Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Minaaj
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15:28
Ik lees bijna overal dat je op Skylake niet hoger dan 26.6 moet gebruiken in Prime95 wegens incorrecte usage of AVX. (ook recentelijke posts)

Op overclock.net gebruiken veel ook een andere stability test, sommigen vinden 1uur OCCT genoeg of paar uur x264.

https://docs.google.com/s...Ww1ygJsxwx64e8/edit#gid=0

Heb atm mijn eigen 6700k op 4.6 @ 1.365v in bios, LLC 5. (wordt 1.344~)
Zit er aan te denken om iets lager te gaan qua voltage maar dan LLC 6, dan overvolt hij wel soms een klein beetje.
Prime95 laatst tijdens het douchen laten draaien (27.7 small ftt) en CPU cores werden rond de 85-90c :/ HWMonitor had een max van 140watt of iets in die richting gemeten van CPU. :D
x264 komt aan de 100~watt, in zware games zoals bf1 en watch dogs 2, laatste komt vaak in de 95-100%load en die komen niet boven de 75watt.
OCCT/ASUS Realbench(stress) draai ik ook prima een met deze setup, prime95 27.7 vindt ik alleen beetje gevaarlijk worden qua temps.

• mrgnex
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 24-02 13:19
ronald92 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 07:15:
Wat zijn nu 100% veilige voltages voor skylake.
Is vast al vaak genoeg behandeld, maar ik heb nu een discussie met een Tweaker

Ik heb mijn i7 6700k op 4.7 GHz geclockt met 1.37 v-core
Mijn koeling is een custom loop en temperaturen worden ook amper 60 graden

Dit lijkt mij allemaal veilig en goed voor 24/7 gebruik.
De andere tweaker is van mening dat de v-core veel lager moet. En nu ben ik weer aan het twijfelen :F
Moederbord fabrikanten zeggen 1.4-1.45 dus je zit helemaal gebakken. Skylake is beter dan Haswell in dat opzicht.

Tevreden? Graag een review! Uiteraard krijg jij er dan ook een.

• Julian-AMD
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 17:56

Julian-AMD

5950X | | 32GB

Beste Tweakers,

Wat is jullie overclock voltage voor een 6700k op 4.6ghz?

Mvg

[Voor 71% gewijzigd door Julian-AMD op 18-03-2017 14:16]

RTX 3090 - 2.175MHZ 20k+ TIMESPY: https://www.3dmark.com/spy/16805745

• wiLLius
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 27-02 11:06

wiLLius

Extreme OC

JulianI-Intel schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 14:16:
Beste Tweakers,

Wat is jullie overclock voltage voor een 6700k op 4.6ghz?

Mvg
Verschilt per stuk silicon. Er is geen be all end all voltage voor X frequentie. Zo werkt het helaas niet. Én zou het overclocken zelf ook heel vlak en saai maken.

hwbot; wiLLius

• Bong_Marley
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 19-06-2020
Specs

Intel Skylake Core i7 6700K 4.00GHz 8MB Box
Cooler Master Midi Tower CM 690 III ATX
Corsair 2x4GB, DDR4, 2133MHz, CL13, Vengeance LPX
Gigabyte ATX Moederbord GA-Z170X-UD5 TH
Scythe Processor Koeler Mugen 4 AMD & Intel
Seasonic Voeding G Series 750W, Modulair

UEFI instellingen

CPU Base Clock100 MHz
CPU Clock Ratio45
Intel(R) Turbo Boost TechnologyDisabled
Hyper Threading TechnologyAuto
CPU Enhanced Halt (C1E)Auto
C3 Support StateAuto
C6/C7 Support StateAuto
C8 Support StateAuto
CPU Eist FunctionDisabled
CPU Vcore Loadline CalibrationHigh
CPU Vcore1.295V
CPU VCCIOAuto
CPU Core PPL Overvoltage (+mV)Auto
Extreme Memory Profile (X.M.P.)Disabled

Test

Prime95 v28.10 Build 1
Blend
Duur: 1:36 uur

Resultaat

[Voor 255% gewijzigd door Bong_Marley op 19-03-2017 15:03]

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

• Bong_Marley
90°C is net te doen. Zijn er nog instellingen die ik kan aanpassen om hem koeler te krijgen?

May the wind always be at your back and the sun upon your face. And may the wings of destiny carry you aloft to dance with the stars.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 28-02 05:57

millman

6708Mhz @ -185c

Allereerst, je draait met een verkeerde versie Prime, neem 27.7, die heeft een ander AVX algoritme. Scheelt je een graad of 5 denk ik. Daarnaast is 90 minuten niet voldoende. volledige 8u volmaken, dan zijn alle verschillende fft'safgewerkt. Verder alle overige voltages van AUTO af, dit is niet stock. Gewoon vast zetten op stock voltages ;) Als laatst, je laatste core is er mee gestopt doot een fout! Dus die is al niet meer stabiel..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• 5erveD
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 25-02 21:52
8 uur stressen.....
Volstrekt onnodig

Rechtzodiegaat, ouwe rammer!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zucht... Onderbouwen, volstrekt onnodig....

Wat daalt t niveau diep hier zeg..

• Mentox
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 25-02 17:37
5erveD schreef op maandag 20 maart 2017 @ 07:10:
8 uur stressen.....
Volstrekt onnodig
Zoals @millman zegt duurt het ongeveer 8 uur om de FFT af te gaan. Dus als je wat meer zekerheid wil is 8 uur wel aan te raden.

Ik doe normaal een uur Linpack en zodra ik de grenzen heb bereikt doe ik Prime95 voor het slapen gaan. Ik start het programma een uur voordat ik naar bed ga om te kijken of de temperatuur binnen de grenzen blijft. Als het de volgende ochtend geen fouten geeft zie ik de OC als stabiel.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 5erveD
millman schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:17:
Zucht... Onderbouwen, volstrekt onnodig....

Wat daalt t niveau diep hier zeg..
Iets met de lifetime van de eeprom.

Yep, niveau daalt......

Maar als je behoefte hebt aan een uitleg. Lees dan verder ;-)

20/30 min stressen is meer dan voldoende. Als je daar doorheen komt +10/20 mv en je bespaart jezelf de andere 7,5 uur en degradatie.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Goed, daar gaan we weer... Deze discussie is al zovaak gevoerd onder alle 'oude garde' overklokkers. Allereerst vind ik 'degradatie' aanvoeren als reden om niet te stressen een zwaktebod. CPU's zijn er om belast te worden, 24/7, 100%. Of je nu gaat folden, renderen, *vul elke andere zware berekening maar in. Dit kunnen CPU's jaren volhouden, mits je een aantal logische stelregels in acht neemt (voltage, temperatuur, luchtvochtigheid enz). En ja, elke cpu degradeerde in bepaalde mate, maar niet zoveel als je suggereert. Kortom, stressen is geen enkel probleem als je je hersens gebruikt.

Het topic waar je in reageert en al z'n voorgangers zijn een ontwikkeling van veel kennis dat door top overklokkers op wereldschaal is gedeeld, denk aan Nedernakker, Viss, Rsnubje e.a. Er is uiteindelijk na veel testen en discussiëren een Tweakers standaard bepaald voor wat stabiel is en hoe we 24/7 overclocks benaderen. Dit om een cohesie te krijgen en wat we uitdragen naar beginnende overklokkers.

Dat jij t anders wil doen is helemaal prima, maar roepen dat iets stabiel is, is wat anders dan het te kunnen aantonen. 30min prime95 +20mv zou soms kunnen werken, soms ook niet. Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar ik baseer wel op 20jaar overklok ervaring en samenwerking met bijvoorbeeld Nedernakker.

Goed, de keuze voor Prime95 v27.x is al heel vaak gevoerd. De perfecte balans tussen goed stressen en temperatuur die de test geeft. Latere versies met AVX2 worden te warm en geven voltage bij. Vroegere versies hebben geen avx en stressen niet genoeg om stabiliteit te vinden. Linpack, OCCT, IBT, zijn burn-in testen. Prima om je cpu heet te krijgen, maar iets wat linX stabiel is kan falen in een prime95 test. Aida64 test al helemaal niet goed genoeg, dus stabiel zal t nooit zijn.

De tijdsduur van een Prime95 test wordt bepaald door de fft's. Pas als je alle fft's hebt gehad kun je zeggen dat de test is afgerond. Hoe vaak ik t niet heb gehad dat m'n cpu hing na 5 uur testen. Vervelend, maar pas dan weet je hoeveel je van een grens afzit. Een cpu die na een paar uur 'hangt', kan dat ook na een uur.

Gebruik voor korte tussentijdse tests zo'n 30min prime small FFT (cpu only) en als je je einddoel hebt behaald test je de volle 8 uur blend. Dan test je dus ook geheugen en controller mee. Die veelzijdigheid maakt de keuze voor Prime95 alleen maar logischer. Hopelijk de laatste keer dit epos? Of wil iemand hier nog op ingaan..

• 5erveD
millman schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:38:
Goed, daar gaan we weer... Deze discussie is al zovaak gevoerd onder alle 'oude garde' overklokkers. Allereerst vind ik 'degradatie' aanvoeren als reden om niet te stressen een zwaktebod. CPU's zijn er om belast te worden, 24/7, 100%. Of je nu gaat folden, renderen, *vul elke andere zware berekening maar in. Dit kunnen CPU's jaren volhouden, mits je een aantal logische stelregels in acht neemt (voltage, temperatuur, luchtvochtigheid enz). En ja, elke cpu degradeerde in bepaalde mate, maar niet zoveel als je suggereert. Kortom, stressen is geen enkel probleem als je je hersens gebruikt.

Het topic waar je in reageert en al z'n voorgangers zijn een ontwikkeling van veel kennis dat door top overklokkers op wereldschaal is gedeeld, denk aan Nedernakker, Viss, Rsnubje e.a. Er is uiteindelijk na veel testen en discussiëren een Tweakers standaard bepaald voor wat stabiel is en hoe we 24/7 overclocks benaderen. Dit om een cohesie te krijgen en wat we uitdragen naar beginnende overklokkers.

Dat jij t anders wil doen is helemaal prima, maar roepen dat iets stabiel is, is wat anders dan het te kunnen aantonen. 30min prime95 +20mv zou soms kunnen werken, soms ook niet. Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar ik baseer wel op 20jaar overklok ervaring en samenwerking met bijvoorbeeld Nedernakker.

