McGryphon schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 16:32:
Zie het als benzinegeld. Is het eerlijk om dat doormidden te splitsen als de één drie keer zo veel kilometers maakt als de ander, of als de een in een grote VW Crafter rijdt en de ander in een Fiat 500? Of kijk je daar wel naar de reële verschillen in gebruik?
Ligt een beetje aan de situatie. Mijn familie bijvoorbeeld woont in dezelfde stad als waar wij wonen, die van haar wonen een stuk verder weg. Ik zou nooit zeggen dat ze meer brandstofkosten zou moeten betalen omdat zij ook haar familie zou willen opzoeken.
Als je in je vrije tijd graag een pickup rijdt die 1 op 2 slurpt, kan ik me goed voorstellen dat dit niet zomaar 50/50 gesplitst zou worden.
Voor de duidelijkheid: ik zeg ook nergens dat dingen niet gesplitst/evenredig verdeeld mogen worden. We verschillen gewoon van mening welke zaken we wél zouden splitsen en welke niet.
Ik zie oprecht niet in waarom dat in onze situatie met eten maar onder "dat heb je toch voor elkaar over" moet vallen.
Hierin verschillen we dus simpelweg van mening.
Omdat we nou eenmaal een stuk krapper zitten dan het gemiddelde hier in het topic moeten we dus wel wat verder gaan in het opsplitsen van lasten, zo niet qua bijdrage dan alsnog moet het geïnventariseerd worden om te kijken of er veranderingen nodig zijn. Of dat nu veranderingen in de kostendeling zijn, of dat we (meestal ik) ons gedrag moeten aanpassen.
We hebben helaas niet de luxe om overal makkelijk over te doen.
Wij zijn ook al een hele tijd samen, waren destijds beiden nog student. Ook niet altijd hoge inkomens gehad, zeker niet beiden tegelijk. Zij verdient meer dan ik, ik heb wellicht momenteel een iets beter toekomstperspectief qua arbeidsvoorwaarden. Het gaat mij er helemaal niet om of je veel of weinig te besteden hebt. Ook toen wij namelijk niet veel te besteden hadden leefden wij onder het mom van delen. In plaats van A-merken en dure hobbies waren het toen B of C merken en goedkope hobbies.
(Niet dat wij nu zo'n dure hobbies hebben. We hebben ook gewoon een modaal inkomen, dus niets geks. Maar geen kinderen dus wellicht meer bestedingsruimte dan gemiddeld).
En wéér wordt er simpel over onze relatie geoordeeld omdat we wat problemen hebben met het verdelen van kosten. Gadverdamme, doe dat alsjeblieft eens niet

IK noem het geen gezonde relatie, m.a.w. voor mij/ons zou het zo niet werken. Ik zeg toch ook, als het voor jullie werkt: prima. Het is gewoon mijn persoonlijke mening. Moreel superieur voel ik me helemaal niet, excuses als het zo overkomt. Dat is in ieder geval niet de bedoeling.
Ik kom uit een arbeidersgezin en heb het nooit breed gehad. Toch ken ik niemand in mijn familie/omgeving die zó bewust bezig is met verdelen van kosten e.d. Voor mij is dat echt nieuw en enigszins verbazingwekkend.
Mijn oom vond ons altijd al gek omdat we ieder nog een eigen spaarrekening hebben bijvoorbeeld. Van huis uit ook heel erg gewend dat alles op één pot gegooid wordt. Het voorbeeld van de Tikkie app die ik eerder gaf is ook écht gebeurd. Ik werd door een student 'uitgelachen' en onze Sloveense vrienden vonden dat verdelen ook maar gek. Niet omdat zij zich moreel superieur voelen, maar omdat zij dat totaal niet kennen of gewend zijn.
@
HuHu Jij begrijpt ook wel dat er niemand is die dat als maaltijd eet

Genoeg te vinden over de prijzen en discussies rondom fastfood/gezonde voeding. Vrij recent ook na de BTW-verhoging:
https://nos.nl/nieuwsuur/...der-waarom-eigenlijk.html
Overigens is het best mogelijk goedkoop gezond te eten, maar niet gemakkelijk. Het is daarentegen wel érg gemakkelijk om goedkoop ongezond te eten. Heeft ook met tijd en moeite te maken vermoed ik.
Edit: @
Ardana @
McGryphon Tot op dit moment had ik totaal niet door dat jullie partners van elkaar zijn
Ik ging uit van 2 verschillende casussen, had ik het geweten had ik waarschijnlijk iets anders gereageerd (wetende dat de partner mee zou lezen). Excusez moi.
[
Voor 9% gewijzigd door
remzor op 07-05-2019 21:50
]