat uitgerekend wat we per maand op doen.Cheezborger schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:50:
Ik verdien meer dan mijn vriendin, dus het bedrag die nodig is doen we met een verdeelsleutel zodat iedereen even veel betaalt volgens zijn inkomen.
Fictief: €1500 per maand aan kosten
Zij stort €500
Ik stort €1000
Dat leek ons het meest eerlijke.
[ Voor 4% gewijzigd door Levii op 17-04-2025 15:40 ]
Dat is dus niet even veel, maar wat we in dit topic 'naar rato' noemen.Levii schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:35:
[...]
Hier is het simpel: wij hebben ruwgeschat uitgerekend wat we per maand op doen.
Ik verdien meer dan mijn vriendin, dus het bedrag die nodig is doen we met een verdeelsleutel zodat iedereen even veel betaalt volgens zijn inkomen.
Zij stort €500
Ik stort €1000
Kijk je dan wel naar je jaarsalaris of naar je maandsalaris?
als de 1 bijvoorbeeld een grote bonus krijgt en extra toeslagen, dan zegt een maandsalaris niet zo veel.
Ik heb nog een mooie EV van de zaak met bijtelling waar we allebei profijt van hebben, maar ik heb deze niet meegenomen in de calculaties. Heb zelf geen zin om te mierenneuken.Levii schreef op donderdag 17 april 2025 @ 15:35:
[...]
Hier is het simpel: wij hebben ruwgeschat uitgerekend wat we per maand op doen.
Zij stort €500
Ik stort €1000
Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit doen. Nemen jullie de bijtelling van een zakelijke auto mee in de calculaties of niet?
Toch interessant om te lezen hoe iedereen hier over denkt. Mijn vrouw en ik hebben vaker raar gekeken naar mensen die alles apart houden, voornamelijk omdat die voorbeelden aan het opscheppen waren dat ze meer konden sparen dan hun partner. Dat veroorzaakte bij ons een soort afkeer waardoor wij daar nooit aan zijn begonnen.
Wij zijn zodra het samenwonen begon (jaar 6/7 van de relatie) dan ook gestart met een soortement zakgeld systeem waar alles op een hoop ging en wij beiden een zakcentje kregen voor privé uitgaven. Toch zijn we hier al snel mee gestopt omdat we eigenlijk de zakcentjes niet gebruikte en elkaar eigenlijk de gekke uitgave (lees nieuw duur keukenmes of knutselspullen) gunde
Na enkele maanden is dat dus gestopt en hebben we alles op een hoop gegooid. Ik heb altijd meer verdient dan mijn vrouw maar zij had meer spaargeld. Na bijna 4 jaar samenwonen beide nog steeds tevreden over deze oplossing. Maar wij zijn ons ook bewust dat vertrouwen nodig is hiervoor en dat je elkaar wel dingen moet gunnen.
Wij zijn zodra het samenwonen begon (jaar 6/7 van de relatie) dan ook gestart met een soortement zakgeld systeem waar alles op een hoop ging en wij beiden een zakcentje kregen voor privé uitgaven. Toch zijn we hier al snel mee gestopt omdat we eigenlijk de zakcentjes niet gebruikte en elkaar eigenlijk de gekke uitgave (lees nieuw duur keukenmes of knutselspullen) gunde
Na enkele maanden is dat dus gestopt en hebben we alles op een hoop gegooid. Ik heb altijd meer verdient dan mijn vrouw maar zij had meer spaargeld. Na bijna 4 jaar samenwonen beide nog steeds tevreden over deze oplossing. Maar wij zijn ons ook bewust dat vertrouwen nodig is hiervoor en dat je elkaar wel dingen moet gunnen.
Niet in de verdeelsleutel.Cheezborger schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:04:
[...]
Ik heb nog een mooie EV van de zaak met bijtelling waar we allebei profijt van hebben, maar ik heb deze niet meegenomen in de calculaties. Heb zelf geen zin om te mierenneuken.
Ik ben benieuwd hoe andere mensen dit doen. Nemen jullie de bijtelling van een zakelijke auto mee in de calculaties of niet?
Maar ja, ik betaalde mijn vriendin elk jaar een bedrag om te bijtelling te compenseren. Ik moet wel zeggen dat ik dit niet zou aanraden want het is best moeilijk om de werkelijke kosten te berekenen. Een heel gereken weer elk jaar.
Ieder zijn systeem natuurlijk, maar zakcentjes krijgenifusnipe schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:07:
Toch interessant om te lezen hoe iedereen hier over denkt. Mijn vrouw en ik hebben vaker raar gekeken naar mensen die alles apart houden, voornamelijk omdat die voorbeelden aan het opscheppen waren dat ze meer konden sparen dan hun partner. Dat veroorzaakte bij ons een soort afkeer waardoor wij daar nooit aan zijn begonnen.
Wij zijn zodra het samenwonen begon (jaar 6/7 van de relatie) dan ook gestart met een soortement zakgeld systeem waar alles op een hoop ging en wij beiden een zakcentje kregen voor privé uitgaven. Toch zijn we hier al snel mee gestopt omdat we eigenlijk de zakcentjes niet gebruikte en elkaar eigenlijk de gekke uitgave (lees nieuw duur keukenmes of knutselspullen) gunde![]()
Na enkele maanden is dat gestopt en hebben we alles op een hoop gegooid. Ik heb altijd meer verdient dan mijn vrouw maar zij had meer spaargeld. Na bijna 4 jaar samenwonen beide nog steeds tevreden over deze oplossing. Maar wij zijn ons ook bewust dat vertrouwen nodig is hiervoor en dat je elkaar wel dingen moet gunnen.
We gaan zeker niet samenwonen voor de kosten, anders blijf ik wel alleen.Mog schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:06:
[...]
Waarom ga je samenwonen? Om te besparen of om een stap te zetten in liefde en verbinding? Als mijn partner destijds was aan komen zetten met een Excel sheet was ik nooit gaan samenwonen.
Daar zijn we nu ook mee bezig, gewoon tussen neus en lippen door beetje praten hoe de ander erin staat. Ik vind het niet erg dat ik meer bijdraag, doe ik nu ook door vakanties te betalen. Altijd met mijn auto op pad te gaan. Etentjes te betalen.overhyped schreef op donderdag 17 april 2025 @ 08:12:
[...]
Begin met overleggen hoe je het eerlijk vind. Vergeet even bedragen, compensaties etc. Je hebt eigen kosten, je hebt gezamenlijke kosten, je hebt kind kosten, bespreek een paar scenario’s: alles gaat goed, iemand wordt ziek, er komt een tweede kind, etc. Ga dan die scenario’s die je allebei reeel vindt in excel zetten hoe het uitpakt. En kijk dan of je allebei kan leven met die scenario’s. Zo niet: terug naar het begin: moeten we gaan samen wonen? Ja? Nieuwe scenario’s.
Je hebt een volwassen situatie met huizen en kinderen. Ga er ook volwassen mee om.
Ik vind het ook heel interessant om allemaal te lezen. Duidelijk dat hier een verdeeldheid in is. Bedankt voor de gene die reageren. Ik wil ook niet aan mierenn....., maar je moet allebei een goed gevoel eraan overhouden.
Ja we zijn er niet voor niks van afgestapt hahade Peer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:22:
[...]
Ieder zijn systeem natuurlijk, maar zakcentjes krijgendaar zou ik dan weer een afkeer van hebben. Heb je eerst een jaar hard gewerkt voor je salaris en daarna wordt er bepaalt hoeveel zakcentjes je krijgt
. Dat voelt een beetje als nogmaals belasting heffen.
We hebben het simpel gehouden en enkel naar het maandsalaris gekeken.de Peer schreef op donderdag 17 april 2025 @ 16:47:
[...]
Dat is dus niet even veel, maar wat we in dit topic 'naar rato' noemen.
Kijk je dan wel naar je jaarsalaris of naar je maandsalaris?
als de 1 bijvoorbeeld een grote bonus krijgt en extra toeslagen, dan zegt een maandsalaris niet zo veel.
Het hangt er vanaf hoever je daar allemaal wil in gaan natuurlijk, maar voor ons is het zo oké.
Het is ook lastig, ik raad je aan omVistuig schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:25:
[...]
We gaan zeker niet samenwonen voor de kosten, anders blijf ik wel alleen.
[...]
Daar zijn we nu ook mee bezig, gewoon tussen neus en lippen door beetje praten hoe de ander erin staat. Ik vind het niet erg dat ik meer bijdraag, doe ik nu ook door vakanties te betalen. Altijd met mijn auto op pad te gaan. Etentjes te betalen.