Goed, de keuze voor Prime95 v27.x is al heel vaak gevoerd. De perfecte balans tussen goed stressen en temperatuur die de test geeft. Latere versies met AVX2 worden te warm en geven voltage bij. Vroegere versies hebben geen avx en stressen niet genoeg om stabiliteit te vinden. Linpack, OCCT, IBT, zijn burn-in testen. Prima om je cpu heet te krijgen, maar iets wat linX stabiel is kan falen in een prime95 test. Aida64 test al helemaal niet goed genoeg, dus stabiel zal t nooit zijn.

De tijdsduur van een Prime95 test wordt bepaald door de fft's. Pas als je alle fft's hebt gehad kun je zeggen dat de test is afgerond. Hoe vaak ik t niet heb gehad dat m'n cpu hing na 5 uur testen. Vervelend, maar pas dan weet je hoeveel je van een grens afzit. Een cpu die na een paar uur 'hangt', kan dat ook na een uur.

Gebruik voor korte tussentijdse tests zo'n 30min prime small FFT (cpu only) en als je je einddoel hebt behaald test je de volle 8 uur blend. Dan test je dus ook geheugen en controller mee. Die veelzijdigheid maakt de keuze voor Prime95 alleen maar logischer. Hopelijk de laatste keer dit epos? Of wil iemand hier nog op ingaan..
Maak je tiet maar vochtig want hier gaan we weer......

Het klopt dat ik het anders doe. Ik vind prime95 en al die andere programma zwaar onzinnig.
Gebruik ik niet en zijn ( zal maar even een 'disclaimer' geven ) wat mij betreft BS.
Chess of x264 (bat) zijn mijn keuzes.

Maar om nog preciezer te zijn er is geen perfecte stress test.

Prima verhaal over de "oude garde" Overclockers

Bauke is al minimaal 2 jaar gestopt. Joost doet af toe hier een potje gieten maar is ook praktisch gestopt en Viss ken ik alleen bij pseudoniem. Top dat je met Bauke gedraaid heb.
Prima vent met veel kennis.

Ook goed dat je 20 jaar ervaring hebt maar echt actief ben je niet meer. Behalve hier op het forum dan waarschijnlijk. Ik geloof best dat je wel degelijk kennis vwb OC bezit. Maar wanneer is de laatste keer dat je onder vloeibare stikstof hebt gedraaid ?

Want als je actief was had je mijn naam zeker gezien ;-)

Ik bedoel dit niet vervelend hoor maar je komt een beetje belerend over terwijl ik je laatst nog dingen bij bracht. ;) Terwijl ik miss 7 jaar ervaring heb en de laatste 2 jaar XOC doe.

Tis geen wedloop in mijn ogen en openstaan voor andere benadering en kennis is wellicht een idee.
Alles rigide afwijzen en doen alsof je alles gezien en gedaan hebt siert niemand.

• undeepdiver
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 28-01 16:56
5erveD schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:35:
[...]

Iets met de lifetime van de eeprom.

Yep, niveau daalt......

Maar als je behoefte hebt aan een uitleg. Lees dan verder ;-)

20/30 min stressen is meer dan voldoende. Als je daar doorheen komt +10/20 mv en je bespaart jezelf de andere 7,5 uur en degradatie.
Hoi Leonard

Het gaat niet om wat jij genoeg vind of wat door meerdere over klokkers is bewezen.

Er zijn veel mensen op het forum die niet de skills hebben om goed te kunnen klokken en daarbij zelf een goede afweging kunnen maken tussen stabiel 8 uur prime 5 uur linX en wat voor de persoon genoeg is. Ik ben het met Millman eens dat deze volledig doorgelopen test wel degelijk noodzakelijk is voor een stabiel systeem.
Als ik een 24/7 klok test gaat er na 8 uur prime en 5 uur LinX inderdaad 0.05/0.015 mv Vcore bij altijd goed.

Dit is echt een guide voor de noobs, misschien kan je helpen om dit topic beter te maken ik sta open voor ideeën en suggesties.

Bijna ex Actief overklokker 8)

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• 5erveD
Je hebt gelijk!

Ik reageerde wellicht wat te 'enthousiast' ;-)

Er zit zeer zeker een goede ideologie achter. En ik twijfel echt niet aan de kennis van de eerder genoemde mannen. En ik snap ook dat deze discussie wellicht iets anders had gelopen als ik een goed onderbouwing had geschreven ;-)

Maar goed,

Ik ben alleen van mening dat Prime en dergelijke teveel hitte genereren. En uit eindelijk ook niet genoeg stabiliteit garandeert. Want wat doe je nadat je dus, de voorgestelde route bewandeld. 8 uur stressen na al je OC werk. En je krijgt alsnog een bsod ? Ga je dan 12 uur stressen ? Wat als het zich herhaalt, dan 16 uur stressen. And so on.

Ook door de hitte word je OC gecapped imo. Je kan zeer waarschijnlijk 50/100 MHz hogere 24/7 oc draaien als je een lichtere stresser gebruikt.

Wat mijn inziens een goede toevoeging zou zijn is dat je de meerdere vormen van stress testen ook aandraagt. Dan bedoel ik Chess en x264 ;-)
Ik vind Chess en x264 goede alternatieven omdat deze imo meer in de buurt komen van real life stimulatie. Als je die dan doorloopt en de +10/20 mv toepast heb je zeker een stabiel system.
Mocht je toch nog onverhoopt een blauw scherm krijgen kun je altijd weer een lichte verhoging toepassen.

Je bespaart ook tijd (tijd is geld, geld is ln2, vul hier je eigen antwoord in) door mijn optie aan te houden.
Ieder is natuurlijk vrij om te doen wat hij/zij blieft en ik help graag met het kleine beetje kennis welke ik bezit.

• willemc700
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 28-01-2019
millman schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:38:

Dat jij t anders wil doen is helemaal prima, maar roepen dat iets stabiel is, is wat anders dan het te kunnen aantonen. 30min prime95 +20mv zou soms kunnen werken, soms ook niet. Ik zeg niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar ik baseer wel op 20jaar overklok ervaring en samenwerking met bijvoorbeeld Nedernakker
Topic is skylake oc. Van alle namen die je noemt is alleen Rsnubje nog een die met skylake heeft gedraaid.
Stabiliteits testen op basis van dat soort van zware programma's is zoals 5erved (nummer 2 overklokker van nederland volgens de huidige hwbot ranking) overdreven.
Daarbij komt als je van worst case uit wil gaan zou je toch ook de ruimte naar 28℃ op moeten stoken.
Waarschijnlijk de beste stabiliteits test is die van xtu. Gemaakt door intel voor intel.
Key met overklokken is temps onder controle houden en voor stabiliteit is het de vraag of wisselende belasting blijft draaien.
Een groot probleem voor stabiliteit is de langzaam oplopende temperatuur dit kan ook snel aan het licht komen. Daarvoor zijn de zware stabiliteits programma's ideaal voor.
Maar daarvoor is de cpu temp niet de belangrijkste factor.
Vele vergeten te kijken naar de temperatuur van het moederboard.

Processors ontwikkelen zich, stabiliteits testen moeten dat ook.
Wisselende loads, wisselende clocks en temps.. Het hoeft niet meer zo lang te duren..
Maar goed dat moet een ieder voorzich weten

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Waar t om gaat is wat wejullie als community uitdragen naar beginners. Welke standaard je aanhoud vind ik een belangrijk onderdeel van goed overklokken. Met Prime 27.7 (AVX1) is juist een prima balans tussen warmte en stabiliteit en zeker voor de beginner een goed uitgangspunt. Warmte is op te lossen met een goede koeler. Voor een 24/7 OC maakt die 50 of 100Mhz ook niet uit. Als je t niet normaal kan koelen met testen dan moet je een stapje terug doen, zo simpel is t.

Als jij het anders wil aanpakken en daar teveden mee bent, prima toch? maar laten we ons bij het stappen plan houden, waarna een ieder met een beetje ervaring voor zichzelf kan bepalen wat ie stabiel vind. Maar iets wat een x264 heeft gedraaid + 20mv, tja, sorry, ik zal er geen label '24/7 stabiel' opplakken, kwestie van interpretatie denk ik.

Ik weet dat je vast actiever bent in XOC dan ik, maar mijn strekking ging meer over de lange ontwikkeling van de OC topics en de weldoordachte standaard die er niet voor niets is.

Hoevaak zie ik voorbij komen "ik heb mn proc stabiel op 4900Mhz met 1.24v" zonder screenshot en verder bewijs. Hoevaak zie je post over basisvragen die met goed overklokken al lang beantwoord had kunnen zijn. Zonde hoor, t gaat mij uiteindelijk van het stukje basisniveau wat velen missen. Basiskennis.. maargoed, Laat ik als niet actieve clocker Die vooruitgang niet tegenhouden. Mij lijkt t dan verstandig om als community na te denken over in ieder geval een standaard. (or else) Lukraak stabiele OC's incomming ;)

Edit: Als voorbeeld een post van paar dagen geleden. te warm, cores die vastlopen, en toch trots zeggen dat t stabiel is (no offence)
Bong_Marley schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:35:
Specs

Intel Skylake Core i7 6700K 4.00GHz 8MB Box
Cooler Master Midi Tower CM 690 III ATX
Corsair 2x4GB, DDR4, 2133MHz, CL13, Vengeance LPX
Gigabyte ATX Moederbord GA-Z170X-UD5 TH
Scythe Processor Koeler Mugen 4 AMD & Intel
Seasonic Voeding G Series 750W, Modulair

UEFI instellingen

CPU Base Clock100 MHz
CPU Clock Ratio45
Intel(R) Turbo Boost TechnologyDisabled
Hyper Threading TechnologyAuto
CPU Enhanced Halt (C1E)Auto
C3 Support StateAuto
C6/C7 Support StateAuto
C8 Support StateAuto
CPU Eist FunctionDisabled
CPU Vcore Loadline CalibrationHigh
CPU Vcore1.295V
CPU VCCIOAuto
CPU Core PPL Overvoltage (+mV)Auto
Extreme Memory Profile (X.M.P.)Disabled

Test

Prime95 v28.10 Build 1
Blend
Duur: 1:36 uur

Resultaat

[afbeelding]
En een mooie discussie over x264 die eigenlijk mijn argumenten staven (1e topic over x264 wat ik opzocht)
http://www.overclockers.c...p/756757-x264-stress-test

[Voor 46% gewijzigd door millman op 20-03-2017 23:32]

• willemc700
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 28-01-2019
Sorry maar warmte is niet op te vangen met een grotere/zwaardere koeler.
Nu is het zo dat met een aio watersetup met de fans als exhaustfan je weinig risico loopt op het op warmen van je case maar gebruik een luchtkoeler is het minstens zo belangrijk om te zorgen dat je de warmte die gegenereerd wordt de kast uit gaat.
Vaak zie je met lange duur testen de temps omhoog kruipen door dat de lucht die gebruikt wordt steeds warmer wordt.
En hogere temps geeft hogere weerstand in de chip en daarmee grotere kans op instabiliteit.
Wat je je ook kan afvragen is...
Is het misschien de moeite waard om op de verschillende "nieuwe" methodes over te klokken en vervolgens stabiliteit testen mbv de oude methode.
End of the line is het het doel de cpu 24/7 stabiel te hebben.
Daarnaast is het mogelijk wat om 24/7 met offset vs 24/7 met fixed voltage te testen..

