• TRAXION
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 25-09 22:38
Ik heb sinds vorige week ook een skylake setje en uiteraard aan het overclocken geslagen.

Zit momenteel aan de 4.6 met 1.345,1352 vcore, temps zijn max 77 graden.
Had meer verwacht van skylake.

Msi z170 sli plus
6700k
Kingston 2400mhz.
Noctua nh-d14

Zit nog wel te denken aan delid en dan iets hoger te pushen.

Toch nog even snel andere pasta aangebracht nu met nt-h1 van noctua max 72 graden.
Van de week even lm paste bestellen en gelid gc extreme.

Toch nog even verder pushen naar de 4.7 helaas crashed dat op 1.385 en wil niet echt hoger kwa voltage.
4.6 staat nu te primen op 1.336 scheelt toch weer een graadje O-)

[Voor 33% gewijzigd door TRAXION op 25-10-2016 09:21]

• joshje
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:55
Hallo,
Sinds gister heb ik een 6700k in gebruik. Wat mij nogal opvalled is dat de temperatuur op idle raar heen en weer springt. Hij springt van 23 graden zo naar 35 en 2 seconde later is hij weer 23 graden. Iemand enig idee waarom dit gebeurt? Ik gebruik een Corsair H115i koeler.

• RPS13
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 26-09 11:08

RPS13

S T Y L E

Dat komt gewoon door utilization + speedstep. Programma's op de achtergrond die dingen aan het doen zijn enzo. Hetzelfde gebeurt als je bijvoorbeeld even je browser opstart, dan gaan de kloksnelheid en usage eventjes wat omhoog.

[Voor 17% gewijzigd door RPS13 op 27-10-2016 15:54]

ROG MAXIMUS IX APEX | Intel Core i7-7700K @ 5200 MHz | 16GB G.Skill Trident Z @ 4300 MHz | Asus ROG Strix GTX 1080 @ 2100 MHz | 512GB M.2 950 PRO NVMe | Dual Kraken X41 | Full Noctua | Asus ROG Swift PG279Q
http://www.userbenchmark.com/UserRun/3096579

• joshje
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:55
RPS13 schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 15:51:
Dat komt gewoon door utilization + speedstep. Programma's op de achtergrond die dingen aan het doen zijn enzo. Hetzelfde gebeurt als je bijvoorbeeld even je browser opstart, dan gaan de kloksnelheid en usage eventjes wat omhoog.
Oke maar met mijn oude 2600k had ik dit....

• mach2
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 27-09 12:29
Heb een 6700k met Gigabyte z170m D3H en was nu een beetje aan het kijken om wat over te klokken. Maar had het idee om alleen de turbo over te klokken, heb nu ingesteld dat alle cores mogen boosten naar 4,3 Ghz met 1.28 ingesteld als Vcore. Lijkt goed te lopen met LLC op standard (opties High en Auto zijn er ook nog), CPU-Z geeft aan 1.260/1.272 V en onder load met Prime95 SmallFFT 1.176V,dit lijkt prima te lopen zo. Zo via de boostclock overklokken komt toch eigenlijk op hetzelfde neer als normaal overklokken?

Edit: P95 klapte er net uit, vervolgens LLC op High gezet en daarmee bleef de Vcore meteen 1.272 onder load. Temperatuur ging dus meteen omhoog, direct Vcore maar weer op 1.225V gezet en met LLC op High is die nu onder load 1.212V. Dus hoger dan Vcore op 1.28 in bios met LLC op standaard (geeft dus 1.176V onder load). Eens kijken wat ie nu doet.

Edit 2: Temps zijn momenteel 76/74/72/72, is dit ok of is dit wat te hoog? Heb mijn oude Cooler Master Hyper Z600 erop zitten als koeler.

[Voor 32% gewijzigd door mach2 op 29-10-2016 17:20]

Hallo

• RPS13

RPS13

S T Y L E

Overklokken met boost clock is prima.

Temperatuur is aan de hoge kant voor 4.3 GHz / 1.212v, maar niks om je zorgen over te maken. Op luchtkoeling 24/7 zou ik de boel mooi onder de 80 graden houden. 85-90 is ook nog geen probleem, dus niet schrikken als je dat een keer overkomt.

ROG MAXIMUS IX APEX | Intel Core i7-7700K @ 5200 MHz | 16GB G.Skill Trident Z @ 4300 MHz | Asus ROG Strix GTX 1080 @ 2100 MHz | 512GB M.2 950 PRO NVMe | Dual Kraken X41 | Full Noctua | Asus ROG Swift PG279Q

• Brogala
  • Registratie: maart 2014
  • Niet online
Heb gisteren mijn nieuwe PC met een 6700K, Asus Z170 Pro Gaming en een Dark Rock 3 (niet de pro variant) in elkaar gezet en ben nu bezig met overclocken. Dit is wel echt compleet nieuw voor mij.

Hij draait nu op 4.5Ghz en 1.3V, klopt het dat de voltage een beetje fluctueert tussen de 1.296 en 1.312? Ik test de overclock nu door de AIDA64 System Stability Test te laten draaien de komende 18 uur.

Ik hoorde o.a. Linus (LTT) zeggen dat Prime95 te zwaar is voor de CPU, klopt dit? Ik twijfel nu een beetje welk programma ik zal draaien. Ik draai bv. ook liever niet FurMark op mijn GPU, is de Prime95 een soort van FurMark voor de CPU?

• MiskentTalent
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-09 12:40
Ja Prime95 is niet echt de werkelijkheid van alledag gebruik zeg maar, het komt nooit voor dat je CPU zo veel werk krijgt te verduren, en heb ook ergens inderdaad gelezen dat het niet goed is voor je CPU, want het is niet de normale gang van zake voor je prosessor.
Kijk bv naar Cpuz zit ook een benchmark in die is veel realistischer, komt meer d tot het dagelijkse gebruik zeg maar.
Veel stroom en warmte door je cpu jagen is niet zo goed nee

Ook ik heb de skylake 6700k en valt inderdaad ook wat tegen met overklokken en wordt toch wel snel heet ja loopt gauw tegen de 70graden aan hoor, zit nu op 4.5ghz met 1.30volt maar wel zeer stabiel met LLK op level 6

[Voor 19% gewijzigd door MiskentTalent op 31-10-2016 21:47]

Core I7 6700K (4,5GHZ) - EVGA 960 GTX 4GB DDR5 - ASUS Z170-PRO - Corsair 32 GB DDR4-3000 - SSD Samsung Evo 840 128GB - 2x 3TB WD Red Hardisks - Nzxt White 700 Watt Voeding - Coolermaster C690II Behuizing - Be Quiet Dark Rock Advanced C1

• Brogala
  • Niet online
MiskentTalent schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:45:
Ja Prime95 is niet echt de werkelijkheid van alledag gebruik zeg maar, het komt nooit voor dat je CPU zo veel werk krijgt te verduren, en heb ook ergens inderdaad gelezen dat het niet goed is voor je CPU, want het is niet de normale gang van zake voor je prosessor.
Kijk bv naar Cpuz zit ook een benchmark in die is veel realistischer, komt meer d tot het dagelijkse gebruik zeg maar.
Veel stroom en warmte door je cpu jagen is niet zo goed nee

Ook ik heb de skylake 6700k en valt inderdaad ook wat tegen met overklokken en wordt toch wel snel heet ja loopt gauw tegen de 70graden aan hoor, zit nu op 4.5ghz met 1.30volt maar wel zeer stabiel met LLK op level 6
Ik zit op ook 4.5ghz, best prima en die extra 0.1 - 0.3ghz die je er misschien nog erbij krijgen is het niet echt waard voor mij.

M.b.t. de silicon lottery, het is dus zo dat sommige processoren beter overclockbaar zijn dan de andere. De ene heeft bv. 1.3V nodig voor 4.3Ghz terwijl de andere daarmee 4.6 kan halen (dus als je dan hoger wilt dan de 4.3Ghz kom je al snel aan bij een niet veilig aantal V). Klopt dit? Of werkt het anders? Want als dat klopt dan moet je eigenlijk voor jezelf kijken hoeveel volt je processor nodig heeft voor X Ghz.

Of doe ik het nou helemaal fout? O-)

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21:57
Dat is idd een beetje de omschrijving van de silicon lottery. Iedere cpu is anders, naast de verschillen tussen mobo's.

En wat betreft prime95, tsja... Het is wel zo dat een processor er tegen moet kunnen. Een stabiele setup moet het in principe gewoon 24/7 vol kunnen houden. Maar, en dat is een vrij belangrijk punt: Je moet oppassen dat je mobo niet teveel stroom levert. Wat gebeurde was dat mensen prime95 gebruikten met de voltage settings op auto. Dus toen kon de cpu meer prik vragen, het mobo denken "goh, als jij het druk hebt, sure, wat jij wilt", waarna je per ongeluk opeens 1,5V op de cpu kon krijgen. Dat is dus slecht. Ook wil je niet dat je processor uren lang tegen z'n maximale temperatuur hangt, al zal ie dan gaan throttlen voor het schadelijk wordt.

tl;dr: Prime95 kan, maar zorg dat je voltage en temperatuur niet te gek worden. Hou het in de gaten, de eerste 20-30 minuten en kijk na één of twee uur nog een keer of alles goed gaat.

• Brogala
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 00:08:
Dat is idd een beetje de omschrijving van de silicon lottery. Iedere cpu is anders, naast de verschillen tussen mobo's.

En wat betreft prime95, tsja... Het is wel zo dat een processor er tegen moet kunnen. Een stabiele setup moet het in principe gewoon 24/7 vol kunnen houden. Maar, en dat is een vrij belangrijk punt: Je moet oppassen dat je mobo niet teveel stroom levert. Wat gebeurde was dat mensen prime95 gebruikten met de voltage settings op auto. Dus toen kon de cpu meer prik vragen, het mobo denken "goh, als jij het druk hebt, sure, wat jij wilt", waarna je per ongeluk opeens 1,5V op de cpu kon krijgen. Dat is dus slecht. Ook wil je niet dat je processor uren lang tegen z'n maximale temperatuur hangt, al zal ie dan gaan throttlen voor het schadelijk wordt.

tl;dr: Prime95 kan, maar zorg dat je voltage en temperatuur niet te gek worden. Hou het in de gaten, de eerste 20-30 minuten en kijk na één of twee uur nog een keer of alles goed gaat.
Bedankt voor je antwoord. Ik heb m'n voltage op manual staan op 1.3V dus dat kan nooit schadelijk worden denk ik.