Ik vind het ook heel interessant om allemaal te lezen. Duidelijk dat hier een verdeeldheid in is. Bedankt voor de gene die reageren. Ik wil ook niet aan mierenn....., maar je moet allebei een goed gevoel eraan overhouden.
Het juist niet tussen neus en lippen door te doen, maar er heel expliciet tijd voor te maken. Niet het meest romantische avondje, wel het avondje dat de romantische avondjes later niet in de weg gaat zitten.
Dit is echt een hele hollandse thread.
Samen uit, samen thuis. Trouwen en een gezamenlijke rekening nemen. Je kan toch niet zeggen 'schat ik hou van je, maar we verdelen de rekeningen wel naar ratio.'
Samen uit, samen thuis. Trouwen en een gezamenlijke rekening nemen. Je kan toch niet zeggen 'schat ik hou van je, maar we verdelen de rekeningen wel naar ratio.'
Dit is in dit topic een terugkerende tegenstelling:yamlel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:32:
Persoon A: 'Als je niet alles op een grote hoop gooit hou je niet van elkaar'
Persoon B: 'Praten en afspraken maken over de financien hoort bij een volwassen relatie'
Neig zelf meer naar het 2e, ik kom uit een gebroken gezin en als er dan geen afspraken over financiele zaken gemaakt zijn, wordt het er niet leuker op.
Daarnaast merk ik ik dat mensen die het eerste beweren een soort morele superioriteit claimen. Nee je relatie is niet beter, en je houdt niet meer van iemand als je geen afspraken over geld maakt in een relatie. Uberhaupt vreemd verband om te leggen.....
Dat valt heel erg mee. Ook op een internationale sub op Reddit waar ik veel kom is dit echt een terugkerende discussie.yamlel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:32:
Ik denk dat het meer te maken heeft met de tijd waarin we leven dan waar we wonen.
En hoewel ik het met je eens ben van de gezamenlijke pot voor mijn relatie heb ik ook wel meer begrip gekregen voor mensen die het anders aanpakken. Als beide partners het maar met elkaar eens zijn en er een soort van evenwicht gezocht wordt.
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Hollands?yamlel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:32:
Google maar eens wat een prenup inhoudt.
Dit vind ik wel wat suggestief en lees ik totaal niet in dit topic.lennardg1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:28:
[...]
Daarnaast merk ik ik dat mensen die het eerste beweren een soort morele superioriteit claimen. Nee je relatie is niet beter, en je houdt niet meer van iemand als je geen afspraken over geld maakt in een relatie. Uberhaupt vreemd verband om te leggen.....
Ik ben kamp 1, alles op 1 hoop. Waarom? Wij wilden er 50/50 inzitten, samen wonen en samen leven. Voor ons was dat ook financieel. Juist die keuze maakt dat we helemaal geen discussies over geld hebben. Maar mijn relatie is echt niet beter of slechter door die keuze!
Ik vind ook dat het 'eerlijk' willen verdelen juist tot scheve gezichten leidt. Sommige zaken kan je niet verdelen (vandaar ook alle vragen hier over hoe zaken te verdelen!).
Zodra je samen een huis hebt, een gezin is het wat mij betreft gewoon onmogelijk om een verdeelsleutel te hebben die niet oneerlijk is tegen 1 van de 2. Hoe ga je om met vrije dagen, hoe ga je om met bijtelling, hoe ga je om met part-time werken en zorgen voor de kinderen, etcetcetc. Allemaal complexe vragen die je nooit 'eerlijk' verdeeld gaat krijgen. En eerlijk is eerlijk, het is waarschijnlijk tientjeswerk beide kanten op.
Dat gezegd hebbende: Wij zijn een standaard gezin. Samen een huis gekocht, daarna kinderen. Die Alles op 1 hoop is wel op het moment gegaan dat we samen een huis kochten en aan kinderen wilden beginnen. Daarvoor waren onze financiën natuurlijk wel gescheiden, maar hadden we zeker geen uitgebreide afspraken over verdeelsleutels, geen zakgeld en aparte potjes.
Ik heb bij het eerste samenwonen(ik trok bij haar in en zegde mijn huurwoning op) 50% van mijn maandlasten ingebracht en dus mijn 'voordeel' van samen 1 huis met haar gedeeld.
Ik begrijp ook dat als je een samengesteld gezin zou hebben, met 2 huizen, meerdere kinderen etc, dat het dan beter zou passen om financieel gescheiden te leven. Of als je een heel vermogend iemand hebt die dat niet (meteen) wil delen met een nieuwe partner. Ja heb je een bedrijf, dan moet je dat beschermen.
[ Voor 3% gewijzigd door Kurios op 18-04-2025 09:07 ]
Wij hebben alles op 1 hoop en zakgeld naar privé. Samen maken we de begroting, en die wordt maar op 1 ding geoptimaliseerd: levensgeluk.
Wij verdelen op levensgeluk, elk van de partners verdient even veel levensgeluk, 50/50.
Wat dat is, en hoe je dat doet is een continu proces voor de rest van je leven. Wij doen elk jaar een life-retro om te bepraten hoe we vonden dat het jaar ging, een van de onderwerpen daarbij is of iemand zich financieel beperkt voelt, of graag een doel wil halen.
Nee dat is geen strakke vaste agenda, maar na 10 jaar huwelijk kan ik zeggen dat je vaak nog anders in elkaar zit dan je al dacht, anders opgevoed bent en dat daarop reflecteren meer begrip en meer geluk brengt.
Wij hebben toen we huurden het “naar rato” aangehouden (je betaald het deel lasten naar rato van inkomensverhouding). Met het kopen van een huis en trouwen zijn we naar alles op een hoop met begroting gegaan.
Qua financiën houd ik de begroting bij (want ik houd van excel) welke we samen bijwerken op basis van onze doelen wanneer er grote veranderingen zijn. Dit brengt ons beide financiële rust.
Er is op dit moment een inkomens verschil, maar we doen allebei waar we gelukkig van worden en mijn partner is bezig met het opzetten van een bedrijf en draagt op dit moment minder lasten. Maar dat is zeker ook wel eens andersom! En de inkomens waren 10 jaar geleden ook een stuk lager
:strip_exif()/f/image/4YNwBmWRo3tKIP6H1heUKvS3.jpg?f=fotoalbum_large)
Elk onderstreepte titel is een eigen rekening (Bunq). We begonnen met vast vs variabel, maar er zijn nu eenmaal meer incidentele vaste en variabele lasten, en dingen die je gewoon elke vaste periode wil doen. Deze opsplitsing correspondeert aan taken die we verdeelt hebben. Ik doe altijd boodschappen dus heb ik een boodschappen rekening, mijn partner koopt kinderkleding dus heeft daar een rekening voor. Anders zaten we elkaar vaak in de weg omdat ik vaak vooruit denk en spaar en mijn partner vaak meer incidenteel opeens meer uitgeeft.
Nu kunnen we samen constateren wanneer posten over de schreef gaan (en de buffer het niet lekker meer dekt) en bijstellen. Zo dacht mijn partner uit te kunnen met een veel lager bedrag voor sommige posten dan werkelijkheid bleek, en dat leverde de wrijving op (“heb je weer meer geld nodig!?”)
Door dit eerlijk te constateren, en dan niet te zeiken maar gewoon meer budget te geven (eerlijk en open samen prioriteiten voor geld bepalen!) waar het nodig is hebben wij nu eigenlijk zelden nog gedoe over geld.
Wij verdelen op levensgeluk, elk van de partners verdient even veel levensgeluk, 50/50.
Wat dat is, en hoe je dat doet is een continu proces voor de rest van je leven. Wij doen elk jaar een life-retro om te bepraten hoe we vonden dat het jaar ging, een van de onderwerpen daarbij is of iemand zich financieel beperkt voelt, of graag een doel wil halen.
Nee dat is geen strakke vaste agenda, maar na 10 jaar huwelijk kan ik zeggen dat je vaak nog anders in elkaar zit dan je al dacht, anders opgevoed bent en dat daarop reflecteren meer begrip en meer geluk brengt.
Wij hebben toen we huurden het “naar rato” aangehouden (je betaald het deel lasten naar rato van inkomensverhouding). Met het kopen van een huis en trouwen zijn we naar alles op een hoop met begroting gegaan.
Qua financiën houd ik de begroting bij (want ik houd van excel) welke we samen bijwerken op basis van onze doelen wanneer er grote veranderingen zijn. Dit brengt ons beide financiële rust.