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Wat ik in ieder geval zo lees is dat het 'stabiele vcore verschil' tussen x264 en prime95 oploopt naarmate de clocks oplopen. Is t verschil op 4500mhz nog 0.04v, op 5ghz was dat al 0.07v.

Dan vervalt de stelregel 30min 264x + 40mv dus direct, dan kom je op 5ghz dus 30mv tekort. Deze methode klinkt voor mij meer als gokken dan als goed overklokken?

Conclusies laat ik achterwege, dat is voor de actieve oc community.

• 5erveD
Wie zegt dat je tekort komt tov 5 GHz.
Ik, persoonlijk, heb daar nog nooit last van gehad.
Mijn methode werkt (voor mij ) elke keer.
De manier van prime is in mijn ogen overdone.

Maar denk dat het het beste is to agree that we disagree ;-)

Stabiel is voor mij wellicht veel meer relatief dan voor een ander.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 17:37
Stabiel is sowieso een ietwat relatief begrip.

Als je je computer in de praktijk niet noemenswaardig belast, hoeft je OC überhaubt niet bar stabiel te zijn om geen BSOD's tegen te komen :P Ik had op gegeven moment een GPU OC die Furmark etc. wel doorstond, maar er bij 3/4 van de games toch uitvloog. Niet stabiel, maar had ik het gemerkt als ik net alleen die games had gespeeld waar ie wel overeind bleef?

Ik neig qua CPU (6600K hier) zelf de korte stress tests te doen om 90% van het werk te doen, en dan uiteindelijk met Prime te kijken of het langdurig stabiel blijft. Als er bij Prime uiteindelijk, na uur of 5-6, toch 1 of 2 cores uitklappen, wil dat zeggen dat er toch ergens een nulletje in een eentje is veranderd in het rekenwerk. Omdat mijn OC's doorgaans gewoon 1x worden ingesteld en dan tijd met rust worden gelaten, valt het qua slijtage nogal mee. Verder loop ik toch liever niet het risico dat een dergelijke rekenfout uiteindelijk gaat leiden tot bestandscorruptie en omdat het toch m'n hoofdsysteem is, heb ik het liever wel zo stabiel mogelijk. Geen idee hoe groot die kans op corruptie is, maar mijn bestanden worden over 4 apparaten gesynchroniseerd, dus ik zou al dingen uit back-up moeten trekken in zo'n geval, met de hoop dat je het dan op tijd merkt en de corrupte bestanden niet in backup worden meegenomen.

Als dat betekent dat ik m'n processor uiteindelijk 100 Hz lager klok dan ik zonder die extra test zou doen, kan ik daar best mee leven. Stukje gemoedsrust voor mij :)

• undeepdiver
Twam schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:55:
Stabiel is sowieso een ietwat relatief begrip.

Als je je computer in de praktijk niet noemenswaardig belast, hoeft je OC überhaubt niet bar stabiel te zijn om geen BSOD's tegen te komen :P Ik had op gegeven moment een GPU OC die Furmark etc. wel doorstond, maar er bij 3/4 van de games toch uitvloog. Niet stabiel, maar had ik het gemerkt als ik net alleen die games had gespeeld waar ie wel overeind bleef?

Ik neig qua CPU (6600K hier) zelf de korte stress tests te doen om 90% van het werk te doen, en dan uiteindelijk met Prime te kijken of het langdurig stabiel blijft. Als er bij Prime uiteindelijk, na uur of 5-6, toch 1 of 2 cores uitklappen, wil dat zeggen dat er toch ergens een nulletje in een eentje is veranderd in het rekenwerk. Omdat mijn OC's doorgaans gewoon 1x worden ingesteld en dan tijd met rust worden gelaten, valt het qua slijtage nogal mee. Verder loop ik toch liever niet het risico dat een dergelijke rekenfout uiteindelijk gaat leiden tot bestandscorruptie en omdat het toch m'n hoofdsysteem is, heb ik het liever wel zo stabiel mogelijk. Geen idee hoe groot die kans op corruptie is, maar mijn bestanden worden over 4 apparaten gesynchroniseerd, dus ik zou al dingen uit back-up moeten trekken in zo'n geval, met de hoop dat je het dan op tijd merkt en de corrupte bestanden niet in backup worden meegenomen.

Als dat betekent dat ik m'n processor uiteindelijk 100 Hz lager klok dan ik zonder die extra test zou doen, kan ik daar best mee leven. Stukje gemoedsrust voor mij :)
Dus gewoon testen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 17:37
Jup, doe ik idd wel gewoon. Korte tests voor eerste instellingen, lange sessies voor stabiliteit.

Als het bij langdurige volledig overdreven belasting blijft werken, krijg ik het bij normaal gebruik ook niet over de rooie.

Ik zit op lucht, dus doe zelfs rondje met zowel prime als furmark, 1-2 uur, om te checken of case fans ook lekker afgesteld staan. Das wel wat rumoerig :)

• undeepdiver
Ik zeg met grote zekerheid,,, er komt een nieuwe tweaker die vind dat testen niet nodig is.

Vertrouwen is goed testen is beter..!

Het is een oude Chinese man call Millman die dat heeft verteld..:-)

Laten we het nu weer over ,,,,over klokken hebben.

Groetjes Mike

• Julian-AMD

Julian-AMD

5950X | | 32GB

https://tweakers.net/ext/f/sX74NM8hmQFizFOZC7pk2h1T/thumb.png

bam

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

hoe ironisch.. i rest my case..

• ComputerHoed
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:40

ComputerHoed

Electronica <3

i5 6600k @ 4,3ghz @ 30c idle en 52c load :')

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• Bong_Marley
millman schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:12:
Waar t om gaat is wat wejullie als community uitdragen naar beginners. Welke standaard je aanhoud vind ik een belangrijk onderdeel van goed overklokken. Met Prime 27.7 (AVX1) is juist een prima balans tussen warmte en stabiliteit en zeker voor de beginner een goed uitgangspunt. Warmte is op te lossen met een goede koeler. Voor een 24/7 OC maakt die 50 of 100Mhz ook niet uit. Als je t niet normaal kan koelen met testen dan moet je een stapje terug doen, zo simpel is t.

Als jij het anders wil aanpakken en daar teveden mee bent, prima toch? maar laten we ons bij het stappen plan houden, waarna een ieder met een beetje ervaring voor zichzelf kan bepalen wat ie stabiel vind. Maar iets wat een x264 heeft gedraaid + 20mv, tja, sorry, ik zal er geen label '24/7 stabiel' opplakken, kwestie van interpretatie denk ik.

Ik weet dat je vast actiever bent in XOC dan ik, maar mijn strekking ging meer over de lange ontwikkeling van de OC topics en de weldoordachte standaard die er niet voor niets is.

Hoevaak zie ik voorbij komen "ik heb mn proc stabiel op 4900Mhz met 1.24v" zonder screenshot en verder bewijs. Hoevaak zie je post over basisvragen die met goed overklokken al lang beantwoord had kunnen zijn. Zonde hoor, t gaat mij uiteindelijk van het stukje basisniveau wat velen missen. Basiskennis.. maargoed, Laat ik als niet actieve clocker Die vooruitgang niet tegenhouden. Mij lijkt t dan verstandig om als community na te denken over in ieder geval een standaard. (or else) Lukraak stabiele OC's incomming ;)

Edit: Als voorbeeld een post van paar dagen geleden. te warm, cores die vastlopen, en toch trots zeggen dat t stabiel is (no offence)

[...]

En een mooie discussie over x264 die eigenlijk mijn argumenten staven (1e topic over x264 wat ik opzocht)
http://www.overclockers.c...p/756757-x264-stress-test
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat die stabiel is? Maar ik post resultaten met de vraag of ik er iets aan kan verbeteren. Als je dan toch een voorbeeld aanhaalt, neem dan eerst de moeite om te lezen wat er staat.

• 5erveD

• paco2013
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 25-02 12:06
5erveD schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:35:
Je hebt gelijk!

Ik reageerde wellicht wat te 'enthousiast' ;-)

Er zit zeer zeker een goede ideologie achter. En ik twijfel echt niet aan de kennis van de eerder genoemde mannen. En ik snap ook dat deze discussie wellicht iets anders had gelopen als ik een goed onderbouwing had geschreven ;-)

Maar goed,

Ik ben alleen van mening dat Prime en dergelijke teveel hitte genereren. En uit eindelijk ook niet genoeg stabiliteit garandeert. Want wat doe je nadat je dus, de voorgestelde route bewandeld. 8 uur stressen na al je OC werk. En je krijgt alsnog een bsod ? Ga je dan 12 uur stressen ? Wat als het zich herhaalt, dan 16 uur stressen. And so on.

Ook door de hitte word je OC gecapped imo. Je kan zeer waarschijnlijk 50/100 MHz hogere 24/7 oc draaien als je een lichtere stresser gebruikt.

Wat mijn inziens een goede toevoeging zou zijn is dat je de meerdere vormen van stress testen ook aandraagt. Dan bedoel ik Chess en x264 ;-)
Ik vind Chess en x264 goede alternatieven omdat deze imo meer in de buurt komen van real life stimulatie. Als je die dan doorloopt en de +10/20 mv toepast heb je zeker een stabiel system.
Mocht je toch nog onverhoopt een blauw scherm krijgen kun je altijd weer een lichte verhoging toepassen.

