Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnnyV76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:51
@Weemism... dat klinkt haast alsof de OC toch niet stabiel is en hij klapt als windows geladen wordt. Als ie dan opnieuw opstart draait ie nog wel steeds op 4,6? Is ie verder stabiel met de diverse stresstest programma's?

Burntestje op 4,6 gaat ook wel goed. Max vCore wat ie trekt is 1,360 en temps zijn ook wel in orde vind ik zelf... max net boven de 70 met burntest op high.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1tkjkx.jpg

Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-05-2023
Weemism schreef op maandag 28 maart 2016 @ 13:19:
Korte vraag voordat ik verder ga zoeken.

Ik draai een i7 6700K op een Asus VIII Ranger. Systeem is overklokt, processor draait op 4,6Ghz, luchtgekoeld, met een Vcore van 1,35V, bus op 100Mhz, multiplier op 46. Geheugen is Corsair Vengeance LPX op 2666Mhz dat niet overklokt draait op XMP profile 1.

Het vreemde is dat als ik m'n pc aanzet nadat deze een aantal uur heeft uitgestaan deze zichzelf tijdens het booten spontaan uitschakelt zodra het Windows logo verschijnt. Als ik vervolgens het systeem opnieuw inschakel start ie zonder uitzonding altijd volledig op, zonder vertraging of foutmeldingen (zowel niet in post als door Windows), of wat dan ook. Vervolgens draait ie ook volledig stabiel in Windows 10 64bit.

Is dit fenomeen kenmerkend voor een specifieke hardware of (bios-) configuratiefout?

Voor de volledigheid onderstaand de configuratie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 6700K Boxed€ 354,50€ 354,50
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 179,-€ 179,-
2MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST500DM002, 500GB€ 44,95€ 44,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 76,-€ 76,-
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 110,-€ 110,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 36,95€ 36,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 75,50€ 75,50
1Samsung SH-S203N€ 0,-€ 0,-
1Seasonic M12II Evo 850W€ 116,-€ 116,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,90€ 84,90
1Raidsonic Icy Box IB-864-B€ 22,-€ 22,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.099,80
Het lijkt inderdaad op het bovenstaande. Waarmee heb je je overclock getest? Als hij 50 minuten linX draait (met all ram) dan is je overclock 'stabiel'. Probeer eens of je hier doorheen komt ;)

i5 6600k @ 4.6 GHz // WF 980 ti G1 // Asus Z170-A // Enthoo Evolv atx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Daarom 8 uur Prime 95 en 5 uur linX... pfffff is het nu echt zo moeilijk?

[ Voor 21% gewijzigd door undeepdiver op 28-03-2016 23:33 ]

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
undeepdiver schreef op maandag 28 maart 2016 @ 23:31:
Schijnbaar?
Er is niet een oc guide die zulke korte stresstests doet maar iedereen lijkt er altijd zijn eigen ideen op na tehouden dat is is opzich leuk maar vervolgens staan de oc topics weer vol met gare vragen als waarom boot pc na "testen" niet etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

JohnnyV76 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 16:21:
@Weemism... dat klinkt haast alsof de OC toch niet stabiel is en hij klapt als windows geladen wordt. Als ie dan opnieuw opstart draait ie nog wel steeds op 4,6? Is ie verder stabiel met de diverse stresstest programma's?
Yep, draait nog op 4,6, voltage blijft ook gelijk. Heb dit inderdaad gecheckt voor het geval het rebooten tijdens de opstart te maken had met dat de bios terugschakelt i.v.m. een onjuiste overclock. Applicaties en games draaien verder ook gewoon stabiel.

Eerdere burn in tests gaven verder ook geen bijzonderheden, hoewel ik nog geen duurtest heb gedaan. Maar dan nog lijkt me dat geen verklaring voor wat er tijdens het booten gebeurt. Maar ik zal dadelijk een duurtestje aanzetten met Prime voor drie kwartier.
coenfoolen schreef op maandag 28 maart 2016 @ 22:42:
[...]

Het lijkt inderdaad op het bovenstaande. Waarmee heb je je overclock getest? Als hij 50 minuten linX draait (met all ram) dan is je overclock 'stabiel'. Probeer eens of je hier doorheen komt ;)
Of dus met linX voor 50 minuten :). Ik laat weten wat eruit komt.

En aanvullend voor de twee ietwat zurige heren boven deze post, jullie opmerkingen lijken me niet relevant aangezien dit probleem zich tijdens de bootsequence voordoet, niet onder load, en de OC settings na de reboot ook niet worden verlaagd door de bios wat een reboot zou kunnen verklaren. Als ik continu vastlopers had was het natuurlijk een ander verhaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Weemism op 29-03-2016 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

linx 50 minuten 'stabiel'? mensen... minimaal 5 uur of 8 uur prime95 v27.7...

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
millman schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 22:45:
linx 50 minuten 'stabiel'? mensen... minimaal 5 uur of 8 uur prime95 v27.7...
Pardon millman 50 minuten was voor het topic inderdaad 8)7 Mijn fout, je hebt daar helemaal gelijk in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Hoewel 4,6 stabiel draaide bij dagelijks gebruik, bleek dit bij linX na bijna 5 minuten tot een fout te leiden. Multiplier naar 45 teruggezet, Vcore gehandhaafd op 1,35V, en hiermee een run van 50 minuten zonder fouten voltooid.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1615/26096258296_f0914e286b_c.jpg

Bovenstaande dus refererend naar m'n originele vraag of er een voor de hand liggende verklaring is waarom m'n systeem bij een koude boot altijd eerst uitschakelt zodra het Windows logo verschijnt, en na een herstart zonder enige vorm van foutmeldingen wel gewoon de bootsequence afmaakt.

Hoewel ik dus wel het vermoeden had dat het een ingreep van de bios is, is dit dus niet te herleiden naar een verschil tussen de door mij ingestelde biossettings en wat door CPU-Z wordt gerapporteerd na zo'n herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Weemism schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 00:08:
Hoewel 4,6 stabiel draaide bij dagelijks gebruik, bleek dit bij linX na bijna 5 minuten tot een fout te leiden. Multiplier naar 45 teruggezet, Vcore gehandhaafd op 1,35V, en hiermee een run van 50 minuten zonder fouten voltooid.

[afbeelding]

Bovenstaande dus refererend naar m'n originele vraag of er een voor de hand liggende verklaring is waarom m'n systeem bij een koude boot altijd eerst uitschakelt zodra het Windows logo verschijnt, en na een herstart zonder enige vorm van foutmeldingen wel gewoon de bootsequence afmaakt.

Hoewel ik dus wel het vermoeden had dat het een ingreep van de bios is, is dit dus niet te herleiden naar een verschil tussen de door mij ingestelde biossettings en wat door CPU-Z wordt gerapporteerd na zo'n herstart.
Ik zal je even heel zuur helpen.... :9

Het fenomeen stroom en onderdelen worden beïnvloed door warmte en weerstand, als jij een eerste keer hebt opgestart veranderd de temperatuur in je componenten. Daardoor heb je meer of minder weerstand en word ook je stroomsterkte anders. U=I x R en P = U x I beter bekend als de wet van ohm en weerstand berekening.

De stroompjes / I zijn zo klein door jou CPU en andere componenten dat een klein temp verschil ervoor zorgt dat je wel of niet Windows kan opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunisDokter
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-01-2022
Precies hetzelfde gehad op 4.4ghz op 1.315v! Bij koud booten zei het moederbord af en toe "overclock failed" terwijl de prime95 test uren stabiel was, en ook het dagelijkse gebruik stabiel was. Desondanks mijn overclock teruggebracht naar 4.2ghz omdat ik die failed-POST melding erg irritant vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-02 07:20
ik heb eens een keer een over clock gedaan via de base clock, 125x38 4.750, voltage in bios handmatig op 1.340, in cpu-z geeft me dat 1.352 en onder load 1.360v.
Nu weet ik dat ze hier zeggen prime95 enzo stabiel, maar ik vind dit voor mij stabiel genoeg, ik heb x264 benchmark gedraait 4 uur lang, ik game, ik render met cinema4d itb op max 20 minuten geen probleem, prime95 30 minuten geen probleem.
mijn geheugen draait nog steeds op 3000mhz, en de ring heb ik op 4000 staan
maar ik vind wel dat het nu lijkt of alles wat smoother draait, dus al bij al dik tevreden met de 6600k

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

TeunisDokter schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 15:57:
Precies hetzelfde gehad op 4.4ghz op 1.315v! Bij koud booten zei het moederbord af en toe "overclock failed" terwijl de prime95 test uren stabiel was, en ook het dagelijkse gebruik stabiel was. Desondanks mijn overclock teruggebracht naar 4.2ghz omdat ik die failed-POST melding erg irritant vond.
Niet helemaal precies hetzelfde, bij mij geeft ie dus geen post foutmeldingen. De overclock failed melding is me bekend, en dan is ook duidelijk waar het aan ligt, maar dat is in mijn geval dus niet de situatie.

