Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• undeepdiver
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 05-04 00:51

GoT Skylake OC topic

ALGEMEEN

Beste mede tweakers alweer een nieuw OC topic, the Sky is the limit met Skylake de opvolger van Broadwell.
Voor de desktop is het Haswell-platform in de laatste twee jaar heer en meester geweest, met halverwege 2014 een update dankzij de Haswell Refresh-processors. Haswell was net als Skylake een tock in Intels tick-tock-ritme, waarbij tocks een nieuwe architectuur aangeven en ticks een zogeheten die shrink, ofwel kleinere transistors. Haswell werd op 22nm geproduceerd, terwijl Skylake op 14nm gebakken wordt.

LGA1151 is de nieuwe socket en we stappen over op DDR4 geheugen. Intel heeft ook een nieuwe chipset familie gemaakt: de series 100-chipset met voor desktop de Z170- en H170-chipsets. Voor de overclock enthousiast is de Z170-chipset het belangrijkst.

Reacties en aanvullingen zijn welkom en worden geimplementeerd in dit Topic

Let Op!
Overklokken doe je op eigen risico. Verkeerde instellingen en te hoge voltages of temperaturen kunnen serieuze schade aan je hardware aanrichten.

Skylake processor

De beschikbare processors
pricewatch: Intel Core i7 6700K Boxed
pricewatch: Intel Core i5 6600K Boxed

Non K CPU's
pricewatch: Intel Core i7-6700 Boxed
pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed
pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed
pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed

Overklok, monitor en test software

Prime95 28.5 AVX2
http://www.mersenne.org/f...p95v285.win64.service.zip
Prime95 27.7 AVX
https://mersenneforum.org/gimps/

http://overclocking.guide/stability-testing-with-prime-95/

OCCT
http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download
Real temp
http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/Real_Temp/
LinX 0.6.5.7z
http://www.softpedia.com/...-benchmark.shtml#download

CPU-Z

http://rog.asus.com/file/?download=RealBench_v2.41.zip

Skylake Overklokken

De reden waarom Skylake beter te overklokken is dan Haswell, is het weglaten van de fivr, ofwel de fully integrated voltage regulator. Die maakte zijn debuut in de Haswell-generatie en was debet aan een hogere tdp én minder overklokpotentieel. In Skylake is de fivr weer uit de processor verwijderd en word Vcore, Vdd en Vgt voltages geregeld vanuit je moederbord.

Naast de vrijheid die het instellen van de spanningen je biedt, vergemakkelijkt Intel het overklokken nog verder met zijn twee K-processors. Zo is niet alleen de multiplier vrij instelbaar, maar kun je ook de baseclock weer zelf instellen met stapjes van 1 MHz. Bij de i7-6700K kan dat op elke gewenste waarde; bij de Haswell-generatie was je gebonden aan vaste verhoudingen van 100, 125 of 166MHz.

En nu het goede nieuws, de non K CPU's zijn ook overklokbaar. Je hebt er een speciale bios voor nodig en hier is de link.

http://overclocking.guide...k-overclocking-bios-list/

Nu is het natuurlijk erg leuk om te vertellen dat jou CPU op 4800MHz loopt alleen daar hebben we niet zo veel aan.
24/7 stabiel is 8 uur prime blend en 5 uur LinX mem all. Maak een screenshot en post je score.
Weet je niet hoe je een screen shot moet maken kijk even in de LinX stable club.
LinX Stable Club

HEREN en DAMES zo ziet een screenshot er minimaal uit! Het mag altijd uitgebreider op die manier help je nieuwe mensen en je mede Tweakers.

In de LinX stable club kan 45 min LINX stable gepost worden.
Om het in het Skylake topic wat leuker te maken komt er een kleine Super pi score lijst, deze is under constuction...!!! oOo

Het geheugen is uiteraard ook overklokbaar; ddr4-modules kun je in stappen van 100 of 133 tot 4133MHz overklokken.

http://nl.hardware.info/r...kshop-skylake-overklokken
http://overclocking.guide/category/ram-oc-guides/ddr4/

[Voor 65% gewijzigd door undeepdiver op 20-05-2019 19:19]

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12-04 21:42

millman

6708Mhz @ -185c

Volgens mij mag dit topic wel bovenaan?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Lekiame
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 14-04 18:10
Ik heb vcore gewoon op manual staan 1.375 LLC op level 5 dan heb ik @ load 1.36-1.37v
Offset etc snap ik ook geen drol van.

Ah waterkoeling en delid, dat maakt het verschil in temp natuurlijk.
Dan doe ik het met 65-67C nog niet zo slecht met een mugen 4 PCGH! :P

[Voor 36% gewijzigd door Lekiame op 09-09-2015 16:16]

• undeepdiver
Docschnitzel schreef op woensdag 09 september 2015 @ 15:09:
http://i.imgur.com/3kzmsoT.png hier zie je mijn huidige Overclock:) temps op Linx komen niet boven 55 graden :D
Hey Docschnitzel
Netjes hoor wat voor mob heb je?

Ik ga zelf na me vakantie een setje kopen en dacht aan een Z170 de luxe omdat er nog geen rampage extreem uit is.

[Voor 1% gewijzigd door undeepdiver op 10-09-2015 16:45. Reden: typo]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Realtemp en cpu-z.. Coretemp hangers zijn bekend..

• MaXeRs
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 06:16
Voor diegene die met Skylake willen overklokken hier een handige tutorial.

https://drive.google.com/...XBnOXRWeVlHcHM/view?pli=1

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

geen auto voltage, je hebt daarvoor vaak niet meer dan 1,2v nodig. Auto is niet perse een goede adaptive instelling.

• brid
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15-02 09:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Hij draait ook normaal op 4.4GHz dat gaat wel, maar temps nog steed aan de hoge kant.
Noctua zou net een paar graden cooler moeten kunnen dan de mugen.
4.5 was om te kijken of het wel wilde met dit bord, de asus slikte dit een stuk makkelijker.
Maar kan natuurlijk ook komen door de hogere temps nu

Reseat van de cooler staat op de planning, dan ook een TIM van Noctua gebruiken ipv MX4.
Als dat niet voldoende helpt kan ik er ook nog 1 of 2 Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition op schroeven en kijken wat die doet. vindt de lucht verplaatsing van de standaard fans nou niet super. Blok wordt onder belasting trouwens lauw en niet warm of heet.

Ergens staat er al een Fractale Design S en een NZXT Kraken x61 op het wensen lijstje >:)

[Voor 56% gewijzigd door brid op 01-10-2015 13:42]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• nedernakker
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 05-05-2020
CPU-Z heeft het overduidelijk fout.. 1.6V op je cpu is hij instant dood. Daarnaast passen de temperaturen die je ziet onder load hier totaal niet bij. die gaat meteen op zwart als je prime zou starten op die vcore.

Voor je gaat overklokken test eerst eens of je systeem stabiel is op stock settings. Is je geheugen wel supported door het moederbord? draait memtest86+ wel stabiel?

Blend in prime is een test van CPU, geheugen en geheugencontroller. deze test draai je pas als laatst.

Test Memtest86+ (of een equivalent als HCI memtest) om te checken of je geheugen wel stabiel draait, vervolgens draai je prime95 op stock cpu settings op smaal FFT's om te zien of je cpu stabiel is. Pas als deze stabiel draaien, dan ga je blend draaien.

Hardware.info Overclock Team

• undeepdiver
Coen zo is het prima, nog even CPU-z mem open dan kunnen we "meekijken "

Je hebt nog ruimte met je temps dus kijk eens of je nog wat hoger kan komen en of je mem wat harder kan laten lopen.

Bij LinX gewoon ALL aanklikken dan laad LinX automatisch alle beschikbare RAM geheugen.

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 06:04

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Evo X schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:51:
Heren en dames :)

Even een simpele vraag:
Zit er koelpasta bij een i7 6700k boxed? Heb wel al koeler in huis, maar de processor nog niet.
Moet ik los bijbestellen?
Nee, zit er niet bij in. Dit zul je apart moeten kopen. Noctua heeft 1 van de beste koelpasta's die er zijn.

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• undeepdiver
Probeer eerst je muliplier / core stabiel te krijgen, en laat je baseklok nog even op stok anders weet je straks niet waar je instabilietijd wegkomt.

Eerst je core testen dan je Ram omhoog schroeven.

Wil je overklokken met je bclk laat je eerst je core en ram zakken tot onder de geteste waarden die je weet dat ze stabiel zijn.

Het zelfde systeem als Socket 775 en 1366 anders zie je door de bomen het bos niet meer.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Ha coen, aardig bezig lees ik. Tussentijdse stapjes vanaf 4400Mhz een uurtje testen is an sich prima, anders zou het een eindeloze rit worden om alles 8u prime te testen, maar je kan er dan niet van uit gaan dat 1,215v stabiel is. Ik begrijp dat je op 1,20v niet door de LinX test kwam, 1,215 voor 50 minuten wel, echter als je langer test kan je er achter komen dat je nog net 0,010v extra nodig hebt om alles stabiel te verklaren.

Ga daarom uit dat 4400Mhz pas op 1,225v echt stabiel zal zijn (misschien niet, maar niet getest, snap je). Bij 4500Mhz een voltage verhoging naar 1,275v is dan ongeveer 0,05v per 100Mhz dus, en volkomen normaal, en naarmate je hoger komt zal je een nog hogere delta hebben voor de volgende 100mhz. Ik vermoed dat je voor 4600Mhz ~1,33-1,34v zal nodig hebben.

Voor je uiteindelijke test raad ik je echt aan de volledige 8 uur Prime95 small FFt instelling uit te draaien. Alle fft's zijn dan geweest. Of een 5 uur linX, kan je meteen in LinX Stable Club

Ik moet zeggen dat ik de Skylakes van jullie allemaal wel opvallend koel vind draaien onder middelmatige koeling. Nice. :*)

Dan nu enige uitleg over vDrop, vDroop, ViD en LLC oftewel loadline calibration.