Je bespaart ook tijd (tijd is geld, geld is ln2, vul hier je eigen antwoord in) door mijn optie aan te houden.
Ieder is natuurlijk vrij om te doen wat hij/zij blieft en ik help graag met het kleine beetje kennis welke ik bezit.
Kijk tenminste iemand die ook zegt wat ik roep, nee ik ben geen overclocker in hart en nieren, maar ik wil wel de max uit elk systeem halen wat ik heb of heb gehad voor 24/7 gebruik.
Ik draai ook geen prime, itb of linx 8 uur of 5 uur, ik doe een 30 minuten prime, ik gooi er een run itb op max tegen aan, misschien ook nog een 20 minuten linx, en dan realbench, cinebench en wat Synthetische benchmarks dit heeft voor mij nog nooit problemen op geleverd met gamen niet en ook niet met renderen.

2700x4.2ghz@1.325v/Asus x470 prime/16gb PNY XLR8 Gaming EPIC-X RGB/Sapphire 5700xt nitro+

• paco2013
ComputerHoed schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 01:25:
i5 6600k @ 4,3ghz @ 30c idle en 52c load :')
makkelijk te roepen, laat zien dan.

2700x4.2ghz@1.325v/Asus x470 prime/16gb PNY XLR8 Gaming EPIC-X RGB/Sapphire 5700xt nitro+

• Julian-AMD

Julian-AMD

5950X | | 32GB

5erveD schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 06:59:
A
[...]

Single core ?
Waarom ?
Zien hoe het schaalt met cpu-z.

• 5erveD
JulianI-Intel schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 09:37:
[...]

Zien hoe het schaalt met cpu-z.
Schalen met cpuz ?
Wat bedoel je daar precies mee.

Doe je de bench van cpuz?

• Rone
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking

🖥️🔧

Modbreak:Ik heb enkele reacties verwijderd die volledig offtopic waren, moedwillige aanvallen of anderzijds ongewenst gedrag dat niets aan het topic bijdraagt. De policy is helder omtrent reageren; respectvol, constructief en ontopic.

Nothing in life is to be feared, it is only to be understood.

• Julian-AMD

Julian-AMD

5950X | | 32GB

5erveD schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:50:
[...]

Schalen met cpuz ?
Wat bedoel je daar precies mee.

Doe je de bench van cpuz?
CPU-Z heeft een bench functie met deze overklok single threaded haal ik bijna 2600 single, dat is enorm. (volgens mij)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Bong_Marley schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 06:41:
[...]

Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat die stabiel is? Maar ik post resultaten met de vraag of ik er iets aan kan verbeteren. Als je dan toch een voorbeeld aanhaalt, neem dan eerst de moeite om te lezen wat er staat.
Sorry, ik weet wat je vroeg, maar t voorbeeld is meer dat je met gedegen kennis en juiste oc methode zelf je fouten eruit kan halen. Dat je cores niet stabiel waren had je zelf niet gezien anders post je geen vraag wat je nog zou kunnen verbeteren. Heb helaas na m'n advies niets meer van je gehoord tot nu, beetje jammer wel, maar tekenend hoe het er hier voor staat. De OC community is stervende, en als nieuwe aanwas niet goed geïnstrueerd wordt, dan krijg je een inhoudsloos topic met random 'stabiele' beweringen.

Dit is verder t laatste wat ik er over ga zeggen, t initiatief ligt bij de huidige mods, actieve oc community, en nieuwe aanwas.. deze oude wijze man haakt af :P

• undeepdiver
[deze oude wijze man haakt af :P
Ik geloof er niks van, oude chinezen zijn de ergste. :P

• Bong_Marley
millman schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 16:34:
[...]

Sorry, ik weet wat je vroeg, maar t voorbeeld is meer dat je met gedegen kennis en juiste oc methode zelf je fouten eruit kan halen. Dat je cores niet stabiel waren had je zelf niet gezien anders post je geen vraag wat je nog zou kunnen verbeteren. Heb helaas na m'n advies niets meer van je gehoord tot nu, beetje jammer wel, maar tekenend hoe het er hier voor staat. De OC community is stervende, en als nieuwe aanwas niet goed geïnstrueerd wordt, dan krijg je een inhoudsloos topic met random 'stabiele' beweringen.

Dit is verder t laatste wat ik er over ga zeggen, t initiatief ligt bij de huidige mods, actieve oc community, en nieuwe aanwas.. deze oude wijze man haakt af :P
Dat klopt, maar ik heb je adviezen wel degelijk opgevolgd (Vcore verhoogd, alle overige voltages handmatig ingesteld en Prime 95 v27.7 gebruikt). Heb alleen nog geen tijd gehad om een fatsoenlijke benchmark te draaien. De eerste resultaten zijn echter voorzichtig positief.

Hoewel ik genoeg handleidingen heb gelezen alvorens te beginnen met overclocken, blijft het een lastig gegeven als je niet bijzonder technisch onderlegd bent. Ik heb in het verleden mijn i7 920 van 2,6 GHz weten te overclocken naar 4 GHz stabiel. Echter is de ene chipset de andere niet. Ik probeer mijn kennis dan ook te vergroten door contact te zoeken met mensen die meer ervaring hebben met Skylake en hoop in bredere zin meer te weten komen over overclocken. Jammer dat mijn post dan wordt aangehaald als voorbeeld.

Bovendien is stabiel nogal een relatief begrip. De manier waarop Prime 95 de processor (en anderen onderdelen) belast is geenszins een realistisch scenario. Zelfs bij de meest CPU intensieve games komen de temperaturen nog niet in de buurt van wat Prime 95 weet te genereren (en daarvoor klok ik over). Hetzelfde geldt voor de meeste andere benchmark tools (vandaar dat Prime 95 ook de facto de standaard is).

[Voor 10% gewijzigd door Bong_Marley op 22-03-2017 19:13]

• undeepdiver
Bong_Marley schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 19:07:
[...]

Dat klopt, maar ik heb je adviezen wel degelijk opgevolgd (Vcore verhoogd, alle overige voltages handmatig ingesteld en Prime 95 v27.7 gebruikt). Heb alleen nog geen tijd gehad om een fatsoenlijke benchmark te draaien. De eerste resultaten zijn echter voorzichtig positief.

[afbeelding]

Hoewel ik genoeg handleidingen heb gelezen alvorens te beginnen met overclocken, blijft het een lastig gegeven als je niet bijzonder technisch onderlegd bent. Ik heb in het verleden mijn i7 920 van 2,6 GHz weten te overclocken naar 4 GHz stabiel. Echter is de ene chipset de andere niet. Ik probeer mijn kennis dan ook te vergroten door contact te zoeken met mensen die meer ervaring hebben met Skylake en hoop in bredere zin meer te weten komen over overclocken. Jammer dat mijn post dan wordt aangehaald als voorbeeld.

Bovendien is stabiel nogal een relatief begrip. De manier waarop Prime 95 de processor (en anderen onderdelen) belast is geenszins een realistisch scenario. Zelfs bij de meest CPU intensieve games komen de temperaturen nog niet in de buurt van wat Prime 95 weet te genereren (en daarvoor klok ik over). Hetzelfde geldt voor de meeste andere benchmark tools (vandaar dat Prime 95 ook de facto de standaard is).
Bong_Marly in de topic start staat hoe je een goed screenshot moet maken under load.

Zowel millman als ik zijn al jaren aan het klokken, ik praat nu voor mij zelf en denk dat ik al 500+ cpu's heb geklokt. Ik doe het voor mij zelf omdat ik het leuk vind maar weet donders goed dat ik mijzelf niet voor de gek moet houden.

Als jou CPU niet 8 uur prime en 5 uur LinX kan doorstaan is hij niet stabiel. 45 min LinX stable club is leuk maar meestal komt een CPU met de zelfde setting niet door 8 uur prime.
Ik heb zo vaak meegemaakt dat na 5 6 7 uur een Freese of een BSOD op me scherm staat.

Als mensen zonder ervaring en kennis andere tweakers verkeerd inlichten gaat het hier niet beter worden.

Ik ben blij dat Rhône als mod er boven opzit dat was de laatste 2 jaar wel anders. Ik vind het erg jammer dat iemand als Millman die zo veel mensen heeft geholpen niet op zijn kennis word ingeschat.

Als mensen weer met een bepaalde standaard scores gaan posten BV LinX stable club word het weer een beetje competitie, nu is het een zooitje.

• 5erveD
Hierbij een paar foto's van de 6600k.
Zal morgen of van het weekend wel een paar screenshots neerzetten van de behaalde scores. ;)

De chip kan 6400 MHz XTU draaien. Dit was op een Dragon F1 pot.
De Venom moet dit met 100/200 MHz kunnen verhogen.

6600k prep

https://tweakers.net/ext/f/9QG18aRuVn2Z2VhdmW9PxYiA/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/FOFIyqPgdk1SHXap8jZ0dKCE/thumb.jpg

• undeepdiver
Mooi setje hoor serieus grote pot. Ga je met dual Chanel mem draaien of single?

• 5erveD
Ja, de pot is serieus groot.
Een pot welke uit 2 delen bestaat. Een dikke massieve bodem met een geanodiseerd bovendeel.
Heel goed voor full pot/ heavy load.

Het bord is een Asrock Z170M OCF.
Ik ga dual channel draaien. Single crippled de score voor XTU.
Ik moet wel een paar truckjes uit halen om 4000 MHz c12 te halen.
Os moet ook nog geladen worden.

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Mooi spul Leonard! Venom is voor kaby wel nodig inderdaad. Fullpot ftw! :D Het is dat ik een Beast heb, anders had ik ook een Venom besteld.
Ben benieuwd naar je scores!

hwbot; wiLLius

• 5erveD
Ja, aardig blij met de Venom.
Apex komt ook vandaag binnen. Moet flink aan de bak dit weekend.

Div II en III moet nog wat aangescherpt worden ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 5erveD
Heb afgelopen week de 6600k gedraaid.
3 dagen lang positieve temps geprobeerd te bevechten maar kreeg er maar niets uit.
Ding aan de kant gelegd en kwam er vandaag achter dat ik de pasta niet goed op de die had aangebracht.
Jammer maar helaas.

Wel nog een sessie met de 7350k kunnen voltooien.
Moest toch ff die Willius van ze plek afstoten :P

• Richardus27
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 12:01

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Eventjes topic reanimeren :)

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn I5-6400 te gaan kietelen.
Aanvankelijk voltage met rust gelaten, op 1.000V een overclock van 20% stabiel (3.2 gHz)

Bij bclck van 130 klapte hij er in prime meteen uit, dus voltage opschroeven.
Eerst rustig aan gedaan en 1.2 volt gebruikt, bclk van 130 stabiel, dus verder opschroeven >:)
Toen ik hem daarna met bclk 140 opstartte viel de PC meteen uit, debug LED gaf probleem bij CPU aan. Daarna startte hij meteen weer op, alles werkte, alleen staat de CPU clock in CPU-Z en HWinfo weer op stock (2.7 gHz)

- Nu is het probleem dat het systeem alleen nog opstart met bclk op 100, bij de kleinste overclock start hij op, valt uit, en start hij opnieuw op met de reference clock. (Bclk in BIOS staat nog wel op hogere waarde, maar bij verlaten BIOS gebeurt opnieuw hetzelfde. Lijkt alsof het moederbord de standaard klok forceert bij de tweede boot.)

Dit alles gebeurt ongeacht stock of verhoogd voltage, DRAM frequentie houd ik via XMP rond de stock 2400mhz, CPU core temps zijn op 1.2V nog niet boven de 50 graden gekomen in P95. Qua instellingen in de UEFI heb ik op voltage, bclk en DRAM freq dezelfde instellingen aangehouden als in het overclocking.guide topic.

Heeft er toevallig iemand hetzelfde meegemaakt, of weet iemand wat dit probleem veroorzaakt?

Mijn specs:

Intel I5 6400 koeling door AIO
MSI Z170-G43 PLUS
2x4 GB Kingston HyperX fury 2400
EVGA 650 GQ

Nvm is opgelost, opnieuw OC bios d'r op geflashed :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 26-02 14:14
Als ik eindelijk weer ln2 kan bemachtigen zal ik de 7350k ook eens verder aan de tand voelen.
Mijn huidige scores zijn van mijn 1 uur durende sessie. Ik heb de chip daarvoor en daarna niet meer gedraaid.

Eerst de puinzooi hier eens opruimen (32 gfx kaarten, 5 moederborden en 4 cpu's) die ik binnenkreeg.
Helaas kostte het op werking testen mijn beste voeding (Seasonic). 1 gtx 580 Lightning werkte duidelijk niet meer.
Als ik 1 koeler weet te bemachtigen kan ik wel 4x sli draaien met de gtx 580 Lightning. Lijkt me wel tof.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pim DSLR
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 01-03 12:07
Hallo mensen,

Die 6700K's zijn zo slecht nog niet. Vandaag heb ik mij 6700K weten te drukken naar 5ghz, stabiel voor 1 uur getest. Gekoeld: EK custom loop. Temps zaten rond de 46c idle.

[Voor 9% gewijzigd door Pim DSLR op 08-05-2017 21:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sparks.nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 26-02 14:14
De 7700k's ook niet :) (binned exemplaar)

[Voor 16% gewijzigd door Sparks.nl op 09-05-2017 19:34]

• wiLLius

wiLLius

Extreme OC

Vul de dewar Sparks, bench die chip 8)

Hier moet je met die chip gemakelijk overheen komen, misschien kan je mijn freq wel draaien met 1.6v
Mijn cache is ook veelste laag, echt een dramatisch stukje silicon hehe.
Snel de verkoop in :D

[Voor 79% gewijzigd door wiLLius op 10-05-2017 08:57]

hwbot; wiLLius

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 28-02 22:42

Gmount

Ecorunner lid

Ik heb er een apart topic voor geopend, maar wil toch graag even de mensen met ervaring/kennis met deze borden er op wijzen: opstart problemen asus VIII gene.
Ik krijg dus sinds gister q code 69: System agent DXE initialization started en kan niet eens in de bios komen.
Heb al vrij veel geprobeerd zonder resultaat.
Verdere reacties dus graag in dat topic.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• paco2013
beste mensen ik heb een vreemd probleem, ik heb mijn cpu op 4.5ghz staan, maar tijdens het draaien van prime95 of aida dropt mijn speed soms terug naar 4.0ghz, met cinebench, realbench, firestrike noem maar op dan draait hij op 4.5ghz, mijn temps blijven onder de 75 graden met een voltage van 1.3v, mijn hardware is het volgende i5 6600k, msi z170a krait x 3.

mijn settings in de bios zijn als volgt.
cpu ratio apply mode, all core
cpu ratio 4.5ghz
cpu ratio mode fixed mode
eist en intel turboboost uit.
active processor cors all
limit cpuid maximum disable
c-states uit
intel adaptive thermal monitor enable maar disable maakt geen verschil.
long duration powerlimit w auto
long duration maintained s auto
short duration power limit auto
cpu current limit auto.

IEMAND enig idee.

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

Power limits eens vastzetten op een hoge waarde? Waarmee lees je de cpu temp uit?
Hoe staat je load level calibration (llc)?

[Voor 21% gewijzigd door Gmount op 25-07-2017 21:54]

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• paco2013
Gmount schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 21:53:
Power limits eens vastzetten op een hoge waarde? Waarmee lees je de cpu temp uit?
Hoe staat je load level calibration (llc)?
beste Gmount ik heb de power limits idd op een hogere waarde gezet, en nu werkt het wel, de waardes die ik heb veranderd zijn, long duration powerlimit op 255
short duration power limit op 255 en de cpu current op 256
de long duration maintained staat op auto
zijn deze waardes oke?
wel vreemd dat ik dit heb moeten doen want dat heb ik nog nooit hoeven te doen.
ik heb op dit bord maar 2 opties voor llc dat is auto en mode 1, het staat nu op auto.
de cpu temp lees ik uit met hwinfo en met realtemp.

[Voor 9% gewijzigd door paco2013 op 26-07-2017 15:06]

• Gmount

Gmount

Ecorunner lid

Interessant, heeft je moederbord een eco-modus waar die in kan staan?
Wat daarin safe waarden zijn weet ik niet, maar zolang je je cpu en moederbord (vrm's) koel kunt houden is het waarschijnlijk geen probleem.

Llc zou meer opties moeten hebben volgens mij. Let anders ook eens of het voltage in cpu-z veel verschilt met de ingestelde waarde onder load.

• Bozz3l
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 29-08-2017
Hier draai ik momenteel met mn i5 6600K op 4.8Ghz stable. ruim 8 uur lang getest met Prime en geen errors. Helaas geen screenshot van het resultaat maar wel een copy/paste van de restults.txt https://pastebin.com/Te39Z7KC

Temps full load 70 graden (na 12 uur prime ^^) / idle 25 graden.

multiplier 48 bclk 100.
Vcore 1.375V

CPU-Z

Cinebench

• Lekiame
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 17:58
Bozz3l schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 15:04:
Hier draai ik momenteel met mn i5 6600K op 4.8Ghz stable. ruim 8 uur lang getest met Prime en geen errors. Helaas geen screenshot van het resultaat maar wel een copy/paste van de restults.txt https://pastebin.com/Te39Z7KC

multiplier 48 bclk 100.
Vcore 1.375V

CPU-Z
[afbeelding]
Cinebench
[afbeelding]
Is die 1.375V onder load? en wat voor koeling gebruik je / wat voor andere power settings etc in de BIOS? _/-\o_

• paco2013

multiplier 48 bclk 100.
Vcore 1.375V

CPU-Z
[afbeelding]

Cinebench
[afbeelding]
makkelijk roepen, laten zien is wat anders vaak, welke prime95 gebruik je op welke setting, welke koeler, is dat voltage op load, zoals het eerst was lieten mensen idd eens wat zien in plaats van te roepen, de mijne doet 5.0ghz op 1.375v
nee tuurlijk doet ie dat niet, maar roepen kan ik het.

• Enola
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 22-01 22:46
Lekiame schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:35:
[...]

Is die 1.375V onder load? en wat voor koeling gebruik je / wat voor andere power settings etc in de BIOS? _/-\o_
Vraag me dit ook af... 4.8 golden sample.... ?

Blah ben delidded met full watercooled setup 360 en 280 rad. Kan alleen maar 4.6 aan op 1.420 en dan komt hij op 76c onder gaming load.

Try more

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

4800@ 1,375 is netjes, maar golden is wat anders. Net een PC samen gesteld voor een maat, 7600k @ 4600Mhz 1,21v P95 v27.7 max temp 77c. Echter is roepen natuurlijk wat anders dan een screenshot posten. Is ook lastig discussieren zo. Lijkt mij dat er een standaard regel moet komen bij posts -> SS verplicht ;)

• djordy_
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 27-01 22:42

multiplier 48 bclk 100.
Vcore 1.375V

CPU-Z
[afbeelding]

Cinebench
[afbeelding]
Mijn i5 6600k draait op 4.8 ghz met 1.365 volt. Ik heb hem 2 uur getest met cpuz. Voordat ik hem ga uit testen met prime en hij waarschijnlijk compleet crasht wil ik nog even genieten van het idee :z. 4.7 ghz loopt hij op maar 1.312 volt dit is waar ik hem op ga zetten voor normaal gebruik want die extra 0.1 ghz merk ik toch niet.

[Voor 8% gewijzigd door djordy_ op 20-09-2017 22:32]

• Enola
djordy_ schreef op woensdag 20 september 2017 @ 22:25:
[...]

Mijn i5 6600k draait op 4.8 ghz met 1.365 volt. Ik heb hem 2 uur getest met cpuz. Voordat ik hem ga uit testen met prime en hij waarschijnlijk compleet crasht wil ik nog even genieten van het idee :z. 4.7 ghz loopt hij op maar 1.312 volt dit is waar ik hem op ga zetten voor normaal gebruik want die extra 0.1 ghz merk ik toch niet.
Ooooo wat heb ik een AFVAL 6600K...tijd voor een ander CPU... 4.4 is de sweet spot voor deze CPU, Daarna zuipt hij voltages tot 1.425 op 4.6... hooger wil die niet eens.

Try more

• Enola
Probeer mijn cache nu ook te overklokken. Maar blijft hangen op 4.2Ghz.

Welke voltages kan ik nog meer iets ophogen om dit stabiel te krijgen?

6600K
Asus Sabertooth Mark 1 Z170

4.5 Ghz OC MP 1.365 V
4.2 Ghz Cache -> naar 4.5 Ghz zou nice zijn.
Maar met 1.365 niet stabiel.

Tips zijn welcome

Try more

• paco2013
Enola schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 11:07:
Probeer mijn cache nu ook te overklokken. Maar blijft hangen op 4.2Ghz.

Welke voltages kan ik nog meer iets ophogen om dit stabiel te krijgen?

6600K
Asus Sabertooth Mark 1 Z170

4.5 Ghz OC MP 1.365 V
4.2 Ghz Cache -> naar 4.5 Ghz zou nice zijn.
Maar met 1.365 niet stabiel.

Tips zijn welcome
\ik zou toch eerst eens de cache naar stock setting zetten, dan kijken wat hij dan doet, maar misschien heb je wel een mindere cpu en doet hij op dat voltage wel 4.4ghz.

• Enola
paco2013 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 22:47:
[...]

\ik zou toch eerst eens de cache naar stock setting zetten, dan kijken wat hij dan doet, maar misschien heb je wel een mindere cpu en doet hij op dat voltage wel 4.4ghz.
Sorry deze volg ik niet.

Try more

• paco2013
je zegt dat je cache blijft hangen op 4.2ghz, wil je daar hoger mee zal je meer cpu voltage moeten geven.
en hopen dat hij dat dan doet, maar er is geen winst te behalen in het overclocken van je cache, op 4.2 is meer dan genoeg dat is 300mhz minder dan je cpu speed dus prima toch.

• Enola
paco2013 schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 09:06:
[...]

je zegt dat je cache blijft hangen op 4.2ghz, wil je daar hoger mee zal je meer cpu voltage moeten geven.
en hopen dat hij dat dan doet, maar er is geen winst te behalen in het overclocken van je cache, op 4.2 is meer dan genoeg dat is 300mhz minder dan je cpu speed dus prima toch.
Duidelijk thx.

Wilde alleen weten of meer stabiliteit kon krijgen als ik andere voltages zou omhoog zetten. En zo ja welke.

Of gewoon Vcore dit bepaald.

Try more

• paco2013
Enola schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 10:31:
[...]

Duidelijk thx.

Wilde alleen weten of meer stabiliteit kon krijgen als ik andere voltages zou omhoog zetten. En zo ja welke.

Of gewoon Vcore dit bepaald.
vcore bepaald

• paco2013
Helaas heb ik niet de beste cpu, ik heb hem nu op 4.3ghz staan met een adaptive voltage van 1.3v.
Mijn geheugen is stock 2133mhz c14/14/14 maar nu draaiend op 2800mhz met c14/15/15.
1.17 uur de nieuwe prime95 smallfft gedraaid en memtest64 all mem voor 1 uur.
dit oogt aardig om eens te kijken wat mijn mem nog meer kan.

[Voor 10% gewijzigd door paco2013 op 22-10-2017 21:04]

• Enola
paco2013 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 19:21:
Helaas heb ik niet de beste cpu, ik heb hem nu op 4.3ghz staan met een adaptive voltage van 1.3v.
Mijn geheugen is stock 2133mhz c14/14/14 maar nu draaiend op 2800mhz met c14/15/15.
1.17 uur de nieuwe prime95 smallfft gedraaid en memtest64 all mem voor 1 uur.
dit oogt aardig om eens te kijken wat mijn mem nog meer kan.

[afbeelding]
Hoi,

Heb je de laatste BIOS update gedaan ? Voor mij was super kon toen naar 4.6 ipv 4.4 geen idee waarom.
Draai nu op 4.5 met 68 C max. Ben waterkoeld en delid. Oftewel mijn cpu is ook niet super goed.

geheugen overclock ik niet draaid op 3200 :-)

Try more

• paco2013
Enola schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:26:
[...]

Hoi,

Heb je de laatste BIOS update gedaan ? Voor mij was super kon toen naar 4.6 ipv 4.4 geen idee waarom.
Draai nu op 4.5 met 68 C max. Ben waterkoeld en delid. Oftewel mijn cpu is ook niet super goed.

geheugen overclock ik niet draaid op 3200 :-)
uiteraard is het de laatste bios, maar geen geluk ik heb 1.352v in bios nodig onder load is dat 1.325v voor 4.4ghz, en idd geheugen overclocken wat betreft je speed is niet nodig, maar misschien dat je je cas lager krijgt.

• Enola
@paco2013

Wat voor koeling heb je ? en preformance tussen 4.3 to 4.5 is bijna niks. Is meer een Epeen ding. Ik draai op 4.5 alleen maar omdat hij koeler blijft dan 70C. Als die er boven zou zitten zou ik lager gaan. 70C is niet eens een probleem dus alweer een personal preference.

Try more

• paco2013
Enola schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:54:
@paco2013

Wat voor koeling heb je ? en preformance tussen 4.3 to 4.5 is bijna niks. Is meer een Epeen ding. Ik draai op 4.5 alleen maar omdat hij koeler blijft dan 70C. Als die er boven zou zitten zou ik lager gaan. 70C is niet eens een probleem dus alweer een personal preference.
ik heb geen waterkoeling ik zit met de cm hyper 212 evo gewoon lekker op lucht, wat ik al zei ik denk dat ik rond de 1.4v moet zitten voor 4.5ghz en idd het verschil met 4.3ghz vind ik verwaarloos dus draait hij prima door op 4.3ghz.
dat zegende is mijn 4.3ghz met dit voltage wel 24 uur prime95 stabiel.

[Voor 5% gewijzigd door paco2013 op 24-10-2017 17:12]

• Enola
@paco2013

Okay 4.3 is gewoon okay voor lucht. max volatge is 1.52 voor een skylake.... Iets wat ik nooit zou doen. Een overclock is een gratis performance boost. Mjaa niet helemaal gratis een K versie van een chip is iets duurder.

Try more

• paco2013
Enola schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:29:
@paco2013

Okay 4.3 is gewoon okay voor lucht. max volatge is 1.52 voor een skylake.... Iets wat ik nooit zou doen. Een overclock is een gratis performance boost. Mjaa niet helemaal gratis een K versie van een chip is iets duurder.
ik weet wat het max voltage is overclock al een tijd langer, heb ook verschillende cpu,s gehad, ook de i5 6600k, de eerste die ik had deed 4.7ghz 1.25v maar ja de laatste 2 niet, maar de vorige deed tenminste nog 4.5ghz met 1.35v onder load 1.325v maar deze wil niet onder de 1.4v 4.5 doen.

• Enola
@paco2013

Dat is vervelend. Zelf heb ik nog nooit een goede cpu gehad. Je zou eens BCLK kunnen proberen met een fixed voltage. MP omlaag gooien en BLCK omhoog.

Try more

• Tennisbal
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb een ROG RAMPAGE V EDITION 10 moederbord ook gekocht per ongeluk in combi met een 6800k moederbord.

https://www.asus.com/ROG-...ROG-RAMPAGE-V-EDITION-10/

Aardig overclock board maar heb amper verstand daarvan. Wat raden jullie aan wbt overclocken? Heb ik waterkoeling nodig of kan ik met lucht ook eea? En merk ik veel performance in windows en games? Iemand een standaard setup die ik kan gebruiken om mee te beginnen?

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Tennisbal schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:31:
Ik heb een ROG RAMPAGE V EDITION 10 moederbord ook gekocht per ongeluk in combi met een 6800k moederbord.

https://www.asus.com/ROG-...ROG-RAMPAGE-V-EDITION-10/

Aardig overclock board maar heb amper verstand daarvan. Wat raden jullie aan wbt overclocken? Heb ik waterkoeling nodig of kan ik met lucht ook eea? En merk ik veel performance in windows en games? Iemand een standaard setup die ik kan gebruiken om mee te beginnen?
Er is zoveel verkeerd aan deze post dat ik bijna kromme tenen van krijg :P, en dat voor een tweaker die al sinds 2003 hier op tweakers actief is, oi...

Laten we beginnen bij t begin, je zit in een s1151 topic en komt met overclock vragen mbt s2011-v3. Das al een best verschilletje zullen we maar zeggen. Daarnaast vraag je heel simpel een volledige uitleg of startpunt om over te nemen, dat is ook geen beste op een Tweakers OC topic.

Zonder al te veel te zeiken, laat me uitleggen wat er mis aan is. Allereerst is een CPU Overclock 'omdat het kan, niet omdat er veel gameperformance te winnen is. Ja, je krijgt wat meer 'headroom' om hogere FPS te halen mocht de CPU een bottleneck zijn. (In jou geval ergens bij 200+ FPS, afhankelijk van de game). Dus 'omdat het kan' houd ook in dat je het leuk moet vinden om te doen, het uitzoekwerk als begin.

Kortom,ik raad je allereerst de basis te leren door voor jou hardware verschillende reviews en tutorials te lezen alvorens je ergens aan begint. Daarmee krijg je al vaak een idee wat een goed startpunt is qua clocks en voltage. Key in alles is temperatuur. Kortom, het doel wat je stelt is afhankelijk van je gebruikte koeling. Je kan met luchtkoeling weinig uithalen op dit platform, mits op 'air', zorg voor de beste luchtkoeling die je kan vinden -> reviews

Een heel goed begin is alle voltages van 'Auto' afhalen en op stock waardes instellen. (met CPU-Z kijken naar de vCore op auto en deze nagenoeg overnemen in je bios) Maar niet alleen vcore op stock, ook voor geheugencontroller en andere componenten dien je stock voltage te gebruiken waar deze standaard op auo staat. Leer dus eerst alle stock waardes door tutorials te lezen. Op stock een paar uur goed testen met Prime95 v27.7 AVX1 en met die temperatuur als uitgangsbasis een doel stellen.

succes!

• Tennisbal
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
millman schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:57:
[...]

Er is zoveel verkeerd aan deze post dat ik bijna kromme tenen van krijg :P, en dat voor een tweaker die al sinds 2003 hier op tweakers actief is, oi...

Laten we beginnen bij t begin, je zit in een s1151 topic en komt met overclock vragen mbt s2011-v3. Das al een best verschilletje zullen we maar zeggen. Daarnaast vraag je heel simpel een volledige uitleg of startpunt om over te nemen, dat is ook geen beste op een Tweakers OC topic.

Zonder al te veel te zeiken, laat me uitleggen wat er mis aan is. Allereerst is een CPU Overclock 'omdat het kan, niet omdat er veel gameperformance te winnen is. Ja, je krijgt wat meer 'headroom' om hogere FPS te halen mocht de CPU een bottleneck zijn. (In jou geval ergens bij 200+ FPS, afhankelijk van de game). Dus 'omdat het kan' houd ook in dat je het leuk moet vinden om te doen, het uitzoekwerk als begin.

Kortom,ik raad je allereerst de basis te leren door voor jou hardware verschillende reviews en tutorials te lezen alvorens je ergens aan begint. Daarmee krijg je al vaak een idee wat een goed startpunt is qua clocks en voltage. Key in alles is temperatuur. Kortom, het doel wat je stelt is afhankelijk van je gebruikte koeling. Je kan met luchtkoeling weinig uithalen op dit platform, mits op 'air', zorg voor de beste luchtkoeling die je kan vinden -> reviews

Een heel goed begin is alle voltages van 'Auto' afhalen en op stock waardes instellen. (met CPU-Z kijken naar de vCore op auto en deze nagenoeg overnemen in je bios) Maar niet alleen vcore op stock, ook voor geheugencontroller en andere componenten dien je stock voltage te gebruiken waar deze standaard op auo staat. Leer dus eerst alle stock waardes door tutorials te lezen. Op stock een paar uur goed testen met Prime95 v27.7 AVX1 en met die temperatuur als uitgangsbasis een doel stellen.

succes!
Ok als het weinig uitmaakt wbt performance van gpu (en windows gebruik in het algemeen) ga ik hier geen tijd in steken. Dank

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

PM 13:29 Dag Jeroen,

Ik zie dat je aardig actief bent met tips & tricks in de Haswell/Skylake topics dus vandaar dat ik onderstaande eens bij jou wil neerleggen.

Momenteel draai ik zelf een 66000K icm een ASUS Z170-P bord.
Echter krijg ik onder geen mogelijkheid 4.5ghz geklokt onder een Mugen 4 dual fan (4.4 rond de 1.36v maar alsnog niet extreem stabiel aanvoelend).
Pas bij 1.42v krijg ik enigszins wat runs op prime95 29.3 (bovenste optie). Temps gaan dan wel richting de 80-83C wat niet zo prettig is, maar wel inhoud dat ik aardig wat kan koelen op lucht.
Ik zie ontzettend veel mensen die een 6600K draaien tussen de 1.3 - 1.33v wat ik wel een erg groot verschil vind met mijne.
Nu zijn er natuurlijk ontzettend veel opties in de bios die een effect hebben op de OC; min/max cache ratio, VCCIO/SA, LLC, Over capicity 100-140%, wel of geen XMP en ga zo maar door.

Even wat main settings die ik handmatig heb veranderd/ingesteld:

AI Tuner: Manual
BCLK Spectrum: Disabled
BCLK: 100
ASUS Multicore enhacement: Disabled
Core ratio: Sync all cores: 45

DRAM Freq ratio: Auto
DRAM Freq: 3000mhz
DRAM Timings; handmatig
vDIMM: 1.35

vcore: 1.41 (1.42load)
LLC level 6

Rest staat allemaal stock / Auto.
Heb jij wellicht tips?

Ter info: Prime 29.3 crashed dus eigenlijk in vcore range 1.375 - 1.42 na een paar runs
Niet stabiel te krijgen.

gr.
Maikel
Allereerst raad ik je aan om naar Prime95 v27.7 over te stappen, de versie die jij gebruikt is een AVX2 algoritme die nergens wordt gebruikt, 0,05v extra vcore geeft (automatisch) en 10 graden warmer is dan v27.7. Ten 2e.. Je Vcore is erg hoog, dat is dan een erg slecht exemplaar.. Ik denk dat je wel wat minder kan, maar dat zal Prime95 v27.7 wel uitwijzen. Mocht het niet lager kunnen verkoop m gewoon.

Als laatst wil ik zeggen dat, hoewel ik mij vereerd voel, het niet helemaal de bedoeling is om OC vragen te stellen via PM. Ik kijk meerdere malen per dag op het OC forum, je kan mij in het topic persoonlijk taggen met "@millman". Daarnaast is dit info die voor anderen ook van nut kan zijn, gelieve voortaan dus gewoon op t forum te plaatsen ;)

Of we kunnen een uurtarief afspreken en dan kom ik persoonlijk adviseren :P

Edit: Oh, het is overigens goed om eens te checken wat je op stocksnelheden eigenlijk nodig hebt aan vcore. En doe 1 instelling tegelijk, dan kan je een en ander uitsluiten. eerst alle waardes op stock (dus alles van auto af). Eist, Turbo en C-states uit. LLC moet je checken of die geen vcore overwaarde geeft. Dus ingestelde vcore in bios + LLC moet in CPU-Z onder load ook dezelfde waarde zijn.

Jij stelt in bios 1,3v in, dan moet je onder load dus ook in cpu-z 1,30v uitlezen.

Verder zal ik dit gesprek even copy-pasten naar het juiste topic, dan gaan we daar verder.

Groet, Jeroen

• Lekiame
millman schreef op woensdag 13 december 2017 @ 13:41:
[...]

Allereerst raad ik je aan om naar Prime95 v27.7 over te stappen, de versie die jij gebruikt is een AVX2 algoritme die nergens wordt gebruikt, 0,05v extra vcore geeft (automatisch) en 10 graden warmer is dan v27.7. Ten 2e.. Je Vcore is erg hoog, dat is dan een erg slecht exemplaar.. Ik denk dat je wel wat minder kan, maar dat zal Prime95 v27.7 wel uitwijzen. Mocht het niet lager kunnen verkoop m gewoon.

Als laatst wil ik zeggen dat, hoewel ik mij vereerd voel, het niet helemaal de bedoeling is om OC vragen te stellen via PM. Ik kijk meerdere malen per dag op het OC forum, je kan mij in het topic persoonlijk taggen met "@millman". Daarnaast is dit info die voor anderen ook van nut kan zijn, gelieve voortaan dus gewoon op t forum te plaatsen ;)

Of we kunnen een uurtarief afspreken en dan kom ik persoonlijk adviseren :P

Edit:Oh, het is overigens goed om eens te checken wat je op stocksnelheden eigenlijk nodig hebt aan vcore. En doe 1 instelling tegelijk, dan kan je een en ander uitsluiten. eerst alle waardes op stock (dus alles van auto af). Eist, Turbo en C-states uit. LLC moet je checken of die geen vcore overwaarde geeft. Dus ingestelde vcore in bios + LLC moet in CPU-Z onder load ook dezelfde waarde zijn.

Jij stelt in bios 1,3v in, dan moet je onder load dus ook in cpu-z 1,30v uitlezen.

Verder zal ik dit gesprek even copy-pasten naar het juiste topic, dan gaan we daar verder.

Groet, Jeroen
Ik neem verder aan dat je met stel alle waardes op stock in bedoeld vcore e.d? niet alle opties achter alle tabbladen waar ook veel op Auto staat ;)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

alle voltages op stock waardes. De laagste vcore voor stock snelheden moet je zelf zoeken, dat wordt nu gegokt door je mobo aan de hand van je VID.

• undeepdiver
Mijn uurtarief is lager als die van Millman.. _O-

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

undeepdiver schreef op woensdag 13 december 2017 @ 16:59:
Mijn uurtarief is lager als die van Millman.. _O-
Hahaha, lol..

Ja een biertje per uur was t toch? :P

• Lekiame
Goed, ik ben wat bezig geweest en draai nu aardig echter blijf ik steeds last hebben van worker 2 die stopt op 4.5GHz terwijl de andere workers netjes blijven draaien.

Resultaten vanaf 0, Stock VID: 1.187v:

4.0GHz - 1.16v
4.1GHz - 1.18v
4.2GHz - 1.20v

4.3GHz - 1.26v
Temps: 62-60-61-63 (uurtje prime)

4.4GHz - 1.33
Temps: 73-69-67-72 (uurtje prime)

Lijkt erop dat 4.5GHz wel aardig dicht in de buurt van 1.40v gaat komen...
Sweet spot lijkt dus op 4.4GHz te zitten denk ik zo??! 8)7 Jammer gezien mijn koeling toch nog wel aardig wat volt aan kan.
@millman

[Voor 94% gewijzigd door Lekiame op 13-12-2017 23:22]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lekiame schreef op woensdag 13 december 2017 @ 20:49:
Goed, ik ben wat bezig geweest en draai nu aardig echter blijf ik steeds last hebben van worker 2 die stopt op 4.5GHz terwijl de andere workers netjes blijven draaien.

Resultaten vanaf 0, Stock VID: 1.187v:

4.0GHz - 1.16v
4.1GHz - 1.18v
4.2GHz - 1.20v

4.3GHz - 1.26v
Temps: 62-60-61-63 (uurtje prime)

4.4GHz - 1.33
Temps: 73-69-67-72 (uurtje prime)

Lijkt erop dat 4.5GHz wel aardig dicht in de buurt van 1.40v gaat komen...
Sweet spot lijkt dus op 4.4GHz te zitten denk ik zo??! 8)7 Jammer gezien mijn koeling toch nog wel aardig wat volt aan kan.
@millman
Dit ziet er uit als gedegen onderzoek naar je OC mogelijkheden, dat zie ik graag, Ja ik denk dat 4400Mhz de sweetspot is met jouw Proc. Helaas is het gewoon niet zo'n topexemplaar. Het uitvallen van een worker kan duiden op dat je er dichtbij zit qua vcore. Temps zijn aardig zo, ook @ 4500

• Lekiame
millman schreef op donderdag 14 december 2017 @ 07:46:
[...]

Dit ziet er uit als gedegen onderzoek naar je OC mogelijkheden, dat zie ik graag, Ja ik denk dat 4400Mhz de sweetspot is met jouw Proc. Helaas is het gewoon niet zo'n topexemplaar. Het uitvallen van een worker kan duiden op dat je er dichtbij zit qua vcore. Temps zijn aardig zo, ook @ 4500
Vannacht Prime 27.7 even gedraaid op 4.4GHz en zojuist zag ik dat op 1.33v weer worker 2 er na een uurtje uit was geklapt.
Heb ook verschillende settings als minmax cache, fclk, SA, VCCIO, SVID uit/aan, XMP aan/uit geprobeerd voor meer stability of evt. lager vcore maar heb niet het idee dat deze settings ook maar enig effect hebben(daarna alles weer op auto(stock) gezet).
Dit doet hij dus op 4.5ghz ook tussen 1.37 en 1.41v. geen BSODS maar constant worker 2 die stopt.
Lijkt wel of er een fine-tuning optie niet goed staat in de bios..

Samengevat
4.4GHz tussen 1.30 - 1.33v worker 2 die steeds stopt waarbij het sneller gebeurt bij een lager vcore 8)7
4.5GHz tussen 1.37 - 1.41v worker 2 die steeds stopt waarbij het sneller gebeurt bij een lager vcore 8)7

UPDATE: Stabiel op 4.4GHz met 1.344v @ load, max temps: 75-71-72-74 O+

[Voor 30% gewijzigd door Lekiame op 14-12-2017 18:56]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@Lekiame Een van de lessen die je hieruit kan trekken: Niet een multi hoger gaan als je m nog niet stabiel hebt. Het meest belangrijke in stabiliteit is toch vCore & temperatuur. Als je dat goed weet te managen dan heb je je maximum clock gevonden. Max 87c onder 8u Prime95 blend om t af te maken. (Test ook geheugen en controller en bevestigd of je algehele PC stabiel is)

• Lekiame
millman schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:16:
@Lekiame Een van de lessen die je hieruit kan trekken: Niet een multi hoger gaan als je m nog niet stabiel hebt. Het meest belangrijke in stabiliteit is toch vCore & temperatuur. Als je dat goed weet te managen dan heb je je maximum clock gevonden. Max 87c onder 8u Prime95 blend om t af te maken. (Test ook geheugen en controller en bevestigd of je algehele PC stabiel is)
Ik wil niet zeggen dat ik "bang" ben voor een beetje hitte op de CPU, maar 87C vind ik toch niet echt prettige temps, ook niet onder 8 uur prime95 blend ;-)
Heb nu 8 uur Prime95 Small FTT gedraait op 4.4GHz met 1.344v @load (bios 1.355v) met temps 75-71-72-74
Casefans draaien daarbij allemaal rond de 1000RPM (45%) en CPU dual fan Mugen 4 op 900rpm.
Resulteert in temps tussen de 60-65C tijdens een paar uurtjes PUBG.

Mijn 6600K heeft op 4.5GHz minimaal 1.42v nodig en dat trekt mij koeling niet onder de 90C tijdens small FTT benchen.

Verder geen issues meer tegen gekomen in dagelijks gebruik! _/-\o_

Bedankt voor alle tips.

[Voor 5% gewijzigd door Lekiame op 19-12-2017 15:32]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lekiame schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:21:
[...]

Ik wil niet zeggen dat ik "bang" ben voor een beetje hitte op de CPU, maar 87C vind ik toch niet echt prettige temps, ook niet onder 8 uur prime95 blend ;-)
87c is wat mij betreft het absoluute maximum onder testen met hogere voltages. Als ik een proc heb die met lage voltages erg goed overclockt, wil ik dit soms nog wel oprekken naar pieken van 90 (een 3770k@ 4600 @1,16v bijvoorbeeld). Het gebruikte voltage onder een bepaalde temperatuur speelt een grote rol hierin. Wat ik wil zeggen is dat die 87c piek (85c gemiddeld) geen enkel probleem zou mogen vormen, aangezien dit maar korte tijd is en volgens intel geen probleem, zie ook laptop cpu's met 90+. (8u is kort op het leven van een CPU). Maar gezien je hoge voltage en het nog hogere voltage voor de volgende stap (1,41+) zou ik zeggen, doe waar je je goed bij voelt.:D
Heb nu 8 uur Prime95 Small FTT gedraait op 4.4GHz met 1.344v @load (bios 1.355v) met temps 75-71-72-74
Casefans draaien daarbij allemaal rond de 1000RPM (45%) en CPU dual fan Mugen 4 op 900rpm.

Bedankt voor alle tips.
Graag gedaan sowieso.. Mooie clock en instellingen gevonden, volgens boekje..

• paco2013
Lekiame schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 15:21:
[...]

Mijn 6600K heeft op 4.5GHz minimaal 1.42v nodig en dat trekt mij koeling niet onder de 90C tijdens small FTT benchen.

Bedankt voor alle tips.
helaas heb ik een beetje het zelfde als jij hebt, 4.4ghz met 1.35v in bios wil wel maar 4.5ghz niet bepaald.
Ik heb de 6600k op een mis z170a m5 en geen llc instelling.
Aangezien ik me persoonlijk niet op mijn gemak voel met 1.35v 24/7 heb ik hem staan op 4.3ghz met 1.285v
Ik heb wel ook mijn geheugen overclocked stock is 2133mhz c14/14/14 1.2v maar nu draaiend op 2800mhz c14/15/15 1.3v

[Voor 5% gewijzigd door paco2013 op 22-12-2017 20:00]

• mca2
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 10:46
Ik heb een i5 6600 non-k, dus fixed multiplier. Maar met BCLK zou ik ook deze moeten kunnen overclocken. Ik krijg er echter helemaal niks uit, zelfs een BCLK van maar 105 met een Vcore van 1.35 doet niks, en ja de jumper op het mbo voor hogere Vcore staat goed maar hij boot zelfs niet.

Ik zorg ervoor dat na BCLK aanpassing de DRAM freq in de buurt blijft van de spec van 2133MHz. Daarnaast speedstep, c-states disabled en load-line level omhoog.

Ik vermoed dus dat ik ergens een setting totaal verkeerd heb staan maar waar? Of heb ik een maandagochtend exemplaar?

Mijn specs:
- i5 6600
- Asus Z170 Pro Gaming met nieuwste bios 3501
- HyperX DDR4 2133 cl14

[Voor 0% gewijzigd door mca2 op 05-01-2018 15:36. Reden: typo]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@mca2 Welke tutorial gebruik je voor BLCK OC? Waar heb je je ingelezen, welke voeding, welke koeling? BLCK OC is een beetje een vak apart, en de gains zijn niet heel hoog. Welke functies heb je ingesteld,

• mca2
@millman ik zie toch aardig wat mensen die +/-4.5GHz weten de halen, dat is een aardige winst voor mijn i5 6600.

Ik gebruik deze guide https://nl.hardware.info/...kshop-skylake-overklokken
En heb een Mugen4 koeler en een corsair 550W voeding.

Het rare vind ik dat de machine niet eens post, instabiliteit in Windows had ik nog wel begrepen maar hij boot zelfs niet.

Edit: ter aanvulling, er zit ook een GTX 970 op verder standaard waarde.

[Voor 9% gewijzigd door mca2 op 05-01-2018 22:36]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

mca2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:30:
@millman ik zie toch aardig wat mensen die +/-4.5GHz weten de halen, dat is een aardige winst voor mijn i5 6600.
Dat er mensen zijn die in bepaalde gevallen dat halen twijfel ik niet aan, echter is dat zeker geen garantie voor jou chip/mobo combinatie.
Ik gebruik deze guide https://nl.hardware.info/...kshop-skylake-overklokken
En heb een Mugen4 koeler en een corsair 550W voeding.
Hoewel de OCguide van @rsnubje op HWi een goed startpunt is voor een normale multiplier OC, schiet deze wel tekort mbt Blck OC. Je moet goed begrijpen wat er allemaal aan de Blck gekoppeld is, zoals Ringbus, Uncore, Geheugen (!) en interne GPU, die je allemaal tegelijk overclockt met een stap op de Blck.
Het rare vind ik dat de machine niet eens post, instabiliteit in Windows had ik nog wel begrepen maar hij boot zelfs niet.
Zoals ik al vroeg, welke instellingen heb je gebruikt? Ik heb hierboven al aangegeven dat je een andere skillset nodig hebt voor Blck OC. Ik raad je aan terug naar de tekentafel te gaan. Het is op dit moment niet te zeggen welke van de onderdelen problemen heeft, omdat je ze nu allemaal tegelijk overklokt. Ook meteen een voltage van 1.35v is veel te veel om mee te beginnen. Ga je inlezen op "Non-K OC @ z170" en neem een guide met het liefst een asus z170 bord toegespitst op Blck OC.

Edit:verplicht leesvoer: http://overclocking.guide...non-k-overclocking-guide/

[Voor 5% gewijzigd door millman op 05-01-2018 22:57]

• mca2
@millman Thanks voor de snelle reactie. Ik dacht dat Bclk alleen cpu en mem deed maar ik zie nu ook inderdaad uncore en dus igpu. Hoe zet je deze "uit" zodat die niet stoort bij overclocken? Simpelweg door de primary display op pcie te zetten en igpu multi-monitor disable?

Ik heb nu deze settings eens gevolgd: http://overclocking.guide...view=thread&id=4#postid-6
waarbij ik de core ratio limit op 33 heb staan (want een i5 6600) en pas ik de dram freq aan, zodat hij in de buurt van 2133 blijft.

Met standaard Vcore post de machine met een bclk van 102 en dram op 2175 *O* Echter 105 met dram op 2100 doet niks, ook niet als ik de Vcore op 1.2 zet.

Nu weet ik dat overclocken geen garantie is maar dit zou dan wel een maandagochtend exemplaar zijn of mis ik ergens nog een setting?

Edit: die guide die je linkt had ik ook grotendeels gevolgd, matcht aardig met de post hierboven. Echter die speciale bios flashen begin ik niet aan, de lijst met gebrickte mobo in de comments is oneindig lang.

[Voor 11% gewijzigd door mca2 op 05-01-2018 23:57]

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als je de core ratio verlaagd, kom je dan niet verder? Staat je i-gpu uit in de bios? Verder houd ik mij te weinig bezig met Blck OC om nu snel een eenduidig antwoord te hebben. Zal me er in verdiepen, wellicht van de week nog eens vragen hoe t ervoor staat ;)

• mca2
iGPU kun je niet echt uitzetten lees ik, je kan de primary display op pcie zetten en igpu multi monitor disablen maar verder niks. De ratio heb ik even op 30 gezet maar die is voor een non-K fixed, snap ook niet helemaal waarom de voorbeelden daar de stock waarde laten zien.

Voor nu geef ik het even op en ga ik maar eens kijken naar een tweedehands 6600k of 7600k denk ik. Tenzij je nog tips hebt :)

• KevinSetz
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 28-02 21:15
Beetje het weekend gestoeid met oc van mijn 6700k

Na 2 dagen is die stabiel op
4.7ghz op 1.38v max temperatuur 78graden
.
4.8ghz of hoger is niet haalbaar en valt gelijk in bsod zelfs met 1.45v

Ik denk dat me intel niet harder wil :( maar ben wel erg tevreden

Youtube Channel Setz Gaming

• HertogJan
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 25-02 03:58
i5 6600k op 4,6Ghz met Mugen 4 PCGH.

Draaide op 4,4Ghz, maar heb alles goed schoongemaakt, koelpasta aangebracht en de Mugen aangedraaid. Temperatuur daalde met zo'n 20 graden celsius (van 90 naar 70).

Nog steeds heel erg blij met mijn Skylake, hij kan nog erg goed meekomen (en in singlecore al helemaal).
_/-\o_
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True