Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mastergo
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 19-01 21:48
Situatie vriendin en ik:
Zij verdient iets meer dan ik. 100/85.
Huis hebben we 50/50 gekocht. Beide evenveel spaargeld ingelegd.
Storten beide maandelijks 1000 euro naar de gezamenlijke rekening waar we alles van betalen.
Nu is er wel een verandering gekomen ivm aflossing hypotheek. Ik heb 10% afgelost.
Omdat dat mijn geld is betaal ik dat verschil minder in de maandelijkse kosten.

Voor ons werkt dit prima zo.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

LuNaTiC schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:44:
Werkt hier ook nog steeds perfect :Y)
Hier werkt die andere oplossing ook nog steeds perfect ;)

Alles op één hoop

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 12:48

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Arjan90 schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:16:
Tsja, het wordt wel geredeneerd vanuit scheidingen e.d. dus dan hecht ik al wat minder aan het artikel.

[knip]
Dat het een scheiding als uitgangspunt heeft, hoeft toch niet verkeerd te zijn? Sterker nog, dat is de meest zakelijke (lees: rationele!) insteek die je kunt hebben.
Wij hebben een aantal zaken geregeld en vastgelegd, om bij een eventueel uit elkaar gaan geen ruzie te kunnen maken, want we weten exáct waar we aan toe zijn. En vervolgens gaan we er van uit dat we die clausules nooit nodig hebben. Daarnaast zijn er nog voldoende romantische clausules ( :+ ) in opgenomen, om te zorgen dat het elkaar aan niets ontbreekt, dat we de ander goed achterlaten als er iets ernstigs gebeurt, enzovoort.

Je kunt de zaken waar je bij een eventuele scheiding tegenaan kunt lopen, maar beter alvast regelen als je nog goed met elkaar door één deur kunt. En hopelijk komen je romantische gevoelens uit en heb je ze nooit nodig.
Plan for the worst, hope for the best. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Z___Z schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:20:
In de Volkskrant staat vandaag een artikel over dit onderwerp:
https://www.volkskrant.nl...s-het-eerlijkst~b629a0ee/

Ze vinden de zakgeld methode het eerlijkst.
Ik vind dit wel een intressante passage:
Bijdragen naar rato’ doet 12 procent van de stellen: de uitgaven worden naar verhouding van inkomen verdeeld. Dit klinkt fair, maar Van der Vorm ziet het anders: ‘Als je twee keer zo veel verdient, draag je twee keer zo veel bij. Maar je houdt ook absoluut meer over voor jezelf. Dat is misschien niet helemaal eerlijk als de ander een baan heeft die nu eenmaal minder oplevert of thuis meer – onbetaald – werk doet.’"
In mijn geval doe ik het ongeveer zo - we hebben geen exacte berekening gedaan, maar ik verdien een hoop meer en betaal een hoop meer (ongeveer 3/4e vs 1/4e) en hou inderdaad nog steeds meer over. We hebben een gezamelijke spaarrekening waar we 1:1 sparen.
Ik heb dan ook actief aan mijn "carriere" gewerkt, waar mijn vriendin in het verleden vooral lekker huisvrouw heeft gespeeld in een vorige relatie (zonder kinderen).
Het lage inkomen heeft ze in die zin dan ook zelf gecreeerd. We zijn verder erg "gelijkwaardig", beide even oud op een paar maanden na, geen kinderen, en zijn beide "buitenlander" waar we wonen, en wonen zelfs ongeveer even lang niet meer in ons thuis-land.

Woont in Helsinki

• emdeejee
  • Registratie: september 2016
  • Nu online
Dit topic een beetje doorgenomen met hier en daar een draadje lezen, maar een paar jaar geleden was ik voor het gescheiden houden van financiën, totdat ik de relatie verbrak en de vrouw van mijn dromen ontmoette. Ik denk dat dat een belangrijke rol speelt.

We zijn onze toekomst aan het inrichten en we zitten gelukkig op één lijn.
Ik heb geen idee wie er meer gaat verdienen, maar zij is 29 en ik bijna 27. Zij rondt nu haar PhD af en ik mijn 2 masters.

Ik mag dan jong zijn, maar ik ben voor alles op één hoop en dan wellicht beide hetzelfde bedrag in een persoonlijke spaar. Ongeacht wie er meer gaat verdienen, mijn logica is "mochten we ooit scheiden, de ander had niet deze levensloop gehad (en dus baan, geld etc) zonder de steun en het bijzijn van de ander. Alles wat is opgebouwd nadat we samen zijn gekomen, hebben we dus evenveel recht op.".

Zo zie ik het en het voelt goed.

• Soulfix
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 12:46
@emdeejee, hier kan ik me wel goed in vinden. De gulden middenweg voor mij zou zijn:
  1. Vermogen voor de relatie blijft bij het individu
  2. Inkomsten tijdens de relatie worden op een hoop gegooid en gesplitst in gezamenlijke uitgaven/spaardoelen en eigen zakgeld
  3. Mocht de relatie stuklopen dan behoud je je vermogen van punt 1, krijg je de helft van wat er nog in de gezamenlijke pot zit en alles van wat er nog in je persoonlijke 'spaarpot' zit
Zo krijg je allebei evenveel te besteden en heb je (m.i.) ook een eerlijke verdeling mocht het misgaan.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 13:04

Wailing_Banshee

You're Next

Soulfix schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:07:
@emdeejee, hier kan ik me wel goed in vinden. De gulden middenweg voor mij zou zijn:
  2. Inkomsten tijdens de relatie worden op een hoop gegooid en gesplitst in gezamenlijke uitgaven/spaardoelen en eigen zakgeld
  3. Mocht de relatie stuklopen dan behoud je je vermogen van punt 1, krijg je de helft van wat er nog in de gezamenlijke pot zit en alles van wat er nog in je persoonlijke 'spaarpot' zit
Zo krijg je allebei evenveel te besteden en heb je (m.i.) ook een eerlijke verdeling mocht het misgaan.
Dat is eigenlijk wat wij doen.

Punt 1: wij waren student en hadden helemaal geen eigen vermogen toen we onze relatie begonnen :p
Punt 2: doen we sinds we een baan hebben
Punt 3: gaan we niet vanuit maar dat is in ons geval makkelijk omdat we beiden niets hadden toen we elkaar leerden kennen.

Nu hebben wij het nog een stukje makkelijker: twee gelijkwaardige inkomens en geen kinderen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Soulfix
  • Registratie: februari 2013
Nog een verduidelijking voor punt 3: sowieso gaat niemand ervan uit dat je uit elkaar gaat, maar een plan hebben kan nooit kwaad. :P Ik bedoelde hier trouwens niet alleen het vermogen wat je voor de relatie al had, maar ook het deel van jouw zakgeld wat je niet had uitgegeven.

Voorbeeld: stel ik koop bijvoorbeeld elke maand van mijn zakgeld modeltreintjes, barbies en dure biertjes, en mijn partner spaart/belegt dit, dan lijkt het me oneerlijk als ik dan ook de helft van hun gespaarde zakgeld krijg wanneer we uit elkaar gaan (net zoals zij niet aan mijn modeltreintjes en barbies moeten komen :+)

• retoohs
  • Registratie: april 2019
Thecola schreef op zondag 6 september 2015 @ 14:12:
Alles op 1 hoop en allebei 'zakgeld' maandelijks uitkeren doen wij.
Same here

• chielsen
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online
emdeejee schreef op maandag 23 november 2020 @ 09:10:
Dit topic een beetje doorgenomen met hier en daar een draadje lezen, maar een paar jaar geleden was ik voor het gescheiden houden van financiën, totdat ik de relatie verbrak en de vrouw van mijn dromen ontmoette. Ik denk dat dat een belangrijke rol speelt.

[..] Zij rondt nu haar PhD af en ik mijn 2 masters.

[..]

Zo zie ik het en het voeld goed.
Au, voor iemand die 2 masters wil afronden wel een erg pijnlijke taalfout.

Wat was je gedachte dan eerst? Als je echt 2 handen op 1 buik bent dan kan je toch altijd nog besluiten je eigen potje in te zetten voor iets gezamenlijks?

[Voor 28% gewijzigd door chielsen op 23-11-2020 10:27]

• Ebakker
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08:42
Na gedonder in vorige relaties over geld. Doen we het hier nu naar rato. Geeft rust en duidelijkheid. Plus als 1 van ons een dure uitgave voor zichzelf wil doen krijg je geen rare gesprekken waarom je het koopt.

• rochelledw
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:01
Wat goed werkt voor de een, hoeft niet te werken voor een ander. Heel belangrijk is hoe je in de relatie staat, welke fase je zit en hoe je met geld om gaat.

Wij hebben gekozen voor alles op 1 hoop, maar met als uitzondering het spaargeld wat mijn vriend had voor onze relatie. Dan kunnen we beginnen met het samen opbouwen van onze toekomst. Ook zeker omdat er kinderen en keuzes aankomen wil ik wel goed voorbereid zijn. Voor mij geeft het een gevoel van samen zijn.

Maar ik kan me ook voorstellen dat ik andere keuzes zou maken in andere situaties.

• Killjoy
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:12

Killjoy

Klingon lawn products

De oorspronkelijke inbreng in het huis/hypotheek staat vastgelegd in het hypotheekcontract. Ik verdien netto ongeveer 8x wat mijn vriendin verdient (vriendin heeft een heel klein inkomen). Dus inleg is naar rato. En éénmalige (grotere) uitgaven gaan van de gezamenlijke spaarrekening die wordt gevuld uit de voorlopige teruggave.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 13:31
Lijkt mij een redelijk gezond uitgangspunt, naar ik kan mij voorstellen dat dit in de loop van de tijd ook wat verwatert. Als je na 20 jaar uit elkaar gaat, dan denk ik dat je er niet meer zo heel zwaar aan zou hoeven te tillen als de één aan het begin van de relatie een paar duizend euro meer had dan de ander. Maar als je na een jaar al uit elkaar gaat, dan zul je dat wel meer in je berekening betrekken.

• Thomas19903
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 11:08
Leuk onderwerp om door te nemen!
Ik (30) woon al een tijdje samen met mijn vriendin (32) en hebben zojuist overdracht van ons huis gehad en geregistereerd partnerschap aangegaan. Een goed moment om wederom te kijken hoe we het financieel gaan inrichten.

Ik verdien een stuk meer (netto het dubbele) en breng ook meer spaargeld in (ruim vijf keer zoveel).
In ons huur appartement hebben we alles naar rato verdeeld, dit gaan we vanaf nu anders doen aangezien we in de langere termijn gaan investeren met elkaar na oa. aankoop huis en kinderen krijgen in toekomst.

We gooien alles op 1 pot, daar worden alle vaste lasten vanaf gehaald. Vervolgens gaat er een bedrag naar een gezamenlijk rekening en krijgen we ieder spaargeld. Het resterende bedrag gaat naar een gezamenlijke spaarrekening.

Het voelt voor mij goed om dit te doen, mijn vriendin heeft er juist meer moeite mee gezien de scheve verhouding. Iemand nog tips hoe daar mee om te gaan? :-)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 11:05

T-Infinity

Heen en weer....

mijn logica is "mochten we ooit scheiden, de ander had niet deze levensloop gehad (en dus baan, geld etc) zonder de steun en het bijzijn van de ander. Alles wat is opgebouwd nadat we samen zijn gekomen, hebben we dus evenveel recht op.".
Ja maar dan ga je uit dat de partner een positieve invloed op je baan,geld heeft gehad. Dat kan ook maar zo negatief zijn. Bijvoorbeeld als je een droombaan hebt laten schieten om samen te kunnen wonen, of omdat parter een gat in de hand heeft, of als partner niet wil werken of juist extra stress veroorzaakt in relatie. Je ziet best vaak dat mensen zonder relatie (en evt. kinderen) zich extra op hun werk storten en daar uitblinken.
Met andere woorden dit gaat vooral op in goede tijden, en op moment van eventueel scheiden kun je er geheel anders over denken.

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 13:08

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Thomas19903 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:13:
Ik (30) woon al een tijdje samen met mijn vriendin (32) en hebben zojuist overdracht van ons huis gehad en geregistereerd partnerschap aangegaan. Een goed moment om wederom te kijken hoe we het financieel gaan inrichten.

Ik verdien een stuk meer (netto het dubbele) en breng ook meer spaargeld in (ruim vijf keer zoveel).
In ons huur appartement hebben we alles naar rato verdeeld, dit gaan we vanaf nu anders doen aangezien we in de langere termijn gaan investeren met elkaar na oa. aankoop huis en kinderen krijgen in toekomst.

We gooien alles op 1 pot, daar worden alle vaste lasten vanaf gehaald. Vervolgens gaat er een bedrag naar een gezamenlijk rekening en krijgen we ieder spaargeld. Het resterende bedrag gaat naar een gezamenlijke spaarrekening.

Het voelt voor mij goed om dit te doen, mijn vriendin heeft er juist meer moeite mee gezien de scheve verhouding. Iemand nog tips hoe daar mee om te gaan? :-)
Geef het tijd, ze went er vanzelf aan :). Ik denk dat je de eerlijkste en meest toekomstbestendige methodiek hanteert.

We salute the rank, not the man.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Bart ® schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:16:
[...]

Geef het tijd, ze went er vanzelf aan :). Ik denk dat je de eerlijkste en meest toekomstbestendige methodiek hanteert.
Maar ik kan me goed voorstellen dat het nogal onwennig is, zeker als geëmancipeerde vrouw. Heb je opeens per maand een paar honderd euro extra te besteden, omdat je vriend een goed salaris heeft.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

T-Infinity schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:15:
[...]

Ja maar dan ga je uit dat de partner een positieve invloed op je baan,geld heeft gehad. Dat kan ook maar zo negatief zijn. Bijvoorbeeld als je een droombaan hebt laten schieten om samen te kunnen wonen, of omdat parter een gat in de hand heeft, of als partner niet wil werken of juist extra stress veroorzaakt in relatie. Je ziet best vaak dat mensen zonder relatie (en evt. kinderen) zich extra op hun werk storten en daar uitblinken.
Met andere woorden dit gaat vooral op in goede tijden, en op moment van eventueel scheiden kun je er geheel anders over denken.
Dan gaat het toch net zo goed op. Je bent toch samen in goede en slechte tijden.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

T-Infinity schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:18:
[...]

Maar ik kan me goed voorstellen dat het nogal onwennig is, zeker als geëmancipeerde vrouw. Heb je opeens per maand een paar honderd euro extra te besteden, omdat je vriend een goed salaris heeft.
Zeker, daarom zeg ik ook: geef het tijd ;). Na een paar maanden of een jaar of zo, dan is dat extra geld normaal geworden, en staat niemand er meer bij stil.

• Thomas19903
T-Infinity schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:18:
[...]

Ja precies dit is het geval. De stappen die we hebben gezet zijn grotendeels omdat ik een hoger salaris heb. Ik vind haar werk daarentegen maatschappelijk gezien veel belangrijker dan dat van mij (corporate functie vs. kinderpsycholoog), de waardering in geld is alleen een stukje minder. Het komt ook door de fase waarin we zitten, als we kinderen krijgen wordt deze verhouding in andere aspecten minder scheef. Het zijn interessante gesprekken tussen ons af en toe, maar verandering kost tijd.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Thomas19903 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:23:
[...]

Ja precies dit is het geval. De stappen die we hebben gezet zijn grotendeels omdat ik een hoger salaris heb. Ik vind haar werk daarentegen maatschappelijk gezien veel meer belangrijker dan dat van mij (corporate functie vs. kinderpsycholoog), de waardering in geld is alleen een stukje minder. Het komt ook door de fase waarin we zitten, als we kinderen krijgen wordt deze verhouding in andere aspecten minder scheef. Het zijn interessante gesprekken tussen ons af en toe, maar verandering kost tijd.
Het is zeker heel interessant! Ze krijgt minder betaald maar jullie trekken dat deels recht binnen jullie relatie. Er is dus een verschil tussen hoe 'de maatschappij' haar waardeert qua geld en hoe jij dat doet. :)

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Thomas19903 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:23:
[...]

Ja precies dit is het geval. De stappen die we hebben gezet zijn grotendeels omdat ik een hoger salaris heb. Ik vind haar werk daarentegen maatschappelijk gezien veel belangrijker dan dat van mij (corporate functie vs. kinderpsycholoog), de waardering in geld is alleen een stukje minder. Het komt ook door de fase waarin we zitten, als we kinderen krijgen wordt deze verhouding in andere aspecten minder scheef. Het zijn interessante gesprekken tussen ons af en toe, maar verandering kost tijd.
Je zou haar eventueel kunnen vragen hoe ze het andersom zou doen. Zou ze dan van jou verwachten dat je het met veel minder geld zou doen? Of stel je voor dat jullie over een paar jaar besluiten kinderen te nemen, en dat jij daarvoor dan 3 dagen minder gaat werken om de zorgtaak op je te nemen. Dan ga je fors achteruit in salaris, ben jij dan de enige die dat moet merken? Waarschijnlijk wil ze dan ook dat jullie een gelijkwaardige financiële ruimte blijven houden :).

• Sjhtutman
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 11:11
Mijn vrouw en ik zijn een geregistreerd partnerschap aangegaan en deze is zoals de (vrouwelijke) notaris heeft aangegeven vrij koud opgesteld. In andere woorden, gewoon zakelijk. Mijn vrouw beschikt over een redelijk vermogen en ik vind het onredelijk om bij een scheiding daar een deel van te moeten krijgen. Haar geld is haar geld. Andersom geldt het natuurlijk ook.

Wij hebben de beschiking over één rekening. Daar worden de salarissen op gestort en wordt alles van betaald.

In een Excel houd ik de inkomsten en uitgaven bij. Met de algemene zaken zoals boodschappen, brandstof, sparen voor de kinderen, vaste lasten etc. betalen wij ieders de helft (ondanks dat zij minder verdient). Het is namelijk haar eigen keuze geweest om minder te gaan werken, wat ik overigens prima vond. Soms spenderen wij iets voor ons zelf en dat komt dan uiteraard ten laste van diegene die het heeft aangeschaft.

Mochten we ooit gaan scheiden, dan kunnen we precies zien hoeveel geld de ander nog verschuldigd is.

• Wyss
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 18-01 14:56

We zijn onze toekomst aan het inrichten en we zitten gelukkig op één lijn.
Ik heb geen idee wie er meer gaat verdienen, maar zij is 29 en ik bijna 27. Zij rondt nu haar PhD af en ik mijn 2 masters.

Ik mag dan jong zijn, maar ik ben voor alles op één hoop en dan wellicht beide hetzelfde bedrag in een persoonlijke spaar. Ongeacht wie er meer gaat verdienen, mijn logica is "mochten we ooit scheiden, de ander had niet deze levensloop gehad (en dus baan, geld etc) zonder de steun en het bijzijn van de ander. Alles wat is opgebouwd nadat we samen zijn gekomen, hebben we dus evenveel recht op.".

Zo zie ik het en het voeld goed.
Leuk om zo iets voorbij te zien komen en verhelderend omdat ik er niet echt zo naar heb gekeken. Bedankt voor deze input en andere inkijk op het feit dat je kosten en baten met je partner deelt.

Ik verdien ongeveer het dubbele van mijn vriendin en wij wonen nu 2 jaar samen. Zij blijft op het zelfde niveau verwachten we, en ik stijg de komende jaren doordat ik nu in mijn afronding van mijn MBA zit. Onze gezamelijke pot verdelen we in 65-35% en zo wilde ik ook het huis verdelen mocht het om de een of andere reden niet meer werken. Maar zoals jij zegt, wij verdelen de taken in het huis ook wel maar de reden dat ik een full time drukke baan kan uitoefenen en zo'n studie zegt wel genoeg over ons en de steun die ze mij geeft.

• Thomas19903
Bart ® schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:30:
[...]
Je zou haar eventueel kunnen vragen hoe ze het andersom zou doen. Zou ze dan van jou verwachten dat je het met veel minder geld zou doen? Of stel je voor dat jullie over een paar jaar besluiten kinderen te nemen, en dat jij daarvoor dan 3 dagen minder gaat werken om de zorgtaak op je te nemen. Dan ga je fors achteruit in salaris, ben jij dan de enige die dat moet merken? Waarschijnlijk wil ze dan ook dat jullie een gelijkwaardige financiële ruimte blijven houden :).
Eens! Goede vraag.

• Thomas19903
Ik lees dat meer mensen 'zakgeld' geven. Uit nieuwgierigheid ben ik wel benieuwd om wat voor bedragen dit gaat en waar wordt dit aan uitgegeven? Is het een percentage van de gezamenlijke inkomsten?

• Jadero
  • Laatst online: 13:12
Thomas19903 schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:01:
Ik lees dat meer mensen 'zakgeld' geven. Uit nieuwgierigheid ben ik wel benieuwd om wat voor bedragen dit gaat en waar wordt dit aan uitgegeven? Is het een percentage van de gezamenlijke inkomsten?
Wij werken ook met 'zakgeld' globaal is de situatie als volgt:

- Ik verdien (iets) meer dan zij
- Alles gaat op 1 hoop
- Daar gaan de vaste lasten vanaf
- vast spaarbedrag naar gezamelijke rekening
- ieder €150,- per maand zakgeld

Bedrag van 150 is vooral gebaseerd op onderbuikgevoel. Reden om met deze constructie te werken is om niet in een kramp over de kleine uitgaven van de ander. Als zij elke maand voor €150 aan schoenen besteedt zie ik dat niet en vice versa.

We gaan er wel heel vrij mee om, zo kan het zijn dat er een persoonlijke uitgave alsnog van de gezamelijke rekening komt. Ontspanning in uitgaven is hier wat ons betreft de kern.

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:54
Wij doen ook het zakgeld methode en hierbij krijgt elk van ons 50 euro per maand.

Dat is voor stappen, eigen privé dingen en dergelijke.

Wij sparen juist veel liever om voldoende buffer te hebben voor alle zaken.

• Rubbergrover1
  • Registratie: maart 2020
[...]

Klopt. Maar in die situatie net zo eerlijk (of net zo oneerlijk) om te zeggen dat de betere of juist minder goede carrière van jou of van je partner mede zo gekomen is doordat jullie een relatie hebben gekregen en jullie leven daardoor is aangepast. Dus in de situatie van lager inkomen kun je net zo goed alles op 1 hoop gooien als in de situatie waarin de relatie heeft geleid tot een hoger inkomen. (Overigens heeft een positief effect bij de een ook vaak juist weer een negatief effect bij de ander...)

Ik denk dat bij de meeste (lange) relaties het zo zal zijn dat het carrièreverloop van beide partners totaal anders zou zijn geweest als je geen partner had. Soms beter, soms slechter. Maar dat is simpelweg één van de gevolgen van het hebben van een relatie.

• emdeejee
  • Nu online
Lijkt me inderdaad een mooi plan. Niks mis mee, iedereen happy en toch de tijd dat je samen bent, samen gedragen.
chielsen schreef op maandag 23 november 2020 @ 10:26:
[...]

Au, voor iemand die 2 masters wil afronden wel een erg pijnlijke taalfout.

Wat was je gedachte dan eerst? Als je echt 2 handen op 1 buik bent dan kan je toch altijd nog besluiten je eigen potje in te zetten voor iets gezamenlijks?
Ha! Correct. Heb het aangepast.
Mijn initiële gedachten? Moeilijk te definiëren. Ik denk dat ik vooral ergens in mijn onderbewustzijn wist dat het niet de relatie was waar ik het huwelijk en dus het verdere leven mee zou aangaan. Dit resulteerde in een semi-beschermende houding van het samenvoegen van financiën.
Rubbergrover1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:10:
[...]

Lijkt mij een redelijk gezond uitgangspunt, naar ik kan mij voorstellen dat dit in de loop van de tijd ook wat verwatert. Als je na 20 jaar uit elkaar gaat, dan denk ik dat je er niet meer zo heel zwaar aan zou hoeven te tillen als de één aan het begin van de relatie een paar duizend euro meer had dan de ander. Maar als je na een jaar al uit elkaar gaat, dan zul je dat wel meer in je berekening betrekken.
Zeker weten. Ik ben student en heb wat beleggingen, een auto (topsport, had 'm nodig ;)) en wat spaargeld. Vriendin is dan student 2.0 met haar PhD, maar wel 30k+ spaargeld, want gewoon in loondienst geweest.
Ze is erg bereid en haar geld is mijn geld, maar mocht het toch stuklopen, heb ik het liever duidelijk voor nu. Over 20 jaar maakt niks meer uit inderdaad.
Thomas19903 schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:13:
..... ....

Haar proberen te laten inzien dat jullie het leven samen aangaan?
[...]

Klopt. Aangezien ik geen levensplannen maak met een vrouw die mij niet positief zal stimuleren c.q. (te) grote concessies moet maken. Natuurlijk horen concessies en compromissen erbij, maar in een bepaalde mate, anders zal ik aan onze compatibiliteit twijfelen.

Toegevoegd: na mijn vorige relatie heb ik hier de nadruk opgelegd: kijken of we echt congruent zijn.
Wyss schreef op maandag 23 november 2020 @ 11:49:
[...]

Leuk om zo iets voorbij te zien komen en verhelderend omdat ik er niet echt zo naar heb gekeken. Bedankt voor deze input en andere inkijk op het feit dat je kosten en baten met je partner deelt.

Ik verdien ongeveer het dubbele van mijn vriendin en wij wonen nu 2 jaar samen. Zij blijft op het zelfde niveau verwachten we, en ik stijg de komende jaren doordat ik nu in mijn afronding van mijn MBA zit. Onze gezamelijke pot verdelen we in 65-35% en zo wilde ik ook het huis verdelen mocht het om de een of andere reden niet meer werken. Maar zoals jij zegt, wij verdelen de taken in het huis ook wel maar de reden dat ik een full time drukke baan kan uitoefenen en zo'n studie zegt wel genoeg over ons en de steun die ze mij geeft.
Mooi om te horen!
Helemaal eens. Zij heeft enorme potentie, maar het effect van kinderen die we rond onze 30e willen, zal een stuk groter zijn op haar carriere, dan de mijne (even kort door de bocht). Wat gebeurt er als haar moederinstinct ineens vindt dat kinderen belangrijker zijn dan haar carriere? Dan gaat ze een pak minder verdienen dan ze verwacht had. Ik kan dan blijven bouwen, maar had geen kinderen gehad op deze manier, als zij niet in mijn leven was. Ze verdient het dus om de baten te delen.

Mijn gedachtengang over dit geheel kwam heel natuurlijk sinds deze relatie en ik vond het bijzonder om te zien dat ik echt diep vanuit mijzelf dit wilde i.p.v. dat ik er veel denkwerk in had gestopt (t.o.v. vorige relaties). Zo hoort het te zijn denk ik.

Wel een kanttekening: we hebben erg gelijke patronen van spenderen, beleggen, consumeren en de hele normen en waarden meuk.

• chielsen
  • Nu online
Ik vind vergelijken met een situatie zonder relatie niet zo heel sterk. Je kiest er bewust voor een relatie aan te gaan. Daar zitten voor en nadelen aan. Ook is kans groot dat je anders wel een andere relatie had gehad.
Volgens mij maakt het niet uit welke methode je gebruikt als je in een gezonde relatie zit. Je komt dan altijd wel tot een mooi arrangement.
Wanneer je echter al dan niet onder druk minder gaat verdienen en daar niet voor gecompenseerd wordt kunnen er echter dingen misgaan. Mij lijkt me dat je dan al beter uit de relatie kan stappen, maar IMO is het veiligste dan dat je in ieder geval je eigen geld hebt.
Er spelen zoveel factoren (hoe leuk vind je je werk, hoeveel kan je ermee verdienen, etc) dat er niet een beste oplossing is. Wat wel bewezen beter is op de lange termijn is dat je beide je eigen broek op kan houden. Volledig van 1 salaris afhankelijk worden van 1 salaris is nooit slim, want de gemiste ervaring en carrièrekansen maak je niet meer goed.

• LuNaTiC
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Wij rekenen 500 euro p.p. per maand aan persoonlijk zakgeld. Dus met die 1000 euro is dat in totaal 12,8 % van ons gezamenlijke inkomen.

Onze salarissen komen nog gewoon op onze persoonlijke bankrekeningen binnen. We trekken die 500 euro + de hoogte van onze vaste lasten (tussen de 550 en 650e pp) er vanaf en het resterende bedrag storten we dan weer naar de gezamenlijke rekeningen (zij stort die van haar naar de gezamenlijke vaste lastenrekening, die dat ongeveer covert, en mijn salaris stort ik naar de boodschappenrekening).

Van dat geld gaat er ook nog meteen een gedeelte naar de spaarrekening, en alles wat over is aan het einde van de maand van de gezamenlijke rekeningen romen we ook af naar de spaarrekening.

Mijn vriendin heeft soms wat extra zakgeld, omdat we hebben afgesproken dat ze haar extra avond- en nachtdiensten voor zichzelf mag houden. Leek ons wel zo fair als zij de halve nacht op (pad) is. ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Tyson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:39

Tyson

Banana cake!

Poeh, wat een verschillen. Vooral opmerkelijk dat het veel gaat over 2 inkomens.

Hier ligt het wat anders. Ik werk zelf fulltime, geen bijzonderheden verder. Mijn vrouw werkt al 7 jaar niet (wel 2 masters achter de rug), heeft een lening bij DUO openstaan. Samen hebben we een koophuis (50/50), een kleine lening die we aan het aflossen zijn, oh en 1 kind (<1 jaar) :P

Mijn vrouw heeft dus geen eigen inkomen (op de jaarlijkse belastingteruggave na) en ik betaal alles, boodschappen, hypotheek, aflossing DUO en andere lening. Ik spaar voor alles en ik betaal ook alles voor de kleine hoewel we alle 3 een eigen rekening hebben. De kinderbijslag gaat direct naar de kinderrekening en de vrouw heeft haar eigen (hetzij beperkte) potje voor haar uitgaven.

Soms twijfel of we hieraan goed doen. Mijn vrouw kon jarenlang geen baan vinden en leefde tijdens de laatste studie vooral op wat DUO geld (haar ouders hebben een laag inkomen dus grotendeels een gift). Daarna een kind en ze koopt nauwelijks wat voor zichzelf. Voor de kleine wordt er betaald vanaf de kinderrekening die ook een eigen spaarpotje heeft voor later.

Maar wat moet ik hier nou mee? Zelf wil ze eigenlijk niets en tot op heden bekostig ik verder alles wat ze wil, maar zij is merkbaar terughoudender in aankopen (zoals kleding). Iedere maand wat overmaken? En hoeveel dan? Volgens mij gaat zij zich er alleen maar slechter door voelen. Maar echt iets erover zeggen doet ze niet. Alles op een hoop en na de lasten alles door 2 is ook zoiets, dat voelt voor mij ook meer als een 'kostenpost' dan iets anders, hier heb je €300 speelgeld terwijl er indirect ook maandelijks honderden euro's worden afgelost op de gedeelde hypotheek, de zorgverzekering (en ER) betaald wordt en wat nog meer.

We zijn al heel lang samen, en dit is voor ons 'normaal'. Maar hoe kan je dit nou het beste aanpakken, is het voor verbetering vatbaar? Ik zou voornamelijk willen zien dat mijn vrouw ook eens wat voor zichzelf koopt of doet, maar ja .. gaat dat met 'gekregen geld' beter worden?

Dat ze gaat werken zie ik voorlopig niet gebeuren, de komende 2 jaar ons kind opvoeden en fulltime mama is wel prima en ook financieel haalbaar. Misschien toch maar wachten tot dat moment zich aandoet?

En ja, het zijn vooral vragen die wij zelf moeten beantwoorden :)

My flight statistics: (423.270km in 114 flights) Next trips: -

• Jadero
Tyson schreef op maandag 23 november 2020 @ 12:58:
Poeh, wat een verschillen. Vooral opmerkelijk dat het veel gaat over 2 inkomens.

Hier ligt het wat anders. Ik werk zelf fulltime, geen bijzonderheden verder. Mijn vrouw werkt al 7 jaar niet (wel 2 masters achter de rug), heeft een lening bij DUO openstaan. Samen hebben we een koophuis (50/50), een kleine lening die we aan het aflossen zijn, oh en 1 kind (<1 jaar) :P

Mijn vrouw heeft dus geen eigen inkomen (op de jaarlijkse belastingteruggave na) en ik betaal alles, boodschappen, hypotheek, aflossing DUO en andere lening. Ik spaar voor alles en ik betaal ook alles voor de kleine hoewel we alle 3 een eigen rekening hebben. De kinderbijslag gaat direct naar de kinderrekening en de vrouw heeft haar eigen (hetzij beperkte) potje voor haar uitgaven.

Soms twijfel of we hieraan goed doen. Mijn vrouw kon jarenlang geen baan vinden en leefde tijdens de laatste studie vooral op wat DUO geld (haar ouders hebben een laag inkomen dus grotendeels een gift). Daarna een kind en ze koopt nauwelijks wat voor zichzelf. Voor de kleine wordt er betaald vanaf de kinderrekening die ook een eigen spaarpotje heeft voor later.

Maar wat moet ik hier nou mee? Zelf wil ze eigenlijk niets en tot op heden bekostig ik verder alles wat ze wil, maar zij is merkbaar terughoudender in aankopen (zoals kleding). Iedere maand wat overmaken? En hoeveel dan? Volgens mij gaat zij zich er alleen maar slechter door voelen. Maar echt iets erover zeggen doet ze niet. Alles op een hoop en na de lasten alles door 2 is ook zoiets, dat voelt voor mij ook meer als een 'kostenpost' dan iets anders, hier heb je €300 speelgeld terwijl er indirect ook maandelijks honderden euro's worden afgelost op de gedeelde hypotheek, de zorgverzekering (en ER) betaald wordt en wat nog meer.

We zijn al heel lang samen, en dit is voor ons 'normaal'. Maar hoe kan je dit nou het beste aanpakken, is het voor verbetering vatbaar? Ik zou voornamelijk willen zien dat mijn vrouw ook eens wat voor zichzelf koopt of doet, maar ja .. gaat dat met 'gekregen geld' beter worden?

Dat ze gaat werken zie ik voorlopig niet gebeuren, de komende 2 jaar ons kind opvoeden en fulltime mama is wel prima en ook financieel haalbaar. Misschien toch maar wachten tot dat moment zich aandoet?

Ik een aantal reacties terug posste ik hoe wij het doen. Voor ons helpt het erg om een eigen rekening met 'zakgeld' te hebben. Zo hebben we geen zicht op elkaars uitgaven en dat haalt wellicht wat kramp weg. Welk budget dat dan is moet je natuurlijk zelf uitvogelen.

• Tyson
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 11:39

Tyson

Banana cake!

Jadero schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:01:
[...]

Ik een aantal reacties terug posste ik hoe wij het doen. Voor ons helpt het erg om een eigen rekening met 'zakgeld' te hebben. Zo hebben we geen zicht op elkaars uitgaven en dat haalt wellicht wat kramp weg. Welk budget dat dan is moet je natuurlijk zelf uitvogelen.
Die had ik gezien, maar jullie hebben 2 inkomens, dat is toch wel even - al is het maar voor het gevoel - anders als alles van 1 inkomen. Met een eigen inkomen kan je hooguit denken 'als ik niet hoefde te delen dan had ik nu €250 i.p.v. €150 gehad', maar heb je geen inkomen dan krijg je gewoon iedere maand €150 onder je snuit gedrukt alsof je aan het overheidsinfuus hangt. Dat is wezenlijk anders lijkt mij, vandaar ook mijn post ..

My flight statistics: (423.270km in 114 flights) Next trips: -

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Er is momenteel een leuke 4-delige serie op NPO van Liesbeth Staats getiteld 'Waarom werken vrouwen niet?'. Zeker het kijken waard.

Hier ook een artikel daarover: https://www.volkskrant.nl...land-stiekem-is~bb874f47/

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Tyson schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:08:
[...]

Die had ik gezien, maar jullie hebben 2 inkomens, dat is toch wel even - al is het maar voor het gevoel - anders als alles van 1 inkomen. Met een eigen inkomen kan je hooguit denken 'als ik niet hoefde te delen dan had ik nu €250 i.p.v. €150 gehad', maar heb je geen inkomen dan krijg je gewoon iedere maand €150 onder je snuit gedrukt alsof je aan het overheidsinfuus hangt. Dat is wezenlijk anders lijkt mij, vandaar ook mijn post ..
Maarja, daar kun je toch niet echt iets aan veranderen, tenzij ze wel op de een of andere manier zelf voor inkomen zorgt... Als ze dat nu niet kan/wil/whatever, dan kan het alleen maar op die manier.

Can't have your cake and eat it too. Toch iets voor haar om aan te moeten werken.

Ik zeg overigens niet dat ik haar gevoel daarmee niet begrijp hoor. Het was voor mij ook even wennen aan het idee dat mijn vriendin veel meer inbrengt dan ik, en zo kan ik ook redeneren dat ik daar soort van door gesponsord word. Maar ik kan er in blijven hangen of er overheen stappen. Dus omdenken.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• PureLOOD
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 11:41

Zoals al zoveel is gezegd, is het uiteindelijk je eigen keuze en dus de keuze waarbij je je prettig moet voelen.

Wat ik zelf denk dat zou helpen, is dat ze juist wel zelf gaat werken, daarmee haar eigen geld verdienden en dus ook het 'recht' om dit uit te geven. Dit is wellicht off topic, maar eerst 8 jaar studeren, om vervolgens full-time moeder te worden is toch ook zonde. Waarschijnlijk is het zelfs schadelijk voor je carriere (als je ooit nog wel wilt gaan werken)

Laat het 1 dag in de week zijn, het geld wat ze daarmee verdient, gewoon in haar eigen zak steken

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
Vaak is het financieel ook interessant(er) als beide partners parttime gaan werken in plaats van 1 fulltime baan en 1 fulltime thuis. Ik heb zelf geen kinderen, maar het lijkt me juist tof als je beide parttime kan werken. Dan kan de een de ene dag werken, zodat de partner op de kleine kan passen en de volgende dag is het andersom.

• sjorremans
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:43
Hier verdelen we naar rato, ik verdien een stuk meer dus leg meer in op de gezamelijke rekening. Tevens hebben we ook een gezamelijke spaarrekening en ieder zn eigen rekeningen. De rato zal zo'n 65/35% zijn onder aan de streep.
Ik werk 40 uur, mijn vriendin werkt er 28.. dus dan vind ik het ook helemaal niet erg om meer in te leggen. Zij draagt meer zorg voor de kinderen.

Ik ben nooit een fan geweest van beide salarissen op een gezamelijke rekening en ieder 'zakgeld' uitkeren. Wij zijn ook beide verschillend in de manier van geld uitgeven. Ik ben veel makkelijekr en als ik iets wil, dan koop ik het. Mijn vriendin moet over alles 5x nadenken en is veel zuiniger wat betreft geld.
Ze heeft dan ook veel meer spaargeld dan ik maar daar kan ik me niet druk om maken.

Ik wil gewoon met mijn geld doen wat ik wil doen, zonder dat ik mezelf moet verantwoorden voor uitgaven wanneer je 'zakgeld' op is.

[Voor 12% gewijzigd door sjorremans op 23-11-2020 13:30]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

sjorremans schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:28:
Hier verdelen we naar rato, ik verdien een stuk meer dus leg meer in op de gezamelijke rekening. Tevens hebben we ook een gezamelijke spaarrekening en ieder zn eigen rekeningen. De rato zal zo'n 65/35% zijn onder aan de streep.

Ik ben nooit een fan geweest van beide salarissen op een gezamelijke rekening en ieder 'zakgeld' uitkeren. Wij zijn ook beide verschillend in de manier van geld uitgeven. Ik ben veel makkelijekr en als ik iets wil, dan koop ik het. Mijn vriendin moet over alles 5x nadenken en is veel zuiniger wat betreft geld.
Ze heeft dan ook veel meer spaargeld dan ik maar daar kan ik me niet druk om maken.

Ik wil gewoon met mijn geld doen wat ik wil doen, zonder dat ik mezelf moet verantwoorden voor uitgaven wanneer je 'zakgeld' op is.
In wezen komt het er nog steeds meer op neer dat je allebei zakgeld over houdt, alleen jij hebt elke maand een stuk meer zakgeld dan je vriendin.

Is ook prima als je dat van elkaar pikt. (of als zij dat van jou pikt).

Ik, als minder verdienende, heb ook als optie aangekaart om het naar rato te verdelen, maar dan kwam het er ook op neer dat wat je overhoudt heel erg scheef is qua verdeling.

En vond ze het zelf erg 'stom' dat dat zou betekenen dat zij bij wijze van spreken 5 keer per jaar met vriendinnen een weekend weg zou kunnen, en ik maar 1 keer. Vandaar dat het alleen maar fijn is dat we voor deze zakgeldconstructie hebben gekozen.

Andersom had ik overigens precies hetzelfde gedaan. Zou het echt stom vinden als ik elk weekend de beest kon uithangen en zij op een spreekwoordelijk houtje zit te bijten omdat haar besteedbare eigen geld veel minder is.

• sjorremans
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:43
Ik betaal een stuk meer dus onder aan de streep houd ik niet eens zo heel veel meer over dan dat mijn vriendin overhoudt aan het einde van de maand.

Daarnaast doet ze nu nog wat ander werk ernaast waardoor het wel eens voorkomt dat ze (een stuk)meer overhoudt dan ik op dat moment.

Ik ben daar niet moeilijk in, we verdienen allebei genoeg om niet na te hoeven denken over uitgaves, weekendjes weg etc etc.
Alleen denkt mijn vriendin bij alles wat geld kost 5x na en ik denk niet eens na, ik geef het gewoon uit wanneer ik dat wil.. en juist daar wil ik geen discussies of gedoe over hebben :+

Wat jij zegt snap ik natuurlijk ook goed, het zou niet eerljk zijn wanneer 1 van de 2 over elke cent na moet denken of die uitgegeven kan worden terwijl de ander elk weekend bakken met geld uit geeft in de stad of met vrienden weekenden.

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

sjorremans schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:45:
Ik betaal een stuk meer dus onder aan de streep houd ik niet eens zo heel veel meer over dan dat mijn vriendin overhoudt aan het einde van de maand.
Ja dat kan op zich natuurlijk, maar over het algemeen zorgt de naar rato methode er wel voor dat er onder de stroop minder in absolute zin overblijft voor de minst verdienende.
Daarnaast doet ze nu nog wat ander werk ernaast waardoor het wel eens voorkomt dat ze (een stuk)meer overhoudt dan ik op dat moment.

Ik ben daar niet moeilijk in, we verdienen allebei genoeg om niet na te hoeven denken over uitgaves, weekendjes weg etc etc.
Alleen denkt mijn vriendin bij alles wat geld kost 5x na en ik denk niet eens na, ik geef het gewoon uit wanneer ik dat wil.. en juist daar wil ik geen discussies of gedoe over hebben :+

Wat jij zegt snap ik natuurlijk ook goed, het zou niet eerljk zijn wanneer 1 van de 2 over elke cent na moet denken of die uitgegeven kan worden terwijl de ander elk weekend bakken met geld uit geeft in de stad of met vrienden weekenden.
Het zo nadrukkelijk benoemen dat ze veel zuiniger met haar geld is en dat ze veel meer nadenkt over wat ze wel en uitgeeft, lijkt bijna te suggeren alsof dat slechter is.

Het pakt vooral slechter voor jou uit als het betekent dat de verdeling iets eerlijker is. Jij iets minder te besteden en zij iets meer (al dan niet of ze dat dan opspaart).

Je kunt ook kritisch bedenken of je misschien minder een gat in je hand zou moeten hebben :P

Maar goed ik kan ook niet in jullie beider en gezamenlijke portemonnee kijken.

Wij hebben wel redelijk wat te besteden, zowel gezamenlijk als via ons gelijke persoonlijke zakgeld. Daardoor zal er dus ook nooit discussie over bestaan, we hebben beiden evenveel te besteden en we hoeven nergens over na te denken.

Af en toe een klein fronsje met een lach over en weer over onze beide uitgaven is het enige wat overblijft :+

• DrOetker
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-01 22:46

DrOetker

Meer dan alleen pizza ;D

Wij doen 300euro aan zakgeld, nog steeds. Dat is ooit begonnen toen we net een relatie hadden, inmiddels alweer 16 jaar geleden. M'n vriendin stond elke maand netjes op nul waar ik op eigen kracht z'on 10k spaargeld bij elkaar gewerkt had. Toen hebben we het er over gehad en zijn we op 300 euro per maand uit gekomen, dus 7200 per jaar. Ieder mag daarmee doen wat men wil en wat valt er dan onder; kleding, uit eten/kroeg wanneer we niet samen gaan, telefoon(kosten), computer hardware, sport zaken (ik doe aan wielrennen en m'n vriendin had een sport abbo)

16 jaar geleden hadden gezamenlijk 30k bruto, maar ook weinig kosten. Nu weten we niet beter en komen we er steeds nog prima mee uit. Gezamenlijk 120k bruto, maar ook meer kosten met inmiddels 2 kids en een net huis ipv een klein huurflatje.

[edit] wat het voor ons wel makkelijk maakt is dat wel altijd wel ongeveer hetzelfde salaris hebben gehad, soms zat er 5k op jaar basis verschil tussen maar nooit echt schrikbarend.

[Voor 7% gewijzigd door DrOetker op 23-11-2020 14:23]

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"

• Jadero
Tyson schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:08:
[...]

Als je zelf geen inkomsten binnenbrengt lig je per definitie aan dat infuus hoe je het ook inkleedt. Zelf zien wij onze financiële basis volledig als gezamelijk, ook als één van ons geen inkomsten zou genereren dan nog zouden we beide een eigen potje hebben.

• rochelledw
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13:01
T-Infinity schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:11:
Er is momenteel een leuke 4-delige serie op NPO van Liesbeth Staats getiteld 'Waarom werken vrouwen niet?'. Zeker het kijken waard.

Hier ook een artikel daarover: https://www.volkskrant.nl...land-stiekem-is~bb874f47/
Het artikel maakt zeker nieuwsgierig om de serie te gaan bekijken.

Ik vind het zelf altijd jammer om te horen dat er direct gezegd wordt dat ik wel minder kan gaan werken als we kinderen krijgen, want ja mijn partner heeft zo'n goede baan en kansen op de markt. Terwijl ik zelf ook ambitieus ben en graag een managementfunctie na streef. Dit heeft alleen tot gevolgen dat ik minimaal 32 uur moet werken want anders kom ik er niet in aanmerking.

Het idee dat ik "achter" raak omdat we gezamenlijk beslissen voor kinderen zie ik daarom niet zitten. Maar realistisch gezien doen moeder hormonen ook heel veel met je brein en lichaam dus wie weet denk ik er heel anders over na zodra er een kleine is en wil ik geen 32 uur meer werken maar meer tijd met de kleine. Allemaal onzekere factoren die ik nu graag indek met een zo'n goed mogelijke gezamenlijke verdeling :)

• TwiSteD1
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-01 21:05
GioStyle schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:25:
Vaak is het financieel ook interessant(er) als beide partners parttime gaan werken in plaats van 1 fulltime baan en 1 fulltime thuis. Ik heb zelf geen kinderen, maar het lijkt me juist tof als je beide parttime kan werken. Dan kan de een de ene dag werken, zodat de partner op de kleine kan passen en de volgende dag is het andersom.
Ik heb wel kinderen en mijn vrouw werkt 1,5 dag per week ongeveer en ik 4 dagen, het belangrijkste is een goede werk/thuis verhouding te vinden. Bij ons gaat alles in een grote pot, wat ik ook wel eerlijk vind, want ik vind het fijn om wat meer te werken en mijn vrouw wil meer bij de kinderen zijn, zodat ze maar 1 dag per week naar de kinderopvang hoeven. Sowieso heeft het financieel voordelen dat we allebei werken, maar het is ook goed voor je om naast de kinderen en het huishouden even wat anders kunt doen wat je leuk vindt. Daarnaast lopen we minder risico wanneer ik werkloos of arbeidsongeschikt raak en voelt ze zich minder bezwaard wanneer ze eens een keer wat duurdere kleding wil kopen bijvoorbeeld.

Toen ik nog alleen was gaf ik het geld wel te makkelijk uit, ons zakgeld is nu een paar tientjes per maand en de rest gaat naar een aantal spaardoelen. Dat zakgeld is bedoeld voor eigen hobbies/interesses en niet voor kleding of uitjes. Veel geld willen we niet aan ons zakgeld spenderen, omdat we dat liever sparen voor gezamenlijke spaardoelen en vakantie/weekendjes weg. Zo hebben we bijvoorbeeld een verbouwing gedaan, een grote gezinsauto en zonnepanelen gekocht.

Als je beide werkt en geen kinderen hebt is het wel makkelijker om zaken gescheiden te houden, maar wanneer je een gezin met kinderen hebt wordt dat veel lastiger. Al werk ik een stuk meer, vind ik dat we ons evenveel inzetten voor het gezin en vind het dus prima dat we het op deze manier doen.

• Thomas19903
DrOetker schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:19:
[...]

Wij doen 300euro aan zakgeld, nog steeds. Dat is ooit begonnen toen we net een relatie hadden, inmiddels alweer 16 jaar geleden. M'n vriendin stond elke maand netjes op nul waar ik op eigen kracht z'on 10k spaargeld bij elkaar gewerkt had. Toen hebben we het er over gehad en zijn we op 300 euro per maand uit gekomen, dus 7200 per jaar. Ieder mag daarmee doen wat men wil en wat valt er dan onder; kleding, uit eten/kroeg wanneer we niet samen gaan, telefoon(kosten), computer hardware, sport zaken (ik doe aan wielrennen en m'n vriendin had een sport abbo)

16 jaar geleden hadden gezamenlijk 30k bruto, maar ook weinig kosten. Nu weten we niet beter en komen we er steeds nog prima mee uit. Gezamenlijk 120k bruto, maar ook meer kosten met inmiddels 2 kids en een net huis ipv een klein huurflatje.

[edit] wat het voor ons wel makkelijk maakt is dat wel altijd wel ongeveer hetzelfde salaris hebben gehad, soms zat er 5k op jaar basis verschil tussen maar nooit echt schrikbarend.
Goede indicatie. Wij hebben nu 400 euro p.p. zakgeld afgesproken, alle vaste lasten zijn er al vanaf (gsm, sportschool etc.). Dit zit dus aan de hoge kant als ik het zo lees, ach laten we nog maar even van genieten nu we nog geen kinderen hebben..

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-01 22:18

GG85

.......

Hoe voel je je er zelf bij?
Puur voor mijn info? Hoe kan je 2 masters hebben en jarenlang geen baan kunnen vinden?
Eerste wat ik denk als buitenstaander bij je verhaal is: "die is gek" :) .
Ik zou het sowieso niet aantrekkelijk vinden aan een vrouw als ze jaren thuis zit zonder een reden zoals een kind of een ziekte maar los daarvan zou ik zelf ook een beetje het gevoel krijgen dat er iets heel erg scheef zit.

[Voor 4% gewijzigd door GG85 op 23-11-2020 14:55]

• DrOetker
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19-01 22:46

DrOetker

Meer dan alleen pizza ;D

Thomas19903 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:48:
[...]

Goede indicatie. Wij hebben nu 400 euro p.p. zakgeld afgesproken, alle vaste lasten zijn er al vanaf (gsm, sportschool etc.). Dit zit dus aan de hoge kant als ik het zo lees, ach laten we nog maar even van genieten nu we nog geen kinderen hebben..
Als het kan waarom niet :)

Wat er hooguit kan gebeuren is dat het in de toekomst wat minder gaat worden.

"Computer games don't affect kids, I mean if Pac man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music"

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 12:57
Ik lees hier berichten van 50eu zakgeld p.p. Wat koop je daar dan van?
Lijkt mij dat dat toch bijzonder rap op is elke maand. Voor een nieuwe spijkerbroek moet je dan al weer enkele maanden sparen.

Als je dan toch alles op een hoop gooit, op 50eu p.p. na, dan kun je die laatste paar tientjes ook beter op de grote hoop gooien lijkt mij en alles van de grote hoop betalen.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:41
rochelledw schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:31:
Het artikel maakt zeker nieuwsgierig om de serie te gaan bekijken.
Dan heb ik nog wel een leuke lees tip, Boek voor mannen van Eelco Smit

Persoonlijk heb ik daar meer interessante inzichten uit gehaald (over dit onderwerp) dan de hierboven genoemde (ongenuanceerde) serie.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• emdeejee
  • Nu online
B-Real schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:53:
Ik lees hier berichten van 50eu zakgeld p.p. Wat koop je daar dan van?
Lijkt mij dat dat toch bijzonder rap op is elke maand. Voor een nieuwe spijkerbroek moet je dan al weer enkele maanden sparen.

Als je dan toch alles op een hoop gooit, op 50eu p.p. na, dan kun je die laatste paar tientjes ook beter op de grote hoop gooien lijkt mij en alles van de grote hoop betalen.
Ja, dat lees ik ook. Vind ik ook bijzonder weinig.
Ik neem aan dat wanneer we beiden werken, we toch wel zo'n 500-750 per maand als persoonlijk potje hebben.

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:54
Wat het bedrag voor zakgeld is, is voor iedereen anders.

Mijn vrouw en ik hebben 50 euro per maand zakgeld.

Kleren, drogisterij etc kopen we gewoon van onze gezamelijke rekening. Zij is heel erg zuinig, dat scheelt al flink voor mij.

Mijn 50 euro zakgeld is dat ik bijvoorbeeld een keer kan doorhalen met vrienden, een extra rondje kan geven oid.
Als mijn vrouw en ik samen op stap zijn, dan gaat dat gewoon van de gezamelijke rekening..

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
Het is maar net wat je er van betaald. Als je persoonlijke abonnementen, zorgverzekering en andere maandelijkse lasten er vanaf gaan dan ben je al snel een paar honderd euro nodig.
Betaal je dat van de grote hoop en geef je elkaar echt 50eu om vrij te besteden, wat koop je daar dan van?

Een nieuwe spijkerbroek wordt al lastig, het bijpassende shirtje moet volgende maand dan maar. Wekelijks ergens een broodje met collega's bestellen en je bent ook zomaar twee tientjes per maand verder. Laat staan als je eens in een opwelling ook nog een nieuw spel wilt kopen.

EDIT: hierboven verduidelijkt dus.
Ik snap het, maar snap het ook weer niet. Ik kan niet iemand anders zijn portemonnee kijken, maar ik zou dan zelf echt alles maar op de grote hoop doen. 50eu per maand doe je tegenwoordig niet zoveel meer mee.

[Voor 18% gewijzigd door B-Real op 23-11-2020 15:20]

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Lelletje schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:17:
Mijn 50 euro zakgeld is dat ik bijvoorbeeld een keer kan doorhalen met vrienden, een extra rondje kan geven oid.
Als mijn vrouw en ik samen op stap zijn, dan gaat dat gewoon van de gezamelijke rekening..
Ik zou het vervelend vinden als mijn partner het nodig zou vinden om over 50 euro verantwoording te vragen. Vanuit de grote hoop gedacht en voldoende inkomen.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 10:12
B-Real schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:18:
Het is maar net wat je er van betaald. Als je persoonlijke abonnementen, zorgverzekering en andere maandelijkse lasten er vanaf gaan dan ben je al snel een paar honderd euro nodig.
Betaal je dat van de grote hoop en geef je elkaar echt 50eu om vrij te besteden, wat koop je daar dan van?

Een nieuwe spijkerbroek wordt al lastig, het bijpassende shirtje moet volgende maand dan maar. Wekelijks ergens een broodje met collega's bestellen en je bent ook zomaar twee tientjes per maand verder. Laat staan als je eens in een opwelling ook nog een nieuw spel wilt kopen.

EDIT: hierboven verduidelijkt dus.
Ik snap het, maar snap het ook weer niet. Ik kan niet iemand anders zijn portemonnee kijken, maar ik zou dan zelf echt alles maar op de grote hoop doen. 50eu per maand doe je tegenwoordig niet zoveel meer mee.
Wij hebben het simpel aangepakt, alles op een hoop, alle rekeningen ervan betalen, standaard 350 euro naar de spaar, de rest mag opgemaakt worden aan leuke dingen.
De ene geeft altijd wat meer uit dan de andere, kan mij er echt niet druk om maken.
Geld is maar relatief, geld kan je verdienen, gezondheid bijvoorbeeld niet.
Daarom snap ik niet waarom geld zo belangrijk is voor veel mensen.
Ik zou liever nog meer vrijheid hebben en sober leven, dat je echt zelf kan doen wat je wil ipv een werkslaaf te zijn van je baas.

• cakebp
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 05-01 14:48
Mark31 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:28:
[...]

Wij hebben het simpel aangepakt, alles op een hoop, alle rekeningen ervan betalen, standaard 350 euro naar de spaar, de rest mag opgemaakt worden aan leuke dingen.
De ene geeft altijd wat meer uit dan de andere, kan mij er echt niet druk om maken.
Geld is maar relatief, geld kan je verdienen, gezondheid bijvoorbeeld niet.
Daarom snap ik niet waarom geld zo belangrijk is voor veel mensen.
Ik zou liever nog meer vrijheid hebben en sober leven, dat je echt zelf kan doen wat je wil ipv een werkslaaf te zijn van je baas.
Het idee dat je onverwachte uitgaven makkelijk kan opvangen en eens iets groters kan kopen (bijvoorbeeld de net iets betere desktop ook al heb je het niet per se nodig) geeft voor mij een fijn gevoel. Ik vind het dan ook geen probleem om bepaalde aankopen uit te stellen of goed te overwegen in plaats van vrij makkelijk geld uit te geven. Ieder zijn eigen natuurlijk, maar zo sta ik erin.

• GioStyle
GG85 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:52:
[...]

Puur voor mijn info? Hoe kan je 2 masters hebben en jarenlang geen baan kunnen vinden?
Ik zou het sowieso niet aantrekkelijk vinden aan een vrouw als ze jaren thuis zit zonder een reden zoals een kind of een ziekte maar los daarvan zou ik zelf ook een beetje het gevoel krijgen dat er iets heel erg scheef zit.
Hangt natuurlijk ook een beetje af van wat voor masters je hebt gedaan...

Ik bedoel; ik zag laatst iemand op Linkedin met de mededeling dat ze cum laude was afgestudeerd. Dat is knap denk je dan in eerste instantie. Vervolgens ga je verder kijken en dan zie je dat ze een mbo opleiding heeft gevolgd. Dan is het woord 'cum laude' aan enige inflatie onderhevig als je het aan mij vraagt. :D

• macnerd
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:49

macnerd

No Apples please :-)

GioStyle schreef op maandag 23 november 2020 @ 16:12:
[...]

Hangt natuurlijk ook een beetje af van wat voor masters je hebt gedaan...

Ik bedoel; ik zag laatst iemand op Linkedin met de mededeling dat ze cum laude was afgestudeerd. Dat is knap denk je dan in eerste instantie. Vervolgens ga je verder kijken en dan zie je dat ze een mbo opleiding heeft gevolgd. Dan is het woord 'cum laude' aan enige inflatie onderhevig als je het aan mij vraagt. :D
Blijkbaar kan dat zelfs al voor de middelbare school:
Wikipedia: Cum laude

MacNerd

• TwiSteD1
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 19-01 21:05
Het is net waar je de prioriteiten legt en wat je inkomen is natuurlijk, wij kiezen er nu voor om te sparen voor andere dingen en besparen we dus een paar honderd euro zakgeld per maand. Met die 50 euro per maand kun je dan een eens in de zoveel tijd iets leuks kopen voor jezelf. Uitgaven zoals kleding en uitjes zoals iets met collega's wat eten betalen wij daar natuurlijk niet van.
GG85 schreef op maandag 23 november 2020 @ 14:52:
[...]

@GG85 Vroeger was je gek als je ging werken als vrouw, tegenwoordig is het andersom en wordt je voor gek uitgemaakt als je niet werkt. Het kan best zo zijn dat het na je studie net tegenzit en er geen vacatures zijn, of er veel concurrentie op de arbeidsmarkt is, dan is het na een tijdje en een kind nog lastiger om een baan te vinden. Dat je dan in overleg voor je kind zorgt en het huishouden doet lijkt me dan prima. Dat de vrouw van @Tyson dan zuinig is met het uitgeven van geld is dan toch juist aan te prijzen? Misschien eens vragen of je vrouw misschien het ziet zitten om zich om te laten scholen naar een andere baan, in de zorg bijvoorbeeld.

Er wordt tegenwoordig te veel gefocust op de (financiële) onafhankelijkheid van vrouwen en hun recht op een fulltime baan. Dat is niet nodig vind ik, veel vrouwen werken parttime en vinden dat prima, het lijkt mij een slechte ontwikkeling dat je je als vrouw moet schamen wanneer je niet je volledige economische potentie haalt, omdat je zelf meer uren met je kinderen wilt besteden. Misschien is het beter om te kijken naar de beste oplossing voor iedereen in een deeltijdsamenleving, de mannen wat minder werken en de vrouwen iets meer. Dit artikel beschrijft het vrij goed: https://www.trouw.nl/opin...tijdsamenleving~b13dbbb2/

• GG85
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-01 22:18

GG85

.......

TwiSteD1 schreef op maandag 23 november 2020 @ 17:16:
Het is net waar je de prioriteiten legt en wat je inkomen is natuurlijk, wij kiezen er nu voor sparen voor andere dingen en besparen we dus een paar honderd euro zakgeld per maand. Met die 50 euro per maand kun je dan een eens in de zoveel tijd iets leuks kopen voor jezelf. Uitgaven zoals kleding en uitjes zoals iets met collega's wat eten betalen wij daar natuurlijk niet van.

[...]

@GG85 Vroeger was je gek als je ging werken als vrouw, tegenwoordig is het andersom en wordt je voor gek uitgemaakt als je niet werkt. Het kan best zo zijn dat het na je studie net tegenzit en er geen vacatures zijn, of er veel concurrentie op de arbeidsmarkt is, dan is het na een tijdje en een kind nog lastiger om een baan te vinden. Dat je dan in overleg voor je kind zorgt en het huishouden doet lijkt me dan prima. Dat de vrouw van @Tyson dan zuinig is met het uitgeven van geld is dan toch juist aan te prijzen? Misschien eens vragen of je vrouw misschien het ziet zitten om zich om te laten scholen naar een andere baan, in de zorg bijvoorbeeld.

Er wordt tegenwoordig te veel gefocust op de (financiële) onafhankelijkheid van vrouwen en hun recht op een fulltime baan. Dat is niet nodig vind ik, veel vrouwen werken parttime en vinden dat prima, het lijkt mij een slechte ontwikkeling dat je je als vrouw moet schamen wanneer je niet je volledige economische potentie haalt, omdat je zelf meer uren met je kinderen wilt besteden. Misschien is het beter om te kijken naar de beste oplossing voor iedereen in een deeltijdsamenleving, de mannen wat minder werken en de vrouwen iets meer. Dit artikel beschrijft het vrij goed: https://www.trouw.nl/opin...tijdsamenleving~b13dbbb2/
Bijna helemaal met je eens :). Hoewel ik het wel moreel discutabel vind om op kosten van de staat 2 masters te halen en er vervolgens niets mee te doen is er, los van dit punt, inderdaad niets op tegen om niet te gaan werken.
Ik zou het alleen als man niet chill vinden om 7 jaar lang enig kostwinner te zijn en dus te 'moeten' werken terwijl mijn vrouw thuis zit. Ik zou dan zelf na een jaartje ofzo toch echt gaan aandringen op meer inbreng en dus meer inzet vanuit die hoek. Wij werken sinds een jaar allebei 'deeltijd' (ik 4x9 ipv 5x8, zij 4x8) en zou niet anders meer willen.
Nogmaals, ik ga er van uit dat ze niet ziek is en er geen kinderen zijn en dus prima iets kan doen wat miss niet 100% aan sluit bij de opleidingen die ze genoten heeft.
Ieder z'n ding maar ik raak er van achter het toetsenbord al bijna 'triggered' van als ik het lees :X 8)7

Wat betreft een opleiding volgen en er niets mee doen: ik vind dat je daar als samenleving best iets van mag vinden. Zeker in de tijd dat de DUO lening werdt omgezet in een gift na afstuderen komt het er eigenlijk op neer dat we als samenleving een best grote investering in iemand doen. Dat betalen we allemaal dus als mensen daar vervolgens echt niets mee doen vindt ik daar wel iets van.
Heel goed dat we in NL allemaal de kans hebben om te studeren en laten we dat koesteren maar we vinden het ook niet raar als bijvoorbeeld Defensie hun vliegers verplicht om 7 jaar in dienst te blijven of een boete te betalen. Als je einddoel fulltime moederen is (geen waardeoordeel) zou je dan ook een studie volgen als je hem helemaal zelf moest bekostigen? Daar mag je best over nadenken.

[Voor 16% gewijzigd door GG85 op 23-11-2020 17:32]

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Niet online
Voor de mensen die de 'zakgeld methode' gebruiken; hoeveel zakgeld hanteer je dan?
Stel je hebt € 1.000 'vrij besteedbaar'. Doe je dan 50/50 en laat je beiden zelf sparen voor de toekomst of maak je een aparte pot 'sparen voor de toekomst' en verdeel je de rest?

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Tehh schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:00:
Voor de mensen die de 'zakgeld methode' gebruiken; hoeveel zakgeld hanteer je dan?
Stel je hebt € 1.000 'vrij besteedbaar'. Doe je dan 50/50 en laat je beiden zelf sparen voor de toekomst of maak je een aparte pot 'sparen voor de toekomst' en verdeel je de rest?
Wij sparen naast het zakgeld gewoon voor dingen samen (vakanties, maar ook verbouwingen aan het huis,, andere grote dingen die we samen willen kopen en gebruiken).

Daarnaast gewoon die 500 p.p. vrij te besteden allebei, met de mogelijkheid om dus voor jezelf te sparen (voor grotere uitgaven voor jezelf).

Samen zijn we sowieso dus altijd voor de toekomst aan het sparen, individueel kun je doen wat je wil.

Nu gaat het meestal wel op (komt ook omdat we niet zo lang geleden zijn verhuisd en nog van alles aan het inrichten zijn (waaronder mn mancave) maar in de toekomst als ik dat alles een beetje op orde heb, wil ik wel wat meer opzij leggen.

Waar ik dan voor spaar moet dan nog blijken, maar kan natuurlijk ook nog gebruikt worden als we allebei iets willen kopen en we dan nog wat van de privé-spaarrekening willen aanvullen.

• Amafi
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 10:33

Amafi

Amafi

Hier gebruikers van de "zakgeld methode"
Eerst hebben we de volgende trategie gehanteerd. Vrij besteedbaar ongeveer 50/50 naar privé rekeningen als prive spaargeld.
Nadeel, geen rekening gehouden met grote gezamenlijke uitgaven. Dus beiden dikke bankrekening maar samen spaarrekening was daarvoor te leeg
Nu beiden een minimale maandelijkse zakgeld die voldoende moet zijn voor kleding en persoonlijke hobbies.
Rest gezamenlijk sparen met vooraf bepaalde doelen.

• van der Berg
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 10:47
Ik ben niet officieel getrouwd en heb verder niks op papier staan en hebben geen samenlevingscontract bij een notaris. Ik woon alweer 6 jaar samen met mijn vrouw. Mijn vrouw kwam December 2014 bij mij intrekken waar ik al woon sinds 2010. We delen de kosten samen en werken allebei fulltime. Ieder heeft zijn eigen rekeningen op zijn naam hier. Wij hebben samen een gezamenlijke rekening, waar we nauwelijks iets mee doen.

Nee dit doe ik nooit mijn salaris met haar op 1 rekening te zetten. Stel je eens voor dat we ooit uit elkaar gaan (hoop niet) maar toch, dan kan dit voor problemen zorgen. Daarom spaar ik ook zelfstandig op een aparte privé spaarrekening op mijn eigen naam. Ik huur mijn woning (De huur staat enkel op mijn naam) en mijn vrouw is alleen op dit adres ingeschreven als medebewoner. Zo hebben wij het vanaf het begin af aan gedaan.

[Voor 14% gewijzigd door van der Berg op 24-11-2020 01:13]

Gigabyte X570 Aorus Pro met Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - Seasonic Platinum 860w V2 - 32GB DDR4 3600MHz (2x16) - MSI Ventus OC RTX 2080 8GB - Samsung 980 Pro 1TB - LG 27UD68P 4K - TV 55 inch OLED - Gear S3 Frontier - S20 Ultra - Tab S5e 128/6GB

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 10:46

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

van der Berg schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 00:49:
Ik ben niet officieel getrouwd en heb verder niks op papier staan en hebben geen samenlevingscontract bij een notaris. Ik woon alweer 6 jaar samen met mijn vrouw. Mijn vrouw kwam December 2014 bij mij intrekken waar ik al woon sinds 2010. We delen de kosten samen en werken allebei fulltime. Ieder heeft zijn eigen rekeningen op zijn naam hier. Wij hebben samen een gezamenlijke rekening, waar we nauwelijks iets mee doen.
Als je niet officieel (volgens de wet) getrouwd bent ben je gewoon niet getrouwd. Punt.
Een samenlevingscontract hoef je niet voor naar de notaris, maar ik maak uit je post niet op of je nu wel samen iets op papier hebt gezet en enkel niet naar de notaris bent gegaan, of dat er helemaal niets op papier staat.

https://www.doehetzelfnot...scontract-bij-de-notaris/
Nee dit doe ik nooit mijn salaris met haar op 1 rekening te zetten. Stel je eens voor dat we ooit uit elkaar gaan (hoop niet) maar toch, dan kan dit voor problemen zorgen.
Volgens mij valt dat wel mee. Wij doen het ook niet, we maken iedere maand geld over naar de gezamenlijke rekening waar we alle vaste lasten van betalen, maar dat is een keuze om andere redenen dan "als het mis gaat kan het voor problemen zorgen".
Daarom spaar ik ook zelfstandig op een aparte privé spaarrekening op mijn eigen naam. Ik huur mijn woning (De huur staat enkel op mijn naam) en mijn vrouw is alleen op dit adres ingeschreven als medebewoner. Zo hebben wij het vanaf het begin af aan gedaan.
Dat vind ik wel een beetje gek. Stel het gaat uit, blijf jij dus per definitie in het huis wonen? Vraag me ook af of het wel klopt wat je schrijft. Je zegt namelijk 2 tegenstrijdige dingen. Of staat het huurcontract enkel op jouw naam en is zij voor de gemeente ingeschreven als bewoner op jouw adres?

Hoe gaan jullie om met gezamenlijke uitgaven of bijvoorbeeld een tegenvallende energienota? Hoe verdelen jullie de lasten eerlijk?

Wij hebben juist een gezamenlijke rekening waar we naar rato op storten (op dit moment 50:50), juist om te zorgen dat automatisch alle gezamenlijke lasten eerlijk verdeeld worden. Nu is het dan 50:50 maar als het 60:40 is, betaald diegene die 60% in legt automatisch van alles 60%. Vinden wij een heel eerlijke en praktische verdeling.

Daarnaast hebben we nog onze privé spaar- en betaalrekeningen waar we persoonlijke vaste lasten, abonnementen, sportschool, maar ook cadeautjes voor de ander van betalen.

Bij écht grote uitgaven doen we die van de gezamenlijke spaarrekening, of kiezen we er voor geld van onze privé spaarrekening in te zetten. Afhankelijk van de uitgave is dat 50:50 of een andere verdeling. (Bijvoorbeeld omdat de een flink meer profijt heeft van het gekochte. Hoewel we dan alsnog vaak voor 50:50 kiezen. Gewoon, omdat het in het eind wel uitmiddelt. Alleen een nieuwe server thuis of een luxe firewall/router betaal ik zelf flink meer aan, dan is het eerder 70:30.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 13:28
van der Berg schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 00:49:
Ik ben niet officieel getrouwd en heb verder niks op papier staan en hebben geen samenlevingscontract bij een notaris.

Stel je eens voor dat we ooit uit elkaar gaan (hoop niet) maar toch, dan kan dit voor problemen zorgen. Daarom spaar ik ook zelfstandig op een aparte privé spaarrekening op mijn eigen naam. Ik huur mijn woning (De huur staat enkel op mijn naam) en mijn vrouw is alleen op dit adres ingeschreven als medebewoner. Zo hebben wij het vanaf het begin af aan gedaan.
Ik neem aan dat jullie geen kinderen hebben, want dat zorgt pas voor problemen als jullie ooit uit elkaar gaan.

Daarnaast vind ik jullie constructie erg nadelig voor de vrouw: als jij morgen om het leven komt bij een verkeersongeluk dan heeft je medebewoonster nergens recht op... Niks gaat op haar over, alles gaat naar je ouders of andere familieleden toe. In andere woorden: ze staat technisch gezien op straat vanaf overmorgen...

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zakgeld is 5% van het totale netto salaris (naar beneden gefloored naar het dichtstbijzijnde door 500 te delen getale om mooie cijfers te krijgen). Daarnaast gaat er 10% van dat zelfde bedrag elke maand sowieso naar de spaarrekening en als we op de 10e van de maand nog meer dan 3000 euro op de lopende rekening hebben staan, gaat dat ook naar de spaarrekening (uit het oog, uit het hart, als je niet teveel geld op je lopende rekening hebt staan, is de drempel ook wat hoger om dure dingen te kopen).

We hebben het bedrag een paar jaar geleden wel eens verhoogd, maar ik denk niet dat we dat nu weer gaan doen, als we boven het volgende door 500 te delen bedrag komen... Ik heb eigenlijk geen behoefte om te gaan leven naar wat er binnen komt (dus omdat er mer binnen komt, dat je duurder gaat leven). We zijn dat ook niet gaan doen toen we klaar waren met het terugbetalen van onze studieschuld (en we betaalden samen iets van 10% van ons totale inkomen op dat moment).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• unezra

unezra

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:43:
[...]
Zakgeld is 5% van het totale netto salaris (naar beneden gefloored naar het dichtstbijzijnde door 500 te delen getale om mooie cijfers te krijgen). Daarnaast gaat er 10% van dat zelfde bedrag elke maand sowieso naar de spaarrekening en als we op de 10e van de maand nog meer dan 3000 euro op de lopende rekening hebben staan, gaat dat ook naar de spaarrekening (uit het oog, uit het hart, als je niet teveel geld op je lopende rekening hebt staan, is de drempel ook wat hoger om dure dingen te kopen).
Dat klinkt voor mij als een vrij laag percentage. Maar dat staat of valt natuurlijk met jullie netto inkomens en of jullie erg een hang hebben naar dure spullen, of juist niet. :)
We hebben het bedrag een paar jaar geleden wel eens verhoogd, maar ik denk niet dat we dat nu weer gaan doen, als we boven het volgende door 500 te delen bedrag komen... Ik heb eigenlijk geen behoefte om te gaan leven naar wat er binnen komt (dus omdat er mer binnen komt, dat je duurder gaat leven). We zijn dat ook niet gaan doen toen we klaar waren met het terugbetalen van onze studieschuld (en we betaalden samen iets van 10% van ons totale inkomen op dat moment).
Hier is dat ook een beetje de basis. Als ik meer ga verdienen, ga ik in de basis meer sparen, ga ik minder verdienen, hoef ik mijn actieve uitgavenpatroon niet aan te passen. Ik heb alleen minder geld voor luxe dingen die ik van mijn spaarrekening doe. (Ik gebruik mijn actieve spaarrekening intensief, het kan goed voorkomen dat ik daar aan het eind van de maand een bedrag op stort en gedurende de maand een of meerdere keren daar weer geld af haal. Het wisselt een beetje. Ik heb wel wát slack op mijn betaalrekening maar die is in de basis relatief minimaal.)

Heeft voor ons ook met een stuk toekomstplanning te maken. We zijn aan het sparen voor wat grote uitgaven én willen de hypotheek versneld aflossen. Tegelijkertijd zijn we ook aan het nadenken toch wat luxer te leven. Wat meer uit eten. Wat vaker een weekendje weg. Dat zijn dingen die we, ook buiten corona, eigenlijk te weinig doen. Hypotheek versneld aflossen is leuk, maar geld kun je niet mee je kist in nemen. Beetje zonde enkel te sparen voor later, terwijl je nooit weet wat de toekomst brengt en het ook gewoon fijn is nù te genieten van het leven. Dus we zijn aan het nadenken over een betere balans daarin.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

unezra schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:08:
Heeft voor ons ook met een stuk toekomstplanning te maken. We zijn aan het sparen voor wat grote uitgaven én willen de hypotheek versneld aflossen. Tegelijkertijd zijn we ook aan het nadenken toch wat luxer te leven. Wat meer uit eten. Wat vaker een weekendje weg. Dat zijn dingen die we, ook buiten corona, eigenlijk te weinig doen. Hypotheek versneld aflossen is leuk, maar geld kun je niet mee je kist in nemen. Beetje zonde enkel te sparen voor later, terwijl je nooit weet wat de toekomst brengt en het ook gewoon fijn is nù te genieten van het leven. Dus we zijn aan het nadenken over een betere balans daarin.
Goede balans is zeker belangrijk ja. Wij deden het juist andersom, niks extra aflossen, gewoon genieten van je geld want als je dood bent heb je er ook niets aan. Maar wij zijn nu toch meer aan het aflossen, met het idee dat dan de vaste lasten omlaag gaan, en we in de toekomst dan al eerder minder hoeven te werken. Gulden middenweg vinden dus :).

• unezra

unezra

Bart ® schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:10:
[...]
Goede balans is zeker belangrijk ja. Wij deden het juist andersom, niks extra aflossen, gewoon genieten van je geld want als je dood bent heb je er ook niets aan. Maar wij zijn nu toch meer aan het aflossen, met het idee dat dan de vaste lasten omlaag gaan, en we in de toekomst dan al eerder minder hoeven te werken. Gulden middenweg vinden dus :).
Dat is hier het streven, plus dat het prettig zou zijn als we grofweg tegelijkertijd kunnen stoppen met werken of in ieder geval dat wat naar elkaar toegetrokken word. Duurt nog 25 jaar, maar toch. Als we daar nu niet alvast op gaan plannen, lukt het zéker niet. :)

• Salv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19-01 15:41
Hier zijn we het weekend ook eens gaan zitten hoe we dit samen willen gaan doen. Onze insteek was niet om het op een grote hoop te gooien en vanuit daar de alle vaste lasten en dan verder. Dus ook wij hebben gekeken naar het 50/50 inleggen of de "zakgeld" methode.

Dus nu hebben wij er voor gekozen om ons salaris op onze eigen rekeningen te ontvangen, daarvan onze persoonlijke vaste lasten te betalen en het geld wat overblijft zullen wij dan naar de gezamenlijke rekening over maken. Vanuit daar zullen dan de gezamenlijke lasten betaald worden, de spaarpotjes aangevuld en worden en van wat er overblijft zullen wij dus zakgeld krijgen.

Nu ik eens reflecteer is het dit toch eigenlijk een verkapte manier van alles op de grote bult daarvan alle lasten betalen en dan een stukje naar onze eigen rekening over maken? Of voeren wij deze zakgeld methode verkeerd uit?

Hattrick: Iduna United PSN; Salvex

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Salv schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:19:
Hier zijn we het weekend ook eens gaan zitten hoe we dit samen willen gaan doen. Onze insteek was niet om het op een grote hoop te gooien en vanuit daar de alle vaste lasten en dan verder. Dus ook wij hebben gekeken naar het 50/50 inleggen of de "zakgeld" methode.

Dus nu hebben wij er voor gekozen om ons salaris op onze eigen rekeningen te ontvangen, daarvan onze persoonlijke vaste lasten te betalen en het geld wat overblijft zullen wij dan naar de gezamenlijke rekening over maken. Vanuit daar zullen dan de gezamenlijke lasten betaald worden, de spaarpotjes aangevuld en worden en van wat er overblijft zullen wij dus zakgeld krijgen.

Nu ik eens reflecteer is het dit toch eigenlijk een verkapte manier van alles op de grote bult daarvan alle lasten betalen en dan een stukje naar onze eigen rekening over maken? Of voeren wij deze zakgeld methode verkeerd uit?
De volgorde doet er inderdaad niet zoveel toe, je eindigt inderdaad met hetzelfde: je eigen persoonlijke vaste lasten worden betaald, de gezamenlijke ook, en je hebt een eigen potje gevuld voor je eigen dingen.

Zo doen wij het ook ongeveer, behalve dan dat we dat zakgeld alvast inhouden en op onze eigen rekeningen houden ipv eerst alles naar de gezamenlijke rekening en dan weer terugstorten (lijkt mij een extra onnodige stap). Tenzij je een soort flexibel zakgeld hanteert dat elke maand anders is, afhankelijk van hoeveel er overblijft, dan kan ik me er wat bij voorstellen.

Ik kijk er overigens naar uit om dit allemaal goed te kunnen automatiseren, met ingeplande opdrachten van de huidige bankieren-apps ben je echt heel beperkt.

Zit met smacht te wachten tot deze dienst van start gaat: https://qlever.money/

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:21
We sparen gezamenlijk. Naar wat we nodig vinden voor de toekomst. Als het nodig is zullen we eerder bezuinigen op ons zakgeld dan op het bedrag dat we maandelijks sparen.

Het zakgeld (500 EUR pp) is echt voor mezelf, waarvan ik ook weer een deel spaar om grotere aankopen voor mezelf te doen. In de praktijk voor hobby’s als mountainbiken, motorrijden, etc).

• Salv
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 19-01 15:41
LuNaTiC schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:00:
[...]

De volgorde doet er inderdaad niet zoveel toe, je eindigt inderdaad met hetzelfde: je eigen persoonlijke vaste lasten worden betaald, de gezamenlijke ook, en je hebt een eigen potje gevuld voor je eigen dingen.

Zo doen wij het ook ongeveer, behalve dan dat we dat zakgeld alvast inhouden en op onze eigen rekeningen houden ipv eerst alles naar de gezamenlijke rekening en dan weer terugstorten (lijkt mij een extra onnodige stap). Tenzij je een soort flexibel zakgeld hanteert dat elke maand anders is, afhankelijk van hoeveel er overblijft, dan kan ik me er wat bij voorstellen.

Ik kijk er overigens naar uit om dit allemaal goed te kunnen automatiseren, met ingeplande opdrachten van de huidige bankieren-apps ben je echt heel beperkt.

Nee die stap van het heen en weer schuiven van het zakgeld doen we ook niet maar was even ter illustratie. Beetje nutteloos als je een vast bedrag afspreekt en dit heen en weer gaat schuiven :)

Het een en ander is toch ook wel te automatiseren met betaal / overboek opdrachten? Wij doen namelijk op dag x bedrag overmaken naar rekening x en dat voor x maanden of bedrag x naar spaarpot x voor x maanden, dit gaat binnen de ING app zeer prima :)

Hattrick: Iduna United PSN; Salvex

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Salv schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:59:
[...]

Nee die stap van het heen en weer schuiven van het zakgeld doen we ook niet maar was even ter illustratie. Beetje nutteloos als je een vast bedrag afspreekt en dit heen en weer gaat schuiven :)

Het een en ander is toch ook wel te automatiseren met betaal / overboek opdrachten? Wij doen namelijk op dag x bedrag overmaken naar rekening x en dat voor x maanden of bedrag x naar spaarpot x voor x maanden, dit gaat binnen de ING app zeer prima :)
Ik wil daar nog iets meer controle over hebben, mijn salaris komt bijv ook niet op een vaste dag binnen, dus dat moet je dan toch nog in de gaten houden. Verder wil ik ook regels kunnen aanmaken dat bijv een bepaalde rekening een vaste buffer moet hebben van x euro, dus als je daar ondergaat dat je dan dat van een andere rekening automatisch kan aanvullen.

Of bijv een regel dat je een bepaalde rekening afroomt tot een bepaald bedrag en dat weer automatisch doorsluist naar een andere rekening. Misschien zelfs met x percentage van een bepaald bedrag verdelen over meerdere spaardoelen.

Zo maar wat dingetjes, binnen ING kan ik alleen op een bepaalde dag/reeks/herhaalmoment een automatische boeking doen.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

LuNaTiC schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:25:
[...]

Ik wil daar nog iets meer controle over hebben, mijn salaris komt bijv ook niet op een vaste dag binnen, dus dat moet je dan toch nog in de gaten houden. Verder wil ik ook regels kunnen aanmaken dat bijv een bepaalde rekening een vaste buffer moet hebben van x euro, dus als je daar ondergaat dat je dan dat van een andere rekening automatisch kan aanvullen.

Of bijv een regel dat je een bepaalde rekening afroomt tot een bepaald bedrag en dat weer automatisch doorsluist naar een andere rekening. Misschien zelfs met x percentage van een bepaald bedrag verdelen over meerdere spaardoelen.

Zo maar wat dingetjes, binnen ING kan ik alleen op een bepaalde dag/reeks/herhaalmoment een automatische boeking doen.
Precies. Je wil eigenlijk kunnen prioriteren, en het over te boeken bedrag variabel kunnen maken.

If [saldo op deze rekening] > x, then [maak y euro over naar andere rekening].
If [inkomsten] > 2500, then [spaar (salaris)-(vaste lasten)].

Of zo. Je snapt wat ik bedoel :P.

• cytherea
  • Laatst online: 12:39
Ik voel me echt een freak als ik dit topic lees maar wij hebben alles gescheiden, samen een koophuis en we verdelen de vaste lasten 50/50 via een excel sheet. We hebben ook geen gezamenlijke rekening en geen gedoe met "zakgeld", een paar afspraken over wat onder gezamenlijke kosten valt en de rest gaat de ander niks aan om het heel bot te zeggen.

Via testament alleen geregeld dat de ander in het huis kan blijven als iemand overlijd, de rest gaat naar de erfgenamen. We hebben hier heel bewust voor gekozen en het helpt dat we geen kinderen willen en allebei fulltime werken.

Maar als ik het zo lees zijn wij echt een uitzondering :o

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

cytherea schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:20:
Ik voel me echt een freak als ik dit topic lees maar wij hebben alles gescheiden, samen een koophuis en we verdelen de vaste lasten 50/50 via een excel sheet. We hebben ook geen gezamenlijke rekening en geen gedoe met "zakgeld", een paar afspraken over wat onder gezamenlijke kosten valt en de rest gaat de ander niks aan om het heel bot te zeggen.

Via testament alleen geregeld dat de ander in het huis kan blijven als iemand overlijd, de rest gaat naar de erfgenamen. We hebben hier heel bewust voor gekozen en het helpt dat we geen kinderen willen en allebei fulltime werken.

Tja, het is een nogal zakelijke manier om ernaar te kijken. Je zult vast niet de enige zijn hoor. Maar persoonlijk zou ik het nooit zo willen. Ik vraag me dan ook altijd af hoe dit soort constructies werken als er door onvoorziene omstandigheden voor lange tijd grote inkomensverschillen zijn. Moet de ene op een houtje bijten terwijl de ander lachend weer een nieuwe [vulhierwatin] koopt? Zou ik me toch zeer onprettig bij voelen, of ik nou de rijke of de arme wederhelft was. Maar als je daar niet gevoelig voor bent, en beiden blij bent met deze constructie: go for it.

• cytherea
  • Laatst online: 12:39
Bart ® schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:28:
[...]

Tja, het is een nogal zakelijke manier om ernaar te kijken. Je zult vast niet de enige zijn hoor. Maar persoonlijk zou ik het nooit zo willen. Ik vraag me dan ook altijd af hoe dit soort constructies werken als er door onvoorziene omstandigheden voor lange tijd grote inkomensverschillen zijn. Moet de ene op een houtje bijten terwijl de ander lachend weer een nieuwe [vulhierwatin] koopt? Zou ik me toch zeer onprettig bij voelen, of ik nou de rijke of de arme wederhelft was. Maar als je daar niet gevoelig voor bent, en beiden blij bent met deze constructie: go for it.
Ja, fair enough. Tegen die tijd zullen we er voor elkaar zijn maar om dan bij voorbaat nu al alles op één hoop te gooien gaat mij weer een brug te ver. Vooral als je bedenkt hoeveel relaties er stranden, dan wil ik niet de helft kwijt zijn.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

cytherea schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:42:
Vooral als je bedenkt hoeveel relaties er stranden, dan wil ik niet de helft kwijt zijn.
Daarvoor kun je dus afspreken dat je alles wat je voor je relatie hebt opgebouwd, niet deelt met de ander ;). Als je relatie strandt, ben je niets van jezelf kwijt. Alles wat jullie tijdens je relatie hebt opgebouwd, daarvan ben je de helft kwijt. Maar daarvan heb je ook de helft ingebracht. Uiteraard niet de helft in financiële zin (tenzij jullie toevallig exact evenveel verdienen), maar wel in zijn geheel (daarmee bedoel ik in materiele én immateriële zin (wat zich deels weer doorvertaalt naar geld)). Dat maakt het natuurlijk een lastige discussie, hoeveel hebben beiden nou exact ingebracht, als je ook moet gaan meerekenen dat de ene wat minder gaat werken omdat dat vanuit mentaal of fysiek oogpunt nodig is, en daardoor wat meer in het huishouden kan doen, en daardoor weer geen schoonmaakster meer nodig is, etc etc.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

LuNaTiC schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:25:
[...]

Dit doen we ook. Met de Rabobank app kun je dit namelijk wel doen :p
Ja, dat mis ik ook in de ING app...

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Bart ® schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:56:
[...]
Precies. Je wil eigenlijk kunnen prioriteren, en het over te boeken bedrag variabel kunnen maken.

If [saldo op deze rekening] > x, then [maak y euro over naar andere rekening].
If [inkomsten] > 2500, then [spaar (salaris)-(vaste lasten)].

Of zo. Je snapt wat ik bedoel :P.
Lijkt me een goed Fintech idee. Een IFTTT voor je financiele zaken. Heeft verder op dit moment weinig zin om met geld te schuiven tussen (spaar)rekeningen, aangezien de rente toch 0 is.

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
cytherea schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:20:

Zo gek is het niet. Als je beiden werkt, er geen kinderen in het spel zijn en er geen extreme verschillen zitten in het inkomen/de vaste lasten voor beiden betaalbaar zijn dan is het mij inziens een prima systeem. Wat werkt hangt af van de omstandigheden.

• Seth_Chaos
  • Niet online
Geld is maar geld, en bezittingen zijn niet belangrijk. Gewoon verdelen. Je kunt altijd weer meer geld verdienen en nieuwe bezittingen kopen. Raak je het allemaal kwijt? Dikke prima, het is een leuke uitdaging dat weer op te bouwen. Je maakt je erg druk, om het minst belangrijke in het leven.

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Seth_Chaos schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:07:
Geld is maar geld, en bezittingen zijn niet belangrijk. Gewoon verdelen. Je kunt altijd weer meer geld verdienen en nieuwe bezittingen kopen. Raak je het allemaal kwijt? Dikke prima, het is een leuke uitdaging dat weer op te bouwen. Je maakt je erg druk, om het minst belangrijke in het leven.
Dat vind ik wel erg makkelijk. in deze wereld geeft geld heel erg veel vrijheid en comfort en het beschermt je ook in vervelende situaties. Ik vind geld daarom best wel belangrijk.

weer vanaf 0 moeten beginnen kun je als een uitdaging zien, maar dan ben je wel optimistisch ingesteld zeg ;)

[Voor 8% gewijzigd door T-Infinity op 24-11-2020 17:06]

• Intelligo
  • Nu online
Seth_Chaos schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:07:
Das een hele fijne manier van leven, als je jezelf daar echt van kan overtuigen.

Lastig als je een bepaald comfort of hobbies gewend bent, maar als je ook die zo makkelijk los kan laten, ben ik daar echt jaloers op :)

Woont in Helsinki

• GioStyle
Intelligo schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:06:

Lastig als je een bepaald comfort of hobbies gewend bent, maar als je ook die zo makkelijk los kan laten, ben ik daar echt jaloers op :)
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen het uitspreken en het daadwerkelijk doen. Ik bedoel: ik kan zeggen dat ik makkelijk zonder een auto kan leven, maar ik weet van mezelf dat ik nooit mijn auto weg ga doen. :D

• Seth_Chaos
  • Niet online
Comfort heeft niet zoveel met geld te maken. Je kunt met weinig geld ook heel comfortabel leven. Het heeft vaak meer met status te maken. En ik moet bekennen dat ik daar allergisch voor ben. Ik ben doorgaans ook veel gelukkiger in mijn vakantie huisje van 50 vierkante meter, dan onze riante hoofd woning. Ik geef ook relatief weinig geld uit, en vindt het leuker om dingen zelf te maken en bouwen, omdat ik in mijn vakgebied (ICT) niet veel voldoening haal uit wat ik opbouw. Vaak is het heel ondankbaar werk. En sta je voortdurend met een mes of 10 in je rug (van je gewaardeerde collega's) voor een afgrond. Daar ben ik prima tegen opgewassen maar het geeft niet veel voldoening.

• Intelligo
  • Nu online
Seth_Chaos schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:47:
Comfort heeft niet zoveel met geld te maken. Je kunt met weinig geld ook heel comfortabel leven. Het heeft vaak meer met status te maken. En ik moet bekennen dat ik daar allergisch voor ben. Ik ben doorgaans ook veel gelukkiger in mijn vakantie huisje van 50 vierkante meter, dan onze riante hoofd woning. Ik geef ook relatief weinig geld uit, en vindt het leuker om dingen zelf te maken en bouwen, omdat ik in mijn vakgebied (ICT) niet veel voldoening haal uit wat ik opbouw. Vaak is het heel ondankbaar werk. En sta je voortdurend met een mes of 10 in je rug (van je gewaardeerde collega's) voor een afgrond. Daar ben ik prima tegen opgewassen maar het geeft niet veel voldoening.
Tuurlijk, maar je hebt dus al een hoofdwoning EN een vakantiehuisje. Neem die alletwee eens weg?

Ik maak uit je verhaal voornamelijk op dat je het "rebelse" gevoel gebruikt als vervanging voor statusgevoel. Dat is van alle tijden. Ik maak er niet uit op dat je inderdaad makkelijk alle financiele gemakken zou opgeven.

Als ik je nog een tip zou willen meegeven - zorg dat je in een prettige werkomgeving terecht komt. Dat zou niet lastig moeten zijn, want je geeft om het geld niets, dus je baan opzeggen is zo gedaan. En ook in de IT zijn er heel prettige plaatsen om te werken, zodat je dat vijandige gevoel op de werkvloer lost kan laten. Dat is meer waard dan geld _/-\o_

Woont in Helsinki

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
Z___Z schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:55:
[...]

Lijkt me een goed Fintech idee. Een IFTTT voor je financiele zaken. Heeft verder op dit moment weinig zin om met geld te schuiven tussen (spaar)rekeningen, aangezien de rente toch 0 is.
Nederlandse startup ben niet aan ze verbonden, doet exact dit.

https://flowyour.money/

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Seth_Chaos schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:47:
Dat is niet hoe ik het bedoelde. Met een beetje geld kan ik rond mijn 50e stoppen met werken en ligt de wereld aan mijn voeten. Dat ervaar ik als ultieme vrijheid. Geld maakt dat mogelijk.
Status heb ik niets mee.

Toevallig heb ik afgelopen week na jaren trouwe dienst uit het niets ontslag genomen omdat ik het ergens niet over eens was. Dat kan ik gewoon doen, want ik heb een hoop geld gespaard als buffer. Heerlijk om gewoon toedeloe te kunnen zeggen en eens rustig iets anders te gaan zoeken en onderhandelen over een volgende stap. En zo niet dan wordt het een sabbatical. Reacties van collega's zijn ook priceless.
Ik kreeg van iedereen de reactie 'Wow stoer dat je dat zo maar doet, zou ik ook wel willen maar [geen geld voor]' en dan blijkt dat niemand het zich kan/wil veroorloven om X maanden thuis te zitten. Wat geld hebben maakt dan echt het verschil en stelt je in staat dit soort keuzes te maken. 'F*ck you money' noemen we dat. Dat vind ik nou comfort. Nooit zorgen hoeven maken en je niet laten beperken.

[Voor 28% gewijzigd door T-Infinity op 24-11-2020 20:06]

• Mark31
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 10:12
T-Infinity schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:58:
[...]

Dat is niet hoe ik het bedoelde. Met een beetje geld kan ik rond mijn 50e stoppen met werken en ligt de wereld aan mijn voeten. Dat ervaar ik als ultieme vrijheid. Geld maakt dat mogelijk.
Status heb ik niets mee.

Toevallig heb ik afgelopen week na jaren trouwe dienst uit het niets ontslag genomen omdat ik het ergens niet over eens was. Dat kan ik gewoon doen, want ik heb een hoop geld gespaard als buffer. Heerlijk om gewoon toedeloe te kunnen zeggen en eens rustig iets anders te gaan zoeken en onderhandelen over een volgende stap. En zo niet dan wordt het een sabbatical. Reacties van collega's zijn ook priceless.
Ik kreeg van iedereen de reactie 'Wow stoer dat je dat zo maar doet, zou ik ook wel willen maar [geen geld voor]' en dan blijkt dat niemand het zich kan/wil veroorloven om X maanden thuis te zitten. Wat geld hebben maakt dan echt het verschil en stelt je in staat dit soort keuzes te maken. 'F*ck you money' noemen we dat. Dat vind ik nou comfort. Nooit zorgen hoeven maken en je niet laten beperken.
Wauw, ik had het niet beter kunnen verwoorden hoe ik erin sta.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:41
T-Infinity schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:58:
Wat geld hebben maakt dan echt het verschil en stelt je in staat dit soort keuzes te maken. 'F*ck you money' noemen we dat.
Hier kan ik ook een verhaal invullen over een spontane vakantie met vrienden oid en dan met dezelfde slagzin afsluiten.

Dat geeft toch te denken hoeveel verschillend het nou echt is om geluk te halen uit consumeren of vergaren.

Oh oops, ik dacht dat ik in het FO topic reageerde _O-

[Voor 5% gewijzigd door assje op 24-11-2020 21:54]

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

LuNaTiC schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:00:
[...]

Ik heb even de zoekfunctie op het gehele subforum gebruikt, maar tot nu toe was dit de enige post die Qlever benoemde.

Heb je er al ervaring mee? Ik heb me net ingeschreven, omdat ik me kapot erger aan de valkuilen van "statische" overboekingen. Mijn inkomen kan wisselen, de maandlasten zijn niet altijd gelijk, en eigenlijk wil ik voor mezelf wel bepaalde afboekingen gewoon automatisch regelen. Maar dan niet dom "maak iedere 26e van de maand 500 euro over naar Meesman/sparen", maar "maak x euro over tot saldo op betaalrekening <500 euro komt"

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

De beta-testfase is nog niet begonnen helaas, ze verwachten het ergens in de komende weken/maanden. Ik wacht ook maar geduldig af...

• prijsstunt
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 06:54
Wij hebben ook wel een leuk systeem... mijn vrouw betaalt alles! Hypotheek, boodschappen, kinderkosten, kleren, verzekeringen etc....

Ik geef mezelf geen loon, maar laat alles in de zaak. Ik betaal alleen de auto's, vakanties, uitstapjes en los jaarlijks 25000 euro op de hypotheek af.. Zo sparen we via een groeiend bedrijfskapitaal..

• miekemeike30
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 03-01 13:17
Toen wij net samen woonden in een huurhuis hadden we beiden onze eigen rekening, nadat we onze eerste koophuis hebben gekocht hebben we een gezamelijke rekening genomen en onze eigen rekeningen opgeheven.

Destijds werkte ik nog 36 uur en manlief 40 en hebben we flink kunnen potten op onze gezamelijke rekening en spaarrekening..

Nu doen we het zo: Ik thuis voor 2 kindjes onder de 4 jaar en manlief werkt fulltime :)

Zodra de kinderen naar school gaan ga ik weer kijken voor een parttime baan zodat manlief 1 a 2 dagen thuis kan zijn om de kindjes op te vangen vanuit school!
Pagina: 1 ... 15 ... 18 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True