Geen sluitende verklaring dus tot dusver, behalve dus dat het aan de temperatuur van de componenten zou liggen die na de eerste (altijd afgebroken) startup wat hoger zou zijn bij de restart, maar heb moeite te geloven dat dat echt een factor aangezien diezelfde componenten ook weer snel afkoelen waardoor de verschillen zo miniem zijn dat ze m.i. in het niet vallen i.v.t. andere factoren zoals de omgevingstemperatuur.
paco2013 schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 17:07:
ik heb eens een keer een over clock gedaan via de base clock, 125x38 4.750, voltage in bios handmatig op 1.340, in cpu-z geeft me dat 1.352 en onder load 1.360v.
Nu weet ik dat ze hier zeggen prime95 enzo stabiel, maar ik vind dit voor mij stabiel genoeg, ik heb x264 benchmark gedraait 4 uur lang, ik game, ik render met cinema4d itb op max 20 minuten geen probleem, prime95 30 minuten geen probleem.
mijn geheugen draait nog steeds op 3000mhz, en de ring heb ik op 4000 staan
maar ik vind wel dat het nu lijkt of alles wat smoother draait, dus al bij al dik tevreden met de 6600k
Eens, denk ik hetzelfde over, ik wil hier gewoon pragmatisch in zijn in plaats van in mijn ogen niet realistische scenario's van 8 uur onder 100% load na te streven, maar ieder z'n ding hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
Aannames, ik denk?, ik weet het niet zeker maar praat toch!, ik doe maar wat zonder testen en bewijzen...!Het niveau op Tweakers is bedroevend geworden.

Weemism kerel, ieder zijn ding maar je komt hulp vragen op het forum en gaat dan hier vertellen hoe het moet? Wil jij de new bees even 3 maanden helpen met hun probleempjes? Open een topic, post hier al u vragen ik geef wel antwoord!!!!

Deze discussie is al zo vaak geweest beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

undeepdiver schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:58:
Aannames, ik denk?, ik weet het niet zeker maar praat toch!, ik doe maar wat zonder testen en bewijzen...!Het niveau op Tweakers is bedroevend geworden.

Weemism kerel, ieder zijn ding maar je komt hulp vragen op het forum en gaat dan hier vertellen hoe het moet? Wil jij de new bees even 3 maanden helpen met hun probleempjes? Open een topic, post hier al u vragen ik geef wel antwoord!!!!

Deze discussie is al zo vaak geweest beetje jammer.
Grappig dat je me aanspreekt op aannames, dat zijn die van jou namelijk net zo goed, je moeilijkdoenerij met formules over weerstand ten spijt (hoef je op mij als HTS'er echt geen indruk mee te maken) is dat hoogstens een mogelijke verklaring waar ik volgens mij ook van mag aangeven dat ik die niet meteen voor waar aanneem. Ik OC m'n systemen al 15 jaar, kom hier met een vraag of het probleem dat ik ervaar op een specifiek probleem duidt vóór ik verder ga zoeken, en dan moet ik jouw aannames maar voor waar aannemen anders is meneertje op z'n teentjes getrapt?

Ik weet wel wat hier bedroevend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Weemism schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 21:38:
[...]

Niet helemaal precies hetzelfde, bij mij geeft ie dus geen post foutmeldingen. De overclock failed melding is me bekend, en dan is ook duidelijk waar het aan ligt, maar dat is in mijn geval dus niet de situatie.

Geen sluitende verklaring dus tot dusver, behalve dus dat het aan de temperatuur van de componenten zou liggen die na de eerste (altijd afgebroken) startup wat hoger zou zijn bij de restart, maar heb moeite te geloven dat dat echt een factor aangezien diezelfde componenten ook weer snel afkoelen waardoor de verschillen zo miniem zijn dat ze m.i. in het niet vallen i.v.t. andere factoren zoals de omgevingstemperatuur.

[...]

Eens, denk ik hetzelfde over, ik wil hier gewoon pragmatisch in zijn in plaats van in mijn ogen niet realistische scenario's van 8 uur onder 100% load na te streven, maar ieder z'n ding hoor.
Het geheugen kun je in Windows trouwens goed testen met HCI Memtest, maar het kan zo zijn dat je zonder stabiliteit een blauw scherm krijgt. Ik heb vaker 8 uur kunnen testen met Prime, en dan toch met een ander programma een blauw scherm krijgen, vooral met LinX. Maar als je verschillende testen meeneemt, kun je wel een veel betere overclock krijgen lijkt mij.

Bijvoorbeeld dit:
'x264 benchmark gedraait 4 uur lang, ik game, ik render met cinema4d itb op max 20 minuten geen probleem, prime95 30 minuten geen probleem'.

Naar mijn idee kan dat geen probleem zijn inderdaad, maar dat betekend niet dat je systeem stabiel draait. Tenminste, ik zou luisteren wat ervaren mensen ervan zeggen, en niet aan gaan nemen dat het na een paar testjes allemaal in orde is. Van mij is het niet negatief bedoeld, maar wel om erop te wijzen dat je er misschien wat professioneler tegen aan mag kijken. :)

@Weemism: Mooie LinX test. Wel apart van je restart na de overclock.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Luxicon schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:19:
[...]

@Weemism: Mooie LinX test. Wel apart van je restart na de overclock.
En dat laatste is ook precies waar het om draait, en de enige vraag die ik hier stel. Ik heb geen bsods, geen freezes, geen foutmeldingen, alles loopt helemaal top, en toch wordt elke keer weer verwezen naar stabiliteitstests, ik word er een beetje mal van.

Maar goed, omdat ik kennelijk geen niveau heb zolang ik niet eerst een 8 uur durende prime95 test heb gedraaid, doe ik dat dan maar vannacht. Verslag volgt ergens morgenmiddag /-avond, er moet ook nog gewerkt worden.
undeepdiver schreef op maandag 28 maart 2016 @ 23:31:
Niveautje zulke opmerkingen hoor, zó, als dat dan een echte Tweaker moet kenmerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Weemism schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:18:
[...]

Grappig dat je me aanspreekt op aannames, dat zijn die van jou namelijk net zo goed, je moeilijkdoenerij met formules over weerstand ten spijt (hoef je op mij als HTS'er echt geen indruk mee te maken) is dat hoogstens een mogelijke verklaring waar ik volgens mij ook van mag aangeven dat ik die niet meteen voor waar aanneem. Ik OC m'n systemen al 15 jaar, kom hier met een vraag of het probleem dat ik ervaar op een specifiek probleem duidt vóór ik verder ga zoeken, en dan moet ik jouw aannames maar voor waar aannemen anders is meneertje op z'n teentjes getrapt?

Ik weet wel wat hier bedroevend is.
Gewoon blijven volhouden en niet testen... :+
Niet iedereen in dit topic Is HTS opgeleid en ik heb simpel proberen uit te leggen waar jou probleem aan kan liggen zodat ook niet HTS Tweakers ervan kunnen leren.
Pime 95 trikkert met de overgang van Small FFT naar large FFT juist jou specifieke probleempje. De combinatie prime LinX is perfect voor je CPU en memory controller te testen.

Om zulke probleempjes verder te voorkomen na je stres test even een paar honderdste volt erbij en je bent 24/7 stabiel.

Dit moet jij toch weten na 15 jaar HTS overklokken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Weemism schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:34:
[...]

En dat laatste is ook precies waar het om draait, en de enige vraag die ik hier stel. Ik heb geen bsods, geen freezes, geen foutmeldingen, alles loopt helemaal top, en toch wordt elke keer weer verwezen naar stabiliteitstests, ik word er een beetje mal van.

Maar goed, omdat ik kennelijk geen niveau heb zolang ik niet eerst een 8 uur durende prime95 test heb gedraaid, doe ik dat dan maar vannacht. Verslag volgt ergens morgenmiddag /-avond, er moet ook nog gewerkt worden.

[...]

Niveautje zulke opmerkingen hoor, zó, als dat dan een echte Tweaker moet kenmerken...
Ja ik begrijp jou reactie, iedereen maakt fouten en ik was een beetje moe en kortaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

undeepdiver schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:36:
[...]

Gewoon blijven volhouden en niet testen... :+
Niet iedereen in dit topic Is HTS opgeleid en ik heb simpel proberen uit te leggen waar jou probleem aan kan liggen zodat ook niet HTS Tweakers ervan kunnen leren.
Pime 95 trikkert met de overgang van Small FFT naar large FFT juist jou specifieke probleempje. De combinatie prime LinX is perfect voor je CPU en memory controller te testen.

Om zulke probleempjes verder te voorkomen na je stres test even een paar honderdste volt erbij en je bent 24/7 stabiel.

Dit moet jij toch weten na 15 jaar HTS overklokken ?
Je hebt geluk, lees de post boven je. En om dan helemaal conform je norm te werken, welke Prime95 test wil je dat ik vannacht draai?

Oh, en nog een keertje, m'n systeem draait 100% stabiel, hij herstart alleen bij de eerste opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Luister ik ben het met sommige mensen helemaal eens, en ik ben niet helemaal bleu op het gebied van overclocken, oke ik weet ik draai niet onde custom water koeling, ook nooit gedaan, ik overclock niet met LN2, maar ik doe het met lucht, of Aio water koeling, en ik test wel meer als ik hier zeg, ik doe soms ook linx test erbij, cinebench xtu stress test, dus ik doe verschillende testes, met verschillende programma,s ik heb alleen geen zin of tijd, om 8 uur lang mijn pc prime te laten draaien, of 4 a 5 uur linx, wat ik zeg ik doe het op mijn manier, en zolang mijn pc draait en goed draait op het gebied wat ik met mijn pc allemaal doe is het toch ook goed, als hij op een geven moment een blauw scherm geeft wat met de cpu, geheugen of wat dan ook, dan geef ik wel weer wat meer voltage, of ik probeer andere settings.

