@
sanger1981 grofweg gezegd zijn dit de kenmerken van de huidige Garnin Edge fietscomputers:
- Edge Explore 2. "Basis"model, meer gericht op navigatie dan sport metrics. Groot scherm.
- Edge 540. "Basis"model gericht op atleten, met navigatie . Navigatie is mogelijk door het laden van een Course, je krijgt tijdens de rit navigatieaanwijzgingen en als je van je pad afwijkt routeert de Edge je terug naar de route. Bediening via knoppen. Kleiner scherm
- Edge 840. Voegt tov de 540 touch screen bediening toe. Daarnaast kun je ook op het apparaat zelf een route plannen naar een bepaalde bestemming en een structured workout aanmaken.
- Edge 1040 Solar. Groter scherm dan de 540/840. Grotere batterij, gaat daardoor langer mee. Heeft een ingebouwd zonnepaneel en gaat daardoor nog langer mee.
- Edge 1050. Andere schermtechniek dan 540/840/1040, daardoor hogere resolutie en betere kleuren. Heeft een ingebouwde speaker (de andere modellen hebben alleen een bieper). Ondersteunt Garmin Pay. Maar heeft weer kortere batterijduur dan 1040.
De 540 en 840 komen beide ook in een Solar variant. Er bestaat ook en niet-solar variant van de 1040, maar wordt niet meer nieuw verkocht door Garmin omdat ie vervangen is door de 1050.
De software is eigenlijk gelijk tussen alle modellen, op een paar features na (zoals locatie zoeken op het apparaat zelf of aanmaken van structured workouts).
Dus de keuze is vooral tussen schermgrootte en budget, en of je meer prestatiegericht bent of niet. Wil je het nieuwste van het nieuwste dan ga je voor de 1050. Vind je veel statistieken en work out features belangrijk, dan is de 840 of 540, afhankelijk van navigatie. Gaat het alleen om navigatie en minder om prestatie dan is de Explore 2 een prima optie.
De suprise me functie werkt trouwens erg matig. Makkelijker (vind ik) is om online ergens een route te maken (bijv. komoot, strava of ridewithgps) en deze dan te synschroniseren met de Edge.
En verder heb je ook nog andere merken: de Hammerhead Karoo, beetje vergelijkbaar met 840 maar met beter scherm. En de fietscomputers van Wahoo, de Elemnt serie.
Beide heb ik in het verleden ook geprobeerd, maar ik vond uiteindelijk de schermgrootte van de 1040 het fijnst en de navigatie van Garmin toch net iets beter werken.
[
Voor 6% gewijzigd door
JungleJim op 01-12-2024 11:23
. Reden: Edge Explore 2 toegevoegd ]