Er is op dit moment een inkomens verschil, maar we doen allebei waar we gelukkig van worden en mijn partner is bezig met het opzetten van een bedrijf en draagt op dit moment minder lasten. Maar dat is zeker ook wel eens andersom! En de inkomens waren 10 jaar geleden ook een stuk lager
:strip_exif()/f/image/4YNwBmWRo3tKIP6H1heUKvS3.jpg?f=fotoalbum_large)
Elk onderstreepte titel is een eigen rekening (Bunq). We begonnen met vast vs variabel, maar er zijn nu eenmaal meer incidentele vaste en variabele lasten, en dingen die je gewoon elke vaste periode wil doen. Deze opsplitsing correspondeert aan taken die we verdeelt hebben. Ik doe altijd boodschappen dus heb ik een boodschappen rekening, mijn partner koopt kinderkleding dus heeft daar een rekening voor. Anders zaten we elkaar vaak in de weg omdat ik vaak vooruit denk en spaar en mijn partner vaak meer incidenteel opeens meer uitgeeft.
Nu kunnen we samen constateren wanneer posten over de schreef gaan (en de buffer het niet lekker meer dekt) en bijstellen. Zo dacht mijn partner uit te kunnen met een veel lager bedrag voor sommige posten dan werkelijkheid bleek, en dat leverde de wrijving op (“heb je weer meer geld nodig!?”)
Door dit eerlijk te constateren, en dan niet te zeiken maar gewoon meer budget te geven (eerlijk en open samen prioriteiten voor geld bepalen!) waar het nodig is hebben wij nu eigenlijk zelden nog gedoe over geld.
[ Voor 69% gewijzigd door _eLMo_ op 18-04-2025 09:29 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Wij hebben het 'alles op een hoop'-principe, en dat functioneert, redelijk, maar ik ben er niet tevreden mee. En dat komt niet doordat ik meer verdien salaris krijg dan mijn partner, maar eerder omdat er te weinig overzicht is door deze constructie.
Wat volgens mij een goed plan kan zijn:
- voeg het samen
- zorg ervoor dat gezamenlijke lasten van de gezamenlijke rekening gaan
- spreek af wat je aan 'zakgeld' uitkeert aan elkaar (eventueel zet je dat op een persoonlijke rekening)
- spreek af was je spaart
- restant is voor extra's of buffer
Als ik 25 à 30 jaar jonger was dan zou ik het op deze manier hebben ingericht
- voeg het samen
- spreek af wat je aan 'zakgeld' uitkeert aan elkaar (eventueel zet je dat op een persoonlijke rekening)
Ik frut, dus ik epibreer
_eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:10:
Wij hebben alles op 1 hoop en zakgeld naar privé. Samen maken we de begroting, en die wordt maar op 1 ding geoptimaliseerd: levensgeluk.
Er is op dit moment een inkomens verschil, maar we doen allebei waar we gelukkig van worden en mijn partner is bezig met het opzetten van een bedrijf en draagt op dit moment minder lasten. Maar dat is zeker ook wel andersom geweest. En de inkomens waren 10 jaar geleden ook een stuk lager
offtopic:
Je hebt meermaals namen weggehaald, maar er staat nog steeds een naam in rechterkant onderaan.
Je hebt meermaals namen weggehaald, maar er staat nog steeds een naam in rechterkant onderaan.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik neem aan dat je met 4k netto een baan hebt waar je in ietwat nette kleding loopt, heb je geen potje voor volwassen kleding?_eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:10:
[Afbeelding]
Nu kunnen we samen constateren wanneer posten over de schreef gaan (en de buffer het niet lekker meer dekt) en bijstellen. Zo dacht mijn partner uit te kunnen met een veel lager bedrag voor sommige posten dan ze door had, en leverde de wrijving op.
Door dit eerlijk te constateren, en dan niet te zeiken maar gewoon meer budget te geven waar het nodig is hebben wij nu eigenlijk zelden nog gedoe over geld.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Wij hebben beide zakgeld, valt onder persoonlijke lasten, daar zit ook kleding in. Wij zijn beide redelijk spaarzaam / frugal. Ik doe erg lang met kleding en loop eigenlijk altijd in C&A kleding, erg positief over hun kwaliteit en prijs. Daarnaast ben ik sinds twee jaar ook eigen baas, dat scheeltTrue schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:29:
[...]
Ik neem aan dat je met 4k netto een baan hebt waar je in ietwat nette kleding loopt, heb je geen potje voor volwassen kleding?
:strip_exif()/f/image/iHAmclOMmvfYO6bSJdDMKZrN.jpg?f=fotoalbum_large)
ik ben kalend en heb een Wahl gekocht, dus geen kapper meer nodig
Nike schoenen in de aanbieding (~€100), Hema onderbroeken / sokken.
Wij zijn heel erg van het devies “save where you can, spend where you want”. Ons inkomen is in de top 5% van Nederland, maar we leven in een tussenwoning in een B-wijk (met erg veel plezier!).
Daarentegen hebben we enorm veel vrijheid (zie hypotheek) en heb ik net een nieuwe BMW motor gekocht en gaat mijn vrouw naar elke conferentie en/of cursus die ze wilt.
Wederom: onze inkomens zijn niet altijd zo hoog geweest, en veel van onze vrienden leven duurder dan ons. Vrijheid is ons meer waard dan merkkleding bijvoorbeeld
Tenslotte geeft ons dit ook de vrijheid minder te verdienen als we even geen zin hebben of meer tijd willen voor de kids. Zo heb ik een jaar maar 3d / week gewerkt om te kijken of dat bij mij pastte, wat mijn parter meer tijd gaf om te werken in het eerste jaar van ondernemerschap.
Kwestie van doelen stellen, begroting aanpassen en doorgaan.
[ Voor 70% gewijzigd door _eLMo_ op 18-04-2025 09:48 ]
Voor mij is budgettering los van het op "1 hoop" vs "naar rato". Wij hebben een gezamenlijke rekening waar alle inkomsten binnenkomen, maar ook eigenlijk alles vanaf betaald wordt.pistole schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:12:
Wij hebben het 'alles op een hoop'-principe, en dat functioneert, redelijk, maar ik ben er niet tevreden mee. En dat komt niet doordat ik meer verdien salaris krijg dan mijn partner, maar eerder omdat er te weinig overzicht is door deze constructie.
- voeg het samen
Dat beperkt me niet te maken maken om te sparen voor bepaalde zaken. Dat kan fysiek, maar ook op papier.
Maar, wat is dan het achterliggende doel van het zakgeld wat jullie krijgen? Jullie lijken beiden hetzelfde te denken over het uitgeven van geld, dan zouden de aankopen die je van je zakgeld doet toch ook ongelabeld van een gezamelijke rekening kunnen doen?_eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:30:
[...]
Wij hebben beide zakgeld, valt onder persoonlijke lasten, daar zit ook kleding in. Wij zijn beide redelijk spaarzaam / frugal. Ik doe erg lang met kleding en loop eigenlijk altijd in C&A kleding, erg positief over hun kwaliteit en prijs. Daarnaast ben ik sinds twee jaar ook eigen baas, dat scheelt
[Afbeelding]
Wij zijn heel erg van het devies “save where you can, spend where you want”. Ons inkomen is in de top 5% van Nederland, maar we leven in een tussenwoning in een B-wijk (met erg veel plezier!).
Daarentegen hebben we enorm veel vrijheid (zie hypotheek) en heb ik net een nieuwe BMW motor gekocht en gaat mijn vrouw naar elke conferentie en/of cursus die ze wilt.
Wederom: onze inkomens zijn niet altijd zo hoog geweest, en veel van onze vrienden leven duurder dan ons. Vrijheid is ons meer waard dan merkkleding bijvoorbeeldWij gaan op vakantie met de tent, cheap en de kids vinden het 10x zo leuk als all-inclusive of een huisje.
Tenslotte geeft ons dit ook de vrijheid minder te verdienen als we even geen zin hebben of meer tijd willen voor de kids. Zo heb ik een jaar maar 3d / week gewerkt om te kijken of dat bij mij pastte, wat mijn parter meer tijd gaf om te werken in het eerste jaar van ondernemerschap.
Nee, want wij maken ons zakgeld op, het is het enige deel 100% vrij besteedbaar en niet gereserveerd geld. Omdat je uitgavenpratroon verschilt zou je elkaar op 1 rekening in de weg zitten (want hij gaat soms elke week / maand naar €0). Ik koop een keer in de zoveel tijd wat, mijn partner doet meer aan koffietjes en broodjes.President schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:10:
[...]
Maar, wat is dan het achterliggende doel van het zakgeld wat jullie krijgen? Jullie lijken beiden hetzelfde te denken over het uitgeven van geld, dan zouden de aankopen die je van je zakgeld doet toch ook ongelabeld van een gezamelijke rekening kunnen doen?
Zakgeld is gewoon “do whatever you want”, en wij hebben daar een limiet op gesteld voor onszelf vanuit de begroting omdat we anders onze andere doelen niet halen.
Het is niet de bedoeling dat zakgeld aangewend wordt voor gezamenlijke lasten, dat was iets waar we wel even over gedaan hebben. Mijn partner heeft lang ook zakgeld aangewend voor kinder dingen bijvoorbeeld (zonder dat ik dat door had), dat leverde _stiekem_ weer wrijving op (haar vrij besteedbaar zakgeld is daardoor lager).
Toen we dat ontdekten hebben we budget aangepast met meer ruimte voor kinder dingen en ons zakgeld iets verlaagd. Al haar vriendinnen stonden paf dat “ze zomaar meer budget kreeg voor die dingen”

Over die dingen moet je gewoon eerlijk zijn, als mijn partner bepaalde dingen nodig vind voor onze kids dan ga ik er vanuit dat dit nodig is. Strijd daarom vind ik onnodig, ze is er zelf bij als we de begroting aanpassen. De begroting is een gereedschap die ons levensgeluk helpt, niet een manier om iemands wil door te drukken.
[ Voor 43% gewijzigd door _eLMo_ op 18-04-2025 10:22 ]
Wat een terugkerend thema is dat zijn mensen die andere keuzes veroordelen, en een karikatuur maken van hoe anderen het regelen.yamlel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:32:
Situaties zijn anders, mensen zijn verschillend. Hoe een ander z’n financiën regelt zegt niets over de liefde.
Ik zou zegen: lees, leer, deel maar oordeel niet.
Mooi overzicht (al sla ik wel aan op woordje balans: het is een saldo. Balans is overzicht van bezit & schuld)_eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:10:
Ik denk dat de passende keuze op de schaal van alles op 1 hoop versus alles gescheiden erg afhangt van:
- welk geldtype ben je (yolo of risico-mijder)
- wat is ieders huidig inkomen en vermogen (beetje vergelijkbaar of groot verschil)
- wat is ieders verwachte inkomen en vermogen (zit er een grote salarissprong in, erfenis)
- wat is je risicoprofiel (ondernemer, ziekte)
- ben je starter of doorstarter (begin je samen met niks, of kom je uit eerdere relatie met koopwoning ed)
- zijn er kinderen in het spel
Het belangrijkste blijft toch dat je het er samen over hebt en periodiek je situatie beschouwt of het nog passend is.
@Highland helemaal eens, wij zijn met een vergelijkbaar vermogen (< €50k verschil) begonnen, en hebben dus beide evenredig bijgedragen aan onze huidige situatie.
Als ik vooraf bijvoorbeeld een paar ton op de bank had, had ik waarschijnlijk huwelijkse voorwaarden opgenomen dat dit geld (in trappen) pas na 10 jaar gemeenschappelijk is. Lastige wel, want het levert ook een scheve risicoverhouding op (met meer vermogen kan je meer risico pakken). Praten praten praten is dan het devies lijkt me.
Balans daar staat bij ons specifiek op de percentages naar vast/variabel/buffer/spaar
Haha. Een inzicht voor “levensgeluk” doelen (nu vs later vooral).
Als ik vooraf bijvoorbeeld een paar ton op de bank had, had ik waarschijnlijk huwelijkse voorwaarden opgenomen dat dit geld (in trappen) pas na 10 jaar gemeenschappelijk is. Lastige wel, want het levert ook een scheve risicoverhouding op (met meer vermogen kan je meer risico pakken). Praten praten praten is dan het devies lijkt me.
Balans daar staat bij ons specifiek op de percentages naar vast/variabel/buffer/spaar
[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 18-04-2025 10:27 ]
Zoals hier veel wordt geschreven gaat houden van en financien scheiden prima samen. Tuurlijk komt het soms zakelijk over. Als mijn vriendin soms aan dingen niet mee betaald omdat ze het wat minder heeft houdt ze dan minder van mij?yamlel schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:32:
Ik ken genoeg voorbeelden waar de relatie strand en het dan hommeles is om het geld. Ik verbaas me daarin hoe sommige stellen zo erg ruzie kunnen maken terwijl ze daarvoor van elkaar hebben gehouden.
Een huwelijk is zakelijk. Daar geen afspraken over maken leidt alleen maar tot klote situaties. Ook voor een stuk afhankelijkheid is het belangrijk. En vergeet niet hoeveel mensen niet met geld om kunnen gaan en voila, wéér een scheiding.
Hier is alles gescheiden, behalve de spaar budgets, waar we naar rato sparen (ik zit op 150K netto per jaar). En toch kunnen we rond 50e beiden met pensioen als we dat zouden willen. Voor onze situatie werkt dit het beste, voor mensen die met moeten/zouden moeten budgetteren kan ik me goed voorstellen dat 1 gezamenlijke rekening beter werkt.
Hier is alles gescheiden, behalve de spaar budgets, waar we naar rato sparen (ik zit op 150K netto per jaar). En toch kunnen we rond 50e beiden met pensioen als we dat zouden willen. Voor onze situatie werkt dit het beste, voor mensen die met moeten/zouden moeten budgetteren kan ik me goed voorstellen dat 1 gezamenlijke rekening beter werkt.
Bij ons is het vrij gescheiden.
Ik heb in de naaste familie verschillende echtscheidingen van kortbij meegemaakt, waarvan eentje waar de goedverdienende partner door de ex is kaalgeplukt doordat alles in gemeenschap zat, waardoor halve huis en volledige spaarrekening door ex ingepalmd werden.
Ik hou dit toch in mijn achterhoofd.
Als het mis gaat, dan blijven mijn verdiensten van mij.
Ik verdien meer dan mijn vrouw, en vind het daarom wel normaal dat ik een groter deel van de kosten voor mij neem.
Ik betaal 100% voor het huis, en het is voor 100% mijn eigendom. Ik vraag geen huur (zou ik me niet goed bij voelen).
De "variabele kosten" (elektriciteit, water, verwarming, telecom) worden door ons 2 gedeeld.
Boodschappen schat ik dat ik 80% voor mijn rekening neem.
We hebben een spaarpotje waar we elke maand hetzelfde bedrag in doen, en grote aankopen mee financieren.
Als er geen geld genoeg in zit, dan leg ik bij, of doe de aankoop volledig zelf.
Klinkt misschien wat vreemd, maar mijn vrouw is niet zo goed met geld.
In maanden waar er facturen voor haar vallen zoals verzekering, moet ik soms wat voorschieten of bijleggen.
Ze geeft geld al uit als ze weet dat het eraan komt ("overmorgen voorzie ik x euro inkomsten, dus kan ik dat ding van x euro nu kopen", uiteraard zonder de onkosten in rekening te brengen).
Ze heeft een "home" spaarplan waar ze 20 euro per maand opzij zet om een huis mee te kopen. De bankier die haar dat verkocht heeft blijft beter ver bij me uit de buurt...
Ik heb in de naaste familie verschillende echtscheidingen van kortbij meegemaakt, waarvan eentje waar de goedverdienende partner door de ex is kaalgeplukt doordat alles in gemeenschap zat, waardoor halve huis en volledige spaarrekening door ex ingepalmd werden.
Ik hou dit toch in mijn achterhoofd.
Als het mis gaat, dan blijven mijn verdiensten van mij.
Ik verdien meer dan mijn vrouw, en vind het daarom wel normaal dat ik een groter deel van de kosten voor mij neem.
Ik betaal 100% voor het huis, en het is voor 100% mijn eigendom. Ik vraag geen huur (zou ik me niet goed bij voelen).
De "variabele kosten" (elektriciteit, water, verwarming, telecom) worden door ons 2 gedeeld.
Boodschappen schat ik dat ik 80% voor mijn rekening neem.
We hebben een spaarpotje waar we elke maand hetzelfde bedrag in doen, en grote aankopen mee financieren.
Als er geen geld genoeg in zit, dan leg ik bij, of doe de aankoop volledig zelf.
Klinkt misschien wat vreemd, maar mijn vrouw is niet zo goed met geld.
In maanden waar er facturen voor haar vallen zoals verzekering, moet ik soms wat voorschieten of bijleggen.
Ze geeft geld al uit als ze weet dat het eraan komt ("overmorgen voorzie ik x euro inkomsten, dus kan ik dat ding van x euro nu kopen", uiteraard zonder de onkosten in rekening te brengen).
Ze heeft een "home" spaarplan waar ze 20 euro per maand opzij zet om een huis mee te kopen. De bankier die haar dat verkocht heeft blijft beter ver bij me uit de buurt...
een tuinhuisje hooguit, over 20 jaarAnastanax schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:42:
Alles op een hoop en financiën bespreken. Prayen over financiën doe je voor dat jullie samen gaan wonen/trouwen. Weet waar je aan toe bent.lennardg1 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:28:
[...]
Dit is in dit topic een terugkerende tegenstelling:
Persoon A: 'Als je niet alles op een grote hoop gooit hou je niet van elkaar'
Persoon B: 'Praten en afspraken maken over de financien hoort bij een volwassen relatie'
Neig zelf meer naar het 2e, ik kom uit een gebroken gezin en als er dan geen afspraken over financiele zaken gemaakt zijn, wordt het er niet leuker op.
Offtopic maar ik denk dat je mogelijk het huishoudinkomen van Nederland wat onderschat. Zelfs met data vanuit 2022 heb je het met €5.500/maand netto eerder over top 20%_eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:30:
Ons inkomen is in de top 5% van Nederland, maar we leven in een tussenwoning in een B-wijk (met erg veel plezier!).
:strip_exif()/f/image/EZexJrgvAN13oPKEhn4Vc0ly.jpg?f=fotoalbum_large)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Altijd leuk topic om te lezen. Mijn bijdrage:
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, en zijn toen een samenlevingscontract aangegaan. We hebben allebei onze overwaarde volledig in het huis gestopt, en op papier staat wie de ander wat geld moet geven mochten we het moeten verkopen als we uit elkaar gaan, verder zijn we allebei 50% eigenaar.
We hebben afgesproken dat we 1 gezamenlijke rekening hebben waar we beide hetzelfde bedrag op storten elke maand. Hier betalen wel alle gezamenlijke kosten van. En wat er over blijft gaat naar een gezamenlijke spaarrekening. En als er iemand overlijd tijdens de relatie krijgt de ander alles.
Verder zijn onze financiën gescheiden en dat blijft voorlopig ook zo. Dat zal misschien veranderen als we langer bij elkaar zijn of gaan trouwen ooit. Maar voorlopig werkt dit voor ons.
Verdere toelichting:
Het op een hoop gooien ben ik niet zo van, ik maak liever goede afspraken, zeker omdat ik al wat ouder ben en lastige relaties achter de rug heb, ben ik liever voorbereid op mogelijk falen en netjes uit elkaar gaan, dan yolo en we zien wel...
Maar het is en blijft lastig om het 'eerlijk' voor elkaar te doen. Ons inkomen is niet gelijk. Daarnaast heeft zij een eigen bedrijf waar geld in zit, en waar ze kunstmatig een laag inkomen erop na houd want dat is gunstiger. Ik heb wel een duidelijker inkomen, maar ik stop daar dan weer een deel in een investeringsfonds want zo probeer ik mijn geld te laten groeien. Hoe we dit in de toekomst gaan doen weet ik nog niet, maar we zijn allebei niet heel pinnig op geld, dus de ene keer betaal ik een etentje en de andere keer zij.
We hebben nu een jaar lang geen problemen gehad, en vinden deze manier beide heel fijn. Maar mocht iemand dalijk een heel ander inkomen hebben en daardoor deze afspraak niet meer haalbaar is, dan zal deze ook veranderen. Samen gelukkig is uiteindelijk wel het belangrijkste.
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, en zijn toen een samenlevingscontract aangegaan. We hebben allebei onze overwaarde volledig in het huis gestopt, en op papier staat wie de ander wat geld moet geven mochten we het moeten verkopen als we uit elkaar gaan, verder zijn we allebei 50% eigenaar.
We hebben afgesproken dat we 1 gezamenlijke rekening hebben waar we beide hetzelfde bedrag op storten elke maand. Hier betalen wel alle gezamenlijke kosten van. En wat er over blijft gaat naar een gezamenlijke spaarrekening. En als er iemand overlijd tijdens de relatie krijgt de ander alles.
Verder zijn onze financiën gescheiden en dat blijft voorlopig ook zo. Dat zal misschien veranderen als we langer bij elkaar zijn of gaan trouwen ooit. Maar voorlopig werkt dit voor ons.
Verdere toelichting:
Het op een hoop gooien ben ik niet zo van, ik maak liever goede afspraken, zeker omdat ik al wat ouder ben en lastige relaties achter de rug heb, ben ik liever voorbereid op mogelijk falen en netjes uit elkaar gaan, dan yolo en we zien wel...
Maar het is en blijft lastig om het 'eerlijk' voor elkaar te doen. Ons inkomen is niet gelijk. Daarnaast heeft zij een eigen bedrijf waar geld in zit, en waar ze kunstmatig een laag inkomen erop na houd want dat is gunstiger. Ik heb wel een duidelijker inkomen, maar ik stop daar dan weer een deel in een investeringsfonds want zo probeer ik mijn geld te laten groeien. Hoe we dit in de toekomst gaan doen weet ik nog niet, maar we zijn allebei niet heel pinnig op geld, dus de ene keer betaal ik een etentje en de andere keer zij.
We hebben nu een jaar lang geen problemen gehad, en vinden deze manier beide heel fijn. Maar mocht iemand dalijk een heel ander inkomen hebben en daardoor deze afspraak niet meer haalbaar is, dan zal deze ook veranderen. Samen gelukkig is uiteindelijk wel het belangrijkste.
Die 'vrijheid' waar je het over hebt is eigenlijk onterecht want een groot deel zou je als ZZP'er moeten reserveren voor ziekte/geen opdracht/etc. Bovendien bouw je geen pensioen op en is je hypotheek deels aflossingsvrij._eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:30:
[...]
Wij hebben beide zakgeld, valt onder persoonlijke lasten, daar zit ook kleding in. Wij zijn beide redelijk spaarzaam / frugal. Ik doe erg lang met kleding en loop eigenlijk altijd in C&A kleding, erg positief over hun kwaliteit en prijs. Daarnaast ben ik sinds twee jaar ook eigen baas, dat scheelt
[Afbeelding]
Wederom: onze inkomens zijn niet altijd zo hoog geweest, en veel van onze vrienden leven duurder dan ons. Vrijheid is ons meer waard dan merkkleding bijvoorbeeldWij gaan op vakantie met de tent, cheap en de kids vinden het 10x zo leuk als all-inclusive of een huisje.
Misschien zit ik ernaast hoor, maar obv de informatie die je geeft is dit mijn indruk.
4k netto als ZZP'er is het equivalent van ongeveer 2-3k netto per maand in loondienst (plus alle extra's die je hebt in loondienst). Dat is niet laag maar het is ook niet extreem luxe.
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2025 18:07 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Was het zakgeld afgestemd op jullie uitgavenpatroon? En hoe deed je dat met de aankoop van de motor._eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:12:
[...]
Nee, want wij maken ons zakgeld op, het is het enige deel 100% vrij besteedbaar en niet gereserveerd geld. Omdat je uitgavenpratroon verschilt zou je elkaar op 1 rekening in de weg zitten (want hij gaat soms elke week / maand naar €0). Ik koop een keer in de zoveel tijd wat, mijn partner doet meer aan koffietjes en broodjes.
Zakgeld is gewoon “do whatever you want”, en wij hebben daar een limiet op gesteld voor onszelf vanuit de begroting omdat we anders onze andere doelen niet halen.
Het is niet de bedoeling dat zakgeld aangewend wordt voor gezamenlijke lasten, dat was iets waar we wel even over gedaan hebben. Mijn partner heeft lang ook zakgeld aangewend voor kinder dingen bijvoorbeeld (zonder dat ik dat door had), dat leverde _stiekem_ weer wrijving op (haar vrij besteedbaar zakgeld is daardoor lager).
Toen we dat ontdekten hebben we budget aangepast met meer ruimte voor kinder dingen en ons zakgeld iets verlaagd. Al haar vriendinnen stonden paf dat “ze zomaar meer budget kreeg voor die dingen”, mij boeit het niks, zolang we samen maar gelukkig zijn.
Over die dingen moet je gewoon eerlijk zijn, als mijn partner bepaalde dingen nodig vind voor onze kids dan ga ik er vanuit dat dit nodig is. Strijd daarom vind ik onnodig, ze is er zelf bij als we de begroting aanpassen. De begroting is een gereedschap die ons levensgeluk helpt, niet een manier om iemands wil door te drukken.
Was wel een probleem tijdens het huwelijk met mijn ex. Ik kwam niet uit met mijn zakgeld door dure hobby’s als motorrijden en mountainbiken. Mijn ex zag iedere maand haar persoonlijke spaarrekening groeien. Maar het zakgeld anders verdelen was onbespreekbaar.
Zou toch ook raar zijn als al het geld naar jouw dure hobbies zou gaan??Joris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:01:
[...]
Was het zakgeld afgestemd op jullie uitgavenpatroon? En hoe deed je dat met de aankoop van de motor.
Was wel een probleem tijdens het huwelijk met mijn ex. Ik kwam niet uit met mijn zakgeld door dure hobby’s als motorrijden en mountainbiken. Mijn ex zag iedere maand haar persoonlijke spaarrekening groeien. Maar het zakgeld anders verdelen was onbespreekbaar.
Dat zou ook raar zijn.Hielko schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:09:
[...]
Zou toch ook raar zijn als al het geld naar jouw dure hobbies zou gaan??
Er ging nog steeds iedere maand 1000 EUR naar onze gezamenlijke spaarrekening en een bedrag naar de spaarrekening van de kinderen. En we hoefden niet te bezuinigen op hobby’s van de kinderen, op uitjes en vakanties.
We kregen beiden 400 EUR zakgeld. Met een verdeling van 550 EUR voor mij en 250 EUR hadden we beiden prima in onze behoeften kunnen voorzien. En evt wat extra budget om 1x in de 5 jaar een andere mountainbike te kunnen kopen en 1x in de 8 jaar een andere motor. En dan was er voor haar ook budget geweest voor grotere aankopen.
Blijft grappig om zo al die verhalen te lezen van al die mensen die aangeven dat hun systeem zo goed werkt, terwijl die systemen zo verschillen._eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:12:
[...]
Nee, want wij maken ons zakgeld op, het is het enige deel 100% vrij besteedbaar en niet gereserveerd geld. Omdat je uitgavenpratroon verschilt zou je elkaar op 1 rekening in de weg zitten (want hij gaat soms elke week / maand naar €0). Ik koop een keer in de zoveel tijd wat, mijn partner doet meer aan koffietjes en broodjes.
Toen we dat ontdekten hebben we budget aangepast met meer ruimte voor kinder dingen en ons zakgeld iets verlaagd. Al haar vriendinnen stonden paf dat “ze zomaar meer budget kreeg voor die dingen”, mij boeit het niks, zolang we samen maar gelukkig zijn.
Hier gaat alles op een rekening zonder label. Strijd hebben we nog nooit gehad, als mijn vrouw wat nodig heeft dan koopt ze dat... Of het nou een shirt voor haar is of iets voor de kinderen. We hebben zelfs nooit gesproken over 'een budget', dus ik ben net als jij verbaasd over hoe die vriendinnen reageerden... Alleen dan op een hele andere manier, hihi.
Scheelt wel dat we beiden hetzelfde over geld denken. Ze koopt echt wel eens dingen waarvan ik denk dat ze niet nodig zijn, maar zal nooit geld over de balk gooien. We hebben dus dezelfde vrijheid als jij, met het verschil dat we gewoon kopen wat we nodig hebben en het dus niet over zakgeld of een uitgavenpatroon.
Dit jaar proberen we alle uitgaven te doen van mijn salaris (4000 euro netto) en laten we haar salaris op onze spaarrekening storten. Maar dat lukt niet helemaal met bijvoorbeeld een paar duizend voor de schilder, of 1000+ euro voor gemeentelijke belastingen, etc. Maar dat zien we wel van maand tot maand. Zouden vast wel wat kunnen besparen op maandbasis, maar het is goed zo
Laat ik het zo zeggen, ik snap je ex als je denkt dat dat een oplossing is. Lijkt me een stuk logischer om dan beiden 550 zakgeld te nemen, en dan blijft er minder over voor de gezamelijke spaarrekening.Joris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:19:
[...]
Dat zou ook raar zijn.
Er ging nog steeds iedere maand 1000 EUR naar onze gezamenlijke spaarrekening en een bedrag naar de spaarrekening van de kinderen. En we hoefden niet te bezuinigen op hobby’s van de kinderen, op uitjes en vakanties.
We kregen beiden 400 EUR zakgeld. Met een verdeling van 550 EUR voor mij en 250 EUR hadden we beiden prima in onze behoeften kunnen voorzien. En evt wat extra budget om 1x in de 5 jaar een andere mountainbike te kunnen kopen en 1x in de 8 jaar een andere motor. En dan was er voor haar ook budget geweest voor grotere aankopen.
Licht eraan hoe je kijkt, we praten over €250k winst, maar dat gaat niet allemaal direct naar privé. Want we leven spaarzaam, dus als de bovenste 20% blijkbaar ;Passje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:59:
[...]
Offtopic maar ik denk dat je mogelijk het huishoudinkomen wat onderschat. Zelfs met data vanuit 2022 heb je het met €5.500/maand netto eerder over top 20%
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 18-04-2025 18:40 ]
Ook dat was onbespreekbaar …Hielko schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:24:
[...]
Laat ik het zo zeggen, ik snap je ex als je denkt dat dat een oplossing is. Lijkt me een stuk logischer om dan beiden 550 zakgeld te nemen, en dan blijft er minder over voor de gezamelijke spaarrekening.
We zijn niet voor niets gescheiden 😉 En nee niet alleen daarom.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 18-04-2025 18:27 ]
Dit is onze privé begroting, zakelijk hebben we beiden een aparte begroting voor precies dat: zakelijk. Die maken we ook meestal samen overigens. Onze pensioenen en verzekeringen zijn prima geregeldSport_Life schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 17:57:
[...]
Die 'vrijheid' waar je het over hebt is eigenlijk onterecht want een groot deel zou je als ZZP'er moeten reserveren voor ziekte/geen opdracht/etc. Bovendien bouw je geen pensioen op en is je hypotheek deels aflossingsvrij.
Misschien zit ik ernaast hoor, maar obv de informatie die je geeft is dit mijn indruk.
4k netto als ZZP'er is het equivalent van ongeveer 2-3k netto per maand in loondienst (plus alle extra's die je hebt in loondienst). Dat is niet laag maar het is ook niet extreem luxe.
Het past bij ons wens “zuinig” te leven naar standaarden om niet alle geld uit de zakelijke begroting naar privé te schuiven en uit te geven. Je hebt daar immers ook ruimte nodig voor zakelijke doelen.
[ Voor 16% gewijzigd door _eLMo_ op 18-04-2025 18:33 ]
Zakgeld is nagenoeg gelijk op kleedgeld en kapper na.Joris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:01:
[...]
Was het zakgeld afgestemd op jullie uitgavenpatroon? En hoe deed je dat met de aankoop van de motor.
We sparen en beleggen samen, en we hebben beide een “winstuitkering” afhankelijk van de prestatie van zakelijk, daar kiezen we samen een doel voor. Vorig jaar voor mij bijleggen met de nieuwe motor. Volgend jaar dakkapellen waarschijnlijk.
Als we sparen van zakgeld is dat je eigen geld, maar het meeste sparen gebeurd bij ons privé en dmv de winstuitkering.
@President herkenbaar, ik heb ook vrienden die niks uitgeven van nature en aan het eind van het jaar schrikken van het geld op de betaalrekening en dit wegschrijven naar de spaarrekening.
Wij hebben een begroting nodig, anders gaat er veel te veel op
Wij hebben een begroting nodig, anders gaat er veel te veel op
Oke dan heb ik niks gezegd!_eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:27:
[...]
Dit is onze privé begroting, zakelijk hebben we beiden een aparte begroting voor precies dat: zakelijk. Die maken we ook meestal samen overigens. Onze pensioenen en verzekeringen zijn prima geregeld
Vind het wel relevant te vermelden overigens
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mja, ik post de begroting als voorbeeld hoe wij dingen verdelen en wrijving voorkomen (of beter: ons fijn laten leven). Dat past hij het verhaal hoe je samen geld verdeeld en onze uitgangspunten. Vanuit dat oogpunt was het niet noodzakelijk ook zakelijk op tafel te gooien.Sport_Life schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:34:
[...]
Oke dan heb ik niks gezegd!
Vind het wel relevant overigens.
Ik ben nu 2 jaar ZZP (IT) en mijn vrouw doet zowel consultancy als eigen producten en cursussen (buiten de IT).
Daarvoor (in loondienst) deden we onze begroting net zo.
[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 18-04-2025 18:36 ]
Ik denk dat het daar al fundamenteel mis ging. Niet op 1 lijn kunnen komen over hoe groot de buffer moest zijn, laat staan over hoe de ‘winstuitkering’ in te zetten. Van extra aflossen, tot investeren in het huis, tot een grote aankoop voor ons gezin, voor haar of voor mij._eLMo_ schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:30:
[...]
Zakgeld is nagenoeg gelijk op kleedgeld en kapper na.
We sparen en beleggen samen, en we hebben beide een “winstuitkering” afhankelijk van de prestatie van zakelijk, daar kiezen we samen een doel voor. Vorig jaar voor mij bijleggen met de nieuwe motor. Volgend jaar dakkapellen waarschijnlijk.
Als we sparen van zakgeld is dat je eigen geld, maar het meeste sparen gebeurd bij ons privé en dmv de winstuitkering.
Deze snap ik nog niet denk ik? Omdat jij duurdere hobbies had, moest haar zakgeld omlaag en die van jou omhoog? Ik snap wel dat ze het daar niet direct mee eens was. Of het zit anders in elkaar?Joris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:19:
[...]
Dat zou ook raar zijn.
Nee, haar zakgeld kon omlaag omdat ze er toch niks mee deed. Behalve oppotten op een spaarrekening en nooit een idee hebben wat ze ermee kon doen voor zichzelf.kepler schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:28:
[...]
Deze snap ik nog niet denk ik? Omdat jij duurdere hobbies had, moest haar zakgeld omlaag en die van jou omhoog? Ik snap wel dat ze het daar niet direct mee eens was. Of het zit anders in elkaar?
Ik voelde me vooral heel erg beperkt in mijn hobby’s. Qua tijd hadden we een prima balans gevonden, maar qua budget niet. Was vooral op zoek naar een manier voor wat meer financiële ruimte voor mijzelf.
Sorry, maar dit vind ik echt een kromme redenatie. Je werkt juist met zakgeld zodat je beide een potje krijgt om wat mee te doen. Dan kun je niet gaan zeggen dat dat wel omlaag kan omdat diegene er zuiniger mee is dan jij.Joris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:38:
[...]
Nee, haar zakgeld kon omlaag omdat ze er toch niks mee deed. Behalve oppotten op een spaarrekening en nooit een idee hebben wat ze ermee kon doen voor zichzelf.
Dat is natuurlijk iets dat je goed moet kunnen afstemmen, maar je oplossing die je hierboven noemt waarbij jij extra krijgt omdat je meer uit wil geven is gewoon geen goede optie. Het verhogen van beide budgetten (ook al doet zij dan met nog meer geld niets) zou wel kunnen. Maar als je bij mij aan zou komen met een verdeling van 550-250 omdat jij meer nodig hebt en ik dat geld niet nodig zou hebben zou je ook buiten de deur staanIk voelde me vooral heel erg beperkt in mijn hobby’s. Qua tijd hadden we een prima balans gevonden, maar qua budget niet. Was vooral op zoek naar manier voor wat meer financiële ruimte voor mijzelf.
[removed]
Het idee van zakgeld is toch juist dat je ermee kan doen wat je wil, inclusief er niks mee doenJoris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:38:
[...]
Nee, haar zakgeld kon omlaag omdat ze er toch niks mee deed. Behalve oppotten op een spaarrekening en nooit een idee hebben wat ze ermee kon doen voor zichzelf.
Ik voelde me vooral heel erg beperkt in mijn hobby’s. Qua tijd hadden we een prima balans gevonden, maar qua budget niet. Was vooral op zoek naar een manier voor wat meer financiële ruimte voor mijzelf.
Vreemde redenatie om dan te verwachten van haar dat zij een deel van haar geld aan jouw geeft om je (te) dure hobbies te bekostigen.
Kijk, je kan het altijd bespreken en als beiden het een goede oplossing vinden dan is het een goede oplossing (voor jullie). Maar het is haar goed recht om het er niet mee eens te zijn natuurlijk, het is haar geld.
Het kwam er op neer dat er geen enkele oplossing bespreekbaar was, laat staan dat er meegedacht werd. Dit was maar 1 van de vele opties die ik voorgesteld heb.redwing schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:43:
[...]
Sorry, maar dit vind ik echt een kromme redenatie. Je werkt juist met zakgeld zodat je beide een potje krijgt om wat mee te doen. Dan kun je niet gaan zeggen dat dat wel omlaag kan omdat diegene er zuiniger mee is dan jij.
[...]
Dat is natuurlijk iets dat je goed moet kunnen afstemmen, maar je oplossing die je hierboven noemt waarbij jij extra krijgt omdat je meer uit wil geven is gewoon geen goede optie. Het verhogen van beide budgetten (ook al doet zij dan met nog meer geld niets) zou wel kunnen. Maar als je bij mij aan zou komen met een verdeling van 550-250 omdat jij meer nodig hebt en ik dat geld niet nodig zou hebben zou je ook buiten de deur staan
Ik had een ongelijke verdeling in mijn nadeel prima gevonden, als ik nog steeds in mijn behoeftes kon voorzien en niet ten kosten gaat van het gezin.
Het punt is dat jij dat vindt, en zij dat schijnbaar niet vond. Uiteindelijk komt het er puur op neer dat jij meer geld voor je hobby wilde. En dat kan inderdaad een breekpunt zijn. En voor de duidelijkheid, ik ken het verhaal verder niet en kan/zal er dus verder niets van zeggen/vinden. Ik zie alleen dus wel dat dit soort oplossingen gewoon raar zijn om als optie te zien. Voor mij zou het dus ook niet werken.Joris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:52:
[...]
Het kwam er op neer dat er geen enkele oplossing bespreekbaar was, laat staan dat er meegedacht werd. Dit was maar 1 van de vele opties die ik voorgesteld heb.
Ik had een ongelijke verdeling in mijn nadeel prima gevonden, als ik nog steeds in mijn behoeftes kon voorzien en niet ten kosten gaat van het gezin.
[removed]
Hoe zeg ik dit politiek... maar als je ook maar denkt dat dat überhaupt een mogelijke oplossing was dan klopt er iets niet.Joris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:52:
[...]
Het kwam er op neer dat er geen enkele oplossing bespreekbaar was, laat staan dat er meegedacht werd. Dit was maar 1 van de vele opties die ik voorgesteld heb.
Het kwam er simpelweg financieel op neer dat jij meer geld wilde spenderen aan jezelf dan je vrouw. En dat zij jou blijkbaar niet die 550 euro per maand gunde voor je eigen hobby's en jij vond dat je wel maandelijks minder geld aan je gezin kon spenderen ten bate van jezelfJoris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 20:52:
[...]
Ik zou wel willen benadrukken dat ik geen hork ben, die zijn eigen behoeftes belangrijker vindt dan de behoeftes van een partner en de kinderen.
Laten we het afsluiten met de conclusie dat we niet voor niets uit elkaar zijn gegaan. We waren geen match, ook niet op het gebied van de financiën.
Laten we het afsluiten met de conclusie dat we niet voor niets uit elkaar zijn gegaan. We waren geen match, ook niet op het gebied van de financiën.
'Ik wil geld voor mijn dure hobby's en dat kan want jij geeft toch niks uit dus het hobby-budget wordt niet verruimd.'
Kan prima werken in overleg, maar er zomaar vanuit gaan dat je partner daarin mee moet gaan is naar mijn mening niet heel erg in balans. Ook als het betekent dat je met een 550/250 split allebei prima in je behoeftes kan voorzien, vraag je effectief om 300 euro per maand meer aan prive uitgaven te mogen doen dan je partner. Plus iedere 5 jaar en iedere 8 jaar nog meer.
Dit kan overkomen als 'jij geeft toch niks uit, dus geef maar aan mij" en dat komt op mij toch self-centered over.
En of het je dan gegund wordt of niet, zal afhangen van het totale financiele plaatje, plus de persoonlijkheid van je partner. Als die meer risicomijdend is, dan is het niet alleen een kwestie van elkaar wat gunnen.
Met het beetje info dat ik heb, zou ik hier ook niet zomaar in meegaan. Dat je dat blijkbaar vreemd vindt (want waarom zou je het anders op een forum benoemen) vind ik opmerkelijk.
Kan prima werken in overleg, maar er zomaar vanuit gaan dat je partner daarin mee moet gaan is naar mijn mening niet heel erg in balans. Ook als het betekent dat je met een 550/250 split allebei prima in je behoeftes kan voorzien, vraag je effectief om 300 euro per maand meer aan prive uitgaven te mogen doen dan je partner. Plus iedere 5 jaar en iedere 8 jaar nog meer.
Dit kan overkomen als 'jij geeft toch niks uit, dus geef maar aan mij" en dat komt op mij toch self-centered over.
En of het je dan gegund wordt of niet, zal afhangen van het totale financiele plaatje, plus de persoonlijkheid van je partner. Als die meer risicomijdend is, dan is het niet alleen een kwestie van elkaar wat gunnen.
Met het beetje info dat ik heb, zou ik hier ook niet zomaar in meegaan. Dat je dat blijkbaar vreemd vindt (want waarom zou je het anders op een forum benoemen) vind ik opmerkelijk.
Haha maar dat zeg ik ook helemaal niet. Maar het raakt wel de kern van de discussie; hoe ga je met geld om? Als je werkt met een zakgeld systeem dan zal het vaak zijn dat beide partners evenveel krijgen om uit te geven. En dat kan prima zijn, maar dat kan ook lastig zijn als de behoeftes van beide partners verschillen.Joris748 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 22:49:
Ik zou wel willen benadrukken dat ik geen hork ben, die zijn eigen behoeftes belangrijker vindt dan de behoeftes van een partner en de kinderen.
Dat kan positief zijn zodat er een limiet is en een partner dus niet maandelijks het hele inkomen uitgeeft aan niks. Even overdreven: de partner heeft per maand 300 euro en kan 300 euro uitgeven aan gokken, meer niet.
Maar het kan in jouw geval ook negatief zijn als je meer geld wil uitgeven aan en eigen hobby's, geld wat je maandelijkse zakgeld overschrijdt. En dan is het kijken naar de situatie.
Stel dat jij 5000 euro verdient en je partner 2000 en je houdt beiden 400 euro zakgeld over dan kan ik mij voorstellen dat het niet eerlijk voelt voor jou dat je niet meer zakgeld mag hebben voor je hobby's.
Maar stel dat jij 300 verdient en je partner 8000 euro en je wil meer zakgeld voor je hobby's, voelt het dan nog steeds als niet eerlijk aan? Dan gaat het om geld wat je partner binnen bracht.
Maar het lastige in die hele discussie is wat je wilt in een relatief. Gelijkheid in uitgeven? Wie verdient wat en heeft het een invloed op het ander? Verdient de partner minder omdat de partner voor de kinderen zorgt?
Ik moet altijd aan deze denken:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RASf2YpwgAnnJTsNrASuMo5J.jpg?f=user_large)
En ik zit dan weer in de blije situatie dat er alles op 1 hoop hebben en dat we niet eens kijken naar wie wat uitgeeft. Ik overleg ook niet altijd, bestelde laatst een ssd + spel voor de PlayStation. Mijn vrouw zag toevallig op de rekening een afschrijving ing van 250 euro en vraagt dan waar het voor is en dan krijgt ze antwoord. En dat is dan prima. Gelukkig dat ze het vraagt, want mijn vrouw laat de financiële kant van het huishouden aan mij over.... Maar tegenwoordig weet ze wel hoe het met de hypotheek zit en weet ze ook hoeveel spaargeld we hebben... Maar zaken zoals de belastingaangifte doen ik helemaal, ze kijkt er niet eens naar. Wil ik morgen ons spaargeld in crypto steken dan gaat ze er vanuit dat ik weet wat ik doe. Maar kijk ik naar mijn broer en schoonzus dan ben ik blij dat die wel budgetteren en zakgeld gebruiken want die geven teveel geld uit aan luxe dingen wat wij echt zonde geld vinden.
En stel dat ik 10 jaar geleden mijn schoonzus had ontmoet ipv mijn vrouw dan had ik nu misschien ook een dergelijk systeem gehad, geen idee!
Dank voor je genuanceerde reactie. Dit is precies wat ik bedoel, maar wat ik niet onder woorden kon brengen. Ik miste de gelijkwaardigheid in onze relatie, maar dat is meer iets voor het relatietopicPresident schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:52:
[...]
Haha maar dat zeg ik ook helemaal niet. Maar het raakt wel de kern van de discussie; hoe ga je met geld om? Als je werkt met een zakgeld systeem dan zal het vaak zijn dat beide partners evenveel krijgen om uit te geven. En dat kan prima zijn, maar dat kan ook lastig zijn als de behoeftes van beide partners verschillen.
Dat kan positief zijn zodat er een limiet is en een partner dus niet maandelijks het hele inkomen uitgeeft aan niks. Even overdreven: de partner heeft per maand 300 euro en kan 300 euro uitgeven aan gokken, meer niet.
Maar het kan in jouw geval ook negatief zijn als je meer geld wil uitgeven aan en eigen hobby's, geld wat je maandelijkse zakgeld overschrijdt. En dan is het kijken naar de situatie.
Stel dat jij 5000 euro verdient en je partner 2000 en je houdt beiden 400 euro zakgeld over dan kan ik mij voorstellen dat het niet eerlijk voelt voor jou dat je niet meer zakgeld mag hebben voor je hobby's.
Maar stel dat jij 300 verdient en je partner 8000 euro en je wil meer zakgeld voor je hobby's, voelt het dan nog steeds als niet eerlijk aan? Dan gaat het om geld wat je partner binnen bracht.
Maar het lastige in die hele discussie is wat je wilt in een relatief. Gelijkheid in uitgeven? Wie verdient wat en heeft het een invloed op het ander? Verdient de partner minder omdat de partner voor de kinderen zorgt?
Ik moet altijd aan deze denken:
[Afbeelding]
En ik zit dan weer in de blije situatie dat er alles op 1 hoop hebben en dat we niet eens kijken naar wie wat uitgeeft. Ik overleg ook niet altijd, bestelde laatst een ssd + spel voor de PlayStation. Mijn vrouw zag toevallig op de rekening een afschrijving ing van 250 euro en vraagt dan waar het voor is en dan krijgt ze antwoord. En dat is dan prima. Gelukkig dat ze het vraagt, want mijn vrouw laat de financiële kant van het huishouden aan mij over.... Maar tegenwoordig weet ze wel hoe het met de hypotheek zit en weet ze ook hoeveel spaargeld we hebben... Maar zaken zoals de belastingaangifte doen ik helemaal, ze kijkt er niet eens naar. Wil ik morgen ons spaargeld in crypto steken dan gaat ze er vanuit dat ik weet wat ik doe. Maar kijk ik naar mijn broer en schoonzus dan ben ik blij dat die wel budgetteren en zakgeld gebruiken want die geven teveel geld uit aan luxe dingen wat wij echt zonde geld vinden.
En stel dat ik 10 jaar geleden mijn schoonzus had ontmoet ipv mijn vrouw dan had ik nu misschien ook een dergelijk systeem gehad, geen idee!
Jep. Ik neem de bijtelling van de auto mee in de berekening. Enerzijds zijn het gezinskosten en in de verdeling betaal ik die (dus verlaagd per saldo mijn deel). We maken er ook samen gebruik van. Alle kosten van auto's zijn onderdeel van de gezinskosten (al zijn het mijn leaseauto en mijn koopauto) omdat we eigenlijk niet echt een hoofdauto hebben.Cheezborger schreef op donderdag 17 april 2025 @ 17:04:
[...]
[ Voor 29% gewijzigd door VidaR-9 op 19-04-2025 08:35 ]
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Op één of andere manier ben ik vooral triggered door die 'geheime boodschappen' van 30 euro.
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
Haha, same!ralpje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:19:
[...]
Op één of andere manier ben ik vooral triggered door die 'geheime boodschappen' van 30 euro.
Dat zijn denk ik dingen zoals 'ik koop een cadeautje voor de verjaardag van mijn partner' of 'ik koop een keer een bloemetje'ralpje schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 09:19:
[...]
Of hij heeft het speciaal voor ons zo genoemd omdat hij het woord dat daar staat niet mag gebruiken
Nee joh, hij schrijft iedere keer 10 cent over naar een betaalrekening: “De eieren van de fazant zijn uitgekomen”President schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:10:
[...]
Dat zijn denk ik dingen zoals 'ik koop een cadeautje voor de verjaardag van mijn partner' of 'ik koop een keer een bloemetje'
Of hij heeft het speciaal voor ons zo genoemd omdat hij het woord dat daar staat niet mag gebruiken
Dat is de bedoeling van een geheime boodschapcoinman63 schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:48:
Die snap ik dan weer niet.