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

undeepdiver schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:39:
[...]

Ja ik begrijp jou reactie, iedereen maakt fouten en ik was een beetje moe en kortaf.
Gelukkig, dan kunnen we weer een normale discussie voeren zonder gedoe. Maar serieus, welke van de 3 Prime95 tests adviseer je, dan run ik 'm vannacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Weemism schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:41:
[...]

Gelukkig, dan kunnen we weer een normale discussie voeren zonder gedoe. Maar serieus, welke van de 3 Prime95 tests adviseer je, dan run ik 'm vannacht.
Eerst 1 uur prime small FFT als hij dat doorloopt 8/9 uur blend ligt eraan hoe snel jou pc alle FFT heeft doorlopen.

Daarna Linx mem all 5 uur Heb je dat gedaan is je core en mem controller stabiel en moet je eigenlijk nog je RAM testen met Memtest86

0.05v erbij en dan is je systeem absoluut stabiel.

Krijg je daarna nog problemen, zet jij je mem op stock speed ( ik meen 1600 uit mijn hoofd ) en probeer je het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

undeepdiver schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 22:51:
[...]

Eerst 1 uur prime small FFT als hij dat doorloopt 8/9 uur blend ligt eraan hoe snel jou pc alle FFT heeft doorlopen.

Daarna Linx mem all 5 uur Heb je dat gedaan is je core en mem controller stabiel en moet je eigenlijk nog je RAM testen met Memtest86

0.03v erbij en dan is je systeem absoluut stabiel.

Krijg je daarna nog problemen, zet jij je mem op stock speed ( ik meen 1866 uit mijn hoofd ) en probeer je het nog eens.
Dat wordt dan een andere keer, zo eerst maar eens naar bed, ik heb nu iig small FFT's aangezet, en zal morgenvroeg een screenshot maken van die run.

Zoals ik in m'n eerste post aangaf is m'n geheugen niet overklokt, alleen de CPU (6700K) op 4,5GHz bij 1,35V en een multiplier van 45 met de standaard 100Mhz bussnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Ik zag dat je 2666 Mhz ram bankjes hebt dat is een overklok!

4 x DIMM, Max. 32GB, DDR3 3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2500(O.C.)/2400(O.C.)/2200(O.C.)/2133(O.C.)/2000(O.C.)/1866(O.C.)/1800(O.C.)/1600/1333 MHz Non-ECC, Un-buffered Memory *

Ik heb ook heel veel onverklaarbare problemen gehad met 3000 Mhz 32 Gb

[ Voor 11% gewijzigd door undeepdiver op 31-03-2016 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

undeepdiver schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 23:09:
Ik zag dat je 2666 Mhz ram bankjes hebt dat is een overklok!
Hmmm, dan iig geen bewuste overklok, het betreft Corsair Vengeance LPX reepjes, en die worden toch echt als 2666 Mhz verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2nq47eu.png

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2mo4e4l.png

oke ik weet volgens de mensen hier nog niet stabiel, maar eerlijk is eerlijk, i5 6600k met deze settings, en voltage, 30 minuten prime95 27-9 draaien op small fft, is een goede uitgangs positie om eens verder te testen, en prime 8 uur eens te doen.

voor de mensen die het niet goed kunnen lezen, voltage in bios op 1.340, leest 1.352 uit in cpu-z op idle, 1.360v onder load van prime95, multie 43 bclk 110,00, geheugen 1540mhz inplaats van stock 1500mhz, en nb freq op 3850 inplaats van stock 3900

[ Voor 26% gewijzigd door paco2013 op 31-03-2016 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

De zin of onzin van de BCLK oc ontgaat mij een beetje, dat doe je meer als je je multi gemaxxed hebt om af te tunen? Verder zeker net begin. Lekker koel ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
millman schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 06:14:
De zin of onzin van de BCLK oc ontgaat mij een beetje, dat doe je meer als je je multi gemaxxed hebt om af te tunen? Verder zeker net begin. Lekker koel ook.
dat heb ik in dit geval ook gedaan, 4.7ghz met dat voltage was wel een beetje de max, voor 4.8 moet het voltage te hoog naar mijn zin voor 24/7 gebruik, maar of het nu echt zo is of niet, het lijkt dat met een bclk overclock erbij, het in windows allemaal wat snappier reageert.

en ik ben niet van plan om uit te gaan zoeken of ik het allemaal stabiel krijg met bijv een bclk van 130 en lager multie

ja temps zijn goed, met een hyper 212 evo, en met 2 Antec Deep Silence Quiet F04 120mm fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Nou, is ie dan, meer dan 8 uur stabiel:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1542/26071815252_1d8879e702_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Weemism schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:23:
Nou, is ie dan, meer dan 8 uur stabiel:

[afbeelding]
nice goed bezig geweest, maar gaat het voltage niet lager??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

paco2013 schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 07:32:
[...]

nice goed bezig geweest, maar gaat het voltage niet lager??
Ik denk het wel, zou ook schelen in de temperatuur inderdaad. 1.35V is zo'n beetje de max voor luchtgekoeld dus dat als uitgangspunt genomen en gekeken op hoeveel GHz ik daarmee maximaal kon klokken. Dat bleek dus 4,5 GHz, nu het voltage naar beneden tunen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 14:21
Wil eindelijk mijn nieuwe systeem een dezer dagen definitief gaan samenstellen en dan ook voor het eerst gaan overklokken. Maar moet eerlijk bekennen dat ik dacht dat het 'wat makkelijker' zou zijn dan wat ik hier allemaal lees :o

Ga dit topic maar eens doorworstelen en kijken of ik dit nog steeds nog wel wil :D ;)

voorlopige samenstelling: asus maximus ranger, i7 6700k, rm550x, 16GB hyperfury

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
GroeneThee schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:52:
Wil eindelijk mijn nieuwe systeem een dezer dagen definitief gaan samenstellen en dan ook voor het eerst gaan overklokken. Maar moet eerlijk bekennen dat ik dacht dat het 'wat makkelijker' zou zijn dan wat ik hier allemaal lees :o

Ga dit topic maar eens doorworstelen en kijken of ik dit nog steeds nog wel wil :D ;)

Leuk dat jij ook gaat overklokken, lees jezelf goed in, begin bij het begin en werk je overklok omhoog in kleine stapjes.

Volgorde/..... :P
Schrijf op wat je gedaan hebt,
Mem op mob stock speed.
Eerst laagste voltage vinden bij bv 4.0 ghz testen met prime95 small FFT 60 min
multie omhoog en testen, blue screen core voltage omhoog.
Gewoon lekker verder gaan dan zie je hoeveel voltage verhoging op de core jij nodig hebt per 100 Mhz

Ik moet nu aan het werk maar zal dit verder uitwerken en in het topic start verder beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

GroeneThee schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 08:52:

Lees dit artikel anders op hardware.info: Workshop Skylake overklokken. Vond ik destijds in ieder geval een overzichtelijke en begrijpelijke uiteenzetting hoe het overklokken bij specifiek Skylake aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
Weemism schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 18:32:
[...]

Lees dit artikel anders op hardware.info: Workshop Skylake overklokken. Vond ik destijds in ieder geval een overzichtelijke en begrijpelijke aanpak hoe het overklokken bij specifiek Skylake aan te pakken.
Ok bedankt ik heb hem erbij gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MB-
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10 15:16
Nu heb ik een 6600 non k chip gekocht en wil dus overklokken proberen ermee, maar lees dus dat je geheugen op 2600mhz. moet houden ervoor.
Mag ik daar uit opmaken dat het kopen van hogere bandbreedte geheugen dus nutteloos is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 14:21
undeepdiver schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 16:54:
[...]

Leuk dat jij ook gaat overklokken, lees jezelf goed in, begin bij het begin en werk je overklok omhoog in kleine stapjes.

Volgorde/..... :P
Schrijf op wat je gedaan hebt,
Mem op mob stock speed.
Eerst laagste voltage vinden bij bv 4.0 ghz testen met prime95 small FFT 60 min
multie omhoog en testen, blue screen core voltage omhoog.
Gewoon lekker verder gaan dan zie je hoeveel voltage verhoging op de core jij nodig hebt per 100 Mhz

Ik moet nu aan het werk maar zal dit verder uitwerken en in het topic start verder beschrijven.
Weemism schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 18:32:
[...]

Lees dit artikel anders op hardware.info: Workshop Skylake overklokken. Vond ik destijds in ieder geval een overzichtelijke en begrijpelijke uiteenzetting hoe het overklokken bij specifiek Skylake aan te pakken.
Super leesvoer, ga ik ook door heen.

Allebei bedankt alvast, geeft de burger goede hoop _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
[quote]-MB- schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:04:
Nu heb ik een 6600 non k chip gekocht en wil dus overklokken proberen ermee, maar lees dus dat je geheugen op 2600mhz. moet houden ervoor.
Mag ik daar uit opmaken dat het kopen van hogere bandbreedte geheugen dus nutteloos is dan?
[/quote

Wat zijn de specs van je andere componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MB-
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10 15:16
undeepdiver schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:29:
[quote]-MB- schreef op zondag 03 april 2016 @ 10:04:
[/quote

Wat zijn de specs van je andere componenten?
Asrock z170m extreme4 2x4gb Crucial Ballistix Sports LT 2400mhz ram, MSI GTX 960 4gb in een Bitfenix Phenom M kast. Wou het geheugen upgraden naar 2 x 8gb geheugen, maar als het geen zin heeft om hoger als 2600mhz te gaan ga ik natuurlijk geen geld verkwanselen.