En klopt het dat dat LinX ongelofelijk zwaar is, nog zwaarder dan Prime95? Ik had het even gedraaid met memory op all (~16GB) en daardoor ging de problem size ook omhoog. Drie van mijn cores zaten na 10 min op een max temp van 89-90, maar ééntje ging naar de 95 graden! Is dit een teken dat ik m'n 4.5Ghz/1.3V overclock iets omlaag moet halen? 95 graden is niet echt iets waar ik me gerust bij voel haha.
RPS13 schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:52:
1 core warmer dan de rest is betekent bij mij meestal dat de koeler op 1 punt iets minder strak is aangedraaid t.o.v. de overige punten (Er vanuit gaande dat de koelpasta goed is aangebracht en je alles kruislings aangedraaid hebt)

Alle cores qua multiplier gewoon gelijk laten.
Ik heb mijn PC eergisteren in elkaar gezet en er een erwt koelpasta opgedaan, kan het zijn dat dat nog niet helemaal goed is verspreid?

• Twam
Brogala schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb m'n voltage op manual staan op 1.3V dus dat kan nooit schadelijk worden denk ik.

En klopt het dat dat LinX ongelofelijk zwaar is, nog zwaarder dan Prime95? Ik had het even gedraaid met memory op all (~16GB) en daardoor ging de problem size ook omhoog. Drie van mijn cores zaten na 10 min op een max temp van 89-90, maar ééntje ging naar de 95 graden! Is dit een teken dat ik m'n 4.5Ghz/1.3V overclock iets omlaag moet halen? 95 graden is niet echt iets waar ik me gerust bij voel haha.

[...]

Ik heb mijn PC eergisteren in elkaar gezet en er een erwt koelpasta opgedaan, kan het zijn dat dat nog niet helemaal goed is verspreid?
Hm. Met een Dark Rock 3 lijkt me 89-95 graden echt vrij veel, gezien de settings. Geen idee hoe de belasting van LinX zich verhoudt ten opzichte van Prime95, maar met zulke temperaturen zou ik zelf inderdaad de boel iets terugklokken of een keertje extra nalopen of alles goed zit. Die Dark Rock heeft een TDP van 190 W meegekregen, dus die zou het aan moeten kunnen. Hoe is de luchtstroom in je behuizing? Komt er genoeg frisse lucht binnen en/of wordt de warme lucht effectief naar buiten geblazen? Bevestiging processorkoeler voldoende aangedraaid enzo? (Het plasticje van de onderkant van je koeler getrokken voor installatie? :P )

Als ik hier verder de temps van andere mensen zo lees zou je lager moeten kunnen uitkomen, ook met die settings...

• Brogala
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:53:
[...]

Hm. Met een Dark Rock 3 lijkt me 89-95 graden echt vrij veel, gezien de settings. Geen idee hoe de belasting van LinX zich verhoudt ten opzichte van Prime95, maar met zulke temperaturen zou ik zelf inderdaad de boel iets terugklokken of een keertje extra nalopen of alles goed zit. Die Dark Rock heeft een TDP van 190 W meegekregen, dus die zou het aan moeten kunnen. Hoe is de luchtstroom in je behuizing? Komt er genoeg frisse lucht binnen en/of wordt de warme lucht effectief naar buiten geblazen? Bevestiging processorkoeler voldoende aangedraaid enzo? (Het plasticje van de onderkant van je koeler getrokken voor installatie? :P )

Als ik hier verder de temps van andere mensen zo lees zou je lager moeten kunnen uitkomen, ook met die settings...
Hmm ik vond mijn temps ook al redelijk hoog vergeleken met wat ik hier zag, maar ik heb mijn koeler wel echt stevig aangedraaid, tot een punt dat ik echt super veel kracht moest zetten om een halve slag verder te komen. Plasticje heb ik er ook vanaf gehaald haha.

Ik moet wel zeggen dat het kan dat mijn PC (te?) weinig ruimte heeft achterin, ik had mijn oude PC zonder venster altijd onder mijn bureau staan, maar ik heb nu de H440 New Edition met window dus had hem op m'n bureau gezet.

Wat misschien ook nog kan is dat mijn case fans te zacht draaien, de H440 heeft een fan hub en daar zitten alle 4 case fans op aangesloten, de hub zit dan weer op een 4-pins fan aansluiting op mijn moederbord. Maar ik vind in de BIOS niet die case fans, kan alleen m'n CPU fan aanpassen en die staat nu op turbo.

Foto's van de kast op mijn bureau en de ruimte daarachter (let niet op de tropheën en foto's, moest toch iets hebben om het daar een beetje te versieren :+ ).

http://imgur.com/a/tyxOB

• Twam
Draaien je case fans uberhaubt wel? Ik zie op die ene foto zowel een desktopweergave als de schoepen van de ventilator aan de achterkant. Dat wil voor mij zeggen dat je ofwel een griezelig korte sluitertijd hebt gebruikt, of dat die ventilator niet of nauwelijks draait. Ik kan ook bij 600-700 rpm mijn exhaust fan niet echt zien, laat staan scherp op de foto krijgen. Hou voor de grap eens in de gaten of die vier fans wel wat doen.

Zo nee:
Heeft je fan hub stiekem voeding nodig? En zo ja, is die ook aangesloten (molex-aansluiting naar voeding, gok ik)? Een enkele fan-aansluiting op je moederbord zal vermoedelijk moeite hebben 4 ventilatoren van voldoende stroom te voorzien.

Probeer het eens met de fans (zoveel mogelijk, maar in ieder geval je achterste) direct op het moederbord, voor testdoeleinden. Ik zou verwachten dat die trofeeën lekker warm moeten aanvoelen, bij een benchmarktest, helemaal als de processor de 90 graden aantikt... De luchtstroom moet wel goed zitten, trouwens, dat lijkt me niet grondig geblokkeerd ofzo.

• RPS13

RPS13

S T Y L E

Koeler zou ik persoonlijk niet zo strak aandraaien dat je echt moeite krijgt om hem strakker te zetten, want de kans is groot dat daar het probleem niet zit.

Heb je je voltage (tijdens het benchmarken) in CPU-Z al gechecked? Kan zijn dat de LLC je voltage tijdens full load bijvoorbeeld omhoog gooit naar 1.4v.

Als je koeler + koelpasta + airflow goed zijn, en je CPU wordt ~90 graden op 1.3v, gok ik dat d'r vanuit de fabriek teveel lijm tussen de CPU en IHS zit.

[Voor 19% gewijzigd door RPS13 op 01-11-2016 12:42]

• Brogala
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:38:
Draaien je case fans uberhaubt wel? Ik zie op die ene foto zowel een desktopweergave als de schoepen van de ventilator aan de achterkant. Dat wil voor mij zeggen dat je ofwel een griezelig korte sluitertijd hebt gebruikt, of dat die ventilator niet of nauwelijks draait. Ik kan ook bij 600-700 rpm mijn exhaust fan niet echt zien, laat staan scherp op de foto krijgen. Hou voor de grap eens in de gaten of die vier fans wel wat doen.

Zo nee:
Heeft je fan hub stiekem voeding nodig? En zo ja, is die ook aangesloten (molex-aansluiting naar voeding, gok ik)? Een enkele fan-aansluiting op je moederbord zal vermoedelijk moeite hebben 4 ventilatoren van voldoende stroom te voorzien.

Probeer het eens met de fans (zoveel mogelijk, maar in ieder geval je achterste) direct op het moederbord, voor testdoeleinden. Ik zou verwachten dat die trofeeën lekker warm moeten aanvoelen, bij een benchmarktest, helemaal als de processor de 90 graden aantikt... De luchtstroom moet wel goed zitten, trouwens, dat lijkt me niet grondig geblokkeerd ofzo.
Mijn fans draaien wel, maar inderdaad heel erg zacht. Dit had ik nog niet gemerkt, bedankt voor de tip. Ik kwam erachter dat mijn fan hub was aangesloten op een CHA_FAN, terwijl er in de manual staat dat hij op CPU_opt moet worden aangesloten. Ik denk dat dit komt doordat CPU_opt bijna altijd PWM heeft en 'normale' fan aansluitingen niet, maar dit weet ik niet zeker. Ik heb hem iig voor de zekerheid maar op CPU_opt aangesloten, maar nu draaien de fans nog zachter... Ik zie in de BIOS ook geen optie om de snelheid van CPU_opt aan te passen, alleen de echte CPU fan.

Mijn fan hub zit wel aangesloten op een molex connector, het NZXT logo licht op en de LED's bij het IO-shield doen het ook. Of zal er toch iets zijn waardoor de fan hub geen stroom krijgt van de molex connector, waardoor de fans op zo'n lage snelheid draaien en niet in de BIOS voorkomen?
RPS13 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 12:39:
Koeler zou ik persoonlijk niet zo strak aandraaien dat je echt moeite krijgt om hem strakker te zetten, want de kans is groot dat daar het probleem niet zit.

Heb je je voltage (tijdens het benchmarken) in CPU-Z al gechecked? Kan zijn dat de LLC je voltage tijdens full load bijvoorbeeld omhoog gooit naar 1.4v.

Als je koeler + koelpasta + airflow goed zijn, en je CPU wordt ~90 graden op 1.3v, gok ik dat d'r vanuit de fabriek teveel lijm tussen de CPU en IHS zit.
Hoop dat het gewoon aan mijn airflow ligt haha, maar m'n Voltage is stabiel (de eerste 10 minuten toen ik de hele tijd keek). Het fluctueert tussen de 1.25 en 1.33.

En wat is de IHS? Is dit het ding wat op de CPU zit, waar de koelpasta op gaat en wat contact maakt met de CPU-koeler?

• Twam
Brogala schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 15:50:
[...]

Mijn fans draaien wel, maar inderdaad heel erg zacht. Dit had ik nog niet gemerkt, bedankt voor de tip. Ik kwam erachter dat mijn fan hub was aangesloten op een CHA_FAN, terwijl er in de manual staat dat hij op CPU_opt moet worden aangesloten. Ik denk dat dit komt doordat CPU_opt bijna altijd PWM heeft en 'normale' fan aansluitingen niet, maar dit weet ik niet zeker. Ik heb hem iig voor de zekerheid maar op CPU_opt aangesloten, maar nu draaien de fans nog zachter... Ik zie in de BIOS ook geen optie om de snelheid van CPU_opt aan te passen, alleen de echte CPU fan.

Mijn fan hub zit wel aangesloten op een molex connector, het NZXT logo licht op en de LED's bij het IO-shield doen het ook. Of zal er toch iets zijn waardoor de fan hub geen stroom krijgt van de molex connector, waardoor de fans op zo'n lage snelheid draaien en niet in de BIOS voorkomen?
Ok, dan krijgt ie dus idd stroom en het ding is niet defect. Dan zit het 'm in de aansturing.

Ik heb even wat plaatjes van die hub gegoogled, heb je een (PWM-)fan op die witte 4-pins (PWM-) aansluiting zitten? Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn, namelijk. Zolang er geen fan op de PWM-aansluiting is aangesloten, krijgt de hub geen PWM-signaal en krijgt het mobo dat dus ook niet. De andere poorten op die hub zijn namelijk geen PWM-aansluitingen, stiekem.

Wat je eens kan proberen is je CPU-fan, op die Dark Rock, aan te sluiten op de CPU-header van de hub, en dan de kabel van de hub op CPU fan te doen, ipv op CPU opt. Gevolg is dan wel dat alle fans schalen met CPU-fan/-temperatuur, maar dat is niet zo'n drama.

• Brogala
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:11:
[...]

Ok, dan krijgt ie dus idd stroom en het ding is niet defect. Dan zit het 'm in de aansturing.

Ik heb even wat plaatjes van die hub gegoogled, heb je een (PWM-)fan op die witte 4-pins (PWM-) aansluiting zitten? Dat zou wel eens het probleem kunnen zijn, namelijk. Zolang er geen fan op de PWM-aansluiting is aangesloten, krijgt de hub geen PWM-signaal en krijgt het mobo dat dus ook niet. De andere poorten op die hub zijn namelijk geen PWM-aansluitingen, stiekem.

Wat je eens kan proberen is je CPU-fan, op die Dark Rock, aan te sluiten op de CPU-header van de hub, en dan de kabel van de hub op CPU fan te doen, ipv op CPU opt. Gevolg is dan wel dat alle fans schalen met CPU-fan/-temperatuur, maar dat is niet zo'n drama.
http://imgur.com/a/63qdA

Op de witte 4 pins aansluiting zit een extension cable.

http://imgur.com/a/SXLEu

Sorry voor de potato kwaliteit. Maar de extension cable is een 4 pins (PWM dus toch?) kabel waarvan ik niet echt weet wat de bedoeling is. Moet ik deze in het moederbord stoppen ipv de andere kabel die je linksboven ziet bij de eerste foto van het album? De kabel linksboven is ook PWM.

• Twam
Brogala schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:27:
[...]

http://imgur.com/a/63qdA

Op de witte 4 pins aansluiting zit een extension cable.

http://imgur.com/a/SXLEu

Sorry voor de potato kwaliteit. Maar de extension cable is een 4 pins (PWM dus toch?) kabel waarvan ik niet echt weet wat de bedoeling is. Moet ik deze in het moederbord stoppen ipv de andere kabel die je linksboven ziet bij de eerste foto van het album? De kabel linksboven is ook PWM.
Die linksboven zit gaat nu naar je mobo, neem ik aan? Dat hoort iig wel, volgens mij. De extension cable kan je dan gebruiken om de PWM-fan van je CPU op aan te sluiten, als ik de boel goed lees. Of een andere PWM-fan, zolang er maar iets van een PWM-signaal terugkomt naar je mobo. Zonder dat signaal heb je kans dat er inderdaad niks aan activiteit wordt gedetecteerd door de PWM-header, waardoor ie zou kunnen denken dat er niks aangesloten staat.

• Brogala
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:40:
[...]

Die linksboven zit gaat nu naar je mobo, neem ik aan? Dat hoort iig wel, volgens mij. De extension cable kan je dan gebruiken om de PWM-fan van je CPU op aan te sluiten, als ik de boel goed lees. Of een andere PWM-fan, zolang er maar iets van een PWM-signaal terugkomt naar je mobo. Zonder dat signaal heb je kans dat er inderdaad niks aan activiteit wordt gedetecteerd door de PWM-header, waardoor ie zou kunnen denken dat er niks aangesloten staat.
Ja die links boven zit aangesloten op mijn CPU_opt port. En je bedoelt met je laatste zinnen dat het kan dat mij moederbord kan denken dat er niks aangesloten zit omdat er geen PWM signaal is? Want dan runnen de fans nu alleen op de molex adapter. Ik ga denk ik even doen wat jij aanraadde, mijn CPU fan op de extention cable van de hub aansluiten en dan de hub aansluiten op de CPU_fan.

• Brogala
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 16:40:
[...]

Ik heb de fan hub nu op CHA_FAN3 aangesloten en vervolgens de settings in de BIOS aangepast. De eerste twee foto's in het album zijn de settings die ik nu heb voor de CPU fan en case fans. De foto's daarna zijn de opties die er zijn. Zijn mijn huidige settings goed? Ik kan ook de optie manual bij fan profile gebruiken maar dan moet ik eerst weten wat alle opties betekenen O-)

http://imgur.com/a/hiQcd

• Twam
Brogala schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:09:
[...]

Ik heb de fan hub nu op CHA_FAN3 aangesloten en vervolgens de settings in de BIOS aangepast. De eerste twee foto's in het album zijn de settings die ik nu heb voor de CPU fan en case fans. De foto's daarna zijn de opties die er zijn. Zijn mijn huidige settings goed? Ik kan ook de optie manual bij fan profile gebruiken maar dan moet ik eerst weten wat alle opties betekenen O-)

http://imgur.com/a/hiQcd
Hm. En de CPU-fan op de hub of op CPU fan, op je mobo? Een belangrijk ding om te onthouden is dat wat je mobo als case fan toont, niet overeenkomt met jouw case fans. Alles wat op de hub is aangesloten, wordt gezien als 1 fan, door je mobo (met dus maar 1 PWM-signaal).

- Als je CPU-fan op de hub zit, kan je het best de hub aansluiten op CPU-fan. Dan staat alles in BIOS ook goed, hoewel je 'm misschien van Turbo op Standard zal willen om het geluid beetje te dempen. Zelf zou ik voor nu deze set-up aanraden, al is het alleen maar om te testen of dat dan wel normaal werkt.

- Als je CPU-fan rechtstreeks op mobo zit, kan je hub aansluiten op iedere (echte) PWM-aansluiting op mobo. Als dat bij jouw mobo alle headers zijn, maakt dat niet zoveel uit, maar je hebt kans dat alleen CPU-opt en CPU-fan PWM hebben. BIOS lijkt te denken dat CHA3 ook PWM kan, dus dat lijkt goed te gaan. Als dat toch niet werkt, misschien toch CPU-opt proberen.

In ieder geval: voor de hub de fan mode in BIOS instellen op PWM en zorgen dat er op die witte aansluiting hub (of op de extension cable) een PWM-ventilator zit aangesloten. Als je case fans allemaal geen PWM ondersteunen, kan je het op DC-mode proberen, maar ik weet niet of de hub dat dan snapt.

• Brogala
  • Niet online
Twam schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 17:37:
[...]

Hm. En de CPU-fan op de hub of op CPU fan, op je mobo? Een belangrijk ding om te onthouden is dat wat je mobo als case fan toont, niet overeenkomt met jouw case fans. Alles wat op de hub is aangesloten, wordt gezien als 1 fan, door je mobo (met dus maar 1 PWM-signaal).

- Als je CPU-fan op de hub zit, kan je het best de hub aansluiten op CPU-fan. Dan staat alles in BIOS ook goed, hoewel je 'm misschien van Turbo op Standard zal willen om het geluid beetje te dempen. Zelf zou ik voor nu deze set-up aanraden, al is het alleen maar om te testen of dat dan wel normaal werkt.

- Als je CPU-fan rechtstreeks op mobo zit, kan je hub aansluiten op iedere (echte) PWM-aansluiting op mobo. Als dat bij jouw mobo alle headers zijn, maakt dat niet zoveel uit, maar je hebt kans dat alleen CPU-opt en CPU-fan PWM hebben. BIOS lijkt te denken dat CHA3 ook PWM kan, dus dat lijkt goed te gaan. Als dat toch niet werkt, misschien toch CPU-opt proberen.

In ieder geval: voor de hub de fan mode in BIOS instellen op PWM en zorgen dat er op die witte aansluiting hub (of op de extension cable) een PWM-ventilator zit aangesloten. Als je case fans allemaal geen PWM ondersteunen, kan je het op DC-mode proberen, maar ik weet niet of de hub dat dan snapt.
Ik heb nu al mijn fans (de 4 case fans en de CPU fan) op de fan hub aangesloten, de CPU fan zit in de extension cable (en de extension cable zit in de witte aansluiting op de hub). Ik ga zo testen of de CPU dan wel goed wordt gekoeld. Want als de CPU temperatuur hoger wordt gaan ook al mijn case fans harder draaien toch?

Nu mijn case fans allemaal op de temperatuur van mijn CPU draaien, zal dat een probleem vormen voor de videokaart? Als ik bv. Witcher 3 ga doen kan ik me voorstellen dat mijn CPU niet zo super heet wordt waardoor de case fans niet zo hard gaan draaien, terwijl mijn GPU hard aan het koelen is.

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 22:53
Brogala schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 18:11:
[...]

Ik heb nu al mijn fans (de 4 case fans en de CPU fan) op de fan hub aangesloten, de CPU fan zit in de extension cable (en de extension cable zit in de witte aansluiting op de hub). Ik ga zo testen of de CPU dan wel goed wordt gekoeld. Want als de CPU temperatuur hoger wordt gaan ook al mijn case fans harder draaien toch?

Nu mijn case fans allemaal op de temperatuur van mijn CPU draaien, zal dat een probleem vormen voor de videokaart? Als ik bv. Witcher 3 ga doen kan ik me voorstellen dat mijn CPU niet zo super heet wordt waardoor de case fans niet zo hard gaan draaien, terwijl mijn GPU hard aan het koelen is.
Hou je temps in de gaten met HWmonitor zou ik zeggen. Meten is weten :)

• Brogala
  • Niet online
Pazienza schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:35:
[...]

Hou je temps in de gaten met HWmonitor zou ik zeggen. Meten is weten :)
Jup ik ga zo weer LinX draaien en kijken of de temps beter zijn. Als de max onder de 85 is bij alle cores voel ik me er wel veilig bij om Prime95 te laten draaien vannacht. Anders moet ik de overclock wat omhaag halen vrees ik...

