Iemand hier al eens aan de slag geweest met calibratie van de luidsprekers?
Bij beeldschermen is het al behoorlijk gemeengoed, maar in speakerland hoor ik er zelden wat over. Misschien een keer via audyssey, maar verder niet eigenlijk.
Ik ben er mee aan het experimenteren op het moment. Ik heb een Denon Audyssey microfoon aan mijn HTPC gehangen (Windows > Foobar).
Ik heb daarmee de gratis Mathaudio Room EQ plugin geïnstalleerd en ben er mee gaan spelen. Je moet er even handig in worden, maar ik heb er hele fijne resultaten mee, nu al met een eenvoudige microfoon, je moet een aantal calibraties achter elkaar doen op een aantal luisterposities. Gisteravond heb ik een gecalibreerde microfoon besteld, die overigens heel goedkoop zijn (incl calibratiefile op serienummer). Voor nog geen 100 euro heb je er een.
Voor deze prijs koop je een levenslange calibratie op elke denkbare luidspreker en de resultaten zijn echt super! Je kunt de calibratie zelf beïnvloeden, zodat je de originele kleuring van de speakers er wel doorheen kan laten komen.
Het laag is bij mij net iets strakker geworden. Iets minder 'aanwezig', maar wel strakker. Het hoog is wat helderder. De "bright" calibratie is vrij helder tot helemaal bovenin, maar er is ook een neutral versie. Ik vind de bright versie heel prettig.
Ik zit er nog even helemaal middenin, dus kan nog alle kanten op
Ben benieuwd wie hier nog meer mee experimenteert

Het kan een hoop waarde toevoegen aan je huidige luisprekers, want ze gaan net even anders klinken. Bij mij is het subtiel, maar ik ben er nu al aan verslaafd. Bij wat oudere speakers zou het zomaar een enorm verschil kunnen maken.
Ik heb boven op de zolder ook een geluidsinstallatie onder een schuin dak. Heel slechte akoestiek. Heb daar nog niet gecalibreerd, maar sta te popelen, zodra mijn gecalibreerde mic binnenkomt. Dat kan wel eens een hele hoop schelen!
Ik ben benieuwd wie hier nog meer ervaring mee heeft. Lijkt me een leuk ding om over de discussiëren, misschien verdient het zelfs een eigen topic.