Een editje: HIj draait al op een overklok, dus de capaciteit ertoe staat niet ter discussie, wil gewoon zeker weten dat upgraden naar sneller dan 2600mhz geheugen wel zin heeft hier als de guides aangeven het geheugen op 2600 te laten.

[ Voor 13% gewijzigd door -MB- op 03-04-2016 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
-MB- schreef op zondag 03 april 2016 @ 12:35:
[...]

Asrock z170m extreme4 2x4gb Crucial Ballistix Sports LT 2400mhz ram, MSI GTX 960 4gb in een Bitfenix Phenom M kast. Wou het geheugen upgraden naar 2 x 8gb geheugen, maar als het geen zin heeft om hoger als 2600mhz te gaan ga ik natuurlijk geen geld verkwanselen.

Een editje: HIj draait al op een overklok, dus de capaciteit ertoe staat niet ter discussie, wil gewoon zeker weten dat upgraden naar sneller dan 2600mhz geheugen wel zin heeft hier als de guides aangeven het geheugen op 2600 te laten.
Sneller geheugen merk je eigenlijk alleen in benchmarks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 22:25
Zijn er hier mensen met een asus z170 pro gaming en een i7 6700k? Er zijn een aantal zaken waar ik totaal niet uit komt (zoals een cpu die non stop op 4,4ghz blijft draaien ipv zichzelf terug te klokken en hoge temps door te hoge stock voltages).

De voltages heb ik ondertussen handmatig verlaagd en mn temps zijn van 80-90 graden naar 50-75 graden gegaan (afhankelijk van de tests die prime95 afwisselt in blend). Volgens mij is mn voltage nu 1.285 volt.

Alleen hoe zorg ik ervoor dat de cpu zichzelf terugklokt wanneer ik niks doe? C-states staan op enabled...

Alvast bedankt!

Edit: ik heb de voltages nu op adaptive gezet met een ofset van 0.01v. Dat lijkt het te zijn geweest... ik zie in windows task manager nu weer keurig 0,76ghz staan.

Dan lijkt me alles nu in orde toch?

Ik gebruik XMP en een multiplier van 44.

[ Voor 17% gewijzigd door blupmans op 07-04-2016 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 06-10 22:52
Staat windows op gebalanceerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

blupmans schreef op donderdag 07 april 2016 @ 23:23:
Zijn er hier mensen met een asus z170 pro gaming en een i7 6700k? Er zijn een aantal zaken waar ik totaal niet uit komt (zoals een cpu die non stop op 4,4ghz blijft draaien ipv zichzelf terug te klokken en hoge temps door te hoge stock voltages).

De voltages heb ik ondertussen handmatig verlaagd en mn temps zijn van 80-90 graden naar 50-75 graden gegaan (afhankelijk van de tests die prime95 afwisselt in blend). Volgens mij is mn voltage nu 1.285 volt.

Alleen hoe zorg ik ervoor dat de cpu zichzelf terugklokt wanneer ik niks doe? C-states staan op enabled...

Alvast bedankt!

Edit: ik heb de voltages nu op adaptive gezet met een ofset van 0.01v. Dat lijkt het te zijn geweest... ik zie in windows task manager nu weer keurig 0,76ghz staan.

Dan lijkt me alles nu in orde toch?

Ik gebruik XMP en een multiplier van 44.
Autovoltages zijn eigenlijk een no go. 1,285v voor 4400Mhz kan, maar het is goed mogelijk dat je met 1,2v of lager ook uit de voeten kan (of mogelijk een stuk hogere oc). Waar het om gaat is dat je met een goeie manier van overklokken daar vanzelf achter komt. Je dient het absoluut laagste voltage uit te zoeken voor je oc waar die dan minimaal 8u blend stabiel is (prime v27.7). 4400Mhz is dan eerder een startpunt dan je einddoel. Hoe hoog is je voltage onder load met een offset van +0,01v?

Vereisten voor een adaptive voltage zijn in ieder geval:

- Windows power options op 'balanced'
- Eist en C-states aan
- Adaptive voltage (moederbord afhankelijk)

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 10-04-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coenfoolen
Dat is een hoge Vcore voor een niet zo'n hele extreme overclock voor skylake. Bovendien beginnen de skylake cpu's pas te thermal throttlen bij 105 graden dacht ik. Dit is natuurlijk niet een temperatuur die je ook maar in de buurt van je CPU wilt hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

coenfoolen schreef op woensdag 13 april 2016 @ 22:56:
Dat is een hoge Vcore voor een niet zo'n hele extreme overclock voor skylake. Bovendien beginnen de skylake cpu's pas te thermal throttlen bij 105 graden dacht ik. Dit is natuurlijk niet een temperatuur die je ook maar in de buurt van je CPU wilt hebben ;)
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik heb de Vcore op 1,35 volt bij 4,5Ghz op een 6700K. Als ik op een voltage daaronder ga zitten reboot ie spontaan zodra de CPU enigszins wordt aangesproken. Max temps zijn bij die Vcore tijdens een 8 uur durende Prime95 small FFT's rond de 90 graden.

Die 105 graden zal niet voor niets als grens zijn gesteld door de engineers van Intel, dus ik zie niet waarom je daar niet in de buurt mag zitten als de overclock verder stabiel is (wat bij die temps natuurlijk wel de vraag is). Het is tenslotte ook niet zo dat een CPU in de praktijk langdurig onder full load moet werken, en dus langdurig wordt blootgesteld aan de max temp.

Maar corrigeer me maar als ik het fout heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coenfoolen
Weemism schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:59:
[...]

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar ik heb de Vcore op 1,35 volt bij 4,5Ghz op een 6700K. Als ik op een voltage daaronder ga zitten reboot ie spontaan zodra de CPU enigszins wordt aangesproken. Max temps zijn bij die Vcore tijdens een 8 uur durende Prime95 small FFT's rond de 90 graden.

Die 105 graden zal niet voor niets als grens zijn gesteld door de engineers van Intel, dus ik zie niet waarom je daar niet in de buurt mag zitten als de overclock verder stabiel is (wat bij die temps natuurlijk wel de vraag is). Het is tenslotte ook niet zo dat een CPU in de praktijk langdurig onder full load moet werken, en dus langdurig wordt blootgesteld aan de max temp.

Dat klopt maar voor veel mensen ligt de echte max temp grens op de midden 80 tot lage 90 (veel komen zo ver niet eens). Als ik jou was zou ik Prime95 eens op blend draaien of LinX voor een paar uur op de all ram setting. De temperaturen die je daar haalt haal je in de realiteit bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
die temps zijn inderdaad best wel hoog voor dat voltage, en dat ie niet terug clockt kan ook komen door een ander programma wat geïnstalleerd is, ik had dat met de mijne ook doordat ik msi gaming app had geïnstalleerd, toen ik dat had verwijderd was het goed, dus misschien heb je een programma mee draaien van asus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• undeepdiver
Weemism schreef op donderdag 14 april 2016 @ 17:59:
[...]

http://overclocking.guide/the-risks-of-overclocking/

Ik denk dat 85 / 90 graden echt de max is! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:06
Shit!!!

Vandaag mijn kast schoongemaakt, stoffilters gereinigd en m'n airflow wat geoptimaliseerd:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/StjIbu0.jpg

Daarna een poging gedaan voor LinX stable club op 4.7 GHz, een error na 44 minuten en 59 seconden! :( Je verzint het niet...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/fGVloE8.jpg

Voltage nog iets op krikken en dan probeer ik het opnieuw! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Lol.. 44.59 nice timing... maar paar tikjes erbij en dan eens voor de volle 5 uur gaan? Mooie temps.. beetje rek nog.. dus 47multi stable gaat wss wel lukken..

Welke koeler is dat eigenlijk?

[ Voor 9% gewijzigd door millman op 03-05-2016 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
millman schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:20:
Lol.. 44.59 nice timing... maar paar tikjes erbij en dan eens voor de volle 5 uur gaan? Mooie temps.. beetje rek nog.. dus 47multi stable gaat wss wel lukken..

Welke koeler is dat eigenlijk?
Cooler is een Mugen 3. Hoger dan 4.7 wil ik eigenlijk niet gaan, voor 4.8 zal ik er waarschijnlijk weer een bak meer spanning op moeten zetten. Zeker met de zomer die voor de deur staat hou ik de chip dan liever op 4.6 of 4.7 GHz. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
En vandaag is het, weliswaar met een iets hoger voltage en mijn RAM op stock speeds, wel gelukt! :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yBQMK3C.jpg

Meteen de gedeelde eerste plaats met undeepdiver voor Skylake. Blij mee. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Pazienza op 04-05-2016 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinJames
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:58

MarvinJames

Theatermaker

Wat betreft mijn i5-6600k valt mij op, dat die op 4.6GHz al met zeer lage Vcore stabiel te krijgen is. Ik begon op 1.35V en ben dit met stapjes van 0.01V gaan afbouwen. Inmiddels zit ik (geloof ik) op 1.25V en ook die draaide vanochtend +45m stabiel op LynX. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de minimum Vcore gaat zijn.

Overigens vind ik het opvallend, hoeveel moeite het vervolgens kost om hem stabiel op 4.7GHz te krijgen. Dat kost nu al ongeveer 0.13V meer al vliegen je temps dan natuurlijk ook de lucht in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
Tsux schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 13:32:
Wat betreft mijn i5-6600k valt mij op, dat die op 4.6GHz al met zeer lage Vcore stabiel te krijgen is. Ik begon op 1.35V en ben dit met stapjes van 0.01V gaan afbouwen. Inmiddels zit ik (geloof ik) op 1.25V en ook die draaide vanochtend +45m stabiel op LynX. Ik ben dan ook erg benieuwd wat de minimum Vcore gaat zijn.

Overigens vind ik het opvallend, hoeveel moeite het vervolgens kost om hem stabiel op 4.7GHz te krijgen. Dat kost nu al ongeveer 0.13V meer al vliegen je temps dan natuurlijk ook de lucht in.
Maar dat is algemeen bekend, bij Skylake moet je vanaf 4.6/4.7 GHz onevenredig veel voltage verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
Hmz, die warme temperaturen buiten en dus op mijn kamer doen mijn overclock geen goed.

Idle is mijn i6700K met 1.35v op 4500 nu al 35 graden en ik heb een noctua 14HS
Af en toe spikes naar 62 uit het niets?

CPU fan schiet dan ook omhoog echt heel raar

Heb alles weer even default gezet maar wat zou het kunnen zijn?
Koelpasta die niet meer lekker zit?

Systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 346,-€ 346,-
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 176,95€ 176,95
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 325,-€ 325,-
1Fractal Design Define R5 Zwart Window€ 108,95€ 108,95
1Noctua NH-U14S€ 60,95€ 60,95
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15€ 114,95€ 114,95
1Corsair RM650€ 126,95€ 126,95
1Samsung 950 Pro 256GB€ 177,95€ 177,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.437,70

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coenfoolen
Damit pazienza dat is een mooie overclock d:)b ik heb nog steeds geen nieuwe koeler om mijn CPU naar 4.7 te pushen en nu met de examens ga ik dat ook zeker niet proberen. Goed gedaan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazienza
coenfoolen schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:34:
Damit pazienza dat is een mooie overclock d:)b ik heb nog steeds geen nieuwe koeler om mijn CPU naar 4.7 te pushen en nu met de examens ga ik dat ook zeker niet proberen. Goed gedaan!
Thanks Coen! Succes met je examens! Straks de vlag uit. :)F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:00

spartacusNLD

This is Sparta!!

coenfoolen schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 11:34:
Afbeeldingslocatie: http://s2.quickmeme.com/img/ca/caeca14caf425c6de80bd94f29f63f0a1c5197fecabd50b1b1d916a79d9b8685.jpg

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 17:12
Ik ben een beetje 'puzzled'. Mijn systeem bevat een 6600k, op een MSI Z170A Gaming Pro. Ik ben nu de eerste stappen aan het zetten naar een OC van 4,5Ghz. Ik gebruik Intel XTU om settings aan te passen en core temperaturen uit te lezen, HWinfo om Vcore te checken en x264 stability test om stabiliteit en temperaturen te checken (aangeraden door Overclock.net).

Nu loop ik tegen het volgende aan: Als in XTU het voltage vastzet op 1,4v en de multiplier naar 45x zet, dan blijft de MP bij 40x hangen onder load en krijg ik een waarschuwing van XTU dat er Current Throttling plaats vind. Sofar snap ik het nog. Er is een current limit, de boel wordt gethrottled om het niet kapot te maken. HWinfo vindt dat een setting van 1,4v 1.344v geeft. 0,06vDroop is ook niet gek opzich.

Maar nu het interessante: Zet ik in XTU het voltage op 'default'. Dan gaat de MP wél prima naar 45 onder stress, is er géén Current Limit Throttling en het wonderbaarlijkste van allemaal, HWinfo ziet maar 1,32v naar de CPU gaan.

Rara hoe kan dat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazienza
omgwtfbbq schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:21:
Ik ben een beetje 'puzzled'. Mijn systeem bevat een 6600k, op een MSI Z170A Gaming Pro. Ik ben nu de eerste stappen aan het zetten naar een OC van 4,5Ghz. Ik gebruik Intel XTU om settings aan te passen en core temperaturen uit te lezen, HWinfo om Vcore te checken en x264 stability test om stabiliteit en temperaturen te checken (aangeraden door Overclock.net).

Nu loop ik tegen het volgende aan: Als in XTU het voltage vastzet op 1,4v en de multiplier naar 45x zet, dan blijft de MP bij 40x hangen onder load en krijg ik een waarschuwing van XTU dat er Current Throttling plaats vind. Sofar snap ik het nog. Er is een current limit, de boel wordt gethrottled om het niet kapot te maken. HWinfo vindt dat een setting van 1,4v 1.344v geeft. 0,06vDroop is ook niet gek opzich.

Maar nu het interessante: Zet ik in XTU het voltage op 'default'. Dan gaat de MP wél prima naar 45 onder stress, is er géén Current Limit Throttling en het wonderbaarlijkste van allemaal, HWinfo ziet maar 1,32v naar de CPU gaan.

Rara hoe kan dat?
Korte antwoord: Laat XTU lekker zitten en ga via je bios overclocken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 17:12
Fair enough, dat binnenkort maar eens proberen dan.

EDIT: Dat lijkt op zich wel te werken, 4,5Ghz is iig 'vrij'stabiel op 1,38v ingesteld. Temperaturen zijn goed, en een uur x264 test gaf nog geen problemen. Aankomend weekend maar even verder testen :)

[ Voor 66% gewijzigd door omgwtfbbq op 17-05-2016 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:34
waarom wordt hier aangeraden om prime 28.5 te gebruiken? Op andere fora lees ik dat 26.6 beter gebruikt kan worden met small fft's?

ik zal wel even een test doen met 28.5 om te kijken of ik zulke mooie temps kan krijgen als jullie :P

maar voor nu dit zijn mijn temps met 26.6

i7 7600k @ 4.5 @ 1.32V in bios

prime 26.6

Zo met 28.5 kom ik niet eens door blend heen :? voltage hoger doen dan maar?

[ Voor 7% gewijzigd door roccothehelper op 18-05-2016 21:00 . Reden: test gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Prime95 v27.7 wordt hier aangeraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

Pazienza schreef op maandag 16 mei 2016 @ 16:56:
[...]
Korte antwoord: Laat XTU lekker zitten en ga via je bios overclocken. :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 233,12€ 233,12
1Asus Z170 PRO GAMING€ 139,95€ 139,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 325,-€ 325,-
1Fractal Design Define S€ 74,95€ 74,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C14R€ 64,95€ 64,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Crucial MX100 512GB€ 269,-€ 269,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.233,87

Het enige wat ik gedaan heb is de multiplier naar 45 gezet en voor de rest alles op auto.. werkt perfect.. voltage komt niet hoger dan 1.297. Ik weet dat het bij de i5-2500k (mijn vorige CPU) een stuk ingewikkelder was (of leek) of vergeet ik iets? Prime95 45 min gedraaid zonder fouten en temps niet hoger dan 60c.

Wat me wel opvalt is dat mijn ram niet op 2.400Mhz lijkt te draaien maar op 2100Mhz dit terwijl XMP aan staat.. raar

[ Voor 38% gewijzigd door spartacusNLD op 19-05-2016 09:39 ]

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roccothehelper
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:34
millman schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 03:33:
Prime95 v27.7 wordt hier aangeraden..
aa verkeerd gelezen dus mijn fout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

spartacusNLD schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:19:
[...]

Het enige wat ik gedaan heb is de multiplier naar 45 gezet en voor de rest alles op auto.. werkt perfect.. voltage komt niet hoger dan 1.297. Ik weet dat het bij de i5-2500k (mijn vorige CPU) een stuk ingewikkelder was (of leek) of vergeet ik iets? Prime95 45 min gedraaid zonder fouten en temps niet hoger dan 60c.
45min prime is toch geen stabiliteitstest?
Wat me wel opvalt is dat mijn ram niet op 2.400Mhz lijkt te draaien maar op 2100Mhz dit terwijl XMP aan staat.. raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

millman schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:37:
[...]

[...]
Nee weet ik moet minimaal 5 uur lang. Wat ik wil aangeven is dat het lijkt alsof overclocken zelf niet zo veel meer omhanden heeft nu.. lang geen game pc gehad. De laatste generatie waar ik iets van ervaring me had is de i5 2500k en daar moest je veel meer doen om überhaupt de overclock werkende te krijgen..

[ Voor 5% gewijzigd door spartacusNLD op 19-05-2016 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poedelini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
Ik heb mijn i5 6600K overgeclocked naar 4.6 Ghz op 1,325 volt, ik lees nu dat dat ook flink lager kan? Mijn temps blijven nu met een stress test steken op 66 graden met waterkoeling en alles blijft stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Poedelini schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:46:
Ik heb mijn i5 6600K overgeclocked naar 4.6 Ghz op 1,325 volt, ik lees nu dat dat ook flink lager kan? Mijn temps blijven nu met een stress test steken op 66 graden met waterkoeling en alles blijft stabiel.
Niemand hier weet of het flink lager kan, dat is volledig afhankelijk van jouw specifieke 6600k. Het hele idee van overclocken is dat je met een bepaalde vcore de maximale snelheid eruit perst, of andersom: een bepaalde snelheid met een zo lang mogelijk voltage behalen.

Hoe ben je te werk gegaan in je BIOS? Gewoon maar de multiplier op 46 gezet en en gekeken bij welke vcore het stabiel bleef in een stresstest? Persoonlijk vind ik 1,325 wel wat aan de hoge kant, oogt dus niet als een sterke chip :P

Mocht je met een automatische overclock tool die 4,6 behaald hebben, bijv bij Asus met Aisuite, raad ik je aan om dit niet zo te doen. Dergelijke tools clocken o.a. met teveel vcore over om het stabiel te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
stin00 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:32:
[...]

Niemand hier weet of het flink lager kan, dat is volledig afhankelijk van jouw specifieke 6600k. Het hele idee van overclocken is dat je met een bepaalde vcore de maximale snelheid eruit perst, of andersom: een bepaalde snelheid met een zo lang mogelijk voltage behalen.

Hoe ben je te werk gegaan in je BIOS? Gewoon maar de multiplier op 46 gezet en en gekeken bij welke vcore het stabiel bleef in een stresstest? Persoonlijk vind ik 1,325 wel wat aan de hoge kant, oogt dus niet als een sterke chip :P

Mocht je met een automatische overclock tool die 4,6 behaald hebben, bijv bij Asus met Aisuite, raad ik je aan om dit niet zo te doen. Dergelijke tools clocken o.a. met teveel vcore over om het stabiel te houden.
Persoonlijk vind ik dit een aardig goeie chip dan 4,4ghz met 1,360v hier... (Wel met 3600mhz ram met 16-18-18 timings :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poedelini
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-10-2024
stin00 schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 20:32:
[...]

Ja via de bios heb ik het gedaan. Ik heb even gespeeld en ik ben uitgekomen op 1.305. Bij 1.290 gaat windows wel gewoon aan, maar krijg ik een error in Linx en zie ik in msi intel ETU dat de cpu usage fluctueert tussen de 97 en de 100 procent. Ik neem aan dat dat aangeeft dat de processor onstabiel word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spartacusNLD

spartacusNLD

This is Sparta!!

millman schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 12:37:
[...]

[...]
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AdAJhP8.png

idd :P nou zoeken waar de fout vandaan komt..

edit: voltage op 1.25 gezet en lijkt nu beter te gaan :)

[ Voor 13% gewijzigd door spartacusNLD op 23-05-2016 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:35

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Nieuwe systeem van een maat van me dir ik heb gebouwd doet het ook netjes.

I7 6700K
Maximus VIII Ranger
Rajintek Triton 360mm
G.Skill 16GB 2666Mhz CL15

Draait de RAM op XMP en de CPU op x47 met 1.392v. Enkele uren prime 28.7 stable met max 79c.

Echt grondig testen nog niet gedaan maar 4.8 redden we iig niet. Zelfs op 1.440v geeft dat nog BSODs binnen 1 minuut..

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-10 21:12
Ik ben een beetje in dubio, misschien kunnen de mensen hier mij helpen.
Momenteel heb ik een 4790k op 4.8 GHz en 1.28V.. Werkt prima allemaal maar nu heb ik heel goedkoop een 6700k en een ddr4 kitje over kunnen nemen. Zal ik met Skylake deze performance kunnen evenaren of zelfs er op verbeteren? Met andere woorden: Ga ik er op achter uit als ik zou 'upgraden'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
Heb sinds gister weer een PC in elkaar gesleuteld en heb een vraagje over de i7 en zijn temperaturen.
De Vcore staat op 1.300 ingesteld in de bios maar CPU-z leest 1.248 en de core speed is 4400mhz op dit moment. Wat voor temperaturen mag je verwachten met een Corsair H100i V2 tijdens prime?

Op dit moment haal ik Idle: 23c, 24c ,21c en 23c voor de cores, onder prime load zit ik max op 75c, 68c, 66c, en 69c

Zit de pasta wel goed aangezien er vrij grote verschillen in temperatuur tussen de cores zit of is dit normaal?

pc specs:

i7 6700k
MSI Z170A gaming M5
Corsair RM750x
HyperX 2666 CL15
Corsair H100i V2 voor de CPU
3x 12cm fan in
1x14cm uit (+2x van de H100i)
(videokaart is onderweg)

[ Voor 8% gewijzigd door willy83 op 29-05-2016 12:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazienza
willy83 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:44:
Heb sinds gister weer een PC in elkaar gesleuteld en heb een vraagje over de i7 en zijn temperaturen.
De Vcore staat op 1.300 ingesteld in de bios maar CPU-z leest 1.248 en de core speed is 4400mhz op dit moment. Wat voor temperaturen mag je verwachten met een Corsair H100i V2 tijdens prime?

Op dit moment haal ik Idle: 23c, 24c ,21c en 23c voor de cores, onder prime load zit ik max op 75c, 68c, 66c, en 69c

Zit de pasta wel goed aangezien er vrij grote verschillen in temperatuur tussen de cores zit of is dit normaal?

pc specs:

i7 6700k
MSI Z170A gaming M5
Corsair RM750x
HyperX 2666 CL15
Corsair H100i V2 voor de CPU
3x 12cm fan in
1x14cm uit (+2x van de H100i)
(videokaart is onderweg)
Hoi Willy, die temperaturen zijn normaal hoor, en verschil in temperatuur tussen cores onderling is ook normaal. :)

Veel plezier met je nieuwe pc, is toch altijd leuk om een nieuw beestje te hebben. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
  • Laatst online: 10-08 10:41
Stats:
Intel i-6600k
Moederbord: Asus Z170 Pro Gaming
CPU koeling: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B

4.5 GHZ @ 1.3v manual in bios (1.344 max in Hwmonitor)
VID: 1.292V max
XMP enabled 2400 mHZ @ 1.2V

X264 test: 11 uur stabiel, max 77 graden
Prime 95: 1 uur stabiel, max 86 graden
LinX: 37 min stabiel, max 85 graden

Temperatuur idle : 40 graden
Temperatuur bij gamen (l4d2): 60 graden

LLC: level 6
Speedstep: off
Turbo: on (anders geen OC mogelijk?)
C states: uit

Noob vragen:
  1. Waarom is mijn max CPU Vcore in Hwmonitor 3.44V terwijl ik 3.00V in de bios heb ingesteld? EDIT: wss door LLC level 6 lees ik nu terug in dit topic, ga nu level 5 proberen
  2. Ik kan c1e niet vinden in de bios of valt dit onder C states?
  3. De temperatuur in HWMonitor en Realtemp springt "op en neer" bij t testen, van +/- 60 naar 78 en terug. Hoe kan dit?
http://imgur.com/FFRxVnz
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/FFRxVnz

[ Voor 8% gewijzigd door KvNwPPr op 08-06-2016 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi en welkom op de OC afdeling ;)

Allereerst zou ik de x264 test overslaan, zeker als je bereid bent om prime te draaien. v27.7 en dan de volledige 8 uur, is wat mij betreft nog altijd foolproof gebleken, en na vele discussies hier uitgeroepen als leidraad voor verder testen. (al het andere is extra).

Over je turbo instelling, dit is per merk anders, en eerdere platformen hadden dat minder dan nu, maar het aanhouden van je Turbo dient blijkbaar nodig voor een OC, lijkt mij verder geen probleem voor het vervolg.

Je verdere vragen:

1: Lijkt mij duidelijk, LLC (goed testen op 4 en 5) je wilt 1,3vbios=1,3v cpu-z
2: Ja
3: verschillende testprogramma's tonen geen 100% load continue, in geval van prime om nieuwe instructies in te laden. Niets bijzonders dus,

4: Weet je zeker dat je niet met minder voltage uit de voeten kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
millman schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 21:27:
Hoi en welkom op de OC afdeling ;)

Allereerst zou ik de x264 test overslaan, zeker als je bereid bent om prime te draaien. v27.7 en dan de volledige 8 uur, is wat mij betreft nog altijd foolproof gebleken, en na vele discussies hier uitgeroepen als leidraad voor verder testen. (al het andere is extra).

Over je turbo instelling, dit is per merk anders, en eerdere platformen hadden dat minder dan nu, maar het aanhouden van je Turbo dient blijkbaar nodig voor een OC, lijkt mij verder geen probleem voor het vervolg.

Je verdere vragen:

1: Lijkt mij duidelijk, LLC (goed testen op 4 en 5) je wilt 1,3vbios=1,3v cpu-z
2: Ja
3: verschillende testprogramma's tonen geen 100% load continue, in geval van prime om nieuwe instructies in te laden. Niets bijzonders dus,

4: Weet je zeker dat je niet met minder voltage uit de voeten kan?
Bedankt voor je antwoord. Heb undercover heel dit topic al gelezen dus je naam komt me bekend voor :). Ik ben voor x264 gegaan omdat ze die bij de skylake guide op overclock.net als std test programma gebruikte.

Ik merk dat LinX moeilijker is om stabiel te krijgen dan x264 en zelfs Prime95. 45m op 1.3v met Prime95 "stabiel". 7m33 met linX een error. Minder volt krijg ik een blue screen.

Ga maar even terug naar 1.4 Ghz om die eerst stabiel te krijgen met linX 5 uur en Prime95 8 uur. Dus ga even goed testen en kom over een paar dagen met echte stats terug.

Als laatste.. Iemand die "CPU Power Phase Control" en "current capability" gebruikt? Ze raden dit namelijk aan in de guide op hardware info (http://nl.hardware.info/r...-instellingen-en-software) Ik snap niet helemaal wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi, kan jij mij vertellen welke prime versie je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
KvNwPPr schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 22:44:
Als laatste.. Iemand die "CPU Power Phase Control" en "current capability" gebruikt? Ze raden dit namelijk aan in de guide op hardware info (http://nl.hardware.info/r...-instellingen-en-software) Ik snap niet helemaal wat het doet.
Ik heb zelf ook een Asus mobo waar dezelfde opties op zitten, ik kan ze wel even kort voor je toelichten.

CPU Power Phase Control kan je op 'Extreme' zetten om het aantal actieve power phases van je mobo VRMs (voor je CPU) altijd op maximaal te zetten. Als je deze op iets als 'balanced of optimal' zet zullen een aantal VRMs zichzelf uitschakelen wanneer de CPU idled. Er wordt op die manier stroom bespaard omdat elke aparte VRM eerst 100% power moet bereiken voordat de volgende VRM weer wordt benut/aangezet. Bij de 'Extreme' setting blijven alle VRMs actief. Deze stroombesparingstechniek werkt goed en scheelt je een aantal watt idle, maar ten behoeve van een maximale overclock wil je deze setting graag op Extreme zetten (voor Asus moederborden in ieder geval).

De Current Capability zet je op 120% of 140% omdat er anders een kans bestaat dat je CPU wordt gethrottelt in z'n stroomtoevoer. Intel heeft namelijk bewust een limiet gezet naar hun eigen specificaties zodat de cores van een CPU niet opblazen als iemand 200 ampère erdoorheen probeert te jagen. Maar dit zorgt dus voor een gelimiteerder overclock potentieel aangezien je meer stroom nodig hebt zodra de frequency en het voltage omhoog gaan. Door de Current Capability naar 120 of liever 140 te zetten weet je in ieder geval zeker dat je CPU niet geknepen wordt wanneer je met hogere voltages gaat werken.

De guide van HWI is verder prima maar ze leggen inderdaad alle settings niet uit, je moet er maar van uit gaan dat het goed is kennelijk :P Nu weet ik niet zeker of mijn uitleg 100% klopt dus pin me er niet op vast, maar dit is wat ik er zelf ooit van heb begrepen.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 09-06-2016 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
millman schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 01:14:
Hoi, kan jij mij vertellen welke prime versie je gebruikt?
Die jullie hier aanraden, 27.7
stin00 schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:41:
[...]

Ik heb zelf ook een Asus mobo waar dezelfde opties op zitten, ik kan ze wel even kort voor je toelichten.

CPU Power Phase Control kan je op 'Extreme' zetten om het aantal actieve power phases van je mobo VRMs (voor je CPU) altijd op maximaal te zetten. Als je deze op iets als 'balanced of optimal' zet zullen een aantal VRMs zichzelf uitschakelen wanneer de CPU idled. Er wordt op die manier stroom bespaard omdat elke aparte VRM eerst 100% power moet bereiken voordat de volgende VRM weer wordt benut/aangezet. Bij de 'Extreme' setting blijven alle VRMs actief. Deze stroombesparingstechniek werkt goed en scheelt je een aantal watt idle, maar ten behoeve van een maximale overclock wil je deze setting graag op Extreme zetten (voor Asus moederborden in ieder geval).

De Current Capability zet je op 120% of 140% omdat er anders een kans bestaat dat je CPU wordt gethrottelt in z'n stroomtoevoer. Intel heeft namelijk bewust een limiet gezet naar hun eigen specificaties zodat de cores van een CPU niet opblazen als iemand 200 ampère erdoorheen probeert te jagen. Maar dit zorgt dus voor een gelimiteerder overclock potentieel aangezien je meer stroom nodig hebt zodra de frequency en het voltage omhoog gaan. Door de Current Capability naar 120 of liever 140 te zetten weet je in ieder geval zeker dat je CPU niet geknepen wordt wanneer je met hogere voltages gaat werken.

De guide van HWI is verder prima maar ze leggen inderdaad alle settings niet uit, je moet er maar van uit gaan dat het goed is kennelijk :P Nu weet ik niet zeker of mijn uitleg 100% klopt dus pin me er niet op vast, maar dit is wat ik er zelf ooit van heb begrepen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ja precies, ik wil wel weten wat iets doet ipv het klakkeloos over te nemen van HWI. Zelfde geldt voor de LLC, die had ik ook op LLC 6 gezet zonder te weten wat het nou precies doet. Die heb ik ondertussen door. Als ik LLC 4 kies, dan is het zo goed als een 1:1 ratio tussen bios voltage en cpu-z/HWMonitor voltage. Dus dat pak ik als basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-10 18:35

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik zag millman eerder hier in het topic zeggen dat je tijdens p95 27.7 8uur lang maximaal 85 graden gehaald mag hebben voor een sweetspot wat betreft je overclock.

Waarom eigenlijk? Linx of IBT (allebei linpack, who cares which) genereren over het algemeen meer warmte. Wat is de gedachte daar achter?

Los daarvan, ik heb mijn 6700k nu op 4.3GHz met 1.2v draaien. Dat moet veel beter kunnen maar ik lijk een beetje pech te hebben met de temps. Mijn chips haalt hiermee al met gemak 73 graden.

Binnenkort ga ik hem delidden en CLU tussen stouwen. Dan moet het vast beter gaan. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
Ik heb hem nu 5 uur stabiel met linX op 4.4 Ghz en 1.265V met een max temp van 83c. settings:

• Extreme power phase controle
• current capability van 140%
• XPM profile
• LLC 4
• Speedstep uit
• Turbo mode aan
• C states uit

Bij 1.260V krijg ik al na een paar minuten een error met linX. Vrij matige prestaties en temperaturen vergeleken met andere volgens mij. Zou er wel graag minimaal 4.5 Ghz uithalen.Het probleem is dat ik bij 4.5 Ghz al snel naar de 1.28/1.3V moet en dan lopen de temperaturen op naar de 87-90 range.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/i8t4EZD http://imgur.com/i8t4EZD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
KvNwPPr schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 00:00:
Ik heb hem nu 5 uur stabiel met linX op 4.4 Ghz en 1.265V met een max temp van 83c. settings:

• Extreme power phase controle
• current capability van 140%
• XPM profile
• LLC 4
• Speedstep uit
• Turbo mode aan
• C states uit

Bij 1.260V krijg ik al na een paar minuten een error met linX. Vrij matige prestaties en temperaturen vergeleken met andere volgens mij. Zou er wel graag minimaal 4.5 Ghz uithalen.Het probleem is dat ik bij 4.5 Ghz al snel naar de 1.28/1.3V moet en dan lopen de temperaturen op naar de 87-90 range.

[afbeelding] http://imgur.com/i8t4EZD
Dan heb je nog een van de betere chips... 1,36v 4,4ghz hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
maks11223344 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 06:06:
[...]

Dan heb je nog een van de betere chips... 1,36v 4,4ghz hier
Ja, dan mag ik idd niet klagen. Het is bij mij wss ook meer mijn CPU koeler (Scythe Big Shuriken 2 Rev. B) die te zwak is om naar 4.5 of 4.6 GHz te gaan.

Ik ben nog relatief nieuw in overclocken en wat ik niet snap is waarom linX stabiel moet zijn als custom x264 en Prime95 wel stabiel zijn? Op 4.4 GHz kan ik met 1.220V 10h custom X264 draaien, 1 uur Prime en ook uren gamen zonder problemen. Wat is dan het nut om linX stabiel te zijn vraag ik mezelf af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Je moet met alles stabiel zijn.. de volle 8 uur prime95 v27.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
millman schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:46:
Je moet met alles stabiel zijn.. de volle 8 uur prime95 v27.7
Het was meer een vraag waarom je dat zou willen? Heb ik met alleen de 12 uur custom x264 stabiliteitstest mindere prestaties? "vaak" een BSOD? random crashes/freezes?

Want anders zie ik het voordeel niet om linX en prime95 stabiel te zijn op 1.265V als mijn systeem ook werkt op 1.2V.

Misschien amateur overclock vragen maar ik vraag het mezelf echt af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
KvNwPPr schreef op maandag 13 juni 2016 @ 18:41:
[...]

Het was meer een vraag waarom je dat zou willen? Heb ik met alleen de 12 uur custom x264 stabiliteitstest mindere prestaties? "vaak" een BSOD? random crashes/freezes?

Want anders zie ik het voordeel niet om linX en prime95 stabiel te zijn op 1.265V als mijn systeem ook werkt op 1.2V.

Misschien amateur overclock vragen maar ik vraag het mezelf echt af.
Deze discussie is zo vaak gevoerd, lees jezelf in. lees het topic door je kan niet van mensen verwachten dat we antwoord blijven geven op deze vragen.