• Brogala
  • Niet online
Tijdens het testen van mijn overclock op prime95 blend merkte ik via CPU-Z dat mijn CPU voltage maar op 1.208V draaide. Ik stopte Prime toen om te kijken waarom mijn Voltage niet gewoon 1.3 was, maar mijn PC ging gelijk uit na 4 seconden, geen error message oid gewoon binnen 1 seconde van werkend naar uit.

Wel zag ik dat toen ik Prime sloot mijn Voltage gelijk naar 1.3V ging, wat ik had ingesteld in de bios.

Weet iemand of er een bepaalde setting is in de bios die verkeerd staat bij mij? Ik heb deze guide eigenlijk letterlijk gevolgt: YouTube: ASUS Z170 Pro Gaming [CPU OC Guide] Overclocking.Guide 6600K 6700K S... . Mijn Voltage setting staat op manual en niet op automatic dus ik snap niet zo goed waarom hij op 1.208V draaide terwijl hij volledig werd belast.

Ik was van plan mijn OC naar 4,3Ghz te halen maar ik krijg nu geen beeld meer, ziet er naar uit dat ik die verdomde batterij uit mn moederbord mag gaan halen, samen met mijn GPU want die zit bovenop de batterij.

• ronald92
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
Brogala schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:16:
Tijdens het testen van mijn overclock op prime95 blend merkte ik via CPU-Z dat mijn CPU voltage maar op 1.208V draaide. Ik stopte Prime toen om te kijken waarom mijn Voltage niet gewoon 1.3 was, maar mijn PC ging gelijk uit na 4 seconden, geen error message oid gewoon binnen 1 seconde van werkend naar uit.

Wel zag ik dat toen ik Prime sloot mijn Voltage gelijk naar 1.3V ging, wat ik had ingesteld in de bios.

Weet iemand of er een bepaalde setting is in de bios die verkeerd staat bij mij? Ik heb deze guide eigenlijk letterlijk gevolgt: YouTube: ASUS Z170 Pro Gaming [CPU OC Guide] Overclocking.Guide 6600K 6700K S... . Mijn Voltage setting staat op manual en niet op automatic dus ik snap niet zo goed waarom hij op 1.208V draaide terwijl hij volledig werd belast.

Ik was van plan mijn OC naar 4,3Ghz te halen maar ik krijg nu geen beeld meer, ziet er naar uit dat ik die verdomde batterij uit mn moederbord mag gaan halen, samen met mijn GPU want die zit bovenop de batterij.
ik heb een ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER met een i7-6700k en ik draai 4,6 ghz met 1,32 v-core
wat mij opviel is dat het moederbord zelf nog wel een beetje bij tweakt had v-core op 1,3 ingesteld maar ik zie in cpu-z af en toe een 1,32 voorbij komen. is wel super stabiel hierdoor.

wat ik heb gedaan is deze guide gevolgd
http://rog.asus.com/artic...the-maximus-viii-extreme/

• Twam
Brogala schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 22:16:

Aii, das balen.

Wat me uit je vorige bericht niet helemaal duidelijk werd, heb je de hub uiteindelijk op de CPU fan header aangesloten? Het zou namelijk kunnen dat je moederbord een bescherming heeft die controleert of daar een ventilator op aangesloten is. Dat is in de BIOS van mijn MSI-bord in ieder geval een optie die ik aan of uit kan zetten. Anders, tsja, lastig te zeggen. Heb je toevallig gezien wat de temperatuur van de processor toen was?
ronald92 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 08:03:
ik heb een ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER met een i7-6700k en ik draai 4,6 ghz met 1,32 v-core
wat mij opviel is dat het moederbord zelf nog wel een beetje bij tweakt had v-core op 1,3 ingesteld maar ik zie in cpu-z af en toe een 1,32 voorbij komen. is wel super stabiel hierdoor.
Dat klinkt als LLC, Line Level Correction Load-Line Calibration, in actie, een mechanisme om spanningsvallen tegen te gaan. Kan inderdaad een fraai hulpmiddel zijn om de boel stabiel te houden, maar wel iets om in het achterhoofd te houden als je de grenzen zou gaan opzoeken: van 1,30 V naar 1,32 kan prima, maar als je al een stuk hoger begint kan het met LLC aan spannend worden.

• ronald92
  • Niet online
Twam schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:57:
[...]

Dat klinkt als LLC, Line Level Correction, in actie, een mechanisme om spanningsvallen tegen te gaan. Kan inderdaad een fraai hulpmiddel zijn om de boel stabiel te houden, maar wel iets om in het achterhoofd te houden als je de grenzen zou gaan opzoeken: van 1,30 V naar 1,32 kan prima, maar als je al een stuk hoger begint kan het met LLC aan spannend worden.
ik ben ook gaan kijken naar de waardes die ik met behulp van LLC krijg en niet blind van de waardes uitgegaan in de bios. 1,32 is ook nog niet echt spannend maar als je rond de 1,43 v begint te komen is het een heel ander verhaal

is het verkeerd om met de waardes te tweaken die je krijgt doormiddel van LLC ? heb dan 1,32v op de cpu. Heb in de bios ook al de v-core omhoog gegooid maar krijg dan direct 1,36v op me cpu

[Voor 19% gewijzigd door ronald92 op 02-11-2016 11:18]

• Twam
ronald92 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:13:
[...]

ik ben ook gaan kijken naar de waardes die ik met behulp van LLC krijg en niet blind van de waardes uitgegaan in de bios. 1,32 is ook nog niet echt spannend maar als je rond de 1,43 v begint te komen is het een heel ander verhaal

is het verkeerd om met de waardes te tweaken die je krijgt doormiddel van LLC ? heb dan 1,32v op de cpu. Heb in de bios ook al de v-core omhoog gegooid maar krijg dan direct 1,36v op me cpu
Nee hoor, daar is het voor, lijkt me. Het is een compensatiemiddel tegen V-droop, meen ik, juist bedacht zodat je niet altijd gelijk V-core omhoog hoeft te gooien als het bij belasting toch niet helemaal stabiel is. Sterker nog, het kan soms aantrekkelijker zijn wat te tweaken in het toegepaste niveau LLC dan in de V-core, omdat het de boel bij lage belasting wat meer met rust laat, als ik het goed heb begrepen.

* Load-Line Calibration, trouwens, niet Line Level Correction, zoals ik eerder noemde. omschrijving wel goed onthouden, naam niet :P

• ronald92
  • Niet online
Twam bedankt voor je antwoord.

ik zag ook als ik op v-core ging tweaken dat deze toch door LLC iets te hoog was naar mijn smaak en vooral lager kon zijn. Vandaar dat ik naar de waardes ben gaan kijken in cpu Z (met LLC invloeden)

[Voor 4% gewijzigd door ronald92 op 02-11-2016 12:01]

• Brogala
  • Niet online
Twam schreef op woensdag 02 november 2016 @ 10:57:
[...]

Aii, das balen.

Wat me uit je vorige bericht niet helemaal duidelijk werd, heb je de hub uiteindelijk op de CPU fan header aangesloten? Het zou namelijk kunnen dat je moederbord een bescherming heeft die controleert of daar een ventilator op aangesloten is. Dat is in de BIOS van mijn MSI-bord in ieder geval een optie die ik aan of uit kan zetten. Anders, tsja, lastig te zeggen. Heb je toevallig gezien wat de temperatuur van de processor toen was?
Ja, mijn hub is aangesloten op de CPU fan header (de eerste, niet CPU_opt). En mijn CPU-fan zit dan weer op m'n fan hub aangesloten.

En ik heb misschien het probleem gevonden. Ik moest doordat mijn pc na de gefaalde OC niet meer signaal gaf de CMOS batterij eruit halen, maar die zat onder de GPU. Dus ik ging mijn GPU eruit halen, maar de 'lever', dat ding wat je eerst op open moet zetten voordat je de GPU eruit haalt was niet bereikbaar vanwege de CPU koeler.

Dus ik haalde mijn CPU koeler eraf en merkte dat de koelpasta niet goed verspreid was. Ik heb toen met alcohol alle koelpasta van de koeler en cpu afgehaalt en er nieuwe opgedaan, deze keer geen erwt maar een streep/lijn. Ik denk dat mijn erwt vorige keer door de zwaartekracht een beetje naar beneden was gezakt.

En de temperatuur was voordat hij afsloot te hoog, 1 Core was namelijk 90 graden en had zelfs als max 95.

• ronald92
  • Niet online
Brogala schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:55:
[...]

Ja, mijn hub is aangesloten op de CPU fan header (de eerste, niet CPU_opt). En mijn CPU-fan zit dan weer op m'n fan hub aangesloten.

En ik heb misschien het probleem gevonden. Ik moest doordat mijn pc na de gefaalde OC niet meer signaal gaf de CMOS batterij eruit halen, maar die zat onder de GPU. Dus ik ging mijn GPU eruit halen, maar de 'lever', dat ding wat je eerst op open moet zetten voordat je de GPU eruit haalt was niet bereikbaar vanwege de CPU koeler.

Dus ik haalde mijn CPU koeler eraf en merkte dat de koelpasta niet goed verspreid was. Ik heb toen met alcohol alle koelpasta van de koeler en cpu afgehaalt en er nieuwe opgedaan, deze keer geen erwt maar een streep/lijn. Ik denk dat mijn erwt vorige keer door de zwaartekracht een beetje naar beneden was gezakt.

En de temperatuur was voordat hij afsloot te hoog, 1 Core was namelijk 90 graden en had zelfs als max 95.
lijkt mij wel een geval geen goede dekking van de thermalpasta of niet goed gemonteerde koeler.

mijn i7-6700k draaid op 4,6 ghz 1,32v-core en wordt 60 graden in combinatie met een corsair H110 (55% fan speed)

• Brogala
  • Niet online
ronald92 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:29:
[...]

lijkt mij wel een geval geen goede dekking van de thermalpasta of niet goed gemonteerde koeler.

mijn i7-6700k draaid op 4,6 ghz 1,32v-core en wordt 60 graden in combinatie met een corsair H110 (55% fan speed)
Denk het ook... Maar het probleem is dat ik zelfs na het verwijderen van de CMOS batterij nog steeds geen signaal heb :-(

Echt super vervelend, hij deed het prima tot dat ik even LinX draaide. Mijn voltage stond niet te hoog, toen hij uitging stond hij op 1.3V.