Het voltage wat je uitleest in bijvoorbeeld Cpu-Z of bios is niet het enige wat een Intel processor te verduren krijgt. Er zijn minieme voltage pieken van enkele miliseconden die nog een stuk hoger liggen dan het ingestelde voltage, dit vanwege de snelle veranderingen in load die de VRMs moeten bijbenen. Om te zorgen dat deze Voltage pieken onder je CPU-VID blijft, zal de chip idle en load voltages aanpassen/reguleren naar gelang het huidige voltage. (LLC op Auto)

Met een ingesteld bios voltage van zeg 1.25v kan het zijn dat je in Windows een lager voltage hebt van bijvoorbeeld 1,23v. Dit noemen we vDrop. Als je dan de processor onder load zet en het voltage zakt nogmaals naar 1,22v, dan noemen we dat vDroop. Dit zijn dus normale veiligheids karakteristieken voor een Intel chip, echter niet geheel wenselijk als je gaat overclocken. Je wilt dan graag het ingestelde voltage zien.

Hiervoor hebben ze loadline calibration uitgevonden. Deze 'overruled' de 'Intel Processor Power Delivery Guidelines' en daarmee ook de beveiliging om niet over je ViD te gaan. Een lage LLC zal dan ook een negatief Voltage geven om een soort vDrop te simuleren, maar naarmate je LCC level hoger zet zal het voltage meer gelijk worden of hoger worden dan het ingestelde voltage in je bios. Ideaal voor overclocken is ingesteld voltage =uitgelezen voltage onder load. Dit zal LLC 75% of level 5 -10, afhankelijk van je moederbord vendor, elk merk kiest zijn eigen interpretatie.

Als je niet met LoadLine Calibration werkt, dan zal de toegestane CPU-VID opschuiven naarmate je je BiosVoltage opschuift, in het geval van Coen zullen de pieken met LLC op auto nooit de 1,322v overschrijden met een voltage van 1,215v.

Zet je LLC aan dan kan het zijn dat de pieken nog hoger komen te liggen dan de CPU-VID en is in theorie dus schadelijk op langere termijn. Echter zijn deze met onze voltages redelijk te verwaarlozen.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht iemand nog vragen hebben dan hoor ik dat wel weer. :D

• Pazienza
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14-04 19:56
fsdrambo schreef op woensdag 23 december 2015 @ 12:41:
Hallo, ik heb een 6600k op 4,74 Ghz met een 1,47 vcore.

Als ik lager ga crashed hij na een tijd prime95. Maximale temperaturen zijn zo 65 graden een H100gtx .

Ik weet dat me vcore wat hoog is maar ik zie wel of hij het blijft doen:) tot nu nog geen problemen gehad. Ik heb een msi z170a m5 moederbord. Nu las ik pas geleden dat asus borden stabieler zijn kwa overklokken? Misschien een leuke upgrade aangezien de z170 maximus eraan zit te komen☺
En hoeveel Vcore heb je nodig voor 4.6 GHz? Als dat onder de 1.40 V is zou ik de CPU lekker op 4.6 GHz laten lopen. :)

• NESFreak
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
JoeyHamers schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:34:
[...]

Jij snapt niet waar ik naar toe wil... Met een i5-6600K draai je standaard 39x100 als je m stressed. Als je m overclockt op de normale manier komt ie dan inderdaad op 45x100. Maar dan is het nog steeds 0.6Ghz winst..
Het zit nog iets ingewikkelder. Voor de turbo is het
1 core 3.9ghz
2 cores 3.8ghz
4 cores 3.6ghz

Singlethreaded is het dus idd 'maar' 600mhz winst, maar multithreaded 900mhz :P

• undeepdiver
Kijk nou maar uit hij is zo heet straks gaat i zoenen.. _O-

@ HertogJan

Hou 85 graden op je warmste core aan je zal zien dat LinX de boel nog veel hoger opstookt als je langer test.
Begin eens de boel echt stabiel te maken op 4.2 die overklok kan je prima gebruiken voor 24/7 gebruik. Zie de opmerkingen en adviezen over stabiliteit van undeepdiver en Millman 5 uur LinX all mem en 10 uur blend Prime 95.

Daarna kan je altijd nog verder pushen

• Pazienza
HertogJan schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 11:14:
[...]

Thanks, hij draait Prime95 nu wel stabiel:

[afbeelding]
Kijk, nu ben je goed bezig. :)

• Solotov
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 23:13
HertogJan schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 14:37:
[...]

Oh! Dan moeten we er even achter komen waar dat vandaan komt.
Heb Corsair DDR4 Vengeance LPX 2666
Denk t al te zien! Ik heb ook 2666 maar dan van Kingston (Hyper X serie). Alleen jij hebt 16gb en ik 8gb. Dus als jij met al je geheugen test en ik met al mn geheugen is jouw taak zwaarder. Ik haal zon 220.Gflops..

• undeepdiver
Millman zeg er eens wat van....Ik krijg tranen in me ogen :'(

• Pazienza
undeepdiver schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:20:
Hahaha de bloeddruk. De bloeddruk. Pas op! :+

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

undeepdiver schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 19:20:
Hahaha, Ik dacht ik laat je even zwemmen ;) Van t weekend zal ik eens uitgebreid reageren, t niveau daalt :P

[Voor 12% gewijzigd door millman op 04-02-2016 22:38]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

LinX minimaal 5 uur en Prime 95 small fft/ blend 8 uur lang minimaal v27.7 Er is hier niemand die 45min LinX stabiel verklaard. Kom eens met een screenshot van 5u linx of 8u prime, compleet met alle gegevens van 2x cpu-z (mem en CPU), Realtemp of coretemp onder load, taakbeheer enz enz.. Dan weten we eindelijk waarover we praten. 1 plaatje zegt meer dan......

Zorg ervoor dat je post ook referentie/informatie voorziening is voor een andere beginneling. Als die dit topic doorleest dat hij/zij echt nuttige info vind. Houd tweakers op een niveau waar je zelf ook wat aan hebt, dit geld voor iedereen. Bij vragen van anderen niet gokken, maar met gedegen kennis en onderzoek reageren. Als je t niet weet, zeg dan niets. (Deze is niet persoonlijk naar jou gericht Joey)

** Er is al zoveel over gezegd, toch nog een keer de uitleg waarom we hier voor Prime95 v27.7 (AVX1) Kiezen. Allereerst is niet temperatuur wat je test (LinX) maar stabiliteit. De manier die Prime 95 gebruikt om te testen kom je sneller tot onstabiliteit dan met LinX, ondanks dat de temperaturen met LinX hoger zijn dan met Prime. Je kan kiezen of je meer gaat testen op geheugen en controller (Large FFT), of dat je alleen de CPU cores test (Small FFT), of je algehele systeem (Blend).

De prime methode verplicht je bijna om het overklokken in segmenten op te delen:

Eerst je CPU (korte testen van 30min Small FFT, per 100Mhz, daarna 8u bij einddoel)
Daarna je geheugen en controller OC (CPU stock, korte testen Large FFT, daarna Blend 8u met alles OC)

Overklokken is vooral omdat het kan, leuk en leerzaam is. Je zoekt de grenzen van je hardware op, niet om het stuk te maken, maar juist om de veilige marge op te zoeken. Dat kan alleen als je de echte grenzen van je systeem weet. (je hebt dus wel die BSOD gezien, op de max van je OC!) Een mooie OC is er een die precies op de grens Vcore/Temp zit, in dit geval dus 85c max na 8u Prime95. Als we dit allemaal zouden aanhouden kunnen we op niveau blijven praten en vergelijken.

[Voor 39% gewijzigd door millman op 05-02-2016 10:07]

• Help!!!!
  • Registratie: juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Mooie samenvatting. Dank!

PC Specs
Asus Crosshair VI Hero 370X | AMD 3700X | 16GB DDR4 3200C14 B-die | ASUS RTX 3080 TUF OC | Crucial M500 240GB SATA | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM850x |

Acties:
  • +1Henk 'm!

• undeepdiver
Dit klinkt bekent, op een gegeven moment heeft je CPU voor 100MHz gewoon heel veel v core meer nodig denk dat ook bij jou 4.6 mooi is voor 24/7

Je kan wel eens proberen of je met een hoge base clock wat verder komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• royced
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 22:56

royced

Hello!

undeepdiver schreef op maandag 07 maart 2016 @ 19:30:
Dit klinkt bekent, op een gegeven moment heeft je CPU voor 100MHz gewoon heel veel v core meer nodig denk dat ook bij jou 4.6 mooi is voor 24/7

Je kan wel eens proberen of je met een hoge base clock wat verder komt.
Inderdaad, ik laat het nu op 4,6.
1,310v in bios, Level 6.
Indien ik later toch wat leuks er mee ga doen zal ik het sowieso posten hier!
En ik ga dit topic ook sowieso verder volgen :)

• undeepdiver
Aannames, ik denk?, ik weet het niet zeker maar praat toch!, ik doe maar wat zonder testen en bewijzen...!Het niveau op Tweakers is bedroevend geworden.

Weemism kerel, ieder zijn ding maar je komt hulp vragen op het forum en gaat dan hier vertellen hoe het moet? Wil jij de new bees even 3 maanden helpen met hun probleempjes? Open een topic, post hier al u vragen ik geef wel antwoord!!!!

Deze discussie is al zo vaak geweest beetje jammer.

• coenfoolen
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 26-12-2020
Weemism schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:59:
[...]

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik heb de Vcore op 1,35 volt bij 4,5Ghz op een 6700K. Als ik op een voltage daaronder ga zitten reboot ie spontaan zodra de CPU enigszins wordt aangesproken. Max temps zijn bij die Vcore tijdens een 8 uur durende Prime95 small FFT's rond de 90 graden.

Die 105 graden zal niet voor niets als grens zijn gesteld door de engineers van Intel, dus ik zie niet waarom je daar niet in de buurt mag zitten als de overclock verder stabiel is (wat bij die temps natuurlijk wel de vraag is). Het is tenslotte ook niet zo dat een CPU in de praktijk langdurig onder full load moet werken, en dus langdurig wordt blootgesteld aan de max temp.

Maar corrigeer me maar als ik het fout heb.
Dat klopt maar voor veel mensen ligt de echte max temp grens op de midden 80 tot lage 90 (veel komen zo ver niet eens). Als ik jou was zou ik Prime95 eens op blend draaien of LinX voor een paar uur op de all ram setting. De temperaturen die je daar haalt haal je in de realiteit bijna nooit.

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

• undeepdiver
Weemism schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:59:
[...]

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik heb de Vcore op 1,35 volt bij 4,5Ghz op een 6700K. Als ik op een voltage daaronder ga zitten reboot ie spontaan zodra de CPU enigszins wordt aangesproken. Max temps zijn bij die Vcore tijdens een 8 uur durende Prime95 small FFT's rond de 90 graden.

Die 105 graden zal niet voor niets als grens zijn gesteld door de engineers van Intel, dus ik zie niet waarom je daar niet in de buurt mag zitten als de overclock verder stabiel is (wat bij die temps natuurlijk wel de vraag is). Het is tenslotte ook niet zo dat een CPU in de praktijk langdurig onder full load moet werken, en dus langdurig wordt blootgesteld aan de max temp.

Maar corrigeer me maar als ik het fout heb.
http://overclocking.guide/the-risks-of-overclocking/

Ik denk dat 85 / 90 graden echt de max is! d:)b

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazienza
En vandaag is het, weliswaar met een iets hoger voltage en mijn RAM op stock speeds, wel gelukt! :)

Meteen de gedeelde eerste plaats met undeepdiver voor Skylake. Blij mee. :)

[Voor 20% gewijzigd door Pazienza op 04-05-2016 13:39]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 26-12-2020
Damit pazienza dat is een mooie overclock d:)b ik heb nog steeds geen nieuwe koeler om mijn CPU naar 4.7 te pushen en nu met de examens ga ik dat ook zeker niet proberen. Goed gedaan!

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pazienza
coenfoolen schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:34:
Damit pazienza dat is een mooie overclock d:)b ik heb nog steeds geen nieuwe koeler om mijn CPU naar 4.7 te pushen en nu met de examens ga ik dat ook zeker niet proberen. Goed gedaan!
Thanks Coen! Succes met je examens! Straks de vlag uit. :)F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 13-04 17:09

spartacusNLD

This is Sparta!!

coenfoolen schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:34:

PC: Be quiet! Pure Base 500DX | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Ryzen 7 3700X | Be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte Aorus RTX 3080 Master | Crucial Ballistix RGB 32GB | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Be quiet! Straight Power 11 750W

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazienza
omgwtfbbq schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:21:
Ik ben een beetje 'puzzled'. Mijn systeem bevat een 6600k, op een MSI Z170A Gaming Pro. Ik ben nu de eerste stappen aan het zetten naar een OC van 4,5Ghz. Ik gebruik Intel XTU om settings aan te passen en core temperaturen uit te lezen, HWinfo om Vcore te checken en x264 stability test om stabiliteit en temperaturen te checken (aangeraden door Overclock.net).

Nu loop ik tegen het volgende aan: Als in XTU het voltage vastzet op 1,4v en de multiplier naar 45x zet, dan blijft de MP bij 40x hangen onder load en krijg ik een waarschuwing van XTU dat er Current Throttling plaats vind. Sofar snap ik het nog. Er is een current limit, de boel wordt gethrottled om het niet kapot te maken. HWinfo vindt dat een setting van 1,4v 1.344v geeft. 0,06vDroop is ook niet gek opzich.

Maar nu het interessante: Zet ik in XTU het voltage op 'default'. Dan gaat de MP wél prima naar 45 onder stress, is er géén Current Limit Throttling en het wonderbaarlijkste van allemaal, HWinfo ziet maar 1,32v naar de CPU gaan.

Rara hoe kan dat?
Korte antwoord: Laat XTU lekker zitten en ga via je bios overclocken. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online
Fair enough, dat binnenkort maar eens proberen dan.

EDIT: Dat lijkt op zich wel te werken, 4,5Ghz is iig 'vrij'stabiel op 1,38v ingesteld. Temperaturen zijn goed, en een uur x264 test gaf nog geen problemen. Aankomend weekend maar even verder testen :)

[Voor 66% gewijzigd door omgwtfbbq op 17-05-2016 09:16]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pazienza
willy83 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:44:
Heb sinds gister weer een PC in elkaar gesleuteld en heb een vraagje over de i7 en zijn temperaturen.
De Vcore staat op 1.300 ingesteld in de bios maar CPU-z leest 1.248 en de core speed is 4400mhz op dit moment. Wat voor temperaturen mag je verwachten met een Corsair H100i V2 tijdens prime?

Op dit moment haal ik Idle: 23c, 24c ,21c en 23c voor de cores, onder prime load zit ik max op 75c, 68c, 66c, en 69c

Zit de pasta wel goed aangezien er vrij grote verschillen in temperatuur tussen de cores zit of is dit normaal?

pc specs:

i7 6700k
MSI Z170A gaming M5
Corsair RM750x
HyperX 2666 CL15
Corsair H100i V2 voor de CPU
3x 12cm fan in
1x14cm uit (+2x van de H100i)
(videokaart is onderweg)
Hoi Willy, die temperaturen zijn normaal hoor, en verschil in temperatuur tussen cores onderling is ook normaal. :)

Veel plezier met je nieuwe pc, is toch altijd leuk om een nieuw beestje te hebben. 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi en welkom op de OC afdeling ;)

Allereerst zou ik de x264 test overslaan, zeker als je bereid bent om prime te draaien. v27.7 en dan de volledige 8 uur, is wat mij betreft nog altijd foolproof gebleken, en na vele discussies hier uitgeroepen als leidraad voor verder testen. (al het andere is extra).

Over je turbo instelling, dit is per merk anders, en eerdere platformen hadden dat minder dan nu, maar het aanhouden van je Turbo dient blijkbaar nodig voor een OC, lijkt mij verder geen probleem voor het vervolg.

Je verdere vragen:

1: Lijkt mij duidelijk, LLC (goed testen op 4 en 5) je wilt 1,3vbios=1,3v cpu-z
2: Ja
3: verschillende testprogramma's tonen geen 100% load continue, in geval van prime om nieuwe instructies in te laden. Niets bijzonders dus,

4: Weet je zeker dat je niet met minder voltage uit de voeten kan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14-04 18:23
millman schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 01:14:
Hoi, kan jij mij vertellen welke prime versie je gebruikt?
Die jullie hier aanraden, 27.7
stin00 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:41:
[...]

Ik heb zelf ook een Asus mobo waar dezelfde opties op zitten, ik kan ze wel even kort voor je toelichten.

CPU Power Phase Control kan je op 'Extreme' zetten om het aantal actieve power phases van je mobo VRMs (voor je CPU) altijd op maximaal te zetten. Als je deze op iets als 'balanced of optimal' zet zullen een aantal VRMs zichzelf uitschakelen wanneer de CPU idled. Er wordt op die manier stroom bespaard omdat elke aparte VRM eerst 100% power moet bereiken voordat de volgende VRM weer wordt benut/aangezet. Bij de 'Extreme' setting blijven alle VRMs actief. Deze stroombesparingstechniek werkt goed en scheelt je een aantal watt idle, maar ten behoeve van een maximale overclock wil je deze setting graag op Extreme zetten (voor Asus moederborden in ieder geval).

De Current Capability zet je op 120% of 140% omdat er anders een kans bestaat dat je CPU wordt gethrottelt in z'n stroomtoevoer. Intel heeft namelijk bewust een limiet gezet naar hun eigen specificaties zodat de cores van een CPU niet opblazen als iemand 200 ampère erdoorheen probeert te jagen. Maar dit zorgt dus voor een gelimiteerder overclock potentieel aangezien je meer stroom nodig hebt zodra de frequency en het voltage omhoog gaan. Door de Current Capability naar 120 of liever 140 te zetten weet je in ieder geval zeker dat je CPU niet geknepen wordt wanneer je met hogere voltages gaat werken.

De guide van HWI is verder prima maar ze leggen inderdaad alle settings niet uit, je moet er maar van uit gaan dat het goed is kennelijk :P Nu weet ik niet zeker of mijn uitleg 100% klopt dus pin me er niet op vast, maar dit is wat ik er zelf ooit van heb begrepen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ja precies, ik wil wel weten wat iets doet ipv het klakkeloos over te nemen van HWI. Zelfde geldt voor de LLC, die had ik ook op LLC 6 gezet zonder te weten wat het nou precies doet. Die heb ik ondertussen door. Als ik LLC 4 kies, dan is het zo goed als een 1:1 ratio tussen bios voltage en cpu-z/HWMonitor voltage. Dus dat pak ik als basis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 14-04 18:23
millman schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 03:30:
Zoals tot nu toe is gebleken is x264 niet zwaar genoeg om stabiliteit te testen.. de meesten zullen daarna toch nog bsods ervaren. Zo niet is dat meer geluk dan wijsheid. Daarnaast is het makkelijker hulp geven als we allen iets stabiel noemen na zoveel uur test x. Na vele debatten in de verschillende oc topics is prime 95 overeind gebleven als 'go-to tool' voor stabiliteit testen. 8u prime blend voor de gehele pc.. Small fft voor alleen de cores vd cpu.

Het is met prime makkelijker te pinpointen waar de stabiliteit problemen eventueel vandaan komen.. de geheugen controller of geheugen of alleen de cores afhankelijk van welke test je doet. V27.7 is met avx1. Niet zo zwaar en heet als avx2 en niet zo licht als versies zonder avx. Kortom, een weloverwogen middenweg waar voorlopig niemand mij anders van kan overtuigen. Nog steeds de tweakerstandaard anno 2016😉

@undeep.. thnx as always d:)b
Bedankt weer voor je geduld en uitleg :). Ik vroeg het ook omdat andere websites/forums juist geen Prime/LinX etc aanraden voor Skylake.

Prime95 stabiel is btw het probleem niet. 4.4 GHz @ 1.245V met LLC 5 stabiel voor 9 uur (https://gyazo.com/d492ebe7be36f3b2d6c2ba21d4ab4e2d)

LinX daarentegen... error na 29 min met dezelfde instellingen. (https://gyazo.com/391acc91d53a1b89083de5c358e51af0). Wel stabiel op 1.265V met LLC 4. Nog even door testen en dan kom ik wss ergens tussen 1.245-1.265V voor 4.4GHz.

4.5 GHz ga ik voor nu opgeven omdat de temperaturen te hoog (90+ graden op 1.3V) worden door mijn matige koeler. Wel jammer, had graag de max opgezocht. En daarna zal ik de RAM's eens gaan aanpakken 8)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• undeepdiver
KvNwPPr schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:42:
[...]

Bedankt weer voor je geduld en uitleg :). Ik vroeg het ook omdat andere websites/forums juist geen Prime/LinX etc aanraden voor Skylake.

Prime95 stabiel is btw het probleem niet. 4.4 GHz @ 1.245V met LLC 5 stabiel voor 9 uur (https://gyazo.com/d492ebe7be36f3b2d6c2ba21d4ab4e2d)

LinX daarentegen... error na 29 min met dezelfde instellingen. (https://gyazo.com/391acc91d53a1b89083de5c358e51af0). Wel stabiel op 1.265V met LLC 4. Nog even door testen en dan kom ik wss ergens tussen 1.245-1.265V voor 4.4GHz.

4.5 GHz ga ik voor nu opgeven omdat de temperaturen te hoog (90+ graden op 1.3V) worden door mijn matige koeler. Wel jammer, had graag de max opgezocht. En daarna zal ik de RAM's eens gaan aanpakken 8)
Goeie instelling en millman heeft absoluut engelen geduld en verdient een gouden tweakers zetel,... _/-\o_

Het testen is niet om te pesten, prime 8 uur met avx1 ( 27.7) is de beste test. alle andere testen gebruiken of minder wattage op je cpu of ze zijn niet zo zwaar als je van grote naar kleine fft overstapt. En dat is nu net waar je cpu een error geeft of niet.

• Ps4hgvgamer
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17-09-2019
Vandaag mijn allereerste overclock uitgevoert op mn 6600k. Helemaal stabiel op 4,3 ghz met 1,29 op de volt, was ook veel minder moeilijk dan ik had gedacht. Edit: temps zijn altijd onder de 64 met een scythe mugen 4 en arctic silver 5 op een Z170-G43 plus

[Voor 24% gewijzigd door Ps4hgvgamer op 01-08-2016 21:18]

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10-04 11:39
Pazienza schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 15:27:
[...]

4.4 of 4.5 GHz is voor de meeste chips wel haalbaar, afhankelijk van je moederbord en koeling.

Daar boven wordt het een stukje moeilijker en moet je ook wat geluk hebben. :)
Nou, inderdaad, dat blijkt. Nu al half uurtje zonder problemen Prime95 Blend aan het draaien op 4,5 Ghz. Max CPU temp tot nu toe 62 graden (maar irritant pingpongend tussen 55 en 62 graden omdat ik net een fan profile trigger op 60 graden heb staan).

Interessant was wel dat het even vogelen was: ik kreeg 'm met handmatig opgegeven Vcore niet zover dat dat bij idle weer omlaag ging. Pas toen ik de expert features uitklapte en me even had ingelezen over adaptive, override en offset was ik eruit dat bij dit mobo die energiebesparende functies kennelijk adaptive wilden, met een offset voor stabiele boost. Adaptive + offset overclockt alleen de boost, manual/override gooit Vcore gewoon permanent omhoog.

Nu ingesteld op Adaptive + offset, met een offset van +0,165 V (en LLC op 'Profile 1'). Volgens HWinfo draait ie tijdens Prime95 dan op een maximale Vcore van 1,312 V (maar gemiddeld 1,304 V). En dan dus inderdaad de CPU multiplier op 45 en bij idle Vcore van 0,912 V. Ik ga later nog even proberen die offset nog wat omlaag te brengen, kijken of dat er nog in zit, maar voorlopig ben ik niet ontevreden.

Raar detail: als ik ook maar iets tweak aan die iGPU krijg ik daar wel instabiliteit op (ofwel BSOD's ofwel herhaaldelijk 'driver stopped responding'). Die heb ik dus maar weer gewoon lekker helemaal op Auto gezet, dan doet ie het wel prima (TW: Attila met avg fps van 22, 1080p, minimale settings, ultra unit sizes). Magoed, dat hele verhaal wordt vanzelf buitenspel gezet als ik er een fatsoenlijke videokaart insteek :)

• RPS13
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 12-04 19:10

RPS13

S T Y L E

Met koelpasta heb ik vaak zo'n 2-3 graden verschil tussen de cores, dan heb ik de koelpasta heel fijn uitgesmeerd met het bijgeleverde spateltje (Kryonaut)

Met liquid metal (Conductonaut) haalde ik 0 tot 1 graden verschil tussen de cores.
Ik hou altijd een max van 5c verschil aan voordat ik ga proberen te reseaten o.i.d.

ROG MAXIMUS IX APEX | Intel Core i7-7700K @ 5200 MHz | 16GB G.Skill Trident Z @ 4300 MHz | Asus ROG Strix GTX 1080 @ 2100 MHz | 512GB M.2 950 PRO NVMe | Dual Kraken X41 | Full Noctua | Asus ROG Swift PG279Q
http://www.userbenchmark.com/UserRun/3096579

• Twam
Brogala schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 11:42:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb m'n voltage op manual staan op 1.3V dus dat kan nooit schadelijk worden denk ik.

En klopt het dat dat LinX ongelofelijk zwaar is, nog zwaarder dan Prime95? Ik had het even gedraaid met memory op all (~16GB) en daardoor ging de problem size ook omhoog. Drie van mijn cores zaten na 10 min op een max temp van 89-90, maar ééntje ging naar de 95 graden! Is dit een teken dat ik m'n 4.5Ghz/1.3V overclock iets omlaag moet halen? 95 graden is niet echt iets waar ik me gerust bij voel haha.

[...]

Ik heb mijn PC eergisteren in elkaar gezet en er een erwt koelpasta opgedaan, kan het zijn dat dat nog niet helemaal goed is verspreid?
Hm. Met een Dark Rock 3 lijkt me 89-95 graden echt vrij veel, gezien de settings. Geen idee hoe de belasting van LinX zich verhoudt ten opzichte van Prime95, maar met zulke temperaturen zou ik zelf inderdaad de boel iets terugklokken of een keertje extra nalopen of alles goed zit. Die Dark Rock heeft een TDP van 190 W meegekregen, dus die zou het aan moeten kunnen. Hoe is de luchtstroom in je behuizing? Komt er genoeg frisse lucht binnen en/of wordt de warme lucht effectief naar buiten geblazen? Bevestiging processorkoeler voldoende aangedraaid enzo? (Het plasticje van de onderkant van je koeler getrokken voor installatie? :P )

Als ik hier verder de temps van andere mensen zo lees zou je lager moeten kunnen uitkomen, ook met die settings...

• Twam
ronald92 schreef op woensdag 02 november 2016 @ 11:13:
[...]

ik ben ook gaan kijken naar de waardes die ik met behulp van LLC krijg en niet blind van de waardes uitgegaan in de bios. 1,32 is ook nog niet echt spannend maar als je rond de 1,43 v begint te komen is het een heel ander verhaal

is het verkeerd om met de waardes te tweaken die je krijgt doormiddel van LLC ? heb dan 1,32v op de cpu. Heb in de bios ook al de v-core omhoog gegooid maar krijg dan direct 1,36v op me cpu
Nee hoor, daar is het voor, lijkt me. Het is een compensatiemiddel tegen V-droop, meen ik, juist bedacht zodat je niet altijd gelijk V-core omhoog hoeft te gooien als het bij belasting toch niet helemaal stabiel is. Sterker nog, het kan soms aantrekkelijker zijn wat te tweaken in het toegepaste niveau LLC dan in de V-core, omdat het de boel bij lage belasting wat meer met rust laat, als ik het goed heb begrepen.

* Load-Line Calibration, trouwens, niet Line Level Correction, zoals ik eerder noemde. omschrijving wel goed onthouden, naam niet :P

• RPS13

RPS13

S T Y L E

Probeer eens met 1 ram module te booten, slot voor slot.
Nooit meer je koeler zo strak aandraaien "tot je super veel kracht moet zetten".

ROG MAXIMUS IX APEX | Intel Core i7-7700K @ 5200 MHz | 16GB G.Skill Trident Z @ 4300 MHz | Asus ROG Strix GTX 1080 @ 2100 MHz | 512GB M.2 950 PRO NVMe | Dual Kraken X41 | Full Noctua | Asus ROG Swift PG279Q

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 02:15
Ik heb iets geks de laatste tijd.

Als ik de PC aandoe(cold boot) lijkt ie kort aan en uit te gaan voordat ie boot. Of in ieder geval dat je een relais van vermoedelijk de voeding hoort schakelen. Dit had ik vroeger niet. Wat zou dit kunnen zijn?

• RPS13

RPS13

S T Y L E

wimpie007 schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:02:
Ik heb iets geks de laatste tijd.

Als ik de PC aandoe(cold boot) lijkt ie kort aan en uit te gaan voordat ie boot. Of in ieder geval dat je een relais van vermoedelijk de voeding hoort schakelen. Dit had ik vroeger niet. Wat zou dit kunnen zijn?
Haha ik heb sinds kort precies hetzelfde. Ik snap er niks van. 8)7

• Solotov
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 23:13
rschwartnld schreef op maandag 28 november 2016 @ 01:18:
[...]

Zoals ik al aangaf beide
Op auto laat de cpu in cpuz bij normaal simpel gebruik al 1.43 zien

Handmatig getracht 1.32 tot aan 1. 38 maar dan boot mijn systeem niet
Daarna 1.41 volt nogmaals handmatig getracht maar dat eindigde ook in een crash

Vervolgens op auto nogmaals gekeken wat het doet zoals aangeven in mijn vorige post
Dus helaas niets undervolten of overklokken beide onmogelijk
Zou gauw de nieuwe kaby lake te koop is ga ik deze cpu op een ander moederbord uit testen.
Maar ik verwacht dat het daarop exact hetzelfde resultaat gaat geven.

Moederbord overgenomen van een tweaker maar bleek een blunder te zijn geweest.

Achteraf bleek dat asrock geen garantie wil geven op dit moederbord en ze blijven bij asrock beweren dat het niet aan hun product kan liggen.
Asrock maakt alleen werkende perfect werkende produkten maar niet heus :(
Het komt op mij over alsof je vluchtig iets probeert over te clocken. Ik ken nog geen enkel geval met skylake dat je niet minimaal 0.2 ghz erbij krijgt geclockt... misschien dat je t dan toch zelf fout doet?
Tevens geef je ons ook wat weinig informatie om je te helpen...
LLC load line calibration, bedoel je denk ik.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat 1,37V met een maximale temperatuur van 60 graden schade aan de CPU gaat brengen over de realistische levensduur.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Denk, dat komt omdat je turbo ingesteld staat op auto. Dit houd in dat naar gelang de hoeveelheid cores er gebruikt zijn de cpu juist omlaag schaalt. 1core belasten = 4200, 2 cores =4000mhz 4 cores =3800mhz.

Zet in BIOS de turbo uit en je OC op 4200.. voila

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zucht... Onderbouwen, volstrekt onnodig....

Wat daalt t niveau diep hier zeg..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:09
millman schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:17:
Zucht... Onderbouwen, volstrekt onnodig....

Wat daalt t niveau diep hier zeg..
Iets met de lifetime van de eeprom.

Yep, niveau daalt......

Maar als je behoefte hebt aan een uitleg. Lees dan verder ;-)

20/30 min stressen is meer dan voldoende. Als je daar doorheen komt +10/20 mv en je bespaart jezelf de andere 7,5 uur en degradatie.

Rechtzodiegaat, ouwe rammer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
Stabiel is sowieso een ietwat relatief begrip.

Als je je computer in de praktijk niet noemenswaardig belast, hoeft je OC überhaubt niet bar stabiel te zijn om geen BSOD's tegen te komen :P Ik had op gegeven moment een GPU OC die Furmark etc. wel doorstond, maar er bij 3/4 van de games toch uitvloog. Niet stabiel, maar had ik het gemerkt als ik net alleen die games had gespeeld waar ie wel overeind bleef?

Ik neig qua CPU (6600K hier) zelf de korte stress tests te doen om 90% van het werk te doen, en dan uiteindelijk met Prime te kijken of het langdurig stabiel blijft. Als er bij Prime uiteindelijk, na uur of 5-6, toch 1 of 2 cores uitklappen, wil dat zeggen dat er toch ergens een nulletje in een eentje is veranderd in het rekenwerk. Omdat mijn OC's doorgaans gewoon 1x worden ingesteld en dan tijd met rust worden gelaten, valt het qua slijtage nogal mee. Verder loop ik toch liever niet het risico dat een dergelijke rekenfout uiteindelijk gaat leiden tot bestandscorruptie en omdat het toch m'n hoofdsysteem is, heb ik het liever wel zo stabiel mogelijk. Geen idee hoe groot die kans op corruptie is, maar mijn bestanden worden over 4 apparaten gesynchroniseerd, dus ik zou al dingen uit back-up moeten trekken in zo'n geval, met de hoop dat je het dan op tijd merkt en de corrupte bestanden niet in backup worden meegenomen.

Als dat betekent dat ik m'n processor uiteindelijk 100 Hz lager klok dan ik zonder die extra test zou doen, kan ik daar best mee leven. Stukje gemoedsrust voor mij :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
Jup, doe ik idd wel gewoon. Korte tests voor eerste instellingen, lange sessies voor stabiliteit.

Als het bij langdurige volledig overdreven belasting blijft werken, krijg ik het bij normaal gebruik ook niet over de rooie.

Ik zit op lucht, dus doe zelfs rondje met zowel prime als furmark, 1-2 uur, om te checken of case fans ook lekker afgesteld staan. Das wel wat rumoerig :)

• paco2013
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11-04 14:00
5erveD schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:35:
Je hebt gelijk!

Ik reageerde wellicht wat te 'enthousiast' ;-)

Er zit zeer zeker een goede ideologie achter. En ik twijfel echt niet aan de kennis van de eerder genoemde mannen. En ik snap ook dat deze discussie wellicht iets anders had gelopen als ik een goed onderbouwing had geschreven ;-)

Maar goed,

Ik ben alleen van mening dat Prime en dergelijke teveel hitte genereren. En uit eindelijk ook niet genoeg stabiliteit garandeert. Want wat doe je nadat je dus, de voorgestelde route bewandeld. 8 uur stressen na al je OC werk. En je krijgt alsnog een bsod ? Ga je dan 12 uur stressen ? Wat als het zich herhaalt, dan 16 uur stressen. And so on.

Ook door de hitte word je OC gecapped imo. Je kan zeer waarschijnlijk 50/100 MHz hogere 24/7 oc draaien als je een lichtere stresser gebruikt.

Wat mijn inziens een goede toevoeging zou zijn is dat je de meerdere vormen van stress testen ook aandraagt. Dan bedoel ik Chess en x264 ;-)
Ik vind Chess en x264 goede alternatieven omdat deze imo meer in de buurt komen van real life stimulatie. Als je die dan doorloopt en de +10/20 mv toepast heb je zeker een stabiel system.
Mocht je toch nog onverhoopt een blauw scherm krijgen kun je altijd weer een lichte verhoging toepassen.

Je bespaart ook tijd (tijd is geld, geld is ln2, vul hier je eigen antwoord in) door mijn optie aan te houden.
Ieder is natuurlijk vrij om te doen wat hij/zij blieft en ik help graag met het kleine beetje kennis welke ik bezit.
Kijk tenminste iemand die ook zegt wat ik roep, nee ik ben geen overclocker in hart en nieren, maar ik wil wel de max uit elk systeem halen wat ik heb of heb gehad voor 24/7 gebruik.
Ik draai ook geen prime, itb of linx 8 uur of 5 uur, ik doe een 30 minuten prime, ik gooi er een run itb op max tegen aan, misschien ook nog een 20 minuten linx, en dan realbench, cinebench en wat Synthetische benchmarks dit heeft voor mij nog nooit problemen op geleverd met gamen niet en ook niet met renderen.

2700x4.2ghz@1.325v/Asus x470 prime/16gb PNY XLR8 Gaming EPIC-X RGB/Sapphire 5700xt nitro+

• undeepdiver
Bong_Marley schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:07:
[...]

Dat klopt, maar ik heb je adviezen wel degelijk opgevolgd (Vcore verhoogd, alle overige voltages handmatig ingesteld en Prime 95 v27.7 gebruikt). Heb alleen nog geen tijd gehad om een fatsoenlijke benchmark te draaien. De eerste resultaten zijn echter voorzichtig positief.

[afbeelding]

Hoewel ik genoeg handleidingen heb gelezen alvorens te beginnen met overclocken, blijft het een lastig gegeven als je niet bijzonder technisch onderlegd bent. Ik heb in het verleden mijn i7 920 van 2,6 GHz weten te overclocken naar 4 GHz stabiel. Echter is de ene chipset de andere niet. Ik probeer mijn kennis dan ook te vergroten door contact te zoeken met mensen die meer ervaring hebben met Skylake en hoop in bredere zin meer te weten komen over overclocken. Jammer dat mijn post dan wordt aangehaald als voorbeeld.

Bovendien is stabiel nogal een relatief begrip. De manier waarop Prime 95 de processor (en anderen onderdelen) belast is geenszins een realistisch scenario. Zelfs bij de meest CPU intensieve games komen de temperaturen nog niet in de buurt van wat Prime 95 weet te genereren (en daarvoor klok ik over). Hetzelfde geldt voor de meeste andere benchmark tools (vandaar dat Prime 95 ook de facto de standaard is).
Bong_Marly in de topic start staat hoe je een goed screenshot moet maken under load.

Zowel millman als ik zijn al jaren aan het klokken, ik praat nu voor mij zelf en denk dat ik al 500+ cpu's heb geklokt. Ik doe het voor mij zelf omdat ik het leuk vind maar weet donders goed dat ik mijzelf niet voor de gek moet houden.

Als jou CPU niet 8 uur prime en 5 uur LinX kan doorstaan is hij niet stabiel. 45 min LinX stable club is leuk maar meestal komt een CPU met de zelfde setting niet door 8 uur prime.
Ik heb zo vaak meegemaakt dat na 5 6 7 uur een Freese of een BSOD op me scherm staat.

Als mensen zonder ervaring en kennis andere tweakers verkeerd inlichten gaat het hier niet beter worden.

Ik ben blij dat Rhône als mod er boven opzit dat was de laatste 2 jaar wel anders. Ik vind het erg jammer dat iemand als Millman die zo veel mensen heeft geholpen niet op zijn kennis word ingeschat.

Als mensen weer met een bepaalde standaard scores gaan posten BV LinX stable club word het weer een beetje competitie, nu is het een zooitje.

• 5erveD
Ja, aardig blij met de Venom.
Apex komt ook vandaag binnen. Moet flink aan de bak dit weekend.

Div II en III moet nog wat aangescherpt worden ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 5erveD
Heb afgelopen week de 6600k gedraaid.
3 dagen lang positieve temps geprobeerd te bevechten maar kreeg er maar niets uit.
Ding aan de kant gelegd en kwam er vandaag achter dat ik de pasta niet goed op de die had aangebracht.
Jammer maar helaas.

Wel nog een sessie met de 7350k kunnen voltooien.
Moest toch ff die Willius van ze plek afstoten :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 08-04 18:28
Als ik eindelijk weer ln2 kan bemachtigen zal ik de 7350k ook eens verder aan de tand voelen.
Mijn huidige scores zijn van mijn 1 uur durende sessie. Ik heb de chip daarvoor en daarna niet meer gedraaid.

Eerst de puinzooi hier eens opruimen (32 gfx kaarten, 5 moederborden en 4 cpu's) die ik binnenkreeg.
Helaas kostte het op werking testen mijn beste voeding (Seasonic). 1 gtx 580 Lightning werkte duidelijk niet meer.
Als ik 1 koeler weet te bemachtigen kan ik wel 4x sli draaien met de gtx 580 Lightning. Lijkt me wel tof.

• paco2013
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11-04 14:00
Enola schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:31:
[...]

Duidelijk thx.

Wilde alleen weten of meer stabiliteit kon krijgen als ik andere voltages zou omhoog zetten. En zo ja welke.

Of gewoon Vcore dit bepaald.
vcore bepaald

2700x4.2ghz@1.325v/Asus x470 prime/16gb PNY XLR8 Gaming EPIC-X RGB/Sapphire 5700xt nitro+

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Tennisbal schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:31:
Ik heb een ROG RAMPAGE V EDITION 10 moederbord ook gekocht per ongeluk in combi met een 6800k moederbord.

https://www.asus.com/ROG-...ROG-RAMPAGE-V-EDITION-10/

Aardig overclock board maar heb amper verstand daarvan. Wat raden jullie aan wbt overclocken? Heb ik waterkoeling nodig of kan ik met lucht ook eea? En merk ik veel performance in windows en games? Iemand een standaard setup die ik kan gebruiken om mee te beginnen?
Er is zoveel verkeerd aan deze post dat ik bijna kromme tenen van krijg :P, en dat voor een tweaker die al sinds 2003 hier op tweakers actief is, oi...

Laten we beginnen bij t begin, je zit in een s1151 topic en komt met overclock vragen mbt s2011-v3. Das al een best verschilletje zullen we maar zeggen. Daarnaast vraag je heel simpel een volledige uitleg of startpunt om over te nemen, dat is ook geen beste op een Tweakers OC topic.

Zonder al te veel te zeiken, laat me uitleggen wat er mis aan is. Allereerst is een CPU Overclock 'omdat het kan, niet omdat er veel gameperformance te winnen is. Ja, je krijgt wat meer 'headroom' om hogere FPS te halen mocht de CPU een bottleneck zijn. (In jou geval ergens bij 200+ FPS, afhankelijk van de game). Dus 'omdat het kan' houd ook in dat je het leuk moet vinden om te doen, het uitzoekwerk als begin.

Kortom,ik raad je allereerst de basis te leren door voor jou hardware verschillende reviews en tutorials te lezen alvorens je ergens aan begint. Daarmee krijg je al vaak een idee wat een goed startpunt is qua clocks en voltage. Key in alles is temperatuur. Kortom, het doel wat je stelt is afhankelijk van je gebruikte koeling. Je kan met luchtkoeling weinig uithalen op dit platform, mits op 'air', zorg voor de beste luchtkoeling die je kan vinden -> reviews

Een heel goed begin is alle voltages van 'Auto' afhalen en op stock waardes instellen. (met CPU-Z kijken naar de vCore op auto en deze nagenoeg overnemen in je bios) Maar niet alleen vcore op stock, ook voor geheugencontroller en andere componenten dien je stock voltage te gebruiken waar deze standaard op auo staat. Leer dus eerst alle stock waardes door tutorials te lezen. Op stock een paar uur goed testen met Prime95 v27.7 AVX1 en met die temperatuur als uitgangsbasis een doel stellen.

succes!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

PM 13:29 Dag Jeroen,

Ik zie dat je aardig actief bent met tips & tricks in de Haswell/Skylake topics dus vandaar dat ik onderstaande eens bij jou wil neerleggen.

Momenteel draai ik zelf een 66000K icm een ASUS Z170-P bord.
Echter krijg ik onder geen mogelijkheid 4.5ghz geklokt onder een Mugen 4 dual fan (4.4 rond de 1.36v maar alsnog niet extreem stabiel aanvoelend).
Pas bij 1.42v krijg ik enigszins wat runs op prime95 29.3 (bovenste optie). Temps gaan dan wel richting de 80-83C wat niet zo prettig is, maar wel inhoud dat ik aardig wat kan koelen op lucht.
Ik zie ontzettend veel mensen die een 6600K draaien tussen de 1.3 - 1.33v wat ik wel een erg groot verschil vind met mijne.
Nu zijn er natuurlijk ontzettend veel opties in de bios die een effect hebben op de OC; min/max cache ratio, VCCIO/SA, LLC, Over capicity 100-140%, wel of geen XMP en ga zo maar door.

Even wat main settings die ik handmatig heb veranderd/ingesteld:

AI Tuner: Manual
BCLK Spectrum: Disabled
BCLK: 100
ASUS Multicore enhacement: Disabled
Core ratio: Sync all cores: 45

DRAM Freq ratio: Auto
DRAM Freq: 3000mhz
DRAM Timings; handmatig
vDIMM: 1.35

vcore: 1.41 (1.42load)
LLC level 6

Rest staat allemaal stock / Auto.
Heb jij wellicht tips?

Ter info: Prime 29.3 crashed dus eigenlijk in vcore range 1.375 - 1.42 na een paar runs
Niet stabiel te krijgen.

gr.
Maikel
Allereerst raad ik je aan om naar Prime95 v27.7 over te stappen, de versie die jij gebruikt is een AVX2 algoritme die nergens wordt gebruikt, 0,05v extra vcore geeft (automatisch) en 10 graden warmer is dan v27.7. Ten 2e.. Je Vcore is erg hoog, dat is dan een erg slecht exemplaar.. Ik denk dat je wel wat minder kan, maar dat zal Prime95 v27.7 wel uitwijzen. Mocht het niet lager kunnen verkoop m gewoon.

Als laatst wil ik zeggen dat, hoewel ik mij vereerd voel, het niet helemaal de bedoeling is om OC vragen te stellen via PM. Ik kijk meerdere malen per dag op het OC forum, je kan mij in het topic persoonlijk taggen met "@millman". Daarnaast is dit info die voor anderen ook van nut kan zijn, gelieve voortaan dus gewoon op t forum te plaatsen ;)

Of we kunnen een uurtarief afspreken en dan kom ik persoonlijk adviseren :P

Edit: Oh, het is overigens goed om eens te checken wat je op stocksnelheden eigenlijk nodig hebt aan vcore. En doe 1 instelling tegelijk, dan kan je een en ander uitsluiten. eerst alle waardes op stock (dus alles van auto af). Eist, Turbo en C-states uit. LLC moet je checken of die geen vcore overwaarde geeft. Dus ingestelde vcore in bios + LLC moet in CPU-Z onder load ook dezelfde waarde zijn.

Jij stelt in bios 1,3v in, dan moet je onder load dus ook in cpu-z 1,30v uitlezen.

Verder zal ik dit gesprek even copy-pasten naar het juiste topic, dan gaan we daar verder.

Groet, Jeroen

• Lekiame
millman schreef op donderdag 14 december 2017 @ 07:46:
[...]

Dit ziet er uit als gedegen onderzoek naar je OC mogelijkheden, dat zie ik graag, Ja ik denk dat 4400Mhz de sweetspot is met jouw Proc. Helaas is het gewoon niet zo'n topexemplaar. Het uitvallen van een worker kan duiden op dat je er dichtbij zit qua vcore. Temps zijn aardig zo, ook @ 4500
Vannacht Prime 27.7 even gedraaid op 4.4GHz en zojuist zag ik dat op 1.33v weer worker 2 er na een uurtje uit was geklapt.
Heb ook verschillende settings als minmax cache, fclk, SA, VCCIO, SVID uit/aan, XMP aan/uit geprobeerd voor meer stability of evt. lager vcore maar heb niet het idee dat deze settings ook maar enig effect hebben(daarna alles weer op auto(stock) gezet).
Dit doet hij dus op 4.5ghz ook tussen 1.37 en 1.41v. geen BSODS maar constant worker 2 die stopt.
Lijkt wel of er een fine-tuning optie niet goed staat in de bios..

Samengevat
4.4GHz tussen 1.30 - 1.33v worker 2 die steeds stopt waarbij het sneller gebeurt bij een lager vcore 8)7
4.5GHz tussen 1.37 - 1.41v worker 2 die steeds stopt waarbij het sneller gebeurt bij een lager vcore 8)7

UPDATE: Stabiel op 4.4GHz met 1.344v @ load, max temps: 75-71-72-74 O+

[Voor 30% gewijzigd door Lekiame op 14-12-2017 18:56]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

mca2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:30:
@millman ik zie toch aardig wat mensen die +/-4.5GHz weten de halen, dat is een aardige winst voor mijn i5 6600.
Dat er mensen zijn die in bepaalde gevallen dat halen twijfel ik niet aan, echter is dat zeker geen garantie voor jou chip/mobo combinatie.
Ik gebruik deze guide https://nl.hardware.info/...kshop-skylake-overklokken
En heb een Mugen4 koeler en een corsair 550W voeding.
Hoewel de OCguide van @rsnubje op HWi een goed startpunt is voor een normale multiplier OC, schiet deze wel tekort mbt Blck OC. Je moet goed begrijpen wat er allemaal aan de Blck gekoppeld is, zoals Ringbus, Uncore, Geheugen (!) en interne GPU, die je allemaal tegelijk overclockt met een stap op de Blck.
Het rare vind ik dat de machine niet eens post, instabiliteit in Windows had ik nog wel begrepen maar hij boot zelfs niet.
Zoals ik al vroeg, welke instellingen heb je gebruikt? Ik heb hierboven al aangegeven dat je een andere skillset nodig hebt voor Blck OC. Ik raad je aan terug naar de tekentafel te gaan. Het is op dit moment niet te zeggen welke van de onderdelen problemen heeft, omdat je ze nu allemaal tegelijk overklokt. Ook meteen een voltage van 1.35v is veel te veel om mee te beginnen. Ga je inlezen op "Non-K OC @ z170" en neem een guide met het liefst een asus z170 bord toegespitst op Blck OC.

Edit:verplicht leesvoer: http://overclocking.guide...non-k-overclocking-guide/

[Voor 5% gewijzigd door millman op 05-01-2018 22:57]

• HertogJan
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 06-03 21:37
i5 6600k op 4,6Ghz met Mugen 4 PCGH.

Draaide op 4,4Ghz, maar heb alles goed schoongemaakt, koelpasta aangebracht en de Mugen aangedraaid. Temperatuur daalde met zo'n 20 graden celsius (van 90 naar 70).

Nog steeds heel erg blij met mijn Skylake, hij kan nog erg goed meekomen (en in singlecore al helemaal).
_/-\o_

• ApC_IcE
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 07:55

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik meld mij hier ook maar even.
Na veel actief geweest in het overclocken van de i5 2500K is het nu tijd om een 6700k aan de tand te voelen.

Setup:
i7 6700K
Gigabyte Z170XP-SLI
Corsair H115i Hydro AIO cpu cooler

Met gamen merkte ik dat mijn vorige i5 6500 vaak op 100% cpu belasting zat en zelfs thermal throttling begon te krijgen. Nu zat daar ook een stock cooler op.

Snel een i7 6700 gehaald 2ehands zonder cooler maar de stock cooler van de i5 bracht hem tijdens belasting al snel naar de 85 graden.

2e hands maar een corsair hydro 115 gehaald (280mm) en dit in de NZXT H500 gebouwd.
Dit is volgens mij 5 keer gebeurd. (thermal paste was "waterig" geworden (nog nooit eerder gezien), fans verkeerd om op de radiator gemonteerd, (dit ongeveer 3x) dacht dat de radiator aan de voorkant van de kast moest en de fans aan de kant van het moederbord (pull), maar dit paste niet. vervolgens omgedraaid maar vergeten dat de fans nu vanuit mobo naar voren blazen (hoezo weg airflow) 8)7

maakt niet uit welke test ik draaide met verkeerd om gemonteerde fans etc. mijn 6700 bleef maar fouten op workers genereren of vastlopers.

nu met alles goed gemonteerd:

Ondertussen natuurlijk wat testjes (wordt geupdate):

Alles met LLC op auto:
  • 42 x 100 met Vcore 1.19 Prime 95 small gaat goed netjes alles rond de 60 graden
  • 42 x 100 met Vcore 1.6 Prime 95 small gaat goed netjes alles rond de 90 graden :(
  • 43 x 100 met Vcore 1.29 Prime 95 small gaat goed netjes alles rond de 66-70 graden
  • 44 x 100 met Vcore 1.31 Prime 95 small gaat goed netjes alles rond de 66-73 graden toch niet, vastloper
  • 44 x 100 met Vcore 1.325 Prime 95 small gaat goed maar wordt na 15 min toch wel 79 graden
De 1.6 ging per ongeluk. moest 1.16 in toetsen. O-) gelukkig leeft ie nog. (goedemorgen :+ )

Toen ik erachter kwam hoe ik LLC veranderde (zie onderaan post) heb ik niet de moeite genomen alles opnieuw te testen maar ben bij 43x begonnen.

Met LLC op High:
  • 43 x 100 met Vcore op 1.29 Prime 95 op small gaat goed maar snel al 80 graden dus gestopt
  • 43 x 100 met Vcore op 1.18 Prime 95 op small faalt 1 worker echter max 70 graden
  • 43 x 100 met Vcore op 1.19 Prime 95 op small gaat goed en max 74 graden
  • 44 x 100 met Vcore op 1.19 Prime 95 faalt (logisch)
  • 44 x 100 met Vcore op 1.23 Prime 95 small 1 worker faalt temps op max 78 gezien
  • 44 x 100 met Vcore op 1.24 Prime 95 small gaat goed (5 min) echter al 81 graden dus niet haalbaar
Ik ben verder gegaan met 43 x 100 en dan maar zo laag mogelijke Vcore en zonder fouten.
Ik wil niet tijdens het gamen dat de fans naar 70% of meer gaan dus dit is gewoon een warme chip.
Ik kom met normale temps en fanspeeds (voor mij dan) niet bovende 4300 met BCLK op 100.
In deze regionen moet ik goed opletten wat ik intyp. Op mijn draadloze keyboard typ ik zo per ongeluk 1.9 ipv 1.19 :(
  • 43 x 100 met Vcore op 1.185 Prime 95 small ging goed voor 10 min tot ik in mijn ooghoek zag dat core #1 op 50% load zat ;(
  • 43 x 100 met Vcore op 1.19 Prime 95 small gaat goed met fans op 30% (onhoorbaar) en mag 75 graden (screenshot na 10 minuten testen) faal na 19min
  • [b][/b]
  • 43 x 100 met Vcore op 1.195 Prime 95 small gaat goed voor 4uur (ik ga volgende week de chip delidden
Plaatje 4300 Prime 95 small FTT 15 minuten met Vcore op 1.195 en fans op 20%

Ik kreeg het niet uit me hoofd om toch eens die merkloze koelpasta te vervangen door:
pricewatch: Thermal Grizzly Kryonaut (1 gram)

En toch opeens 5 graden koeler:

Het is voor nu even genoeg. Straks met de BCLK naar 101 of 102 om te kijken wat dat doet.

Ik test voor de volledigheid maar 15min per keer en mijn fans en pomp staan ingesteld op balanced:
  • 40 graden 40% fans
  • 50 graden 50% fans
  • 60 graden 60% fans
  • 70 graden 70% fans
  • 80 graden 80% fans dit is al te luid dus 100% halen we niet, dan zet ik hem uit en beginnen we met lagere vcore of terug naar vorige settings)
De bedoeling is eigenlijk met max 50% fans te draaien ivm herrie tijdens gamen.
Dus eigenlijk wilde ik rond de 4500 uit te komen zonder dat de fans meer dan 40% gaan draaien en dan mag de temp max 70 graden zijn tijdens full load. Echter aangezien deze chip al bij 4400 temps richting de 80-84 graden wordt is met een bclk van 100 de 4300 voor mij het max haalbare.

1 kanttekening : verschil in temperatuur met fans op 40% vs fans op 80% is 1 graad na 30 minuten testen.

Wat niet lukt:
  • 45 x 100 prime 95 small met Vcore lager dan 1.39 maar dan wordt alles rond de 84 graden en fans op 90%
Hoe dit kan, kan wellicht met llc te maken hebben, mijn bios F22f lijkt die niet van auto af te kunnen halen. :?
Wat moet ik hier intoetsen?

Ik moest "High" met een hoofdletter invullen. :/

[Voor 38% gewijzigd door ApC_IcE op 19-08-2018 11:48]

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-04 14:12
29.3 b1
[/quote]
errr urrr waarom stress je met avx2?
probeer het maareens met 27.7 dan vallen je temps nog wat lager uit= meer ruimte voor oc ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 26-02 00:16
Even een dom vraagje wellicht, maar heb net mijn oude i7 6700k (net nu ie 'End of Life' verklaard is) maar eens overgeklokt naar 4.5 Ghz. Even weer wat ingelezen, maar heb verder weinig hoeven doen op mijn Z170 bord: vCore gezet op 1.29v, multiplier op 45 dus, en verder nog wat load-line calibration om de power-drop onder max load wat af te zwakken. Al 72 uur rete-stabiel onder zware render test. So far so good.

Zag echter net even dat mijn North Bridge clock (wut?! We hebben nog steeds een NB?!) op ca. 4100 Mhz draait. Hmm, had dat niet gewoon 4000 moeten wezen?! Ik heb zelf niets veranderd aan die clock; en ook BCLOCK staat nog gewoon op 100.
[b]maks11223344 in "Skylake LGA1151 Overclock Topic #1"
errr urrr waarom stress je met avx2?
Om gelijk ook maar even wat te beantwoorden, het is m.i. goed ook te testen met AVX(2) instructies. omdat de CPU temps hoger worden wanneer die gebruikt worden (sommige moederborden hebben zelfs een AVX Offset optie in de BIOS, om iets terug te schakelen bij AVX instructies).

Intel i7 6700K @ 4.5 Ghz | Be Quiet! Dark Rock 3 | Asus Z170 Premium | 32G Corsair LPX | Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti | Samsung 950 Pro | Logitech Z-5500 | Super Flower Leadex Gold 650W | In Win 805c | Dell 2707WFP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• albatross
ApC_IcE schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 13:38:
Ik meld mij hier ook maar even.
Na veel actief geweest in het overclocken van de i5 2500K is het nu tijd om een 6700k aan de tand te voelen.

(...)

Wat niet lukt:
  • 45 x 100 prime 95 small met Vcore lager dan 1.39 maar dan wordt alles rond de 84 graden en fans op 90%
1.39 is erg veel voor een magere 4.5 Ghz overklok. Eigenlijk moeten alle i7 6700K processoren met gemak 4.5 Ghz doen (ook de mijne). Te hoge vCore kan, paradoxaal genoeg, ook voor instabiliteit zorgen. Mijne doet het uitstekend op 4.5 Ghz met slechts 1.29v (de meeste guides raden aan te starten vanaf 1.3v zelfs). Wel inderdaad even je LLC aanpassen, want anders gaat het voltage te ver omlaag onder langurige stress. Zo'n 50% LLC (Level 5, op mijn moederbord, van de 10) moet doorgaans volstaan.

Intel i7 6700K @ 4.5 Ghz | Be Quiet! Dark Rock 3 | Asus Z170 Premium | 32G Corsair LPX | Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti | Samsung 950 Pro | Logitech Z-5500 | Super Flower Leadex Gold 650W | In Win 805c | Dell 2707WFP

Acties:
  • +1Henk 'm!

• albatross
millman schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:41:
[...]

LLC moet je checken of die geen vcore overwaarde geeft. Dus ingestelde vcore in bios + LLC moet in CPU-Z onder load ook dezelfde waarde zijn.

Jij stelt in bios 1,3v in, dan moet je onder load dus ook in cpu-z 1,30v uitlezen.
Hmm. Ik begrijp dat dit een wat ouder topic is, maar dit lijkt me, in zijn algemeenheid, toch erg slecht advies. Het blijft zo dat je, ook met LLC, en onder load, dus niet dezelfde waarde voor vCore wil zien in CPU-Z. Je vCore dient onder load nog steeds te dalen met LLC, alleen wat minder. :P Als ie niet daalt, dan zou je een 100% (aka, 'flat') LCC profiel hebben gekozen, en dan zul je gegarandeerd een piek krijgen die VID overschrijdt wanneer de load weer terugvalt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

albatross schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 05:46:
[...]

Hmm. Ik begrijp dat dit een wat ouder topic is, maar dit lijkt me, in zijn algemeenheid, toch erg slecht advies. Het blijft zo dat je, ook met LLC, en onder load, dus niet dezelfde waarde voor vCore wil zien in CPU-Z. Je vCore dient onder load nog steeds te dalen met LLC, alleen wat minder. :P Als ie niet daalt, dan zou je een 100% (aka, 'flat') LCC profiel hebben gekozen, en dan zul je gegarandeerd een piek krijgen die VID overschrijdt wanneer de load weer terugvalt.
Officieel heb je helemaal gelijk, eigenlijk zou je LLC helemaal niet moeten gebruiken als je begrijpt waarom vdrop en vdroop ontstaan en je wilt 10 jaar+ met je cpu doen. Echter doe je overclocken niet uit veiligheid of om de chip langer mee te laten gaan, en een precies voltage was jarenlang de wens van overclockers. Zie daar: LLC.

Met een LLC die niet helemaal 'flat' is schiet je maar gedeeltelijk iets op, de waardes van de spikes zullen alsnog boven ViD waardes komen, maar iets minder ver, tegenover een hogere vcore die je moet draaien om de vdroop op te vangen. Vandaar mijn weloverwogen advies ;)

Uiteraard dien je op 1,35v+ anders over LLC na the denken dan op 1,2v. Tevens gaan verschillende controllers (merken) anders om met LLC, ViD en vdroop om maar te zwijgen over chiplottery dus t blijft een algemeen advies dat per situatie bekeken moet worden.
Tot nu toe heeft mijn benadering mij nooit problemen opgeleverd, met 20 jaar ervaring mag je toch spreken van een structureel succes (?) :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

albatross schreef op maandag 11 maart 2019 @ 17:41:
Even een dom vraagje wellicht, maar heb net mijn oude i7 6700k (net nu ie 'End of Life' verklaard is) maar eens overgeklokt naar 4.5 Ghz. Even weer wat ingelezen, maar heb verder weinig hoeven doen op mijn Z170 bord: vCore gezet op 1.29v, multiplier op 45 dus, en verder nog wat load-line calibration om de power-drop onder max load wat af te zwakken. Al 72 uur rete-stabiel onder zware render test. So far so good.

Zag echter net even dat mijn North Bridge clock (wut?! We hebben nog steeds een NB?!) op ca. 4100 Mhz draait. Hmm, had dat niet gewoon 4000 moeten wezen?! Ik heb zelf niets veranderd aan die clock; en ook BCLOCK staat nog gewoon op 100.

[...]

Om gelijk ook maar even wat te beantwoorden, het is m.i. goed ook te testen met AVX(2) instructies. omdat de CPU temps hoger worden wanneer die gebruikt worden (sommige moederborden hebben zelfs een AVX Offset optie in de BIOS, om iets terug te schakelen bij AVX instructies).
Hey, lekker bezig, je bent goed uitvoerig aan t testen, dat is mooi! Ja je hebt een Northridge, volgens mij is die 4100 prima. Als je met Prime blend instelling problemen tegenkomt dan kan je daar altijd nog naar kijken, maar vermoed dat die 4100 stock is voor een 6700k (zo uit m'n hoofd, zelf goed checken).

Uiteindelijk is overclocken niet heel moeilijk, vCore max 1,35 + Multi + LLC + temps max 85c= top OC. Het liefst alle andere waardes op stock ipv auto, voila, daar wordt ik heel gelukkig van. Je kan als je je doel hebt bereikt nog kijken of je je NB OC kan matchen. Wel andere voltages nodig, dus even inlezen, maar dat icm RAM OC zijn de laatste stappen naar een complete OC.. bij deze daag ik je uit dat na te streven.

Je bent de afgelopen nachten ook aardig aan het researchen geslagen, gezien de duimpjes die ik hier en daar van je krijg.. alsof ik mezelf weer bezig zie met m'n eerste OC. Dit is overclocken op niveau, blijkbaar bestaan jullie nog :)

Was wat sjaggo de afgelopen dagen gezien de input van sommige, maar faith restored, thnx for that!

Edit: oops, dubbelpost, sorry mod!
Edit2: tenzij je in t echte leven ook AVX 2 loads gebruikt zou ik dat laten zitten. Gewoon 27.7 draaien ;)

[Voor 9% gewijzigd door millman op 12-03-2019 07:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@albatross Goed dat je nadenkt over de AVX2 load, gewoon testen zoals je doet.

Verder blijkt je cpu stabiel te zijn op 1,264v. Ik zou zeker een flat LLC profiel pakken en er nog 20mv bij doen voor 4600mhz. Dat is zo'n 1,3v onder load (1,31v bios) wat wel genoeg moet zijn voor 4600mhz. Eerst eens een lager voltage met hogere LLC, zodat je de characteristics van de nieuwe instelling snapt, daarna weer verder.

Probeer voor nu dus 1of 2 stappen LLC omhoog, met een vCore van 1,27v voor 4500mhz.

Ik ken het bios van je Asus niet zo goed, is het een 5-staps LLC? Ik lees auto + 4 stappen. staat LLC op medium of high? Zou zeker high proberen.

[Voor 38% gewijzigd door millman op 12-03-2019 09:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@albatross 1,43v? Hoe is dat mogelijk dan? Dat heeft niets te maken met LLC oid maar een harde fout? Het zou geen problemen mogen geven als ie een enkele keer zo'n hoog voltage krijgt. Heb zelf een keer een typefout gemaakt 1,6v ipv 1,16v, bootte gewoon, en had geen schade gelukkig. Test nog eens rustig opnieuw zou ik zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Reset allereerst je gehele bios dmv cmos clear of batterij eruit. Mijn gigabyte soc force had ook t probleem na een fout niet meer stabiel te zijn op stabiel geteste clocks, waar een volledige reset uitkomst bood. Dial daarna je 4500mhz OC opnieuw in en test.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• albatross
millman schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:00:
Reset allereerst je gehele bios dmv cmos clear of batterij eruit. Mijn gigabyte soc force had ook t probleem na een fout niet meer stabiel te zijn op stabiel geteste clocks, waar een volledige reset uitkomst bood. Dial daarna je 4500mhz OC opnieuw in en test.
Dat is wel een goede, ja. :) Ga ik (nadat mijn huidige render job beeindigd is) direkt even proberen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@albatross Even over die voltage spikes bij LLC, dat zijn spikes die je nergens kan zien of meten, behalve met een oscilloscoop. Dus in HWinfo en cpu-z zul je die spikes nooit kunnen uitlezen, afhankelijk van gebruikte circuit duren die spikes enkele ms. Veel te snel om te meten.

Edit: Wat is het toch raar dat in bios ook 1,4v stond? Je werkt niet met offset voltage maar fixed toch? Ik probeer te achterhalen wat er mis gegaan zou kunnen zijn, kom er niet uit.. laatste bios ook?

[Voor 28% gewijzigd door millman op 15-03-2019 09:37]

• albatross
Ik heb mijn 4.5 Ghz weer terug! :) Die clear CMOS did the trick! Slaat natuurlijk nergens op (maar wellicht zijn er toch wat hidden settings?), maar het werkt iig weer. Reuze bedankt voor de tip!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dat is natuurlijk geen 'flat' LLC profiel, het is normaal dat de hoogste LLC standen overvoltage geven. Vandaar mijn tip, max 75% LLC

Acties:
  • +1Henk 'm!

• undeepdiver
Hey ouwe rammer...

haha moet wel ff kijken hoe dat ook a weer moet maar ga er mee bezig :-)

Ik heb de link vervangen, behalve CPU-Z doet alles het nog...

Als u wensen heeft one call...

[Voor 34% gewijzigd door undeepdiver op 20-05-2019 19:27]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lekiame
De resultaten!

Ik heb er vandaag nog een Dark Rock Pro 4 op geklikt gezien m'n Mugen sowieso al een keer vervangen moest worden. Helaas geen enkel noemswaardig verschil te merken (1-3C beter)
Vandaag heeft hij onder de Mugen 4.6Ghz 9,5 uur stable gedraaid:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• undeepdiver
Is toch mooi man, eindelijk weer eens iemand die ons mee laat genieten. *O* :)F

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lekiame
Even een update @millman!
Vandaag is mijn CPU gedelid en zijn de temperaturen enorm afgenomen.
Op dit moment ben ik 4700Mhz op 1.312v aan het testen.
Temperaturen lijken te toppen in de mid 70's op de heetste core en de rest zit allemaal ruim onder de 70C _/-\o_ (gokje na een 8 uur prime run)
Even een half uur testje snel gedaan net:

4800Mhz draait niet onder de 1.39v prime95 zonder bsod/fouten. Niet echt een voltage voor 24/7 imo (al topt de max temp op de heetste core slechts rond de 80C >:) )
enorme voltage raise tussen 4700 en 4800Mhz, lijkt wel op een ouderwets walltje! :F

[Voor 90% gewijzigd door Lekiame op 23-05-2019 00:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lekiame
Ik ben eens bezig geweest met de NB Frequency (uncore) en lijkt erop dat die zonder aanpassingen (tot nu toe) al keurig op 44 draait i.c.m. 4700Mhz CPU speed.
Daarnaast even de vraag: Hoeveel effect heeft het verhogen van de uncore op performance en is het het waard om deze te verhogen (meer dan 42x) voor een 24/7 setup? 8)7

Verder ook even bezig geweest met me geheugen (16GB DDR4 3000Mhz Corsair LPX Vengeance 15-17-17-35-2T @1.35VDIMM).
Momenteel draait die op zelfde voltage onder timings 14-15-15-31-1T stabiel. Enorm verschil merkbaar trouwens!!

[Voor 156% gewijzigd door Lekiame op 27-05-2019 23:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lekiame
@millman Kon helaas even niet langer benchen dan 4,5 uur maar hierbij even een screenshot ervan:

Prime95 Blend
4.7GHz @ 1.34v / 4.4GHz uncore
14-15-15-31-1T @ 1.35v

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True