Wij hebben een ongeveer vergelijkbare situatie. Ik ben alleenverdiener in onze relatie. In het begin ging dit nog wel goed, maar op den duur begon ze toch last te krijgen van de scheve verhouding. Voordat we een kind kregen, heeft ze dit nog geprobeerd te veranderen, maar dat ze niet in Nederland is geboren zorgde ervoor dat ze geen baan kon vinden (op een uitzondering na voor enkele dagen uitzendwerk). Uiteindelijk is ze vrijwilligerswerk gaan doen ook om op die manier af en toe bezig te kunnen zijn, maar ook om op die manier wat op haar CV te kunnen zetten.Tyson schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:58:
Poeh, wat een verschillen. Vooral opmerkelijk dat het veel gaat over 2 inkomens.
Hier ligt het wat anders. Ik werk zelf fulltime, geen bijzonderheden verder. Mijn vrouw werkt al 7 jaar niet (wel 2 masters achter de rug), heeft een lening bij DUO openstaan. Samen hebben we een koophuis (50/50), een kleine lening die we aan het aflossen zijn, oh en 1 kind (<1 jaar)
Mijn vrouw heeft dus geen eigen inkomen (op de jaarlijkse belastingteruggave na) en ik betaal alles, boodschappen, hypotheek, aflossing DUO en andere lening. Ik spaar voor alles en ik betaal ook alles voor de kleine hoewel we alle 3 een eigen rekening hebben. De kinderbijslag gaat direct naar de kinderrekening en de vrouw heeft haar eigen (hetzij beperkte) potje voor haar uitgaven.
Soms twijfel of we hieraan goed doen. Mijn vrouw kon jarenlang geen baan vinden en leefde tijdens de laatste studie vooral op wat DUO geld (haar ouders hebben een laag inkomen dus grotendeels een gift). Daarna een kind en ze koopt nauwelijks wat voor zichzelf. Voor de kleine wordt er betaald vanaf de kinderrekening die ook een eigen spaarpotje heeft voor later.
Maar wat moet ik hier nou mee? Zelf wil ze eigenlijk niets en tot op heden bekostig ik verder alles wat ze wil, maar zij is merkbaar terughoudender in aankopen (zoals kleding). Iedere maand wat overmaken? En hoeveel dan? Volgens mij gaat zij zich er alleen maar slechter door voelen. Maar echt iets erover zeggen doet ze niet. Alles op een hoop en na de lasten alles door 2 is ook zoiets, dat voelt voor mij ook meer als een 'kostenpost' dan iets anders, hier heb je €300 speelgeld terwijl er indirect ook maandelijks honderden euro's worden afgelost op de gedeelde hypotheek, de zorgverzekering (en ER) betaald wordt en wat nog meer.
We zijn al heel lang samen, en dit is voor ons 'normaal'. Maar hoe kan je dit nou het beste aanpakken, is het voor verbetering vatbaar? Ik zou voornamelijk willen zien dat mijn vrouw ook eens wat voor zichzelf koopt of doet, maar ja .. gaat dat met 'gekregen geld' beter worden?
Dat ze gaat werken zie ik voorlopig niet gebeuren, de komende 2 jaar ons kind opvoeden en fulltime mama is wel prima en ook financieel haalbaar. Misschien toch maar wachten tot dat moment zich aandoet?
En ja, het zijn vooral vragen die wij zelf moeten beantwoorden
Ik heb met haar heel wat gesprekken gehad, vooral aangegeven dat zij juist zo goed voor mij zorgt waardoor ik harder kan werken dan ik anders had gekund. Later, met ons kind erbij, verschoof dat ook naar de zorg voor ons kind. Toch bleef ze steeds meer last krijgen van dat ze niets zelf verdiende. Ik heb op den duur ook zakgeld voorgesteld en daar wilde zij niets van weten. We hebben een gezamenlijke rekening waar alles uitgehaald kan worden, dus ze zag het nut van zakgeld niet in. Tegelijkertijd vond ze het moeilijk om iets voor haarzelf te kopen van die rekening.
Ik heb toch doorgezet met dat idee van zakgeld, ze had al een account bij Revolut die we eigenlijk alleen voor onze reizen gebruikten buiten EU gebied. Dat account is inmiddels haar standaard rekening, daar stort ik elke maand €50 op. Dat klinkt weinig, maar het heeft enorm geholpen. Eigenlijk gaan nog steeds alle kosten van onze gezamenlijke rekening (dus ook bijvoorbeeld voor haar eigen kleding en andere dingen die zij nodig heeft), maar ze heeft nu het gevoel dat ze ook zelf iets kan kopen als dat nodig mocht zijn, iets gewoon voor haar eigen plezier. Puur psychologie dus. Laatst vroeg ze zelfs of ik even niets wilde overboeken omdat er al genoeg op haar rekening stond. Heb ik gezegd dat het niet mogelijk is om dat niet te doen, omdat ik dat al niet deed. Automatische overboeking he, dus de bank doet dat

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!