Heeft iemand een idee? Moet maar een nieuwe thread gaan aanmaken ;w

• ronald92
  • Niet online
Brogala schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:44:
[...]

Denk het ook... Maar het probleem is dat ik zelfs na het verwijderen van de CMOS batterij nog steeds geen signaal heb :-(

Echt super vervelend, hij deed het prima tot dat ik even LinX draaide. Mijn voltage stond niet te hoog, toen hij uitging stond hij op 1.3V.

Heeft iemand een idee? Moet maar een nieuwe thread gaan aanmaken ;w
hmm..
als je op de knop drukt van de computer om deze te starten zie je überhaupt iets gebeuren? ventilatoren die draaien?/ lichtjes op je moederbord ect?
of gebeurd er echt helemaal niks?

• Brogala
  • Niet online
ronald92 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 13:56:
[...]

hmm..
als je op de knop drukt van de computer om deze te starten zie je überhaupt iets gebeuren? ventilatoren die draaien?/ lichtjes op je moederbord ect?
of gebeurd er echt helemaal niks?
Ja alles is gewoon als normaal, alleen geen beeld. Alle ventilatoren draaien, lichtjes op mijn moederbord zijn aan.

• Twam
Brogala schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:04:
[...]

Ja alles is gewoon als normaal, alleen geen beeld. Alle ventilatoren draaien, lichtjes op mijn moederbord zijn aan.
Met de cmos-batterij eruit de aan/uit-knop aantal tellen ingedrukt gehouden? Dan trek je echt alle restspanning eruit, als het goed is.

Verder: al geprobeerd met beeldscherm op moederbord aangesloten (al dan niet met videokaart losgekoppeld)? Je hebt kans dat in het kader van reset van BIOS-instellingen de iGPU weer geactiveerd is, ipv de dedicated GPU.

• Brogala
  • Niet online
Twam schreef op woensdag 02 november 2016 @ 14:49:
[...]

Met de cmos-batterij eruit de aan/uit-knop aantal tellen ingedrukt gehouden? Dan trek je echt alle restspanning eruit, als het goed is.

Verder: al geprobeerd met beeldscherm op moederbord aangesloten (al dan niet met videokaart losgekoppeld)? Je hebt kans dat in het kader van reset van BIOS-instellingen de iGPU weer geactiveerd is, ipv de dedicated GPU.
Ik heb de cmos batterij eruit gehaald en toen de power button 10 sec ingedrukt, werkte niet. Ik heb ook de CMOS batterij eruit gehaald en toen mijn beeldscherm op mijn moederbord aangesloten maar dat werkte ook niet.

Heb ik dan door het overclocken misschien toch iets beschadigd?

• RPS13

RPS13

S T Y L E

Probeer eens met 1 ram module te booten, slot voor slot.
Nooit meer je koeler zo strak aandraaien "tot je super veel kracht moet zetten".

• TRAXION
Bios reset jumperen cmos batterij eruit halen. Voeding uitzetten/stekker verwijderen en powerknop indrukken half uur wachten.

[Voor 8% gewijzigd door TRAXION op 02-11-2016 22:06]

• Brogala
  • Niet online
RPS13 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 18:45:
Probeer eens met 1 ram module te booten, slot voor slot.
Nooit meer je koeler zo strak aandraaien "tot je super veel kracht moet zetten".
Mwah anders zat de koeler echt niet goed hoor, ik heb 't slecht verwoord wat ik bedoelde was dat ik had gedraaid met één hand tot ik echt hard moest gaan draaien of met twee handen. Deze methode gebruik ik eigenlijk altijd en de temps waren altijd prima, alleen deze keer was de erwt die ik had aangebracht door zwaartekracht een beetje naar beneden gezakt (assembleer de CPU koeler normaal terwijl het moederbord nog niet in de kast zit) waardoor de bovenkant niet echt koelpasta had. Ik had toen nog een keer koelpasta erop gedaan, deze keer met een lijn en dit was erg goed verspreid alleen jammer dat ik er niks aan heb gehad want mijn moederbord is defect :P

Bedankt voor jullie hulp allemaal, en sorry dat het lichtelijk offtopic was.

• ronald92
  • Niet online
ik heb op mijn i7-6700k een overclock van 4,6ghz op 1,32v core weten te bereiken
Met de luchtkoeler die ik nu heb wordt de cpu ongeveer 70 graden in stress test.
Nog niet mega warm maar kan beter.

Dus ik ben op zoek gegaan naar de stabiele 4,5 ghz overclock, ik ben begonnen bij de zelfde v core en heb deze steeds stapjes terug gezet. Op het moment ben ik al bij 1,26 v core en nog bezig (ik verwacht dat het niet lang meer duurt dat hij onstabiel wordt) temperaturen nu ongeveer 62 graden.

is het normaal dat er zo'n groot verschil zit tussen de v-core en temperatuur als je kijkt naar 4,6 en 4,5 ghz?

• wiLLius
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 27-09 11:57

wiLLius

Extreme OC

Zowel voltage en frequentie produceren warmte.

hwbot; wiLLius

• ronald92
  • Niet online
wiLLius schreef op woensdag 09 november 2016 @ 12:16:
Zowel voltage en frequentie produceren warmte.
ik had niet gedacht dat het zo veel zou schelen, ik zal vanavond of morgen weer mijn best doen om voltage nog iets terug te draaien.

maar dan ben ik 10 graden koeler met 1a2% prestatie verlies

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Temperatuur schaalt niet lineair aan frequentie en voltage. Was het maar zon feest :D

hwbot; wiLLius

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Ik heb iets geks de laatste tijd.

Als ik de PC aandoe(cold boot) lijkt ie kort aan en uit te gaan voordat ie boot. Of in ieder geval dat je een relais van vermoedelijk de voeding hoort schakelen. Dit had ik vroeger niet. Wat zou dit kunnen zijn?

• endymion2k6
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 26-05-2018
Eerder had ik een post gemaakt met wat vragen over de overclocking procedure. Dit heeft mij zeker geholpen en sindsdien ben ik nog steeds bezig met het langzaam verlagen van het cpu voltage.

In de opvolgende posts is gesproken over LLC. Ik vermoed dat ik ook tegen zoiets aanloop.

Inmiddels staat de cpu in de bios op 1.330v maar via CPUZ zie ik dat het vrolijk 1.358v gebruikt. Hierop heb ik de LCC aangepast binnen de bios. Echter heb ik hier alleen maar een optie voor 'Auto' of 'Mode 1'.

Sinds ik Mode 1 heb ingeschakeld verteld CPUZ mij dat de CPU op 1.360v werkt. Echter, als ik naar HWMonitor kijk lijkt het in idle 0.790v te gebruiken en tot nu toe maximaal 1.235v. Hiervoor kijk ik in HWMonitor onder de CPU Voltage VID.

Welke van deze twee applicaties heeft het nou bij het juiste eind?

EDIT: Zie het al, onder het Mainboard Voltage staat CPU VCORE 8)7

[Voor 4% gewijzigd door endymion2k6 op 10-11-2016 19:12]

• RPS13

RPS13

S T Y L E

wimpie007 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:02:
Ik heb iets geks de laatste tijd.

Als ik de PC aandoe(cold boot) lijkt ie kort aan en uit te gaan voordat ie boot. Of in ieder geval dat je een relais van vermoedelijk de voeding hoort schakelen. Dit had ik vroeger niet. Wat zou dit kunnen zijn?
Haha ik heb sinds kort precies hetzelfde. Ik snap er niks van. 8)7

• ronald92
  • Niet online
Ik heb weer een stabiele oc gevonden.
ik had 4,6ghz met 1,32 v-core 70c
nu heb ik 4,5 ghz met 1,24 v-core 62c

dus ik laat hem mooi op 4,5 ghz scheelt wel 8 graden, dat is met de realbench 2 uur lang draaien

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
RPS13 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 22:18:
[...]

Haha ik heb sinds kort precies hetzelfde. Ik snap er niks van. 8)7
Zou het te maken kunnen hebben met die UEFI bios? Had pas wel een Windows 10 update gedaan

• Brogala
  • Niet online
Kan iemand mij uitleggen wat min en max CPU cache ratio zijn? Ik heb 'cpu core cache current limit max' nu op 255,50, de max en min en max CPU cache ratio allebei op 40. Is het beter om deze op default te zetten? Ik ben niet van plan ze te overclocken.

• Weemism
  • Registratie: februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

ronald92 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 08:16:
Ik heb weer een stabiele oc gevonden.
ik had 4,6ghz met 1,32 v-core 70c
nu heb ik 4,5 ghz met 1,24 v-core 62c

dus ik laat hem mooi op 4,5 ghz scheelt wel 8 graden, dat is met de realbench 2 uur lang draaien
4,5 GHz bij 1,24V en 62 graden lijkt me heel respectabel. Mijn 6700K wil echt niet bij dat voltage, krijg dan onherroepelijk errors tijdens het draaien van LinX. Nu dus 4,5 GHz bij 1,32V en een max temp op de cores van ca 80 graden.

• ronald92
  • Niet online
Weemism schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:28:
[...]

4,5 GHz bij 1,24V en 62 graden lijken me heel respectabel. Mijn 6700K wil echt niet bij dat voltage, krijg dan onherroepelijk errors tijdens het draaien van LinX. Nu dus 4,5 GHz bij 1,32V en een max temp op de cores van ca 80 graden.
ik heb hem nu ook iets verhoogt naar 1,25 v-core , heel raar de stress testen had ik geen probleem en met een spel laden heb ik 2 keer gehad dat ik fout melding had. na de 1,25v core niet meer. temperatuur is ook na genoeg gelijk.

het blijft dan nog steeds erg netjes volgens mij

• bovade
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 22-09 16:24
Eindelijk met mijn i7 6700K ook maar eens begonnen met tweaken zodat ik straks kan beginnen met overclocken.
Heb nu de minimale VCore gevonden voor stock speeds en dat is bij mij 1,12 volt met onder full stress 52 graden max.

Morgen maar eens beginnen met overclocken.

• rschwartnld
  • Laatst online: 30-08 08:43

rschwartnld

pensioen bereikt

Brogala schreef op maandag 14 november 2016 @ 22:33:
Kan iemand mij uitleggen wat min en max CPU cache ratio zijn? Ik heb 'cpu core cache current limit max' nu op 255,50, de max en min en max CPU cache ratio allebei op 40. Is het beter om deze op default te zetten? Ik ben niet van plan ze te overclocken.
Volgens mij is tot 4.1 ghz cache ratio redelijk veilig, hoger heeft ook niet echt veel effect.