Millman ff kijken of je het nog trekt ik kom je helpen... :P

Ik heb een Rampage 775 extreme ddr3... :9

[ Voor 3% gewijzigd door undeepdiver op 13-06-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
undeepdiver schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:02:
[...]

Deze discussie is zo vaak gevoerd, lees jezelf in. lees het topic door je kan niet van mensen verwachten dat we antwoord blijven geven op deze vragen.

Millman ff kijken of je het nog trekt ik kom je helpen... :P

Ik heb een Rampage 775 extreme ddr3... :9
Ik heb heel het topic gelezen, blijkbaar niet goed genoeg ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals tot nu toe is gebleken is x264 niet zwaar genoeg om stabiliteit te testen.. de meesten zullen daarna toch nog bsods ervaren. Zo niet is dat meer geluk dan wijsheid. Daarnaast is het makkelijker hulp geven als we allen iets stabiel noemen na zoveel uur test x. Na vele debatten in de verschillende oc topics is prime 95 overeind gebleven als 'go-to tool' voor stabiliteit testen. 8u prime blend voor de gehele pc.. Small fft voor alleen de cores vd cpu.

Het is met prime makkelijker te pinpointen waar de stabiliteit problemen eventueel vandaan komen.. de geheugen controller of geheugen of alleen de cores afhankelijk van welke test je doet. V27.7 is met avx1. Niet zo zwaar en heet als avx2 en niet zo licht als versies zonder avx. Kortom, een weloverwogen middenweg waar voorlopig niemand mij anders van kan overtuigen. Nog steeds de tweakerstandaard anno 2016😉

@undeep.. thnx as always d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KvNwPPr
millman schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 03:30:
Zoals tot nu toe is gebleken is x264 niet zwaar genoeg om stabiliteit te testen.. de meesten zullen daarna toch nog bsods ervaren. Zo niet is dat meer geluk dan wijsheid. Daarnaast is het makkelijker hulp geven als we allen iets stabiel noemen na zoveel uur test x. Na vele debatten in de verschillende oc topics is prime 95 overeind gebleven als 'go-to tool' voor stabiliteit testen. 8u prime blend voor de gehele pc.. Small fft voor alleen de cores vd cpu.

Het is met prime makkelijker te pinpointen waar de stabiliteit problemen eventueel vandaan komen.. de geheugen controller of geheugen of alleen de cores afhankelijk van welke test je doet. V27.7 is met avx1. Niet zo zwaar en heet als avx2 en niet zo licht als versies zonder avx. Kortom, een weloverwogen middenweg waar voorlopig niemand mij anders van kan overtuigen. Nog steeds de tweakerstandaard anno 2016😉

@undeep.. thnx as always d:)b
Bedankt weer voor je geduld en uitleg :). Ik vroeg het ook omdat andere websites/forums juist geen Prime/LinX etc aanraden voor Skylake.

Prime95 stabiel is btw het probleem niet. 4.4 GHz @ 1.245V met LLC 5 stabiel voor 9 uur (https://gyazo.com/d492ebe7be36f3b2d6c2ba21d4ab4e2d)

LinX daarentegen... error na 29 min met dezelfde instellingen. (https://gyazo.com/391acc91d53a1b89083de5c358e51af0). Wel stabiel op 1.265V met LLC 4. Nog even door testen en dan kom ik wss ergens tussen 1.245-1.265V voor 4.4GHz.

4.5 GHz ga ik voor nu opgeven omdat de temperaturen te hoog (90+ graden op 1.3V) worden door mijn matige koeler. Wel jammer, had graag de max opgezocht. En daarna zal ik de RAM's eens gaan aanpakken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
KvNwPPr schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:42:
[...]

Bedankt weer voor je geduld en uitleg :). Ik vroeg het ook omdat andere websites/forums juist geen Prime/LinX etc aanraden voor Skylake.

Prime95 stabiel is btw het probleem niet. 4.4 GHz @ 1.245V met LLC 5 stabiel voor 9 uur (https://gyazo.com/d492ebe7be36f3b2d6c2ba21d4ab4e2d)

LinX daarentegen... error na 29 min met dezelfde instellingen. (https://gyazo.com/391acc91d53a1b89083de5c358e51af0). Wel stabiel op 1.265V met LLC 4. Nog even door testen en dan kom ik wss ergens tussen 1.245-1.265V voor 4.4GHz.

4.5 GHz ga ik voor nu opgeven omdat de temperaturen te hoog (90+ graden op 1.3V) worden door mijn matige koeler. Wel jammer, had graag de max opgezocht. En daarna zal ik de RAM's eens gaan aanpakken 8)
Goeie instelling en millman heeft absoluut engelen geduld en verdient een gouden tweakers zetel,... _/-\o_

Het testen is niet om te pesten, prime 8 uur met avx1 ( 27.7) is de beste test. alle andere testen gebruiken of minder wattage op je cpu of ze zijn niet zo zwaar als je van grote naar kleine fft overstapt. En dat is nu net waar je cpu een error geeft of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

KvNwPPr schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:42:
[...]

opvallend dat je sneller een error krijgt bij linx. (Hypothese) De laatste versie gebruikt volgens mij avx 2 en wordt daardoor warmer. Ook temperatuur is uiteraard van invloed op stabiliteit. Maar over t algemeen raad ik je aan bij de volgende methode te houden..prime blend 8u + 2 stapjes vcore als je klaar bent.. vergeet dat er soms bij te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18:59
Ik heb sinds een maand of 2 mijn nieuw systeempje.
Momenteel op 4.4.

Stats:
Intel i-6600k
Moederbord: Asus Z170 Pro Gaming
CPU koeling: Corsair H60 in p&p met corsair SP Edition manueel op 1600RMP

4.4 GHZ @ Fixed 1.2v in bios (1.216 max in Coretemp)
XMP enabled 2400 mHZ @ 1.2V

Temperatuur idle : 22 graden
Temperatuur bij gamen (BF4): 48 graden
Temperatuur bij 2h linx : 72 graden

LLC: level 5
Speedstep: ON
C states: uit

Ik ga stillekes aan tweaken om hem zo hoog mogelijk te krijgen op zo weinig spanning en warmte.
Enkel maak ik me een klein beetje zorgen over de temperaturen met LinX, Als ik hoger ga clocken vrees ik dat die temps veel hoger gaan uitvallen.
Mijn vraag is. Is Linx representatief ? Ik bedoel is er eigenlijk een programma of een game die zoveel vraagt van de cpu als LinX of is dit gewoon een overdreven bencmark om enkel de stabiliteit te testen bij extreem gebruik ?

Later volgen de testjes + screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Rare dingen hier. 8)7
Heb de LCC nu op level 4 gezet, verder alles gelaten zoals het was.
Waar ik vroeger al na 15 minuten LinX op 65 graden kwam kom ik nu na een uur op max 59 graden.

http://i68.tinypic.com/snner7.jpg

Wist niet dat LCC voor zoveel verschil kon zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KvNwPPr
LeStef schreef op zondag 19 juni 2016 @ 14:40:
Rare dingen hier. 8)7
Heb de LCC nu op level 4 gezet, verder alles gelaten zoals het was.
Waar ik vroeger al na 15 minuten LinX op 65 graden kwam kom ik nu na een uur op max 59 graden.

http://i68.tinypic.com/snner7.jpg

Wist niet dat LCC voor zoveel verschil kon zorgen.
Een hogere LLC zorgt voor meer voltage spikes he. Wat is het verschil in max voltage in HWMonitor? Bij mij is het 1.264V (LLC 4) vs 1.280V (LLC5) bij 4.4 GHz en 1.255V in de bios.

Hou er ook rekening mee dat de kamertemperatuur lager ligt t.o.v. een paar dagen geleden. Tenminste bij mij scheelt dat 2-3 graden t.o.v. vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
In mijn bios staat de Vcore fixed op 1.2V
Met LCC op level 4 : geeft CpuZ op volle belasting :1.216V op 4.4 GHz
Met LCC op level 5 : geeft CpuZ op volle belasting :1.238V op 4.4 GHz

Lijkt me zo geen groot verschil.

Btw heb jij echt zoveel nodig (1.26V) om op 4.4 te geraken ?

Ik moet er wel bijzeggen , daarvoor had ik mijn H60 in p&p met 2 X Pure Wings op max snelheid en nu 2 X Corsair SP op 1600rpm (Op 2350 rpm maken die teveel herrie).

Lijkt me ook overdreven dat die corsair fans zorgen voor 10 graden verschil tegenover de pure wings.
Of vergis ik me ?

Verder heb ik in mijn case :
2 x140 intake in front (900rpm)
1 x120 intake aan de bodem(900rpm)
2 x 120 corsair sp outtake aan de achterkant (met de H60) (1600rpm)
2 x 120 outtake aan de bovenkant (900rpm)

[ Voor 15% gewijzigd door LeStef op 19-06-2016 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
Hier is precies niet veel leven meer.
Raar gezien Skylake een vrij recent platform is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Fans maken niet zo heel veel uit (wel wat maar geen 10c).. standaard pasta van corsair is echt heel goed dus dat verversen kan ook enkele graden schelen.. verder is er een max wattage wat de h60 kan afvoeren. Alles daarboven resulteert in een stuk hogere temperatuur. Het verschil bij mij tussen 1.2 en 1.25v is zon 10c.

En ja t is zomertijd. Niet t meest ideale seizoen om over te clocken..

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 22-06-2016 03:58 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste