Om dat te voorkomen, hebben wij ook nog een gezamenlijke spaarrekening. Daar storten we iedere maand een klein bedrag op (privé sparen we fors meer), maar we geven daar ook bijna niets van uit. Deze spaarrekening gebruiken we voor gezamenlijke uitgaven en calamiteiten zoals tegenvallend onderhoud van de auto. (Maar ook wel eens voor een stoomreiniger van een paar honderd €.)Noralie schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:18:
[...]
Ik ben nu 6 jaar samen met mijn vriend. Na 1 jaar hebben we een huis gekocht via een familiehypotheek, omdat dit goedkoper was dan huren en een goeie investering. Ik was net een jaartje afgestudeerd, maar zat met een parttime contract en mijn vriend zat net in zijn 3e jaar van zijn opleiding.
Vanaf moment dat we gingen samenwonen hadden we de financiën op een hoop gegooid. Omdat de verwachting was dat het een jaartje wat krapper zou zijn en er niet echt ruimte was voor een ratio verdeling. Dan zou ik iets meer gaan verdienen en als hij klaar was met zijn opleiding zou dat wel weer rechttrekken.
In het begin was dit prima.
Maar naarmate ik meer ging verdienen, ging hij wat uit de klauwen gegroeide schoolprojecten draaien (waar hij niet betaald voor kreeg), waardoor hij niet daarnaast nog kon werken. (ik verdiende uiteindelijk bijna 2x zoveel als hij)
Ik ben wat zuiniger en hij heeft vooral dure hobby's. Dus hij heeft in die tijd zijn spaargeld gebruikt voor de leuke dingen. Maar ik kon geen spaargeld opbouwen omdat van ons gezamenlijk inkomen na de vaste lasten niet al te veel overbleef. Dit voelde voor mij heel erg scheef en oneerlijk.
Dus om op je eerste punt te komen. Ja bij ons is er een groot verschil in geld-gedrag. Onze oplossing:
Alles op een hoop en een gelijk bedrag naar ieders rekening over te maken om zelf te besteden.
Mijn vriend merkt niet echt verschil, op is op. En voor mij is het een hele opluchting, omdat ik mij niet hoef te ergeren aan zijn uitgaven patroon en ook zelf makkelijker leuke dingen doe. Hij is nog niet klaar met zijn studie, maar heeft de schoolprojecten gedag gezegd en is gaan werken. Toch blijft het inkomen verschil groot.
Maar ja, ik ben wel bang dat hij alles opmaakt en als we ergens een tegenvaller hebben, ik deze moet opvangen. Inmiddels is zijn spaargeld op.. en met het oog op de toekomst krijg ik het daar soms wel benauwd van.
Niet omdat zijn spaargeld op is, maar hoe hij met geld omgaat en wij hier zo anders in staan.
Daarnaast hebben we een 2e gezamenlijke spaarrekening.Op die rekening boeken we iedere maand de verwachtte opbrengst van de zonnepanelen (we weten wat ze ongeveer per jaar moeten doen, we betalen het gemiddelde bedrag per maand), maar ook de premie ziektekosten voor volgend jaar zodat we in januari in 1x de volledige ziektekostenpolis voor dat jaar kunnen betalen. (Scheelt weer iets van €50,- of €60,- pp.) Na de energieafrekening, belastingteruggave, etc, storten we hetgeen dán over is in de hypotheek. (Dit is het 2e jaar dat we dat doen.)
Wellicht is dat ook een idee voor jullie, zodat je niet meer volledig afhankelijk bent van ieders individuele spaarrekening, maar ook een gezamenlijk potje hebt voor calamiteiten?
Ná Scaoll. - Don’t Panic.