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

Mijn poging om te overklokken was snel over als ik 1,32 volt invul start de pc niet meer op
Daarna gekeken wat mijn cpu aan power vreet.
Belast op 4.2 ghz boost ongeveer 1.43 volt.
Heb daarna de clock naar 4.3 gezet en jawel hoor 1.48 volt
Vind dit al zo eng hoog dat ik de cpu weer naar default heb gegooid, heb sinds de q6600 geen enkele cpu kunnen bemachtigen die een noemenswaardige overklok kan maken anders dan 25 tot 200 Mhz.
Ik heb op dat vlak blijkbaar ook echt totaal geen geluk.

• ronald92
  • Niet online
rschwartnld schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 20:05:
Mijn poging om te overklokken was snel over als ik 1,32 volt invul start de pc niet meer op
Daarna gekeken wat mijn cpu aan power vreet.
Belast op 4.2 ghz boost ongeveer 1.43 volt.
Heb daarna de clock naar 4.3 gezet en jawel hoor 1.48 volt
Vind dit al zo eng hoog dat ik de cpu weer naar default heb gegooid, heb sinds de q6600 geen enkele cpu kunnen bemachtigen die een noemenswaardige overklok kan maken anders dan 25 tot 200 Mhz.
Ik heb op dat vlak blijkbaar ook echt totaal geen geluk.
heb je handmatig v core ingevuld of automatisch?

• rschwartnld

rschwartnld

pensioen bereikt

ronald92 schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:32:
[...]

heb je handmatig v core ingevuld of automatisch?
Zoals ik al aangaf beide
Op auto laat de cpu in cpuz bij normaal simpel gebruik al 1.43 zien

Handmatig getracht 1.32 tot aan 1. 38 maar dan boot mijn systeem niet
Daarna 1.41 volt nogmaals handmatig getracht maar dat eindigde ook in een crash

Vervolgens op auto nogmaals gekeken wat het doet zoals aangeven in mijn vorige post
Dus helaas niets undervolten of overklokken beide onmogelijk
Zou gauw de nieuwe kaby lake te koop is ga ik deze cpu op een ander moederbord uit testen.
Maar ik verwacht dat het daarop exact hetzelfde resultaat gaat geven.

Moederbord overgenomen van een tweaker maar bleek een blunder te zijn geweest.

Achteraf bleek dat asrock geen garantie wil geven op dit moederbord en ze blijven bij asrock beweren dat het niet aan hun product kan liggen.
Asrock maakt alleen werkende perfect werkende produkten maar niet heus :(

• ronald92
  • Niet online
hmm erg vreemd.
Al bios proberen te flashen?

en welk moederbord met welke cpu heb je?

er gaan verhalen rond over bepaalde type moederborden een i7 6700k niet aankunnen doordat het moederbord te weinig fasen hebben, maar een i5 6600k werkt dan wel normaal

• Frixxes
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 28-04 17:58
Eerste keer dat ik een CPU OC!

i5-6600K overclocked naar 4,4 Ghz op 1.285V (& Stable). Temperatuur is max 55 graden met NZXT Kraken X61.

Motherboard: Gigabyte GA-Z170N-WIFI
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB (2 x 8GB) DDR4-3200Mhz

Zodra ik de XMP profile van mijn RAM aanzet op (3200Mhz) dan is het systeem in combinatie met CPU niet stable?

Zou ik het op 4.4 Ghz laten? Want ik heb gelezen dat het niet zo'n meerwaarde geeft als ik de CPU verder push naar 4.5 of 4.6 op hogere voltages?

~Frixxes~

[Voor 29% gewijzigd door Frixxes op 01-12-2016 15:01]

• DAMAGE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17-09 17:09

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Vandaag mijn watercooling setup vernieuwd, nieuw blokje op de CPU gedrukt (EK Supremacy EVO full copper blok) alles weer helemaal stofvrij gemaakt en mijn overclock maar weer eens aan gezet. Draai nu 20x233 voor een behoorlijke clock van 4.663 MHz. Was eerst wat instabiel, kwam er toen achter dat mijn geheugen iets buiten de specs draaide, dus het voltage op het geheugen wat omhoog gegooid en nu pikt hij het schijnbaar wel. vcore zit nu op 1.385v. Dit met een i7 6700k. Wat een beest van een CPU zeg! Eindelijk weer lekker met de FSB klooien zoals ik gewend ben van de oldskool dagen. van een 100 FSB (oldskool term)/Bclk naar 233 is behoorlijk!

Morgen even kijken hoe hij het uit gaat houden met wat potjes BF1 :)

Heb trouwens ook een watertemp sensor in mijn reservoir geplaatst. Wel leuk om te zien wat je water temp doet. Normale water temp is ongeveer 27 graden voor idle. Maar zodra je gaat gamen gaat het vrij rap naar 33 gr.

[Voor 11% gewijzigd door DAMAGE op 12-12-2016 11:27]

Corsair Obsidian 800D | Corsair AX850 | Intel i9 9900K @ 5ghz | ASUS Maximus XI HERO | 16GB GSkill TridentZ 3600mhz DDR4 | XPG SX8200 Pro 2TB | MSI RTX 2080 Ventus OC | Zowie FK1 | Corsair K65 LUX RGB | Logitech G25 wheel

• Solotov
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18:38
rschwartnld schreef op maandag 28 november 2016 @ 01:18:
[...]

Zoals ik al aangaf beide
Op auto laat de cpu in cpuz bij normaal simpel gebruik al 1.43 zien

Handmatig getracht 1.32 tot aan 1. 38 maar dan boot mijn systeem niet
Daarna 1.41 volt nogmaals handmatig getracht maar dat eindigde ook in een crash

Vervolgens op auto nogmaals gekeken wat het doet zoals aangeven in mijn vorige post
Dus helaas niets undervolten of overklokken beide onmogelijk
Zou gauw de nieuwe kaby lake te koop is ga ik deze cpu op een ander moederbord uit testen.
Maar ik verwacht dat het daarop exact hetzelfde resultaat gaat geven.

Moederbord overgenomen van een tweaker maar bleek een blunder te zijn geweest.

Achteraf bleek dat asrock geen garantie wil geven op dit moederbord en ze blijven bij asrock beweren dat het niet aan hun product kan liggen.
Asrock maakt alleen werkende perfect werkende produkten maar niet heus :(
Het komt op mij over alsof je vluchtig iets probeert over te clocken. Ik ken nog geen enkel geval met skylake dat je niet minimaal 0.2 ghz erbij krijgt geclockt... misschien dat je t dan toch zelf fout doet?
Tevens geef je ons ook wat weinig informatie om je te helpen...

• DAMAGE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17-09 17:09

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Gister toch wat crashes in Battlefield 1 gehad. Geen reboots of zo, maar gewoon dat Battlefield 1 crashede. Dat had ik voor de overclock niet. Ik dacht dat het aan mijn CPU lag dus de vcore wat omhoog gegooid naar 1.400 volt in de bios. Mocht niet baten. Dus toen mijn geheugen dat 84 mhz buiten de specs liep een stap lager gezet met de multiplier/divider. Toen geen crashes meer gehad. Vanavond maar even kijken of het alsnog stabiel is. Als dat het geval is dan kijken of ik de vcore kan verlagen. Denk dan toch echt dat het aan mijn geheugen ligt. Ondanks hogere voltage op mijn geheugen (ietsjes) toch crashes dus. Is 84 mhz buiten de specs dan zo'n bizarre OC voor DDR4 geheugen? Ben daar niet helemaal uit.

Corsair Obsidian 800D | Corsair AX850 | Intel i9 9900K @ 5ghz | ASUS Maximus XI HERO | 16GB GSkill TridentZ 3600mhz DDR4 | XPG SX8200 Pro 2TB | MSI RTX 2080 Ventus OC | Zowie FK1 | Corsair K65 LUX RGB | Logitech G25 wheel

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

84mhz is niets, DDR4 van G.Skill ( Samsung B-die) word op 2Dimm borden tot wel 4200mhz C12-11-11-28-1T overgeclocked. Daargelaten dat daar wel bijna 2volt voor nodig is, en absoluut niet voor 24/7 te gebruiken is.

Je kan je devider van je mems terug zetten en evt een klein beetje voltage geven, geen idee welk voltage het geheugen op XMP van jou gebruikt. Laat ik even uitgaan van 1,35v gooi er dan 0,01v nog steeds onstabiel, weer 0,01bij.
Heb geen idee wat voor een IC's op die ram latjes zitten. Ga niet balls to the wall met voltage erbij op je sticks. Niet elke IC houd van veel voltage. Kleine stapjes!

En anders kan je proberen dmv gewoon multi OC met 100.xx bClk. Dan heb je ook geen wonky mem devider :p

hwbot; wiLLius

• ddt15
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 10-08 17:43
Hallo tweakers,

Ik heb een een i5 6500 naar 4.51Ghz overclocked (via BCLK). M'n moederbord is een MSI Z170A PC MATE. Hoewel ik CPU Core Voltage op Override 1.325V heb gezet lijkt hij dit te negeren en neemt hij 1.416V (wat ook te zien is in HWmonitor ea programma's).

Screenie:
http://imgur.com/a/mR3AW

Kan iemand me uitleggen wat de 1.416V in de screenshot is. Is dat de VID? Ik dacht dat dit is wat de processor vraagt maar waarom negeert ie dan de override voltage?

Hij draait Prime95 urenlang netjes op 60°.

[Voor 3% gewijzigd door ddt15 op 14-12-2016 12:39]

• Headblast
  • Laatst online: 24-09 20:36
Ik heb het forum eens is goed doorgelezen en ook op overclock.net naar de verschillende uitkomsten maar ik krijg mijn 6600k op GB Z170-n Gaming 5 gewoon echt niet stabiel op 4.5 ghz, zelfs al zet ik mijn voltage op 1.42 dan klapt die er naar een uurtje OCCT en Prime95 gewoon eruit :(

Moet zeggen dat van alle mobos ik gigabyte wel echt de mindere vind, zeker gezien mn ervaringen met Sandy en Ivy op een Asrock en Asus.

Iemand die ik een DM kan sturen mss met mijn precieze settings? Zou dan wel handig zijn als die bekend is met GB mobos :P

PSN: Headblast1987

• FNale
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:38
Iemand al bezig met OC op Kaby Lake?
Net up and running 7700K op lucht en moet zeggen de warmte op stock valt mij heel erg mee.

[Voor 92% gewijzigd door FNale op 02-01-2017 18:58]

• Frank1973
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 27-09 12:10

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

ChrisdeW schreef op zondag 1 januari 2017 @ 23:23:
Iemand al bezig met OC op Kaby Lake?
Net up and running 7700K op lucht en moet zeggen de warmte op stock valt mij heel erg mee.
Wat zijn de rest van je Specs? Welke temps?

• FNale
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:38
Frank1973 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 08:56:
[...]

Wat zijn de rest van je Specs? Welke temps?
ik heb 2 chips getest mijn beste hieronder

Z170-A
Kingston 2666 2 x 4GB

Intelburn @ 4500 Mhz (stock dus)
1.184v CPU-z

63 Graden met een thermalright power 140
57 Graden waterkoeling EK supremacy Evo & EK PE240 Rad.

[Voor 9% gewijzigd door FNale op 03-01-2017 10:24]

• Macfreakje
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-08 18:20
Kan iemand mij vertellen waarom de Baseclock opeens veranderd terwijl ik alleen de multiplier aanpas? Ik vind het best wel vreemd gedrag maar ik kan het niet verklaren. De baseclock blijft op 100 als hij draait op de standaard klok van 3,5GHz en als ik hem op 4GHz klok. Echter als ik een andere clockspeed aanhoudt dan gaat de baseclock afwijken van 100.

Sorry ik ben nieuw in het overklokken.

Edit:

Nogmaals excuus voor mijn domme post. Ik ga er vanuit dat CoreTemp onjuiste waardes laat zien aangezien CPU-z wel de juiste baseclock laat zien.

[Voor 17% gewijzigd door Macfreakje op 04-01-2017 21:47]

8600k @ 4,8GHz | 16GB DDR4-3000 | GTX 1080 Ti | MSI Z-390A Pro | 850 EVO 250GB x2

• nerz101
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 26-09 12:58
Mijn i5-6600k overgeclocked naar 4,3GHz met 1,200V. Na 1 uur en 30 minuten in Prime64 Blend kreeg ik echter een error. Ik ga hem nu verhogen naar 1,225V en hopelijk houdt dat stand.

Wat overigens vreemd is, bij mij laten HWMonitor en xtu veel hogere voltages zien als in de bios. CPU-Z en Aida64 daarentegen niét, deze lijken wel het juiste te weergeven. Kent iemand deze problemen met HWMonior en XTU? Bios en overige uiteraard op de nieuwste stand.

Update:
Ik heb de 6600k nu naar 4,4GHz geclocked met 1,250V. Dit lijkt prima te gaan alleen de Core Voltage leest in Aida64 en CPU-Z (min) 1.248V - (max) 1.280V en (average) 1.266V. Ik neem aan dat deze kleine fluctuaties geen probleem zijn, of wel? Idle zit hij overigens netjes op 1.250V.

Update 2: Met LLC op lvl5 zijn de fluctuaties grotendeels weg.

[Voor 29% gewijzigd door nerz101 op 08-01-2017 10:47]

• paco2013
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22-09 18:50
sinds kort in het bezit van een i7 6700k, lekker draaiend op 4.6ghz met 1.328v.
Daarna na wat info hebben te gelezen over mijn geheugen ook deze lekker stabiel draaiend op 2666mhz c15(stock 2133mhz c15) en dat met het voltage verhoogd van 1.2v naar 1.25v

https://i.imgsafe.org/2717fe8a7f.png

[Voor 22% gewijzigd door paco2013 op 08-01-2017 18:07]

/Lian Li pc o11 Air/5600x 4.6ghz/Asus x470 prime/16gb PNY XLR8 Gaming EPIC-X 3600mhz RGB/Msi rtx 2080ti gaming trio

• Macfreakje
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21-08 18:20
nerz101 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 17:03:
Mijn i5-6600k overgeclocked naar 4,3GHz met 1,200V. Na 1 uur en 30 minuten in Prime64 Blend kreeg ik echter een error. Ik ga hem nu verhogen naar 1,225V en hopelijk houdt dat stand.

Wat overigens vreemd is, bij mij laten HWMonitor en xtu veel hogere voltages zien als in de bios. CPU-Z en Aida64 daarentegen niét, deze lijken wel het juiste te weergeven. Kent iemand deze problemen met HWMonior en XTU? Bios en overige uiteraard op de nieuwste stand.

Update:
Ik heb de 6600k nu naar 4,4GHz geclocked met 1,250V. Dit lijkt prima te gaan alleen de Core Voltage leest in Aida64 en CPU-Z (min) 1.248V - (max) 1.280V en (average) 1.266V. Ik neem aan dat deze kleine fluctuaties geen probleem zijn, of wel? Idle zit hij overigens netjes op 1.250V.

Update 2: Met LLC op lvl5 zijn de fluctuaties grotendeels weg.
Op 4,4GHz kreeg ik mijn 6600K niet stabiel op 1,255v. Instant errors in Prime95.

Hij draait echter prima op 4,3GHz, dat vind ik voorlopig ook genoeg. Ik wil het voltage ook niet hoger zetten i.v.m. de temp die ik onder de 70 graden wil houden.

8600k @ 4,8GHz | 16GB DDR4-3000 | GTX 1080 Ti | MSI Z-390A Pro | 850 EVO 250GB x2

• Robje1244
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 21:46
Ook maar eens begonnen met het overklokken van mijn 6600K.

Tot nu toe gaat het erg lekker! Gisteren 5 uur blend test met prime 95 op 4.7 Ghz.
Nu draait hij op 4,8 Ghz met 1.312V. Temperaturen blijven ruim binnen de marges!
Als hij dit 3 uur vol houdt ga ik nog een stapje hoger.

https://i.imgsafe.org/1e7cc7eb3f.jpg

MSI Z170A SLI PLUS
Syntec mugen 4

• RPS13

RPS13

S T Y L E

Via overclockers.ua bij een C679 engineering sample beland, 4c8t, 3960 MHz @ OCFM, delidded, Thermal Grizzly Conductonaut. Paar dagen op gegamed, BF1 doet ie prima. Morgen komt er een 7700k voor in de plaats.

http://valid.x86.fr/mqtj2g

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

1,33v voor 4ghz??

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• 861337
  • Laatst online: 22-05-2017
Weemism schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:28:
[...]

4,5 GHz bij 1,24V en 62 graden lijken me heel respectabel. Mijn 6700K wil echt niet bij dat voltage, krijg dan onherroepelijk errors tijdens het draaien van LinX. Nu dus 4,5 GHz bij 1,32V en een max temp op de cores van ca 80 graden.
Zou je mij kunnen helpen? Heb ook de 6700k krijg op 1.32v dat core 2 nie mee werkt hiervoor was het bij 1.31v dat 1 en 2 niet mee werken. Hoeveel mag de i7 6700k max hebben 1.33v 1.34 nog veilig? temperaturen komen zijn ongeveer tussen de 70 en 75 bij 1.32v

• Weemism
  • Registratie: februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

cano66 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 22:15:
[...]

Zou je mij kunnen helpen? Heb ook de 6700k krijg op 1.32v dat core 2 nie mee werkt hiervoor was het bij 1.31v dat 1 en 2 niet mee werken. Hoeveel mag de i7 6700k max hebben 1.33v 1.34 nog veilig? temperaturen komen zijn ongeveer tussen de 70 en 75 bij 1.32v
Ik ben zeker geen expert hoor, dus hopelijk kunnen anderen hier je verder helpen, maar voor wat betreft je vraag over voltages, voor een goede aftermarket luchtkoeler wordt doorgaans maximaal 1,35v geadviseerd. Met waterkoeling (afhankelijk van hoe gek je het daarmee maakt) kan je tot ca 1,45v over hoger. Zelf ben ik van mening dat ca 80 graden onder maximum load veilig is voor dagelijks gebruik (de TJmax voor een 6700K is 100 graden), alles daarboven zal mogelijk leiden tot een snellere slijtage van je processor.

Wat bedoel je trouwens met dat er cores niet meewerken, laten ze geen activiteit zien bij belasting?

• 861337
  • Laatst online: 22-05-2017
Heb het al opgelost prime95 gaf een fout waar door de oc niet stabiel was te weinig vcores.

[Voor 80% gewijzigd door 861337 op 07-02-2017 03:19]

• Minaaj
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 25-09 19:36
Heb vandaag mijn 212 EVO vervangen met een h80i v2.
Was nodig omdat ik een mATX (nzxt rogue) heb en die 212 EVO alleen zo te monteren was dat die warme lucht op mijn 1070 blies, hij werd ook al met kleine OC 85c+ in Prime95.

Had me beetje verkeken op hoe groot de radiator wel niet is, heb op een i7 920 ook een corsair setje gehad maar dat was toch kleiner, ik was erg wanhopig vanmiddag toen ik mijn hele pc uit elkaar had liggen, chirurg werk is er niks bij in matx kasten en gelukkig paste het net allemaal.

Ik draai op dit moment 6700k op 1.290v @ 4.500ghz, ik stress met Aida64 en maxtemps zitten rond de 65 onder 100% load, cpu idled op 20/30c afhankelijk van fanspeed/ambient temp.

Prime95 wil er nog wel eens 1 core uitklappen, alleen heb ook wel eens gelezen dat Skylake niet echt van Prime95 houdt en je beter met Aida64 kan stress testen, iemand hier een mening over?

Misschien kijken of ik 4600ghz met 1.3 volt kan halen binnenkort, maar eerst kijken of dit paar dagen stabiel loopt.

• ronald92
  • Niet online
Minaaj schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 22:03:
Heb vandaag mijn 212 EVO vervangen met een h80i v2.
Was nodig omdat ik een mATX (nzxt rogue) heb en die 212 EVO alleen zo te monteren was dat die warme lucht op mijn 1070 blies, hij werd ook al met kleine OC 85c+ in Prime95.

Had me beetje verkeken op hoe groot de radiator wel niet is, heb op een i7 920 ook een corsair setje gehad maar dat was toch kleiner, ik was erg wanhopig vanmiddag toen ik mijn hele pc uit elkaar had liggen, chirurg werk is er niks bij in matx kasten en gelukkig paste het net allemaal.

Ik draai op dit moment 6700k op 1.290v @ 4.500ghz, ik stress met Aida64 en maxtemps zitten rond de 65 onder 100% load, cpu idled op 20/30c afhankelijk van fanspeed/ambient temp.

Prime95 wil er nog wel eens 1 core uitklappen, alleen heb ook wel eens gelezen dat Skylake niet echt van Prime95 houdt en je beter met Aida64 kan stress testen, iemand hier een mening over?

Misschien kijken of ik 4600ghz met 1.3 volt kan halen binnenkort, maar eerst kijken of dit paar dagen stabiel loopt.
ligt aan welke prime 95 versie, bepaalde versies verstoken extreem veel tot het punt dat je hardware het bijna begeeft. 8)7 (misschien iets overdreven)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Prime95 v27.x AVX1. Latere iteraties draaien met AVX2 die belachelijk zwaar is en voltage bij geeft in sommige gevallen. 8u small FFT voor de cpu only, of 8u blend om OOK het geheugen en controller te testen. Na 8u zijn alle fft's gedraaid, dan kan je zeggen dat de pc stabiel is.

Enkele uitgevallen cores tijdens prime betekent vaak iets te weinig vcore, dan moet er een tikje bij. Een cpu die na 4 uur faalt met prime kan ook na 20min falen.. 8uur is the word..

Happy benching!

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Die extra hoge temperaturen komen door de AVX(2) instructie set. Oudere versies van prime gebruiken die niet.

Edit:

Millman was mij net voor :p

[Voor 15% gewijzigd door wiLLius op 10-02-2017 11:26]

hwbot; wiLLius

• Minaaj
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 25-09 19:36
@Millman,

Klopt inderdaad dat hij iets te laag was, zit beetje te kijken naar beste LLC want volgens mij is het Vdroop dat het systeem onstabiel maakt tijdens Prime95.

Heb ook CPU Current Capability gisteren op 140% gezet (is dit overkill trouwens?), er zijn zo nog wel wat meer opties waar ik nog ff goed naar moet kijken (asus z170m-plus mobo).

LLC stond ook op Auto, vanavond maar eens stressen met LLC level 5 en dus ook CPU Capability hoger.

Zal ook ff kijken welke Prime ik gedownload heb, dank voor de reacties!

[Voor 10% gewijzigd door Minaaj op 10-02-2017 14:53]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Het verhogen van die current capability is prima, maar heeft geen gevolgen voor vdrop/vdroop. Ik denk dat je met een beetje spelen met LLC dat probleem wel oplost. Beste is vcore bios staat gelijk aan vcore onder load. LLC tussen de 50% en 75% is vaak de oplossing (stap 5 t/m 8 van 10 staps of stap 3 en 4 bij een 5 staps LLC).

Wel even uitlezen met cpu-z voor meest accurate vcore

[Voor 7% gewijzigd door millman op 10-02-2017 15:17]

• Tijgertje
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:12
Wat voor maximimaal vCore houden jullie aan? Lees er nogal verschillende meningen over, de ander wil niet boven de 1.4 gaan, de ander beukt hem tot 1.45 en anderen hebben het weer over 1.5 als echt uiterlijke max.

i5 6600K.

Heb zelf de h115i(watercooling) erop zitten.

[Voor 4% gewijzigd door Tijgertje op 13-02-2017 16:10]

Specs: http://specs.tweak.to/18519 - PUBG: Tijgertje

• ronald92
  • Niet online
Wat zijn nu 100% veilige voltages voor skylake.
Is vast al vaak genoeg behandeld, maar ik heb nu een discussie met een Tweaker

Ik heb mijn i7 6700k op 4.7 GHz geclockt met 1.37 v-core
Mijn koeling is een custom loop en temperaturen worden ook amper 60 graden

Dit lijkt mij allemaal veilig en goed voor 24/7 gebruik.
De andere tweaker is van mening dat de v-core veel lager moet. En nu ben ik weer aan het twijfelen :F

• TRAXION
1.35 zie ik.zelf als veilig ondanks dat anderen zeggen 1.4 of zelfs 1.45 onder water.

Verhalen gaan in de rondte dat skylake toch best wel gaar wil raken Door hogere spanning.

Ikzelf hou 1.35 aan met c-states enabled dan krijgt hij dat alleen onder volle belasting fixed voltages raad ik zoiezo af met hoge voltages.

• ronald92
  • Niet online
Ik heb adaptieve voltage gebruikt.
Hierbij zet je een maximum voltage onder load. In idle pakt je cpu stuk minder voltage ( tot wel 0,8v-core)

De gemeten 1,37 v-core is met LLT(weet niet zeker of ik het zo goed afkort)

4,6 draait stabiel op 1,32 v-core dus kan altijd 1 stapje terug doen. Zal je weinig van merken denk ik
LLC load line calibration, bedoel je denk ik.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat 1,37V met een maximale temperatuur van 60 graden schade aan de CPU gaat brengen over de realistische levensduur.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Tijgertje
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:12
Als ik op overclock.net kijk en dan naar de resultaten zie je toch velen met voltages tussen 1.4 en een 1.48 zitten. Daar spreken ze dan over een geadviseerde max van 1.45.

Mijn i5 6600k heeft veel vCore nodig om stabiel te blijven. Heb hem nu op 4.6GHz draaien en als ik onder de 1.43V ga zitten dan kan ik het wel vergeten. Temperaturen komen echter niet voorbij de 67 graden.

Specs: http://specs.tweak.to/18519 - PUBG: Tijgertje

• paco2013
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22-09 18:50
Robje1244 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 11:36:
Ook maar eens begonnen met het overklokken van mijn 6600K.

Tot nu toe gaat het erg lekker! Gisteren 5 uur blend test met prime 95 op 4.7 Ghz.
Nu draait hij op 4,8 Ghz met 1.312V. Temperaturen blijven ruim binnen de marges!
Als hij dit 3 uur vol houdt ga ik nog een stapje hoger.

https://i.imgsafe.org/1e7cc7eb3f.jpg

MSI Z170A SLI PLUS
Syntec mugen 4
sorry ik geloof niet zo heel vlug dat je die speed haalt met 1.312v, maar je test ook met prime 27.7 ik zou zeggen doe prime 27.9 eens en kijk dan eens naar je temps, ik heb een betere koeler maar ik houd itb en prime95 27.9 niet op die temps

/Lian Li pc o11 Air/5600x 4.6ghz/Asus x470 prime/16gb PNY XLR8 Gaming EPIC-X 3600mhz RGB/Msi rtx 2080ti gaming trio

• ronald92
  • Niet online
Hallo,
Ik heb het rare probleem dat ik na mijn bios update geen stabiele overclock meer kan halen.

Op manual v-core van 1,32 voor 4,6 GHz ( i7-6700k) heb ik geen problemen.

Echter zet ik de v-core op adaptive mode met de v-core voor boostclock op 1,32 is de overclock niet meer stabiel.

Moederbord is een asus maximus rog vIII ranger (z170)

Dit probleem is gekomen na de bios update 3007

Iemand een idee ?

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 22:53
ronald92 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 22:51:
Hallo,
Ik heb het rare probleem dat ik na mijn bios update geen stabiele overclock meer kan halen.

Op manual v-core van 1,32 voor 4,6 GHz ( i7-6700k) heb ik geen problemen.

Echter zet ik de v-core op adaptive mode met de v-core voor boostclock op 1,32 is de overclock niet meer stabiel.

Moederbord is een asus maximus rog vIII ranger (z170)

Dit probleem is gekomen na de bios update 3007

Iemand een idee ?
Waarom heb je een bios update uitgevoerd? Standaard is de regel dat als er geen problemen zijn het niet aan te raden is een bios update te doen.

Eventueel kun je proberen je voltage in adaptive mode ietsjes te verhogen.

Succes.

• ronald92
  • Niet online
Pazienza schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 00:21:
[...]

Waarom heb je een bios update uitgevoerd? Standaard is de regel dat als er geen problemen zijn het niet aan te raden is een bios update te doen.

Eventueel kun je proberen je voltage in adaptive mode ietsjes te verhogen.

Succes.
Ik had het probleem dat ik elke keer new cpu press F1 to run set up in beeld kreeg

Ik heb adaptive mode al met 0.1 v verhoogt naar (1.42) maar hij blijft in stabiel

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Je kan je voltage gewoon vast zetten, scheelt niks in idle. Verbruik/warmte is 99,9% utilisatie.

hwbot; wiLLius

• ronald92
  • Niet online
wiLLius schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 10:05:
Je kan je voltage gewoon vast zetten, scheelt niks in idle. Verbruik/warmte is 99,9% utilisatie.
dus als hij dan terug klokt naar 800mhz (idle) en hij krijgt dan nog steeds 1,32v-core ga je geen extreem hoge temperaturen in idle zien (50 graden bijvoorbeeld)

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

ronald92 schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:21:
[...]

dus als hij dan terug klokt naar 800mhz (idle) en hij krijgt dan nog steeds 1,32v-core ga je geen extreem hoge temperaturen in idle zien (50 graden bijvoorbeeld)
Nope,

http://overclocking.guide...tion-and-voltage-scaling/

Ik citeer:

" I usually create overclocking-guides for each generation and each generation I come across the same kind of comments. “Why does my CPU not clock down anymore in idle?”… “I don’t want the extra power draw because of the high voltage in idle”…”I don’t want to use the Override mode, I want to use Offset because of the lower power draw”.

Basically people think that a low voltage and low core clock in idle will result in a huge difference. However, this is not true. 99 % of the power consumption is a result of the utilization."

Persoonlijk gebruik ik geen C-states, mijn CPU loopt altijd op max frequentie, en max voltage.

[Voor 4% gewijzigd door wiLLius op 18-02-2017 12:03]

hwbot; wiLLius

• __xeno__
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 15:27
Niet echt een overclock vraag, maar hier kan ik vast het antwoord vinden.

Zojuist mijn 6700K even met prime95 getest op stock instellingen op een z170 pro gaming moederbord. CPU wordt 65 graden na 10 min. Hij draaide eerst op 4ghz, maar clocked na een tijdje terug naar 3,8ghz. Hoe komt dit? Zou hij onder stress niet juist naar 4,2 ghz moeten clocken?

Is dit een instelling ivm de temperatuur?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Denk, dat komt omdat je turbo ingesteld staat op auto. Dit houd in dat naar gelang de hoeveelheid cores er gebruikt zijn de cpu juist omlaag schaalt. 1core belasten = 4200, 2 cores =4000mhz 4 cores =3800mhz.

Zet in BIOS de turbo uit en je OC op 4200.. voila

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee